ICIS Speelfilms als 'spirituele ruimte' Z DE STEM Audities voor musical over Cole Porter met Willem Nijholt Photovirages: de beeldtaal van Wino Evertz !Jtl f 5 Rigoletto mist gevoel van Verdi's bei-canto AKO-winnaar Durlacher 'gek' van de aandacht Katholieke Filmaktie mede-organisator van cyclus 4Zin in Beeld' pE STEM NEDERLAND 1 NEDERLAND 2 SUSKE EN WfSKE: DE A HAMBONE BOES ONTDEK DE VERSCHILI „Ik denk dat over honderd jaar de Nederlandse taal niet meer bestaat. Dat weet ik bjjna wel zeker." Imca Marina, zangeres Hilversum (anp) - Half no vember beginnen de audities voor een nieuwe musical over het leven van de Amerikaan se liedjesschrijver Cole Porter (1891-1964). Willem Nijholt speelt Porter. Gerrie van der Klei zijn vrouw, en Bram Bart de bediende. Jos Thie doet de regie. De musical You're The Top gaat op 15 april 1995 in de Stads schouwburg in Haarlem in pre mière. Daarna volgt een toernee langs veertig theaters, onder meer in Breda, Roosendaal, Oos terhout, Etten-Leur en Terneu- zen. American Songbook Pro ductions in Hilversum is verant woordelijk voor de musical. De producent zoekt nog drie of vier spelers/zangers voor bijrollen; roddeljournalisten, filmbazen, feestvierders, ex-vriendjes en in timi van Porter. Het idee voor de musical ont stond drie jaar geleden bij de honderdste geboortedag van Porter, waarvoor Cor Franc van American Songbook Produc tions, een herdenkingsconcert organiseerde. Daaraan werkte onder meer Willem Nijholt mee, met het Metropool Orkest. „Nij holt is de geknipte man voor zo'n rol", dacht Franc toen. Pieter van de Waterbeemd, één van de schrijvers van de televi sieserie Het Pleidooi, is verant woordelijk voor het script. De musical bestaat voor zestig pro cent uit muziek. Franc schat dat van de duizenden liedjes die Porter schreef er zeker honderd bij het grote publiek bekend zijn; All of you, I get a kick out of you, I've got you under my skin, Let's do it, What is this thing called love?, en ga zo maar door. Bijzonder is overigens dat Porter zowel de muziek als de tekst voor de nummers schreef. Zijn liedjes worden door uiteen lopende musici vertolkt; Louis Armstrong, Laura Fygi, U2, Bet te Midler, Frank Sinatra, David Byrne, Barbra Streisand, Hilde- gard Knef, Placido Domingo etc, etc. Het verhaal speelt zich af aan de hand van de herinneringen die Porter met zijn bediende op haalt. Wat heeft het leven eigen lijk gebracht, zo vraagt hij zich af. Heb ik de goed keuzes ge maakt? Er is veel vrolijks (hij was hét fuifnummer van Parijs, ging om met mensen als He mingway en Picasso), maar ook tragiek, zoals het ongeluk eind jaren dertig. Door een val van zijn paard werden beide benen verbrijzeld. Aandacht is er ook voor het homoseksuele leven van Porter, dat zich in het verborgene af speelde. Hij was getrouwd met het toenmalig beroemde fotomo del Linda Lee Thomas. Ze waren maatjes. Het is volgens Franc aan zijn vroüw te danken dat Porter zich serieus aan het schrijven zette. Terug in New York maakt hij zijn eerste grote musicalsucces Anything Goes (1934). Zijn laat ste Broadwayhits had hij met Can-Can (1953). Zijn laatste filmsucces, High Society (1956), leverde de wereldhit True love op. Willem Nijholt speelt de hoofdrol in 'You're the top'. FOTO ANP Door Marjan Mes „De wonderen zijn de wereld uit. Sprookjes zijn er alleen ,nog voor kinderen. Onze cul tuur wordt gedomineerd door weten en kennen. Stilstaan in verwondering, het mysterieu ze ondergaan, besef hebben van het ongrijpbare; het zijn kwaliteiten die zijn zoekge raakt." „Het beter begrijpen van speelfilms, waarin het on grijpbare en mysterieuze ver wondering wekken, kan een bijdrage leveren aan het te- rugvindeji van die kwalitei ten en de zingeving van ons leven", meent drs. Huub ter Haar, pr-functionaris van de Nijmeegse Thomas More Academie. Deze instelling is de hoofdorga nisatrice van de kijk- en lezin gencyclus Zin in Beeld, die op vier dinsdagavonden in novem ber wordt gehouden in Filmhuis Concordia in Breda, met discus sie onder voorzitterschap van H. van den Eerenbeemt, docent sce nario Academie voor Beeldende Kunsten St. Joost in Breda. Medeorganisatoren zijn o.a. de Katholieke Filmaktie, de Hoge school West-Brabant en de Theologische Faculteit Tilburg. Worden de te vertonen speel films waaronder The Piano van Jane Campion plotseling katho liek geinterpreteerd? „In heel veel eigentijdse cul tuuruitingen vind je religieuze symbolen", stelt Ter Haar. „Het hangt af van je eigen religieuze kennis of emoties of je die beeld taal kan of wil doorgronden. Als je er enige moeite voor doet dan kan je uit veel eigentijdse films een diepere, metafysische bete kenis halen. Met eng katholicis me heeft dat niets te maken." „Wel was ik een beetje geschrok ken van de verklaring die de Vlaamse kunstfilosoof, Sylvain de Bleeckere, geeft van het slot van The Piano. Natuurlijk bevat die film een aantal religieuze elementen, maar je kunt hem evengoed volledig profaan op vatten. De Bleeckere blijkt in de- slotscène, waarin die vrouw ver drinkt (die niet kan praten maar hemels pianospeelt, red.) een re ligieuze opstanding te zien. Ze kiest er volgens hem voor om dood te gaan, maar staat daarna op om een nieuw leven te begin- Ivens Sylvain de Bleeckere zal in Bre da overigens een andere film bespreken: Une Histoire de Vent van Joris Ivens (22 november). Hij vraagt zich daarbij af of de oude revolutionair Ivens een me tafysicus is geworden en zich uiteindelijk bekeerd heeft tot de rust van het zijn, waarover de westerse,metafysica al sinds Pla to spreekt. De spreker legt het accent op de symbolische bete kenis van de wind: „die onzicht bare levenskracht die zowel het lichaam van de aarde als dat van de mens laat ademen." In zijn analyse van Ivens prachtige filmsprookje betrekt hij ook my thes en legendes uit de eeuwen oude Chinese cultuur. De cyclus wordt op 1 november geopend met de vertoning van The Piano, met een toelichting van de filmjournalist Paul Hege man (HP/De Tijd en Elsevier). Op 8 november volgen vertoning len filmanalyse van El spiritu de la colmena (De geest van de bijenkorf) van de Spaanse regis- 'The Pianois een van de speelfilms die behandeld worden in de filmcyclus 'Zin in Beeld' in het Bredase Filmhuis Concordia FOTO ARCHIEF DE STEM seur Victor Erice. De theologe Judith Vossebeld legt hierbij de nadruk op 'het proces van zinge ving' dat plaats grijpt in het meisje Ana. „Haar fantasie en spel functio neren om de overgang te maken naar een meer realistisch werke lijkheidsbeeld". Volgens Vosse beld is 'Ana's geest een over gangsobject dat tegelijk de trek ken van een monster en een superheld heeft. De laatste heeft eigenschappen die in onze wes terse cultuur worden toegekend aan God.' Henk Hoekstra, voorzitter van de internationale katholieke or ganisatie voor film en audiovisu ele media (OCIC) en van de Katholieke Filmactie, zal op 15 november, na de vertoning, een analyse geven van La double vie de Véronique van de Pool Krzy- stof Kieslowski. Het thema van de zielsverwantschap tussen een Pools en een Frans meisje, die elkaar niet kennen, is niet-rea- listisch maar mystiek. Een wonderverhaal dat verwon dering oproept bij de kijker, het thema van deze filmcyclus. Vol gens Hoekstra is 'Kieslowski op zoek naar filmische expressies die verwijzen naar trancendente, geheimvolle, mysterieuze en reli gieuze dimensies van het mense lijk bestaan'. Vluchtigheid De Katholieke Filmaktie en de filmcycli van het Thomas More College hebben volgens Huub ter Haar twee doelstellingen. Het onderwijzen van de grammatica van het beeld en de relativering van onze door de Griekse en latijnse woordcultuur gedomi neerde wereld. „We zijn nu een maal in een beeldcultuur ver zeild geraakt. Volgens sommigen heeft deze geleid tot vluchtig heid en analfabetisme. Anderen onderstrepen juist het belang van het beeld en de rol ervan als bron van zingeving." „Onze organisatie wil een bij drage leveren aan het beter be grijpen van de filmtaal van be langrijke cineasten. Films kun nen een spirituele ruimte schep pen en zo bijdragen aan de ont wikkeling en verdieping van een cultuur waarin nog plaats is voor het wonderlijke en verwon derlijke in het alledaagse leven." Binnenkort verschijnt ook een serie boekjes onder de titel Zin in Film, beschouwingen rond symboliek en levensbeschouwing in films. Onderwerpen zijn The Piano, Nuovo Cinema Paradiso, Cape Fear en Het filmgesprek. Ze verschijnen bij Uitgeverij Kok in samenwerking met de Katholieke Filmaktie. Van de filmcyclus Zin in Beeld ver schijnt ook een syllabus. ■Het programma 'Zin in Beeld' (1, 8, 15 en 22 november) wordt tel kens om 19.30-22.30 uur gehouden in Filmhuis Concordia in Breda, Van Coothplein 37, tel. 076-215700. Door Jeanette Vergouwen IJzendijke - Hij is 38 jaar, Limburger van geboorte, woont in IJzendijke en geeft godsdienstles aan de Jansenius Scholenge meenschap in Hulst. Wino Evertz oefent daarnaast een tweede beroep uit. Hij is professioneel fotograaf, geregeld op pad in opdracht, maar toch geen gewone plaatjesschieter. Zijn photovirages (omgebogen foto's), waarbij hij gebruik maakt van schildertechnieken, fotografie en grafiek, stellen hem in staat te spreken met een eigen beeldtaal. „Ik was enkele jaren districtca techeet in Weert en toen ik in 1987 naar Zeeuws-Vlaanderen kwam om godsdienst te doceren, wist ik niet of er een toekomst voor mij in het onderwijs zat, dus heb ik een tweede vak ge leerd. Ik wil beide beroepen blij ven uitoefenen, want ze be vruchten elkaar. Ze zijn beiden communicatief en ik heb gewoon contact met mensen nodig om me te ontplooien." Evertz stelt zich bescheiden op, maar heeft met zijn speciale technieken toch een aparte plaats verworven binnen de fo tografie. Zijn Folklife Photo graphy atelier aan de Var- kensmarkt 10 in IJzendijke draait momenteel op volle toe ren. Folklife heeft weer te maken met zijn grote folkmuziek-ar- chief. Hij legt de laatste hand aan zijn Photovirages 1995, een kalender met 7 originele en ge signeerde werken: fotografische afdrukken van getekende nega tieven, die door spiegelingen en rotaties meerdere keren in el kaar zijn afgedrukt. Artistieke foto's die lijken op een impres sionistisch schilderij en een gro te decoratieve waarde hebben. „Ik kijk naar de onderwerpen als een gewone fotograaf, maar mijn uitwerking is anders, omdat ik bij sommige foto's ingrijp in het ontwikkelingsproces. Alles tus sen fotografie, grafische- en schildertechnieken pas ik toe. Zo kan het zijn dat ik fotoafdruk- ken beschilder, dat ik op nega tieven teken of werk met opti sche vervormingen van kleur of vorm of dat ik manipuleer met film, papier of werk met chemi sche stoffen. Alles wat transpa rant of semitransparant is, kan als basismateriaal dienen." Wino Evertz bekijkt de wereld op een intensieve wijze, niet al leen als technisch fotograaf maar ook als kunstenaar. „Het is een taal, een uitdrukkingsmid del. Ik kan in mijn beelden din gen maken en vertellen die ik niet met woorden kan zeggen. Ik gebruik de techniek als basis, maar het onderwerp is voor mij belangrijk. Ik heb persoonlijk contact nodig, ik moet me inte resseren in de mensen of zaken die ik fotografeer. Kijk, dat is niet moeilijk bij huwelijksrepor tages, artiestenfoto's, portretten of natuuropnamen, maar voor het illustratieve werk ligt dat iets anders. Ik geniet van mijn werk als ik voeling heb met de te fotograferen onderwerpen." Wino Evertz, leraar godsdienst en kunstenaar, bij een van zijn 'omgebogen foto's' Zijn L'Art Photovirage bracht hem in het circuit van de kunst galeries. Hij exposeerde zijn grootformaten en kunstkaarten in Zeeuws-Vlaanderen en het Waasland. Toch ziet hij zichzelf niet als een bevlogen man. „Nee, ik ben meer een beschouwer. Ik ben tevreden als ik merk dat anderen het mooi vinden. De bevrediging ligt in het werk zelf. Het leraarschap opgeven? Ik denk er niet aan. Het liefst zou ik de combinatie houden, maar ik weet niet hoe het onderwijs er over drie jaar uitziet en daarom hou ik mijn fotobedrijfje op ni veau. Direct omschakelen moet dan mogelijk zijn. Ik ben heel intens bezig met mijn FOTO WIM KOOYMAN werk. Ik heb zelf kleine kinde ren, geef les aan middelbare scholieren en heb veel contact met collega's. De mens staat voor mij in beide beroepen cen traal. Via mijn photovirages communiceer ik met mensen. En geef toe, het is toch een hele speciale vorm om je gevoelens uit te drukken." MAANDAG 24 OKTOBER 1994 A7 Door Sandra Jongenelen (anp) Haarlem - G.L. Durlacher, die voor zijn verhalenbundel Quarantaine zaterdagavond de AKO Literatuur Prijs won neemt de telefoon niet meer op. Iedereen die hem belt krijgi' zijn antwoordapparaat waarop hij verwijst naar zijn uitgever. Want hij wordt gek van de bel- iets overkomt. Dat kan toch nief Iers. „Dit is niet normaal," zegt hij daags na de prijsuitreiking wanneer de bel voor de zoveelste keer rinkelt. De televisieuitzending van Son- ja, waarin hij tot winnaar werd uitgeroepen, heeft hij nog niet helemaal verwerkt. Het was een hectische toestand, waarbij een forum van dertig lezers uitmaak te wie de winnaar werd. Even leek het erop dat zowel Durla cher als Nicolaas Matsier (Geslo ten huis) zouden winnen. Ze hadden evenveel punten. Maar omdat Durlacher meer 'eerste plaatsen' had, incasseerde hij de prijs van 100.000 gulden. Het systeem, waarbij de mensen in de zaal een bordje met een cijfer omhoog hielden, vond Durlacher vreselijk. „Het was alsof de schrijvers weer in de schoolbanken zaten. Dat kan echt niet." Hij hoopt dan ook dat het volgend jhar anders gaat. „Laat het schriftelijk gebeuren." De auteurs van de genomineerde boeken - Patricia de Martelaere, F. Springer, Nicolaas Matsier, Frida Vogels, Rascha Peper - kregen ook nogal wat kritiek te verduren. Durlacher vindt dat niet ethisch. „Dan raak je toch helemaal van de kaart..." Ook Durlacher kreeg negatieve reacties. Maar de opmerking dat zijn boek leest als een soort McKinseyrapport, deert hem niet. „Ik laat het langs m'n kle ren afglijden." Drie van de vier verhalen uit Quarantaine gaan over de erva ringen van Durlacher, geboren in 1928, in het kamp Wester- bork. Hij is twaalf wanneer de Tweede Wereldoorlog uitbreekt. Drie jaar daarvoor vlucht het gezin vanuit Duitsland naar Rot terdam. In het tweede oorlogs jaar worden hij en zijn ouders opgepakt en doorgestuurd naar Westerbork. Gerhard overleeft de verschrikkingen. Zijn ouders, familieleden en vele vrienden, niet. In het laatste verhaal van Quarantaine beschrijft hij zijn terugkeer in Nederland, na 1945, en de eerste jaren daarna. Alle boeken van Durlacher gaan over de Tweede Wereldoorlog. Zijn eerste boek Strepen aan de hemel verscheen in 1985, een aantal jaren na zijn afscheid van de Universiteit van Amsterdam. Daarna volgden Drenkeling, De Zoektocht en Quarantaine. De toekenning van de prijs heeft hem 'verbijsterd'. „Dat mij zo- dacht ik." Maar eigenlijk voelde hij zich beschaamd. „Ik heb be schreven wat ik heb meege- maakt. Daar mag je toch geen profijt van trekken?" Zijn nieuwe bundel verschijnt komend voorjaar. Veel wil hij er niet over vertellen. „Dat vindt m'n uitgever vast niet leuk." Zeker is wel dat twee van de drie verhalen over de periode na de oorlog zullen gaan. De titel staat nog niet vast „Ik ben er nog mee aan het goochelen." De prijs betekent een extra sti mulans voor de verkoop. Maar echt veel waarde hecht hij er niet aan. Iedere jury oordeelt zo subjectief. „Het is een emotione le kwestie. Het gaat er eigenlijk om: voel je het of voel je het niet." De toekenning van de in ternationale Anne-Frankprijs voor Drenkeling, eerder dit jaar, betekende veel meer. „Alsjeblieft schrijf op wat er 'is gebeurd, vroegen mensen. Dat stimuleert enorm." Een heleboel joodse mensen kunnen zijn boeken niet lezen, vertelt hij. „Neem het me niet kwalijk, zeggen ze. Maar ik'durf het niet." Durlacher begrijpt dat goed. Veertig jaar lang heeft hij zelf gezwegen over zijn oorlog servaringen. Daarom wil hij ook niet op televisie over zijn boeken dicussiëren. „De duizenden men sen die daar niet tegen kunnen, moet ik ontzien." Nu praat hij vrij makkelijk over de oorlogstijd. Dat lukt dankzij de boeken. „Door die te schrij ven, kan ik.mijn geheugen ont lasten. Je vergeet niet. Maar ik ben er niet meer de hele tijd mee bezig. Ik kan nu weer openstaan voor cultuur, muziek. Dat kon ik vroeger niet." Hij vergelijkt het geheugen met een computer. „Op een moment is die vol," zegt Door op de del-knop (van delete verwijderen) te drukken, is ei weer ruimte beschikbaar." Zo is het in zijn hoofd ook. Tot zijn dood zal Durlacher over de Tweede Wereldoorlog schrij ven. „Ik zit er nog vol mee. Kan geen fictie schrijven. Wil het ook niet. Voor mijn verhalen is geen fantasie nodig. De werkelijkheid is erger. Geschiedenisboek® worden vaak niet meer gelezen. Literatuur wel. Daarom zie ik het als mijn plicht alles zo waar heidsgetrouw neer te schrijven Er mag geen fout inzitten." Bergen op Zoom - Stads schouwburg De Maagd, Rigo letto, opera van G. Verdi, li bretto F. Piave, door Staatso- pera en Balletgezelschap Ta- tarstan. Dirigent Igor Latsa- nitsj. Gezien zaterdag 22 ok tober. Door Sjef Huismans Rigoletto, Triboulet, het pro totype nar. De kreupele, de gebochelde, de mismaakte die zijn handicap in dienst stelt om anderen te vermaken en dit doet met een cynisme om zijn genoegdoening te halen voor deze vernedering. Daarnaast de kwetsbare, gevoe lige, eenzame individualist die zich het liefst afsluit van het wereldgebeuren uit angst nog meer getergd te worden. Deze dualiteit ligt opgesloten in de rol van Rigoletto. Het begon goed, na een aarze lende orkestinzet. Op de bühne als symbool de narrenstok, teken van de grol enerzijds en aan de andere kant het masker van de tragiek. Aan Valeri Tjoementsev de taak om alle elementen van Verdi's dramatische zeggingskracht mu zikaal en mimisch te vertolken. Tjoementsev is een type Russi sche bas-bariton, dat wil zeggen vokaal stevig uit de kluiten ge wassen. Een stem om een stadion te vullen. Toch voldeed onze Rigoletto maar ten dele. Hij bracht zijn Rigoletto te 'overdone'. Plastisch is goed, maar bombastisch wordt belachelijk. Rigoletto is geen Iwan de Verschrikkelijke of in woede uitbarstende Don Pas- quale. Hij vond het nodig zijn rol éen derde dimensie te geven. Hij 'zong daardoor vaak vals en han teerde een overwegend declama torische zangstijl die beter past in Boris Goedonov. Geen char me, geen gloed, kortom geen bel- •canto. Toegegeven, Verdi zit met eerste realistische opera's wel op het einde van het bel-cantotijd- perk, maar Verdi blijft .de van mooie melodische zanglijnes vol diepe emotie en zuidelijk! warmte. Alle rollen leden aan dit genii aan bel-cantogevoel, uitgezon derd Venera Ganejeva als Gilda. Zij had de lichte sopraan ffl vooral ook de techniek waai* gordijnen zij haar stem kon beb plooien. Samen met de n» vormde zij een kreupel duo, dat hij haar vaak de inzong. Ditzelfde euvel gold ook Spa» fucile, op zich geen slechte en de alt Maddalena. Qua bleef Gilda onder de maat. Hij was de voorgevormde van een losgelaten kostschool meisje. Haar sjaaltje was haar enige blijvende houvast. En dan A hertog, gezongen door Geo® Kovrikov. Een stalen, volumi neuze stem, die qua bravour bes' voldeed, maar in sentiment op een laag pitje stond. De amou reuze, verleidingszieke vrouwen jager toonde gevoelens van ee> vrieskist. De hele regie was trouwens sta tisch en saai. Het simplistisch niet wijzigende decor nog aan bij. Geen rekwisiet® geen meubilair, weinig en brekkig spel, het had ook concertante uitvoering kunn® zijn. Toch waren er ook lichtpuntje Het orkest marcheerde oi zijn dirigent voorbeeldig en zo nu en dan de schwung die zangers misten. En het ma nenkoor was excellent, uit kunst. Een organiek sluitend, curaat gezelschap. Vergeleken met Boris Goedoojj' bleeft Tatarstan ver onder maat en was deze produM» méér kreupel en misvormd Rigoletto uitbeeldde. 07 00 Tekst-tv l627 Nieuws voor doven 34 Via Ria, discussie ,230 Extra large, kinderen prat fflet bekende en onbekende medel j ,8 00 Roseanne, comedy ,3 29 Topscore, spelletje ,3 58 Met de deur in huis, waa „ensen hun huis een week lang op stellen voor onbekende logées uit buitenland ,928 Ha die Pa!, comedy 2040 (TT) Journaal 20.24 Weeroverzicht 20*30 (TT) Opsporing verzocht 21.26 Hier en Nu, actualiteiten 2242 De stoel, portretten van m kante personen met een bijzond levensstijl 22.47 Dokument: Achter slot grendel, documentaire-serie: Jay 23.32 Miniatuur 23.41 Journaal 07.00 Journaal 07.07 Bereboot poppenserie 07.30 Journaal 07.33 Ontbijt TV (met om 08 Journaal) 08.30 Journaal 08.33 (TT) Lingo, spelletje 09.00 Journaal 09.07 PP: Uitzending PvdA (19.10 Kook tv 09.28 Magnum, misdaadserie 10.13 Musical Maniacs '10.17 Studio RKK, katholiek mag; ne 10.42 Karei, talkshow 11.22 (TT) Toen was geluk h gewoon, comedy 11.47 (TT) Ook dat nog extra 12.19 (TT) Postcodejackpot spe tje 12.57 Journaal 13.04 (TT) Studio Sport 14.41 (TT) Studio Sport: Italiaans Spaans voetbal 15.25 Candid Camera 15.46 Bereboot poppenserie 16.00 (TT) Journaal 16.07 Music maestro, serie: Bach 16.59 Wonderland, kindermagazi 17.54 De familie Keuzekamp 17.58 (TT) 2 vandaag, actualitei met om 18.00 Journaal; 18.39 Sp tjournaal en 18.47 Hoofdpunten uit nieuws gevolgd door het weer 18.55 (TT) Onderweg naar morg soap 19.27 World Safari, reisreporta over Australië, Nieuw Guinea en Zi Amerika 20.17 Chef!, comedy 20.49 Triviant spelletje 21.40 Gevleugelde dromen, do mentaire n.a.v. het 75-jarig bestaan - de burgerluchtvaart in Nederland 22.47 Het elfde uur, talkshow Elf mmumrin mmin m wsoin vnn siosms Mies OF Dl Sl- 6mi 6som omi mun ten un w lis sim ven isnsm in nmm B'jsris. ijiisivrrui Dl POL/TH OF Dl H006- Ti Tissimm (Hls ik kit Jus voeró lom run cussct vsn een ving met go ("IN\ M l

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1994 | | pagina 10