Bruiloft Dichterportretten muzikaal omlijst Abgeschminkt!: Leuke Duitse relatiekomedie Debutant al miljonair halverwege eerste roman O James Burton: sessieman voor grote en kleine namen Film The Specialist is een hopeloze actie-thriller de stem de stem I Oosthoek stapt op bij llias-produktie hotel mastbosch RVU wil met poëzie grote publiek bereiken UITGIDS DONDERDAG 27 OKTOBER 1994 D4 Amsterdam (anp) - Titus Muizelaar en Gijs de Lange hebben de regie overgenomen van de Ilias, de nieuwe produk- tie van Toneelgroep Am sterdam. De voorstelling van regisseur Peter Oost hoek zou op 12 november in het Transformatorhuis op het Westergasterrein in Amsterdam in premiè re gaan. Verschil van artistiek in zicht tussen de spelers en Oosthoek heeft tot de wisse ling geleid. Muizelaar en De Lange spelen ook een rol in Homerus' epos over de oor log. De overname van de regie heeft volgens een woord voerder van Toneelgroep Amsterdam geen gevolgen voor de première. Die gaat gewoon door. Oosthoek wil inhoudelijk niet ingaan op het verschil van inzicht. „Het besluit was onafwendbaar," zegt hij. „Het is uit elkaar ge spat. De situatie was on houdbaar." Hij zegt dat in gezamenlijk overleg tot de overname van de regie is besloten. Ook de TGA-zegs- man houdt de kiezen stijf op elkaar. „We treden nooit in details over wat zich in de repetitieruimte afspeelt." De Ilias gaat over de Tro jaanse Oorlog. Begin dit jaar verscheen de vertaling en bewerking van de classi cus Gerard Koolschijn. Hij vatte Homerus' epos in vijf bedrijven samen. Het stuk zal wel nooit worden ge speeld, schreef hij in de in leiding. Toneelgroep Am sterdam kon de verleiding echter niet, weerstaan en vond in Peter Oosthoek een vurig pleitbezorger voor het onmogelijk geachte project, zo' blijkt uit het program maboekje voor het seizoen '94/95. „Fellini heeft ooit de hele Ilias willen verfilmen, maar dat is er niet van gekomen. Het is een absoluut megalo mane onderneming om zo iets te willen," aldus Oost hoek in datzelfde program mablad. „Ik heb altijd ge zegd dat er twee dingen zijn waar je in het theater af moet blijven: de Bijbel en Homerus. En nu doet Ger- ardjan Rijnders straks een stukje Bijbel in de schouw burg en regisseer ik de Ilias. Ik ben ervan bezeten, maar zet wel vraagtekens bij mijn eigen ruggegraat." Londen (rtr) - Een Britse de butant als romanschrijver, Nick Evans, is halverwege zijn eerste roman miljonair geworden. Evans, een onafhankelijk film producent, werkt nog aan het boek, The Horse Whisperers (In- fluisteraars van paarden), over een man met een bijzondere gave om wilde paarden te temmen. De eerste 215 pagina's zijn in het Amerikaanse Hollywood al bij voorbaat goed aangeslagen. Ro bert Redford, dié er een film van wil maken, kocht het werk voor circa 5,6 miljoen gulden. „Het is onthutsend," vertelde Evans de Britse krant The Daily Mirror. „Het is overdonderend, maar ook angstaanjagend, om dat ik pas de helft van het boek heb geschreven. Ik moet de gekte nu even vergeten, gaan zitten, de deur op slot doen en het boek afronden." (ADVERTENTIE) In hotel Mastbosch, Breda's fraaiste boslokatie keuze uit 3 sfeervolle zalen geen zaalhuur receptie op terras mogelijk buffetten en diners kwantumkorting op drankjes gratis bruidskamer, champagne en... uitgebreid ontbijt op bed comfortabele hotelaccommodatie voor uw gasten altijd prijsopgave vooraf. Prachtig en rustig gelegen aan de bosrijke zuidrand van Breda. Vanuit alle rich tingen (vlakbij autosnelweg) gemakkelijk te bereiken. Volop parkeergelegenheid. Inlichtingen en prospectus Hotel Maslbosch Burg. Kerstenslaan 20 4837 BM Breda Tel 076-650050. Fax 600040 Van onze filmredactie Wanneer zie je nog Duitse speelfilms in de Nederland se bioscoop? Uitgerekend een afstudeerfilm bracht het zover, Abgeschminkt!, de slechts een uur durende de buutfilm van de 26-jarige Katja von Garnier. Behalve dat hij de Oscar won voor de beste niet-Engelstalige stu dentenfilm was hij in Duits land zelf een enorme pu bliekstrekker. Abgeschminkt! is een traditio neel maar daarom niet minder leuk verfilmde komedie over de avonturen van twee jonge onaf hankelijke vrouwen op het lief despad. Striptekenares Frenzy is vooral een carrièrejaagster die vastzit in haar werk en eigenlijk niets meer met man nen wil. Haar beste vriendin' Maischa, verpleegkundige, is een echte mannenjaagster. Zij zit vast in haar relatie met Claus en is op zoek naar een aantrekkelijke plaatsvervanger. Samen met Frenzy weet Mai scha haar vriend te misleiden. In plaats van een weekendje met hem door te brengen, gaat ze met haar vriendin naar een feestelijke expositieopening. Daar valt zij prompt op de knappe René. Verblind door diens veel te mooie uiterlijk heeft Maischa niet in de gaten dat hij eigenlijk maar een ego centrische leuterkont is. Ze moet dat bekopen met een stierlijk vervelend bednummer, hetgeen door Garnier hilarisch in beeld wordt gebracht. De ogenschijnlijk maffe jonge man waar Frenzy eigenlijk he lemaal geen zin in had, blijkt daarentegen best een aardige, gevoelige jongen te zijn. Als de film al een boodschap heeft dan is het deze: zoek niet te hard naar De Ware Liefde want die komt pas je er helemaal niet op bedacht bent. Abgeschminkt! laat lichtvoetig en zonder pretenties zien van welke dwaze strategieën de seksen zich bedienen om toch maar vooral dat ene te kunnen beleven: De Liefde. Zelfbedrog en bedrog van de ander worden daarvoor maar al te graag voor lief genomen. Katja Riemann (Frenzy) en Nina Kronjager (Maischa) acteren bijzonder leuk en hartverwarmend in de ze plezierige Duitse relatieko medie. De film wordt voorafgegaan door de anekdotische korte film Der schönste Busen der Welt van Rainer Kaufmann, over een jonge bierbrouwer die plotse ling last krijgt van vrouwelijke borstgroeij nadat hij zich in een lift aan ongewenste intimitei- ten schuldig heeft gemaakt. Het paar schitterende borsten le vert hem trouwens ook voor deel op. 'Abgeschminkt!' van Katja von Garnier is te zien in Filmhuis Concordia in Breda, 27 oktober tot en met 9 november om 22.00 uur. NEDERLAND 1 tt=ondertiteld via Teletek' 07.00 Tekst-tv 16.27 Nieuws voor del slechthorenden 16.34 Via Ria, discussie 17.29 Harry's Mad, jeugds 18.00 Dieren in Austra Wars 18.30 Topscore, spelletje 18.58 Abdijen II, documen 19.29 Filmspot, magazine 20.00 (TT) Journaal 20.31 (TT) Link, serie 21.17 Kenmerk, actualiteite 21.52 Vesuvius, discussie 22.43 Wilde ganzen 22.50 NYPD Blue, serie 23.41 Cheers, comedy 00.11 Journaal NEDERLAND 2 07.00 Journaal 07.07 Het zevende venste magazine 07.31 Journaal 07.34 Ontbijt TV met or Journaal 08.30 Journaal 08.33 (TT) Lingo, spelletje I 09.00 Journaal 09.07 (PP): Unie 55+ 09.10 Kook tv 09.28 Nederland zingt k samenzangprogramma 09.53 De plattelandsdokte mentaire 10.18 Vrouw-zijn, magazine I 11.08 Peter, sketch 11.18 Lied 11.21 (TT) In de Vlaamse comedy 11.48 (TT) All You Need datingprogramma 13.01 Journaal 13.08 Studio sport 14.34 Noorderlicht, weten; lijk magazine 14.59 Loladamusica 15.24 CVTV, jongerenmagazii 16.01 (TT) Journaal 16.10 Nature on Track, natui 16.40 Samson, kinderprograrj 17.15 Mega top 50, muziek I 17.58 (TT) 2 vandaag met teiten, 18.00 Journaal, 18.3 tjournaal en om 18.47 Hot ten uit het nieuws 18.55 (TT) Onderweg naar n soap 19.25 Flodder, comedy 19.55 Lucky Lotto Live, rond het dagelijkse lotto-spel Li 20.55 (TT) Eerst zien!, re over gewone Nederlanders in I situaties 21.25 Veronica Auto, magazi 21.55 Promised Land, speelfii 23.35 Lassen, lijmen en p werken 00.05 Sportblessures buit informatieI 00.10 Journaal SUSKE EN WISKE: D Door Véronique Damoiseaux Amsterdam - Poëzie heeft de naam 'ondoordringbaar', 'elitair' en 'onbegrijpelijk' te zijn. Voor een deel komt dat, doordat op scholen nauwe lijks nog aandacht wordt geschonken aan gedichten. Niet alle dichters zijn even toegankelijk, maar velen verdienen een groter pu bliek dan zij nu hebben. Op woensdag 2 november start de RVU-radio in haar wekelijk se cultuurprogramma 'De Schatkamer' een serie dichter- sportretten onder de titel 'Dichterbij'. Het werk en leven van acht dichters, onder wie Gerrit Achterberg, Guido Ge- zelle, Bert Voeten en Paul van Ostaijen, wordt in deze serie belicht door middel van ge sprekken met literaire intimi, brieven, gedichten en andere teksten. Hans Warren en Rem co Campert - de twee nog in leven zijnde dichters uit de reeks - zullen zelf aan het woord komen. Als eerste zal een portret van Jan Hanlo worden geschetst. Adriaan Morriën, J. Bernlef en K. Schippers, de ontdekkers van Hanlo, zijn te gast en pra ten over diens werk. Een por tret van een man, die zijn leven lang geobsedeerd was door zui verheid, zowel in zijn poëzie als in zijn relaties met kinderen. Popcomponisten Om de dichters dichterbij het grote publiek te brengen is de serie aantrekkelijk muzikaal omlijst. In opdracht van de RVU-radio hebben acht beken de popcomponisten twee ge dichten van de dichters op mu ziek gezet. Michel van Bergen Henegouwen, initiatiefnemer, wilde op die manier mooie, er kende, literaire gedichten voor al dichterbij de jeugd brengen. Gedichten op muziek zetten, betekent echter interpreteren. Huub Oosterhuis, directeur van de Rode Hoed - waar het poë- zieproject werd gepresenteerd - Bram Vermeulen zette een fragment uit het gedicht 'Als in een droom' van Remco Campert op muziek. foto rvu en liefhebber van poëzie, zet enige kanttekeningen bij de muzikale interpretaties: „Wie maakt uit hoe je een gedicht kan, moet en mag lezen?" „Een sonnet van Achterberg krijgt er ineens zes regels bij, omdat het sextet herhaald wordt. 'Ik heb een zonnebril van plastic op' wordt refrein, terwijl dat nergens herhaald wordt in het gedicht. Guido Gezelle noemt 36 keer het woord 'water' in zijn gedicht, maar het wordt in het lied een paar keer weggemoffeld. En mag je 'ochtendblad' anders benadrukken, omdat dat in het lied past?" Dat mag, is zijn conclusie. Bram Vermeulen vertelt waar om: „Ik bedenk bij gedichten een eigen ritme, muziek en sfeer. Als gedichten op muziek worden gezet, nemen ze je iets af. Ze interpreteren het gedicht voor je. Ton Scherpenzeel zei net: 'Het is als een beeldhouw werk met een petje op. Je kunt de bedoeling van de dichter nooit helemaal achterhalen'." „Het is een overweging voor de componist: Is wat je toevoegt zó de moeite waard, dat het meer waard is dan hetgeen je weg haalt? Als dat zo is, dan voeg je iets toe aan het gedicht, In de hoop dat de jeugd eindelijk weet wat dichters zijn." Bram Vermeulen zette een fragment uit het gedicht 'Als in een droom' van Remco Campert op muziek. Terwijl hij plaats neemt achter de vleugel, zegt hij: „Ik dacht, dat het een ver zameling kleine gedichtjes was. Tot ik aan het eind van het boek was en ik ontdekte, dat het één lang gedicht was, dat in stukjes gehakt over de pagina's was verdeeld. Maar ik vond het zo al veelzeggend genoeg." De gedichten die op muziek werden gezet door onder ande ren Bram Vermeulen, Henny Vrienten, Ton Scherpenzeel, Tom America, Fay Lovsky en Henk Hofstede zijn op CD ge zet onder de gelijknamige titel 'Dichterbij'. Vier nummers zul len ook op televisie worden uitgezonden. RVU-educatieve omroep, 'Dichterbij'. Vanaf 2 november tot en met 21 december iedere woensdag van 16.02 tot 17.00 uur op Radio 5. Ook in de bioscoop In The Mask van Chuck Russell vinden de gekste gedaanteverwisselingen plaats wanneer de komiek James Carey een masker heeft gevonden waarmee 1 hij alles kan en durft. Als saaie bankbe- i diende lukt hem zelfs een mooie zan- I geres te veroveren. Het leukst zijn de speciale effecten in deze stripachtige film. Het verhaal stelt niets voor en de gekke bekkentrekkerij van Carey is I voor de liefhebbers. (Casino 1, Cine- mactueel in Bergen op Zoom, City in I Roosendaal, Koning van Engeland in Hulst) Baby's day out, filmkomedie overeen baby die door drie onverlaten wordt gekidnapt, maar er-kruipend vandoor I gaat, is soms grappig maar vaker voor spelbaar. (Cinésol 3 in Breda, Cinemac- tueel in Bergen op Zoom, City in I Roosendaal, Koning van Engeland in I Hulst) Arnold Schwarzenegger speelt een dubbelrol als brave huisvader en spion in de spectaculaire actiekomedie True Lies van James Cameron, Om zijn ver- I veelde vrouw (Jamie Lee Curtis) te i plezieren, neemt hij haar mee op een i avontuur in het Midden-Oosten waar terroristen met kernkoppen dreigen om Amerika te vernietigen. (Grand in Breda, City in Roosendaal, Koning van Engeland in Hulst) Een schat van een zwakbegaafde (Tom Hanks) brengt het in Forrest Gump tot miljonair en weet tal van belangrij ke politieke gebeurtenissen naar zijn hand te zetten. Een aardige, simpele parabel van Robert Zemeckis over de teloorgang van de onschuld (Casino 3 in Breda, Koning van Engeland in Hulst). Harrison Ford speelt een mooie rol als CIA-agent Jack Ryan in Clear and present danger van Philip Noyce. Een onderhoudende, sterk- geregisseerde thriller met veel high tech over de duistere Amerikaanse connecties met de Colombinaanse drugskartels. (Mignon in Breda, Cinemactueel in Ber gen op Zoom) Een sneak preview staat de bioscoop bezoeker te wachten op woensdaga vond om 20.00 uur in Cinésol 3 in Breda. De voorpremière van een niet tevoren bekend te maken splinternieu we kwaliteitsfilm. When a man loves a woman van Luis Mandoki is het romantische drama van een aan de alcoho.l verslaafde vrouw (Meg Ryan) wier huwelijk (met Andy Garcia) en gezinsleven worden gered door therapiën en AA-sessies. (Casino 2 in Breda) In de succesvolle maar weinig verras sende filmkomedie Four Weddings and a Funeral speelt Hugh Grant een jonge Britse aristocraat die verliefd wordt op een Amerikaans fotomodel. Tijdens vier pompeuze, typisch Britse huwelijksfeesten van vrienden en een begrafenis ontmoet hij haar telkens weer. (Cinésol 3 in Breda, City in Roosendaal) I love trouble is een melige thriller- komedie met Julia Roberts en Nick Nolte over een journalist op zijn retour die bezwijkt voor de vrouwelijke char mes van een collega. (Casino 4 in Breda, Centraal in Geertruidenberg) Het leuke maar ook wat kinderlijke verhaal van The Flintstones, de speel film naar de tv-tekenfilmserie vol visue le Spielberg-grapjes, blijft nog in Mig non in Breda, Koning van Engeland in Hulst) Razendsnelle actie en tienerachtige ro mantiek in Speed van Jan de Bont. Eerst een adembenemde gijzeling in een lift, daarna in een bus, die zal exploderen als er langzamer of harder dan 50 kilometer wordt gereden. (Ciné sol 1 in Breda, De Koning van Engeland in Hulst) Aristokatten, de leuke, gereviseerde Disney-tekenfilm, draait nog steeds in Casino 4 in Breda, Centraal in Geertrui denberg) Jungle Jack is een teddybeertje in het oerwoud dat door een hebzuchtige filmster wordt achtervolgd, maar ont snapt op een bananenboot naar Euro pa. Een houterig getekende Deense animatiefilm, die probeert om op een Disney-film te lijken. (Cinemactueel in Bergen op Zoom, Koning van Engeland in Hulst) Temptation of a Monk, een schitte rend zwaardvechtersdrama van Hong- kong-cineaste Clara Law, draait nog tot en met 2 november in Filmhuis Concor dia in Breda (19.30 uur). Het verhaal van een Chinese krijger uit de zevende eeuw die een misdaad begaat en zijn moeder, voordat die uit schaamte ri tueel zelfmoord pleegt, moet beloven om zich terug te trekken in een kloos ter. Kung fu-scènes met kinderlijk ge weld en imposante, prachtig aangekle de kostuumscènes a ia Kurosawa wisse- len elkaar af. The Hudsucker Proxy van de broers Joel en Ethan Coen is vanavond te zien in Fideï et Arti in Oudenbosch (20.1!' uur). Een dikaangezette satire met en kele fascinerende scènes op de carrière van een onbenullige postjongen (Tim Robbins) bij een multinational in New York, die het bij toeval brengt tot schatrijke uitvinder van de hoelahoep. Filmclub Cinema Paradiso in Bergen op Zoom vertoont dinsdag 1 november de controversiële Franse film Les amants du Pont-Neuf van Leos Carax. Even verpletterend als weerzinwekkend beeldverhaal over de liefde tussen twee verschoppelingen aan de Parijse zelfkant. De inhoud is rauw en depri merend maar de beelden zijn vitaal en verbluffend mooi, vooral van Parijs bij nacht. (Cinemactueel om 20.30 uur) The Piano van Jane Campion is op november het onderwerp van filmana lyse in Filmhuis Concordia in Breda (19.30 uur). In de cyclus Zin in Beet' van de Thomas More Academie. De nieuwe avonturen van PipP' Langkous, een Zweedse kinderfilm van Ken Annakin naar de boeken van Astrid Lindgren, draait op woensdag middag 2 november (14.30 uur) i' Filmhuis Concordia in Breda. ONTDEK DE VERSO VERVOLG VAN VOORPAGINA Weinig stoom bij Stallone en Stone te vinden op het album On Stage uit 1969. Voortgestuwd door een ogenschijnlijk simpele gitaarriff, ontstijgt Elvis' versie van Walk a mile in my shoes verre het origi neel van Joe South. Tussen de Las Vegas-bedrijven door, zette Burton zijn carrière als veelgevraagd sessiemuzikant gewoon voort. Zijn meesterhand is te horen op albums van uit eenlopende artiesten als Buffalo Springfield, Johnny Cash, Randy Newman, Jerry Lee Lewis, Ry Cooder, George Jones, Joni Mitchell en the Everly Brothers. Countryrock Daarnaast zag de stille stilist kans om ook op de - rond 1970 razendpopulaire - countryrock zijn stempel te drukken. Na met C W-coryfeeën Merle Haggard en Buck Owens de New Baker- field Sound ontwikkeld te heb ben, ging hij in zee met onder anderen countryrock-pionier Gram Parsons. Na diens dood ('73) formeerde Burton voor Em- mylou Harris de Hot Band, waarin hij en andere Elvis-bege- leiders optraden als the King hen niet naar Las Vegas riep. Sindsdien is James Burton ei genlijk altijd op dezelfde weg verder gegaan. Sessiewerk voor grote en kleine namen in de business, waarbij hij nooit in stereotypen vervalt. In de publi citeit treedt hij nooit. Alleen de kenners ontwaren hem in bege leidingsgroepen van wereldster ren die spraakmakende come backs maken, zoals the Everly Brothers en wijlen Roy Orbison,. Wie scherp oplet zal Burton later dit jaar gewaar worden in de band van John Denver. Zelfs in het Turfschip zal de supergitarist-zonder-sterstatus niet de eerste viool spelen. Ook dan stelt hij zich er tevreden mee om de verder volslagen onbeken de seventiesrock-ve rtolker Jenson Bloomer van rappe rie dels te voorzien. Zolang als er maar geen nep-Elvis op de büh ne naast hem staat. Want dan taait Burton dus onmiddellijk af. Van onze filmredactie Even leek het onverwacht nog goed te komen met Syl vester Stallone. Na een hele serie mislukkingen ging de sterke man met de treurige hondeogen naar de berg en beklom die met succes in 'Cliffhanger'. Inmiddels is hij weer terug op zijn oude niveau. Dat wil zeggen: geen niveau. 'The Specialist' van Luis Llosa is een hopeloze actie- thriller, die zich hortend en sto tend richting einde voortbe weegt. De in het vooruitzicht gestelde erotische spanning tus sen Stallone en tegenspeelster Sharon Stone valt bovendien ook behoorlijk tegen. Vooraf werd er veel ophef over deze film gemaakt vanwege die samenwerking. De verleidelijke (maar ook geëmancipeerde) Sharon Stone in de armen van Sylvester Stallone; een hoog stoomgehalte werd voorzien, maar het enige dat beslaat, is het horloge van de bioscoopbezoe ker, van alle zuchtende blikken richting wijzerplaat. De kijker moet het, vooral in het begin, hoofdzakelijk stellen met sexy bedoelde telefoontjes tussen het duo. Kaarten geschud In de aanhef van 'The Specialist' worden de kaarten alvast ge schud. We bevinden ons in 1984, in Bogota, waar explosievenspe- cialist Ray Quick (Stallone) van de CIA samen met zijn maat Ned Trent (James Woods) een drugs baron wil opblazen. In de auto van de crimineel blijkt echter ook nog een meisje te zitten. Quick wil haar sparen maar Trent blaast auto met inhoud de lucht in. Vervolgens bevinden we ons in Miami anno 1994. Quick krijgt voortdurend telefoontjes van een zekere May (Sharon Stone), die hem vraagt de drie boeven op te blazen, die haar ouders hebben vermoord. Het drietal maakt deel uit van de Leon-bende, met aan het hoofd papa Joe (een verdwaalde Rod Steiger). Toe vallig staat ook Quicks voorma lige partner Trent op de loonlijst van papa ïóe. Duizend bommen en granaten verder komt het tot een treffen tussen de twee voor malige CIA-maten. Tv-serie Regisseur Llosa vloog tijdens de afwerking van 'The Specialist' vaak naar Peru, waar hij ook Sylvester Stallone en Sharon Stone in 'The Specialist'. foto warner bros nog een of andere tv-serie in elkaar flanste. Misschien dat hij boven de Andes een en ander een beetje door elkaar is gaan halen. De scènes zijn namelijk zo onsa menhangend als wat en van de timing deugt niets. De acteurs lijken allemaal in een andere film te zitten en niets met elkaar te maken te hebben. In deze entourage blijft er ook van een rasacteur als James Woods niets over. Deze anders zo ingetogen slechtaard raakt tijdens de film zo vaak aange brand dat hij vroegtijdig op brandt. Het zijn bepaald geen specialisten geweest, die 'The Specialist' gemaakt hebben. 'The Specialist' van Luis Llosa draait in Casino 4 in Breda, Cinemactueel in Bergen op Zoom, City in Roosendaal, Cen traal 2 in Geertruidenberg, Heu velpoort 2 in Tilburg, De Koning van Engeland in Hulst. Met de songs die Burton tussen 1958 en '64 als gitarist van rock zanger Rick(y) Nelson opnam, ging het al niet anders: Believe what you say, Anyone else but you, My babe en vooral het vaak gecoverde Hello Mary Lou. Stuk voor stuk klassiekers met even bondige als melodieuze loopjes, die iedereen nog altijd gedachte loos meeneuriet. De noten uit Burtons Telecaster-gitaar zijn onveranderlijk dun en fel, afge meten en scherp. Op een 'vette' solo's en een 'smerige' sound valt deze meester nimmer te betrap pen. De Master of the Telecaster is geen gitaarbeul, hij is een chirurg. Zijn wijze van opereren wordt in Nashville liefkozend chicken pickin' genoemd. Werknemer Een sterstatus heeft de even bril jante als bescheiden Burton met zijn verrichtingen echter nooit bereikt. Het grote publiek is nu eenmaal ongevoelig voor een voud als kenmerk van het ware, zolang de artiest zichzelf niet 'neerzet'. En dat laatste is niets voor Burton. Typisch een 'werk nemer' is hij - nog altijd - een veelgevraagd studio- en sessie muzikant, die zich met zijn rag fijne riedels en riffjes al snel ontpopte als hofleverancier voor allergrootsten in het vak. Geen wonder dat the King hem in 1968 aantrok als zijn bandleider. Na een groot aantal jaren flauwe films voor Hollywood the heb ben opgenomen (Elvis sprak zelf altijd schamper van 'mijn va kantie-dia's'), wilde Presley wel weer eens de bühne op. De acht jaar dat Elvis tot aan zijn dood in '77 in Las Vegas optrad, fun geerde Burton als zijn muzikale rechterhand. Niet enkel formeer de en drilde Burton Elvis' forse begeleidingsgroep, ook in de ar rangementen van Presley's po diumrepertoire heeft de inven tieve gitarist een onmiskenbare grote inbreng gehad. Een van de allermooiste voor beelden uit het begin van de Prêsley-Burton-samenwerking is

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1994 | | pagina 30