DE STEM lud-sekssymbool en ex-filmster is alleen nog een diva voor de dieren LSSSB" UIT GIDS s m\. Miiê "EssP1 H Project over het zwarte gat na de kunstopleiding Toneelverfiliningen gooien hoge ogen op Film Festival ns5.G0 7.00 uur d?ren Uitvoeren ^'13 6200 9 Walter Becker Garry Rafferty Iain Matthews Orbital Coolio 'Joelfeest' van Ties Poeth naar Sao Paolo „Als ik naar Nova kjjk, hoor ik bjj het eerste woord van een interview al dat alles van tevoren is doorgesproken" Frans Bomet, cameraman WOENSDAG 28 SEPTEMBER 1994 DEEL igverlta'W, fijnen, fabrikaten ocltt. Brigitte Bardot zestig jaar WLETSGC en het AO va., [ek^onJZr- van Buren \nkelprijs 2295 - ^sse. Lke\prt\s n\o' Mnkelpr ueten iïstoel irijs *300 - b®deFpSY "WW?*, odeHen^n qöe MO°:ïaa >n0' en 3-zUs en m 300 ;t\W\ende Weuten joor onze correspondent gko Voordouw parijs - Ze houdt niet meer van Saint-Tropez. Sinds je burgemeester van 'haar' stad er een congres van jagers heeft georganiseerd, vindt Brigitte Bardot dat se er niet meer thuis hoort. Sinds enkele maanden woont ze in de Parijse re gio. Daar probeert de le gendarische BB, die van daag, woensdag 28 sep tember, 60 jaar wordt, een nieuw leven op te bouwen. Heel Frankrijk is nog altijd een beetje verliefd op Brigitte Bar dot. Maar de filmster/zangeres tegenwoordige dierenbe- schermster heeft het in zich om ook ongeveer de helft van het land tegen zich in het harnas te jagen. Vooral de jagers hebben niet zo op het voormalige seks-symbool. BB ageert regelmatig tegen wat barbaren noemt, treedt in het strijdperk als bekend wordt dat Sophia Loren topmannequin wordt van een Italiaans bonthuis ontsteekt in razernij als er in de Vogezen verbeten jacht wordt gemaakt op een wolf. „Laat die wolf toch in 's hemelsnaam lo pen", zo bepleitte BB de zaak van het dier. Brigitte Bardot wijdt haar leven nu aan de zaak van het dier en sinds halverwege 1992 aan echt genoot Bernard d'Ormale. On danks diens twijfelachtige repu tatie van intieme vriend van de extreem-rechtse leider Jean-Ma- rie ie Pen. „Ik ben getrouwd met Bernard, niet met een politieke partij", zegt ze nu. Vroeger hield Bardot zich met heel andere zaken bezig. Brigitte Bardot is in de ogen van al die immer een beetje verliefde Fransen toch ook een klein beet je een verzuurde dame, die nooit haar absolute ster-status heeft aangekund. Ooit lag Frankrijk helemaal aan de voeten van Brigitte Bardot. Het was een jaartje of veertig Brigitte Bardot in haar eerste succesfilm 'Et Dieu créa la Hoewel heel Frankrijk nog altijd een beetje verliefd femme' van Roger Vadim uit 1956. Hier samen met Jean Louis Brigitte Bardot, heeft de voormalige filmster en tegenwoordige rl 1/ïv/lm k/in/ih amvm L -1 T 1 Ca 1.1 7 Tnntignant. Bardot is overigens ook geen succes. Het huwelijk met Char- rie'r loopt op de klippen. Van haar geld heeft Brigitte Bar dot intussen een huis gekocht in Saint-Tropez. In haar kielzog is iedereen, die iets wil voorstellen in de Franse showbizz naar het voormalige vissersdorp getrok ken, dat weelderig baadt tussen de wijnranken op een schier eiland. Het wordt de Franse ver sie van Beverly Hills. Johnny Hallyday, platenmagnaat Eddy Barclay en tientallen andere Franse sterren spelen pétanque op het centrale plein met zijn beroemde platanen, alvorens le gendarische feesten te houden in de villa's. Groupies en handteke ningenjagers kiezen 'Saint-Trop' als hun favoriete vakantieplek. Het is de tijd van de provocaties. Wat denkt Brigitte Bardot van. de vrije liefde, luidt de vraag van de pers, die haar nog altijd bele gert. „Ik denk niet wanneer ik vrij," is haar antwoord, dat de volgende dag alle voorpagina's siert. Het huwelijk met Gunther Sachs, playboy/zakenman/miljo nair staat in het teken van 'peace and love'. Sachs is, vol gens Brigitte de 'laatste der charmante prinsen'. Hun huwe lijk wordt ingezegend in Las Vegas, door niemand minder dan senator Ted Kennedy. foto archief de stem dierenbeschermster het in zich om ongeveer de helft van het land rr„ i tonon rrinh in hU nr, r» +n Ar.r.r.* V CCI geleden, dat het land kennis maakte met een nieuwe mythe. De wederopbouw was zo'n beet je klaar. Er werd nog niet ge sproken over Indochina, om nog maar te zwijgen over Algerije. De Eend was een van de symbo len van het nieuwe Frankrijk. En daar was ineens BB. Brigitte Bardot. De Absolutie Perfectie. Het Mooiste Dat Frankrijk Ooit Leverde. De vrouw die later door generaal De Gaulle zou worden bestempeld als 'ons beste ex- portprodukt'. Danseres Brigitte Bardot was dochter van ouders in goeden doen uit het zestiende arrondissement van Parijs. Voorbestemd om danseres te worden. Via een kennis van de streng katholieke ouders kreeg Brigitte haar eerste baantje. Ze mocht dansen op een cruise schip. Naar verluidt had de zes tienjarige veel succes, vooral bij de mannen, die na een rijkelijk overgoten feestmaaltijd door een heen en weer zwierende Bardot uit hun ietwat rozige toestand werden gewekt. Na die baan poseerde ze met knip-patronen in damesbladen, en leerde ze Roger Vadim kennen. Twee jaar later trouwen Bardot en Vadim. En de regisseur in de dop heeft een ambitie met zijn echtgenote, die samen wordt ge- tegen zich in het harnas te jagen. vat in een enkele zin: „Ik maak van jou op een dag de onbereik bare droom van getrouwde man nen." Complete gekte De echte complete gekte komt in 1956. Dan realiseert Vadim zijn meesterwerk: Et Dieu créa la femme. Brigitte Bardot speelt in het dan nog preutse Saint-Tro pez haar ongelijke liefde voor twee broers. Op het hoogtepunt danst ze de mambo, enkele scè- ne's worden door de Franse film keuring als iets te gedurfd be schouwd. Het succes van 'Et Dieu' kan niet verhullen dat de liaison tussen Vadim en Bardot ten einde loopt. Maar beider car- foto ap rières zijn gelanceerd. Vadim zal later nog naam maken als 'crea- teur' van mooie vrouwen. Op 18 juni 1959 treedt ze voor de tweede keer in het huwelijk. Dit maal is de acteur Jacques Char- rier de uitverkorene. Charrier is ook een publiekslieveling. Het is ook de periode dat Brigitte Bar dot - mooier dan ooit - haar beste films maakt. 'La Vérité' wint in 1961 de Oscar voor de beste buitenlandse film. Dat is niet in de laatste plaats te dan ken aan de actrice, die samen met Sami Frey briljant acteerde. Saint-Tropez Het privé-leven van Brigitte BEGIN JAREN tachtig ging Steely Dan voor onbepaalde tijd op vakantie. De laatste jaren doet de groep op de Amerikaan se podia weer van zich spreken, maar afgezien van de cd-box Citizen Steely Dan verscheen er (nog) geen plaatwerk. Als solo-artiest deed Donald Fagen zowel in artistiek als in commercieel opzicht goede za ken met zijn albums The night- fly en Kamakiriad. Walter Becker, de andere helft van Steely Dan, is met 11 tracks of uihack pas nu aan zijn eerste solo-plaat toe. Producerswerk deed hij in de tussentijd wel. Kamakiriad is de opvallendste plaat in dat opzicht. Beckers debuut-cd is er eentje, waarop de kwalificatie beter laat dan nooit van toepassing is. Waar Fagen met zijn solo-pla ten voortborduurde op het ge luid van Aja en Gaucho, daar gaat Becker als het ware terug naar eerdere Steely Dan-platen. Een nummer als Junkie girl doet aan de tijd van Countdown to extacy denken, Lucky Henry roept herinneringen op aan Pretzel logic en My Waterloo zit in de sfeer van Haitian divorce. De arrangementen zijn soberder dan op Fagens platen en waar Eagen de luisteraar tracteert op complexe jazzy structuren, daar zit Becker in een aantal geval len dichter bij het rock. Simpele rock is het natuurlijk ook bij Walter Becker nooit. Hij heeft compositorisch zoveel in huis dat hij met gemak alle clichés vermijdt en instrumentaal bevat de muziek zoveel dubbele bo dems dat het wel even duurt eer je de exacte structuur van een nummer ontrafeld hebt. In tekstueel opzicht zit Becker^ ook dichter bij Steely Dan dan Eagen. Titels als Book of liars, This moody bastard, Hat too flat en Cringemaker zijn ouder wets bizar en ook de gebezigde teksten zijn buitenissiger dan de meer verhalende stijl die Fa gen op zijn platen gebruikt. In vocaal opzicht legt Becker net uiteraard af tegen Fagen, «aar de zang op 11 tracks of aihack valt allerminst tegen. Walter Becker (links) met Donald Fagen tijdens de glorieda gen van Steely Dan. Wellicht gaan ze binnen afzienbare tijd weer als duo aan de slag. foto archief de stem goed genoeg om te kunnen spre ken van een uitstekende plaat die niet onderdoet voor het so- lowerk van Fagen en die ook naar de hoge Steely Dan-maat- staven gemeten er beslist mag zijn. Donald Fagen speelde key boards op de plaat, deed de blazers-arrangementen en was mede-producer, zodat er bijna van een Steely Dan-plaat spra ke is. Er lijken geen belemme ringen meer aanwezig te zijn om weer voor 100 procent als duo te gaan werken. Als afzon derlijke delen zijn Becker en Fagen elk voor zich tot dingen in staat die torenhoog boven het gemiddelde uitsteken, maar de som der delen zal nog veel gro ter zijn. In dit verleden is dat constant gebleken. De popmu ziek heeft nog altijd dringende behoefte aan dergelijke superi eure muziek. (Giant, RCA) WIM VAN LEEST ALS JE op beschaafde pop uit bent, dan kan het zijn dat je bij Garry Rafferty uitkomt. Deze Schot die zich met Baker Street onsterfelijk maakte en voordien met de Humblebums en vooral met Stealer's Wheel grote suc cessen had geoogst, is met Over my head aan de opvolger van de twee jaar geleden verschenen cd On a wing of a prayer toe. Opvallend op Over my head zijn de bijdragen van vroegere Stealer's Wheel-compaan Joe Egan. Egan schreef één nummer in zijn eentje, een paar met Rafferty samen en eentje samen met Rafferty en Rab Noakes. Noakes is een gitarist die de begintijd van Stealer's Wheel nog heeft meegemaakt en die op Over my head in een paar num mers mee speelt. Opvallendste nummer in het rijtje is Late again dat in deze soloversie overigens niet kan tippen aan het origineel. Daarnaast heeft Rafferty ook nog eens Out the blue van John Lennon opgeno men. Garry Rafferty maakt fraai ver zorgde platen, waarop toegan kelijkheid en emotie in even wicht zijn. Rafferty laat zich niet gek maken door muzikale trends. Zijn stijl is al jaren hetzelfde en zijn muziek houdt ergens het midden tussen Beat les en folk. In zijn genre is hij gewoon de beste en Over my head is daar een mooi bewijs van. (Polydor) WVL DE PLATENCARRIÈRE van Iain Matthews strekt zich in middels over vier decennia uit. Als lid van Fairport Convention maakte hij de opkomst van de Britse folkrock mee en zijn so locarrière begon veelbelovend met een sterke lp en wat later had hij met Matthews Southern Comfort de hit Woodstock. Nadien volgden vele platen en begeleidingsgroepen, maar het succes van die begindagen heeft Iain nimmer meer kunnen her halen. Dus kwam hij bij steeds kleinere platenfirma's terecht en werden zijn platen steeds spaarzamer. Met de voor Watermelon Re cords opgenomen cd The dark ride probeert hij met na een paar jaar van stilte nog maar eens. Met die plaat op zich is niets mis. Matthews is nog al tijd prima bij stem en de men geling van folk en country wordt fris en aangrijpend ver tolkt. Probleem is echter dat er buiten het folkcircuit amper nog belangstelling bestaat voor dit soort muziek. De country- elementen zijn te bescheiden om pakweg in Nashville indruk te kunnen maken en de liedjes zijn niet pakkend genoeg om rich ting hitparades ook maar iets te kunnen betekenen. The dark ride is een van de beste platen uit Matthews oeuvre, maar ik vrees dat ook deze plaat weinig zal kunnen veranderen aan zijn status van ooit bekende, maar nu sappe lende muzikant. Het is tragisch, maar zo vergankelijk is roem nu eenmaal. (Watermelon Records, Munich) WVL DE ENGELSE broers Phil and Paul Hartnoll vestigden met twee eerdere cd's al hun naam als geluidskunstenaars en met de cd Snivilisation kunnen ze zich nu definitief tot de top van de internationale techno/house scene rekenen. Onder de naam Orbital smeden de broertjes boeiende klankpa tronen samen tot fraaie melo- diën. Af en toe neigt hun mu ziek naar ambient gedreutel, compleet met een kabbelend beekje, maar tijdig genoeg trek ken ze de spanningsboog weer aan om bij hoogstaande electro- nische muziek uit te komen. Variatie genoeg op de cd, na enkele mellow nummers, is Crash and Carry meer uptempo en begint Quality Seconds zelfs als loeiharde techno. Hoogte punt is het 15 minuten durende Are we here?, waarin weer eens wordt aangetoond dat vocalen (dit keer van ene Allison Gold- frapp) voor de welkome warmte zorgen in de over het algemeen zo kille techno-muziek. Maar kil is de Orbital, zelfs zonder de zangeres, zeker niet en dat maakt dat je met deze perfecte huiskamer-house bij zonder prettig aan de gure herfst kunt beginnen.(Internal/ Phonogram) PAUL VERLINDEN WAS DEZE cd van de populai re rapper Coolio vijf jaar gele den uitgekomen, dan was dit waarschijnlijk een enthousiaste recensie geworden. Maar inmid dels is hiphop geëvolueerd tot een volwaardige muziekstro ming, die meer dan uit louter drumcomputers en samples be staat. Acts als Gangstarr, Snoop Dog gy Dog en Nas leverden dit jaar bijvoorbeeld ijzersterke, zeer innovatieve cd's af. Met derge lijke cd's in je achterhoofd, komt de hiphop die Coolio op It takes a thief laat horen simpel en gedateerd over. Coolio ge bruikt een funky beat en mixt daar swingendesamples over heen. P-funk, disco en soul; Coolio kent zijn klassieken, dat is zeker. Op de weinig opwindende pro- duktie na, is er is eigenlijk niet zo veel mis met de cd - de hitsingle Fantastic Voyage is bijvoorbeeld best een lekker nummer - alleen we hebben het ondertussen al zo vaak gehoord. (Tommy Boy/PIAS) PV Van onze verslaggever Breda - Vanmiddag start in het gebouw van de kunstaca demie Sint Joost te Breda de serie Special Events 1994-1995, gewijd aan Het Zwarte Gat. Tien beeldend kunstenaars zullen in tien lezingen/performances hun visie geven op het zwarte gat waarin studenten vallen als hun studie voltooid is. Alle tien kunstenaars zijn ex-leerlingen van de Rietvelt Acade mie in Amsterdam. 'Gastcurator' van het project is hun aller leermeester Jos Houweling, ooit oprichter van de afdeling Audio-Video van de Rietvelt. De lezingen worden gehouden in de nieuwe gehoorzaal van de academie Sint-Joost aan de Beukenlaan. De zaal is volgens Sint Joost 'technisch superdeluxe'. Er kunnen 180 mensen in. De aanvang van de lezing van vanmiddag is om 14.00 uur. Dan zal Jos Houweling een 'Proloog en Verrassing' brengen. De tweede lezing volgt op woensdag 5 oktober. Utrecht (anp) - Toneelverfilmingen gooien hoge ogen op het Nederlands Film Festival. Dat bleek gisteravond in Utrecht bij de bekendmaking van de nominaties voor de Grote Prijs van de Nederlandse Film, de Gouden Kalveren. Er zijn Kalveren in 14 categorie- ternational Singing Star Leo Langzamerhand wordt het Bri gitte Bardot allemaal te veel. Bovendien zijn haar films niet meer de kassuccessen van wel eer. In 1973 flopt wat haar laat ste film zal zijn. Brigitte Bardot wil zich alleen nog maar wijden aan de zaak van het dier. Na een lange stilte keert BB tegen het eind van de jaren tachtig uit de anonimiteit. Ze presenteert zelf programma's tegen dierenmishandeling. De camera's die haar gezicht opne men zijn getooid met een vaseli ne-filter. Het gevolg is dat de beelden van Bardot een David Hamilton-effect krijgen. We zien zo de rimpels niet. Het is een pathetische poging om ster te blijven. wm en, voor onder meer de beste speelfilm, regisseur, acteur, ac trice en documentaire van het afgelopen seizoen. Voor het eerst is er ook een Kalf voor de beste actrice in televisiedrama. In elke categorie zijn er drie nominaties. Vrijdag worden de winnaars be kendgemaakt. Twee films die zijn gebaseerd op een toneelstuk, komen veelvul dig voor op het lijstje genomi neerden; 06 van Theo van Gogh en 1000 Rosen van Theu Boer- mans. Deze 'verfilmde theater stukken' zijn genomineerd als de beste film, de derde nominatie is Wildgroei van Frouke Fokkema. Ook de beste acteurs komen er uit; Ad van Kempen (06) en Jaap Spijkers (1000 Rosen). De derde genomineerde is Victor Löw, ook een toneelspeler, voor zijn rol in De Flat. Verder spelen de beste actrices erin; Marieke Heebink (1000 Rosen) en Ariane Schluter (06). De andere nominatie is voor Hilde van Mieghem in Wildgroei. Bij de categorie beste regisseur tekende de jury aan dat de beste filmer niet per se de beste speel film maakte. Van belang was of de regisseur grip heeft weten te houden op de wirwar van het produktieproces. Theo van Gogh is daar bij 06 blijktbaar niet in geslaagd, want hij komt niet voor op het lijstje nominaties. Wel gekozen zijn Theu Boermans (1000 Rosen dus), Rosemarie Blank (Rit over de grens) en Gerrard Verhage (Eenmaal ge slagen, nooit meer bewogen). Het beste wat de jury de afgelo pen 12 dagen heeft gezien zijn de documentaires. Van de 19 titels had de jury 'moeiteloos de helft kunnen nomineren', aldus Spaan. Gekozen is voor The In- FILMS GOES - Grand Theater 20 u. Beverly Hills Cop 3. HULST - De Koning van Engeland 14 u. De Aristokatten. 14 u. Duimelijntje. 14 u. De Flintstones. 20 u. Clear and present danger. 20 u. Speed. 20 u. I love trouble. 20 u. Forrest Gump. MIDDELBURG - Stichting Cinema 20 u. Lifetimes. VLISSINGEN - Alhambra 1 14 u. Duimelijntje. 20 u. Forrest Gump. - Alhambra 2 14 u. Jungle Jack. 20 u. Clear and present danger. - Alhambra 3 14 u. De Aristokatten. 20 u. Speed. - Alhambra 4 14 u. I love trouble. 20 u. Four weddings and a funeral. ANTWERPEN - Metropolis Zaal 1 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Chasers. Zaal 2 - 14.30, 17, 20 u. Blank check. 22.30 u. Intersection. Zaal 3 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Wolf. Zaal 4 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Four weddings and a funeral. Zaal 5 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Speed. Zaal 6 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. True lies. Zaal 7 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. True lies. Zaal 8 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Beverly Hills Cop 3. Zaal 9 - 14.30, 20 u. Schindler's list. Zaal 10 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Maverick. Zaal 11 - 14.30 en 20 u. Wyatt Earp. Zaal 12 - 14.30, 17, 20 u. The Pelican brief. 22.30 u. Blink. Zaal 13 - 14.30, 17, 20 u. Sha- dowlands 22.30 u. What's eating Gilbert Grape. Zaal 14 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. The Flintstones. Zaal 15 - 14.30 u. Thumbelina. 17, 20 en 22.30 u. The getaway. Fuld (Nettie van Hoorn), Verha len van een rivier (Petra Latas- ter-Czisch Peter Lataster) en Rock 'n Roll Junkie, een film over Herman Brood (Jan Eilan der, Frenk van der Sterre, Ton van der Lee Eugène van den Bosch). Genomineerd voor de korte documentaire zijn Luce- bert: Tijd en afscheid (Johan van der Keuken), Zwerven in het paradijs (Gerard d' Olivat) en Gebiologeerd (Tijs Tinbergen). Van onze filmredactie De korte animatiefilm, Joelfeest, van de Bredase cineast Ties Poeth is ge selecteerd voor het 18e Internationale Film Fes tival van Sao Paolo in Brazilië. Het filmpje wordt vandaag ook vertoond tijdens de Ne derlandse Filmdagen in Utrecht. Het is een bijna surrealistische fantasie over de geschiedenis van het car naval. Poeth maakte zelf de grappige carnavalswagen van klei die in zijn soms vervreemdende 'verhaal' de revue passeren. De dertien minuten durende film is een combinatie van verschillen de animatietechnieken en geënscèneerde documentai re. De muziek is van Erik Visser en wordt uitgevoerd door Flairck. Zaal 16 - 14.30, 17 u. The next karate kid. 20 en 22.30 u. Love, cheat steal. Zaal 17 - 14.30, 17 u. De Aristo katten. 20 en 22.30 u. Wolf. Zaal 18 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Leon. Zaal 19 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. The cliënt. Zaal 20 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Renaissance man. Zaal 21 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. The crow. Zaal 22 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Escape from Absolom. GENT - Decascoop 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Wolf. 14,30, 17, 20 en 22.30 u. Leon. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. True lies. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Renais sance man. 14.30 en 20 u. Wyatt Earp. 22.30 u. Chasers 14.30, 17, 20 en 22.30 u. The cliënt. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Speed. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Beverly .Hills Cop 3. 20 u. Maverick. 22.30 u. The crow. 20 u. The Flintstones. 20 en 22.30 u. The getaway. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. 4 Wed dings a funeral. 14.30 u. Schindler's List. KNOKKE - Beverly Screens 15 en 20 u. True lies. 15 en 20 u. Wolf. 15 en 20 u. Speed. 15 u. The client. 20 u. Wyatt Earp.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1994 | | pagina 21