Sch Audi beter Consument verwacht meer betrokkenheid van de apotheker Alle dagen feest 500 milji Hamburger en diepvries-pizza verdringen traditioneel voedsel EET wijzer Niet in een klei-oven de stem Opvolger van Aanpassingei Renault Espa de stem SURPLUS Chanel sluit slopende Parijse modeweek af onder de kurk Misverstanden yan onze verslaggever Breda - Op 22 en 23 wordt in Antwerpen vende editie van de van het Belgisch speci gehouden. Liefhebbei nen hier twee dage kennis maken met de van vele bekende en bekende Belgische b^ ten en -merken. Door Rinze Brandsma Scheveningen - De bo was versleten. De p. roestig kreng. Het fraai gerenoveerd, een van de weinige gel iets vast van de intern le grandeur van me. badplaats, die Scheve' ooit had. Na een korte! in de jaren '70 en '80 i weer achteruitgang. Sc ingen leek 'een dood] weg'. Dat sombere beeld sch Haagse wethouder P.NoC De aanpak voor een Scheveningen had in 19| moeten zijn. Dat lukte kant. Sinds jaar en dag 1 aantal bezoekers hangeij gen miljoen per jaar. Maar nu is de laatste fas| herontwikkeling van plaats, die twintig jaarl begon, eindelijk dan tol gaan. In een periode van 1 investeren private onde^ en gemeente voor 500J in Scheveningen Bad. reeks grote nieuwe en vel de publiekstrekkers moei Scheveningen' de vier sa rond weer gaan swingen. De wethouder legde onl; 'eerste' tegels voor de he ting van de boulevaj 'Haags balkon aan zee'. krans van gebouwen Kurhaus en boulevard Scheveningen weer de 'p; de Nederlandse kust' wol het allang niet meer was. Badhuis Het verhaal van de bd begint in 1818,toen Jacoi in de duinen een bad' optrekken. Hij speelde irj nieuwe rage: in grote badkuipen onderdompe zeewater, omdat dat zo 1 zou zijn. De zilte baden I de gegoede klassen zo std dat er na tien jaar eei^ stedelijk badhuis kwam. Dat 'Grand Hotel des Door Rien van der Stee. Audi heeft deze weel] nchen de opvolger model 80 voorgesteld zoals de nieuwe aul volgt een model op in totaal 4.5 miljoer plaren geproduceerd De A4 onderscheidt zijn voorganger door rusting die standaard teerd wordt. Er komer voeringen met voorwie ving en vier met het quattrosysteem. S krijgt de A4 abs op de een airbag voor de be centrale vergrendeling, nische wegrijblokkerii dieven en o.a. een ve stuurkolom. Uiterlijk blijft het oi baar een Audi. Niet gi zijn voorganger, wel w, ker. De motorkap looj naar beneden door, de pen zijn smaller en de de is totaal anders do achterlichtblokken niet mineus uitvallen. Audi Renault heeft intussen auto's van het type Es produceerd. In 1984 w in twee fabrieken per gemaakt, tegenwoordig De Renault Espace is j een begrip geweest, et naam zelfs voor de ruin Met de concurrentie v PSA op de hielen en de de ruimtewagens van 1 is de prijs van de Esj gezakt. En het is verba: te stellen, dat Renaull besloten heeft de best zitplaats van de auto gen. De beenruimte voor d feur was altijd een zw van de Espace. Nu de Den Haag (anp) - Consumenten hebben veel waardering voor de kwaliteit en deskundigheid van de apotheker, maar vinden wel dat in de apotheek te weinig betrokken heid wordt getoond voor het welzijn van gebruikers van geneesmiddelen. Dat blijkt uit een onderzoek dat de apothekersorganisatie KNMP heeft la ten uitvoeren onder duizend consumen ten en 200 huisartsen. Ruim 70 procent van de klanten gaat langer dan vijf jaar naar dezelfde apo theek. Van hen kent ongeveer de helft de apotheker zelf. De KNMP conclu deert daaruit dat de apotheker zicht baarder aanwezig moet zijn en dat duidelijker moet worden wat het werk van apothekers en hun assistenten in houdt. Een eerste aanzet tot verbetering is een landelijke campagne over het beroep en het werk, die volgende week van start gaat. Negen van de tien consumenten vinden de rol die de apotheker in'de gezond heidszorg speelt 'tamelijk' tot 'zeer' be langrijk. De klanten prijzen de klant vriendelijkheid en betrouwbaarheid. De 200 ondervraagde huisartsen vinden de apotheker bijna net zo veilig, be trouwbaar en deskundig als de consu menten hem beoordelen. Belangrijkste taken van de apotheker zijn volgens de huisartsen: advisering en voorlichting aan patiënten, levering van geneesmid delen en medicatiebegeleiding. Ruim 70 procent van de huisartsen wordt regel matig door apothekers geadviseerd. Dat gebeurt zowel individueel als tijdens het gestructureerde overleg tussen apo thekers en huisartsen. De ongezonde hap rukt op Stamppot, rauwe andij- vie met knapperig uitge bakken spekjes en een smakelijke verse worst; in de schil gekookte aardappelen, ruim gegar neerd met plakjes frikan- deau en beetgare sperzie bonen. Vergeet het maar, moeder-de-vrouw hangt haar schort in de kast. ■De 'traditionele' hap ruimt het veld, ten gun ste van hamburger en idiepvries-pizza, zo blijkt uit recent onderzoek. Help!, Nederland ameri- kaniseert. Door Hans Bos De '.zorgeloze' eter rukt op. Gezond eten? Speelt geen rol. Trek? Even een ham burgertje met bijgevoegde frieten. Cholesterol? Nooit van gehoord. Suiker, zout? Ach, vandaag maar even niet op letten. Tn vijfjaar is de aanhang van de 'zorgeloze' eter bijna verdubbeld tot twintig procent van de Ne derlandse bevolking. De meer fraditioneel ingestelde tafelaar moet steeds meer terrein prijsge ven, zo blijkt uit de jongste Ne derlandse Food Drink Monitor van NSS/Marktonderzoek in Den Haag, dat elke twee jaar onze eet- en drinkgewoontes uit gebreid tegen het licht houdt. Aan de hand van zogeheten 'food indicatoren' concludeert het onderzoek dat we ons steeds minder zorgen maken over de gezondheidsaspecten van wat we naar binnen werken. We eten steeds vaker buiten de deur en schuwen daarbij de buitenlandse keuken niet. Ook slaan we vaker een maaltijd over, eten we eenvoudiger, pak ken sneller een blikje uit de kast of werken een gemakkelijke diepvrieshap naar binnen. En dat bij voorkeur op wisselende tijden. Hierbij gaat het niet om toevalligheden. Vergelijking met ■eerder onderzoek leert NSS dat hier sprake is van stabiel groeiende trends. Het qua eetge woontes min of meer traditionele De 'traditionele' hap ruimt het veld, ten gunste van hamburger. deel van de bevolking (circa 64 procent) loopt terug ten faveure van het meer progressievere volksdeel. Nederland amerikani- seert op eetgebied in sneltrein vaart. Als we naar het eten buiten de deur kijken, lijkt de Nederlandse consument echter nog steeds vrij traditioneel ingesteld. Bijna tachtig procent van de onder vraagden bezoekt geregeld de 'chinees'. Bijna zestig procent wendt zich regelmatig tot de Italiaanse keuken, terwijl een kwart van de bevolking, (de 'zor geloze' happers) zich heeft be keerd tot Amerika, zeg maar: de hamburger. Multinationals Het opmerkelijke aan het groot schalige NSS-onderzoek is dat het een doorsnede geeft van de gehele Nederlandse bevolking, en niet alleen van de groep 'ko pende huisvrouwen'. NSS richt zich, waar het om onze eetge woontes gaat, op houding en gedrag. Het belicht het eten als cultuurverschijnsel. Het onder zoek wordt vrijwel tegelijkertijd in twaalf Europese landen ge houden en biedt multinationals een uitgelezen blik in onze her senpan. Zij laten niet voor niets een aantal produktvragen mee lopen, maar willen uit concur- rentie-overwegingen niet met name worden genoemd. „Dan weet de fabrikant wat de consument wil, en kan hij daar op inspelen. Vroeger werd een produkt vaak ontwikkeld zonder naar de markt te kijken. De consument wil niets meer onge vraagd door de strot geduwd krijgen. Bovendien wordt hij 'in novatiemoe', overstelpt met nieuwe produkten. Bedrijven moeten dus steeds voorzichtiger introduceren. Eerst nadenken en onderzoeken, is nu het devies," zegt NSS-onderzoeksleider ir. Miguel Esmeijer. De consument mag dan steeds ongezonder eten, aan de andere kant is hij/zij behoorlijk kritisch als het gaat om wat er in zijn eten zit. Genetisch gemanipu leerd eten moet-ie niet, evenals kunstmatige toevoegingen, kleurstoffen en conserverings middelen. Dat zijn gegevens waar fabrikanten van levens middelen rekening mee houden, willen ze hun marktaandeel niet verspelen. Traditioneel Om internationale vergelijking mogelijk te maken, zijn eters onderverdeeld in zes categoriën. De 'hearty traditionals' vormen met 28 procent de meest conser vatieve groep. Voor hen is eten een centraal en vast punt in het leven. Aan vrouwen kennen zij primair een verzorgende taak toe. Deze groep slonk sterk, maar lijkt zich nu te stabiliseren. De 'moderate eaters' zijn even- foto marc bolsius eens traditioneel, maar hechten sterk aan vitaminen en minera len. Deze groep (13 procent van de bevolking) let op zout, alco hol of cholesterol. Hun aantal is de laatste jaren stabiel. Grillig De 'convivial gourmet' (23 pro cent) hecht ook aan vaste eetge woonten. Eten speelt een belang rijke rol in het leven van de 'familie-lekkerbek' omdat dit een 'bindmiddel' is voor het leg gen en onderhouden van contac ten binnen en buiten de familie. Deze groep slinkt. De 'careless eater' is het 'mo derne' type bij uitstek. Zorgeloos waar het eten en drinken betreft, maakt hij/zij zich niet druk over de gezondheidsaspecten van het eten. De bereiding van de hap is de zorgeloze eter worst, hij is meer geïnteresseerd in de prijs. ,Deze categorie groeit sterk. J De 'eclectic eater' vormt slechts acht procent van de populatie. Eten is voor hem een van de genoegens van het leven, maar alleen als het hem schikt. Zijn grillig eetpatroon vraagt aan de ene kant hoge kwaliteit, maar anderzijds ook junk food. Hij is niet geïnteresseerd in wat hij eet en wat er in zit. De 'eclectic eater' wordt gerekend tot de mo derne types, het best te vergelij ken met een 'yup'. Ze nemen licht in aantal toe. De 'hedonist innovator'(eveneens acht procent) is de ware 'foodie', met grote belangstelling voor al les wat met eten en drinken heeft te maken. Gezondheid, kwaliteit en natuurlijke voe dingsstoffen staan hoog in het vaandel. De hedonist is een zeer modern type, maar de leden van deze zieltogende groep lijken de laatste twee jaren aan 'eetmoe- heid' te lijden. Het onderzoek leert dat manner doorgaans traditioneler zijn in gesteld dan vrouwen. Zij letten meer op de gezondheidsaspecten van het eten dan mannen. Op merkelijk is dat jongeren én ouderen relatief laag scoren als het om gezond eten gaat. Naar mate de sociale klasse toeneemt, groeit tevens de vooruitstrevend heid op eetgebied. NSS/Marktonderzoek heeft en passant de belangstelling gepeild voor gewijzigde openstelling van levensmiddelenwinkels. 27 pro cent van de ondervraagden is sterk geïnteresseerd in winkelen na zes uur, terwijl 17 procent grote belangstelling heeft voor het kopen van levensmiddelen op zondag. Met name de 36 pro cent 'moderne' eters blijken van deze mogelijkheden gebruik te willen maken. De groei van het leger 'magne tronkokers' houdt voorlopig nog even aan, als we de NSS-cijfers mogen geloven. Het microgolf apparaat is nu te vinden in 39 procent van de ondervraagde huishoudens, tegenover zestien procent vier jaar geleden. De groei zit met name in de zogehe ten combi-magnetron. Wellicht is de frituurpan daar het slacht offer van. Beschikte de helft van de consumenten in 1989 over een frituurpan en in 1991 zelfs 63 procent, het afgelopen jaar heeft zes procent van de ondervraag den de vetpot ingeleverd. Waar zijn in hemelsnaam al die tien duizenden frituurpannen geble ven? Door Jetty Ferwerda Parijs - Karl Lagerfeld is alweer bezig met de volgen de collectie. Terwijl hij zwe tend en champagne drin kend de felicitaties voor zijn Chanelshow in ontvangst neemt, zitten .zijn gedachten bij winter '95. „Het is voorbij, morgen zet ik de eerste ideeën voor het na jaar weer op papier." En of het dan ook allemaal zo sexy, vro lijk en flirtend zal zijn, is af wachten. „Er is al genoeg na righeid in de wereld, de boel moet een beetje opgevrolijkt worden", verdedigt de ontwer per zijn zomercollectie. „Vrou wen hebben zin in luchtige, simpele kleren waar ze zich aantrekkelijk in voelen. Gla mourous." Alle dagen feest, lijkt het mot to van Chanel. Dat zal wel lukken met de vijftien centime ter hoge stilettohakken, de fladderende minirokjes met split voor en de superstrakke, te korte jasjes. Of in de stretch-, jurkjes van netstof met daaron der een string-tanga. Of in de superkleine bikini's van glit- terstof. Of in, etc... Lagerfelds verjongingskuur lijkt niet te stoppen. Toch brengt hij ook de Chanel-klassiekers als wijde matrozenbroeken met zwart T- shirt en parels, de mantelpak jes en slankgesneden jasjes op het plankier. Een opluchting voor zijn al wat bejaarde clien tèle. Klapstuk De Chanelshow was het klap stuk van een slopende Parijse modeweek, waarin meer dan tachtig ontwerpers hun collec ties voor voorjaar '95 presen teerden. Een slopende week ook voor de oude rotten in het vak als Verushka en Appolonia van Ravestijn, topmodellen uit de jaren zeventig die hun stramme benen weer eens op de catwalk mochten strekken. Een spannende periode ook voor het Nederlandse model Rosemarijn Wetzel (19), die voor het eerst mee liep bij Chloé, Lagerfeld en Chanel. Zes weken geleden werd ze tot model gebombardeerd en nu noemt Lagerfeld haar al de 'Europese Cindy Cr-awford'. „Het is allemaal heel onwezen lijk," zegt ze tijdens de make- upsessie voor de Chanelshow. „Ineens werk je samen met mensen die je alleen van de bladen kent." Haar nuchtere instelling vormt een contrast met de hectische sfeer. Ze komt .om te werken en niet om met haar hoofd in de wolken te lopen. Inspiratie Vrouwen die ervoor gaén, Vrouwen met 'kloten'. Dat zijn de huidige muzes van de mode ontwerpers. Persoonlijkheden die zich niets gelegen laten liggen. En dat dus in hun kle ding uiten. Vrouwen die willen onthullen in plaats van verhul len, die niet bang zijn op te vallen met kleur, glitter en gla mour. Vrouwen die zich willen uitleven na een periode van recessie, eco-terreur en sober heid. Ladies die de glitzy disco verkiezen boven de koele tech- nohouse. Kortom: vrouwen die zich in stijl willen kleden. En niet alleen op een feestje, maar ook achter het winkelwagentje. De ontwerpers kunnen wat stijl betreft kiezen uit een rijke in spiratiebron. De afgelopen eeuw biedt talloze manieren om vrouwen mooier en stijlvol ler te maken. Jean Paul Gaul- tier zette ze in zijn show nog even op een rijtje, van ruisende onderrokken tot corsetten en futuristische micro-rokjes. De trends in het kort. De stijl is vrouwelijk in de ruimste zin van het woord. Naast gestruc tureerd (op het lijf gemaakt), is de kleding ook zwierig. Bor sten, taille, heupen, en benen worden geaccentueerd. De jurk speelt een hoofdrol, van baby- doll-achtig tot lang en hoogge sloten. Rokken zijn nauw met hoge split of fladderen op heuphoogte. Nieuwe roklengte is tot de knie of net eroverheen. De schoudervulling is terug in de slankgesneden, getailleerde jasjes. Inspiratiebronnen zijn de jaren vijftig en lingerie. Broeken zijn strak of wijd in soepelvallende stof. Materia len: luchtige mousseline, stret- chstof, lakleer, glanzend satijn, lurex, paillettenstof, katoen, linnen en cool wool. Kleuren: veel wit, pastels, een enkele natureltint, neonkleuren, fel rood, groen, paars, roze en geel naast klassiekers als zwart en marineblauw. De make-up is navenant: felrode lippen, glit teroogschaduw en -nagellak, eyeliner en opgestoken haar of krullen. Het wordt echt feest. Topmodel Naomi Campbell in een creatie van Lagerfeld voor Chanel. foto epa Ze lijden een taai le ven die vele, maar helaas wijd verbrei de misverstanden over wijn. Zo zijn er nog steeds mensen die in de veronderstelling ver keren, dat je na het openen van een fles aan de onderkant van de kurk moet ruiken. Ik heb genoeg obers gezien in niet de minste restaurants die dit ritueel weliswaar te goeder trouw maar nutteloos opvoer den. Niet doen, hoor. Het heeft geen „enkele zin. Het besnuffelen van de kurk levert alleen informatie op over de kurk. Wat er ook voor een luchtje aan de kurk zit, het zegt niets over de kwaliteit van de wijn. Een bedenkelijk ruikende kurk kan best een perfecte wijn hebben bedekt. Je reukor gaan tegen de kurk houden is net zo onvruchtbaar als rui ken aan het etiket. Wel geeft bij rode wijnen de verkleuring op de getrokken kurk soms een aanwijzing over de leeftijd van de wijn. Hoe donkerder de kleur, des te ouder zal de wijn vermoe delijk zijn. Nog zo'n achterhaald ver schijnsel is 'flesseziekte'. Wijn, vooral rode, zou na ver voer minstens een week en in vele gevallen zelfs maanden thuis moeten uitrusten en be komen van de reis omdat hij anders minder lekker zou zijn. Ik moet dan altijd denken aan de Tilburgse wijnimporteur Ronald Sanders. Hij vond het maar raar dat wijnen na transport werden benaderd als pas geboren ba by's. Alweer enkele jaren ge leden organiseerde hij een vergelijkende proeverij van wijnen uit diverse gebieden en van uiteenlopende jaartal len. Hij stopte wijnen zes we ken in de vriezer, gaf ze zes weken centrale verwarming en één partij legde hij zes weken los en dus voortdurend rollend in de kofferbak van zijn dagelijks gebruikte auto. Erger kon niet. Een panel van doorgewinter de wijnschrijvers, culinaire journalisten en restaurateurs moest ruikend en proevend raden welke wijnen de voor geschreven rust hadden gehad en welke door de mangel wa ren gegaan. Juist, niemand proefde het verschil. Wellicht dat het onderscheid Door Hein Sluijter vroeger, enkele tientallen ja ren geleden of zo, wel was aan te tonen. Wijnen van nu wor den bereid met sterk verbe terde, doorgaans zeer geavan ceerde technieken en kunnen kennelijk heel wat hebben Wat nu allemaal niet wil zefr gen, dat je gerust een potje ■volleybal kunt gaan spelen met een fles Chateauneuf-du- Pape. Wie het uitgevonden heeft, weet ik niet maar de mening dat je voor witte wijn een kleiner glas nodig hebt dan voor rode, heerst alom. On zin. Witte wijn vraagt, net zoals rode, om gewone goede wijnglazen en die behoren beide even groot te zijn. Mo gelijk dat een fabrikant ooit op het idee is gekomen wam het resultaat is natuurlijk dat je meer glazen kunt verkopen. Een andere goede reden kan ik niet bedenken. Je zou nog kunnen opperen, dat het met de temperatuur van de wijn heeft .te maken, Witte wijn moet koel worden geschonken. Als je nu minder wijn in een kleiner glas hebt zitten, zou de wijn, die in dat glas immers meteen begint met warmer worden, koel blij ven tot hij geheel genuttigd is. Minder wijn heb je tenslotte eerder op dan meer. Maar ik houd mijn grote twijfels. Evenals bij het rechtop bewa ren van glazen trouwens. In menig wijnboek wordt be weerd dat dit de beste metho de is omdat wanneer ze omge keerd worden weggezet, er muffe kastluchtjes in de kelk kunnen sluipen. O, ja? Thuis bewaren wijzelf de glazen op zijn kop. Staan ze steviger en een raar luchtje heb ik nooit in een van onze lege glazen geroken. Bij ons is die kast schoon. ■H Door Marijke Prins Het gaat hier om een klassiek Indiaas gerecht dat - wil je het authentiek doen - in een klei-oven moet worden gebakken. Omdat we daar niet over beschikken, behelpen we ons met een grill of een gewone oven. Dat geeft niet, want dit sappige kipgerecht wordt ook in een gewone oven erg lekker (je kunt het trouwens ook met kabeljauwfilet maken). Enkele uren voordat we met de bereiding van de maaltijd beginnen, maken we een garam massala, een mengsel van geroosterde en fijngestampte kruiden. Je kunt de garam massala gemakkelijk bereiden als je over een vijzel beschikt. Is dat niet het geval, dan moet je een kant-en-klaar mengsel kopen in de winkel - natuurlijk veel minder geurig - of anders doe je de geroosterde kruiden in een stevige (stoffen) zak en stamp je ze fijn met een (bak)-steen. De massala kan in een goed afgesloten pot enige tijd worden bewaard. Je zult wat overhou den, want het is niet mogelijk om de hoeveelheid van slechts één maaltijd te maken. Het is een hele waslijst ingrediënten, maar koop ze gewoon, want ze komen steeds weer van pas (ik kom erop terug). Voor drie personen Voor de garam massala: de zaden van acht cardamom-zaaddozen, een kaneelstok van 4 centimeter lang (gebroken), 1 theelepel zwarte-peperkorrels, 5 kruidnagelen, 1 laurierblad (gebroken), 1 theelepel komijnzaadjes, 2 theelepels korianderzaadjes. Voor de marinade: 1 kleine ui (geraspt), 1 vingerlengte verse gember (geraspt), 1 teen knoflook (uit de knijper), V4 groene verse peper (van zaden ontdaan en fijngesne den), 1 eetlepel citroensap, 1 flinke kop yoghurt (200 cc), 2 eetlepels peterselie of koriander (fijngesneden), Vï theelepel zout, 2 theelepels gemalen paparikapoeder. Voor de saus: 150 cc yoghurt, 1 theelepel honing, enkele druppels citroensap, 2 eetlepels fijngesneden verse mint (of 1 theelepel gedroogde) verder: 500 gram kipfilet, 3 tomaten, 1 komkommer, kant-en-klare mangochutney, 3 kopjes rijst. Maak eerst de garam massala: doe de specerijen in een koekepan met dikke bodem, zet het vuur laag en roer totdat de zaden beginnen te springen en er een walm van de pan komt. Zet dan het vuur uit, roer nog even floor en stamp het afgekoelde mengsel fijn. Maak dan de marinade klaar: meng alle voor de marinade genoemde (schoongemaakte) kruiden - als je hebt in een keukenmachine - en voeg daaraan 2 theelepels garam massala toe. Snij de kip in dobbelstenen en roer die door de marinade. Laat het vlees tenminste 2 uur marineren en steek het dan aan satéstokjes (vier per stokje). Bestrijk het vlees met wat marina-- de. Stoom of kook de rijst, maak een salade van grof gesneden tomaten en komkommer (besprenkeld met citroensap) en zet de grill aan. Grill het vlees (in een platte schaal) in 15 minuten gaar totdat het goudbruin is (of leg het in het midden van een zeer hete oven (20 minuten). Maak voor iedereen een bord klaar met rijst, vlees (met yoghurtsaus), wat chutney en salade. Het is een frisse en licht verteerbare maaltijd. VRIJDAG 21 OKTOBER 1994

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1994 | | pagina 24