Weekend V° ro's I0NALE IR m/v \NTIES Bel: 073-125225 Fax: 073-157283 E12 Nederland mag zich graag opwerpen als kampioen van de tolerantie. Heeft ons land niet onderdak geboden aan Hugenoten, Belgen, Hongaren en andere nooddruftigen die huis en haard moesten ontvluchten? En zijn we niet uitermate multi-cultureel met onze Surinamers, Antillianen, Turken en Marokkanen? Zeker. Maar onze tolerantie blijkt wel op en neer te gaan met het economisch welbevinden. Daarom stuurden we in de jaren dertig joden terug naar Duitsland en roepen we nu dat ons land te vol is om nog langer Afrikanen en Oosteuropeanen op te nemen. Alle reden dus om in dit bevrijdingsjaar de mythe van onze tolerantie eens tegen het licht te houden. Om vluchtelingen te weren worden in de politiek dezelfde argumenten gebruikt als voor de oorlog Volgens de laatste peiling vindt de helft van de Nederlanders dat er genoeg vreemdelingen zijn 994 X 6| Reizen en Rekreatie is een Ijezamenlijke rubriek van L PNU Dagbladengroep 6 l^dvertentiereserverinaen- |el. 073-125225, fax073.,s,,„ postbus 449, 5201 AK Den gS 10 dgn skiën Polenrr chië incl. lift, les» grillavond, extra 'dlnerV' vertr., ontbijt bii aanv b in Ned. v.a. V375 nnkon* EURO 90: 077-548884^ ALLEEN op vakantie? in onder 'Wintersport' I! Cirkel Holland Vakanties Adventure arrangü^ ARDENNEN/Eifel/ümb' Een week/weekend 0f l woon een dag aktie, sent tie, avontuur, romantiek leven in de mooiste neh den. Sport: ATB, klim,! survival, tennis, paardrJJ kanoen etc. Voor groen? bedrijven, clubs. der overnachting/vervoe, SE&T Sports, Events er Tourism. Tel. O46-7480ni fax 755444. Mauritsln 37 Postb.485 - 6160AL_Qei..n REIZEN EN REKREATIE van de VNU Dagbladen Inlichtingen over adverteren? CAMPERVERHUUR 2-4-&, Sunrise Campers Maasbm Tel. 04933-9650. Te huur 5-pers. CAMPER' compl.inger. Gerrit Beela Verhuur. Tel. 08859-5?3qb' CAMPERVERHUÜRTn Mulders-Gendt. Tel. 08812 4225 b.g.g. 085-213666 T.h. CAMPERS v:a. 600,- p.w. Camperverh.Discover» ANWB erkend,04162-1654 VNU Dagbladengroep'] 073-125225 of. fax 073- 157283. verkt, verhandelt en fn. Interjute koopt de la, Bangladesh en |f ze in Hulst en verkoopt aid, flexibiliteit en service bid. De onderneming vakatures. bevormd door een zestal j de relatiebeheerders landig in een jit orders af en begeleidt I verkoper werkt u in Izoekt regelmatig de len- en buitenland. Uw In aankopers of traders, meigen klantenkring :andig werken. ielingszaken Franse, Engelse en torn Hulst of de nd hiervoor te in de expansie timmert, nijn zal de internationale tardenpakket past bij de O N E E L S SBUREAU 1-4 h ZATERDAG 17 SEPTEMBER 1994 De mythe van de tolerantie Door Frans van Mourik Het lijkt een maat schappelijk dogma: zodra de economische omstandigheden ver slechteren, gaat de boekhouder die diep in ons verscholen zit, verlies en winst berekenen van de immigra tie. Dat is niet typisch Nederlands, dat gebeurt in alle Westerse lan den. Massale immigratie immers ver plaatst de problematiek van de ontwikkelingslanden naar de eigen straat. De portemonnee trekken om de honger te stillen in Afrika is niet hetzelfde als ervaren hoe de Afri kaanse buurvrouw haar potje kookt. En is heel wat anders dan mooie plaatjes kijken op de Novib- kalender of op jeep-safari gaan in de Derde Wereld. Onze goed ingerichte verzorgings staat heeft slechts een kleine be roepsbevolking. Werklozen, of lie ver niet-werkenden, zijn er in over vloed. We hebben ze verstopt in allerlei soorten uitkeringen. Con currenten uit den vreemde zijn om die reden niet welkom op de ba- nenmarkt. Met name niet als het slecht gaat met de economie. Volgens emeritus hoogleraar Von der Dunk waren het met name economische overwegingen die in de jaren dertig bij achtereenvol gende kabinetten een rol speelden om joden te weren die massaal Duitsland ontvluchtten. De histori cus houdt er niet van om te scher men met begrippen als antisemitis me of racisme. Niet ten onrechte, want door die als etiketten overal klakkeloos op te plakken hol je de waarde van de begrippen alleen maar uit. Vanaf 1933, het jaar dat Hitier aan de macht kwam, groeide de stroom Duitse joden en politieke dissiden ten die bij Oldenzaal en Zevenaar de grens over wilden. Al na een jaar nam het tweede kabinet Colijn de eerste beperkende maatregelen. Joodse immigranten mochten bij voorbeeld geen werk meer uitvoe ren dat ook door vaderlandse werklozen kon worden uitgevoerd. En aan werklozen had ons land onder Colijn in de crisisjaren geen gebrek. Het vierde kabinet Colijn dat in 1937 aantrad, voerde een nog har der beleid. In mei 1938 gaf minister Goseling van Justitie opdracht alle vluchtelingen als ongewenst vreemdeling terug te sturen. Reden: na de Anschluss van Oostenrijk groeide het aantal vluchtelingen explosief en dat vond het kabinet ongewenst. Nederland wilde uitsluitend door- gangsland zijn en schoof daarom graag in het Franse Evian aan tafel met andere landen om op initiatief van de Amerikaanse president Roosevelt te confereren over het vluchtelingenprobleem. Het Witte Huis wilde eigenlijk dat de koloniale mogendheden hun overzeese gebiedsdelen open zou den stellen voor de joodse vluchte lingen. Maar daar bleek geen enkel land iets voor te voelen. De deelnemers bleken het eigenlijk maar over één ding hartgrondig eens: alle grenzen dicht voor de vreemdelingen. Engeland bleek zelfs zijn belofte vergeten te zijn dat joden zich in Palestina zouden mogen vestigen om daar een 'natio naal tehuis' op te bouwen. Dat lag niet zo lekker bij de Arabische inwoners' van Palestina, dat de Britten namens de Volkenbond be heerden. Dus maar niet. In Den Haag werd na de Duitse Kristallnacht van 9 op 10 novem ber 1938 in het parlement opnieuw gedebatteerd over het toelatingsbe leid. Ditmaal niet alleen door so cialisten en liberalen, maar door de 'geachte afgevaardigden' van de NSB. Hun leider Mussert stelde voor om de joodse vluchtelingen naar Frans, Brits en Nederlands Guyana (Suriname) te sturen, een plan dat door alle partijen werd afgekraakt. Merkwaardig genoeg werd dat plan in een totaal ander milieu serieus uitgewerkt. Op 19 november 1938 richtte de joodse zakenman Daniël Wolf in Den Haag de Jewish Colo nization Society op, ook wel Jew Col genoemd. Jew Col werkte plan nen uit voor een massale emigratie van joden naar Suriname en stuur de in 1939 een commissie naar Paramaribo om de zaak voor te bereiden. Dit reddingsplan voor tienduizen den joden liep uit op een jammer lijke mislukking. In de eerste plaats, omdat de Amerikanen grote bedenkingen hadden tegen de man achter Jew Col. Wolf werd ervan verdacht in wapens te handelen, zo meldde de in de VS wonende lob byist voor de Nederlandse regering, Hendrik van Loon. In de tweede plaats werd het plan afgeschoten omdat politici toen over de dezelfde voortreffelijke ei genschappen, bleken te beschikken als nu. Ze waren krenterig, bureau cratisch en vooral wollig en on doorzichtig. De stroperigheid van de Haagse politiek heet dat nu. Ook toen deed de politieke kleur er niet toe. Van Colijn tot en met Drees slaagden kabinetten erin om geen standpunt in te nemen tot het plan in de jaren vijftig definitief strandde. Het was na de Tweede We reldoorlog overgenomen door de Amerikaanse Free- land League for Jewish Territorial Colonization. Maar ook deze organisatie liep stuk op de ambtenarij en politieke vooroorde len. Suriname zou een zionistische haard van onrust worden, zo heette het in de politieke wandelgangen en meer van dat fraais. Terwijl de Freeland League nota bene een afsplitsing was van de zionistische beweging. Schrijnend is echter vooral de wij ze waarop binnenskamers werd ge sproken over het joodse probleem. Colijn vond het plan economisch niet uitvoerbaar en noemde het daarom 'ijdel gedaas'. In een brief aan de eerder genoem de Van Loon maakte Colijn het nog bonter. Hij schreef: „Als wij kans hadden gezien een gedeelte van deze mensen naar Nederlands Gyuana te spuien, zouden wij het zeker hebben gedaan want hier bij ons thuis hebben wij meer last dan plezier van deze joodse vluchtelin gen." Ruwe, onparlementaire taal in een tijd waarin het begrip 'wel voeglijk' nog betekenis had. Als je de politieke lijn doortrekt naar deze tijd, dan moet je consta teren dat de aanpak van nu heel veel overeenkomsten vertoont met die in de jaren dertig. Alsof de geschiedenis zich herhaalt. Op nieuw gaan we op een ruwe manier om met de belangen van mensen die in nood verkeren. Geen racisme of antisemitisme, ook al lijken de uitingen er verdacht veel op. 1 FOTO ANP Alsof de geschiedenis zich herhaalt. Opnieuw gaan we op een ruwe manier om met de belangen van mensen die in nood verkeren. Er is sprake van een aanzienlijke verharding in de houding van poli tici en burgers ten opzichte van de vreemdelingen. De toon is weer gezet door de politici, Bolkestein voorop. De WD-leider nam een voorschotje op zich wijzigende opvattingen door strengere maatregelen richting vreemdelingen te bepleiten. De plichten van de vreemdeling moes ten aanzienlijk worden uitgebreid en de rechten werden daarvan af hankelijk gemaakt. De liberale voorman stond aanvan kelijk alleen in zijn opvattingen, maar kreeg opmerkelijk snel bijval. Onder meer van PvdA-zijde. Par tijvoorzitter Rottenberg en staats secretaris Kosto veroorloofden zich standpunten waarvoor tien jaar ge leden PvdA-congressen hun hoofd geëist zouden hebben. Maar nu reageerde er niemand en de conclu sie ligt voor de hand: wat tot nu gedacht of stiekem (Colijn) ge schreven werd mocht ineens hard op worden gezegd. Een open discussie voeren, zo werd de vertoning genoemd. Met de eco nomie diep in het dal was de tijd er kennelijk weer rijp voor. Parallel met dat politieke geblaas loopt de verslechterende beeldvor ming bij het publiek. Vreemdelingen, vluchtelingen, bui tenlanders, ze deueen niet. zo hpet het op straat. Ze stelen, ze werken illegaal, ze gebruiken drugs, ze sla pen in de maisvelden, ze proberen illegaal ons land binnen te komen. En ga zo maar door. Bovendien zouden hele volksstammen vreem delingen de voortdurende en geld verslindende aandacht nodig heb ben van bestuurders, hulpverleners en ambtenaren. Logisch, want als vreemdelingen problemen, veroorzaken, wordt dat breed uitgemeten in de media. Dat het met verreweg de meeste vreemdelingen in ons land redelijk tot goed gaat, krijgt veel minder aandacht. Daarom lijkt de situatie met de dag onheilspellender te worden. Het lijkt een reactie op de houding die we vroeger aannamen. Lange tijd werden immigranten be schouwd als een bedreigde dier soort die het verdiende om doodge knuffeld te worden. Nu zijn ze zogenaamd gelijkwaardige burgers met rechten en vooral plichten. Als ze Nederlands spreken en voldoen de presteren mogen ze blijven en krijgen ze een baan. Integreren in de maatschappij is daarbij het toverwoord. Bolkestein, met in zijn kielzog an dere politici, heeft al heel vaak geroepen dat integratie bittere noodzaak is. Zo vaak, dat het lijkt alsof er van integratie geen sprake is. Er zijn genoeg voorbeelden van het tegendeel. Bijvoorbeeld dat uit onderzoek blijkt dat het schoolniveau van in Nederland geboren Surinaamse kinderen nauwelijks afwijkt van dat van hun autochtone klasgeno ten. En dat de eerste asielzoekers, de Hongaren in 1956, nooit een pro bleem zijn geweest of geworden. Ze zijn of Nederlander geworden of, net zoals nog steeds vele andere migranten, teruggegaan naar hun eigen land. De ervaring leert namenlijk dat zodra in het land van herkomst politiek en economisch weer orde op zaken is gesteld, veel mensen weer teruggaan. Dat gebeurde met de gastarbeiders uit Spanje en Ita lië in de jaren zeventig en tachtig, dat gebeurde met de Chilenen en Argentijnen die medio jaren zeven tig naar Nederland vluchtten. h b „De autochtone samenleving verwacht vanuit zijn eigen gevoel van superioriteit dat vreemdelingen nederig blijven en zich volledig aanpassen,aldus de antropoloog Wasif Shadid. FOTO FOTOPERSBURO DIJKSTRA rolgens de laatste peiling van het Sociaal Cultureel Plan bureau vindt de helft van de Nederlanders dat er genoeg vreemdelingen in ons land zijn. Dat was in 1982 en in 1992 nog 46 procent. En volgens dat Planbu reau zal het oordeel van Nederlan der over vreemdelingen alleen maar slechter worden en zal de tolerantie verder afnemen. De vraag is waarom? Prof. Groenendijk, rechtssocioloog aan de universiteit in Nijmegen, ziet ook parallellen met de jaren dertig. „Maar het gaat om meer dan alleen economische omstandigheden," zegt Groenendijk. „Er wordt wel gezegd dat het ongewenste vreem delingen zijn, omdat ze maatschap- 'l pij geld zouden kosten, maar dat verhaal is niet volledig. Je hebt altijd maar één reden nodig om mensen te diskwalificeren." Hij wijst erop dat de immigratie sinds 1990 van een hoog niveau is en dat de samenstelling van de migran- tengroep veranderd is. Er komen nu meer Afrikanen, Oosteuropea nen en Aziaten ons land binnen. Groenendijk heeft forse kritiek op de politici. „Die hebben in paniek maatregelen genomen toen de stroom vluchtelingen groeide. Daardoor leek het alsof het een groot en onbeheersbaar probleem aan het worden was. Dat heeft meegewerkt aan de negatieve beeldvorming. Bij de man in de straat levert dat angst op. Zelfs als het gaat om kleine groepen. Alsof die bedreigend zouden kunnen zijn." Hij zegt dat er met de door Bol kestein gestarte discussie in feite een eind kwam aan een soort 'he ren-afspraak' uit 1981. Toen Jan maat met zijn ultra-rechtse Cen trumpartij de Tweede Kamer bin nenstapte spraken de grote partijen af dat 'de vreemdeling' geen item zou zijn om stemmen te winnen. Een collega-hoogleraar, de antro poloog Wasif Shadid die college geeft in Leiden en Tilburg, noemt de houding van de politici eerder 'opportunistisch'. Volgens hem zijn de politici niet zozeer 'anti-vreemdeling', maar willen ze vooral aan hun achterban laten zien dat 'ze over hun belan gen waken.' Shadid: „Daarom riep Kosto dat het land overstroomd wordt met vreemdelingen en daarom begon Brinkman over de kinderbijslag. Ze proberen eigenlijk hun eigen, fa lende beleid te camoufleren. Ze constateren dat de werkloosheid bij sommige groepen allochtonen oploopt tot 65 procent en roepen vervolgens dat die niet geïnte greerd zijn en dat ze de Nederland se taal niet willen leren. En ze verzwijgen dat er lange wachtlijs ten zijn van buitenlanders die de taal wel willen leren. 'Blaming the victim' noemen ze dat. Je legt ijle schuld van van wat er mis gaat bij het slachtoffer zelf." Volgens Shadid is de afweerhou ding gemakkelijk te verklaren. Tot in de jaren zeventig ging Neder land uit van het (waan)idee dat ons land geen immigratieland zou zijn. Inmiddels zijn we er echter wel achter dat een heleboel migranten hier definitief blijven. Volgens Shadid hebben we grote moeite om eraan te wennen dat we een 'multi- etnische samenleving' zijn gewor den en dat daarin ook 'zwarte Nederlanders' rondlopen. De harde houding tegenover de vreemdelingen noemt Shadid om die reden dan ook veeleer een 'psy chologische afweer.' Shadid: „Hoe langer de minderhe den hier wonen, des te groter wordt hun weerbaarheid en mondigheid. En dus ook hun zichtbaarheid. Ze gaan voor hun eigen voorzieningen zorgen zoals de islamitische school en de moskee. Dat wordt door ons niet gezien als een verrijking van de bestaande cultuur, maar zoge naamd als een bedreiging. Maar dat is natuurlijk een drogreden. Wat er onder zit is dat de autochto ne samenleving vanuit zijn eigen gevoel van superioriteit verwacht dat vreemdelingen nederig blijven én zich volledig,aanpassen." Hij formuleert het nog harder: „Als vreemdeling mag je er wel zijn, maar je moet er wel voor zorgen dat je onderaan de maatschappelij ke ladder blijft staan. Geen eman cipatie, want dan ben je een in dringer. Als vreemdeling behoor je je weg te cijferen, zowel in cultu reel als sociaal opzicht. Dat lijkt een beetje op de slavernij in Ameri ka." Waarbij ook hij beklemtoont dat 'Nederland geen racistische samen leving is.' Geen racisme of antisemitisme dus als basis voor de harde, soms zelfs onmenselijke houding tegenover vreemdelingen. Maar wat dan wel? Misschien wel een chronisch ge brek aan innerlijke beschaving ontstaan door een chronisch gebrek aan historisch besef. Prof. Von der Dunk heeft nog re cent de staf gebroken over degenen die het verleden verwaarlozen. Tij dens een lezing in mei van dit jaar waarschuwde de historicus: dat 'wie de toegang tot het verleden als nutteloos dichtmetselt, daarmee een onvervangbare bron van gees telijke zuurstof afknijpt.' De boodschap is duidelijk: Lessen leren uit het verleden, daar gaat het om. Met name in een tijd dat 'geschiedenis' het stiefkind van het vakkenpakket in het onderwijs is geworden. Toekomstige generaties zullen hun kennis over de Tweede Wereldoorlog ontlenen aan series als De Bezetting of De Holocaust ol aan films als Sophie's Choice of. meer recent, Schindler's List. Uit onderzoek is al gebleken dat filmmakers en filmhistorici bezig zijn voor een soort 'collectief ge heugen' te zorgen. Dat is een zorge lijke ontwikkeling, waarvan je het, om in de beeldspraak van Von der Dunk te blijven, spaans benauwd krijgt-

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1994 | | pagina 47