Schop de burger een geweten Ame De bonte kleuren van beulen en heidenen BOEKENLEGGER De traditi De onthullingen van de broer van Gary Gilmore Kenzaburo Oë principieel I Cela wint Spaanse prijs DE STEM Het hart vol rode lijm 'De buitenvrouw'nieuwe roman van Joost Zwagerman BOEKEN Wilde fantasieën over de wereld PESTEM Roman van Door Y.Né Vijftig gedichten, vijfendertig kleurige gouaches en zestien inkttekeningen. De uitgave hier van onder de titel Van de mal- tentige losbol is een prachtige hommage aan Lucebert. De ech te afzender van dit kado is de maltentige losbol zelf. Deze nieuwe bundel zou verschijnen ter gelegenheid van Luceberts zeventigste verjaardag in sep tember, maar hij overleed op 10 mei dit jaar. Daarmee ging een meester en voor velen een vader in de poëzie heen. Deze Keizer der vijftigers oefende grote in vloed uit op de Nederlandse dichtkunst. In hart en nieren was hij taaltovenaar. In zijn poë zie schitteren de woorden met onverwachte kanten en uiter sten. En zuinig met woorden was hij niet. De titel alleen al toont hoe Luce bert met de taal als materiaal pmgaat: 'maltentig' betekent 'al te nauwgezet', 'overdreven zin delijk',. waarmee die 'losbol' in tegenspraak lijkt. Maar 'wie al te nauwgezet oplet wordt nooit ge red', staat elders. Dit soort te genstellingen vindt men voort durend in zijn werk. Hij koos nooit voor maar één kant van de zaak. Ook gebruikte hij het hele betekenisveld rondom een woord. In 'maltentig' spreken woorden mee als 'mal' in de zin van 'dwaas' en het woord 'ten ten', dat 'een wond peilen' bete kent. Ergens staat: 'als ik geen dichter was zou ik/ uit honderden woordwonden bloeden'. In 1950 schreef hij: 'het vlees is woord geworden'. Hij wil de wonden in het vlees via het woord peilen, reinigen en stelpen. Een 'tent' geldt als tijdelijke verblijfplaats. Het Franse werkwoord 'tenter' betekent zowel 'beproeven' als 'aanlokken' en 'in verleiding brengen'. Onafgebroken lokte hij de woorden uit hun tent en liet hij zich verleiden door him klan ken en ritme. Op muzikale wijze vormde hij de betekenissen tot een gedicht. En het gedicht is de plaats waar hij het leven be proefde. Hij bleef in deze zin tot het laatst 'experimenteel'. Lucebert moest van mooidoene rij niets hebben. De 'dialoog met de demoon uit de vuilniszak' was erg belangrijk. Morpheus ('vormer'), de Griekse droomgod, is bij hem 'de prullenbak van de droom torsende vuilnisman van het verleden'. Hij veroordeelt de mooi zingende zanger(es) voor een publiek dat niet wil weten wat er gaande is in de wereld en juist daarom mede verantwoor delijk is voor wandaden die plaatsvinden. Hij noemt die 'de delinquent der innocentie'. Met het uitzingen van dergelijke val se onschuld wordt volgens hem een misdaad begaan. Dan is schoonheid een 'valstrik'. Lucebert is wat je noemt een geëngageerd dichter. Hij voelde zich betrokken bij hetgeen de mensen op aarde doen en hij had daar een heel pessimistische kijk op. Zijn ondergangsvisie en he keling zijn van alle tijden. Maar zijn poëzie ademt enorme le venskracht en levenszin. Zijn beeldenreeksen zijn vol en dyna misch. Lucebert is vaak zijn 'ba rokke' woordenvloed verweten. Nederland is niet verwend op dit gebied. Maar hij toont zich, vooral in zijn latere bundels, een nauwgezet woordcomponist. Het irrationele element dat zijn werk typeert, krijgt op heel bewuste manier vorm. Daarbij wordt hu mor nergens geschuwd. 'Noch zelfrelativering: 'het leven en de mond van deze zanger is maar mompelgat'. De gouaches zijn schitterend af gedrukt. Hij ging zinnelijk en direct met zijn materiaal om. Dat komt hier goed tot zijn recht. Zijn grimmig vrolijke mens - en dierfiguren stralen van het blad. Een zeer aan te bevelen boekwerk voor wie van grote poëzie houdt. Van Anja de Feijter's proef schrift over het historisch de buut van Lucebert verscheen een mooie handelseditie. Zij gaat in op dichter's verwerking van Joodse mystiek en Hölderlin. Heel interessant. meëster het mag niet te veel zijn niet rommelen daarboven prakkezeren in grijs ijs mag ik heb ook het hart vol rode lijm gegeten tegen het ontploffen van details van te veel spektakel wankel je allicht topzwaar bereik ik de top elke lik prijkt als lokaas op het totaalbeeld de calculaties van de zelfreflectie hebben een ieder bedrogen een ieder verveeld ik zie neer op eeuwen meester schap alleen Lucebert: 'Van de maltentige los bol'. Uitg. De Bezige Bij, prijs 149,50 Anja de Feijter: 'apocrief/de anal fabetische naam'. Uitg. De Bezige Bij, prijs 79,50 Lucebert foto Jet mast In januari 1977 werd Gary Gil more door het vuurpeloton in Draper in de staat Utah geëxe cuteerd. Hij had twee zinloze moorden op zijn geweten en moest zelf een verzoek indienen om het doodvonnis uitgevoerd te krijgen. Norman Mailer schreef over hem het beklemmende boek Het lied van de beul (The Execu tioner's Song). Het was geba seerd' op gesprekken met Gary Gilmore, diens moeder en diens broer Frank. Een andere broer, Mikal, werd ook benaderd door Larry Schil ler, die optrad als producer van Mailers project. Maar Mikal wei gerde mee te werken, maakte ruzie met Schiller, waarschijn lijk met in zijn achterhoofd de gedachte dat hij zijn eigen ver haal ook ooit eens te gelde kon maken. Hij ontwikkelde zich als publicist en ging werken voor het blad Rolling Stone. Mikal Gilmore moest toegeven dat hij van het boek van Norman Mailer over zijn broer diep onder de indruk raakte. Hij kreeg spijt dat hij niet had meegewerkt aan Het lied van de beul. Hij kwam jaren later weer in contact met Larry Schiller, die hem aanbod de bandopnames te lenen met de 'gesprekken die waren gevoerd met Gary Gilmore in de cel en met moeder Bessie Gilmore, die inmiddels was overleden. Uiteindelijk is het boek van Mi kal Gilmore er gekomen, het heet Een schot in het hart en probeert door te dringen in het duistere verleden van de familie Gilmore in Utah. Het is een triest verhaal over leegheid en ellende. Moeder Bessie werd in haar jeugd zwaar mishandeld, vader Frank was een zwervende zwendelaar zonder enig verant woordelijkheidsgevoel en op de achtergrond speelt de grote macht die het Boek van Mormon had in de staat Utah met voor spellingen vol bloed en vernieti ging- Bessie en Frank trokken met him kleine kinderen vechtend en scheldend door Amerika. Gary Gilmore leerde heel jong hoe hij zich in zijn eentje moest redden en hij deed dat op criminele wijze. Mikal is zelf veel jonger en de geheimen van de familie waren hem ook grotendeels on bekend. Een schot in het hart is een goed geschreven boek, dat de sfeer van wanhoop tastbaar maakt, maar minder onthullend is dan men uit de publiciteits campagne zou kunnen opmaken. Mikal Gilmore: 'Een schot in het hart'. Uitg. Forum-Boekerij, prijs 45 Door Dirk Vellenga „Ook kleuren hebben een ge schiedenis. In elk opzicht zijn ze onderhevig aan variërende opvattingen. Zelfs de voorkeu ren voor een kleur kunnen per streek, tijdperk en stand sterk verschillen. Blijkens recente enquêtes heeft meer dan de helft van de westerse bevolking een sterke neiging to blauw. Op verre afstand komt daarna groen (circa twintig procent), gevolgd door wit en rood waar voor ongeveer tien procent kiest. Geel behoort tot de minst gewaardeerde kleuren, naast bruin en vale tinten." Dat schrijft Herman Pleij, hoogleraar historische Neder landse letterkunde aan de Uni versiteit van Amsterdam in zijn boekje Kleuren van de Middeleeuwen. Hij ziet kleu- ren-kunde als een prachtig, on ontgonnen gebied en stelt dat men in de middeleeuwen beze ten raakte van kleur. Kleur was een teken van macht en status. Het was eeii duur om kleur aan te maken, vooral scharlaken en karmozijn waren zeer kostbaar. Dat waren dan ook de kleuren die rijke vrouwen kozen voor hun kleren als ze flaneerden door de nauwe straten van de stad en naar de mis gingen. Het gewone volk hulde zich in grij ze, ongekleurde textiel en werd niet voor niets het grauw ge noemd. Langzamerhand groeide echter het idee dat bontheid de schep ping vertroebelde. De geeste lijkheid ergerde zich aan de verfdoos van de duivel. Aan het eind van de middeleeuwen kre gen de aristocraten een voor keur voor blauw en zwart, die afstand en nederigheid uit straalden. Felle kleuren hoor- Herman Pleij den bij het aards vertier. Nog steeds is onze avondkleding zwart. Alle kleuren hadden een bete kenis, ook de combinaties. De combinatie van groen '-en geel duidt er op dat men geen con trole heeft over de zinnen. Groen-geel hoort bij zotten en hofnarren. Als geel wordt ver mengd met rood ontstaat oran je-rossig. „Mensen met (oran- je)rood haar deugen niet", schrijft Pleij. „Het voornaamste model is de rossige Judas, de aartsverrader die het meest on voorstelbare verraad beging in ruil voor geld. In dat laatste opzicht fungeert hij ook als het prototype van de woekerende joden, die collectief worden af geschilderd als roodharigen. „Je zou je een ongeluk schrik ken als je een authentieke mid deleeuwse kerk binnen kon wandelen", zegt Pleij. „Alles beschilderd en versierd met al les wat glinstert en overal felle kleuren. Dat de bewaard geble ven kerken uit dit tijdvak te genwoordig bruin en wit zijn, komt doordat er al in de mid deleeuwen zelf een sterke te genbeweging op gang kwam. Kleur werd gaandeweg syno niem met vergankelijkheid, met een verleidelijke, maar nuttelo ze toevoeging aan de schepping en daarmee werd gerekend tot het domein van de satan." Geestelijken begonnen donkere kleding te dragen en de lekene- wereld volgde. „Felle contras ten in kledij verleenden een; ongunstig karakter aan de dra gers ervan. Tegenover Jezus,' Johannes de Doper en andere heiligen in hun monotone ge waden staan beulen en heide nen in veelkleurige pakken, ge streept of in dambordmotieven, de ene pijp geel en de andere foto do visser rood. Dergelijke bontheid geeft de uiterste disharmonie aan waarmee de duivel de aarde tot zijn speelterrein weet te maken. De frivole indruk die gekleurde kleding tegenwoordig op ons maakt, grijpt terug op deze ge dachte uit de middeleeuwen." De middeleeuwen hebben zich zelf ontkleurd en de kerk en de religie van de middeleeuwen zijn in verbleekte vorm tot ons gekomen. In het kleurenpalet heeft Herman Pleij een origi neel middel gevonden om sfeer en karakter van een tijdperk weer te geven. De kleuren pracht van de vroege middel eeuwen is nooit meer terugge komen. Wat zijn de modekleu ren van dit moment in de visie van Pleij? Zwart, wit en grijs,; de tinten van de nieuwe be schaafdheid. Herman Pleij: Kleuren van dp middeleeuwen. Uitg. Aramith, prijs /J 0 wil, moet bewegen, en wie be weegt, die tart het lot. Wees roerloos: hoe meer je met je hoofd alle kanten opkijkt, hoe groter de kans bestaat dat je je nek verrekt.' Iedereen zou over Joost Zwa german zijn gevallen als hij inderdaad had gekozen voor een hoofdpersoon die zijn nek uitsteekt en de burger een ge weten schopt. Theo Altena is met zijn 'toestand van hogere roerloosheid' in feite geen haar beter dan zijn schoonvader die op de buitenlanders afgeeft. Al leen omdat Iris afkomstig is van Paramaribo, valt Altena het alledaagse racisme wat meer op. Dat leidt weliswaar tot enig inzicht bij hem, maar niet tot een ander gedrag. Zijn vrouw Sylvia had het hem al aan het begin van de roman verweten: 'Wat geeft jou het recht om plotseling de moraal ridder uit te hangen?' Spannend De buitenvrouw is een roman waarmee Joost Zwagerman hoog inzet. Net als in Vals licht slaagt hij erin om zijn hoofd personen scherp te tekenen en een verhaal te vertellen dat van het begin tot het einde boeit. De onmogelijke liefde tussen Theo en Iris is vakkundig en met veel overtuiging neergezet. Door de compositie van de ro man - bijna identiek aan Vals licht, met veel flash-backs en beschrijvingen van korte, maar hevige gebeurtenissen - is De buitenvrouw zelfs spannend te noemen. Minder sterk is de couleur loca le: het is alleen aan Jan Siebe- link voorbehouden om de on derwijswereld van binnenuit te beschrijven. Het zal ongetwij feld waar zijn dat menig scho lier lamlendig in de bank hangt, maar dat er sprake zou zijn van collectieve minachting voor het hele docentenkorps zoals Zwagerman het doet voorkomen, is overtrokken. Dezelfde overdrijving is in de passages over het alledaagse racisme te vinden: zou iemand zich werkelijk storen aan een donkere kandidaat in Telebin- go? Hoe onwerkelijk is het ver weer van de schoonvader: 'Dan zie ik ineens zo'n bruine joeke- loeres door het beeld schuiven en dan denk ik: hee, zou die weten van de watersnoodramp van '53. Ik bedoel: weet zo'n jongen wel genoeg van de va derlandse geschiedenis om mee te doen? Nou, blijkbaar wel, anders stond ie er niet. Da's even wennen, en verdqr niks. Einde probleem.' Nee, denkt de lezer, zulke schoonvaders be staan alleen in de fantasie van de schrijver. Joost Zwagerman: 'De buiten vrouw'. Uitg. De Arbeiderspers, prijs 29,90. VRIJDAG 21 OKTOBER 1994 D2 I looor onze redacteur Hans F tfet Boek Rinnering van geslachten Nederlander Roosevelt, Vanderbilt e jaar van ploeterende slo de Amerikaanse Droom. jn een historische romanf meer dan 400 bladzijden kir deze Nederlandse AmerilS gestalte. Auteur Dirk Velt redacteur van Dagblad De I heeft jaren van studie en rl achter de rug om dit boil kunnen schrijven. I Vellenga (46) schreef eerdl 'succesvolle biografie van nel Parker, de ontdekker eri nager van Elvis Presley. P heet eigenlijk Dries van H die werd geboren in Breda 'sinds de jaren '20 als Ameri ionder de Amerikanen leeft. „Dat fascineert mij. Mense, hun leven opgeven en eldei lemaal opnieuw beginnen, I een nieuwe identiteit", Dirk Vellenga, zelf 21 jaar den van Friesland naar Brl geëmigreerd. „Zo'n nieuwe I titeit aannemen deed Drie: I Kuijk, alias Colonel Parketl zo'n onderwerp wilde ik v. ,gaan. Er zijn in het verled veel Nederlanders naar Am gegaan. Dat ging in golft gingen in verschillende eei Ik heb gekozen voor de pio de eerste Nederlanders die in Amerika vestigden. Ga: weg kreeg mijn verhaal vor ■koos' ik "voor de romanvorm' Het boek getuigt, zeker v\ begin, van een documentatie. Franklin Delano Rooseve fotoarchief de Door Johan Diepstraten 'Kijk nou toch eens. Zitten ze ook al in Telebingo, de zwar ten.' Op het moment dat zijn schoonvader dit zegt, krijgt de hoofdpersoon in de roman De buitenvrouw van Joost Zwager- man een rood waas voor ogen. 'Zwarten op de tv. Alles in dit land gaat wel naar de verdom menis, he?' zegt hij ijzig en vervolgt met: 'Marokkanen die een auto winnen, een tweede generatie-Turk in de Showbiz- zkwis. Aan een huis en een uitkering hebben ze niet ge noeg. Pikken ze ook nog eens onze mooie prijzen op tv in.' Nadat Joost Zwagerman al een dwarsdoorsnede gaf van de we reld van de de seks en drugs in Gimmick, van de hoerenwereld in Vals licht, heeft hij nu in De buitenvrouw gekozen voor het opkomend alledaagse racisme. 'Tot op heden ben ik in de recent verschenen Nederlandse romans niets, geen flintertje multiraciale samenleving te gengekomen. Eigenlijk is dat taboe voorbehouden aan chro niqueurs, columnisten en tv- commentatoren,' beweert Zwa german in het septembernum mer van Bzzlletin dat aan zijn werk is gewijd. Geen flintertje multiraciale sa menleving? Wie de huidige Ne derlandse literatuur volgt, weet dat het tegendeel waar is. Het is juist mode om de openlijke vreemdelingenhaat te beschrij ven. Leon de Winter en Chris van der Heijden publiceerden zelfs een pampflet als waar schuwing tegen de opkomst van extreem-rechts en de kleurrijke migrantenliteratuur vol Neder lands onbegrip - zowel vanuit Oost als West - heeft zich al haast tot een apart genre ont wikkeld. Moralistisch De boeken van Ellen Ombre, Hermine Landvreugd zijn er van doortrokken en ook aanko mende talenten (Joris Moens) grossieren in types met beden kelijke opvattingen. Het mora listische is sinds enkele jaren weer helemaal terug in de Ne derlandse literatuur, ook al doet Joost Zwagerman het voorkomen dat hij de eerste is die zich bezighoudt met de be kende vooroordelen in een mul tiraciale samenleving. Zijn hoofdpersoon, de leraar Nederlands Theo Altena, is wel de eerste die op het punt staat om consequenties te trekken uit de lakse houding van de 'ge middelde' Nederlander. 'Waar waren de zogenaamd geënga geerde kunstenaars en intellec tuelen,' vraagt Altena zich aan het einde van De buitenvrouw vertwijfeld af. .'Nu het wérke lijk nodig was om de burger een geweten te schoppen, legde Joost Zwagerman de culturele voorhoede zich toe op slappe camp en postmoder ne ironie.' Ondanks deze flits van inzicht, besluit Altena dat hij zich zal conformeren aan het onvermijdelijke: hij is niet geschikt voor actief engage ment. Halfzacht Van deze leraar Nederlands valt ook weinig te verwachten. Hij is een toegeeflijk, halfzacht en gemakkelijk te belazeren docent aan het Westfries Colle ge in Hoorn. Zes jaar voor de klas hebben van hém een uiter mate cynisch figuur gemaakt en iedereen in die wereld weet dat vroegtijdig cynisme de ba-, sis is voor een mislukte onder- wijscarrière. Zo ver komt het in De buitenvrouw net niet, al scheelt het weinig. Het is voor Altena een complete verrassing als hij van zijn con rector te horen krijgt dat de hele school op de hoogte is van zijn geheime relatie met de Su rinaamse gymlerares Iris Pom pier. De leraar Nederlands wordt door Zwagerman uiter mate suffig afgeschilderd,'im mers de karikaturen van HA- VO-3 op het schoolbord van hem en Iris met de ballontekst 'Blackie is the best' zijn over duidelijk. Niet voor Altena kennelijk, die het grootste ge deelte van de roman als een dwaze verliefde door de school- gangen loopt. Dood Een reden voor de amoureuze escapades tijdens een verloren foto bert nienhuis tussenuur op dinsdagmiddag heeft Altena niet. Althans, naar 'burgerlijke' maatstaven geme ten: hij is gelukkig getrouwd met Sylvia. 'Hij had Sylvia en dat was genoeg,' bedenkt Alte na, hij wil met haar zo het bejaardentehuis in.' Er is één probleem: Sylvia is voor hem de aankondiging van de dood. Omdat zij voor hem de dood verbeeldt, zoekt hij het avon tuur buiten de deur. 'Met Iris was het anders. Dat was op nieuw ontdekte baldadigheid, hij was op dinsdagmiddag weer voor even achttien jaar en niet geklonken aan de dood door liefde maar 'door geilheid, ge voed door kille berekening en manipuleerbare fanatasiebeel- den.' De angst om 'ontdekt' te wor den, is niet de belangrijkste zorg van Theo Altena. Wat hem wel op zijn zenuwen werkt, is dat hij geen enkel reëel schuld gevoel heeft ten opzichte van Sylvia. Hij voelt zich schuldig, juist omdat hij zich niet schul dig voelt. 'Het was een para-, doxaal dubbelbeeld van schuldbesef, ingegeveh door een soort scheelkijkend, loen send geweten.' Roerloos Waar Altena zich louter om lijkt te bekommeren, is het temmen van zijn doodsdrift. De 'verzoening met de echte dood' kan alleen plaatsvinden als hij 'zo dood mogelijk leeft'. Wees roerloos, houdt hij zichzelf voor, probeer zo min mogelijk te laten gebeuren. 'Wie vooruit Door Marjan Mes Door het nieuwste boek van Jea- nette Winterson raast een trein 'die het licht in een lange gouden draad voorttrekt'. Een trein die door tijd en ruimte reist en per sonages met de namen Handel, Picasso en Sappho meevoert. De eerste is geen componist maar een arts-priester zonder roeping. De tweede een vrouwe lijke kunstschilder die van haar vader niet mocht lezen en schil deren en door haar broer is ver kracht. De derde is de mytische dichteres wier naam beroemder is dan haar werk. Een vrouw die hield van mannen en vrouwen en die hier door de tijd heen la veert. Dan is er ook nog Zwaan Mallemok, een 18e eeuwse hoer die een verhouding heeft met een geleerde, Ruggiero. Kunst Leugens draagt de on dertitel Compositie voor drie stemmen en een lichtekooi. Tijd, ruimte, licht, kunst, het boek en het woord vormen de thema's in Wintersons overambitieuze po ging om een alomvattend beeld te schetsen van de mensheid en de verloederde moderne samen leving waarin het geloof in God verloren is gegaan. Voor de schrijfster is 'het kunstwerk geen deel en al evenmin een kopie van de bstaande wereld, maar een wereld op zichzelf, onafhankelijk, volledig, zelfstan dig.' Het Woord en schilderijen, boe ken en kunstwerken blijven waar mensen tot stof vervallen. 'De Kunst wint het van de Tijd'. Geen reden overigens voor deze Engelse auteur om veel fiducie te hebben in de cultuur want de ongrijpbare wereld die zij, in onsamenhangende delen be schrijft, is een dodenakker en een knekelveld. Passie, het the ma dat zij eerder zo virtuoos en overtuigend bespeelde in haar schitterende roman Passie (The Passion) leidt in deze nieuwe roman, die geen echte roman is, tot soms virtuoze maar vaker onzinnige metaforen. 'Zo gaat onze seks: Zij neemt een woord, gespt het om, penetreert me met kracht. Is het woord in me, dan word ik het. Het woord vult mijn buik, mijn buik doet het woord zwellen. Nieuwe bete kenissen bloeien op tussen mijn dijen.'. Net al is Passie ontmoeten de personages, die feitelijk niets met elkaar te maken hebben elkaar in een magisch-realis- tische werveling van grens--ei tijdoverschrijdende gebeurtenis sen. Picasso krijgt een verhou ding met Handel, de katholieke arts, liefhebber van muziek, maagd, denker en dwaas en met Sappho: 'Het woord keert in lief de terug', wat dat ook betekenen moge. Moderne ethische en medische 'dilemma's worden afgezet tegen hun historische wortels in een bizar sprookje met essayistische elementen waarop de lezer maar moeilijk greep kan krijgen. De briljante Winterson heeft hier haar eigen artistieke en intellec tuele grenzen zodanig overschre den dat Kunst Leugens een mislukt boek is worden. Sommi ge fragmenten zijn weliswaar fascinerend maar verhezen door gebrek aan samenhang hun be tekenis. Na haar geestige debuut Om- ges are not the only fruit, Pessie en Sexing the cherry (Kersen kruisen) is de Engelse schrijfster een van de belangrijkste vat onze tijd, jammer genoeg steeds minder overtuigend in haar pn "gingen om haar enorme fantasie te paren a,an haar kolossale in tellectuele bagage. In haar voor laatste roman, Op het lichtst' geschreven, was die ontwikke ling al ingezet. Jeanette Winterson: 'Kunst' Leugens. Uitg. Contact, prijs 29.90. De kunst van het glas drijft op een lange tradit: onderbroken en naar eig< des, die niet altijd paral pen met de stijlperiodes kunstgeschiedenis. Een verandering die heeft pk vonden is de scheiding bruiksglas en vrije, deco ontwerpen. En in die vr vatting, waarin het glas l is van de nuttige funkt vloeistof bijeen te houde de glaskunst autonome geworden. Een vorm var sculptuur die zich deels werpt aan de normen beeldende kunst en de< bonden blijft aan de j wetten van het fabricage Want zo vrij kan glaskui tuurlijk nooit zijn: die mc en kwetsbare techniek v blazen blijft een zichtbr spelen. Wie -over eigentijdse gla in Nederland spreekt, he over Willem Heesen. Heesen (1925) volgde een ding aan de Glasschool ii dam, Waar hij naast gei glas ook unica ontwierp, de oprichter van glasstui Oude Horn in Acquoy, wa De Spaanse Nobelprijswinnaar van 1989, Camilo José Cela, heeft de belangrijkste literatuur prijs van Spanje gewonnen. Cela ontving voor zijn roman La cruz de San Andres de Planeta-ro- manprijs. Aan de prijs is een bedrag van 675.000 gulden ver bonden. In Het kruis van San Andres beschrijft Cela de levens geschiedenis van een vrouw, haar familie, buren en vrienden. De schrijver Angeles Caso ein digde op de tweede plaats met zijn roman El peso de las Sombras. Hij vertelt het bewo gen leven van een vrouw op haar zoektocht naar liefde, gedurende het einde van de vorige eeuw tol na de tweede wereldoorlog. Zo'n 330 romans, veelal geschre ven onder pseudoniem, kwamei in aanmerking voor de 43-ste Planeta-prijs. Eerdere prijswin naars waren onder meer Jorge Semprum, voormalig minister van cultuur en de Peruaans/ Spaanse schrijver Mario Vargas Llosa. Semprun ontving vorige week nog de Vredesprijs van de Duitse boekhandel. De Japanse schrijver Kenzaburo Oë kreeg vorige week de Nobel prijs literatuur toegekend. Een paar dagen later wees hij de hoogste culturele onderscheiding in zijn eigen land af. Aanvaar ding daarvan zou indruisen te gen zijn principes, zo verklaarde hij tegenover de pers. „Ik ben een aanhanger van de pro-democratische beweging van na de oorlog door welke wij nu in vrijheid kunnen leven zonder staatsinmenging", zo motiveerde de links georienteerde auteur zijn beslissing. De weigering van Oë heeft velen geschokt, al merken literatuur critici op dat dit typisch iets voor Oë is. Met zijn politiek getinte werk heeft hij vaak tegen de schenen van de gevestigde orde geschopt. Oë werd in 1935 in een afgelegen dorpje geboren. Tijdens de oor log verloor hij zijn vader en grootmoeder. Zijn fascinatie met de oorlog en de gevolgen daar van voor zijn eigen generatie hebben een duidelijk stempel ge drukt op zijn werk, evenals de geboorte van zijn geestelijk ge handicapte zoon in 1963. De boeken van Oë vliegen mo menteel in Japan de winkel uit en een heruitgave van zijn ver zameld werk is in voorbereiding. De 59-jarige auteur heeft aange kondigd dat hij na voltooiing van een driedelige romancyclus over zijn eigen leven, met schrij ven wil stoppen. In een interview vorige week zei Oë dat hij. zich wilde voorbereiden op de dood. Ook heeft hij door het succes van zijn zoon Hikari als componist niet meer zo'n behoefte om te schrijven. De toekenning van de Nobelprijs aan Oë is voor de Japanse media aanleiding geweest om zijn werk nader te bes.chouwen en het te vergelijken met dat van de ande- HWIffflrürffffeN re Japanse Nobelprijswinnaar I uit 1968, Yasunari Kawabata' Terwijl diens werk uitgesproken 'Japans' van karakter is, te. schrijft Oë meer 'universele the' ma's, die culturele, historische en taalkundige grenzen over-1 schrijden', aldus een criticus. 1 In Hirosjima Notities uit 1955 doet Oë verslag van zijn bezoek aan de door een atoombom ver nietigde stad, waarin hij ook de wanhoop over zijn zoon be- I schrijft. Drie jaar later wint hii I de Shinchosa literatuurprijs me' I zijn boek Een persoonlijke kwts- I tie, waarin hij de strijd van een I vader beschrijft die een geeste- I lijk gehandicapte zoon opvoedt I Dergelijke thema's zijn hoogst I ongebruikelijk in Japan, waar I een groot deel van de literatuur I in het teken staat van de rituele R zelfmoord. Terwijl Kawabata in lijn met de i Japanse literaire traditie oorlog en geweld romantiseert, verte-1 genwoordigen de boeken van 0ë een breuk met die traditie. De bekroning van Oë's werk met de Nobelprijs wordt als een 'goed teken' gezien door alternatieve schrijvers, 'bijvoorbeeld auteurs uit etnische minderheden. Kenzaburo Oë foto afp I

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1994 | | pagina 16