de stem Hoe een jack in nog geen eeuw tijd een niet meer weg te denken plaats veroverde x 5 Arbeiders id™n w?opsterrtn ™tden.fz*chzelf int Bescherming Jeugdcultuur Brando Autonomen iIB m ill llll WlfW zwart leren Het ge voel komt pas echt na het dichtrit- sen. Zip. Tot ongeveer halver wege. De handen in de zak. De kraag omhoog. Dan kruipt het naar binnen. Een gevoel van kracht, macht, avontuur, eigen zinnigheid. Iets dierlijks, wild en on tembaar: een roofdier. Het leren jack. Zwart. Door Hans Jacobs Bruin is te lief. Zwart is het ware. het enige. Gemarineerd in je eigen lichaamsgeur, met krassen en littekens als landkaart van je per soonlijke verleden. Niet zomaar een kledingstuk, maar een jas die tot aan de kraag toe vol zit met geschiedenis. Ben leren mythe, een ikoon. Geen kledingstuk heeft zoveel geschiedenis gemaakt als het leren jack; geen kledingstuk heeft zoveel symboliek in de binnenzak zit ten, geen jas heeft een dergelijk stempel op de hedendaagse geschiedenis kunnen drukken. Het leren jack als constante factor in de ideo- ogische strijd tegen de saaie kleinburgerlijk heid. Ooit werd het jack aangetrokken omdat het oe beste bescherming was tegen weer en wind, resistent was tegen olie. Het werd uit- eindelijk het symbool van de revolutie, van de eeuwige opstand van de jeugd. Ook nu blijft de symbolische kracht van het zwarte leren jack onaangetast en wordt het 'ot de laatste stiknaad door de reclame uitge molken. Piloten, motorrijders, kunstenaars, revolutio- nairen, militairen, nozems, rockers, hells an- Sols, punkers, krakers, autonomen, hoeren, filmsti Voor het eerst wordt begin deze eeuw de snel heid van een paard ver veelvoudigd en al snel blijkt dat leer als een tweede huid de ideale be scherming biedt tegen wind, kou en op spattende olie. Omdat vliegen bijna volledig in handen van de adel is, wordt het 'een neo-artistocratische vorm van sterven' genoemd en al snel worden piloten en automobilisten vereerd als volks helden en halfgoden in leren jacks. Met name de oorlogsvliegers uit de Eerste Wereldoorlog dragen aan het fenomeen bij met voorop ritmeester Manfred Freiherr von Rlchthofen, de Rode Baron, die in zijn drie dekker 81 vliegtuigen naar beneden schiet. De mythe is geboren en rijp om de 20e eeuw te beheersen. Na de adel ontdekt in het volgende hoofdstuk De revolutionaire rol van het leren jack wordt in de film 'Oktober' uit 1927 van Sergej Ei- senstein, waarin Lenin als commissaris van de wereldrevolutie in leren jack wordt opge voerd, bevestigd. Het beeld wordt de bi oscoopbezoekers in het geheugen gegrift. Brecht hult zich later in een leren jack en de linksintellectuele kunstenaars volgen hem. 'Brecht viel alleen daarom al op omdat hij on geschoren was en zich nadrukkelijk proleta risch kleedde,' zo schrijft een tijdgenoot. Het leren jack als de achtste hoofdzonde. Van de aristocratische heldenjas uit de Eerste Wereldoorlog tot revolutie-uniform. Tijdens de Tweede Wereldoorlog duikt de lange zwarte leren jas op als schrikbeeld van het kwade, als uniform van de nazi's. Leer krijgt de kwalijke geur van macht, van dwangbuis van de vrijheid. Een gevoel van onbehagen dat volgens Nicola Lepp nog steeds opgeroepen wordt als je bijvoorbeeld 's avonds ergens een man in leren jack met een aangelijnde Duitse herdershond tegenkomt. „Drie mannen in een leren jack tegenkomen is bedreigender dan drie mannen in regenjas." De lerenjas wordt na de oorlog tot de kleer kast veroordeeld. De bevrijdende bommen uit weer interes sant en be gint het kleding stuk het volgende hoofdstuk in de boeiende, geladen geschiedenis. Zelf heeft ze er ook een. Een bruine, maar dragen doet ze het jack met. Nicola Lepp. Een 31-jarige Duitse antropologe. Geruime tijd dook ze in het wezen van het leren jack, ging op reis door de geschiedenis van het kleding stuk, ontdekte de geheime krachten die in het jack verborgen zitten en vond genoeg materi aal om een wetenschappelijke verhandeling over het kledingfenomeen te schrijven: 'Le dermythen. Materialien zu einer Ikonograp- hie der schwartzen Lederjacke'. De kleurrijke geschiedenis van het zwarte leren jack, een psycho-historische spiegel van de drager. Nicola Lepp knipt de geschiedenis van de jas in vier hoofdstukken. Elk hoofdstuk draagt bij aan de mythevorming, vult een deel van het patroon van het jack in. lü Van Uet. prpn iar»lr 7.pitc vnftitrorc mpt 0 i cu villucll 111 huid van het leren jack. Zelfs vijftigers met Snjze slapen op glimmende motoren ritsen de Ws dicht: zeg maar tegen het avontuur dat ik aan kom. Lokroep jj® zijn dierlijkheid, als tweede huid, heeft leer s geen ander materiaal de lokroep van het jutenthieke in zich, van het oorspronkelijke, e hedendaagse jacht op dat oorspronkelijke aakt het zwarte leren jack ook in deze tijd De spannende reis begint begin deze eeuw er gens hoog in de open lucht. De wind giert om het hoofd, olie spritst uit nog primitieve mo toren. De eerste stappen van de luchtvaart en de opkomst van de auto. De trein is het trans portmiddel voor de grote massa; het vliegtuig en de auto hebben het individualisme aan boord met de adel en de top van de rijke bur gerij aan de stuurknuppel. Het gewone volk vergaapt zich langs de weg aan de koene rid ders in hun vliegende en scheurende kisten. van de geschiedenis ook het gewone volk de aantrekkelijke kanten van het leren jack. Als bescherming tegen wind, kou en vuiligheid duikt het kledingstuk op om de schouders van havenarbeiders en vrachtwagenchauffeurs. In de jaren dertig trekken ook linkse intellec tuelen en kunstenaars de jas aan als een soli dariteitsverklaring met het proletariaat en de oplaaiende klassenstrijd. Het leren jack krijgt met name in het Duits land van de jaren twintig en dertig een poli tieke lading en ook de geur van het proleta riaat, die er tot aan de dag van vandaag om heen hangt. De jas wordt in het westen ook geïdentificeerd met de Russische revolutie. geallieerde vliegtuigen worden losgelaten door mannen in bruine en RAF-blauwe jacks. Zwart delft het onderspit. Pas ver na de oorlog raast het zwarte leren jack hoofdstuk drie van de leren geschiedenis binnen: de jeugdcultuur. In de jaren vijftig krijgt het leren jack het be langrijkste stempel opgedrukt, dat tot ver in de jaren tachtig zal doorzinderen: het jack als het kledingstuk van de eerste collectieve jeugdopstand in de geschiedenis. De jaren vijftig: de tijd dat iedereen er het zelfde uitziet, hetzelfde doet, dezelfde auto rijdt, dezelfde ideëen heeft en dezelfde mo raal op het worteldoek boven de kolenkachel heeft hangen: het collectieve geluksparfum. Elke afwijking is strafbaar. In deze nette fatsoensetalage wordt het leren jack het symbool van een eigen identiteit, de jas van de 'Rebel without a cause', de film uit 1955 met James Dean. De massa ziet het jack als het uniform van het kwaad, als de kleding van de beatniks, de nozems. „Gekoppeld aan een onmiskenbaar seksueel geladen lichaam staal ziet 'men' het jack als uiting van een nieuw jong irrationalisme," zegt Nicola Lepp: als een symbolisch harnas tegen de gevestigde orde. Sex, drugs and rock'n roll zijn de nieuwe hei lige drie-eenheid. Hells Angels, nieuwe op windende muziek, ruig dansen, 'zinloze' relle tjes, zitten in het zadel van de nieuwe fetisj, de motor. Allemaal elementen die hemels breed af staan van de gangbare brave fat soensnormen, van het ultieme streven naar de zo lang ontbeerde welvaart. De media van die tijd versterken het donkere beeld. In de veilige huiskamers wordt met angst en afschuw gelezen over de chaos die achter blijft na een concert met die schreeu werige, duivelse muziek. Het signalement van de slechte jongeling hangt naast het zigeuner meisje aan de wand: spijkerbroek, laarzen, zonnebril en natuurlijk het leren jack: met rits en kort tot op de taille. Een naam hebben ze ook: nozems. Hun voertuig: de motor, waarmee ze vol gas aan de teugels van de vol wassenen en de alles overheersende braafheid kunnen ontsnappen. De rol van de films en de muziek uit de Vere nigde Staten versterken het beeld nog eens extra. Nicola Lepp: „De film The Wild Ones (1954) met een bloedjonge Marlon Brando heeft een hoofdrol gespeeld in de legende van het leren jack." In de film terroriseren twee rivaliserende motorbendes een stadje in het Midden Westen van Amerika. Ze nemen de stad compleet over. Voor de ogen van de bra ve burgers spelen zich de meest wilde tafere len af. De motorbende, aangevoerd door Mar- lon Brando, gekleed in zwarte leren jacks, spijkerbroeken en leren laarzen, raast over het witte doek. Het zijn 'the bad guys' en het imago van het leren jack krijgt er een stevige kras bij." In Europa wordt het duistere beeld van het jack nog versterkt, omdat leren jassen nog al tijd het symbool van de macht en de bedrei ging van het Nationaal Socialisme vertegen woordigden. In het begin van de jaren vijftig naaien bovendien Amerikaanse motorrijders runetekens en hakenkruizen op hun leren jacks. Symbolen, die volgens Nicola Lepp tot nu toe een deel van de complexe heraldiek van de leren jacks van de rockers en punkers zijn gebleven. In de jaren zestig neemt het leren jack meer en meer een vaste plaats in de oprukkende rockcultuur. Het jack als het symbolische harnas tegen de gevestigde orde. De manier waarop het jack gedragen werd, zegt al genoeg. Nicola Lepp. „Nooit dicht, ook op de motor niet, maar min of meer open, waardoor het gevoel van snel heid en het contact met de buitenwereld enorm intensief is. Het zoeken naar grenzen, zowel mentaal - zoals bij de revolutionairen - als lichamelijk (denk aan de vliegers van het eerste uur) worden ook in in deze periode met het leren jack in verband gebracht." - Een jas maakt geschiedenis. Als kledingstuk in het begin gedragen door de avontuur-elite, in de jaren twintig als de jas van de arbeiders, via de rol in het militarisme en het Nationaal Socialisme van de Tweede Wereldoorlog tot het symbolische harnas van nozems en roc kers ziet Nicola Lepp de sterke verankering van de leren jas in de ideologiën van de twin tigste eeuw. Een constante rol. Ook de links-radicalen van de jaren zeventig en tachtig trekken het leren jack aan. Nicola Lepp: „Voor de autonomen had het leren jack een dubbel doel: het was bestand tegen de klappen van de politieknup- pels en het maakte door de uniformiteit de identificatie een stuk moeilijker." In de mode speelt het echte leren jack tot mid den in de jaren tachtig geen rol van betekenis. Als de jacks zwart zijn, zijn ze van nappa. Meestal hangen alleen bruine jacks in de win kels. De mode moet van de 'harde' zwarte le ren jacks weinig hebben. Pas midden jaren tachtig trekt de omzet aan. De behoefte aan vrijetijdskleding neemt toe, en in dat plaatje past ook weer het multifunc tionele jack. Bovendien is de eigen geladen geschiedenis van het zwarte jack de basis voor de nieuwe behoefte zich te onderscheiden, vooral voor de zoekende generatie die tussen jeugd en mid-life crisis is ingepropt. De reclame voelt die behoefte haarfijn aan en melkt het leren jack, waarvan de zakken in de loop van de ge- schiedens volgepropt zijn met mythen, tot op de laatste stiknaad uit. De mythe is mode geworden met prijskaartjes tot over de duizend gulden. Het jack als ikoon hangt in de galerie. Het designjack als status symbool, waarmee je als vijftiger met goede baan rustig vanaf je motor het grand café bin nen kunt stappen, waarmee je je zelfs in de voormalige tempel van het burgerdom, de opera, kunt laten zien. Maar ergens in een of andere donkere subcul tuur wordt met de kraag omhoog geschreven aan het volgende hoofdstuk.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1994 | | pagina 23