aguer
ken
Betalingsverkeer moet soepeler
Citicorp betrokken bij financiering van energiecentrale Amer 9
Consument merkt weinig van nieuwe tl-lampen
Porcelein op straat
Proefproject kruising
trein en vrachtwagen
EC bekritiseert te dure en langdurige internationale overboekingen
Topman van
BCCI elf
jaar cel in
ALHARD SKODA
pESTEM
ECONOMIE
A6
Combi-Road' als vijfde transportvorm
Energiebesparing vooral interessant voor grootverbuikers
ECONOMIE KORT
Nieuwe centrales warmtekracht-koppeling
Siemens wil produktiviteit verhogen
Recordwinst McDonnell Douglas
Chinese arbeidsintensiviteit
Weer banen weg hij Hollandse Signaal
Nederland schendt Europese régels
KPN start met 'belfabriek'
RDAG 20 OKTOBER 1994 A5
35,00
35,70
30,50
54,00
39,50
60,00 a
81,00 a
33,00
02,00
0,20 b
0.00 1220,00
34,60
35,40
30,50
52,80
39,00
33,00
103,00
52,10
55,50
19,50
44,60
3,00
16,60
42,00
47,00
44,00
27,80
10,50
00,00
50,00
70,00
75,00
59,80
49,30
60,00
20,00
4,20
46,60
29,10
0,85
50,20
46,20
74,00
35,00
0,60
,00
35,00
73,70
41.50
79,60
84,50
"5,00
37,60
71,80
30,00
00,00
56,00
00,00
00,00
81,40
61,70
90,00
38,80
21,00
30,80
4,80
34,40
0,85
61,00
35,00
35,50
76,50
7,70
51,50
55,20
19,50
44,00
42,30
46,80
44,50
27,60
60,30 d
8,70
75,00
59,50
49,00
60,00
20,00
47,00
28,90
49,60
47,00
73,20
35,30
40,30
34,90
74,50
41,80
79,80
84,70
37,60
71,60
Wall Street
allied signal
amer.brands
amer.tel.tel
amoco corp
asarco inc.
bethl. steel
boeing co
can.pacific
chevron
chiquita
Chrysler
Citicorp
cons.edison
digitequipm.
dupont nemours
eastman kodak
exxon corp
ford motor
gen. electric
gen. motors
goodyear
hewlett-pack.
int bus.mach.
int tel.tel.
klm airlines
mcdonnell
merck co.
mobil oil
omega financ.
philips
royal dutch
sears roebuck
sfe-south.pac.
texaco inc.
travelers
united techn.
westinghouse
whitman corp
woolworth
18/10 19,10
85)4 35%
3554 35H
5344 53
59% 59
33 33%
19% 19%
43% 44
16% 16%
43 42
13% 13%
46% 47%
44% 45%
25% 25%
29% 31%
59% 59%
49% 49%
59% 59%
28 29%
49% 50%
46% 46
35 36
90% 92%
'4% 75%
84%
27% 27
123 127%
35% 35%
81 81%
26 25%
32% 32%
113% 113%
47% 48%
14% 14%
63% 63%
33 33
63% 63%
13% 13»
16% 16%
17 16%
81,80
61,40
38,50
20,80
30,20
4,80
34,00
61,60
34,20
34,60
75,00
7,70
Goud
Goud onbewerkt 20,770-21,370
bewerkt 22,970 laten
Zilver
zilver onbewerkt 250-320
bewerkt 360 laten
vk vorige koers
sk slotkoers gisteren
a laten
b bieden
c ex claim
e gedaan/bieden
d ex dividend
f gedaan/laten
g bieden en ex dividend
b laten en dividend
k gedaan en laten ex dividend
I gedaan en bieden ex dividend
pr
kt
:an
kt
an
kt
ov
kt
96
kt
kt
kt
kt
65.00
250
1,50
1,30
0,80
47,50
875
1,00
50,00
554
1,50
1,50
47,50
572
0,20
0,10
47,50
515
1,40 a
1,30
180,00
507
11,80
11,80 a
165,00
370
1,15
1,20
17,00
720
0,20
0,10
14,50
369
4,30
4,30
17,00
510
0,20
0,20
400,00
416
6,00 a
4,50
405,00
1929
2,20
1,20
410,00
2534
0,70
0,20
405,00
407
8,20 a
6,60 b
410,00
831
5,50
4,70
430,00
356
5,50 a
4,80
395,00
1548
0,20
0,20
400,00
1719
0,60 b
0,70
405,00
1939
2,00
2,50
410,00
274
5,30 b
6,20 a
420,00
387
14,50 b
16,50 a
390,00
863
2,00
2,20
400,00
544
4,50 b
5,00
405,00
280
6,30
7,30
420,00
332
17,50 a
18,50
390,00
352
5,00
6,00
410,00
380
1,30 a
0,70
75,00
370
0,60
0,40
80,00
518
4,80
4,50
95,00
280
3,50
3,20
80,00
385
8,00 a
7,50
90,00
465
7,30
7,00
95,00
484
5,20
5,10
80,00
293
4,00
4,00
190,00
364
2,20
1.10
195,00
430
0,30
0,30
190,00
482
0,70
1.10
190,00
318
3,00
45,00
1144
9,70
9,40
50,00
332
4,70
4,50
55,00
873
0,40
0,30
55,00
1030
1,50
57,50
1137
0,70
55,00
396
3,00 a
2,80
55,00
912
0,70
0,90
55,00
1000
1,90
55,00
335
3,80
4,00
750,00
334
2,80
4,00
200,00
317
1,10
0,40
190,00
322
12,50
12,50 b
taalt u daar helemaal niets voor.
otaal f 835,50. Kom daar maar eens
:r!
p naar uw Skoda-dealer
Volkswagen Croep
Afgebeeld de Favorit LX v.a. f. 19.995,-
Rotel BV, 076-218962
itobedrijf J. Verdaasdonk, 01620-31054
ge Van Dorst, 01650-43150
DONDERDAG 20 OKTOBER 1994
w onze verslaggever
rjndhoven - De Amerikaanse
Citicorp Bank is betrokken
in de miljarden-deal rond de
jjéuwe energiecentrale Amer
(van EPZ.
Dat bevestigde gisteren alge-
„een directeur ir. H. Droog van
je EPZ. Hij is weinig gelukkig
„et het uitlekken van die naam
later de financiering van de
,e centrale in Geertruiden-
De Amer 9 wordt over
enkele dagen officieel in gebruik
genomen.
Het is de eerste energiecentrale
in Nederland waar een financial
lease-constructie op is losgela
ten, teneinde met het uitstellen
van belastingverplichtingen van
de Amerikaanse partners een
groot financieel voordeel binnen
te halen.
Andere energiebedrijven hebben
met interesse geïnformeerd naar
de financieringsconstructie van
de EPZ, Droog zegt dat het te
vroeg is om te stellen dat EPZ
hiermee de trend heeft gezet in
energieland. De constructie kan
ook alleen worden toegepast op
nieuwe centrales.
Bij deze financieringscontructie
profiteren beide partijen van de
Amerikaanse fiscale wetgeving,
die het mogelijk maakt voor
Amerikaanse financiële instel
lingen om hun vennootschapsbe
lasting uit te stellen. Omdat het
bij een project als de Amer 9
vermoedelijk om een bedrag van
een miljard gulden of meer gaat,
kan het rentevoordeel van het
belasting-uitstel oplopen tot to
taal tientallen miljoen guldens.
Verschillende leden van de Pro
vinciale Staten van Brabant
hebben bij gedeputeerde W. van
Beek, die commissaris is bij de
EPZ, aangedrongen op een gro
tere openheid rond de overeen
komst, Zoals eerder ook in deze
krant meldde, heeft EPZ steeds
zo min mogelijk informatie over
de nieuwe centrale willen ver
strekken.
Met begrip voor de veranderende
positie van de EPZ vinden die
statenleden dat een semi-over-
heidsbedrijf geen onnodige mist
rond een volkomen legale trans
actie moet laten optrekken.
Van Beek heeft daarom bij de
directie van EPZ gevraagd met
meer openheid naar buiten te
treden, nadat de EPZ eerder niet
verder wilde ingaan op vragen
rond de transactie. Maar ook na
de tussenkomst van de gedepu
teerde/commissaris moet Droog
vragen onbeantwoord laten: met
wie is het contract gesloten, over
welk bedrag gaat het en welk
voordeel trekt de EPZ.
„Wij hebben ons nu eenmaal
gebonden aan geheimhouding,"
zegt de EPZ-topman. „Daar
kunnen wij nu niet van afwij
ken." Hij spreekt geruchten te
gen dat GE Capital, de financie
ringsmaatschappij van General
Electric, bij de overeenkomst is
betrokken.
Kan onze correspondent Bert Schampers
Irussel - Wie wel eens een bedrag overschrijft naar het
buitenland weet dat de kosten daarvan behoorlijk
Kunnen oplopen. De Europese Commissie heeft nu een
richtlijn klaar die banken niet alleen verplicht de kosten
beperken, maar ook overschrijvingen sneller uit te
voeren.
Europees Commissaris Vanni
d'Archirafi (Financiële Dienst
verlening) was er vorig jaar zo
mer a! achter gekomen dat het
door de Europese Unie gepredik
te vrije verkeer van kapitaal en
diensten allesbehalve soepel ver
b
een onderzoek kwam aan het
licht dat er met het Europese
betalingsverkeer vanalles mis is.
De internationale overschrijvin
gen gebeuren veel te traag en de
tosten zijn te hoog. Vaak wor-
zelfs dubbele kosten aange
rekend.
Gisteren kondigde de Italiaanse
commissaris dan ook maatrege
len aan. Vanni d'Archirafi re-
voor dat als betalingen
jaar het buitenland even duur
zouden zijn als betalingen in het
land zelf, dit jaarlijks een bespa-
zou kunnen betekenen van
vele miljarden ecu.
lezwaar
De Commissie wil nu een Euro
pese richtlijn, die de banken ver
plicht er voor te zorgen, dat de
overschrijving binnen vijf dagen
bij de bank in het buitenland is
aangekomen. Deze moet er dan
voor zorgen dat de overgeschre
ven som een dag later op de
rekening van de begunstigde
staat.
Volgens de richtlijn, die 31 okto
ber in de ministerraad wordt
besproken, mag een overschrij
ving nooit langer dan zes dagen
onderweg zijn, tenzij de op
drachtgever uitdrukkelijk an
ders is overeengekomen.
De bank van de opdrachtgever is
verantwoordelijk. De opdracht
gever zelf heeft twintig dagen,
nadat de betaling hadden moe
ten aankomen, de tijd bezwaar
aan te tekenen. Staat het geld
dan nog niet op de rekening van
de begunstigde, dan moet de
bank de opdrachtgever het hele
bedrag plus interest terugbeta
len.
Vrijwillig
De richtlijn voorziet verder dat
de banken de kosten van de
internationale betaling gedetail
leerd en duidelijk mededelen.
Die kosten mogen maar een keer
worden aangerekend aan de op-
drachtgewver en niet aan wie
het bedrag ontvangt.
De Commissie wil dat de richt
lijn eind 1996 van kracht wordt,
maar hoopt ondertussen dat de
banken alvast op vrijwillige ba
sis meewerken aan verbetering
van de financiële dienstverle
ning.
Van onze verslaggever
Rotterdam - De Nederlandse rijksoverheid zal voor 1995 bij
Ret Infrastructuurfonds van de Europese Commissie in Brus
sel subsidie aanvragen voor het zogeheten project Combi-
Road: een kruising tussen een trein en vrachtauto.
Met de Combi-Road willen de
ontwikkelaars -het Nederlands
bedrijfsleven, onderzoeks- en
onderwijsinstellingen en Verkeer
en Waterstaat - een vijfde trans
porttechniek over land (naast
water, rail en. pijpleiding)
in Nederland introduceren. Het
om een vervoersysteem voor
onbemande en automatisch be
stuurde voertuigen op speciaal
ontworpen baanvakken van drie
meter breedte.
3e elektrisch aangedreven voer-
fuigen kunnen afzonderlijk een
spoorwagon of oplegger/aanhan
ger met containers over de baan
takken, Hiervoor bevat het
baanvak zowel rails als vlak,
betonnen randen. Het voertuig,
fen Platte trekker, rijdt op
luchtbanden.
Het transportsysteem biedt de
mogelijkheid tot een naadloze
aansluiting op weg- en railver-
v°er. De voertuigen rijden maxi
maal vijftig kilometer per uur,
"aardoor de milieubelasting
naar verwachting beperkt is en
Jet geluidsniveau laag blijft.
?et is de bedoeling begin '96 op
e Maasvlakte een proeftraject
'an twee kilometer aan te leg-
Geraamde kosten: veertig
punt Arnhem/Nijmegen. Op de
lange termijn voorziet Combi-
Road (een vinding van metaalbe
drijf Holiandia) toepassingsmo
gelijkheden in het Ruhrgebied,
Alpengebied en Oost-Europa,
bijvoorbeeld op het traject Dres-
den-Praag.
Een medewerker van het beroemde Duitse porcelein-fabrikant Meissen gooit een mand met
nep-merkporcelein uit het raam op straat kapot. In Duitsland duiken de laatste tijd steeds vaker
grote partijen vazen en schalen die slechte kopieën zijn van grote merknamen. De grotse
porcelein-fabrikanten zijn een campagne begonnen tegen dit 'nep-porcelein'. foto epa
Washington (rtr/krf) - De
voormalige president-direc
teur van de geruchtmakende
Bank of Credit and Commer
ce International (BCCI), Mo
hammed Swaleh Naqvi, heeft
in Amerika 11 jaar gevange
nisstraf gekregen.
Naqvi moet ook 255 miljoen dol
lar terugbetalen. De Amerikaan
se federale rechtbank oordeelde
de oud-topman schuldig aan
fraude, afpersing en samenzwe
ring.
In juli 1991 grepen de financiële
autoriteiten in toen bleek dat
BCCI zich inliet met omvangrij
ke fraudezaken en het witwassen
van geld uit het criminele cir
cuit. Over de hele wereld werden
toen kantoren gesloten. Onge
veer 250.000 spaarders wachten
nog steeds op hun geld.
Eerder dit jaar was BCCI-top-
man Naqvi door een rechter in
Abu Dhabi al veroordeeld tot
veertien jaar cel. Naqvi heeft
van de Amerikaanse rechtbank
in het grootste bankschandaal in
de geschiedenis de hoogst moge
lijke straf gekregen nadat hij in
juli van dit jaar de misdrijven
bekende.
De verliezen die voortkomen uit
deze internationale bankaffaire
worden geschat op meer dan 10
miljard dollar. Het Amerikaanse
ministerie van justitie stelt dat
Naqvi's handelingen aan de
overheid en verscheidene Ameri
kaanse banken bij elkaar 255
miljoen dollar hebben gekost.
De uiteindelijke celstraf voor
Naqvi valt lager uit dan het
vonnis van elf jaar. De recht
bank vond dat het huisarrest dat
de oud-bankier de afgelopen
drie jaar heeft ondergaan in de
straf moest worden meegeno
men. Naqvi dient hierdoor acht
jaar achter de tralies door te
brengen.
Rechter Joyce Hens Green bena
drukte in haar vonnis de drei
ging die van BCCI uitging op de
integriteit van het Amerikaanse
bankensysteem. „Zonder uw lei
ding, zonder uw voortdurende
criminele activiteiten, zouden de
verliezen niet zo groot zijn ge
weest."
gen.
Jojoën gulden. In de tweede
Panfase gaat het om de aanleg
een tracé tussen Maasvlakte
n Eemwaalhaven (nabij NS-
Jjngeercomplex Kijfhoek),
lerdoor kan volgens projectdi
recteur ir. E. Heere van Combi-
°au de poort van de container-
erminal (Maasvlakte) naar het
5ten van het land worden ver-
schoven'.
Dit tracé van vierenveertig kilo-
®eter (kale kosten: 1 miljard
rWen) kan, aldus Combi-Road,
enen als voortraject van de
e uweroute. Het vervoersys-
®'J,00ral toepasbaar in ver-
lijkte gebieden, moet drie
1 ]oen containers per baan per
ar kunnen verwerken,
"e volgende stap (na 2004) is
::n verbinding van Rotterdam
Antwerpen en het knoop-
Tl-buizen in produktie bij Philips Lighting in Roosendaal.
Van onze verslaggever
Paul Verlinden
Roosendaal - Philips Invents.
Maar dit keer niet zo zeer for
you, want de 'nieuwe genera
tie' tl-lampen die gisteren bij
Philips Lighting in Roosen
daal gepresenteerd werd, is
vooral interessant voor de
grootverbruiker.
Niet dat TLD 80 N(ieuwe)
G(eneratie) voor de consument
ongeschikt is -hij zal ze in de
toekomst 'en masse' gaan ko
pen - maar de energiebesparing
die de lamp oplevert, is vrij
marginaal en pas echt interes
sant bij gebruik in grote hoe
veelheden.
De introductie van de nieuwe
lamp, die in november op de
markt verschijnt, betekent de
vijfde (r)evolutie op het gebied
van tl-techniek. Revolutionar
was de introductie van tl-lamp
in 1950, daarna is de 'buis' ver
der geëvolueerd. In 1978 werd de
diameter van 38 mm naar 26 mm
teruggebracht. In de jaren daar
na ging de (kleur)kwaiiteit van
het licht omhoog. In 1982 kwam
de 'hoogfrequente' lamp op de
markt.
Inmiddels produceert Philips een
aantal tl-lampen naast elkaar.
De beste kwaliteit wordt gele
verd door de TLD 80, die een
aandeel heeft van 40 procent in
Philips' tl-produktie. Die lamp
wordt nu vervangen door de
nieuwe generatie. In Nederland
worden tl-lampen gemaakt in de
Philips-vestigingen in Roosen
daal en Terneuzen.
„Ruim tien jaar is het stil ge
weest aan het tl-front," aldus
product-manager Henk Roth-
man, van Philips Lighting bij de
presentatie van de nieuwe lamp.
„Maar nu zetten we een nieuwe
stap op het gebied van tl-tech
niek. Het komt er op neer dat we
een inwendige coating in de buis
hebben aangebracht waardoor
het kwik - dat nodig is om de
tl-lamp te laten branden - niet
langer geabsorbeerd wordt. De
iichtterugval wordt daardoor
sterk verminderd."
De nieuwe techniek betekent
niet dat de levensduur van de
lampen verlengd wordt (max.
12.500 branduren), wel dat de
lichtsterkte minder snel terug
loopt. Bij de huidige TLD
80-lampen blijft van de oor
spronkelijke lichtsterkte na 8000
branduren 85 procent over, bij
de nieuwe generatie is dat 95
procent. Bovendien verbruikt de
nieuwe buis iets minder energie.
De nieuwe generatie is vooral
interessant voor grote ruimtes,
want er zijn minder lampen no
dig om dezelfde lichtsterkte te
houden. Dat levert een aardige
kostenbesparing (aanschaf/ener
gieverbruik) op.
Voor de consument is het minder
interessant; hij zal het niet zo
snel merken aan die ene lamp
die in de keuken of de garage
hangt. Ook de gevolgen voor zijn
energierekening zijn te verwaar
lozen. Wel betaalt hij voor de
nieuwe lamp één procent meer.
(De winkelprijs ligt tussen de 15
en 20 gulden).
Keus blijft er echter genoeg voor
de consument. Philips produ
ceert ook nog andere, goedkope
re tl-lampen. Daarvan neemt de
lichtsterkte veel sneller af; na
5000 uur al minder dan 80 pro
cent van de oorspronkelijk
kracht. Toch bepalen die lampen
nog steeds het grootste deel van
de Philips-produktie.
„Wij hopen natuurlijk dat de
nieuwe generatie een groter aan
deel in onze produktie krijgt,
maar we gaan daar voorlopig
niet vanuit," aldus Rothman, die
erg terughoudend was met cij
fers, want 'we willen onze con
currentie niet graag in de keu
ken laten kijken'.
Wel liet hij los dat Philips in
Nederland ruim 50 procent van
de markt in handen heeft. Die
markt bestaat uit 'enkele tiental
len miljoenen tl-lampen per
jaar'.
Philips denkt niet dat zijn aan
deel erg zal groeien. De ver
wachting is dat de concurrentie
met prijsverlagingen zal reage
ren.
Arnhem - Dertig nieuwbouwprojecten voor de gecombineerde
produktie van elektriciteit en warmte (WKK-installaties) kun
nen doorgang vinden. Dit hebben EnergieNed (energiedistribu
tiebedrijven) en de SEP (de producenten van elektriciteit)
besloten. Het besluit is conform de aanbevelingen van een
onafhankelijke werkgroep. De SEP bekijkt nog hoeveel grote
centrales ons land in de toekomst nodig heeft.
München - Siemens wil de produktiviteit binnen de onderne
ming in de komende twee tot drie jaar met 20 a 30 procent
verhogen. In alle onderdelen van het concern is kostenverlaging
en produktiviteitsstijging per werknemer gewenst. Ook moet er
meer aan vernieuwing worden gedaan en moeten nieuwe
markten worden aangeboord. Siemens is tegenstander van
importbelemmeringen in Duitsland voor goederen uit lage-lo-
nenlanden. Het bedrijf produceert zelf ook in dergelijke landen
en in Azië.
St. Louis - Een sterke groei in de sector militaire luchtvaart
heeft de kwartaalwinst van de Amerikaanse vliegtuigbouwer
McDonnell Douglas laten stijgen tot het record van 161 miljoen
dollar 270,7 miljoen). De winst over de eerste negen maanden
van dit jaar is daarmee opgelopen tot 433 miljoen dollar 728
miljoen).
De winst in het vergelijkbare kwartaal van 1993 bedroeg nog
142 miljoen dollar 238,8 miljoen). Naast een relatief beschei
den bedrijfsresultaat van 8 miljoen dollar 13,45 miljoen) van
de sector civiele luchtvaart zorgde de militaire poot van het
concern voor het merendeel van de winst.
In China kan arbeid nog erg intensief zijn. Hier transpor
teert een fietsenverkoper zijn enorme voorraad koopwaar
door de stad Shanghai. De Chinese regering overweegt
ondertussen om de regels te vereenvoudigen die het mogelijk
maken staatsbedrijven failliet te laten verklaren. Als de
financiële problemen van zulke bedrijven onoverkomelijk
zijn, zullen de autoriteiten hen failliet verklaren.Welke
bedrijven bankroet gaan, melden de autoriteiten binnenkort.
Hengelo - Hollandse Signaal in Hengelo heeft gisteren opnieuw
een reorganisatie aangekondigd. Daardoor vervallen 125 van de
3000 arbeidsplaatsen. Gedwongen ontslagen zijn volgens de
onderneming met te vermijden. In de afgelopen drie jaar heeft
Signaal als gevolg van de teruglopende markt voor defensieap-
paratuur al 1600 banen geschrapt. Reden voor de nieuwe
inkrimping is de overcapaciteit bij zowel de produktie- als de
stafafdelingen. Deze reorganisatie dient in 1995 haar beslag te
krijgen.
Den Haag - Nederland heeft zich onttrokken aan het gemeen
schapsrecht bij de heffing van overdrachtsbelasting. Daardoor is
een Nederlands filiaal van een Duitse vennootschap ten onrech
te aangeslagen voor overdrachtsbelasting. In voorkomende ge
vallen zal Nederland hier gevestigde bedrijven, die opereren
onder de vlag van een rechtsvorm van een van de landen van de
Europese Unie, net zo moeten behandelen ais Nederlandse nv's
of bv's.
Tot die harde uitspraak is, naar eerst nu blijkt, het Europese
Hof van Justitie gekomen op 12 april 1994. De Belastingkamer
van de Hoge Raad heeft de opgelegde aanslag in de overdrachts
belasting inmiddels ongedaan gemaakt.
De zaak draaide om een Duitse dochtermaatschappij (GmbH)
van een groot Amerikaans concern. De Amerikaanse moeder
had ook een Nederlandse bv. In het kader van een reorganisatie
werd het Nederlandse filiaal van de Duitse dochter overgedaan
aan de Nederlandse dochter. Die overdracht viel volgens de
Nederlandse fiscus niet onder de vrijstelling van belasting bij
interne reorganisaties. De Nederlandse bv kreeg de aanslag
overdrachtsbelasting.
Den Haag (anp) - Koninklijke PTT Nederland (KPN) start op 1
januari volgend jaar met de Bel Compagnie (een samenwer
kingsverband van Endemol en Novomedia) een zogenoemde Call
Factory. Het bedrijf moet massale hoeveelheden telefoonge
sprekken verwerken die op gang kómen na televisieprogramma's
en reclameboodschappen in kranten of op televisie.
„Het verwerken van miljoenen telefoongesprekken is nogal
problematisch," aldus een woordvoerder van KPN. „Daarom
wordt er tot op heden terughoudend gedaan met oproepen voor
dit soort telefoontjes."
In het verleden is het telefoonnet enkele keren volledig overbe
last geraakt na aansporing van tv-presentatoren of reclamema
kers een bepaald telefoonnummer te bellen.
De Call Factory krijgt een capaciteit van 2250 telefoonlijnen;
drie keer zoveel als de huidige 06-centrale van de PTT. De
bestaande KPN-infrastructuur wordt ervoor gebruikt. Over het
investeringsbedrag wilde de woordvoerder van KPN niets
zeggen. Wel zei hij dat de Call Factory voor 55 procent
eigendom wordt van de Koninklijke PTT. De Bel Compagnie
krijgt een belang van 45 procent.