DE STEM Winstherstel Frans Maas Forse verhoging benzineprijs leidt tot protesten in Frankrijk Kuibo-personeel reageert gelaten op ontslag Auto-show als smeerolie voor occasionmarkt rashonden PHet Lusthof' •32.14.67.97.08 begrip op het leeland en )r een Transporteur uit rode cijfers Philips in beroep in strijd VEB Fuji zet 100 megabyte op floppy In vier dagen een omzet van 3,5 miljoen A6 ECONOMIE KORT VERVOLGUITGIFTE TENDERSYSTEEIVI 7Mo STAATSLENING 1993 PER 15 JANUARI 2023 1994 I70 Isen met woningen fitegreerd en i er begin 1995 Lik genomen. Ir medewerkers fa met gezonde moti- \lENSTm/v tnsten aanwezig. I geboden. Ier komplexe zorg- Igeleiding aan de p centrale nachtpost t er worden regelmatig erband voor 33 uur per Irichten in diensten van fccht ■ling per zo spoedig f/olgens de CAO vezen FWG 35 Loor scholing, kinder Ibedrijfssport. trouw W. v.d. Sande, |tatiebrieven kunt u van Lambertijnenhof. verstandelijk gehandicapten 14 CH BERGEN OP ZOOM lelaar, tervuur, groenendaal, lo, dobberman, rottweiler, p, westy, schot, cairn, york, 't-russel, labrador, golden lassie, duitse staander, |ihua, boomers, enz. Met keringen ZLM oordnummer 172 Goes ief accessoires M/V ...(max. 65 jaar) kosten songevallen 1 9413 Economie Van onze verslaggeefster Els Grosfeld Baamsdonksveer - De gezich ten van de Kuibo-werkne- „ters die langzaam de kantine binnendruppelen, zijn net zo bewolkt als de lucht buiten, gmnen hangt een rookgor dijn, veroorzaakt door de vele sigaretten of slordige shag- gies, gedraaid om de zenuwen iets tastbaars te doen te ge ven. 1 Er wordt weinig gelachen, het is «een tijd voor grapjes. Gepraat ivel, maar niet om elkaar moed jn té spreken. Ze weten wel wat de boodschap zal zijn. „Failliet natuurlijk," zegt een van de jon gere werknemers. „Dat kan niet anders meer. We hebben het ai lang zien aankomen." flij krijgt gelijk. Het wordt doodstil als mr. F. Stiekema en directeur P. Rossèls de kantine binnenkomen met dozen in hun hand waarin enveloppen zitten, netjes gerangschikt op alfabet. Dat kan maar een ding beteke nen. Ontslag met onmiddellijke ingang. Stiekema heeft vermoe delijk ervaring in slecht-nieuws- gesprekken. Hij windt er geen doekjes om. „De onderhandelin gen om tot overname te komen, zijn mislukt. Ik kan u helaas niet anders meedelen dan De werknemers reageren gela ten. Geen geroezemoes, geen ge schuifel, alleen weer hier en daar rook. Stiekema heeft nog wat zakelijke mededelingen, hij be dankt de mensen voor hun inzet en verdwijnt zoals een goeae boodschapper van slecht nieuws betaamt, onmiddellijk door de klapdeuren naar een andere ruimte. Directeur P. Rossèls spreekt zijn mensen ook toe. Met trillende handen en soms lange tussenpo zen. Om al slikkend zijn emoties de baas te worden. „De bijl is gevallen. Het is de afgelopen vier jaar niet gemakkelijk geweest. Aan jullie inzet heeft het' niet gelegen. Jullie hebben je tot de laatste minuut loyaal getoond. Bedankt." Even blijven de werknemers doodstil zitten. Dan staan de eersten op om snel te verdwij nen. Een van hen zegt later: „Ik kon niet blijven. Afscheid nemen van iedereen was te emotioneel geweest. Ik heb hier zeventien jaar gewerkt, vanaf mijn acht tiende. Ik heb in het bedrijf geleerd. Wat moet ik nu? Je mag best weten (dat ik een traan moest wegvegen toen vanmiddag de laatste aardappel de lijn op ging. Met die formulieren weet ik geen raad, ik .heb nog nooit in de ww gezeten." Een jonge verkoper wanhoopt niet. „Het is erg dat het bedrijf sluit. Maar ik kom wel weer aan de bak, ben nog jong genoeg. Erger is het voor de oudere per soneelsleden." Een van hen is de 53-jarige Ri- nus de Vaan. Hij gaat niet solli citeren. „Ik heb bijna veertig jaar gewerkt. Ik ben te oud om ergens weer opnieuw te begin nen. Ik probeer het uit te zingen tot ik in aanmerking kom voor een ouderdomsuitkering." Een groepje veertigers ziet er bedrukter uit. Zij zitten in een- moeilijke leeftijdsgroep. Een van hen vertrekt en wenst zijn nu oud-collega's prettig weekend. Prettig weekend? „Nee, dat niet echt. Ik weet zeker dat ik ze wel eens plezieriger heb gehad." Binnen een kwartier na aanvang van de bijeenkomst is de kantine bijna leeg. De meesten zijn naar huiS. Een paar groepjes blijven zitten. Onder hen de inmiddels Van onze redactie economie Venlo - Het transportconcern Frans Maas is uit de rode cijfers geklommen. In de eerste helft van dit jaar boekte de onderne ming weer een winst van 5,1 miljoen gulden, nadat over geheel 1993 nog een verlies van 2,7 miljoen gulden werd geleden. De raad van bestuur van Frans Maas schrijft het winstherstel met name toe aan kostenbespa ringen. De kosten daalden in de eerste zes maanden van dit jaar met 40 miljoen gulden tot 605 miljoen gulden. De omzet van het Limburgse transportconcern daalde in die periode eveneens met 7% tot 620 Eindhoven - De juridische touw trekkerij tussen Philips en de Vereniging van Effectenbezitters (VEB) over de misleidende rinstprognose in 1990 van de toenmalige topman Cor van der Klugt duurt maar voort. Het Eindhovense concern heeft bij het Gerechtshof in Den Bosch hoger beroep aangetekerid tegen een tussenvonnis van de Bossche rechtbank in juni. Volgens de uitspraak had Philips gisteren interne informatie uit die tijd moeten overleggen. Be doeld zijn financiële rapportages aan de raad van bestuur, daarbij behorende toelichtingen en ana lyses en notulen van vergaderin gen waar de stukken zijn be sproken. De VEB hoopte met deze informatie in de hand te kunnen aantonen dat de top van Philips op de hoogte was van hoe het concern er in werkelijk heid voorstond. 9e vereniging heeft namens de beleggers in 1991 de rechtszaak aangespannen naar aanleiding van het teleurstellende resultaat 'an Philips over het eerste kwar taal van 1990. Na een rooskleu rige prognose van president Van ®r Klugt kwam het concern vervolgens met een schamele winst van 6 miljoen uit de bus. miljoen gulden. Dat kwam voor al door het afstoten van drie bedrijfsonderdelen. Het bedrijfsresultaat steeg in de eerste helft van dit jaar met 2,3 miljoen gulden tot 13,9 miljoen. De rentelasten stegen met bijna een miljoen tot bijna 7 miljoen, zodat het resultaat voor belas tingen uitkwam op 7 miljoen gulden. Frans Maas voorspelt dat ook het bedrijfsresultaat in de twee de helft van dit jaar beter zal zijn dan in de laatste zes maan den- van 1993. Desondanks ver wacht de raad van bestuur 'dat 1994 als geheel slechts een be scheiden winst zal opleveren. Die winst zal in elk geval in geen enkele verhouding staan tot de grote winsten van 35,5 miljoen en 36,5 miljoen die Frans Maas in -1991 en 1992 boekte. Dat komt omdat met name de voor Frans Maas belangrijke expedi tiesector in Duitsland zich nog altijd niet hersteld heeft van de voorbije zware economische in zinking in dat land. De verliezen van Frans Maas in dat land zijn daardoor in de eerste helft van- 1994 nog verder toegenomen. In Engeland, België, Scandina vië, Oostenrijk en Zuid-Europa steeg daarentegen afgelopen half jaar de omzet en de winst van. In Nederland en Zwitserland daal de weliswaar de omzet, maar nam de winst toe door aanpas singen in de organisatie. In Frankrijk verslechterde het re sultaat. De logistieke tak van Frans Maas heeft daarentegen een goed eerste halfjaar achter de rug. Omzet en winst groeiden. Bij Frans Maas werken op dit moment nog 4.150 mensen, dat zijn er bijna 450 minder dan een jaar geleden. Het banenverlies houdt verband met het afstoten van verliesgevende bedrijfson derdelen. mT-iT ?et JaPanse FuJi heeft een nieuwe floppy disk (3,5 inch) 'ïiiftft i waaroP ruim 100 megabyte (100 miljoen lettertekens oi nu vol getikte velletjes A4) aan computergegevens kan worden Pgeslagen. Dat is het vijftigvoudige van de huidige industriestan- «aard van maximaal 2 megabyte (Mb). 'im hunnen meer data op de floppy's worden vastgelegd, de 8 gevensoverdracht tussen de computer/harddisk en de floppy disk W u- beduidend sneller dan traditionele diskettes. Tegen de n oe schijven voor data-opslag moet de Fuji diskette het echter nog .gen. De gemiddelde harddisk is bijna drie keer sneller. De autoshow in de Unigro-hal behoort tot de grootste van Zuidwest-Nederland. foto de Stem/johan van gurp sion van vijftien mille zit globaal een marge van duizend gulden, waar de'kosten nog af moeten. Hoe goed er gehandeld kan worden, hangt van de ruimtenood van de dealer af. „Het is een goede tijd om ruimte te creëren," zegt Van de Pas. „Nu verkoop je veel nieuwe auto's die in januari moeten wor den afgeleverd. Daarmee krijg je ook weer de nieuwe voorraad gebruikt binnen." De autoshow in de Unigro-hal behoort tot de grootste vari Zuidwest-Nederland. De samenwerking tussen de dealers heeft voor de consument als voordeel dat een geva rieerd aanbod staat te wachten, in tegen stelling tot shows van gelijkgerichte auto bedrijven. Van onze verslaggever Willem Reijn Breda - Op de eerste dag draaide de show al een omzet van zes ton. En met de plenzende regen buiten moet. de doelstelling van 120 verkochte auto's en een omzet van 3,5 miljoen gulden zeker kunnen worden gehaald. Het vergt een investering van zo'n negentig duizend gulden, maar de veertien Bredase autodealers die deze dagen een grote occa sionshow houden in de hallen van de groothandel Unigro aan de Krogtdijk, naast Toyota-dealer Van Dorst, weten maandagochtend hun voorraden aardig opgeruimd. De gezamenlijke autoshow is zo de smeerolie van de occasionmarkt. De dealers bieden tot en -met zondag om precies te zijn 602 auto's aan (meer dan zeshonderd auto's, heet het dan ook in de publiciteitscampagne). Van dë grote dealers ontbreken vijf merken: Opel, Peu geot, Volvo, Volkswagen en Fiat/Alfa Ro meo. „Wij kunnen met eigen activiteiten onze voorraden gezond houden," zegt di recteur Hoogendoorn van Fiat-dealer Ot- ten. Vanuit de autodealers is de belangstelling voor de grote show gestaag gegroeid. „De' eerste keer deden zes dealers mee, nu is het de vijfde'maal en tellen we veertien deel nemers," zegt H. van de Pas, bedrijfsleider van een Seat-filiaai van de Van Dorst Groep en organisator van het evenement. De occasion was enkele jaren terug een molensteen aan de nek van de dealers. Het maken van winst op een nieuwe auto is in principe niet zo'n probleem: de verkoper weet zijn marge, die schommelt van tien tot vijftien procent, en het autobedrijf hoeft de wagens niet in voorraad te hou den. Maar de gebruikte wagen staat in de showroom, slaat beslag op bedrijfskapitaal en kost rente. Hoe langer de wagen staat, hoe meer die kost en zou moeten opbren gen, terwijl de waarde langzaam daalt. „De dealers hebben ermee leren leven," zegt Bovag-woord voerder R. Boon. „De voorraden zijn op zich niet erg gedaald. De totale voorraad schommelt tussen de 200 en 250 duizend occasions. Vroeger lag dat aantal wel rond de 150 duizend wagens. Maar we moeten ook niet vergeten dat het totale wagenpark in de loop der tijden flink is gegroeid." De gebruikte wagen is voor de dealer een interessante winstbron, mits hij zijn voor raad zorgvuldig beheert. Tegenover dè ver wachte 430 duizend nieuw-verkopen, staan een kleine 800 duizend verkopen van gebruikte wagens. „De occasion-afdeling is als je het goed doet een profit-centre," zegt Van de Pas. „Die heb je bij je bedrijfs uitoefening ook echt nodig." Opvallend is dat de prijzen van gebruikte auto's niet echt onder druk zijn komen te staan, toen de voorraden zo groeiden. „De prijzen worden gespiegeld aan de nieuw prijzen," zegt Bovag-woordvoerder Boon. Van de Pas: „Door de geweldige prijsstij gingen van nieuwe auto's is de occasion letterlijk meer waard geworden." De bruto-marge op de occasion is niet erg groot. „Tussen de vijf en tien procent," zegt Van de Pas. Dat maakt de marge om te handelen in vergelijking met het kopen van een nieuwe auto niet erg groot, zeker niet als de absolute bedragen worden ver geleken. Op een nieuwe auto van gemiddeld 35 mille zit een marge van krap vierduizend gulden, zij het iets minder als in een actie wordt gekocht, die ook ten laste van de dealermarge komt. Op een populaire occa- Maar nadelen zijn er ook. Van de Pas roemt de goede naleving van de spelregels, die de veertien dealers tevoren nadrukke lijk zijn overeengekomen. „En niemand sjoemelt daarmee." Zo wordt de waarde van een inruiler vastgesteld door één taxa teur en alle verkopers moeten zich aan die taxatie houden. Van de Pas noemt dat een voordeel voor de consument, 'want die weet waar 'ie aan toe is'. Maar de ruimte om te onderhandelen wordt de consument grotendeels ontnomen. Van de Pas toont zich ook tevreden over de algemene samenwerking 'in het veld, dat is toch iets anders dan achter de bestuursta fel', die de dealers steeds verder weten te bereiken. „Nu wil je een collega nog wel eens met een telefoontje waarschuwen als een klant echt overal loopt te shoppen." Dat een zachte vorm van kartelvorming hier de door ondernemers zo geprezen vrije-markt-werking in de weg komt te staan, wil Van de Pas niet beamen. „Je blijft verkoper, het eigenbelang blijft na tuurlijk wel voorop staan." fe0VnoorCdouwPOndem "ijs - De Franse automobi- en en milieu-organisaties ajn boos op minister van Be- ™ngszaken Nicolas Sarko- mili0? tlfsen de 2 en 2,5 j Sulden extra recettes smr n voor de Staatsbe groting Van 1995 heeft hij om de benzine fors wurder te maken. Behrf^f?6 °£{er moet worden door degenen, die met Euroloodvrij rijden. Zij gaan tot 12 cent meer betalen per liter. Een liter zal dan in de meeste gevallen rond de 1,90 gulden gaan kosten. De gewone gelode superbenzine krijgt te maken met een minder zware extra belasting: de prijs per liter wordt verhoogd met zeven tot acht cent en zal vaak boven de twee gulden uitkomen. De dieselrijders worden ge spaard. Hun favoriete brandstof gaat met anderhalve cent om hoog tot gemiddeld 1,30 gulden. „Waarom rij ik in 's hemelsnaam nog ongelode superbenzine", vraagt menige Franse automobi list zich af. De Franse regering heeft gedurende drie jaar een grootscheepse campagne ge voerd voor wat ook wel 'groene benzine' wordt genoemd. De TIPP, de accijnzen, werden be wust lager gehouden dan die van gewone super. „Het is goedko per, en je doet ook nog iets voor het milieu", aldus de reclame campagne uit 1991. Het resultaat van die aanmoedi- gingspolitiek mag er zijn. In Frankrijk, dat pas heel laat be gon met de promotie van Euro loodvrij (bij de pomp Sans Plomb 95 geheten), is nu 48 procent van de superconsumptie ongelood. „De aanmoediging is dus overbodig geworden," meent een woordvoerder van het minis terie van Begrotingszaken, die er aan toevoegt dat het gebruik van ongelode super best iets kan worden afgeremd. „Veel raffina derijen hebben niet voldoende productiecapaciteit om aan de vraag naar ongelode super te voldoen." Dat de diesel in Frankrijk nauwelijks in prijs stijgt ligt aan een overeenkomst tussen de overheid en het be roepsvervoer. De voorzitter van de Franse Unie van Olieproducenten, Ber nard Calvet, de consumentenor ganisaties en de milieubescher mers zijn woest op de regering- Balladur. Calvet vraagt zich af hoelang de automobilist nog als melkkoe wordt gebruikt. „De olieprijs daalt al lange tijd. De enige die er niet van profiteert is de consument, omdat de over heid het verschil opstrijkt," al dus Calvet. Anderen vrezen dat veel Fransen bij de aanschaf van een nieuwe auto nu overgaan tot diesel. Minister Sarkozy, die jaarlijks al 35 miljard gulden uit de diverse autobelastingen ontvangt, heeft grote moeite om zijn begroting voor volgend jaar rond te ma ken. Premier Balladur heeft plechtig beloofd dat het begro tingstekort de 100 miljard gul den niet te boven zou gaan. Maar om die doelstelling waar te maken meent hij een nieuwe 'an- ti-auto-maatregel' te moeten ne men. ZATERDAG 17 SEPTEMBER 1994 teruggekeerde Stiekema en Ros sèls, de laatste met nog steeds verdacht glanzende ogen. Op de vraag naar de oorzaak van het faillissement moet Stiekema dan ook antwoord geven'. Later valt de directeur in. „Omschakelen naar een ander produktieproces kost tijd en geld. Beiden hadden we niet genoeg. Die hoge aard appelprijs heeft ons de nek om gedaan. Wat nu? „Proberen de zaak over te laten nemen en dan de boel weer op poten te zetten. Een nieuwe start te maken. Liefst met zoveel mogelijk werknemers van Kuibo. Er zijn geen conrete afspraken gemaakt maar er zijn wel openingen. Hoop doet leven, dus ik leg het hoofd niet in de schoot." Ze zaten er wat mee warig bij, de topon dernemers die vori ge week in Noordwijk kwa men borrelen onder de veel belovende titel Beating the Crisis. Toen de convocaties uitgingen, niet lang na het ook al als alarmsignaal be doelde Nationale Economie debat van (toen nog) minister Andriessen, was er met een beetje goede wil nog wel een crisissfeertje op te roepen. Maar binnen een paar maan den is het economische beeld omgeslagen als een blad aan een boom. De grote ondernemingen heb ben inmiddels hun resultaten over de eerste twee kwartalen gepubliceerd en groeipercen tages van twintig tot dertig procent in de nettowinst zijn eerder regel dan uitzondering. Ook de ontwikkeling van de werkloosheid, die in februari nog - over drie maanden ge meten - met een ijzingwek kend tempo van achttiendui zend per maand toenam, is omgeslagen. In mei was er zelfs een afname van negen duizend, in juni en juli van zevenduizend (driemaandsge middelde). Het zijn niet alleen de organi satoren van managementsym- posia die moeite hebben-met het snel wisselende perspec tief. Organisaties van werkge vers en werknemers moeten er ook nog even aan wennen. Terwijl in de bedrijven de stemming aan het ontstaan is van 'nou zijn wij weer aan de beurt', zette de vakcentrale FNV deze yveek de onderhan delingen voor 1995 in met een 'maximale looneis van twee- en-een-kwart procent en een Zwaar accent op het schep pen/verdelen van werk. In de loop van deze week werden nog enkele andere re cepten gepresenteerd voor het nog immer dringende pro bleem van de massawerkloos heid. Het KNOV, organisatie van kleinere en middelgrote ondernemers, 'drong aan op een snelle en drastische verla ging van de brutoloonkosten. Zou daar. twintig procent af gaan, dan ziet het KNOV er honderdduizenden banen bij komen, met name aan de 'on derkant'. Opmerkelijk genoeg opperde het Economisch Instituut voor het Midden- en Kleinbe drijf (EIM) dezer dagen juist actie aan de "bovenkant' van de arbeidsmarkt. Daardoor zou de druk van goed opgelei de mensen op de'goedkopere banen afnemen. Voor het gro tere bedrijfsleven ligt het alle maal wat minder subtiel: hou de lonen in de hand en de banen komen vanzelf wel. Het bedrijfsleven (zeker de grotere ondernemingen) als banenmachine hapert echter. Het winstherstel is in het gros Wachten op de volgende crisis Door Louis van de Geijn van de ondernemingen voor alsnog-het saldo van ongeveer gelijkblijvende opbrengsten en lagere (loon-)kosten. Als er al ruimte is voor hogere verkoopprijzen, wordt die op geslokt door duurdere grond- stofkosten. Eerst als de om zetten flink gaan aantrekken, zal de werving van nieuw per soneel echt op gang komen. Aan de drukte van de uit- zendbranche valt af te lezen dat de ondernemers het dan in eerste instantie nog met tijdelijke krachten proberen te doen. Het herstel is hen nog te pril om de bezetting al structureel uit te breiden. Van de door minister Andriessen dit voorjaar nog zo bepleite sense of urgency het gevoel van er op of er onder, is inmiddels weinig meer te bespeuren. Alsof door een paar beste kwarta len de eerder gesignaleerde dieper liggende tekortkomin gen van de Nederlandse eco nomie zijn weggepoetst. Je moet het dak repareren als het mooi weer is, luidt een veel gebezigde uitdrukking onder organisatie-adviseurs. De praktijk is anders. Het wachten is op de volgende crisis. VAM-directeur Van der Steen stapt op Den Haag - Algemeen directeur Van der Steen van het vuilverweriringsbedrijf VAM heeft vrijdag besloten op te stap pen. Hij was in opspraak gekomen door beschuldigingen in de Leeuwarder Courant over belangenverstrengeling. Hij zou com missaris zijn bij een bedrijf van zijn zoon Simon, dat plastic vaten levert aan de VAM. Ook zou Van der Steen commissaris zijn bij een bedrijf van zijn zoon Robin, dat kantoorapparatuur leverde aan het vuilverwerkingsbedrijf. Een onderzoek door het bureau KPMG heeft uitgewezen dat Van der Steen niet buiten zijn formele bevoegdheden heeft gehandeld, of zich persoonlijk heeft verrijkt. Toch heeft Van der Steen besloten op te stappen. Aalberts wil KM-kabelmetal overnemen Driebergen - Aalberts Industries (onder meer installatiemateria len en interieursystemen) onderhandelt met het Duitse KM-ka- belmetal over de overneming van de divisie'Druckgasarmaturen van I£M-Schmöle in Menden. Dit is een vooraanstaande leveran cier van systemen voor gas-technologieën. Bij de onderneming werken 75 mensen en de omzet is ruim 20 miljoen mark. Mocht Banenverlies bij Mosa gehalveerd Maastricht - Bij tegelfabriek Mosa in Maastricht verdwijnen geen 86 banen, zoals dit voorjaar werd aangekondigd, maar 40 Gedwongen ontslagen zullen daarbij zoveel mogelijk worden voorkomen, maar zijn niet geheel te vermijden. Hoeveel Mosa- medewerkers ontslagen worden, is op dit moment nog onduide lijk. Wel komt er een sociaal plan voor de werknemers die het bedrijf tot 1 januari 1996 onvrijwillig moeten verlaten. De vakbonden hebben daarover gisteren overeenstemming bereikt met het bedrijf. (ADVERTENTIE) inschrijving tot 22 september 1994 9.00 uur via banken en commissionairs koers wordt na de inschrijving vastgesteld volgens (iet tendersysteem rente jaarlijks per 15 januari storting 29 september 1994 aflossing 15 januari 2023 wordt het uitstaande bedrag van de lening a pari aflosbaar gesteld, gehele of gedeeltelijke vervroegde aflossing is niet toegestaaq vervolg uitgifte 10 november 1994 volgens het tendersysteem voorwaarden kosteloos verkrijgbaar bij banken en commissionairs

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1994 | | pagina 7