aguer ken Betalingsverkeer moet soepeler Citicorp betrokken bij financiering van energiecentrale Amer 9 Consument merkt weinig van nieuwe tl-lampen Porcelein op straat Proefproject kruising trein en vrachtwagen EC bekritiseert te dure en langdurige internationale overboekingen Topman van BCCI elf jaar cel in ALHARD SKODA pESTEM ECONOMIE A6 Combi-Road' als vijfde transportvorm Energiebesparing vooral interessant voor grootverbuikers ECONOMIE KORT Nieuwe centrales warmtekracht-koppeling Siemens wil produktiviteit verhogen Recordwinst McDonnell Douglas Chinese arbeidsintensiviteit Weer banen weg hij Hollandse Signaal Nederland schendt Europese régels KPN start met 'belfabriek' RDAG 20 OKTOBER 1994 A5 35,00 35,70 30,50 54,00 39,50 60,00 a 81,00 a 33,00 02,00 0,20 b 0.00 1220,00 34,60 35,40 30,50 52,80 39,00 33,00 103,00 52,10 55,50 19,50 44,60 3,00 16,60 42,00 47,00 44,00 27,80 10,50 00,00 50,00 70,00 75,00 59,80 49,30 60,00 20,00 4,20 46,60 29,10 0,85 50,20 46,20 74,00 35,00 0,60 ,00 35,00 73,70 41.50 79,60 84,50 "5,00 37,60 71,80 30,00 00,00 56,00 00,00 00,00 81,40 61,70 90,00 38,80 21,00 30,80 4,80 34,40 0,85 61,00 35,00 35,50 76,50 7,70 51,50 55,20 19,50 44,00 42,30 46,80 44,50 27,60 60,30 d 8,70 75,00 59,50 49,00 60,00 20,00 47,00 28,90 49,60 47,00 73,20 35,30 40,30 34,90 74,50 41,80 79,80 84,70 37,60 71,60 Wall Street allied signal amer.brands amer.tel.tel amoco corp asarco inc. bethl. steel boeing co can.pacific chevron chiquita Chrysler Citicorp cons.edison digitequipm. dupont nemours eastman kodak exxon corp ford motor gen. electric gen. motors goodyear hewlett-pack. int bus.mach. int tel.tel. klm airlines mcdonnell merck co. mobil oil omega financ. philips royal dutch sears roebuck sfe-south.pac. texaco inc. travelers united techn. westinghouse whitman corp woolworth 18/10 19,10 85)4 35% 3554 35H 5344 53 59% 59 33 33% 19% 19% 43% 44 16% 16% 43 42 13% 13% 46% 47% 44% 45% 25% 25% 29% 31% 59% 59% 49% 49% 59% 59% 28 29% 49% 50% 46% 46 35 36 90% 92% '4% 75% 84% 27% 27 123 127% 35% 35% 81 81% 26 25% 32% 32% 113% 113% 47% 48% 14% 14% 63% 63% 33 33 63% 63% 13% 13» 16% 16% 17 16% 81,80 61,40 38,50 20,80 30,20 4,80 34,00 61,60 34,20 34,60 75,00 7,70 Goud Goud onbewerkt 20,770-21,370 bewerkt 22,970 laten Zilver zilver onbewerkt 250-320 bewerkt 360 laten vk vorige koers sk slotkoers gisteren a laten b bieden c ex claim e gedaan/bieden d ex dividend f gedaan/laten g bieden en ex dividend b laten en dividend k gedaan en laten ex dividend I gedaan en bieden ex dividend pr kt :an kt an kt ov kt 96 kt kt kt kt 65.00 250 1,50 1,30 0,80 47,50 875 1,00 50,00 554 1,50 1,50 47,50 572 0,20 0,10 47,50 515 1,40 a 1,30 180,00 507 11,80 11,80 a 165,00 370 1,15 1,20 17,00 720 0,20 0,10 14,50 369 4,30 4,30 17,00 510 0,20 0,20 400,00 416 6,00 a 4,50 405,00 1929 2,20 1,20 410,00 2534 0,70 0,20 405,00 407 8,20 a 6,60 b 410,00 831 5,50 4,70 430,00 356 5,50 a 4,80 395,00 1548 0,20 0,20 400,00 1719 0,60 b 0,70 405,00 1939 2,00 2,50 410,00 274 5,30 b 6,20 a 420,00 387 14,50 b 16,50 a 390,00 863 2,00 2,20 400,00 544 4,50 b 5,00 405,00 280 6,30 7,30 420,00 332 17,50 a 18,50 390,00 352 5,00 6,00 410,00 380 1,30 a 0,70 75,00 370 0,60 0,40 80,00 518 4,80 4,50 95,00 280 3,50 3,20 80,00 385 8,00 a 7,50 90,00 465 7,30 7,00 95,00 484 5,20 5,10 80,00 293 4,00 4,00 190,00 364 2,20 1.10 195,00 430 0,30 0,30 190,00 482 0,70 1.10 190,00 318 3,00 45,00 1144 9,70 9,40 50,00 332 4,70 4,50 55,00 873 0,40 0,30 55,00 1030 1,50 57,50 1137 0,70 55,00 396 3,00 a 2,80 55,00 912 0,70 0,90 55,00 1000 1,90 55,00 335 3,80 4,00 750,00 334 2,80 4,00 200,00 317 1,10 0,40 190,00 322 12,50 12,50 b taalt u daar helemaal niets voor. otaal f 835,50. Kom daar maar eens :r! p naar uw Skoda-dealer Volkswagen Croep Afgebeeld de Favorit LX v.a. f. 19.995,- Rotel BV, 076-218962 itobedrijf J. Verdaasdonk, 01620-31054 ge Van Dorst, 01650-43150 DONDERDAG 20 OKTOBER 1994 w onze verslaggever rjndhoven - De Amerikaanse Citicorp Bank is betrokken in de miljarden-deal rond de jjéuwe energiecentrale Amer (van EPZ. Dat bevestigde gisteren alge- „een directeur ir. H. Droog van je EPZ. Hij is weinig gelukkig „et het uitlekken van die naam later de financiering van de ,e centrale in Geertruiden- De Amer 9 wordt over enkele dagen officieel in gebruik genomen. Het is de eerste energiecentrale in Nederland waar een financial lease-constructie op is losgela ten, teneinde met het uitstellen van belastingverplichtingen van de Amerikaanse partners een groot financieel voordeel binnen te halen. Andere energiebedrijven hebben met interesse geïnformeerd naar de financieringsconstructie van de EPZ, Droog zegt dat het te vroeg is om te stellen dat EPZ hiermee de trend heeft gezet in energieland. De constructie kan ook alleen worden toegepast op nieuwe centrales. Bij deze financieringscontructie profiteren beide partijen van de Amerikaanse fiscale wetgeving, die het mogelijk maakt voor Amerikaanse financiële instel lingen om hun vennootschapsbe lasting uit te stellen. Omdat het bij een project als de Amer 9 vermoedelijk om een bedrag van een miljard gulden of meer gaat, kan het rentevoordeel van het belasting-uitstel oplopen tot to taal tientallen miljoen guldens. Verschillende leden van de Pro vinciale Staten van Brabant hebben bij gedeputeerde W. van Beek, die commissaris is bij de EPZ, aangedrongen op een gro tere openheid rond de overeen komst, Zoals eerder ook in deze krant meldde, heeft EPZ steeds zo min mogelijk informatie over de nieuwe centrale willen ver strekken. Met begrip voor de veranderende positie van de EPZ vinden die statenleden dat een semi-over- heidsbedrijf geen onnodige mist rond een volkomen legale trans actie moet laten optrekken. Van Beek heeft daarom bij de directie van EPZ gevraagd met meer openheid naar buiten te treden, nadat de EPZ eerder niet verder wilde ingaan op vragen rond de transactie. Maar ook na de tussenkomst van de gedepu teerde/commissaris moet Droog vragen onbeantwoord laten: met wie is het contract gesloten, over welk bedrag gaat het en welk voordeel trekt de EPZ. „Wij hebben ons nu eenmaal gebonden aan geheimhouding," zegt de EPZ-topman. „Daar kunnen wij nu niet van afwij ken." Hij spreekt geruchten te gen dat GE Capital, de financie ringsmaatschappij van General Electric, bij de overeenkomst is betrokken. Kan onze correspondent Bert Schampers Irussel - Wie wel eens een bedrag overschrijft naar het buitenland weet dat de kosten daarvan behoorlijk Kunnen oplopen. De Europese Commissie heeft nu een richtlijn klaar die banken niet alleen verplicht de kosten beperken, maar ook overschrijvingen sneller uit te voeren. Europees Commissaris Vanni d'Archirafi (Financiële Dienst verlening) was er vorig jaar zo mer a! achter gekomen dat het door de Europese Unie gepredik te vrije verkeer van kapitaal en diensten allesbehalve soepel ver b een onderzoek kwam aan het licht dat er met het Europese betalingsverkeer vanalles mis is. De internationale overschrijvin gen gebeuren veel te traag en de tosten zijn te hoog. Vaak wor- zelfs dubbele kosten aange rekend. Gisteren kondigde de Italiaanse commissaris dan ook maatrege len aan. Vanni d'Archirafi re- voor dat als betalingen jaar het buitenland even duur zouden zijn als betalingen in het land zelf, dit jaarlijks een bespa- zou kunnen betekenen van vele miljarden ecu. lezwaar De Commissie wil nu een Euro pese richtlijn, die de banken ver plicht er voor te zorgen, dat de overschrijving binnen vijf dagen bij de bank in het buitenland is aangekomen. Deze moet er dan voor zorgen dat de overgeschre ven som een dag later op de rekening van de begunstigde staat. Volgens de richtlijn, die 31 okto ber in de ministerraad wordt besproken, mag een overschrij ving nooit langer dan zes dagen onderweg zijn, tenzij de op drachtgever uitdrukkelijk an ders is overeengekomen. De bank van de opdrachtgever is verantwoordelijk. De opdracht gever zelf heeft twintig dagen, nadat de betaling hadden moe ten aankomen, de tijd bezwaar aan te tekenen. Staat het geld dan nog niet op de rekening van de begunstigde, dan moet de bank de opdrachtgever het hele bedrag plus interest terugbeta len. Vrijwillig De richtlijn voorziet verder dat de banken de kosten van de internationale betaling gedetail leerd en duidelijk mededelen. Die kosten mogen maar een keer worden aangerekend aan de op- drachtgewver en niet aan wie het bedrag ontvangt. De Commissie wil dat de richt lijn eind 1996 van kracht wordt, maar hoopt ondertussen dat de banken alvast op vrijwillige ba sis meewerken aan verbetering van de financiële dienstverle ning. Van onze verslaggever Rotterdam - De Nederlandse rijksoverheid zal voor 1995 bij Ret Infrastructuurfonds van de Europese Commissie in Brus sel subsidie aanvragen voor het zogeheten project Combi- Road: een kruising tussen een trein en vrachtauto. Met de Combi-Road willen de ontwikkelaars -het Nederlands bedrijfsleven, onderzoeks- en onderwijsinstellingen en Verkeer en Waterstaat - een vijfde trans porttechniek over land (naast water, rail en. pijpleiding) in Nederland introduceren. Het om een vervoersysteem voor onbemande en automatisch be stuurde voertuigen op speciaal ontworpen baanvakken van drie meter breedte. 3e elektrisch aangedreven voer- fuigen kunnen afzonderlijk een spoorwagon of oplegger/aanhan ger met containers over de baan takken, Hiervoor bevat het baanvak zowel rails als vlak, betonnen randen. Het voertuig, fen Platte trekker, rijdt op luchtbanden. Het transportsysteem biedt de mogelijkheid tot een naadloze aansluiting op weg- en railver- v°er. De voertuigen rijden maxi maal vijftig kilometer per uur, "aardoor de milieubelasting naar verwachting beperkt is en Jet geluidsniveau laag blijft. ?et is de bedoeling begin '96 op e Maasvlakte een proeftraject 'an twee kilometer aan te leg- Geraamde kosten: veertig punt Arnhem/Nijmegen. Op de lange termijn voorziet Combi- Road (een vinding van metaalbe drijf Holiandia) toepassingsmo gelijkheden in het Ruhrgebied, Alpengebied en Oost-Europa, bijvoorbeeld op het traject Dres- den-Praag. Een medewerker van het beroemde Duitse porcelein-fabrikant Meissen gooit een mand met nep-merkporcelein uit het raam op straat kapot. In Duitsland duiken de laatste tijd steeds vaker grote partijen vazen en schalen die slechte kopieën zijn van grote merknamen. De grotse porcelein-fabrikanten zijn een campagne begonnen tegen dit 'nep-porcelein'. foto epa Washington (rtr/krf) - De voormalige president-direc teur van de geruchtmakende Bank of Credit and Commer ce International (BCCI), Mo hammed Swaleh Naqvi, heeft in Amerika 11 jaar gevange nisstraf gekregen. Naqvi moet ook 255 miljoen dol lar terugbetalen. De Amerikaan se federale rechtbank oordeelde de oud-topman schuldig aan fraude, afpersing en samenzwe ring. In juli 1991 grepen de financiële autoriteiten in toen bleek dat BCCI zich inliet met omvangrij ke fraudezaken en het witwassen van geld uit het criminele cir cuit. Over de hele wereld werden toen kantoren gesloten. Onge veer 250.000 spaarders wachten nog steeds op hun geld. Eerder dit jaar was BCCI-top- man Naqvi door een rechter in Abu Dhabi al veroordeeld tot veertien jaar cel. Naqvi heeft van de Amerikaanse rechtbank in het grootste bankschandaal in de geschiedenis de hoogst moge lijke straf gekregen nadat hij in juli van dit jaar de misdrijven bekende. De verliezen die voortkomen uit deze internationale bankaffaire worden geschat op meer dan 10 miljard dollar. Het Amerikaanse ministerie van justitie stelt dat Naqvi's handelingen aan de overheid en verscheidene Ameri kaanse banken bij elkaar 255 miljoen dollar hebben gekost. De uiteindelijke celstraf voor Naqvi valt lager uit dan het vonnis van elf jaar. De recht bank vond dat het huisarrest dat de oud-bankier de afgelopen drie jaar heeft ondergaan in de straf moest worden meegeno men. Naqvi dient hierdoor acht jaar achter de tralies door te brengen. Rechter Joyce Hens Green bena drukte in haar vonnis de drei ging die van BCCI uitging op de integriteit van het Amerikaanse bankensysteem. „Zonder uw lei ding, zonder uw voortdurende criminele activiteiten, zouden de verliezen niet zo groot zijn ge weest." gen. Jojoën gulden. In de tweede Panfase gaat het om de aanleg een tracé tussen Maasvlakte n Eemwaalhaven (nabij NS- Jjngeercomplex Kijfhoek), lerdoor kan volgens projectdi recteur ir. E. Heere van Combi- °au de poort van de container- erminal (Maasvlakte) naar het 5ten van het land worden ver- schoven'. Dit tracé van vierenveertig kilo- ®eter (kale kosten: 1 miljard rWen) kan, aldus Combi-Road, enen als voortraject van de e uweroute. Het vervoersys- ®'J,00ral toepasbaar in ver- lijkte gebieden, moet drie 1 ]oen containers per baan per ar kunnen verwerken, "e volgende stap (na 2004) is ::n verbinding van Rotterdam Antwerpen en het knoop- Tl-buizen in produktie bij Philips Lighting in Roosendaal. Van onze verslaggever Paul Verlinden Roosendaal - Philips Invents. Maar dit keer niet zo zeer for you, want de 'nieuwe genera tie' tl-lampen die gisteren bij Philips Lighting in Roosen daal gepresenteerd werd, is vooral interessant voor de grootverbruiker. Niet dat TLD 80 N(ieuwe) G(eneratie) voor de consument ongeschikt is -hij zal ze in de toekomst 'en masse' gaan ko pen - maar de energiebesparing die de lamp oplevert, is vrij marginaal en pas echt interes sant bij gebruik in grote hoe veelheden. De introductie van de nieuwe lamp, die in november op de markt verschijnt, betekent de vijfde (r)evolutie op het gebied van tl-techniek. Revolutionar was de introductie van tl-lamp in 1950, daarna is de 'buis' ver der geëvolueerd. In 1978 werd de diameter van 38 mm naar 26 mm teruggebracht. In de jaren daar na ging de (kleur)kwaiiteit van het licht omhoog. In 1982 kwam de 'hoogfrequente' lamp op de markt. Inmiddels produceert Philips een aantal tl-lampen naast elkaar. De beste kwaliteit wordt gele verd door de TLD 80, die een aandeel heeft van 40 procent in Philips' tl-produktie. Die lamp wordt nu vervangen door de nieuwe generatie. In Nederland worden tl-lampen gemaakt in de Philips-vestigingen in Roosen daal en Terneuzen. „Ruim tien jaar is het stil ge weest aan het tl-front," aldus product-manager Henk Roth- man, van Philips Lighting bij de presentatie van de nieuwe lamp. „Maar nu zetten we een nieuwe stap op het gebied van tl-tech niek. Het komt er op neer dat we een inwendige coating in de buis hebben aangebracht waardoor het kwik - dat nodig is om de tl-lamp te laten branden - niet langer geabsorbeerd wordt. De iichtterugval wordt daardoor sterk verminderd." De nieuwe techniek betekent niet dat de levensduur van de lampen verlengd wordt (max. 12.500 branduren), wel dat de lichtsterkte minder snel terug loopt. Bij de huidige TLD 80-lampen blijft van de oor spronkelijke lichtsterkte na 8000 branduren 85 procent over, bij de nieuwe generatie is dat 95 procent. Bovendien verbruikt de nieuwe buis iets minder energie. De nieuwe generatie is vooral interessant voor grote ruimtes, want er zijn minder lampen no dig om dezelfde lichtsterkte te houden. Dat levert een aardige kostenbesparing (aanschaf/ener gieverbruik) op. Voor de consument is het minder interessant; hij zal het niet zo snel merken aan die ene lamp die in de keuken of de garage hangt. Ook de gevolgen voor zijn energierekening zijn te verwaar lozen. Wel betaalt hij voor de nieuwe lamp één procent meer. (De winkelprijs ligt tussen de 15 en 20 gulden). Keus blijft er echter genoeg voor de consument. Philips produ ceert ook nog andere, goedkope re tl-lampen. Daarvan neemt de lichtsterkte veel sneller af; na 5000 uur al minder dan 80 pro cent van de oorspronkelijk kracht. Toch bepalen die lampen nog steeds het grootste deel van de Philips-produktie. „Wij hopen natuurlijk dat de nieuwe generatie een groter aan deel in onze produktie krijgt, maar we gaan daar voorlopig niet vanuit," aldus Rothman, die erg terughoudend was met cij fers, want 'we willen onze con currentie niet graag in de keu ken laten kijken'. Wel liet hij los dat Philips in Nederland ruim 50 procent van de markt in handen heeft. Die markt bestaat uit 'enkele tiental len miljoenen tl-lampen per jaar'. Philips denkt niet dat zijn aan deel erg zal groeien. De ver wachting is dat de concurrentie met prijsverlagingen zal reage ren. Arnhem - Dertig nieuwbouwprojecten voor de gecombineerde produktie van elektriciteit en warmte (WKK-installaties) kun nen doorgang vinden. Dit hebben EnergieNed (energiedistribu tiebedrijven) en de SEP (de producenten van elektriciteit) besloten. Het besluit is conform de aanbevelingen van een onafhankelijke werkgroep. De SEP bekijkt nog hoeveel grote centrales ons land in de toekomst nodig heeft. München - Siemens wil de produktiviteit binnen de onderne ming in de komende twee tot drie jaar met 20 a 30 procent verhogen. In alle onderdelen van het concern is kostenverlaging en produktiviteitsstijging per werknemer gewenst. Ook moet er meer aan vernieuwing worden gedaan en moeten nieuwe markten worden aangeboord. Siemens is tegenstander van importbelemmeringen in Duitsland voor goederen uit lage-lo- nenlanden. Het bedrijf produceert zelf ook in dergelijke landen en in Azië. St. Louis - Een sterke groei in de sector militaire luchtvaart heeft de kwartaalwinst van de Amerikaanse vliegtuigbouwer McDonnell Douglas laten stijgen tot het record van 161 miljoen dollar 270,7 miljoen). De winst over de eerste negen maanden van dit jaar is daarmee opgelopen tot 433 miljoen dollar 728 miljoen). De winst in het vergelijkbare kwartaal van 1993 bedroeg nog 142 miljoen dollar 238,8 miljoen). Naast een relatief beschei den bedrijfsresultaat van 8 miljoen dollar 13,45 miljoen) van de sector civiele luchtvaart zorgde de militaire poot van het concern voor het merendeel van de winst. In China kan arbeid nog erg intensief zijn. Hier transpor teert een fietsenverkoper zijn enorme voorraad koopwaar door de stad Shanghai. De Chinese regering overweegt ondertussen om de regels te vereenvoudigen die het mogelijk maken staatsbedrijven failliet te laten verklaren. Als de financiële problemen van zulke bedrijven onoverkomelijk zijn, zullen de autoriteiten hen failliet verklaren.Welke bedrijven bankroet gaan, melden de autoriteiten binnenkort. Hengelo - Hollandse Signaal in Hengelo heeft gisteren opnieuw een reorganisatie aangekondigd. Daardoor vervallen 125 van de 3000 arbeidsplaatsen. Gedwongen ontslagen zijn volgens de onderneming met te vermijden. In de afgelopen drie jaar heeft Signaal als gevolg van de teruglopende markt voor defensieap- paratuur al 1600 banen geschrapt. Reden voor de nieuwe inkrimping is de overcapaciteit bij zowel de produktie- als de stafafdelingen. Deze reorganisatie dient in 1995 haar beslag te krijgen. Den Haag - Nederland heeft zich onttrokken aan het gemeen schapsrecht bij de heffing van overdrachtsbelasting. Daardoor is een Nederlands filiaal van een Duitse vennootschap ten onrech te aangeslagen voor overdrachtsbelasting. In voorkomende ge vallen zal Nederland hier gevestigde bedrijven, die opereren onder de vlag van een rechtsvorm van een van de landen van de Europese Unie, net zo moeten behandelen ais Nederlandse nv's of bv's. Tot die harde uitspraak is, naar eerst nu blijkt, het Europese Hof van Justitie gekomen op 12 april 1994. De Belastingkamer van de Hoge Raad heeft de opgelegde aanslag in de overdrachts belasting inmiddels ongedaan gemaakt. De zaak draaide om een Duitse dochtermaatschappij (GmbH) van een groot Amerikaans concern. De Amerikaanse moeder had ook een Nederlandse bv. In het kader van een reorganisatie werd het Nederlandse filiaal van de Duitse dochter overgedaan aan de Nederlandse dochter. Die overdracht viel volgens de Nederlandse fiscus niet onder de vrijstelling van belasting bij interne reorganisaties. De Nederlandse bv kreeg de aanslag overdrachtsbelasting. Den Haag (anp) - Koninklijke PTT Nederland (KPN) start op 1 januari volgend jaar met de Bel Compagnie (een samenwer kingsverband van Endemol en Novomedia) een zogenoemde Call Factory. Het bedrijf moet massale hoeveelheden telefoonge sprekken verwerken die op gang kómen na televisieprogramma's en reclameboodschappen in kranten of op televisie. „Het verwerken van miljoenen telefoongesprekken is nogal problematisch," aldus een woordvoerder van KPN. „Daarom wordt er tot op heden terughoudend gedaan met oproepen voor dit soort telefoontjes." In het verleden is het telefoonnet enkele keren volledig overbe last geraakt na aansporing van tv-presentatoren of reclamema kers een bepaald telefoonnummer te bellen. De Call Factory krijgt een capaciteit van 2250 telefoonlijnen; drie keer zoveel als de huidige 06-centrale van de PTT. De bestaande KPN-infrastructuur wordt ervoor gebruikt. Over het investeringsbedrag wilde de woordvoerder van KPN niets zeggen. Wel zei hij dat de Call Factory voor 55 procent eigendom wordt van de Koninklijke PTT. De Bel Compagnie krijgt een belang van 45 procent.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1994 | | pagina 7