DE STEM 64 jaar bestuurlijke discussie en tien miljoen gulden aan kosten li ai i c c li 511 i c 5c Ns4 I Westerschelde Oeververbinding 94 De Stem - anp - bron: Provincie Zeeland Krachten en tegenkrachten zijn onderling verwisselbaar in het bestuurlijke en politieke spel dat WOV heet Voor de Zeeuwse burger is de WOV al tijden een discussie waarin elk werkelijk inzicht ontbreekt Het pastoraat van Schiphol ZIE WEEKEND 2 De zware kar van Heerma ZIE WEEKEND 3 Oorlog in een koningshuis ZIE WEEKEND 4 OKTOBER 1994 D4 Weekend ZATERDAG 22 OKTOBER 1994 DEEL q5 C QJ _QJ Cm +-» .se qj "if g Oi c: P -r, C »- Öi E TO O ra S- S cd N O. -2 3 a> IriS -O 3 O) g'-o 'Si §- i t! o TO ro fQ (U f 8y! <u N "5 S"2J -q -* a> ai DT b N *+- 5 c -5, o «3 ÖT o 1 3 O) 4- "O !g ra S O c a> O 12 c o Oi "G cn 2 r» '3 .to 2 a? "8:§. 01 N r- 03 5 Oi c ~o TO -c O) c; -ö Si C O 01 -V 0 0) -c c y c «O Qj <2 N .oi QJ c 1? 01 (IJ 13 ,0» .03 01 P J ::r* <u 03 ■*-> i.§a :zr o :!i 2"5 o. o a» E- o n? E d)"o ~i O <u qJ ölu c c o ai O» q. ~rq 2 SjHrë- ÏSsF _q b; i 1/1 qj -* -a 03 w o a» N T3 ai o; -D 03 §1 §t 03 13 ai ai 0J JC gQ c t i 5» s .co 03 a. k. tJ 03 03 03 C O CD Tl •3 jj-g o iE^2 t co +-' ro i- C 03 03 01 0)i CT3 C g>~ „.Sï o =>■=-* u ■-.S1"0 E a -K c o o SE,Ï« 8.8 ff" s— *r co m k— f0 C 03 03 H 03 J3 "O ai 03 3 Q. O CL 03 «-o - ai 03 -sis ai 03 c CL 03 -Q O O CC 03 c 03 C 03 x 03 ~a iai O 03 O J3J 03 ai. ai 03 6 03 +J 03 G X - C v_< +-< (O (0 <-> C 03 nj O n PM s*.r„4 -Q 'c-i O 03 Q- C C G} - --Si Q3 35 c X=^i Tfoc 03 u o p TJ TD C C C C fO O 03 ro _J "D I C M ro "H N C CC 03 g1 a. o s a .Si, c C lU 3^ 01 y ai "5 c-o ro ai in h x "O i_ ai 03 ■- 0 ■a JH ai s a •C 03 £=-+-> n °3 »- -GO L31 HO" 03 "Z S 03 cwXl Oit g a| H t O O! 03. O G 03 TO ai j= E 03 03 TO +j 2 J Z 03 ti J2 S E 3 C 'f E 2 5 -5 2 s S g"Sc -Q 03 N O -H' 03 <V S j 2 tC "at: <u s 03 rü <0 c a - 3 "a ""o JD 131 01 *-8 l-S f"" 03 1 }S TO TO 03 03 03 TO II? lï l^6 5'rQl 3 - o 5 cx g 0 C. Q. Q (U JC N G Q_ S C in P-S g rl 1 Pl s ra <B 7-G TO 03 cl +J -S4 'ai O 03 O j a 03 .y c c 03 o OJ oi "o s g,-è" E ?ra O o; p 03 Ir a» ai c CC 03 03 |g g.s, S'-ï-aS c C TO 03 03 (^j E O-!2 5 o «5 O x Q- cf a Ol3._ -ï C 03 1 ."O c TO 03 TO TO O^3 igf-O '5 c 03 "5 '5 P 03 oi5 2 E 1 S s> x C".w G 03 C TO C TO TO G 4_> ^4 S 'Öl 03 U3 Jr> 3 C :=r k— ro 03 03 C3 O g JJ 1/1 01 S ¥-0 TO CL'C X C 03 L/i i 4—* 03 k_ 0J 93 -o y J2 5 *s5 0 X Üi£ y -O C fl k- 01 C 111 m fi :Q3 5 j: 03 U S IÏS s "aD Xr L-g ft- s-g-sï"® j i e .a. a 21 oiCQ m .■25^ 1 -§3 _c "^r O J=l FN ,ö,2«l -s-g1® fat is er toch allemaal te doen ind die toltunnel onder de Ifesterschelde waar iedereen al decennia over praat maar die ir kennelijk niet mag komen? En wat hebben de krakkemikkige Zeeuwse veren jaarmee te maken? Welk hoog politiek spel wordt hier ispeeld? Ondertussen blijft Zeeuws-Vlaanderen 's nachts op slot terwijl het volgend jaar, schrik niet, 65 jaar geleden is iat het eerste plan voor een «eververbinding werd gemaakt. De WOV krijgt bijna AOW, maar is weer eens terug bij af. Een overzicht van 64 jaar tevergeefs plannen maken voor ten oeververbinding. OoorCees Maas De tijdloze toltunnel Geef ons heden een goede veerverbinding. Dat roepen ze in Zeeland al van ver voor de oorlog. Nu kraken de oude veerboten van overkant naar overkant, rijzen de wachttij den de pan uit en stelt het provin ciaal bestuur elk besluit om de veerdienst definitief uit de penarie te helpen keer op keer uit. Want er moet koste wat kost een tunnel komen om Zeeland mee te laten doen in modern infra-structuur- land. De prijs voor dat moois is inmiddels gestegen van 800 miljoen gulden tot 1,9 miljard. Wie de kranten de laatste weken leest, wordt beslopen door een wantrouwig gevoel. Is het allemaal toevallig? Het bericht dat het Zeeuwse nutsbedrijf Deltan wei gert de toltunnel uit te baten, om dat die niet rendabel zou zijn? En heel kort daarna het bericht dat twee veerboten over de Wester- schelde zo verouderd zijn dat er voortaan geen geladen vrachtauto's meer over mogen en het maximale aantal passagiers van duizend naar zeshonderd moet? 'Ja, dat viel inderdaad toevallig samen,' zegt de Zeeuwse WD-ge- deputeerde Hennekeij, bestuurlijke motor achter de tunnel en als vlootvoogd verantwoordelijk voor de veren. Toevallig, misschien, maar het komt hem wel goed uit. zeeuws- Pas van Vlaanderen Terneuzen z-beveland Hij moet binnenkort met het rijk gaan onderhandelen over verlen ging van de rijksbijdragen voor de veren, omdat zijn tunnel weer ver traging heeft opgelopen. En, het feit dat nu weer eens is aangetoond dat de veren niet vol doen, zal door Hennekeij dankbaar als argument worden aangedragen om overal waar het hem te pas komt aan te tonen dat die toltunnel toch werkelijk nodig is. Want de veren worden immers opgeheven als de tunnel er ligt. Vorige week vrijdag meldde staten lid Van Kollem hardop in de maan delijkse statenzitting niks van al dat toeval te geloven. „Het zijn allemaal opzetjes om snel die tun nel door te drukken, het zijn voor- gekookjte spelletjes van de PvdA en de VVD," aldus het statenlid. Krachten en tegenkrachten zijn on derling verwisselbaar in het be stuurlijke en politieke spel dat- WOV heet. En in Zeeland is het heel belangrijk te weten hoe een spreker in die duscussie staat: is het een voor- of is het,een tegen stander? Van niet iedereen is dat duidelijk. Ieder heeft zijn belangen en roert van tijd tot tijd in de pot, veer dienstdirecteur Vos, Deltanleider Stoter, de commentaarschrijver van de provinciale krant, de Hul ster ingenieur Van Eeden die de WOV bij Perkpolder wil en daar pamfletten over verspreidt, en zelfs de burgemeester van Borsele (ook commissaris bij Deltan). Een ieder lanceert naar believen op zorgvul dig gekozen momenten zijn pion nen. En toeval lijkt allang dood in dit verhaal. Voor de Zeeuwse bur ger is de WOV al tijden een discus sie waarin elk werkelijk inzicht ontbreekt. De overheidsvoorlich- ters doen weinig om dat te verbeten ren en' veronachtzamen de voor lichting in dit beleidsvormende stadium overduidelijk. En dat komt sommigen weer helemaal niet slecht uit. Alleen al de rol van gedeputeerde Hennekeij is wonderlijk. Oud-col lega's van hem bij Rijkswaterstaat Zeeland herinneren zich Jaap Hen nekeij als een duidelijke tegenstan der van de oeververbinding. Maar eenmaal o'p het pluche van gedepu teerde staten, voldoet deze 'be stuurder zonder blikken en blozen en met tomeloze inzet ook nog, aan de oude opdracht van de Zeeuwse staten: zorgt dat die WOV er komt. Commissaris van de koningin Van Gelder, die van de voormalige mi nister Maij bij zijn benoeming te horen kreeg dat hij Zeeland de WOV moest bezorgen, zette on langs met een persoonlijke brief aan de weigerachtige Deltan-direc teur Stoter Deltan publiekelijk on der druk. Stoter moet zijn rapport openbaar maken, dat verdienen de inwoners van Zeeland, vond Van Gelder. Van Gelder zelf is voorzitter van het bestuurlijk overleg met Borsele'dat helemaal niet openbaar is, ook al gaat het om puur planologische zaken, maar daar hebben de inwo ners kennelijk eventjes niets mee te 'maken. Een ander lid van gedeputeerde staten en tijdelijk hoofdrolspeler, is Dek, tevens president-commissaris van Deltan.. Hij is met die pet op tegen uitbating van de tunnel door Deltan, en vond die andere Deltan- commissaris, jawel.' Hennekeij, tij dens de voorlaatste vergadering van de Deltancommissarissen lijn recht tegenover zich. Hoe al die verstrengelde belangen zich in de dinsdagse GS-vergaderingen ver houden en vermengen, laat zich raden: als het gewriemel in een slangenkuil. Bent u daar nog, beste lezer? Het ritselt dus volop van allerlei poli tieke spelletjes en belangen in de WOV-discussie. Maar dat heeft het altijd gedaan. Voor- en tegenstan ders weten inmiddels allemaal wel duurbetaalde adviesbureaus of universitaire onderzoekers te cite ren die juist hen in het gelijk stellen. Vooral voor de adviseurs is de oeververbinding al een dikbe- taald succes. Met de rapporten, verslagen en nota's die over de oeververbinding zijn geschreven, zou je een dam dwars door de Westerschelde kun nen aanleggen. Tien miljoen gulden heeft de voor bereiding tot nu toe gekost en dè wrange werkelijkheid is dat Zee land nog geen oeververbinding heeft en in plaats daarvan een veerdienst die haar taken niet aan kan. Terwijl die tunnel voor veel Zeeuws-Vlamingen helemaal niet meer hoeft. Een onderzoek in 1982 wees al uit dat de meeste Zeeuws- Vlamingen tegen waren, een top man van de Rabobank in die regio wees er deze maand nog eens ho nend op dat de tunnel slechts voor de ontsluiting van Walcheren van belang is, Zeeuws-Vlaanderen leeft toch al met de rug naar Nederland en bovendien'is de Liefkenshoek- tunnel een voordeel gebleken. De 'tunnel is dus niet meer nodig voor Zeeuws-Vlaanderen, maar voor Midden-Zeeland. Dat soort rebelse taal horen ze niet graag in Middel burg. Al had er voor het geld dat inmid dels gespendeerd is, volgens pro vincieambtenaren van de afdeling financiën, een behoorlijk-deel van een veilige oost-westverbinding door de regio gerealiseerd kunnen worden, zodat er minder doden gevallen zouden zijn in het verkeer. Of een tunnel onder het kanaal naar Gent door, wat de grote on dernemers in de Kanaalzone zo graag willen. Maar komt die toltunnel er nu? Nee. Wie meningen peilt bij bestuurders en politici hoort dat er mo menteel niet voldoende draagvlak meer bestaat, ook niet bij Rijkswa terstaat Zeeland, .waar vroeger de felste voorstanders zaten. Een medewerker van die voor de tunnel zo belangrijke rijksdienst is recentelijk van voorstander een te genstander geworden. Hij zegt: „Wanneer ik vroeger die grafiekjes zag, waarin de toekomstige kosten van de veren en de tunnel tegen over elkaar werden gezet, dan was het zonneklaar, die tunnel komt er riep ik altijd. Maar nu is het be stuurlijk draagvlak zo afgekalfd dat ook-ik zeg: hij komt er niet." En er spelen meer stoute gedachten in dit zoute land van overkanten. Het is, zeggen ze bij Rijkswater-* staat, helemaal geen wet van Me den en Perzen dat Zeeland altijd kan blijven rekenen op ^waar ge subsidieerde veerdiensten, ook al komt die tunnel er nooit. Kijk maar naar de Waddeneilanden, zeggen de waterstaters, neem het veer Den Helder-Texel, particulier, ongesub sidieerd, en een afstand over water even lang als in Zeeland. Een re tourtje kost je wel ƒ41,15 voor je auto en nog eens 9,25 voor elke passagier. En dat zijn nog laagsei- zoenprijzen. Het steekt schril af tegen de zwaar gesubsidieerde 18,00 je moet betalen voor een. retourtje Bresl^ns-Vlissingen, on geacht of je alleen bent of vier mensen in je auto hebt. Die tunnel komt er in dit bestuur lijk tij niet. Wat niet betekent dat de stemming er over pakweg.t'wee jaar niet gans anders kan uitzien. Het overzicht elders op deze pagina van de bestuurlijke geschiedenis van de oververbinding toont aan dat het al 64 jaar een kwestie van balanceren en het net niet halen is. Jarenlange onwil van het rijk, en Zeeland, dat koppig en dwars vol houdt dat die verbinding ei; koste wat kost moet komen, dat is het beeld. De bestuurlijke geschiedenis van de oververbinding is al 64 jaar oud. Het is een welhaast oeverloze discus sie tussen voor- en tegenstanders. En na al die jaren lukt het nog altijd niet om tijdig, snel, betaal baar en met droge voeten, over de Westerschelde te geraken.Een overzicht. 1930 - De gebrekkige veerverbin- dingen meer dan beu, vraagt een groep Zeeuwse zakenlieden het Zeeuwsch Technisch Instituut in Goes een schetsplan te maken on der de Westerschelde. Het plan komt er, maar er wordt niets mee gedaan. 1955 - De Zeeuwsch-Vlaamse Ka mer van Koophandel geeftop dracht aan de universiteit van Am sterdam voor een onderzoek naar de verkeersstromen tussen Zeeuws-Vlaanderen en overig Ne derland. De wetenschappers con cluderen dat een vaste oeverver binding noodzakelijk is. 1956 - Gedeputeerde staten laten het Kabinet en de Tweede Kamer voor de eerste keer weten dat Zee land een vaste oeververbinding wil. In Zeeland zelf ontbrandt een discussie over de noodzaak van zo'n duur project. Tegenstanders wijzen op de vernietiging van na tuurschoon en de onrust die het verkeer zal brengen op het slaperi ge platteland. Voorstanders voeren aan dat Zeeland zonder de verbin ding weer afglijdt naar een pro bleemgebied met dalende bevol- kings- en stijgende werkloosheids cijfers. 1964 - De bureaucratie rond het project groeit ondertussen gestaag. In de correspondentie van de pro vincie komt de volgende zin voor: 'Het aantal bladzijden geschreven over een vaste verbinding, zal ver moedelijk de Westerschelde al kunnen overspannen.' 1966 - Bouwers van de Zeeland- brug onderzoeken mogelijkheden om een WOV te bouwen. Een werkgroep van Rijkswaterstaat Zeeland begint een studie. 1967 - Installatie van de Stichting Vaste Oeververbinding Wester schelde. De minister verklaart dat het tracé in de loop van 1968 zal worden vastgesteld. 1968 - De werkgroep komt met zes tracés voor een brug en vier voor een brugtunnel. De minister zegt een verbinding tussen Kruiningen en Perkpolder te wensen. 1969 - De staten van Zeeland gaan akkoord. De minister stelt in over leg met de provincie een stuur groep in die de technische, de financieel-economische en de pla nologische kanten gaat bestude- 1970 - De minister zegt er naar te streven dat eind 1973 met de bouw kan worden begonnen. 1971 - Rijkswaterstaat en'de de aannemerscombinatie Combinatie Westerschelde sluiten een overeen komst voor het gezamelijk maken van een bestek. De staten besluiten dat er een NV voor de WOV moet worden opgericht. VERVOLG OP WEEKEND - E2 1987: De Tolbrug-exploitatiemaatschappij (TBM) lanceert zijn plan voor een brug.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1994 | | pagina 29