Tataren komen naar Bergen op Zoom
Nederlandse Reisopera van start met Bernsteins 'Candide'
'Er moet een zekere afstand blijven'
UIT gids
suske wish
hambone
de stem
s ipestem
Bijzondere 'Stoel' en
'Zondagskinderen'
voor Columbinehuis
Gouden Theaterdansprijs
voor Jeanette Vondersaar|
GIDS
Staatsopera van Kazan brengt spektakelstuk 4Boris Godoenov'
Zaal voor
stand-up
comedians
Rutger Hauer, centraal op Nederlands Film Festival, haat interviews
ÜAEk
Irr kpud een
extra ba.
VRIJDAG 23 SEPTEMBER 1994
Door Ido Broersma
Het kersverse Enschedese gezel
schap De Nederlandse Reisopera
(DNR) presenteert morgen z'n eer
ste produktie: 'Candide' van Leo
nard Bernstein. Het is de eerste keer
dat deze opera in ons land door een
professioneel gezelschap wordt uit
gevoerd.
Als er een voorbeeld moet worden gege
ven van een muziektheaterstuk dat op
de grens ligt van opera en operette of
zelfs musical dan is het Leonard Bern
steins 'Candide' wel. Deze grote twin-
tigste-eeuwse dirigent, wereldberoemd
geworden door zijn musical 'West Side
Story', liet om uiteenlopende redenen
zijn 'Candide' in meerdere bewerkingen
verschijnen.
Het grote succes voor de Amerikaanse
componist met zijn muzikale drama
kwam eigenlijk pas in 1988, twee jaar
voor zijn dood, toen de Scottish Natio
nal Opera zich erover ontfermde. Met
dirigent John Mauceri had hij er naar
Hugh Wheelers libretto aan gesleuteld.
Van een kleine orkestbezetting was het
weer naar een grote bezetting gegaan.
Deze uitgebreide versie is door De Na
tionale Reisopera aangekocht en deze
wordt tijdens de komende tournee door
ons land uitgevoerd. Ook een Brits trio,
dat bij de Schotse produktie was be
trokken - regisseur Dafydd B urne-Jo
nes, destijds regie-assistent, belichter
David Cunningham en choreograaf
Anthony van Laast - is voor de pro
duktie van DNR overgenomen.
Liever had het gezelschap een compleet
nieuwe produktie gemaakt, maar er was
een te korte tijd van voorbereiding. „Je
moet echter niet te vaak een produktie
overnemen, want dan hoef je maar één
man in dienst te nemen die alleen de
produkties gaat kijken en kopen. 'Dat
kan m'n grootmoeder ook', heeft Guus
Mostart, de eerder beoogde artistiek
directeur, erover gezegd," stelt Menno
van Duuren van DNR. „En je moet ook
geen subsidiegeld naar het buitenland
exporteren, want dat is het dan feite
lijk."
In de operawereld komt het vaker voor
dat een produktie wordt aangekocht.
Dat gebeurt vooral om de kosten te
drukken. In dit geval komt dat bij DNR,
met voor dit jaar een voor een operage
zelschap gering budget van 10 mil
joen, praktisch zeer goed uit. Het nieu
we gezelschap is pas opgericht en er
waren nog perikelen met de opheffing
van Opera Fortlm en het Forum Filhar
monisch Orkest.
Uit die erfenis komt ook voort dat Het
Gelders Orkest als speelverplichting de
'Candide'-produktie met zo'n vijftig
musici begeleidt. De politiek bepaalde,
feitelijk tegen de zin van de toenmalige
minister van cultuur, Hedy d'Ancona,
in, dat er naast Het Gelders Orkest in
Arnhem een orkestvoorziening in En
schede moest blijven bestaan. Dit eer
der opgerichte Orkest van het Oosten en
Het Brabants Orkest moeten de twee
volgende operaprodukties van DNR in
dit seizoen begeleiden.
De decors en kostuums naar ontwerp
van Richard Hudson zijn ook uit Schot
land naar ons land overgebracht. De
kostuums moesten worden vermaakt
naar de Nederlandse bezetting, met te
nor Marcel Reijans als Candide en so
praan Elena Vink als Cunegonde in de
hoofdrollen.
'Candide' gaat 24 september in de
Twentse Schouwburg in Enschede in pre
mière en is verder o.a. op 4 oktober in het
Theater aan de Parade Den Bosch, 11
oktober in Stadsschouwburg Utrecht, 13
oktober in Rotterdamse Schouwburg Rot
terdam en 15 oktober in Schouwburg Eind
hoven.
Van onze kunstredactie
Er is meer vraag naar opera
dan aanbod. De paar Neder
landse ensembles kunnen het
werk niet aan en daarvan zijn
de kleinere schouwburgen in
de provincie als eerste de du
pe. Zij kunnen de hoog opge
schroefde uitkoopsommen
van de nieuwe Reisopera
nauwelijks meer aan en de
artistieke leiding van zo'n en
semble is nog slechts zelden
bereid een voorstelling te
produceren die ook op de
kleinere provinciepodia tot
zijn recht kan komen.
Buitenlandse gezelschappen zijn
creatiever. De beperkingen van
financiële en technische aard
vormen voor hen eerder een uit
daging dan een belemmering. De
Tataarse opera van Kazan, een
miljoenenstad op het uiterste
puntje van Europees Rusland,
komt graag naar Nederland.
Zondagavond .aanstaande bij
voorbeeld met Modest Moess-
orgski's 'Boris Godoenov' naar
De Maagd in Bergen op Zoom.
Een kleine maand later, 22 okto
ber, zijn de Tataren weer terug.
Dan wordt Verdi's succeswerk
'Rigoletto' in De Maagd opge
voerd.
De samenwerking tussen de
Wolgastad Kazan en Bergen op
Zoom beperkt zich niet alleen
tot opera. Op de Nederlandse
podia is er ook schaarste aan
groot gemonteerde klassieke bal
letten. De Staatsopera van Ka
zan voorziet eveneens in deze
behoefte. Op 3 februari wordt
'Het Zwanenmeer' gepresenteerd
en op 8 april 'La Bayadère'.
Bizar
'Boris Godoenov', Moessorgski's
enige volledige opera, gaat terug
op een toneelstuk van Poesjkin
en behandelt een van de meest
bizarre episoden uit de Russi
sche geschiedenis van de 16e en
17e eeuw. Godoenov, zwager van
tsaar Feodor, zoon van de be
ruchte Ivan, heeft de troonop
volger, de jonge prins Dmitri
laten vermoorden om zelf de
macht over te kunnen nemen.
Als het zo ver is, duikt er- in
Polen een weggelopen monnik
op die zich uitgeeft voor de
doodgewaande prins. Met de
hulp van de Poolse machtheb
bers rust de pretendent een leger
uit en rukt daarmee op naar zijn
vaderland. Boris krijgt, als hij
dit hoort, een toeval en sterft. De
valse Dmitri weet van de ver
warring gebruik te maken om de
troon te bestijgen.
'Boris Godoenov', Mossoergski's
meesterwerk, is een massa- en
spektakelstuk. Grote koorpartij
en, een omvangrijk orkest en
indrukwekkende decors zijn er
voor nodig. Die verschijnen in
Bergen op Zoom. 160 Medewer
kers en een enscenering ontleend
aan het prestigieuze Bolshoi
Theater uit Moskou zijn te zien
en te horen in De Maagd. En het
is niet alleen het monsterkarak
ter dat indruk maakt.
Traditie
De huidige westerse operaprak
tijk is gericht op stilering, inge
togenheid en regisseursinter-
De Staatsopera van Kazan met 'Boris Godoenov' van Moessorgski: koren die op de maag slaan.
FOTO EURO STAGE
preatie. In Rusland en de rest
van het vroegere Oostblok klinkt
opera nog zoals de traditie voor
schrijft. Bassen die zonder moei
te met hun geluid een zaal vul
len, koren die op de maag slaan
en passie die tot tranenstoe ont
roert. Directe emoties, zangtech-
nische hoogstandjes en een wat
rauwige, naar achteren gearticu
leerde klankkleur als van een
Don Kozakkenkoor.
Voor wie de grote podia van
Brussel, Rotterdam en Amster
dam te ver afgelegen zijn en die
zodoende de afgelopen weken
Valery Gergiev en zijn Kirov
Opera gemist heeft, is er een
meer dan acceptabel alternatief
in Bergen op Zoom. De Staatso
pera van het half islamitische en
half westerse Kazan met een
perfecte mengeling van exotisme
•en 19e eeuwse Europese traditie.
Amsterdam (anp) - De Ne
derlandse stand-up come
dians krijgen een eigen plek.
Na optredens in het Betty
Asfalt Complex in Amster
dam, kunnen ze vanaf 7 okto
ber terecht in een eigen honk
aan het hoofdstedelijke Max
Euweplein. Elke vrijdag- en
zaterdagavond zijn er optre
dens. Op de andere dagen
kunnen bezoekers op onre
gelmatige tijdstippen rekenen
op verrassende, vermakelijke
en vreemde gebeurtenissen.
In het comedycafé kan ook
gewoon een pilsje worden ge
dronken.
De stand-up comedians zijn de
cabaretiers van de jaren negen
tig. De term komt uit de VS,
waar mensen als Eddie Murphy
op een kaal toneel, hun grappen
op het publiek afvuurden. Het
tempo is moordend, de grollen
ook.
De coöperatieve Vereniging
Toomler is de initiatiefnemers
van het comedycafé. Toomler
betekent 'de veroorzaker van ko
misch tumult' in het jiddisch. In
het New York van de jaren der
tig kregen de jonge comedians
die naam opgeplakt. Toomler
werd in 1993 opgéricht door de
leden van Comedytrain, met o.a.
Lenette van Dongen, Dolf Jan
sen, Theo Sibbel, Hans Teeuwen
en Arthur Umbgrove.
Van geld is er nooit genoeg.
Thuis niet en niet bij de minister
van financiën. Zet een oppas
sende huismoeder de tering
naar de nering als ze merkt dat
er nog veel maand over is als
het geld op dreigt te raken, in
Den Haag gaat het niet anders.
De luxe wordt geschrapt. Geen
borrelnootjes meer, een paar
weken niet naar kroeg en bioscoop en op zondagmiddag geen ritjes
meer door de vrije natuur.
Staatshuishoudkundigen doen hetzelfde. Zij schrappen eveneens wat
ze luxe vinden. Op cultuur wordt dus bezuinigd. Niet alleen
natuurlijk, want aan kunst wordt zo weinig gedaan dat het verminde
ren van wat subsidies daar, niet echt veel zoden aan de dijk zet. lj
De rekenmeesters stuiten op verzet. Zoals de kinderen zich thuis
beklagen dat er 's avonds niets meer te knabbelen valt - ze hebben
echt honger en hei stillen daarvan is toch geen luxe - zo vallen alle
cultuurliefhebbers over de kille cijferaars heen. Kunst is geen luxe.
Het is een van de primaire levensbehoeften. Misschien maar van een
kleine groep, maar dan wel van de beste. Een maatschappij zonder
kunst is altijd een stamppot zonder kuiltje jus.
De argumenten maken indruk. Zelfs bij gezagsdragers voor wie een
avond concertzaal of schouwburg een beproeving is. Zij willen niet te
boek staan als cultuurbarbaren en werpen zich daarom op als
verdedigers van experiment en vernieuwing. Niet dat de bezuinigin
gen daarmee van de baan zijn, ze worden wat minder en het
bedrijfsleven wordt opgeroepen de gaten te dichten.
Sponsoring is het Haagse toverwoord voor kunst en cultuur. Maar
maken de autoriteiten het aantrekkelijk voor de geldverdieners om
zich als maecenas voor te doen? Nauwelijks. De gulle gever moet het
hebben van wat de noodlijdende schouwburg of het noodruftige
gezelschap hem te bieden heeft. Een logo op affiches en program
ma's, een stapeltje gratis kaarten voor een gala-uitvoering en
eventueel een aparte ontvangst met wodka, kaviaar en aanraken van
de solisten voor de gasten van de sponsor, maar dan wel tegen extra
betaling. Voor een heel vrijgevig bedrijf zijn een paar als loge
vermomde busines i-seats beschikbaar. De richard die zonder te
morren zijn portemonnaie omkeert, mag rekenen op een Wang- of
Vencozaal.
Den Haag draagt niets bij om het bedrijfsleven over de streep te
trekken. Niet zoals in de Verenigde Staten belastingfaciliteiten voor
de cultuurminnende schenker. Het Binnenhof denkt dat naamsverbe-
tering al aanlokkelijk genoeg is voor de mogelijke sponsor. Dat zijn
sigarettenmerk niet alleen in verband gebracht wordt met longkanker,
maar ook met Lionel Hampton, Mauricio Pollini, Mondriaan en
Edward Bond.
En wat zou het de minister nu helemaal kosten als hij, zoals in
Amerika, het bedrijfsleven zou toestaan de schenkingen van de winst
voor belasting af te trekken? Stel dat het hele tekort op kunsten
gedekt zou worden uit sponsorgeld. Dus een kleine 200 miljoen.
Maximaal zou de staat in dat geval een honderd miljoen derven. Een
schijntje op de miljarden die de totale begroting nu omvat en extra
uitkeringen uit de belastinggelden zouden dan ook niet meer nodig
zijn.
Maar waarom stelt het ministerie van financiën niet zo'n regeling
voor? Zijn ze bang dat kunst een zaak van sponsorbijeenkomsten
wordt? Dat er geen concert, expositie of uitvoering van enige allure
meer georganiseerd kan worden zonder receptie met champagne,
mooie meiden en zakengesprekken na? Willen de Haagse cultuur-
minners niet aangetroffen worden in het in smoking gehulde gezel
schap van Mercedes-, Scorpio- en Daimler-rijders dat tot de vaste
bemanning behoort van elk gala. Hebben ze zoveel liefde voor de
kunst dat ze die ver willen houden van snobs, patsers en gullachende
geldverdieners?
Amsterdam (anp) - Rutger
Hauer heeft dit jaar een hoop
te vieren. Hij werd onlangs
vijftig, zit twintig jaar in het
filmvak, en is al 25 jaar met
dezelfde vrouw. Ook staat
zijn werk centraal op het Ne
derlands Film Festival dat
woensdag in Utrecht van
start ging.
Interviews geven vindt de acteur
minder aangenaam. De vragen
zijn al duizend keer gesteld. Het
is hem allemaal te oppervlakkig.
Daarom ook zegde hij de ge
plande talkshow tijdens het
filmfestival af. „Dat zie ik abso
luut niet zitten", legt hij met een
vies gezicht uit. „Om daar nou
als een soort vibrator te gaan
oreren. Er moet een zekere af
stand blijven."
Op het filmfestival zijn 35 films
te zien waar Hauer ooit in speel
de. Bekende successen als Turks
Fruit, Keetje Tippel, Spetters,
Grijpstra De Gier en Soldaat
van Oranje worden opnieuw ver
toond. Maar er zijn er ook die
nooit eerder in Nederland te zien
waren. Films die hij in de VS
maakte. Daar moet het publiek
maar eens naar komen kijken,
vindt hij. „Dan kunnen ze zich
laten verrassen."
Blindside uit 1993, bijvoorbeeld.
Dat is een thriller over een echt
paar dat in Mexico een politie
agent doodrijdt. Die is volgens
hem 'heel leuk'. „Daar kan je je
vriendin mee naar toe nemen.
Die kan dan dicht tegen je aan
kruipen en lekker griezelen."
Diepte
Hauer wil meer zijn dan een
acteur van spannende films. Ac
tiefilms vindt hij niet zo interes
sant meer. Hij wil de diepte in,
als acteur en regisseur. Mogelijk
gaat hij binnenkort een film re
gisseren, een liefdesverhaal.
„Dat is iets wat mensen totaal
niet van me verwachten, maar ik
kan toch niet altijd met een
revolvertje rondlopen. Een film
moet wat meer kloten hebben."
Een voorlopige titel heeft hij al:
The Painted Kiss. Diane Keaton,
de sterspeelster en ex-echtgenote
van Woody Allen, heeft hij voor
Rutger Hauer: „Ik kan toch niet altijd met een revolvertje rondlopen?"
een rol benaderd. Ook wil hij
zanger en acteur Tom Waits in
de film hebben. Zelf zal hij ove
rigens ook voor de camera staan.
Of The Painted Kiss werkelijk
heid kan worden, weet hij over
een aantal dagen.
Het is moeilijk geld te vergaren
voor een film met wat meer
inhoud. „Als het ergens over
gaat is het niet zomaar gepiept."
Ze willen 1,2,3-lachen,
1,2,3-stunt, zo is hem gebleken.
Toch is hij niet somber over de
toekomst. „Vooral bij de jonge
ren merk ik dat ze moe worden
van al die commerciële shit."
Succes
Terugkijkend op zijn filmcar
rière is hij tevreden. „Ik heb het
niet slecht gedaan", zegt hij.
„Meer dan de helft is leuk. Zelfs
als de film niet goed was, was hij
nog beter dan de middelmaat."
Toch gelooft hij dat zijn succes
•toeval is geweest. „Je maakt
maar voor een heel klein deel je
eigen succes. Toevallig kom je de
juiste mensen tegen. Toevallig
kwam er steeds een goed script,
waardoor ik van film m'n beroep
kon maken."
Zo is ook zijn prestatie in de
televisieserie Floris, 25 jaar gele
den toeval geweest. Hauer was
tweede keus voor de rol die hem
bekend maakte. Hij werd toeval
lig in een klein plaatsje in Fries
land ontdekt, zegt hij. En toeval
lig haakte de acteur die ze wil
den, af.
Na Floris met regisseur Paul
Verhoeven volgde in 1973 Turks
Fruit, de grootste, nog steeds
niet overtroffen Nederlandse
filmhit van Verhoeven. Ook Sol
daat van Oranje (1976) van, we
derom, Verhoeven werd een
laaiend succes.
Blade Runner (1982), één van
zijn eerste Amerikaanse films,
geldt voor veel mensen als zijn
beste film. Voor Hauer is het
geen hoogtepunt. Als film is hij
me dierbaar, zegt hij, omdat hij
zo bijzonder is. Maar over zijn
acteerprestatie is hij minder en
thousiast. „Er zijn rollen waarin
ik betere dingen deed."
Vier kinderen nemen plaats in
'De Stoel' van Rik Felderhof.
Het zijn kinderen die, hoewel
sommigen nog heel jong zijn,
al een lange medische geschie
denis met zich mee torsen. De
12-jarige Eva draagt een
hoedje omdat haar haar is uit
gevallen. Ze lijdt aan leuke
mie. De ziekte beheerst haar
leven totaal. Danny (8) zou het
liefst een dolfijn willen zijn.
Alleen in het water kan hij
zich vrij bewegen.
Milo (18) die een groeistoornis
heeft, vindt het vervelend dat
iedereen denkt dat nog maar
negen is. Stephanie is met
haar vijf jaren de jongste van
het stel. Ze weet dat een tu
mor haar beide nieren heeft
verwoest en 'dat ze daarom
drie dagen per week in het
ziekenhuis woont. Voor kinde
ren als deze vier wordt het
Colombinehuis gebouwd.
Babette
Afgelopen zomer ontving Jos
Brink in 'Zondagskinderen'
mensen die een opmerkelijke
'De kleine stoel', vandaag, lie
derland 1,18.58 uur
'Zondagskinderen spi
morgen, Nederland 1, 20.23 uur
L-i&M
FOTO CONCORDE
FILMS
GOES
- Grand Theater
19 u. The Flintstones.
21.30 u. Beverly Hills Cop 3.
HULST
- De Koning van Engeland
19.15 en 22 u. Clear and present
danger.
19.30 en 22 u. Wolf.
19.30 en 22 u. Speed,
19.30 en 22 u. I love trouble.
20 u. Forrest Gump.
MIDDELBURG
- Stichting Cinema
20 u. Lifetimes.
22.30 u. La Ardilla Roja.
TERNEUZEN
- Luxortheater
20 u. The Flintstones.
VLISSINGEN
- Alhambra 1
19 en 21.45 u. Forrest Gump.
- Alhambra 2
19 en 21.45 u. Clear and present
danger.
- Alhambra 3
19 en 21.45 u. Speed.
- Alhambra 4
19 u. Four weddings and a funeral.
21.45 u. I love trouble.
ANTWERPEN
- Metropolis
Zaal 1 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Zaal 2 - 14.30,- 17, 20 u. Blank
check.
22.30 u. Intersection.
Zaal 3 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Wolf.
Zaal 4 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Four weddings and a funeral.
Zaal 5 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Speed. -
Zaal 6 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
True lies.
Zaal 7 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
True lies.
Zaal 8 - 14.30, 17, 20 en 22.30. u.
Beverly Hills Cop 3.
Zaal 9 - 14.30, 20 u. Schindler's
list.
Zaal 10 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Maverick.
Zaal 11 - 14.30 en 20 u. Wyatt
Earp.
Zaal 12 - 14.30, 17, 20 u. The
Pelican brief.
22.30 u. Blink.
Zaal 13 - 14.30, 17, 20 u. Sha-'
Babette van Veen, Jos Brink en Herman van Veen in
'Zondagskinderen' dat morgen wordt uitgezonden, foton®
Van onze rtv-redactie
Met bijzondere afleveringen van 'De Stoel' en 'Zondags!
kinderen' zet de NCRV het zeventigjarig bestaan vandaag
en morgen luister bij. Beide uitzendingen draaien voo:
een groot deel om het Colombinehuis, een initiatief var,
Herman van Veen.
prestatie hebben geleverd i
zich hebben ingezet voor ee
belangrijke zaak. Morge
zendt .de NCRV een special
uit. De gasten die Jos Brini
ontvangt, maken het jubi-
leumthema De samenlmnj
maak je samen concreet. Be
kende artiesten zoals André
Rieu en Marco Borsato leveren
hun bijdrage.
Het tweede deel staat in I
teken van het Colombinehuis
In dit pand kunnen kinderen
wier toekomstverwachting®
door ziekte, vlucht of verte
drastisch zijn verstoord,
op krachten komen. Jos I
ontvangt Herman van Veer.
Deze zingt met zijn dochter
Babette (bekend als Linda uil
'Goede Tijden Slechte Tijden)
een duet, dat geschreven is
rond het jubileumthema.
Als afsluiting zingen Jos Brink
en Herman en Babette van
Veen samen met een kinder
koor een nieuwe versie van
Als ik kon toveren.
Maastricht (anp) - De Gouden Theaterdansprijs 191
toegekend aan de Amerikaanse danseres Jeanette Vondersa|
(1951). Zij is verbonden aan Het Nationaal Ballet, V
Amsterdam zetelt. De Zilveren Theaterdansprijs gaat nil
Cathy Dekker (1962) die bij Dansgroep Krisztina de ChaiJ
danst.
De prijzen, die zijn ingesteld door de Vereniging van Schouwbui]
en Concertgebouwdirecties (VSCD), zijn woensdag in Maast:
uitgereikt door Barbara Leach, voorzitter van de Kunstenbond F
De Lucas Hovingprijs 1994 ging naar Paul Lightfoot (1966), deB
danser en choreograaf die verbonden is aan het Nederlands Dai
theater in Den Haag. Arnold Goores ontving de VCSD-choreogra^
e/produktieprijs voor P.I.M.P (Private Items Made Public).
dowlands.
22.30 u. What's eating Gilb
Grape. v 1
Zaal 14 - 14.30, 17, 20 en 22.30;
The Flintstones. R
Zaal 15 - 14.30 u. Thumbelina
17, 20 en 122.30 u. The getaway
Zaal 16 - 14.30, 17 u. The
Irafato lrid
20 en 22.30 u. Love, cheat sta
Zaal 17 - 14.30, 17 u. De Antff
katten.
20 en 22.30 u. Wolf.
Zaal 18 - 14.30, 17, 20 en22J!|
Leon.
Zaal 19 - 14.30, 17, 20 en 2
The cliënt.
Zaal 20 - 14.30, 17, 20 en 22.3»|
Renaissance man.
Zaal 21 - 14.30, 17, 20 en 22.3'
The crow.
Zaal 22 - 14.30, 17, 20en22J
Escape from Absolom.
GENT
- Decascoop
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Wolf.
14.30, 17,-20 en 22.30 u. Leon,
14.30, 17, 20 en 22.30 u. True»:
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Bei»
sance man.
14.30 en 20 u. Wyatt Ear^.
22.30 u. Chasers
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Thecal
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Speed I'
14.30, 17, 20 en 22.30 u. BeV0|
Hills Cop 3.
20 u. Maverick.
22.30 u. The crow.
20 u. The Flintstonès.
20 en 22.30 u. The getaway. -
14.30, 17, 20 en 22.30 u. 4
dings a funeral.
14.30 u. Schindler's List.
KNOKKE v x
- Beverly Sereens
20 en 22.30 u. True lies.
20 en 22.30 u. Wolf.
20 u. Speed.
22.30 u. The cliënt.
20 u. Wyatt Earp.
RADIO 1
heel uur en om 7.30, 8.30,12.30,
n3016.30, 17.30, 18.30 en 6.30
Nieuws. VARA: 7.07 Radio I vrijda-
aaditie VPRO: 9.05 Het Balkon,
in 05 NL-buitenland. 11.05 Argos.
Lara- 12.07 Radio 1 vrijdageditie.
wpRfl- 14 05 De transmissie. 16.05
Welingelichte kringen. TROS: 17.07
Aktua VPRO' 19.04 Vri|dagzomera-
eond NCRV' 22.04 Hier en nu-sport.
NOS' 23.07 Met het oog op morgen.
TROS: 0.04-7.00 Nachtwacht
RADIO 2
Hk heel uur Nieuws. KRO: 7.04
Thank God it's Friday. 9.04 Adres
„nbekend (Muziek terwijl u zoekt).
?2 04 Het hart van twee. 14.04 Het
naleis AVRO: 17.04 Fileradio.
E018.04 Alle mensen. V00: 19.04
deb Veronica trend. 20.04 De
avond van het sentiment, met om
20 04 De hits van.; 22.04-24.00 Listen
to the music
RADIO 3
heel uur Nieuws. AKN: 6.04
Breakfast-club. 9.04 Arbeidsvitami
nen VARA: 12.04 De steen been
Show 14.04 Carola. AKN: 15.04 The
magic friends. VOO: 17.04 Rinkelde-
tinkel NOS: 18.04 De avondspits.
F0 19 04 Spoor 7. NCRV: 20.04 Pa
perclip magazine. VPRO: 21.04 Villa
65. V00: 0.04 Countdown café.
2.02-6.00 Oh, wat een nacht
RADIO 4
Om 7.00, 8.00, 13,00, 18.00 en 20.00
Nieuws. EO: 7.02 Ouverture: Barok-
muz 8 04 Opus 4. 9.00 Muziek voor
miljoenen. 11.00 Het ochtendcon
cert Radio Filharm. Ork. Frankrijk
en piano.13.04 En nu...mijn verzoek.,
VARA: 14.00 Het internationale con
certcircuit. Muz. voor mandoline en
luit 14.45 Julius Katchen speelt
Brahms. 15.20 Colin Davis dirigeert
Dvorak. 16.00 De Nederlanden:
Adriaan Willeart en Italië. VARA:
18 04 Ottorini Respighi: Concerto
Gregoriano. 18.40 Schumann: Pia
nokwartet nr. 47. 19.15 Bruggen
dirigeert Rameau. 20.02 Avondcon
cert: De VARA-Matinee. Symf. nr. 8
in Es, Mahler. Radio Filharm. Ork.
met div. koren en sol. 21.40 Szy-
manovsky 8t Barber: Strijkkwartet.
22.15 Bach: Cantate BWV 21. 23.00
Muziek van deze eeuw: Citaat en
verwijzing. V00 0.00-1.00 Vier na
middernacht
RADIO 5
Elk heel uur t/m 18.00 Nieuws. NOS:
6.45-6.50 Mededelingenrubriek met
uitgebreid weerbericht en scheep-
vaartberichten. 7.05 Sportief. 7.30
Vroeg op 5. 8.55 Waterstanden.
NCRV: Vrijdag op vijf, met om: 9.02
Het gesprek: 9.40 Plein publiek;
11.02 Rondom het woord. IKON:
12.02 Bonnefooi. RVU: 12.30 Wer
ken aan werk. 13.10 Gebeurtenis
sen. NOS: 14.02 De ronde tafel van
Pam AVRO: 15.02 Opium radio.
NOS: 17.10 Radio UIT PP: 17.50
D66. NM0: 18.02 Religieus pro
gramma in twee talen: 18.02 Ara
bisch; 18.30 Turks. EO: 19 00 Waar
waren we ook alweer? NOS: 19.15
Nieuws'in het Turks. 19.50 Nieuws
in het Marokkaans en Berbers.
20.40 Nieuws in het Chinees. EO:
21.00 Licht en uitzicht. 21.40 Boeken
wijzer. 22.00 De Russisch-Ortho-
doxe Kerk. 22.20 De psalmen. 22,40
Dunaml Ko man (Geef mij je hand).
NCRV: 23.00-24.00 De Odysseia van
Homeros
OMROEP BRABANT
ANP-nieuws: Zie Radio 1.-7.05 Bra
bants nieuws. ,7.25 Oe krant in Bra
bant. 7.32 Brabants nieuws. 7.55
Weerman Johan Verschuuren. 8.08
Brabants nieuws. 8.10 Radio
Nieuws Centrale. 8.33 Brabants
nieuws en service. 8.55 Weerman.
9.03 Brabants nieuws. 9.07 Muziek-
kiosk. 10.03 Brabants nieuws. 10.07
Draai-bank. 11.03 Brabants nieuws.
11.07 Van harte. 12.05 Brabants
nieuws en service. 12.55 Bericht
voor boer en tuinder. 13.08 Bra
bants nieuws. 13.10 Radio Nieuws
Centrale. 13.32 Brabants nieuws.
13.34 Muziek, Brabantse produk-
ties.14.03 Brabants nieuws. 14.08
Muziek, met om 15.03, 16.03 Bra
bants nieuws. 16.08 Toeristisch
programma. 17.05-18.00 Brabants
nieuws. 17.50 Agenda. 17.55-18.00
Nieuwsoverzicht
OMROEP ZEELAND
8.35-9.00 Nieuws en actualiteiten,
met om 8.45 Straatrumoer. 12.05
Nieuws en actualiteiten, met om
12.15 het weer in de provincie.
12.32 regionaal nieuwsoverzicht.
12.35 Het fort Zeelandia met om
12.55 de agenda. 13.08-13.30 Radio
Nieuws Centrale. 16.03 Uit. 17.05
Nieuws en actualiteiten met om
17.15 het weer in de provincie.
17.32 regionaal nieuwsoverzicht.
17.35-18.00 Zeeuws diep
g> ff