G i
Een zoon eert zijn vader
DE STEM
Koordirigent Koniuszek brengt Pools herdenkingsprogramma
RTL5 geeft 'Lijn 5'
een andere formule
Ontbijt-TV staat nu sterker in de schoenen
Russen tonen verloren
gewaande kunstschatten
Landkaarten van drie
eeuwen maken
geschiedenis in Leuven
JÜ
SUSKE WISKE
HAMBONE
BOES
ONTDEK DE VERSCHIL
KRO investeert fors in dagelijks ochtendprogramma
A7
Garantieregeling
ook voor
niet-rijksmusea
pE STEM
ÈB-VftLT Her w
pa
„Ik ben opgegroeid in een buurt waar
bij ieder gezin de achterdeur altijd
open was. Dat kom je nu niet meer
tegen."
Joost Zwagerman, schrijver
Door onze redacteur
Hans Rooseboom
Breda - Koordirigent Hu-
bert Koniuszek is de zoon
van een Poolse bevrijder.
De geboren Bredanaar Ko
niuszek (1956) ziet het
Poolse programma dat hij
zondag dirigeert als een
eerbetoon van een zoon
aan een vader.
Poolse muziek uit de 17e, 18e en
20e eeuw zal klinken tijdens dat
Herdenkingsconcert in de Bre
dase Antoniuskerk. „Mijn vader
móet bij dat concert aanwezig
zijn. Het gaat wat minder goed
met hem, maar ik zal hem er
desnoods heendragen", aldus
zoon Hubert Koniuszek.
Voor het concert kon de dirigent
putten uit zijn rijke voorraad
Poolse muziek, tijdens vele be
zoeken aan het geboorteland van
zijn vader verzameld. De werken
zullen worden uitgevoerd door
de drie koren waarvan Konius
zek de vaste dirigent is: Kamer
koor Varietas (Breda). Kamer
koor Tourdion (Waalwijk) en
Vocaal Ensemble Fermate (Den
Bosch). De koren worden bijge
staan door het strijkorkest Archi
Amici uit Breda.
Hubert Koniuszek hecht eraan
het concert op te dragen aan zijn
vader. „Het verhaal van mijn
vader is heel ingewikkeld. Hij
werd in 1922 geboren op het
platteland in het zuidoosten van
Polen. Het hele dorp werd aan
het eind van de jaren '30 door
Stalin gedeporteerd naar Sibe
rië. Via omzwervingen naar Is
raël en Zuid-Afrika belandde hij
uiteindelijk in Schotland. Daar
werd de Poolse Divisie .gefor
meerd die aan de invasie zou
meedoen. Mijn vader werd mo
tor-ordonnans. Twee dagen na
D-Day landden de Polen in Nor-
mandië. Met grote verliezen ruk
ten zij op door Noord-Frankrijk
en België. Na de bevrijding van
Breda kwam hun opmars tot
staan. Ze konden niet verder en
bleven dus in de stad hangen.
Velen trouwden er".
Nederlands
De kinderen Koniuszek (Huberts
broer Jos is de bekende lange-af-
standsloper) zijn geheel Neder
lands opgegroeid. „Wij spraken
thuis Nederlands. Mijn vader
ook. Dat kwam omdat mijn oma,
de moeder van mijn moeder, met
reuma in bed lag. Ze zei: bij mij
komen alleen mensen over de
vloer die Nederlands spreken.
Dat leerde mijn vader dus ra
zendsnel. Kun je nagaan hoe
groot de liefde was. Veel van die
andere Polen hebben nooit be
hoorlijk Nederlands leren spre
ken".
Vader Koniuszek heeft zijn
ouders nooit meer terug gezien.
Na de oorlog viel het stuk van
Polen waar hij werd geboren
onder de Sovjet-Unie. „Mijn va
der is in Nederland helemaal
opnieuw begonnen, een nieuw
leven. Hij keek nooit meer terug,
en vertelde ook maar weinig
over zijn leven. Hij kreeg een
baan bij de Enka, de Poolse
bevrijders kregen daarbij voor
rang."
Het enige Poolse aan Hubert
Koniuszeks jeugd was het
'Poolse schooltje'. „Op zaterdag
middag, na de gewone school,
gingen we daar naartoe. Op de
Poolse school leerden we Pools,
Poolse liedjes en Poolse dansen.
Mijn muzikaliteit is daar erg
gestimuleerd. Meer dan anders
gebeurd zou zijn, want muziek
en dans zijn niet de sterkste
kanten van de Nederlandse cul
tuur".
Lachen
Gediscrimineerd of anders be
handeld heeft hij zich als kind
nooit gevoeld. „Alleen mijn
naam konden ze nooit uitspre
ken, maar daar moesten we al
leen maar om lachen. De bevol
king van Breda liet altijd mer
ken hoe dankbaar ze waren,
méér dan het gemeentebestuur.
Bij de jaarlijkse herdenking
werd bijvoorbeeld de Poolse am
bassadeur uitgenodigd. Die ver
tegenwoordigde het regime dat
ervoor zorgde dat die mensen
niet naar hun vaderland konden
terugkeren. Dat stak wel."
Na het gymnasium ging Hubert
Koniuszek naar het conservato
rium in Tilburg om klassiek gi
taar te studeren. „Uiteindelijk
ben ik overgestapt naar koor- en
orkestdirectie, hoofdvak koordi
rectie. Ik heb direct gekozen
voor kleine clubs, kamerkoren.
Want alleen dan kun je met
amateurs iets bereiken. Wat ik
wil bereiken is die mensen goed
leren zingen in drie jaar. Dat is
mijn doel, niet bijvoorbeeld een
concert. Dat is geen doel in zich
zelf, wel een middel om ama
teurs te motiveren."
Italianen
Het programma voor het concert
van zondag vermeldt werken
van de componisten Mikolaj Zie
lenski (plm. 1600) en Grezgorz
G. Gorzicki (plm. 1700). „Er
werd in de barok in Polen druk
gecomponeerd. In Warschau en
Krakov waren hoven, zowel van
de koning als van de (aarts-)bis-
schop. Aan het hof waren com
ponisten verbonden. In die tijd
zaten er ook Italianen in Polen.
Enige invloed daarvan hoor je
wel in de Poolse muziek, maar er
is toch duidelijk sprake van een
eigen geluid".
In tegenstelling tot Italiaanse,
Franse en Duitse barokmuziek is
de Poolse muziek uit die tijd
volstrekt onbekend in het bui
tenland. Koniuszek: „Dat komt
mede omdat er na de oorlog veel
staatsopdrachten naar heden
daagse componisten gingen.
Daarmee heeft de Poolse muziek
naam gemaakt".
Van die nieuwere generaties zal
er ook muziek gezongen worden
tijdens het Bredase herdenkings
concert: Koszewski, Lutoslaws-
ki, Górecki, Penderecki.
Smeekbede
Tenslotte vraagt Hubert Konius
zek speciale aandacht voor twee
werken van Nederlandse compo
nisten, die het programma com
pleteren.
„Speciaal voor dit concert heeft
Paul van der Mast uit Breda het
stuk Zostawcie nas geschreven,
op een tekst van de Poolse dich-
Van onze rtv-redactie
'Lijn 5', het nogal bekritiseerde live-programma van RTL5,
gooit het voortaan over een totaal andere boeg. De formule
van wisselende presentatoren maakt plaats voor het vaste duo
Ton van Royen en Mariska Hulscher, die om de beurt een
aflevering voor hun rekening nemen. Daarnaast draaft
- eveneens nieuw - steeds een andere gast op. In de eerste
uitzending vanavond is dat de bekende strafpleiter mr.
Abraham Moszkowicz die praat over 'het spook van de
georganiseerde misdaad'.
In de nieuwe opzet keert Lijn 5
nog maar één keer per avond
terug op de maandag-, dinsdag-,
woensdag- en donderdagavond
en duurt dan een half uur. De
nieuwe formule blijft voorzien in
een directe reactie van kijkers
via de telefoon of fax.
Programmadirecteur Fons van
Westerloo toont zich verheugd.
„We hebben een vrij ongestruc
tureerd programma omgebouwd
tot een journalistieke uitzending
met belangrijke gasten", aldus
de per 1 oktober in dienst getre
den directeur.
Ton van Royen deed ervaring op
bij Radio Noord Holland en AT5.
Bij dit laatste Amsterdamse tv-
station maakte hij naam met een
serie portretten van politici tij
dens de afgelopen verkiezingen.
Voor juriste en journaliste Ma
riska Hulscher is Lijn 5 haar
tv-debuut. Als journaliste was ze
hoofdredacteur van het tijd
schrift Basta en schreef ze voor
diverse regionale dagbladen.
'Lijn 5', RTL5, 22.15 uur
ter Tadeusz Rózewicz, die in de
oorlog partisaan was. De titel
betekent Laat ons. Het is een
smeekbede aan jongere mensen
om de oorlogsgeneratie maar te
vergeten, laat ons maar. Het
tweede Nederlandse stuk, waar
mee het concert wordt besloten,
is van Herman Strategier, op een
tekst van de 15e eeuwse Bra
bantse dichter Anthonis de Roo-
vere. Vander Mollenfeeste: een
schitterend, vrolijk stuk, dat uit
eindelijk wel om het thema 'de
dood' draait. Jammer dat koren
zo'n werk nooit eens op het
repertoire nemen en steeds weer
dezelfde afgezaagde stukken
kiezen".
Voor dit herdenkingsconcert
heeft Hubert Koniuszek van de
gemeente 's-Hertogenbosch een
subsidie van 1500 gekregen.
„We voeren het concert namelijk
ook één keer in Den Bosch uit.
Van Breda hebben we 00,00
ontvangen, en dat vindt ik toch
wel een beetje vreemd, want het
gaat Breda veel meer aan".
„Al anderhalf jaar geleden heb
ik dit concert aangemeld bij de
gemeente Breda en een optie
genomen op de Grote Kerk in
het weekend van 28/29 oktober.
Een half jaar geleden kreeg ik
bericht van het herdenkingsco
mité: geen belangstelling. De
Kerk was inmiddels bezet voor
een ander bevrijdingsconcert.
Navraag leerde mij dat ze von
den dat er 'allemaal muziek van
Poolse componisten' op mijn
programma stond. Terwijl ze op
dat andere concert Lutoslawski
uitvoeren!"
Met moeite en pijn is het Ko
niuszek .gelukt om een weekeind
eerder de Antoniuskerk te krij
gen voor zijn concert. „Ik wilde
het concert niet terugtrekken. Ik
zit nooit om concerten te sprin
gen, maar dit concert wilde ik
voor één keer in mijn leven per
se geven".
Want het is een eerbetoon van
een zoon aan een vader. En van
een stad aan haar bevrijders.
I Zondag 23 oktober. Breda, Anto
niuskerk, 15.00 uur. 'Dziekujemy
wam Polacy! Muziek van Poolse
componisten'. Concert door ka
merkoor Varietas, vocaal ensem
ble Fermate, kamerkoor Tour
dion en instrumentaal ensemble
Archi Amici. Muzikale leiding Hu-
bert Koniuszek.
Hubert Koniuszek: „Er werd in de barok in'Polen druk gecomponeerd, "foto de stem/johan van gurp
Door Maarten van de Rakt
Na een proefperiode gaat
Ontbijt-TV nu echt goed van
start. De KRO heeft de bezem
door het programma gehaald.
Het moet allemaal flitsender
en appetijtelijker. „We kun
nen ons eigen spoor trekken
zonder achter het wereld
nieuws aan te hoeven hobbe
len. Een Nova zijn we niet,
maar ook geen 5 Uur Show",
meldt eindredacteur Jan van
Galen.
Ontbijt-TV begon op 3 januari
als een gezamenlijk produkt van
KRO, NCRV en Ikon. Na een
verdeling van taken op het vlak
van dagtelevisie, is Ontbijt-TV
voortaan een programma van al
leen de KRO. De leiding heeft er
een 'speerpunt' van gemaakt.
Een verdubbelde redactie, ande
re presentatoren (Rocky Tuhute-
ru en Dieuwertje Blok), een gro
ter budget, een andere lokatie
met een nieuw decor, aansluiting
op een internationaal uitwisse-
lings-netwërk en elke ochtend
een satellietverbinding met een
verslaggever in het land.
„Daar zijn we allemaal erg trots
op. We zijn een serieus actuali
teitencentrum geworden", ver
heugt Van Galen zich over de
forse technische en personele
vooruitgang. Wat voor bedrag
met de investering is gemoeid,
weet de eindredacteur niet.
„Er kan nu veel meer. Het pro
gramma had eerst een auditief
karakter. Dat was ook een zwak
tebod. We konden geen eigen
reportages brengen en ook geen
live-schakelingen. Nu komen we
een stuk sterker voor de dag.
Voor de KRO is dit ook een
manier om zich zelfbewuster,
professioneler en eigentijdser te
presenteren. Ontbijt-TV wordt
minder saai dan voorheen, snel
ler in de opbouw. En er moet
over gepraat worden."
Het pakket informatie behelst
drie journaals, achtergronden,
Rocky Tuhuteru
weer, verkeer, sport, cultuur en
vrije tijd. Gekozen is voor een
herkenbare opzet. De onderdelen
keren op vaste tijdstippen terug.
Dagelijks worden verschillende
eigen reportages gebracht. Elke
ochtend reist een cameraploeg
het land in om bovenop het
nieuws te staan. „Zo kunnen we
bij stakingen zijn of de ontrui
ming van een kraakpand", be
denkt Van Galen een paar voor
beelden.
„Er is niet elke dag keihard
nieuws op lokatie. Dat kan ge
woon niet. Op zulke dagen kun
nen we iets curieus doen. bij
voorbeeld op maandagochtend
gaan ontbijten bij een voetballer
die zondag èen rode kaart heeft
foto bernd rouabh
gekregen waarover commotie is
ontstaan."
Van Galen voorspelt dat Ontbijt-
TV al met al journalistiek een
forse stap vooruit zet. „We kun
nen onze eigen keus maken uit
de maalstroom van het nieuws.
Die keuze ligt dicht bij de be
langstelling van het publiek,
daar waar de mensen over pra
ten."
Profiteren
Ontbijt-TV kan wat speelser
zijn. Serieuze zaken worden aan
tafel gepresenteerd, luchtigere
onderwerpen vanaf een bank.
Op het dak van de voormalige
concertstudio, die verbouwd is
tot tv-studio, staat een camera
die een weerbeeld geeft van de
omgeving. Het doet een beetje
denken aan Studio Lillehammer
tijdens de Olympische Winter
spelen.
Anderzijds levert Ontbijt-TV
plaatjes in: het krantenoverzicht
moet het doen zonder foto's, nu
de betrokken fotografen er geld
voor vragen. „We moeten de vol
le mep betalen. Drie foto's vijf
seconden in beeld brengen, kost
al gauw duizend gulden. Daar
beginnen we niet aan", aldus
Van Galen.
„Ér is belangstelling voor Ont
bijt-TV. In krakkemikkige om
standigheden haalden wij rond
200.000 kijkers. In de zomer,
toen wij gestopt waren, kwamen
de ochtendjournaals op 70.000
kijkers. We kunnen profiteren
van eikaars aanwezigheid, zo
blijkt. Bij volwaardige televisie
hoort gewoon Ontbijt-TV."
Evalueren
Begin juni stopt het ochtendpro
gramma. „We gaan er drie
maanden uit. Dat geeft ons de
kans om te evalueren en het
programma waar nodig bij te
stellen. Vanaf september gaan
we door en dan 52 weken per
jaar. Dat is in de meerjarenplan
ning van de KRO vastgelegd. Dit
seizoen beschouwen we als een
tussenjaar."
Dieuwertje Blok en Rocky Tuhu
teru komen op de stoelen van
Karin de Groot en Wim Neij-
man. Karin de Groot zal bij de
NCRV andere programma's pre
senteren en Wim Neijman gaat
met de vut. „Rocky, die ik vooral
van Langs de Lijn ken, heeft een
goede journalistieke basis en een
manier van doen die bij dit pro
gramma past. Ik heb er nooit
aan getwijfeld om hem te bena
deren", motiveert Van Galen.
„Toen Karin afviel, heb ik een
lijst samengesteld met twintig
namen. Ik kwam in mijn gedach
ten steeds uit op Dieuwertje."
Ontbijt-tv, Nederland 2, 7.33 uur
MAANDAG 17 OKTOBER 1994
Door onze correspondent Kees Elenbaas
Moskou - In maart volgend jaar zal het beroemde Hermitage
Museum in Sint Petersburg een tentoonstelling houden van 75
verloren gewaande werken van impressionisten en post-i®.
pressionisten. De werken van ondermeer Degas, Cézanne
Toulouse-Lautrec, Monet, Pissaro, Renoir en Van Gogh zijn 50
jaar lang verborgen gehouden in de kelders van Hermitage
Museum.
Het grootste deel van de collec
tie is afkomstig uit het landgoed
van Otto Krebs in het Duitse
Holzdorf, niet ver van Weimar.
Krebs bezat een kwalitatief en
kwantitatief unieke verzameling.
Na de dood van Krebs in 1941
bleef de kunstverzameling op
zijn landgoed, totdat de Sovjet
troepen aan het eind van de
oorlog arriveerden. Algemeen
werd aangenomen dat de collec
tie verloren was gegaan, maar
nu blijkt dat de Sovjetautoritei
ten de waardevolle doeken in het
diepste geheim overbrachten
naar Sint Petersburg.
Directeur Michail Pjotrovski van
,het Hermitage Museum heeft tij
dens een bezoek aan de Verenig
de Staten het bestaan van de
collectie wereldkundig gemaakt
en tegelijkertijd aangekondigd
dat de werken in maart worden
tentoongesteld. Pjotrovski zegt
dat hij tot 1991 - het jaar waarin
de Sovjet-Unie uiteenviel - zelf
niet van het bestaan van de
kunstschat op de hoogte was.
Dat is een nogal opmerkelijke
uitspraak voor iemand die in
1954 op 10-jarige leeftijd zijn
carrière in het museum begon.
Het klinkt nóg ongeloofwaardi
ger als men bedenkt dat de va
der van Pjotrovski 26 jaar lang
de scepter zwaaide in het Hermi
tage Museum. Maar de aanwe
zigheid van deze en andere
kunstschatten van buitenlandse
origine was tot 1991 strikt
staatsgeheim en Russische mu
seumdirecteuren hebben tot drie
jaar geleden steeds het officiële
standpunt van het Politbureau
moeten verkondigen: 'We heb
ben niets en we weten niets'.
Directeur Pjotrovski is zich er
van bewust dat het tentoonstel,
len van de werken een nogal
delicate aangelegenheid is
waarschijnlijk heftige reakties in
Duitsland teweeg zal brengen.
De voor de hand liggende vraag
van die kant zal immers zijn:
'Wanneer worden die schilde
rijen teruggebracht naar Duits
land?' Maar Pjotrovski wil ziet
voorlopig niet bezig houden met
de eventuele juridische claims
die het gevolg kunnen zijn van
de tentoonstelling.
Dergelijke vraagstukken horen
volgens hem in een rechtszaal
thuis en bovendien heeft de Rus
sische regering het laatste woord
als het gaat om het teruggeven
van kunstschatten. Dat de kwes
tie inderdaad uiterst delicaat is,
bleek uit de reactie - beter ge
zegd de weigering om een reactie
te geven - van het Duitse Consu
laat in Sint Petersburg. Een
woordvoerder van het Consulaal
wilde slechts kwijt dat er sinds
kort een legale basis is voor het
behandelen van dit soort kwes
ties, de culturele overeenkomst
tussen Duitsland en Rusland
Daarin staat een bepaling dat
kunstschatten 'die in de oorlog
verloren zijn gegaan' in principe
moeten worden teruggegeven.
Maar de moeizame discussies in
de op grond van het culturele
verdrag opgerichte bilaterale
commissie gaan natuurlijk
steeds over de voorwaarden
waaronder dit moet gebeuren.
Rusland blijkt tot nu toe eigen
lijk slechts bereid om in Duits
land buitgemaakte kunst terug
te geven, als de Duitsers bereid
zijn om uit Rusland geroofde
kunst weer terug te bezorgen.
Leuven (anp) - Een ambitieuze tentoonstelling in de Belgische
universiteitsstad Leuven over drie eeuwen Nederlandse carto
grafie wil de bezoekers niet alleen meer leren over de kaarten
zelf, maar ook een weerspiegeling zijn van de historische,
politieke, culturele en militaire ontwikkelingen in die periode.
Op de expositie 'Eenheid op papier, de Nederlanden in kaart
van keizer Karei tot Willem I' zijn ruim 150 kaarten te zien
die volgens de organisatoren worden gerekend tot de fraaiste
en kostbaarste exemplaren in heel de wereld.
Van de 16e tot de 19e eeuw zijn
veel meer kaarten gemaakt die
de Nederlanden als geheel voor
stellen dan afbeeldingen van de
noordelijk of zuidelijke provin
cies afzonderlijk. De meesten
zijn versierd met kleurrijke wa
penschilden en klederdrachten,
met stadsgezichten en scheeps-
types, met allegorische beelden
en historische figuren. Op de
tentoonstelling zijn niet alleen
alle bekende kaarten van de
XVII Provinciën te zien, maar
ook die waarop de Nederlanden
zijn afgebeeld in de vorm van
een leeuw, de Leo Belgicus.
De cartografie ontwikkelde zich
vanaf 1530 aan de universiteit
van Leuven tot een wetenschap
pelijke discipline. De kaarten
makers uit die tijd wisten de
grootst mogelijke wetenschappe
lijke precisie te koppelen aan
een artistieke vormgeving van
hoge kwaliteit, aldus de samen
stellers. Een van hen, Gerard
Mercator, gaf de Leuvense
school een wereldwijde uitstra
ling.
In de tweede helft van de 16e
eeuw werden de Leuvense vin
dingen in de Antwerpse metro
pool artistiek vervolmaakt en tot
een commercieel succes ge
maakt. Daar verschenen ook de
eerste atlassen. In diezelfde pe
riode viel de Nederlandse een
heid politiek uiteerk
Onder de ruim 150.000 emigran
ten die als gevolg daarvan van
uit het zuiden naar het noorden
vertrokken, bevonden zich ook
de meeste kaartenmakers uit
Vlaanderen en Brabant. Begin
17e eeuw nam Amsterdam de rol
van Europese hoofdstad van de
cartografie over van Antwerpen.
Daarin kwam honderd jaar geen
verandering.
Hoewel de Nederlanden politiek
gezien geen eenheid meer vorm
den, werden noord en zuid nog
steeds op de meeste kaarten als
één geheel afgebeeld. Die kaar
ten roepen volgens de samenstel
lers van de expositie op tot eens
gezind verzet tegen Spanje. Ze
geven ook vorm aan de hoop die
lange tijd bestond om alle pro
vincies te herenigen en ze tonen
aan dat na de erkenning en be
zegeling van de scheiding in
1648 een zekere mate van ver
bondenheid bleef bestaan.
De eenheid van de Nederlanden
keerde tenslotte voor korte tijd
terug, eerst .onder Frans gezag
en later, gedurende 15 jaar als
Verenigd Koninkrijk onder Wil
lem I. Die bewogen en boeiende
geschiedenis van bijna drie eeu
wen wordt op de tentoonstelling
niet alleen in beeld gebracht
door de kaarten. Er zijn ook
meer dan honderd andere kunst
werken te zien, zoals vorstenpor-
tretten, afbeeldingen van veld
slagen, propagandaprenten, in
strumenten, originele archief
stukken, penningen en beeld
houwwerken.
De expositie is tot 4 december te
zien in de Predikherenkerk in
Leuven.
Den Haag (anp) - Ook niet-rijks
musea kunnen gebruik gaan ma
ken van de regeling dat het rijk
zich garant stelt voor verzeke
ringspremies bij grote tentoon
stellingen. Minister Zalm (finan
ciën) en staatssecretaris Nuis
(cultuur) hebben daartoe beslo
ten.
Tot nu toe gold de regeling al
leen voor rijksmusea. Daarbij
stelt de staat zich geheel of ge
deeltelijk garant voor eventueel
verlies van of blijvende schade
aan kunstwerken die voor grote
(inter)nationale exposities b
bruikleen worden gegeven. Da'
drukt die verzekeringspremies,
die de afgelopen jaren zeer hoog
zijn opgelopen.
De exposities waarvoor de staat
een garantie afgeeft, moeten van
groot nationaal belang zijn en de
tentoonstellingsruimte moet vol
doen aan bepaalde veiligheids-
en conserveringseis.en.
RADIO
OMROEP BRABANT
Nieuws: zie Radio 1 7.05 Brabants
nieuws, actualiteiten en de krant in Bra-
h nt 7 55 Weerman Johan Verschuuren.
08 Brabants nieuws. 8.10 Radio Nieuws
trale 8.32 Brabants nieuws, actualitei-
en weerman. 9.03 Brabants nieuws.
O 07 Muziekkiosk. 10.03 Brabants nieuws.
10 07 Draaibank. 11.03 Brabants nieuws.
11 07 Van harte. 12.05 Brabants nieuws
„„'actualiteiten. 12.55 Bericht voor boer
„n tuinder. 13.08 Brabants nieuws. 13.10
Radio Nieuws Centrale, 13.32 Brabants
„ieuws 13-34 Muziek, Brabantse produk-
Ües 14.03 Brabants nieuws. 14.08 Mu
ziek 15-03 Brabants nieuws. 15.05 Conga
Rrabant. 16.03 Brabants nieuws. 16.05
uitlaat 17-05 Brabants nieuws, actualitei
ten en reacties luisteraars. 17.50 De agen
da 17.55-18.00 Nieuwsoverzicht
OMROEP ZEELAND
ANP-nieuws: zie Radio 1. 7.05 Nieuws en
actualiteiten met om 7.15 het weer in de
provincie. 7.25 Weekend-overzicht sport.
7 32 regionaal nieuwsoverzicht. 7.35 de
dag van... 7.45 agendatip en agenda. 7.50
regionaal nieuwsoverzicht. 8.08 Radio
Nieuwscentrale. 8.35-9.00 Nieuws en ac
tualiteiten, met om 8.45 Wekelijkse co
lumn Bob en Co. 12.05 Nieuws en actuali
teiten met om 12.15 het weer in de
provincie. 12.32 Regionaal nieuwsover
zicht. 12.34 Wegwies, 12.43 reportage,
vraaggesprek. 12.55 De agenda.
13.08-13.30 Radio Nieuws Centrale.
16 03 Sportmeneer. 17.05 Nieuws en ac
tualiteiten met om 17.15 het weer in de
provincie en 17.32 regionaal nieuwsover
zicht, 17.35-18.00 De Zeeuwse tijdmachi
ne met om 17.55 De agenda
RADIO 1
Elk heet uur en 7.30, 8.30, 12.30, 13.30,
16 30, 17.30, 18.30 en 06.30 Nieuws. 7.07
Hier 'en Nu. (8.45 en 11.45 Kerkelijke
actualiteiten, 9.20 De ombudsman, 10.10
Daar en toen). 12.07 Tijdsein, 14.05
Nieuwsradio. 19.04 Tijdsein. 22.04 Spor
tradio. 23.07 Met het oog op morgen.
0.04 Damokles. 1.02-7.00 Niemandsland
RADIO 2
Elk heel uur nieuws. 7.04 De havermout-
show. 9.04 Gouden Uren. 12.04 Het hart
van twee. 14.04 Radio 2 Matinee. 17.04
Fileradio. 18.04 mensen. 19.04 Witte ro
zen. 20.04-24.00 Tussen acht en midder
nacht
RADIO 3
Elk heel uur nieuws. 6.04 Breakfast-dub.
9.04 Arbeidsvitaminen. 12.04 Denk aan
Henk. 14.04 Carola. 15.04 The magie
friends. 77.04 Rinkeldekinkel. 18.04 De
Avondspits. 19.04 Spoor 7. 20.04 Forza.
21.04 Villa 65. 0.04 Nachtwacht. 2.00
Vacuüm. 4.02-6.00 Pyjama FM
RADIO 4
Om 7.00, 8.00, 13.00, 18.00 en 20.00
Nieuws. 7.02 Aubade. 9.00 Muziek voor
miljoenen. 11.00 Ochtendconcert. 13.04
In antwoord op uw schrijven. 14.00 Mid
dagconcert. Een reis naar Atlantis - de
wereld van Manuel de Falla. 16.00 De
Nederlanden. 17.00 18.04 De wandelen
de tak. Llamadas en candombe in Uru
guay, 19.00 De grote oversteek. 20.02
Nieuwe maandag. Euroradioconcert.
22.10 Improvisatie open vormen.
24.00-1.00 Vier na middernacht
RADIO 5
Elk heel uur t/m 18.00 en 23.00 Nieuws.
6.45-6.50 Mededelingenrubriek met uit
gebreid weerbericht en scheepvaartberich-
ten. 7.05 Sportief. 7.30 Vroeg op 5. 8.55
Waterstanden. 9.02 In gesprek. 9.55 Vrij
zinnig vizier. 10.07 Van belang. 11.02
Punch. 13.10 De documentaire. 14.03
Boven het dai. 14.30 De verbeelding.
15.02 Ophef en vertier. 17.10 Radio UIT.
07.1
16.
sle
16,
16.
17.
18.
18.
18.
steil
voor
land
19.:
20.0
20.3
opg
21.2
22.(
22.3
23.1
gret
23.5
in h
00.0
Ö7JÓ
07.0
jeug
07.;
07.:
08.0
08.3
08.3
09.0
09.0
09.1
09.2
09.5
Stew
10.1
10.4
11.1
11.3
12.0
13.0
13.0
13.4
14.1
ne
14.4
ruzi
15.0
nalit
15.3
zine
16.0
16.1
16.4
17.1
17.5
daa
naa
Hoo
doo
19.0
naa
19.:
19.5
wed
in H<
20.2
21.2
Ik hib bet profitI li \5ihin,ztiruhön 1
{pakken, Herr Fmk IJ