964 00 00 k uw huis 90 WIELSHOP DE STEM 'raat-radio is haat-radio in VS N JAAR Inventief duo weer smerig en hilarisch FSTBEURS gebied kunt u j diverse i van fietsen Dagelijkse lawine van wrok en argwaan bestookt miljoenen luisteraars E RAKKERS9 Hoek n 'stbeurs LANGESTRAAT 53 N RIJWIELSHOP MARIE-LOUISE TER Antenne over journalisten aan het dure oorlogsfront Oprichter Chippendales dood in cel Suede Percy Sledge Massive Attack Corduroy Eleventh Dream Day 1994 X 54 1. 2. t\X 01154-1718 5ROEP MIRAGE tkombinatie met allurerondom afge wet soepel rundleder en voorzien van e rugstiksels. Aktueel gelijnd met een end zitkomfort dankzij de interieurge- zit en de extra lendesteun in de rug. +b tel. 01154-2394 Hoekf „Jean Luc begrfjpt niet dat ik myn tyd kan verprutsen met het strijken van een zakdoek" Celie Dehaene, Belgische first lady Gids pi Het is vrij spel voor het rechtse geluid in de shows van onder meer Pat Buchanan (boven), ook bekend als tv- commentator en ex-presi dentskandidaat en voor bij voorbeeld Gordon Liddy, vroegere hoofdrolspeler in Nixons Watergate-schandaal. Mao onze correspondent Mare de Koninck Washington - 'Al drie Amerikaanse militairen in Haïti hebben zelfmoord gepleegd. Bill Clinton, de opper-laf- aard, stuurt er een team psychiaters heen om te kijken wat er mis is. We zouden beter een groep psychiaters naar het Witte Huis kunnen sturen om te kijken waarom we om de sodemieter überhaupt in Haïti zitten. De opper-lafaard geeft geen flikker om onze soldaten in Haïti'. 'Clinton liegt dat ie zwart ziet. Deze hele crisis met Irak is bedrog. Clinton heeft het ge woon samen opgezet met Sad dam Hussein. Politici zijn tot alles in staat En Bill Cünton helemaal. Dat heeft ie al dui zend keer bewezen'. 'Clinton komt naar New York om zijn mafia-vriendje Mario Cuomo te helpen te worden her kozen als gouverneur'. 'Dat linkse tuig dat daar in Washington de scepter zwaait zal het nooit afleren om de criminelen, het laagste onder- menselijke soort, de rioolratten onder onze samenleving van godvrezende burgers, in de wat ten té leggen. Die ratfen mogen de hele dag basketballen en te levisie kijken in de gevangenis, terwijl wij die de wet respecte ren veroordeeld zijn tot slaven arbeid'. Welkom bij 'talk radio', dat in luttele jaren tot veruit het po pulairste medium in de Vere nigde Staten is uitgegroeid. Liefst duizend regionale radio stations, verspreid over heel Amerika, storten vandaag de dag dit soort gevoelens - vaak schreeuwend of op samenzwe rende toon vertolkt - uit over het immense land. Het zijh in deze bloeiende 'me ningen-industrie' niet alleen de opbellers uit het volk die - in hun rauwe oprechtheid - hun diepste frustraties de vrije loop laten en via de radio-golven uitvergroten tot het publieke forum. De presentatoren ('host s') zelf van de 'phone in talk radio shows' hitsen het publiek op met commentaren die nau welijks beschaafder klinken dan de hartekreten van de van uit hun huis of auto telefone rende luisteraars. Nauwelijks beschaafder maar wel minder oprecht, want duidelijk met het commerciële motief om de lu cratieve frustratie-markt uit te buiten. 'Wilden' noemt presentator Bob Grant, die een radio-praatshow heeft in New York, dan ook steevast criminelen. 'Delin quenten', 'recidivisten' en 'bloedzuigers' zijn gebruikelijke aanduidingen van Howie Carr, talk radio host in Boston, voor beroeps-politici. 'Feminazi's' is de term voor progressieve vrou wen, gebezigd door Rush Lim- baugh die, met een dagelijks drie uren durend programma dat door 600 stations wordt uit gezonden en door 20 miljoen(!) mensen beluisterd, de koning is van wat critici meer het feno meen van de haat-radio dan van de praat-radio noemen. Dikzak Limbaugh - om in zijn eigen stijl van typeren te blijven: een sigaren paffende dikzak met een glad rechts-Republikeins babygezicht - is met zijn show vooral groot geworden op het Amerikaanse platteland, waar zijn tirades tegen 'links' en an der 'arrogant tuig' zoals leiders van de Democratische Partij, ambtenaren, sociale werkers en journalisten geweldig populair bleken. De techniek van de praatradio presentatoren is dagelijks die onderwerpen uit de actualiteit te vissen die de volkse emoties het diepst aanboren. De buiten gewoon hchte straf (18 maan- De rauwe, schreeuwerige, anti-linkse hartekreten van vanuit hun huis of auto opbellende luisteraars komen 'on-Amerikaans' FOTO ARCHIEF DE STEM dio- en tv-advertenties waar mee in de huidige stembusstrijd de Republikeinse en Democrati sche politici elkaar te lijf gaan. 'Gedurende de ambtstermijn van mijn tegenstander is de cri minaliteit in onze provincie met 17 procent gestegen en zijn geen hardere maatregelen tegen mis dadigers genomen. Mijn tegen stander is misdadig links. Het is tijd voor verandering', aldus het gemiddelde karakter van poli tieke spots waarmee radio- en tv-consumenten dezer dagen te vens worden gebombardeerd. Intussen denken heel wat poli tieke analisten dat Clintons De mocratische Partij op desas treuze tussentijdse verkiezingen op 8 november a.s. afgaat dank zij de spectaculaire opkomst van de haatradio. On-Amerikaans Een politiek analist als Russell Baker in de New York Times noemt Rush Limbaugh, die via zijn show succesvolle boycotac ties tegen sommige van Clintons wetsontwerpen heeft gevoerd, de machtigste man van Ameri ka. En Baker is ontsteld over het 'on-Amerikaanse' karakter dat tegenwoordig uit de radio stroomt. 'Amerika is kwaad op Washington, op de pers, op im migranten, op rijken, op armen, op jongeren, op iedereen. En we waren het land van de aartsop timisten en het land dat voor buitenlanders die hier op be zoek kwamen altijd zo verras send vriendelijk was en gema tigd en tolerant'. den cel) bijvoorbeeld die een rechter in Maryland vorige week oplegde aan een man die zijn echtgenote doodschoot toen hij haar met een minnaar in bed betrapte. De 'feminazi's' hebben dat vonnis aangeklaagd als het bewijs dat in de Amerikaanse cultuur de vrouw nog steeds het eigendom is van de man. Maar linkse mensen bellen niet op, of worden niet doorverbon den, naar de vijandige radio presentatoren. Het is vrij spel voor het rechtse geluid in de shows van Limbaugh, Grant, Howard Stern, Pat Buchanan (ook bekend als tv-commenta- tor en ex-presidentskandidaat), Gordon Liddy (vroegere hoofd rolspeler-in Nixons Watergate- schandaal) en de talloze aarts conservatieven die volkshelden zijn geworden met hun dage lijkse radio-shows. Overspel 'Overspel is hoogverraad tegen het gezin. Er staat de doodstraf op in de bijbel', gaat het dus door de ether van Los Angeles tot Philadelphia vanuit de de aaneengeschakelde radio-sta tions. Zoals het gaat over 'die onderkruipsels van de recher che die mij m'n wapen willen afnemen'. Over de regering die 'miljoenen van onze belasting dollars weggeeft aan Haiti's ge neraal Cédras', over O.J. Simp son die 'natuurlijk zo schuldig is als het maar zijn kan', over gezonde mensen die het ver dommen te werken, over Spaanse immigranten die blan ken discrimineren, over 'Was hington dat het land plundert', over al dat kwaad 'waarover je nooit leest in de Washington Post'. Boodschap Het is een dagelijkse lawine van wrok en argwaan die recht streeks vanuit het publiek over de Amerikaanse natie wordt uitgestort. Alleen het meest di recte racisme wordt door de regisseurs weggehouden uit de praatprogramma's, maar voor het overige is het 'free for all'. In de laatste vier jaar is in Amerika het aantal radiosta tions waar het hele etmaal al leen maar met luisteraars wordt gepraat over het nieuws, van 500 verdubbeld tot de huidige 1000. Het is een 'booming busi ness' die massa's adverteerders trekt en waarin warempel ook enkele 'linkse' presentatoren hun shows hebben. Maar dat alternatieve geluid functioneert meer als folklore van de jaren zestig en als vers doelwit voor conservatieve aanvallen. Talk radio heeft als media-ui ting afscheid genomen van alle conventionele journalistieke normen van kwaliteit, hoor- en 'wederhoor, objectiviteit en hof felijkheid. Het is een waarachti ge revolutie tegen die traditio nele media, die door een groot deel van het volk vereenzelvigd worden met 'de macht' en 'de corruptie'. En voor de aanhan gers van de talkshow-industrie draagt ze dus tóch bij tot jour nalistieke objectiviteit: als ko lossaal eenzijdig tegenwicht te gen de kolossale eenzijdig link se oriëntatie van de overige me dia... Schreeuwersmarkt Diane Rehm is al 15 jaar een praatshow-presentator en heeft het vak zien veranderen van braaf-onderhoudende program ma's maken over onderwerpen als vegetarisch eten en het ko pen van een eigen huis, tot de huidige schreeuwersmarkt van de politieke confrontatie. Toch ziet ze pok positieve kan ten aan die onthutsende ont wikkeling in de Amerikaanse ether. 'De over het algemeen lager geschoolde bevolkings groep heeft voor het eerst in de geschiedenis in de media een uitlaatklep gevonden voor haar opvattingen en haar woede. Al schrikken we van de haat, de onbeschaafdheid, het anti-in- tellectualisme, het heeft alles bij elkaar de kwaliteit van de ruwe democratie. Het is de oor verdovende boodschap aan de traditionele kranten en makers van radio en televisie om veel meer stem te geven aan aan wat leeft onder de mensen', aldus Rehm. Machtsfactor Tal van denkers buigen zich intussen over het praatradio- verschijnsel, dat een politieke machtsfactor van jewelste is ge worden en dat in al zijn grof heid nauw verwant is aan de kwaliteit van de negatieve ra- WOENSDAG 26 OKTOBER 1994 DEEL Waardenberg en De Jong in topvorm Roosendaal - Schouwburg De Kring. 'Naggelwauz', door Martin van Waardenberg en Wilfried de Jong. Gezien op 25 oktober 1994. (Nog te zien op 26 oktober in Roosendaal, 3 november in Etten- Leur, 11 november in Middelburg, 8, 9 en 10 december in Bergen op Zoom, 13 en 14 januari 1995 in Oosterhout, 29 april in Terneuzen en 7, 8 en 9 juni in Breda). Door Theo van Drunen Toen Waardenberg en De Jong vorig seizoen van start gingen met hun nieuwe pro gramma 'Naggelwauz', kwam er snel een kink in de kabel. Bij een van de eerste voorstellin gen (in Breda) viel De Jong uit het decor en raakte ernstig ge blesseerd. De geplande voorstel lingen werden afgezegd. Maar afgelopen vrijdag begonnen de cabaretiers in Enschede opnieuw met hun uitgebreide tournee door Nederland. En ze blijken weer in topvorm te zijn, zowel letterlijk als figuurlijk. Waardenberg en De Jong voeren in 'Naggelwauz' als vanouds ab surde sketches op. Het decor en de rekwisieten worden handig gebruikt om het geheel een visu eel sterk effect mee te geven. Overigens ook een beproefd han delskenmerk van de twee. Aan het begin van de voorstel ling spelen Waardenberg en De Jong een sketch voor een meters hoge wand met witte overhem den. Aan het einde dient die enorme lap patchwork als deken op een eveneens enorm luchtbed. Na anderhalf uur dolle pret kus sen ze elkaar goedenacht en glij den vervolgens bijkans het pu bliek in. Ik ga niet verklappen wat Waar denberg en De Jong allemaal voor leuks uithalen. Maar elke keer valt weer op dat ze nog steeds in staat zijn nieuwe hila rische flauwekul tot een fascine rend schouwspel te maken. Waardenberg en De Jong bordu ren voort op een formule die ze altijd al hebben gebruikt. Maar in vergelijking met voorgaande programma's is er toch ook wel verandering te bespeuren. Veel minder dan voorheen is de een de sul en de ander de macho. Die typische rolverdeling komt nu minder voor en wordt zelfs wel eens omgedraaid. Ook ontbreekt het in dit nieuwe programma aan water, een be langrijk element in de voorgaan de shows. Maar de onderlinge smerigheden zijn gebleven. En nadat ze in een van de voorgaan de programma's elkaar in de bek spuugden, dacht ik dat het niet verder meer kon. Dat kan dus wel. Hoe? Ga zelf maar kijken. Voor de liefhebber is het weer smullen geblazen. Van onze rtv-redactie Steeds meer journalisten trekken met hun camera's naar oorlogsgebieden. Ze willen zo dicht mogelijk bij het 'vuur' zitten. Dat is uiteraard niet zonder gevaar. Vorig jaar kwamen minstens 75 journalisten om het leven; de meesten werden vermoord. -_= De documentaire Press at War, vanavond te zien in de EO-ru- briek Antenne, verdiept zich in deze frontlijn-journalistiek. De makers stellen vast dat grote Amerikaanse tv-netwerken zoals CNN enorme bedragen uittrek ken voor oorlogsverslaggeving. Ze werken met moderne (beveili- gings-)apparatuur. Minder rijke nieuwsredacties uit kleine landen willen hun publiek ook eigen berichtgeving vanuit de crisisgebieden aanbieden. Zij sturen journalisten naar het front met weinig bescherming. De verslaggevers hebben te wei nig geld op zak om gebruik te kunnen maken van de diensten van ervaren lokale medewerkers. De eindredacteuren verwachten wel dat de beelden van hun journalisten even sensationeel zijn als die van de grote netwer ken. Een eigen journalist kost hen immers handen vol geld, veel meer dan de beelden van de netwerken. Onder deze druk ver leggen journalisten hun grenzen en nemen steeds meer risico's. Press at War analyseert deze situatie. De reportage gaat in op vragen als: Kunnen we de oor logsverslaggeving overlaten aan de Amerikaanse netwerken? Wat moeten we doen tegen het ge vaar van de monopolisering? Zal de kijker altijd meer willen? En: kunnen we de kijker ontwennen?' Nederland 2, 22.13 uur Los Angeles (ap) - De grondleg ger van de 'Chippendale' man nen-stripteaseshow, Somen 'Steve' Banerjee, is maandag dood aangetroffen in zijn cel in een gevangenis in Los Angeles. Banerjee zou maandag worden veroordeeld wegens een huur- moord in 1987 op een zakenpart ner. Verwacht werd dat Banerjee (48), die had bekend schuldig te zijn aan de moord en aan andere misdaden, waaronder afpersing, ten minste 26 jaar gevangenis straf zou krijgen. Banerjee had de moord laten plegen, na een geschil over de rechteri op de naam Chippendale. INTRODUCING THE Band, zo begint Suede's tweede cd. Dog Man Star. Het is een duidelijke knipoog naar de legendarische Sgt. Pepper-plaat van de Beat les. Maar het zegt ook iets over de pretenties van Suede. In 1992 werd het Engelse vier tal op grond van een paar aar dige singles de hemel in gepre zen door de Britse pers. Het daarop volgende debuut-album werd al even juichend ontvan gen. Een heuse Suedemania brak uit in Engeland. Logisch dat de vier bleke jongens zich de sterren van de jaren negen tig wanen. Misschien dat ze zich daarom een beetje vertillen op hun tweede cd. Een plaat met de allufe van Sgt. Peppers moest het worden. Ongetwijfeld zal links en rechts geschreven wor den dat Suede alles en iedereen overtreft in genialiteit, maar laten we alsjeblieft een beetje nuchter blijven. Suede is misschien wel een van de beste Britse bands van het moment, zoals we dat in de jaren tachtig onder meer van Echo and The Bunnymen, Sim ple Minds en The Smiths kon den zeggen. Die laatste drie bands hadden nog zeker met een half dozijn aangevuld kunnen worden,, maar we houden het bij hen: omdat ze duidelijk tot Suede's invloeden horen. Ook Suede Pakt uit met theatrale, melodi euze wave. Als we toch aan het vergelijken zijn, kunnen we de vroege David Bowie niet onver meld laten. Dog Man Star heeft een hoog 'Ziggy Stardust-ge- halte'. Goed, we hebben Suede weer met beide voeten op de grond gezet. Maar dat betekent niet dat er niets positiefs over Dog Man Star te zeggen is. In feite is het een prima cd. Zeker de eerste helft van de plaat is uitstekend. In nummers als We Are The Pigs en Heroine wor den aanzwellende violen en blazers in goed evenwicht ge houden door fel en catchy gi taarspel. Een pracht van een popsong is het rustieke The Wild Ones en ook de volgende nummers hebben een zekere klasse. Tegen het einde wordt het alle maal een beetje 'te'. Te melo dramatisch, te mooi en te inge wikkeld. Het slotnummer, Still Life, is zelfs voorzien van een uitgebreide orchestratie. Dat laatste is aan mij niet besteed, maar laten we daar verder niet moeilijk over doen. Suede heeft de hype overleeft en de band laat op Dog Man Star horen inderdaad wat in zijn mars te hebben. Zoals gezegd: een pri ma wave-band, niets minder en niets meer. (Nude/Sony). PAUL VERLINDEN PERCY SLEDGE zal voor al tijd herinnerd worden als de zanger van When a man loves a woman, Take time to know her, My special prayer en Warm and tender love. Dat waren slepen de soul-nummertjes waarbij het op de dansvloer lekker schuifelen was. Tot de categorie echte soul zangers, waarin Otis Redding, Joe Tex, Wilson Pickett en So lomon Burke zaten, heeft Percy nooit behoord. Daarvoor was zijn kunstje te beperkt. Na dik twintig jaar afwezig heid aan het plaatfront is Percy Sledge nu ineens terug met de cd Blue night. Al is de plaat opgenomen in Los Angeles, hij is volgens de beste tradities van de Memphis Soul gemaakt en als luisteraar krijg jè zo nu en dan het gevoel dat je een jaar of dertig wordt teruggeworpen in de tijd. Met begeleiders als Ste ve Cropper, Bobby Womack en Ed Greene wordt een behoor lijk authentiek geluid gecreëerd en Percy blijkt nog altijd heel goed bij stem te zijn. Grote pluspunt in vergelijking met vroeger is dat zijn song keuze niet meer zo eenvormig is. Blue night bevat een afge wogen mengeling van rustig en up-tempowerk en een redelijke balans tussen oud I Wish it would rain van Temptations en Gladys Knight en I've got dreams to remember van Otis Redding) en nieuw materiaal. Eigenlijk is Blue night een plaat zoals Percy Sledge die vroeger vanwege allerlei com merciële druk nooit heeft kun nen maken. Zo compleet hoor de ik hem nog nooit en al klinken de nummers soms wat gedateerd, ze klinken wel dege lijk lekker. Nou maar hopen dat Percy niet in allerlei verve lende tv-programma's als een fossiel voor de camera's wordt gesleept en alsnog opnieuw in een commercieel keurslijf wordt gedwongen. (Sky Ranch, Virgin) WIM VAN LEEST HET ENGELSE trio Massive Attack liet op de eerste langs- peler Blue lines aardige experi menten horen op basis van ver stilde soul, dub en reggae. Op de tweede cd Protection is het geluid verder uitgebouwd. Onder productionele leiding van Nellee Hooper en met vo cale ondersteunig van Tracy Thorne, Horace Andy, Tricky en de Nigeriaanse Nicolette ne- Corduroy: oppervlakkig. men Mushroom, Daddy G en 3-d je mee op een sfeervol luis- teravontuur. Massive Attack kleedt simpel klinkende num mers op zo'n manier aan dat je als luisteraar steeds geconfron teerd wordt met nieuwe lagen en andere invalshoeken. Sommige nummers lijken eer der vage sfeertekeningen dan concreet uitgewerkte songs te zijn, terwijl op andere momen ten, zoals in het door Tracy Thorne gezongen titelnummer, de zang zo nadrukkelijk in het klankbeeld zit dat er een haast hypnotiserende werking van uit gaat. De muziek van Massive Attack spreekt sterk tot de verbeelding en met je ogen dicht is het soms net of je naar een aaneenscha keling van minituur-sound- tracks zit te luisteren. In het genre van de moderne sfeermu- FOTO STEVE HALL ziek is Protection een van de allersterkste platen van de laatste jaren. (Circa Records, Virgin) WVL EEN BANDJE dat Corduroy heet, roept associaties op aan de tijd dat je hip was als je halfhoge suède schoenen, een legergroene jas en een ribflu-- welen broek droeg. Als je de plaat Out of here van Corduroy opzet, dan kom je er muziek op tegen die in was toen bovengeschetst uniform in was. Het gaat bij Corduroy om een hedendaagse interpretatie van Britse rock uit het begin van de jaren zeventig en dan vooral om die rock die de nodi ge R B-elementen bevatte. Out of here is derde langspelerj van Corduroy. De voorgangers Dadmancat en High havoc ken ik niet, maar ik neem aan dat ze wat onbeholpener en onge- structureerder hebben geklon-, ken dan deze laatste. Corduroy probeert een sound van vroeger te doen herleven, maar anders dan een band als Mother Earth slaagt de groep er niet muziek te creëren die. ook maar iets toevoegt aan wat ooit geweest is. Corduroy blijft voordurend aan de oppervlak te. Je komt er niet als je in je nummertjes denkt te kunnen volstaan met orgeltjes van toen en slecht gekopieerde basloop- jes. Ik kan me voorstellen dat jongeren die nog nooit van The Free, Spencer Davis Group, Traffic, Caravan, Greatest Show on Earth of zelfs Yes gehoord hebben, genegen zijn om een dergelijk slap aftreksel te waarderen, maar ik raad ze niettemin aan om eens in tus sen pa's Ip's op zolder of bij die in zijn hart hippie gebleven oom in de platenkast te gaan zoeken naar het echte werk. (Acid Jazz, Play It Again Sam) WVL DE UIT Chicago afkomstige band Eleventh Dream Day is met Ursa major aan de vijfde langspeler toe. Na twee cd's lang bij grote platenfirma At lantic te hebben gezeten, staan ze nu onder contract bij het kleine maatschappijtje City Slang. Meestal laten bands in hun bio grafieën beweren dat zoiets een artistieke keuze is geweest, maar het komt er veelal op neer dat ze zijn gedumpt. Hoe het ook zij de fans hoeven er niet rouwig om te zijn, want Ursa major is een puike plaat gewor den, Aanvankelijk was het de bedoeling dat er een ep ge maakt zou worden, maar er bleek zoveel materiaal voor handen dat er toch maar een hele cd werd opgenomen. Op die plaat hoor je dat Ele venth Dream Day steeds kalere muziek gaat maken. De heftige rock van eerdere platen is op Ursa major teruggebracht tot essentiële klanken. Die klanken zijn nog wel heel intens, maar ze bieden de groep de mogelijk heid om te experimenteren met andere genres dan rock. Zo doende ontstaat er zo nu en dan muziek die je zou kunnen om schrijven als beklemmende folk. Daarnaast kom je steviger stukken tegen die aan hele kalej Velvet Underground doen den-i ken, terwijl het instrumentale openingsnummer History of brokeback uitgeklede, springe rige grunge laat horen. Na de opnamen van Ursa major heeft gitarist Wink O'Bannon de groep verlaten. Voor de ko mende Europese tour is Ira Ka- plan van Yo La Tengo aange-1 trokken. (City Slang, Play It Again Sam) WVL

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1994 | | pagina 19