.rwei ON ITT wil belangen in mediawereld Afname economische groei Latijns-Amerika van©pstal O Transporteur Frans Maas verwacht bescheiden winst Chinese regering staat machteloos tegen inflatie 4Jonge helden' beproeven ander bezorgsysteem Machtsstrijd bij Belgische telefoonmaatschappij 6Geen monsterzalm in blik' Lief zijn voor de klant en vooral samenwerken Ontslagen bij Megatronics ECONOMIE A7 ente breda Concern denkt aankoop te betalen met verkoop van aantal financiële activiteiten X 7QI 'DE STEM ZATERDAG 17 SEPTEMBER 1994 dat nou per maand' jeJ .1 verschijnt opnieuw hetl I keuze 3 is een berekening tl h annuïteitenhypotheek ol Ji verschijnt een bedrag van ■uto per maand. Het gerekend. Iten, 22,50 gulden armer enl I gaat de hoorn op de haak lek is iets beter ingevoerd in| lde huizenkoper en weet hol bedrag is opgebouwd. Maarl ■er en gemeentegarantie zi,n I Iniet duidelijk. Het is di^I pntact op te nemen met del Ie kan in een - notabene gra.| ^getwijfeld meer informatie! Ir de persoonlijke situatie. is niets voor de leek. Het iS| 1st voor de koper die precies! lil. Het is dan wel verstandig! latie bij de hand te hebben f llefoonkosten. dt te koop aan een te res hie voormalige boerderij kapschuur en prieel met fegen in de landgoederen- ien, aan de Burgstsedreef |ikbaar via de Westerhage- oelaar en Zilvermeeuw. n de kapschuur staan op [jst, hiervoor geldt een res- :aal Staat als ensemble op oumentenlijst en dient als lijven. Het complex dient 'oor één gezin. It bij inschrijving. Gegadig- ]>ktober 1994 schriftelijk en kenbaar te maken door formulieren, die bezorgd lotaris Mr. P. Mannaerts te porwaarden en inschrijffor- jbaar tijdens de bezichti- Idag 13 en 20 september 17.30 uur. De gemeente uitdrukkelijk de gunning geschieden aan de hand solvabiliteit van de kandi- dient minimaal 275.000.- I kosten van de restauratie- lingverbetering, worden in- 1 400.000.-. |erkrijgbaar bij het bureau enst ROEZ gemeente Bre- 1076-293635. Westersingel 4 4611 HV Bergen op Zoom fJgjjj Telefoon 01640-42350 mêbSI Vastgoedmanagement BV Willemstraat 1-15 4811 AH Breda Telefoon 076 - 255111 lende hoofdtypen, o.a. met een iet open keuken, twee of drie tuin en/of balkon, een badkamer iche en vaste wastafel, een iste woningen, een separate In dit souterrain zijn tevens de erd. aantal penthouses gerealiseerd, n leuke architectuur, zijn luxe n schitterend uitzicht over het se Plaat. nplaats New York (anp) - Het Amerikaanse conglo meraat ITT is van plan een deel van zijn activiteiten in de financiële dienstverlening te verkopen. Met de drie a vier miljard dollar die dat moet opleveren, wil het concern belangen verwerven in de media- en amuse mentsindustrie. Dat melden de gezaghebbende kranten Financial Times en The Wall Street Journal gisteren. Volgens de twee dagbladen, die zich beroepen op ingewijden, is ITT onder meer geïnteresseerd in overneming van het Amerikaanse tv-station NBC van General Electric. NBC mag zich ook verheu gen in de belangstelling van Time Warner, het grootste mediaconcern ter wereld. Verder is er interesse van Walt Disney en Turner Broadcasting. Tot het laatste bedrijf, eigendom van mediamagnaat Ted Turner, behoort de zender CNN. Walt Disney zou een bod hebben uitgebracht van vijf miljard dollar. ITT heeft naar verluidt partners benaderd voor een overneming van NBC. Daartoe behoort Dow Jones Co, de uitgever van The Wall Street Journal. Het is denkbaar dat ITT een aankoop van het tv-sta tion gedeeltelijk betaalt met de overdracht van financiële activiteiten aan General Electric, dat zelf in deze sector aanzienlijke belangen via de dochteronderneming GE Capital heeft. ITT, dat vroeger vooral werkzaam was in de telecommunicatie, zal een deel van de belangen in de financiële dienstverlening behouden. Daartoe behoort de verzekeraar Hartford. De overige acti viteiten betreffen onder meer auto-onderdelen en hotels. Het concern bezit de Sheraton-hotels en is bezig met overneming van de Italiaanse Ciga-ke- ten. In Nederland is het eigenaar van de Gouden Gids en de verzekeraar Zwolsche Algemeene. ITT kocht eind vorige maand samen met het' bedrijf Cablevision voor 1,1 miljard dollar het stadion Madison Square Garden in New York, twee sportclubs in die stad en een regionaal kabeltelevisiebedrijf. Het ging om bezittingen van de filmmaatschappij Paramount. Deze werd eerder dit jaar na een spectaculair overnemingsgevecht eigendom van de kabeltelevisiegigant Viacom voor maar liefst 9,7 miljard dollar. Venlo (anp) - Het expeditie- en transportbedrijf Frans Maas heeft in het eerste halfjaar van 1994 een nettowinst van 5,1 miljoen geboekt vergeleken met 3,5 miljoen in de eerste helft van 1993. Het bedrijfsresultaat steeg van 11,6 tot 13,9 miljoen en de winst per aandeel groeide van 0,69 tot 1,01. Ondanks de slechte gang van zaken in de expeditiesector in Duitsland verwacht het bestuur dat het bedrijfsresultaat over het tweede halfjaar ten opzichte van vorig jaar zal verbeteren. Voor geheel 1994 wordt een 'beschei den' nettowinst verwacht. De gang van zaken weerspiegelt geheel de verwachtingen die het bestuur eerder heeft uitgespro ken. In de tweede helft van 1994 was het bedrijfsresultaat 4,6 miljoen en hoewel enige stijging in de tweede jaarhelft mogelijk wordt geacht zal de nettowinst toch niet erg veel hoger dan die van het eerste halfjaar uitkomen. Wat dat betreft blijft 1994 een moeilijk jaar, aldus bestuurslid C. Mes in een toelichting. Het hele jaar zal dus positief worden afgesloten en dat is al heel wat beter dan 1993 toen de vervoerder zelfs 2,7 miljoen in het rood kwam te staan. Maar vergeleken met de grote winsten in 1991 en 1992 35,5 en 36,5 miljoen) zal de uitslag van 1994 nog maar een peuleschil zijn. Mes erkent dit ook ruiterlijk. „We hebben eerder gewaar schuwd voor te groot optimisme, maar ik blijf ervan overtuigd dat 1995 en 1996 belangrijk beter zullen worden." In Engeland, België, Zuid-Euro pa en Oostenrijk verbeterde de omzet van Network Services en werd tevens een hoger winstni veau bereikt. In Nederland en Zwitserland zakte de omzet, maar steeg de winst. In Duits land hield de-al in 1993 gesigna leerde prijsdruk aan en was sprake van een verdere daling van omzet en marge, wat uitliep op een toeneming van het ver lies. In totaal nam het bedrijfsre sultaat van deze sector echter licht toe. Omzet en resultaat van de logis tieke diensten verbeterden op grond van een positieve volume ontwikkeling. In het afgelopen voorjaar is overeenstemming be reikt met een nieuwe opdracht gever over een project in Portu gal. Dit project zal echter pas in 1995 bijdragen aan omzet en resultaat van de sector. Het gaat om verzorging van de logistiek voor de bestelwagenfabriek die Ford en Volkswagen onder de naam Auto Europa in Portugal bouwen. De eerste auto's moeten begin volgend jaar van de band rollen. Het contract loopt tot en met 1999. Frans Maas trekt hier voor 150 mensen aan. De sector die zich concentreert op transport van confectie en textiel kon nog niet helemaal profiteren van een inmiddels af geronde ingrijpende reorganisa tie. De omzet daalde omdat een aantal activiteiten werd afgesto ten. Santiago (rtr/anp) - De economische groei in Latijns-Amerika zal iets afnemen van 3,4 procent in 1993 tot 3,2 procent dit jaar, waarbij er aanzienlijke verschillen zullen zijn tussen de afzonderlijke landen. Het handelstekort van de regio gaat voor het derde achtereen volgende jaar omhoog en de in flatie zal afnemen. Dat staat in het jaarlijkse rapport van de Economische Commissie voor Latijns-Amerika en het Cari- bisch Gebied van de Verenigde Naties (ECLAC). De sterkste economische groei aal zich dit jaar voordoen in Peru en Argentinië, landen die in he jaren tachtig een flinke inzin king doormaakten. Peru kan re kenen op 8 procent en Argenti nië op 6 a 7 procent. Bolivia, Chili, Colombia en Costa Rica kullen het met 4 a 5 procent ook goed doen, maar in Venezuela, Haïti en Honduras zal het bruto binnenlands produkt afnemen. Venezuela, dat kampt met een ernstige crisis in de financiële sector, zal met 4,5 procent ach teruit gaan. De ECLAC tekent hierbij aan datVenezuela het ënige land in Latijns-Amerika is «at de rol van de overheid in de Monomie niet heeft terugge drongen. Mexico zal de groei zien aan trekken van 0,4 tot 2 procent. De ClAC geeft geen exact cijfer voor Brazilië, het grootste land in de regio. Wel staat vast dat de groei daar zal afnemen door be zuinigingsmaatregelen en door de onzekerheid over het resul taat van de presidentsverkiezin gen van 3 oktober. De Brazili aanse economie groeide in de eerste helft van dit jaar met 4 procent op jaarbasis, in vergelij king met 5 procent in dezelfde periode van 1993. Op het gebied van de inflatie is Brazilië onbetwist koploper. De prijzen stijgen er maandelijks met zo'n 50 procent. De overige landen in Latijns-Amerika doen het heel wat beter. De ECLAC verwacht dat de gemiddelde in flatie in de regio, exclusief Bra zilië, afneemt van 19 procent in 1993 tot 16 procent dit jaar. In Argentinië, Bolivia, El Salvador, Mexico en Panama zal de geld ontwaarding dit jaar minder dan 10 procent bedragen. Het gezamenlijke tekort op de handelsbalans van Latijns-Ame rika loopt dit jaar verder op van 15 miljard dollar tot 21 miljard dollar. De export groeit welis waar flink met 9 procent, maar de import zal toenemen met 12 procent. 'i Peking (krf/dpa) - De pogingen van de regering van China om "e inflatie in te dammen en daardoor sociale onrust te ■°orkomen, blijven vooralsnog vruchteloos. |a augustus waren de consumen tenprijzen maar liefst 25,8 pro ffit hoger dan een jaar eerder, vri j 1 det Persbureau Xinhua jUg Éjemeld Xinhua noemde inflatie 'het meest prominente Probleem' van het land. Ontevredenheid J|j'de 35 grootste />l.~ giuutsie steden van I a„ina wa,ren de prijzen in au- Ln j 27,1 Procent hoger n m dezelfde maand van 1993. is het hoogste percentage in gein aa.r In 1989 droe§ de forse I Sn waardi"g in belangrijke iwtot grote ontevreden- onder de bevolking, die uit- P op een protestbeweging die juin yan dat jaar bloedig werd fergeslagen. 5 FOTO ANP In Zeeland experimenteren krantenbezorgers met het rondbrengen van zes krantentitels tegelijk. Bezorgers brengen verschillende kranten tegelijk rond Rotterdam (anp) - Een krantenbezorger beleeft de spannendste avonturen. Ma noeuvrerend in het spitsuur loodst hij zijn volbepakte fiets langs gevaarlijke hon den en diep uitgesneden de colletés. Zonder jonge hel den kunnen hoofdredacteu ren hun commentaren even goed tot de scheerspiegel richten, bleek de afgelopen twee jaar' uit tv-commer- cials. De nieuwe campagne van de Nederlandse Dagblad Pers (NDP) relativeert op haar beurt de heldenmoed van onze Hol landse bezorgers. In turbotaal heet het bezorgen van de krant cool, of strak. Dagelijks even voor achten verschijnen zes be kende Nederlanders in een commercial en werpen hun sterstatus in de strijd. Maar ja, daar raak je als nuchtere scho lier anno 1994 dus niet van onder de indruk. Aan het eind van elk filmpje werpt de bezor ger het predikaat 'heldhaftig' dan ook met ontwapenende hu mor van zich af. 'Koud? Seks met een ijsbeer is pas koud!' Of 'Eng? Je tante in bikini is pas eng!' De NDP lanceert haar nieuwe commercial in de Week van de Krantenbezorger (19-25 september) op RTL-4. Uniek Volgens een opgave van de NDP telt Nederland zo'n vijf tigduizend bezorgers. Het me rendeel valt in de leeftijdsgroep vijftien tot achttien jaar, hoe wel nog altijd legio oudere Ne derlanders dagelijks hun wijk lopen. In Nederland worden ge middeld 4,7 miljoen kranten per dag afgezet. Het bezor gingssysteem is vrij uniek; in de meeste landen koop je je krant je bij de kiosk. Vorig jaar legde de Provinciale Zeeuwse Courant (PZC) de kiem voor een ingrijpende ver nieuwing van de krantendistri butie. Bezorgers brengen daar 's ochtends zes en 's middags twee verschillende kranten van de Dagbladunie en de Perscom binatie rond. Uitgevers door braken daarmee het taboe dat zij hun abonneebestand als be drijfsgeheim beschouwen. Te genover dat risico - de concur rent kent je lezers - staat het voordeel dat het eigen, regiona le distributie-apparaat over boord gegooid kan worden. De concurrenten Dagbladunie en Perscombinatie mogen el kaar in Zeeland hebben gevon den, grote broer de Telegraaf voelt niets voor het experiment. „Wij houden vast aan ons eigen netwerk," benadrukt adjunct directeur H. Kopmels. „Wij ko men overal, zelfs op de meest afgelegen adressen in Neder land. Samenwerking in de be zorging is vooral interressant voor kleine kranten. Het kan hooguit voorkomen dat wij te gelijk met één andere titel wor den bezorgd. Anders is het risi co op distributiefouten te groot." De Dagbladunie daarentegen investeert miljoenen in de over tuiging dat Nederland ooit dient te beschikken over een landelijk distributienetwerk voor, indien mogelijk, alle kranten tezamen. „Professiona lisering van de bezorging staat bij ons voorop," zegt adjunct directeur J. de Haan. „Ons nieuwe computersysteem biedt de mogelijkheid een landelijk netwerk voor meer kranten te gelijk van de grond te tillen, waarbij alle partners van het zelfde programma gebruik ma ken. Over twee jaar willen wij in staat zijn de bezorging van al onze kranten en uitgaven via dit systeem te regelen." De VNU-dagbladengroep, waar De Stem bij hoort, zal de eerst volgende jaren in elk geval niet beginnen met een gekoppelde distributie. J. Gerits (directeur van het Dagblad van Noord- Limburg) onderzoekt namens VNU de mogelijkheden. „De kranten die VNU uitbrengt zijn allemaal vrij lokaal georiën teerd, dus kennen zij beperkte distributie-afstanden. Daarom is het maar de vraag of het voor ons voordelen oplevert," aldug Gerits. Omdat het systeem be zorgers uitspaart, erkent hij wel het nut ervan. „Het wordt nu eenmaal steeds moeilijker bezorgers aan te trekken." beert al een jaar de inflatie terug te dringen. dnummer 170, 4800 VB Breda 'e Chinese evvust van de regering is zich goed gevaren en pro- Premier Li Peng verklaarde vo rige week nog dat dit voorlopig de eerste prioriteit blijft. Het officiële streven voor dit jaar is een inflatie van minder dan 10 procent, maar dat is volstrekt onhaalbaar. De forse prijsstijgingen zijn ge deeltelijk te wijten aan een ver mindering van de landbouwpro- duktie door overstromingen en droogte. Maar de belangrijkste oorzaak is de oververhitting van de economie. Gisteren werd be kend dat de industriële produk- tie in augustus 17,6 procent gro ter was dan in augustus 1993. In de eerste helft van dit jaar groei de de totale economie met 11,6 procent. De doelstelling van de regering was 9 procent. Van onze correspondent Bert Schampers Brussel - De lange wachttijden voor een telefoonaansluiting zijn verleden tijd, de huisstijl is modern en de ambtenaren hebben eindelijk begrepen wat dienst verlening betekent. Tot zover is bij de Belgische telefoonmaatschappij Belga com alles in orde. Maar aan de top woedt daarentegen een machtsstrijd, die het nieuwe imago van het autonome overheidsbedrijf geen goed doet. Belgacom is de nieuwe naam voor RTT. Terwijl de RTT stond voor een slecht func tionerend overheidsbedrijf met tergend traag werkende ambtenaren, bureaucratie en politieke belangen, moet Belgacom juist doorgaan voor een dynamisch bedrijf dat zich gaandeweg ontwikkelt tot een gepriva tiseerde onderneming en de concurrentie aangaat met andere kapers op de Europese telecommunicatiemarkt. Het succes van Belgacom is voor een deel te danken aan Bessel Kok. De tot Belg genatu raliseerde Nederlander werd in 1991 aange trokken om de oude vastgeroeste RTT om te bouwen tot een autonoom overheidsbedrijf naar het voorbeeld van PTT Telecom. Schaakgrootmeester Bessel Kok heeft de RTT met succes omgetoverd tot een modern telecommunicatiebedrijf, dat geleerd heeft klantgericht te werken. Belgacom stortte zich ook op het mobiele telefoonverkeer. Het uiterst moderne autotelefoonnet GSM was in België ruim zes maanden eerder in gebruik dan in Nederland. Maar juist daar schijnt manager Kok zich een beetje vergaloppeerd te hebben, beweren nu zijn tegenstanders in de Belgacom-top. Voor de uitbouw van het GSM-net sloot Belgacom vorig jaar een samenwerkingsak koord met de Amerikaanse groep Pactel. Omdat het mobilofoonnet binnen een half jaar operationeel moest zijn, werd de stroeve RTT-traditie overboord gegooid. „We zijn er als cowboys ingevlogen," erkende Bessel Kok. Maar zijn raad van commissarissen ontdekte dat niet alles volgens de regels is verlopen. Er werd gewerkt met vage afspraken, zonder duidelijke contracten. De ingeschakelde con sultants, vroegere zakenvrienden van Kok, werden royaal vergoed. Een intern bedrijfsonderzoek heeft de onre gelmatigheden aan het licht gebracht en Koks tegenstanders hebben de vuile was nu buiten gehangen. Bessel Kok lijkt niet alleen het slachtoffer te worden van zijn eigen fouten en opportunisme, maar veel meer van een Belgisch conflict tussen Vlamingen en Walen en hun respectievelijke politieke en zakelijke belangen. De andere hoofdrolspeler waarover de pers dezer dagen zo uitvoerig bericht is de Fran stalige Benoit Remich. De jonge, ambitieuze christendemocraat komt van het kabinet van de minister van Economische Zaken Wathe- let en is nu voorzitter van de achttien leden tellende raad van bestuur van Belgacom, vergelijkbaar met een raad van commissaris sen. In de Vlaamse media wordt gesuggereerd dat Remich bewust bezwarende informatie over de Kok heeft laten lekken, onder meer via bevriende journalisten van Franstalige kran ten. Duidelijk is dat het bij Belgacom met alleen gaat om een persoonlijke machtsstrijd of het cultuurverschil tussen een Nederlander en een Franstalige Belg, maar dat het vooral gaat om politieke en industriële belangen in verband met de toekomst van het overheids bedrijf. Wie immers het beleid bepaalt bij Belgacom kan invloed uitoefenen op de keuze van de partners met wie de te privati seren telefoonmaatschappij in zee wil gaan. Zo zou de Generale Maatschappij, de Bel gisch-Franse holding, veel belangstelling hebben voor telecommunicatie en graag nauw samenwerken met Belgacom. Bessel Kok ziet veel in samenwerking met British Telecom, maar anderen, zoals Remich, voe len meer voor een Franse partner. Belgacom mag dan uiterlijk een modern bedrijf lijken, straks gehuisvest in twee nieuwe kantoortorens met spiegelglas aan de Jacqmainlaan, de telefoonmaatschappij is echter nog altijd een overheidsbedrijf, waar net als vroeger alle politieke partijen een vinger in de pap hebben. Hoe de strijd wordt beslecht en of topman Kok het veld moet ruimen, zal snel blijken. Federaal minister van Overheidsbedrijven Di Rupo gaat proberen directie en voorzitter van de raad ven bestuur met elkaar te verzoenen. Een bijzonder moeilijke op dracht, menen waarnemers. Van onze verslaggever Wageningen - De 'monsterzalm' die door Canadese onderzoe kers is gekweekt, komt waarschijnlijk niet in de handel. De commerciële kwekers van zalm en forel hechten sterk aan het imago van een schoon produkt. Zij willen vermoedelijk geen kopersstaking riskeren tegen blikjes 'transgene' zalm. Die stellige verwachting heeft dr. J. Komen, die verbonden is aan de vakgroep visteelt en visserij van de Landbouwuniversiteit Wagenin gen. Komen hoorde in juni tijdens een congres in Canada al over het experiment, dat beschreven staat in het donderdag verschenen wetenschappelijk tijdschrift Nature. Zoals gemeld hebben onderzoe kers in Vancouver, Seattle en Singapore door erfelijke verandering zalmen gekweekt die gemiddeld elf maal zo zwaar worden als hun normale leeftijdgenoten. De grootste vis in het onderzoek was 37 maal zo zwaar. De suggestie van monsterlijk grote zalmen is verkeerd, aldus Komen. De onderzoekers hebben aangetoond dat de vissen veel sneller groeien als ze na de bevruchting ingespoten zijn met erfelijk materiaal uit een verwante zalmsoort dat de produktie van groeihor moon bevordert. De transgene vissen bereiken hun marktgewicht van ongeveer vier kilo als hun natuurlijke soortgenoten nog maar twintig centimeter groot zijn. De Canadese zalm is een ondersoort van de Pacifische zalm. De vis gaat hoofdzakelijk in blikjes. Het Canadese onderzoek heeft vooral wetenschappelijke betekenis, aldus Komen. „Er gaat bij zo'n experi ment ook wel eens wat mis. Sommige zalmen worden krom bijvoorbeeld." Door Cees Manders Tilburg - Albert Heijn opent deze herfst een supermarkt van Albert Heijn in Kaatsheuvel. De opwinding daarover bij de plaatselijke detailhandel is groot. De Aldi's en de Jac Hermans-en zullen zich tegen dat Zaandamse' mid- denstandsgeweld nog wel teweer weten te stellen. Maar de ambachtelijke bakker, de slager, de kruidenier Hun 'geheime' wapen is de mogelijkheid die vooral zij hebben om met hun klanten een speciale relatie op te bou wen, iets wat grotere bedrij ven moeilijker afgaat. En bo vendien moeten de kleintjes zoveel mogelijk met lot- en soortgenoten gaan samenwer ken. Dit overlevensrecept komt van dr Will Reijnders (uit Kaats heuvel), expert op het terrein van de detailhandel en nu do cent marketing aan de KUB. Hij promoveerde onlangs aan de Tilburgse Universiteit op een studie naar het nut van samenwerkingsverbanden in de detailhandel ('Prestaties en netwerken in de detailhandel', uitgegeven door Stenfert Kroese, Leiden). Reijnders is ervan overtuigd dat die kleine detailhandel nog wel degelijk toekomst heeft en zich zeker niet bij voorbaat gewonnen mag geven in de strijd met het grootwin kelbedrijf. Maar dan zal die kleine zelfstandige wel alle zeilen moeten bijzetten. Met name in de sfeer van de relatie en communicatie met de klant. Klantvriendelijkheid is het sleutelwoord, maar dan wel een klantvriendelijkheid die veel verder gaat dan een 'goede morgen' en 'goede mid dag' op zijn tijd. „Op dat punt moet de detaillist heel innova tief te werk gaan en telkens weer nieuwe dingen bedenken om het de klant naar de zin te maken. Bestellingen opnemen en thuisbezorgen, dat soort dingen. Hij moet zich open stellen voor de opmerkingen, klachten en wensen van de klant, aanvoelen wat hij wil, een hechte relatie met hem of haar opbouwen. Albert Heijn weet dat die klantenrelatie zijn zwakke plek is en be steedt daar daarom de laatste tijd veel geld aan. Maar de kleine zelfstandige kan op dat terrein veel sneller en flexibë- ler opereren en heeft dus een voorsprong. Die moet hij kost wat kost behouden." Bijzondere band Reijnders stuitte bij zijn pro- motie-onderzoek (dat overi gens alleen betrekking heeft op de herenbovenkledingb- ranche) op een opmerkelijk voorbeeld van innovatieve klantvriendelijkheid. „In een Zeeuws dorp zit een heren-bo- venkledingdetaillist die een wel heel bijzondere band met zijn klantenkring heeft ont wikkeld. Hij heeft als hobby computers. Mannen die ooit bij hem gekocht hebben heeft hij allemaal in zijn computer opgeslagen, met adres, ge boortedatum, smaken en ma ten, uiteraard met hun goed vinden. Hij weet nu hun ver jaardagen; als er een bepaalde collectie binnenkomt, kan hij in zijn computer lezen bij wel ke klant die het meest in de smaak valt; hij kent hun ma ten, zodat hij daar bij de in koop rekening mee kan hou den; hij weet ook wanneer welke klant aan vernieuwing van zijn garderobe toe is. Als het zover is geeft de computer, een seintje. En natuurlijk krij gen zijn klanten op hun ver jaardag een gelukwens. Deze detaillist heeft een enorme klantenkring opgebouwd, tot ver buiten zijn woonplaats." Maar hoe inventief de detail list ook is in het bedenken van nieuwe manieren om de klant te 'strikken', hij staat altijd sterker in zijn schoenen als hij zich aansluit bij een samen werkingsverband van collega detaillisten, bondgenoten in de strijd tegen AH, C&A, V&D en al die andere grootbedrij ven in de detailhandel. Reijnders heeft voor zijn on derzoek 451 herenbovenkle- dingdetaillisten (van de in het totaal 1950) geïnterviewd. 234 van hen waren aangesloten bij een samenwerkingsverband, de rest deed 'het' helemaal alleen. De samenwerkende on dernemer maakte gemiddeld een omzet van ƒ1.059.373, te gen de onafhankelijke, niet sa menwerkende detaillist: ƒ762.000 „Het loont dus dat samenwer ken. Maar een samenwer kingsverband kost natuurlijk ook geld, want het doet veel voor de leden: gezamenlijke reclame, gezamenlijke inkoop, gezamenlijke automatiserings projecten en het biedt een heel dienstenpakket. Maar al met al is samenwerken toch voor deliger. Samenwerkende de taillisten zijn ook professione ler en hebben een actievere marktbenadering dan de zelf standigen." De herenbovenkledingbranche is vqlgens Reijnders een dyna mische bedrijfstak waar on danks de macht van de grote ketens voor de kleine detaillist nog best een heel aardige bo terham is te verdienen. „Maar hij moet dan wel over een bedrijf met voldoende omvang en een sterke positie op de lokale markt (een 'niche') be schikken. Is dat niet het geval dan kan hij alleen overleven in een samenwerkingsverband. De detaillist is solist van natu re en bijzonder gesteld op zijn onafhankelijkheid en persoon lijke vrijheid, maar hij moet verder kijken dan zijn winkel tje. Het grootwinkelbedrijf dat in werkelijk alle marktseg menten penetreert ligt op de loer. Hoe groot de dreiging van het grootwinkelbedrijf in de he renbovenkledingbranche is blijkt uit zijn groei van zijn marktaandeel van 37 procent in 1984 tot 45 procent in 1991. Dordrecht (anp) - Philips heeft 82 werknemers van de Dordtse vestiging Philips Megatronics ontslag aangezegd. Dat heeft de Industriebond FNV in Dordrecht meegedeeld. Er blijven na de sanering 235 mensen werkzaam. De Dordtse vestiging werd in november vorig jaar met sluiting bedreigd. Werknemers kondigden toen een 24-uursstaking af en ketenden zich vast aan de machines. De acties brachten bonden en directie rond de tafel, wat tot een saneringsplan leidde. In juni van dit jaar bereikten de partijen hierover een akkoord. De werkgelegen heid in Dordrecht lijkt volgens de FNV voor twee jaar te zijn gegarandeerd. R. van den Bergh van de Industriebond FNV is tevreden met het bereikte resultaat. „Het is hard voor de mensen die weg moeten, maar ze weten nu wel waar ze aan toe zijn. We zullen ons inspannen om hen naar nieuw werk te begeleiden. Daar is ook tijd voor, de eerste vertrekt pas in mei." Philips Dordrecht produceert motoren voor video-recorders, com pactdisc-spelers en harddiscs.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1994 | | pagina 9