DE STEM
Winstherstel
Frans Maas
Forse verhoging benzineprijs leidt tot protesten in Frankrijk
Kuibo-personeel reageert gelaten op ontslag
Auto-show als smeerolie voor occasionmarkt
rashonden
PHet Lusthof'
•32.14.67.97.08
begrip op het
leeland en
)r een
Transporteur uit rode cijfers
Philips in
beroep in
strijd VEB
Fuji zet 100 megabyte op floppy
In vier dagen een omzet van 3,5 miljoen
A6
ECONOMIE KORT
VERVOLGUITGIFTE TENDERSYSTEEIVI
7Mo STAATSLENING 1993
PER 15 JANUARI 2023
1994
I70
Isen met
woningen
fitegreerd en
i er begin 1995
Lik genomen.
Ir medewerkers
fa met gezonde moti-
\lENSTm/v
tnsten aanwezig.
I geboden.
Ier komplexe zorg-
Igeleiding aan de
p centrale nachtpost
t er worden regelmatig
erband voor 33 uur per
Irichten in diensten van
fccht
■ling per zo spoedig
f/olgens de CAO
vezen FWG 35
Loor scholing, kinder
Ibedrijfssport.
trouw W. v.d. Sande,
|tatiebrieven kunt u
van Lambertijnenhof.
verstandelijk gehandicapten
14 CH BERGEN OP ZOOM
lelaar, tervuur, groenendaal,
lo, dobberman, rottweiler,
p, westy, schot, cairn, york,
't-russel, labrador, golden
lassie, duitse staander,
|ihua, boomers, enz. Met
keringen ZLM
oordnummer 172
Goes
ief accessoires
M/V
...(max. 65 jaar)
kosten
songevallen 1
9413
Economie
Van onze verslaggeefster
Els Grosfeld
Baamsdonksveer - De gezich
ten van de Kuibo-werkne-
„ters die langzaam de kantine
binnendruppelen, zijn net zo
bewolkt als de lucht buiten,
gmnen hangt een rookgor
dijn, veroorzaakt door de vele
sigaretten of slordige shag-
gies, gedraaid om de zenuwen
iets tastbaars te doen te ge
ven. 1
Er wordt weinig gelachen, het is
«een tijd voor grapjes. Gepraat
ivel, maar niet om elkaar moed
jn té spreken. Ze weten wel wat
de boodschap zal zijn. „Failliet
natuurlijk," zegt een van de jon
gere werknemers. „Dat kan niet
anders meer. We hebben het ai
lang zien aankomen."
flij krijgt gelijk. Het wordt
doodstil als mr. F. Stiekema en
directeur P. Rossèls de kantine
binnenkomen met dozen in hun
hand waarin enveloppen zitten,
netjes gerangschikt op alfabet.
Dat kan maar een ding beteke
nen. Ontslag met onmiddellijke
ingang. Stiekema heeft vermoe
delijk ervaring in slecht-nieuws-
gesprekken. Hij windt er geen
doekjes om. „De onderhandelin
gen om tot overname te komen,
zijn mislukt. Ik kan u helaas niet
anders meedelen dan
De werknemers reageren gela
ten. Geen geroezemoes, geen ge
schuifel, alleen weer hier en daar
rook. Stiekema heeft nog wat
zakelijke mededelingen, hij be
dankt de mensen voor hun inzet
en verdwijnt zoals een goeae
boodschapper van slecht nieuws
betaamt, onmiddellijk door de
klapdeuren naar een andere
ruimte.
Directeur P. Rossèls spreekt zijn
mensen ook toe. Met trillende
handen en soms lange tussenpo
zen. Om al slikkend zijn emoties
de baas te worden. „De bijl is
gevallen. Het is de afgelopen vier
jaar niet gemakkelijk geweest.
Aan jullie inzet heeft het' niet
gelegen. Jullie hebben je tot de
laatste minuut loyaal getoond.
Bedankt."
Even blijven de werknemers
doodstil zitten. Dan staan de
eersten op om snel te verdwij
nen. Een van hen zegt later: „Ik
kon niet blijven. Afscheid nemen
van iedereen was te emotioneel
geweest. Ik heb hier zeventien
jaar gewerkt, vanaf mijn acht
tiende. Ik heb in het bedrijf
geleerd. Wat moet ik nu? Je mag
best weten (dat ik een traan
moest wegvegen toen vanmiddag
de laatste aardappel de lijn op
ging. Met die formulieren weet
ik geen raad, ik .heb nog nooit in
de ww gezeten."
Een jonge verkoper wanhoopt
niet. „Het is erg dat het bedrijf
sluit. Maar ik kom wel weer aan
de bak, ben nog jong genoeg.
Erger is het voor de oudere per
soneelsleden."
Een van hen is de 53-jarige Ri-
nus de Vaan. Hij gaat niet solli
citeren. „Ik heb bijna veertig
jaar gewerkt. Ik ben te oud om
ergens weer opnieuw te begin
nen. Ik probeer het uit te zingen
tot ik in aanmerking kom voor
een ouderdomsuitkering."
Een groepje veertigers ziet er
bedrukter uit. Zij zitten in een-
moeilijke leeftijdsgroep. Een van
hen vertrekt en wenst zijn nu
oud-collega's prettig weekend.
Prettig weekend? „Nee, dat niet
echt. Ik weet zeker dat ik ze wel
eens plezieriger heb gehad."
Binnen een kwartier na aanvang
van de bijeenkomst is de kantine
bijna leeg. De meesten zijn naar
huiS. Een paar groepjes blijven
zitten. Onder hen de inmiddels
Van onze redactie economie
Venlo - Het transportconcern Frans Maas is uit de rode cijfers
geklommen. In de eerste helft van dit jaar boekte de onderne
ming weer een winst van 5,1 miljoen gulden, nadat over
geheel 1993 nog een verlies van 2,7 miljoen gulden werd
geleden.
De raad van bestuur van Frans
Maas schrijft het winstherstel
met name toe aan kostenbespa
ringen. De kosten daalden in de
eerste zes maanden van dit jaar
met 40 miljoen gulden tot 605
miljoen gulden.
De omzet van het Limburgse
transportconcern daalde in die
periode eveneens met 7% tot 620
Eindhoven - De juridische touw
trekkerij tussen Philips en de
Vereniging van Effectenbezitters
(VEB) over de misleidende
rinstprognose in 1990 van de
toenmalige topman Cor van der
Klugt duurt maar voort. Het
Eindhovense concern heeft bij
het Gerechtshof in Den Bosch
hoger beroep aangetekerid tegen
een tussenvonnis van de Bossche
rechtbank in juni.
Volgens de uitspraak had Philips
gisteren interne informatie uit
die tijd moeten overleggen. Be
doeld zijn financiële rapportages
aan de raad van bestuur, daarbij
behorende toelichtingen en ana
lyses en notulen van vergaderin
gen waar de stukken zijn be
sproken. De VEB hoopte met
deze informatie in de hand te
kunnen aantonen dat de top van
Philips op de hoogte was van
hoe het concern er in werkelijk
heid voorstond.
9e vereniging heeft namens de
beleggers in 1991 de rechtszaak
aangespannen naar aanleiding
van het teleurstellende resultaat
'an Philips over het eerste kwar
taal van 1990. Na een rooskleu
rige prognose van president Van
®r Klugt kwam het concern
vervolgens met een schamele
winst van 6 miljoen uit de bus.
miljoen gulden. Dat kwam voor
al door het afstoten van drie
bedrijfsonderdelen.
Het bedrijfsresultaat steeg in de
eerste helft van dit jaar met 2,3
miljoen gulden tot 13,9 miljoen.
De rentelasten stegen met bijna
een miljoen tot bijna 7 miljoen,
zodat het resultaat voor belas
tingen uitkwam op 7 miljoen
gulden.
Frans Maas voorspelt dat ook
het bedrijfsresultaat in de twee
de helft van dit jaar beter zal
zijn dan in de laatste zes maan
den- van 1993. Desondanks ver
wacht de raad van bestuur 'dat
1994 als geheel slechts een be
scheiden winst zal opleveren.
Die winst zal in elk geval in geen
enkele verhouding staan tot de
grote winsten van 35,5 miljoen
en 36,5 miljoen die Frans Maas
in -1991 en 1992 boekte. Dat
komt omdat met name de voor
Frans Maas belangrijke expedi
tiesector in Duitsland zich nog
altijd niet hersteld heeft van de
voorbije zware economische in
zinking in dat land. De verliezen
van Frans Maas in dat land zijn
daardoor in de eerste helft van-
1994 nog verder toegenomen.
In Engeland, België, Scandina
vië, Oostenrijk en Zuid-Europa
steeg daarentegen afgelopen half
jaar de omzet en de winst van. In
Nederland en Zwitserland daal
de weliswaar de omzet, maar
nam de winst toe door aanpas
singen in de organisatie. In
Frankrijk verslechterde het re
sultaat.
De logistieke tak van Frans
Maas heeft daarentegen een
goed eerste halfjaar achter de
rug. Omzet en winst groeiden.
Bij Frans Maas werken op dit
moment nog 4.150 mensen, dat
zijn er bijna 450 minder dan een
jaar geleden. Het banenverlies
houdt verband met het afstoten
van verliesgevende bedrijfson
derdelen.
mT-iT ?et JaPanse FuJi heeft een nieuwe floppy disk (3,5 inch)
'ïiiftft i waaroP ruim 100 megabyte (100 miljoen lettertekens oi
nu vol getikte velletjes A4) aan computergegevens kan worden
Pgeslagen. Dat is het vijftigvoudige van de huidige industriestan-
«aard van maximaal 2 megabyte (Mb).
'im hunnen meer data op de floppy's worden vastgelegd, de
8 gevensoverdracht tussen de computer/harddisk en de floppy disk
W u- beduidend sneller dan traditionele diskettes. Tegen de
n oe schijven voor data-opslag moet de Fuji diskette het echter nog
.gen. De gemiddelde harddisk is bijna drie keer sneller.
De autoshow in de Unigro-hal behoort tot de grootste van Zuidwest-Nederland. foto de Stem/johan van gurp
sion van vijftien mille zit globaal een
marge van duizend gulden, waar de'kosten
nog af moeten.
Hoe goed er gehandeld kan worden, hangt
van de ruimtenood van de dealer af. „Het
is een goede tijd om ruimte te creëren,"
zegt Van de Pas. „Nu verkoop je veel
nieuwe auto's die in januari moeten wor
den afgeleverd. Daarmee krijg je ook weer
de nieuwe voorraad gebruikt binnen."
De autoshow in de Unigro-hal behoort tot
de grootste vari Zuidwest-Nederland. De
samenwerking tussen de dealers heeft voor
de consument als voordeel dat een geva
rieerd aanbod staat te wachten, in tegen
stelling tot shows van gelijkgerichte auto
bedrijven.
Van onze verslaggever
Willem Reijn
Breda - Op de eerste dag draaide de
show al een omzet van zes ton. En met
de plenzende regen buiten moet. de
doelstelling van 120 verkochte auto's
en een omzet van 3,5 miljoen gulden
zeker kunnen worden gehaald.
Het vergt een investering van zo'n negentig
duizend gulden, maar de veertien Bredase
autodealers die deze dagen een grote occa
sionshow houden in de hallen van de
groothandel Unigro aan de Krogtdijk,
naast Toyota-dealer Van Dorst, weten
maandagochtend hun voorraden aardig
opgeruimd. De gezamenlijke autoshow is
zo de smeerolie van de occasionmarkt.
De dealers bieden tot en -met zondag om
precies te zijn 602 auto's aan (meer dan
zeshonderd auto's, heet het dan ook in de
publiciteitscampagne). Van dë grote
dealers ontbreken vijf merken: Opel, Peu
geot, Volvo, Volkswagen en Fiat/Alfa Ro
meo. „Wij kunnen met eigen activiteiten
onze voorraden gezond houden," zegt di
recteur Hoogendoorn van Fiat-dealer Ot-
ten.
Vanuit de autodealers is de belangstelling
voor de grote show gestaag gegroeid. „De'
eerste keer deden zes dealers mee, nu is het
de vijfde'maal en tellen we veertien deel
nemers," zegt H. van de Pas, bedrijfsleider
van een Seat-filiaai van de Van Dorst
Groep en organisator van het evenement.
De occasion was enkele jaren terug een
molensteen aan de nek van de dealers. Het
maken van winst op een nieuwe auto is in
principe niet zo'n probleem: de verkoper
weet zijn marge, die schommelt van tien
tot vijftien procent, en het autobedrijf
hoeft de wagens niet in voorraad te hou
den.
Maar de gebruikte wagen staat in de
showroom, slaat beslag op bedrijfskapitaal
en kost rente. Hoe langer de wagen staat,
hoe meer die kost en zou moeten opbren
gen, terwijl de waarde langzaam daalt.
„De dealers hebben ermee leren leven,"
zegt Bovag-woord voerder R. Boon. „De
voorraden zijn op zich niet erg gedaald. De
totale voorraad schommelt tussen de 200
en 250 duizend occasions. Vroeger lag dat
aantal wel rond de 150 duizend wagens.
Maar we moeten ook niet vergeten dat het
totale wagenpark in de loop der tijden
flink is gegroeid."
De gebruikte wagen is voor de dealer een
interessante winstbron, mits hij zijn voor
raad zorgvuldig beheert. Tegenover dè ver
wachte 430 duizend nieuw-verkopen,
staan een kleine 800 duizend verkopen van
gebruikte wagens. „De occasion-afdeling
is als je het goed doet een profit-centre,"
zegt Van de Pas. „Die heb je bij je bedrijfs
uitoefening ook echt nodig."
Opvallend is dat de prijzen van gebruikte
auto's niet echt onder druk zijn komen te
staan, toen de voorraden zo groeiden. „De
prijzen worden gespiegeld aan de nieuw
prijzen," zegt Bovag-woordvoerder Boon.
Van de Pas: „Door de geweldige prijsstij
gingen van nieuwe auto's is de occasion
letterlijk meer waard geworden."
De bruto-marge op de occasion is niet erg
groot. „Tussen de vijf en tien procent,"
zegt Van de Pas. Dat maakt de marge om
te handelen in vergelijking met het kopen
van een nieuwe auto niet erg groot, zeker
niet als de absolute bedragen worden ver
geleken.
Op een nieuwe auto van gemiddeld 35
mille zit een marge van krap vierduizend
gulden, zij het iets minder als in een actie
wordt gekocht, die ook ten laste van de
dealermarge komt. Op een populaire occa-
Maar nadelen zijn er ook. Van de Pas
roemt de goede naleving van de spelregels,
die de veertien dealers tevoren nadrukke
lijk zijn overeengekomen. „En niemand
sjoemelt daarmee." Zo wordt de waarde
van een inruiler vastgesteld door één taxa
teur en alle verkopers moeten zich aan die
taxatie houden. Van de Pas noemt dat een
voordeel voor de consument, 'want die
weet waar 'ie aan toe is'. Maar de ruimte
om te onderhandelen wordt de consument
grotendeels ontnomen.
Van de Pas toont zich ook tevreden over de
algemene samenwerking 'in het veld, dat is
toch iets anders dan achter de bestuursta
fel', die de dealers steeds verder weten te
bereiken. „Nu wil je een collega nog wel
eens met een telefoontje waarschuwen als
een klant echt overal loopt te shoppen."
Dat een zachte vorm van kartelvorming
hier de door ondernemers zo geprezen
vrije-markt-werking in de weg komt te
staan, wil Van de Pas niet beamen. „Je
blijft verkoper, het eigenbelang blijft na
tuurlijk wel voorop staan."
fe0VnoorCdouwPOndem
"ijs - De Franse automobi-
en en milieu-organisaties
ajn boos op minister van Be-
™ngszaken Nicolas Sarko-
mili0? tlfsen de 2 en 2,5
j Sulden extra recettes
smr n voor de Staatsbe
groting Van 1995 heeft hij
om de benzine fors
wurder te maken.
Behrf^f?6 °£{er moet worden
door degenen, die met
Euroloodvrij rijden. Zij gaan tot
12 cent meer betalen per liter.
Een liter zal dan in de meeste
gevallen rond de 1,90 gulden
gaan kosten.
De gewone gelode superbenzine
krijgt te maken met een minder
zware extra belasting: de prijs
per liter wordt verhoogd met
zeven tot acht cent en zal vaak
boven de twee gulden uitkomen.
De dieselrijders worden ge
spaard. Hun favoriete brandstof
gaat met anderhalve cent om
hoog tot gemiddeld 1,30 gulden.
„Waarom rij ik in 's hemelsnaam
nog ongelode superbenzine",
vraagt menige Franse automobi
list zich af. De Franse regering
heeft gedurende drie jaar een
grootscheepse campagne ge
voerd voor wat ook wel 'groene
benzine' wordt genoemd. De
TIPP, de accijnzen, werden be
wust lager gehouden dan die van
gewone super. „Het is goedko
per, en je doet ook nog iets voor
het milieu", aldus de reclame
campagne uit 1991.
Het resultaat van die aanmoedi-
gingspolitiek mag er zijn. In
Frankrijk, dat pas heel laat be
gon met de promotie van Euro
loodvrij (bij de pomp Sans
Plomb 95 geheten), is nu 48
procent van de superconsumptie
ongelood. „De aanmoediging is
dus overbodig geworden," meent
een woordvoerder van het minis
terie van Begrotingszaken, die er
aan toevoegt dat het gebruik van
ongelode super best iets kan
worden afgeremd. „Veel raffina
derijen hebben niet voldoende
productiecapaciteit om aan de
vraag naar ongelode super te
voldoen." Dat de diesel in
Frankrijk nauwelijks in prijs
stijgt ligt aan een overeenkomst
tussen de overheid en het be
roepsvervoer.
De voorzitter van de Franse
Unie van Olieproducenten, Ber
nard Calvet, de consumentenor
ganisaties en de milieubescher
mers zijn woest op de regering-
Balladur. Calvet vraagt zich af
hoelang de automobilist nog als
melkkoe wordt gebruikt. „De
olieprijs daalt al lange tijd. De
enige die er niet van profiteert is
de consument, omdat de over
heid het verschil opstrijkt," al
dus Calvet. Anderen vrezen dat
veel Fransen bij de aanschaf van
een nieuwe auto nu overgaan tot
diesel.
Minister Sarkozy, die jaarlijks al
35 miljard gulden uit de diverse
autobelastingen ontvangt, heeft
grote moeite om zijn begroting
voor volgend jaar rond te ma
ken. Premier Balladur heeft
plechtig beloofd dat het begro
tingstekort de 100 miljard gul
den niet te boven zou gaan.
Maar om die doelstelling waar te
maken meent hij een nieuwe 'an-
ti-auto-maatregel' te moeten ne
men.
ZATERDAG 17 SEPTEMBER 1994
teruggekeerde Stiekema en Ros
sèls, de laatste met nog steeds
verdacht glanzende ogen. Op de
vraag naar de oorzaak van het
faillissement moet Stiekema dan
ook antwoord geven'. Later valt
de directeur in. „Omschakelen
naar een ander produktieproces
kost tijd en geld. Beiden hadden
we niet genoeg. Die hoge aard
appelprijs heeft ons de nek om
gedaan.
Wat nu? „Proberen de zaak over
te laten nemen en dan de boel
weer op poten te zetten. Een
nieuwe start te maken. Liefst
met zoveel mogelijk werknemers
van Kuibo.
Er zijn geen conrete
afspraken gemaakt maar er zijn
wel openingen. Hoop doet leven,
dus ik leg het hoofd niet in de
schoot."
Ze zaten er wat mee
warig bij, de topon
dernemers die vori
ge week in Noordwijk kwa
men borrelen onder de veel
belovende titel Beating the
Crisis. Toen de convocaties
uitgingen, niet lang na het
ook al als alarmsignaal be
doelde Nationale Economie
debat van (toen nog) minister
Andriessen, was er met een
beetje goede wil nog wel een
crisissfeertje op te roepen.
Maar binnen een paar maan
den is het economische beeld
omgeslagen als een blad aan
een boom.
De grote ondernemingen heb
ben inmiddels hun resultaten
over de eerste twee kwartalen
gepubliceerd en groeipercen
tages van twintig tot dertig
procent in de nettowinst zijn
eerder regel dan uitzondering.
Ook de ontwikkeling van de
werkloosheid, die in februari
nog - over drie maanden ge
meten - met een ijzingwek
kend tempo van achttiendui
zend per maand toenam, is
omgeslagen. In mei was er
zelfs een afname van negen
duizend, in juni en juli van
zevenduizend (driemaandsge
middelde).
Het zijn niet alleen de organi
satoren van managementsym-
posia die moeite hebben-met
het snel wisselende perspec
tief. Organisaties van werkge
vers en werknemers moeten
er ook nog even aan wennen.
Terwijl in de bedrijven de
stemming aan het ontstaan is
van 'nou zijn wij weer aan de
beurt', zette de vakcentrale
FNV deze yveek de onderhan
delingen voor 1995 in met een
'maximale looneis van twee-
en-een-kwart procent en een
Zwaar accent op het schep
pen/verdelen van werk.
In de loop van deze week
werden nog enkele andere re
cepten gepresenteerd voor
het nog immer dringende pro
bleem van de massawerkloos
heid. Het KNOV, organisatie
van kleinere en middelgrote
ondernemers, 'drong aan op
een snelle en drastische verla
ging van de brutoloonkosten.
Zou daar. twintig procent af
gaan, dan ziet het KNOV er
honderdduizenden banen bij
komen, met name aan de 'on
derkant'.
Opmerkelijk genoeg opperde
het Economisch Instituut
voor het Midden- en Kleinbe
drijf (EIM) dezer dagen juist
actie aan de "bovenkant' van
de arbeidsmarkt. Daardoor
zou de druk van goed opgelei
de mensen op de'goedkopere
banen afnemen. Voor het gro
tere bedrijfsleven ligt het alle
maal wat minder subtiel: hou
de lonen in de hand en de
banen komen vanzelf wel.
Het bedrijfsleven (zeker de
grotere ondernemingen) als
banenmachine hapert echter.
Het winstherstel is in het gros
Wachten op de
volgende crisis
Door Louis van de Geijn
van de ondernemingen voor
alsnog-het saldo van ongeveer
gelijkblijvende opbrengsten
en lagere (loon-)kosten. Als
er al ruimte is voor hogere
verkoopprijzen, wordt die op
geslokt door duurdere grond-
stofkosten. Eerst als de om
zetten flink gaan aantrekken,
zal de werving van nieuw per
soneel echt op gang komen.
Aan de drukte van de uit-
zendbranche valt af te lezen
dat de ondernemers het dan
in eerste instantie nog met
tijdelijke krachten proberen
te doen. Het herstel is hen
nog te pril om de bezetting al
structureel uit te breiden.
Van de door minister
Andriessen dit voorjaar nog
zo bepleite sense of urgency
het gevoel van er op of er
onder, is inmiddels weinig
meer te bespeuren. Alsof
door een paar beste kwarta
len de eerder gesignaleerde
dieper liggende tekortkomin
gen van de Nederlandse eco
nomie zijn weggepoetst.
Je moet het dak repareren als
het mooi weer is, luidt een
veel gebezigde uitdrukking
onder organisatie-adviseurs.
De praktijk is anders. Het
wachten is op de volgende
crisis.
VAM-directeur Van der Steen stapt op
Den Haag - Algemeen directeur Van der Steen van het
vuilverweriringsbedrijf VAM heeft vrijdag besloten op te stap
pen. Hij was in opspraak gekomen door beschuldigingen in de
Leeuwarder Courant over belangenverstrengeling. Hij zou com
missaris zijn bij een bedrijf van zijn zoon Simon, dat plastic
vaten levert aan de VAM. Ook zou Van der Steen commissaris
zijn bij een bedrijf van zijn zoon Robin, dat kantoorapparatuur
leverde aan het vuilverwerkingsbedrijf.
Een onderzoek door het bureau KPMG heeft uitgewezen dat
Van der Steen niet buiten zijn formele bevoegdheden heeft
gehandeld, of zich persoonlijk heeft verrijkt. Toch heeft Van der
Steen besloten op te stappen.
Aalberts wil KM-kabelmetal overnemen
Driebergen - Aalberts Industries (onder meer installatiemateria
len en interieursystemen) onderhandelt met het Duitse KM-ka-
belmetal over de overneming van de divisie'Druckgasarmaturen
van I£M-Schmöle in Menden. Dit is een vooraanstaande leveran
cier van systemen voor gas-technologieën. Bij de onderneming
werken 75 mensen en de omzet is ruim 20 miljoen mark. Mocht
Banenverlies bij Mosa gehalveerd
Maastricht - Bij tegelfabriek Mosa in Maastricht verdwijnen
geen 86 banen, zoals dit voorjaar werd aangekondigd, maar 40
Gedwongen ontslagen zullen daarbij zoveel mogelijk worden
voorkomen, maar zijn niet geheel te vermijden. Hoeveel Mosa-
medewerkers ontslagen worden, is op dit moment nog onduide
lijk. Wel komt er een sociaal plan voor de werknemers die het
bedrijf tot 1 januari 1996 onvrijwillig moeten verlaten. De
vakbonden hebben daarover gisteren overeenstemming bereikt
met het bedrijf.
(ADVERTENTIE)
inschrijving tot 22 september 1994 9.00 uur via banken en
commissionairs
koers wordt na de inschrijving vastgesteld volgens (iet
tendersysteem
rente jaarlijks per 15 januari
storting 29 september 1994
aflossing 15 januari 2023 wordt het uitstaande bedrag van de
lening a pari aflosbaar gesteld, gehele of gedeeltelijke
vervroegde aflossing is niet toegestaaq
vervolg uitgifte 10 november 1994 volgens het tendersysteem
voorwaarden kosteloos verkrijgbaar bij banken en commissionairs