Nokia terug uit Verre Oosten Vertaalwarenhuis mikt op een miljardenmarkt nd KORT 4Wij geloven in een computer waarmee men ook tv kan kijken' Finse producent van consumenten-elektronica bijna uit verliezen Luchtvaart in kaart Duitse bouwgigant Holzmann zet successen voort Tegenpolen voldoen in top software-bedrijf BSO/Origin Nieuw reizigersrecord in Britse Kanaalhaven Dover A4 ter premier )sitiejareri ECONOMIE PTEMBER 1994 uschwitz de Tweede Wereldoorloe en gisteren een bezoek ge ekamp Auschwitz. Ze be Holocaust. Namens het .e een krans. luk Algerije iaans passagiersvliegtuig r mensen om het leven ge! ie van Transport raakten stortte in de regio Taman. Algiers, gvallen van het zicht voor aldus het ministerie in Al- inda de Mol tv-presentatrice Linda de aking. Het Duitse bou]e. at De Mol sinds een half r een man die haar onop- Linda - die op het Duitse ramma 'Traumhochzeit' zorgt. Mol. Hij is volgens haar er wat gestoord. vrijmaken tair Fonds buigt zich over d dollar dat Rusland ruim kreeg het geld echter pas jn tekenen dat dat het ge- t fonds van 6 miljard dol ven van nog eens 4 miljard king stellen dat Moskou en om de overgang van een n vrije-markteconomie te n een bodemloze put ver- noodzaak van de hulp. kunnen de hervormingen verleden is zaterdag op 92-jarige uid-Londen. De in Wenen Groot-Brittannië waar hij en School of Economics, de belangrijkste vertegen- "ij noemde zichzelf liever aarnemingen nooit tot ab- ring 'alle zwanen zijn wit' iek, omdat men nooit alle zullen leven, kan waarne- tspraak met stelligheid te r een niet-witte zwaan te Palestijnen ondag voor het eerst een trijders van de extremis- de Palestijnse politie. Een mas-strijder raakte zwaar estijnse politie probeerde amentalistische organisa- t Midden-Oosten. Ook op de door Israël bezette wes- estijn gedood en één ver aten, zouden kort tevoren te rijden. n. foto epa son, de lijsttrekker van de wordt na drie jaar oppo- !uw premier van het Scan de in talrijke partij- en rege- sfuncties op de achtergrond. de schijnwerpers in 1986 seling op de kersverse pre- werden gericht, wist hij vol waarnemers de Zweden een el van zekerheid te geven, na traumatiserende moord op ne. Mede dankzij deze bonus hij de parlementsverkiezin- in 1988 Ook zijn kalm en iverwogen optreden, zijn or- satietalent en gevoel voor ek droegen bij aan zijn suc- jaar later verloor hij echter erkiezingen, met de slechtste ag voor de SDP sinds 1928. c voor de verkiezingen had Isson persoonlijk in Brussel Zweedse verzoek tot toetre- tot de Europese Gemeen- ip ingediend, wat de ver- kkendste ommezwaai was in Iweedse buitenlandse politiek deze eeuw. Dat hij in 1991 in oppositiebankjes moest tsnemen, is echter vooral te en aan het gebrek aan visie in economisch en binnenlands id. ens de verkiezingsstrijd dit heeft Carlsson de Zweden ral magere jaren beloofd- j moeten hard werken en be- ligen om Zweden uit de crisis alen." Isson is getrouwd en heelt dochters. Hij houdt van idelingen in familiekring en nooit een wedstrijd van de .balclub van Tyresoe, de "stad van Stockholm waar hp int. PESTEM MAANDAG 19 SEPTEMBER 1994 Van onze redactie economie ffvchen Met behulp van een in september te introduceren multime- ^a-systeem verwacht de Ameri kaanse computerfabrikant Packard Bell zijn produktie in Wychen dit jaar op te voeren tot 200.000 stuks. In betrekkelijke stilte is de Europese produktievestiging van Packard Bell, actief sinds drie jaar, daarmee uitge groeid tot de grootste pc-producent in Nederland. Het bedrijf presenteerde gisteren een personal computer met ingebouwde mo nitor, radio, televisie, stereo, CD-ROM en fax. De complete versie zal te koop zijn voor ongeveer 5300; een simpele uitvoering met softwarepaketten (spelle tjes, educatieve programma's) en radio komt op 3300. Packard Bell heeft geen boodschap aan de crisis in de consumenten-elektronica. „Wij geloven dat de consument is geïnte resseerd in een pc, waarmee hij ook naar de radio kan luisteren en op zijn scherm kan kijken naar Nederland-Ierland," al dus Korstiaan van Kleef van Packard Bell Nederland. „Zeker als hij dat alle maal kan krijgen voor een prijs die lager ligt dan wanneer hij de onderdelen los moet kopen." Packard Bell gokt vooral op de markt van consumenten die een tweede televi sie willen aanschaffen. Het bedrijf is overtuigd van zijn succes in het moeder land, waar multimedia-pc's lang en breed zijn geaccepteerd. Apparatuur met toevoegingen als CD- ROM, fax of telefoon-beantwoorder is daar al goed voor 85 procent van de tota le pc-verkopen. In Europa ligt dat percentage momenteel op 30. Het nieuwe 'alles ineen'-systeem moet het aandeel van multimedia dit jaar nog opstuwen in de richting van de 50 procent. Het concern zegt zich al langere tijd als geen ander te richten op het positioneren van de computer als consumentenpro- dukt in plaats van als kantoorartikel. Packard Bell zet zijn apparaten af via de detailhandel. De pc's van het bedrijf staan op de schappen van onder meer Makro en Dixons naast de televisies. De mogelijk heden om de ombouw een kleurtje te ge ven (grijs, groen, oranje) passen ook in het concept om de computer in de thuis- omgeving te plaatsen. Packard Bell meent zijn succes ook te ontlenen aan het service-apparaat. Klanten uit geheel Europa worden in Wychen in de eigen taal te woord ge staan; reparatie wordt in elk land afzon derlijk geregeld. De verkopen via grote warenhuizen groeien volgens marketing-directeur Isaac Hillel van Packard Bell Europa in populariteit. Volgend jaar wordt naar verwachting bijna 45 procent van alle pc's in de Vere nigde Staten op deze manier aan de man gebracht. Packard Bell heeft er in eigen land een marktaandeel mee bereikt van 6,7 pro cent en is daarmee nummer vier achter de giganten IBM, Apple en Compaq. De verwachte jaaromzet zal uitkomen op 2,3 miljard dollar 4 miljard). ■Door Chris Paulussen Bochum - Harde concurrentie bezorgt de Europese pro ducenten van consumenten-elektronica al jaren kopzor gen. Het Franse Thomson heeft het nog moeilijk. Philips Sjkt in eigen huis grotendeels orde op zaken te hebben ge steld, maar worstelt nog met de Duitse deelneming Grun- dig. Het Finse Nokia - een maatje kleiner dan Philips en Thomson - verwacht dit jaar met zijn consumenten-elek tronica uit de verliezen te komen. Het is in de elektronica-industrie niets bijzonders om produktie uit te besteden aan een concurrent, ai lopen de betrokken onderne mingen daarmee meestal niet te koop. Het Finse Nokia heeft er echter helemaal geen problemen mee om te laten zien dat het in zijn gemoderniseerde tv-fabriek in het Duitse Bochum toestellen fabriceert voor de Japanse mer ken Hitachi, Akai en Pioneer. Nokia is er zelfs een beetje trots op dat het uitgerekend de Japan ners, die het hun concurrenten elders in de wereld zo moeilijk hebben gemaakt, als klant heeft. Nog trotser is Nokia erop dat het erin is geslaagd om de produktie van kleine tv-toestellen vanuit het Verre Oosten terug te halen naar Europa. „Het is goedkoper om de toestel len m Bochum te maken dan in Singapore," aldus dr. Helmut Steun, die bij Nokia Consumer Electronics belast is met onder zoek en ontwikkeling. Onder zijn leiding heeft Nokia zijn produk- ten-range bijna compleet ver nieuwd. Van de produkten die dit jaar worden verkocht was 80% anderhalf jaar geleden nog in de ontwikkelingsfase. Wat de tv-produktie betreft is bij :de ontwikkeling uitgegaan van drie verschillende chasis, die de basis vormen voor alle toestellen. Door beperking van het aantal componenten (met 40 procent) en door een hoog niveau van auto matisering (96 procent) is Nokia erin geslaagd de productiekosten drastisch te verlagen. Rode cijfers Van een leien dakje is de her structurering van Nokia Consu mer Electronics niet gegaan, er kent divisie-president Hannu Bergholm. Het waren vooral de slechte resultaten in de consu menten-elektronica -goed voor 29 procent van de omzet - die het hele Nokia-concern in de periode 1991-1993 diep in de rode cijfers drukten. Daartegenover stond een succes volle groei in telecommunicatie (19 procent van de omzet) en mo biele telefonie (26 procent). De kabel- en machine-activiteiten nemen 20 procent van de verko pen voor hun rekening. De overi ge activiteiten (energie en auto banden) maken 6 procent van de omzet. De totale omzet van Nokia steeg vorig jaar met 30 procent tot 23,7 miljard Finse marken (tegen de huidige koers ongeveer 8 mil jard). Het ruim 25.000 werkne mers tellende concern haalde voor het eerst in drie jaar weer een winst uit de gewone bedrijfs voering van 767 miljoen Finse "arken 255 miljoen). Dat er uiteindelijk toch nog een verlies van 1.150 miljoen Finse "arken 383 miljoen) uit de bus '"vam, was volledig te wijten aan een forse voorziening voor her structurering van de divisie con sumenten-elektronica. Overcapaciteit Jj°rig jaar boekte Nokia Consu mer Electronics op een omzet van miljard Finse marken (ƒ2,3 miljard) een negatief bedrijfsre- Si van 747 mikj°en mark miljoen). Inmiddels is fors gesnoeid in de kosten. Het aantal arknemers van de divisie liep •,®8 iaar terug van 9.386 naar Vier van de zes tv-fabrie- ken aJn gesloten. beeldbuizen. Als gevolg van overcapaciteit kampt de fabriek in het Zuidduitse Esslingen met onderbezetting. Nadat onder handelingen met mogelijke part ners - onder meer de Zuidkore- aanse ondernemingen Samsung, Daewoo en Goldstar- op niets zijn uitgelopen, heeft Nokia de knoop doorgehakt en besloten om zijn beeldbuizen voortaan el ders in te kopen. Nokia pakte ook zijn merkenbe leid aan. Door links en rechts ac quisities te doen kreeg het con cern een aantal merknamen - Luxor, Finlux, Salora, ITT, Graetz en Oceanic - in huis met elk hun eigen marktpositie. De kosten, die het instandhouden van al die merken meebracht, groeiden Nokia de afgelopen ja ren boven het hoofd. „Het is beter om één sterk merk te hebben dan drie zwakke", con cludeerde Bergholm dan ook. „Daarom voeren wij nu in de meeste markten een drie-mer kenstrategie: Nokia, Nokia, No- kia." Gebruiksvriendelijk Met zijn nieuwe produkten wil Nokia zich vooral onderscheiden door veel aandacht te besteden aan design en gebruiksvriende lijkheid. Als door de introductie van digitale televisie het aantal - interactieve - mogelijkheden sterk toeneemt zal een eenvoudi ge bediening alleen maar belang rijker worden, meent onderzoe ker Stein. Nokia kan volgens Bergholm door zijn omvang snel ler dan veel grotere concurrenten inspelen op nieuwe ontwikkelin gen. Dit najaar komt het concern' op de markt met een breedbeeld- tv (16:9 in plaats van 4:3) volgens de PALplus-standaard, die de Europese Unie steunt na de mis lukking van het kostbare HD- MAC-project. In Europees verband blaast No kia samen met onder meer Phi lips en Thomson zijn partijtje mee bij de ontwikkeling van digi tale televisie. Het Finse concern denkt daarbij zijn voordeel te kunnen doen met zijn kennis op het gebied van telecommunicatie. Het jaar 1994 is voor Nokia goed 'begonnen. De omzet steeg in de eerste vier maanden met ruim 20 procent tot een kleine 8,6 miljard Finse marken 2,85 miljard). De nettowinst kwam uit op 752 miljoen Finse marken 250 mil joen) tegen 56 miljoen in dezelfde periode van 1993. Alle activitei ten verbeterden hun bedrijfsre sultaat, ook de consumenten elektronica die in de loop van dit najaar weer zwarte cijfers denkt te schrijven. „De omstandigheden zijn echter nog steeds moeilijk", aldus Berg holm. „De prijsdruk blijft. Maar we vertrouwen erop dat we de concurrentie aankunnen. Wij zijn groot genoeg om efficiënt te kun nen produceren. Tegelijkertijd zijn we niet te groot en kunnen we daardoor snel reageren op nieuwe technologische ontwik kelingen. Daarvan moeten we profiteren." In het nieuwe bezoekerscentrum van de luchthaven Schiphol worden op een grote wereldbol de diverse internationale luchtverbindin- gen aangegeven. Mei kan in het pas geopende centrum allerlei informatie krijgen die verband heeft met de luchtvaart: milieu, economie, geluid en de mainport-ontwikkeling van Schiphol. foto anp Van onze correspondent Frans Wijnands Frankfurt - 'Het is de moeite waard met Holzmann te wer ken', is de zelfverzekerde slo gan van de Duitse multi-na- tionale bouwgigant Philipp Holzmann AG. Dat uitgere kend de vereni gingen ter be scherming van klein-aandeel- houders en be zitters van waardepapieren daarop onlangs varieerden met 'Het loont de moeite om bij Holzmann aan deelhouder te zijn', heeft de re putatie van het concern nog eens extra opgevij zeld. Op de jong ste aandeelhou dersvergadering kreeg de directie uitstekende rap- port-cijfers. Holzmann is een florerend, internationaal vertakt bedrijf, met een jaaromzet van twaalf miljard mark, een even- hoog bedrag aan lopende op drachten, een jaarwinst van 43' miljoen en een personeelsbestand van zo'n 44.000 werknemers, bij na fifty-fifty verdeeld over Duitsland en de rest van de we reld, waar het bedrijf nevenvesti gingen en hele of halve dochters heeft. Zoals in Nederland. Euroga bv in Den Haag en Hillen Roosen bv in Amsterdam zijn volle dochters van de Duitse onderneming. In de Nederlandse Energie en Milieu bv in Leiden participeren de Duitsers voor 37,5 procent. De Dubbers Malden Groep bv in Malden, die de bruggen bij Venlo en Zaltbommel bouwt, is een hal ve dochter van Holzmann. Dub bers heeft volgens het concern- teiten; de laatste jaren vooral in oostelijk Duitsland waar het be drijf bijzonder actief is. Toch is het concern het openbare verkeer trouw gebleven. Overal ter wereld werden en worden spoorlijnen, wegen, viaducten, bruggen en tunnels gebouwd. Het Amsterdamse Centraal Station was in 1882 Holzmanns eerste grote opdracht buiten Duitsland. jaarverslag '93 een bevredigend gevulde order-portefeuille. De tot voor kort sterk verlieslijdende Franse tak 'Nord France' is in middels volledig gesaneerd. Het Duitse bouwbedrijf is 145 jaar oud; opgericht door Johann Philipp Holzmann, die met groot zakelijk gevoel onderkende dat de aanleg van spoorlijnen een ui terst lonende bezigheid was. Intussen vormen de algemene bouw-activiteiten het zwaarte punt, van woningbouw tot kan toren en fabrieken. Die vormen driekwart van de bedrijfsactivi- Andere werkterreinen binnen het concern zijn de grondstofwin ning en energie- en milieutech nieken. Holzmann heeft een goede naam op het gebied van het leerlingen stelsel en de opleiding van vak krachten binnen het eigen be drijf. Holzmann is in meer dan 70 lan den vertegenwoordigd. In de VS, het Nabije en Verre Oosten, èn in Zuid Afrika wat het Komitee Zuidelijk Afrika en andere anti apartheidsbewegingen niet zo kunnen waarderen. Volgens een woordvoerder van Holzmann heeft het bedrijf in Zuid-Afrika altijd en uitsluitend ten gunste van de binnenlandse belangen gewerkt. Voornamelijk op het gebied van energie-voorziening. ,En dat vindt men bij Holzmann wezen lijk anders, dan dat je als bedrijf de zwarte ar beidskrachten zou uit buiten en daarmee - buiten het land zelf - winst te maken. Boven dien is de actuele poli- tiek-economische situa tie onvergelijkbaar ge worden met het verle den. Holzmann en Frankfurt zijn altijd nauw met el kaar verbonden geble ven. De toen nog jonge firma bouwde tussen 1873 en 1878 de Opera van de stad; en kreeg na de oorlog de bijna van zelfsprekende opdracht het zwaar beschadigde gebouw te herstellen. De eerste klus buiten Duitsland was de aan leg van een brug in Ba sel, maar de doorslagge vende buitenlandse op dracht betrof de bouw van het Centraal Station in Amsterdam, in 1882. Aanvankelijk bedoeld als kopstation, met een techni sche Holzmann-primeur: niet twee, maar drie sporen tussen de perrons zodat de lokomotieven van binnenkomende treinen - via wissels - gemakkelijker konden worden afgekoppeld en weer aan de voorzijde van de vertrekkende treinen konden worden aange koppeld. Sinds 1917 is Holzmann geen familiebedrijf meer, maar een nv waarvan de aandelen zeer gewild zijn. Door Chris Paulussen Eindhoven - Onder leiding van de creatieve Eckart Wintzen (1939) groeide BSO/Origin uit tot een wereldwijd opererend softwarebedrijf met 5000 werknemers en een omzet van 700 miljoen. Maar voor de verdere internationale groei en vooral voor de winstgevendheid heeft BSO/Origin een orthodoxe ma nager als Henk Cohen (1944) nodig. Veel meer dan hun gymnasium-B opleiding hebben Eckart Wint zen en Henk Cohen niet gemeen. De verwachting dat de twee te genpolen elkaar versterken is waarschijnlijk de belangrijkste reden geweest om Cohen medio vorig jaar te benoemen tot direc tievoorzitter van BSO/Origin. Wintzen richt zich sindsdien als president op 'het cultiveren van de concernfilosofie en identiteit van de groep en op het verder uit breiden van het internationale netwerk'. De benoeming van Cohen kwam niets te vroeg, bleek bij de pre sentatie van het jaarverslag. Óver 1993 maakte BSO/Origin een verlies van 9,3 miljoen, dat gro tendeels te wijten was aan een buitengewone last van 10,9 miljoen voor reorganisaties in met name Engeland, Frankrijk, Zwitserland, Spanje en Taiwan. De aanloopkosten voor nieuwe buitenlandse vestigingen, onder bezetting, hoge kosten voor het verwerven van internationale contracten, het faillissement van de Duitse participatie MCP en de hogere belastingdruk worden voorts aangevoerd als oorzaken van het teleurstellende resultaat. En - Cohen kwam daar rond voor uit - een aantal problemen in het buitenland zijn ook te wijten aan 'zelfgemaakte frutpartijen, waardoor nogal wat rommel moest worden opgeruimd'. Geoliede machine Eckart Wintzen slaagde erin om van de Nederlandse tak van BSO/Origin een -zoals hij het zelf uitdrukt-- 'geoliede machine' te maken. Wintzen studeerde en kele jaren wis- en natuurkunde voordat hij bij verschillende mul tinationals gedurende tien jaar actief was in het toen nog jonge vakgebied van de computer-au tomatisering. In 1973 richtte hij in Nederland een dochterbedrijf op voor het Amerikaanse General Telephone. In 1976 nam hij het bedrijf via een management buy-out over en noemde het BSO. De onderneming groeide voor spoedig volgens de door Wintzen ontwikkelde cel-filosofie, een or ganisatiemodel dat uitgaat van kleine eenheden met een grote mate van zelfstandigheid. v Als de een cel te groot wordt, vindt er een splitsing plaats waardoor twee nieuwe cellen ontstaan. Doel van de cel-filoso fie is om een cultuur te ontwikke len, waarin individuele mede werkers een grote mate. van ver antwoordelijkheid en betrokken heid hebben. De grote stap naar het buiten land maakte BSO/Origin in 1990 door de buitenlandse automati seringsactiviteiten van Philips over te nemen. „Daar was visie en een grote dosis moed voor no dig," stelde Cohen na zijn bin nenkomst vast. Volgens Wintzen was de stap naar het buitenland noodzakelijk om te overleven. BSO/Origin richt zich nadrukkelijk op de grote ondernemingen die steeds internationaler opereren. „Er ontstaan nieuwe manage mentstructuren, waarbij hiërar chische piramides plaatsmaken voor internationale netwerken. Dat heeft gevolgen voor de infor matie-industrie, want om binnen zo'n netwerk te kunnen commu niceren is standaardisatie nodig bij de automatisering. Maar de knooppunten moeten ook worden aangepast aan de lokale cultuur, de lokale manier van denken en met elkaar omgaan. Dat lukt niet door iemand vanuit Utrecht naar het buitenland te sturen. Daar voor is lokale présentie nodig." BSO/Origin is er de afgelopen ja ren in geslaagd de activiteiten in het buitenland sterk uit te brei den. De onderneming heeft in middels vestigingen in negentien landen. Van de 5000 werknemers zijn er 2600 actief in het buiten land. Van de omzet komt 300 miljoen van buiten Nederland. Met de winstgevendheid van de buitenlandse activiteiten wil het minder vlotten. Een groot deelt van dé in Nederland behaalde winst is de afgelopen jaren opge soupeerd door de verliezen in het buitenland. Afgelopen jaar bleef van het Nederlandse bedrijfsre sultaat van 40 miljoen zelfs he lemaal niets over. Om daar verandering in te bren gen is Cohen binnengehaald, geen automatiseringsdeskundige maar bovenal een degelijke ma nager. Hoe hoog de nood gestegen was blijkt uit het feit dat BSO/Origin om zijn -ook volgens Cohen- succesvolle groeistrategie te kun nen voortzetten op zoek moest naar versterking van zijn vermo genspositie. Met de Rabobank en de ABN Amro is inmiddels overeenstem ming bereikt over een achterge stelde lening van 25 miljoen die kan worden omgezet in aandelen. Daardoor stijgt het eigen vermo gen weer tot een acceptabele 33 procent. Omslagpunt Forse reorganisaties en een strin gente kostenbewaking hebben ertoe geleid dat in het eerste kwartaal voor het eerst ook bui ten Nederland een positief resul taat werd behaald. „Het omslagpunt is bereikt," al dus Cohen. „Resultaat en omzet ontwikkelen zich in het eerste jaar beter dan gepland." De aandeelhouders - Philips (41 procent), management en perso neel (36,6 procent), Rabo 13,6 procent en NPM (8,7 procent) - zullen er blij mee zijn. Van onze correspondent Bob van Huët Dover - Havenmanagers en veerexploitanten in Dover zijn niet gerust op de herhaaldelijk uitgestelde dienstregeling van de Kanaaltunnel. Het laatste wat men zou willen is een - niet on mogelijk - faillissement van Eurotunnel, de grote concurrent en zo geplaagde exploitant van de vaste oeververbinding tussen Engeland en Frankrijk. „We hopen echt dat Eurotunnel binnenkort kan gaan beginnen. Ons nachtmerriescenario is dat ze bezwijken onder de schulden en dat dan een nieuwe exploitant de zaak overneemt, zonder de lasten van de bouwkosten," zegt Michael Krayenbrink, directeur ferry-zaken in de Dover Harbour Board. De drukste haven van Engeland voelt zich in de aanstaande com petitie met de Kanaaltunnel ge sterkt door de beste kwartaalcij fers ooit behaald. In de eerste drie maanden van dit jaar wer den door Dover 687.890 perso nenauto's 'verwerkt', 24.581 bus sen en 285.742 bussen. Stijgingen van respectievelijk twaalf, acht en drie procent vergeleken met het eerste kwartaal van 1993. l' volume-produktie is gecon fereerd in Bochum, waar vorig LarJ50'000 toestelien van de Ai?/ ™amen- De high-end pro- kworden gefabriceerd in et Finse Turku, waar in 1993 I® 300.000 toestellen de fa- miek verlieten. In Motala in ^eclf®, Produceert Nokia Con sumer Electronics onder meer sa- «üet-ontvangers. t'Jaar kapt Nokia met de kapi- mtensieve produktie van Hoofddorp (anp) - De Europese Unie mag de grenzen binnen Europa na genoeg hebben uitgewist, de taal barrières blijven voor velen onneem baar. En dat vormt voor veel bedrij ven weer een gat in de markt. De Europse Commissie meent zelfs dat het Europese bedrijfsleven ten opzichte van Japan en de Verenigde Staten een serieuze concurrentie-achterstand heeft door de hoge vertaalkosten bij interna tionale samenwerking. Volgens een onderzoek in opdracht van de Europese Commissie is met documen- tenproduktie en -beheer een bedrag ge moeid van meer dan 500 miljard ECU (1200 miljard gulden). Van dat bedrag wordt 8 miljard ECU (18 a 19 miljard gulden) besteed aan vertalingen. Een gat in de markt, waarin het nieuwe bedrijf Polydoc met volle overtuiging is gedo ken. Bedrijven kunnen met hun computers direct contact maken met de vertaai- computer van Polydoc, die de zo aange boden teksten vertaalt en direct terug stuurt. Vervolgens kunnen er spellings controles en andere verfijningen op wor den losgelaten. Deze dienstverlening lijkt vooral inte ressant voor bedrijven die bij hun pro dukten programma's of handleidingen moeten leveren, die dienen te voldoen aan internationale standaarden. Offertes en contracten vragen om juridisch slui tende vertalingen en ook daarin wil Po lydoc een rol spelen. Een honderd procent correcte tekst kun nen we niet bieden, aldus Frans Peeters, de grote man achter de in september vo rig jaar opgerichte nv. Maar wel zestig tot tachtig procent. Daarmee kan een bedrijf al heel wat mensuren uitsparen. Polydoc, een onderneming in Hoofddorp die bestaat uit zes mede-eigenaren, heeft ambities die verder reiken dan het sim pelweg vertalen van een aangeboden tekst. Volgens Peeters doet een bedrijf er goed aan om zich al tijdens de ontwikke ling van het produkt te buigen over de eisen waaraan handleidingen en derge lijke moeten voldoen om het produkt goed en vooral tijdig aan de man te kun nen brengen. Polydoc beperkt zich voor alsnog tot Nederlands, Engels en Frans. De nieuwe onderneming werkt samen met universiteiten en bedrijven in Ne derland, Duitsland en Oostenrijk en ont vangt subsidie uit het internationale Eu- reka-programma, dat bedrijven moet aansporen nieuwe slimmigheden te ver werken in produkten of diensten. Daar naast mikt Peeters nog eens op subside van de Europese Unie in het kader van het vierde kaderprogramma, dat nieuwe technologie moet stimuleren. Polydoc richt zich niet alleen op interna tionaal opererende grote ondernemin gen, maar ook op het midden- en klein bedrijf. Het ligt in de bedoeling om in samen spraak met bedrijfstakken te komen tot standaard-documenten en dus ook stan daard vertalingen. Dat kan via proefpro jecten in een aantal branches of bedrij ven, waarbij onder meer gedacht wordt aan chemie. Polydoc maakt gebruik van bestaande gespecialiseerde, electronische, techni sche en wetenschappelijke woordenboe ken, maar bij een presentatie van de on derneming kwamen de geïnteresseerden ook de naam Van Dale tegen. Snellere registratieprocedures en een soepeler douanebeleid heb ben volgens Krayenbrink een grotere frequentie aan veerboten mogelijk gemaakt. Binnen 35 mi nuten wordt gelost, geladen en weer uitgevaren voor de 75 minu ten durende reis naar Calais. Vo rig jaar passeerden in Dover 18.466.019 reizigers, een record. Ruim dertig miljoen gulden is door het havenbestuur geïnves teerd in een zevende ferry-aan legplaats met dubbeldeks oprij wegen. Verdere uitbreiding van de faciliteiten wordt momenteel besproken met operator Stena Sealink die vanaf volgend jaar met een nieuwe generatie 'hoge- snelheidsferries' wil varen. „De toekomst van Dover hangt nauw samen met de ontwikkeling van grotere, comfortabeler en stabielere schepen. Veel meer na druk zal worden gelegd 'op de service die men moet ontberen in de treinen van de Kanaalshutt le," zegt Krayenbrink. De havendirecteur dweept met de vernieuwde registratieproce dure voor de ferry's. „Heel ge bruikersvriendelijk. Mensen die hier voor het eerst kwamen wer den weieens nerveus van zoveel bedrijvigheid. Maar nu kunnen we reizigers perfect de weg wij zen en volkomen geruststellen dat ze op de goede boot zitten. De laatste vijftien jaar is het overi gens maar in twee gevallen mis gegaan". Van hun kant hebben P&O en Stena Sealink recent respectieve lijk 1,2 miljard en 750 miljoen gulden geïnvesteerd in nieuwe boten en serviceverbetering.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1994 | | pagina 5