DE STEM
Sterren stralen misschien weer volop in Hilversum
Natural Born Killers:
een helse satire
'Wildgroei' overdreven, rauw en gekunsteld
UIT gids
suske wisk
hambone
Bruce Willis
verleid
in zwembad
pE STEM
Veronica, Endemol en publieke omroep kunnen samen RTL4 lam leggen
Filmacteur en regisseur
Heinz Rühmann overleden
Bredase prijs naar strip
scenarist P. van Oudheusden
Caroline Kaart op
stoel van Terpstra
„Ik wil eigenlyk het liefst achter de
camera radio gaan zitten maken"
Gerdy Nijman, omroep-journaliste
Gids
Rond dit weekeinde be-
slist de Verenigingsraad
of Veronica een commer
ciële omroep wordt en
zich voor vele miljoenen
bindt aan producent En
demol, de hofleverancier
van RTL. De publieke
omroepen - Spaans be
nauwd voor een machtig
pact tussen RTL, Ende
mol en Veronica - heb-
ben 70 miljoen gulden
over voor de tweede va
riant: een verbond tus
sen Veronica, Endemol
en zichzelf. In dat scena
rio resteert een verzwakt
RTL dat met slechts een
handvol 'sterren' achter
blijft.
Door Anja van den Akker
NOS-voorzitter André van der
Louw spreekt tevreden van een
'strategische alliantie'. Tros-
voorzitter Karei van Doodewae-
rd noemt het echter 'de strategi
sche misser van de eeuw'. Kort
om, over de steun van de pu
blieke omroepen aan Veronica
als commerciële omroep is het
laatste woord nog niet gezegd.
Veronica is voor haar commer
ciële tv-uitzendingen theore
tisch rond met Endemol. Daar
naast zijn er vergevorderde on
derhandelingen over het kopen
van een of twee radiostations,
waarbij Holland FM in alle
wandelgangen wordt genoemd.
Om voldoende adverteerders te'
trekken, wordt het imago van
'jongerenstation' vermoedelijk
uitgebreid tot 'familiezender'.
De publieke omroepen willen
Endemol losweken van RTL en
bieden de producent daarom 70
miljoen gulden bovenop het bod
van Veronica. En om Veronica
te 'lokken', zien zij bovendien af
van een paar monopolies: de
sportrechten en de programma
gegevens van de publieke om
roepen.
Delen
De omroepvoorzitters willen de
exclusieve sportrechten van de
NOS met het commerciële Vero
nica delen. Op zich geen gekke
gedachte, omdat daarmee de
onderlinge prijsopdrijvingen
worden teruggebracht.
Het vrijgeven van de program
magegevens klinkt heel tech-
NOS-voorzitter André van der
Louw: „Strategische allian-
itie". foto anp
nisch, maar komt erop neer dat
Veronica als commerciële om
roep zijn winstgevende tv-blad
kan blijven uitgeven. Maar dat
betekent dat alle weekbladen en
kranten voortaan eveneens een
tv-gids mogen produceren, net
als RTL.
Als de politiek hiermee akkoord
gaat, kunnen de meeste televi
siegidsen het wel schudden. En
daarmee vervalt een belangrijke
bron van inkomsten voor de
publieke omroepen. Het enige
antwoord is het verhogen van
de omroepbijdrage.
Monopoliepositie
De Tros ziet in het commerciële
Veronica een enorme concur
rent en vreest bovendien de
steeds grotere monopoliepositie
van Endemol. Dat leidt tot
prijsopdrijving en banenverlies
bij de publieke omroepen,
vreest Van Doodewaerd, die zelf
overigens voor vele miljoenen
per jaar afneemt bij Endemol.
Maar dat gebeurt op grond van
aanbod en niet zonder garantie
vooraf.
In het voorstel-Van der Louw
kopen de publieke omroepen
gegarandeerd voor 70 miljoen
per jaar aan Endemol-produk-
ten. In theorie kunnen John de
Mol en Joop van den Ende aan
het einde van een seizoen dus
zeggen: 'Jongens, jullie moeten
nog voor zoveel miljoen afne
men, hier heb je een stapeltje
soaps en spelletjes'.
Aandeelhouder
Wat de Tros ook niet lekker zit,
Joop van den Ende (links)en John de Mol van het machtige Endemol met in de aanbieding een
stapeltje soaps en spelletjes.
- foto dijkstra
overeind te houden. Bovendien
kan Endemol in het nieuwe
contract extreem hoge prijzen
vaststellen, die RTL bij gebrek
aan voldoende inkomsten niet
kan of wil betalen.
Er is een flinke steen in de
vijver gegooid. De kleinere pro
ducenten, die concurrentiever
valsing vrezen, grijpen terug op
de Wet Economische Mededin
ging. De Tros.overweegt juridi
sche stappen en beroept zich
daarbij op de Mediawet en de
Europese wetgeving.
Om zich toch alvast in te dek
ken, heeft de Tros via haar
reclamebureau Data Gold de
nieuwe publieke jongerenzen
der Morgana opgericht. Bedoeld
om het gat te vullen dat Verohi-
ca achterlaat zodra zij uit het
bestel stapt. Als Veronica dat
niet doet - bijvoorbeeld omdat
de achterban de onvermijdelijke
imago-verandering niet pikt -
is het zeer de vraag of Morgana
doorgaat, beaamt Tros-voorzit-
ter Karei van Doodewaerd.
Mediawet
De nieuwe Mediawet voorziet in
een waterscheiding tussen pu
blieke en commerciële omroep.
is de wens van Endemol niet
alleen de belangrijkste produ
cent van Veronica te worden,
maar tevens aandeelhouder.
Voor Joop van den Ende zou dat
betekenen dat hij na zijn mis
lukte sterrennet TV10 in 1989
alsnog zijn gram kan halen en
omroepbaas wordt.
Van der Louw heeft met zijn
voorstel om Veronica te steu
nen, dat TVlÖ-verhaal ook in
zijn achterhoofd. Want het is de
schuld 'van Den Haag en de
publieke omroepen dat Van den
Ende destijds in de armen van
RTL4 werd gedreven.
Van den Ende wilde met zijn
TV10 via de 'voordeur' van de
Mediawet naar binnen, dus offi
cieel als Nederlands station.
Dat mocht niet van Den Haag.
Dus zat Van den Ende met een
rijtje sterren zonder station. En
RTL4, dat via de Luxemburgse
achterdeur van de Mediawet
was binnengeglipt, had een sta
tion zonder sterren.
Geen zaken
Tot overmaat van ramp wilden
de publieke omroepen vervol
gens geen zaken meer doen met
'verrader' Joop van den Ende,
die inmiddels financieel aan de
grond dreigde te geraken.
RTL4, onder leiding van Freddy
Thyes, maakte daar handig ge
bruik van. En haalde Van den
Ende 'het vel over de neus',
zoals een ingewijde het ver
woordt. Inmiddels zijn de con
tacten tussen Van den Ende en
Thyes er niet beter op.
Van den Ende heeft hart voor
de centen, maar óók voor zijn'
sterren, terwijl Thyes met name
de harde cijfers hanteert. Het
contract tussen Endemol en
RTL loopt eind 1995 af. En in
de wandelgangen heet het dat
Endemol nu het liefst met Vero
nica en de publieke omroepen
in zee wil gaan.
Troef
RTL4 heeft een belangrijke
troef in handen: volgens de klei-
ne lettertjes in het contract met
Endemol kan RTL de grote ster
ren zoals Hennie Huisman, Ron
Brandsteder, André van Duin
en Peter-Jan Rens contractueel
verplichten tot eind 1998 te
blijven.
Maar stel dat Endemol exclusief
overstapt naar het andere
kamp, dan zijn een paar sterren
niet voldoende om een station
Tros-voorzitter Karei van
Doodewaerd: „De strategische
misser van de eeuw foto anp
Walter Etty van het Commissa
riaat voor de Media, dat toeziet
op naleving van de Mediawet,
vraagt zich met de Tros af of de
beoogde samenwerking met
Veronica/Endemol niet in strijd
is met artikel 55 van de Media
wet. Dat verbiedt publieke om
roepen 'dienstbaar te zijn aan
het maken van winst door der
den'. Hoewel, er is een verschil
tussen de 'letter' en de 'geest'
van de wet..
En daar zit een belangrijke
sleutel. Het paarse kabinet zal
de Mediawet'vrijer interprete
ren dan Hedy d'Ancona of haar
voorganger Eelco Brinkman.
D66 voelt zelfs voor het vrijma
ken van een publiek tv-net voor
commerciële gegadigden. De al
liantie Endemol, Veronica én
'Hilversum' maakt politiek wel
degelijk een kans.
Miljoenen
Maar of het financieel lukt?
Volgens de Ster hangt er nog
zo'n 200 miljoen gulden aan
reclamegeld boven de Neder
landse markt. Een gemiddeld
commercieel station heeft zo'n
300 a 350 miljoen gulden per
jaar nodig om te overleven. Dat
wordt dus moeilijk. Zeker nu de
publieke omroepen dit seizoen
voor 40 miljoen gulden meer
aan reclameblokjes willen om
zetten. Er vallen dus altijd
slachtoffers.
Als de huidige miljoenendans in
Hilversum doorgaat, stralen
straks de sterren van Joop van
den Ende weer op de publieke
netten, is Veronica het-nieuwe
RTL en heeft 'Luxemburg' het
nakijken.
Door Jos Kessels
De fascinatie voor geweld heeft
in Amerika de laatste jaren bij
zonder bizarre vormen aange
nomen. Moord en doodslag zijn
voor de media de best verko
pende artikelen geworden. In
talloze reality tv-shows worden
moorden tot in de meest lugu
bere details gereconstrueerd en
wordt het verdriet van de nabe
staanden van de slachtoffers
breed uitgemeten.
Hoogtepunt, of dieptepunt zo
men wil, is natuurlijk de O.J.
Simpson-zaak, die dit najaar de
kijkcijfers van heel wat omroe
pen in gunstige zin moet beïn
vloeden.
Regisseur Oliver Stone heeft
met Natural Born Killersnaar
een idee van Quentin Tarantino,
een satire gemaakt over deze
bedenkelijke ontwikkeling. De
regisseur van o.a. Platoon,
Fourth of July en J.F.K. maakte
er op zijn gebruikelijk heftige
manier een hallucinerende ge
weld-explosie van. Het is niet
zijn beste film, maar wel een
bijzondere.
Een jong stelletje trekt een
spoor van vernieling door Ame
rika en groeit uit tot de lievelin
gen van de media. Mickey
(Woody Harrelson) en Mallory
(Juliette Lewis) hebben elkaar
in een tv-serie leren kennen en
zetten hun eerste moordstappen
door Mallory's vader in een
aquarium te verdrinken en
moeder in brand te steken.
Vervolgens vermoorden ze uit
liefde voor elkaar willekeurrige
passanten in snackbars en su
permarkten, steeds één overle
vende achterlatend die mag ver
tellen dat de M&M's de da
ders zijn. Alleen op hun trouw
dag vermoorden M&M niemand
omdat ze dat ongepast vinden.
Een dag later knallen ze echter
alweer de bronzen medaille
winnaar wielrennen van de
weg, wat Mallory's ijdelheid
streelt omdat wielrenners door
gaans moeilijk te raken zijn.
Al snel is het duo razend popu
lair bij de media, die uitgebreid
verslag doen van de moorden,
met voorop de tv-presentator
Wayne (Robert Downey Jr.) van
het programma American Ma
niacs. Als Mickey en Malloiy na
zo'n vijftig moorden opgepakt
worden, wil Wayne een inter
view met Mickey, dat meteen
live zal worden uitgezonden
vanwege de gigantische kijk
dichtheid.
Natural Born Killers ziet eruit
alsof er razendsnel gezapped
wordt. In een onmogelijk hoog
tempo worden de beelden de
Woody Harrelson in de rol van supermisdadiger bejubeld door fans in Natural Born Killers, van
Oliver Stone, foto warner bros
bioscoop ingeschoten, van
zwart-wit en homevideo tot
normaal bioscoopformaat, com
pleet met steeds wisselende ca
mera-instellingen en telkens
van stijl veranderende, voortra
zende muziek.
Stone benadrukt daarmee het
gigantische tempo waarmee ons
tegenwoordig via de tv indruk
ken en beelden bereiken. Tege
lijkertijd laat hij zien dat deze
ontstuitbare beeldenvloed ons
apathisch en immuun maakt
voor de gruwelijkheid van het
gebodene. Met de komst van de
reality-tv .is de realiteit fictie
geworden en wordt de werke
lijkheid aangeboden als een flit
send consumptie-artikel.
Het enige en hoogste levensdoel
van mensen is op tv te komen,
liefst zo indrukwekkend moge
lijk, anders schakelt de kijker
over. Killer Mickey laat zich
door tv-presentator Wayne pas
verleiden tot een tv-interview
als Wayne zegt dat Mickey po
pulairder is dan John Gacy en
Ted Bundy, twee gerenommeer
de seriemoordenaars.
Hoe apart en flitsend de vorm
geving ook is, toch schiet de
film enigszins zijn doel voorbij
doordat Stone de karakters bui
tensporig opblies. Iedereen is zo
volkomen geschift in deze film,
dat hij je niet werkelijk aan het
denken zet.
'Natural Born Killers' is te zien
in Cinésol in Breda en Cinemac-
tueel in Bergen op Zoom.
Bij sommige films snap je niet
dat een filmmaatschappij er
ooit aan begonnen is, zoals in
het geval van Color of the night
van Richard Rush. Een gênant
slechte, erotische thriller met
Bruce Willis als een psychiater
die met moord en seksuele ver
leiding te maken krijgt.
Aangeslagen door de zelfmoord
van een van zijn patiënten zoekt
de zieleknijper steun bij een
bevriende collega in Los Ange
les. Die heeft het ook niet ge
makkelijk. Regelmatig wordt
hij met de dood bedreigd.
Wanneer de collega beestachtig
wordt vermoord, neemt Bruce
Willis diens praktijk over en
verdenkt al snel een jonge stot
teraar van de moord; een jongen
die zich eigenlijk een meisje
voelt, maar ook wel een man wil
zijn.
Bruce raakt zelf in de ban van
een geheimzinnig jong meisje
(Jane March) dat hem uitdaagt,
verleidt en manipuleert, terwijl
hij bovendien bedreigd wordt
door de moordenaar van zijn
vriend. Een verleidingsscène in
een zwembad toont Willis' edele
delen, maar die schijnen vol
gens insiders niet aan hemzelf
toe te behoren. Niet dat het
trouwens veel uitmaakt.
'Color of the night' draait in
Mignon in Breda.
Van onze filmredactie
De cineaste (en toneelschrijf
ster) Frouke Fokkema diende
zich vier jaar geleden aan als
veelbelovend talent met Kracht,
een speelfilm met Theu Boer-
mans als een Limburgse boer
die een verhouding kreeg met
een Amsterdamse kunstenares.
Een ongewoon maar boeiend
beeldverhaal vol heftige emo
ties, waarin twee culturen pri-
mitief met elkaar botsten.
Onstuimigheid en woedend pes
simisme zijn mooi, maar in een
film kan dat gemakkelijk tot
overdrijving en loos geschreeuw
leiden, zoals Fokkema's tweede
film, Wildgroei, bewijst. Bij de
beginbeelden wordt al duidelijk
dat geforceerde kunstmatigheid
troef zal zijn. In een modieus
uitgelichte drijvende bar zien
we een in feestjurk gestoken
Hilde van Mieghem met zichzelf
dansen en rondsjouwen met een
kinderwagen met een boek, ter
wijl ze hoogdravende quasi-li-
teraire onzin uitkraamt.
Lin (Van Mieghem) wordt mee
genomen door twee schippers
op een boot. Ze blijkt de schrijf-1
ster te zijn van het boek in de
kinderwagen, en al varend leest
ze de schippers voor uit haar
autobiografische roman. Het is
het verhaal van de gepassio
neerde liefde tussen haar en de
geheimzinnige uitgever Emil
(Thom Hoffman), die een fraai
landhuis aan een rivier be
woont.
Het begin van hun relatie is het
enige aardige van de film. Lin
roeit naar het huis en speelt
daar een erotisch spel. Emil
speelt het spel mee, met zichzelf
als ober en zijn huis als hotel,
met Lin als gaste. Als het mooie
zusje van Lin op bezoek komt,
vernedert hij Lin en versiert
haar zus. Wat ruzies later zet
Emil een wanhopige en zwange
re Lin het huis uit.
Het thema van Wildgroei is dat
van de amour fou: het niet zon
der maar ook niet met elkaar
kunnen leven. Daar is niets op
tegen, alleen wordt het tot on
geloofwaardige, gekunstelde
proporties opgeblazen. Het
tweetal bestookt elkaar met ir
ritant gezwollen taal die dwaas
afsteekt bij de rauwe harts
tocht.
'Wildgroei' van Frouke Fokke
ma draait in Filmhuis Concordia in
Breda, 6-12 oktober om 19.30 uur.
DONDERDAG 6 OKTOBER 1994 DEEL El
Door Wil Kester
Er valt geen Duitse onderscheiding te bedenken of Heinz I
Rühmann heeft hem wel opgespeld gekregen. De man, die I
ruim vijftig jaar lang als acteur en ook als regisseur een I
onmiskenbaar stempel op de Duitse cinema drukte, was bij I
leven al een legende. Gisteren overleed Rühmann op 92-jarige
leeftijd in zijn woonplaats München.
De in Essen geboren Heinz Rüh
mann begon al op jeugdige leef
tijd met acteren. Van 1926 tot
1932 was hij verbonden aan het
gezelschap van de vermaarde
Max Reinhardt en speelde
hoofdrollen in beroemde stukken
als 'Wachten op Godot' van Sa
muel Beckett en Arthur Millers
'Dood van een handelsreiziger'.
Rühmann, met zijn kleine en wat
gebogen gestalte en zijn opge
ruimde en charmante uitstraling,
bleek echter vooral geschikt
voor de komedie. Al snel ontdek
te de filmwereld hem. In 1930
maakte hij zijn debuut in 'Die
drei von der Tankstelle'. 'Deze
musical zou het schoolvoorbeeld
worden voor de Duitse Schlager
films die met later o.a. Peter
Alexander, Lys Assia, Connie
Froboess en Rex Gildo tot in de
jaren zeventig bijzonder popu
lair zouden blijven.
Maar de acteur Rühmann kon
evenzeer overweg met lugubere
rollen. Zo schitterde hij in 'Der
Mann, der seinen Mörder sucht'
van Robert Siodmak als een
bange, kleine man, die een huur
moordenaar inschakelt.
Rühmann, wiens eerste vrouw
een joodse was, liet zich niet
voor het karretje van de nazi's
spannen. En omdat hij zo
roemd was, durfden of wilden I
die hem ook niet aanpakken, I
Tijdens de oorlog filmde Büh-I
mann dan ook 'gewoon' door.
Hij maakte zelfs een versluierde I
propagandafilm, de klucht I
'Brokkenpiloot Quax', waarin hij
zelf de vliegstunts verzorgde.
Aan populariteit boette hij niets I
in, want na de oorlog vierde I
Rühmann opnieuw grote triom- I
fen met films als 'Der Haupt-1
mann von der Köpenick', 'Der I
brave Soldat Schwejk' en Char-1
ley's Tante'. Hij verscheen
laat op dé televisie, in 1967.
Maar ook op de buis werd hij a
snel een vertrouwde verschij-1
ning, als commissaris Maigret.
Aan het einde van zijn carrière, I
in 1975, waagde Rühmann die
over een zeer aangename zang-1
stem beschikte, zich ook nog a
het operatoneel. Twaalf jaar g
leden zette hij met de rol van
gevangenisdirecteur Frosch
'Der Fledermaus' van Johann I
Strauss een punt achter zijn ar-1
tistieke carrière.
„Ik ben nu tachtig en voel me I
werkelijk overgrootvader in het
vak," was zijn motivering. Rüh
mann trok zich terug in zijn
riante villa in München waar 1
gisteren overleed.
Beroemde rollen van Heinz Ruehman: Soldaat Shwejk (lins) en
De Schoolvriend. foto's archief de stem
Van onzer verslaggever
Breda - De Prijs van de stad Breda voor Strips gaat naar de
scenarist Pieter van Oudheusden. De prijs wordt op 14
oktober uitgereikt door burgemeester Nijpels.
De Prijs van de stad Breda voor de stad Breda voor strips komt
tot stand in samenwerking tus
sen de gemeente Breda en het
Stripschap.
Van onze rtv-redactie
Zangeres Caroline Kaart treedt
in de voetsporen van Erica
Terpstra als panellid van het
Avro-spel Wie van de drie.
Zoals bekend is Erica Terpstra
staatssecretaris geworden in het
kabinet-Kok, een baan die on
verenigbaar is met een nevenac
tiviteit als een spel. Carolien
Kaart is bereid gevonden de va
cature op te vullen voor dertien
nieuwe afleveringen.
strips wordt voor de eerste maal
toegekend. De gemeente heeft
dit initiatief genomen vanwege
de Stripdagen die sinds jaar en
dag in Breda plaatsvinden.
Prijswinnaar Pieter van
Oudheusden, journalist en
schrijver, werd in 1957 geboren
in Puttershoek. In de stripwereld
is hij bekend als scenarist voor
Fred Marschall, Lian Ong, Ruud
de Grefte en Ulli Bürer. Volgens
de jury weet Van Oudheusden
'binnen de beperkingen en de
mogelijkheden van het stripver
haal zijn scenario's steeds een
verrassende draai te geven zon
der de eigen logica geweld aan te
doen. Hij inspireert tekenaars
tot grote prestaties'.
De toekenning van de Prijs van
MM—
FILMS
GOES
- Grand Theater
20 u. I love trouble.
HULST
- De Koning van Engeland
20 u. Clear and present danger.
20 u. Forrest Gump.
20 u. Speed.
20 u. Color of night.
VLISSINGEN
- Alhambra 1
20 u. Forrest Gump.
- Alhambra 2
20 u. Wolf.
- Alhambra 3
20 u. Clear and present danger. v
- Alhambra 4
20 u. The cliënt.
ANTWERPEN
- Metropolis
Zaal 1 - 14.30, 17 u. Thumbelina.
20 en 22.30 u. The getaway.
Zaal 2 - 14.30, 17, 20 u. Blank
check.
22.30 u. Intersection.
Zaal 3 - 14.30, 17 u. De Aristo-
lrnttPTi
20 en 22.30 u. Wolf.
Zaal 4 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Four weddings and a funeral.
Zaal 5 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Speed.
Zaal 6 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
True lies.
Zaal 7 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Forrest Gump.
Zaal 8 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Forrest Gump.
Zaal 9 - 14.30, 20 u. Schindler's
list.
Zaal 10 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Leon.
Zaal 11 - 14.30, 17 en 20 u. The
Flintstones.
22.30 u. The pelican brief.
Zaal 12 - 14.30 en 20 u. Wyatt
Earn.
Zaal 13 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Maverick.
Zaal 14 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Beverly Hills Cop 3.
Zaal 15 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Sugar Hill.
N Zaal 16 - 14.30, 17 u. The next
karate kid.
20 u. Shadowlands.
22.30 u. Chasers.
Zaal 17 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Renaissance man.
Zaal 18 - 14.30v, 17, 20 en 22.30 u.
Wolf.
Zaal 19 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
True lies.
Zaal 20 - 14.30, 17, 20 en2?.30u.
The client.
Zaal 21 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
The crow.
Zaal 22 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Escape from Absolom.
KNOKKE
- Beverly Screens
20 u. Forrest Gump.
20 u. True lies.
20 u. Wolf.
20 u. Speed.
J RADIO 1
Fik heel uur en 7.30, 8.30, 12.30,
i?30 17 30, 18.30 en 06.30 Nieuws.
F0 7 07 Tijdsein. KRO: 12.07 Echo.
14 05 Dingen die gebeuren. AVRO:
17 07 Radiojournaal. KRO: 20.04 On
der tafel. NCRV: 22.04 Hier en Nu-
cnort NOS: 23.07 Met het oog op
morgen. VPRO: 004-7 00 Nachtle
ven met om 0.04 5.5 6,0, 1.02
Hothouse; 3.02 Het paradijs. 4.02
Grand disco classique; 5.02-7.00 De
gezamenlijke zenders Peazens
Moddergat
RADIO 2
Fik heel uur Nieuws. NCRV: 7.04
Goedemorgen Nederland. 9.04 Het
Willem Weverplein. 12.04 Het hart
van twee. 14.04 Bergweg 30. AVRO:
17 04 Fileradio. EO: 18.04 Alle men
sen. TROS: 19.04 Schlagerfestival.
19 30 Oud plaatwerk. 20.04 Music
all'in. 21.04 Voor wie graag luiste
ren wil. 22.30 Coulissen. 23.04-24.00
Sesjun
RADIO 3
Elk heel uur Nieuws. AKN: 6.04
Breakfast-club. 9.04 Arbeidsvitami
nen VARA: 12.04 Denk aan Henk.
14 04 Carola. AKN: 15.04 The magie
friends. VOO: 17.04 Rinkeldekinkel.
NOS' 18.04 De Avondspits. EO: 19.04
Sooor 7. NCRV: 20.04 Paperclip ma-
inzine. VPRO: 21.04-Villa 65. TROS.
104 Nachtwacht. VPRO: 2.02 Va
cuüm. AKN: 4.02-6.00 Pyjama FM
RADIO 4
Om 7 00, 8.00, 13.00, 18.00 en 20.00
Nieuws. VOO: 7.02 Ochtendstem
ming. 9.00 Muziek voor miljoenen.
11 00 Ochtendconcert. I. Radio Fil-
harm. Ork. met viool en cello; II.
1222 Muz. voor piano. 13.04 Varia
ties op vier. VARA: 14.00 Middag
concert: Uit VARA's matinee ar
chief. Rotterdams Filharm. Ork.
15.45 Stravinsky: Octet. 16.00 De
Nederlanden: Bezoekers en blijvers
ca 1750. KRO: 17.00 Zin in muziek.
18.04 Klassiek. 19.30 Het orgel.
20.02 Avondconcert. Muz. voor kla
rinet, altviool, cello en piano, 22.00
Laudate. 23.00 Deze eeuw. VOO:
0.00-1.00 Vier na middernacht
.RADIO 5
Elk heel uur t/m 18.00 en 23.00
Nieuws. NOS: 6.45-6.50 Mededelin
genrubriek met uitgebreid weerbe
richt en scheepvaartberichten. 7.05
NOS sportief. 7.30 Vroeg op 5. 8.55
Waterstanden. TROS: 9.02 Perspek-
tief. 10.02 De duvel is oud. RVU:
11.02 Kleur bekennen. NOS: 12.02
Weldenkende mensen. 13.10 NOS
Bijlage. 14.02 Een leven lang. NCRV:
15 02 Schuim en as. NOS: 17.10
Radio UIT. PP: 17.50 WD. NMO:
18.02 Actualiteiten in het Neder
lands. 18.30 Religieus programma in
het Turks. EO: 19.00 Waar waren
we ook alweer? NOS: 19.15 Nieuws
en actualiteiten in het Turks. 19.50
Nieuws en actualiteiten in het Ma
rokkaans en Berbers. 20.40 Nieuws
en actualiteiten in het Chinees. TE-
LEAC: 21.00 Tema. TROS: 22.00 Fi
nale. NOS: 23.07-24.00 Met het oog
op'morgen
OMROEP BRABANT
ANP-nieuws: zie Radio 1. 7.05 Bra
bants nieuws, actualiteiten en de
krant in Brabant. 7.55 Weerman
Johan Verschuuren. 8.08 Brabants
nieuws. 8.10 Radio Nieuws Centra
le. 8.33 Brabants nieuws, actualitei
ten en weerman. 9.03 Brabants
nieuws. 9.07 Muziekkiosk. 10.03
Brabants nieuws. 10.07 Draaibank.
11.03 Brabants nieuws. 11.07 Van
harte. 12.05 Brabants nieuws en
actualiteiten- 12.55 Bericht voor
boer en tuinder. 13.08 Brabants
nieuws. 13.10 Radio Nieuws Cen
trale. 13.32 Brabants nieuws. 13.34
Muziek, Brabantse produkties.
14.03 Brabants nieuws. 14.08 Mu
ziek, met om 15.03 enl6.03 Brabants
nieuws. 17.05 Brabants nieuws, ac
tualiteiten en achtergrondprogram
ma. 17.50 De agenda. 17.55-18.00
Nieuwsoverzicht
OMROEP ZEELAND
ANP-nieuws: Zie Radio 1. - 7.05
Nieuws en actualiteitenmet om
7.15 het weer in de provincie. 7.35
de dag van 7.40 overzicht och
tendbladen. 7.45 agendatip en
agenda. 7.50 regionaal nieuwsover
zicht. 8.08 Radio Nieuws Centrale.
8.35-9.00 Nieuws en actualiteiten,
met om 8.45 Politieke consumen
tentest. 12.05 Nieuws en actualitei
ten, met om 12.15 het weer in de
provincie. 12.32 regionaal nieuws
overzicht. 12.35 Vragen staat vrij.
12.55 De agenda- 13.08-13.30 Radio
Nieuws Centrale. 16.03 Een vak
apart. 17.03 Nieuws en actualitei
ten, met om 17.15 het weer in de
provincie. 17.32 regionaal nieuws
overzicht. 17.35 Zegt u 't maar.
17.55-18.00 de agenda
Jk dank jullie daarvoor, maar liever
niet. Sr tun te veel nare herinnertn-
fen aan verbonden en sommtfe fevoe
lens zouden later uteer oplaaien.
^3
lty£E.R oP
VA/CA/V/73 /HXdAT
HOTBL
I