Marmeren goden in de lage landen Ma Bart Peeters presenteert artiesten: van Marianne Weber tot Laura Pausini PAN-beurs: kunsthandelaren geloven er weer in Nijholt maakt zijn credo helemaal waai Hugo Claus weer in d race voor Nobelprijs UIT GIDS DE STEM GIDS Mathieu Kesséls en het neoclassisisme in het Noordbrabants Museum Ideaal Techniek 'Later is te laat' in De Maagd pE STEM Villa's VRIJDAG 7 OKTOBER 1994 Q| Van onze rtv-redactie Hilversum - Klassieke en populaire mu ziek zijn vanavond in het Grand Gala du Disc weer uit elkaar gehaald. Vorig jaar bliezen Avro, CPG en Stichting Edisons het Grand Gala nieuw leven in. „Misschien zijn we met iets te veel ambitie van start gegaan", meldt Kees van Twist, Avro-manager cultuur. „Voorbeeld daarvan is onze wens om klas siek en populair in één programma te combi neren. De onderbouwing van het idee klopte. Het zijn namelijk geen gescheiden werelden meer. Maar de combinatie in een programma werkte moeizamer. Het tempoverschil bleek Jeff Trachta en Bobbie Eakes van 'The Bold, and the Beautiful' treden op tijdens het Grand Gala du Disc, foto charles aerts te groot. Zo doe je de klassieke muziek geen recht." „Besloten is om beide muziekgenres hun eigen podium te gunnen. Doorgaan met het Grand Gala-du Disc Populair en daarnaast een klassiek muziekevenement organiseren onder de titel De Nacht van de Romantiek", meldt Kees van Twist. Bart Peeters presenteert het populaire werk. Vanwege optredens met haar eigen show in het land viel Angela Groothuizen af. „We hebben dit jaar gekozen voor een enkelvou dige presentatie. De beoogde presentator moest affiniteit hebben met en kennis van het hedendaagse muziekgenre. We hadden geen betere presentator kunnen wensen dan Bart Peeters." Samen met het Metropole Orkest onder leiding van Dick Bakker treden op: Wet Wet Wet, Jeff Trachta Bobbie Eakes (uit The Bold The Beautiful), Sinéad O'Connor, Andrea Bocelli, Youssou N'Dour, Harry Conninck jr., Golden Earring, Laura Pausi ni, Marianne Weber, René Froger, Chris de Burgh, Twenty 4 Seven, 2 Brothers on the 4th Floor, Hans Dulfer en Céline Dion. „Er zijn artiesten bij die al een grote naam hebben, maar ook artiesten die aan het begin staan van een grote carrière of van een hernieuwde start", motiveert Kees van Twist de brede keuze. De uitreikingen van de Edisons vormen weer een vast onderdeel van het programma. „Deze keer is er niet één uitreiker, maar hebben we het dichter bij de zeventien categorieën gezocht. Voor het eerst is ge werkt met nominaties. Dat draagt mee aan de betrokkenheid van de kijkers." De Nacht vande Romantiek heeft in de verschillende zalen van het Amsterdamse Concertgebouw plaatsgevonden op 21 sep tember. Dit evenement wordt in twee delen uitgezonden: op 18 en 25 oktober. (Nederland 1,21.01 uur) Door Hans Rooseboom In het Noordbrabants Mu seum in Den Bosch is een heldengalerij ingericht. Langs die galerij van tiental len marmeren bustes belandt de bezoeker in een zaal vol Griekse goden, godinnen, mythologische figuren en dis cuswerpers. Je bent verzeild in een wereld van steriele marmeren beel den. Allemaal zijn. ze ge maakt door Nederlandse kunstenaars, in de periode dat Nederland en België één land vormden (1815-1840). Het tijdperk van het neoclassi cisme viel samen met dat van Groot-Nederland. Niemand hoeft zich te schamen als hij de namen .van deze kunstenaars niet kent. Mathieu Kessels, Eugène Simonis, Jean-Antoine van der Ven en Jean-Louis van Geel: ze zijn een witte vlek in de Nederlandse kunstgeschiedenis. Als witte vlek presenteert het Noordbrabants Museum deze tentoonstelling van neoclassicis tische beelden. Vooral ook de bijbehorende catalogus is een belangrijke 'invulling van die witte vlek. Daarvoor heeft kunsthistoricus Dr. Willem Ber gé pionierswerk verricht. De hoofdpersoon van de ten toonstelling is Mathieu Kessels (1786-1837). Zo^ergeten als hij is, bij zijn leven'was Kessels een beroemde kunstenaar in Europa, zo is uit het voorbereidende werk voor de tentoonstelling duidelijk geworden. Bij zijn dood in 1837 werd de geboren Maastrichtenaar Kessels her dacht in alle Parijse kranten. Na zijn studie in Parijs vestigde Mathieu Kessels zich in 1816 in Rome, het mekka van de beeld houwkunst. Kessels ging er niet meer weg. Hij werkte aanvanke lijk in het atelier van Bertel Thorvaldsen, een van de grote namen van het neoclassicisme. Na het winnen van een groot concours was zijn naam geves- Portretbuste van Mathieu Kessels, gemaakt dor Eugène Simonis Wat hebben vrouwen dat man nen niet hebben? Ieder die door de biologische theorie of door de ervaring van het leven inge wijd is, weet het antwoord. Maar er moet meer zijn, leert de schilderkunst. De simpele ver schillen in lichaamsbouw, gees tesgesteldheid of functie zijn niet voldoende om de overeen komsten tussen de vrouwen van Memling en Modigliani te verklaren. Beide schilders worden in Brugge geëerd, Modigliani met een net beëindigde expositie van tekeningen en aquarellen uit de collectie van zijn Parijse vriend Paul Alexandre, Memling met een overzichtsten toonstelling vanwege zijn vijfhonderdste sterfdag. Er zit ruim vier eeuwen tussen de beide meesters en toch hebben ze meer dan een toevalligheid gemeen. De Modigliani-tentoonstelling beperkte zich tot het vroege werk, in hoofdzaak schetsen en tekeningen uit de periode van 1907 tot 1914. Voldoende om de ontwikkelingsgang te tonen. Modigliani startte met trefzekere portretten. Uit één lijn opgebouwde amazones, Toulouse Lautrec-achtige nachtvlinders en natuurgetrou we naakten. Een serie blote achterkanten van Anna Achmatova, de prinses van de Russische poëzie, met wie hij even een heftige verhouding had. Ineens houden die levensechte dames op. Modigliani ontdekt het ei en de mathematische vorm. Panelen vol aan Nefretete herinnerende gestileerde dameshoofden, door de strakheid van Afrikaanse maskers beïnvloede, uitdrukkingsloze gezichten en op antieke Griekse kariati den lijkende verstilde vrouwen. Modigliani op zoek naar de absolute vrouwelijke schoonheid. Die bestond voor hem uit hoofd, langgerekt en als een ellips. Memling zoekt niet. Hij weet. Al zijn vrouwen zijn ideaalbeelden. Geen pukkeltje, geen door het leven geëtste lijn en geen van ontevredenheid getuigende verzuurde mond. Zijn vrouwen zijn madonna's. Hemels, uitdrukkingsloos, gelukkig en ook ei-vormig. De mannen bij Memling kennen meer variatie. Zijn Christussen en martelaren zijn gelukzalig. Geitewollen vlasbaarden met een van idealisme vervulde lege oogopslag. Zelfs als ze gepijnigd worden kijken ze onaandoenlijk dankbaar. Geportretteerde opdrachtgevers zijn meer naar het leven getekend. Zij hebben leeftijd, een enkele plooi en een eigen mond. Geen fotografische individualiteit, maar desondanks een persoonlijke karakteristiek. Memling is een legende. Het apocriefe romantische verhaal, zoals door Truitje Bosboom opgeschreven, van de op een gure wintera vond uit de oorlog terugkerende huurling die uitgeput op een Brugse kloosterpoort klopt. De broeders en nonnen namen hem liefdevol op en uit dank schilderde meester Hans het ene goddelijke werk na het andere. Allemaal onzin. Memling was een rijke, gezeten burger die van particuliere en van kerkopdrachten leefde. Maar ook de kunsthistori sche en flamingante kenschetsing die van hem gegeven wordt, slaat nergens op. Memling heet een Vlaamse primitief, een van de grote zonen, zoals Gezelle's leerling Eugène van Oye in zijn Memlingcan- tate schreef, van het winderige land aan de kust. Toen in 1871 het Memlingstandbeeld van Pickery onthuld werd en er in Brugge alleen in het Frans over de middeleeuwse schilder gesproken werd, schreef Van Oye een woedende brief. Vlaanderen en zijn school van primitieven werd miskend. Maar Memling was een Duitser en al helemaal geen primitief. Memling was een idealist. Hij schilderde geen werkelijkheid, maar een gedroomd paradijs. In zijn vrouwen komt dat het best tot uiting. Geen moeders met kloven of meiden met vereelte knieën, maar onbevlekte madonna's, gestileerde moeder-maagden die het ideaal van de absolute schoonheid benaderen. Dat hebben Modigliani en Memling gemeen: de vrouw als gave vorm. De wiskundige perfectie van de baardeloze kinlijn. Een engel in mensengedaante. tigd. Hij ontving een maande lijks stipendium van koning Wil lem I. In zijn eigen atelier werkte hij aan een stroom opdrachten. Tot zijn dood was hij tevens hoogleraar aan de kunstacade mie van Rome. Belg Zijn weduwe schonk de nalaten schap van Kessels - zeventig marmeren beelden - aan de ko ning van België. Die collectie is de basis voor de tentoonstelling in het Noordbrabants Museum. In België heeft men Kessels ove rigens altijd voor een Belg ge houden, en niet voor een Neder lander. Dit soort werk is dan ook bij uitstek on-Nederlands. Beelden "hebben in Nederland geen tradi tie. Zelfs het meest populaire soort beeld is maar mondjesmaat vertegenwoordigd: het stand beeld. Ga daarentegen eens kijken in Brussel of Wenen. Loop eens rond in -Zagreb of Praag. Ze staan er vol mee. Standbeelden van koning, keizer, admiraal, van geleerden en kunstenaars, stamvaders en heiligen. Beelden ten voeten uit, borstbeelden, hel dengalerijen, fonteinen vol tri tons, balkons gedragen door marmeren krachtpatsers, sokkels vol heroïsch steigerende paar den, zwaardridders en vlaggen- zwaaiende soldaten. Plat In Nederland bestaat dat alle maal niet, en mag dat eigenlijk niet. Een sculpturale affiniteit ligt ook niet voor de hand in Nederland. Het Nederlandsche landschap kent geen driedimen- sionaliteit en dat wreekt zich ih een afwezigheid van ruimtelijke kunst. In gewoon Nederlands: het land is plat, en zijn kunst is plat: dus een overvloed aan schilderijen. Hoog oprijzende beelden zouden hier maar opval len. De korte bloei van neoclassicis tische beeldhouwkunst in de Ne derlanden is dus een uitzonde ring, een curiositeit in de kunst geschiedenis. Het draait bij deze kunst om het verhevene, het vol maakte, uitgedrukt in blank marmer. De geïdealiseerde schoonheid van het menselijk lichaam moet getoond worden. We hebben hier te maken met een volmaaktheid in het kwa draat. In het begin waren er Griekse beelden. De Romeinen deden die beeldhouwkunst al dunnetjes over en vervolmaak ten, in hun eigen ogen, de Griek se beelden. In de renaissance en de barok gingen kunstenaars (Michelangelo) weer een stapje verder. De neoclassicisten van de 19e eeuw tenslotte wilden die Blik op een deel van de expositie 'Heimwee naar de klassieken' in Den Bosch foto's noordbrabants museum hele handel op hun beurt evena ren en liefst overtreffen. Hun kunst straalt stilte uit. Het is puur verstandelijke kunst, het emotieloos verfraaien van de na tuur. Na 1850 veranderde de tijd. De romantiek, het realisme, het impressionisme en het mo dernisme lieten zich gelden. Alle belangstelling voor de kunst van de neoclassicisten verdween, tot op heden. Rond 1975 kwam er pas weer een tentoonstelling, in Londen, van grootheden als An tonio Canova en Bertel Thor valdsen. De Bossche tentoonstelling van Mathieu Kessels en zijn zes leer lingen voert ons terug naar de tijd waarin het beeld van 'de' klassieke oudheid werd gescha pen. Het beeld dat op gymnasia werd doorgegeven en nog altijd geldt. Maar of dat beeld over eenkomt met de werkelijkheid van de klassieke oudheid is de vraag. Waarschijnlijk niet. Het neoclassicisme verengde na melijk de eeuwenlange antieke cultuur tot één periode: de zesde eeuw voor Christus in Athene. De beelden, architectuur en lite ratuur uit die ene periode wer den verheven tot 'de' klassieke oudheid. Een marmeren beeld komt in stadia tot stand. Na ont- werpschetsen op papier maakt de beeldhouwer een klein model in klei. Wordt het kleimodel gebakken dan spreken we van terracotta. Met behulp van passers wordt het kleimodel op wa re grootte geboetseerd. Met een contramal wordt daar van een gipsafdruk ge maakt. Talloze punten van het gipsmodel worden over gebracht op het uit te hou wen blok marmer. Assisten ten doen het ruwe werk, de kunstenaar zelf de afwer king. Het witte, onwezenlijke, onper soonlijke karakter van de beeld houwkunst uit het neoclassisme is bovendien de vrucht van een fataal misverstand. Rond 1800 'namelijk kende men de grote voorbeelden van de klassieke Griekse beeldhouwkunst in de gedaante waarin ze de eeuwen doorstaan hadden: afgesleten blank marmer. Maar wij weten nu beter. De Grieken beschilder den hun beelden, en trouwens ook hun marmeren zuilen, in alle kleuren van de regenboog be schilderden. Het ging er in de klassieke oud heid een stuk kleurrijker aan toe dan de neoclassicistische navol gers ons willen doen geloven. 'Heimwee naar de klassieken. De beelden van Mathieu Kessels en zijn tijdgenoten, 1815-1840'. Noord brabants Museum, Verwersstraat 41 Den Bosch. Openingstijden dins dag t/m vrijdag 10-17 uur, zaterdag/ zondag/feestdagen 12-17 uur, ge sloten op maandag. De catalogus, van de hand van Dr. W. Bergé, telt 176 blz., 150 ill., en kost ƒ49,50. (t/m 8 januari 1995) Door Lia van Nuys In de Amsterdamse Rai kan alchemie worden bedreven, door iedereen die 'slijk der aarde' wil omzetten in 'zout der aarde'. Het is toch al hoogseizoen voor de handel in kunst en antiek, met een overmaat aan gespecialiseerde vei lingen, maar nergens is het aanbod aan schoonheid zo groot als op de PAN- beurs, die van 8 tot en met 16 oktober wordt gehouden in de tot kunsthal om getoverde Parkhal. Er heerst weer wat optimisme nu veilingcij- fers wijzen op een einde van de recessie in de kunstbranche. In de handel wordt al gespro ken van 'een nieuwe renaissance'. De PAN is met 111 deelnemers in elk geval groter dan ooit. Handelaren die de oude beurs in Delft inruilden voor Amsterdam, zien nu dat zelfs de enorme RAI-locatie in goede tijden vol kan raken. Tot de nok, als morgen de kopers en kijkers toestromen. Verleden jaar waren het er dertigduizend van zestien verschillen de nationaliteiten. Een kwart kwam be roepsmatig, een derde als verzamelaar. Maar terug naar de alchemie: schoonheid, het zout der aarde, ingeruild tegen geld, het slijk der aarde. Geen beter voorbeeld op deze beurs dan het zilveren zoutvat uit 1585, in de stand van Beeling. Wie dit pièce de milieu op zijn eettafel wil zetten moet daar ongeveer een miljoen gulden tegenover stel len. Maar het is dan ook iets bijzonders. Bijna een halve meter hoog, gedeeltelijk verguld, in Nederland gemaakt naar Engels model. Renaissancestijl, zoals toen de mode was. Het zoutvat is met alle mogelijke technieken gedecoreerd: gedreven, geciseleerd, gegra veerd. De gravure met een episode uit het beleg van Antwerpen is mogelijk later aan gebracht; de zilversmid was Jacob Dirksz van Clootwijk (circa 1573-1610) te Dord recht. De PAN-beurs ruimt - getrouw aan zijn reputatie - veel ruimte in voor moderne en hypermoderne kunst in alle mogelijke mate rialen en technieken, waarbij vooral de felle kleuren van glas en schilderkunst de sfeer bepalen. Het meest actuele stuk op deze beurs is nauwelijks droog, bij wijze van spreken. Daar staat tegenover dat de oudste stukken van ver voor onze jaartelling zijn. Archeolo gisch antiek van 'de antieken' bij Mieke Zilverberg en mysterieuze sculptuur uit pre- columbiaanse culturen bij America Antigua uit Tilburg, een van de zes nieuwe deelne- Bergen op Zoom. Stads schouwburg De Maagd. 'Later is te laat'. Toneelspel van Noël Coward. Vertaling: Guus Vleugel en Ton Vorstenbosch. Regie: Jules Royaards. Ac teurs: Willem Nijholt, Liz Snoijink, Gerrie van der Klei e.a. Gezien donderdag 6 okto ber. Door Sjef Huismans Willem Nijholt gelooft in Co ward. Al sinds de jaren vijftig bewonderde hij de giganti sche schrijver en kenner van de menselijke ziel. Hij be zocht zelfs zijn woonplaats en graf op Jamaica. En nu pas laat in zijn carrière heeft hij de kans gekregen in drie van de vele excellente spelen van zijn idool te kunnen glo riëren n.l. Private Lives, De Markiezin en vanavond Pre sent Laughter. In het laatste stuk kan hij heel zijn artisticiteit kwijt, omdat dit spel de gelegenheid biedt alle registers van het toneelspelen open te trekken. Liefde, bedrog,leugen, woede, haat,, fijn zinnigheid, waarheidszin, geluk en tegenslag, al deze facetten en nog meer passeren de revue en vormen het spel dat de toch enigszins gedateerde creatie van Coward maakt tot een spranke- lende orgelsymfonie. Coward neemt de leugenachtige decadentie van de dertiger jaren op de korrel met zijn frivoliteit en losse zeden, vooral in de krin gen van film em toneel. Garry Essendine is de gevierde acteur die al acterend het leven naar zijn hand tracht te zett» Dit maakt hem tot een mens 4 met losse versierhand en vt uiterlijk gedoe en weinig wat heidszin een zalig bestaan kw opgebouwd. Maar wanneer op een bepaal moment al zijn wapens zich 4 gen hemzelf beginnen te kei» wordt het leven eerder ongenie baar. Coward laat als onderto» de toeschouwer voelen dat iedm mens ergens een acteur is als 1 hem past en dat maakt het sj* nog actueel. Daarbij komt nog dat deze teur een meester is in de dial deze is levensecht met iei keer opnieuw verrassende w» dingen. Een flinke dosis huitj en ironie maakt zijn teksten een kleurrijk en smakelijk mem Rond captain Nijholt staat ei cast aan gelouterde acte® waardoor het stuk, wat vrij lanj is, toch vaart en spanning houdt Rooyaards heeft voor enl luchtige types gekozen die dl krenten in de pap zijn. Monig Reed, de secretaresse krijgt onverstoorbaar jasje van Gernt van der Klei, Ellen Röhrmana een prima Miss Erikson neer Jasper de Moor vermaakt dezaa met zijn quasi gestoorde Rolam Maulerol. De rest in de 'normale' rollet staat uitstekend op zijn plaats Esther Roord als Joanna van ons best iets aan haar k snelle en niet altijd verstaanbart dictie doen. Toneel en aankleding van Frist Wiegersma vormden een zeer ar tistiek plaatje en verdienen compliment. Stockholm (ap) - De Nobelprijs voor de Vrede kan de leiden uit het Midden-Oosten nauwelijks ontgaan. De grote vraag 11 wie dit jaar de prijs voor de Literatuur krijgt en de naam vat de Belgische auteur Hugo Claus doet opnieuw de ronde. Elke prijs die wordt toegekend is 7 miljoen kronen groot, ofwel bijna 1,7 miljoen gulden. Welke schrijver zijn oeuvre dit jaar met dat bedrag bekroond ziet is af wachten. De Literatuurprijs wordt tradi tiegetrouw op een donderdag in oktober bekend gemaakt, met slechts een paar dagen waar schuwing vooraf. Over genomineerden wordt van tevoren niets gezegd en schrij vers die denken dat zij een kans maken zitten op die donderda gen dicht bij hun telefoon in de hoop dat de Zweedse Academie belt. In de geruchtenmolen circuleren dit jaar de Estlandse schrijver Jaan Kross, de Belgische dichter en toneelschrijver Hugo Claus,, de Hongaar Gyoergy Konrad, de Ierse dichter Seamus Heaney en de twee Portugezen Jose Sara- mago en Antonio Lobo Antunes. Minder geld wordt gezet op Ken- zaburo Oe uit Japan, de Syrisè Libanese dichter Adonis en lawa Szymborska uit Polen. In 1991 won de Zuidafrikaansi Nadina Gordimer, in 1992 Caraibische schrijver Derek Walcott en vorig jaar Toni Mof rison uit de VS. De Nobelprijzen worden uitge reikt op 10 december, behalve de prijs voor de Vrede, die op zelfde dag in Oslo wordt over handigd. Anders Paulrud, literatuurcriti cus van het Aftonbladet, vindt dat Kross moet winnen. „Hij ii in de 70 en zijn werk is it diverse talen vertaald. Hij schrijft historische romans, was een criticus van het Sovjet-regi me en heeft een tijd in een werkkamp gezeten", aldus Paul rud. Volgens Paulrud is de val van de Sovjetunie nu al lang genoeg geleden om een schrijver uit dat gebied te belonen. mers. Tot de nieuwelingen behoren de R&H Collectie uit Den Bosch met onder andere Oude Meesters, en Pim Jacobs met het accent op 18de-eeuws Nederlands zilver. Geen genre kunst en antiek ontbreekt en elke sectie toont zeldzaamheden die een museumcollectie waardig zijn. Meest specta culaire aanbod komt deze keer echter van een echt museum: Rembrandt-etsen voor honderd gulden per stuk. Het Rembrandt- huis presenteert tijdens de PAN de expositie 'Rembrandt als etser' en geeft demonstraties op de pers van Willem Witsen. De Rem- brandt-etsen die daarbij ontstaan op acht- tiende-eeuws papier worden verkocht ten bate van het museum. Het Amsterdamse woonhuis van onze groot ste schilder is toe aan een restauratie, waar bij ook de negentiende-eeuwse achteraan- bouw wordt verwijderd. Daarmee komt de binnenplaats vrij en wordt de fraaie achter gevel weer zichtbaar. Op dinsdag 11 oktober wordt tijdens de beurs de Esbik-award uitgereikt, een Euro pese kunstprijs van tienduizend ECU, voor een persoon of instantie die zich in Europa verdienstelijk heeft gemaakt voor de beel dende kunst. PAN Amsterdam, Parkhal Rai, 8 tot en met 16 oktober. Zaterdag en zondag van 11.00 tot 18.00 uur, maandag tot en met vrijdag van 11.00 tot 20.00 uur. Toegang twintig gulden. FILMS GOES - Grand Theater 19 u. The Flintstones. 21.30 u. I love trouble. HULST - De Koning van Engeland 19.15 u. The Flintstones. 21 u. Wyatt Earp. 19.15 en 22 u. Clear and present danger. 19.15 en 22 u. Forrest Gump. 19.30 en 22 u. Speed. 19.30 en 22 u. Color of night. OOSTBURG - Ledeltheater 20 u. Wolf. TERNEUZEN - Luxortheater 20 u. I love trouble. VLISSINGEN - Alhambra 1 19 en 21.45 u. Forrest Gump. - Alhambra 2 19 en 21.45 u. Wolf. - Alhambra 3 19 en 21.45 u. Clear and present danger. - Alhambra 4 19 en 21.45 u. The cliënt. ANTWERPEN - Metropolis Zaal 1 - 14.30,17 u. Thumbelina. 20 en 22.30 u. The getaway. Zaal 2 - 14.30, 17. 20 u. Blank check. 22.30 u. Intersection. Zaal 3 - 14.30, 17 u. De Aristo- lraffAtl 20 en 22.30 u. Wolf. Zaal 4 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Four weddings and a funeral. Zaal 5 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Speed. Zaal 6 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. True lies. Zaal 7 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Forrest Gump. Zaal 8 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Forrest Gump. Zaal 9 - 14.30, 20 u.-,Schindler's list. Zaal 10 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Leon. Zaal 11 - 14.30, 17 en 20 u. The Flintstones. 22.30 u. The pelican brief. Zaal 12 - 14.30 en 20 u. Wyatt Earp. Zaal 13 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Maverick. Zaal 14 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Beverly Hills Cop 3. Zaal 15 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Sugar Hill. Zaal 16 - f4.30, 17 u. The next karate kid. 20 u. Shadowlands. 22.30 u. Chasers. Zaal 17 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Renaissance man. Zaal 18 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u, Wolf. Zaal 19 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. True lies. Zaal 20 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. The client. Zaal 21 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. The crow. Zaal 22 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Escape from Absolom. GENT - Decascoop 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Forrest Gump. 22.30 u. Sugar Hill. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Wolf. 17, 20 en 22.30 u. Leon. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. True lies. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Renais sance man. 14.30,17, 20 en 22.30 u. The client 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Speed. 14.30, 17, 20 u. Beverly Hills Cop 3. 14.30 u. The ïföntstones. 14.30, 17, 20 u. 4 Weddings a funeral. 14.30 u. The Aristocats. KNOKKE - Beverly Screens 20 en 22.30 u. Forrest Gump. 20 en 22.30 u. True lies. 20 en 22.30 u. Wolf. 20 en 22.30 u. Speed. De jonge Van der Valk-gener nieuw imago. De huidige com instanties die een hardwerkei komt door één deur kunnen, rj bijvoorbeeld, om de ambitieu: Chassé-theater uit te kunnen de familie-traditie - hard we de klanten en elke Van der Vdl blijft overeind. Het eerste inte Gerrit: Martin van der Valk. Door Jan Maarten Frequin GEKLEED in spijkerbroek en wollen trui houdt hij de werk zaamheden op de Scheveningse pier nauwgezet in de gaten. Steekt zelf, geheel naar de aard van de Van der Valken, de han den uit de mouwen als ie werk ziet liggen. Is arbeider met de bouwvakkers. Zakt in een van de stoeltjes in het pier-restaurant waarop al geruime tijd de Toe kan-vlag wappert. Praten over de plannen met de pier, die in 1961 door magnaat Zwolsman werd heropend, wil Martin wel. Wat de plannen kos ten? „Ik kan niet tellen." Als hij alle vergunningen krijgt: vijftig' miljoen. Inclusief het hotel, dat uit de zee zal verrijzen. De bouw van dat juweel op palen begint in 11)96. Heel zuinig is Martien. Vooral met woorden. Typische Van der Valk-houding.' Ze wer ken liever. En ook geen foto. Terwijl oom Gerrit regelmatig de publiciteit haalt wil zijn opvol ger niets weten van de fotograaf. „Mijn nee, is nee. Geen foto. Als 'je mij fotografeert gaat dat toe stel de zee in." Zijn vrouw Mi riam, ook al niet te stuiten in haar. werkdrift om het nieuwe restaurant op een van de eilan den op tijd klaar te krijgen, wil wel bemiddelen om Martin op de foto te krijgen. Maar ze kent hem te goed: „Als ie eenmaal nee gezegd heeft, kun je het' wel vergeten." De 42-jarige nieuwe topman van het Van der Valk-concern is di recteur van het vogelpark Avi fauna en van' het Toekan-motel in Alphen aén den Rijn. Martin is een van de zonen van Klaas van der Valk, die als hij nog zou' leven net als oom Gerrit en oom Arie bij de oude garde van 'advi seurs' zou behoren. Martin is een van de 'schone Valken', bij wie de FIOD niet is binnen gevallen. En ook al bagatelliseert hij het zelf, Martin is de nieuwe topman van het horeca-concern. Zeg maar de nieuwe Gerrit van der Valk. Hij zit in het 'jongerenbestuur', samen met Freek van der Valk (Heerlen) en de beide zwagers Cees Polman (Eindhoven) en Hans Heinrichs (Vught). Dit v fl n d li Door Rinze Brandsma Den Haag - Een schokgolf gaat door journalistiek Ne derland. De dames van Haagsch Persbureau Matla stoppen ermee. Een uniek instituut, waar gene raties journalisten vaak zwaar op leunden, doet het onuitput telijk archief met miljoenen ge rubriceerde knipsels op slot, legt de scharen neer en staakt per 1 januari komend jaar de samenstelling en verzending van de wonderbaarlijk comple te, uitzonderlijke en secure Matla-agenda. Hoe moet dat nu verder? Juffrouw Wil Kortekaas, met 63 de jongste van de twee Haagse joffers die al meer dan veertig jaar het persbureau bestieren, gejaagd, gespannen: „We heb ben er zolang over geaarzeld. Wij worden ouder en de perso nele kosten zijn hoog gewor den." De wetenschap dat'er niet een tweede knipselarchief/pers dienst van hun soort bestaat en dat alle Nederlandse media van Matla afhankelijk waren, daar is ze zich van bewust. Ze laat doorschemeren dat door alle krantefusies het aantal klanten is afgenomen, 'maar het is de leeftijd die de doorslag geeft'. Juffrouw Gerda Huberts (75), die al voor de oorlog in dienst trad van de Haagse journalist Jean Hubert Matla, zit versla gen op haar werkplek in de hoge serre waar zij meer dan een halve eeuw knutselend met de taal de roemruchte Matla Agenda samenstelt. Vreselijk vindt ze het besluit om de tent dicht te gooien en het archief te verkopen. ..Ellendig voel ik me. Weet u, dit is mijn leven. Ik ben hier elke dag, meestal ook in de weekeinden. Prachtwerk is dit.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1994 | | pagina 20