DE STEM Strip-festival Breda start met prijsuitreiking 'Het rare is dat het altijd weer goed komt met mij' Bredaas Bach-koor op reis naar het grootste genie Onbevredigd gevoel treedt op na Bertje Uitgever De Geus in Breda heeft 'poot' in Amsterdam Documentaire over het bankroet van Suriname Dieuwertje Blok na negen jaar terug op het oude KRO-nest Land van Ooit te DruneN „Er is bijna geen satire meer op de radio, terwijl het daarvoor juist zo'n geschikt medium is." Marcel Verreck, cabaretier Gids ZATERDAG 15 OKTOBER 1994 DEEL Van onze verslaggever Hans Rooseboom Breda - De Bredase Stripda- gen 1994 zijn gisteren geo pend met de uitreiking van de Prijs van de Stad Breda voor Strips. De prijs werd dit Pieter van Oudheusden (rechts) ontvangt de Prijs van de Stad Breda voor Strips uit handen van loco-burgemeester Van Raak. foto cor viveen jaar voor het eerst toegekend, en wel aan de strip-scenario schrijver Pieter van Oudheusden. De Bredase loco-burgemeester H. van Raak noemde in zijn prijsrede 'de warme en langduri ge relatie van de stad Breda met het medium strip' als reden voor deze nieuwe culturele prijs. De uitreiking vond plaats in de histroische trouwzaal van het oude stadhuis aan de Bredase Grote Markt. „De Stripdagen worden dit jaar voor de 15e maal in Breda gehouden", aldus loco burgemeester Van Raak. „De Stripdagen zijn het grootste eve nement op dit gebied in Neder land en misschien wel in West- Europa, maar dat laatste heb ik niet nagechequed". De laureaat Pieter van Oudheus den is in de stripwereld bekent als tekstschrijver voor tekenaars als Fred Marschall, Lian Ong, Ruud de Grefte en Ulli Bürer. De jury prijst vooral zijn 'ambach telijke degelijkheid'. De gelukkige winnaar mocht een geldbedrag van 2000 gulden mee naar huis nemen en zich boven dien eigenaar noemen van een wisselbeker. Een trofee die, maar dit terzijde, in de prijzen- kast van de biljartvereniging of tafeltennisclub niet zou mis staan. Behalve de uitreiking van de prijs en de opening van de Strip dagen was de plechtigheid in het oude stadhuis ook nog bedoeld als opening van de Don Lawren- ce-tentoonstelling in Breda's Museum. Een eerbetoon aan veertig jaar arbeid (1954-1994) van de Britse striptekenaar Don Lawrence. Het is de grootste tentoonstelling van Lawrence's werk ooit gehouden. Twee hoofdfiguren waren niet bij de plechtigheid gisteren ir Breda aanwezig. Burgemeestei Ed Nijpels moest voorrang gever aan de begrafenis van ex-minis- tef en ex-collega Jan de Koning En striptekenaar Don Lawrence zat wegens mist vast op de Lon- dense luchthaven Heathrow. Bij leven en welzijn zou hij de nachtboot nemen en zaterdag morgen in Breda arriveren. Dieuwertje Blok: „Nu ben ik een heel regelmatig levend mens." foto dijkstra Door Maarten van de Rakt aar weelderige haardos, die spre kende ogen, die aanstekelijke lach. De eerste grijze haar heeft zich onlangs aangediend. De tijd heeft nau welijks grip op Dieuwertje Blok. Na wat omzwervingen is ze te rug op het oude nest, de KRO. „Daar waar het ooit allemaal begon", ginnegapt ze. Vanaf vol gende week maandag neemt ze de presentatie van Ontbijt-TV Ier hand, bij toerbeurt met Roc ky Tuhuteru. Dieuwertje Sarah Blok. In 1980 verovert ze de harten van vele Nederlanders. Een jong en onbe dorven omroepstertje van 23 jaar met een wild kapsel, zo weggeplukt bij het KRO-blad Studio. Onbevangen en nietsver moedend van wat haar boven het hoofd hangt, belandt ze op de buis. Op haar pad treft ze een heuse tanclub, kammen bij de post, een liedje op de radio, t-shirts, pro gramma's als Wordt Verwacht, KRO's Middageditie, Sport op Maandag, gevolgd door de Vara- magazines Filmnieuws en Video- nieuws en voor RTL4 de 5 Uur Show en de talkshow Dieuwer tje. „En toen ging het helemaal mis Na een rechtszaak wacht haar de luwte, in de vorm van een wekelijks ochtendje school televisie. Dieuwertje is nu 37 jaar, ge- ta°uwd. twee kinderen, Sam en "ick, haar wilde haren kwijt en e° blij als een kind over de terugkeer in de moederschoot. „Alsof je in een warm bad ploft, het is een beetje thuiskomen. Mijn eerste echte baan was foto redactrice bij Studio. Hier werd ik ontdekt, ahum, voor televisie en heb ik waanzinnig veel erva ring opgedaan. Iedereen vindt het hartstikke leuk dat ik terug ben. Niets is zo prettig als wer-' ken tussen mensen die blij met je zijn. Dat is bijna een voorwaarde om te kunnen functioneren." Eindredacteur Jan van Galen van Ontbijt-TV had Dieuwertje bovenaan zijn lijstje staan. „Waarom? Geen idee. Ik was meteen wild-enthousiast. Het is 'ook belangrijk met wat voor programma je terugkomt op de buis. Het is zalig als dat een programma is dat je ligt. Live, dagelijks én actualiteiten, sport, cultuur. Wat wil je dan nog meer? Bovendien was ik niet in de positie om veel te weigeren." „Veel te saai", velt Dieuwertje een oordeel over het eerste en experimentele seizoen Ontbijt- TV. „Het gaf veel te veel het idee van: we hebben alle tijd van de wereld, gaat u er maar eens rustig voor zitten. Dit is juist een soort terloopse televisie. Je moet mensen snel laten weten wan neer ze wat kunnen verwachten. Korte onderwerpen met snelheid brengen. Het wordt levendiger. Zo zit elke ochtend een verslag gever in het land met een straal zender. De dag komt op gang, die vaart moet het programma hebben." „Een journalistieke achtergrond heb ik niet, wel een goede redac tie en een journalistiek gevoel. Ik ben nieuwsgierig genoeg. Een goede ploeg achter je, een pretti ge sfeer, da's al de helft van het werk. Ik ben op mijn best als het moet. Live tv maakt je net die fractie beter." Dieuwertje mag voortaan op donderdag en vrijdag aan de bak en om de week op woensdag. Dat betekent vroeg uit de veren. Vier uur zegt ze zonder te blik ken of te blozen. „Moet je luiste ren, ik houd nog zat dagen over. Ik ben om tien uur weer thuis, 's Middags kan ik even een tukkie doen, tegelijk met mijn kinder tjes. En 's avonds na het nieuws van tien uur naar bed. En dat kan ik ook, ik neem een boek en ben zo weg. Vijf jaar geleden zou ik daar een zwaar hoofd in heb ben gehad. Maar nu ben ik een heel regelmatig levend mens." Destijds was Dieuwertje een aangename verrassing op de buis. „Ik was' geen keurig gekap te dame", zoekt ze een verkla ring. „Ik was een meisje met een krullekop. Dat viel op. En mijn manier van presenteren was an ders, losser. Vooral bij jongeren, studenten sloeg het aan." Van de populariteit die enorme vormen aannam, schrok ze zich rot. „Het werk vond ik enig, maar ik vond het verschrikkelijk moeilijk ineens publiek bezit te zijn. Daar moest ik heel erg aan wennen. Dat kan je van tevoren ook niet bedenken. Het is ook een raar gegeven dat jij niet meer mensen kent door het feit dat je op tv komt, maar dat een heleboel mensen jou wel ineens kennen. Menen te kennen. Ze doen alsof je van hen bent." „Na een paar jaar heb ik me er niet veel meer van aangetrok ken. Er zoveel mogelijk van ge noten. Ik ben me aan gaan pas sen. Ben en plein public niet minder in mijn neus gaan peute ren, bij wijze van spreken. Bleef in Amsterdam naar het café gaan. Ik leef gewoon mijn eigen leven. Het verbaast me dat de bekendheid heel lang blijft han gen." Dieuwertje schuift wat naar achteren; haar handen her schikken haar haar. In 1985 vertrok ze bij de KRO toen ze bij de Vara een film- en videoprogramma kon krijgen. „Dat was zoiets als op je zestien de het huis uit willen. We waren een beetje op elkaar uitgekeken. De KRO had niets te bieden. Bovendien zag het ernaar uit dat omroepsters gingen verdwijnen. Ook speelde mee dat ik niet katholiek was. De KRO was zich aan het bezinnen over de K en kort daarvoor had ik een verhaal geschreven in Vrij Nederland, waaruit bleek dat ik een over tuigd atheïst was. Dat kwam op een ongelukkig moment." Via de Vara en andere stations kwam ze bij RTL4 terecht. En toen ging het goed fout. „In een talkshow is de druk op je schou ders heel zwaar. Van kijkcijfers en scoren. Het was zwemmen voor ons. We hadden geen goede begeleiding. Achter mijn rug om schreef Feike Salverda een de sastreus rapport over mij en de show. Ik werd bij Ruud Hen driks geroepen. Het programma moest stoppen. Je begrijpt niet eens dat het mogelijk is, zo ach ter je rug om." Dieuwertje buigt voorover, haar verontwaardiging groeit. „Ik barstte in een ver schrikkelijke huilbui uit." Het kwam daarna niet meer goed tussen RTL4 en Dieuwertje. De presentatrice kreeg minder waardige programma's aangebo den. Het conflict mondde uit in een kort geding. Dieuwertje won en kreeg de resterende contract- tijd uitbetaald, 150.000 gulden. „Gelijk krijgen was het belang rijkste. Ik lag er af en toe wak ker van." „Achteraf heeft Ruud Hendriks ons gelijk gegeven dat we een rechtszaak waren begonnen, maar die had ook niks te vertel len. De mensen in Luxemburg zijn niet gewend dat een presen tator zoiets in zijn hoofd durft te Van Breda onze verslaggever Hans Rooseboom 'Een echte pelgrimstocht' noemt eert van den Dungen de reis die hij volgende Bra g?at ma^en met het Bach Collegium tnj!»3' k°or waarvan hij dirigent is. De Ui voert naar Eisenach, Weimar, Arnstadt, Joh"11 oVLeipzig, allemaal plaatsen waar Fn T e"ashan Bach werkzaam is geweest, allemaal in de voormalige DDR, vl^ach Collegium maakt niet alleen maar een cultm, lerelsle langs de talrijke Bach- en andere k3?™Tm,enten in oostelijk Duitsland. Het eedt ook zelf op. Eerst in Weimar (de stad waar ook Goethe woonde) en twee keer in Leipzig. „Voor mij zullen die optredens het hoogtepunt van de reis worden", aldus dirigent Geert van den Dungen. „Ik ben er erg trots op dat ons de eer te beurt valt om te mogen zingen in Bachs eigen Thomaskirche, waar hij meer dan 25 jaar de scepter zwaaide, van 1723 tot 1750. Overigens waren die optredens van ons niet zonder slag of stoot geregeld. Ze wilden ons eerst horen. Ik heb onze cd opgestuurd en een programma-voorstel. Dat werd geaccepteerd, hoewel alles waar Maria in voorkwam eruit is gegooid. Want ze zijn recht in de protestantse leer, daar in die streken. Net als in de tijd van Bach". Met de excursie van het Bach Collegium gaat een grote wens in vervulling, van de dirigent, en van de koorleden. „Want dat zijn ook allemaal Bach-fa- naten", aldus Geert van den Dungen. „Zelf ben ik tien jaar met Bach bezig, elke dag. Nog altijd ontdek ik nieuwe vondsten, geniale invallen in harmonie en contrapunt. Bachs muziek beweegt zich op een dusdanig hoog niveau dat wij gewone mensen er ons hele leven mee kunnen vullen. Niemand is genialer dan hij. Niet alleen in de muziek, ook daarbuiten eigenlijk". De bedevaart naar Thüringen en Saksen duurt zes dagen. „Ik ben erg benieuwd naar die plaatsen. Wat zal er van over zijn? Het voordeel van deze Van onze verslaggever Hans Rooseboom Breda/Amsterdam - Uitgeverij De Geus in Breda heeft de Amsterdamse uitgeverij Sua overgenomen. De nieuwe uitge verij heet Babylon-De Geus. Aan de overname is twee jaar onderhandelen vooraf gegaan. De Geus in Breda concentreert zich voortaan geheel op fictie (literatuur), terwijl Babylon-De Geus in Amsterdam zich specia liseert in non-fictie, zoals reis boeken en actuele journalistiek. „Sua was een progressieve uitge verij van non-fictie, opgericht in 1972, met een goede naam", al dus Eric Visser, uitgever van De Geus. „Helaas bleek Sua niet in staat om goede auteurs vast te houden. Na deze overname, en de naamsverandering in Baby lon-De Geus, wordt de opzet commerciëler. Met name marke ting en promotie krijgen meer kans". De Geus is nu dus een uitgeverij met een literaire poot in Breda, en een niet-literaire poot in Am sterdam. „Wij willen graag ons literaire fonds versterken, en ook het non-fictie-fonds", aldus Eric Visser. „Maar die twee gaan niet samen in één huis. Non-fictie vereist enorm veel begeleiding van auteurs. Of goede onderwer pen gaan de mist in omdat we niet de juiste auteur kunnen vin den. Dat vergt tijd. Met Baby lon-De Geus hebben we al die mogelijkheden wel. Afgezien daarvan is het gunstig om een pied-a-terre in Amsterdam te hebben". Babylon-De Geus gaat zich rich ten op historische, sociaalweten schappelijke, psychiatrische en milieu-onderwerpen. Daarnaast wordt de serie stedenboeken 'Een passie voor...' voortgezet met delen over Brussel (Eric de Kuyper) en Wenen (Jan Blok ker). „En we stellen ons veel voor van de serie actuele journalistiek. De bedoeling is dat de auteur de diepte in gaat, zoals in tijd schriften als Vrij Nederland, maar dan dieper". Beide vesti gingen van De Geus zijn via een elektronische snelweg verbon den. „Het is alsof we in belen dende kantoren zitten te wer ken", aldus een tevreden Eric Visser. halen. Alleen geld verdienen telt. Ze vergeten dat ze met mensen te maken hebben. Dat het ook gaat om sfeer en warmte. Creati viteit ontstaat niet alleen in re kenkamers. Voor die Luxembur gers maakt het geen verschil of ze handelen in kolen, suiker of televisie", klinkt het bitter. Dieuwertje kon haar wonden likken. „Een tv-seizoen ging ver loren. En het blijft aan je kleven, Dieuwertje Blok, lastig persoon, rechtszaak, heel veel geld. Er hangt iets om je heen, je wordt niet meer gevraagd. Bovendien waren de omroepen in die tijd driftig aan het bezuinigen." De presentatrice kwam op haar pootjes terecht. Terug aan het front. „Het rare is dat het altijd weer goed komt met mij, ook al sla ik soms hevig aan het twijfe len. Ik heb kennelijk de mazzel aan mijn kont hangen. Anders had ik mezelf nog een jaar gege ven, was ik misschien iets gaan doen achter de schermen. Als je lang wacht, word je zo'n zielig geval. Dat is mijn eer te na." In 1980 kon ze de wendingen in haar loopbaan niet bevroeden. „Nee, maar nu weet ik ook niet waar ik over veertien jaar zal zijn. Dat weet ik nooit", grinnikt ze. En de bekendheid en publici teit die ze in het verleden soms vervelend vond, neemt ze nu op de koop toe. „Och, het is ook reclame voor het programma. Ik vind het nu niet zo erg, wat misschien wel wil zeggen dat ik het toch een beetje gemist heb", schatert ze. „En dit is ook leuke publiciteit, want ik heb alleen maar leuke dingen te melden. En natuurlijk is ijdelheid mij niet vreemd." Haar handen woelen nog eens door haar haar. Door Archie Sumter 'Het bankroet van Suriname' zou een toepasselijke titel zijn voor de documentaire 'Maandi' (Ingehouden woede) die ci neast Frank Zichem over zijn geboorteland Suriname heeft gemaakt. Het is een aanklacht van 50 minuten tegen de regering-Vene- tiaan, die nog steeds niet in staat is de verpaupering van Suriname te stoppen. De cineast maakt de schrijnende situatie duidelijk door Rinia Markiet, haar man en zes kinderen met de camera te volgen. Volgens de cineast beschikt de Surinamer over een ongelooflijk vermogen om te goochelen met het waardeloze geld en de enor me schaarste. Deze manier van bestaan ge bruikt Zichem als kern om zijn aanklacht tegen de bestuurders van het land duidelijk te maken. 'Maandi, met ingehouden woe de', zondagNederland 3, 14.15 uur) reis is dat alles dicht bij elkaar ligt. Dus je kunt in een dag of vijf een uitgebreid programma afwer ken". Het Bach Collegium, dat in het afgelopen voorjaar de Matthaus Passion heeft uitgevoerd, beperkt zich tijdens zijn optredens in Bachs bakermat niet tot muziek van de eigen 'afgod'. „We nemen muziek uit Breda mee", zegt Van den Dungen. „Namelijk van Herman Hollanders, die in de 17e eeuw dirigent van de Grote Kerk was. Muziek van hem hebben we ook op onze cd opgenomen. De muziek van Hollanders zal klinken in Weimar en Leipzig. Vandaar dat we onze pelgrimage de woordspelige titel hebben kunnen geven: Hollanders naar Bach". Breda - Theater Achterom, 'Heerlijk dat Bertje d'r niet is' door Erna Sassen en Wivineke van Groningen. Gezien op 14 oktober 1994. Nog te zien op 15 oktober 1994 in Breda, 16 december 1994 in Etten-Leur en 21 februari 1995 in Roosen daal. Door Theo van Drunen Erna Sassen en Wivineke van Groningen hebben beiden be wezen best iets in hun mars te hebben als het om schrij ven, acteren en zingen gaat. Samen hebben ze nu het pro gramma 'Heerlijk dat Bertje d'r niet is'. Een programma over eenzaam heid en vriendschap. De dialo gen van beide vrouwen zijn vaak scherp en diepgaand, maar aan het einde van de voorstelling resteert een onbevredigd gevoel. 'Waar ging het nu eigenlijk pre cies om?' Het programma van Erna en Wivineke bestaat grotendeels uit dialogen, hier en daar afgewis seld met een liedje. In het eerste lied wordt meteen de toon gezet: „Ik kan niet leven met jou en zonder jou durf ik niet." Erna speelt een zojuist geschei den vrouw, die niet zozeer haar man verloren heeft, alswel de 'illusie dat iemand anders je ge lukkig kan maken." Wivineke is haar buurvrouw, nog wel getrouwd, maar niet gelukkig. Erna lijkt de zelfstan dige vrouw te zijn die keuzes heeft kunnen maken. Maar dui delijk wordt dat ook zij niet gelukkig is. Ze oefent druk uit op de veel onzekerder Wivineke, die uitein delijk toch behoorlijk in staat blijkt te zijn voor zichzelf op te komen. De twee vrouwen ont wikkelen langzaamaan een in dringende vriendschap. Die ontluikende vriendschap is de rode draad in het verhaal en de vele zijwegen maken het stuk helaas vaak warrig en moeilijk te volgen. Angst, echtscheiding, seks, zelfstandigheid, afhanke lijkheid, zelfmoord, vriendschap, sleur, vertrouwen, dood, macht: het zijn allemaal thema's die de revue passeren en die tamelijk chaotisch door elkaar lopen. Vandaar die vraag aan het begin van dit stukje. Het lijkt er ook op, dat de twee vrouwen ieder een deel van één persoonlijkheid vormen. Zeker als blijkt dat ze allebei Hettie heten. De burgerlijke, onzekere kant en de brutale en zelfstandige kant. Maar als de dames dan vriend schap met elkaar sluiten en dat zelfs kunnen zonder elkaar angstvallig vast te houden, wordt er dan ook bedoeld dat die twee verschillende kanten, die ieder mens wel in zich heeft, goed samen kunnen gaan? Of wordt er iets anders bedoeld? Of mogen we zelf uitmaken als toeschouwers wat we in het stuk willen zien? Als dat laatste het geval is, kun je in ieder geval alle kanten op. Het programma van Erna en Wivineke is toch intrigeren'd, vooral door de flitsende en scherpe dialogen. Maar de alge hele hjn van het stuk zou zeker wat duidelijker moeten zijn. Nu dachten veel mensen na vijf kwartier dat het pauze was. Die gingen koffie drinken. Maar de voorstelling was al afgelopen.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1994 | | pagina 23