Speurderswerk overschrijdt vaak grenzen Enquête zonder 'inquisitie-methoden' Boeken over de formatie moeten open 4Winke niet ov< aan gei Aangehoi Jarig -DE STEM- Ziekenhuis ontslag 323 DE STEM Opsporing ge DE STEM BINNENLAND BUITENLAND DE STEM premier Kok one' ZATERDAG 22 OKTOBER 1994 /\l Volkse woordverkla ringen zijn meestal veel aardiger dan taalkundig verantwoorde, ety mologische uiteenzettingen. Al vanaf onze kindertijd is, zij het ook in strijd met de we tenschap, een paddestoel een zitplaats voor een kikker. In het liedje dat elke kleuter kent, is dat stoeltje altijd vuurrood met witte stippen en in die gedaante komt de pad destoel ook voor in de sprookjeswereld van elfjes en kabouters, die vaak, onvind baar verscholen in de geheim zinnige duisternis van het woud, daarin een onderko men hebben gevonden. Aan de betoverende kracht van paddestoelen, die in het najaar in een spreekwoorde lijke overvloed uit de bos grond oprijzen, kunnen weini gen zich onttrekken. Ik weet nog goed dat ik als gymnasiast met een paar klasgenoten er op uit trok om voor een door de school georganiseerde herfsttentoonstelling die mys terieuze, schimmelachtige woekeringen te verzamelen. Wij waren, gewapend met ons leerboek voor biologie, een vak dat toen nog de naam 'natuurlijke historie' droeg, als onervaren mycologen op zoek naar die helrode hoeden op een steeltje die wij van de wandplaten uit het schoollo kaal kenden. Dat de meeste paddestoelen eerder bruine, okerachtige kleuren hebben, was eigenlijk niet tot ons doorgedrongen. Van het verschil tussen een paddestoel en een zwam wa ren we ook nauwelijks op de hoogte. Het was of we, dwa lend door nevelige herfstbos- sen, op zoek waren naar het peperkoekkleurige huisje van de heks en we in de ban van de fazantekreten die af en toe tot ons doordrongen elk ogenblik uit de dunne mistslierten Hans en Grietje te voorschijn dachten te zien komen. De gebroeders Grimm herleefden. In de schoenendoos die we tot 'botaniseertrommel' hadden gepromoveerd - al wisten we wel dat paddestoelen eigenlijk geen planten waren - lagen na een uur dolen tussen de ge schubde dennestammen en de manshoge varenwaaiers nog maar een paar knollen, die meer op aardappelen dan op paddestoelen leken, maar die, volgens de beschrijving in het met kleumende vingers ge> raadpleegde boek, tot de fa milie van de boleten behoor den. Hadden'we fnisSêfiién het eet bar, eekhoorntjesbrood ge vonden? Het was een soort champignon of misschien wel èen hanekam Had alleen de vliegenzwam een plat, rood blad waarop met een morsig penseel witte stippen waren aangebracht Waren de knol len die wij verzameld hadden het door primitieve stammen geprezen brood van God Wij vreesden al dat we zonder het te merken terecht geko men waren binnen een hek senkring, in die bancirkel van giftige paddestoelen waaruit wij niet meer zouden kunnen ontsnappen en waar wij in de vallende duisternis getuige zouden moeten zijn van een heksensabbat waarbij de dui vel de leiding had. Paddestoelen Gelukkig troffen wij later in de middag een boswachter in een bruin ribfluwelen pak, die ons behulpzaam de verborgen plaatsen wees waar duivel- seieren, herderszwammen en zwavelkopjes stonden. Nog niet van hogerhand bewust gemaakt van de noodzakelij ke zorg voor het natuurlijke milieu wees deze man ons er al op dat wij al die paddestoe len beter konden laten staan en waarschuwde hij ons bo vendien met opgestoken vin ger voor de knolamanieten en andere gevaarlijke zwammen, die vaak pas hun giftige werk- king zouden openbaren als we na consumptie ervan alcoholi sche dranken zouden nutti gen. Wij dronken toen overi gens niet veel sterkers dan priklimonade. In de herfststukjes, waarvoor milieubewuste scholieren nu in de bossen eikels, sparreke- gels, grillige takken en rossig najaarsblad verzamelen, tref fen we geen paddestoelen meer aan. We nemen nu deel aan excursies, waarop we, op het juiste spoor gehouden door de stenen paddestoelen van de ANWB die afstand en richting vermelden, groepsge wijze genieten van de stink zwam, de radijsvaaLhoed en de rode koolzwam. Zoeken Wfi'fmisschien onbewoatwtocii de weg terug naar onze voor bije jeugd De pastelkleurige envelop mei daarop het adres in handschrift duidt op een felicitatiekaart. Deze dauw-doorweekt aangetroffen in het gras, onder een rode PTT-brievenbus in Etten-Leur. Reconstructie: Gisteravond is zij door iemand keurig vóór zessen in deze bus geschoven. Maar als de PTT-beambte de bus ledigt, doet hij dat te gehaast en dwarrelt de brief op de grond. Het is al wintertijd en dus donker. De gevallen envelop wordt daarom niet opgemerkt. De geadresseerde, ene Patricia uit Breda, is vermoede lijk vandaag jarig. Deze ochtend mist ze tussen de felicitatiepost de kaart van haar vriendin uit Etten-Leur, terwijl haar vriendin toch voldeed aan de slogan van de Posterijen: 'Voor zes uur op de bus, de volgende dag bezorgd.(HC) Uitgave van uitgeversmaatschappij De Stem B.V. Directie: drs. J.H.M. Brader. Hoofdredactie: H. Coumans - hoofdredacteur. C. Hamans en H. Vermeulen - adjunct-hoofdredacteuren. Hoofdkantoor: Spinveld 55, Breda. Postadres: Postbus 3229,4800 MB Breda. S 076-236911/Telefax 076-236405. Telefax redactie 076-236309. Bezorgklachten en abonnementenadministratie: Afdeling Lezerscontact S 06-0226116 (gratis) ma. t/m vrij. 8.00-17.00 uur, zat. 8.00-12.00 uur. Kantoren: Bergen op Zoom, Postbus 65,4600 AB; 01640-36850, fax 01640-40731, redactie 01640-37253. Etten-Leur, Markt 28, 01608-21550, fax 01608-1782P Goes, Klokstraat 1, 01100-28030, fax 01100-21928 Hulst, Steenstraat 14, 01140-13751fax 01140-1969 Oosterhout, Bredaseweg 108B,® 01620-54957, fax 01- -. >-34782. Roosendaal, Molenstraat 45,® 01650-37150, fax 01650-44929. Terneuzen, Zuidlandstraat 32,® 01150-17920, fax 01150-96554. Vlissingen, Scheldestraat 7-9, 01184-19910, fax 01184-11446. Openingstijden: van 8.30-17.00 uur. (Middagpauze van 12.30-13.30 uurm.u.v. Oosterhout) Abonnementsprijzen (bij vooruitbetaling te voldoen): per kwartaal 87.20, per half jaar 173.45 óf per jaar 337.30. Voor abonnees die automatisch betalen: per maand 29.05, per kwartaal 84.70, per half jaar 168.45 óf per jaar 327.30. Voor posttoezending geldt een toeslag. Fotoservice 076-236573. Advertenties (tijdens kantooruren 8.30-17.00 uur): Rubrieksadvertenties 't Kleintje 076-236882 en bij Teuben, Ginnekenweg 7, Breda. Grote advertenties uitsluitend 076-236881. Fax 076-236405. Geboorte- en overlijdensadvertenties maandag t/m vrijdag tot 16.00 uur 076-236881fax 076-236405 zondag van 18.30 tot 20.30 uur 076-236242/236911 Alle advertentie-opdrachten worden uitgevoerd onder toepassing van de Algemene Voorwaarden van Uitgeversmaatschappij De Stem B.V. als mede de Regelen voor het Advertentiewezen. Bankrelaties: Postgiro 1114111 -ABN/AMRO rek. 520538447. De Stem op band: Centrum voor gesproken lektuur 08860-82345. Door Marianne Wuite Den Haag - Soms wil een rechercheur graag de post in zien van een verdachte, maar lukt het hem niet de brieven voor bezorging op te vangen. Geen probleem: men neme een stok en hengelt de post gewoon even uit de brieven bus van de verdachte. De methode 'hengelen' is een van de opsporingsmiddelen die de commissie Van Traa in haar rapport beschrijft. Het rapport stelt dat het inkijken van post - de zogeheten 'postvang' - wette lijk is, maar deze specifieke me thode met de hengel gaat toch net te ver. In de maanden dat de commis sie-Van Traa voor haar rapport met 47 justitie- en politiefunc tionarissen en advocaten sprak, had ze drie belangrijke vragen voor ogen: Wat doen we, wat kan wel en wat niet in de strijd tegen de zware criminaliteit. De conclusie van de commissie luidt dat opsporingsdiensten 'inciden teel' de regels schenden. „We zijn niet geschrokken of ge schokt, maar wel onder de in druk van de complexiteit van het probleem", zei voorzitter Van Traa gisteren in een toelichting. Het rapport van de commissie- Van Traa schetst een beeld van politiemensen en functionarissen van het Openbaar Ministerie die er geen benul van hebben of een bepaalde opsporingsmethode nu eigenlijk wel of niet toegestaan is. Omdat er geen eenduidige wettelijke regels zijn, is er spra ke van zuivere willekeur: het ene arrondissement maakt gebruik van een bepaalde opsporingsme thode, die in het andere arron dissement als verwerpelijk wordt beschouwd. Een recher cheur weet met dat laatste overi gens wel raad: hij zoekt gewoon een officier van justitie die zijn speurderswerk wel goedkeurt. De verwarring over wat wel en niet mag, is volgens de commis sie opvallend bij 'inkijkopera ties'. Een 'inkijkoperatie' houdt in de regel in dat agenten 'inbre ken' in gebouwen omdat ze bij- Inbraken door rechercheurs om informatie over criminelen te vergaren: kan dat wel of niet door de beugel FOTO WILLEM BLAUW voorbeeld vermoeden dat er een partij drugs ligt. Maar het begrip zorgt voor veel spraakverwar ring, zo constateert de commis sie. Is er bijvoorbeeld ook sprake van een inkijkoperatie als een politiefunctionaris via een raam of een garage in een huis inkijkt? De commissie sprak met mensen die vonden dat je best in een loods of een kantoor mag kijken, maar dat gluren in een woning te ver gaat. Tegelijkertijd zijn er ook politiemensen die verklaar den dat zij 'al dertig jaar inkij ken via een raam of een kier in een schuur'. Wie vaak het gevoel bekruipt dat 'big brother' overal zijn voel horens heeft zitten, kan in het rapport-Van Traa zeker een be vestiging vinden. Volgens de commissie worden 'steeds ver dergaande observatiemiddelen gebruikt en wordt de inbreuk op de privacy van burgers steeds intensiever'. De commissie noemt in dat verband de wet die klaarligt voor het gebruik van richtmicrofoons, waarmee de po litie op afstand gesprekken kan afluisteren. Het afluisteren van telefoons is al wel toegestaan en het gebruik van deze methode lijkt volgens de commissie een grote vlucht te hebben genomen. In Nederland worden jaarlijks vele duizenden van telefoons, faxen, semafoons en autotelefoons afgetapt. Niet altijd worden daarbij de regels in acht genomen. De commissie noemt het geval van een offiCier van justitie die voorstelde afluis terapparatuur in te bouwen ij een nieuw kantoor van een cri minele organisatie. Ook komt het voor dat politieagenten op eigen houtje, zonder de formele toestemming, aftappen. Behalve het aftappen van tele foons, heeft de commissie geke. ken naar het gebruik van video en fotocamera's, computers en zendertjes om verdachten oi transporten te kunnen volgen Volgens de commissie is ook hierbij vhak niet duidelijk wal wel en niet mag. De zendertjes worden bijvoorbeeld regelmatig gebruikt, maar een wettelijke re geling ervoor ontbreekt. Los van de technische opspo. ringsmiddelen, de commissie- Van Traa spreekt van een 'teek- nische wapenwedloop', is er ook gekeken naar de inzet van un dercoveragenten en informan ten. De commissie constateert dat er veel geïnfiltreerd wordt en dat daarvoor steeds vaker bur gers ingeschakeld worden. Ook hierbij wordt de regels soms met voeten getreden, aldus het rapport. Die burgers moeten im mers vuile handen maken; de politie werkt dan dus samen met criminelen. De commissie noemt een voorbeeld waarbij justitie en politie druginvoer door een infil trant toestonden om zodoende meer informatie over de top van een criminele organisatie te krij gen. Van Traa en zijn commissie ma ken zich grote zorgen over de leemten in de wet, want daar door worden de grenzen over schreden. De commissie heeft echter met verschillende politie- en justitiemensen gesproken die vinden dat de nu gebruikte op sporingsmethoden nog niet ver genoeg gaan: zware criminelen vang je immers alleen maar door zelf het illegale pad op te gaan. Maar als het aan Van Traa ligt wordt juist daaraan snel een ein de gemaakt: want zonder duide lijke grenzen komt de rechts staat in gevaar. Door Debbie Langelaan Dat het rapport van de com- missie-Vgux Xrag,als,een bong, is ingeslagen, is te veel ge zegd. Je hoeft geen inspec teur van politie te zijn om te weten dat er in Nederland soms slordig omgesprongen wordt met opsporingsmetho des. Maar een verrassing was het wel voor velen, dat Van Traa uiteindelijk adviseert tot een parlementaire enquête. Een zeer openbaar onderzoek - open baarder dan een enquête kan eigenüjk niet - naar een onder werp dat per definitie een hei melijk karakter heeft. Met die paradox worstelt de Kamer nu al. Commissievoorzitter en PvdA- Kamerlid Van Traa deed giste ren zijn uiterste best om uit te leggen waaróm er een enquête moet komen. Er zijn meer vor men van parlementair onder zoek mogelijk; bijvoorbeeld een voortzetting van zijn eigen com missie met een uitgebreider op- Wrm +9 - ,.,r -1. r- dracht. Maar 'nee, een' parlementaire enquête moet en zal het worden, en niet alleen omdat Van Traa zelf zo graag voorzitter van zo'n commissie wil zijn. „De infor matie moet zo goed en zo volle dig mogelijk bij de Tweede Ka mer komen," is zijn stelling. Of, zoals CDA'er Van de Camp zegt: „Bij een parlementaire en quête hoef je tenminste niet te bedelen om verklaringen. Men sen zijn gewoon verplicht om te komen en zich onder ede te laten verhoren." Dat is waar: de parlementaire enquête is een zeer machtig middel. Maar tegelijkertijd, zo gaf Van Traa gisteren zelf direct al aan, zijn er tal van beperkin gen. Niet zozeer in de enquête zelf, maar door het onderwerp. Een aantal personen die de commissie wil horen, zal zich bijvoorbeeld 'verschonen'. Zij geven dan geen antwoord op bepaalde vragen, met een be roep op het staats- óf veilig-'' heidsbelang. Bij politie en justi tie gebeurt dat sneller dan bij voorbeeld bij de laatste enquête naar de sociale zekerheid. En als de getuigen zich al niet verschonen, dan krijgt menig een spontaan last van geheu genverlies bij onwelgevallige vragen. Een groot deel van de enquête zal zich achter gesloten deuren moeten afspelen, zo zei Van Traa. Ook dat heeft met de gevoeligheid van het onderwerp te maken: het is natuurlijk niet de bedoeling dat criminelen in de enquête-verslagen precies kunnen navlooien welke infil tranten politie en justitie in een bepaalde zaak hebben gebruikt en hoe deze te werk zijn gegaan. Heel logisch allemaal, maar als het zo'n groot deel wordt als Van Traa denkt, dan begint dat haaks te staan op het openbare karakter van een enquête. Ook als B4t" gSaTom het open bare deel van de enquête moet de commissie nog voorzichtig zijn. Van Traa beschreef giste ren hoe hij zich dat voorstelt: „Er zit een ambtenaar van poli tie of justitie voor verhoor. We kunnen hem dan vragen of hij in de praktijk ooit weieens deals met criminelen heeft ge maakt. Maar we gaan dan niet verder; het heeft geen zin om te vragen met wie precies." Het zijn dit soort beperkingen, die de Kamer nu moet afwegen om nut en noodzaak van een parlementaire enquête te kun nen beoordelen. Voorlopig hou den de grotere fracties een slag om de arm, alhoewel zij natuur lijk het unanieme advies van hun collega-Kamerleden om on danks de beperkingen te beslui ten tot een parlementaire en quête, zwaar laten wegen. D66 is van de coalitiepartijen in eer- k'eThstanfië het meest enthou siast over de enquête, WD en PvdA weten het nog niet. Als de Kamer besluit het te doen, dan zal deze parlementai re enquête zeker geen speur tocht worden naar schuldigen. In de affaire rond de opheffing van het interregionaal recher cheteam (IRT) Noord-Holland/ Utrecht, die de aanleiding was voor het onderzoek van de com missie-Van Traa, zijn immers al koppen gerold. Zowel minister Van Thijn van Binnenlandse Zaken als Hirsch Ballin van Justitie moesten in hun nadagen - als demissionair minister - aftreden. Een optreden van de parlementaire enquêtecommis sie als scherprechter heeft dus geen zin. „We zullen geen in quisitie-methoden gebruiken," aldus Van Traa. Het doel van de enquête is meer, om te analyseren waar de gaten in de wetgeving zitten, die het nu zo onduidelijk maken wat op het gebied van opspo ringsmethodes wel en niet ge oorloofd is. Daarom viel giste ren al het woord 'wetgevingsen quête': het onderzoek moet lei den tót wetten waarin die gaten niet meer voorkomen. Geen speurtocht naar schuldi gen, geen pikante informatie in het openbaar: Van Traa heeft gisteren gepoogd de eventuele enquête zo saai mogelijk af te schilderen. Maar één voorzet voor een robbertje vechten heeft hij wel gegeven: „Ik zou graag de eventuele parlementaire en quêtecommissie leiden. Het is interessant werk. En bovendien is het zonde om de nu vergaarde kennis weer weg te gooien." Maar hij weet net zo goed als zijn collega's dat, al zijn er geen formele regels voor, D66 aan de beurt is om een voorzitter te leveren. Deze fractie houdt zich hier angstvallig op de vlakte, maar de strijd om dit gewilde want prestigieuze baantje zal heel snel ontbranden. De formatie van het kabinet- Kok is nog lang niet ontleed. Tot nu toe is over de ins en outs van de vorming ervan nog wei nig in bredere samenhang ge zegd. De hoofdrolspelers heb ben er vooral het zwijgen toe gedaan. De verantwoording die premier Kok als ex-(in)forma- teur in het debat over de rege ringsverklaring aflegde, mocht niet zo heten. In Socialisme en Democratie van deze maand neemt de Leid- se hoogleraar en PvdA-senator Joop van den Berg de formatie 'in zeven paradoxen' onder de loep. Het artikel is een com mentaar op de nog niet geschre ven geschiedenis van deze for matie. Eén paradox trekt vooral de aandacht. Van den Berg ver woordt die als volgt: „Langdu rige kabinetsformaties als de Nederlandse leiden tot inder haast genomen besluiten, met somtijds verassende consequen ties." Daaraan hangt hij een betoog op over de 'mannetjes en vrouwtjes-fase' van de forma tie, dat hij laat uitmonden in kritiek op PvclA-onderhande- laar Wallage. Die zou het bij de toedeling van de departementen aan partijen en personen aan regie hebben ontbroken. Volgens Van den Berg scoorde D66 in die fase 'verrassend goed met zijn casting' en deed de WD het 'evenwichtig'. Maar de PvdA 'faalde in diverse op zichten'. Van den Berg: „De verkeerde ministeries, (een op eenstapeling van toekomstige treurnis) en ten dele de verkeer de mensen. De geschiedenis met Onderwijs was een belediging van het onderwijsbelang, het partijbelang en het gezag van Jo Ritzen." Het loont de moeite het senato- riale verwijt eens onderhet licht te houden. Of de 'casting' van D66 wel zo goed is als de auteur aanneemt, moet nog maar in de praktijk blijken. Dat bewindslieden goed ogen en goed gebekt zijn, is nog geen garantie voor goed opereren. Met Economische Zaken, Justi tie en Volksgezondheid heeft D66 zich echter wel departe menten verworven waarmee te scoren valt. Minister Wijers (Economische Zaken) kan met een innoverend industriebeleid bijdragen aan de noodzakelijke herstructurering van de Neder landse economie. Minister Sorgdrager (Justitie) kan met een nuchter, minder op betutte lende normen- en waardenleer gebaseerd beleid, ten strijde trekken tegen de criminaliteit en zich, als dit haar lukt, de dankbaarheid van de man en vrouw in de straat verwerven. Minister Borst (Volksgezond heid) heeft met haar persoonlij ke ervaring in die wereld, de kans om heilzaam rond te gaan in de sector van de volksge zondheid.' Blijft Buitenlandse Zaken (Van Mierlo), waarmee, traditioneel in de Nederlandse politieke verhoudingen, electo raal weinig te winnen of te verliezen valt. De WD legde beslag op Finan ciën, Binnenlandse Zaken, Ver keer en Waterstaat, Landbouw, Natuurbeheer en Visserij en Defensie. Ministers van Finan ciën (nu Zalm) die zuinigheid en soberheid uitstralen, kunnen rekenen op populariteit. Bin nenlandse Zaken is bij politieke partijen in trek vanwege het benoemingenbeleid. Maar het departement is ook vanwege de bestuurlijke vormgeving van Nederland niet te versmaden. Verkeer en Waterstaat staat dicht bij het dagelijkse leven van mensen, zoals LNV dicht bij de boeren staat. Dat garan deert overigens nog geen electo rale aantrekkingskracht. Dat hebben de voorgangers van de ministers Jorritsma en Van Aartsen wel ervaren. Aan De fensie (Voorhoeve) lijkt in de lopende regeerperiode weinig eer te behalen, eerder proble men. De PvdA heeft met Sociale Za ken en Werkgelegenheid, On derwijs, Wetenschappen en Cultuur, Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Mi lieubeheer en Ontwikkelingssa menwerking niet de geringste probleem-ministeries genomen. De vraag is of het minister-pre sidentschap van Kok in de beeldvorming uiteindeljjk op weegt tegen de risico's die aan de PvdA-verantwoordelijkheid op die ministeries kleeft. Met Van den Berg kan men het erover eens zijn dat de uitein delijke keuze voor toch weer Ritzen op Onderwijs nogal be ledigend voor hem was. Er wa ren om te beginnen weinig re denen te verzinnen waarom de PvdA opnieuw de verantwoor delijkheid zou nemen voor dit departement. Ritzen en Wallage hebben in de vorige periode belangrijke wetgeving afge rond. Wat rest is opnieuw be zuinigen en het voeren van een in deze kabinetsperiode tot niets verplichtende discussie over de herinrichting van het Hoger Onderwijs. Dat had de PvdA beter aan D66, op dit punt de geestelijk vader van het regeerakoord, kunnen overla ten. Daar komt nog bij dat de PvdA niet zo blij was met Rit zen en deze niet erg enthousiast over het regeerakkoord. Pronk op Ontwikkelingssamen werking was om twee redenen nodig. Pronk laten vallen kon niet omdat dan links in de Pv dA niet voldoende zou zijn af gedekt. Pronk weg van Ontwik kelingssamenwerking zou lij ken op een kniebuiging voor de WD, die in de vorige periode zijn beleid scherp onder vuur nam. Had de PvdA Sociale Zaken aan een andere partij moeten overlaten en bijvoorbeeld Eco nomische Zaken moeten clai men? Er zou veel voor te zeggen geweest zijn dat de PvdA weer eens (sinds Den Uyl in '65/'66) de scepter op EZ zou hebben gezwaaid. Maar gezien het feit dat de sociale zekerheid onder vuur ligt en de coalitiepartners verdeeld zijn over de manier waarop het stelsel moet worden verbouwd, is het verstandig dat de PvdA de kans om zelf initia tieven te nemen niet heeft weg gegeven. Zoals het ook verstan dig is, dat minister Melkert de WD'er Linschoten naast zich heeft genomen. De kans dat de PvdA via de staatssecretaris de WD commiteert is daardoor groter. Blijft VROM. De PvdA heeft in de vorige periode met Alders onvoldoende de kans gegrepen om een aansprekend milieube leid te voeren. De milieupara graaf in het regeerakkoord is weinig wervend. Opnieuw moet een PvdA-minister (De Boer) voor het milieubelang in de slag met twee niet-PvdA'ers op Landbouw en Verkeer en Wa terstaat. Milieu is in de publie ke opinie - en van de weerom stuit in de politiek - ten on rechte een beetje uit. Het zal de nieuwe minister niet meevallen een omslag te bereiken. De PvdA had er beter aan ge daan in plaats van VROM of Onderwijs te claimen, in te zet ten op een van de klassieke bestuursdepartementen: Justi tie of Binnenlandse Zaken. Jus titie is in deze tijd een electo raal gevoelig departement, waarvan met een combinatie van nuchterheid en beslistheid wat valt te maken. Binnenland se Zaken is niet alleen vanwege het benoemingenbeleid, maar ook vanwege decentralisatie en bestuurlijke vormgeving voor geen partij oninteressant. Dat Van Kemenade niet op deze post wilde en de PvdA uiteinde lijk ook zelf vond dat Van Thijn te omstreden was geworden, was onvoldoende reden om zich uit de hoek van de klassieke bestuursdepartementen terug te trekken. Wanneer Van den Berg dat met zijn kritiek bedoelde te zeggen dan lijkt ze hout te snijden. Maar dat kan pas goed beoordeeld worden als de hoofdrolspelers bereid zijn de boeken van de formatie te ope nen. yan onze verslaggever jierkrade - De 26-jarige ductrice uit Kerkrade, di oktober tijdens haar werk: den door de Sittardse polit aangehouden op verdenki handel in verdovende m blijkt de spil te zijn gewees netwerk van drughandelarei In de afgelopen dagen heeft d nog zeven andere leden van dat ?Van onze Haagse redactie Den Haag - Premier Kok ia (Economische Zaken) die dd wil geven bij het verruimen 1 kant zich hiermee ook tegen PvdA-fractie. In een interview met het dagbla Trouw van vandaag zegt Ko het zelf overdreven te vinden de alle winkels op zondag diet zouden moeten zijn. „Dat is n al niet zo." Kok: „Ik vind het bij uitstek ee taak van de landelijke overhel om hier normerend op te treder zowel wat het aantal uren aan gaat als de bescherming van d rustfunctie van de zondag. Daa is een ethisch aspect in het ge ding." De PvdA-Kamerleden Van de Ploeg en Van Zuylen schrevei deze week een notitie waarin z juist een pleidooi houden voo een verruiming van gemeentelij ke bevoegdheden bij de ope ningstijden van winkels, maa^ ook van bijvoorbeeld bibliothee! en stadhuis. Kampen (anp) - Het ziekenhij aanstaande dicht. Alle 323 De patiënten gaan naar zieked Het is de eerste keer in Neder land dat een ziekenhuis besluitj op zo korte termijn de deuren te sluiten. Het bestuur van het Stadsziekenhuis Kampen heeft dat gisteren bekendgemaakt na overleg met het ministerie van VWS, de provincie Overijssel, de ziektekostenverzekeraars en de twee Zwolse ziekenhuizen. De tijdelijke erkenning die hetj Kamper ziekenhuis van het mi nisterie heeft, loopt 1 november af. Omdat het bestaansrecht van het instituut op de langere ter mijn niet is verzekerd, vindt het ziekenhuisbestuur het niet ver-| antwoord langer open te blijven. „Dat zou tot grotere onzekerheid onder de medewerkers leiden. De afgelopen jaren zijn voor hen toch al moeilijk geweest," stelt voorzitter H. Veltman van het ziekenhuisbestuur. Hoewel de toekomst van het zie kenhuis al geruime tijd onzeker was, komt de sluiting per 1 no vember als een volslagen verras sing, zeker voor het personeel en de inwoners van Kampen. Eerder deze week nog heeft de gemeente Kampen besloten jaar lijks één miljoen gulden bij te POLITIE en justitie hebben het ae georganiseerde criminalitei daadsyndicaten werken met vet JJieest geavanceerde apparatuu de politie net een stapje voor te Daarnaast hebben politie en jus de druk uit de samenleving die van de politiek. Misdaadbestrij uiema. Politici van alle gezindte [let is immers een onderwerp c' De door de druk van buitenaf o "onarissen zijn de laatste jaren jpegepaste opsporingsmethode 'Pp/het gebruik van richtmicrc reiddelen, het aftappen van thodeeCOVera9enten Z''n de me Een werkgroep van kamerlede oJoen.Links, onder leiding van ri®P onderzoek naar de gehant ent.. Het onderzoek heeft de bi dsititie en politie opereren nog, te C(°ü,mlssie Van Traa advisee stellen. Dat is een zwaar m fv Pe 9rsnzen van wat rr Psporingsambtenaren neigen va üzen 'n ^un voordeel te ve ak neer op onwettelijk handelt een onacceptabele zaak ujddte blijkt dat justitie en kun wetgeving de race n?. u6n houden, zal de wet aar .bestaande onduidelijkheid men. Die werkt de zware misc 't

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1994 | | pagina 2