Komst Fokker 130 van de baan
iMANN1»
Bankier Rijkman Groenink komt getuigen in HCS-voorkenniszaak
Oud-compagnons vechten om catering NAC en Sparta
Besprekingen tussen Fokker, Dasa en British Aerospace worden serieus
BolsWessanen verwerft
fors belang in Campari
Boerenbond somber over mestafzet
Nog geen interesse in Kuibo
EU geeft staalbedrijven
laatste kans tot sanering
Keukenboek
ECONOMIE
A7
ECONOMIE KORT
EPTEMBER 1994 A6
0,60
2,20
9,00
3,00
4,60
5,30
4,80
48,50
42,20
42,50
747,10
53,50
17,70
39,00
13,50
Woolworth
7,20
17,00
Xerox Corp. 107,00
106,50
Wall Street
T7
-
27/09
28/09
allied signal
.34!/,
35%
amer.brands
35
35%
amer.tel.tel
54Ve
54%
amoco corp
57
59
asarco ine.
34%
33
bethl. steel
20%
21%
boeing co
43
43
can.pacific
17
16
chevron
41%
41%
chiquita
16%
16
Chrysler
45%
45%
Citicorp
42
42
cons.edison
24%
24%
digit.equipm.
26
26%
dupont nemours
57%
58%
eastman kodak
52%
52%
exxon corp
57%
58
ford motor
27
28
gen. electric
48%
48
gen. motors
47%
47%
goodyear
33%
33%
hewlett-pack.
87%
87%
int bus.mach
69%
68%
int tel.tel.
81%
82%
kim airlines
26
27%
mcdonnell
117%
117%
merek co.
36
35%
mobil oil
79
79%
omega financ.
26
24%
philips
31
31%
royal dutch
107
107%
sears roebuck
48%
48%
sfe-south.pac.
22
22%
texaco inc.
60
60
travelers
32%
33%
united techn.
63%
63
westinghouse
13%
13%
whitman corp
16%
17
woolworth
17
17
Goud
Goud onbewerkt2J,790
22.390
bewerkt 23,990
Zilver
zilver onbewerkt 275-345
bewerkt 390
vk vorige koers
sk slotkoers gisteren
i lottin
b bieden
c ex claim
e gedaan/bieden
d ex dividend
f gedaan/laten
g bieden en ex dividend
h laten en dividend
k gedaan en laten ex dividend
1 gedaan en bieden e
dividend
60,00
193
0,30
0,40
60,00
222
1,90
2,30
52,50
224
8,50
9,20 a
100,00
194
2,10
2,00 a
105,00
341
0,50
0,70
50,00
179
2,10
2,20
215,00
358
1,00
1,50
40,00
148
0,10
0,20
35,00
266
1,30
2,20
37,50
1006
0,80
1,10
27,50
134
0,60 a
0,50
190,00
166
0,60 a
0,30
170,00
208
10,50 a
11,00
390,00
137
13,30
17,50 b
400,00
302
7,00
9,50 b"
405,00
953
4,50
6,50
410,00
413
2,70
4,20
415,00
729
1,70
2,30
420,00
141
0,80
1,20
425,00
416
0,40
0,70
385,00
309
50,00 a
51,00
440,00
300
27,00 a
25,00
370,00
840
0,50
0,30
395,00
589
3,30
2,00
400,00
586
5,20
3,00
405,00
232
7,90 a
5,00
440,00
201
45,50 a -
41,00
17,50
6110
0,70
0,80
- 15.00
ion
2,70 a
2,20 b
17,50
1004
1,50 a
1,30
45,00
160
1,00 a
1,10
400,00
165
8,50
9,00 a
50,00
200
0,40
0,60
47,50
330
3,50
3,00
42,50
182
9,70 a
10,00
50,00
443
2,40
3,10 b
55,00
207
0,40 a
0,50
55,00
322
1,90
2,30
99,00
185
0.80 a
1,00
190,00
1027
2,10
2,20
210,00
202
0,10
0,10
200,00
588
3,40
3,30
200,00
202
15,50 a
14,00 a
60,00
138
0,20
0,10
55.00
244
3,00
3,20
200,00
153
2,50
2,80
195,00
141
2,70
2,00 a
190,00
202
7,20
8,60
22,50
300
1.10 a
1,10
676
0,19 a
0,10
anbiedingen zijn
jeldig zolang de
voorraad strekt
CATI MDF keuken in ker-
afm. 2,70 x 1,50 mtr.
Eien van Bauknecht
KEUKEN VAN DE MAAND
242-92222
gratis ALMAT
iet kode TH
g t/m vrijdag
21.00 uur.
totterdam C-Utrecht
DE STEM
DONDERDAG 29 SEPTEMBER 1994
l/an onze verslaggeefster
Ijiisterdam - ABN Amro-be-
stuurder Rijkman Groenink
«tuigt maandag in het pro
ces tegen Begemann-diree-
teur Joep van den Nieuwen-
liuyzen en het effectenkan
toor Suez Kooijman.
Groenink is volgens Van den
Nieuwenhuyzen een van de
hoofdrolspelers bij de reddings
poging van het noodlijdende
[ICS Technology in 1991. Bij de
behandeling van de HCS-voor
kenniszaak door de rechtbank is
Groenink nooit persoonlijk ge
hoord.
Het Haagse gerechtshof, waar de
HCS-voorkenniszaak in hoger
beroep dient, heeft zelf het ini
tiatief genomen om Groenink op
te roepen als getuige. De advo
caten van de verdachten hebben
bemiddeld bij een vrijwillige
komst van Groenink, om verdere
vertraging van de zaak te voor
komen.
Van den Nieuwenhuyzen heeft
herhaaldelijk verklaard dat hij
samen met Groenink de 'regie'
had van het reddingsplan dat op
30 juli 1991 is gemaakt door
banken en grootaandeelhouders
van HCS.
Nadat bekend werd dat Van den
Nieuwenhuyzen 4,1 miljoen aan
delen - mede namens de twee
andere grootaandeelhouders in
HCS, Léon Mechior en Eric Al-
bada Jelgersma - op de beurs
had gedumpt, rees de verdenking
van misbruik van voorkennis bij
die handel. Dat leidde tot de
eerste Nederlandse rechtszaak
wegens misbruik van voorweten
schap. De rechtbank sprak ech
ter de drie aandeelhouders en
het effectenkantoor vrij. De offi
cier van justitie ging daarop in
hoger beroep.
Al tijdens de behandeling door
de rechtbank, vroeg Melchior
zich af waarom Groenink niet op
zijn minst gehoord was. Maan
dag zei Van den Nieuwenhuyzen
voor het gerechtshof dat Groe
nink en hijzelf de enigen zijn die
weten wat er echt is afgesproken
op 30 juli. Groenink kan volgens
hem helderheid verschaffen.
Groenink is wel gehoord door de
Economische Controle Dienst en
de rechter-commissaris, maar
hoefde niet voor de rechtbank te
verschijnen.
Toen Van den Nieuwenhuyzen
op 30 juli zei dat hij de koers van
HCS te hoog vond, zei Groenink:
„Nou Joep, dan dump je toch
een paar honderdduizend aande
len". Achteraf is nooit meer dui
delijk geworden of dit advies
grappig of ernstig bedoeld was.
Van den Nieuwenhuyzen rea
geerde afwijzend. „Dat zou mis
bruik van voorwetenschap zijn,"
zei hij.
Dat de grootaandeelhouders
daags daarna toch grote paket-
ten op de markt gooiden, was
voor de beurs aanleiding de no
tering HCS te schrappen. Toen
later de uitlating van Groenink
bekend werd, geraakten deze
verkopen in een extra verdachte
sfeer.
Van den Nieuwenhuyzen meent
dat Groenink kan bevestigen dat
hij voor een openbare uitgifte
van nieuwe aandelen HCS was.
De banken wilden een onder
handse uitgifte. Als Van den
Nieuwenhuyzen kan aantonen
dat de banken en de aandeelhou
ders bij het reddingsplan niet op
een lijn zaten, valt de bodem
onder de beschuldigingen weg.
Van onze verslaggever
Willem Reijn
Amsterdam Dasa en
Fokker zien af van de in
vestering van een miljard
gulden in het lanceren van
de Fokker 130, het ver
lengde Fokker-100-toestel
dat een afronding van de
zogeheten JetLine naar
boven had moeten worden.
Ze willen zich richten op het
ontwerpen van een complete
nieuwe generatie regio-jets, die
rond het jaar 2010 op de markt
zal verschijnen en waarbij een
120- in plaats van een 130-zitter
het startpunt zou kunnen zijn.
Daaraan zou ook British Ae
rospace moeten meedoen. Dasa-
topman Jürgen Schrempp zei
gisteren desgevraagd dat de be
sprekingen in een pril stadium
verkeren.
De haalbaarheidsstudies die Da
sa en Fokker onder de codena
men FASA en ATSA uitvoeren,
zijn samengevoegd in een nieuwe
studie, FA-X geheten. Voordat
een definitief besluit over de
Fokker 130 valt, wil Fokker van
haar klantenkring weten welke
wensen zij hebben.
Maar bij Fokker sluit men vrij
wel uit dat de alsnog een miljard
gulden worden geïnvesteerd in
een toestel met 130 stoelen, dat
het moet opnemen tegen de
marktleider Boeing 737 en de
nieuwe Airbus 319, die bij Dasa
in Hamburg wordt gebouwd en
nog slechts een economische le-
venscylcus van tien jaar tege
moet gaat.
De besprekingen met Britisch
Aerospace lopen al een half jaar.
Maar de bezoekjes hebben niet-
meer het karakter van borrelta
felpraat, zoals in het begin. De
topmannen van de drie concerns
bespreken nu serieus hoe de Eu
ropese vliegtuigindustrie er be
gin volgende eeuw uit moet zien.
Jiirgen Schrempp is er daarbij
van overtuigd dat er in het seg
ment voor vliegtuigen van 70 tot
130 stoelen in Europa slechts
Fokker presenteerde gisteren met de nodige show op Schiphol de nieuwe Fokker 70.
plaats is voor één fabrikant, die
het zal moeten opnemen tegen
Boeing en waarschijnlijk te
zijner tijd een nieuwe Aziatische
concurrent.
Bij de feestelijke viering van het
75-jarig bestaan gisteren op
Schiphol, waarbij de eerste nieu
we Fokker 70, een verkorte 100,
werd gepresenteerd, onder
streepte Schrempp zijn visie nog
eens. „Om de Europese nationale
vliegtuigbouw-capaciteiten ver
der te consolideren, willen we
met andere fabrikanten praten
over deelname in onze samen
werking." Daarbij gaat het, zo is
eerder aangekondigd, ook om
het Italiaanse Alenia en de Fran
se Aerospatiale.
Omdat Dasa bij de overname
heeft vastgelegd dat Fokker een
leidende rol bij de ontwikkeling,
produktie en marketing van
vliegtuigen in deze klasse heeft,
staat British Aerospace voor de
vraag of het bedrijf bereid is om
de eigen Avro-liners, die nu met
Fokker concurreren, op te geven.
In de markt staat Fokker zowel
technisch als economisch hoger
aangeschreven.
BAe zou een dergelijk offer al
leen kunnen opbrengen, als het
compensatie krijgt bij de ont
wikkeling en toelevering voor de
nieuwe generatie vliegtuigen. Op
dit moment is BAè niet betrok
ken bij de toelevering voor het
Fokker-programma.
Volgens een woordvoerdervan
.Fokker is er echter nog geen
sprake van onderhandelingen
tussen de bedrijven. Hoe BAe
een bevredigend werkpakket
kan worden toebedeeld, is nog
geen onderwerp van studie. Van
de werkelijke produktie van de
vliegtuigen neemt Fokker feite
lijk maar een beperkt gedeelte
voor zijn rekening. Zo komen
bijvoorbeeld de motoren van
Rolls Royce, de rompen van Da
sa en de vleugels van Shorts.
Ook tegenover die toeleveran
ciers moet een rol van BAe vorm
krijgen.
Berichten als zouden de bespre
kingen in een ver gevorderd sta
dium zijn, worden ook door Da-
sa-topman Schrempp tegenge
sproken. Pas in 1998 hoeft een
definitieve beslissing over het
daadwerkelijk aanpakken van
de ontwikkeling van een nieuwe
generatie regio-jets te worden
genomen. Voor dat project moe
ten miljarden (getallen circule
ren van drie tot vijf miljard) op
tafel komen.
De drie topmannen bestuderen
verder de mogelijkheden van de
FOTO ANP
vorm, waarin BAe bij Fokker
kan worden betrokken. Gedacht
wordt over een deelname van
BAe in de Fokker holding, die
een meerderheid van 51 procent
van de Fokker-aandelen bezit.
Dasa heeft 78 en de Nederlandse
staat, die zich op termijn terug
trekt, 22 procent van de aande
len. Het overheidspakket zou
naar BAe kunnen gaan, maar
Dasa wil daarbij een meerder
heid behouden in Fokker Hol
ding. Uiteindelijk zouden de
Duitsers op die manier met
slechts 26 procent van het Fok
ker-aandelenkapitaal de Neder
landse vliegtuigbouwer toch
kunnen controleren.
Amsterdam (anp) - Het Nederlandse dranken- en voedings
middelenconcern BolsWessanen gaat intensief samenwerken
met het Italiaanse familiebedrijf Campari.
Bols verwerft in Campari een
belang van minimaal een derde
van de uitstaande aandelen, in
ruil voor haar drankenactivitei
ten in Italië. De transactie moet
uiterlijk begin volgend jaar zijn
afgerond, afhankelijk van goed
keuring van de Italiaanse over
heid.
..Het belang van eenderde in
Campari kan nog iets groter uit
vallen, als na het boekenonder
zoek de definitieve ruilverhou
ding is vastgesteld," aldus een
woordvoerder van BolsWessa
nen.
Al medio juli werd bekend dat
BolsWessanen met Campari
scharrelde. Toen ging het ge
rucht dat het concern voor meer
dan 20 procent in de Italiaanse
onderneming zou deelnemen.
BolsWessanen sprak in een reac
tie toen van 'vergaande vormen
van samenwerking'.
Campari krijgt via de transactie
Crodino, het grootste alcohol
vrije aperitlevenmerk in Italië,
aan haar voeten neergelegd.
Crodino schijnt ook in Neder
land sterk te groeien, 'een afzet-
§roei ten opzichte vorig jaar van
meer dan 10 procent', aldus
BolsWessanen. Ook krijgt Cam
pari het aperatief Cynar in han
den. Cynar doet het vooral goed
m Italië, Zwitserland, Brazilië
en Argentinië. Bovendien ver
huizen een aantal mineraalwa
ters en andere merken van Bols
Wessanen naar Campari. Bols
Wessanen was in 1993 in Italië
goed voor een omzet van f 370
miljoen (585 werknemers),
hl ruil voor zijn Italiaanse acti
viteiten wordt BolsWessanen be-
'anghebbende in 'het wereld
merk Campari'. Campari omvat
de merken Bitter Campari, Cam
pari Soda en Campari Cordial.
In zijn ruim 130-jarig bestaan
heeft het Italiaanse bedrijf een
positie opgebouwd in 170 lan
den. Bovendien blijft BolsWessa
nen voor minimaal een derde
delen in de opbrengsten uit de
aan Campari overgedane activi
teiten.
Campari behaalde in 1993 met
850 werknemers een omzet van f
450 miljoen. Het bedrijf produ
ceert in Milaan en Rome, in
Lugano (Zwitserland), in Parijs
en Brazilië.
BolsWessanen verbetert via deze
transactie zijn positie op de Ita
liaanse markt.
Latijnhouwers: bang voor
concurrentiestrijd.
FOTO DE STEM/JOHAN VAvN GURP
Tilburg (anp) - De Noordbra
bantse Boerenbond (NCB) is
uiterst somber gestemd over
de afzet van mest in 1995.
Voorzitter A. Latijnhouwers
vreest dat veehouders het
slachtoffer worden van een
onderlinge concurrentiestrijd
in hun poging overtollige
mest kwijt te raken.
De NCB voorziet dat er volgend
jaar een leemte ontstaat in het
mestbeleid. De zogeheten be
stemmingsheffing op mest wordt
per 1 januari afgeschaft. De hef
fing levert nu jaarlijks enkele
tientallen miljoenen guldens op,
waarvan onder meer de mestver
werking wordt betaald. De ver
werking van mest tot exportkor
rels is vanaf 1 maart juist extra
hard nodig, doordat er dan min
der op het land mag worden
uitgereden dan tot nu toe.
De NCB wil dat er volgend jaar
een mestcentrale komt, waarbij
boeren zich verplicht moeten
aansluiten. Deze centrale coördi
neert het transport van mest
vanuit de zandgronden naar de
akkerbouwgebieden. Bovendien
bevoorraadt de centrale de mest-
fabrieken.
De mestcentrale, waarover al
maanden wordt onderhandeld,
moet door het bedrijfsleven zelf
worden opgericht. Van de over
heid is slechts wettelijke onder
steuning nodig. Het probleem is
echter dat er tussen akkerbou
wers, veehouders en loonwerkers
geen overeenstemming bestaat.
Gisteren werd het dagelijks be
stuur van het Landbouwschap
het weer niet eens. Akkerbou
wers en loonwerkers voelen niets
voor een centrale instantie met
een monopoliepositie in de mest-
markt.
Latijnhouwers is bang dat zon
der mestcentrale een concurren
tiestrijd uitbreekt tussen vee
houders. Er is meer mest dan op
het land kan worden uitgereden.
Alleen de hoogste bieder kan dus
bij een akkerbouwer terecht.
Hierdoor worden de perspectie
ven voor menig veehouder som
ber, aldus de NCB-voorzitter.
„Als de vrije mestmarkt zijn
gang kan gaan, leidt dat tot hoge
kosten voor de veehouderij."
De Tweede Kamer debatteert 12
oktober over het mestbeleid. Van
de politiek is echter niet veel te
verwachten, meent Latijnhou
wers, omdat het bedrijfsleven
eerst zelf overeenstemming moet
bereiken. Hij hoopt dat de noor
delijke boerenbonden en de or
ganisatie van loonwerkers op
korte termijn alsnog akkoord
gaan met de mestcentrale.
Van onze rechtbankverslaggever
Breda - Voetbal is oorlog, de strijd
tussen cateraars om de gunst van een
populaire voetbalclub soms ook. Dat
is in elk geval zo bij NAC en Sparta.
Frank den Ridder uit Ulvenhout en
Louis Seeuwen uit Prinsenbeek zijn
in een verwoed gevecht gewikkeld
wie de catering in de sponsorhomes
van beide clubs mag doen.
Den Ridder, diens medewerker Hein Ver
geer, oud-wereldkampioen schaatsen, en
Seeuwen hadden elkaar in mei van dit.
jaar als partners gevonden in VOF Den
Ridder Sport in oprichting. De naam Den
Ridder werd gebruikt in verband met
diens grote naamsbekendheid. Volgens
Frank den Ridder liet hij de onderhande
lingen met Rupro BV over de catering op
de Tilburgse kermis en met beide eredivi
sieclubs over de catering in de sponsorho
mes aan Louis Seeuwen over.
Voor rechtbankpresident mr. P. Paalvast
stelde mr. F. Gimbrère gisteren in kort
geding dat Seeuwen geprobeerd heeft
Den Ridder achter diens rug om zowel bij
NAC als bij Sparta buiten te werken. Hij
werkte er onder de naam Den Ridder
Sport terwijl Frank den Ridder op 22 juni
al officieel uit de samenwerking was
gestapt. Vergeer stapte begin augustus
woedend op.
Volgens mr. Gimbrère heeft zijn cliënt
pas half augustus in de gaten gekregen
dat hij door zijn vroegere compagnon
werd bedrogen. De slechte gang van za
ken tijdens de Tilburgse kermis lag daar
aan ten grondslag. Frank den Ridder had
geweigerd om voor 100.000 gulden mee te
doen aan de catering voor parasolleve
rancier Rupro. Die had de horeca op de
hele kermis gepacht. Den Ridder trok
zich uit de samenwerking in de VOF Den
Ridder Sport terug tot dat project was
afgerond.
Louis Seeuwen ging met Hein Vergeer
wel met Rupro in zee. Ze leden een verlies
van vier tot vijf ton. Volgens mr. Gimbrè
re heeft Rupro beslag laten leggen op de
woning van Seeuwen en zal het bedrijf
nog deze week zijn faillissement aanvra
gen. De baas van Rupro nam half augus
tus contact op met Den Ridder. „Toen
werd hem pas duidelijk wat er gebeurd
was," zei mr. Gimbrère.
Tot dat moment werkten beide mannen in
de praktijk nog samen onder de naam
Den Ridder Sport. Enkele uren na een
bespreking bij NAC, waaraan ze beiden
deelnamen, meldde het NAC-bestuur aan
Frank den Ridder dat Louis Seeuwen
direct erna had voorgesteld verder maar
in zee te gaan met diens All Events BV in
oprichting.
NAC heeft daarop direct de samenwer
king verbroken en Frank den Ridder BV
gevraagd de catering op eigen naam over
te nemen. Het seizoen ervoor had dezelf
de BV daar ook gewerkt. Bij Sparta ligt,
stelde Gimbrère, de zaak in feite hetzelf
de, hoewel de samenwerking daar juri
disch is blijven steken op een concept
contract.
Seeuwens raadsman mr. Burgers zei dat
Gimbrère nog geen begin van bewijs voor
zijn stellingen heeft aangedragen. Daar
om moet diens eis afgewezen worden dat
Seeuwen de naam Den Ridder niet meer
mag gebruiken en die uit de firmanaam
van VOF Den Ridder Sport i.o. moet
schrappen.
Namens Seeuwen diende hij een tegen-
vordering in. Die houdt in dat Den Ridder
niet met NAC en Sparta mag onderhan
delen of voor deze clubs mag werken,
terwijl Frank den Ridder hem zijn boek
houding moet laten zien om na te gaan
wat die heeft omgezet bij beide clubs
sinds Seeuwen daar 17 augustus voor een
dichte deur stond. Mr. Gimbrère noemde
deze tegeneis te gek voor woorden. Mr.
Paalvast wijst volgende week vrijdag
vonnis.
Komende vrijdag en maandag dienen
voor de rechtbanken in Breda en Rotter
dam kort gedingen waarin Louis Seeu
wen van NAC en Sparta eist dat zij hem
de catering weer laten doen. Tegen Hein
Vergeer bereidt zijn advocaat een bodem
procedure voor.
Dow moderniseert Duitse bedrijven
Midland - Het Amerikaanse concern Dow Chemical heeft een
intentieverklaring ondertekend voor de verwerving van een
meerderheidsbelang in de petrochemische installaties in de
Oostduitse plaatsen Leuna, Buna en Böhlen. Het akkoord
voorziet in modernisering van de betreffende bedrijven en de
aanleg van een pijpleiding voor olie en vloeibaar gas.
De Treuhandanstalt, de instelling die is belast met de privatise
ring van het Oostduitse bedrijfsleven, bereikte eerder een
akkoord over deelneming in het project door Thyssen Handelsu-
nion en de Russische RAO Gazprom.
Philips krijgt order van Ford
Eindhoven - Philips maakt voor ruim f 165 miljoen elektroni
sche dynamosturingen voor de Amerikaanse automobielfabriek
Ford. De systemen moeten het elektrische circuit in Ford-auto's
zo goed mogelijk laten werken.
Het contract heeft een looptijd van vijf jaar. De micro-elektroni-
cafabriek van Philips in het Duitse Krefeld, onderdeel van de
Key Modules Group, levert de modules aan de divisie Electronic
and Fuel Handling in Rawsonville (Michigan).
Einde aan Britse spoorwegstaking
Londen - Dankzij een akkoord tussen vakbonden en werkgevers
is gisteren een einde gekomen aan de al vier maanden slepende
stakingsacties van Britse seinwachters. De 48-urige staking die
vandaag zou beginnen, is dan ook afgeblazen.
Vakbondsleider Jimmy Knapp sprak van een 'uitstekend' ak
koord dat naar zijn zeggen neerkomt op een verbetering van het
basisloon met 20 procent. Railtrack, de werkgever van de 4600
seinwachters, hield het op een gemiddelde loonsverhoging van
3,4 procent. Volgens minister van transport Brian Mawhinney
zit er zelfs niet meer dan 2,5 procent in het vat.
Meer motorfietsen in Europa
Amsterdam - Vorig jaar reden er bijna 7,5 miljoen motorfietsen
op de Europese wegen, 5 procent meer dan in 1992. In
Nederland groeide het motorenbestand met 18,5 procent aan tot
275.000 stuks.
Het populairst is de motor in Duitsland. Daar nam het aantal
bijna 13 procent toe tot 1,9 miljoen. Ook in Spanje is de
motorfiets een gewild vervoermiddel.
Overigens heeft de afzet van nieuwe motorfietsen in Europa de
opgaande lijn van 1992 niet weten door te trekken. In 1993
vonden ruim 605.000 fietsen hun weg naar de consumenten,
ongeveer 10 procent minder dan in het voorafgaande jaar.
EC akkoord met opzet NedCar
Brussel - De Europese Commissie maakt geen bezwaar tegen de
overeenkomst die de Nederlandse Staat, Volvo en Mitsubishi
eind 1991- hebben gesloten over het voortbestaan van de
autofabriek NedCar in Born.
NedCar werd destijds van de ondergang gered doordat Den
Haag het Japanse autoconcern Mitsubishi als derde partner
binnenhaalde. De Europese Commissie wilde weten in hoeverre
daarbij sprake was van oneerlijke staatssteun. Van oneerlijke
steun is geen sprake, zo blijkt uit een gisteren in Brussel
verspreide verklaring.
IMF ziet herstel Europese economie
Madrid - Het Internationale Monetaire Fonds (IMF) heeft zijn
ramingen voor de economische groei in de Europese Unie (EU)
flink verhoogd, vooral wegens een onverwacht krachtig herstel
in Duitsland. In mei dacht het IMF nog dat de groei in de EU dit
jaar zou uitkomen op 1,3 procent, maar nu houdt het fonds het
op 2,1 procent. De raming voor 1995 is opgetrokken van 2,6 tot
2,9 procent.
Van onze verslaggever
Raamsdonksveer - Twee weken na het uitspreken van het
faillissement is curator mr. F. Stiekema ronduit pessimistisch
over de kansen om Kuibo Frites uit Raamsdonksveer nieuw
leven in te blazen.
Dat kan alleen als er een koper opdaagt die het bedrijf, al of niet in
afgeslankte vorm, voort wil zetten. Het meest voor de hand ligt
volgens Stiekema dat Kuibo wordt overgenomen door een van haar
concurrenten uit de aardappelverwerkende industrie. Die hebben tot
op heden echter geen belangstelling getoond. Er hebben zich wel
andere kandidaat-kopers bij Stiekema gemeld maar die neemt de
curator nauwelijks serieus. „Dan zijn mensen uit de categorie kopers
die voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten", aldus Stiekema,
die de hoop nog niet helemaal heeft opgegeven, maar toch vooral
rekening houdt met het ergste: totale ontmanteling van de fritesfa-
briek.
Kuibo werd 16 september j.l. failliet verklaard, de produktie werd
meteen gestaakt en de 95 personeelsleden kregen met onmiddellijke
ingang ontslag aangezegd.
Momenteel biedt de fabriek een doodse aanblik. Er werken alleen
nog enkele onderhoudsmonteurs aan het conditioneren van het
machinepark, om te voorkomen dat dat gaat roesten en straks ook
geen cent meer waard is. Maar ook dat werk loopt deze week af.
Brussel (anp) - De Europese staalindustrie krijgt nog één
keer de gelegenheid haar definitieve saneringsplannen op
tafel te leggen. Is er begin november geen duidelijkheid,
dan zal de Europese Commissie de begeleidende steun
maatregelen intrekken. Dit zijn de Europese ministers van
Industrie gisteren in Brussel overeengekomen.
Het is wel de derde keer dat
de ministers dit dreigement
gebruiken. Oorspronkelijk
moest de staalsector al in sep
tember 1993 plannen op tafel
leggen voor inkrimping van de
capaciteit met 19 miljoen ton
warmbandstaal en 30 miljoen
ton ruwstaal. Die datum werd
vervolgens opgerekt tot april
van dit jaar en nu krijgen de
staalbedrijven tot begin no
vember de tijd.
De grootste problemen doen
zich nog voor in (Oost-)Duits-
land met Eko Stahl en Italië
met de zogenoemde Bresciani-
bedrijven. In totaal liggen er
nu toezeggingen op tafel voor
een capaciteitsreductie van 16
miljoen ton aan warmbands
taal, maar de animo is er mede
door het aantrekken van de
markt niet groter op gewor
den.
Volgens de nieuwe Nederland
se minister van economische
zaken, Wijers, 'is de tijd nu
echt op'. De bewindsman
merkte op dat de raad een
duidelijk signaal aan de sector
heeft willen geven dat de doel
stellingen gehaald moeten
worden. „Het ging al om een
compromis. Als we daar nu
weer een compromis bovenop
stapelen zou dat de geloof
waardigheid van de raad van
ministers aantasten en zouden
bovendien de goede bedrijven
gestraft worden."
Wijers vond dat Hoogovens
zich 'als netste jongen van de
klas keurig aan de spelregels
heeft gehouden'. „Als je de
niet-rendabele capaciteitnu
niet wegsnijdt, word je daar
over een paar jaar toch weer
mee geconfronteerd. Daar
gaat een concurrentieverval
sende werking vanuit die ten
koste gaat van bedrijven ais
Hoogovens."
Het intrekken van de begelei
dende maatregelen door de
commissie betekent dat staal
bedrijven na november geen
recht meer kunnen maken op
een steunfonds van 240 mil
joen ecu (ongeveer f 513 mil
joen gulden) en ook geen be
roep meer kunnen doen op een
krediet van 1 miljard ecu ter
voorfinancierng van de gevol
gen van sluiting van capaci
teit.