G i Een zoon eert zijn vader DE STEM Koordirigent Koniuszek brengt Pools herdenkingsprogramma RTL5 geeft 'Lijn 5' een andere formule Ontbijt-TV staat nu sterker in de schoenen Russen tonen verloren gewaande kunstschatten Landkaarten van drie eeuwen maken geschiedenis in Leuven JÜ SUSKE WISKE HAMBONE BOES ONTDEK DE VERSCHIL KRO investeert fors in dagelijks ochtendprogramma A7 Garantieregeling ook voor niet-rijksmusea pE STEM ÈB-VftLT Her w pa „Ik ben opgegroeid in een buurt waar bij ieder gezin de achterdeur altijd open was. Dat kom je nu niet meer tegen." Joost Zwagerman, schrijver Door onze redacteur Hans Rooseboom Breda - Koordirigent Hu- bert Koniuszek is de zoon van een Poolse bevrijder. De geboren Bredanaar Ko niuszek (1956) ziet het Poolse programma dat hij zondag dirigeert als een eerbetoon van een zoon aan een vader. Poolse muziek uit de 17e, 18e en 20e eeuw zal klinken tijdens dat Herdenkingsconcert in de Bre dase Antoniuskerk. „Mijn vader móet bij dat concert aanwezig zijn. Het gaat wat minder goed met hem, maar ik zal hem er desnoods heendragen", aldus zoon Hubert Koniuszek. Voor het concert kon de dirigent putten uit zijn rijke voorraad Poolse muziek, tijdens vele be zoeken aan het geboorteland van zijn vader verzameld. De werken zullen worden uitgevoerd door de drie koren waarvan Konius zek de vaste dirigent is: Kamer koor Varietas (Breda). Kamer koor Tourdion (Waalwijk) en Vocaal Ensemble Fermate (Den Bosch). De koren worden bijge staan door het strijkorkest Archi Amici uit Breda. Hubert Koniuszek hecht eraan het concert op te dragen aan zijn vader. „Het verhaal van mijn vader is heel ingewikkeld. Hij werd in 1922 geboren op het platteland in het zuidoosten van Polen. Het hele dorp werd aan het eind van de jaren '30 door Stalin gedeporteerd naar Sibe rië. Via omzwervingen naar Is raël en Zuid-Afrika belandde hij uiteindelijk in Schotland. Daar werd de Poolse Divisie .gefor meerd die aan de invasie zou meedoen. Mijn vader werd mo tor-ordonnans. Twee dagen na D-Day landden de Polen in Nor- mandië. Met grote verliezen ruk ten zij op door Noord-Frankrijk en België. Na de bevrijding van Breda kwam hun opmars tot staan. Ze konden niet verder en bleven dus in de stad hangen. Velen trouwden er". Nederlands De kinderen Koniuszek (Huberts broer Jos is de bekende lange-af- standsloper) zijn geheel Neder lands opgegroeid. „Wij spraken thuis Nederlands. Mijn vader ook. Dat kwam omdat mijn oma, de moeder van mijn moeder, met reuma in bed lag. Ze zei: bij mij komen alleen mensen over de vloer die Nederlands spreken. Dat leerde mijn vader dus ra zendsnel. Kun je nagaan hoe groot de liefde was. Veel van die andere Polen hebben nooit be hoorlijk Nederlands leren spre ken". Vader Koniuszek heeft zijn ouders nooit meer terug gezien. Na de oorlog viel het stuk van Polen waar hij werd geboren onder de Sovjet-Unie. „Mijn va der is in Nederland helemaal opnieuw begonnen, een nieuw leven. Hij keek nooit meer terug, en vertelde ook maar weinig over zijn leven. Hij kreeg een baan bij de Enka, de Poolse bevrijders kregen daarbij voor rang." Het enige Poolse aan Hubert Koniuszeks jeugd was het 'Poolse schooltje'. „Op zaterdag middag, na de gewone school, gingen we daar naartoe. Op de Poolse school leerden we Pools, Poolse liedjes en Poolse dansen. Mijn muzikaliteit is daar erg gestimuleerd. Meer dan anders gebeurd zou zijn, want muziek en dans zijn niet de sterkste kanten van de Nederlandse cul tuur". Lachen Gediscrimineerd of anders be handeld heeft hij zich als kind nooit gevoeld. „Alleen mijn naam konden ze nooit uitspre ken, maar daar moesten we al leen maar om lachen. De bevol king van Breda liet altijd mer ken hoe dankbaar ze waren, méér dan het gemeentebestuur. Bij de jaarlijkse herdenking werd bijvoorbeeld de Poolse am bassadeur uitgenodigd. Die ver tegenwoordigde het regime dat ervoor zorgde dat die mensen niet naar hun vaderland konden terugkeren. Dat stak wel." Na het gymnasium ging Hubert Koniuszek naar het conservato rium in Tilburg om klassiek gi taar te studeren. „Uiteindelijk ben ik overgestapt naar koor- en orkestdirectie, hoofdvak koordi rectie. Ik heb direct gekozen voor kleine clubs, kamerkoren. Want alleen dan kun je met amateurs iets bereiken. Wat ik wil bereiken is die mensen goed leren zingen in drie jaar. Dat is mijn doel, niet bijvoorbeeld een concert. Dat is geen doel in zich zelf, wel een middel om ama teurs te motiveren." Italianen Het programma voor het concert van zondag vermeldt werken van de componisten Mikolaj Zie lenski (plm. 1600) en Grezgorz G. Gorzicki (plm. 1700). „Er werd in de barok in Polen druk gecomponeerd. In Warschau en Krakov waren hoven, zowel van de koning als van de (aarts-)bis- schop. Aan het hof waren com ponisten verbonden. In die tijd zaten er ook Italianen in Polen. Enige invloed daarvan hoor je wel in de Poolse muziek, maar er is toch duidelijk sprake van een eigen geluid". In tegenstelling tot Italiaanse, Franse en Duitse barokmuziek is de Poolse muziek uit die tijd volstrekt onbekend in het bui tenland. Koniuszek: „Dat komt mede omdat er na de oorlog veel staatsopdrachten naar heden daagse componisten gingen. Daarmee heeft de Poolse muziek naam gemaakt". Van die nieuwere generaties zal er ook muziek gezongen worden tijdens het Bredase herdenkings concert: Koszewski, Lutoslaws- ki, Górecki, Penderecki. Smeekbede Tenslotte vraagt Hubert Konius zek speciale aandacht voor twee werken van Nederlandse compo nisten, die het programma com pleteren. „Speciaal voor dit concert heeft Paul van der Mast uit Breda het stuk Zostawcie nas geschreven, op een tekst van de Poolse dich- Van onze rtv-redactie 'Lijn 5', het nogal bekritiseerde live-programma van RTL5, gooit het voortaan over een totaal andere boeg. De formule van wisselende presentatoren maakt plaats voor het vaste duo Ton van Royen en Mariska Hulscher, die om de beurt een aflevering voor hun rekening nemen. Daarnaast draaft - eveneens nieuw - steeds een andere gast op. In de eerste uitzending vanavond is dat de bekende strafpleiter mr. Abraham Moszkowicz die praat over 'het spook van de georganiseerde misdaad'. In de nieuwe opzet keert Lijn 5 nog maar één keer per avond terug op de maandag-, dinsdag-, woensdag- en donderdagavond en duurt dan een half uur. De nieuwe formule blijft voorzien in een directe reactie van kijkers via de telefoon of fax. Programmadirecteur Fons van Westerloo toont zich verheugd. „We hebben een vrij ongestruc tureerd programma omgebouwd tot een journalistieke uitzending met belangrijke gasten", aldus de per 1 oktober in dienst getre den directeur. Ton van Royen deed ervaring op bij Radio Noord Holland en AT5. Bij dit laatste Amsterdamse tv- station maakte hij naam met een serie portretten van politici tij dens de afgelopen verkiezingen. Voor juriste en journaliste Ma riska Hulscher is Lijn 5 haar tv-debuut. Als journaliste was ze hoofdredacteur van het tijd schrift Basta en schreef ze voor diverse regionale dagbladen. 'Lijn 5', RTL5, 22.15 uur ter Tadeusz Rózewicz, die in de oorlog partisaan was. De titel betekent Laat ons. Het is een smeekbede aan jongere mensen om de oorlogsgeneratie maar te vergeten, laat ons maar. Het tweede Nederlandse stuk, waar mee het concert wordt besloten, is van Herman Strategier, op een tekst van de 15e eeuwse Bra bantse dichter Anthonis de Roo- vere. Vander Mollenfeeste: een schitterend, vrolijk stuk, dat uit eindelijk wel om het thema 'de dood' draait. Jammer dat koren zo'n werk nooit eens op het repertoire nemen en steeds weer dezelfde afgezaagde stukken kiezen". Voor dit herdenkingsconcert heeft Hubert Koniuszek van de gemeente 's-Hertogenbosch een subsidie van 1500 gekregen. „We voeren het concert namelijk ook één keer in Den Bosch uit. Van Breda hebben we 00,00 ontvangen, en dat vindt ik toch wel een beetje vreemd, want het gaat Breda veel meer aan". „Al anderhalf jaar geleden heb ik dit concert aangemeld bij de gemeente Breda en een optie genomen op de Grote Kerk in het weekend van 28/29 oktober. Een half jaar geleden kreeg ik bericht van het herdenkingsco mité: geen belangstelling. De Kerk was inmiddels bezet voor een ander bevrijdingsconcert. Navraag leerde mij dat ze von den dat er 'allemaal muziek van Poolse componisten' op mijn programma stond. Terwijl ze op dat andere concert Lutoslawski uitvoeren!" Met moeite en pijn is het Ko niuszek .gelukt om een weekeind eerder de Antoniuskerk te krij gen voor zijn concert. „Ik wilde het concert niet terugtrekken. Ik zit nooit om concerten te sprin gen, maar dit concert wilde ik voor één keer in mijn leven per se geven". Want het is een eerbetoon van een zoon aan een vader. En van een stad aan haar bevrijders. I Zondag 23 oktober. Breda, Anto niuskerk, 15.00 uur. 'Dziekujemy wam Polacy! Muziek van Poolse componisten'. Concert door ka merkoor Varietas, vocaal ensem ble Fermate, kamerkoor Tour dion en instrumentaal ensemble Archi Amici. Muzikale leiding Hu- bert Koniuszek. Hubert Koniuszek: „Er werd in de barok in'Polen druk gecomponeerd, "foto de stem/johan van gurp Door Maarten van de Rakt Na een proefperiode gaat Ontbijt-TV nu echt goed van start. De KRO heeft de bezem door het programma gehaald. Het moet allemaal flitsender en appetijtelijker. „We kun nen ons eigen spoor trekken zonder achter het wereld nieuws aan te hoeven hobbe len. Een Nova zijn we niet, maar ook geen 5 Uur Show", meldt eindredacteur Jan van Galen. Ontbijt-TV begon op 3 januari als een gezamenlijk produkt van KRO, NCRV en Ikon. Na een verdeling van taken op het vlak van dagtelevisie, is Ontbijt-TV voortaan een programma van al leen de KRO. De leiding heeft er een 'speerpunt' van gemaakt. Een verdubbelde redactie, ande re presentatoren (Rocky Tuhute- ru en Dieuwertje Blok), een gro ter budget, een andere lokatie met een nieuw decor, aansluiting op een internationaal uitwisse- lings-netwërk en elke ochtend een satellietverbinding met een verslaggever in het land. „Daar zijn we allemaal erg trots op. We zijn een serieus actuali teitencentrum geworden", ver heugt Van Galen zich over de forse technische en personele vooruitgang. Wat voor bedrag met de investering is gemoeid, weet de eindredacteur niet. „Er kan nu veel meer. Het pro gramma had eerst een auditief karakter. Dat was ook een zwak tebod. We konden geen eigen reportages brengen en ook geen live-schakelingen. Nu komen we een stuk sterker voor de dag. Voor de KRO is dit ook een manier om zich zelfbewuster, professioneler en eigentijdser te presenteren. Ontbijt-TV wordt minder saai dan voorheen, snel ler in de opbouw. En er moet over gepraat worden." Het pakket informatie behelst drie journaals, achtergronden, Rocky Tuhuteru weer, verkeer, sport, cultuur en vrije tijd. Gekozen is voor een herkenbare opzet. De onderdelen keren op vaste tijdstippen terug. Dagelijks worden verschillende eigen reportages gebracht. Elke ochtend reist een cameraploeg het land in om bovenop het nieuws te staan. „Zo kunnen we bij stakingen zijn of de ontrui ming van een kraakpand", be denkt Van Galen een paar voor beelden. „Er is niet elke dag keihard nieuws op lokatie. Dat kan ge woon niet. Op zulke dagen kun nen we iets curieus doen. bij voorbeeld op maandagochtend gaan ontbijten bij een voetballer die zondag èen rode kaart heeft foto bernd rouabh gekregen waarover commotie is ontstaan." Van Galen voorspelt dat Ontbijt- TV al met al journalistiek een forse stap vooruit zet. „We kun nen onze eigen keus maken uit de maalstroom van het nieuws. Die keuze ligt dicht bij de be langstelling van het publiek, daar waar de mensen over pra ten." Profiteren Ontbijt-TV kan wat speelser zijn. Serieuze zaken worden aan tafel gepresenteerd, luchtigere onderwerpen vanaf een bank. Op het dak van de voormalige concertstudio, die verbouwd is tot tv-studio, staat een camera die een weerbeeld geeft van de omgeving. Het doet een beetje denken aan Studio Lillehammer tijdens de Olympische Winter spelen. Anderzijds levert Ontbijt-TV plaatjes in: het krantenoverzicht moet het doen zonder foto's, nu de betrokken fotografen er geld voor vragen. „We moeten de vol le mep betalen. Drie foto's vijf seconden in beeld brengen, kost al gauw duizend gulden. Daar beginnen we niet aan", aldus Van Galen. „Ér is belangstelling voor Ont bijt-TV. In krakkemikkige om standigheden haalden wij rond 200.000 kijkers. In de zomer, toen wij gestopt waren, kwamen de ochtendjournaals op 70.000 kijkers. We kunnen profiteren van eikaars aanwezigheid, zo blijkt. Bij volwaardige televisie hoort gewoon Ontbijt-TV." Evalueren Begin juni stopt het ochtendpro gramma. „We gaan er drie maanden uit. Dat geeft ons de kans om te evalueren en het programma waar nodig bij te stellen. Vanaf september gaan we door en dan 52 weken per jaar. Dat is in de meerjarenplan ning van de KRO vastgelegd. Dit seizoen beschouwen we als een tussenjaar." Dieuwertje Blok en Rocky Tuhu teru komen op de stoelen van Karin de Groot en Wim Neij- man. Karin de Groot zal bij de NCRV andere programma's pre senteren en Wim Neijman gaat met de vut. „Rocky, die ik vooral van Langs de Lijn ken, heeft een goede journalistieke basis en een manier van doen die bij dit pro gramma past. Ik heb er nooit aan getwijfeld om hem te bena deren", motiveert Van Galen. „Toen Karin afviel, heb ik een lijst samengesteld met twintig namen. Ik kwam in mijn gedach ten steeds uit op Dieuwertje." Ontbijt-tv, Nederland 2, 7.33 uur MAANDAG 17 OKTOBER 1994 Door onze correspondent Kees Elenbaas Moskou - In maart volgend jaar zal het beroemde Hermitage Museum in Sint Petersburg een tentoonstelling houden van 75 verloren gewaande werken van impressionisten en post-i®. pressionisten. De werken van ondermeer Degas, Cézanne Toulouse-Lautrec, Monet, Pissaro, Renoir en Van Gogh zijn 50 jaar lang verborgen gehouden in de kelders van Hermitage Museum. Het grootste deel van de collec tie is afkomstig uit het landgoed van Otto Krebs in het Duitse Holzdorf, niet ver van Weimar. Krebs bezat een kwalitatief en kwantitatief unieke verzameling. Na de dood van Krebs in 1941 bleef de kunstverzameling op zijn landgoed, totdat de Sovjet troepen aan het eind van de oorlog arriveerden. Algemeen werd aangenomen dat de collec tie verloren was gegaan, maar nu blijkt dat de Sovjetautoritei ten de waardevolle doeken in het diepste geheim overbrachten naar Sint Petersburg. Directeur Michail Pjotrovski van ,het Hermitage Museum heeft tij dens een bezoek aan de Verenig de Staten het bestaan van de collectie wereldkundig gemaakt en tegelijkertijd aangekondigd dat de werken in maart worden tentoongesteld. Pjotrovski zegt dat hij tot 1991 - het jaar waarin de Sovjet-Unie uiteenviel - zelf niet van het bestaan van de kunstschat op de hoogte was. Dat is een nogal opmerkelijke uitspraak voor iemand die in 1954 op 10-jarige leeftijd zijn carrière in het museum begon. Het klinkt nóg ongeloofwaardi ger als men bedenkt dat de va der van Pjotrovski 26 jaar lang de scepter zwaaide in het Hermi tage Museum. Maar de aanwe zigheid van deze en andere kunstschatten van buitenlandse origine was tot 1991 strikt staatsgeheim en Russische mu seumdirecteuren hebben tot drie jaar geleden steeds het officiële standpunt van het Politbureau moeten verkondigen: 'We heb ben niets en we weten niets'. Directeur Pjotrovski is zich er van bewust dat het tentoonstel, len van de werken een nogal delicate aangelegenheid is waarschijnlijk heftige reakties in Duitsland teweeg zal brengen. De voor de hand liggende vraag van die kant zal immers zijn: 'Wanneer worden die schilde rijen teruggebracht naar Duits land?' Maar Pjotrovski wil ziet voorlopig niet bezig houden met de eventuele juridische claims die het gevolg kunnen zijn van de tentoonstelling. Dergelijke vraagstukken horen volgens hem in een rechtszaal thuis en bovendien heeft de Rus sische regering het laatste woord als het gaat om het teruggeven van kunstschatten. Dat de kwes tie inderdaad uiterst delicaat is, bleek uit de reactie - beter ge zegd de weigering om een reactie te geven - van het Duitse Consu laat in Sint Petersburg. Een woordvoerder van het Consulaal wilde slechts kwijt dat er sinds kort een legale basis is voor het behandelen van dit soort kwes ties, de culturele overeenkomst tussen Duitsland en Rusland Daarin staat een bepaling dat kunstschatten 'die in de oorlog verloren zijn gegaan' in principe moeten worden teruggegeven. Maar de moeizame discussies in de op grond van het culturele verdrag opgerichte bilaterale commissie gaan natuurlijk steeds over de voorwaarden waaronder dit moet gebeuren. Rusland blijkt tot nu toe eigen lijk slechts bereid om in Duits land buitgemaakte kunst terug te geven, als de Duitsers bereid zijn om uit Rusland geroofde kunst weer terug te bezorgen. Leuven (anp) - Een ambitieuze tentoonstelling in de Belgische universiteitsstad Leuven over drie eeuwen Nederlandse carto grafie wil de bezoekers niet alleen meer leren over de kaarten zelf, maar ook een weerspiegeling zijn van de historische, politieke, culturele en militaire ontwikkelingen in die periode. Op de expositie 'Eenheid op papier, de Nederlanden in kaart van keizer Karei tot Willem I' zijn ruim 150 kaarten te zien die volgens de organisatoren worden gerekend tot de fraaiste en kostbaarste exemplaren in heel de wereld. Van de 16e tot de 19e eeuw zijn veel meer kaarten gemaakt die de Nederlanden als geheel voor stellen dan afbeeldingen van de noordelijk of zuidelijke provin cies afzonderlijk. De meesten zijn versierd met kleurrijke wa penschilden en klederdrachten, met stadsgezichten en scheeps- types, met allegorische beelden en historische figuren. Op de tentoonstelling zijn niet alleen alle bekende kaarten van de XVII Provinciën te zien, maar ook die waarop de Nederlanden zijn afgebeeld in de vorm van een leeuw, de Leo Belgicus. De cartografie ontwikkelde zich vanaf 1530 aan de universiteit van Leuven tot een wetenschap pelijke discipline. De kaarten makers uit die tijd wisten de grootst mogelijke wetenschappe lijke precisie te koppelen aan een artistieke vormgeving van hoge kwaliteit, aldus de samen stellers. Een van hen, Gerard Mercator, gaf de Leuvense school een wereldwijde uitstra ling. In de tweede helft van de 16e eeuw werden de Leuvense vin dingen in de Antwerpse metro pool artistiek vervolmaakt en tot een commercieel succes ge maakt. Daar verschenen ook de eerste atlassen. In diezelfde pe riode viel de Nederlandse een heid politiek uiteerk Onder de ruim 150.000 emigran ten die als gevolg daarvan van uit het zuiden naar het noorden vertrokken, bevonden zich ook de meeste kaartenmakers uit Vlaanderen en Brabant. Begin 17e eeuw nam Amsterdam de rol van Europese hoofdstad van de cartografie over van Antwerpen. Daarin kwam honderd jaar geen verandering. Hoewel de Nederlanden politiek gezien geen eenheid meer vorm den, werden noord en zuid nog steeds op de meeste kaarten als één geheel afgebeeld. Die kaar ten roepen volgens de samenstel lers van de expositie op tot eens gezind verzet tegen Spanje. Ze geven ook vorm aan de hoop die lange tijd bestond om alle pro vincies te herenigen en ze tonen aan dat na de erkenning en be zegeling van de scheiding in 1648 een zekere mate van ver bondenheid bleef bestaan. De eenheid van de Nederlanden keerde tenslotte voor korte tijd terug, eerst .onder Frans gezag en later, gedurende 15 jaar als Verenigd Koninkrijk onder Wil lem I. Die bewogen en boeiende geschiedenis van bijna drie eeu wen wordt op de tentoonstelling niet alleen in beeld gebracht door de kaarten. Er zijn ook meer dan honderd andere kunst werken te zien, zoals vorstenpor- tretten, afbeeldingen van veld slagen, propagandaprenten, in strumenten, originele archief stukken, penningen en beeld houwwerken. De expositie is tot 4 december te zien in de Predikherenkerk in Leuven. Den Haag (anp) - Ook niet-rijks musea kunnen gebruik gaan ma ken van de regeling dat het rijk zich garant stelt voor verzeke ringspremies bij grote tentoon stellingen. Minister Zalm (finan ciën) en staatssecretaris Nuis (cultuur) hebben daartoe beslo ten. Tot nu toe gold de regeling al leen voor rijksmusea. Daarbij stelt de staat zich geheel of ge deeltelijk garant voor eventueel verlies van of blijvende schade aan kunstwerken die voor grote (inter)nationale exposities b bruikleen worden gegeven. Da' drukt die verzekeringspremies, die de afgelopen jaren zeer hoog zijn opgelopen. De exposities waarvoor de staat een garantie afgeeft, moeten van groot nationaal belang zijn en de tentoonstellingsruimte moet vol doen aan bepaalde veiligheids- en conserveringseis.en. RADIO OMROEP BRABANT Nieuws: zie Radio 1 7.05 Brabants nieuws, actualiteiten en de krant in Bra- h nt 7 55 Weerman Johan Verschuuren. 08 Brabants nieuws. 8.10 Radio Nieuws trale 8.32 Brabants nieuws, actualitei- en weerman. 9.03 Brabants nieuws. O 07 Muziekkiosk. 10.03 Brabants nieuws. 10 07 Draaibank. 11.03 Brabants nieuws. 11 07 Van harte. 12.05 Brabants nieuws „„'actualiteiten. 12.55 Bericht voor boer „n tuinder. 13.08 Brabants nieuws. 13.10 Radio Nieuws Centrale, 13.32 Brabants „ieuws 13-34 Muziek, Brabantse produk- Ües 14.03 Brabants nieuws. 14.08 Mu ziek 15-03 Brabants nieuws. 15.05 Conga Rrabant. 16.03 Brabants nieuws. 16.05 uitlaat 17-05 Brabants nieuws, actualitei ten en reacties luisteraars. 17.50 De agen da 17.55-18.00 Nieuwsoverzicht OMROEP ZEELAND ANP-nieuws: zie Radio 1. 7.05 Nieuws en actualiteiten met om 7.15 het weer in de provincie. 7.25 Weekend-overzicht sport. 7 32 regionaal nieuwsoverzicht. 7.35 de dag van... 7.45 agendatip en agenda. 7.50 regionaal nieuwsoverzicht. 8.08 Radio Nieuwscentrale. 8.35-9.00 Nieuws en ac tualiteiten, met om 8.45 Wekelijkse co lumn Bob en Co. 12.05 Nieuws en actuali teiten met om 12.15 het weer in de provincie. 12.32 Regionaal nieuwsover zicht. 12.34 Wegwies, 12.43 reportage, vraaggesprek. 12.55 De agenda. 13.08-13.30 Radio Nieuws Centrale. 16 03 Sportmeneer. 17.05 Nieuws en ac tualiteiten met om 17.15 het weer in de provincie en 17.32 regionaal nieuwsover zicht, 17.35-18.00 De Zeeuwse tijdmachi ne met om 17.55 De agenda RADIO 1 Elk heet uur en 7.30, 8.30, 12.30, 13.30, 16 30, 17.30, 18.30 en 06.30 Nieuws. 7.07 Hier 'en Nu. (8.45 en 11.45 Kerkelijke actualiteiten, 9.20 De ombudsman, 10.10 Daar en toen). 12.07 Tijdsein, 14.05 Nieuwsradio. 19.04 Tijdsein. 22.04 Spor tradio. 23.07 Met het oog op morgen. 0.04 Damokles. 1.02-7.00 Niemandsland RADIO 2 Elk heel uur nieuws. 7.04 De havermout- show. 9.04 Gouden Uren. 12.04 Het hart van twee. 14.04 Radio 2 Matinee. 17.04 Fileradio. 18.04 mensen. 19.04 Witte ro zen. 20.04-24.00 Tussen acht en midder nacht RADIO 3 Elk heel uur nieuws. 6.04 Breakfast-dub. 9.04 Arbeidsvitaminen. 12.04 Denk aan Henk. 14.04 Carola. 15.04 The magie friends. 77.04 Rinkeldekinkel. 18.04 De Avondspits. 19.04 Spoor 7. 20.04 Forza. 21.04 Villa 65. 0.04 Nachtwacht. 2.00 Vacuüm. 4.02-6.00 Pyjama FM RADIO 4 Om 7.00, 8.00, 13.00, 18.00 en 20.00 Nieuws. 7.02 Aubade. 9.00 Muziek voor miljoenen. 11.00 Ochtendconcert. 13.04 In antwoord op uw schrijven. 14.00 Mid dagconcert. Een reis naar Atlantis - de wereld van Manuel de Falla. 16.00 De Nederlanden. 17.00 18.04 De wandelen de tak. Llamadas en candombe in Uru guay, 19.00 De grote oversteek. 20.02 Nieuwe maandag. Euroradioconcert. 22.10 Improvisatie open vormen. 24.00-1.00 Vier na middernacht RADIO 5 Elk heel uur t/m 18.00 en 23.00 Nieuws. 6.45-6.50 Mededelingenrubriek met uit gebreid weerbericht en scheepvaartberich- ten. 7.05 Sportief. 7.30 Vroeg op 5. 8.55 Waterstanden. 9.02 In gesprek. 9.55 Vrij zinnig vizier. 10.07 Van belang. 11.02 Punch. 13.10 De documentaire. 14.03 Boven het dai. 14.30 De verbeelding. 15.02 Ophef en vertier. 17.10 Radio UIT. 07.1 16. sle 16, 16. 17. 18. 18. 18. steil voor land 19.: 20.0 20.3 opg 21.2 22.( 22.3 23.1 gret 23.5 in h 00.0 Ö7JÓ 07.0 jeug 07.; 07.: 08.0 08.3 08.3 09.0 09.0 09.1 09.2 09.5 Stew 10.1 10.4 11.1 11.3 12.0 13.0 13.0 13.4 14.1 ne 14.4 ruzi 15.0 nalit 15.3 zine 16.0 16.1 16.4 17.1 17.5 daa naa Hoo doo 19.0 naa 19.: 19.5 wed in H< 20.2 21.2 Ik hib bet profitI li \5ihin,ztiruhön 1 {pakken, Herr Fmk IJ

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1994 | | pagina 8