Opel Frontera trendy terreinauto PlotS' ik samei die in< waren Toerisme in voormalige Joegoslavische deelstaat komt maar langzaam op gang DE STEM SURPLUS Onbekendheid De beminde Paramount-berg Smoel Belangstelling Overwaaien U RUBRIEK U ^-0 P) O d LU W-. 2 d Acteurs Nieuwe titels in Dominicus-reeks V( VRIJDAG 14 OKTOBER 1994 IpESTEM De strijd van Slovenië Door Lout Donders Slovenië worstelt. Na 'de tiendaagse oorlog' in de zomer van 1990 kelderden de inkomsten uit toerisme. De stroom buiten landse bezoekers komt weer op gang, maar dat gaat langzaam. Want velen denken - ten onrechte - dat het mini-land nog steeds betrokken is bij de oorlog in ex-Joegoslavië. Miro Mulej heeft gelijk. Terwijl hij uitkijkt over het meer van Bied zegt hij: „Er staan geen tanks in onze huiskamers. Er is geen scherpschutter te zien. Ra diojournaliste Cveta Potocnik uit Ljubljana zei het eerder ook, op een terrasje in Ljubljana: „Er is in Slovenië geen oorlog." Zarko Mlekuz, de marketing ma nager van twee hotels in Bovec, een paar dagen later tijdens een rit hoog in de bergen: „In juni 1990 is er gevochten en gescho ten, maar na tien dagen was de show van het federale leger voorbij. En was de tot ex-Joego slavië behorende deelstaat Slo venië de onafhankelijke demo cratie Slovenië. Rondtoerend door het mini-land (de helft van Nederland, 2 miljoen inwoners), blijkt dat ze allemaal gelijk heb ben. Geen krijgsgeweld en ook geen sporen daarvan. De rust zelve, helaas voor de Slovenen zelf, ook op toeristisch gebied. „Vooral de mensen in de Bene lux denken nog steeds dat het hier ook oorlog is, dat overal scherpschutters rondsluipen. Maar het oorlogsgeweld speelt zich.ver van hier af." Miro Mu lej, Cveta Potocnik, Zarko Mle kuz worden er, samen met vele andere Slovenen ontzettend moe van, dat ze buitenlanders elke keer moeten antwoorden op vraag: „What is going on in your country?" De oorlog die er niet is, is één probleem van Slovenië. Maar is nog een ander probleem. Zeg tien mensen dat je naar Slovenië bent geweest en acht geven als reactie: „Aja, Slovenië....". Daarna is het meestal stil. Asso ciaties niet Slowakije worden veelal gemaakt. Velen weten dat het 'ergens in het voormalige Oostblok moet liggen' en daar mee houdt het veelal op. Dat Slovenië juist dét stuk van ex- Joegoslavië is waar in de topja ren miljoenen vakantiegangers neerstreken, is bij velen niet be kend. Maar, die mensen gingen destijds dan ook naar Joegosla vië op vakantie, niet naar Slove nië. In Slovenië danken ze - in hun vele Rooms Katholieke kerken - God op hun blote knieën dat ze er in de zomer van 1990 zo goed vanaf zijn gekomen. Tien dode lijke slachtoffers destijds zijn er tien te veel, maar de ellende die zich op dit moment nog steeds in andere delen van ex-Joegoslavië afspeelt is hun bespaard geble ven. „Maar," zegt Miro Mulej, „na die tien dagen was 1990 toeristisch gezien helemaal dood. Alle, hotels waren van de ene dag op de andere leeg. We zagen geen mens meer." De kille cijfers maken het duide lijk: in 1990 zelf kwamen er nog bijna 4 miljoen toeristen. Dit jaar waren dat er tot nu 1,78 miljoen. Langzaam krabbelt het land toeristisch gezien weer op. Nederlanders weten weer een beetje de weg, maar dat gaat langzaam. In 1990 kwamen er nog 300.000 Nederlanders. Dit jaar tot nu toe 75.300. „We stij gen nu jaarlijks met zo'n 30 procent, maar het wordt nooit meer zoals het was. Dat moet ook niet. We houden de rem er een beetje op, onder andere door de prijzen op niveau te houden. Vroeger was alles hier de helft goedkoper dan in Italië en Oos tenrijk. Dat hebben we een beet je opgetrokken." In de oksel van de rivier Ljubla- nica ligt Ljubljana gevleid. In het Sloveens staat 'Ljubljana' voor 'de beminde'. De bewoners praten ook over hun stad alsof het een teerbeminde is. „De ro mantiek houdt nooit op in onze stad," zegt een gids. Wandelend door de Stari Trg, een straat vol winkeltjes en cafés wijst hij op twee horecatenten die tegenover elkaar liggen: 'Bistro Romeo' en 'Bar Julia'. „De romantiek houdt nooit op." Ljubljana heeft de uitstraling van een kleine westerse stad. In de grootste winkelstraat klinkt de muziek van zo'n Colombiaan se groep die op zaterdag ook het winkelend publiek in Neder landse steden muzikaal begleidt. Hun decor is McDonald's, waar de friet krompircek heet, waar de Big Mac gewoon als Big Mac wordt aangeprezen. En waar iri tegenstelling tot de vestigingen in het Westen bier uit de kraan vloeit. Benneton heeft twee win kels in diezelfde straat, een van de twee stukken groter dan wij in Nederland kennen. In de etalages veel Westers de sign: de felgekleurde produkten van Keith Haring liggen broe derlijk naast bestek van Paloma Picasso. Schooljeugd - in Levi's en Pepsi drinkend - klit rond het standbeeld van de nationale dichter France Preseren wiens sterfdag voor de Slovenen een nationale feestdag is. Paartjes knuffelen op de stenen bankjes aan de oever van de Ljublanica die het oude barokke en het nieuwe overwegend Jugendstil en Art Nouveau deel van elkaar scheidt. Volle terrasjes. Boetieks en op een hoek een tentje met T-shirts waarop de tekst: 'Slove nia on the sunny side of the Alpes'. Bruggen verbinden beide stads delen, bruggen waarop vroeger middenstanders hun handeltje hadden, want dan zaten ze nét buiten de stad en hoefden geen belasting te betalen. De Schoen- makersbrug bij voorbeeld, waar vroeger zestien schoenmakers Hartje Ljubljanamet de bruggen over de Ljublanica. zij-aan-zij schoeisel verkochten en repareerden. Op de markt is het een drukte van belang: de mooiste padde stoelen en de kleurigste kruiden worden er in massa's verbocht. Het gehalte Oosteuropese auto's is laag, er rijden opvallend veel Alfa Romeo's door de smalle straten. Alfa Romeo's met een trotse 'SLO'-sticker en de letters LJ op het nummerbord, maar ook veel Italiaanse kentekens. Italië ligt immers om de hoek. Radiojournaliste Cveta Potocnik schudt haar hoofd bij de opmer king dat 'men' toch iets anders verwacht in een deel van een voormalig Oostblokland dat als zelfstandig land pas een peuter is. „Joegoslavië was in de com munistische tijd al open. Voor Slovenië gold dat nog meer. We hadden paspoorten, konden de grens over en hadden daardoor anders dan de mensen in de andere communistische landen, contact met de Westerse wereld. We voelden ons nooit zo afgeslo ten door wat jullie het IJzeren Gordijn noemen." De winst van de oorlog en de zelfstandigheid is volgens haar duidelijk: „We hebben niets meer te maken met de Serven die ons als melkkoe hebben ge bruikt. En we zijn vrij. Vroeger zat de politiek in elke porie, maar we wisten niet wat er ge beurde. Normaal leven was niet mogelijk. Nu beïnvloedt politiek ook het leven van iedereen, maar we kunnen er positief over pra ten. Over het opbouwen van on ze jonge democratie. We kunnen hardop zeggen dat we dingen nonsens vinden." Het verlies: „We hebben ons achterland ver loren voor onze industriële pro dukten. We zoeken naar nieuwe afzetmarkten. En natuurlijk de krater die alle gebeurtenissen in onze toeristische industrie heeft geslagen." Potocnik ziet ook wel dat haar land in rap tempo verwesterd: „Soms ben ik bang dat het te hard gaat. We moeten niet alles van toen afschaffen. We willen bij Europa horen, maar dat mag niet radicaal gaan. Sommige dingen, zoals de gezondheids zorg en het onderwijs, zijn hier prima geregeld." In het Union-hotel, hartje Ljubl jana, zo'n kolossaal overblijfsel uit vroeger tijden, is het duide lijk zichtbaar: er zijn weinig toe risten. Net als een dag later in Bovec. De weg er naar toe leidt door een prachtig landschap: uitgestrekte bossen, glooiende heuvels, maar ook adembene mende bergpassen. Bovec is een mekka voor de sportievere va kantieganger die er kan raften, vissen, paragliden, hiken, moun tainbike en (van december tot mei) skiën in de zuidelijke uitlo pers van de Alpen. De berg Svinjak, het evenbeeld van de Paramount-berg waar mee talloze Amerikaanse films beginnen, steekt streng boven het dorp uit. In het weekeinde is het er druk: Slovenen die nu niet FOTO LOUT DONDERS meer naar andere delen van ex- Joegoslavië willen of kunnen en in Bovec ontspanning zoeken. Maar op maandagmorgen han gen de spandoeken voor al die flitsende sportieve attracties er doelloos bij: het volk is weer gevlogen. Dat is een algemeen beeld in het Slovenië van nu. Het heeft voordelen: er is volop plaats in hotels, op campings en restaurants, maar het neigt toch ook naar öde, zoals de Duitsers dat noemen. Ode: leeg, stil, ver laten. Maar dat betekent impli ciet dat het er rustig is en dat hoeft niet altijd verkeerd te zijn. „Dat wordt onze grote op dracht," zegt Zarko Mlekuz die is ingehuurd om toeristen naar de twee hotels van Bovec te lokken, „De bedden die we heb ben moeten vol, maar we willen er niet meer bij bouwen. De natuur is nu ongeschonden. We tenschappers zeggen dat de So- ca-rivier die hier stroomt, de schoonste van de wereld is. Dat moeten we zo houden. Meer bed den betekent meer mensen. Meer mensen betekent meer vervuiling en kans op minder kwaliteit van de dienstverlening. We hebben geleerd van andere toeristische centra in Europa dat dat op den duur de dood in de pot is." Informatie: Verkeersbureau Slo venië, Postbus 7105 4330 GC Mid delburg Telefoon: 01180-35790. Verschillende Nederlandse reisor ganisaties hebben Slovenië weer in nun pakket. Er is nog geen directe vliegverbinding vanuit Nederland. De Nederlandse Spoorwegen rijdt van begin mei tot half september wekelijks met een autoslaapterrein - de Karawanken Express - naar Ljubljana (via Salzburg en Villach). Prijzen van de goedkope hotel kamers liggen rond de veertig gul den per nacht inclusief ontbijt en diner. Bed Breakfast van 25 tot 30 gulden. Door Rien van der Steen De samenwerking met Isuzu, dat General Motors jarenlang de Trooper leverde, is aller minst beëindigd. Opel heeft nog steeds nauwe banden met de Japanse onderneming. In feite is de Opel Frontera, die enkele jaren geleden de Trooper op volgde, afkomstig van Isuzu, die de auto in Japan en de VS onder de naam Amigo verkoopt. Ove rigens is dezelfde auto in Japan ook te koop als Honda Jazz... Voor Europa wordt de Frontera in de Engelse fabriek van IBC in elkaar gezet. De wagen heeft andere uitvoeringen en andere motoren dan de Japanse versies en wordt in Nederland aange prezen als vierwielaangedreven 'recreatievoertuig'. De eerste auto van Opel in deze categorie. Leverbaar als 'korte' tweedeurs hardtop met tweeliter motor of 'lange', vierdeurs Wagon-uit voering met 2.4 benzine- of 2.3 liter turbodieselmotor, beide bekend uit de oude Omega-se rie. De versnellingsbak komt van Isuzu, evenals het mecha niek om de auto op vierwie- laandrijving te zetten. Ook bij Opel zoeken ze nauwge zet uit wat mensen bezighoudt. De Trooper was kwalitatief ze ker niet slecht, maar zag er lang niet spannend genoeg uit. En mensen die dit soort auto's ko pen tellen ook geld neer voor het 'smoel'. Opel moet het voor al hebben van de Astra's, de Vectra's en ook wel de Omega's. Enkele jaren geleden verscheen de sportcoupé Calibra, die de uitstraling van het merk danig opvijzelde. Begin volgend jaar volgt een nieuwe, kleine coupé, de Tigra. Tussen dat complete aanbod ontbeerde het Duitse volumemerk nog een 'recreatie voertuig'. Zo'n terreinauto, die dermate luxueus is dat je je bijna schaamt de modder op te zoeken. Overigens volgt, om de boel compleet te maken, binne- kort ook een Opel ruimte-auto: de Pontiac TransSport, toch van GM, wordt eenvoudig omge doopt tot Opel. De Frontera is ontworpen om te beantwoorden aan de verande rende lifestyle van autokopers in de negentiger jaren, waarin toenemende vrije tijd en de be hoefte aan sportieve besteding daarvan sleutelbegrippen zijn. Alleen de naam al: die heeft te maken met het Spaanse woord voor grens en in deze tijd van open grenzen moet de Frontera dus het beeld oproepen van bui ten leven, van veel en lange reizen. Het is niet zozeer de techniek, die daaraan appel leert. Wel de uitdossing en de hippe kleurtjes, waarin deze au to te krijgen is. De Frontera ziet er stoer uit, stoerder dan hij in feite is. Want de Wagon 2.4i staat op enorme banden met prachtige dikke velgen, zodat hij geboren lijkt voor het terrein. En dat is on zin. Dit soort auto's wordt voor paardetrailers gespannen of voor zware aanhangers. Of voor caravans. Zijn daar ook uitne mend geschikt voor, want het hoge eigen gewicht, het motor koppel en de juiste overbren gingsverhoudingen maken zo'n auto een prima trekker. Al heeft zo'n 2.4i dan wel een litertje loodvrij voor elke zeven kilome ter nodig. De markt voor voertuigen, die voor recreatief gebruik geschikt zijn, breidt zich snel uit. In Europa is de afgelopen tien jaar de belangstelling voor Multi Purpose Vehicles met meer dan 700 gegroeid. En dan gaat het over ruimteauto's en vier wielaangedreven, jeep-achtige wagens. En Opel heeft daar een graantje van mee willen pikken. Geen al te indrukwekkend ge motoriseerde auto, zo'n Fron tera. Maar wel tamelijk comfor tabel. Bij de korte 'Sport' is het kunststof dak simpel te verwij deren, zodat het idee van een half open auto ontstaat. Behal ve het dakje zijn ook de zijrui ten en de complete achterruit redelijk gemakkelijk weg te ha- De Frontera van Opel: een kloeke, terreinachtige auto die meer over lifestyle moet zeggen dan over de voorkeur ruw terrein te verkennen. len. Wie van Opel een terreinauto met meer vermogen wil komt terecht bij de luxueus aangekle de Monterey, een auto die zelfs maximaal plaats biedt aan ze ven personen en voortbewogen wordt door een V6-benzinemo- tor of een zware 3.1 turbodiesel. Automakers en -verkopers mik ken steeds nadrukkelijker op een speciale kopersgroep. Ni che-marketing heet dat. Met an dere en vooral efficiënter pro- duktiemethoden maken autofa brikanten tegenwoordig kleine series auto's die ze vergezeld van intensieve reclamecampag nes de markt in sturen. Opel doet dat met speciaal aangekle de Astra's, VW doet hetzelfde met de Golf. Want in een zwaar bevochten markt is elke ver kochte auto er één. Het is nog steeds opmerkelijk om te constateren, dat de mees te trends rechtstreeks over waaien uit de Verenigde Staten. Twintig jaar geleden dacht nie mand eraan om een pick-up aan te schaffen. Terreinauto's waren er slechts om loodzware groen tekarren mee voort te zeulen. En nu en dan stond er eentje voor de paardentrailer. Het aanbod van dit soort stoere voertuigen is enorm. Vooral de Japanse fabrikanten zijn daar verantwoordelijk voor. Want na de LandRover kwam de Toyota LandCruiser, de Nis san Patrol, de benepen Suzuki Vitara en de comfortabele Mits ubishi Pajero. Zo'n 4WD-voer- tuig stond voor avontuur, dus de berijder zou toch wel een spannend iemand mpeten zijn. Alles wat je ermee kon kon nooit in Nederland. Dus werden de auto's wat individualisti- scher aangekleed en comforta beler uitgevoerd. De Ford Ex plorer bijvoorbeeld, de Chevro let Blazer of de Chrysler Chero kee. En Opel dus met de Fron tera of Monterey. Geschikt voor het nette pak en recreatie op maat. Een auto voor het golfter rein, de manege of de jachtha ven. Hoewel Opel er een cursus terreinrijden tegenaan gooit voor mensen die zo'n auto aan schaffen. De Frontera is in wezen een semi-terreinauto. De wielbasis van de Wagon is nogal lang en al lukt heuveltjes beklimmen wel, over de top gaan is hache lijk. Want de auto zal vrij snel op zijn buik komen te hangen. Gelukkig geen bladveren ach ter, dus de auto hobbelt ook niet. De Wagon 2.4i is bijna 4,5 meter lang, weegt 1770 kilo en mag tweeëneenhalve ton trek ken. De 125 pk die de motor oplepelt zijn niet indrukwek kend, maar door de goede ver snellingsbakverhoudingen is het ook geen auto die bij de traag ste trekkers hoort. De korte 'Sport' kost bijna 56.000 gulden. De Wagon is 4,5 mille duurder, met dieselmotor komt de auto op 66.190,-.. Stuurbekrachtiging hebben ze gelukkig allemaal en wie indruk wil maken met een bumperrek, dorpelbeschermers en een stel letje mistlampen moet tweedui zend gulden extra uittrekken. In februari 1778 kwam de Zwisterse arts Franz An ton Mesmer in Parijs aan en verkondigde ontdekt te hebben dat een uiterst ijl fluï dum alle lichamen doordrong en omgaf. Blokkeringen van dit 'dierlijk magnetisme' zou, aldus nog steeds Mesmer, ziekte veroor zaken, maar het versterken van de 'polen' van het lichaam kan de harmonie ge neeskrachtig herstellen. Hij opende een kliniek aan de Place Vendöme waar de pa tiënten verbonden met was tobbes vol 'gemesmeriseerd' ijzervijlsel versterkte golven fluïdum toegediend kregen tot diep in hun ziel. Hielp dat? Jawel, dat hielp, en hoe. Lammen konden weer lopen, blinden konden weer zien, gekken werden weer normaal. De Franse Acade mie van Wetenschappen was zo onder de indruk van Me- smers persoonlijkheid, zijn 'indrukwekkende optreden' en wonderbaarlijke genezin gen dat ze hem uitnodigde om zijn theorieën uit een te zet ten. En nog steeds is 'mesme- riseren' een ander woord voor hypnotiseren. De moderne geneeskunde is stukken minder onder de in druk. Ze is ook niet onder de indruk van de verrichtingen van Jomanda, de nieuwe Me smer, die ook al lammen laat lopen en blinden laat zien, net zo min als van de resultaten van de alternatieve genees kunde. De reden is dat alles helpt. Tamme kastanjes in de rechter broekzak, bij volle maan geplukte dovenetel, ho meopathische Nux vomica D5, Ted Troosts befaamde 'greep in het kruis', dat alles werkt probaat als de klachten maar vaag genoeg zijn. Slapeloosheid, moeheid, con centratiestoornissen, pijn, im potentie enzovoort, verdwij nen door om het even welk middel in een derde van de gevallen, een derde heeft er baat bij en een derde niet. Die werking is te wijten aan wat men het placebo-effect noemt, suggestie. Pas als een middel beter werkt dan een willekeurig nepmiddel, dan pas is de medische gemeente van de heilzame werking overtuigd. Zo langzamerhand begint het bij reguliere dokters door te dringen dat een aanzienlijk deel van hun genezende ver mogens op dit zelfde placebo effect berust. Intuïtief hebben ze dat altijd al geweten. Elke dokter weet dat een slaappil niet helpt als die wordt voorgeschreven met de mededeling dat je van slaapmiddelen weinig kunt verwachten, maar je weet maar nooit. Gebeurt dat met enige medische hocus pocus dan helpt het spul ineens stukken beter, zelfs als er he lemaal niets slaapverwekkend inzit. Hoe indrukwekkender het middel, hoe meer bliep bliep apparatuur, hoe geheim zinniger en gewaagder de the rapie, des te beter het werkt. In feite begint de magie al bij de persoon van de dokter, zijn witte jas met priesterboord, het onbegrijpelijke potjesla tijn waarmee hij de medische mis opdraagt, zijn vaste over tuiging in eigen kunnen. Kort om, zijn hele menselijk en medisch gedrag. Maar als dat zo is, dan is het omgekeerde ook waar. Dan kan de hou ding van de dokter ook een ongunstig placebo-effect be werkstelligen. 'Zijn dokters zelf een belang rijke oorzaak van het Chroni sche Moeheids Syndroom?,' zo begon een commentaar in het befaamde Engelse artsen- blad 'The Lancet' van 24 juli 1994. Onderzoekers hadden 618 pa tiënten gevolgd bij wie de huisdokter een virusziekte had gediagnostiseerd. Een half jaar later klaagden 65 patiënten over chronische moeheid. Die klachten bleken heel nauw samen te hangen met de neiging van de pa- ti"ent om psychische proble men te vertalen in lichamelij ke klachten. Maar ook de houding van de dokter bleek van doorslagge Door Jan Paalman vende invloed: hoe onzeker der de dokter en hoe vaker hij ziekenbriefjes uitschreef, hoe groter de kans dat de patiënt last zou krijgen van chroni- sche moeheid. 'Dokters heb. ben de mens verdeeld in i lichaam en geest,' zei de psy. chosomaticus prof. dr. j Groen ooit, 'en ze behandelen meestal het verkeerde deel; Het lichamelijke deel. In hun onzekerheid schreef liefst een kwart van alle huisartsen in dat onderzoek een antibioti- cum voor, terwijl elke eerste jaars medisch student weet dat antibiotica tegen virussen niets uitrichten. En de zieken briefjes bevestigden de pa- tiënten nog verder in hun I ziekterol. De houding en het optreden van de dokter kan al genezen en ziek maken. Als dat zo is - en het is zo - dan heeft hel zin om dokters tijdens hun opleiding heel bewust een 'ge nezend optreden' aan te le ren; dat scheelt een hoop leed en het kost niets. Maar helaas, alleen de huisartsen krijgen zo'n training. Die leren om authentiek te zijn, echt, en empathisch, wat weer een sjiek woord is voor invoelend en meelevend begrijpen. Dal klinkt heel warm menselijk - en het is ook heel warm menselijk - maar, zo schreven twee dokters in een andere aflevering van de roemruchte Lancet, dat is precies de ma nier waarop je het niet moet aanpakken: 'Wij denken dat dokters acteurs moeten zijn - betere acteurs dan ze nu al zijn.' Een bemoedigende en opti mistische benadering bevor dert het welzijn van de patiënt en versnelt zijn genezing Maar, zo schrijven ze, dat lukl niet iedere dag: je kunt dom weg te moe zijn, te geïrriteerd of te boos om dat te kunnen opbrengen. In dat geval is het beter om die gevoelens ge woon te acteren. 'Voor veel mensen is het idee dat dokters voor hun patiën ten toneel zouden spelen ronduit weerzinwekkend,' zo geven ze toe. Een toneelspe ler veinst zijn gevoelens, en niet voor niets is een sjiek woord voor huichelachtig, hy pocriet, afgeleid van het Griekse woord voor toneel speler. Als je van iemand zegt dat hij goed toneel kan spe len, dan is dat geen aanbeve ling, en dat geldt al helemaal voor een dokter. Maar is empathie, 'het delen van eikaars emoties,' altijd wel zo veel beter en ethi scher? Hillel Finestone en David Con ter denken van niet. Stel nou dat je een hekel hebt aan de patiënt of dat je bij een patiënt helemaal-niets voelt, wat dan? „Stel dat een dokter abortus gelijk stelt aan moord en dat die een patiënte moet behan delen voor de complicaties van abortus. Van artsen mag je dan verwachten dat ze in dergelijke gevallen hun ware gevoelens juist niet overdui delijk aan de patiënt laten blijken. Hoe? Door positieve gevoelens voor te wenden, door te acteren! Toneelspelen is, of je wilt of niet, een we zenlijk onderdeel van het me dische handelen, dus als je acteert als dokter, dan moet je dat ook goed doen. Daar om hebben dokters speciale lessen in toneelspelen nodig. Dus als uw altijd wat norse huisarts na een cursusje in eens veranderd is in een stra lende warmvoeldende en zelf verzekerde geneesheer, g' hem dan een staand applaus en roep 'bis, bis, bis.' In de Dominicus Reeks, de grootste serie reisgidsen in het Nederlandse taalgebied, verschenen onlangs enkele nieuwe titels: Berlijn/Potsdam, Polen (beide 29,90 gulden), Neder landse Antillen/Aruba en Noordwest Spanje (beide 32,90 gulden). Het zijn degelijke reisgidsen met een goede mix van achtergrondinformatie en praktische tips. Van dezelfde uitgever verscheen de uitgave New York en Washington D.C. (29,90 gulden), een titel uit de Van Zuilen Reeks. Naamgever'i dr. A. van Zuilen, sociaal wetenschapper en Amerika-kenner. Dt reeks beperkt zich echter niet meer tot uitgaven over de Verenig® I Staten. Er zijn ook reisgidsen verschenen over Canada en Australië/ I Nieuw Zeeland, terwijl een uitgave over Hong Kong in voorbereidt! is. Van Zuilen, inmiddels vutter, woonde en werkte twintig jaar u Amerika. Daarnaast behaalde hij enkele graden aan de Universita van New York. Hij schrijft zeker geen elitaire gidsen over AnienM- De uitgaven worden juist gekenmerkt door een grote hoeveelheid aa- (gedetailleerde) praktische informatie. De roerige jare dam. Wouter vl Eindhoven nad huisd om daarl gaan studeren.1 in de boter: onl Provo schieten! paddestoelen Eindhovenaar I ziel in de nog jl Door Martijn Hoveil In 1968 maakt Val eerste tv-programj milieu-activisme. zendingen en publl de oud-Eindhoven! tuut voor Milieu- en lid van de Cl adviseert bedrijfsll lieukwesties; de Clf kleine kwart eeuv stellen. Het IMSA is gevej reerd pand aan gracht. Eertijds vd ling' plaats van aj hoofdstad. In een dezelfde plek de ei burg gevestigd, d: werd geopend me Gijsbrecht van Aer Voorwaar een plek recteur Wouter ve goed bewust. Trots het dan ook ver ging. In de jaren ze der die zich verzett plannen van het ti Amsterdam en teg lende industrieën stem tegenwoordij als gezaghebbend schermers. Ogen geopend Van Dierens ogen opdracht van de t zestiger jaren een i ontluikende milie vertelt hij. „In die visme zich vooral om individuen die clubs als de Wadde instandhouding va Centraal Actiecomi een soortgelijke rei: kwam ik in cont Environmental Dej de term 'milieudefe Maar zijn belangsti heeft ook een mee gaat Van Dieren ve bioloog, die net heette en die zich ecologische kwestie in de jaren dertig ecologie van duing schouwde hem als get. Helaas is hij i overleden. Je kunt voetsporen ben getr Stormachtig In de jaren zeven tij een stormachtige onder invloed van 1 groei' van de Clul

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1994 | | pagina 26