Week end 'N KLE 076-2361 Marskra Alma Pa Hanka kantoorma Zunder Ook op ZONDl SIERBESTR DE STEM Het halfjaarlijkse, miljoenen verslindende modecircus start vandaag in Milaan. Maar of het wereldje van de schone schijn nog even glanzend straalt als vorige seizoenen is nog maar de vraag. Want evenals zoveel andere takken in het Italiaans bedrijfsleven zit de mode-industrie in een corruptienet gevangen. De laatste weken heeft het imago van diverse modekoningen door ordinaire arrestaties en verhoren een fikse deuk opgelopen. Giorgio Armani gaf deze week in een communiqué ruiterlijk toe dat hij belastingambtenaren smeergeld heeft betaald. Het kon niet uitblijven. Immers, het is naïef te veronderstellen dat een bedrijfstak met een jaarlijkse omzet van zo'n 80 miljard gulden aan de hebzucht van corrupt Italië kon ontkomen. Modellen in spe, mediamensen en andere incrowd komen als vliegen op de stroop af De coming girls mengen zich niet onder de meiden die boven aan de ranglijst staan Te koop aange' Grote showt* DE VUERT86, DORS ZATERDAG 1 OKTOBER 1994 De slijtageslag van de mode ZATERDAG 1 OKT Door Ilse Wetzel Het halfjaarlijks terugkerend tafereel: fo tografen verdringen elkaar om de modellen l mogelijk in beeld te krijgen. foto archief de stem Ut Plekken waar veel geld circuleert mogen zich verheugen in veel be langstelling. En in de modewereld komt daar het glamour-aspect nog bij. Als een soort nomadenstam strijken modellen, mediamensen en inkopers neer in Milaan, vervol gens in Londen en dan in Parijs met maar één doel: erbij zijn als modekoningen hun nieuwe vrou wencollecties voor de eerste keer aan de wereld tonen. Alle betrok kenen vechten een ware slijtage slag uit in een walm van botsende parfumluchtjes. Dat zal vertrouwde en ook wel genante taferelen uit voorgaande mode-edities opleveren. Een Duitse fotografe die in tranen uitbarst, tv-ploegen uit Amerika die teleur gesteld afdruipen, Japanse journa listen die in tegenstelling tot wat hun poppegezichtjes doen vermoe den zeer bedreven met hun scherpe ellebogen zich een weg door de menigte banen. Rijen wachtenden, waarbij kleine mensen in het ge drang de terreur van de rugtassen lijdzaam moeten ondergaan. In de wereld van het grote geld doet de creditcard wonderen. Ook een naam kan deuren openen. Be halve 'oude' en belangrijke relaties zijn er maar wéinig nieuwelingen die in Milaan overal toegang krij gen. Zo'n nieuwe, opvallende ver schijning was vorig jaar oktober Anthony Guccione. Een vrij forse, goed uitziende, beetje arrogante mid-twintiger uit New York. Voor de jongste zoon van de eigenaar van blootblad Penthouse werkt zijn achternaam als het wachtwoord van Ali Baba. Zelfs in restaurants waar men hem nog nooit had ge zien en zelfs voordat hij achteloos een stapeltje creditcards van onge veer tien centimeter dik (bijeenge houden met een simpel elastiekje) uit zijn broekzak haalde. Hij was op verkenning. Zijn plan om na tionwide een mode en design tv- zender met de naam 'FAD' op te zetten - speciaal voor de MTV-generation - is gelukt, want afgelopen maart had Tony twee cameramensen in zijn kielzog. Voor hem is het niet meer nodig opzich tig met al zijn uitnodigingskaarten onder de arm rond te lopen om te demonstreren dat hij tot de in crowd behoort. Voor honderden anderen kan de macht van public relations-mensen genadeloos toeslaan, dus is het voor iedereen die van hen afhanke lijk is, een wedloop om de modewe reld te kunnen betreden. De een hoopt tijdens een auditie uitverko ren te worden als mannequin, de ander meent zodanig van belang te zijn in de hotelkamer vast en'zeker een uitnodiging voor een show aan te treffen. Nog veel leuker is het om bij de streng geselecteerde happy few te horen op de vele nachtelijke party's waar topmodellen hun ongenaak bare poses verliezen en zich gedra gen als doodnormale meiden die op stap zijn. Er is een verschil: zij blijven constant rekening houden met de lens van de camera. In Milaan is er elke avond wel ergens een exclusief feestje. Buiten op straat, door hun aantal de ingang blokkerend, hangt een horde veelal mannelijke modeladdicts urenlang rond. Via draagbare telefoons staan ze met vrienden aan de ande re kant van de stad in verbinding en spoeden zich van de ene studio naar de andere nachtzaak in de hoop een glimp op te vangen van Claudia Schiffer of Naomi Camp bell. Club Madame Claude is in modekringen een van die fa voriete plaatsen. John Cas- sablanca, de grote man van modellenbureau Elite, viert daar zijn verjaardag in illuster gezel schap van zijn modellen en hun vriendjes. Het is een typisch feest je: zelden zie je eenoverheerlijk buffet bijna onaangeroerd blijven. Omdat de kring vrij intiem zou blijven en fotograferen eigenlijk niet is toegestaan, nam de Neder landse Karen Mulder niet eens de moeite zich feestelijk uit te dossen. Voor haar geen probleem: in jeans- hemd en met twee vlechtjes kan ze zo doorgaan voor Neerlands mooi ste Frau Antje. Ingeschreven staan bij Elite geeft nog niet de garantie dat modehui zen, en daarmee het grote geld, op je staan te wachten. Zo was er vorig seizoen de 17-jarige Barbara uit Toronto. Ze heeft slechts één showtje te lopen. Weliswaar bij Armani, maar toch niet meer dan twee keer een half uurtje. Vanaf haar vijfde jaar was ze ervan over tuigd topmodel te worden. Als ze buiten speelde, keek ze al in autos piegels en etalages of haar haar wel goed zat, vertelt deze ambitieuze ijdeltuit. Een ticket Milaan wordt gekocht met het verdiende geld van vakantiebaantjes. Ze doet nu af en toe een fotosessie voor een recla mebureau, logeert op diverse adressen, en wacht verder op de grote doorbraak. Misschien wel een week later in Parijs... De 24-jarige Australische Katheri- ne heeft bij diverse audities te horen gekregen dat ze eigenlijk al te oud is voor het vak. Zelf vindt ze dat ze voor 19 door kan gaan en liegt dus bij andere bureaus over haar leeftijd. Als dat niet lukt dan kan ze altijd nog minimaal een jaar als pasdame op de modebeurs pa raderen. Het valt op dat in deze kringen een soort stilzwijgende hiërarchie heerst. De coming girls mengen zich niet onder de meiden die bo ven aan de ranglijst staan. Zij hebben nog niet die aangeleerde zelfverzekerdheid en gedragen zich als schoolmeisjes. Klitten bij el kaar, giebelen heel wat af, nemen voortdurend aanstellerige houdin gen aan en proberen elke fotograaf (met of zonder camera in de aan slag) te paaien. Milaan is met name in de periode van de shows een verzamelplaats van uitzonderlijk mooie mensen. Het barst er niet alleen van beeld schone meisjes, maar zeker ook van mooie mannen. Ted Hartman uit Los Angeles is er zo een. Hij wipt altijd maar voor even de oceaan over. „Just for fun." Hij hoopt dat Claudia S. eindelijk voor hem valt, lacht hij onweerstaanbaar. Loopt de Armani Emporioshow mee - ge kozen vanwege zijn lange blonde lokken en harde kaaklijn - en vliegt terug om zijn plaats als drummer in The Alice Cooper Band weer in te nemen. De talrijke bodyguards en mannen van de veiligheidsdiensten lijken eveneens op uiterlijke kenmerken gekozen. Niet ouder dan dertig, aantrekkelijk en uiteraard met een gespierd lijf. Gianni Versace heeft er wel veertig van dat kaliber inge huurd. Als een soort erehaag, neer gezet langs een rode loper, funge ren ze als controleposten in een grote witte tent die in de volle breedte van de straat voor de in gang van Versace's eeuwenoude palazzo is opgebouwd. De chauf feurs van de rijke gasten van het nabijgelegen vijf sterren-hotel Four Seasons moeten maar zien 'hoe ze de limousines in het smalle straatje keren. Immers, ter wille van geld en status kan in Milaan alles. Verplicht aan zijn imago van veel lires in combinatie met extravaganza haalt Versace alles uit de kast wanneer hij voor de eerste keer een show in eigen huis organiseert. Je waant je in een droomwereld. Wat een paar dagen geleden nog een sfeervolle middeleeuwse binnenplaats was, is nu omgebouwd tot een luxe thea ter, waarbij verlichte bomen een sprookjesachtig decor vormen, sa men met beelden uit 30 diaprojec toren. Versace is de meester van de betovering. Niet voor niets kiest hij voor topmodellen. Alleen zij zijn in staat de wellustige uitstraling van zijn creaties tot hun recht te laten komen. Tijdens zijn feestjes zoals de Black Leather Punkparty in een van de grootste discotheken blijft Versace even onbereikbaar als wanneer hij op de catwalk het applaus in ontvangst neemt. Slechts Elton John en de gevierde modellen geraken in zijn nabijheid. Giorgio Armani doet alles heel an ders. In de Via Borgonuovo in het peperdure centrum schijnen bijna alle panden van hem te zijn. En in een daarvan heeft hij achter een doolhof van gangen in het souter- Gianni Versace tussen zijn modellen tijdens een vorige show in Milaan. Zijn presentaties zijn ware spektakelstukken. fotoap Giorgio Armani met Sophia Loren. Volgens Armani verdienen filmsterren meer aandacht dan de twintigers die alleen maar mooi en fotogeniek zijn. foto epa fff' R rain zijn theater gebouwd. Het ij vrij sober gehouden: wit met rm pluche en een catwalk van verliet! opaliserend glas. Breedgeschoudal de mannen tref je daar alleen vool de ingang aan. Ben je hen eenmaal voorbij, dan valt het op dat vioJ wen binnen de dienst uitmaken! Armani laat zijn mannequins oJ elkaar lijken: klonen van hetzelfJ type met jongensachtige bout! maar supervrouwelijk in beweging! Hij kiest dan ook niet voor meest bekende, omdat hij mee»|| dat de topmodellen de aa: van zijn kleding afleiden. Daarbij verafschuwt hij sterallures en vind! het belachelijk dat zij naast hoge! honoraria ook nog eens eisen gratia een greep van duizenden guldens lr| kunnen doen in zijn collectie, vierde vorig seizoen zijn 20-jarii jubileum als ontwerper en had bij zijn presentatie van wintermodl '94/'95 een twintigtal wereldbel roemde filmsterren te gast, ondsl wie Robert de Niro, Sophia Lorej en Claudia Cardinale. Volgens he j verdienen zij meer aandacht dan dj twintigers die alleen maar mooi fotogeniek zijn. Het aardige vail Armani is, is dat hij zelf zo bereikl baar lijkt te zijn. Zo kan het gebeuf ren dat de maestro tijdens champagneparty met je kon| proosten en vraagt wat je van collectie vindt. Misschien ook well een kwestie van imagebuilding I Hoe dan ook: het komt sympathie j over. Het ontwerpersduo Domenico Dol-I ce Stefano Gabbana toont ziir.1 collectie ook in eigen huis. Del showroom waar inkopers normaliT ter hun bestellingen doen, voorzier, zij voor een dag van stoelen en e plankier. Aan het begin van heil doodlopend straatje waar zij hui-I zen, staan al de in zwart keil gehulde jongens met SchwarzenegT ger-armen als versperring voor eerj enthousiaste menigte. Er is geerj plaats voor discussie. Zij wijker.l slechts voor genodigden met op| naam gestelde toegangsbewijzen. Bij de presentatie van hun nieuw-1 ste lijn D&G (uit te spreken alsl 'die' en 'dzjie') verloopt alles veei| soepeler. Voor deze goedkopere en jongere collectie zijn Isabella| Rossellini en Kate Moss dan i niet als mannequin ingehuurd. Del presentatie bevat geen show, maar| mannequins vormen daar t vivants. De twee ontwerpers men-l gen zich onder hun gasten, maarl zijn helaas slechts in het Italiaans I aan te spreken. Met deze D&GI kleding - sinds enkele weken ookl in Nederland te koop en die spe-T ciaal ontworpen is voor hun vele I jonge fans voor wie de eerste lij®! (Dolce Gabbana) te duur is j gaan ze vrij relaxed om. Even lener. voor een fotosessie blijkt geen pro- bleem. "j^T aast de kleine honderd I shows en presentaties van| W bekende ontwerpers op de -L O meest verrassende lokaties (Katherine Hamnett in een verval-1 len fabriek op de meest unheiwA sche plek in Milaan, Jil Sander i» het befaamde Castillo) vindt er ook nog gedurende die zes lange, lange dagen een van de grootste mode-I beurzen plaats waar nog eens dui- zenden inkopers verblijven. Reden I voor hoteleigenaren om de prijzen I drastisch te verhogen; voor restau-1 ranthouders van trendy zaken dub-1 bele reserveringen te boeken. Maar alle ongemakken - zglfs WI meest onbeschofte gedrag van een I groot aantal pr-mensen - zijn ver-J geten zodra de muziek aanzwelt, i spotlights aangaan en je voor hoog-1 uit een half uurtje per keer in .oe f ban van mooie kleren geraakt I Maar in het achterhoofd speek toch even de gedachte dat het we reldje van uiterlijk vertoon, waar| geld en macht de boventoon voe-1 ren, in schril contrast staat met de I vele bedelaars uit het zuiden waar I je eenmaal weer buiten mee gecon-1 fronteerd zult worden. Fax: 076-236405. afd. RubrieksachJ postadres: De Stem, Antwoordnurrl 4800 VB Breda, afd Rubrieksadve| (geen postzegel nodig). I' Rubrieken 02 Vermist/gevonden 46 Wate 03 Te koop aangeboden 47 Spor 04 Personeel-aanbod 48 Vakaj 06 Personeel-vraag 49 Carap 07 Onroerend goed 51 (Huiq 11 Autoverhuur/leasing 53 In en 13 Oproep/reünie 54 0ple 14 Bruinkuren/sauna 56 Huwt 16 Bedrijfsruimte 57 Relat 18Woningruil 58 Modi 20 Kamers 59 BabJ 23 Bouwmaterialen 62 Wonl 24 Onderhoud/reparatie 64 Radr 25 Speelgoed 65 (Hon 26 Hobby/doe-het-zelf 66 TV/vl 28 Geldzaken 67 Huisl 29 Zaken en transacties 69 Muzl 30 Landbouw/veeteelt 70 Fotol 32 Auto's 72 Verzl 33 Sloopauto's 73 Boell 34 Auto ABC 74 Kuni 35 Bedrijfswagens 76 Brad| 38 Motoren/scooters 77 Bingj 39 (Brom)fietsen 79 Te ktf, 42 Te huur aangeboden 80 Divel 43 Te huur gevraagd 81 Vere1" 44 Wintersport 82 Privé Fotokleintje Een Kleintje met foto/logo en/of aft van foto/logo en/of afbeelding 20 r 1 of 2 kolommèn Kleurkleintje Een Kleintje met kleur in de Kleintjd onder de rubrieken: Te koop aang Onroerend goed. Caravans/Kamp| Brieven onder nummer Als u wilt reageren op een advertel briefnummer, vermeldt dan het bru envelop en stuur deze, naar: De Stt 4800 MB Breda t.a.v. afd. Brieven J Afsluittijden 2 dagen voor plaatsing 17.00 uur. zaterdag: donderdag 16.30 uur. Tarieven Voor particuliere rubrieksadverten j opgavebon elders in deze Kleintje! zakelijke rubrieksadvertenties: taril Voor advertenties onder nummer il incl. B.T-W. De rubrieken 18 Wonit] Te huur gevraagd. 82 Privé/Clubs! tegen contante betaling en/of metl geplaatst. Na plaatsing ontvangt J contante betaling is mogelijk d.m.j girobetaalkaart of een éénmalige r opgavebon). Bij 3 ongewijzigde plaatsingen bit] 3e plaatsing gratis. Olivetti deali magazijnverkoop van pers printers en soft Nieuwe en gebruikte P.C.'s Olivetti PC prijzen vanaf 350, Printer prijzen vanaf 29! Software prijzen vanaf 1 Zaterdag 1 oktober a.s. 1 uitsluitend kontante Houtduitstraa 4901 BP Oosterhout. 0 Als oudste bedrijf in is onze 40-jarige ervarinc Bezoek onze showroom (ook vrijb Haven 6, Breda 076 STEENCOED IN CREATIEV Grote keuze sierbestratingen uit Profiteer regelmatig van onze sg Geheel vrijblijvend ontwerp Op zaterdag geopend VRAAG GRATIS ONZE KLEI.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1994 | | pagina 40