Bier-tweedaagse in Antwerpen Audi eleganter en beter uitgerust Scheveningen moet weer swingen 500 miljoen aan investeringen om oude grandeur te doen herleven Nieuw blad voor de gekleurde Nederlander klei-oven 'Eerste 'luistermachine' is klaar voor gebruik Aanpassingen Renault Espace Toyota vernieuwt Lexus LS 400 Opvallende nieuwe Alfa's Intekenlijst Opel Tïgra Exposities VW's en Porsches E2 DE STEM SURPLUS Misverstanden Opvolger van 80 komt begin 1995 ONDER DE KURK AUTONIEUWS E3 Benneton komt met condooms in Japan Renault heeft intussen 400.000 auto's van het type Espace ge produceerd. In 1984 werden er in twee fabrieken per dag 23 gemaakt, tegenwoordig 300. De Renault Espace is jarenlang een begrip geweest, een soort naam zelfs voor de ruimte-auto. Met de concurrentie van Fiat/ PSA op de hielen en de komen de ruimtewagens van VW/Ford is de prijs van de Espace iets gezakt. En het is verbazend vast te stellen, dat Renault nu ook besloten heeft de bestuurders zitplaats van de auto te wijzi gen. De beenruimte voor de chauf feur was altijd een zwak punt van de Espace. Nu de concur rentie het op dat punt beter doet heeft Renault langere ge leidingsrails voor de stoel ge monteerd, het stuurwiel iets verplaatst en de pedalen aange past. Bovendien wordt begin 1995 voor het eerst een airbag leverbaar in de Espace. Toyota heeft haar topmerk Lexus vernieuwd. De LS400 is innerlijk groter geworden, heeft meer motorvermogen gekregen en js volgens de fabrikant nog stiller dan zijn voorganger. En die deed zijn werk al ongeloof lijk geruisloos. Lexus debuteerde in 1990. Vooral in de Verenigde Staten boekte het nieuwe merk succes. De LS400 zette nieuwe maat staven voor comfort en vooral de rust, die tijdens het rijden in het interieur heerst. De auto draait op dit moment moeite loos mee in de topklasse. Het vernieuwde model ziet er aan de buitenkant iets slanker uit. terwijl de wagenlengte de zelfde bleef werd de wielbasis iets verlengd, zodat ook de bin nenruimte kon toenemen. Vanaf het voorjaar zijn ze te koop, de nieuwe GTV en Spider van Alfa Romeo. Het Centro Stile in Arese en ontwerpstudio Pininfarina hebben nauw sa mengewerkt om de sportieve traditie van het Italiaanse merk nieuw leven in te blazen. De vormgeving van de beide auto's behelst een sterke wig- vorm en vier kleine ronde kop lampen in een lage neus. De nieuwe Spider/GTV is duidelijk geïnspireerd op Alfa's prototype Proteo dat enkele jaren op de belangrijkste autoshows te zien was. De bouw is veel hoger dan die van de lage open Alfa van het moment. De Spider wordt uitgerust met een tweeliter motor die afgeleid is van de bekende Twin Spark Alfa-krachtbron en 150 pk le vert of een 3.0 V6 met 192 pk. De gesloten GTV verschijnt bo vendien met een 2.0 turbomo tor, waarvan het de vraag is of die ook in Nederland te krijgen zal zijn. De nieuwe Alfa's zijn uitgerust met een beperkt mees- turende achteras. De Tigra, Opeis nieuwe coupé op basis van de Corsa die in februari van het volgend jaar leverbaar wordt, wordt ver kocht voor een vanafprijs van 34.950,-. Opel zal er volgend jaar 50.000 exemplaren van produceren in de Spaanse fa briek te Zaragossa. In Neder land kan Opel er in 1995 maxi maal 3.500 van verkopen. De importeur heeft besloten een in tekenlijst te openen. De voordeligste Tigra heeft een 1.4 16V motor met 90 pk, een airbag en stuurbekrachtiging. De duurste 40.950,-) heeft een 1.6 16V 106 pk motor, twee airbags en o.a. abs op de rem men. In Automuseum Heemgracht in Deventer is vanaf dit weekeinde tot en met 29 januari een verza meling van dertig klassieke Volkswagens en Porsches te zien. De VW Kever, ontworpen door Ferdinand Porsche en een aan tal klassieke Porsches van de zelfde meester zijn dagelijks, behalve op maandag, te zien tussen elf en vijf uur. Er staat o.a. een Kever 'Bril' uit 1948, een brandweer 'spijltjesbus' uit 1954 en de VW K70. Porsche laat o.a. de befaamde 356 zien, evenals de Carrera en de 911, 912 en 914-modellen. DAG 21 OKTOBER 1994 Wie het uitgevonden heeft, I weet ik niet maar de mening I dat je voor witte wijn een I kleiner glas nodig hebt dan I voor rode, heerst alom. On- I zin. Witte wijn vraagt, net I zoals rode, om gewone goede I wijnglazen en die behoren I beide even groot te zijn. Mo- I gelijk dat een fabrikant ooit I I op het idee is gekomen want I het resultaat is natuurlijk dat I je meer glazen kunt verkopen, j SEen andere goede reden kan ik niet bedenken. Je zou nog kunnen opperen, i It dat het met de temperatuur II van de wijn heeft te maken. I Witte wijn moet koel worden I I- geschonken. Als je nu minder li wijn in een kleiner glas hebt ft zitten, zou de wijn, die in dat li glas immers meteen begint I met warmer worden, koel blij- I ven tot hij geheel genuttigd is. IMinder wijn heb je tenslotte I eerder op dan meer. Maar ik houd mijn grote twijfels. Evenals bij het rechtop bewa ren van glazen trouwens. In I. menig wijnboek wordt be- I weerd dat dit de beste metho- I de is omdat wanneer ze omge- I: keerd worden weggezet, er Imuffe kastluchtjes in de kelk II kunnen sluipen. O, ja? Thuis I bewaren wijzelf de glazen op II zijn kop. Staan ze steviger en een raar luchtje heb ik nooit 1 in een van onze lege glazen geroken, p Bij ons is die kast schoon. t Indiaas gerecht dat - wil je het si-oven moet worden gebakken, hikken, behelpen we ons met een bat geeft niet, want dit sappige ;wone oven erg lekker (je kunt het let maken). t de bereiding van de maaltijd ram massala, een mengsel van ruiden. Je kunt de garam massala ;r een vijzel beschikt, iet je een kant-en-klaar mengsel jk veel minder geurig - of anders 11 in een stevige (stoffen) zak en steen. De massala kan in een goed sn bewaard. Je zult wat overhou- rm de hoeveelheid van slechts één hele waslijst ingrediënten, maar hen steeds weer van pas (ik kom fa; damom-zaaddozen centimeter lang (gebroken), berkorrels, en), idjes, jzaadjes. ember (geraspt), e knijper), (van zaden ontdaan en fijngesne- 1200 cc), >f koriander (fijngesneden), baparikapoeder. Iinsap, den verse mint (of 1 theelepel :hutney, doe de specerijen in een koekepan ur laag en roer totdat de zaden 1 walm van de pan komt. Zet dan floor en stamp het afgekoelde irinade klaar: meng alle voor de imaakte) kruiden - als je hebt in :g daaraan 2 theelepels garam roer die door de marinade. Laat arineren en steek het dan aan ïstrijk het vlees met wat marina- ak een salade van grof gesneden ■enkeld met citroensap) en zet de chaal) in 15 minuten gaar totdat iet midden van een zeer hete oven 'en een bord klaar met rijst, vlees y en salade. Het is een frisse en Van onze verslaggever Breda - Op 22 en 23 oktober wordt in Antwerpen de ze vende editie van de '24 uur van het Belgisch speciaalbier' gehouden. Liefhebbers kun nen hier twee dagen lang kennis maken met de smaak vau vele bekende en minder bekende Belgische biersoor ten en -merken. Dit jaar zijn vooral de kleinere bierbrouwerijen (vaak huisbrou werijen) goed vertegenwoordigd op dit grootste bierfeest van Bel gië. Voorbeelden van kleine, vaak jonge bierbedrijven die zichzelf in Antwerpen aan het publiek presenteren zijn Mees ters, Ellezelloise, Piron, De Dool en Caracole. In totaal zullen on geveer vijftig brouwers aanwezig zijn met verschillende soorten fruitbier (kriek, framboos, ba naan), streekbier, saisonbier, pils, trappist, oud-bruin, geueuzel etcetera. De consumentenorganisatie 'De Objectieve Bierproevers', die het feest organiseert, verwacht dat het aantal van 15.000 bezoekers in 1993 dit jaar minstens geëve naard zal worden. De '24 uur van het Belgisch speciaalbier' vindt plaats in feestzaal Meir, aan de Meir (in het verlengde van de Keizerley, op circa vijf minuten lopen van het Antwerpse Centraal Station). Pe openingstijden zijn: zaterdag 22 oktober van 14.00 tot 02.00 uur en zondag 23 oktober van 10.00 tot 22.00 uur. De toegang tot het bierfeest is gratis. Bezoekers krijgen bij de ingang tegen betaling van hon derd Belgische francs statiegeld een proefglas. Er zijn daarnaast voor dertig francs per stuk spe ciale jettons te koop, waarvoor men zijn glas bij een van de aanwezige brouwers met bier kan laten vullen. De jettons wor den tot een uur voor sluitingstijd verkocht. De opvolger van de Audi 80 ziet er aanzienlijk gestroomlijnder uit. De achterkant lijkt geïnspireerd door de 3-serie van BMW. Audi past voor het eerst vijfkleps motortechniek toe in deze nieuwe serie. foto audi Door Rien van der Steen Door Hein Sluijter vroeger, enkele tientallen ia ren geleden of zo, wel was aan te tonen. Wijnen van nu wor den bereid met sterk verbe terde, doorgaans zeer geavan ceerde technieken en kunnen kennelijk heel wat hebben Wat nu allemaal niet wil zeg gen, dat je gerust een potiê volleybal kunt gaan spelen met een fles Chateauneuf-du- Pape. Audi heeft deze week in Mü- nchen de opvolger van het model 80 voorgesteld. De A4, zoals de nieuwe auto heet, volgt een model op waarvan in totaal 4.5 miljoen exem plaren geproduceerd zijn. De A4 onderscheidt zich van zijn voorganger door meer uit rusting die standaard gemon teerd wordt. Er komen zes uit voeringen met voorwielaandrij ving en vier met het vierwiel- quattrosysteem. Standaard krijgt de A4 abs op de remmen, een airbag voor de bestuurder, centrale vergrendeling, elektro nische wegrijblokkering tegen dieven en o.a. een verstelbare stuurkolom. Uiterlijk blijft het onmisken baar een Audi. Niet groter dan zijn voorganger, wel wat sierlij ker De motorkap loopt verder naar beneden door, de koplam pen zijn smaller en de achterzij de is totaal anders doordat de achterlichtblokken niet zo volu mineus uitvallen. Audi heeft het onderstel vernieuwd en nieuwe motoren in de aanbieding. De direct ingespoten 1.9 turbodie sel is de zuinigste. Er zijn twee nieuwe 1.8 benzinemotoren met vijfkleps techniek, waarvan eentje met turbo. Verder kan de klant nog kiezen uit het basis model met 1.6 benzinemotor en twee V6-motoren. De 1.8 vierci- linder turbomotor levert het zelfde vermogen als de 2.6 V6, nl. 150 pk. Maar de vermogens ontwikkeling van de ene ver schilt totaal van de andere. De vijf kleppen per cilinder zijn een techniek die Audi in de toekomst ook op andere moto ren toe wil passen. Door Rinze Brandsma Scheveningen - De boulevard was versleten. De pier een roestig kreng. Het Kurhaus, fraai gerenoveerd, hield als een van de weinige gebouwen iets vast van de internationa le grandeur van mondaine badplaats, die Scheveningen ooit had. Na een korte impuls in de jaren '70 en '80 dreigde weer achteruitgang. Scheven ingen leek 'een doodlopende weg'. Dat sombere beeld schetst de Haagse wethouder P.Noordanus. De aanpak voor een herboren Scheveningen had in 1984 klaar moeten zijn. Dat lukte van geen kant. Sinds jaar en dag blijft het aantal bezoekers hangen op ne gen miljoen per jaar. Maar nu is de laatste fase van de herontwikkeling van de bad plaats, die twintig jaar geleden begon, eindelijk dan toch inge gaan. In een periode van vijf jaar investeren private ondernemers en gemeente voor 500 miljoen in Scheveningen Bad. Met een reeks grote nieuwe en vernieuw de publiekstrekkers moet het 'op Scheveningen' de vier seizoenen rond weer gaan swingen. De wethouder legde onlangs de 'eerste' tegels voor de herinrich ting van de boulevard, het 'Haags balkon aan zee'. Met een krans van gebouwen rondom Kurhaus en boulevard moet Scheveningen weer de 'parel aan de Nederlandse kust' worden die het allang niet meer was. Badhuis Het verhaal van de badplaats begint in 1818, toen Jacob Pronk in de duinen een badhuis liet optrekken. Hij speelde in op een nieuwe rage: in grote houten badkuipen onderdompelen in zeewater, omdat dat zo heilzaam zou zijn. De zilte baden spraken de gegoede klassen zo sterk aan, dat er na tien jaar een groter stedeüjk badhuis kwam. Dat 'Grand Hotel des Bains' Het Circustheater werd al voor 23 miljoen verbouwd. 'The phantome of the opera' trok er in het eerste jaar al meer dan'620.000 bezoekers. breidde gestaag uit en groeide uit tot een luxe badhotel, een kuuroord waar het ook cultureel zinderde dankzij concerten door orkesten, solisten, dirigenten van wereldfaam. In de jaren zestig en zeventig zakte Scheveningen in. Er kwa men nog maar drie miljoen be zoekers per jaar. Projectontwik kelaar Zwolsman en bouwer Bredero beten er de tanden op stuk en gingen failliet. Als sym bool van de teloorgang stond de Pier triest weg te roesten. Die Pier werd in december 1991 voor de symbolische prijs van een gulden overgenomen door het Van der Valk-concern. Om het wandelhoofd tot nieuw leven te wekken heeft het concern er al meer dan 20 miljoen in gesto ken. Dit weekeinde, met de herfstvakantie in zicht, wordt proefgedraaid met het nieuwe, drie verdiepingen hoge restau rant, gedreven volgens de toe kan-formule. Daarna wordt het meer dan 300 meter lange wan delhoofd overdekt, met bovenop een open wandelpromenade. Er worden 460.000 bezoekers per jaar verwacht. Ook voor de andere eilanden hebben Martin en Rob van der Valk plannen, waar de gemeente nog tegenaan hikt: een hoge pa noramatoren die in de plaats komt van de huidige en een hoog hoteleiland met 150 kamers en een panorama bovenop. Voltooid is al wel het Cir custheater achter het Kurhaus, ook voor een gulden overgeno men en voor 23 miljoen ver bouwd. De Joop van den Ende musical 'Het Fantoom van de Opera' trok er in het eerste jaar al meer dan 620.000 bezoekers. Sealife Terzijde van het Kurhaus is het golfslagbad herschapen in het Sealife centrum, naar Brits voor beeld, inmiddels met roggena- quarium en transparante loop tunnel onder water ook een pu bliekstrekker. In november is een uitbreiding klaar. Verderop langs de zeereep is een maand geleden een spectaculair beeldenmuseum geopend, ge bouwd onder en om het meer dan anderhalve eeuw oude voor malig koninklijk Paviljoen Von Wied. Het nieuwe museum, ont worpen door Wim Quist, is op zich al een fantastisch mooi kunstwerk, geheel gewijd aan sculpturen - en zonder over heidsgeld tot stand gekomen. Tegenover het Kurhaus is in aanbouw een 'mega-bioscoop' van Warner Bros. Met twee grote en zes kleinere zalen moet dat multiplex-theater vanaf volgend jaar Pasen een half miljard men sen per jaar trekken. Ernaast is de bouwput voor het nieuwe casino, naar ontwerp van Pi de Bruin die ook tekende voor het nieuwe Tweede Kamergebouw. Het oude casino in het Kurhaus trok in 1993 625.000 bezoekers. Complex Cees Dam (o m. 'Stopera', Am sterdam) heeft het ontwerp vol tooid voor een reusachtig groot complex met .dure koopwonin gen, kantoren, winkels en hore ca, dat het laatste braakliggende terrein in het hart van de bad plaats, tegenover het Kurhaus, mag opvullen. Met de lange wanden en een duo-woontoren van 64 en 84 meter hoog lijkt het de schrik van het Gevers Deynootplein te worden. In het gemeentebestuur worden ze de 'Twin Peaks' van Scheveningen genoemd. Als goedmakertje heeft Dam recent aan zijn ontwerp een enorme gouden bal bovenop de woonto ren toegevoegd. Volgens hem is die straks vanuit hartje Den Haag te zien. Al met al verwacht de gemeente Den Haag dat het bedrag van 200 miljoen, dat de toeristen jaarlijks in Scheveningen omzet ten, de komende jaren verhoogd kan worden tot 300 miljoen. De bewoners vrezen intussen ver keersoverlast. Nu al zijn de par keervoorzieningen ontoereikend. De gemeente hoopt het openbaar 'strandexpres'-vervoer per bus en tram verder aantrekkelijker te maken. VRIJDAG 21 OKTOBER 1994 Den Haag (anp) - De personal computer op het bureau begint op een mens te gelijken. Vertel hem gewoon je verhaal alsof je tegenover een collega zit. Even later verschijnt de uitgesproken tekst op het beeldscherm. Je kijkt of de PC alles goed heeft verstaan en brengt eventueel correcties aan. Dit droombeeld van menig se cretaresse, dictafonist of ieder ander die het gesprokene uit getikt wil hebben, is werke- Hjkheid geworden. Zij hoeven niet langer meer te luisteren naar wat op èen bandje is ingesproken om het verhaal vervolgens woord voor woord uit te tikken. Philips is de eerste onderne ming ter wereld die erin is geslaagd een systeem te ont wikkelen voor doorlopende spraakherkenning. Het bedrijf brengt de techniek, die in al lerlei bestaande en nieuwe ap paratuur kan worden inge bouwd, in het eerste kwartaal van volgend jaar op de markt. Dat bevestigt Manuela Mes- smer Wullen van Philips Dic tation Systems in Wenen, dat het systeem ontwikkelde. Het bedrijf is, een dochteronderne ming van Philips Electronics NV in Nederland. Er zijn meer bedrijven die een spraakherkenningsysteem be dachten en op een of andere manier toepasbaar maakten. Maar zij hebben allemaal hun beperkingen. Met korte pauzes moet de gebruiker zijn zinnen op een gekunstelde en onna tuurlijke manier aan de com puter overbrengen. Bovendien moet hij tussen elk woord kort de mond houden. Met het sys teem van Philips kan iedereen gewoon en net zo vlot praten als hij normaal gewend is. 20 jaar De onderzoekers van Philips Dictation Systems hebben meer dan twintig jaar nodig gehad om spraakherkenning zo natuurlijk mogelijk te ma ken. „Na al die jaren van inspanning is het systeem rijp genoeg voor gebruik op grote schaal en geschikt voor tal van toepassingen, van het geven van commando's tot het uit werken van hele teksten", al dus Manuela Messmer. De techniek van Philips voor spraakherkenning is geba seerd op fonemen. Dit zijn de kleinste klankeenheden van een taal. Het systeem kent de fonemen van elk woord in zijn vocabularium dat uit meer dan 50.000 woorden bestaat. Dat wil zeggen dat het weet hoe woorden worden uitge sproken. Voordat de gebruiker met de nieuwe techniek gaat werken, moet hij het systeem even ken nis laten maken met zijn of haar stem. Het is volgens Phi lips Dictation Systems niet nodig dat elk woord van het vocabularium apart wordt uit gesproken. De gebruiker hoeft maar een paar pagina's tekst voor te lezen. Het systeem weet dan al voldoende hoe degene die tot hem praat, de woorden uitspreekt. Taalmodel Het proces van spraakherken ning ondervindt verder steun van een taalmodel dat alle gegevens bevat van hoe de gebruiker zijn of haar taal hanteert. Met andere woorden het steem weet hoe deze zijn zinnen samenstelt en kent de volgorde van de woorden in een zin. Als men is uitgesproken en de tekst op het beeldscherm ver schijnt, kan iemand het ver haal nog even nakijken door via een koptelefoon of luid spreker naar de uitgesproken tekst te luisteren. Met de muis kan de tekst op die manier worden nagelopen. Elk woord dat men hoort, licht op het beeldscherm op. Op die ma nier kan de gebruiker precies zien welk deel van de tekst hij terugspeelt. Het Philipsbedrijf in Wenen heeft spraakherkenning in eerste instantie voor de Engel se en Duitse taal, alsook voor het Amerikaans Engels ont wikkeld. Maar in principe is het systeem voor alle gespro ken talen geschikt. Het ligt in de bedoeling deze in samen werking met softwarehuizen uit te werken. De markt voor de toepassing van spraakherkenning schat het internationale onderzoek bureau Frost Sullivan mo menteel op zo'n 500 miljoen gulden. Deze zal de komende vier jaar met 25 procent per jaar toenemen tot 1,2 miljard gulden in 1998. Door Theo van de Zande „Sla bladen als Viva en Libelle maar open. Alle verhalen zijn gericht op blanke dames. Zelden kom je een kroesje tegen. Maar wat moet je als Surinaamse met het zoveelste verhaal over de verzorging van het blanke perzikzachte huidje." den ze teveel en te mooi maar dan is zo'n blad meteen niet Dat zegt Anneke Wong, uitgeef ster van het nieuwe blad Beauti ful Black dat eind deze maand voor het eerst verschijnt. Een blad dat zich speciaal richt op de gekleurde Nederlander. Beautiful Black - 'de Zwarte Vi va' aldus Wong - richt zich op de gekleurde Nederlandse vrouw (en in mindere mate de man) die haar draai gevonden heeft. Vol-' gens de uitgeefster hebben de media nog steeds alleen maar aandacht voor allochtonen die problemen hebben. „Veel te wei nig wordt er aandacht besteed aan mensen van Surinaamse, Antiliaanse en ook Marokkaanse afkomst die succes hebben." Het woord discriminatie is dan ook uit de kolommen van het nieuwe blad verbannen; Wong laat de gekleurde sterren aan het woord die als voorbeeld kunnen dienen voor veel anderen. Wong: „Maar dan niet het zoveelste verhaal met Gerda Havertong. Dat hebben we wel gehad. Zo'n jongen als de voetballer Ernie Stewart die wil ik in mijn blad." De naam van haar Amsterdamse uitgeverij M'bition, verraadt dat Anneke Wong zichzelf ook op werpt als geslaagde Surinaamse. Verder moet Beautiful Black vooral dezelfde kneuterigheid hebben als Viva. Het vriendinne- n-onder-elkaar-sfeertje - met nieuwe trends, haarmode, cosmetica en lichaamsverzorging maar dan wel gericht op de specifieke zwarte en getinte huid. Als voorbeeld geeft Wong, die zelf van Surinaamse afkomst Is, haar eigen haardracht. „Ik heb het laten ontkroezen, maar in geen enkel blad lees ik waar je dat het beste kan laten doen." Het Amerikaanse blad Ebony komt het dichtst in de buurt van wat Wong met haar blad wil. Maar voorlopig moet het alle maal wat minder glossy. Beauti ful Black moet als kwartaalblad met een oplage van 40.000 een voorzichtige entree maken op de Nederlandse bladenmarkt. Wong heeft haar les getrokken uit het kortstondige bestaan van haar voorganger het zwarte Neder landse blad Dignity. „Daar wil ls zo n meer te betalen." Beautiful Black moet straks voor 3,25 in de schappen liggen en dan niet in luxe kiosken maar vooral in de winkel om de hoek. Als de gekleurde lezeressen straks even gretig toehappen als de adver teerders tot nu toe, dan heeft de uitgeefster er alle vertrouwen in dat haar blad een succes wordt. Om bij de introductie van het blad meteen de goede toon te zetten, heeft Wong een Miss Beautiful Black-verkiezing op touw gezet. „Daar kunnen mei den laten zien hoe prachtig zwart kan zijn zonder zich aan te passen aan blanke normen." En wie ambitie, een donkere huidskleur, ijdelheid en succes bij elkaar optelt, komt uit bij de kersverse wereldkampioen bok sen Regilio Tuur. Als lichtend voorbeeld hoe beautiful black kan zijn, mag hij als presentator het nieuwe blad ten doop hou den. Benetton blijft verrassen. Het' Italiaanse kledingbedrijf heeft aangekondigd met condooms op de Japanse markt te komen. De Japanse rubberfabrikant Oka- moto zal ze produceren "in de kleuren rose en groen. De voorbehoedmiddelen zijn ontworpen door Giorgio Galli, die ook de horloge-collectie van Benetton vorm gaf. Benetton koos voor Japan als testmarkt voor een wereldwijde lancering van haar condooms, omdat dat land de grootste producent en de grootste afnemer van die dingen is. Van de Japanse mannen ge bruikt 77 procent condooms. De campagne waarmee Benetton de condooms aan de Japanse man wil brengen, ligt al klaar. De slogan zal luiden: 'Benettons kleinste kledingstuk is het con doom'.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1994 | | pagina 25