DE STEM
Rijkemanshuis mooi,
wreed en enerverend
De dingen volgens Man Ray
»IEKAST
LAND
Contracten rukken
op bij 'huil-tv'
rijsuitreiking Op
Jackvan
dek detwingo
elle Collection'.
RDER VERFIJND.
>R deTwingo
HLIPS-PRIJZENr
;n:
Freudiaans stuk O'Neill bij Zuidelijk Toneel
Doorbraak
IN BEELD
VJ/
Overzicht
Vorm
Rayografie
Producent wil aichzelf beschermen
Rasti Rostelli
vertoont
zijn kunsten
op de tv
Choreografieprijs
voor Arnold Goores
Duitse filmster Haas overleden
1994
Er zijn niet veel rockbands die echt
swingen. De meeste spelen als
klokken."
David Byrne
ggH I
Gids
m—ii
erse Renault-rij-
ïntator Jack van
g°. Kijk van 22
ober 's avonds
om 20.30 uur
telijke prijsuitreikingen.
Twingo's is nu uitgebreid met
ren en bekledingen. Daarnaast
Twingo laten uitrusten met het
eet: elektrisch bedienbare buiten-
-amen vóór en centrale deurver-
iet afstandsbediening. De nieuwe
uitgerust met het 'Systeem
elen zonder te koppelen.
tor f 23.940,-**.
'oor f22.340,-**.
3,-**. Afgebeelde
i accessoire.
oor in de auto. Kortom: alle reden
m vandaag nog de Renault-dealer
p te zoeken. Want wie weet...
■eft gekocht. Dat wil zeggen: het transactiebedrag
belasting worden ingehouden. De voorwaarden van
'nen aan de publiciteit rondom deze actie.
cl kosten rijklaar maken.
VULT-DEALFR RENAULT
\ULrüCALCK« EEN EIGEN MANIER
io Champion fokmuu i -tjrïl
71.
17751.
24.
i I
1e krant.
UITSLUITEND VOOR
PARTICULIEREN
Bij 3 ongèwijzigde
plaatsingen binnen 7 dagen
in De Stem is de 3°
plaatsing GRATIS,
1 x gratis in de
Zeeuws-Vlaamse Koerier.
Prijs incl. BTW voor plaatsing
op zaterdag
egorie A
Categorie B
Categorie C
9.41
12.58
f 14.45
12.55
16.77
f 19.27
1569
20 96
f 24.09
18 83
25 15
ƒ28 91
21.97
29.34
33.73
25.11
33.53
38 .55
28.25
37.72
f 43.37
31.39
41 91
48.19
Brieven onder nummer ƒ12.95
Tel. nr
af te schrijven
Eindhoven - Stads
schouwburg. Première
•Rijkemanshuis' van Eu
gene O'Neill door Het
Zuidelijk Toneel. Regie:
Ivo van Hove. Met o.a.
Chris Nietveld, Katelijne
Damen en Warre Borg
mans. Gezien op 16-9.
Op 21-9 in Tilburg, 4-10
Middelburg, 12-10 Ber
gen op Zoom (De
Maagd), 13-10 Roosen
daal (De Kring), 14 en 15
oktober Rotterdam, 1-5
november Antwerpen
(Bourla-schouwburg)
19-11 Eindhoven.
Door Marjan Mes
Drieënhalf uur lang duurt
het wrede gevecht tussen
man, vrouw en moeder in
Rijkemanshuis van Eugene
O'Neill. Maar dankzij het
formidabele spel van Warre
Borgmans, Chris Nietveld en
Katelijne Damen vergeet
men de tijd. Het Zuidelijk
Toneel laste bovendien twee
pauzes in, waarin het pu
bliek weer even op adem kan
komen.
In de regie van Ivo van Hove is
dit nooit eerder in ons land
gespeelde familiedrama een ge
stileerde en bijna 'kale' voor
stelling geworden. De felle
hartstochten in de fatale drie
hoek, waarin twee vrouwen
strijden om het bezit van een
man, krijgt nochtans enerveren
de trekken door bewonderens
waardig compleet spel, In hun
pijnlijke confrontaties, waar
over de noodlottige doem van
het verleden hangt, krijgen de
drie hoofdpersonages mytholo
gische proporties.
Met hun verbluffend gescha
keerde spel, waarin stem en
beweging het realisme overstij
gen, voeren de drie acteurs de
toeschouwer binnen in een freu
diaanse hel. Dankzij de humor
Een fatale driehoeksverhouding in 'Rijkemanshuis' van het Zuidelijk Toneel, met p.l.n.r. Katelijne Damen, Warre Borgmans en
Chris Nietveld. foto deen van meer
en de gestileerde emoties van de
regie ontsnapt het publiek ech
ter aan een onverdraaglijke
identificatie en de pathos van
O'Neills drama.
Autobiografisch
Rijkemanshuis (More stately
mansions), uit een nooit voltooi
de 19e eeuwse familiedramacy
clus, is misschien wel het meest
autobiografische stuk van de
20e eeuwse Amerikaanse No
belprijswinnaar. Al diens stuk
ken gaan in wezen over zijn
eigen familiedrama, waarin een
aan morfine verslaafde moeder
wiens liefde hij nooit kon vero
veren ook de relatie tot zijn
vrouw bepaalde.
Ook moeder Deborah in Rijke
manshuis is een vreemde vrouw.
Schatrijk, verwend en voortdu
rend wegvluchtend in een fan
tasiewereld, waarin zoon Simon
haar niet kan bereiken. De jon
ge Katelijne Damen speelt haar
fenomenaal, als een zonderling
oud mens dat tot waanzin neigt.
Jaloezie op schoondochter Sa
rah, afkomstig uit een aan lager
wal geraakte Ierse familie,
drijft haar tot stoken in het
huwelijk van haar zoon.
In Simon schuilt een dichter,
weet zijn moeder, maar de lief
hebbende maar tevens hebzuch
tige Sarah weet dat hij pas echt
gelukkig is als hij zijn zakenin-
stinct kan bevredigen. Hij krijgt
daartoe de kans wanneer de
vader is overleden. Die heeft
zijn bedrijf met speculeren aan
de rand van de afgrond ge
bracht. Simon neemt dit bedrijf
op in zijn eigen firma en gaat op
aandringen van zijn vrouw met
zijn gezin op het ouderlijk land
goed wonen. De twee vijandige
vrouwen hebben dan al uit ver
langen naar macht en bezit vre
de gesloten: op die manier den
ken ze ook Simon te bezitten.
Meedogenloos
Simon groeit uit tot een meedo
genloze zakenman, vervreemd
van zijn familie. Zijn samen
spannende vrouw en moeder
stelt hij daarvoor verantwoor
delijk. Om zijn vrouw opnieuw
voor zich alleen te hebben, geeft
hij haar een baan in zijn bedrijf
en maakt haar tot zijn maitresse
waardoor de' hartstocht weer
even oplaait. Van Hove laat dat
zien in een welhaast acroba
tisch naaktscène die behalve
van seksueel plezier ook van
felle tweestrijd getuigt. Na deze
verzoening laait de strijd weer
op, wederzijdse verwijten bar
sten los, er wordt gepaaid, ge
veinsd en tweedracht gezaaid.
Simon wordt verscheurd door
tegenstrijdige gevoelens en weet
niet te kiezen tussen echtgenote
en moeder, wier wankele ver
bond hem alleen nog eenzamer
heeft gemaakt. Uiteindelijk
wordt hij weer een hulpeloos
kind dat zich wanhopig aan zijn
moeder vastklampt. Wanneer
die hem ruw van zich afstoot,
zoekt hij geborgenheid in de
armen van zijn vrouw, Sarah
wil die moederrol graag vervul
len. De slotscène is een theatra
le, bijna letterlijk uitbeelding
van het Oedipus-complex. Si
mons motoriek is weer die van
een peuter geworden die het
liefst in de baarmoeder terug
zou kruipen. Zijn echtgenote is
Moeder geworden.
Analyse
Dat is misschien ook wel mijn
bezwaar tegen het stuk, dat hoe
overweldigend en knap ook, wel
heel erg freudiaans is. De perso
nages weten hun innerlijke
strijd zelf zo virtuoos te analy
seren en te verwoorden dat hun
fatale driehoeksverhouding niet
echt ontroeren kan. Toch is het
een schitterende, meeslepende
voorstelling, niet op de laatste
plaats door het prachtige spel
van Warre Borgmans als de ver
scheurde en verwarde Simon en
Chris Nietveld als de gespleten,
Sarah. Als een wraakgodin en
dan weer als een liefhebbend
vrouwtjesdier spant de katach
tige Nietveld haar netten, in
plat Vlaams vervallend wanneer
de emoties erg hoog oplopen en
haar geringe afkomst haar par
ten speelt.
Er zijn ook een paar mooie
kleine bijrollen, van Henk van
Ulsen als dubieuze advocaat en
aanbidder van de moeder, van
Bart Siegers als Simons stijve,
moralistische broer en van Joop
Doderer als een bejaarde, ver
nederde bankier. Jan Verswey-
veld bedacht een sober decor,
met slechts een paar symboli
sche objecten en een veld vol
ouderwetse, zwarte naaimachi
nes. In die kale ruimte krijgen
de taal en het psychologisch
gevecht alle aandacht.
De mentale houding en dus het
hele, zo diverse oeuvre van Man
Hay ademt een weerstand tegen
Het begrip kunst. Althans zoals
dat werd gebruikt in de oude
betekenis, met een nadruk op
het elitaire en exclusieve.
Man Ray (1890-1976), een Ame
rikaan van geboorte met een
Franse carrière, verzette zich in
de geest van zijn tijd tegen een
kunst die de wereld oplaadt met
heilig verklaarde mysteries en
hogere kunstzinnige bedoelin-
gen. Kunst voor zover je daar
van moest spreken. Dat waren
de dingen om je heen. En dat
bedoelde hij veel letterlijker
daan wij dat tegenwoordig weer
geneigd zijn op te vatten. Wat
wij kunst willen noemen, dat
was voor hem net zo goed pro
vocatie en toeval.
Man Ray ontmoette in 1915 in
New York voor het eerst Marcel
Duchamp die met zijn pleidooi
voor het banale en het concrete
net meest onaanzienlijke tot
kunst maakte door het gewoon
in een museum te zetten. Een
Pisbak op een sokkel, een fiets
wiel op een krukje: als wij zo
nodig kunst willen, dan is dat
dus kunst.
Die volslagen andere houding
tegenover Het Ding en zodoen
de tegenover de kunst is de
doorbraak geworden in de
twintigste eeuw naar de moder
ne kunst. En Man Ray heeft
ach met zijn werk volop in dat
discours gemengd dat eerst en
vooral door de dadaïsten werd
gevoerd.
jjnn Ray heeft tussen 1921 en
in Parijs gewoond. Uitge
tekend en natuurlijk ook mede
floor zijn toedoen, de periode
flut Parijs de navel van de artis
tieke wereld was. Een groot
aanta' kunstenaars, sommige
van ver afkomstig, wier geniali-
nog moest blijken, had zich
Parijs gevestigd. Beeldhou-
ers- fotografen, schilders,
onponisten, schrijvers, filoso-
theoretici en briljante
aoten zaten daar dicht op
j aar, bestreden en beïnvloed
den elkaar.
'e periode is de scharnier in de
s schiedenis van de moderne
unst, zonder welke de kunst
riÜün?6 eigen niet Soed
STar zou ziin- Wie waren
p ,Pe dadaïstische roergan-
81 Tristan Tzara, Constantin
Door Frits de Coninck
Brancusi, Jean Arp, Kurt Sch-
witters, Picasso, Georges Bra-
que, André Breton die de sur
realistische beweging zou vere
nigen én zou splijten, Erik Sa-
tie, Francis Picabia, Paul
Eluard, Igor Strawinsky, James
Joyce en het spiritele centrum
van al deze figuren: de Ameri
kaanse Gertrude Stein.
Al deze grootheden streden op
hun eigen gebied om de geest
van de moderne tijd en verschil
den onderling zeer van mening
over wat dat dan precies in
hield. De dadaïsten die de anti
kunst tot kunst verhieven en de
surrealisten zaten elkaar met
theorieën, pamfletten en kom-
plotten het felst op de huid. En
rekenden allebei Man Ray tot
hun kamp. Man Ray, de foto
graaf, zat als een spin in het
artistieke web van Parijs in de
jaren 1920-1940.
Enkele honderden van zijn fo
to's, rayografieën waren het ei
genlijk, hangen nu op het be
langrijke overzicht dat Ronny
van de Velde in zijn galerie in
Antwerpen presenteert. Een
museale presentatie in een par
ticuliere galerie! De rayografie-
en zijn te zien samen met vijftig
olieverfschilderijen, collages en
tekeningen, dadaïstische objec
ten en relikwieën. Het is een
schitterende voltooiing van een
drieluik dat Van de Velde in
1991 begon met Marcel
Duchamp en in 1993 vervolgde
met Francis Picabia.
De kunst van de avant-garde
uit het begin van de eeuw die
onverminderd actueel is geble
ven en het modernisme van een
relatieve, aan tijd gebonden
term tot een op zich zelf staand
begrip heeft gemaakt met een
redelijk vaste betekenis. Waar
bij voorbeeld de in de jaren '70
van de vorige eeuw als modern
beschouwde impressionisten
werden ingehaald door latere
opvattingen, is de kunst van
Duchamp en Man Ray altijd
modern gebleven. En is dat ook
nu nog.
Man Ray nam met zijn foto's
een belangrijk aandeel in het
stammengevecht tussen dadaïs
ten en surrealisten. Zonder
daadwerkelijk en officieel van
een van deze twee stromingen
lid te zijn. Hij fotografeerde alle
belangrijke, kunstenaars uit de
Parijse scène. Maar niet in de
funktie van hoffotograaf wie
het alleen maar om geslaagde
kiekjes te doen is. Het bijzonde
re van die foto's is dat hij de
persoon in kwestie eigenlijk als
een beeld, als een object vast
legt.
Een foto van Man Ray is geen
psychologisch portret dat een
karakter zichtbaar wil maken.
Houding, belichting, benade
ring maken de gefotografeerde
tot een object en weken hem of
haar los v.an de situatie. Dat
levert een prent op die veel
meer aandacht vraagt voor
vorm en fysieke gestalte dan
voor het gemoed of de ziel. Zo
beeldde hij zijn geliefde, prosti-
tuée Kiki, af met de klankgaten
van een viool in haar rug. De
mens als manipuleerbaar ob
ject. De hoofdrolspeler op die
foto's lijkt tijdloos en atmo
sfeerloos; alsof hij voor altijd en
vanzelfsprekend op zichzelf be
staat, als een ding.
Het is die bijzondere houding
tegenover het object die Man
Ray zo belangrijk maakt, samen
met Marcel Duchamp natuur
lijk. Mensen zijn in handen van
Man Ray als ready-mades. Voor
Duchamp en Man Ray lag dat
wat men.kunst wilde noemen
gewoon op straat. Kant en
klaar.
Een ding, hoe onaanzienlijk
ook, is een object met een eigen
vorm en betekenis, ontdaan van
alles wat onze cultuur erom
heen heeft gesponnen. Een ding
heeft een eigen stoffelijkheid en
een eigen presentie. Die zie je
vooral als je het isoleert van
zijn gebruiksomgeving en het
bij voorbeeld in een museum
zet. Om te provoceren, wellicht,
maar ook om iets te tonen wat
wij niet zonder meer bereid zijn
te zien.
En pleine 'occulation' de Venus (1930).
Man Ray vond bij toeval de
'rayografie' uit. Hij zette zo
maar een voorwerp op lichtge
voelig papier in zijn donkere
kamer en toen hij er met andere
bedoeling licht op liet vallen
zag hij tot zijn verrassing dat
het voorwerp afgebeeld stond
op het papier. Dat was dus een
foto zonder afdruk, een rayo
grafie kortom. Een uniek exem
plaar.
Van die rayogralieën zijn er een
aantal te zien bij Van de Velde.
Maar van uniciteit moest Man
Ray niet zoveel hebben, want
dat was nu juist zo'n traditione
le waarde in de westerse kunst
die iets tot Kunst maakt. De
rebellie daartegen van de zijde
van de dadaïsten (voorman
Tristan Tzara propageerde de
anti-kunst), was ook de rebellie
van Man Ray. Daarom fotogra
feerde hij zijn unieke rayogra
fieën zodat het unieke werd
opgeheven. Reproduceerbaar
heid maakte een ding tot een
Een beeld van de overzichtstentoonstelling in Galerie Ronny
van de Velde.
foto cor h age man
kerde en fijngewreven resten in
een bokaal, samen met de in
houd van zijn asbak. De bokaal
sloot hij zorgvuldig en stuurde
die aan haar toe. Verbaasd en
sprakeloos was hij toen hij
maanden later, tijdens een be
zoek aan het museum in New
York, zijn bokaal keurig in een
vitrine zag staan, gepresenteerd
als een ready-made van Man
Ray. Zijn poging tot belediging
was door de kunstgeschiedenis
tot kunst gemaakt.
Op de tentoonstelling is ook het
beroemde en absurde strijkijzer
te zien met spijkers gemonteerd
op het strijkvlak. Tristan Tzara
stelde voor een echte Rem
brandt als strijkplank te ge
bruiken, dat zou pas echt een
daad van anti-kunst zijn ge
weest.
gewoon object en ontdeed het in
zijn ogen van die bijzondere
status die ons verhindert een
ding als iets op zichzelf te be
schouwen. De techniek van de
rayografie toont een ding door
de speciale belichting als louter
vorm.
Wat een hekel hij aan de grote
kunstcanon had, blijkt uit een
brief die hij schreef als ant
woord op de vraag van iemand
wat hij nou als zijn meest
kunstzinnige foto beschouwde.
Man Ray steekt volkomen de
draak met de vraag en met de
vraagsteller natuurlijk. Op zo'n
vraag kun je niet in ernst ant
woorden.
Dat deed hij ook niet toen een
studente kunstgeschiedenis hem
een aantal vragen toezond die
haar materiaal moesten opleve
ren voor haar eindscriptie. Man
Ray gruwde. Hij verbrande haar
brief en deponeerde de gebla-
Galerie Ronny Van de Velde,
IJzerenpoortkaai 3, Antwerpen, tot
18 december.
DINSDAG 20 SEPTEMBER 1994
OÊEL D
Van onze verslaggeefster
Wie zijn verhaal kwijt Wil in Lief etl Leed of een partner zoekt
in de koppelshow van Robert tea Brink, moet eerst een
contract tekenen. Halverwege afhaken of anderszins de boel
in het honderd sturen, is er niet meer bij. Dergelijke overeen
komsten raken met de opmars van *huil-tv' in zwang.
maar ik ben er niet principieel
tegen," sWt eindredacteur Pa
trick v® Mil. „Mensen haken
zeiden af. Dat komt doordat zij
Vaa tevoren de afweging maken
ofn wel of niet mee te doen.
VolgeSe José Kager is het nog
nooit voorgekomen dat een kan
didaat voor de uitzending van
Spoortooe afhaakt. „De redactie
maakt goede afspraken aft werkt
erg zorgvuldig."
Dat John de Mol Produkties con
tracten afsluit met kandidaten in
haar tv-programraa's, geeft
woordvoerder Martin Anders
toe. Aanleiding is de destijds
spraakmakende affaire met de
Middelburgse rijschoolhouder
Maarten de Bruin. Deze ver
scheen met zijn drie 'minnares
sen' in Lief en Leed en verklaar
de plotsklaps midden in de uit
zending dat zijn verhaal verzon
nen was.
Kandidaten in onder meer Het
spijt me, Lief en Leed en All you
need is love moeien sinds bet
optreden van De Bruin een con
tract ondertekenen. Daarin staat
dat zij de extra produktiekosten
voor hun rekening nemen wan
neer zij niet volle&g medewer
ken aan het programma. Dezelf
de maatregel geldt wanneer kan
didaten informatie achterhouden
of onjuiste dan wel onvolledige
informatie verstrekken waar
door opnamen onbruikbaar wor
den.
Bescherming
Martin Anders: „Wij proberen
een serieus produkt te maken.
Die streek had het einde kunnen
betekenen van Lief en Leed. Als
hét programma daardoor van de
buis had moeten verdwijnen,
hadden vijftien medewerkers op
straat gestaan. Ben contract
moet ons beschermen tegen
mensen die ons willen belaze
ren."
Veronica neemt rader meer he*
programma All you need to love
af van John de Mol Produkties.
Woordvoerder Hans vaa der
Veen vindt het voortijdig afha
ken van een kandidaat de ver
antwoordelijkheid van de produ
cent. Een goede screening van
tevoTen moet volgens hum uit
wijzen of iemand geschikt is
voor deelname aan een produk-
tie. Het gebruik va» contracten
vindt hij 'nergens op slaan'.
Programma's als Rondom Tien
(NCRV) en Spoorloos (KRO)
sluiten geen contracten af me*
deelnemers. „Een contract
schept wantrouwen, terwijl
Rondom Tien juist vanuit een
vertrouwensrelatie werkt. Ik zoa
niet weten waarom wij contrac
ten zouden moeten afcluiten,
Van onze rtv-redactte
Rasti Rostelli gunt dl
vanavond een blik in de onver
klaarbare wereld van hypnose,
magie ea telepathie. Veronica
brengt een vijftig minuten du
rend sfcowprogramma rond deze
artiest.
Rasti Rostelli is de artiesten
naam van de Arubaan Rcfflald
van den Berg. Hij trekt al jaren
volle zalen met zijn opzienba
rende acts, waarbij met hypnose
mensen onder meer van stress en
roken afgeholpen zouden wor
den.
Mederland 2, 22.10 aar
Amsterdam (anp) - Aftiold
Goores (1952) krijgt voor zijn
produktie P.I.M.P. de choreo-
grafie/produktieprijB 1994.
Godras is de enige danser in
P.I.M.P., dat staat voor Private
Items Made Public. Vörig jaar
weigerde Jiri Kyilén, artistiek
leider van het Nederlands Dans
Theater de onderscheiding. Hij is
tegen het systeem van nomina
ties.
Barbara Leach, ex-danseres, nu
voorzitter van de FNV Kunsten
bond, zal Goores de prijs woens
dag in Theater Het Vrijthof in
Maastricht overhandigen.
I I—I. .1.11 ll. l -
Zaal 16 - 14.30,17, 20 en
Love, chaet steal.
17 - 14.30, 20 u. Wyatt
18 - 14.3®, 17 ia. De Arissto-
katten.
89 en 22.30 u Speed.
Kaal 19 - 14.30, 17, 20 eü 22.30 u.
Tfoe Flintstones. »-
SSa&HO - 14.30, 17, 20 en 22.30 a.'
diasjprs
Zaai 21 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Escape trom Absolom
Z&ai 22 - 14.30,17, 20 en 22.30 u.
Blank check.
■eeKT
New York (ap) - Dolly Haas, een Duitse filmster die op het
Amerikaanse toneel en doek triomfen vierde en de cartoonist
Al Hirschfeld huwde, is vrijdag op 84-jarige leeftijd gestor
ven. Ze overleed aan kanker.
Haas werd geboren in Hamburg ec logde zich reeds ais tien® iroê op
het cabaret en de - uslcal. Zij werd een ster in de Duitse Cinema,
waar zij in 19?° ^aar debuut maakte in 'Een Zomer van Geluk".
Na de opkomst van bet nazisme verliet Haas Duitsland en verhuisde
naar Londen, waar zij acteerde ia de geluidsfilmversie van
Griffiths 'Broken Blossom'. De film werd geregisseerd door i
Brahm, die haar eerste echtgenoot werd.
FILMS
GOES
- Grand Theater
20 u. Beverly Hills Cop 3.
HULST
- De Koning van Engeland
20 u. Clear and present
20 u. Wolf.
20 u. Speed.
20 u. I love trouble.
20 u. The cliënt.
VLISSINGEN
- Alhambra 1
20 u. Clear and present danger.
- Alhambra 2
20 u. I love trouble.
- Alhambra 3
20 u. Speed.
- Alhambra 4
20 u. Four weddings and a Ömeral.
ANTWERPEN
- Metropolis
Zaal 1 - 14.30, 17 The next
karate kid.
20 en 22.30 What's eating OH*
bert Grape.
Zaal 2 - 14.30, 17, 20 eti 22.30 u.
R ar1 Ir Kont
Zaal 3 - 14.30, 17, 20 en 21.30 u
Renaissance man.
Zaal 4 - 14.30, 17, 20 cd 22.38 u.
Four weddings and a funeral.
Zaal 5 - 145», 17, 20 en 23.S8 ut
Speed.
Zaal 6 - 14.30, 17, ZO en 12.30 a.
The client.
Zaai 7 - 14 36, 17, 20 en 22.30 a.
Beverlv Hills Cop 3.
Zaai 8 - 14.30, 17, 20 eft 32.t0 u.
The crow
Zaal 0 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Blink
Zaal 10 - 14.30, 20 u Schindler's
list.
Zaal 11 - 14.30 u. rtiumbelkta.
17 en 20.30 u. Wyatt Earp.
Zaal 12 - 14.30, 17, 20 en 22J6 ft.
The Pelican brief.
Zaal 13 - 14.30, 17, 20 W 9ha-
dowlands
22.30 u. Intersection.
Zaal 14 - 14.30, 17,20 en 22.36 a.
Maverick.
Zaal 15 - 14.30, 17, 20 <B 22.30 a.
The getaway.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. BenAis-
sance man.
14.30 en 20 u. Wyatt Earp.
14.30 en 22.30 u. Badfebeat.
14.36,17, 20 en 22.30 u. Chasers
14.30, 17, 20 en 23.30 u. The client.
14.30,17, 20 en 22.30 u. Speed.
2230 u. Gilbert Grape
1430^17, 20 en 22.80 n.,Beverly
17, 20tt3foverlck.
20 en 22.30 u. The crow.
14.30, 17, 20 u. The ïltotstanes.
26 en 22.30 u The getaway.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. 4 Wed
dings a funeral. -
14.30 en 17 u. The Axistdeals.
20 ft. Schindler's List.
KNOKKE
- Reyerty Screens
20«.Sfoeed. - -
20 b. Ine «dient.
20 ft. Wyatt Earp.
20*. Chasers
'it
if'