huis
Woon 't'94
<T
Wi
Woninginrichting is een vergaarbak van stijlen geworden
'Cocoonen doe je niet op een stenen vloer'
/PIT/
vloerbedekking,
t en geplaatst.
aler van vele
ende merken:
tte Bonaparte
Sunway
Bergoss
guro Verosol
Nichibei
Deja
L. de Poortere
e.v.a.
maken of leggen.
perieën.
>1140-14120
.00 en 13.00-17.00 uur.
de STEM
De beurs van 4,8 miljard. Onder dat
motto vond onlangs een meubelvak
beurs plaats in Nieuwegein.Hef cijfer
refereert volgens de organisatoren
aan het bedrag dat de Nederlander
uitgeeft aan meubilair. Een bloeiende
handel, waarin de trends de naderen
de eeuwwisseling aankondigen.
Cijfers
E2
Mystieke prints
Intuition
Altijd
laag geprijsd
en
gratis
thuisbezorgd.
De symbolen op vaste vloerbedekking,
karpetten of lopers staan daar niet
voor niets.
Ze verschaffen de klant informatie over
de eigenschappen en
kwaliteit van het tapijt.
Deze Produktlnformatie Tapijt (PIT)
is een paar jaar geleden van
de grond gekomen,
Orde
Controles
1
1
"1
1
1
Populair
Zoet
Nostalgie overheerst in de hedendaagse inrichting
van het interieur. Vooroorlogse stijlen en hypermodern
gaan hand in hand. In deze hang naar de sfeer van
weleer past ook de hernieuwde voorliefde voor de ja
ren vijftig. De ontwerpen uit dat decennium zijn hele
maal terug. Al wat langer in de horeca, maar nu ook
in de huiskamer.
GTST
Gereedschap
1994
JWhJk 'Jb-f. j'i
hSÏWfr
3S&
.'w.v.
.-,. -•••'•.-%
- --
rs
Door Paul Geerts
Dat het goed gaat in de interieur
branche blijkt voornamelijk uit het
groot aantal beurzen dat tegenwoor
dig georganiseerd wordt voor de
consument. Een van de grotere is de
Woonbeurs, die dit jaar voor het
tweede achtereenvolgende jaar in
het kader van Oktober Woonmaand
vorige week plaatsvond in Amster
dam. Het doel: interieurliefhebbers
ideeën laten opdoen, sfeer laten
proeven en ze een indruk laten vor
men van trends, ontwikkelingen.en
primeurs.
De beurs trok zo'n 75.000 bezoekers.
Dit aantal is volgens Annet van
Baarle van de organisatie exempla
risch voor de nog steeds groeiende
interesse voor het interieur.
Dat het interieur nog steeds de aan
dacht van de consument heeft, blijkt
uit de cijfers. Vorig jaar gaf de con
sument ruim 8,5 miljard gulden uit
aan het interieur.
Ruim 5 miljard werd geïnvesteerd in
meubilair. Het resterend bedrag
ging voornamelijk op aan vloerbe
dekking en stoffering. De investe
ringen zitten daarmee, na een lichte
inzinking, weer op het niveau van
1990.
Er is één verschil met pakweg tien
'Op
zoek
naar
het
gevoel'
DINSDAG 11 OKTOBER 1994
*Al het goede van de voorgaande decennia wordt gecombineerd en de invloed van andere
culturen neemt zienderogen toe. Het is het beeld van deze tijd. Alsof we willen afrekenen
met de twintigste eeuw.
In de stoffencollecties van dit jaar ligt de nadruk op etnische en3
mystieke prints.
jaar geleden: De consument laat zich
niet langer meevoeren aan de hand
van deskundigen, maar stelt de ei
gen smaak voorop.
De ontwikkelingen volgen elkaar
daardoor in razendsnel tempo op.
Het ging van modern en strak naar
country, natuur, oosters en etnisch.
Ontwerpers, verkopers en deskundi
gen bevestigen het: tegenwoordig
kan alles.
Op de Woonbeurs waren al die uit
eenlopende stijlen geëtaleerd. „De
coratief, strak, modern en antiek",
somt Van Baarle luchtig op.
Al het goede van de voorgaande de
cennia wordt gecombineerd en de
invloed van andere culturen neemt
zienderogen toe. Het is het beeld van
deze tijd, niet alleen op het gebied
van interieur maar ook op dat van
bijvoorbeeld film en muziek. Alsof
we willen afrekenen met de twintig
ste eeuw. In de stoffencollecties van
dit jaar ligt de nadruk op etnische en
mystieke prints. Met name sterren,
zonnen en manen doen het goed. Een
trend noemt Marian van de Wakker
van Van Es bed- en badmode. het.
Het bedrijf importeert onder andere
beddegoed van Laura Ashley, Dor-
ma en Bassetti. „Het slaat ineens ge
weldig aan."
Ook opvallend is de groeiende popu
lariteit van patchwork. Dorma
brengt het op de markt in de vorm
van een print. Niet van echt te on
derscheiden.
Specialiste Simone Sanders van het
Nederlands Interieur Instituut vat
de hang naar nostalgie samen: „Een
sterke verbondenheid met het verle
den, een naturelgevoel en oosterse
mystiek spelen er een belangrijke rol
in. De mens is op zoek naar thema's
met een gevoel, een persoonlijke
waarde." Het thema van de toe
komst is volgens haar minimaal.
„Het is ruim, helder en transpa
rant," legt ze uit. „Niet high-tech-
koel, maar emotievol." Een andere
richting vat ze onder de noemer in
tuition'. „Associaties daarbij zijn
MTV, computermode en jaren vij-
fitg. De dessins zijn vaak handmatig
gemaakt, met gedurfde kleuren."
Daarin past het Coca-Cola bedde
goed dat Dorma vanaf 1995 op de
markt brengt.
Ook in het meubilair zijn uiteenlo
pende stijlen waarneembaar. Opval
lend is wel dat de ontwerpen sober
der zijn, zonder al te veel toeters en
bellen.
Op de Woonbeurs was een prachtig
voorbeeld te zien: een badkamer van
de vooraanstaande Franse ontwer
per Philippe Starck. Hij liet zich in
spireren door bijvoorbeeld de
ouderwetse wastobbe en water
pomp. Het resultaat oogt nostal
gisch maar hedendaags.
Decoratief
gebruik:
Slapen:
Werken:
Tapijt
met
PIT
1 1
Door Nico Koolsbergen
De nieuwste ontwikkeling is dat
controleurs in willekeurige tapijtza
ken in het hele land steekproeven
nemen om vast te stellen of de sym
bolen al dan niet terecht worden ge
bruikt.
Als de symbolen melden dat dit ta
pijt vlamdovend of rolstoelbesten-
dig is, dan mag de koper ervan uit
gaan dat dat inderdaad zo is. De
standaardisatie van de aanduidin
gen is uniek in de wereld. Tot voor
kort kon iedere fabrikant of hande
laar op zijn produkten zetten wat hij
wilde; vandaag de dag gelden er
spijkerharde afspraken.
Drs A. Huisman, secretaris van de
Stichting Kwaliteitskeurmerk Ta
pijt (SKT), vertelt hoe de afspraken
tot stand zijn gekomen. Handel,
consumenten en producenten von
den een paar jaar geleden dat er or
de in de chaos moest komen. Die ge
dachte werd ook gepropageerd door
het Ministerie van Economische Za
ken. Besloten werd om tot één alge
meen geldend systeem te komen.
De SKT gunde iedereen de tijd om
de zaken naar behoren te regelen.
Het eerste doel was, aldus Huisman,
zo veel mogelijk partijen bij de rege
ling betrokken te krijgen. Het PIT,
zoals het systeem werd gedoopt,
moest voor iedereen in één oogop
slag duidelijk zijn. In samenwerking
met technische instituten zoals TNO
werd verder in detail vastgelegd
welke eisen bij welke symbolen ho
ren.
Er verscheen een brochure voor con
sumenten met aanvullende informa
tie over de betekenis van de aandui
dingen. „Die brochure hoort erbij,"
zegt Huisman met nadruk. „De sym
bolen zijn eenvoudig. Wie meer wil
weten, heeft de brochure nodig."
Het boekje verklaart gedetailleerd
wat de afbeeldingen betekenen.
Maar legt ook uit wat de invloeden
kunnen zijn van ondergrond,
(zon)licht van buiten, het al dan niet
aanwezig zijn van een tuin (modder
als het regent) en andere factoren.
De levensduur van tapijt wordt niet
alleen in de fabriek bepaald!
Inmiddels werkt ongeveer tachtig
procent van de Nederlandse tapijt-
Tapijt met een deco
ratieve functie. Dit
tapijt is niet getest
op slijtvastheid.
Trappen
(wonen):
Tapijt geschikt voor
slaapkamers en lo
geerkamers
Tapijt geschikt voor
zéér intensief ver
keer.
Slapen:
Wonen
(zwaar
gebruik):
Tapijt met een deco
ratieve functie. Dit
tapijt is niet getest
op slijtvastheid.
Wonen
(normaal
gebruik):
Tapijt dat in woonsi
tuaties geschikt is
voor gebruik op
trappen met afge
ronde treden.
Zwenkwielen
(werken):
Tapijt geschikt voor
intensief huishoude
lijk gebruik in woon
kamers, gangen en
woonkeukens.
Vloer
verwarming:
Tapijt geschikt voor
huishoudelijk ge
bruik in woonka
mers, woonkeukens,
kinderl en hobbyka
mers.
Tapijt dat in werksi
tuaties geschikt is
voor ruimten waar
gebruik wordt ge
maakt van (zitimeu-
belen met zwenk
wielen (wielbreedte
minimaal 2 cml.
Vochtige
ruimten
Vochtige ruimten:
Tapijt geschikt voor
gebruik in ruimten
waar het tapijt inci
denteel nat wordt.
Tapijt geschikt voor
ruimten waar vloer
verwarming is toe
gepast als bijver
warming.
PR0DUKT INFORMATIE TAPIJT
snorrno KwnmnsswHWWG wut
Naast de symbolen
moet dit vignet staan;
het garandeert dat de
gegeven informatie
juist is.
branche met het PIT. Tapijt dat el
ders ter wereld wordt gefabriceerd,
wordt bij import van de symbolen
voorzien. Of nog gemakkelijker: de
importeur vraagt de buitenlandse
fabriek de symbolen vast aan te
brengen.
Pas nu iedereen aan het PIT gewend
is, zijn de controles ingevoerd. „Als
we daarmee direct waren begonnen,
zou het allemaal moeilijker van de
grond zijn gekomen", denkt Huis
man. Drie mensen trekken door het
land om bij willekeurige bedrijven
steekproeven te nemen.
Op grond van 310 controles moesten
89 aanpassingen worden gemaakt.
Dat lijkt veel, maar Huisman legt uit
dat het zo'n vaart niet loopt. Eén
fout van één fabrikant kan bij de
controles vele malen scoren. Gaat
het om een grote partij dan is die in
meer winkels terug te vinden. Als
het tapijt in veel kleuren wordt ge
maakt, levert elke kleur een fout op.
Dat is bij de controles tot nu toe het
geval geweest. „Al met al, gezien
ook de vele op de markt zijnde kwa
liteiten, hebben we een zeer positief
resultaat," aldus Huisman.
Tapijt is en blijft in Nederland de
meest geliefde vorm van vloerbe
dekking. Het lijkt wel of iedereen
parket of (stenen) tegels legt, maar
de cijfers wijzen anders uit. Óp een
totaal vloeroppervlak van 71 mil
joen vierkante meter in particuliere
woningen is méér dan de helft be
dekt met tapijt. Huisman gelooft dat
tapijt populair zal blijven. „Je koopt
het primair omdat het warm is,"
zegt hij. „Tapijt is geen technisch
produkt."
De belangstelling voor wonen
groeit, zegt hij. „Dat heeft niets met
techniek te maken. Mensen willen in
een plezierige omgeving verblijven.
Dat geeft een gevoel van welzijn.
Tapijt past daarbij vanwege de
zachtheid, de warmte, de behaag
lijkheid. Cocoonen, zeker in Neder
land, doe je niet op een stenen
vloer."
Het café uit GTST is van de hand van Jolina Products, het bedrijf dat gespecialiseerd is in fifties-interieurs.
FOTO FOTOPERSBUREAU DIJKSTRA.
Door Paul Geerts
Elvis Presley, Bill Haley en Chuck
Berry. Ze luidden veertig jaar gele
den een nieuw tijdperk in. Muzi
kaal verwoordden ze de gevoelens
van een nieuwe generatie. Vooral
Berry sloeg de spijker op de kop.
Hij bezong als geen ander de tie-
nerromantiek, htt gemak van de
auto n de charme van de drive-in
bioscoop.
Ook de serie Happy Days geeft een
beeld van deze tijd, waarover een
fleurige sluier van pastelkleuren
hangt.
Dat de vormgeving van de jaren
vijftig opnieuw in de aandacht
staat, heeft veel te maken met die
sluier. De herinneringen aan de ja
ren vijftig zijn zoet. Alles werd be
ter. Het meubilair uit die tijd
brengt het beste naar boven in de
ze tijd, die aanzienlijk jachtiger en
gecompliceerder lijkt.
Het succes van de ontwerpen van
de jaren vijftig kan ook op een an
dere manier worden verklaard.
Veel meubilair van toen is tijdloos
en daardoor ook nu nog actueel.
De tweelingbroers Jan en Paul de
Haan raken niet uitgepraat als de
ze lang vervlogen tijden ter sprake
komen. Ze zijn 48 jaar oud en
maakten de jaren vijftig bewust
mee. „Maar," haast Paul de Haan
zich te zeggen, „de Nederlandse
fifties zijn niet te vergelijken met
de Amerikaanse."
De broers De Haan vormen de drij
vende kracht achter Jolina Pro
ducts, een bedrijf dat handelt in
artikelen uit de fifties. Het begon
vijftien jaar geleden met juke
boxen, maar hun verzamelwoede
breidde zich uit. Nu verkopen ze
vrijwel alles dat voor het interieur
denkbaar is: van accessoires tot
meubilair. Tussen al die voorwer-
De jaren
vijftig
rukken op
pen is één belangrijke overeen
komst: wie ze ziet, waant zich on
middellijk in de jaren vijftig.
Vrijwel dagelijks is een staaltje
van hun kunnen te zien op televi
sie. Het café waarin Mickey Lam-
mers, Arnie Alberts en Anita Den-
dermonde uit GTST op werkdagen
verpozen, is van hun hand. De ro
mantiek van de jaren vijftig is sa
mengevat in de bar waar de prille
geliefden in All You Need Is Love
elkaar ontmoeten. Ook die is inge
richt door Jolina Products uit Am
sterdam.
Dat geeft al iets aan van de popu
lariteit van het decennium. Om
nog maar te zwijgen over de tallo
ze horeca-etablissementen die het
tweetal in onder meer Nederland,
België en Frankrijk heeft inge
richt. De grote inspiratiebron
daarbij vormen de Amerikaanse
eethuizen, de zogenaamde Diners.
Daar nuttigde menig Amerikaan,
jong en oud, lunch of diner.
Tot spijt van Paul de Haan ver
dwijnen de gestroomlijnde bouw
werken steeds meer uit het straat
beeld. „Amerikanen zijn jaloers op
de Europese cultuur, maar ze zien
vaak de schoonheid niet van de
produkten die ze zelf bedacht heb
ben."
Het meubel voor de particulier
ontbrak tot voor kort in de collec
tie van de broers, maar daar kwam
vorig jaar verandering in. Toen
stuitte Paul de Haan op het Ameri
kaanse bedrijf Bel Air Furniture,
dat het meubilair uit de jaren vijf
tig opnieuw in produktie heeft ge
nomen. „Bel Air is een onderdeel
van Ladd, de vierde grootste meu
belproducent ter wereld," aldus
Paul de Haan. „Een van de eigena
ren stelde voor om de meubelen uit
de jaren vijftig opnieuw te gaan
maken. Daarvoor is de oude fa
briek in ere hersteld; de meubelen
worden gemaakt met het oude ge
reedschap."
De collectie is van de hand van
Raymond Loewy. Deze beroemde
ontwerper is voor een belangrijk
deel verantwoordelijk voor het
beeld dat wij hebben van de jaren
vijftig in Amerika. Zijn bekendste
ontwerp gaat nog dagelijks van
hand tot hand: het rondbuikige
Coca Cola-flesje. Daarnaast ont
wierp hij bijvoorbeeld gestroom
lijnde treinen, auto's, radio's en
koelkasten. Het veelvuldig gebruik
van chroom en aluminium, wat
zijn ontwerpen een zekere snelheid
geeft, is doorgezet in het meubi
lair'.
Paul de Haan trekt een vergelij
king met Art-Deco. „Het zijn alle
bei stijlen die een eigen plekje ver
worven hebben." De interesse
komt volgens hem niet alleen van
mensen die de tijd bewust hebben
meegemaakt, ook jongeren zijn ge
charmeerd van het opvallende
meubilair.
„Het is niet alleen de hang naar
nostalgie die het meubilair popu
lair maakt, maar ook de kracht van
het ontwerp."