DB STEM Niks mooiers dan een ouwe kist 'Ik drink niet, ik rook niet, ik lees altijd' beleefd >nd stukje in de dag. ar komen. 30 g 1.49 kilo 1.25 »erssinaas- kilo 2.99 iverse 1.49 De Proef Guido de Bué telt zijn stripsverzameling niet in aantallen maar in meters AANBEVOLEN 6.95 Vliegshow tijdens open dag Woensdrecht Don Lawrence centraal op Stripdagen Een eetcafé in Oosteind DE UiT GIDS DONDERDAG 13 OKTOBER 1994 DEEL of rabatdelen i wit. Extra zware kwaliteit, dte circa 10 x 270 cm. 33x33 cm. loge slijtvastheid. CHARMATE dame 22 voor echt privé, ma. t/m' vr van 12-19 u., 01650-37159. PRIVÉ telefoonnrs van hei vrouwen thuis! (75 cpm *06-9502* LET op! Blind date via de telefoon. Direkt apart, leuke meiden, 06-95.95 (75cpm) DIREKT apart met 'n leuk meisje (18+). In prijs ver laagd! Bel: 06-9600, 75cpra RIJPE vrouwen willen se* kontakt (niet commercieel 06-98.90 (75cpm). (NIEUW! 75cpm) Rijpt vrouwen willen sexkontakl (niet commercieel) 06-9.56! fstboeket, iverse kleuren, bos iervlcelljn: 06-0305. De artlteJjïJJ advertentie kunt u In alle AH-wl n, behalve de artikelen waar u rtjes bij staan. Die artikelen kui» n kopen In AH winkels waar es" .ijfertjes op de deur staat. Recia tn gelden t/m zaterdag 15 oktob ing de voorraad strekt. k ands grootste kruiden^ ijft op de kleintjes lette^ Door Jan van Zuilen Op de stuurknuppel in de cockpit van de oude Harvard zitten nog de originele knop jes waarmee de piloot zijn bommen kon afgooien of een mitrailleursalvo geven, maar echt gebruikt worden die knoppen natuurlijk allang niet meer. "Nou ja, één keer nog dan, bij de opnamen voor de oorlogsfilm 'A bridge too far', alleen waren dat uiteraard geen echte bommen, maar nepbommen. „Nagemaakt van brandblussers die we van Saval Kronenburg kregen," lacht voorzitter Jan Schut van de Stichting Vliegsport Gilze- Rijen, een club die als voor naamste doelstelling heeft het in de lucht houden van zoveel mogelijk verschillende types propellervliegtuigen waarmee de koninklijke luchtmacht vroeger vloog. Films De club die haar thuishaven heeft op de vliegbasis Gilze- Rijen, is met haar vloot van in totaal vijftien uitstekend gecon serveerde historische kisten een graaggeziene gast op vlieg- shows en bij allerlei herdenkin gen. Ook wordt de club van Jan Schut regelmatig om medewer king gevraagd bij de produktie van films en ander beeldmateri aal waarin antieke vliegtuigen figureren. Momenteel heeft de vliegclub haar agenda barstensvol staan met uitnodigingen voor demon straties-in verband met de vijf- tige jarige herdenking van de bevrijding. Niet alleen zaterdag in Woensdrecht, maar vrijwel overal elders waar bevrijdings- zijn, is de vliegclub pre- Dat begon al met D-Day- Zaterdag vindt er onder de noemer 'Welkom op Woens drecht' op de vliegbasis Woensdrecht een open dag plaats. De open dag die om 10.00 uur begint, is georga niseerd door de Koninlijke Luchtmacht en Fokker Air craft Services. Bezoekers kunnen er vliegtuigen be zichtigen, maar ook lucht- afweerraketten en leger voertuigen, Het hoogtepunt van de dag wordt de vlieg- show die om 13.00 uur be gint. Daaraan wordt deel genomen door alle vlieg tuig- en helikopter-types van de luchtmacht en door een reeks historische toe stellen, Fokker-vliegtuigen vliegen die middag over. De vliegshow duurt 15.00 uur en wordt afgeslo ten met para-demonstra ties door het Korps Com mando Troepen uit Roos- ook tot De organisatoren verwach ten zo'n 35.000 bezoekers. Vanaf het Lucasplein in Hoogerheide en vanaf het NS-station in Bergen op Zoom worden met bussen pendeldiensten naar de vliegbasis onderhouden. Voor automobilisten is een speciaal parkeerterrein in gericht nabij de basis. memorial en dat duurt tot en met 5 mei volgend jaar. Prins Bernhard Onlangs cirkelden leden van de vliegclub nog met enkele oude kisten boven paleis Soestdijk om een ere-saluut te brengen aan prins Bernhard vanwege diens afscheid in intieme kring als actief vlieger. De prins heeft een speciale band met de vlieg club uit Gilze-Rijen. Het oudste toestel uit de collectie, een Piper Moth uit 1939, was namelijk het toestel waarmee prins Bernhard zijn eerste solo-vlucht maakte. Vrijwel elke vliegenier van de generatie van prins Bernhard begon zijn carrière in een Piper Moth, vertelt Schut. „Eerst vijf tig vlieguren in de Piper Moth en als je die er op had zitten, stapte je over naar de Harvard. Als je daar dan nog weer eens 150 uur mee had gemaakt, werd je beschouwd als volwaardig vliegenier. Ik heb het zelf ook nog zo geleerd. Betere toestellen om vliegen te leren kun je niet bedenken. Als je met een Piper Moth en een Harvard overweg kunt, kun je met alles vliegen." „Als je echt wilt vliegen, is er niks mooiers dan een ouwe kist. In een Harvard, maar nog veel meer in een Piper Moth, merk je pas echt dat je in de lucht bent. Je bent één met de elementen. Je voelt elk zuchtje wind, iedere verandering van de weersge steldheid heeft invloed op het gedrag van de kist." Hij wijst naar een collega-lid die net terug komt van een vlucht met een andere Harvard. „Dat is nu een gezagvoerder op een Boeing 747. Die vent is de koning te rijk in zo'n oude kist. Sinds die lid is bij ons, weet hij weer wat vliegen is, zegt-ie. In zijn 747 Vliegt hij op de automa tische piloot, in onze kisten moet hij het weer allemaal zelf doen. Dat geeft voldoening en het is veel spannender." Schut zelf behoort tot de min derheid van de 127 actieve le den van de vliegclub die geen professioneel vliegenier is of ge weest is. „Had ik wel gewild. Ik ben ook goedgekeurd voor een militaire vliegeniersopleiding, maar mijn ouders vonden dat ik wat anders moest gaan doen. En in mijn jeugd luisterde je nog naar je ouders." Stress kwijt Maar het bloed kroop toch waar het niet gaan kon, dus werd Schut sportvlieger in zijn vrije tijd, een fantastische hobby, vindt hij. „Ik ben directeur van een groot bedrijf. Ik heb nogal wat aan mijn hoofd. Voor mij is dit de ideale ontspanning. Als ik een uurtje in de lucht zit, ben ik al mijn stress kwijt." Ondanks hun vergevorderde leeftijd kan er met antieke vliegtuigen nog aardig worden gestunt. Voor een looping of een rolling draaien ze hun hand niet om, zo zal zaterdag tijdens de demonstratie in Woensdrecht wel blijken, maar echt specta culair stuntwerk is niet te ver wachten. „Dat deden we toch al nooit, maar zeker niet meer na dat ongeluk in Ramstein," zegt Schut, doelend op het incident bij de gelijknamige Duitse luchtmachtbasis, waar in 1988 69 toeschouwers van een vlieg show werden gedood. Schut: „Als wij stunten, doen we dat solo en altijd in een richting van de toeschouwers af, nooit naar de toeschouwers toe." „Je krijgt figuren van allerlei pluimage binnen. Maar ze hebben wel een ding gemeen. Ze zijn verschrikkelijk geïnteresseerd in strips. FOTO DE STEM JOHAN VAN GURP In het Muziekcentrum Frits Philips te Eindhoven speelt op vrijdag 14 okto- er Het Brabants Orkest o.l.v. Robert Benzi. Het nog vrij nieuwe ba- rokensemble Trio Passag- gio presenteert zich op zondaa 16 oktober in schouwburg De Kring in Roosendaal. De Belgische formatie Betty Goes Green speelt morgenavond, 14 okto ber, in regionaal poppo dium PARA aan het Bre dase van Coothplein. ieur e ent ®en met de elementen. Je voelt elk zucht- „in iedere verandering van de weersgesteldheid heeft in- vl°ed op het gedrag van de kist. FOTO DE STEM JOHAN VAN GURP „Laatst kwam iemand bij mij op bezoek. Hij trok een kast open en deinsde ach teruit. Hij zag de rijen stripboeken en hakkelde: tjee, is dit je verzameling. Nee zei ik. Deze albums moet ik nog lezen. De rest staat boven." Door Peter Vierenhalm Guido de Bué (31) is een stripfanaat die van zijn hobby zijn werk heeft gemaakt. Hij staat al sinds jaar en dag in de enige echte stripwinkel die Breda al bijna vijftien jaar rijk is: Franka in de Torenpassage. Bué verzamelt en verslindt strip boeken vanaf zijn zevende. „Als je aan mij vraagt hoeveel albums ik heb, moet ik je het antwoord schul dig blijven. Ik reken niet meer in aantallen maar in meters. En de lengte van mijn verzameling be draagt zo'n vijftig meter, schat ik." De Bredanaar noemt zichzelf een stripidioot. „Ik drink niet, ik rook niet, ga niet uit. Dus ik heb tijd ge noeg om letters te vreten. Ik lees al tijd. Bijna alles wat maar voor mijn ogen komt. Het is een verslaving." De Amerikanen waren ver voor de Tweede Wereldoorlog al verslaafd aan plaatjes kijken. Ze vielen mas saal voor het beeldverhaal over de helden als Tarzan en Flash Gordon die in de krantenkolommen hun avonturen beleefden. In latere jaren kwamen daar de superhelden bij, zoals Superman, Batman en Spi- derman: comic-helden die het op namen tegen de duistere krachten uit de onderwereld en ver daarbui ten. De nooit eindigende strijd tus sen goed en kwaad was hét item voor de striptekenaars in die dagen. Max und Moritz Het beeldverhaal bestaat op zich al veel langer. Max en Moritz (1865) van Wilhelm Busch wordt gezien als het eerste echte stripverhaal. Toch begon in Europa de strip pas na de Tweede Wereldoorlog aan een serieuze opmars. „Een land als Bel gië waardeerde al kort na de oorlog de strip. Eigenlijk waren de kran ten in die tijd verantwoordelijk voor de groeiende populariteit," zegt Bué. „Een goed voorbeeld is Nero. De Vlaamse krant 't Volk be gon met het afdrukken van de avonturen van het kale manneke. Het leverde het medium duizenden extra abonnees op. Toen de strip een paar jaar later werd overgeno men door De Standaard, stapte een groot aantal lezers zonder pardon over naar de concurrent." Ook Nederland liep in navolging van België en Frankrijk echt warm voor het beeldverhaal. De Stem was de eerste krant in het zuiden van Nederland die de strip in de kolommen opnam: de avonturen van Suske en Wiske van Willy Van- dersteen. De groeiende populariteit van de strip had ook een keerzijde. Steeds meer mensen zagen in de plaatjes en verhaaltjes een groot gevaar. Strips, en dan vooral de geweldda dige, zouden een negatieve invloed uitoefenen op de kinderen. „Eigenlijk is er nog steeds een beet je huiver bij vooral de oudere gene ratie voor de strip," meldt Bué. „Van echte acceptatie is nog steeds geen sprake. Strips stompen af en zijn gevaarlijk in hun ogen. Ze lo pen met een wijde boog om win kels. Daarom is het ook zo belang rijk dat de naoorlogse generatie, die wel met het fenomeen is opge groeid, laat zien dat strips een plaats in de wereld hebben ver diend. Dat ze mensen niet slecht maken en wel degelijk leerzaam zijn. Er zijn leraren in Breda die thema's uit bijvoorbeeld de Suske en Wiske gebruiken voor hun les sen. Prachtig toch, zulke mensen halen de vooroordelen die veel mensen hebben tegen het beeldver haal volledig onderuit." Stripwinkel Franka telt zo'n vijf tienhonderd vaste klanten die re gelmatig over de vloer komen. Bué: „Een stripliefhebber bestaat niet uit één gedaante. Je krijgt figuren van allerlei pluimage binnen. Het gaat van de leerling van de lagere school tot de advocaat. Maar ze hebben wel een ding gemeen. Ze zijn verschrikkelijk geïnteresseerd in strips. Een daar hebben ze be hoorlijk wat geld voor over. De ge middelde klant besteedt elke keer dat hij hier is zo'n twintig gulden. Breda - Op zaterdag 15 en zondag 16 oktober is het Turfschip in Bre da het decor voor de Stripdagen: het Walhalla voor stripminnend Ne derland en Vlaanderen. Centraal op dit evenement staat de Engelsman Don Lawrence die veertig jaar in het vak zit en door zijn vakmanschap door striplief hebbers op handen wordt gedragen. De tekenaar van Trigië en Storm krijgt zaterdag de Stripschapprijs 1994 van Het Stripschap. Het Bre da's Museum richt momenteel een expositie in over deze topper in de striptekenwereld. Scenarist Pieter van Oudheusden krijgt vrijdagmiddag De Prijs van de stad Breda uitgereikt. Dat is een aanmoedigingsprijs voor aanko mende stripmakers. De uitreiking vindt plaats in de trouwzaal van het stadhuis van Breda. De Stripdagen zijn dagelijks geopend van 10.00 tot 17.00 uur. De toe gangsprijs is 9 gulden, ledereen die kleiner is dan 1 meter 50 betaalt 5 gulden entree. Sommige verzamelaars spenderen dat bedrag vier keer per week. An deren komen een keer in de vier we ken over de vloer." De albumverkoop maakt vaak woe lige tijden door. Bué: „Het gaat in golfbewegingen. Als het econo misch tegenzit, dan merk je dat di rect aan de verkoop. De mensen be zuinigen het eerst op dit soort luxe- re zaken. In het begin van de jaren tachtig groeiden de bomen in de stripwereld tot in de hemel. Iemand die een tekenpotlood kon vasthou den, profiteerde in die jaren en ver kocht albums, hoe slecht die ook getekend waren. Maar daarna kwam de economie in de versukke ling. De verkoop zakte flink in. De minder getalenteerde tekenaars raakten al snel in de vergetelheid. Alleen de gevestigde namen en 'be tere nieuwkomers' konden het hoofd boven water houden. Pas de laatste jaren gaat het weer bergop waarts met de verkoop. De echte crisis hebben we hopelijk achter de rug." Massaprodukt De strip is een massaprodukt ge worden. Bué: „Elk jaar krijg je er driehonderd, vierhonderd nieuwe titels bij. Ik probeer de ontwikke lingen zoveel mogelijk te volgen, maar alles in de gaten houden is in dit vak onmogelijk. Dat heb ik in de loop der jaren wel geleerd. Veel nieuwe titels verkopen mondjes maat of behoorlijk. De klassiekers, je kent ze wel je de Kuifjes, de As- terixen, de Blake en Mortimers, de Blueberry's, de Guust Flaters, die verkopen nog altijd goed. Maar dat is ook logisch, want de meeste le zers willen kwaliteit." Ook populair zijn de comics, de En gelstalige strips die geïmporteerd worden uit de Verenigde Staten. Stripwinkel Franka heeft een apar te hoek voor deze gewilde boekjes ingeruimd. De hedendaagse stripliefhebber is niet alleen uit op leesvoer. De tra ding-cards, oneerbiedig gezegd de ruilkaarten, is een ander geliefd ob ject voor verzamelaars. Je kan hele series bij elkaar sparen: van Dis- neyfiguren tot beruchte seriemoor denaars. Eveneens gewild zijn de action-figures, heldenpoppetjes, oftewel de plasticgeworden werke lijkheid van stripfiguren. Als je wordt overspoeld door het gi gantische aanbod aan strips en aanverwante artikelen, kan je altijd nog Bué aanklampen. Hij weet (bijna) op elke vraag een antwoord. Want hij is een 'stripfanaat, strip idioot'. De Proef is een wekelijkse rubriek, waarin de horeca in Zuid-West-Nederland onder de loep wordt genomen. Vandaag de eerste aflevering. Aan de buitenkant zie je het er niet aan af. Gewoon een dorpscafé in Oosteind, zou je denken. Maar dat is De Baan niet meer. Sinds Koninginnedag dit jaar is het voor honderd procent een eetcafé. Alleen de bar herinnert nog aan het oorspronkelijke bruine café dat in het voorjaar is verbouwd en uitgebreid. Toch rijd je er gemakkelijk aan voorbij, hoewel een bord op de stoep elke voorbijganger het weekmenu laat weten: zalmcocktail als voorgerecht, Argentijnse rundersteak met rode portsaus als hoofdge recht en als dessert pistacheijs, slagroom en pijnboompit ten. Het interieur oogt eenvoudig, maar dat mag je ook ver- wachten van een restaurant dat zichzelf eetcafé noemt. De Baan lijkt niet zo bedoeld voor een intiem etentje, maar meer voor gewoon een gezellig en betaalbaar avondje uit, hoewel je er ook kunt lunchen. De menukaart blijkt veel te bieden, ook tamelijk exoti sche gerechten die je hier niet meteen zou verwachten zo als kangoeroe of zonnevis. Ik kies het weekmenu voor 42,50 gulden en mijn vrouw runderbouillon voor 6,75 gul den en vervolgens de zonnevisfillet voor 25,75 gulden. De wijnkaart is een prettige verrassing. Er prijken slechts twaalf wijnen op, maar je kunt zien dat over dit assorti- mentje goed is nagedacht. Want bij al die schotels is op deze kaart wel een bijpassende wijn te vinden. En wie niets van wijn weet: op de achterkant wordt uitgelegd wat je waarbij kunt drinken. We nemen de huiswijn van 22,50 gulden per fles. Een wit te Cötes du Rhöne voor bij de vis en een dito rode voor bij het vlees. Omdat er geen halve flesjes zijn, bestellen we per glas. Tamelijk verbaasd betalen we daar een relatief laag bedrag voor: 3,50 gulden. Dat ben je in een gewone kroeg ook kwijt. Grappig: uit een fles schenk je normaal gesproken zes glazen. Per glas is de wijn in De Baan dus goedkoper. De runderbouillon blijkt aangenaam gevuld te zijn met reepjes venkel en is op smaak gebracht met pernod. Mijn ruime portie smakelijke zalmcocktail is onder meer ver sierd met rode bessen. De bijgeserveerde kruidenboter is nogal zout. De zachte saus met wat kerrie doet het goed over de zon nevis en de malse rundersteak is voor mijn smaak precies zoals die wezen moet: een krokant, bruin buitenkantje en mooi nog wat rood van binnen. De portie groente is ruim, vers en leuk opgemaakt. Kok Edwin van der Wouw kan er wat van. Deze kwaliteit eten kom je ook tegen in zaken die hogere prijzen hante ren. Zijn vrouw Anita neemt de bediening voor haar reke ning, samen met twee assistenten. In de tjokvolle ruimte gaat hen dat goed af. Inclusief een aperitiefje en koffie zijn we met zijn tweeën 90,75 gulden kwijt. Voor het gebodene heel schappelijk. H.S. Geopend van woensdag tot en met maandag 10 uur tot 1 uur 's nachts, dinsdag gesloten. M

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1994 | | pagina 25