DE STEM Uit de directeurskamer en de fabriekskelder s Textielmuseum Tilburg rehabiliteert een hele tak van kunst ttte^ PTIEK ^fitters rs rsen teurs onturen econ BVBA, op erken in Neder- antooruren: 10-4137388 Je huis in de krant brengt mensen over de vloer. ENNO CYSnl;.: IENNO CYSOLW UITSLAG LOTERIJ t.g.v. W.V. ROOSENDAAL: Mountainbike lot nr. 5037 Overige prijzen: 2101, 16276, 14606, 21000, 2250, 15116, 15993, 16809, 11876, 5010, 11887, 945, 946. 4249, 15547, 635, 15935, 16277, 18702, 4111, 4001 10000, 15750, 5126, 4501, 3904, 2521, 14886, 15650. Voor afhalen door u gewonnen^ prijzen tel. 01650 - 60649 Lw huis op dit formaat in de krant kost meestal minder dan een maan hypotheekrente en verkoopt sneller, want- En dc makelaar weet va" wanten en kranten- Grote Gids poor onze redacteur Hans Rooseboom ln het Nederlands Textielmu seum hangen tientallen Bra bantse en Zeeuwse industrie baronnen te kijk. Streng en trots blikken ze,ons aan. Het zjjn geslaagde mannen, ver eeuwigd vaak door schilders van naam: Jan Sluyters, Carel Willink, Sierk Schreuder. De conterieitsels van de 19e- en 2l)e-eeuwse regenten van het grootkapitaal worden afgewis seld door geschilderde impressies van de bedrijven waar dat kapi taal werd verdiend: fabrieken, havens, kantoren. We zien hier het bedrijfsleven in beeld. Gebouwen, mensen en produkten, zoals gezien en vorm gegeven door beeldend kunste naars, bekende en onbekende. Al deze kunstwerken, bij elkaar een stuk of honderd, zijn tevoor schijn gekomen uit de boezem van de bedrijven zelf. Daar heb ben ze vaak tientallen jaren een sluimerend bestaan geleid. Ter gelegenheid van het jubileum van de Brabants-Zeeuwse Werk geversvereniging (75 jaar) is deze tentoonstelling in het Tilburgse Textielmuseum georganiseerd. Een toepasselijke omgeving, want het museum is gevestigd in een oude textielfabriek, en be heert een aantal goed werkende historische weef- en spinmachi nes. De tentoonstelling 'Kunst van zaken' is pionierswerk. Het in vullen van een witte vlek in de kunstgeschiedenis, een speur tocht naar onbekende kunst. Kunst die over het algemeen ge negeerd wordt. De officiële kunstgeschiedenis kijkt deze 'be- drijfskunst' met de nek aan. In musea zul je dit werk niet vinden. Het onderwerp wordt als te pro zaïsch beschouwd, of als minder waardig. Straf Vanuit de Middeleeuwen dateert de opvatting dat werk dat met de handen wordt verricht de straf is die de mens kreeg opgelegd van wege de zondeval. Zware licha melijke arbeid heeft dus een ne gatief imago, nog altijd. Eeuwen lang was het onderwerp niet ge schikt in de beeldende kunst, en dat blijft lang doorwerken. Slechts in de bedrijven is de kunst te vinden, of bij de direc teur thuis, of bij employées die het werk bij hun afscheid cadeau kregen. „Bij fusies belandden de objecten in het gunstigste geval in het bedrijfsarchief. Maar meestal belanden ze op de zolder of in de kelder, hoe waardevol ze misschien ook zijn. Er zal heel veel verloren zijn gegaan", zegt drs. Mayke Groffen, samensteller van de tentoonstelling. Vragenlijst Ter voorbereiding van de ten toonstelling is er een vragenlijst uitgegaan naar de 2000 leden van de Brabants-Zeeuwse Werkge- versverening. Wat hebt u voor kunst in uw bedrijf? Mayke Grof fen: „Veertig procent van de be drijven reageerde daarop. Er kwamen 600 kunstwerken uit de ous. Die hebben we allemaal geïnventariseerd. Dat was niet allemaal even eenvoudig. Soms was de maker niet eens bekend, vaak de datum niet, of de reden van de opdracht. Dat moesten we allemaal achterhalen". In bedrijven wordt de aankoop of verkoop van kunstwerken nau welijks gearchiveerd, zo blijkt uit dit onderzoek. Nergens liggen de gegegevens vast. Van een portret aan de wand weet men niet meer dan 'iemand die vroeger direc teur was'. Of men heeft geen 'auw idee wat er op een schilde rij is afgebeeld. Portretten Van die 600 werken zijn er 100 voor de tentoonstelling geselec- *Jan Sluyters: Dr. A.F. Phi lips. Olieverf (1934) 'Mia Trompenaars: Rondko- (1986) Eindhoven teerd. Allereerst zijn daar de por tretten. Uit directeurskamers en kapitale woonhuizen zijn tiental len portretten tevoorschijn geko men. Waaronder van de hand van beroemde schilders als Willink en Sluijters. „Alle Nederlandse por tretschilders van naam zijn ver tegenwoordigd. Je mist er eigen lijk geen een", aldus Maya Grof fen. „Die portretten dateren vooral uit het begin van de periode die wij hebben gekozen (de laatste honderd jaar). Indertijd was de ondernemer het bedrijf. Die werd dus afgebeeld. In een latere pe riode doet de persoon van de di recteur er minder toe. Het bedrijf wordt een organisatie waaraan de directeur leiding geeft. De na druk kwam vervolgens te liggen op de gebouwen, vooral toen ze onder architectuur werden ge bouwd. Het bedrijfspand werd de trots van de onderneming, en dat moest afgebeeld worden. Weer later zie je vooral afbeeldingen van de arbeid, van de arbeider en van de werkplek. En tenslotte, in deze tijd, draait het om afbeel dingen van het produkt". Geschiedenis Die volgorde van thema's is dus tegelijkertijd een geïllustreerd stuk sociale geschiedenis. De tentoonstelling in Tilburg is zo ingericht dat er een evenwich tig aanbod is ontstaan, een breed beeld. De selectie van de kunst werken heeft plaatsgevonden aan de hand van een aantal criteria: De werken moesten gerekend kunnen worden tot de vier the ma's: portret, afbeelding van be drijven, uitbeelding van arbeid en weergave van produkten. Gelijkelijke spreiding over de periode 1894-1994. Alle sectoren moesten vertegen woordigd zijn, dus handel, indus trie en dienstverlening. Geografische spreiding over Zeeland en Brabant Zo veel mogelijk technieken (tekenen, schilderen, grafisch, fo to's, sculptuur, textiel, keramiek, VRIJDAG 14 OKTOBER 1994 DEEL D Nico M. Peeters: Interieur van de Amercentrale Geertruidenberg, Eenheid 9. Olieverf (1993) glas-in-lood). Tenslotte het onvermijdelijke maar betekenisloze toverwoord kwaliteit. Licht Overigens is de grootte van een bedrijf niet bepalend voor de hoeveelheid of de kwaliteit van de kunst die er aanwezig is. „Dat hangt van de directeur in kwestie af", aldus Groffen. „Bij Philips bijvoorbeeld zit iemand die kunstwerken verzamelt die alle maal om 'licht' draaien. Je kunt stellen: als er op directieniveau geen belangstelling is, vind je in het bedrijf geen kunst. Opvallend veel kunstwerken bleken te schuilen binnen de gebouwen van de electriciteitsmaatschappijen EPZ (Zeeland) en PNEM (Bra bant)". Heel veel 'bedrijfskunst', vooral toegepaste kunst, is helaas niet op de tentoonstelling te zien. Dat is om praktische redenen onmo gelijk: die kunst zit namelijk aan de gebouwen vast. Het gaat om muurschilderingen, mozaïeken, tegeltableaus en gebrandschil derde ramen. Meestal betreft dat een geïdealiseerde uitbeelding van de prachtige bedrijfstak waar de gezegende arbeiders hun werkend leven mogen doorbren gen. Kantoortuin Er is nog een ander soort kunst uit bedrijven die voor de tentoon stelling is gepasseerd. Vanaf de jaren '60 namelijk beginnen be drijven kunst aan te schaffen die niets met het bedrijf zelf heeft te maken. Gewoon kunst om de kunst. Dat hangt samen met het verschrompelen van de werk vloer ten faveure van kantoor tuin, entree, ontvangsthal en ver gaderzaal. De trend van het Ne derlandse bedrijfsleven is: van produktie naar dienstverlening. Dat betekent in de praktijk: veel ruimten die representatief aange kleed moeten worden. Ieder be drijf hangt en staat tegenwoordig vol met kunst en 'kunst'. Maar dat soort kunst, daar gaat het dus niet om op deze tentoonstelling in Tilburg. Uit het geëxposeerde aanbod een ongestructureerde greep, waaruit mag blijken dat de tentoonstel ling zowel kunsthistorisch als so ciaal-economisch zeer leerzaam is. De Dongecentrale in Geertrui denberg (André Verhorst, 1922). Symbolistisch drieluik, waarin links de duisternis verbeeld is en rechts het licht. Daartussenin de elektriciteitscentrale. Stond in depot bij de PNEM in Den Bosch en moest helemaal schoonge maakt worden. Portretten van Jan Verlinden (van Wijn Verlinden, Rosmalen, Sierk Schreuder 1935), Anton Jurgens (stamvader van Unilever, Oss 1882), Arie Smit (oprichter van De Schelde, Vlissingen 1900), Willem Grasso (oprichter Machi nefabriek Den Bosch, 1908, brons van August Falise), F.H.M. Smits (oprichter Oranjeboombrouwerij (Frans de Wilde 1881), Mr. Dr. B.J.M. van Spaendonck (oprich- Winnifred Limburg: 'Werk lust' (1989) FOTO'S NEDERLANDS TEXTIELMUSEUM ter, Jan Sluijters 1949), dubbel portret van de heren Klep van de Etna te Breda (Carel Willink 1955), Charles Stulemeijer (Enka, Machinefabriek Breda, George Rueter 1955), textielbaron Henri Swinkels in Helmond (Peer van den Molengraft 1956). Van de schilder Jan Hubertus zijn een paar schilderijen te zien van de Amer- en de Dongecentra le in Geertruidenberg, alsmede een gezicht op de stad (jaren '50). Een tekening van de werf De Schelde, midden in Vlissingen. Tijdens de oorlog heeft daar vijf jaar de Willem Ruys ingestaan. Vanuit alle straten en hoeken van Vlissingen zag je de Willem Ruys. De potloodtekening van Frans Maas dateert uit 1955 en toont de Willem Ruys opnieuw in het dok, nu voor onderhoud. De Willem Ruys vaart nog steeds over de we reldzeeën, herdoopt in ,Achille Lauro. Zeer realistische olieverfschilde rijen door Nico M. Peeters van een containerschip van rederij Vroon te Breskens, varend op de Westerschelde (1989), en van de zelfde hand het interieur van de Amercentrale in Geertruidenberg (1993). Een zeer groot doek voorstellen de Hoechst in de Sloehaven bij Vlissingen (Horst W. Kleber, 1968) Een anachronistisch drieluik uit 1992 voorstellende het werk van de nonnen in een ziekengasthuis. Uit het Elisabethgasthuis in Til burg. De haven van Vlissingen in 1896 (Willem Schütz). De verfmaalderij van Teolin in Breda (Herman Heijenbrock 1930). Het lossen van suikerbieten aan de Markkade te Breda (Dio Ro vers 1952). Het project Kunst van zaken, tentoonstelling plus catalogus, is gesponsord door Delta Nutsbe drijven, Koninklijke Schelde Groep, Bavaria, Interpolis, Van Lanschot, Van Melle, Moret Ernst Young, Philip Morris, PNEM, Van Spaendonck en het Anjerfonds. 'Kunst van zaken: het bedrijfsle ven in de beeldende kunst'. Ten toonstelling in het Nederlands Textielmuseum, Goirkestraat, Til burg. Geop. dinsdag t/m vrijdag 10-17, zaterdag, zondag en 2e kerstdag 12-17, 24/25/31 dec. en 1 jan. gesloten, (t/m 15 januari 1994). De catalogus met fullcolor afbeel dingen kost 49,50. Op zondag 16 oktober geeft kunsthistorica Mayke Groffen, samensteller van de tentoonstelling en auteur van de catalogus, een lezing in het Textielmuseum. Aanvang 14.00 uur.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1994 | | pagina 15