DE STEM Eigenlijk zijn er geen slechte stoelen, alleen slechte keuzes END LAGER. RENAULT 695,-. Verantwoord Voorsprong Tijd 94 daar staat-ie dan: de s u bedenkt wat u er peciale bekleding, een metallic k een een eigen manifp usine). van leven ar plaatwerkgarantie, rag») ■f -- Woonstijl '94 DINSDAG 11 OKTOBER Louis «O. jPhilippe Starcfc- Een lloel die zowel Schmeitz als Kuipers noemen. Het voorgevormd iltvlflfc en een loge rugleuning, :oclat hij boven jlce tafel uitsteekt [n dat is altijd mooi. lovendien is het ten stoel met ote afmetingen, ";onder meer een pré beierland," zegt Kuipers. Naar de mening van Schmeitz !en sterk voorbeeld jan waar deze mtwerper goed in is. Het 'uitkleden' tin het concept M de stoel. Er blijft ihchts over wat noodzakelijk is. Geen minimale itoel, maar een iiedoet denken im een oude itoel waar de bekleding vanaf is gehaald. fie essentie blijft over en is op zich perfect. Prijs: 51J. Het 'dreamteam' voor de eetkamer Charles Eames. De draadstoel can Charles Eames. Een ontwerp uit de jaren vijftig, ijzersterk door het lijnenspel. Schmeitz: „Heeft zie h decennia lang staande gehouden Dat zegt genoeg. Kan bij toveel interieurs. Prijs: f 910. Spica. Pen stoel van Gijs Papavoine (Montis). gens Jan Kuipers een prima combinatie vmfj" cor?f°rt en stijl- Én hij is immens populair, Ti dat h'ï hier staat afgebeeld. L n s^.oel vanaf het eerste uur dat jtn de winkel staat verkoopt, dan moet 'ie goed zijn." amtJX"r^e'd zvoor KutPers voor een deel in de 'spanning' waar de qeboqen Waterpoten voor zorgen pri]s: f 895. te-v D.iva. Van Williani Sawaya. Een buitengewoon eigenwijze stoel door de vorm van de rugleuning. „Daar ligt de kracht, zegt Schmeitz. „De appreciatie voor die golfbeweging en het vakmanschap waarmee dat gemaakt is zorgen ervoor dat hij niet snel gaat vervelen. Prijs: f 2.530. Door John Jas „Jeetje jongens, wat leuk," was de reactie die gastheer en gastvrouw met gepaste trots, en zo te zien niet voor het eerst, in ontvangst namen. Met de loftuitingen waren we niet zuinig. „Bellisima. Die Italianen we ten toch wat stijl is," klonk het uit de diverse Noord-Europese kelen. Het rumoer verstomde enigzins, toen we besloten maar eens te gaan zitten. Laat ik verder slechts ver melden dat onze billen nog lang ple zier hadden van het uitstapje naar Milaan. Deze herinnering illustreert een probleem - als je het zo mag noemen - dat al heel oud is. Comfort, vorm geving, functionaliteit, kleur, mate riaal enzovoort. Welk criterium moet het zwaarst wegen bij de keuze van een meubel? Is het mogelijk om de juiste balans te vinden en moet dat wel geprobeerd worden? Met de Italiaanse ervaring in het achterhoofd, heeft het de auteur van dit verhaal jaren gekost om de 'ver antwoorde' eetkamerstoel te vinden. Vorm en gemak moesten optimaal gecombineerd zijn. Een prachtige stoel moest het worden, waarin te vens vele uren kan worden nageta- feld. Geen gemakkelijke opdracht aan jezelf. Na het uitproberen van de eerste honderd stoelen, doemt de vraag op of de ideale zetel wel te vinden is. Uiteindelijk wordt het een moderne, houten stoel die toch klassiek oogt. Dat is nu drie maanden geleden en nog altijd heerst tevredenheid over de keus. Er is echter het besef, dat de speurtocht nog jaren had kunnen duren als het een interieur-architect niet was toegestaan een suggestie te doen. En misschien nog belangrij ker: als op dat moment niet het ge voel overheerste dat 'er verdorie toch eindelijk eens gekozen moest worden.' In dit verhaal aandacht voor acht bijzondere eetkamerstoelen. Een soort kleine hitparade, maar dan Het is alweer een paar jaar geleden. Ik was met een klein gezelschap in Italië te gast bij enkele interieur-bewuste mensen. Om de mooie, houten eetkamertafel stonden uiterst ranke stoelen: metaal met polyester. Ragfijne lijnen, zakelijk en toch warm door de combinatie van vuurrood met zwart. Met de tafel vormden deze stoelen een perfecte combinatie. jDEEL E zonder nummers en volgorde. Een 'dreamteam', samengesteld door twee kenners van het interieur. Het zijn Hans Schmeitz van 'Marian Coenen' in Udenhout en Jan Kuipers van 'Vormvast' in Breda. Interieur zaken van naam. Tussen de stoelen van deze specia listen ontwerpen die hoog scoren als gekeken wordt naar meerdere crite ria, maar ook copromisloze objec ten. De voorsprong van al deze stoe len op talloze andere exemplaren, is het feit dat zelfs de meer extreme modellen altijd uitblinken op ten minste één terrein. „De kracht van deze ontwerpen blijkt voor mij uit het feit dat ik ze zo vaak kan aanbevelen," zegt Jan Kuipers. „Het zijn ontwerpen die in uiteenlopende interieurs passen. Sommige zijn mooi én comfortabel, andere voornamelijk mooi. Maar dan wel zó mooi, dat ze je oók na ja ren niet de keel uithangen. Als een klant daar gevoelig voor is, gevoelig dus voor één aspect van het ont werp, dan moet hij over kleine onge makken heen durven stappen." Kuipers vindt dat hij ook weieens moet ingrijpen ten nadele van zich zelf. Klanten die heel gecharmeerd zijn van een eetkamerstoel moeten dikwijls ook gewezen worden op de nadelen. „Dat is mijn job. Ik geloof dat ze van mij mogen verwachten, dat ik eerlijk mijn mening geef als ik een eetkamerstoel bijvoorbeeld es thetisch niet vind passen bij een be paalde tafel." De eetkamerstoel heeft zich zodanig ontwikkeld, dat veel stoelen mo menteel het predikaat kunst niet zou misstaan. Kuipers: „Prachtig om te hebben, maar kijk uit. Als je er vier of zes van koopt - voor rond de tafel - is het bijzondere eraf. Zo'n stoeltje kun je dan beter apart, naast een ta feltje met telefoon, of in een mooie hal zetten." foto's marc bolsius Volgens Hans Schmeitz zijn er ei genlijk geen slechte stoelen. Alleen slechte keuzes. In zijn ervaring is een stoel goed gekozen als de koper zijn wensen zo breed mogelijk heeft weten te maken. „Hoe meer je kunt aangeven wat je met de stoel wilt, welke functies en toepassingen het moet hebben, hoe het eruit moet zien, des te beter de uiteindelijke keuze zal bevallen. Daar is tijd voor nodig." Schmeitz ziet zichzelf als degene die, na het aanhoren van wat er ver langd wordt, gericht helpt zoeken naar het passende meubelstuk. „Als de klanten bij Marian Coenen bereid zijn langer te praten over hun interi eur en de eisen die ze eraan stellen, te praten over zichzelf of hoe ze in hun interieur leven, dan krijg ik een beter beeld van de persoon in kwes tie. Dat helpt ontzettend bij het in schatten welk meubel zal voldoen. Daarop baseer ik dan mijn advies." „En ja, sommige mensen zijn jaren op zoek naar een stoel. Maar die zijn gewoon onderweg naar een punt waarop ze duidelijk kunnen formu leren wat ze verlangen van een inte rieur: Dat komt niet door onzeker heid, de enorme keuze aan meubilair is verwarrend genoeg. Bekijk het zo: als ik in een restaurant a la carte ga eten en er staan mij voor het meren deel onbekende gerechten op het menu, dan roep ik de kok erbij en leg hem uit wat ik lekker vind. Krijg ik meestal een prima maal. Als ik daar entegen niet heb nagedacht over wat ik lekker vind, bestel ik misschien wat vertrouwd lijkt. Niets op tegen, maar wel een groter risico dat het bij herhaald bezoek gaat vervelen." Aan zijn klanten geeft Schmeitz mee dat ze niet geremd moeten zijn om die lijst te maken van wat voor hen mooi, nuttig en belangrijk is. „Als ze vervolgens mijn advies opvolgen, leidt dat op de langere termijn tot een betere keuze." De praktijk leert dat Schmeitz dan vaak uitkomt bij stoelen die op deze pagina zijn afge beeld. Max Alto 9317. Van Antonio Sit- terio. Doet door het hout en de stoffen bekleding denken aan een ouderwetse zetel. Maar let op de vorm van de rugleu ning en hoe die als het ware lijkt te 'zweven'. Klasse zegt Hans Scmeitz. „Als je er wat langer tegenaan kijkt, zie je waarom. Prijs: f 1.117. A Costes. Ontworpen door Philippe Starck. Behalve mooi, is hij volgens Kuipers ook zeer praktisch. „De aflopende armleuningen ma ken het mogelijk de stoel vrij ver onder de tafel te schui ven. De meeste armleuningen stuitten onder een eetkamertafel vaak op een balk, waar door de stoel een heel eind buiten de tafel blijft uitste ken. Een ander voordeel is de leren bekleding, handig voor gezinnen met kinderen die weieens aan tafel morsen. Prijs f 1.150. Silver. Van Vico Ma- gistretti. Kui pers: „Het metalen fra me is onge woon fraai gevormd. Dat is best moei lijk. De zit ting van kunststof is comfortabel. Koude arm leuningen? Valt erg mee, het materiaal is al snel op lichaamstem peratuur. Prijs: f 479. Sedlak. Ontwerp van Boris Sipek. Het etiket kunst is hier op zijn plaats. Typisch een stoel die je appart kunt, misschien wel moet zetten,zegt Kuipers. In het ontwerp zijn koper en messing verwerkt. „Je denkt niet gelijk aan com fort, en toch heb ik er ooit aan één klant zes verkocht. Bevallen nog uitstekend. Het advies was wel om de rest van de ka mer zo sober mogelijk te houden. Prijs: f 2.210.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1994 | | pagina 19