DE STEM Monty Python 25 jaar halfgaar Kasan-opera maakt een diepe indruk And now for something completely different, it's... Nucleodanza en Basterd in Roosendaal afgelast SUSKE WISK HAMBONE Dertig jaar Roman Cieslewicz IN BEELD Decorkunst DESTEM Geen geld voor reis Argentijnse dansgroep UIT GIDS A ÜV/£3 Talent wordt absoluut niet gekoesterd in Nederland" Ben Cramer, musical-ster Gids Eindelijk kan de stapel zelf-opgenomen videot apes weg. Aangezien de BBC deze maand 25 jaar geleden de allereerste Monty Python uitzond, is nu de hele eerste serie Monthy Python-afleve ringen uitgebracht op (vier) koop-videobanden; compleet met ondertite ling en inventarisatie. Wie meer wil kan het krijgen; ook de hoofd films zijn beschikbaar. Maar nu eerst, for some thing completely diffe rent, it's... Door Max Steenberghe Is het leuk als om de drie minu ten een schaap vanuit het niets uit de lucht komt vallen? Nee. Behalve als Monty Python het doet. Dan liggen hele volksstam men te schuddebuiken voor de buis. Schaterend als ware het the funniest joke in the world, die in een andere aflevering dermate hilarisch blijkt dat iedereen die de mop leest, zich letterlijk doodlacht. De papagaaien-scène, het minis terie van de gekke loopjes, het Houthakkers-lied, nudge-nudge, de Albatros, de Spaanse inquisi tie: het zijn klassieke Python scènes. Ze omschrijven heeft niets leuks, het' is alleen leuk als Python het doet. En dat is een van de weinige regels die voor Python gelden. Want Python-humor liet zich niet binden door regels. Python ging alle kanten op. Brak alle regels. „De kansen waren le vensgroot dat het publiek ons zou veroordelen, zelfs kruisi gen", lacht John Cleese. Cleese praat niet graag over zijn Python-tijd, net zo min als ande re ex-Pythonners. „Het heeft nog geen vijf jaar geduurd, maar ik moet er al twintig jaar over praten. Het was leuk, maar moet De mannen van Monty Python in een scène uit de film 'The meaning of life'. foto harry klooster niet worden overschat." Eric Idle: „We begonnen als stoute schooljongens die zich giechelend in een hoekje afzijdig hielden van de gevestigde orde. Maar toen we medailles op onze borst gespeld kregen wegens het 'baanbrekend werk in het door breken van bestaande barrières', begonnen we onszelf serieus te nemen. En dat hadden we nooit moéten doen." Series Net als Fawlty Towers - de enige serie die Python overtreft - is de reputatie van het Flying Circus groter dan de werkelijke om vang. Er zijn vijf series van 13 afleveringen gemaakt; Cleese liep weg na de derde en halver wege de zesde hield ook de rest het voor gezien. Wel verschenen er nog boeken, platen en vooral films. Maar 'pure Python' is zeldzaam. Python ontstond achter de schermen van David Frost. Deze starre presentator had zestig schrijvers in dienst, waaronder Terry Jones, Michal Palin, en Graham Chapman. Zij konden bij lange na niet al hun eieren kwijt, daar hun humor veel te absurdistisch was voor Frost. Met gelijkgestemden Cleese, Eric Idle en striptekenaar Terry Gilli am kregen ze een eigen show. Geweldig dronken werd het team de avond dat ze de aller eerste aflevering inleverden bij de conservatieve BBC. Haast tot hun verbijstering werd het zon der ingrepen goedgekeurd, al werd de uitzendtijd geen acht, maar elf uur. Een deel van het publiek was desondanks furieus, hetgeen Python een nieuwe run ning gag opleverde: de Ingezon den Brief. Geen formule Een formule was er niet, en'een verklaring voor het succes is er evenmin. De zes komieken zaten eenvoudigweg rond de tafel en gooiden alles erop.- Dat werd vervolgens door het team óf af geveegd óf aangevuld. Jones: „De basis van alles was onze vriendschap. Niemand vatte kri tiek persoonlijk op, alles kon en alles was voor het hoger goed." Veel sketches kwamen ook tot- stand binnen kleinere teams. Jo nes en Idle werkten veel samen en vooral als Cleese en Chapman samen waren, ontstond er goud. Niet dat de twee vrienden wa ren. Integendeel. De op zich con servatieve Cleesè was diep geshockeerd door Chapmans ho moseksualiteit. Alles kon bij Python. Hoe zwar ter de humor, hoe leuker het was. Doodgravers en debielen hollen enthousiast over het scherm. Alleen vrouwen komen weinig voor, waarschijnlijk om dat de heren zelf zoveel leuker de vrouwenrollen speelden. Waren de botsingen eerst nog creatief, later werden ze verstik kend. Cleese stapte als eerste op. Hij wilde meer structuur in de chaotische uitzendingen. De ove rige vijf hadden genoeg van zijn autoritaire gedrag en schoven hem buiten. De BBC had alle vertrouwen in het resterende team, al werd de titel ingekort tot 'Monty Python' om het ver schil aan te geven. Cleese treurde er niet om en investeerde 1200 gulden in Video Arts Ltd, een bedrijfje dat in structiefilms maakte. Hij ver kocht het vijf jaar geleden voor 150 miljoen gulden. Zijn eigen gedragsproblemen werkte hij eerst uit in Fawlty Towers (Cleese was zeker zo nerveus als Basil) en later in psychoterapie waar hij twee boeken over schreef. Films Python kabbelde nog twee jaar door, maar stierf een stille dood halverwege het zesde seizoen. Het gevolg was typisch Python: de vrienden zochten elkaar weer op. Bevrijd van het juk was er weer plaats voor creativiteit: het zestal maakte films als The holy grail, The meaning of life, And, now for... en The life of Brian. De laatste - een parabel naar het Nieuwe Testament- is volgens Cleese hun meesterwerk, maar deed aanvankelijk alleen maar stof opwaaien. Dat is inmiddels alweer gezakt, en de füm heeft het grootste succes in Jerusalem waar hij al sinds de première dagelijks volle zalen trekt. Not the 9-o'Clock News maakte er een sketch van waarbij een Cleesefan een Christusfilm af kraakt als verholen parodie op Python. („Zelfs de initialen zijn niet heilig; iedereen weet dat JC niet voor Jesus Christus staat, maar voor John Cleese"). De films deden het team later weer uiteenvallen: ieder maakte eigen rolprenten met zacht ge zegd zeer Uiteenlopend succes. Soms steken ze elkaar een hel pend handje toe, maar echt sa menwerken hebben de Pythons nooit meer gedaan. Er 'was een plan voor een speciale uitzen ding bij het twintigjarig jubi leum, maar die werd wreed om zeep geholpen door de plotse dood van Chapman. Er bestaan opnamen van diens crematie plechtigheid waarin een stoïcijn se Cleese zijn speech opent met een hartgrondig 'fuck'. „Ik weet dat Graham het me nooit zou vergeven als ik deze kans niet aangreep om de eerste in de wereld te zijn die 'fuck' zegt op Dertig jaar grafische vormge ving in De Beyerd door één en dezelfde hand, vanuit verande rende artistieke opvattingen maar vooral van hoge kwaliteit. Zaal na zaal, muur na muur en vitrine na vitrine. Het gaat over de tentoonstelling van de Pools- Franse vormgever Roman Cies lewicz (1930) die een overzicht geeft van dertig jaar grafische vormgeving. Een tentoonstelling die tot stand is gekomen in samenwer king met het Centre Pompidou in Parijs. Een rondgang door de zalen van De Beyerd voert langs affiches en boekomslagen die soms heel bekend zijn en die opvallen door him vertrouwd heid. Maar het meeste is voor Nederland nieuw, voor een an dere plaats en een andere cul tuur ontworpen. En toch, er is ook dan sprake van een onge wone gewoonheid. Wat gewoon is, dat is het medium: het affi che, met name. Je beseft ineens dat je levend in de bewoonde Westeuropese we reld overal om je heen affiches ziet. Iedere persoon of instelling die denkt publiekelijk wat te zeggen te hebben, doet dat bij voorkeur per affiche. Een goed koop en democratisch middel, waarvan de overdaad de doel treffendheid overigens nogal is gaan schaden, de laatste tijd. Winkeldeur, muppie, muur, raam, etalage: geen ogenschijn lijk lege plek blijft onbenut om te plakken. Het affiche is de verpakking geworden van onze stadscultuur. Die vaststelling brengt ons di- rekt bij het ongewone van deze presentatie. Hier in De Beyerd zie je een massa drukwerk bij elkaar van ongewone kwaliteit. De ogen die gewend zijn ge raakt aan de erosie van grafi sche kwaliteit die we om ons heen zien, worden nu aange naam getroffen door een hoog artistiek niveau dat dus ook mogelijk is. Wat je ziet is een overzicht van dertig jaar. Hot news zijn de gedrukte teksten bijgevolg niet meer. Ze zijn de beperkende aktualiteit ontstegen en infor matief hebben ze dus niet veel Door Frits de Coninck waarde meer. De teksten van de affiches zijn puur grafische vormgeving geworden, samen met de illustraties, catalogi enz. Het drukwerk is daarmee beeld geworden. Roman Cieslewicz is in 1930 geboren in Polen, waar hij heeft gestudeerd aan de Academie voor Schone Kunsten in Kra- kau. Hij is oud genoeg om in zijn begintijd nog beïnvloed te kunnen zijn door het Construc tivisme. Deze kunstopvatting was in aanvang niet eens be doeld als een stijl of een kunst vorm op zichzelf. Ze was heel direkt verbonden met het revolutionaire commu nisme en wilde niets te maken hebben met de esthetiek van de aristocratie. Heldere, eenvoudi ge vormen met een puurheid die de elementaire vorm eigen is en vooral geen ornamentiek en tierelantijnen van de kunst uit het verleden. De kunstenaar moest een bij drage leveren aan de fysieke en intellectuele behoeften van de maatschappij. Hij maakte daar toe gebruik van machinale pro- duktie, architectonische tech nieken en grafische en fotogra fische middelen. In dat politieke en culturele klimaat stond de wieg van ontwerper Cieslewicz, en die afkomst is nog altijd zichtbaar.._ In de jaren zestig is Cieslewicz naar Parijs gegaan en werd art director van het vrouwenweek blad Elle. Zijn roem ontwikkel de zich snel. In de jaren zeven tig raakte Frankrijk overspoeld met de beelden van Cieslewicz. Zijn grafische werk had een grote invloed op het culturele en politieke leven. De geest van moderniteit waarvan Frankrijk in de ban was, gistte ook in hem. Naast werk in opdracht maakte hij ook kleine foto-collages die hij als vrij artistiek werk in galeries tentoonstelde. Een aan tal daarvan hangt ook in De Beyerd. Een collage van hem is een vrij spel met bestaande beelden. Niets is veilig voor zijn beeldgeile handen, en zeker niet als het motieven zijn uit de Renaissance. Zijn manier van analyseren en monteren zorgt voor een deso riëntatie in onze voorstelling van de Renaissance. In negen fotografische bewerkingen van het portret van Mona Lisa speelt hij met een monument uit onze cultuur. Hij knipt een reep uit haar gelaat, verdubbelt of verdrievoudigt de neus, hij zet de schedel schuin op het hoofd of monteert het gezicht van een ander in de figuur van Mona Lisa. Niets is heilig. Roman Cieslewicz is een regis seur die beelden zoekt en maakt en die door montage op een andere plaats zet. Bij voorkeur op een plaats waar ze nog nooit gestaan hebben. Het is de vrije associatie die blote voeten on der een viaduct zet of een sche del toont waar je een vagina verwacht. Dat is een spel dat vooral te begrijpen valt in het zicht van zijn uiteindelijke boe komslagen,-affiches, illustraties enz. Dan gaat het erom dat de ont werper dat ene pakkende beeld vindt en een kernachtige tekst. Tekst en beeld: helder en een voudig van vorm, maximaal van uitdrukkingskracht. Geen letter teveel, geen beeldelement te weinig. Vooral het affiche dat snel bekeken wordt, moet het hebben van een grote effectivi teit, Het is naar buiten gericht, en dat is een groot cultureel-so- ciologisch verschil met het con ventionele kunstwerk dat aller eerst in zichzelf bestaat. De grafisch ontwerper is veel meer communicatief: hij zet het pu bliek aan, roept op, kritiseert, informeert, beledigt en zo meer en altijd langs de kortste weg. Elke omweg ontkracht de bood schap. In één blik moet de boodschap duidelijk zijn en daarom is het beeld zo belang rijk. Deze tentoonstelling van grafi sche ontwerpen van de invloed rijke Cieslewicz versterkt het pleidooi voor een apart museum in Nederland met een vaste col lectie. En waar anders dan in de ruimte van De Beyerd Het is Grafisch werk van Roman Cieslewicz in de Beyerd. de enige kunstinstelling die ge regeld en van niveau grafische vormgeving toont. Maar geen eigen collectie kan opbouwen. Direkter nog dan de beeldende kunst waar ze een bloedband mee heeft, geeft de grafische vormgeving een beeld van een tijd, via middelen die heel dicht bij ons liggen en waar we dage lijks mee te maken hebben, of we willen of niet. Roman Cieslewicz in De Beyerd tot 31 oktober, Boschstraat 22, Breda. Watde Amsterdamse Maud Verbruggen in galerie Liesbeth Lips presenteert, is naar eigen zeggen bepaald door en geïnspi reerd op de restauratie van haar huis in Amsterdam. Wat we zien zijn grote collages, in kar tonnen dozen verpakt, die rechtop tegen de muur staan. En wat het eerst opvalt is de installatie op de vloer van 65 kleine kartonnen doosjes, 'keu rig in het gelid van vijf rechte rijen. Die grote collages hebben nog een beeldende verdienste. Alhoewel, bij de derde heb je het ook wel gezien. De verras sing is dan verdwenen en wat dan rest is voorspelbaarheid en herhaling. De kunstenaar maakt haar eigen cliché. De voorzijde van de portfolio is eigenlijk nog het leukst. De foto van een plafondengeltje met daarnaast de tekst 'My home is my castle' en een signatuur van Maud Verbruggen. Erin verpakt zit een grote aluminium plaat waarop fragmenten papier en foto's geplakt zijn die alle van doen hebben met haar huis in Amsterdam. Het huis dateert uit de tijd van het Twaalfjarige Bestand in de Tachtigjarige Oorlog en is na tuurlijk een versteende geschie denis. De muren zijn tot het materiaal gemaakt van de kun stenaar via beschildering en fo to. De afbeeldingen daarvan zijn met schaar en lijmpot om gevormd tot wat collage heet. Weinig zeggend en vooral ge makkelijk. Althans, als je deze presentatie beschouwt vanuit een artistiek uitgangspunt. Aan de juistheid van zo'n beschou wing valt heel wat te twijfelen. De verwarring ontstaat doordat een galeriehoudster als Liesbeth Lips hiervoor haar ruimte leent. De dingen die je nu en hier ziet, ben je in eerste instantie ge neigd te meten aan de kwaliteit van wat je gewend bent. En dat is voor deze Maud Verbruggen teveel eer. Wellicht moet je dit soort knip- en plakwerk alleen maar zien als vrije probeersels van een interieurverzorger. Leuk om te doen, maar te flauw om als beeldende kunst te pre senteren. Maud Verbruggen tot 31 okto ber bij Liesbeth Lips, Academies ingel 36, Breda ('s zondags open van 13.00 tot 17.00 uur en op afspraak: 076-205736). DINSDAG 27 SEPTEMBER 1994 DEEL D Schitterende voorstelling in Bergen op Zoom een begrafenis." Even later zingt het vijftal met tranen in de ogen het Brian-lied 'Always look at the bright side of life'. Nadeel Boeken zijn volgeschreven over de invloed van Python op de gehele Engelse humor. De com binatie van Oxbridge-snobbery met satire, surrealisme en absur disme was en is uniek. En dat was het nadeel ervan. De kwali teit van Python werkte even ver stikkend op het genre als De Grote Drie of beter: Van Kooten en Dè Bie lange tijd op het Nederlandse cabaret. Pas het af gelopen decennium is de Engelse humor nieuw leven ingeblazen door (schrijver) Ben Elton, en diens Young Ones, Not The Nine 'O Clock News en derivaten als Blackadder, Alan B'stard en Smith Jones. Het onderwerp Python blijft echter taboe voor de ex-Python ners. Cleese loopt weg als inter viewers hem prijzen voor zijn Minister van Gekke Loopjes. Hij heeft de sketch destijds bij toe val opgenomen, want deze was geschreven door Idle, die de dag zelf ziek was. Slechts éénmaal heeft Cleese hem herhaald: toen hij in Brighton uit een hotellift stapte en tegen een fanfare aanliep die zich in de lobby had verzameld voor het Conservatieven-con gres. De blazers barstten spon taan uit in de Python-herken ningsmelodie Pomp and Circum stance waarop Cleese met een silly walk onder daverend ap plaus de lobby uitbeende. Die zelfde avond ontplofte de voor gevel van het gebouw bij een IRA-aanslag op Thatcher. „Zie je wel", aldus Cleese. Behalve de videocassettes ver schijnen er ook boeken over Monty Python. 'The life of Python' van George Perry brengt 25 jaar Python in beeld 44,10) en 'The fairly incomplete and rather badly illustraded Monty Python Song Book' (ver schijnt in oktober). Bei de boeken worden geïmporteerd door Nilsson&Lamm. Bergen op Zoom - Stads schouwburg De Maagd. Staatsopera Tatarstan met Boris Godoenov. Muziek en libretto: Modest Moessorgski. Dirigent: Vladimir Vasiljev. Regie: Gennadi Pankov. De cor: Victor Nemkov. Kos tuums: Ljoedmila Bolkova. Gezien: zondag 25 september. Door Sjef Huismans Oostblokgezelschappen verove ren West-Europa. Dat is inmid dels een bekend gegeven. En dat zij kwaliteit in huis hebben be wees ook deze maand weer de Kirov-opera. Na het zien van het Academisch Opera- en Balletge zelschap Musa Dshalil uit de Tartaanse hoofdstad Kasan mo gen we stellen dat we dit ensem ble een artistieke evenknie mo gen noemen, gezien de indruk wekkende prestatie die zij hier hebben verricht. Het is een gou den vondst van enkele scoutende theaterdirecteuren. Moessorgski's muziek met zijn vele dramatische aspecten, zijn gewaagde harmonieën en ge spannen chromatiek is op zich al boeiend. Maar het produkt dat nu op de bühne stond, imponeer de als totaalgebeuren. Schitte rende stemmen, een gedreven or kest, machtige koorpartijen, sprankelende, oogverblindende kostuums en plaatjes van decors (replica's van de originele vorm geving van Fjodor Feodorovki uit het Bolshoi-theater). Gekozen werd voor de gewijzig de tweede versie die precies 120 jaar geleden zijn première in St.-Petersburg beleefde. Proloog en vier bedrijven, waarbij de zogenaamde Ragoni-scènes uit de derde acte werden geredu ceerd tot één verkorte tuinscène met polonaise en duet Marina- Dmitri. Men maakt zo nu en dan wel eens voorstellingen mee waarbij de toeschouwer op het puntje van zijn stoel gretig en geboeid het gebodene inademt. Welnu dit was zo'n avond. De acteurs uit Tatarstan beschikken niet alleen over stemmen van wereldfor- maat maar daarnaast hebben zij dramatische zeggingskracht die hun vertolking doet uitstijgen boven het gewone acteren. Een uitzondering moeten we maken voor Chaidar Bigitsjev als Dmit ri die zijn mooie tenor geen visu ele ondersteuning kon geven. Joero Borisenko was een kei van een Boris die naast de natuurge trouwe muzikale uitbeelding van het gesproken woord (eigen aan Moessorgski) ook dramatisch de door wroeging verteerde tsaar met fraai' ingehouden passie speelde. Uitschieter was zeker ook Vjatsjeslav Loechanin als de monnik Pimen met een bas warm als een haardvuur in d( winter. Alle stemmen hadden het Slavi sche timbre. En in de rol van Sjoeski als de sluwe manipulator kwam.diens hoge tenor prima tot zijn recht. Galina Lastovka zette een stralende, dominante Marina neer en ook de andere damesrol- len waren overtuigend fraai. Het duo Varlaam-Misaïl zorgde voor de komische noot, waarbij Said Rainbokov van zijn drinklied een hoogstaand muzikale act maakte. Joeri Petrov tenslotte maakte grote indruk met zijn klaagzang over Boris en het arme Rusland, Het koor, Russisch van coloriet, muntte uit in uniformiteit en beheersing van de ver uiteenlo pende dynamiek. Vladimir Vasil jev is een dirigent die met over tuiging fijne nuances weet aan te brengen en waarop koor en so listen blindelings kunnen ver trouwen. Van onze kunstredactie Roosendaal - In schouwburg De Kring in Roosendaal moeten twee voorstellingen worden afgelast. Cabaret Basterd moet aanstaande vrijdagavond verstek laten gaan wegens een armbreuk van Robert Spaapen, de helft van het duo. De Argentijnse dansgroep Nucleodanza heeft haar hele toernee naar West-Europa afgezegd. Op 20 oktober zou Nucleodanza optreden in De Kring maar het Duitse impresariaat acht de toernee financieel niet haalbaar nu de Argentijnse regering de overtocht niet langer wil meebe talen. Het is de impresario niet gelukt om meer Europese voor stellingen van het Argentijnse gezelschap te boeken. Daardoor hadden de kosten over veel meer theaters gespreid kun nen worden. Het is nog onbe kend of Nucleodanza, dat al meermalen West-Brabant be zocht, voortaan helemaal niet meer de oceaan zal oversteken. Er wordt in De Kring geen ver vangend programma aangebo den. Dat is wel het geval met het programma van cabaretduo Bas terd aanstaande vrijdagavond. In plaats daarvan komt nu een cabaretdubbelprogramma met Kees Torn en het duo Ajuinen en Look naar De Kring. De 27-jarige Torn, die dit jaar de jury- en de publieksprijs van het Leids Cabaret Festival won, was eerder al bij de Stichting Kader in Roosendaal te zien. Ajuinen en Look, dat optreedt met het programma De fiets van Marleen won prijzen- op het Groninger Cabaretfestival en het Amster dams Kleinkunstfestival. FILMS GOES - Grand Theater 20 u. Beverly Hills Cop 3. s HULST - De Koning van Engeland x 20 u. Clear and present danger. 20 u. Wolf. 20 u. Speed. 20 u. I love trouble. 20 u. Forrest Gump. MIDDELBURG - Stichting Cinema 20 u. La Ardilla Roja. VLISSINGEN - Alhambra 1 20 u. Forrest Gump. - Alhambra 2 20 u. Clear and present danger. - Alhambra 3 20 u. Speed. - Alhambra 4 20 u. Four weddings and a funeral. ANTWERPEN Metropolis Zaal 1 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Chasers. Zaal 2 - 14.30, 17, 20 u. Blank check. 22.30 u. Intersection. Zaal 3 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Wolf. Zaal 4 '- 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Four weddings and a funeral. Zaal 5 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Speed. Zaal 6 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. True lies. Zaal 7 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. True lies. Zaal 8 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Beverly Hills Cop 3 Zaal 9 - 14.30, 20 u. Schindler's list. Zaal 10 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Maverick. Zaal 11 - 14.30 en 20 u. Wyatt Earp. Zaal 12 - 14.30, 17, 20 u. The Pelican brief. 22.30 u. Blink. Zaal 13 - 14.30, 17, 20 u. Sha- dowlands. 22.30 u. What's eating Gilbert Grape. Zaal 14 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. The Flintstones. Zaal 15 - 14.30 u. Thumbelina. 17, 20 en 22.30 u. The getaway. Zaal 16 - 14.30, 17 u. The next karate kid. 20 en 22.30 u. Love, cheat steal Zaal 17 - 14.30, 17 u. De Aristo- lratton 20 en 22.30 u. Wolf. Zaal 18 - 14.30, 17, 20 en 22.30 a Leon. Zaal 19 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. The client. Zaal 20 - 14.30, 17, 20 en 22.30a Renaissance man. Zaal 21 - 14.30, 17, 20 en 22.30 a The crow. Zaal 22 - 14.30, 17, 20 en 22.30 a Escape from Absolom. GENT - Decascoop 14.30,17, 20 en 22.30 u. Wolf. 14.30,17, 20 en 22.30 u. Leon. 14.30,17, 20 en 22.30 u. True lies, 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Renais- sance man. 14.30 en 20 u. Wyatt Earp. 22.30 u. Chasers 14.30,17, 20 en 22.30 u. The client. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Speed. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Beverly Hills Cop 3. 20 u.- Maverick. 22.30 u. The crow. 20 u. The Flintstones. 20 en 22.30 u, The getaway. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. 4 Wee- dings a funeral. 14.30 u. Schindler's List. KNOKKE - Beverly Screens 20 u. True lies. 20 u. Wolf. 20 u. Speed. 20 u. Wyatt Earp. RADIO 1 fik heel uur en 7.30, 8.30, 12.30, 13.30, 17.30, 18.30 en 6.30 Nieuws KRO: 7.07 Echo. 9.05 Dingen die gebeuren (M/V). NCRV: 12.07 Hier en Nu (12.45 Agrarische actualitei ten). V00: 14.05 Nieuwsradio. TROS: 19.04 Interaktief. 20.04 Klan tenservice. V00: 22.04 Sportradio. NOS: 23.07 Met het oog op morgen. VARA: 0.04 For the record. 2.02 Geen tijd. 5.02-7.00 Ochtendhumeur RADIO 2 Elk heel uur Nieuws. AVRO: 7.04 Sugar in the morning. 9.04 Arbeids vitaminen op 2. 12.04 Het hart van twee. 14.04 Dartell op dinsdag. 17.04 Fileradio. EO: 18.04 Alle men sen. 19.04 De gouden greep. 20.04 CD wijzer. AVRO: 21.04 Toppers van toen. 22.04 Andermans veren.- VPRO: 23.04-24.00 Wat zegt ze J RADIO 3 Elk heel uur Nieuws. AKN: 6.04 Breakfast-club. 9.04 Arbeidsvitami nen. VARA: 12.04 Denk aan Henk. 14.04 Carola. AKN: 15.04 The magie friends. V00: 17.04 Rinkeldekinkel. NOS: 18.04 De Avondspits. EO: 19.04 Spoor 7. AVRO: 20.04 Forza. VPRO: 21.04 Villa 65. TROS: 0.04 Nacht wacht. NOS: 2.02 Papa is wakker. AKN: 4.02-6.00 Pyjama FM RADIO 4 Om 7.00, 8.00, 13.00, 18.00 en 20.00 Nieuws. TROS: 7.02 Een goede mor gen met Ank Reinders, zangeres en zangpedagoge. 9.00 Muziek voor* miljoenen. 11.00 Ochtendconcert I. Radio Symf. Ork. Saarbrücken met piano's. 11.45 Ochtendconcert II. Pianomuz. 13.04 Nieuwe klassieke cd's/Oe klassieke top 10.14.00 Mid dagconcert. Le nozze di figaro (akte I en II), opera van Mozart, NCRV: 16.00 De Nederlanden. Stad der opbouwers. 17.00 Leger des Heils- kwartier. 17.15 Muziek in vrije tijd. NCRV: 18.04 Geloven in muziek. 18.45 Orgelconcert. 19.15 Klassiek in vogelvlucht. 20.02 Avondconcert I. BBC Symphony Chorus en Orch. met piano en sol.; 21.30 II. Muz. voor accordeon, basklarinet en saxofoon. EO: 22.30 Orgelbespeling. 23.00 Het Duitse oratorium. 23.30 Songs of praise. 0.00-1.00 Vier na middernacht RADIO 5 Elk heel uur t/m 18.00 en 23.00 Nieuws. NOS: 6.45-6.50 Mededelin genrubriek met uitgebreid weerbe richt en scheepvaartberichten. 7.05 NOS Sportief. 7.30 Vroeg op 5. IKON: 8.50 Snippers. NOS: 8.55 Wa terstanden. VPRO: 9.02 VPRO's dinsdag op 5, met om 9.02 Het gesprek; 9.45 Instituut Schreuders; 10.02 Gied Jaspars vertelt; 10.42 De jazz van Pete Felleman; 11.02 Ste nendes aanstoots; 11.30 De vrolijke wetenschap; 11.55 Vrije geluiden; 12.02 Het debat: De omgekeerde wereld; 12.50 Het Niek Stein-ar- chief; 13.10 De documentaire: Aard se zaken) 14.02 Passages passan ten; 15.02 Boeken; 16.02 Kunst- wacht. NOS: 17.10 Radio UIT. PP: 17.50 WD. KRO: 18.02 Tot uw dienst. EO: 1900 Waar waren we ook alweer? NOS: 19.15 Nieuws en actualiteiten ih het Turks. 19.50 Nieuws en actualiteiten in het Ma rokkaans en Berbers. 20.40 Nieuws en actualiteiten in het Chinees. TE- LEAC: 21.00 Op verhaal. 22.00 -Oiga! Spaans voor vakantie. 22.30 Deutsch Direkt. NOS: 23.07-24.00 Met het oog op morgen OMROEP BRABANT ANP-nieuws: zie Radio 1. 7.05 Bra bants nieuws, actualiteiten en de krant in Brabant. 7.55 Weerman Johan Verschuuren. 8.08 Brabants nieuws. 8.10 Radio Nieuws Centra le. 8.33 Brabants nieuws en actuali teiten. 8.55 Weerman. 9.03 Bra bants nieuws. 9.07 Muziekkiosk. 10.03 Brabants nieuws. 10.07 Draai bank. 11.03 Brabants nieuws. 11.07 Van harte. 12.05 Brabants nieuws en actualiteiten. 12.55 Bericht voor boer en tuinder. 13.08 Brabants nieuws. 13.10 Radio Nieuws Cen trale. 13.32 Brabants nieuws. 13.34 Muziek, Brabantse produkties. 14.03 Brabants nieuws. 14.08 Mu ziek met om 15.03 en 16.03 Brabants nieuws. 17.05-18.00 Brabants nieuws, actualiteiten, service, pro vinciale agenda en nieuwsover zicht

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1994 | | pagina 18