Speurderswerk
overschrijdt
vaak grenzen
Enquête zonder 'inquisitie-methoden'
Boeken over de formatie moeten open
4Winke
niet ov<
aan gei
Aangehoi
Jarig
-DE STEM-
Ziekenhuis
ontslag 323
DE STEM
Opsporing ge
DE STEM
BINNENLAND BUITENLAND
DE STEM
premier Kok one'
ZATERDAG 22 OKTOBER 1994 /\l
Volkse woordverkla
ringen zijn meestal
veel aardiger dan
taalkundig verantwoorde, ety
mologische uiteenzettingen.
Al vanaf onze kindertijd is, zij
het ook in strijd met de we
tenschap, een paddestoel een
zitplaats voor een kikker.
In het liedje dat elke kleuter
kent, is dat stoeltje altijd
vuurrood met witte stippen en
in die gedaante komt de pad
destoel ook voor in de
sprookjeswereld van elfjes en
kabouters, die vaak, onvind
baar verscholen in de geheim
zinnige duisternis van het
woud, daarin een onderko
men hebben gevonden.
Aan de betoverende kracht
van paddestoelen, die in het
najaar in een spreekwoorde
lijke overvloed uit de bos
grond oprijzen, kunnen weini
gen zich onttrekken. Ik weet
nog goed dat ik als gymnasiast
met een paar klasgenoten er
op uit trok om voor een door
de school georganiseerde
herfsttentoonstelling die mys
terieuze, schimmelachtige
woekeringen te verzamelen.
Wij waren, gewapend met ons
leerboek voor biologie, een
vak dat toen nog de naam
'natuurlijke historie' droeg,
als onervaren mycologen op
zoek naar die helrode hoeden
op een steeltje die wij van de
wandplaten uit het schoollo
kaal kenden.
Dat de meeste paddestoelen
eerder bruine, okerachtige
kleuren hebben, was eigenlijk
niet tot ons doorgedrongen.
Van het verschil tussen een
paddestoel en een zwam wa
ren we ook nauwelijks op de
hoogte. Het was of we, dwa
lend door nevelige herfstbos-
sen, op zoek waren naar het
peperkoekkleurige huisje van
de heks en we in de ban van
de fazantekreten die af en toe
tot ons doordrongen elk
ogenblik uit de dunne
mistslierten Hans en Grietje
te voorschijn dachten te zien
komen. De gebroeders
Grimm herleefden.
In de schoenendoos die we tot
'botaniseertrommel' hadden
gepromoveerd - al wisten we
wel dat paddestoelen eigenlijk
geen planten waren - lagen na
een uur dolen tussen de ge
schubde dennestammen en de
manshoge varenwaaiers nog
maar een paar knollen, die
meer op aardappelen dan op
paddestoelen leken, maar die,
volgens de beschrijving in het
met kleumende vingers ge>
raadpleegde boek, tot de fa
milie van de boleten behoor
den.
Hadden'we fnisSêfiién het eet
bar, eekhoorntjesbrood ge
vonden? Het was een soort
champignon of misschien wel
èen hanekam Had alleen de
vliegenzwam een plat, rood
blad waarop met een morsig
penseel witte stippen waren
aangebracht Waren de knol
len die wij verzameld hadden
het door primitieve stammen
geprezen brood van God
Wij vreesden al dat we zonder
het te merken terecht geko
men waren binnen een hek
senkring, in die bancirkel van
giftige paddestoelen waaruit
wij niet meer zouden kunnen
ontsnappen en waar wij in de
vallende duisternis getuige
zouden moeten zijn van een
heksensabbat waarbij de dui
vel de leiding had.
Paddestoelen
Gelukkig troffen wij later in
de middag een boswachter in
een bruin ribfluwelen pak, die
ons behulpzaam de verborgen
plaatsen wees waar duivel-
seieren, herderszwammen en
zwavelkopjes stonden. Nog
niet van hogerhand bewust
gemaakt van de noodzakelij
ke zorg voor het natuurlijke
milieu wees deze man ons er
al op dat wij al die paddestoe
len beter konden laten staan
en waarschuwde hij ons bo
vendien met opgestoken vin
ger voor de knolamanieten en
andere gevaarlijke zwammen,
die vaak pas hun giftige werk-
king zouden openbaren als we
na consumptie ervan alcoholi
sche dranken zouden nutti
gen. Wij dronken toen overi
gens niet veel sterkers dan
priklimonade.
In de herfststukjes, waarvoor
milieubewuste scholieren nu
in de bossen eikels, sparreke-
gels, grillige takken en rossig
najaarsblad verzamelen, tref
fen we geen paddestoelen
meer aan. We nemen nu deel
aan excursies, waarop we, op
het juiste spoor gehouden
door de stenen paddestoelen
van de ANWB die afstand en
richting vermelden, groepsge
wijze genieten van de stink
zwam, de radijsvaaLhoed en
de rode koolzwam. Zoeken
Wfi'fmisschien onbewoatwtocii
de weg terug naar onze voor
bije jeugd
De pastelkleurige envelop mei daarop het adres in handschrift duidt
op een felicitatiekaart. Deze dauw-doorweekt aangetroffen in het
gras, onder een rode PTT-brievenbus in Etten-Leur.
Reconstructie: Gisteravond is zij door iemand keurig vóór zessen in
deze bus geschoven. Maar als de PTT-beambte de bus ledigt, doet
hij dat te gehaast en dwarrelt de brief op de grond. Het is al
wintertijd en dus donker. De gevallen envelop wordt daarom niet
opgemerkt. De geadresseerde, ene Patricia uit Breda, is vermoede
lijk vandaag jarig. Deze ochtend mist ze tussen de felicitatiepost de
kaart van haar vriendin uit Etten-Leur, terwijl haar vriendin toch
voldeed aan de slogan van de Posterijen: 'Voor zes uur op de bus,
de volgende dag bezorgd.(HC)
Uitgave van uitgeversmaatschappij De Stem B.V.
Directie: drs. J.H.M. Brader.
Hoofdredactie: H. Coumans - hoofdredacteur.
C. Hamans en H. Vermeulen - adjunct-hoofdredacteuren.
Hoofdkantoor: Spinveld 55, Breda.
Postadres: Postbus 3229,4800 MB Breda.
S 076-236911/Telefax 076-236405. Telefax redactie 076-236309.
Bezorgklachten en abonnementenadministratie:
Afdeling Lezerscontact S 06-0226116 (gratis)
ma. t/m vrij. 8.00-17.00 uur, zat. 8.00-12.00 uur.
Kantoren:
Bergen op Zoom, Postbus 65,4600 AB;
01640-36850, fax 01640-40731, redactie 01640-37253.
Etten-Leur, Markt 28, 01608-21550, fax 01608-1782P
Goes, Klokstraat 1, 01100-28030, fax 01100-21928
Hulst, Steenstraat 14, 01140-13751fax 01140-1969
Oosterhout, Bredaseweg 108B,® 01620-54957, fax 01- -. >-34782.
Roosendaal, Molenstraat 45,® 01650-37150, fax 01650-44929.
Terneuzen, Zuidlandstraat 32,® 01150-17920, fax 01150-96554.
Vlissingen, Scheldestraat 7-9, 01184-19910, fax 01184-11446.
Openingstijden: van 8.30-17.00 uur.
(Middagpauze van 12.30-13.30 uurm.u.v. Oosterhout)
Abonnementsprijzen (bij vooruitbetaling te voldoen):
per kwartaal 87.20, per half jaar 173.45 óf per jaar 337.30.
Voor abonnees die automatisch betalen: per maand 29.05,
per kwartaal 84.70, per half jaar 168.45 óf per jaar 327.30.
Voor posttoezending geldt een toeslag.
Fotoservice 076-236573.
Advertenties (tijdens kantooruren 8.30-17.00 uur):
Rubrieksadvertenties 't Kleintje 076-236882 en bij Teuben,
Ginnekenweg 7, Breda.
Grote advertenties uitsluitend 076-236881. Fax 076-236405.
Geboorte- en overlijdensadvertenties
maandag t/m vrijdag tot 16.00 uur 076-236881fax 076-236405
zondag van 18.30 tot 20.30 uur 076-236242/236911
Alle advertentie-opdrachten worden uitgevoerd onder toepassing van de
Algemene Voorwaarden van Uitgeversmaatschappij De Stem B.V. als
mede de Regelen voor het Advertentiewezen.
Bankrelaties: Postgiro 1114111 -ABN/AMRO rek. 520538447.
De Stem op band: Centrum voor gesproken lektuur 08860-82345.
Door Marianne Wuite
Den Haag - Soms wil een
rechercheur graag de post in
zien van een verdachte, maar
lukt het hem niet de brieven
voor bezorging op te vangen.
Geen probleem: men neme
een stok en hengelt de post
gewoon even uit de brieven
bus van de verdachte.
De methode 'hengelen' is een
van de opsporingsmiddelen die
de commissie Van Traa in haar
rapport beschrijft. Het rapport
stelt dat het inkijken van post -
de zogeheten 'postvang' - wette
lijk is, maar deze specifieke me
thode met de hengel gaat toch
net te ver.
In de maanden dat de commis
sie-Van Traa voor haar rapport
met 47 justitie- en politiefunc
tionarissen en advocaten sprak,
had ze drie belangrijke vragen
voor ogen: Wat doen we, wat
kan wel en wat niet in de strijd
tegen de zware criminaliteit. De
conclusie van de commissie luidt
dat opsporingsdiensten 'inciden
teel' de regels schenden. „We
zijn niet geschrokken of ge
schokt, maar wel onder de in
druk van de complexiteit van het
probleem", zei voorzitter Van
Traa gisteren in een toelichting.
Het rapport van de commissie-
Van Traa schetst een beeld van
politiemensen en functionarissen
van het Openbaar Ministerie die
er geen benul van hebben of een
bepaalde opsporingsmethode nu
eigenlijk wel of niet toegestaan
is. Omdat er geen eenduidige
wettelijke regels zijn, is er spra
ke van zuivere willekeur: het ene
arrondissement maakt gebruik
van een bepaalde opsporingsme
thode, die in het andere arron
dissement als verwerpelijk
wordt beschouwd. Een recher
cheur weet met dat laatste overi
gens wel raad: hij zoekt gewoon
een officier van justitie die zijn
speurderswerk wel goedkeurt.
De verwarring over wat wel en
niet mag, is volgens de commis
sie opvallend bij 'inkijkopera
ties'. Een 'inkijkoperatie' houdt
in de regel in dat agenten 'inbre
ken' in gebouwen omdat ze bij-
Inbraken door rechercheurs
om informatie over criminelen
te vergaren: kan dat wel of niet
door de beugel
FOTO WILLEM BLAUW
voorbeeld vermoeden dat er een
partij drugs ligt. Maar het begrip
zorgt voor veel spraakverwar
ring, zo constateert de commis
sie. Is er bijvoorbeeld ook sprake
van een inkijkoperatie als een
politiefunctionaris via een raam
of een garage in een huis inkijkt?
De commissie sprak met mensen
die vonden dat je best in een
loods of een kantoor mag kijken,
maar dat gluren in een woning te
ver gaat. Tegelijkertijd zijn er
ook politiemensen die verklaar
den dat zij 'al dertig jaar inkij
ken via een raam of een kier in
een schuur'.
Wie vaak het gevoel bekruipt
dat 'big brother' overal zijn voel
horens heeft zitten, kan in het
rapport-Van Traa zeker een be
vestiging vinden. Volgens de
commissie worden 'steeds ver
dergaande observatiemiddelen
gebruikt en wordt de inbreuk op
de privacy van burgers steeds
intensiever'. De commissie
noemt in dat verband de wet die
klaarligt voor het gebruik van
richtmicrofoons, waarmee de po
litie op afstand gesprekken kan
afluisteren.
Het afluisteren van telefoons is
al wel toegestaan en het gebruik
van deze methode lijkt volgens
de commissie een grote vlucht te
hebben genomen. In Nederland
worden jaarlijks vele duizenden
van telefoons, faxen, semafoons
en autotelefoons afgetapt. Niet
altijd worden daarbij de regels
in acht genomen. De commissie
noemt het geval van een offiCier
van justitie die voorstelde afluis
terapparatuur in te bouwen ij
een nieuw kantoor van een cri
minele organisatie. Ook komt
het voor dat politieagenten op
eigen houtje, zonder de formele
toestemming, aftappen.
Behalve het aftappen van tele
foons, heeft de commissie geke.
ken naar het gebruik van video
en fotocamera's, computers en
zendertjes om verdachten oi
transporten te kunnen volgen
Volgens de commissie is ook
hierbij vhak niet duidelijk wal
wel en niet mag. De zendertjes
worden bijvoorbeeld regelmatig
gebruikt, maar een wettelijke re
geling ervoor ontbreekt.
Los van de technische opspo.
ringsmiddelen, de commissie-
Van Traa spreekt van een 'teek-
nische wapenwedloop', is er ook
gekeken naar de inzet van un
dercoveragenten en informan
ten. De commissie constateert
dat er veel geïnfiltreerd wordt en
dat daarvoor steeds vaker bur
gers ingeschakeld worden.
Ook hierbij wordt de regels soms
met voeten getreden, aldus het
rapport. Die burgers moeten im
mers vuile handen maken; de
politie werkt dan dus samen met
criminelen. De commissie noemt
een voorbeeld waarbij justitie en
politie druginvoer door een infil
trant toestonden om zodoende
meer informatie over de top van
een criminele organisatie te krij
gen.
Van Traa en zijn commissie ma
ken zich grote zorgen over de
leemten in de wet, want daar
door worden de grenzen over
schreden. De commissie heeft
echter met verschillende politie-
en justitiemensen gesproken die
vinden dat de nu gebruikte op
sporingsmethoden nog niet ver
genoeg gaan: zware criminelen
vang je immers alleen maar door
zelf het illegale pad op te gaan.
Maar als het aan Van Traa ligt
wordt juist daaraan snel een ein
de gemaakt: want zonder duide
lijke grenzen komt de rechts
staat in gevaar.
Door Debbie Langelaan
Dat het rapport van de com-
missie-Vgux Xrag,als,een bong,
is ingeslagen, is te veel ge
zegd. Je hoeft geen inspec
teur van politie te zijn om te
weten dat er in Nederland
soms slordig omgesprongen
wordt met opsporingsmetho
des.
Maar een verrassing was het
wel voor velen, dat Van Traa
uiteindelijk adviseert tot een
parlementaire enquête. Een zeer
openbaar onderzoek - open
baarder dan een enquête kan
eigenüjk niet - naar een onder
werp dat per definitie een hei
melijk karakter heeft. Met die
paradox worstelt de Kamer nu
al.
Commissievoorzitter en PvdA-
Kamerlid Van Traa deed giste
ren zijn uiterste best om uit te
leggen waaróm er een enquête
moet komen. Er zijn meer vor
men van parlementair onder
zoek mogelijk; bijvoorbeeld een
voortzetting van zijn eigen com
missie met een uitgebreider op-
Wrm +9 - ,.,r -1. r-
dracht.
Maar 'nee, een' parlementaire
enquête moet en zal het worden,
en niet alleen omdat Van Traa
zelf zo graag voorzitter van zo'n
commissie wil zijn. „De infor
matie moet zo goed en zo volle
dig mogelijk bij de Tweede Ka
mer komen," is zijn stelling. Of,
zoals CDA'er Van de Camp
zegt: „Bij een parlementaire en
quête hoef je tenminste niet te
bedelen om verklaringen. Men
sen zijn gewoon verplicht om te
komen en zich onder ede te
laten verhoren."
Dat is waar: de parlementaire
enquête is een zeer machtig
middel. Maar tegelijkertijd, zo
gaf Van Traa gisteren zelf direct
al aan, zijn er tal van beperkin
gen. Niet zozeer in de enquête
zelf, maar door het onderwerp.
Een aantal personen die de
commissie wil horen, zal zich
bijvoorbeeld 'verschonen'. Zij
geven dan geen antwoord op
bepaalde vragen, met een be
roep op het staats- óf veilig-''
heidsbelang. Bij politie en justi
tie gebeurt dat sneller dan bij
voorbeeld bij de laatste enquête
naar de sociale zekerheid. En
als de getuigen zich al niet
verschonen, dan krijgt menig
een spontaan last van geheu
genverlies bij onwelgevallige
vragen.
Een groot deel van de enquête
zal zich achter gesloten deuren
moeten afspelen, zo zei Van
Traa. Ook dat heeft met de
gevoeligheid van het onderwerp
te maken: het is natuurlijk niet
de bedoeling dat criminelen in
de enquête-verslagen precies
kunnen navlooien welke infil
tranten politie en justitie in een
bepaalde zaak hebben gebruikt
en hoe deze te werk zijn gegaan.
Heel logisch allemaal, maar als
het zo'n groot deel wordt als
Van Traa denkt, dan begint dat
haaks te staan op het openbare
karakter van een enquête.
Ook als B4t" gSaTom het open
bare deel van de enquête moet
de commissie nog voorzichtig
zijn. Van Traa beschreef giste
ren hoe hij zich dat voorstelt:
„Er zit een ambtenaar van poli
tie of justitie voor verhoor. We
kunnen hem dan vragen of hij
in de praktijk ooit weieens
deals met criminelen heeft ge
maakt. Maar we gaan dan niet
verder; het heeft geen zin om te
vragen met wie precies."
Het zijn dit soort beperkingen,
die de Kamer nu moet afwegen
om nut en noodzaak van een
parlementaire enquête te kun
nen beoordelen. Voorlopig hou
den de grotere fracties een slag
om de arm, alhoewel zij natuur
lijk het unanieme advies van
hun collega-Kamerleden om on
danks de beperkingen te beslui
ten tot een parlementaire en
quête, zwaar laten wegen. D66
is van de coalitiepartijen in eer-
k'eThstanfië het meest enthou
siast over de enquête, WD en
PvdA weten het nog niet.
Als de Kamer besluit het te
doen, dan zal deze parlementai
re enquête zeker geen speur
tocht worden naar schuldigen.
In de affaire rond de opheffing
van het interregionaal recher
cheteam (IRT) Noord-Holland/
Utrecht, die de aanleiding was
voor het onderzoek van de com
missie-Van Traa, zijn immers al
koppen gerold. Zowel minister
Van Thijn van Binnenlandse
Zaken als Hirsch Ballin van
Justitie moesten in hun nadagen
- als demissionair minister -
aftreden. Een optreden van de
parlementaire enquêtecommis
sie als scherprechter heeft dus
geen zin. „We zullen geen in
quisitie-methoden gebruiken,"
aldus Van Traa.
Het doel van de enquête is
meer, om te analyseren waar de
gaten in de wetgeving zitten,
die het nu zo onduidelijk maken
wat op het gebied van opspo
ringsmethodes wel en niet ge
oorloofd is. Daarom viel giste
ren al het woord 'wetgevingsen
quête': het onderzoek moet lei
den tót wetten waarin die gaten
niet meer voorkomen.
Geen speurtocht naar schuldi
gen, geen pikante informatie in
het openbaar: Van Traa heeft
gisteren gepoogd de eventuele
enquête zo saai mogelijk af te
schilderen. Maar één voorzet
voor een robbertje vechten heeft
hij wel gegeven: „Ik zou graag
de eventuele parlementaire en
quêtecommissie leiden. Het is
interessant werk. En bovendien
is het zonde om de nu vergaarde
kennis weer weg te gooien."
Maar hij weet net zo goed als
zijn collega's dat, al zijn er geen
formele regels voor, D66 aan de
beurt is om een voorzitter te
leveren. Deze fractie houdt zich
hier angstvallig op de vlakte,
maar de strijd om dit gewilde
want prestigieuze baantje zal
heel snel ontbranden.
De formatie van het kabinet-
Kok is nog lang niet ontleed.
Tot nu toe is over de ins en outs
van de vorming ervan nog wei
nig in bredere samenhang ge
zegd. De hoofdrolspelers heb
ben er vooral het zwijgen toe
gedaan. De verantwoording die
premier Kok als ex-(in)forma-
teur in het debat over de rege
ringsverklaring aflegde, mocht
niet zo heten.
In Socialisme en Democratie
van deze maand neemt de Leid-
se hoogleraar en PvdA-senator
Joop van den Berg de formatie
'in zeven paradoxen' onder de
loep. Het artikel is een com
mentaar op de nog niet geschre
ven geschiedenis van deze for
matie.
Eén paradox trekt vooral de
aandacht. Van den Berg ver
woordt die als volgt: „Langdu
rige kabinetsformaties als de
Nederlandse leiden tot inder
haast genomen besluiten, met
somtijds verassende consequen
ties." Daaraan hangt hij een
betoog op over de 'mannetjes en
vrouwtjes-fase' van de forma
tie, dat hij laat uitmonden in
kritiek op PvclA-onderhande-
laar Wallage. Die zou het bij de
toedeling van de departementen
aan partijen en personen aan
regie hebben ontbroken.
Volgens Van den Berg scoorde
D66 in die fase 'verrassend
goed met zijn casting' en deed
de WD het 'evenwichtig'. Maar
de PvdA 'faalde in diverse op
zichten'. Van den Berg: „De
verkeerde ministeries, (een op
eenstapeling van toekomstige
treurnis) en ten dele de verkeer
de mensen. De geschiedenis met
Onderwijs was een belediging
van het onderwijsbelang, het
partijbelang en het gezag van
Jo Ritzen."
Het loont de moeite het senato-
riale verwijt eens onderhet
licht te houden. Of de 'casting'
van D66 wel zo goed is als de
auteur aanneemt, moet nog
maar in de praktijk blijken. Dat
bewindslieden goed ogen en
goed gebekt zijn, is nog geen
garantie voor goed opereren.
Met Economische Zaken, Justi
tie en Volksgezondheid heeft
D66 zich echter wel departe
menten verworven waarmee te
scoren valt. Minister Wijers
(Economische Zaken) kan met
een innoverend industriebeleid
bijdragen aan de noodzakelijke
herstructurering van de Neder
landse economie. Minister
Sorgdrager (Justitie) kan met
een nuchter, minder op betutte
lende normen- en waardenleer
gebaseerd beleid, ten strijde
trekken tegen de criminaliteit
en zich, als dit haar lukt, de
dankbaarheid van de man en
vrouw in de straat verwerven.
Minister Borst (Volksgezond
heid) heeft met haar persoonlij
ke ervaring in die wereld, de
kans om heilzaam rond te gaan
in de sector van de volksge
zondheid.' Blijft Buitenlandse
Zaken (Van Mierlo), waarmee,
traditioneel in de Nederlandse
politieke verhoudingen, electo
raal weinig te winnen of te
verliezen valt.
De WD legde beslag op Finan
ciën, Binnenlandse Zaken, Ver
keer en Waterstaat, Landbouw,
Natuurbeheer en Visserij en
Defensie. Ministers van Finan
ciën (nu Zalm) die zuinigheid
en soberheid uitstralen, kunnen
rekenen op populariteit. Bin
nenlandse Zaken is bij politieke
partijen in trek vanwege het
benoemingenbeleid. Maar het
departement is ook vanwege de
bestuurlijke vormgeving van
Nederland niet te versmaden.
Verkeer en Waterstaat staat
dicht bij het dagelijkse leven
van mensen, zoals LNV dicht
bij de boeren staat. Dat garan
deert overigens nog geen electo
rale aantrekkingskracht. Dat
hebben de voorgangers van de
ministers Jorritsma en Van
Aartsen wel ervaren. Aan De
fensie (Voorhoeve) lijkt in de
lopende regeerperiode weinig
eer te behalen, eerder proble
men.
De PvdA heeft met Sociale Za
ken en Werkgelegenheid, On
derwijs, Wetenschappen en
Cultuur, Volkshuisvesting,
Ruimtelijke Ordening en Mi
lieubeheer en Ontwikkelingssa
menwerking niet de geringste
probleem-ministeries genomen.
De vraag is of het minister-pre
sidentschap van Kok in de
beeldvorming uiteindeljjk op
weegt tegen de risico's die aan
de PvdA-verantwoordelijkheid
op die ministeries kleeft.
Met Van den Berg kan men het
erover eens zijn dat de uitein
delijke keuze voor toch weer
Ritzen op Onderwijs nogal be
ledigend voor hem was. Er wa
ren om te beginnen weinig re
denen te verzinnen waarom de
PvdA opnieuw de verantwoor
delijkheid zou nemen voor dit
departement. Ritzen en Wallage
hebben in de vorige periode
belangrijke wetgeving afge
rond. Wat rest is opnieuw be
zuinigen en het voeren van een
in deze kabinetsperiode tot
niets verplichtende discussie
over de herinrichting van het
Hoger Onderwijs. Dat had de
PvdA beter aan D66, op dit
punt de geestelijk vader van het
regeerakoord, kunnen overla
ten. Daar komt nog bij dat de
PvdA niet zo blij was met Rit
zen en deze niet erg enthousiast
over het regeerakkoord.
Pronk op Ontwikkelingssamen
werking was om twee redenen
nodig. Pronk laten vallen kon
niet omdat dan links in de Pv
dA niet voldoende zou zijn af
gedekt. Pronk weg van Ontwik
kelingssamenwerking zou lij
ken op een kniebuiging voor de
WD, die in de vorige periode
zijn beleid scherp onder vuur
nam.
Had de PvdA Sociale Zaken
aan een andere partij moeten
overlaten en bijvoorbeeld Eco
nomische Zaken moeten clai
men? Er zou veel voor te zeggen
geweest zijn dat de PvdA weer
eens (sinds Den Uyl in '65/'66)
de scepter op EZ zou hebben
gezwaaid. Maar gezien het feit
dat de sociale zekerheid onder
vuur ligt en de coalitiepartners
verdeeld zijn over de manier
waarop het stelsel moet worden
verbouwd, is het verstandig dat
de PvdA de kans om zelf initia
tieven te nemen niet heeft weg
gegeven. Zoals het ook verstan
dig is, dat minister Melkert de
WD'er Linschoten naast zich
heeft genomen. De kans dat de
PvdA via de staatssecretaris de
WD commiteert is daardoor
groter.
Blijft VROM. De PvdA heeft in
de vorige periode met Alders
onvoldoende de kans gegrepen
om een aansprekend milieube
leid te voeren. De milieupara
graaf in het regeerakkoord is
weinig wervend. Opnieuw moet
een PvdA-minister (De Boer)
voor het milieubelang in de slag
met twee niet-PvdA'ers op
Landbouw en Verkeer en Wa
terstaat. Milieu is in de publie
ke opinie - en van de weerom
stuit in de politiek - ten on
rechte een beetje uit. Het zal de
nieuwe minister niet meevallen
een omslag te bereiken.
De PvdA had er beter aan ge
daan in plaats van VROM of
Onderwijs te claimen, in te zet
ten op een van de klassieke
bestuursdepartementen: Justi
tie of Binnenlandse Zaken. Jus
titie is in deze tijd een electo
raal gevoelig departement,
waarvan met een combinatie
van nuchterheid en beslistheid
wat valt te maken.
Binnenland
se Zaken is niet alleen vanwege
het benoemingenbeleid, maar
ook vanwege decentralisatie en
bestuurlijke vormgeving voor
geen partij oninteressant. Dat
Van Kemenade niet op deze
post wilde en de PvdA uiteinde
lijk ook zelf vond dat Van Thijn
te omstreden was geworden,
was onvoldoende reden om zich
uit de hoek van de klassieke
bestuursdepartementen terug te
trekken. Wanneer Van den Berg
dat met zijn kritiek bedoelde te
zeggen dan lijkt ze hout te
snijden. Maar dat kan pas goed
beoordeeld worden als de
hoofdrolspelers bereid zijn de
boeken van de formatie te ope
nen.
yan onze verslaggever
jierkrade - De 26-jarige
ductrice uit Kerkrade, di
oktober tijdens haar werk:
den door de Sittardse polit
aangehouden op verdenki
handel in verdovende m
blijkt de spil te zijn gewees
netwerk van drughandelarei
In de afgelopen dagen heeft d
nog zeven andere leden van dat
?Van onze Haagse redactie
Den Haag - Premier Kok ia
(Economische Zaken) die dd
wil geven bij het verruimen 1
kant zich hiermee ook tegen
PvdA-fractie.
In een interview met het dagbla
Trouw van vandaag zegt Ko
het zelf overdreven te vinden de
alle winkels op zondag diet
zouden moeten zijn. „Dat is n
al niet zo."
Kok: „Ik vind het bij uitstek ee
taak van de landelijke overhel
om hier normerend op te treder
zowel wat het aantal uren aan
gaat als de bescherming van d
rustfunctie van de zondag. Daa
is een ethisch aspect in het ge
ding."
De PvdA-Kamerleden Van de
Ploeg en Van Zuylen schrevei
deze week een notitie waarin z
juist een pleidooi houden voo
een verruiming van gemeentelij
ke bevoegdheden bij de ope
ningstijden van winkels, maa^
ook van bijvoorbeeld bibliothee!
en stadhuis.
Kampen (anp) - Het ziekenhij
aanstaande dicht. Alle 323
De patiënten gaan naar zieked
Het is de eerste keer in Neder
land dat een ziekenhuis besluitj
op zo korte termijn de deuren te
sluiten. Het bestuur van het
Stadsziekenhuis Kampen heeft
dat gisteren bekendgemaakt na
overleg met het ministerie van
VWS, de provincie Overijssel, de
ziektekostenverzekeraars en de
twee Zwolse ziekenhuizen.
De tijdelijke erkenning die hetj
Kamper ziekenhuis van het mi
nisterie heeft, loopt 1 november
af. Omdat het bestaansrecht van
het instituut op de langere ter
mijn niet is verzekerd, vindt het
ziekenhuisbestuur het niet ver-|
antwoord langer open te blijven.
„Dat zou tot grotere onzekerheid
onder de medewerkers leiden.
De afgelopen jaren zijn voor hen
toch al moeilijk geweest," stelt
voorzitter H. Veltman van het
ziekenhuisbestuur.
Hoewel de toekomst van het zie
kenhuis al geruime tijd onzeker
was, komt de sluiting per 1 no
vember als een volslagen verras
sing, zeker voor het personeel en
de inwoners van Kampen.
Eerder deze week nog heeft de
gemeente Kampen besloten jaar
lijks één miljoen gulden bij te
POLITIE en justitie hebben het
ae georganiseerde criminalitei
daadsyndicaten werken met vet
JJieest geavanceerde apparatuu
de politie net een stapje voor te
Daarnaast hebben politie en jus
de druk uit de samenleving die
van de politiek. Misdaadbestrij
uiema. Politici van alle gezindte
[let is immers een onderwerp c'
De door de druk van buitenaf o
"onarissen zijn de laatste jaren
jpegepaste opsporingsmethode
'Pp/het gebruik van richtmicrc
reiddelen, het aftappen van
thodeeCOVera9enten Z''n de me
Een werkgroep van kamerlede
oJoen.Links, onder leiding van
ri®P onderzoek naar de gehant
ent.. Het onderzoek heeft de bi
dsititie en politie opereren nog,
te C(°ü,mlssie Van Traa advisee
stellen. Dat is een zwaar m
fv Pe 9rsnzen van wat rr
Psporingsambtenaren neigen
va üzen 'n ^un voordeel te ve
ak neer op onwettelijk handelt
een onacceptabele zaak
ujddte blijkt dat justitie en
kun wetgeving de race
n?. u6n houden, zal de wet aar
.bestaande onduidelijkheid
men. Die werkt de zware misc
't