DE STEM 'Manipulatie geeft mij een kick' >5 NATIONAL! SLIJTERS, WEEK 1991 John Irving vindt zijn boeken minder bizar dan het echte leven Duistere plekken zijn interessant' IK: IHAKER ENIETEN IS.I ER 1994 Grote Gids t drank. Ook deze Menu-special enemen. LEZIERIGE AANBIEDINGEN... lij de slijter voor u V 3 lini-krant van de ibu, Legner, Dram- enneker, De Kuy- Jagermeister, Hooghoudt, itz, Olifant, Rapid Ice, Bavaria lantines en de Nationale Slijters met diverse leuke aanbie den, speciaal voor deze week. de moeite waard! KLAP OP DE VUURPIJL: EEN CRUISE DOOR HET CARI- GEBIED. Zeetours Cruises mini-krant u ook een tg met als hoofdprijs een geheel verzorgde cruise voor Caiibisch gebied op de Wester- e prijs wordt u aangeboden t de Holland Amerika Lijn en tweede prijs geven we ook nog weg ter waarde van f 100,- elk. het werkelijk feest bij de slijter, nee! ind America line HOUND i or iictiiutf (NTERN4nON4L VRIJDAG 21 OKTOBER 1994 DEEL D Door Henk van Weert Zijn driejarig zoontje sjouwt met schaakstuk ken door de hotelkamer. Irvings jonge Canadese stouw probeert vruchte loos het kind de princi pes van het schaakspel bij te brengen. Irving is I resoluter. Hij stopt de jongen een lappenpop petje in de hand. „Probeer het zo maar eens", schatert hij, „gewoon over het bord bewegen". John Irving is in Amsterdam om Een zoon van het circus van commentaar te voorzien. Irving :s klein, maar imposant. Zijn grijzende haren wapperen op een granieten hoofd, dat rust op een gespierd lijf, waaraan de ex-worstelaar te herkennen is. Zijn bruine ogen kijken je voortdurend doordringend aan. Opvallend aan het nieuwe hoek is dat het zich in India afspeelt, een verse omgeving voor Irvings Vertelkunst. De Amerikaanse schrijver John Irving werd in 1978 beroemd met De wereld volgens Garp. Daarna volg den nog ettelijke vuistdikke romans. Van zijn nieuw boek Een zoon van het circus zijn in ons land in en kele weken tijd al 35.000 exemplaren verkocht. Het boek speelt zich af in India. In de romans van Irving keren dikwijls dezelfde elementen terug: geweld, lust, (trans)seksualiteit en, in de marge, Wenen, waar Ir ving als student gewoond heeft. Een onderhoud met een gevierd man. Over India, over zijn personages, lust en de Verenigde Staten. „Duistere plekken zijn interessant". vaste thuisbasis. Heeft u hem zo bedoeld? „Ja. In de volgende eeuw zullen er veel men sen zoals Dr. Daroewalla rondlopen. Niet eens ontheemden. Ik denk juist aan goed op geleide mensen, die zich uitstekend in de maatschappij kunnen bewegen. In de 21e eeuw worden zulke mensen in de ene plaats geboren, volgen ze opleidingen in een ander V heeft voor het boek re search gedaan in India. Bent e onder de indruk geraakt «au de complexiteit van het ..Onder de indruk? Overdon derd, zul je bedoelen. Ik ben er met een boodschappen lijstje naar toe gereisd. Ik wil de in heel korte tijd allerlei dingen zien. Van de rosse buurt van Bombay naar het circus, van het politieburëau naar het kinder ziekenhuis. Snel die sfeer opsnuiven, heen en weer geslingerd worden tussen de uitersten van India, net zoals ik de missionaris in het hoek, Martin Mills, dat laat meemaken, kort nadat hij aankomt in India." .Dat heb ik geweten. India snijdt je de adem af. Het is alsof je op een weg rijdt en links en rechts ingehaald wordt. En opeens blijken er ook lui midden op straat te rijden. Kris kras' door elkaar, de Landrover wint van een au tootje, van de kameel en de ezel, maar verliest iet van de vrachtwagen. Dat is mijn beeld van India geworden. Ik heb over India niet veel hoeven verzinnen. Irving-tricks heb je daar niet nodig. Al leen maar opschrijven wat je ziet, meer niet. Van wat ik schrijf over het circus bij voorbeeld is niets ver zonnen. Vechtende downs, olifanten die cricket spelen: ge woon uit de realiteit geplukt." Zoals altijd heeft John irving veel werk ge maakt van zijn be langrijkste personage, Ur. Daroewalla. Deze arts woont en werkt in Canada, bezoekt gere geld zijn geboorteland India en komt in Bom bay in aanraking met een transseksuele se riemoordenaar, «Dr. Daroewalla is tot leven gekomen in Ca nada. Ik liep door joronto en toen zag ik bem: een man die me een buitenlander leek. donkere huid, een zaam wandelend op bet trottoir, terwijl bet sneeuwde. Toen ™am de gedachte bij b® boven: hij is de verpersoonlijking van bet gevoel ergens weemd te zijn. Het is een gevoel dat in zo'n njan blijft doorzeuren, dat beeld hield me bezig. Daar moest ik iets mee doen". Dr Daroewalla lijkt me de personificatie l'"n de man van de wekomst, waarvan we oen heleboel voorte enen zien. Ontheem den, mensen zonder Long Island, maar alleen omdat Long Island een aardige omge ving voor de kinderen was. Nu woon ik ergens achteraf in Ver mont. En soms in Toronto, omdat mijn vrouw Canadese is. En over al voel ik me nieuwkomer. De meeste schrijvers, kunstenaars en intellectuelen hebben zo'n gevoel, denk ik. De gebondenheid aan een geboorteplaats is aan het verdwij nen en zal steeds meer op de ach tergrond raken." „Dat gevoel heb ik in Dr. Daroewalla willen leggen. Omdat hij in een roman moest passen, heb ik hem sterk overdreven. Ik heb hem een gekleurde huid gegeven om dat gevoel te ver sterken. Bovendien heb ik hem zo in de tijd en op lokaties geplaatst, dat hij zich nergens thuis kan voelen. Hij verlaat India net voor de onafhankelijkheid, hij studeert in Wenen ter wijl Oostenrijk bezet is door de geallieerden. Hij trouwt een Europese en gaat naar Canada en dan weer naar In dia. Hij heeft nooit een echt land van zichzelf. Hij is in India net zo'n vreemdeling als ik toen ik in India research deed." De personages in romans van John Irving zijn niet alledaags. Ir ving is een fantasievol architect van romanfiguren, die naar het bizarre neigen. In Een zoon van het circus stappen zulke figuren ook rond: een transseksuele moordenaar, een blonde vamp die in het openbaar haar borsten ont bloot, een vechtende circusdwerg, travestieten, een zure mannen- haatster. land of continent en eindigen ze in een vol strekt andere omgeving, op hun vierde of vijf de stek. Daar hoort een bepaald gevoel bij. Dislocatie. Ik ben zelf een goed voorbeeld. Ik ben geboren in New Hampshire, maar als ik daar weer eens ben, heb ik niet het gevoel dat ik thuis kom. In mijn leven heb ik in wel twintig verschil lende plaatsen gewoond. En nergens heb ik me echt deel van de lokale gemeenschap ge voeld. Ik woonde in Wenen, maar daar was ik slechts student, geen Wener. Ik ging naar New York, maar alleen maar omdat New York me een geschikte stad leek om mijn echtscheiding te verwerken. Ik woonde in Wat vindt u ervan dat lezers uw boeken dikwijls als bizar ervaren. Heeft u uw personages zo bedoeld? Nadenkend, voorzichtig formulerend: „Ik heb er geen bezwaar tegen als men bepaalde figu ren als bizar typeert. Zo'n Rahoel in dit boek, de transseksuele moordenaar, is natuurlijk bizar, abnormaal. Maar anderen zijn dat juist niet. Dr. Daroewalla is als belangrijkste per sonage absoluut niet ongewoon. Hij is een ge wone man, iemand die iedereen zich kan voorstellen. De figuren die mijn boeken dra gen zijn nooit bizar. Ook de tweeling in dit boek, inspecteur Dhar en Martin Mills, is niet uitzonderlijk. Het feit dat ze al heel jong van elkaar gescheiden zijn en de omstandigheden waarin ze leven maken ze wei buitengewoon. Mijn boeken bizar noemen is in wezen zeggen dat ze niet realistisch zijn. Dat be strijd ik. Ik geloof niet dat er in mijn boeken iets voorkomt dat zo bizar is als bepaalde figuren of gebeurtenissen in het ech te leven." „Wat je ook hoort is: die boeken van Irving zijn zo gewelddadig. Daar heb ik het zelfde commentaar op. Zijn mijn boeken ge welddadiger dan de he dendaagse maatschappij? Nee toch? Wie zegt dat er veel geweld in voorkomt heeft gelijk, dat kan ik moeilijk bestrijden. Maar te veel? Geloof ik niets Kraai Zijn boeken zijn bouw werken. Irving is typisch een auteur die voldoet aan het romanprincipe van W.F. Hermans, dat voor schrijft dat er in een boek geen mus dood van het dak mag vallen, zonder dat dit een reden heeft. In Een zoon van het circus is een kraai-variant op Her mans' stelregel te vinden. Aan het begin van het boek laat Irving een kraai op een plafondventilator landen. Honderden blad zijden later blijkt pas wat die kraai daar deed. Uw romans zijn lang en het aantal verwikkelin gen, verhaallijnen en per sonages is groot. Is het een krachttoer om het verhaal John Irving: „Als ik een skiër was, zou ik de diepste afdelingen en de moeilijkste stukken zoeken. FOTO'S KLAAS KOPPE in de hand te houden, terwijl u het aan het schrijven bent? „Ja, dat is zo. Schrijven is hard werken. Maar dat is tegelijk een van de redenen waarom ik nog schrijf. Als ik een skiër was, zou ik de diepste afdalingen en de moeilijkste stukken opzoeken. Als schrijver heb ik ook zo'n hou ding gekozen. Problemen opzoeken, daar gaat het om. Een verhaallijn oppikken en afkap pen, dan een ander verhaaltje beginnen en stilleggen, een personage binnen loodsen en hem weer afvoeren. En zo doorschrijven, tot dat alles samenkomt, 200, 300 of 500 bladzij den verder. Al schrijvende moet ik in de gaten houden wat ik de lezer al verteld heb en wat ik nog voor hem verzwegen heb. Wie hij wel kent en wie niet, wanneer iemand terugkomt in het verhaal en wanneer hij weg gaat. Schrijven is één grote manipulatie van de lezer. Dat geeft mij een kick. En dat is ook de kick die een le zer in mijn boeken vindt, hoop ik. Als hij ten minste geduldig is. Ik ken genoeg schrijvers en lezers die gruwen van mijn manier van schrijven. Prima, ik pas me niet aan". Lust en seksualiteit zijn ingre diënten in uw boeken. U ge bruikt ze alsof u wil zeggen dat lust de drijfveer voor alles is, dat lust de wereld laat draaien. „Ik weet niet of dat zo is. Of lust de drijvende factor achter alles is? Het lijdt geen twijfel dat lust en seks dingen laten gebeuren. Voor een verhalenverteller is lust een krachtig middel om verhalen een wending te geven. Er zijn meer van zulke midde len: de dood van een naaste fa milielid, een ongeluk, geweld. Dat zijn alle maal voorvallen, die ook in de werkelijkheid iemands leven totaal kunnen veranderen, of althans het gewone levensgangetje kunnen onderbreken. Een romanschrijver kan daarmee uit de voe ten. Ook met het tegendeel overigens: gebrek aan lust. Jenny Fields in De wereld volgens Garp en personages in enkele andere boeken besluiten op een gegeven moment dat ze aan seks geen behoefte meer hebben. Lust, of be ter de controle over lustgevoelens, blijft zo stof bieden voor verhalen." Extreem Meer dan eens voert John Irving transseksue- len ten tonele. Garp bevat de transseksuele footballspeler Roberta Muldoon, in Een zoon van het circus draven van geslacht verander de mensen op. „Transseksualiteit is een extreem iets", zegt de schrijver, „en dus interessant voor fictie. Je kunt met extremiteiten twee kanten op. Of een extremiteit staat voor heroïek of voor het slechtste van het slechtste. Onder de mensen die we het meest bewonderen zijn genoeg ex treme figuren te vinden. Gandhi was geliefd, omdat hij een extremist van het goede soort was, Hitier verguisd omdat hij het slechte vertegenwoordigde. Een van de meest extreme dingen die je in het leven kunt doen is van geslacht veranderen. Dat kan ook goed of slecht uitpakken. Ik ken slechts enkele transsexuelen, maar ik weet dat het zo is. Enkelen van hen zijn de moedig ste en succesvolste mensen die ik ken. Andere zijn volslagen fucked up. Volkomen crazy. Tja, van geslacht veranderen is een verschrik kelijke gok." Irving beschrijft uitbundig de bordelen van Bombay. In beeld komt ook de criminele Hauptbahnhofbuurt van Frankfurt, die be kend staat als het gevaarlijkste stukje Duits land. Irving lijkt gefascineerd door zulke Twilight Zones in grote steden. „Natuurlijk. Zulke duistere plekken zijn zon der meer interessant, omdat daar de dingen nou eenmaal gebeuren. Daar haal ik stof voor mijn boeken. Ik ken die buurt van Frankfurt uit eigen ervaring. Het bijzondere daarvan is dat je dat gebied als argeloos bezoeker bijna niet kunt mislopen. Als je niet oplet wandel je rechtstreeks vanuit het Hauptbahnhof dat buurtje in. Juist dat gegeven gebruik ik in het boek. Nancy loopt rechtstreeks vanuit Ameri ka, vanaf het vliegveld en vanuit de trein, in de handen van de drugsdealer Dieter. De eni ge stad waar dat logischerwijs kon was Frankfurt. Amsterdam misschien ook, want als je vanuit het Centraal Station linksaf slaat loop je ook zó de Wallen op. Ik ben,op de Wallen geweest, natuurlijk, want ik ben altijd en overal nieuwsgierig. De Wallen vond ik niet gevaar lijk. Dat is een toeristische omgeving, niet zo'n angstaanjagend buurtje zoals in Frank furt." Clinton John Irving is een van de weinige Amerikaan se sterren die zich identificeert met de Demo craten en daar voor uitkomt. Hij heeft zich groen en geel geërgerd aan 12 jaar Republi keins bewind ('nietsnutterij') onder Bush en Reagan. In de bundel De Redding van Piggy Sneed is het verhaal Mijn di ner in het Witte Huis opgeno men waarin hij verslag doet van een groot diner met Rea gan. Bent u inmiddels uitgenodigd door Bill Clinton of Al Gore of bent u intussen zo teleurge steld in twee jaar Clinton dat u daar geen behoefte aan heeft? „Twee keer ben ik uitgenodigd en twee keer was ik helaas verhinderd. Beide keren wa ren het grote banketten, geen dinertjes voor twee, jammer genoeg. Ik zou Clinton graag ontmoeten. Ik heb op hem ge stemd en ik doe dat de volgen de keer weer. Ook ik had ge hoopt dat hij meer van de grond zou krijgen dan gereali seerd is. Maar vergeet niet, dat het momenteel puinruimen is voor Clinton. Twaalf jaar nietsnutterij werk je niet zo maar even weg. Clinton moet zich liberaler opstellen dan hij momenteel doet, denk ik. Maar in Amerika heerst tegen woordig een slecht klimaat voor vrijzinnige denkers. Ik denk dat de mensen te weinig geduld hebben met Clinton. Hij moet absoluut doorgaan. De klok terugdraaien kan niet meer. Nog eens zoveel jaren Republikeinse wanvertoningen kan het land niet verdra gen."^ In het zelfde verhaal voorspelde u dat eens Amerika een 'volslagen ongeschikte kandi daat als Ross Perot' tot president zal kiezen. Zijn de kansen daarop gestegen, de afgelopen jaren? Zachtjes, bijna mijmerend: „O yeah. Ik ben bang van wel. De geschiedenis heeft aange toond dat dit zeker mogelijk is. Na Reagan, die tweederangs acteur en beroerde gouver neur, is alles mogelijk. Ook figuren als Perot." Het zou een boek van u kunnen zijn: De ver kiezing van Ross Perot? Bijtend: „Ik geloof niet dat politici interes sant genoeg zijn als personage voor een ro man. Te oppervlakkig. Allemaal". Het pleit niet voor de Amerikanen dat ze mo gelijk zo iemand in de mooiste stoel van het land helpen... „Lach jij maar niet te snel! Alsof de rest van de wereld in zulke goede handen is. Toeval lig ben ik zo kritisch op mijn eigen land, omdat ik dat het beste ken. Die vervlakking in Amerika is ook bedreigend voor jullie, Europeanen, ver- geet dat niet. Conservatieve Amerikanen schermden vroe ger met'de wapens, nu trekken ze hun zakrekenmachines. Rechts Amerika voelt er niets meer voor om nog langer geld te besteden aan militaire in terventies overal in de wereld om lokale con flicten te bezweren. Weet je wat er momenteel in die kringen gezegd wordt? 'Laat ze elkaar maar afmaken, daar in Bosnië'. Als ik Euro peaan was, zou ik me daar zorgen over ma ken. Want Europa, de Nato en de VN hebben bewezen dat ze die conflicten zonder Amerika niet aankunnen." Over Europa gesproken: komt John Irving nog wel eens in Wenen, zijn oude liefde die hij in zijn boeken in de kantlijn bezingt? Ai, de liefde blijkt over. „Toenhet nieuws over Waldheims oorlogsverleden bekend werd, was ik er voor het laatst. Ik heb gemerkt hoe dat zijn populariteit daar alleen maar ver groot heeft. Daar ben ik van geschrokken. Het probleem van Wenen is dat het een heel pro vinciaal stadje is, met alle vooroordelen van dien. Bürgerlich. Dat is de reden waarom een ultra-rechtse man als Jörg Haider kansen krijgt. Ik kom er niet meer. Niet dat ik een po litieke daad willen stellen, hoor. Ik heb ge woon niets meer in Wenen te zoeken..."

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1994 | | pagina 15