Ondergoed onder de aandacht Sinterklaas verdwijnt uit speelgoedfolders 'Consument onthoudt prijzen niet' rekt geld omatisering Een vleugje India in achter plan ioolheffing ENS WÊÊÊÊM >PORT Kentekens gestolen Autoruit vernield Botsing in Terneuzen Aanhangwagen gestolen DE STEM SURPLUS Veranderd Week van de Lingerie moet Nederlander bewust maken Supermarkten reageren verdeeld op verrassende enquête-uitslag Gevoel Koude kermis Totaal beeld Knieën DE BUITENDIJK Knaagje WIJZER Hergebruik kozijnen beten volgend jaar rioolrechten perd schijventarief afhankelijk notie van D66 om de heffing verbruik per kubieke meter en negentien tegen door de maakt. De SGP-fractie stemde tegen beide voorstellen. „De riolering is een basistaak en moet niet kostendekkend zijn. We zijn uit gegaan van een uniform tarief van 75 gulden het eerste jaar, oplopend tot 200 gulden. J. Leunis van GPV/RPF was eveneens tegen. „Waarom niet geld uit de saldi reserve halen voor het rioolfonds. De gemeente haalt er zelf 1,6 miljoen uit voor grote projecten. Waarom is twee ton voor een kerntaak dan niet mogelijk?" Bij de hoofdelijk stemming over het collegevoorstel stemden SGP, GPV/RPF, D66 en Groen links tegen, de overige waren voor waarmee het voorstel was aangenomen. teravond schoorvoetend over- en krediet van 25.000 gulden iig is om de systemen van de ardenburg op elkaar af te oog. Hogeweg werd door allle fracties vrij positief begroet. Het enige negatieve in deze zaak zijn de al gekapte bomen langs de Hoge weg. „Het is gebeurd dus valt er weinig aan te veranderen. Het enige wat we er uit gesleept hebben is de belofte dat er nieu we zullen worden aangepant", gaf wethouder J. du Fosse als antwoord. Er bleef verontrusting over bo men nu er geruchten gaan dat ook de bomen tussen de Heille- kruising en de Kruisschans er aan zullen moeten geloven. Du Fosse kon de raad alleen maar meedelen dat hij dat kappen zo lang mogelijk zal proberen uit te stellen. „Ze zijn echter niet van ons dus hebben we weinig in breng". Timmeren voortgezet: M. Nijs-' sen, E. Perdaen, E. de Wever. AVO: M. van Braak, W. Brak man, A. Coppejans (schoolcer- tificaat voor theorie), E. Per daen, M. Vink, E. de Wever. Assistent uitvoerder: M. Her man, P. Meloen, A. Verhelst. |PAG 28 OKTOBER 1994 £3 naar huis worden vervoerd Het ongeval gebeurde doordat het wegdek ter plaatse door afgevallen bladeren glad was geworden waardoor ze slipte en kwam te vallen. Philippine - In de nacht van woensdag op donderdag zijn van een op het erf van een woning aan Vergaertpolder te Philippine geparkeerd staande personenauto de kenteken nummerplaten ontvreemd. Het voertuig is eigendom van een 47-jarige inwoner uit Philip, pine, die aangifte deed. Terneuzen - Een 42-jarige in woner uit Terneuzen deed gis teren bij de politie in zijn woonplaats aangifte van ver nieling aan zijn personenauto Onbekenden hadden van het aan de Iepenlaan te Terneuzen geparkeerd voertuig de voor ruit vernield. Terneuzen - Bij een kop- staartbotsing werden gister morgen op de Frederik van Eedenstraat in Terneuzen twee personenauto's licht be schadigd. Een 25-jarige auto mobiliste uit Terneuzen zag te laat dat een voor haar rijdend voertuig, bestuurd door een 30-jarige plaatsgenote op een gegeven moment afremde. Niemand liep enig letsel op. Westdorpe - Vanaf een par keerplaats aan de Graaf Jans- dijk te Westdorpe is een eigen gebouwde hondenaanhangwa gen ontvreemd, kentekennum mer PJ-47-PB.Het voertuig is eigendom van een 33-jarige man uit Westdorpe die aangif te deed bij de politie in Oost- Zeeuws-Vlaanderen. VRIJDAG 28 OKTOBER 1994 Door Hans van Alebeek Sinterklaas is niet dood, hij staat alleen niet meer in de speelgoedboeken. De speel- goedhandel heeft het 'geraas rond Sinterklaas' al uitge breid tot half oktober maar negeert de afbeelding van de Sint daarbij categorisch. De huidige speelgoedfolders moeten immers langer mee dan tot 5 december. Iedereen zonder de reclamewe- boek van 140 pagina's) doet ook alcnf naar hpt riphpim van Sin- rende 'nee/ja-sticker' op de bus heeft half oktober al zeker een pond papier aan speelgoedboe ken ontvangen. „Want", zo zegt secretaris M. van Rijn van de Organisatie van Nederlandse Speelgoedleveranciers, „deze folders zijn voor de speelgoedb ranche ontzettend belangrijk. Op deze manier kun je heel het assortiment onder de aandacht van het publiek brengen. Dat kan op televisie niet. Vooral als naslagwerk heeft het speelgoed- boek een belangrijke functie." Elke Nederlander besteedt jaar lijks gemiddeld tussen de 65 en 80 gulden aan speelgoed. Het grootste deel van die totale jaar omzet van 1 tot 1,2 miljard gul den wordt in de maanden no vember en december gehaald. Hoe groot dat aandeel is, weet ook woordvoerster Van Rijn niet: „Maar het'is vrij groot." De speelgoedbranche zelf is niet veel duidelijker. „Wij geven nooit commentaar," zegt marke ting-man T. Smit van de gelijk namige speelgoedketen Bart Smit (catalogus van 112 bladzij des). Collega R. Cornelissens van de Intertoys-keten (speelgoed- boek van 140 pagina s) doet ook alsof naar het Geheim van Sin terklaas wordt gevraagd. „Ik heb geen behoefte om daar op in te gaan," zegt de algemeen di recteur op vragen over het aan tal verspreide catalogi en het belang ervan. Beide heren willen nog wel com mentaar geven op de vraag waarom'de Goedheiligman ont breekt tussen het offensief van Sneeuwwitje, Sesamstraat en al les van de Lion's King. „Het zou zéér onverstandig zijn om Sin terklaas in dat boek te zetten," zegt de Intertoys-baas. „Je geeft zulke dikke boeken maar één keer per jaar uit. Ook na Sinter klaas, zelfs in het jaar erna wor den de boeken nog gebruikt, zo hebben wij geleerd." En Smit van Smit voegt daar aan toe: „Zonder Sint heeft het boek een veel langere bewaarwaarde." Na de Boekenweek, de Week van het Brood en de Platentiendaagse is er nu ook de Week van de Lingerie en wel van 29 oktober tot en met 5 november. Het is de bedoeling de Nederlanders in deze week bewust te maken van zijn/haar ondergoed. Niks pikant, erotisch. Het gegniffel over ondergoed moet over zijn. Ondergoed is mode. Ondergoed mag gezien en besproken worden. Volgens de organisatie Bodyfashion Promotion draagt vijftig procent van de Nederlandse bevolking z'n tweede huid al vol trots, maar de andere helft weet er geen weg mee. Te duur, te luxe, te gewaagd. Door Jetty Ferwerda Nederland moet uit de kleren. Het moet afgelopen zijn met dat preutse gedoe rondom de onder broek en aanverwante zaken. Het hoeft niet meteen te lijken op de acts van Madonna of The Chippendales en de Calvin Klein-reclames. Alhoewel, zij hebben laten zien hoe mooi, sim pel, draagbaar en - vooruit - ver leidelijk ondergoed kan zijn. Van de gewoonste slip tot de prach tigste kanten bh. Ooit gefantaseerd over de onder broek van de buurman? Twee tegen een dat hij een gewone witte boxershort of slip draagt. Dag in dag uit. Immers, vijftig procent van de Nederlanders kan het niet schelen wat voor ondergoed ze dragen. Als het maar schoon is. En dan kom je al snel uit op de gewone onder broek, het hemd en de katoenen bh. Niks bijzonders. Terwijl de andere helft, ongeacht leeftijd, geslacht en inkomen, het ondergoed bewust kiest: een ver leidelijke kanten body voor een avondje uit, een ondersteunende bh tijdens het sporten of een katoenen boxer tijdens het werk. En duur is mooi ondergoed al lang niet m'eer. Marks Spen cer, Hennes Mauritz en C A bieden voor aantrekkelijke prij zen even aantrekkelijke lingerie. Toch is er al heel wat veranderd. Tot aan de seksuele revolutie en de opkomst van het feminisme in de jaren'zestig, was ondergoed even onbespreekbaar als on zichtbaar. Er zijn genoeg veerti gers die zich niet kunnen herin neren ooit hun ouders in onder goed of - erger nog - naakt ge zien te hebben Dat was geen thema. Advertenties voor linge rie werden destijds ook gete kend, om mogelijke associaties en te realistische confrontaties met bloot en erotiek te vermij den. Bij de getekende mannen werden al te nadrukkelijke ge slachtsdelen gewoon weggelaten. In de jaren zestig, met de op komst van de minirok, het femi nisme en de strakke herenbroek, kwamen ondergoed en andere lijfelijke zaken meer in de open baarheid. Mary Quant ontwierp voor onder haar superkorte rok jes mooie onderbroekjes en prachtige gedessineerde panty's. Herenslips werden kleiner en kleurrijker. De in de afgelopen twintig jaar Een bodystocking van Occhi Verdi/Liberation. toegenomen aandacht voor het lichaam, met als hoogtepunt de fitness-rage begin jaren tachtig, richtte automatisch ook de aan dacht op ondergoed en lingerie. Met Madonna, Nikos en Calvin Klein uiteindelijk als baanbre kers. Zij haalden lingerie voor goed uit het stiekeme verdom hoekje, bombardeerden het tot mode én maakten het zichtbaar. Ondermode werd bovenmode, zelfs een gerenommeerd mode huis als Chanel kon er niet om heen. Inmiddels is voor veel (jonge) mensen lingerie helemaal geen beladen onderwerp meer. Vrou wen organiseren lingerieparty's bij hen thuis, mannen lopen warm voor speciaal ondergoed en de zelfbewuste vrouwen kie zen hun Wonderbra voor 'spe ciale momenten' zoals ze dat al jaren met parfums doen. Linge rie is gewoon geworden en wordt niet meer speciaal gedragen om te verleiden. Het draait, zoals modemakers dat zeggen, 'om het gevoel'. De jaren negentig zijn immers op alle fronten een 'gevoelsperiode'. In het interieur draait het om sfeer, cocooning, veiligheid, ro mantiek. Auto-ontwerpers pro beren ook in te spelen op de emoties, door de vormgeving van auto's zachter, bijna aaibaar, te maken. En de mode, inclusief lingerie, speelt op haar manier ook met emoties, zoals de be hoefte aan glamour, romantiek, sensualiteit en huiselijkheid. En bij elke stemming past iets an ders. Zo kan het dat naast de wulpse Ultrabra, vrouwen ook super dunne setjes dragen die simpel ogen en niet aftekenen onder strakke kleding. Of dat ze de ouderwetse step-ins en corsetten afwisselen met doorzichtige on derrokken en Lolita-achtige ba bydolls. Hetzelfde geldt voor mannen. Het aanbod is de afge lopen jaren enorm uitgebreid, onder aanvoering van Calvin Klein, Björn Borg en HOM. Een boxer is gewoon en de body begint al ingeburgerd te raken. Zou het lukken? Kan de Neder landse calvinist zijn koudwater vrees voor mooi ondergoed over winnen? Vast wel. Wie de stap naar een speciaalzaak nog te groot vindt, kan het eens probe ren bij een gewone kledingzaak. Lingerie is voortaan zo verwe ven met bovenmode dat het nie mand zal opvallen dat het leuke, strakke T-shirt bij nader inzien een bodystocking is. Lingerie dus. Door Hein Sluijter Desupermarkten reageren over het algemeen verbaasd op een enquête-uitslag waar uit blijkt dat de consument de prijzen van de dagelijkse boodschappen niet kent. Een enkeling zegt niet onder de indruk te zijn. De enquête van het reclamebu reau Benjamens, Van Doorn had aan het licht gebracht dat ruim tweederde (69 procent) van de vijfhonderd ondervraagden de prijzen van wat zij zojuist ge kocht hadden, niet wist te noe men. De overige 31 procent wist ook niet altijd precies het bedrag te vertellen maar kwam er wel vaak heel dicht in de buurt. De vragen werden gesteld over heel gewone artikelen zoals kof fie, thee, melk, suiker, frisdrank, chips, wc-papier of margarine. De consument gokt er volgens de enquêteurs niet alleen veelal naast, maar denkt ook nogal eens dat bepaalde artikelen veel duurder zijn dan in de werke lijkheid. Zo worden prijzen voor margarine, halvarine; wasmid delen, suiker en wc-papier veel te hoog ingeschat. Maar bij en kele supermarktketens wordt aan die uitkomst nauwelijks ge loof gehecht. Zo heeft Albert Heijn heel ande re ervaringen. Volgens een woordvoerster letten de klanten wel degelijk op de prijzen zowel op de schappen in de winkel als in advertenties. „Bij ons worden de prijzen duidelijk aangegeven op het schap waar de artikelen staan en bovendien verschaffen we ook nog eens de kiloprijs. De strekking zoals die naar voren komt in de enquête delen wij niet." Een van de gevolgtrekkingen van het reclamebureau is dat de klant meer op het gevoel koopt. Hij pikt datgene uit het assorti ment, waarvan hij dénkt dat het goedkoop is. En daar gaat Albert Heijn volstrekt niet in mee. Ook bij Primarkt kijken ze van de uitslagen op. „Dit is verba zingwekkend. Met die conclusies kunnen wij het niet eens zijn. Dat de mensen de prijzen niet onthouden, is heel normaal. Dat betekent nog niet, dat alvorens boodschappen te gaan doen, niet naar prijzen in bijvoorbeeld ad vertenties is gekeken. Dan wordt er geselecteerd: dit is goedkoper in supermarkt A en dat weer in supermarkt B. Heel wat consu menten bezoeken meer dan één supermarkt: 60 tot 65 procent. Dat is een uitkomst van een enquête die we zelf gehouden hebben. En er wordt meer naar de prijs gekeken dan naar de kwaliteit. Shop-hoppen heet dat: telkens wisselen van super markt. Dat is duidelijk een trend ;nu." „De mensen kennen de prijzen wél," zo valt bij Jacques Her mans te vernemen. „Als je vijftig veel verkochte basisartikelen goedkoper zou maken en de rest duurder, dan kom je van een koude kermis thuis. Omdat de klanten wel degelijk de prijzen kennen. Misschien niet spontaan uit hun hoofd maar wel op het moment dat ze het gekozene in het wagentje zetten. Stel, je koopt ergens een kleerborstel voor 1,95 en een paar weken later zie je diezelfde kleerborstel ergens anders voor 3,95. Dan weet je je op dat ogenblik best te herinneren dat je eerder 1,95 betaald hebt. Als zo iemand ge durende die tussenliggende we ken wordt geënqueteerd, is de kans groot dat hij die prijs niet meer spontaan kan noemen. Maar daarom wéét hij hem nog wel. En dat meet mijnheer Ben jamens allemaal niet". Geen verbazing is te bespeuren bij De Boer. Daar wordt zelfs beweerd, dat 99 procent van de klanten niet weet wat een pak koffie kost. „De mensen onthou den het niet. Wél de prijzen van aanbiedingen. Maar verder ben ik het met Benjamens eens, dat de mensen daar kopen waar ze denken, veronderstellen, dat het goedkoop is. Als een supermarkt het imago heeft van goedkoop te zijn en bijvoorbeeld suikergoed en groente zijn er juist duur, dan worden in die winkel toch sui kergoed en groente gekocht." „De consument ontgaat inder daad gewoonlijk het prijzenscala tot in detail," weet men bij Edah Vendex Food Group. „Maar hij heeft wel een goed totaal beeld. Zo weet hij wel wat goedkoop is en wat duur en ook waar hij dan het voordeligste uit is." Met andere woorden, volgens Edah is de consument prijsbe wust zonder de prijzen te ken nen. En dat is precies een van de bevindingen van het reclamebu reau. Bij het Centraal Bureau Levens middelenhandel spreekt de woordvoerder namens de hele supermarktbranche. „Die uitslag is verrassend. Wij zijn er juist zeer op gebrand dat de klant op de hoogte is van de prijs. Het invoeren van de streepjescode heeft natuurlijk het nadeel dat niet meer op elk artikel meteen te zien is wat de kosten zijn. Hoewel er ook supermarkten be staan die ondanks de streepjes code alles nog steeds stuk voor stuk van een opgeplakt prijsje voorzien. Voordeel van de streepjescode is dat de klanten nu achteraf op hun bon niet alleen de bedragen kunnen afle zen, maar ook waarvoor het be taald is. Dat konden ze eerst niet." Volgens de Consumentenbond zou het wel eens heel juist kun nen zijn wat het reclamebureau geconcludeerd heeft. „Het wordt voor de consument steeds moei lijker om in de winkel te achter halen wat een bepaald produkt kost. Sinds de invoering van de streepjescode zitten er inderdaad De enquête van het reclamebureau Benjamens, Van Doorn bracht aan het licht dat ruim tweederde (69 procent) van de vijfhonderd ondervraagden de prijzen van waf zij zojuist gekocht hadden, niet wist te noemen. foto de stem johan van gurp Knaagje is dood. Stijf ligt hij op de dijk. De buurman die me is komen waarschuwen, ver telt dat hij 's nachts rond twee uur een auto hard heeft horen remmen. Vermoedelijk is dat het moment geweest dat Knaagje zijn laatste sprong maakte. Recht de konijnenhe- mel in. Ik kijk naar zijn ogen, nu dofzwart, en ik baal. Waarom kan hier bijna geen beest vrij rondlopen zonder ooit eens keer platgereden te worden? Waarom hebben we niet be ter gezorgd voor een. goede omheining? Maar nu is het te laat, althans voor Knaagje. Ik denk aan het moment dat Knaagje bij ons kwam, ruim vier jaar geleden. De toenma lige vriendin van mijn jongste broer was dol op konijnen en had regelmatig een nest met jonge konijntjes in de aanbie ding. Er wilde wel eens wat mis gaan bij het scheiden van de mannetjes en de vrouwtjes. Omdat ze ze niet allemaal kon houden, was ze voortdu rend bezig met het zoeken naar geschikte adressen voor de beesten. Dat was nog een heel probleem, want er zijn mensen genoeg die wel een konijn willen, maar die zien daar voornamelijk een wan delende kerstbout in. Het idee alleen al, kon haar bijna in tranen uit doen barsten. Toen wij hier kwamen wonen konden we er niet meer onder uit en zodoende kregen we twee jonge konijntjes, die heel schattig zaten te wezen in hun bijgeleverde hok. Een beetje pesterig gaven we ze de na men Eerste Kerstdag en Tweede Kerstdag. Van de ga rantie 'ze worden niet veel groter hoor' bleek al heel snel niets te kloppen. De twee Kerstdagen groeiden uit tot ware reuzen, die volkomen knel in hun hok kwamen te zitten. Een groter hok, met buitenren, bood maar even soelaas. Het was dus maar goed dat we op een ochtend! een van de kanjers stijf als een houten plank in de ren vonden. Ik geloof dat het Eer ste Kerstdag was. Tweede Kerstdag kreeg daar door weer wat ruimte en be sloot nog maar een beetje uit te dijen, totdat hij nauwelijks zijn kont kon keren in het hok. Vlak voor de kerst heb ben we nog even overwogen om hem zijn naam eer aan te doen, maar dat idee stond me toch tegen. De konijnenbout van Albert Heijn smaakte ook prima. De volgende zomer lag Ko nijn, zo heette hij inmiddels, in zijn hok tussen de schapen. Die kregen het regelmatig Door Mariëtte Mulkens voor elkaar om zijn hok open te schoppen, waarna Konijn vrolijk de benen nam. Na et telijke zeer vermoeiende hol- partijen achter een jolig ko nijn, besloten we hem maar los te laten lopen. Hij vrat de tulpen en narcissen wel op, maar verder kon hij weinig kwaad. En het hok was toch te klein voor hem. Konijn ontpopte zich sinds dien als een zeer mak, aaibaar dier dat, in tegenstelling tot de meeste andere konijnen, voor niets en niemand bang was. Hij rende achter onze angstige kat aan, lag tussen de kippen en bovenop de her kauwende schapen en ging' gezellig voor de brullende motormaaier liggen. Ook voor de graaiende handjes van onze dochter liep hij niet weg. Ze mocht zelfs op hem gaan zitten en van zijn kor sten brood mee-eten. Dat ging jaren goed. Af en toe nam Konijn wel eens de benen, vooral in het najaar als het gras wat minder goed groeide. Maar we konden hem dan altijd oppikken in de tuin van de buren aan de andere kant van de dijk. Tot deze zomer, toen hij opeens weken weg was. We dachten al dat hij echt verdwenen Was toen we bij toeval erachter kwamen dat een gezin met kinderen aan de overkant van de dijk een loslopend konijn had geadopteerd. Na wat heen en weer gebel besloten we in goed overleg om Konijn toch terug te halen, omdat hij gewend was om vrij rond te lopen. De kinderen van het gezin zouden een ander ko nijn krijgen. Die avond kwam mijn vriend tamelijk ontdaan terug met Konijn. De twee kinderen die het beest weken hadden ver troeteld hadden luid huilend afscheid genomen van 'Kna-' snik-haagje'. De komst van een nieuw konijntje en de belofte dat ze altijd mochten komen kijken naar Knaagje maakten niet veel goed. Knaagje banjerde daarna weer vrolijk hier rond. Hij heeft niet lang van zijn her nieuwde vrijheid mogen ge nieten. Door Marijke Prins' Wanneer je de juiste ingrediënten in huis hebt, is Indiaas koken verrassend eenvoudig. In de vorige aflevering gaf ik een recept voor marsala, een mengsel van geroosterde en gemalen spece rijen zoals cardamom, kaneel en koriander, die tesamen een fijnzinnig aroma verspreiden. Ik zei toen dat ik voor de voorraad gemaakte marsala nog een recept zou geven. Die belofte kom ik nu na. Heb je geen zelfgemaakte marsala in huis, dan kun je een milde kerrie gebruiken en die oppeppen met kaneel en korriander. In dit recept speelt pompoen een belangrijke rol. In het najaar kun je alom pompoenen krijgen. Het oranje vruchtvlees heeft een wat laffe smaak die doet denken aan worteltjes. Verwerk je de aan komkommer en courgette verwante vrucht in een kruidig gerecht, dan geeft hij een heerlijk fluwelige smaak aan de saus. En dan de garderoom of schenkroom. Dat is een sinds enige tijd verkrijgbare minder vette variant van slagroom, die geheel past in de op mager gerichte smaak van het publiek. Hij is typisch geschikt voor een gerecht als dit. Heeft je kruidenier die niet, gebruik dan koffieroom. Voor vier personen Voorbereidingstijd: 15 minuten Kooktijd: VA uur (lamsvlees) 1 uur (kip) 600 lamsvlees in blokjes of 1 kip in 8 stukken gehakt 1 grote ui fijngesnipperd 1 teen knoflook grof gesneden 500 gram schoongemaakte pompoen in dobbelstenen gesneden 2 vleestomaten ontveld en in kleine stukjes gesneden een achtste liter garderoom (of koffieroom) 3 eetlepels olie 2 theelepels marsala (of 1 volle theelepel milde kerrie, een mespunt kaneel en een Vi theelepel gemalen koriander) lA theelepel gemalen komijn zout naar smaak Schroei het vlees in enkele porties dicht in de olie. Niet alle vlees tegelijk, want dan komt er teveel vocht vrij. Haal het vlees uit de pan en smoor in het vet de uisnippers en knoflook totdat ze glazig zijn. Voeg dan tomatenblokjes en pompoen toe en roerbak de groentes todat er vocht van de tomaten begint vrij te komen. Strooi dan de kruiden erbij, leg het vlees terug in de pan, giet de room erbij en roer het geheel goed om. Zet de pan op een plaatje en laat het gerecht in een uur (kip) of 1V4 uur (lamsvlees) botergaar sm,oren. Serveer deze geurige stoofschotel emt grof gesneden stukken komkommer en beetgaar gekookte snijbonen of sperciebonen. geen prijsjes meer op de verpak king. Het moet allemaal duide lijker in de supermarkten. Niet met een plakkertje op elk arti kel, maar op de schappen. En asjeblieft niet alles op een rijtje op het onderste rek zodat je eerst op je knieën moet gaan zitten om de prijzen te kunnen ontwaren". Kunststof is erg gangbaar in de woningbouw. Berekend is dat er in 1995 zo'n 1660 ton aan kunst stof kozijnen vrijkomt. Aange zien die hoeveelheid zal oplopen tot naar schatting 17.500 ton in 2010 heeft de Verening van Kunststof Gevelelementenfabri kanten (VKG) besloten een her- gebruiksysteem op te zetten voor kunststof ramen, deuren en ko zijnen. De kozijnen zullen wor den verzameld in een regionaal depot en gaan vervolgens naar de verwerkingsfabriek. Daar wordt PVC en ander recyclebaar materiaal teruggewonnen. PVC wordt opnieuw gebruikt in ko zijnen. f 1

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1994 | | pagina 25