DE STEM
Monty Python 25 jaar halfgaar
Kasan-opera maakt
een diepe indruk
And now for something completely different, it's...
Nucleodanza en Basterd
in Roosendaal afgelast
SUSKE WISK
HAMBONE
Dertig jaar
Roman
Cieslewicz
IN BEELD
Decorkunst
DESTEM
Geen geld voor reis Argentijnse dansgroep
UIT GIDS
A ÜV/£3
Talent wordt absoluut niet gekoesterd
in Nederland"
Ben Cramer, musical-ster
Gids
Eindelijk kan de stapel
zelf-opgenomen videot
apes weg. Aangezien de
BBC deze maand 25 jaar
geleden de allereerste
Monty Python uitzond, is
nu de hele eerste serie
Monthy Python-afleve
ringen uitgebracht op
(vier) koop-videobanden;
compleet met ondertite
ling en inventarisatie.
Wie meer wil kan het
krijgen; ook de hoofd
films zijn beschikbaar.
Maar nu eerst, for some
thing completely diffe
rent, it's...
Door Max Steenberghe
Is het leuk als om de drie minu
ten een schaap vanuit het niets
uit de lucht komt vallen? Nee.
Behalve als Monty Python het
doet. Dan liggen hele volksstam
men te schuddebuiken voor de
buis. Schaterend als ware het
the funniest joke in the world, die
in een andere aflevering dermate
hilarisch blijkt dat iedereen die
de mop leest, zich letterlijk
doodlacht.
De papagaaien-scène, het minis
terie van de gekke loopjes, het
Houthakkers-lied, nudge-nudge,
de Albatros, de Spaanse inquisi
tie: het zijn klassieke Python
scènes. Ze omschrijven heeft
niets leuks, het' is alleen leuk als
Python het doet.
En dat is een van de weinige
regels die voor Python gelden.
Want Python-humor liet zich
niet binden door regels. Python
ging alle kanten op. Brak alle
regels. „De kansen waren le
vensgroot dat het publiek ons
zou veroordelen, zelfs kruisi
gen", lacht John Cleese.
Cleese praat niet graag over zijn
Python-tijd, net zo min als ande
re ex-Pythonners. „Het heeft
nog geen vijf jaar geduurd, maar
ik moet er al twintig jaar over
praten. Het was leuk, maar moet
De mannen van Monty Python in een scène uit de film 'The meaning of life'. foto harry klooster
niet worden overschat."
Eric Idle: „We begonnen als
stoute schooljongens die zich
giechelend in een hoekje afzijdig
hielden van de gevestigde orde.
Maar toen we medailles op onze
borst gespeld kregen wegens het
'baanbrekend werk in het door
breken van bestaande barrières',
begonnen we onszelf serieus te
nemen. En dat hadden we nooit
moéten doen."
Series
Net als Fawlty Towers - de enige
serie die Python overtreft - is de
reputatie van het Flying Circus
groter dan de werkelijke om
vang. Er zijn vijf series van 13
afleveringen gemaakt; Cleese
liep weg na de derde en halver
wege de zesde hield ook de rest
het voor gezien. Wel verschenen
er nog boeken, platen en vooral
films. Maar 'pure Python' is
zeldzaam.
Python ontstond achter de
schermen van David Frost. Deze
starre presentator had zestig
schrijvers in dienst, waaronder
Terry Jones, Michal Palin, en
Graham Chapman. Zij konden
bij lange na niet al hun eieren
kwijt, daar hun humor veel te
absurdistisch was voor Frost.
Met gelijkgestemden Cleese, Eric
Idle en striptekenaar Terry Gilli
am kregen ze een eigen show.
Geweldig dronken werd het
team de avond dat ze de aller
eerste aflevering inleverden bij
de conservatieve BBC. Haast tot
hun verbijstering werd het zon
der ingrepen goedgekeurd, al
werd de uitzendtijd geen acht,
maar elf uur. Een deel van het
publiek was desondanks furieus,
hetgeen Python een nieuwe run
ning gag opleverde: de Ingezon
den Brief.
Geen formule
Een formule was er niet, en'een
verklaring voor het succes is er
evenmin. De zes komieken zaten
eenvoudigweg rond de tafel en
gooiden alles erop.- Dat werd
vervolgens door het team óf af
geveegd óf aangevuld. Jones:
„De basis van alles was onze
vriendschap. Niemand vatte kri
tiek persoonlijk op, alles kon en
alles was voor het hoger goed."
Veel sketches kwamen ook tot-
stand binnen kleinere teams. Jo
nes en Idle werkten veel samen
en vooral als Cleese en Chapman
samen waren, ontstond er goud.
Niet dat de twee vrienden wa
ren. Integendeel. De op zich con
servatieve Cleesè was diep
geshockeerd door Chapmans ho
moseksualiteit.
Alles kon bij Python. Hoe zwar
ter de humor, hoe leuker het
was. Doodgravers en debielen
hollen enthousiast over het
scherm. Alleen vrouwen komen
weinig voor, waarschijnlijk om
dat de heren zelf zoveel leuker
de vrouwenrollen speelden.
Waren de botsingen eerst nog
creatief, later werden ze verstik
kend. Cleese stapte als eerste op.
Hij wilde meer structuur in de
chaotische uitzendingen. De ove
rige vijf hadden genoeg van zijn
autoritaire gedrag en schoven
hem buiten. De BBC had alle
vertrouwen in het resterende
team, al werd de titel ingekort
tot 'Monty Python' om het ver
schil aan te geven.
Cleese treurde er niet om en
investeerde 1200 gulden in Video
Arts Ltd, een bedrijfje dat in
structiefilms maakte. Hij ver
kocht het vijf jaar geleden voor
150 miljoen gulden. Zijn eigen
gedragsproblemen werkte hij
eerst uit in Fawlty Towers
(Cleese was zeker zo nerveus als
Basil) en later in psychoterapie
waar hij twee boeken over
schreef.
Films
Python kabbelde nog twee jaar
door, maar stierf een stille dood
halverwege het zesde seizoen.
Het gevolg was typisch Python:
de vrienden zochten elkaar weer
op. Bevrijd van het juk was er
weer plaats voor creativiteit: het
zestal maakte films als The holy
grail, The meaning of life, And,
now for... en The life of Brian.
De laatste - een parabel naar het
Nieuwe Testament- is volgens
Cleese hun meesterwerk, maar
deed aanvankelijk alleen maar
stof opwaaien. Dat is inmiddels
alweer gezakt, en de füm heeft
het grootste succes in Jerusalem
waar hij al sinds de première
dagelijks volle zalen trekt.
Not the 9-o'Clock News maakte
er een sketch van waarbij een
Cleesefan een Christusfilm af
kraakt als verholen parodie op
Python. („Zelfs de initialen zijn
niet heilig; iedereen weet dat JC
niet voor Jesus Christus staat,
maar voor John Cleese").
De films deden het team later
weer uiteenvallen: ieder maakte
eigen rolprenten met zacht ge
zegd zeer Uiteenlopend succes.
Soms steken ze elkaar een hel
pend handje toe, maar echt sa
menwerken hebben de Pythons
nooit meer gedaan. Er 'was een
plan voor een speciale uitzen
ding bij het twintigjarig jubi
leum, maar die werd wreed om
zeep geholpen door de plotse
dood van Chapman. Er bestaan
opnamen van diens crematie
plechtigheid waarin een stoïcijn
se Cleese zijn speech opent met
een hartgrondig 'fuck'. „Ik weet
dat Graham het me nooit zou
vergeven als ik deze kans niet
aangreep om de eerste in de
wereld te zijn die 'fuck' zegt op
Dertig jaar grafische vormge
ving in De Beyerd door één en
dezelfde hand, vanuit verande
rende artistieke opvattingen
maar vooral van hoge kwaliteit.
Zaal na zaal, muur na muur en
vitrine na vitrine. Het gaat over
de tentoonstelling van de Pools-
Franse vormgever Roman Cies
lewicz (1930) die een overzicht
geeft van dertig jaar grafische
vormgeving.
Een tentoonstelling die tot
stand is gekomen in samenwer
king met het Centre Pompidou
in Parijs. Een rondgang door de
zalen van De Beyerd voert langs
affiches en boekomslagen die
soms heel bekend zijn en die
opvallen door him vertrouwd
heid. Maar het meeste is voor
Nederland nieuw, voor een an
dere plaats en een andere cul
tuur ontworpen. En toch, er is
ook dan sprake van een onge
wone gewoonheid. Wat gewoon
is, dat is het medium: het affi
che, met name.
Je beseft ineens dat je levend in
de bewoonde Westeuropese we
reld overal om je heen affiches
ziet. Iedere persoon of instelling
die denkt publiekelijk wat te
zeggen te hebben, doet dat bij
voorkeur per affiche. Een goed
koop en democratisch middel,
waarvan de overdaad de doel
treffendheid overigens nogal is
gaan schaden, de laatste tijd.
Winkeldeur, muppie, muur,
raam, etalage: geen ogenschijn
lijk lege plek blijft onbenut om
te plakken. Het affiche is de
verpakking geworden van onze
stadscultuur.
Die vaststelling brengt ons di-
rekt bij het ongewone van deze
presentatie. Hier in De Beyerd
zie je een massa drukwerk bij
elkaar van ongewone kwaliteit.
De ogen die gewend zijn ge
raakt aan de erosie van grafi
sche kwaliteit die we om ons
heen zien, worden nu aange
naam getroffen door een hoog
artistiek niveau dat dus ook
mogelijk is.
Wat je ziet is een overzicht van
dertig jaar. Hot news zijn de
gedrukte teksten bijgevolg niet
meer. Ze zijn de beperkende
aktualiteit ontstegen en infor
matief hebben ze dus niet veel
Door Frits de Coninck
waarde meer. De teksten van de
affiches zijn puur grafische
vormgeving geworden, samen
met de illustraties, catalogi enz.
Het drukwerk is daarmee beeld
geworden.
Roman Cieslewicz is in 1930
geboren in Polen, waar hij heeft
gestudeerd aan de Academie
voor Schone Kunsten in Kra-
kau. Hij is oud genoeg om in
zijn begintijd nog beïnvloed te
kunnen zijn door het Construc
tivisme. Deze kunstopvatting
was in aanvang niet eens be
doeld als een stijl of een kunst
vorm op zichzelf.
Ze was heel direkt verbonden
met het revolutionaire commu
nisme en wilde niets te maken
hebben met de esthetiek van de
aristocratie. Heldere, eenvoudi
ge vormen met een puurheid die
de elementaire vorm eigen is en
vooral geen ornamentiek en
tierelantijnen van de kunst uit
het verleden.
De kunstenaar moest een bij
drage leveren aan de fysieke en
intellectuele behoeften van de
maatschappij. Hij maakte daar
toe gebruik van machinale pro-
duktie, architectonische tech
nieken en grafische en fotogra
fische middelen. In dat politieke
en culturele klimaat stond de
wieg van ontwerper Cieslewicz,
en die afkomst is nog altijd
zichtbaar.._
In de jaren zestig is Cieslewicz
naar Parijs gegaan en werd art
director van het vrouwenweek
blad Elle. Zijn roem ontwikkel
de zich snel. In de jaren zeven
tig raakte Frankrijk overspoeld
met de beelden van Cieslewicz.
Zijn grafische werk had een
grote invloed op het culturele
en politieke leven. De geest van
moderniteit waarvan Frankrijk
in de ban was, gistte ook in
hem.
Naast werk in opdracht maakte
hij ook kleine foto-collages die
hij als vrij artistiek werk in
galeries tentoonstelde. Een aan
tal daarvan hangt ook in De
Beyerd. Een collage van hem is
een vrij spel met bestaande
beelden. Niets is veilig voor zijn
beeldgeile handen, en zeker niet
als het motieven zijn uit de
Renaissance.
Zijn manier van analyseren en
monteren zorgt voor een deso
riëntatie in onze voorstelling
van de Renaissance. In negen
fotografische bewerkingen van
het portret van Mona Lisa
speelt hij met een monument uit
onze cultuur. Hij knipt een reep
uit haar gelaat, verdubbelt of
verdrievoudigt de neus, hij zet
de schedel schuin op het hoofd
of monteert het gezicht van een
ander in de figuur van Mona
Lisa. Niets is heilig.
Roman Cieslewicz is een regis
seur die beelden zoekt en maakt
en die door montage op een
andere plaats zet. Bij voorkeur
op een plaats waar ze nog nooit
gestaan hebben. Het is de vrije
associatie die blote voeten on
der een viaduct zet of een sche
del toont waar je een vagina
verwacht. Dat is een spel dat
vooral te begrijpen valt in het
zicht van zijn uiteindelijke boe
komslagen,-affiches, illustraties
enz.
Dan gaat het erom dat de ont
werper dat ene pakkende beeld
vindt en een kernachtige tekst.
Tekst en beeld: helder en een
voudig van vorm, maximaal van
uitdrukkingskracht. Geen letter
teveel, geen beeldelement te
weinig. Vooral het affiche dat
snel bekeken wordt, moet het
hebben van een grote effectivi
teit, Het is naar buiten gericht,
en dat is een groot cultureel-so-
ciologisch verschil met het con
ventionele kunstwerk dat aller
eerst in zichzelf bestaat. De
grafisch ontwerper is veel meer
communicatief: hij zet het pu
bliek aan, roept op, kritiseert,
informeert, beledigt en zo meer
en altijd langs de kortste weg.
Elke omweg ontkracht de bood
schap. In één blik moet de
boodschap duidelijk zijn en
daarom is het beeld zo belang
rijk.
Deze tentoonstelling van grafi
sche ontwerpen van de invloed
rijke Cieslewicz versterkt het
pleidooi voor een apart museum
in Nederland met een vaste col
lectie. En waar anders dan in de
ruimte van De Beyerd Het is
Grafisch werk van Roman Cieslewicz in de Beyerd.
de enige kunstinstelling die ge
regeld en van niveau grafische
vormgeving toont. Maar geen
eigen collectie kan opbouwen.
Direkter nog dan de beeldende
kunst waar ze een bloedband
mee heeft, geeft de grafische
vormgeving een beeld van een
tijd, via middelen die heel dicht
bij ons liggen en waar we dage
lijks mee te maken hebben, of
we willen of niet.
Roman Cieslewicz in De Beyerd
tot 31 oktober, Boschstraat 22,
Breda.
Watde Amsterdamse Maud
Verbruggen in galerie Liesbeth
Lips presenteert, is naar eigen
zeggen bepaald door en geïnspi
reerd op de restauratie van haar
huis in Amsterdam. Wat we
zien zijn grote collages, in kar
tonnen dozen verpakt, die
rechtop tegen de muur staan.
En wat het eerst opvalt is de
installatie op de vloer van 65
kleine kartonnen doosjes, 'keu
rig in het gelid van vijf rechte
rijen. Die grote collages hebben
nog een beeldende verdienste.
Alhoewel, bij de derde heb je
het ook wel gezien. De verras
sing is dan verdwenen en wat
dan rest is voorspelbaarheid en
herhaling. De kunstenaar
maakt haar eigen cliché.
De voorzijde van de portfolio is
eigenlijk nog het leukst. De foto
van een plafondengeltje met
daarnaast de tekst 'My home is
my castle' en een signatuur van
Maud Verbruggen. Erin verpakt
zit een grote aluminium plaat
waarop fragmenten papier en
foto's geplakt zijn die alle van
doen hebben met haar huis in
Amsterdam.
Het huis dateert uit de tijd van
het Twaalfjarige Bestand in de
Tachtigjarige Oorlog en is na
tuurlijk een versteende geschie
denis. De muren zijn tot het
materiaal gemaakt van de kun
stenaar via beschildering en fo
to. De afbeeldingen daarvan
zijn met schaar en lijmpot om
gevormd tot wat collage heet.
Weinig zeggend en vooral ge
makkelijk. Althans, als je deze
presentatie beschouwt vanuit
een artistiek uitgangspunt. Aan
de juistheid van zo'n beschou
wing valt heel wat te twijfelen.
De verwarring ontstaat doordat
een galeriehoudster als Liesbeth
Lips hiervoor haar ruimte leent.
De dingen die je nu en hier ziet,
ben je in eerste instantie ge
neigd te meten aan de kwaliteit
van wat je gewend bent. En dat
is voor deze Maud Verbruggen
teveel eer. Wellicht moet je dit
soort knip- en plakwerk alleen
maar zien als vrije probeersels
van een interieurverzorger.
Leuk om te doen, maar te flauw
om als beeldende kunst te pre
senteren.
Maud Verbruggen tot 31 okto
ber bij Liesbeth Lips, Academies
ingel 36, Breda ('s zondags open
van 13.00 tot 17.00 uur en op
afspraak: 076-205736).
DINSDAG 27 SEPTEMBER 1994 DEEL D
Schitterende voorstelling in Bergen op Zoom
een begrafenis." Even later zingt
het vijftal met tranen in de ogen
het Brian-lied 'Always look at
the bright side of life'.
Nadeel
Boeken zijn volgeschreven over
de invloed van Python op de
gehele Engelse humor. De com
binatie van Oxbridge-snobbery
met satire, surrealisme en absur
disme was en is uniek. En dat
was het nadeel ervan. De kwali
teit van Python werkte even ver
stikkend op het genre als De
Grote Drie of beter: Van Kooten
en Dè Bie lange tijd op het
Nederlandse cabaret. Pas het af
gelopen decennium is de Engelse
humor nieuw leven ingeblazen
door (schrijver) Ben Elton, en
diens Young Ones, Not The Nine
'O Clock News en derivaten als
Blackadder, Alan B'stard en
Smith Jones.
Het onderwerp Python blijft
echter taboe voor de ex-Python
ners. Cleese loopt weg als inter
viewers hem prijzen voor zijn
Minister van Gekke Loopjes. Hij
heeft de sketch destijds bij toe
val opgenomen, want deze was
geschreven door Idle, die de dag
zelf ziek was.
Slechts éénmaal heeft Cleese
hem herhaald: toen hij in
Brighton uit een hotellift stapte
en tegen een fanfare aanliep die
zich in de lobby had verzameld
voor het Conservatieven-con
gres. De blazers barstten spon
taan uit in de Python-herken
ningsmelodie Pomp and Circum
stance waarop Cleese met een
silly walk onder daverend ap
plaus de lobby uitbeende. Die
zelfde avond ontplofte de voor
gevel van het gebouw bij een
IRA-aanslag op Thatcher.
„Zie je wel", aldus Cleese.
Behalve de videocassettes ver
schijnen er ook boeken over Monty
Python. 'The life of Python' van
George Perry brengt 25 jaar Python
in beeld 44,10) en 'The fairly
incomplete and rather
badly illustraded Monty
Python Song Book' (ver
schijnt in oktober). Bei
de boeken worden
geïmporteerd door
Nilsson&Lamm.
Bergen op Zoom - Stads
schouwburg De Maagd.
Staatsopera Tatarstan met
Boris Godoenov. Muziek en
libretto: Modest Moessorgski.
Dirigent: Vladimir Vasiljev.
Regie: Gennadi Pankov. De
cor: Victor Nemkov. Kos
tuums: Ljoedmila Bolkova.
Gezien: zondag 25 september.
Door Sjef Huismans
Oostblokgezelschappen verove
ren West-Europa. Dat is inmid
dels een bekend gegeven. En dat
zij kwaliteit in huis hebben be
wees ook deze maand weer de
Kirov-opera. Na het zien van het
Academisch Opera- en Balletge
zelschap Musa Dshalil uit de
Tartaanse hoofdstad Kasan mo
gen we stellen dat we dit ensem
ble een artistieke evenknie mo
gen noemen, gezien de indruk
wekkende prestatie die zij hier
hebben verricht. Het is een gou
den vondst van enkele scoutende
theaterdirecteuren.
Moessorgski's muziek met zijn
vele dramatische aspecten, zijn
gewaagde harmonieën en ge
spannen chromatiek is op zich al
boeiend. Maar het produkt dat
nu op de bühne stond, imponeer
de als totaalgebeuren. Schitte
rende stemmen, een gedreven or
kest, machtige koorpartijen,
sprankelende, oogverblindende
kostuums en plaatjes van decors
(replica's van de originele vorm
geving van Fjodor Feodorovki
uit het Bolshoi-theater).
Gekozen werd voor de gewijzig
de tweede versie die precies 120
jaar geleden zijn première in
St.-Petersburg beleefde. Proloog
en vier bedrijven, waarbij de
zogenaamde Ragoni-scènes uit
de derde acte werden geredu
ceerd tot één verkorte tuinscène
met polonaise en duet Marina-
Dmitri.
Men maakt zo nu en dan wel
eens voorstellingen mee waarbij
de toeschouwer op het puntje
van zijn stoel gretig en geboeid
het gebodene inademt. Welnu dit
was zo'n avond. De acteurs uit
Tatarstan beschikken niet alleen
over stemmen van wereldfor-
maat maar daarnaast hebben zij
dramatische zeggingskracht die
hun vertolking doet uitstijgen
boven het gewone acteren. Een
uitzondering moeten we maken
voor Chaidar Bigitsjev als Dmit
ri die zijn mooie tenor geen visu
ele ondersteuning kon geven.
Joero Borisenko was een kei van
een Boris die naast de natuurge
trouwe muzikale uitbeelding van
het gesproken woord (eigen aan
Moessorgski) ook dramatisch de
door wroeging verteerde tsaar
met fraai' ingehouden passie
speelde. Uitschieter was zeker
ook Vjatsjeslav Loechanin als de
monnik Pimen met een bas
warm als een haardvuur in d(
winter.
Alle stemmen hadden het Slavi
sche timbre. En in de rol van
Sjoeski als de sluwe manipulator
kwam.diens hoge tenor prima tot
zijn recht. Galina Lastovka zette
een stralende, dominante Marina
neer en ook de andere damesrol-
len waren overtuigend fraai. Het
duo Varlaam-Misaïl zorgde voor
de komische noot, waarbij Said
Rainbokov van zijn drinklied
een hoogstaand muzikale act
maakte.
Joeri Petrov tenslotte maakte
grote indruk met zijn klaagzang
over Boris en het arme Rusland,
Het koor, Russisch van coloriet,
muntte uit in uniformiteit en
beheersing van de ver uiteenlo
pende dynamiek. Vladimir Vasil
jev is een dirigent die met over
tuiging fijne nuances weet aan te
brengen en waarop koor en so
listen blindelings kunnen ver
trouwen.
Van onze kunstredactie
Roosendaal - In schouwburg De Kring in Roosendaal moeten
twee voorstellingen worden afgelast. Cabaret Basterd moet
aanstaande vrijdagavond verstek laten gaan wegens een
armbreuk van Robert Spaapen, de helft van het duo. De
Argentijnse dansgroep Nucleodanza heeft haar hele toernee
naar West-Europa afgezegd.
Op 20 oktober zou Nucleodanza
optreden in De Kring maar het
Duitse impresariaat acht de
toernee financieel niet haalbaar
nu de Argentijnse regering de
overtocht niet langer wil meebe
talen. Het is de impresario niet
gelukt om meer Europese voor
stellingen van het Argentijnse
gezelschap te boeken.
Daardoor hadden de kosten over
veel meer theaters gespreid kun
nen worden. Het is nog onbe
kend of Nucleodanza, dat al
meermalen West-Brabant be
zocht, voortaan helemaal niet
meer de oceaan zal oversteken.
Er wordt in De Kring geen ver
vangend programma aangebo
den.
Dat is wel het geval met het
programma van cabaretduo Bas
terd aanstaande vrijdagavond.
In plaats daarvan komt nu een
cabaretdubbelprogramma met
Kees Torn en het duo Ajuinen en
Look naar De Kring. De
27-jarige Torn, die dit jaar de
jury- en de publieksprijs van het
Leids Cabaret Festival won, was
eerder al bij de Stichting Kader
in Roosendaal te zien. Ajuinen
en Look, dat optreedt met het
programma De fiets van Marleen
won prijzen- op het Groninger
Cabaretfestival en het Amster
dams Kleinkunstfestival.
FILMS
GOES
- Grand Theater
20 u. Beverly Hills Cop 3. s
HULST
- De Koning van Engeland x
20 u. Clear and present danger.
20 u. Wolf.
20 u. Speed.
20 u. I love trouble.
20 u. Forrest Gump.
MIDDELBURG
- Stichting Cinema
20 u. La Ardilla Roja.
VLISSINGEN
- Alhambra 1
20 u. Forrest Gump.
- Alhambra 2
20 u. Clear and present danger.
- Alhambra 3
20 u. Speed.
- Alhambra 4
20 u. Four weddings and a funeral.
ANTWERPEN
Metropolis
Zaal 1 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Chasers.
Zaal 2 - 14.30, 17, 20 u. Blank
check.
22.30 u. Intersection.
Zaal 3 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Wolf.
Zaal 4 '- 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Four weddings and a funeral.
Zaal 5 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Speed.
Zaal 6 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
True lies.
Zaal 7 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
True lies.
Zaal 8 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Beverly Hills Cop 3
Zaal 9 - 14.30, 20 u. Schindler's
list.
Zaal 10 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Maverick.
Zaal 11 - 14.30 en 20 u. Wyatt
Earp.
Zaal 12 - 14.30, 17, 20 u. The
Pelican brief.
22.30 u. Blink.
Zaal 13 - 14.30, 17, 20 u. Sha-
dowlands.
22.30 u. What's eating Gilbert
Grape.
Zaal 14 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
The Flintstones.
Zaal 15 - 14.30 u. Thumbelina.
17, 20 en 22.30 u. The getaway.
Zaal 16 - 14.30, 17 u. The next
karate kid.
20 en 22.30 u. Love, cheat steal
Zaal 17 - 14.30, 17 u. De Aristo-
lratton
20 en 22.30 u. Wolf.
Zaal 18 - 14.30, 17, 20 en 22.30 a
Leon.
Zaal 19 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
The client.
Zaal 20 - 14.30, 17, 20 en 22.30a
Renaissance man.
Zaal 21 - 14.30, 17, 20 en 22.30 a
The crow.
Zaal 22 - 14.30, 17, 20 en 22.30 a
Escape from Absolom.
GENT
- Decascoop
14.30,17, 20 en 22.30 u. Wolf.
14.30,17, 20 en 22.30 u. Leon.
14.30,17, 20 en 22.30 u. True lies,
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Renais-
sance man.
14.30 en 20 u. Wyatt Earp.
22.30 u. Chasers
14.30,17, 20 en 22.30 u. The client.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Speed.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Beverly
Hills Cop 3.
20 u.- Maverick.
22.30 u. The crow.
20 u. The Flintstones.
20 en 22.30 u, The getaway.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. 4 Wee-
dings a funeral.
14.30 u. Schindler's List.
KNOKKE
- Beverly Screens
20 u. True lies.
20 u. Wolf.
20 u. Speed.
20 u. Wyatt Earp.
RADIO 1
fik heel uur en 7.30, 8.30, 12.30,
13.30, 17.30, 18.30 en 6.30 Nieuws
KRO: 7.07 Echo. 9.05 Dingen die
gebeuren (M/V). NCRV: 12.07 Hier
en Nu (12.45 Agrarische actualitei
ten). V00: 14.05 Nieuwsradio.
TROS: 19.04 Interaktief. 20.04 Klan
tenservice. V00: 22.04 Sportradio.
NOS: 23.07 Met het oog op morgen.
VARA: 0.04 For the record. 2.02
Geen tijd. 5.02-7.00 Ochtendhumeur
RADIO 2
Elk heel uur Nieuws. AVRO: 7.04
Sugar in the morning. 9.04 Arbeids
vitaminen op 2. 12.04 Het hart van
twee. 14.04 Dartell op dinsdag.
17.04 Fileradio. EO: 18.04 Alle men
sen. 19.04 De gouden greep. 20.04
CD wijzer. AVRO: 21.04 Toppers van
toen. 22.04 Andermans veren.-
VPRO: 23.04-24.00 Wat zegt ze J
RADIO 3
Elk heel uur Nieuws. AKN: 6.04
Breakfast-club. 9.04 Arbeidsvitami
nen. VARA: 12.04 Denk aan Henk.
14.04 Carola. AKN: 15.04 The magie
friends. V00: 17.04 Rinkeldekinkel.
NOS: 18.04 De Avondspits. EO: 19.04
Spoor 7. AVRO: 20.04 Forza. VPRO:
21.04 Villa 65. TROS: 0.04 Nacht
wacht. NOS: 2.02 Papa is wakker.
AKN: 4.02-6.00 Pyjama FM
RADIO 4
Om 7.00, 8.00, 13.00, 18.00 en 20.00
Nieuws. TROS: 7.02 Een goede mor
gen met Ank Reinders, zangeres en
zangpedagoge. 9.00 Muziek voor*
miljoenen. 11.00 Ochtendconcert I.
Radio Symf. Ork. Saarbrücken met
piano's. 11.45 Ochtendconcert II.
Pianomuz. 13.04 Nieuwe klassieke
cd's/Oe klassieke top 10.14.00 Mid
dagconcert. Le nozze di figaro (akte
I en II), opera van Mozart, NCRV:
16.00 De Nederlanden. Stad der
opbouwers. 17.00 Leger des Heils-
kwartier. 17.15 Muziek in vrije tijd.
NCRV: 18.04 Geloven in muziek.
18.45 Orgelconcert. 19.15 Klassiek
in vogelvlucht. 20.02 Avondconcert
I. BBC Symphony Chorus en Orch.
met piano en sol.; 21.30 II. Muz.
voor accordeon, basklarinet en
saxofoon. EO: 22.30 Orgelbespeling.
23.00 Het Duitse oratorium. 23.30
Songs of praise. 0.00-1.00 Vier na
middernacht
RADIO 5
Elk heel uur t/m 18.00 en 23.00
Nieuws. NOS: 6.45-6.50 Mededelin
genrubriek met uitgebreid weerbe
richt en scheepvaartberichten. 7.05
NOS Sportief. 7.30 Vroeg op 5.
IKON: 8.50 Snippers. NOS: 8.55 Wa
terstanden. VPRO: 9.02 VPRO's
dinsdag op 5, met om 9.02 Het
gesprek; 9.45 Instituut Schreuders;
10.02 Gied Jaspars vertelt; 10.42 De
jazz van Pete Felleman; 11.02 Ste
nendes aanstoots; 11.30 De vrolijke
wetenschap; 11.55 Vrije geluiden;
12.02 Het debat: De omgekeerde
wereld; 12.50 Het Niek Stein-ar-
chief; 13.10 De documentaire: Aard
se zaken) 14.02 Passages passan
ten; 15.02 Boeken; 16.02 Kunst-
wacht. NOS: 17.10 Radio UIT. PP:
17.50 WD. KRO: 18.02 Tot uw
dienst. EO: 1900 Waar waren we
ook alweer? NOS: 19.15 Nieuws en
actualiteiten ih het Turks. 19.50
Nieuws en actualiteiten in het Ma
rokkaans en Berbers. 20.40 Nieuws
en actualiteiten in het Chinees. TE-
LEAC: 21.00 Op verhaal. 22.00 -Oiga!
Spaans voor vakantie. 22.30
Deutsch Direkt. NOS: 23.07-24.00
Met het oog op morgen
OMROEP BRABANT
ANP-nieuws: zie Radio 1. 7.05 Bra
bants nieuws, actualiteiten en de
krant in Brabant. 7.55 Weerman
Johan Verschuuren. 8.08 Brabants
nieuws. 8.10 Radio Nieuws Centra
le. 8.33 Brabants nieuws en actuali
teiten. 8.55 Weerman. 9.03 Bra
bants nieuws. 9.07 Muziekkiosk.
10.03 Brabants nieuws. 10.07 Draai
bank. 11.03 Brabants nieuws. 11.07
Van harte. 12.05 Brabants nieuws
en actualiteiten. 12.55 Bericht voor
boer en tuinder. 13.08 Brabants
nieuws. 13.10 Radio Nieuws Cen
trale. 13.32 Brabants nieuws. 13.34
Muziek, Brabantse produkties.
14.03 Brabants nieuws. 14.08 Mu
ziek met om 15.03 en 16.03 Brabants
nieuws. 17.05-18.00 Brabants
nieuws, actualiteiten, service, pro
vinciale agenda en nieuwsover
zicht