Tataren komen naar Bergen op Zoom Nederlandse Reisopera van start met Bernsteins 'Candide' 'Er moet een zekere afstand blijven' UIT gids suske wish hambone de stem s ipestem Bijzondere 'Stoel' en 'Zondagskinderen' voor Columbinehuis Gouden Theaterdansprijs voor Jeanette Vondersaar| GIDS Staatsopera van Kazan brengt spektakelstuk 4Boris Godoenov' Zaal voor stand-up comedians Rutger Hauer, centraal op Nederlands Film Festival, haat interviews ÜAEk Irr kpud een extra ba. VRIJDAG 23 SEPTEMBER 1994 Door Ido Broersma Het kersverse Enschedese gezel schap De Nederlandse Reisopera (DNR) presenteert morgen z'n eer ste produktie: 'Candide' van Leo nard Bernstein. Het is de eerste keer dat deze opera in ons land door een professioneel gezelschap wordt uit gevoerd. Als er een voorbeeld moet worden gege ven van een muziektheaterstuk dat op de grens ligt van opera en operette of zelfs musical dan is het Leonard Bern steins 'Candide' wel. Deze grote twin- tigste-eeuwse dirigent, wereldberoemd geworden door zijn musical 'West Side Story', liet om uiteenlopende redenen zijn 'Candide' in meerdere bewerkingen verschijnen. Het grote succes voor de Amerikaanse componist met zijn muzikale drama kwam eigenlijk pas in 1988, twee jaar voor zijn dood, toen de Scottish Natio nal Opera zich erover ontfermde. Met dirigent John Mauceri had hij er naar Hugh Wheelers libretto aan gesleuteld. Van een kleine orkestbezetting was het weer naar een grote bezetting gegaan. Deze uitgebreide versie is door De Na tionale Reisopera aangekocht en deze wordt tijdens de komende tournee door ons land uitgevoerd. Ook een Brits trio, dat bij de Schotse produktie was be trokken - regisseur Dafydd B urne-Jo nes, destijds regie-assistent, belichter David Cunningham en choreograaf Anthony van Laast - is voor de pro duktie van DNR overgenomen. Liever had het gezelschap een compleet nieuwe produktie gemaakt, maar er was een te korte tijd van voorbereiding. „Je moet echter niet te vaak een produktie overnemen, want dan hoef je maar één man in dienst te nemen die alleen de produkties gaat kijken en kopen. 'Dat kan m'n grootmoeder ook', heeft Guus Mostart, de eerder beoogde artistiek directeur, erover gezegd," stelt Menno van Duuren van DNR. „En je moet ook geen subsidiegeld naar het buitenland exporteren, want dat is het dan feite lijk." In de operawereld komt het vaker voor dat een produktie wordt aangekocht. Dat gebeurt vooral om de kosten te drukken. In dit geval komt dat bij DNR, met voor dit jaar een voor een operage zelschap gering budget van 10 mil joen, praktisch zeer goed uit. Het nieu we gezelschap is pas opgericht en er waren nog perikelen met de opheffing van Opera Fortlm en het Forum Filhar monisch Orkest. Uit die erfenis komt ook voort dat Het Gelders Orkest als speelverplichting de 'Candide'-produktie met zo'n vijftig musici begeleidt. De politiek bepaalde, feitelijk tegen de zin van de toenmalige minister van cultuur, Hedy d'Ancona, in, dat er naast Het Gelders Orkest in Arnhem een orkestvoorziening in En schede moest blijven bestaan. Dit eer der opgerichte Orkest van het Oosten en Het Brabants Orkest moeten de twee volgende operaprodukties van DNR in dit seizoen begeleiden. De decors en kostuums naar ontwerp van Richard Hudson zijn ook uit Schot land naar ons land overgebracht. De kostuums moesten worden vermaakt naar de Nederlandse bezetting, met te nor Marcel Reijans als Candide en so praan Elena Vink als Cunegonde in de hoofdrollen. 'Candide' gaat 24 september in de Twentse Schouwburg in Enschede in pre mière en is verder o.a. op 4 oktober in het Theater aan de Parade Den Bosch, 11 oktober in Stadsschouwburg Utrecht, 13 oktober in Rotterdamse Schouwburg Rot terdam en 15 oktober in Schouwburg Eind hoven. Van onze kunstredactie Er is meer vraag naar opera dan aanbod. De paar Neder landse ensembles kunnen het werk niet aan en daarvan zijn de kleinere schouwburgen in de provincie als eerste de du pe. Zij kunnen de hoog opge schroefde uitkoopsommen van de nieuwe Reisopera nauwelijks meer aan en de artistieke leiding van zo'n en semble is nog slechts zelden bereid een voorstelling te produceren die ook op de kleinere provinciepodia tot zijn recht kan komen. Buitenlandse gezelschappen zijn creatiever. De beperkingen van financiële en technische aard vormen voor hen eerder een uit daging dan een belemmering. De Tataarse opera van Kazan, een miljoenenstad op het uiterste puntje van Europees Rusland, komt graag naar Nederland. Zondagavond .aanstaande bij voorbeeld met Modest Moess- orgski's 'Boris Godoenov' naar De Maagd in Bergen op Zoom. Een kleine maand later, 22 okto ber, zijn de Tataren weer terug. Dan wordt Verdi's succeswerk 'Rigoletto' in De Maagd opge voerd. De samenwerking tussen de Wolgastad Kazan en Bergen op Zoom beperkt zich niet alleen tot opera. Op de Nederlandse podia is er ook schaarste aan groot gemonteerde klassieke bal letten. De Staatsopera van Ka zan voorziet eveneens in deze behoefte. Op 3 februari wordt 'Het Zwanenmeer' gepresenteerd en op 8 april 'La Bayadère'. Bizar 'Boris Godoenov', Moessorgski's enige volledige opera, gaat terug op een toneelstuk van Poesjkin en behandelt een van de meest bizarre episoden uit de Russi sche geschiedenis van de 16e en 17e eeuw. Godoenov, zwager van tsaar Feodor, zoon van de be ruchte Ivan, heeft de troonop volger, de jonge prins Dmitri laten vermoorden om zelf de macht over te kunnen nemen. Als het zo ver is, duikt er- in Polen een weggelopen monnik op die zich uitgeeft voor de doodgewaande prins. Met de hulp van de Poolse machtheb bers rust de pretendent een leger uit en rukt daarmee op naar zijn vaderland. Boris krijgt, als hij dit hoort, een toeval en sterft. De valse Dmitri weet van de ver warring gebruik te maken om de troon te bestijgen. 'Boris Godoenov', Mossoergski's meesterwerk, is een massa- en spektakelstuk. Grote koorpartij en, een omvangrijk orkest en indrukwekkende decors zijn er voor nodig. Die verschijnen in Bergen op Zoom. 160 Medewer kers en een enscenering ontleend aan het prestigieuze Bolshoi Theater uit Moskou zijn te zien en te horen in De Maagd. En het is niet alleen het monsterkarak ter dat indruk maakt. Traditie De huidige westerse operaprak tijk is gericht op stilering, inge togenheid en regisseursinter- De Staatsopera van Kazan met 'Boris Godoenov' van Moessorgski: koren die op de maag slaan. FOTO EURO STAGE preatie. In Rusland en de rest van het vroegere Oostblok klinkt opera nog zoals de traditie voor schrijft. Bassen die zonder moei te met hun geluid een zaal vul len, koren die op de maag slaan en passie die tot tranenstoe ont roert. Directe emoties, zangtech- nische hoogstandjes en een wat rauwige, naar achteren gearticu leerde klankkleur als van een Don Kozakkenkoor. Voor wie de grote podia van Brussel, Rotterdam en Amster dam te ver afgelegen zijn en die zodoende de afgelopen weken Valery Gergiev en zijn Kirov Opera gemist heeft, is er een meer dan acceptabel alternatief in Bergen op Zoom. De Staatso pera van het half islamitische en half westerse Kazan met een perfecte mengeling van exotisme •en 19e eeuwse Europese traditie. Amsterdam (anp) - De Ne derlandse stand-up come dians krijgen een eigen plek. Na optredens in het Betty Asfalt Complex in Amster dam, kunnen ze vanaf 7 okto ber terecht in een eigen honk aan het hoofdstedelijke Max Euweplein. Elke vrijdag- en zaterdagavond zijn er optre dens. Op de andere dagen kunnen bezoekers op onre gelmatige tijdstippen rekenen op verrassende, vermakelijke en vreemde gebeurtenissen. In het comedycafé kan ook gewoon een pilsje worden ge dronken. De stand-up comedians zijn de cabaretiers van de jaren negen tig. De term komt uit de VS, waar mensen als Eddie Murphy op een kaal toneel, hun grappen op het publiek afvuurden. Het tempo is moordend, de grollen ook. De coöperatieve Vereniging Toomler is de initiatiefnemers van het comedycafé. Toomler betekent 'de veroorzaker van ko misch tumult' in het jiddisch. In het New York van de jaren der tig kregen de jonge comedians die naam opgeplakt. Toomler werd in 1993 opgéricht door de leden van Comedytrain, met o.a. Lenette van Dongen, Dolf Jan sen, Theo Sibbel, Hans Teeuwen en Arthur Umbgrove. Van geld is er nooit genoeg. Thuis niet en niet bij de minister van financiën. Zet een oppas sende huismoeder de tering naar de nering als ze merkt dat er nog veel maand over is als het geld op dreigt te raken, in Den Haag gaat het niet anders. De luxe wordt geschrapt. Geen borrelnootjes meer, een paar weken niet naar kroeg en bioscoop en op zondagmiddag geen ritjes meer door de vrije natuur. Staatshuishoudkundigen doen hetzelfde. Zij schrappen eveneens wat ze luxe vinden. Op cultuur wordt dus bezuinigd. Niet alleen natuurlijk, want aan kunst wordt zo weinig gedaan dat het verminde ren van wat subsidies daar, niet echt veel zoden aan de dijk zet. lj De rekenmeesters stuiten op verzet. Zoals de kinderen zich thuis beklagen dat er 's avonds niets meer te knabbelen valt - ze hebben echt honger en hei stillen daarvan is toch geen luxe - zo vallen alle cultuurliefhebbers over de kille cijferaars heen. Kunst is geen luxe. Het is een van de primaire levensbehoeften. Misschien maar van een kleine groep, maar dan wel van de beste. Een maatschappij zonder kunst is altijd een stamppot zonder kuiltje jus. De argumenten maken indruk. Zelfs bij gezagsdragers voor wie een avond concertzaal of schouwburg een beproeving is. Zij willen niet te boek staan als cultuurbarbaren en werpen zich daarom op als verdedigers van experiment en vernieuwing. Niet dat de bezuinigin gen daarmee van de baan zijn, ze worden wat minder en het bedrijfsleven wordt opgeroepen de gaten te dichten. Sponsoring is het Haagse toverwoord voor kunst en cultuur. Maar maken de autoriteiten het aantrekkelijk voor de geldverdieners om zich als maecenas voor te doen? Nauwelijks. De gulle gever moet het hebben van wat de noodlijdende schouwburg of het noodruftige gezelschap hem te bieden heeft. Een logo op affiches en program ma's, een stapeltje gratis kaarten voor een gala-uitvoering en eventueel een aparte ontvangst met wodka, kaviaar en aanraken van de solisten voor de gasten van de sponsor, maar dan wel tegen extra betaling. Voor een heel vrijgevig bedrijf zijn een paar als loge vermomde busines i-seats beschikbaar. De richard die zonder te morren zijn portemonnaie omkeert, mag rekenen op een Wang- of Vencozaal. Den Haag draagt niets bij om het bedrijfsleven over de streep te trekken. Niet zoals in de Verenigde Staten belastingfaciliteiten voor de cultuurminnende schenker. Het Binnenhof denkt dat naamsverbe- tering al aanlokkelijk genoeg is voor de mogelijke sponsor. Dat zijn sigarettenmerk niet alleen in verband gebracht wordt met longkanker, maar ook met Lionel Hampton, Mauricio Pollini, Mondriaan en Edward Bond. En wat zou het de minister nu helemaal kosten als hij, zoals in Amerika, het bedrijfsleven zou toestaan de schenkingen van de winst voor belasting af te trekken? Stel dat het hele tekort op kunsten gedekt zou worden uit sponsorgeld. Dus een kleine 200 miljoen. Maximaal zou de staat in dat geval een honderd miljoen derven. Een schijntje op de miljarden die de totale begroting nu omvat en extra uitkeringen uit de belastinggelden zouden dan ook niet meer nodig zijn. Maar waarom stelt het ministerie van financiën niet zo'n regeling voor? Zijn ze bang dat kunst een zaak van sponsorbijeenkomsten wordt? Dat er geen concert, expositie of uitvoering van enige allure meer georganiseerd kan worden zonder receptie met champagne, mooie meiden en zakengesprekken na? Willen de Haagse cultuur- minners niet aangetroffen worden in het in smoking gehulde gezel schap van Mercedes-, Scorpio- en Daimler-rijders dat tot de vaste bemanning behoort van elk gala. Hebben ze zoveel liefde voor de kunst dat ze die ver willen houden van snobs, patsers en gullachende geldverdieners? Amsterdam (anp) - Rutger Hauer heeft dit jaar een hoop te vieren. Hij werd onlangs vijftig, zit twintig jaar in het filmvak, en is al 25 jaar met dezelfde vrouw. Ook staat zijn werk centraal op het Ne derlands Film Festival dat woensdag in Utrecht van start ging. Interviews geven vindt de acteur minder aangenaam. De vragen zijn al duizend keer gesteld. Het is hem allemaal te oppervlakkig. Daarom ook zegde hij de ge plande talkshow tijdens het filmfestival af. „Dat zie ik abso luut niet zitten", legt hij met een vies gezicht uit. „Om daar nou als een soort vibrator te gaan oreren. Er moet een zekere af stand blijven." Op het filmfestival zijn 35 films te zien waar Hauer ooit in speel de. Bekende successen als Turks Fruit, Keetje Tippel, Spetters, Grijpstra De Gier en Soldaat van Oranje worden opnieuw ver toond. Maar er zijn er ook die nooit eerder in Nederland te zien waren. Films die hij in de VS maakte. Daar moet het publiek maar eens naar komen kijken, vindt hij. „Dan kunnen ze zich laten verrassen." Blindside uit 1993, bijvoorbeeld. Dat is een thriller over een echt paar dat in Mexico een politie agent doodrijdt. Die is volgens hem 'heel leuk'. „Daar kan je je vriendin mee naar toe nemen. Die kan dan dicht tegen je aan kruipen en lekker griezelen." Diepte Hauer wil meer zijn dan een acteur van spannende films. Ac tiefilms vindt hij niet zo interes sant meer. Hij wil de diepte in, als acteur en regisseur. Mogelijk gaat hij binnenkort een film re gisseren, een liefdesverhaal. „Dat is iets wat mensen totaal niet van me verwachten, maar ik kan toch niet altijd met een revolvertje rondlopen. Een film moet wat meer kloten hebben." Een voorlopige titel heeft hij al: The Painted Kiss. Diane Keaton, de sterspeelster en ex-echtgenote van Woody Allen, heeft hij voor Rutger Hauer: „Ik kan toch niet altijd met een revolvertje rondlopen?" een rol benaderd. Ook wil hij zanger en acteur Tom Waits in de film hebben. Zelf zal hij ove rigens ook voor de camera staan. Of The Painted Kiss werkelijk heid kan worden, weet hij over een aantal dagen. Het is moeilijk geld te vergaren voor een film met wat meer inhoud. „Als het ergens over gaat is het niet zomaar gepiept." Ze willen 1,2,3-lachen, 1,2,3-stunt, zo is hem gebleken. Toch is hij niet somber over de toekomst. „Vooral bij de jonge ren merk ik dat ze moe worden van al die commerciële shit." Succes Terugkijkend op zijn filmcar rière is hij tevreden. „Ik heb het niet slecht gedaan", zegt hij. „Meer dan de helft is leuk. Zelfs als de film niet goed was, was hij nog beter dan de middelmaat." Toch gelooft hij dat zijn succes •toeval is geweest. „Je maakt maar voor een heel klein deel je eigen succes. Toevallig kom je de juiste mensen tegen. Toevallig kwam er steeds een goed script, waardoor ik van film m'n beroep kon maken." Zo is ook zijn prestatie in de televisieserie Floris, 25 jaar gele den toeval geweest. Hauer was tweede keus voor de rol die hem bekend maakte. Hij werd toeval lig in een klein plaatsje in Fries land ontdekt, zegt hij. En toeval lig haakte de acteur die ze wil den, af. Na Floris met regisseur Paul Verhoeven volgde in 1973 Turks Fruit, de grootste, nog steeds niet overtroffen Nederlandse filmhit van Verhoeven. Ook Sol daat van Oranje (1976) van, we derom, Verhoeven werd een laaiend succes. Blade Runner (1982), één van zijn eerste Amerikaanse films, geldt voor veel mensen als zijn beste film. Voor Hauer is het geen hoogtepunt. Als film is hij me dierbaar, zegt hij, omdat hij zo bijzonder is. Maar over zijn acteerprestatie is hij minder en thousiast. „Er zijn rollen waarin ik betere dingen deed." Vier kinderen nemen plaats in 'De Stoel' van Rik Felderhof. Het zijn kinderen die, hoewel sommigen nog heel jong zijn, al een lange medische geschie denis met zich mee torsen. De 12-jarige Eva draagt een hoedje omdat haar haar is uit gevallen. Ze lijdt aan leuke mie. De ziekte beheerst haar leven totaal. Danny (8) zou het liefst een dolfijn willen zijn. Alleen in het water kan hij zich vrij bewegen. Milo (18) die een groeistoornis heeft, vindt het vervelend dat iedereen denkt dat nog maar negen is. Stephanie is met haar vijf jaren de jongste van het stel. Ze weet dat een tu mor haar beide nieren heeft verwoest en 'dat ze daarom drie dagen per week in het ziekenhuis woont. Voor kinde ren als deze vier wordt het Colombinehuis gebouwd. Babette Afgelopen zomer ontving Jos Brink in 'Zondagskinderen' mensen die een opmerkelijke 'De kleine stoel', vandaag, lie derland 1,18.58 uur 'Zondagskinderen spi morgen, Nederland 1, 20.23 uur L-i&M FOTO CONCORDE FILMS GOES - Grand Theater 19 u. The Flintstones. 21.30 u. Beverly Hills Cop 3. HULST - De Koning van Engeland 19.15 en 22 u. Clear and present danger. 19.30 en 22 u. Wolf. 19.30 en 22 u. Speed, 19.30 en 22 u. I love trouble. 20 u. Forrest Gump. MIDDELBURG - Stichting Cinema 20 u. Lifetimes. 22.30 u. La Ardilla Roja. TERNEUZEN - Luxortheater 20 u. The Flintstones. VLISSINGEN - Alhambra 1 19 en 21.45 u. Forrest Gump. - Alhambra 2 19 en 21.45 u. Clear and present danger. - Alhambra 3 19 en 21.45 u. Speed. - Alhambra 4 19 u. Four weddings and a funeral. 21.45 u. I love trouble. ANTWERPEN - Metropolis Zaal 1 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Zaal 2 - 14.30,- 17, 20 u. Blank check. 22.30 u. Intersection. Zaal 3 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Wolf. Zaal 4 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Four weddings and a funeral. Zaal 5 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Speed. - Zaal 6 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. True lies. Zaal 7 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. True lies. Zaal 8 - 14.30, 17, 20 en 22.30. u. Beverly Hills Cop 3. Zaal 9 - 14.30, 20 u. Schindler's list. Zaal 10 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Maverick. Zaal 11 - 14.30 en 20 u. Wyatt Earp. Zaal 12 - 14.30, 17, 20 u. The Pelican brief. 22.30 u. Blink. Zaal 13 - 14.30, 17, 20 u. Sha-' Babette van Veen, Jos Brink en Herman van Veen in 'Zondagskinderen' dat morgen wordt uitgezonden, foton® Van onze rtv-redactie Met bijzondere afleveringen van 'De Stoel' en 'Zondags! kinderen' zet de NCRV het zeventigjarig bestaan vandaag en morgen luister bij. Beide uitzendingen draaien voo: een groot deel om het Colombinehuis, een initiatief var, Herman van Veen. prestatie hebben geleverd i zich hebben ingezet voor ee belangrijke zaak. Morge zendt .de NCRV een special uit. De gasten die Jos Brini ontvangt, maken het jubi- leumthema De samenlmnj maak je samen concreet. Be kende artiesten zoals André Rieu en Marco Borsato leveren hun bijdrage. Het tweede deel staat in I teken van het Colombinehuis In dit pand kunnen kinderen wier toekomstverwachting® door ziekte, vlucht of verte drastisch zijn verstoord, op krachten komen. Jos I ontvangt Herman van Veer. Deze zingt met zijn dochter Babette (bekend als Linda uil 'Goede Tijden Slechte Tijden) een duet, dat geschreven is rond het jubileumthema. Als afsluiting zingen Jos Brink en Herman en Babette van Veen samen met een kinder koor een nieuwe versie van Als ik kon toveren. Maastricht (anp) - De Gouden Theaterdansprijs 191 toegekend aan de Amerikaanse danseres Jeanette Vondersa| (1951). Zij is verbonden aan Het Nationaal Ballet, V Amsterdam zetelt. De Zilveren Theaterdansprijs gaat nil Cathy Dekker (1962) die bij Dansgroep Krisztina de ChaiJ danst. De prijzen, die zijn ingesteld door de Vereniging van Schouwbui] en Concertgebouwdirecties (VSCD), zijn woensdag in Maast: uitgereikt door Barbara Leach, voorzitter van de Kunstenbond F De Lucas Hovingprijs 1994 ging naar Paul Lightfoot (1966), deB danser en choreograaf die verbonden is aan het Nederlands Dai theater in Den Haag. Arnold Goores ontving de VCSD-choreogra^ e/produktieprijs voor P.I.M.P (Private Items Made Public). dowlands. 22.30 u. What's eating Gilb Grape. v 1 Zaal 14 - 14.30, 17, 20 en 22.30; The Flintstones. R Zaal 15 - 14.30 u. Thumbelina 17, 20 en 122.30 u. The getaway Zaal 16 - 14.30, 17 u. The Irafato lrid 20 en 22.30 u. Love, cheat sta Zaal 17 - 14.30, 17 u. De Antff katten. 20 en 22.30 u. Wolf. Zaal 18 - 14.30, 17, 20 en22J!| Leon. Zaal 19 - 14.30, 17, 20 en 2 The cliënt. Zaal 20 - 14.30, 17, 20 en 22.3»| Renaissance man. Zaal 21 - 14.30, 17, 20 en 22.3' The crow. Zaal 22 - 14.30, 17, 20en22J Escape from Absolom. GENT - Decascoop 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Wolf. 14.30, 17,-20 en 22.30 u. Leon, 14.30, 17, 20 en 22.30 u. True»: 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Bei» sance man. 14.30 en 20 u. Wyatt Ear^. 22.30 u. Chasers 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Thecal 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Speed I' 14.30, 17, 20 en 22.30 u. BeV0| Hills Cop 3. 20 u. Maverick. 22.30 u. The crow. 20 u. The Flintstonès. 20 en 22.30 u. The getaway. - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. 4 dings a funeral. 14.30 u. Schindler's List. KNOKKE v x - Beverly Sereens 20 en 22.30 u. True lies. 20 en 22.30 u. Wolf. 20 u. Speed. 22.30 u. The cliënt. 20 u. Wyatt Earp. RADIO 1 heel uur en om 7.30, 8.30,12.30, n3016.30, 17.30, 18.30 en 6.30 Nieuws. VARA: 7.07 Radio I vrijda- aaditie VPRO: 9.05 Het Balkon, in 05 NL-buitenland. 11.05 Argos. Lara- 12.07 Radio 1 vrijdageditie. wpRfl- 14 05 De transmissie. 16.05 Welingelichte kringen. TROS: 17.07 Aktua VPRO' 19.04 Vri|dagzomera- eond NCRV' 22.04 Hier en nu-sport. NOS' 23.07 Met het oog op morgen. TROS: 0.04-7.00 Nachtwacht RADIO 2 Hk heel uur Nieuws. KRO: 7.04 Thank God it's Friday. 9.04 Adres „nbekend (Muziek terwijl u zoekt). ?2 04 Het hart van twee. 14.04 Het naleis AVRO: 17.04 Fileradio. E018.04 Alle mensen. V00: 19.04 deb Veronica trend. 20.04 De avond van het sentiment, met om 20 04 De hits van.; 22.04-24.00 Listen to the music RADIO 3 heel uur Nieuws. AKN: 6.04 Breakfast-club. 9.04 Arbeidsvitami nen VARA: 12.04 De steen been Show 14.04 Carola. AKN: 15.04 The magic friends. VOO: 17.04 Rinkelde- tinkel NOS: 18.04 De avondspits. F0 19 04 Spoor 7. NCRV: 20.04 Pa perclip magazine. VPRO: 21.04 Villa 65. V00: 0.04 Countdown café. 2.02-6.00 Oh, wat een nacht RADIO 4 Om 7.00, 8.00, 13,00, 18.00 en 20.00 Nieuws. EO: 7.02 Ouverture: Barok- muz 8 04 Opus 4. 9.00 Muziek voor miljoenen. 11.00 Het ochtendcon cert Radio Filharm. Ork. Frankrijk en piano.13.04 En nu...mijn verzoek., VARA: 14.00 Het internationale con certcircuit. Muz. voor mandoline en luit 14.45 Julius Katchen speelt Brahms. 15.20 Colin Davis dirigeert Dvorak. 16.00 De Nederlanden: Adriaan Willeart en Italië. VARA: 18 04 Ottorini Respighi: Concerto Gregoriano. 18.40 Schumann: Pia nokwartet nr. 47. 19.15 Bruggen dirigeert Rameau. 20.02 Avondcon cert: De VARA-Matinee. Symf. nr. 8 in Es, Mahler. Radio Filharm. Ork. met div. koren en sol. 21.40 Szy- manovsky 8t Barber: Strijkkwartet. 22.15 Bach: Cantate BWV 21. 23.00 Muziek van deze eeuw: Citaat en verwijzing. V00 0.00-1.00 Vier na middernacht RADIO 5 Elk heel uur t/m 18.00 Nieuws. NOS: 6.45-6.50 Mededelingenrubriek met uitgebreid weerbericht en scheep- vaartberichten. 7.05 Sportief. 7.30 Vroeg op 5. 8.55 Waterstanden. NCRV: Vrijdag op vijf, met om: 9.02 Het gesprek: 9.40 Plein publiek; 11.02 Rondom het woord. IKON: 12.02 Bonnefooi. RVU: 12.30 Wer ken aan werk. 13.10 Gebeurtenis sen. NOS: 14.02 De ronde tafel van Pam AVRO: 15.02 Opium radio. NOS: 17.10 Radio UIT PP: 17.50 D66. NM0: 18.02 Religieus pro gramma in twee talen: 18.02 Ara bisch; 18.30 Turks. EO: 19 00 Waar waren we ook alweer? NOS: 19.15 Nieuws'in het Turks. 19.50 Nieuws in het Marokkaans en Berbers. 20.40 Nieuws in het Chinees. EO: 21.00 Licht en uitzicht. 21.40 Boeken wijzer. 22.00 De Russisch-Ortho- doxe Kerk. 22.20 De psalmen. 22,40 Dunaml Ko man (Geef mij je hand). NCRV: 23.00-24.00 De Odysseia van Homeros OMROEP BRABANT ANP-nieuws: Zie Radio 1.-7.05 Bra bants nieuws. ,7.25 Oe krant in Bra bant. 7.32 Brabants nieuws. 7.55 Weerman Johan Verschuuren. 8.08 Brabants nieuws. 8.10 Radio Nieuws Centrale. 8.33 Brabants nieuws en service. 8.55 Weerman. 9.03 Brabants nieuws. 9.07 Muziek- kiosk. 10.03 Brabants nieuws. 10.07 Draai-bank. 11.03 Brabants nieuws. 11.07 Van harte. 12.05 Brabants nieuws en service. 12.55 Bericht voor boer en tuinder. 13.08 Bra bants nieuws. 13.10 Radio Nieuws Centrale. 13.32 Brabants nieuws. 13.34 Muziek, Brabantse produk- ties.14.03 Brabants nieuws. 14.08 Muziek, met om 15.03, 16.03 Bra bants nieuws. 16.08 Toeristisch programma. 17.05-18.00 Brabants nieuws. 17.50 Agenda. 17.55-18.00 Nieuwsoverzicht OMROEP ZEELAND 8.35-9.00 Nieuws en actualiteiten, met om 8.45 Straatrumoer. 12.05 Nieuws en actualiteiten, met om 12.15 het weer in de provincie. 12.32 regionaal nieuwsoverzicht. 12.35 Het fort Zeelandia met om 12.55 de agenda. 13.08-13.30 Radio Nieuws Centrale. 16.03 Uit. 17.05 Nieuws en actualiteiten met om 17.15 het weer in de provincie. 17.32 regionaal nieuwsoverzicht. 17.35-18.00 Zeeuws diep g> ff

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1994 | | pagina 22