Komst Fokker 130 van de baan iMANN1» Bankier Rijkman Groenink komt getuigen in HCS-voorkenniszaak Oud-compagnons vechten om catering NAC en Sparta Besprekingen tussen Fokker, Dasa en British Aerospace worden serieus BolsWessanen verwerft fors belang in Campari Boerenbond somber over mestafzet Nog geen interesse in Kuibo EU geeft staalbedrijven laatste kans tot sanering Keukenboek ECONOMIE A7 ECONOMIE KORT EPTEMBER 1994 A6 0,60 2,20 9,00 3,00 4,60 5,30 4,80 48,50 42,20 42,50 747,10 53,50 17,70 39,00 13,50 Woolworth 7,20 17,00 Xerox Corp. 107,00 106,50 Wall Street T7 - 27/09 28/09 allied signal .34!/, 35% amer.brands 35 35% amer.tel.tel 54Ve 54% amoco corp 57 59 asarco ine. 34% 33 bethl. steel 20% 21% boeing co 43 43 can.pacific 17 16 chevron 41% 41% chiquita 16% 16 Chrysler 45% 45% Citicorp 42 42 cons.edison 24% 24% digit.equipm. 26 26% dupont nemours 57% 58% eastman kodak 52% 52% exxon corp 57% 58 ford motor 27 28 gen. electric 48% 48 gen. motors 47% 47% goodyear 33% 33% hewlett-pack. 87% 87% int bus.mach 69% 68% int tel.tel. 81% 82% kim airlines 26 27% mcdonnell 117% 117% merek co. 36 35% mobil oil 79 79% omega financ. 26 24% philips 31 31% royal dutch 107 107% sears roebuck 48% 48% sfe-south.pac. 22 22% texaco inc. 60 60 travelers 32% 33% united techn. 63% 63 westinghouse 13% 13% whitman corp 16% 17 woolworth 17 17 Goud Goud onbewerkt2J,790 22.390 bewerkt 23,990 Zilver zilver onbewerkt 275-345 bewerkt 390 vk vorige koers sk slotkoers gisteren i lottin b bieden c ex claim e gedaan/bieden d ex dividend f gedaan/laten g bieden en ex dividend h laten en dividend k gedaan en laten ex dividend 1 gedaan en bieden e dividend 60,00 193 0,30 0,40 60,00 222 1,90 2,30 52,50 224 8,50 9,20 a 100,00 194 2,10 2,00 a 105,00 341 0,50 0,70 50,00 179 2,10 2,20 215,00 358 1,00 1,50 40,00 148 0,10 0,20 35,00 266 1,30 2,20 37,50 1006 0,80 1,10 27,50 134 0,60 a 0,50 190,00 166 0,60 a 0,30 170,00 208 10,50 a 11,00 390,00 137 13,30 17,50 b 400,00 302 7,00 9,50 b" 405,00 953 4,50 6,50 410,00 413 2,70 4,20 415,00 729 1,70 2,30 420,00 141 0,80 1,20 425,00 416 0,40 0,70 385,00 309 50,00 a 51,00 440,00 300 27,00 a 25,00 370,00 840 0,50 0,30 395,00 589 3,30 2,00 400,00 586 5,20 3,00 405,00 232 7,90 a 5,00 440,00 201 45,50 a - 41,00 17,50 6110 0,70 0,80 - 15.00 ion 2,70 a 2,20 b 17,50 1004 1,50 a 1,30 45,00 160 1,00 a 1,10 400,00 165 8,50 9,00 a 50,00 200 0,40 0,60 47,50 330 3,50 3,00 42,50 182 9,70 a 10,00 50,00 443 2,40 3,10 b 55,00 207 0,40 a 0,50 55,00 322 1,90 2,30 99,00 185 0.80 a 1,00 190,00 1027 2,10 2,20 210,00 202 0,10 0,10 200,00 588 3,40 3,30 200,00 202 15,50 a 14,00 a 60,00 138 0,20 0,10 55.00 244 3,00 3,20 200,00 153 2,50 2,80 195,00 141 2,70 2,00 a 190,00 202 7,20 8,60 22,50 300 1.10 a 1,10 676 0,19 a 0,10 anbiedingen zijn jeldig zolang de voorraad strekt CATI MDF keuken in ker- afm. 2,70 x 1,50 mtr. Eien van Bauknecht KEUKEN VAN DE MAAND 242-92222 gratis ALMAT iet kode TH g t/m vrijdag 21.00 uur. totterdam C-Utrecht DE STEM DONDERDAG 29 SEPTEMBER 1994 l/an onze verslaggeefster Ijiisterdam - ABN Amro-be- stuurder Rijkman Groenink «tuigt maandag in het pro ces tegen Begemann-diree- teur Joep van den Nieuwen- liuyzen en het effectenkan toor Suez Kooijman. Groenink is volgens Van den Nieuwenhuyzen een van de hoofdrolspelers bij de reddings poging van het noodlijdende [ICS Technology in 1991. Bij de behandeling van de HCS-voor kenniszaak door de rechtbank is Groenink nooit persoonlijk ge hoord. Het Haagse gerechtshof, waar de HCS-voorkenniszaak in hoger beroep dient, heeft zelf het ini tiatief genomen om Groenink op te roepen als getuige. De advo caten van de verdachten hebben bemiddeld bij een vrijwillige komst van Groenink, om verdere vertraging van de zaak te voor komen. Van den Nieuwenhuyzen heeft herhaaldelijk verklaard dat hij samen met Groenink de 'regie' had van het reddingsplan dat op 30 juli 1991 is gemaakt door banken en grootaandeelhouders van HCS. Nadat bekend werd dat Van den Nieuwenhuyzen 4,1 miljoen aan delen - mede namens de twee andere grootaandeelhouders in HCS, Léon Mechior en Eric Al- bada Jelgersma - op de beurs had gedumpt, rees de verdenking van misbruik van voorkennis bij die handel. Dat leidde tot de eerste Nederlandse rechtszaak wegens misbruik van voorweten schap. De rechtbank sprak ech ter de drie aandeelhouders en het effectenkantoor vrij. De offi cier van justitie ging daarop in hoger beroep. Al tijdens de behandeling door de rechtbank, vroeg Melchior zich af waarom Groenink niet op zijn minst gehoord was. Maan dag zei Van den Nieuwenhuyzen voor het gerechtshof dat Groe nink en hijzelf de enigen zijn die weten wat er echt is afgesproken op 30 juli. Groenink kan volgens hem helderheid verschaffen. Groenink is wel gehoord door de Economische Controle Dienst en de rechter-commissaris, maar hoefde niet voor de rechtbank te verschijnen. Toen Van den Nieuwenhuyzen op 30 juli zei dat hij de koers van HCS te hoog vond, zei Groenink: „Nou Joep, dan dump je toch een paar honderdduizend aande len". Achteraf is nooit meer dui delijk geworden of dit advies grappig of ernstig bedoeld was. Van den Nieuwenhuyzen rea geerde afwijzend. „Dat zou mis bruik van voorwetenschap zijn," zei hij. Dat de grootaandeelhouders daags daarna toch grote paket- ten op de markt gooiden, was voor de beurs aanleiding de no tering HCS te schrappen. Toen later de uitlating van Groenink bekend werd, geraakten deze verkopen in een extra verdachte sfeer. Van den Nieuwenhuyzen meent dat Groenink kan bevestigen dat hij voor een openbare uitgifte van nieuwe aandelen HCS was. De banken wilden een onder handse uitgifte. Als Van den Nieuwenhuyzen kan aantonen dat de banken en de aandeelhou ders bij het reddingsplan niet op een lijn zaten, valt de bodem onder de beschuldigingen weg. Van onze verslaggever Willem Reijn Amsterdam Dasa en Fokker zien af van de in vestering van een miljard gulden in het lanceren van de Fokker 130, het ver lengde Fokker-100-toestel dat een afronding van de zogeheten JetLine naar boven had moeten worden. Ze willen zich richten op het ontwerpen van een complete nieuwe generatie regio-jets, die rond het jaar 2010 op de markt zal verschijnen en waarbij een 120- in plaats van een 130-zitter het startpunt zou kunnen zijn. Daaraan zou ook British Ae rospace moeten meedoen. Dasa- topman Jürgen Schrempp zei gisteren desgevraagd dat de be sprekingen in een pril stadium verkeren. De haalbaarheidsstudies die Da sa en Fokker onder de codena men FASA en ATSA uitvoeren, zijn samengevoegd in een nieuwe studie, FA-X geheten. Voordat een definitief besluit over de Fokker 130 valt, wil Fokker van haar klantenkring weten welke wensen zij hebben. Maar bij Fokker sluit men vrij wel uit dat de alsnog een miljard gulden worden geïnvesteerd in een toestel met 130 stoelen, dat het moet opnemen tegen de marktleider Boeing 737 en de nieuwe Airbus 319, die bij Dasa in Hamburg wordt gebouwd en nog slechts een economische le- venscylcus van tien jaar tege moet gaat. De besprekingen met Britisch Aerospace lopen al een half jaar. Maar de bezoekjes hebben niet- meer het karakter van borrelta felpraat, zoals in het begin. De topmannen van de drie concerns bespreken nu serieus hoe de Eu ropese vliegtuigindustrie er be gin volgende eeuw uit moet zien. Jiirgen Schrempp is er daarbij van overtuigd dat er in het seg ment voor vliegtuigen van 70 tot 130 stoelen in Europa slechts Fokker presenteerde gisteren met de nodige show op Schiphol de nieuwe Fokker 70. plaats is voor één fabrikant, die het zal moeten opnemen tegen Boeing en waarschijnlijk te zijner tijd een nieuwe Aziatische concurrent. Bij de feestelijke viering van het 75-jarig bestaan gisteren op Schiphol, waarbij de eerste nieu we Fokker 70, een verkorte 100, werd gepresenteerd, onder streepte Schrempp zijn visie nog eens. „Om de Europese nationale vliegtuigbouw-capaciteiten ver der te consolideren, willen we met andere fabrikanten praten over deelname in onze samen werking." Daarbij gaat het, zo is eerder aangekondigd, ook om het Italiaanse Alenia en de Fran se Aerospatiale. Omdat Dasa bij de overname heeft vastgelegd dat Fokker een leidende rol bij de ontwikkeling, produktie en marketing van vliegtuigen in deze klasse heeft, staat British Aerospace voor de vraag of het bedrijf bereid is om de eigen Avro-liners, die nu met Fokker concurreren, op te geven. In de markt staat Fokker zowel technisch als economisch hoger aangeschreven. BAe zou een dergelijk offer al leen kunnen opbrengen, als het compensatie krijgt bij de ont wikkeling en toelevering voor de nieuwe generatie vliegtuigen. Op dit moment is BAè niet betrok ken bij de toelevering voor het Fokker-programma. Volgens een woordvoerdervan .Fokker is er echter nog geen sprake van onderhandelingen tussen de bedrijven. Hoe BAe een bevredigend werkpakket kan worden toebedeeld, is nog geen onderwerp van studie. Van de werkelijke produktie van de vliegtuigen neemt Fokker feite lijk maar een beperkt gedeelte voor zijn rekening. Zo komen bijvoorbeeld de motoren van Rolls Royce, de rompen van Da sa en de vleugels van Shorts. Ook tegenover die toeleveran ciers moet een rol van BAe vorm krijgen. Berichten als zouden de bespre kingen in een ver gevorderd sta dium zijn, worden ook door Da- sa-topman Schrempp tegenge sproken. Pas in 1998 hoeft een definitieve beslissing over het daadwerkelijk aanpakken van de ontwikkeling van een nieuwe generatie regio-jets te worden genomen. Voor dat project moe ten miljarden (getallen circule ren van drie tot vijf miljard) op tafel komen. De drie topmannen bestuderen verder de mogelijkheden van de FOTO ANP vorm, waarin BAe bij Fokker kan worden betrokken. Gedacht wordt over een deelname van BAe in de Fokker holding, die een meerderheid van 51 procent van de Fokker-aandelen bezit. Dasa heeft 78 en de Nederlandse staat, die zich op termijn terug trekt, 22 procent van de aande len. Het overheidspakket zou naar BAe kunnen gaan, maar Dasa wil daarbij een meerder heid behouden in Fokker Hol ding. Uiteindelijk zouden de Duitsers op die manier met slechts 26 procent van het Fok ker-aandelenkapitaal de Neder landse vliegtuigbouwer toch kunnen controleren. Amsterdam (anp) - Het Nederlandse dranken- en voedings middelenconcern BolsWessanen gaat intensief samenwerken met het Italiaanse familiebedrijf Campari. Bols verwerft in Campari een belang van minimaal een derde van de uitstaande aandelen, in ruil voor haar drankenactivitei ten in Italië. De transactie moet uiterlijk begin volgend jaar zijn afgerond, afhankelijk van goed keuring van de Italiaanse over heid. ..Het belang van eenderde in Campari kan nog iets groter uit vallen, als na het boekenonder zoek de definitieve ruilverhou ding is vastgesteld," aldus een woordvoerder van BolsWessa nen. Al medio juli werd bekend dat BolsWessanen met Campari scharrelde. Toen ging het ge rucht dat het concern voor meer dan 20 procent in de Italiaanse onderneming zou deelnemen. BolsWessanen sprak in een reac tie toen van 'vergaande vormen van samenwerking'. Campari krijgt via de transactie Crodino, het grootste alcohol vrije aperitlevenmerk in Italië, aan haar voeten neergelegd. Crodino schijnt ook in Neder land sterk te groeien, 'een afzet- §roei ten opzichte vorig jaar van meer dan 10 procent', aldus BolsWessanen. Ook krijgt Cam pari het aperatief Cynar in han den. Cynar doet het vooral goed m Italië, Zwitserland, Brazilië en Argentinië. Bovendien ver huizen een aantal mineraalwa ters en andere merken van Bols Wessanen naar Campari. Bols Wessanen was in 1993 in Italië goed voor een omzet van f 370 miljoen (585 werknemers), hl ruil voor zijn Italiaanse acti viteiten wordt BolsWessanen be- 'anghebbende in 'het wereld merk Campari'. Campari omvat de merken Bitter Campari, Cam pari Soda en Campari Cordial. In zijn ruim 130-jarig bestaan heeft het Italiaanse bedrijf een positie opgebouwd in 170 lan den. Bovendien blijft BolsWessa nen voor minimaal een derde delen in de opbrengsten uit de aan Campari overgedane activi teiten. Campari behaalde in 1993 met 850 werknemers een omzet van f 450 miljoen. Het bedrijf produ ceert in Milaan en Rome, in Lugano (Zwitserland), in Parijs en Brazilië. BolsWessanen verbetert via deze transactie zijn positie op de Ita liaanse markt. Latijnhouwers: bang voor concurrentiestrijd. FOTO DE STEM/JOHAN VAvN GURP Tilburg (anp) - De Noordbra bantse Boerenbond (NCB) is uiterst somber gestemd over de afzet van mest in 1995. Voorzitter A. Latijnhouwers vreest dat veehouders het slachtoffer worden van een onderlinge concurrentiestrijd in hun poging overtollige mest kwijt te raken. De NCB voorziet dat er volgend jaar een leemte ontstaat in het mestbeleid. De zogeheten be stemmingsheffing op mest wordt per 1 januari afgeschaft. De hef fing levert nu jaarlijks enkele tientallen miljoenen guldens op, waarvan onder meer de mestver werking wordt betaald. De ver werking van mest tot exportkor rels is vanaf 1 maart juist extra hard nodig, doordat er dan min der op het land mag worden uitgereden dan tot nu toe. De NCB wil dat er volgend jaar een mestcentrale komt, waarbij boeren zich verplicht moeten aansluiten. Deze centrale coördi neert het transport van mest vanuit de zandgronden naar de akkerbouwgebieden. Bovendien bevoorraadt de centrale de mest- fabrieken. De mestcentrale, waarover al maanden wordt onderhandeld, moet door het bedrijfsleven zelf worden opgericht. Van de over heid is slechts wettelijke onder steuning nodig. Het probleem is echter dat er tussen akkerbou wers, veehouders en loonwerkers geen overeenstemming bestaat. Gisteren werd het dagelijks be stuur van het Landbouwschap het weer niet eens. Akkerbou wers en loonwerkers voelen niets voor een centrale instantie met een monopoliepositie in de mest- markt. Latijnhouwers is bang dat zon der mestcentrale een concurren tiestrijd uitbreekt tussen vee houders. Er is meer mest dan op het land kan worden uitgereden. Alleen de hoogste bieder kan dus bij een akkerbouwer terecht. Hierdoor worden de perspectie ven voor menig veehouder som ber, aldus de NCB-voorzitter. „Als de vrije mestmarkt zijn gang kan gaan, leidt dat tot hoge kosten voor de veehouderij." De Tweede Kamer debatteert 12 oktober over het mestbeleid. Van de politiek is echter niet veel te verwachten, meent Latijnhou wers, omdat het bedrijfsleven eerst zelf overeenstemming moet bereiken. Hij hoopt dat de noor delijke boerenbonden en de or ganisatie van loonwerkers op korte termijn alsnog akkoord gaan met de mestcentrale. Van onze rechtbankverslaggever Breda - Voetbal is oorlog, de strijd tussen cateraars om de gunst van een populaire voetbalclub soms ook. Dat is in elk geval zo bij NAC en Sparta. Frank den Ridder uit Ulvenhout en Louis Seeuwen uit Prinsenbeek zijn in een verwoed gevecht gewikkeld wie de catering in de sponsorhomes van beide clubs mag doen. Den Ridder, diens medewerker Hein Ver geer, oud-wereldkampioen schaatsen, en Seeuwen hadden elkaar in mei van dit. jaar als partners gevonden in VOF Den Ridder Sport in oprichting. De naam Den Ridder werd gebruikt in verband met diens grote naamsbekendheid. Volgens Frank den Ridder liet hij de onderhande lingen met Rupro BV over de catering op de Tilburgse kermis en met beide eredivi sieclubs over de catering in de sponsorho mes aan Louis Seeuwen over. Voor rechtbankpresident mr. P. Paalvast stelde mr. F. Gimbrère gisteren in kort geding dat Seeuwen geprobeerd heeft Den Ridder achter diens rug om zowel bij NAC als bij Sparta buiten te werken. Hij werkte er onder de naam Den Ridder Sport terwijl Frank den Ridder op 22 juni al officieel uit de samenwerking was gestapt. Vergeer stapte begin augustus woedend op. Volgens mr. Gimbrère heeft zijn cliënt pas half augustus in de gaten gekregen dat hij door zijn vroegere compagnon werd bedrogen. De slechte gang van za ken tijdens de Tilburgse kermis lag daar aan ten grondslag. Frank den Ridder had geweigerd om voor 100.000 gulden mee te doen aan de catering voor parasolleve rancier Rupro. Die had de horeca op de hele kermis gepacht. Den Ridder trok zich uit de samenwerking in de VOF Den Ridder Sport terug tot dat project was afgerond. Louis Seeuwen ging met Hein Vergeer wel met Rupro in zee. Ze leden een verlies van vier tot vijf ton. Volgens mr. Gimbrè re heeft Rupro beslag laten leggen op de woning van Seeuwen en zal het bedrijf nog deze week zijn faillissement aanvra gen. De baas van Rupro nam half augus tus contact op met Den Ridder. „Toen werd hem pas duidelijk wat er gebeurd was," zei mr. Gimbrère. Tot dat moment werkten beide mannen in de praktijk nog samen onder de naam Den Ridder Sport. Enkele uren na een bespreking bij NAC, waaraan ze beiden deelnamen, meldde het NAC-bestuur aan Frank den Ridder dat Louis Seeuwen direct erna had voorgesteld verder maar in zee te gaan met diens All Events BV in oprichting. NAC heeft daarop direct de samenwer king verbroken en Frank den Ridder BV gevraagd de catering op eigen naam over te nemen. Het seizoen ervoor had dezelf de BV daar ook gewerkt. Bij Sparta ligt, stelde Gimbrère, de zaak in feite hetzelf de, hoewel de samenwerking daar juri disch is blijven steken op een concept contract. Seeuwens raadsman mr. Burgers zei dat Gimbrère nog geen begin van bewijs voor zijn stellingen heeft aangedragen. Daar om moet diens eis afgewezen worden dat Seeuwen de naam Den Ridder niet meer mag gebruiken en die uit de firmanaam van VOF Den Ridder Sport i.o. moet schrappen. Namens Seeuwen diende hij een tegen- vordering in. Die houdt in dat Den Ridder niet met NAC en Sparta mag onderhan delen of voor deze clubs mag werken, terwijl Frank den Ridder hem zijn boek houding moet laten zien om na te gaan wat die heeft omgezet bij beide clubs sinds Seeuwen daar 17 augustus voor een dichte deur stond. Mr. Gimbrère noemde deze tegeneis te gek voor woorden. Mr. Paalvast wijst volgende week vrijdag vonnis. Komende vrijdag en maandag dienen voor de rechtbanken in Breda en Rotter dam kort gedingen waarin Louis Seeu wen van NAC en Sparta eist dat zij hem de catering weer laten doen. Tegen Hein Vergeer bereidt zijn advocaat een bodem procedure voor. Dow moderniseert Duitse bedrijven Midland - Het Amerikaanse concern Dow Chemical heeft een intentieverklaring ondertekend voor de verwerving van een meerderheidsbelang in de petrochemische installaties in de Oostduitse plaatsen Leuna, Buna en Böhlen. Het akkoord voorziet in modernisering van de betreffende bedrijven en de aanleg van een pijpleiding voor olie en vloeibaar gas. De Treuhandanstalt, de instelling die is belast met de privatise ring van het Oostduitse bedrijfsleven, bereikte eerder een akkoord over deelneming in het project door Thyssen Handelsu- nion en de Russische RAO Gazprom. Philips krijgt order van Ford Eindhoven - Philips maakt voor ruim f 165 miljoen elektroni sche dynamosturingen voor de Amerikaanse automobielfabriek Ford. De systemen moeten het elektrische circuit in Ford-auto's zo goed mogelijk laten werken. Het contract heeft een looptijd van vijf jaar. De micro-elektroni- cafabriek van Philips in het Duitse Krefeld, onderdeel van de Key Modules Group, levert de modules aan de divisie Electronic and Fuel Handling in Rawsonville (Michigan). Einde aan Britse spoorwegstaking Londen - Dankzij een akkoord tussen vakbonden en werkgevers is gisteren een einde gekomen aan de al vier maanden slepende stakingsacties van Britse seinwachters. De 48-urige staking die vandaag zou beginnen, is dan ook afgeblazen. Vakbondsleider Jimmy Knapp sprak van een 'uitstekend' ak koord dat naar zijn zeggen neerkomt op een verbetering van het basisloon met 20 procent. Railtrack, de werkgever van de 4600 seinwachters, hield het op een gemiddelde loonsverhoging van 3,4 procent. Volgens minister van transport Brian Mawhinney zit er zelfs niet meer dan 2,5 procent in het vat. Meer motorfietsen in Europa Amsterdam - Vorig jaar reden er bijna 7,5 miljoen motorfietsen op de Europese wegen, 5 procent meer dan in 1992. In Nederland groeide het motorenbestand met 18,5 procent aan tot 275.000 stuks. Het populairst is de motor in Duitsland. Daar nam het aantal bijna 13 procent toe tot 1,9 miljoen. Ook in Spanje is de motorfiets een gewild vervoermiddel. Overigens heeft de afzet van nieuwe motorfietsen in Europa de opgaande lijn van 1992 niet weten door te trekken. In 1993 vonden ruim 605.000 fietsen hun weg naar de consumenten, ongeveer 10 procent minder dan in het voorafgaande jaar. EC akkoord met opzet NedCar Brussel - De Europese Commissie maakt geen bezwaar tegen de overeenkomst die de Nederlandse Staat, Volvo en Mitsubishi eind 1991- hebben gesloten over het voortbestaan van de autofabriek NedCar in Born. NedCar werd destijds van de ondergang gered doordat Den Haag het Japanse autoconcern Mitsubishi als derde partner binnenhaalde. De Europese Commissie wilde weten in hoeverre daarbij sprake was van oneerlijke staatssteun. Van oneerlijke steun is geen sprake, zo blijkt uit een gisteren in Brussel verspreide verklaring. IMF ziet herstel Europese economie Madrid - Het Internationale Monetaire Fonds (IMF) heeft zijn ramingen voor de economische groei in de Europese Unie (EU) flink verhoogd, vooral wegens een onverwacht krachtig herstel in Duitsland. In mei dacht het IMF nog dat de groei in de EU dit jaar zou uitkomen op 1,3 procent, maar nu houdt het fonds het op 2,1 procent. De raming voor 1995 is opgetrokken van 2,6 tot 2,9 procent. Van onze verslaggever Raamsdonksveer - Twee weken na het uitspreken van het faillissement is curator mr. F. Stiekema ronduit pessimistisch over de kansen om Kuibo Frites uit Raamsdonksveer nieuw leven in te blazen. Dat kan alleen als er een koper opdaagt die het bedrijf, al of niet in afgeslankte vorm, voort wil zetten. Het meest voor de hand ligt volgens Stiekema dat Kuibo wordt overgenomen door een van haar concurrenten uit de aardappelverwerkende industrie. Die hebben tot op heden echter geen belangstelling getoond. Er hebben zich wel andere kandidaat-kopers bij Stiekema gemeld maar die neemt de curator nauwelijks serieus. „Dan zijn mensen uit de categorie kopers die voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten", aldus Stiekema, die de hoop nog niet helemaal heeft opgegeven, maar toch vooral rekening houdt met het ergste: totale ontmanteling van de fritesfa- briek. Kuibo werd 16 september j.l. failliet verklaard, de produktie werd meteen gestaakt en de 95 personeelsleden kregen met onmiddellijke ingang ontslag aangezegd. Momenteel biedt de fabriek een doodse aanblik. Er werken alleen nog enkele onderhoudsmonteurs aan het conditioneren van het machinepark, om te voorkomen dat dat gaat roesten en straks ook geen cent meer waard is. Maar ook dat werk loopt deze week af. Brussel (anp) - De Europese staalindustrie krijgt nog één keer de gelegenheid haar definitieve saneringsplannen op tafel te leggen. Is er begin november geen duidelijkheid, dan zal de Europese Commissie de begeleidende steun maatregelen intrekken. Dit zijn de Europese ministers van Industrie gisteren in Brussel overeengekomen. Het is wel de derde keer dat de ministers dit dreigement gebruiken. Oorspronkelijk moest de staalsector al in sep tember 1993 plannen op tafel leggen voor inkrimping van de capaciteit met 19 miljoen ton warmbandstaal en 30 miljoen ton ruwstaal. Die datum werd vervolgens opgerekt tot april van dit jaar en nu krijgen de staalbedrijven tot begin no vember de tijd. De grootste problemen doen zich nog voor in (Oost-)Duits- land met Eko Stahl en Italië met de zogenoemde Bresciani- bedrijven. In totaal liggen er nu toezeggingen op tafel voor een capaciteitsreductie van 16 miljoen ton aan warmbands taal, maar de animo is er mede door het aantrekken van de markt niet groter op gewor den. Volgens de nieuwe Nederland se minister van economische zaken, Wijers, 'is de tijd nu echt op'. De bewindsman merkte op dat de raad een duidelijk signaal aan de sector heeft willen geven dat de doel stellingen gehaald moeten worden. „Het ging al om een compromis. Als we daar nu weer een compromis bovenop stapelen zou dat de geloof waardigheid van de raad van ministers aantasten en zouden bovendien de goede bedrijven gestraft worden." Wijers vond dat Hoogovens zich 'als netste jongen van de klas keurig aan de spelregels heeft gehouden'. „Als je de niet-rendabele capaciteitnu niet wegsnijdt, word je daar over een paar jaar toch weer mee geconfronteerd. Daar gaat een concurrentieverval sende werking vanuit die ten koste gaat van bedrijven ais Hoogovens." Het intrekken van de begelei dende maatregelen door de commissie betekent dat staal bedrijven na november geen recht meer kunnen maken op een steunfonds van 240 mil joen ecu (ongeveer f 513 mil joen gulden) en ook geen be roep meer kunnen doen op een krediet van 1 miljard ecu ter voorfinancierng van de gevol gen van sluiting van capaci teit.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1994 | | pagina 7