in, DE STEM Als het nog zuiniger moet Lou en Tonny Boonman runnen opmerkelijk bedrijf in Nieuwdorp Met 24 liter benzine van Breda naar Bonn en nog houden we over Honda Civic en Golf TDi winnen Ecotour X 67 150,- I we u uit en rekenen fens! lines. Side Impact Protection airbag bestuurder auto- Ing veiligheidsgordels voor s in exterieurkleur buiten- ■mantenne in achterste linker Bding in hoogte verstelbare Irsstoel naar voren neerklap- jietrisch neerklapbare achter- llbaar stuurwiel toerenteller ■chte make-up spiegel rechts pen. Raadpleeg de Volvo- p autoverzekering Amazon. euws-Vlaanderen consume DONDERDAG 29 SEPTEMBER 1994 DEEL D Zeeuwse bessenwijn verrast Door Hein Sluijter Hij wilde een wijn maken die je in de handel niet te genkomt. En dat lijkt ge lakt. Lou Boonman in het Zeeuwse Nieuwdorp, tus sen Middelburg en Goes, produceert en slijt wijn van zwarte bessen. Nu zijn er in Nederland tal van hobbyisten die overal 'wijn' van maken, van peren, van pruimen en zelfs van brandnetels. Maar dat is puur hobby en de drankjes worden uitsluitend genoten in de familiekring en met welwillende vrienden. Zo is Boonmans Wijn makerij niet opgezet. Lou en zijn vrouw Tonny lieten zich inschrijven bij de Kamer van Koophandel en zijn op de com merciële toer gegaan. Voor het eerst, na zeven jaar hobbyen, zijn er dit jaar voor de handel acht- Tonny en Lou Boonman aan het werk in de wijnmakerij. Bessen uit de diepvries worden geperst. foto's de stem ben steffen duizend flessen met zwarte bes senwijn gevuld. Ze worden sinds juli in een winkel in de boerderij aan het publiek verkocht. De wijn lijkt een gat in de markt op te vullen, want het loopt bijna storm. Soms met bussen tegelijk komen de mensen uit het hele land kijken én kopen. De VW van de gemeente Borsele onder steunt Boonmans actviteiten en mondreclame doet de rest. Trouwens als je naar de boerderij rijdt, zie je het meteen. Tussen de lange rijen bessestruiken valt een groot bord op met de tekst 'Hier groeit Uw Borselse Bessenwijn'. Bijverdienste Niet dat Lou en Tonny nu hun schaapjes het droge zien naderen. De wijn is hooguit een aardige bijverdienste. Maar het is wel het leukste werk op de boerderij. De meeste tijd gaat nog in wat pro zaïscher zaken zitten. Lou heeft immers samen met zijn broer Wim een akkerbouwbedrijf van in totaal 70 hectare, waarop aardappelen, tarwe, bieten, uien en witlof worden geteeld. En na tuurlijk zwarte bessen. Dat arse naal bedraagt 17 hectaren. En daarvan wordt nu nog slechts maximaal 2 hectaren benut voor de wijn. Verreweg de meeste bessen gaan naar de Coöperatieve Nederland se Bessentelers in Heipkenszand. Die coöperatie levert weer aan bedrijven als Coebergh en Hero. Vrijwel alle Nederlandse zwarte rr.jm, Tonny en Lou Boonman met de trots van hun bedrijf: zwarte bessen die uiteindelijk een aangename, sterke wijn opleveren. bessen komen uit het Zuidwes ten. Zeventig procent groeit bij Borsele in de Zak van Zuid-Beve land. De andere dertig procent vind je op Tholen en in West-Bra bant. Lou legt uit waarom dat zo is. „Hier in het zuidwestelijke klei gebied is de vruchtbare grond heel geschikt. De bessen staan er vroeg in bloei, er is hier meer zon dan in de rest van Nederland, het weer is zachter en er is ook min der kans op nachtvorst." Rijpingsvaten Een jaar geleden trok hij de stou te schoenen aan. Hij zorgde voor een vertikale drukpers, kocht een bottelmachine die uit de Italiaan se wijnwereld afkomstig is en liet een voorraadje rijpingsvaten van elk 200 liter aanrukken, compleet met watersslot. Dat alles vind je terug in de heel professioneel ogende wijnmakerij die in een af gesloten ruimte van de boerderij is ingericht. Toen ik er was, stond er 3000 liter sap te gisten, nadat tussen half juli en begin augustus de pluk had plaats gevonden. Dat lijkt een wat late gisting. Twee maanden na de oogst! De oorzaak ligt in de toegepaste me thode. De vruchtjes gaan niet zoals wijndruiven meteen naar de pers. Lou en Tonny hebben in de perio de meteen na het plukken ge woon geen tijd om zich aan het wijn maken te wijden. Dus gaat de hele zwik de diepvries in. Vol gens Lou is het mooi meegeno men, dat de structuur van de bes sen er ook nog eens beter van wordt. En zo staat alles pas in september te gisten. Dat gebeurt zelfs nog in de maanden erna. Niet alles tege lijk. De diepvries is geduldig. Pas tegen Nieuwjaar gaat de laatste portie ontdooide bessen de gis- tingsvaten in. Je ziet trouwens meteen bij bin nenkomst in de wijnmakerij dat hier op niet geringe schaal wijn het leven ziet. En als je er nog aan mocht twijfelen, zorgt een tekst op een balk aan het plafond wel voor de zekerheid. 'Van bes tot fles', staat er. Etiketten Het resultaat van een jaar persen, gisten, rijpen en bottelen ligt nu in de fraai uitgeruste winkel. Boonmans Bessenwijn 1993. Al tijd een jaar in vaten gerijpt. Met een ander etiket ook Borselse Bessenwijn geheten. Het is het zelfde produkt. Tonny die de promotie voor haar rekening neemt en de admini stratie voert, benadrukt dat het om een puur natuurprodukt gaat. Er komen geen hulpstoffen met E-nummers aan te pas, geen sul- fiet of wat dan ook. De flessen liggen er in talrijke rekken, naast enkele andere uit gestalde zwarte-bessen-produk- ten zoals jam, limonade, wijna zijn en sauzen. Al die gevulde flessen zijn alleen hier in de win kel te koop voor 8,50 gulden per stuk. Wie er twaalf tegelijk koopt, be taalt 7,95 gulden. Gezien de kwa liteit is die prijs laag. Lou zegt twee doelen te hebben: exclusief en betaalbaar. Natuurlijk, het is geen echte wijn van druiven. Daar moet je deze drank ook niet mee vergelijken. Maar toch. Ik waag een omschrijving. Fruitig De kleur is mooi helderrood. De geur is sterk, cassis uiteraard. De smaak is heel fruitig, fris en min der zoet dan ik verwacht had. In de tamelijk lange afdronk is een aangenaam bittertje te bespeu ren. Er is sprake van een even wichtige structuur. De drank zit stevig in elkaar en heeft een hoog alcoholgehalte van 14 tot 15 pro cent. Dat voor wijn hoge alcoholgehal te wordt veroorzaakt door chap- talisatie, het toevoegen tijdens de gisting van suiker. Bessenwijn heeft van zichzelf, dus zonder ex tra suiker, een alcoholgehalte van maar vier tot acht procent. Toen ik naar huis reed, schoot mij te binnen waar Boonmans wijn mij een beetje aan deed denken. Aan communar. Dat is een aperi tief uit het Franse Beaujolaisge- bied. Het glas is gevuld met wijn, met een fruitige Beaujolais Villages, en verder aangevuld met een ste vige scheut crème de cassis. Het resultaat is een overdadig naar fruit, vooral naar bessen geuren de drank. Die geur, hoewel in wat mindere mate en minder gecom pliceerd, vind je ook in Boon mans bessenwijn. Jaren Zo te proeven kan dit verrassen de produkt wel tien jaar oud wor den. Lou denkt zelf aan zes jaar. In de hobby-periode van de afge lopen zeven jaar is hem gebleken, dat de wijn na vier jaar het lek kerst is. Maar hoe nu deze eerste professioneel gemaakte des sertwijn van 1993 zich over een paar jaar zal presenteren, is nog een verrassing. Die van 1994 en daarop volgende jaargangen worden een vineus avontuur dat zich tot in de volgende eeuw uit strekt. Elk jaar een partijtje ach ter de hand houden, weten Lou en Tonny. Door Jan van Zuilen Bovenop de Mahlberg in het Duitse Eifelgebergte flikkert voor het eerst het oranje lampje op van de brandstofre serve in de Toyota Corolla 1.4XLi. Wij kijken elkaar on gelovig aan. Nu al? Volgens het roadbook hebben we nog ruim zeventig kilometer voor de boeg tot het eindpunt in Bonn. Het instructieboekje stelt niet ge rust. Als het lampje brandt, heeft u nog circa vijftig kilometer re serve in de tank, lezen we. De wijzer van de brandstofmeter liegt evenmin, die bungelt al ge vaarlijk dichtbij het onderste streepje met de E van empty. Bij elke nieuwe helling gaan we meer zweten. Als dat maar geen duwen wordt, verzuchten we. Wij dat zijn een verslaggever en fotograaf van deze krant, die als equipe hebben ingeschreven voor deelname aan twee van de in to taal zes etappes tellende 'Eco Tour of Europe'. In onze eerste etappe rijden we met een Peugeot 106 Diesel van Brussel via een grote omweg naar Breda. On danks dat we onszelf in alle on bescheidenheid ervaren autorij ders vinden, wordt het een leer zaam dagje. Door goed op andere deelnemers te letten, ontdekken we een hoop foefjes om zo zuinig mogelijk te lijden. Sommige zijn best nuttig, andere zijn met het oog op de ver keersveiligheid minder aan te be velen. Bij slecht weer zonder licht en zonder ventilator rijden is ronduit gevaarlijk. Dat het kle ven aan de bumper van je voor ligger brandstof bespaart wisten we, maar ook daar doen we niet aan mee. Niet stoppen voor een rood licht of een bocht afsnijden omdat er toch geen verkeer aan komt' is ook bepaald niet aan te bevelen. Te langzaam Dat we de eerste dag al meteen de jnist ingaan, komt omdat we te langzaam rijden. Onze opdracht is namelijk niet alleen zo zuinig mogelijk te rijden, maar tevens om op tijd bij de tussentijdse tijd- scontroles te arriveren en daar moet tempo voor worden ge maakt. De kunst is te proberen een constante snelheid in de hoogste versnelling bij een zo laag mogelijk motortoerental vast te houden. Dan is iedere au- 10 op z'n zuinigst, maar het is makkelijker gezegd dan gedaan. Als we keurig 80 km/h rijden op een tweebaansweg in Zeeland, hebben we al snel een achterlig ger aan onze bumper hangen. Voor een stoplicht snijdt hij ons de pas af, springt uit zijn auto en begint te schelden. O ja, dat is waar ook, we rijden met een Duits kenteken in Nederland, dan kun je dit soort agressie ver wachten. De equipe van het Ne derlandse autoblad Autoweek overkomt iets soortgelijks. Die worden, als ze in Breda voor een stoplicht staan te wachten door nota bene jongeren van buiten landse afkomst uitgescholden: „Vuile rotmoffen. Pleur op naar je eigen land." Ofschoon we ons best doen, blijkt bij het minitieus nameten van het brandstofverbuik aan het eind van de eerste dag dat we slecht presteren. We zijn twee na laatst in het dagklassement voor 24 die selauto's. Onze 306 heeft over 340 km 17,33 liter dieselolie geconsu meerd. De winnaars van de dag prijs gebruikten voor hetzelfde ritje maar 13,93 liter. De volgende dag zet het lot ons in een Toyota Corolla 1.4 XLi (ben zine). We krijgen 24 liter Euro loodvrij mee voor de 344 km lan ge tocht van Breda naar Bonn. Het gaat goed tot aan de Duitse grens. Daar blijkt dat we toch weer iets te langzaam hebben ge reden. Om op tijd bij de volgende tijdscontrole te zijn, moeten we het tempo opvoeren. We gaan van 90 km/h naar iets boven de 100 wat extra benzine kost, maar we zijn zo wel precies op tijd in het stadje Duren. Vandaar uit vervolgen we de tocht via schilderachtig mooie De Honda Civic 1,5 VEi (in de benzineklasse) en de VW Golf TDi (turbodiesel) zijn overtuigend winnaar gewor den van de tweede Eco Tour of Europe. De Civic realiseerde in deze zui nigheidswedstrijd over ruim tweeduizend kilometer een ge middeld verbruik van 4,971/lOOkm ofwel bijna 1 op 20. De Golf TDi deed het nog beter met een gemiddelde van 4,021/100km, wat neer komt op bijna 1 op 25. De eerste Ecotour, die vorig jaar werd verreden, leverde nog een dubbele overwinning voor Opel op. De Corsa 1.2i won toen met een verbruik van 1 op 23,3 de benzineklasse, terwijl de Vectra 1.7 TD met 1 op 25,6 de zuinig ste in de dieselklasse was. De Ecotour is een initiatief van de Oostenrijkse automobielclub OAMTC in samenwerking met haar Duitse zusterorganisatie ADAC. In de tweede editie van de Ecotour, die voor het eerst ook ons land aandeed, reden 48 auto's van twaalf verschillende merken, allemaal behorend tot de compacte middenklasse. Van elk type deden twee benzine- en twee dieseluitvoeringen mee. De Ecotour wordt verreden in de vorm van oriëntatierit over openbare wegen temidden van ander verkeer. De opdracht aan bestuurder en bijrijder is zo weinig mogelijk brandstof te verbruiken, maar tegelijkertijd moeten ze wel opschieten om binnen de afgesproken tijd bij de volgende stempelpost te arri veren. Wie te vroeg of te laat stempelt, krijgt strafpunten. Bovendien rijden de deelnemen de equipes iedere dag in een an dere auto. Door deze opzet pre tendeert de Ecotour de meest realistisch zuimgheidstest voor auto's te zijn. Realistischer in elk geval dan auto's met een constante snelheid rondjes te la ten rijden op een afgesloten testcircuit. De overwinning van de Golf TDi bewijst dat bij de huidige stand van zaken in de autotech niek een hoog vermogen niet meer automatisch synoniem hoeft te zijn met een hoog brandstofverbruik. De Golf TDi was namelijk in zijn klasse niet alleen de zuinigste, maar tevens de auto met de meeste pk's on der de motorkap. Tweede in de dieselklasse werd de Seat Cordoba 1.9 met een verbruik van 4,371/lOOkm). De resultaten van de overige mer ken waren in volgorde van zui nigheid en met tussen haakjes het verbruik per 100 km: VW Golf Economat (4,51) Ford Escort 1.8 (4,58) Toyota Corolla 2.0 (4,59) Fiat Tipo Turbodiesel (4,67) Citroen ZX 1.9 (4,68) Opel Astra 1.7 (4,71) Nissan Sunny 2.0 (4,75) Peugeot 306 (4.87) Mitsubishi Lancer (4,98) Renault 19 1.9 (5,12). In de benzineklasse was de volgor de na winnaar Honda: Opel Astra 1.6(5,30) Citroen ZX 1.4(5,55) Toyota Corolla 1.4 (5,55) Nissan Sunny 1.4 (5,56) Mitsubishi Lancer (5,56) Peugeot 306 (5,60) VW Golf 1.4(5,81) Renault 19 1.7 (5,85) Seat Cordoba 1.6 (5,99) Ford Escort 1.6 16V (6,05) Fiat Tipo 1.6 (6,20). binnenweggetjes door het Eifel gebergte. Misschien leidt het landschap wel te veel af. Even opzij een panoramaatje bekijken is al mis. Ongemerkt hou je in en ben je meteen je ideale toerental kwijt. Lampje Het indicatielampje voor econo misch rijden, waarmee onze Toyota is uitgerust, is wat dat be treft onverbiddelijk. Het hoort groen te zijn, nu in de bergen is het te vaak geel en geel wil zeg gen dat we dan onnodig veel ben zine verbruiken. Veel te vroeg gaat nog een ander lampje bran den, het oranjewaarschuwings- licht dat de tank leegraakt. Het wordt stil in de auto, voor het landschap hebben we geen oog meer. We slaan elkaar het siga retje tegen de zenuwen bijna uit de mond, want om de rook te ver drijven moet er een raam open en rijden met open ramen kost ook weer extra benzine. Bochten snijden we af of er geen tegenliggers bestaan, we nemen voorrang ook als we het niet heb ben en bergafwaarts trappen we de koppeling in, een doodzonde tegen de veiligheidsvoorschrif ten, maar afremmen op de motor is in deze penibele situatie uit den boze. Nog zuiniger is de mo tor afzetten, maar dat vinden we na één keer geprobeerd te hebben toch te gek omdat dan ook de rembekrachtiger niet werkt. Lie ver het laatste stuk duwen, dan ergens onderin een ravijn belan den. Stoppen is fnuikend. Als het echt niet anders kan, zetten we met een de motor uit. Starten doen we zonder te ontkoppelen en met in geschakelde versnelling. Ook een foefje dat we van andere deelne mers hebben geleerd. Je rijdt dan de eerste meters op de startmo tor. In het begin haalden we onze neus er voor op, nu is iedere me ter meegenomen. Slipstream Het oranje lampje blijft steeds langer branden. Het lijkt wel of het ook intenser brandt, maar zo lang we rijden is er hoop. De laat ste 20 km gaan via de Autobahn. We proberen in de slipstream van een vrachtwagen te rijden. Als de finish in zicht komt, geven we el kaar zelfs weer permissie om een sigaret op te steken. Opgelucht parkeren we voor het gebouw van het Bondsministerie van Verkeer. Een tachometer houdt exact het aantal gereden kilometers bij. Achteraf blijkt dat we ons voor niets zorgen hebben gemaakt. Het lampje zaaide onnodig pa niek, er zat nog genoeg reserve in de tank. We hebben maar 18,85 liter brandstof verbruikt. Dat is bijna 1 op 18 en daarmee blijven we onder het daggemiddelde in de benzineklasse. Toch had het nog zuiniger ge kund. De andere Toyota Corolla heeft 18,71 liter verbruikt, de dagwinnaar in de benzineklasse reed zelfs met een gemiddelde van bijna 1 op 23. Reden voor te vreden autobonzen om na afloop van de Ecotour tevreden te con stateren dat de autoindustrie een flink steentje bijdraagt aan ver mindering van het energiever- foto de stem dick de boer bruik. In het belang van het milieu? Het is maar hoe je het bekijkt. Verge leken bij een Golf van nu, was onze Kever van vroeger met een verbruik van 1 op 8 een toonbeeld van energieverspilling. Probleem is alleen wel dat er nu veel meer Golfjes rijden dan er vroeger Ke vers reden.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1994 | | pagina 23