Bruiloft
Dichterportretten muzikaal omlijst
Abgeschminkt!: Leuke
Duitse relatiekomedie
Debutant al
miljonair
halverwege
eerste roman
O
James Burton: sessieman
voor grote en kleine namen
Film The Specialist is een hopeloze actie-thriller
de stem
de stem
I
Oosthoek stapt
op bij
llias-produktie
hotel mastbosch
RVU wil met poëzie grote publiek bereiken
UITGIDS DONDERDAG 27 OKTOBER 1994 D4
Amsterdam (anp) - Titus
Muizelaar en Gijs de
Lange hebben de regie
overgenomen van de
Ilias, de nieuwe produk-
tie van Toneelgroep Am
sterdam. De voorstelling
van regisseur Peter Oost
hoek zou op 12 november
in het Transformatorhuis
op het Westergasterrein
in Amsterdam in premiè
re gaan.
Verschil van artistiek in
zicht tussen de spelers en
Oosthoek heeft tot de wisse
ling geleid. Muizelaar en De
Lange spelen ook een rol in
Homerus' epos over de oor
log.
De overname van de regie
heeft volgens een woord
voerder van Toneelgroep
Amsterdam geen gevolgen
voor de première. Die gaat
gewoon door.
Oosthoek wil inhoudelijk
niet ingaan op het verschil
van inzicht. „Het besluit
was onafwendbaar," zegt
hij. „Het is uit elkaar ge
spat. De situatie was on
houdbaar." Hij zegt dat in
gezamenlijk overleg tot de
overname van de regie is
besloten. Ook de TGA-zegs-
man houdt de kiezen stijf op
elkaar. „We treden nooit in
details over wat zich in de
repetitieruimte afspeelt."
De Ilias gaat over de Tro
jaanse Oorlog. Begin dit
jaar verscheen de vertaling
en bewerking van de classi
cus Gerard Koolschijn. Hij
vatte Homerus' epos in vijf
bedrijven samen. Het stuk
zal wel nooit worden ge
speeld, schreef hij in de in
leiding. Toneelgroep Am
sterdam kon de verleiding
echter niet, weerstaan en
vond in Peter Oosthoek een
vurig pleitbezorger voor het
onmogelijk geachte project,
zo' blijkt uit het program
maboekje voor het seizoen
'94/95.
„Fellini heeft ooit de hele
Ilias willen verfilmen, maar
dat is er niet van gekomen.
Het is een absoluut megalo
mane onderneming om zo
iets te willen," aldus Oost
hoek in datzelfde program
mablad. „Ik heb altijd ge
zegd dat er twee dingen zijn
waar je in het theater af
moet blijven: de Bijbel en
Homerus. En nu doet Ger-
ardjan Rijnders straks een
stukje Bijbel in de schouw
burg en regisseer ik de Ilias.
Ik ben ervan bezeten, maar
zet wel vraagtekens bij mijn
eigen ruggegraat."
Londen (rtr) - Een Britse de
butant als romanschrijver,
Nick Evans, is halverwege
zijn eerste roman miljonair
geworden.
Evans, een onafhankelijk film
producent, werkt nog aan het
boek, The Horse Whisperers (In-
fluisteraars van paarden), over
een man met een bijzondere gave
om wilde paarden te temmen.
De eerste 215 pagina's zijn in het
Amerikaanse Hollywood al bij
voorbaat goed aangeslagen. Ro
bert Redford, dié er een film van
wil maken, kocht het werk voor
circa 5,6 miljoen gulden.
„Het is onthutsend," vertelde
Evans de Britse krant The Daily
Mirror. „Het is overdonderend,
maar ook angstaanjagend, om
dat ik pas de helft van het boek
heb geschreven. Ik moet de gekte
nu even vergeten, gaan zitten, de
deur op slot doen en het boek
afronden."
(ADVERTENTIE)
In hotel Mastbosch,
Breda's fraaiste boslokatie
keuze uit 3 sfeervolle zalen
geen zaalhuur
receptie op terras mogelijk
buffetten en diners
kwantumkorting op drankjes
gratis bruidskamer, champagne
en... uitgebreid ontbijt op bed
comfortabele hotelaccommodatie
voor uw gasten
altijd prijsopgave vooraf.
Prachtig en rustig gelegen aan de bosrijke
zuidrand van Breda. Vanuit alle rich
tingen (vlakbij autosnelweg) gemakkelijk
te bereiken. Volop parkeergelegenheid.
Inlichtingen en prospectus
Hotel Maslbosch
Burg. Kerstenslaan 20
4837 BM Breda
Tel 076-650050. Fax 600040
Van onze filmredactie
Wanneer zie je nog Duitse
speelfilms in de Nederland
se bioscoop? Uitgerekend
een afstudeerfilm bracht het
zover, Abgeschminkt!, de
slechts een uur durende de
buutfilm van de 26-jarige
Katja von Garnier. Behalve
dat hij de Oscar won voor de
beste niet-Engelstalige stu
dentenfilm was hij in Duits
land zelf een enorme pu
bliekstrekker.
Abgeschminkt! is een traditio
neel maar daarom niet minder
leuk verfilmde komedie over de
avonturen van twee jonge onaf
hankelijke vrouwen op het lief
despad. Striptekenares Frenzy
is vooral een carrièrejaagster
die vastzit in haar werk en
eigenlijk niets meer met man
nen wil. Haar beste vriendin'
Maischa, verpleegkundige, is
een echte mannenjaagster. Zij
zit vast in haar relatie met
Claus en is op zoek naar een
aantrekkelijke plaatsvervanger.
Samen met Frenzy weet Mai
scha haar vriend te misleiden.
In plaats van een weekendje
met hem door te brengen, gaat
ze met haar vriendin naar een
feestelijke expositieopening.
Daar valt zij prompt op de
knappe René. Verblind door
diens veel te mooie uiterlijk
heeft Maischa niet in de gaten
dat hij eigenlijk maar een ego
centrische leuterkont is. Ze
moet dat bekopen met een
stierlijk vervelend bednummer,
hetgeen door Garnier hilarisch
in beeld wordt gebracht.
De ogenschijnlijk maffe jonge
man waar Frenzy eigenlijk he
lemaal geen zin in had, blijkt
daarentegen best een aardige,
gevoelige jongen te zijn. Als de
film al een boodschap heeft dan
is het deze: zoek niet te hard
naar De Ware Liefde want die
komt pas je er helemaal niet op
bedacht bent.
Abgeschminkt! laat lichtvoetig
en zonder pretenties zien van
welke dwaze strategieën de
seksen zich bedienen om toch
maar vooral dat ene te kunnen
beleven: De Liefde. Zelfbedrog
en bedrog van de ander worden
daarvoor maar al te graag voor
lief genomen. Katja Riemann
(Frenzy) en Nina Kronjager
(Maischa) acteren bijzonder
leuk en hartverwarmend in de
ze plezierige Duitse relatieko
medie.
De film wordt voorafgegaan
door de anekdotische korte film
Der schönste Busen der Welt
van Rainer Kaufmann, over een
jonge bierbrouwer die plotse
ling last krijgt van vrouwelijke
borstgroeij nadat hij zich in een
lift aan ongewenste intimitei-
ten schuldig heeft gemaakt. Het
paar schitterende borsten le
vert hem trouwens ook voor
deel op.
'Abgeschminkt!' van Katja von
Garnier is te zien in Filmhuis
Concordia in Breda, 27 oktober
tot en met 9 november om 22.00
uur.
NEDERLAND 1
tt=ondertiteld via Teletek'
07.00 Tekst-tv
16.27 Nieuws voor del
slechthorenden
16.34 Via Ria, discussie
17.29 Harry's Mad, jeugds
18.00 Dieren in Austra
Wars
18.30 Topscore, spelletje
18.58 Abdijen II, documen
19.29 Filmspot, magazine
20.00 (TT) Journaal
20.31 (TT) Link, serie
21.17 Kenmerk, actualiteite
21.52 Vesuvius, discussie
22.43 Wilde ganzen
22.50 NYPD Blue, serie
23.41 Cheers, comedy
00.11 Journaal
NEDERLAND 2
07.00 Journaal
07.07 Het zevende venste
magazine
07.31 Journaal
07.34 Ontbijt TV met or
Journaal
08.30 Journaal
08.33 (TT) Lingo, spelletje I
09.00 Journaal
09.07 (PP): Unie 55+
09.10 Kook tv
09.28 Nederland zingt k
samenzangprogramma
09.53 De plattelandsdokte
mentaire
10.18 Vrouw-zijn, magazine I
11.08 Peter, sketch
11.18 Lied
11.21 (TT) In de Vlaamse
comedy
11.48 (TT) All You Need
datingprogramma
13.01 Journaal
13.08 Studio sport
14.34 Noorderlicht, weten;
lijk magazine
14.59 Loladamusica
15.24 CVTV, jongerenmagazii
16.01 (TT) Journaal
16.10 Nature on Track, natui
16.40 Samson, kinderprograrj
17.15 Mega top 50, muziek I
17.58 (TT) 2 vandaag met
teiten, 18.00 Journaal, 18.3
tjournaal en om 18.47 Hot
ten uit het nieuws
18.55 (TT) Onderweg naar n
soap
19.25 Flodder, comedy
19.55 Lucky Lotto Live,
rond het dagelijkse lotto-spel Li
20.55 (TT) Eerst zien!, re
over gewone Nederlanders in I
situaties
21.25 Veronica Auto, magazi
21.55 Promised Land, speelfii
23.35 Lassen, lijmen en p
werken
00.05 Sportblessures buit
informatieI
00.10 Journaal
SUSKE EN WISKE: D
Door Véronique Damoiseaux
Amsterdam - Poëzie heeft
de naam 'ondoordringbaar',
'elitair' en 'onbegrijpelijk' te
zijn. Voor een deel komt dat,
doordat op scholen nauwe
lijks nog aandacht wordt
geschonken aan gedichten.
Niet alle dichters zijn even
toegankelijk, maar velen
verdienen een groter pu
bliek dan zij nu hebben.
Op woensdag 2 november start
de RVU-radio in haar wekelijk
se cultuurprogramma 'De
Schatkamer' een serie dichter-
sportretten onder de titel
'Dichterbij'. Het werk en leven
van acht dichters, onder wie
Gerrit Achterberg, Guido Ge-
zelle, Bert Voeten en Paul van
Ostaijen, wordt in deze serie
belicht door middel van ge
sprekken met literaire intimi,
brieven, gedichten en andere
teksten. Hans Warren en Rem
co Campert - de twee nog in
leven zijnde dichters uit de
reeks - zullen zelf aan het
woord komen.
Als eerste zal een portret van
Jan Hanlo worden geschetst.
Adriaan Morriën, J. Bernlef en
K. Schippers, de ontdekkers
van Hanlo, zijn te gast en pra
ten over diens werk. Een por
tret van een man, die zijn leven
lang geobsedeerd was door zui
verheid, zowel in zijn poëzie als
in zijn relaties met kinderen.
Popcomponisten
Om de dichters dichterbij het
grote publiek te brengen is de
serie aantrekkelijk muzikaal
omlijst. In opdracht van de
RVU-radio hebben acht beken
de popcomponisten twee ge
dichten van de dichters op mu
ziek gezet. Michel van Bergen
Henegouwen, initiatiefnemer,
wilde op die manier mooie, er
kende, literaire gedichten voor
al dichterbij de jeugd brengen.
Gedichten op muziek zetten,
betekent echter interpreteren.
Huub Oosterhuis, directeur van
de Rode Hoed - waar het poë-
zieproject werd gepresenteerd -
Bram Vermeulen zette een fragment uit het gedicht 'Als in een droom' van Remco Campert op
muziek. foto rvu
en liefhebber van poëzie, zet
enige kanttekeningen bij de
muzikale interpretaties: „Wie
maakt uit hoe je een gedicht
kan, moet en mag lezen?"
„Een sonnet van Achterberg
krijgt er ineens zes regels bij,
omdat het sextet herhaald
wordt. 'Ik heb een zonnebril
van plastic op' wordt refrein,
terwijl dat nergens herhaald
wordt in het gedicht. Guido
Gezelle noemt 36 keer het
woord 'water' in zijn gedicht,
maar het wordt in het lied een
paar keer weggemoffeld. En
mag je 'ochtendblad' anders
benadrukken, omdat dat in het
lied past?" Dat mag, is zijn
conclusie.
Bram Vermeulen vertelt waar
om: „Ik bedenk bij gedichten
een eigen ritme, muziek en
sfeer. Als gedichten op muziek
worden gezet, nemen ze je iets
af. Ze interpreteren het gedicht
voor je. Ton Scherpenzeel zei
net: 'Het is als een beeldhouw
werk met een petje op. Je kunt
de bedoeling van de dichter
nooit helemaal achterhalen'."
„Het is een overweging voor de
componist: Is wat je toevoegt zó
de moeite waard, dat het meer
waard is dan hetgeen je weg
haalt? Als dat zo is, dan voeg je
iets toe aan het gedicht, In de
hoop dat de jeugd eindelijk
weet wat dichters zijn."
Bram Vermeulen zette een
fragment uit het gedicht 'Als in
een droom' van Remco Campert
op muziek. Terwijl hij plaats
neemt achter de vleugel, zegt
hij: „Ik dacht, dat het een ver
zameling kleine gedichtjes was.
Tot ik aan het eind van het
boek was en ik ontdekte, dat
het één lang gedicht was, dat in
stukjes gehakt over de pagina's
was verdeeld. Maar ik vond het
zo al veelzeggend genoeg."
De gedichten die op muziek
werden gezet door onder ande
ren Bram Vermeulen, Henny
Vrienten, Ton Scherpenzeel,
Tom America, Fay Lovsky en
Henk Hofstede zijn op CD ge
zet onder de gelijknamige titel
'Dichterbij'. Vier nummers zul
len ook op televisie worden
uitgezonden.
RVU-educatieve omroep,
'Dichterbij'. Vanaf 2 november
tot en met 21 december iedere
woensdag van 16.02 tot 17.00
uur op Radio 5.
Ook in de bioscoop
In The Mask van Chuck Russell vinden
de gekste gedaanteverwisselingen
plaats wanneer de komiek James Carey
een masker heeft gevonden waarmee 1
hij alles kan en durft. Als saaie bankbe- i
diende lukt hem zelfs een mooie zan- I
geres te veroveren. Het leukst zijn de
speciale effecten in deze stripachtige
film. Het verhaal stelt niets voor en de
gekke bekkentrekkerij van Carey is I
voor de liefhebbers. (Casino 1, Cine-
mactueel in Bergen op Zoom, City in I
Roosendaal, Koning van Engeland in
Hulst)
Baby's day out, filmkomedie overeen
baby die door drie onverlaten wordt
gekidnapt, maar er-kruipend vandoor I
gaat, is soms grappig maar vaker voor
spelbaar. (Cinésol 3 in Breda, Cinemac-
tueel in Bergen op Zoom, City in I
Roosendaal, Koning van Engeland in I
Hulst)
Arnold Schwarzenegger speelt een
dubbelrol als brave huisvader en spion
in de spectaculaire actiekomedie True
Lies van James Cameron, Om zijn ver- I
veelde vrouw (Jamie Lee Curtis) te i
plezieren, neemt hij haar mee op een i
avontuur in het Midden-Oosten waar
terroristen met kernkoppen dreigen
om Amerika te vernietigen. (Grand in
Breda, City in Roosendaal, Koning van
Engeland in Hulst)
Een schat van een zwakbegaafde (Tom
Hanks) brengt het in Forrest Gump
tot miljonair en weet tal van belangrij
ke politieke gebeurtenissen naar zijn
hand te zetten. Een aardige, simpele
parabel van Robert Zemeckis over de
teloorgang van de onschuld (Casino 3
in Breda, Koning van Engeland in
Hulst).
Harrison Ford speelt een mooie rol als
CIA-agent Jack Ryan in Clear and
present danger van Philip Noyce. Een
onderhoudende, sterk- geregisseerde
thriller met veel high tech over de
duistere Amerikaanse connecties met
de Colombinaanse drugskartels.
(Mignon in Breda, Cinemactueel in Ber
gen op Zoom)
Een sneak preview staat de bioscoop
bezoeker te wachten op woensdaga
vond om 20.00 uur in Cinésol 3 in
Breda. De voorpremière van een niet
tevoren bekend te maken splinternieu
we kwaliteitsfilm.
When a man loves a woman van
Luis Mandoki is het romantische drama
van een aan de alcoho.l verslaafde
vrouw (Meg Ryan) wier huwelijk (met
Andy Garcia) en gezinsleven worden
gered door therapiën en AA-sessies.
(Casino 2 in Breda)
In de succesvolle maar weinig verras
sende filmkomedie Four Weddings
and a Funeral speelt Hugh Grant een
jonge Britse aristocraat die verliefd
wordt op een Amerikaans fotomodel.
Tijdens vier pompeuze, typisch Britse
huwelijksfeesten van vrienden en een
begrafenis ontmoet hij haar telkens
weer. (Cinésol 3 in Breda, City in
Roosendaal)
I love trouble is een melige thriller-
komedie met Julia Roberts en Nick
Nolte over een journalist op zijn retour
die bezwijkt voor de vrouwelijke char
mes van een collega. (Casino 4 in
Breda, Centraal in Geertruidenberg)
Het leuke maar ook wat kinderlijke
verhaal van The Flintstones, de speel
film naar de tv-tekenfilmserie vol visue
le Spielberg-grapjes, blijft nog in Mig
non in Breda, Koning van Engeland in
Hulst)
Razendsnelle actie en tienerachtige ro
mantiek in Speed van Jan de Bont.
Eerst een adembenemde gijzeling in
een lift, daarna in een bus, die zal
exploderen als er langzamer of harder
dan 50 kilometer wordt gereden. (Ciné
sol 1 in Breda, De Koning van Engeland
in Hulst)
Aristokatten, de leuke, gereviseerde
Disney-tekenfilm, draait nog steeds in
Casino 4 in Breda, Centraal in Geertrui
denberg)
Jungle Jack is een teddybeertje in het
oerwoud dat door een hebzuchtige
filmster wordt achtervolgd, maar ont
snapt op een bananenboot naar Euro
pa. Een houterig getekende Deense
animatiefilm, die probeert om op een
Disney-film te lijken. (Cinemactueel in
Bergen op Zoom, Koning van Engeland
in Hulst)
Temptation of a Monk, een schitte
rend zwaardvechtersdrama van Hong-
kong-cineaste Clara Law, draait nog tot
en met 2 november in Filmhuis Concor
dia in Breda (19.30 uur). Het verhaal
van een Chinese krijger uit de zevende
eeuw die een misdaad begaat en zijn
moeder, voordat die uit schaamte ri
tueel zelfmoord pleegt, moet beloven
om zich terug te trekken in een kloos
ter. Kung fu-scènes met kinderlijk ge
weld en imposante, prachtig aangekle
de kostuumscènes a ia Kurosawa wisse-
len elkaar af.
The Hudsucker Proxy van de broers
Joel en Ethan Coen is vanavond te zien
in Fideï et Arti in Oudenbosch (20.1!'
uur). Een dikaangezette satire met en
kele fascinerende scènes op de carrière
van een onbenullige postjongen (Tim
Robbins) bij een multinational in New
York, die het bij toeval brengt tot
schatrijke uitvinder van de hoelahoep.
Filmclub Cinema Paradiso in Bergen op
Zoom vertoont dinsdag 1 november de
controversiële Franse film Les amants
du Pont-Neuf van Leos Carax. Even
verpletterend als weerzinwekkend
beeldverhaal over de liefde tussen
twee verschoppelingen aan de Parijse
zelfkant. De inhoud is rauw en depri
merend maar de beelden zijn vitaal en
verbluffend mooi, vooral van Parijs bij
nacht. (Cinemactueel om 20.30 uur)
The Piano van Jane Campion is op
november het onderwerp van filmana
lyse in Filmhuis Concordia in Breda
(19.30 uur). In de cyclus Zin in Beet'
van de Thomas More Academie.
De nieuwe avonturen van PipP'
Langkous, een Zweedse kinderfilm
van Ken Annakin naar de boeken van
Astrid Lindgren, draait op woensdag
middag 2 november (14.30 uur) i'
Filmhuis Concordia in Breda.
ONTDEK DE VERSO
VERVOLG VAN VOORPAGINA
Weinig stoom bij Stallone en Stone
te vinden op het album On Stage
uit 1969. Voortgestuwd door een
ogenschijnlijk simpele gitaarriff,
ontstijgt Elvis' versie van Walk a
mile in my shoes verre het origi
neel van Joe South.
Tussen de Las Vegas-bedrijven
door, zette Burton zijn carrière
als veelgevraagd sessiemuzikant
gewoon voort. Zijn meesterhand
is te horen op albums van uit
eenlopende artiesten als Buffalo
Springfield, Johnny Cash, Randy
Newman, Jerry Lee Lewis, Ry
Cooder, George Jones, Joni
Mitchell en the Everly Brothers.
Countryrock
Daarnaast zag de stille stilist
kans om ook op de - rond 1970
razendpopulaire - countryrock
zijn stempel te drukken. Na met
C W-coryfeeën Merle Haggard
en Buck Owens de New Baker-
field Sound ontwikkeld te heb
ben, ging hij in zee met onder
anderen countryrock-pionier
Gram Parsons. Na diens dood
('73) formeerde Burton voor Em-
mylou Harris de Hot Band,
waarin hij en andere Elvis-bege-
leiders optraden als the King
hen niet naar Las Vegas riep.
Sindsdien is James Burton ei
genlijk altijd op dezelfde weg
verder gegaan. Sessiewerk voor
grote en kleine namen in de
business, waarbij hij nooit in
stereotypen vervalt. In de publi
citeit treedt hij nooit. Alleen de
kenners ontwaren hem in bege
leidingsgroepen van wereldster
ren die spraakmakende come
backs maken, zoals the Everly
Brothers en wijlen Roy Orbison,.
Wie scherp oplet zal Burton later
dit jaar gewaar worden in de
band van John Denver.
Zelfs in het Turfschip zal de
supergitarist-zonder-sterstatus
niet de eerste viool spelen. Ook
dan stelt hij zich er tevreden mee
om de verder volslagen onbeken
de seventiesrock-ve rtolker
Jenson Bloomer van rappe rie
dels te voorzien. Zolang als er
maar geen nep-Elvis op de büh
ne naast hem staat. Want dan
taait Burton dus onmiddellijk af.
Van onze filmredactie
Even leek het onverwacht
nog goed te komen met Syl
vester Stallone. Na een hele
serie mislukkingen ging de
sterke man met de treurige
hondeogen naar de berg en
beklom die met succes in
'Cliffhanger'.
Inmiddels is hij weer terug op
zijn oude niveau. Dat wil zeggen:
geen niveau. 'The Specialist' van
Luis Llosa is een hopeloze actie-
thriller, die zich hortend en sto
tend richting einde voortbe
weegt. De in het vooruitzicht
gestelde erotische spanning tus
sen Stallone en tegenspeelster
Sharon Stone valt bovendien
ook behoorlijk tegen.
Vooraf werd er veel ophef over
deze film gemaakt vanwege die
samenwerking. De verleidelijke
(maar ook geëmancipeerde)
Sharon Stone in de armen van
Sylvester Stallone; een hoog
stoomgehalte werd voorzien,
maar het enige dat beslaat, is het
horloge van de bioscoopbezoe
ker, van alle zuchtende blikken
richting wijzerplaat. De kijker
moet het, vooral in het begin,
hoofdzakelijk stellen met sexy
bedoelde telefoontjes tussen het
duo.
Kaarten geschud
In de aanhef van 'The Specialist'
worden de kaarten alvast ge
schud. We bevinden ons in 1984,
in Bogota, waar explosievenspe-
cialist Ray Quick (Stallone) van
de CIA samen met zijn maat Ned
Trent (James Woods) een drugs
baron wil opblazen. In de auto
van de crimineel blijkt echter
ook nog een meisje te zitten.
Quick wil haar sparen maar
Trent blaast auto met inhoud de
lucht in.
Vervolgens bevinden we ons in
Miami anno 1994. Quick krijgt
voortdurend telefoontjes van een
zekere May (Sharon Stone), die
hem vraagt de drie boeven op te
blazen, die haar ouders hebben
vermoord. Het drietal maakt
deel uit van de Leon-bende, met
aan het hoofd papa Joe (een
verdwaalde Rod Steiger). Toe
vallig staat ook Quicks voorma
lige partner Trent op de loonlijst
van papa ïóe. Duizend bommen
en granaten verder komt het tot
een treffen tussen de twee voor
malige CIA-maten.
Tv-serie
Regisseur Llosa vloog tijdens de
afwerking van 'The Specialist'
vaak naar Peru, waar hij ook
Sylvester Stallone en Sharon
Stone in 'The Specialist'.
foto warner bros
nog een of andere tv-serie in
elkaar flanste. Misschien dat hij
boven de Andes een en ander een
beetje door elkaar is gaan halen.
De scènes zijn namelijk zo onsa
menhangend als wat en van de
timing deugt niets. De acteurs
lijken allemaal in een andere
film te zitten en niets met elkaar
te maken te hebben.
In deze entourage blijft er ook
van een rasacteur als James
Woods niets over. Deze anders
zo ingetogen slechtaard raakt
tijdens de film zo vaak aange
brand dat hij vroegtijdig op
brandt. Het zijn bepaald geen
specialisten geweest, die 'The
Specialist' gemaakt hebben.
'The Specialist' van Luis Llosa
draait in Casino 4 in Breda,
Cinemactueel in Bergen op
Zoom, City in Roosendaal, Cen
traal 2 in Geertruidenberg, Heu
velpoort 2 in Tilburg, De Koning
van Engeland in Hulst.
Met de songs die Burton tussen
1958 en '64 als gitarist van rock
zanger Rick(y) Nelson opnam,
ging het al niet anders: Believe
what you say, Anyone else but
you, My babe en vooral het vaak
gecoverde Hello Mary Lou. Stuk
voor stuk klassiekers met even
bondige als melodieuze loopjes,
die iedereen nog altijd gedachte
loos meeneuriet. De noten uit
Burtons Telecaster-gitaar zijn
onveranderlijk dun en fel, afge
meten en scherp. Op een 'vette'
solo's en een 'smerige' sound valt
deze meester nimmer te betrap
pen. De Master of the Telecaster
is geen gitaarbeul, hij is een
chirurg. Zijn wijze van opereren
wordt in Nashville liefkozend
chicken pickin' genoemd.
Werknemer
Een sterstatus heeft de even bril
jante als bescheiden Burton met
zijn verrichtingen echter nooit
bereikt. Het grote publiek is nu
eenmaal ongevoelig voor een
voud als kenmerk van het ware,
zolang de artiest zichzelf niet
'neerzet'. En dat laatste is niets
voor Burton. Typisch een 'werk
nemer' is hij - nog altijd - een
veelgevraagd studio- en sessie
muzikant, die zich met zijn rag
fijne riedels en riffjes al snel
ontpopte als hofleverancier voor
allergrootsten in het vak. Geen
wonder dat the King hem in
1968 aantrok als zijn bandleider.
Na een groot aantal jaren flauwe
films voor Hollywood the heb
ben opgenomen (Elvis sprak zelf
altijd schamper van 'mijn va
kantie-dia's'), wilde Presley wel
weer eens de bühne op. De acht
jaar dat Elvis tot aan zijn dood
in '77 in Las Vegas optrad, fun
geerde Burton als zijn muzikale
rechterhand. Niet enkel formeer
de en drilde Burton Elvis' forse
begeleidingsgroep, ook in de ar
rangementen van Presley's po
diumrepertoire heeft de inven
tieve gitarist een onmiskenbare
grote inbreng gehad.
Een van de allermooiste voor
beelden uit het begin van de
Prêsley-Burton-samenwerking is