Miljoenennot Ver politie Rekeningrijden op de lange baan geschoven Regels voor ondernemen worden sterk verminderd Financieringstekort voor 1995 bedraagt 3 procent Nadruk krijgsmacht ligt meer bij vredesoperaties Zes Zeeuws* Amnesty In voor actie DE STEM Ethische kwesties opnieuw bekeken Meer aandacht voor vier grote steden Colofon wmi msmm TjÊÊ P Bietencampagne start maandag Grote bevrijdin Homo-paren krijgen moge lijk het recht om kinderen te adopteren. Ook is de kans groot dat spermadonoren in de toekomst toch anoniem kunnen blijven. Het kabinet gaat een reeks ethische kwesties opnieuw onder de loep nemen. Het vorige kabinet wilde de anonimiteit van spermado noren opheffen via het wetsvoorstel donorgegevens kunstmatige inseminatie. Minister Borst-Eilers (Volksgezondheid) wil dit voorstel opnieuw bekijken. Dat geldt ook voor het oude wetsvoorstel voor weten schappelijk onderzoek met embryo's. De vorige bewindslieden van CDA en PvdA wilden onderzoek toestaan van via reageerbuisbevruchting tot stand gebrachte embryo's vóór de inplanting in de baarmoeder. Dit om erfelij ke afwijkingen tijdig op te sporen. Het voorstel was wel aan strikte voorwaar den gebonden. Te streng, vonden onderzoekers, maar het CDA in de Tweede Ka mer vond het voorstel al te ver gaan en waarschuwde voor 'wensgeneeskunde'. Hoe ver het kabinet van PvdA, WD en D66 zal gaan, is onduidelijk. Minis ter Borst sluit bijstellingen -niet uit, maar zij zegt wel dat 'naarmate een embryo ouder wordt, er sprake is van een toenemende be schermwaardigheid van het embryo'. Minister Sorgdrager (Justi tie) wil opnieuw kijken naar het adopteren van kinderen door homo's. Het vorige ka binet besloot wel het zoge noemde homo-huwelijk mo gelijk te maken - het regis treren van homosexuele- partners -, maar zij kregen daarbij niet het recht om kinderen te adopteren. De ploeg gaat ook door het echtscheidingsprocesrecht, het naamrecht en het af stammingsrecht, zo kondigt Sorgdrager aan. Zij laat doorschemeren dat het hier gaat om een verdergaande liberalisering van de wetge ving. De-sociale vernieuwing van het vorige kabinet wordt voortgezet, maar zal niet meer zo heten. Dat wordt grote-stedenbeleid. De in houd verandert daarmee ook: meer dan voorheen zal de aandacht naar de Rand stad gaan. In de 'grote vier' zijn de problemen wat betreft werkloosheid en andere achterstand het grootst, vindt staatssecretaris Kohn- stamm. Experimenten om mensen weer aan de slag te krijgen, hetzij in sociaal op zicht hetzij met werk, kun nen ook het beste in de grote steden in de Randstad worden uitgeprobeerd. Het geld en de bedoelingen van de sociale vernieuwing zijn veel te breed terechtge komen, vindt Kohnstamm. -Het beleid is daardoor ver snipperd geraakt. De staatssecretaris wil ver dere versnippering voorko men en gaat zich daarom meer op Amsterdam, Rot terdam, Den Haag en Utrecht richten. Kohn stamm bezweert echter dat hij andere gemeenten 'niet zal vergeten': „Er komen gewoon twee aandachtsge bieden in de sociale ver nieuwing: die van de groot ste vier steden en die van een grotere groep andere gemeenten." In veel gemeenten, maar vooral in de grote steden, zullen op korte termijn ook experimenten starten om mensen die aangewezen zijn op de-bijstand, aan het werk te krijgen. Bij die experi menten wordt bijvoorbeeld gewerkt met behoud van de bijstandsuitkering. Aan de berichtgeving over Miljoenennota en begrotin gen werkten mee: Jeroen den Blijker, Max de Bok, Henk Bouwmans, Hans van den Broek, Harry Coerver, Jan Greyn, David van der Houwen, Carla Joosten, Elly Lammers, Debbie Langelaan en Pieter Willemsen. Commentaar: Harrie Vermeulen Vormgeving: Lüc Goderie Eindredactie: Jan Jansen en Paul Verlinden VERVOLG VAN VOORPAGINA Eind 1994 zal u een nationaal actieplan bereiken, gericht op proefprojecten van overheid en bedrijfsleven op het terrein van zogenoemde elektronische snel wegen. De slagvaardigheid van bedrijven kan worden vergroot door te zorgen voor minder las ten, minder regels en beter wer kende markten. Binnen zes maanden zult u een plan van aanpak ontvangen voor deregu lering en versterking van de marktwerking. Vermindering van administratieve lasten zal daarvan deel uitmaken. Knellen de bepalingen van de Winkelslui tingswet worden op korte ter mijn weggenomen. Begin 1995 zullen u voorstellen bereiken ter aanmoediging van startende on dernemers. Naast werkgelegen heid in de marktsector is er behoefte aan betere dienstverle ning in de publieke sector. Vol gend jaar zullen ten minste 2500 extra banen worden geschapen in de zorgsector en eveneens 2500 banen in de veiligheid en het openbaar toezicht. Deze maatregelen zullen nieuw per spectief bieden aan langdurig werklozen. Aldus wordt een be gin gemaakt met de toepassing van de sociale norm die erop is gericht de langdurige werkloos heid stelselmatig terug te drin gen. De regering zal nagaan op welke wijze de flexibiliteit van arbeidspatronen kan worden vergroot, mede gelet op indivi duele behoeften met betrekking tot betaalde arbeid, zorgtaken, studie en vrije tijd. Voor duurzame versterking van de economie en van de werkgele genheid is de medewerking van de sociale partners belangrijk. Met hen wil de regering op korte termijn overleggen over de vraag hoe de beoogde effecten bereikt kunnen worden. Versterking van de economie kan niet zonder een goed milieu beleid. In ons dagelijks handelen wordt aandacht voor het milieu steeds belangrijker. Mede dank zij de inzet van de burger's ko men het preventiebeleid op het gebied van afval en het geschei den inzamelen steeds beter van de grond. Hoewel de C02-uit- stoot zich voor het eerst sedert lange tijd lijkt te stabiliseren, zijn er verdere verbeteringen op dat terrein noodzakelijk. Ook het oplossen van de mestproble matiek en het beheersen van de mobiliteit vragen om voortgaan de inspanningen. De regering zet zich met kracht in voor het bereiken van over eenstemming over een energie heffing op Europees niveau. Mocht dit voorlopig niet moge lijk blijken, dan zal in 1995 de invoering van een kleinverbrui kersheffing worden voorbereid. De heffing zal een bijdrage moe ten leveren aan het bereiken van de vastgestelde milieudoelen. Behoud en verbetering van het milieu vereisen ook een mondia le aanpak. De regering zal daar om een actief internationaal mi lieubeleid voeren. De Europese integratie is op weinig terreinen zo direct merk baar als in de land- en tuinbouw. De agrarische sector staat voor de uitdaging zijn grote bijdrage aan de nationale economie te blijven leveren en deze tegelij kertijd in evenwicht te brengen met de belangen van natuur, milieu, landschap en het welzijn van dieren. Voor een vitaal, aan trekkelijk en leefbaar platteland zal de komende jaren een actief vernieuwingsbeleid worden ont wikkeld. De realisering van een duurzame ecologische hoofd structuur past daarin. De over heid zal, door middel van lagere lasten en het wegnemen van be lemmerende regels, voorwaarden scheppen om de concurrentie kracht van de land- en tuinbouw te behouden. Het totstandbren- gen van de noodzakelijke aan passingen aan markt en milieu is ook een taak van de sec tor zelf. De afgelopen vijftig jaar hebben geleerd dat boeren en tuinders daartoe over de slagkracht en inventiviteit beschikken, alsook bereid zijn te investeren. Begin 1995 zal aan de Tweede Kamer de nota 'Ruimtelijk-eco nomisch beleid voor de periode 1995-1999' worden voorgelegd. Uitgangspunt is dat regio's niet geïsoleerd, maar in onderling verband en in samenhang met de internationale omgeving worden beschouwd. De groeiende behoefte aan wo ningbouwlocaties maakt het no dig zorgvuldig om te gaan met de belangen van natuur, land schap en recreatie. De noodzake lijke investeringen vragen om een forse inspanning van de be trokken overheden en de markt sector. Het leefbaar houden van het stedelijk gebied verdient bij zondere aandacht. Voor de ver sterking van onze Nederlandse concurrentiepositie is een sa menhangend en duurzaam ver voersbeleid een vereiste. Cen traal staan de investeringsplan nen voor de mainports Rijnmond en Schiphol, de achterlandver bindingen, de grote stadsgewes ten en de stedelijke knooppun- Het kabinet, luisterend naar het eigen sprookje, dat Troonrede heet. FOTO ANP ten. De procedure voor de plano logische kernbeslissing betreffen de de Hogesnelheidslijn is thans in de inspraakfase. Het definitie ve regeringsstandpunt zal u in het voorjaar van 1995 bereiken. Aan het begin van dat jaar zal de regering ook klaarheid scheppen over haar voornemens omtrent de Betuwelijn. Eenintensieve internationale samenwerking in Europees verband, gericht op de aansluiting op transeuropese netwerken, is van groot belang. Het overheidsbeleid inzake de gezondheidszorg en de zorg voor chronisch zieken stelt de patiënt voorop. Om essentiële gezond heidszorg voor iedereen toegan kelijk te houden is het nodig de ontwikkeling van volume en kos ten strak te beheersen. Doelma tigheid en soberheid zijn gebo den, zowel bij aanbieders als bij vragers van zorg. Wat noodzake lijke zorg is, zal op basis van de adviezen van de commissie-Dun ning en van de Gezondheidsraad worden beantwoord. Concrete maatregelen met betrekking tot het verzekeringspakket 'zullen daarop volgen. De regering zal u nog dit najaar een integraal plan voor volume- en kostenbeheersing aanbieden, met het daarvoor benodigde wet gevend kader. Uitvoering van de aanbevelingen van de commis sie-Biesheuvel met betrekking tot de positie van de huisarts, de medisch specialist en het zieken huis krijgt daarin een plaats. Het nemen van eigen verantwoorde lijkheid door gebruikers zal wor den gestimuleerd. De Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten wordt beperkt tot een voorzie ning voor onverzekerbare risico's en langdurige zorg. In het zie kenfonds en de particuliere ver zekering komt een scherper ge definieerd basispakket van nood zakelijke zorg tot stand. Er wordt gewerkt aan het dichter bij elkaar brengen van particu liere ziektekostenverzekering en ziekenfondsverzekering. De ver anderingen zullen stapsgewijs plaatsvinden. Op het terrein van medische ethiek zal verder worden ge werkt aan noodzakelijke wet- en regelgeving. De regering hoopt dat de behandeling van het wets voorstel orgaandonatie en het wetsvoorstel medische experi menten dit parlementaire jaar kan worden afgerond. Ook in het welzijnsbeleid staat de cliënt centraal. Zowel voor jongeren en gehandicapten als voor ouderen zal zorgverlening worden gestimuleerd die meer aansluit bij de eigen mogelijkhe den van een ieder in de thuissi tuatie. De emancipatie en participatie van ouderen wordt krachtig on dersteund; leeftijdsdiscriminatie wordt bestreden. De regering brengt het komend jaar een ac tieprogramma voor integraal ouderenbeleid uit. De voorgeno men bezuinigingen op de bejaar denoorden worden geschrapt. De regering zet zich in voor een veiliger samenleving met een hoog niveau van rechtshandha ving. Een integrale benadering van het veiligheidsbeleid is daar toe noodzakelijk. De politie ver vult een spilfunctie, zowel bij de veiligheid op straat als bij de bestrijding van de georgani seerde misdaad. De politie en de rechterlijke organisatie worden versterkt. Voor het einde van het jaar zult u concrete voornemens hieromtrent ontvangen. In okto ber zal de regering.haar plannen presenteren voor een krachtiger aanpak van de georganiseerde misdaad. Naast en in aanvulling op de bestaande kernteams wordt een landelijk recherche team opgericht. Dit team zal onder meer onderzoeken verrich ten naar aanleiding van meldin gen inzake ongebruikelijke transacties. Financieel-economi- sche opsporingsmethoden staan hierbij centraal. Onveiligheid op straat wordt voor een groot gedeelte veroor zaakt door jongerencriminaliteit. Voorstellen voor de aanpak hier van worden u begin 1995 aange boden. Ook hier gaat het om een integrale benadering waarbij lo kale overheden, jeugdhulpverle ning, politie en justitie nauw zullen samenwerken. Het geven van perspectief aan de jeugd is van blijvend belang voor de vitaliteit van de samenleving. Op het terrein van de jeugdhulp verlening worden de voorgeno men bezuinigingen geschrapt. Verslavingshulp en bestrijding van drugsoverlast krijgen meer aandacht. Onstabiele internationale ver houdingen, onlusten en economi sche tegenstellingen blijven in vloed uitoefenen op migratie stromen. Zorgvuldigheid en ef fectiviteit bij de behandeling van aanvragen van asielzoekers en vluchtelingen zullen hand in hand gaan. De inspanningen zul len voorts gericht zijn op het totstandbrengen van een Euro pees asielbeleid. Nederland is een multicultureel land geworden. Veel allochtonen blijken vrij snel in de Nederland se maatschappij in te burgeren. Niettemin zijn er grote aanpas singsproblemen en is de werk loosheid onder minderheden on evenredig hoog. De regering zal daarom gerichte scholings- en werkgelegenheidsmaatregelen treffen. Met mensen die zich nieuw in Nederland vestigen zul len contracten worden gesloten waarin de wederzijdse verant woordelijkheden worden vastge legd. Zo kunnen nieuwkomers zo spoedig mogelijk volwaardige le den van onze maatschappij wor den. De regering wil het bestuur dich ter bij de burger brengen. Taken van het Rijk zullen worden over geheveld naar de mede-overhe den om de gezamenlijke beleids doelstellingen beter te realiseren. In de regio's Rotterdam, Amster dam en Den Haag worden bestu ren ingesteld die slagvaardig en democratisch kunnen functione ren. De grote steden trekken hoog waardige werkgelegenheid aan en ontwikkèlen zich tot geva rieerde centra voor cultuur en wetenschap. Aan de andere kant zorgen juist daar langdurige werkloosheid en een hoge crimi naliteit voor ernstige problemen. Hieraan zalgericht aandacht worden gegeven teneinde de ont wikkelingskansen voor de grote steden te versterken. Het openbaar bestuur is er voor de bevolking. De regering wil dat de burgers hun stem beter kunnen laten horen en hun in vloed beter kunnen laten gelden. Een ministeriële commissie staatkundige vernieuwing zal voorstellen doen. Voor het cultuurbeleid, dat nu met onderwijs en wetenschappen in één ministerie is samenge voegd, is 1995 een jaar van uit voering. Het is ook een jaar van voorbereiding van de hoofdlijnen voor de komende tijd. Voor een beperkte groep veelbe lovende kunstenaars zal een nieuwe regeling worden getrof fen die het hun mogelijk maakt om een aantal jaren te werken aan de opbouw van een rende rende beroepspraktijk. Goed onderwijs staat of valt met de kwaliteit van de leraar. Vanaf 1995 komen daarom extra mid delen beschikbaar om de voor stellen van de commissie toe komst leraarschap uit te voeren. Om de creativiteit van de onder wijsgevenden te stimuleren zul len scholen bij de uitvoering van primaire onderwijstaken een meer autonome rol krijgen. Ouders krijgen een grotere in vloed op het beleid van het schoolbestuur. Meer aandacht zal worden be steed aan diversiteit in het voortgezet onderwijs, zowel ten behoeve van hoogbegaafde leer lingen als voor leerlingen die het voortgezet speciaal onderwijs volgen. De gemeentelijke rol wordt versterkt door de huisves ting en de schoolbegeleidings diensten te decentraliseren en het achterstandsbeleid door hen te laten coördineren. Voor het voortgezet en hoger onderwijs zalverder gestalte worden gegeven aan een goede afstemming met onze buurlan den en worden internationale contacten gestimuleerd. De huidige uniforme structuur van het hoger onderwijs doet onvoldoende recht aan de veran derde maatschappelijke eisen. De regering streeft daarom een stelselwijziging na met een gro tere variëteit in opleidingen en een gemiddeld kortere verblijfs duur van studenten in het hoger onderwijs. In het komende jaar zal in open overleg met de be trokkenen over de vormgeving en uitvoering hiervan worden gesproken. De wijzigingen, op termijn, in het stelsel van hoger onderwijs zullen ook gevolgen hebben voor de studiefinanciering. Maar ook los daarvan zijn er nu al maatre gelen met betrekking tot de stu diefinanciering nodig. Aan nieu we studenten in het hoger onder wijs wordt een prestatiebeurs verstrekt voor een periode die gelijk is aan de cursusduur. In de ontwikkeling van de he dendaagse samenleving spelen sport en actieve recreatie een steeds belangrijker rol. Niet al leen voor de ontwikkeling van de jeugd, maar ook voor de vitali teit van hen die ouder worden, voor mensen met een handicap en voor de verschillende maat schappelijke integratieprocessen in ons land blijkt de sport van steeds wezenlijker belang. De samenwerking tussen de drie landen van het Koninkrijk is gebaseerd op wederzijds respect. Een evenwichtige ontwikkeling van ie Nederlands-Antilliaanse en Arubaanse samenlevingen is een doelstelling waaraan Neder land met overtuiging wil bijdra gen. Goed openbaar bestuur, rechtshandhaving, gezond finan cieel beleid, en onderwijs zijn daarbij aandachtspunten. De viering op 15 december aan staande van veertig jaar autono mie, belichaamd in het Statuut voor het Koninkrijk der Neder landen, zal passende aandacht krijgen. In overleg met de ko ninkrijkspartners zullen nieuwe staatkundige verhoudingen hun beslag krijgen in een herzien Statuut. Naast de vrede die wij al vijftig jaar kennen, zijn er helaas nieu we brandhaarden in de wereld. Van het zo dichtbij gelegen ex- Joegoslavië tot het verre Ruanda bereiken ons hartverscheurende beelden. De grenzen van de ver schrikking blijken daarbij steeds weer te kunnen worden verlegd. De Nederlandse samenleving geeft op vele manieren uiting aan haar gevoelens van betrok kenheid. Hier moeten zeker ook veel Nederlandse burgers en mi litairen worden genoemd die in voormalig Joegoslavië en elders .in internationaal verband actief zijn. Meer dan drieduizend Ne derlandse mannen en vrouwen nemen thans deel aan vredesope raties in vaak zeer moeilijke om standigheden. Hun grote inzet verdient veel waardering en dank. Onze gedachten gaan uit naar hen die bij de uitoefening van hun taak blijvend letsel op liepen en in het bijzonder naar de nabestaanden van hen die omkwamen. In vijftig jaar is de wereld ingrij pend veranderd en daarmee ook onze positie in die wereld. De samenhang, van internationale vraagstukken is sterker dan ooit. De regering wenst een positieve bijdrage te leveren aan het op lossen van mondiale problemen. Oude tegenstellingen tussen Noord-Zuid en Oost-West verva gen. Samenwerking en ontwik keling moeten dus in een nieuw perspectief worden geplaatst. Een herijking van het buiten lands beleid in brede zin, met daarin ook begrepen ontwikke lingssamenwerking, economi sche betrekkingen, internatio naal milieubeleid en defensie, is daarom noodzakelijk. De verkleining en de herstructu rering van de Nederlandse krijgsmacht zijn in volle gang. De overgang naar een vrijwilli- gerskrijgsmacht vergt van De fensie een grote inspanning. Nog voor de behandeling van de begroting van Defensie zal de regering u inlichten over de ge volgen van de in het regeerak koord aangekondigde bezuini gingen voor de krijgsmacht. Een verantwoorde uitvoering van de Prioriteitennota blijft hierbij de toetssteen. Binnen het grote kader van het Noordatlantische bondgenoot schap kiest Nederland voor in tensievere Europese defensiesa- menwerking. Dit leidt in toene mende mate tot verwevenheid van onze krijgsmacht met die van de ons omringende landen. Met België wordt een geïnte greerde marinestaf gevormd. Met Duitsland wordt een gezamen lijk legerkorps opgericht. Op allerlei terreinen zijn de be trekkingen met ons grootste buurland uitgegroeid tot nauwe samenwerking. Dit symboliseert de fundamentele en onomkeer bare omslag van de politieke verhoudingen in Europa, vijftig jaar na de bevrijding. Leden van de Staten-Generaal, De indrukwekkende herdenking van D-day op 6 juni van dit jaar was een uiting van respect voor de grote inzet van vele miljoenen mannen en vrouwen. Het is be moedigend dat de bereidheid om uit het verleden lering te trekken zo breed leeft. Internationaal en nationaal is het besef van de waarde van leven in vrede en vrijheid tevens een opdracht aan ons allen om aandacht te blijven geven aan de kwaliteit van onze samenleving. Van harte spreek ik de hoop uit dat u uw verant woordelijke taken ook in dit licht zult vervullen, in het ver trouwen dat velen met mij u wijsheid toewensen en om zegen voor u bidden: WOENSDAG 21 SEPTEMBER 1994 Ministerie van Verkeer en Waterstaat Minister: A. Jorritsma-Lebbink (WD) aantal ambtenaren: 13.598 (incl. buitendiensten) Van stoplicht tot vliegverkeer en van spoorrails, en fiets tot waterweg: het ministerie van Verkeer en beslist erover. Het ministerie bezuinigt volgend jaar 250 2 gulden. De totale uitgaven zullen uitkomen op f 7,4 miljard De kans op files is op sommige wegen drie keer groter da; 1987. Nieuwe technieken om het autoverkeer te beheersen; daarom noodzakelijk. Veelbelovend is het rekeningrijden uj deze vorm van elektronische tolheffing is technisch niet voor 1 jaar 2000 mogelijk. Er komen nieuwe experimenten met speciale 'vrachtwaa stroken'op de A16, A20 en de A50. Er wordt meer geld (f70 miljoen) uitgetrokken voor carpoo en nieuwe elektronische verkeersgeleidingssystemen. Het nieuwe rijbewijs - naar 'Europese model'- wordt n, januari 1996 ingevoerd Kentekenbewijs Deel III komt, overeenkomstig de wens de Tweede Kamer, per 1 januari 1997 te vervallen. Minister: dr. G.J. Wijers (D66) Aantal ambtenaren: 4614 (incl. buitendiensten) Staatssecretaris: A. van Dok-van Weele (PvdA) Minder regels en lastendruk voor ondernemers en flexibiliseria van de arbeidsmarkt staan centraal in het beleid van J ministerie van Economische Zaken. Het ministerie ongeveer honderd miljoen gulden in 1995. De totale bedragen 3,6 miljard gulden. Vanaf 1995 wordt jaarlijks tien miljoen gekort op voor het bedrijfsomgevingsbeleid (BOB). Op regionale investeringsprojecten wordt in 1994 al 51 miljoen gekort. Op energie- en andere subsidies wordt in 1995 vijftig miljw bezuinigd, maar die bezuinigingen moeten nog nader ingeval worden. De subsidie voor warmte-krachtkoppeling zal waa schijnlijk verdwijnen. Het aantal regels voor ondernemers wordt sterk vermiste De vestigingswetgeving wordt vereenvoudigd en de mogen langer open. De administratieve lastendruk voor I ven wordt teruggebracht tot het minimaal noodzakelijke. Technologische instituten, universiteiten, hogescholen novatiecentra moeten toegankelijker worden voor het m en kleinbedrijf.' De uitwisseling van kennis tussen universiteit en het bedrijfsleven moet worden verbeterd. Van onze verslaggever Terneuzen - De politie in Vlaanderen gooit de deui bureaus in Aardenburg en 1 zande volgend jaar defimti slot. Alleen de politiebureaus vj Terneuzen en Oostburg zijn nl nacht bezet. nie van Axel en Sas van alleen open tijdens kantoor^ Cadzand is slechts tijdens het Ministerie van Financiën Minister: drs. G. Zalm (WD) .Staatssecretaris: prof. dr. W. Vermeend (PvdA) Aantal ambtenaren: 1700 (ministerie) 28.200 (belastingdienst) Nederland heeft een gigantische staatsschuld, bijna 400 gulden. Ieder jaar komt de minister van Financiën geli om de begroting sluitend te maken: in 1995 18,6 miljard gulden W. Vermeend is de 'baas' van de fiscus. Hij wil meer 4s voorheen via fiscale maatregelen bedrijvigheid stimuleren. Di bewindslieden gaan - zoals de voorgangers ook zeiden aan vereenvoudiging van het belastingstelsel. Het Rijk geeft het volgend jaar 197,7 miljard uit. Daar staa een bedrag van 179,1 miljard aan inkomsten tegenover; 151 miljard daarvan is afkomstig van diverse soorten belastingen Het grootste deel van de fiscale opbrengst bestaat uit loon- inkomstenbelasting (53,2 miljard). De rente van de staatsschuld bedraagt in f 28 miljard. Het financieringstekort komt uit op drie procent van hf Bruto Binnenlands Produkt. Dat tekort mag volgens het regeer akkoord in 1998 op zijn hoogst 2,9 procent zijn, maar dat za vanwege de onverwachte meevaller van twee miljard procent lager uitkomen. Het totaal aan lastenverlichting voor burgers en bedraagt 4,5 miljard. Het tarief van de eerste belastingschijf (tot een inkomen vi 44.349 gulden) gaat omlaag van 38,12 naar 37,65 procent. De zogenaamde heffingsvrije voet is in 1995 6074 gulden)* in 1994 5925 gulden). Het maximale arbeidskostenforfait stijf van 2086 naar 2139 gulden. De aftrek van rente op consumptief krediet blijft in 1995® wel bestaan. Pas vanaf 1996 mag de rente van zo'n krediet meer van de belasting worden afgetrokken. Ministerie van Defensie Minister: dr. ir. J.J.C. Voorhoeve (WD) Staatssecretaris drs. J.C. Gmelich Meijling (WD) Aantal medewerkers: 2980 (excl. krijgsmacht) Het ministerie van Defensie is bezig met een ingrijp' -inkrimping en reorganisatie van de krijgsmacht. Na het vera*, nen van het 'ijzeren gordijn' is de taakstelling grondig ver® derd. De nadruk ligt nu veel meer op vredesoperaties. Het tota aan uitgaven van het ministerie in 1995 bedraagt f 13,5 miliar" Een grondig onderzoek moet in de komende maanden duide lijk maken hoe de in het regeerakkoord opgelegde bezuinigingen (oplopend van 447,4 miljoen in 1995 tot 91'- miljoen in 1998) kunnen worden uitgevoerd. j Begin volgend jaar wordt besloten of in 1996 en 1997 alle® vrijwillige dienstplichtigen worden opgeroepen voor hun die»1 plicht. Dienstplichtigen die studeren en op grond daarvan uitstel v dienstplicht hebben, worden niet langer gekeurd in het jaar zij achttien worden. Zij worden pas gekeurd na afloop van studie-uitstel. Van onze verslaggever Middelburg - Zes Zeeuv afspraken gemaakt om strafbare feiten te vert papier vast dat ze in dat claimen daarmee een nat: Landelijk is het de eerste kt 'dat dergelijke afspraken zo cc creet zijn vastgelegd. De afspraken zijn gemaakt tl sen organisaties die vaak m slachtoffers van strafbare feit van doen hebben: het Openba Ministerie, de politie, de Ra< voor de Kinderbeschermir Jeugd en Gezin, Slachtofferhu en de reclassering. De ondertekening van de same: werkingsovereenkomst tussj die zes loopt vooruit op de Voorzieningen Slachtoffers het Strafproces, beter bekend de wet Terwee, die 1 april vc gend jaar in werking treedt. I wet komt voort uit een aant richtlijnen die tot doel hebbi Van onze verslaggeefster Breda/Roosendaal - De bietej campagne start dit jaar maandag 26 september. Van. dat moment kunnen her en dj weer volle en overvolle vrach wagens en landbouwvoertuig^ met suikerbieten opduiken. Zowel de suikerfabriek van CSM in Breda als de fabriekt van de Suiker Unie in Dint> loord, Breda en Roosendai. draaien vanaf maandag weer volle toeren. Van onze verslaggever Axel - Zo'n vijfentwintig ja! uit: de jaarlijks optocht tijde Met het verstrijken der jarei koninginnedag echter verdwen het oranje-gezinde Axel opmerl Zaterdag 24 september brengt de tijden van toen in herinnen de Sportlaan een grote stoet; .tientallen verenigingen, voor ee De inwoners aan de route zijn geen auto's in die straten te par genoodzaakt een andere route medewerkers van de stichting een laatste waarschuwing. Aan de optocht doen zo'n 36 muzikaal begeleid door de muz Concordia uit Overslag. Van onze correspondente Hulst - Deze week bestede Zeeuws-Vlaanderen aandacl jongerengroepen van Amnes 24 en 25 september een extra Samen met de werkgroep Air nesty Oost-Zeeuws-Vlaandere 'eden de jongeren zaterdag e zondag in zeven kerken voorg< drukte kaarten aan ter onderti kening. Voor de kaarten, die massa; verstuurd worden, wordt ee vrijwillige vergoeding (portoko: "en) gevraagd van een guldei kaarten worden gezonde naar de betreffende autoriteiter Amnesty vindt het belangrijk or nu te laten weten dat er interna mnale aandacht is voor het ge weldadig optreden in Kosovo. e kerken waar de kaarten wor en aangeboden zijn: de hei nrmde kerk en de basiliek i rtuist, de hervormde kerk ii fxel, de Triniteitskerk, de Vei rezen Christuskerk en de Goed «erderkerk in Terneuzen en d nk-kerk in Hoek. "e najaarsactie zet de schijn rper op Kosovo, de provinci o-""en He republiek Servii ds 1974 geniet deze stree

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1994 | | pagina 14