Ik ben allerminst plastic'
DE STEM
Hans van der Togt is 4Rad van Fortuin' nog lang niet moe
Diverse stijlen bij Muzikaal Kerkepad
Frans Bromet praat
met langgestraften
UIT GIDS
De Beyerd helemaal vol
met Roman Cieslewicz
flgV nieuws AKN: 6.04
tiAMBti
Hoe,
iESTEM
SUSKE WISKE
"•AM BONE
„Soms gaat het een beetje over de
schreef, maar dat vind ik wel lekker."
Haye van der Heyden, toneelschrijver
MAANDAG 19 SEPTEMBER 1994 l
s,
Door Maarten van de Rakt
„Het is maar een spelletje, dat niet veel om het lijf
heeft. Het Rad van Fortuin is gewoon werk", klinkt het
bij herhaling haast verontschuldigend uit de mond van
Hans van der' Togt. Hij kan er ook niets aan doen dat
het Rad van Fortuin deze week woensdag de duizend
afleveringen passeert. Vroeger lag hij soms wakker van
vernietigende kritiek op zijn persoon of programma. De
presentator is ouder en wijzer geworden.
De stem verheft zich een tikkel
tje. Enige opwinding krijgt
Hans van der Togt in haar
greep, als hij zich het interview
eerder die dag voor de geest
haalt met een krant. „We zullen
die Van der Togt eens lekker
hard aanpakken, hebben ze ze
ker gedacht. Ik zat me de hele
tijd te verdedigen tegenover die
man. Wat ik allemaal fout deed
en wat er niet deugde aan het
Rad, het ging maar door. Ik
stond echt op het punt om op te
stappen", raakt de presentator
weer verontwaardigd in het
Amsterdamse restaurant Beau-
me,. tegenover zijn woning.
„Maar laat ik me niet boos
maken."
Terwijl het getoeter in de
Spuistraat aanzwelt, denkt Van
der Togt na over zijn belevenis
sen met kritiek. „Van de
- tussen aanhalingtekens - se
rieuze pers krijg ik wel eens een
klap op mijn gezicht. Sommige
mensen houden ervan mij lek
ker neer te sabelen en het pro
gramma te betitelen als het
meest stupide dat er te zien is.
Het ergste is wanneer ze het
Rad bestempelen als het meest
platvloerse en platte tv-pro-
gramma. Die journalisten heb
ben het kennelijk niet door. Het
draait helemaal niet om mij.
Ook de kandidaten komen op de
tweede plaats. Het gaat puur
qm de formule. Het Rad is de
enige woordspelkwis die over
eind blijft. Vier tot vijf miljoen
Nederlanders zien het nu en
dan. Ze vinden het leuk om de
woorden eerder te zien dan de
kandidaten. Moeders hangen
met dochters aan de telefoon en
roepen mee. Dat is het succes."
In een Nieuwe Revu-enquête
kozen studenten Hans van der
Togt onlangs als de man die
acuut van de buis moet verdwij
nen. Vorig jaar was hij nog
tweede. „Ik ben met stip geste
gen. Daar zit ik totaal niet mee.
Omdat ik erg veel op tv kom,
zullen ze mijn naam sneller
noemen. Maar ik weet dat het
Rad onder studenten een popu
lair programma is. Ach, ik heb
met studenten ook niks, vind
hen een beetje ballig, dus dat
schijnt dan zeer wederzijds te
zijn".
Oppervlakkig
„Het beeld dat mensen van me
hebben? Dat ik een jongen ben
die heel keurig, gedisciplineerd
in het leven staat. Daar zit ook
enige waarheid in. Iemand die
in weinig geïnteresseerd is, op
pervlakkig. En dat kan ik on
middellijk bestrijden, want dat
is helemaal niet waar. Mensen
hebben een beeld van tv-per-
soonlijkheden, terwijl ze hen
helemaal niet kennen. Daar heb
ik sowieso moeite mee. Je kan
natuurlijk nooit echt jezelf zijn
op tv. Ik zie er alleen al heel
anders uit. Thuis draag ik nooit
een stropdas en heb zelden een
jasje aan."
„Dat ik een niet helemaal met
beide benen in het leven staan
de presentator lijk, ligt ook aan
de formule. Ik kan natuurlijk
geen kant op. Wat ik van mezelf
kwijt kan, zijn die hele korte
introducties van de kandidaten;
dat noem ik ook geen gesprek
ken."
Ook predikaten als gemaakt
overkomen, niet spontaan of
plastic zijn de presentator be
kend. „In mijn Avro-tijd von
den mensen dat vaak, In het
Rad ga ik juist los met mensen
om. Ik ben allerminst plastic.
Maar men mag dat denken. Je
Hans van der Togt: Voetbal deed ik alleen om mijn vader te plezieren.
foto dijkstra
zou dat eens moeten zeggen te-
gen mensen die mij kennen."
.Zeepkisten
Een eindeloze claxonnade over
stemt vioolmuziek en stemge
luid. 'Hè, jóngens' bezweert
Hans van der Togt de herrie. Hij
blikt terug hoe het allemaal
begon. De hotelvakschool, ste
ward bij de Lufthansa, gids op
een rondvaartboot en toen die
advertentie in de krant, 1976.
De Avrozocht een opvolger
voor Ruud ter Weijden als pre
sentator van Sportpanorama.
Bij gebrek aan journalistieke
ervaring ging het niet door. „Ik
kreeg een telefoontje. Of ik een
beetje wilde omroepen. Ik
dacht: ach, why not?"
Hij kreeg een fanclub, radiopro
gramma's en zat in de bekende
panels zoals Babbelonië. „Alle
sterren zaten toen bij de Avro:
Jos Brink, Mies Bouwman, Wil
lem Duijs. Dus je kon er niet
doorstoten. Daarnaast was ik
ook niet een jongen die eens met
de vuist op tafel sloeg bij de
heer Van der Zee."
Joop van den Ende, die een
commercieel station wilde star
ten, haalde Hans van der Togt
van zijn 'dode spoor'. „Hij
dacht: een jongen die na veer
tien jaar nog steeds enthousiast
Ontdek je Plekje kan aankondi
gen, die moet ik hebben."
Op 26 februari 1990 ging het
Rad van Fortuin bij RTL4 de
lucht in. De start van een mooie
tijd. Vier dagen per maand op
names, vijf afleveringen per
dag, 180 per jaar, veertig dagen
bezig. „Ik krijg maandelijks een
goed salaris waar ik prima van
kan leven. Ook ga ik het land in
naar beurzen, modeshows en
grote bedrijfsfeesten. Vroeger
deed ik bijna alles, omdat ik de
centjes nodig had. Dan klom ik
op een paar zeepkisten om in
een winkelcentrum artikelen
aan te prijzen. Daar heb ik nu
geen zin meer in."
Kunst
„Duizend keer het Rad, daar ga
ik mee de boeken in. Ik sla me
er niet voor op de borst. Zo
belangrijk is het niet. Het is
gewoon werk", zegt Van der
Togt. „Na de start van commer
ciële televisie zat het eraan te
komen. Straks krijg je een dui
zendste 5 Uur Show of GTST.
Ik ben toevallig de eerste."
Hoe houd je het vol, luidt de
meest gestelde vraag dezer da
gen. „Het antwoord is gemak
kelijk. Het spel is nog steeds
leuk om te doen. En het kost me
maar veertig dagen per jaar. Zo
houd ik 320 dagen over voor
allerlei andere dingen. Ik ben
zeer gek op kunst, ga veel naar
musea en galeries, schilder zelf
ook. Ik heb een aantal houten
stoelen gekocht. Die ben ik met
olieverf aan het beschilderen in
verschillende kleuren en motie
ven. Het is puur een hobby, je
wordt er heel rustig van. De
schilderijen staan nu op een
laag pitje. Je hebt periodes van
niks doen en dan ga je weer als
een razende tekeer."
Droom
Zijn grote droom was het to
neel. Twee jaar deed hij zijn
best bij het Aerdenhoutse .kin
dertoneel. Toen vond vader, zelf
een bekwaam sportman, het
hoog tijd dat Hans ging voet
ballen. En zo geschiedde. Acht
jaar voetbalde Hans bij de Ko
ninklijke HFC te Haarlem.
„Voetbal deed ik alleen om mijn
vader te plezieren. En je kon
een pakje aantrekken. Zo'n ver
kleedpartij deed toch aan toneel
■denken."
Presenteren is ook een beetje
acteren. „Als je vreselijk moe
bent, doe je of je fris bent. Dan
spreek je je talentjes aan, zodat
men er thuis niks van merkt."
„Als het Rad vlug stopt, zou ik
graag achter de schermen wil
len werken bij tv. Als het nog
vijf jaar duurt of meer, zou ik
iets heel anders willen doen.
Buiten Amsterdam gaan wonen
bijvoorbeeld, maar niet te ver.
Een kinderboerderij beginnen
en een hondenpension. Lijkt me
leuk voor de oude dag, weg van
alle drukte."
De makers van 'Achter slot en grendel': Frans Bromet (links)
en Hans Dortmans, die de research deed.
Van onze rtv-redactie
Erik (32) zit twee jaar gevangen voor de moord op zijn vrouw.
De rechter veroordeelde hem tot negen jaar cel. Stukje bij
beetje krijgt de kijker inzicht in zijn leven in de NCRV-reeks
'Dokument'. Waar komt hij vandaan, welke keuzes maakte hij
en hoe kwam hij tot de daad waarvoor hij is bestraft?
Het is het levensverhaal van één
van de 8000 gedetineerden in
Nederland. Zijn jeugd brengt hij
door in kindertehuizen, nadat
zijn ouders zijn gescheiden. Op
13-jarige leeftijd komt hij voor
het eerst in contact met de poli
tie. Langzaam glijdt hij af van
kleine misdrijfjes naar gewapen
de overvallen en inbraken. Hij
probeert; zijn ideaal te verwezen
lijken door met een vriendin een
gezin te stichten. Ze krijgen een
dochtertje.
Maar de vrouw blijkt niet de-
juiste keuze. Ze drinkt en heeft
relaties met andere mannen. Dat
past niet in zijn ideaalbeeld. Als
hij zijn vrouw met een ander op
de bank aantreft als hij thuis
komt na tien dagen hechtenis,
slaan de stoppen door en steekt
hij haar achttien keer met een
mes.
Uit de vijftig geselecteerden
werden degenen die zichzelf in"
het tv-optreden wilden verscho
nen, direct geschrapt. „Ons uit
gangspunt was dat de betrokke
ne verantwoordelijkheid neemt
voor zijn daden. De omstandig
heden kunnen hoogstens een
verklaring bieden, maar nooit
een verontschuldiging", legt
eindredacteur Ger van Dongen
uit.
In de zes-delige serie 'Achter slot
en grendel', die onder de vlag
van 'Dokument' wordt uitgezon
den, komen drie mannen en drie
vrouwen aan het woord. Zij zijn
veroordeeld voor misdrijven va
riërend van een gewapende tas
jesroof tot moord.
Interviewer is Frans Bromet, be
kend van verschillende VPRO-
programma's. Een aflevering
van zijn programma 'Buren' is
vanavond op Nederland 3 te zien
(20.38 uur).
'Dokument: Achter slot en gren
del', Nederland 1,23.09 uur
Festival van Zeeuwsch-Vlaande-
ren-Muzikaal Kerkepad, Door-
Cappella Pratensis o l.v Rebecca
Stewart in Ossenisse, Ratula Sen in
Kloosterzande, Klaus Mertens en
Bob van Asperen in Graauw. Ge
hoord op zaterdag 17 september.
Door Jeanette Vergouwen
DE LUCHT was zwanger van
regen, Zeeuws-Vlaanderen was
bedekt met een grauwe, grijze
deken. Het vierde Muzikale
Kerkepad van het Festival was
niet zonovergoten, maar de
deelnemers kregen wel drie
concerten met een verschillend
karakter.
De menselijke stem stond cen
traal: tweemaal solo, eenmaal in
koorverband. Zelfs voor muzika
le rotten werd het een middag en
avond vol verrassingen.
Ossenisse, in de schaduw van de
Westerscheldedijk, telt weinig
huizen. De hoge toren domineert
het wijdse polderlandschap. Het
dorp puilde zaterdagmiddag uit
van de auto's. De Cappella Pra
tensis verzorgde er een uitzon
derlijk concert. De Mis Domini
ca Paschae van Isaac, Hofhaimer
en Buchner werd vertolkt met
groot enthousiasme door negen
vocalisten die alert reageerden
op de impulsen van hun Maestro
di Cappella. Rebecca Stewart in
spireert haar zangers met effec
tieve armbewegingen. De Isaac
Mis (ongeveer 1500) is een werk
waarin het orgel een belangrijke
rol heeft.
De vaste gezangen werden 'ge
zongen' door vocalisten en orgel.
De afwisseling moet direct ge
beuren; dat deden de zangers
vlekkeloos, de organist (Wim
Diepenhorst) werd gehinderd
door het iets te trage elektro-
pneumatische instrument. Het is
heel aparte muziek en zij werd
bijzonder zuiver en goed uitge
voerd. Geen strak doorgetrokken
tonen, maar klanken die door de
individuele bijdrage van de zan
gers ingekleurd werden. Het en
semble staat rond een hoge les
senaar met daarop het koorboek.
Dit geeft een bijzonder fascine
rende koorklank. Cappella Pra
tensis is een koor dat in de
toekomst nog van zich zal laten
spreken.
In de Nederlands Hervormde
kerk in Kloosterzande zorgde
Ratula Sen met drie improvisa
ties in de Indiase klassieke stijl
voor een totaal andere sfeer.
Voor westerse oren is dit vreem
de muziek. Wij kennen de twaalf
halve tonen die liggen tussen do
en do (c-c'). In de Indiase muziek
wordt ook gebruik gemaakt van
kwarttonen waardoor de trillin
gen extra kracht krijgen. De
zangeres werd begeleid door
tanpura, harmonium en tabla.
De eerste twee zorgen voor een
(monotone) soort basso continuo
terwijl de tabla (slagwerk) voor
het ritme zorgt. De tabla wordt
bespeeld met de vingers, de hand
en de pols. Een knappe techniek
die vele nuances geeft aan de, in
westerse oren, vrij eentonige
klinkende, doch rustgevende
muziek. Deze rust wordt extra
versterkt door de wijze waarop
gemusiceerd wordt. De vier mu
sici zaten in kleermakerszit op
een verhoogd podium, op zich al
een kleurrijk schouwspel.
De gidsen van het Toeristisch
Bureau vertelden na de concer
ten de belangstellenden alles
over het gebouw en de omge
ving. Een stukje extra informatie
die velen op prijs stelden.
Het avondconcert was van hoge
kwaliteit. Mertens (bariton) en
van Asperen (kistorgel en clave-
cimbel) brachten in de (te grote
en overakoestische) RKkerk in
Graauw een programma 'Bei
Bach zu Hause'. Het programma
met geestelijke liederen, koralen,
aria's, een cantate en enkele in-
Van onze verslaggever
Hans Rooseboom
Breda - De Beyerd, centrum voor beeldende kunst in Br
zal zelden zo afgeladen vol gehangen hebben als nu. Je B
als het ware een extra paar ogen meebrengen om het
te kunnen verwerken.
Ratula Sen zorgde in de Nederlands Hervormde kerk in Kloosterzande met improvisaties in de
Indiase klassieke stijl voor een aparte sfeer. foto camile schelstraete
strumentale soli had een intiem
karakter. Een kleine zaal zou
meer op zijn plaats zijn geweest.
De uitvoerders zijn topmusici en
lieten een diepe indruk achter.
Klaus Mertens heeft een levendi
ge mooie stem en hij buit de
dynamiek van Bach's muziek
juist uit. In Van Asperen heeft
hij een werkelijk fenomenaal be
geleider.
In Graauw werd twee uur lang
muziek gemaakt in de ware zin
van het woord; geen pathos,
maar een eerlijke interpretatie,
steunend op een vlekkeloze tech
niek. Het tweede deel van het
concert kende een grotere dra
matiek en in de cantate Amore
traditore bleek de virtuositeit
van de clavecinist en de zanger.
Als toegift werd een aria uit de
Koffiecantate van Bach vertolkt.
■84 48::
as*»
Alle zeilen zijn bijgezet voor de
tentoonstelling 'Roman Ciesle
wicz. Affiches, collages, illustra
ties, omslagen, etc, 1955-1994' te
herbergen.
In alle hoeken en gaten, op alle
wanden en inderhaast aangeruk
te tussenschotten is het werk
ondergebracht van de grafisch
kunstenaar Roman Cieslewicz,
geboren in Polen in 1930, en
sinds 1963 residerend in Frank
rijk. Zijn werk is een intellectue
le weerspiegeling van de hele
Europese cultuur in oost en
west: theater, film, opera, litera
tuur, architectuur, politiek.
„Dat wij deze grote tentoonstel
ling van Roman Cieslewicz kon
den overnemen van het Centre
Pompidou in Parijs beschouw ik
als een geschenk uit de hemel.
Volgens iedereen die het kan
weten is Cieslewicz de belang
rijkste grafisch ontwerper van
de wereld". Aldus een trotse
Frank Tiesing, directeur van De
Beyerd. Het Bredase centrum
profileert zich nu al jaren als
koploper op het gebied van gra
fische en fotografische exposities
in Nederland.
Deze Cieslewicz-tentoonstelling
is de zoveelste grote grafische
tentoonstelling in De Beyerd.
Frank Tiesing hoopt dat de rea
lisering van een daadwerkelijk
grafisch museum in Breda - dus
een vaste collectie - weer een
stapje dichterbij is gekomen.
Binnenkort zijn over die ontwik
kelingen nieuwe berichten te
verwachten, aldus Tiesing.
Poolse school
Roman Cieslewicz is een verte
genwoordiger van de befaamde
Poolse school van affiches-ont
werpers uit de jaren '50. Die
school werd gekenmerkt door
sterke lijnen, monochromie en
overdreven expressie. Er was een
sterke invloed van constructivis
me en expressionisme. De ten
toonstelling in De Beyerd toont
een groot aantal van die Poolse
affiches uit de jaren '50 en begin
'60, voordat hij zich in West-Eu
ropa ging vestigen.
Van de affiches uit Cieslewicz's
Poolse tijd ging indertijd al een
magische werking uit op colle
ga's in het westen. De Neder
landse grafisch ontwerper
Anthon Beeke vertelde daarvan
tijdens de opening van de ten
toonstelling in De Beyerd, afge
lopen zaterdag.
„De invloed en de blijvende in
spiratie die van die ontwerpen
uitging was enorm", aldus
Beeke. „Mijn grote doel was hem
te verslaan, maar het is me nooit
gelukt".
Eenmaal verhuisd naar Frank
rijk groeide Cieslewicz uit tot de
meest gevraagde grafisch ont
werper. Zijn productiviteit en
veelzijdigheid is haast niet voor
te stellen, maar in De Beyerd
FILMS
GOES
- Grand Theater
20 u. Beverly Hills Cop 3.
HULST
- De Koning van Engeland
20 u. Clear and present danger.
20 u. Wolf.
20 u. Speed.
20 u. I love trouble.
20 u. The cliënt.
VLISSINGEN
- Alhambra 1
20 u. Clear and present danger.
- Alhambra 2
20 u. I love trouble.
- Alhambra 3
20 u. Speed.
- Alhambra 4
20 u. Four weddings and a funeral.
ANTWERPEN
- Metropolis
Zaal 1 - 14.30, 17 u. The next
karate kid
20 en 22.30 u. What's eating Gil
bert Grape.
Zaal 2 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Backbeat.
Zaal 3 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Renaissance man.
Zaal 4 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Four weddings and a funeral.
Zaal 5 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Speed.
Zaal 6 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
The client.
Zaal 7 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Beverly Hills Cop 3.
Zaal 8 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
The crow.
Zaal 9 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Blink.
Zaal 10 - 14.30, 20 u. Schindler's
list.
Zaal 11 - 14.30 u. Thumbelina.
17 en 20.30 u. Wyatt Earp.
Zaal 12 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
The Pelican brief.
Zaal 13 - 14.30, 17, 20 u. Sha-
dowlands.
22.30 u. Intersection.
Zaal 14 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
zijn al die verschillende
van zijn talent te zien. De laat]
jaren heeft Cieslewicz de
ches gemaakt voor de grots
toonstellingen in het c
Pompidou.
Collages
Wie niet al te veel aantrekkd
kracht voelt uitgaan van
toongestelde affiches en om j
reden denkt Cieslewicz te 1
nen negeren mist niet
confrontatie met een verzai
ling onovertroffen grafische o.
werpen. Want de tentoonstelt
bevat een heel verrassend tW
de aspect van Cieslewicz' 0®]
moeibare productiviteit:
Los van al zijn werk in opdraai
zoals affiches en b
heeft Cieslewicz zich een lei]
lang als 'vrij kunstenaar' uitj
leefd in een stroom van
De Beyerd heeft er
met een natte vinger
ver over de honderd hangen.
In deze collages toont CiesleniJ
zich de kunstenaar die hij
zegt niet te zijn. Een ongebrei
delde fantasie gepaard aan i
volmaakt technisch meest
schap leidt hier tot schittera
resultaten. De aanduiding 'si
realisme' zegt niet
deze kunstwerken, die zijn i
gevoerd in alle mogelijke ta
nieken: schilderen, foto';
pen en plakken. 'Surrealistis
is daarom een ontoereikei
aanduiding, omdat Cieslewio
collages 'statements' zijn overi
realiteit, de politieke realiteit ii
cluis.
De collages zijn hier en daar
speelse toespelingen op de je]
schiedenis van de schilderki
We zien citaten en vervorming!
van Memlinc, Da Vinei, Archi
boldo en andere oude mee
Een wandeling langs deze
ken is een fascinerende ontdek]
kingstocht.
Toekomst
Er hangt rond de tentoonstelli
van Cieslewicz een eni|
nostalgisch sfeer. Althans vooi(
zover het de affiches betref
Hoe hypermodern die plakkat
ook geweest zijn - en ze komai
absoluut niet verouderd over-:
zijn getuigen van een voorbij
tijd. De kunstenaar beseft
zelf maar al te goed.
„De affiche is niet langer
expressiemiddel dat het ooit
weest is", zei Cieslewicz onlai|
„Door televisie, reclame en d(
de geestdodende onderwerp!
die de affiches behandelen,
communicatiemiddel behoren
tot een ander tijdperk en hebl
ze weinig toekomst"
t ?*P'?r en 001 7.30, 8.30, 12.30,
£lkon 1B30 17.30, 18.30 en 06.30
C NCRV 7.07 Hier en Nu.
RTn 11 "5 Kerkelijke actualitei-
t8"4i F0 207 Tijdsein. V00: 14.05
tenl Lrlio EO: 19.04 Tijdsein.
B 22 04 Sportradio. NOS: 23.07
wipt het oog op morgen. KRO: 0.04
Oamokles. 1.02-7.00 Niemandsland
iffrnLws. TROS. 7.04 De
I «mnutshow. 9.04 Gouden uren.
n4 Het hart van twee. 14.04 Ra-
,2 matinee. AVRO: 17.04 Filera-
X F0 18 04 Alle mensen. NCRV:
I'M Witte rozen. 20.04-24.00 Tus
sen achten middernacht
Breakfast-club. 9.04 Arbeidsvitami-
VARA' 12.04 Denk aan Henk.
"Ink Carola. AKN: 15.04 The magie
lends V00: 17.04 Rinkeldekinkel.
tns 1804 De avondspits. EO: 19.04
Er 7 AVRO: 20.04 Forza. VPRO:
S Villa 65. TROS: 0.04 Nacht
licht NOS: 2.02 Papa is wakker.
AKNV4.02-6.00 Pyjama FM
RADIO 4
óm 7 00 8.00, 13.00 Nieuws. KRO:
7I12 Aubade. 9.00 Muziek voor mil-
1 1100 Ochtendconcert. I.
fnncerto Köln met klavecimbel en
nianoforte. 13.04 In antwoord op uw
schrijven. VPRO: 14.00 Middagcon-
art Mal de mer. 16.00 De Neder-
fflen, 17.00 De koffer. 18.04 De
- wandelende tak. Chinese monni-
l I19.00 De grote oversteek. 20.00
Nieuws. 20.02 Nieuwe maandag.
NOS: 0,00-1.00 Vier na middernacht
RADIO 5
Élk heel uur nieuws. NOS: 6.45-6.50
Mededelingenrubriek met uitge-
hreid weerbericht en scheepvaart-
berichten. 7.05 NOS Sportief. 7.30
vroeg op 5. 8.55 Waterstanden.
I AVRO- 9.02 In gesprek. 9.55 Vrijzin-
oio vizier. VARA: 10.02 Van belang.
1102 Punch. HV: 13.10 De docu
mentaire: Reïncarnatie. 14.03 Bo
ven het dal. 14.30 De verbeelding.
VARA 15.02 Ophef en vertier. NOS:
1710 Radio UIT. RVD: 17.45 Postbus
51 op 5. OHM: 18.02 OHM Radio. EO:
1900 Waar waren we ook alweer?
NOS: 19-15 Nieuws en actualiteiten
in het Turks. 19.50 Nieuws en actu
aliteiten in het Marokkaans en Ber
bers. 20.40 Nieuws en actualiteiten
in het Chinees. EO: 21.00 Kayen
rasja (Er is hoop). 21.15 lyi haberler
(Goed nieuws). 21.30 Sin ke yat kai
yam (Goed nieuws op maandag).
VOO: 22.00 Het zwarte gat. NCRV;
23 00-24.00 De Odysseia van Home
ros
OMROEP BRABANT
ANP-nieuws: zie Radio 1. 7.05 Bra-
1 bants nieuws, actualiteiten, sport
en de krant in Brabant. 7.55 Weer
man Johan Verschuuren. 8.08 Bra
bants nieuws. 8.10 Radio Nieuws
Centrale. 8.32 Brabants nieuws, ac
tualiteiten, service, sport en weer
man. 9.03 Brabants nieuws. 9.07
Muziekkiosk. 10.03 Brabants
nieuws. 10.07 Draaibank. 11.03 Bra-
p- bants nieuws. 11.07 Van harte.
12.05 Brabants nieuws en actuali
teiten. 12.55 Bericht voor boer en
tuinder 13.08 Brabants nieuws.
13.10 Radio Nieuws Centrale. 13.32
Brabants nieuws. 13.34 Muziek,
Brabantse produkties. 14.03 Bra
bants nieuws. 14.08 Muziek. 15.03
Brabants nieuws. 15.05 Conga Bra
bant. 16.03 Brabants nieuws. 16.05
Uitlaat. 17.05 Brabants nieuws, ac
tualiteiten en reacties van luiste
raars. 17.50 De agenda. 17.55-18.00
Nieuwsoverzicht
OMROEP ZEELAND
ANP-nieuws: zie Radio 1. 7.05
Nieuws en actualiteiten met om
7.15 het weer in de provincie. 7.25
Weekend-overzicht sport. 7.32 re
gionaal nieuwsoverzicht 7.35 de
dag van... 7.45 agendatip en agen-
da. 7.50 regionaal nieuwsoverzicht.
8.08 Radio Nieuwscentrale.
8.35-9.00 Nieuws en actualiteiten,
met om 8.45 De wekelijkse column
Bob en Co. 12.05 Nieuws en actua
liteiten met om 12.15 het weer in de
provincie. 12.32 Regionaal nieuws
overzicht. 12.34 Wegwies. 12.43 re
portage, vraaggesprek. 12.55 De
agenda. 13.08-13.30 Radio Nieuws
Centrale. 16.03 Sportmeneer. 17.05
Nieuws en actualiteiten met om
17.15 het weer in de provincie en
17.32 regionaal nieuwsoverzicht.
17.35-18.00 De Zeeuwse tijdmachi
ne met om 17.55 De agenda
I
I 'Roman Cieslewicz, affiches el
1955-1994'. De BeyeFd,
schstraat 22 Breda. Geopei*
dinsdag t/m vrijdag 10-17 i
zaterdag en zondag 13-17, maanj
dag gesloten, (t/m 30 okt.)
Maverick.
Zaal 15 - 14.30, 17, 20 en 22.30'
The getaway. nn
Zaal 16 - 14.30, 17, 20 en 22.30u K
Love, chaet steal.
Zaal 17 - 14.30, 20 u. Wya<
Earp.
Zaal 18 - 14.30, 17 u. De Ans
katten.
20 en 22.30 u. Speed.
Zaal 19 - 14.30, 17, 20 en 22.30
The Flintstones.
Zaal 20 - 14.30, 17, 20 en 22.30
Chasers.
Zaal 21 - 14.30, 17,.20 en 22.30»)
Escape from Absolom.
Zaal 22 - 14.30, 17, 20 en 22.30»
Blank check.
GENT
- Decascoop
14.30, 17, 20 en 22.30 u.
sance man.
14.30 en 20 u. Wyatt Earp.
14.30 en 22.30 u. Backbeat.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Chasers
14.30, 17, 20 en 22.30 u. The client
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Speed.
22.30 u. Gilbert Grape.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Beven
Hills Cop 3.
17, 20 u. Maverick.
20 en 22.30 u. The crow.
14.30, 17, 20 u. The Flintstones.
20 en 22.30 u. The getaway.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. 4 W
dings a funeral.
14.30 en 17 u. The Aristocats.
20 u. Schindler's List.
KNOKKE
- Beverly Sereens
20 u. Speed.
20 u. The client.
20 u. Wyatt Earp.
20 u. Chasers.
W ste
I be bebe
Ual a er óan kleintje
li iet zenuwachtig zijn, ze$
hel eens lefen de sym
pathieke meneer1
het loch ook over
}.ePen beelden, tol leven
■^bracht door nazi Oórenp.
lajd,
Ö3T A