huis Woon 't'94 <T Wi Woninginrichting is een vergaarbak van stijlen geworden 'Cocoonen doe je niet op een stenen vloer' /PIT/ vloerbedekking, t en geplaatst. aler van vele ende merken: tte Bonaparte Sunway Bergoss guro Verosol Nichibei Deja L. de Poortere e.v.a. maken of leggen. perieën. >1140-14120 .00 en 13.00-17.00 uur. de STEM De beurs van 4,8 miljard. Onder dat motto vond onlangs een meubelvak beurs plaats in Nieuwegein.Hef cijfer refereert volgens de organisatoren aan het bedrag dat de Nederlander uitgeeft aan meubilair. Een bloeiende handel, waarin de trends de naderen de eeuwwisseling aankondigen. Cijfers E2 Mystieke prints Intuition Altijd laag geprijsd en gratis thuisbezorgd. De symbolen op vaste vloerbedekking, karpetten of lopers staan daar niet voor niets. Ze verschaffen de klant informatie over de eigenschappen en kwaliteit van het tapijt. Deze Produktlnformatie Tapijt (PIT) is een paar jaar geleden van de grond gekomen, Orde Controles 1 1 "1 1 1 Populair Zoet Nostalgie overheerst in de hedendaagse inrichting van het interieur. Vooroorlogse stijlen en hypermodern gaan hand in hand. In deze hang naar de sfeer van weleer past ook de hernieuwde voorliefde voor de ja ren vijftig. De ontwerpen uit dat decennium zijn hele maal terug. Al wat langer in de horeca, maar nu ook in de huiskamer. GTST Gereedschap 1994 JWhJk 'Jb-f. j'i hSÏWfr 3S& .'w.v. .-,. -•••'•.-% - -- rs Door Paul Geerts Dat het goed gaat in de interieur branche blijkt voornamelijk uit het groot aantal beurzen dat tegenwoor dig georganiseerd wordt voor de consument. Een van de grotere is de Woonbeurs, die dit jaar voor het tweede achtereenvolgende jaar in het kader van Oktober Woonmaand vorige week plaatsvond in Amster dam. Het doel: interieurliefhebbers ideeën laten opdoen, sfeer laten proeven en ze een indruk laten vor men van trends, ontwikkelingen.en primeurs. De beurs trok zo'n 75.000 bezoekers. Dit aantal is volgens Annet van Baarle van de organisatie exempla risch voor de nog steeds groeiende interesse voor het interieur. Dat het interieur nog steeds de aan dacht van de consument heeft, blijkt uit de cijfers. Vorig jaar gaf de con sument ruim 8,5 miljard gulden uit aan het interieur. Ruim 5 miljard werd geïnvesteerd in meubilair. Het resterend bedrag ging voornamelijk op aan vloerbe dekking en stoffering. De investe ringen zitten daarmee, na een lichte inzinking, weer op het niveau van 1990. Er is één verschil met pakweg tien 'Op zoek naar het gevoel' DINSDAG 11 OKTOBER 1994 *Al het goede van de voorgaande decennia wordt gecombineerd en de invloed van andere culturen neemt zienderogen toe. Het is het beeld van deze tijd. Alsof we willen afrekenen met de twintigste eeuw. In de stoffencollecties van dit jaar ligt de nadruk op etnische en3 mystieke prints. jaar geleden: De consument laat zich niet langer meevoeren aan de hand van deskundigen, maar stelt de ei gen smaak voorop. De ontwikkelingen volgen elkaar daardoor in razendsnel tempo op. Het ging van modern en strak naar country, natuur, oosters en etnisch. Ontwerpers, verkopers en deskundi gen bevestigen het: tegenwoordig kan alles. Op de Woonbeurs waren al die uit eenlopende stijlen geëtaleerd. „De coratief, strak, modern en antiek", somt Van Baarle luchtig op. Al het goede van de voorgaande de cennia wordt gecombineerd en de invloed van andere culturen neemt zienderogen toe. Het is het beeld van deze tijd, niet alleen op het gebied van interieur maar ook op dat van bijvoorbeeld film en muziek. Alsof we willen afrekenen met de twintig ste eeuw. In de stoffencollecties van dit jaar ligt de nadruk op etnische en mystieke prints. Met name sterren, zonnen en manen doen het goed. Een trend noemt Marian van de Wakker van Van Es bed- en badmode. het. Het bedrijf importeert onder andere beddegoed van Laura Ashley, Dor- ma en Bassetti. „Het slaat ineens ge weldig aan." Ook opvallend is de groeiende popu lariteit van patchwork. Dorma brengt het op de markt in de vorm van een print. Niet van echt te on derscheiden. Specialiste Simone Sanders van het Nederlands Interieur Instituut vat de hang naar nostalgie samen: „Een sterke verbondenheid met het verle den, een naturelgevoel en oosterse mystiek spelen er een belangrijke rol in. De mens is op zoek naar thema's met een gevoel, een persoonlijke waarde." Het thema van de toe komst is volgens haar minimaal. „Het is ruim, helder en transpa rant," legt ze uit. „Niet high-tech- koel, maar emotievol." Een andere richting vat ze onder de noemer in tuition'. „Associaties daarbij zijn MTV, computermode en jaren vij- fitg. De dessins zijn vaak handmatig gemaakt, met gedurfde kleuren." Daarin past het Coca-Cola bedde goed dat Dorma vanaf 1995 op de markt brengt. Ook in het meubilair zijn uiteenlo pende stijlen waarneembaar. Opval lend is wel dat de ontwerpen sober der zijn, zonder al te veel toeters en bellen. Op de Woonbeurs was een prachtig voorbeeld te zien: een badkamer van de vooraanstaande Franse ontwer per Philippe Starck. Hij liet zich in spireren door bijvoorbeeld de ouderwetse wastobbe en water pomp. Het resultaat oogt nostal gisch maar hedendaags. Decoratief gebruik: Slapen: Werken: Tapijt met PIT 1 1 Door Nico Koolsbergen De nieuwste ontwikkeling is dat controleurs in willekeurige tapijtza ken in het hele land steekproeven nemen om vast te stellen of de sym bolen al dan niet terecht worden ge bruikt. Als de symbolen melden dat dit ta pijt vlamdovend of rolstoelbesten- dig is, dan mag de koper ervan uit gaan dat dat inderdaad zo is. De standaardisatie van de aanduidin gen is uniek in de wereld. Tot voor kort kon iedere fabrikant of hande laar op zijn produkten zetten wat hij wilde; vandaag de dag gelden er spijkerharde afspraken. Drs A. Huisman, secretaris van de Stichting Kwaliteitskeurmerk Ta pijt (SKT), vertelt hoe de afspraken tot stand zijn gekomen. Handel, consumenten en producenten von den een paar jaar geleden dat er or de in de chaos moest komen. Die ge dachte werd ook gepropageerd door het Ministerie van Economische Za ken. Besloten werd om tot één alge meen geldend systeem te komen. De SKT gunde iedereen de tijd om de zaken naar behoren te regelen. Het eerste doel was, aldus Huisman, zo veel mogelijk partijen bij de rege ling betrokken te krijgen. Het PIT, zoals het systeem werd gedoopt, moest voor iedereen in één oogop slag duidelijk zijn. In samenwerking met technische instituten zoals TNO werd verder in detail vastgelegd welke eisen bij welke symbolen ho ren. Er verscheen een brochure voor con sumenten met aanvullende informa tie over de betekenis van de aandui dingen. „Die brochure hoort erbij," zegt Huisman met nadruk. „De sym bolen zijn eenvoudig. Wie meer wil weten, heeft de brochure nodig." Het boekje verklaart gedetailleerd wat de afbeeldingen betekenen. Maar legt ook uit wat de invloeden kunnen zijn van ondergrond, (zon)licht van buiten, het al dan niet aanwezig zijn van een tuin (modder als het regent) en andere factoren. De levensduur van tapijt wordt niet alleen in de fabriek bepaald! Inmiddels werkt ongeveer tachtig procent van de Nederlandse tapijt- Tapijt met een deco ratieve functie. Dit tapijt is niet getest op slijtvastheid. Trappen (wonen): Tapijt geschikt voor slaapkamers en lo geerkamers Tapijt geschikt voor zéér intensief ver keer. Slapen: Wonen (zwaar gebruik): Tapijt met een deco ratieve functie. Dit tapijt is niet getest op slijtvastheid. Wonen (normaal gebruik): Tapijt dat in woonsi tuaties geschikt is voor gebruik op trappen met afge ronde treden. Zwenkwielen (werken): Tapijt geschikt voor intensief huishoude lijk gebruik in woon kamers, gangen en woonkeukens. Vloer verwarming: Tapijt geschikt voor huishoudelijk ge bruik in woonka mers, woonkeukens, kinderl en hobbyka mers. Tapijt dat in werksi tuaties geschikt is voor ruimten waar gebruik wordt ge maakt van (zitimeu- belen met zwenk wielen (wielbreedte minimaal 2 cml. Vochtige ruimten Vochtige ruimten: Tapijt geschikt voor gebruik in ruimten waar het tapijt inci denteel nat wordt. Tapijt geschikt voor ruimten waar vloer verwarming is toe gepast als bijver warming. PR0DUKT INFORMATIE TAPIJT snorrno KwnmnsswHWWG wut Naast de symbolen moet dit vignet staan; het garandeert dat de gegeven informatie juist is. branche met het PIT. Tapijt dat el ders ter wereld wordt gefabriceerd, wordt bij import van de symbolen voorzien. Of nog gemakkelijker: de importeur vraagt de buitenlandse fabriek de symbolen vast aan te brengen. Pas nu iedereen aan het PIT gewend is, zijn de controles ingevoerd. „Als we daarmee direct waren begonnen, zou het allemaal moeilijker van de grond zijn gekomen", denkt Huis man. Drie mensen trekken door het land om bij willekeurige bedrijven steekproeven te nemen. Op grond van 310 controles moesten 89 aanpassingen worden gemaakt. Dat lijkt veel, maar Huisman legt uit dat het zo'n vaart niet loopt. Eén fout van één fabrikant kan bij de controles vele malen scoren. Gaat het om een grote partij dan is die in meer winkels terug te vinden. Als het tapijt in veel kleuren wordt ge maakt, levert elke kleur een fout op. Dat is bij de controles tot nu toe het geval geweest. „Al met al, gezien ook de vele op de markt zijnde kwa liteiten, hebben we een zeer positief resultaat," aldus Huisman. Tapijt is en blijft in Nederland de meest geliefde vorm van vloerbe dekking. Het lijkt wel of iedereen parket of (stenen) tegels legt, maar de cijfers wijzen anders uit. Óp een totaal vloeroppervlak van 71 mil joen vierkante meter in particuliere woningen is méér dan de helft be dekt met tapijt. Huisman gelooft dat tapijt populair zal blijven. „Je koopt het primair omdat het warm is," zegt hij. „Tapijt is geen technisch produkt." De belangstelling voor wonen groeit, zegt hij. „Dat heeft niets met techniek te maken. Mensen willen in een plezierige omgeving verblijven. Dat geeft een gevoel van welzijn. Tapijt past daarbij vanwege de zachtheid, de warmte, de behaag lijkheid. Cocoonen, zeker in Neder land, doe je niet op een stenen vloer." Het café uit GTST is van de hand van Jolina Products, het bedrijf dat gespecialiseerd is in fifties-interieurs. FOTO FOTOPERSBUREAU DIJKSTRA. Door Paul Geerts Elvis Presley, Bill Haley en Chuck Berry. Ze luidden veertig jaar gele den een nieuw tijdperk in. Muzi kaal verwoordden ze de gevoelens van een nieuwe generatie. Vooral Berry sloeg de spijker op de kop. Hij bezong als geen ander de tie- nerromantiek, htt gemak van de auto n de charme van de drive-in bioscoop. Ook de serie Happy Days geeft een beeld van deze tijd, waarover een fleurige sluier van pastelkleuren hangt. Dat de vormgeving van de jaren vijftig opnieuw in de aandacht staat, heeft veel te maken met die sluier. De herinneringen aan de ja ren vijftig zijn zoet. Alles werd be ter. Het meubilair uit die tijd brengt het beste naar boven in de ze tijd, die aanzienlijk jachtiger en gecompliceerder lijkt. Het succes van de ontwerpen van de jaren vijftig kan ook op een an dere manier worden verklaard. Veel meubilair van toen is tijdloos en daardoor ook nu nog actueel. De tweelingbroers Jan en Paul de Haan raken niet uitgepraat als de ze lang vervlogen tijden ter sprake komen. Ze zijn 48 jaar oud en maakten de jaren vijftig bewust mee. „Maar," haast Paul de Haan zich te zeggen, „de Nederlandse fifties zijn niet te vergelijken met de Amerikaanse." De broers De Haan vormen de drij vende kracht achter Jolina Pro ducts, een bedrijf dat handelt in artikelen uit de fifties. Het begon vijftien jaar geleden met juke boxen, maar hun verzamelwoede breidde zich uit. Nu verkopen ze vrijwel alles dat voor het interieur denkbaar is: van accessoires tot meubilair. Tussen al die voorwer- De jaren vijftig rukken op pen is één belangrijke overeen komst: wie ze ziet, waant zich on middellijk in de jaren vijftig. Vrijwel dagelijks is een staaltje van hun kunnen te zien op televi sie. Het café waarin Mickey Lam- mers, Arnie Alberts en Anita Den- dermonde uit GTST op werkdagen verpozen, is van hun hand. De ro mantiek van de jaren vijftig is sa mengevat in de bar waar de prille geliefden in All You Need Is Love elkaar ontmoeten. Ook die is inge richt door Jolina Products uit Am sterdam. Dat geeft al iets aan van de popu lariteit van het decennium. Om nog maar te zwijgen over de tallo ze horeca-etablissementen die het tweetal in onder meer Nederland, België en Frankrijk heeft inge richt. De grote inspiratiebron daarbij vormen de Amerikaanse eethuizen, de zogenaamde Diners. Daar nuttigde menig Amerikaan, jong en oud, lunch of diner. Tot spijt van Paul de Haan ver dwijnen de gestroomlijnde bouw werken steeds meer uit het straat beeld. „Amerikanen zijn jaloers op de Europese cultuur, maar ze zien vaak de schoonheid niet van de produkten die ze zelf bedacht heb ben." Het meubel voor de particulier ontbrak tot voor kort in de collec tie van de broers, maar daar kwam vorig jaar verandering in. Toen stuitte Paul de Haan op het Ameri kaanse bedrijf Bel Air Furniture, dat het meubilair uit de jaren vijf tig opnieuw in produktie heeft ge nomen. „Bel Air is een onderdeel van Ladd, de vierde grootste meu belproducent ter wereld," aldus Paul de Haan. „Een van de eigena ren stelde voor om de meubelen uit de jaren vijftig opnieuw te gaan maken. Daarvoor is de oude fa briek in ere hersteld; de meubelen worden gemaakt met het oude ge reedschap." De collectie is van de hand van Raymond Loewy. Deze beroemde ontwerper is voor een belangrijk deel verantwoordelijk voor het beeld dat wij hebben van de jaren vijftig in Amerika. Zijn bekendste ontwerp gaat nog dagelijks van hand tot hand: het rondbuikige Coca Cola-flesje. Daarnaast ont wierp hij bijvoorbeeld gestroom lijnde treinen, auto's, radio's en koelkasten. Het veelvuldig gebruik van chroom en aluminium, wat zijn ontwerpen een zekere snelheid geeft, is doorgezet in het meubi lair'. Paul de Haan trekt een vergelij king met Art-Deco. „Het zijn alle bei stijlen die een eigen plekje ver worven hebben." De interesse komt volgens hem niet alleen van mensen die de tijd bewust hebben meegemaakt, ook jongeren zijn ge charmeerd van het opvallende meubilair. „Het is niet alleen de hang naar nostalgie die het meubilair popu lair maakt, maar ook de kracht van het ontwerp."

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1994 | | pagina 21