Uniek museum terug in Domburg
UIT GIDS
6 Liederen zingen is
poëzie interpreteren'
NOS maakte portret van
50-jarige Rutger Hauer
Religieuze Muziek in
Maastricht: van de
Middeleeuwen tot Rota
DE STEM
GIDS
Zomertentoonstelling van 1912 opnieuw in gereconstrueerd kunstpaviljoen
verbazing
Schoolopvang
asielzoekers
jweer uitgesteld
Van Hanegem
onder vuur
RTL wil een
derde zender
Referendum in
Noord-Ierland
Geen vervolging
voor euthanasie
kunstwerk
spoelt weg
PT
VRIJDAG 16 SEPTEMBER 1994
Dfi
Van onze verslaggever
Hans Rooseboom
Domburg - Een uniek stuk Nederlandse kunstgeschiedenis is
gisteren herrezen: het Tentoonstellingsgebouw in Domburg.
Vanaf 1911 werden daar baanbrekende tentoonstellingen van
moderne kunst georganiseerd.
In 1922 werd het houten gebouw
afgebroken, maar gisteren is het
gereconstrueerde kunstpaviljoen
heropend, en wel met een expo
sitie van dezelfde schilderijen als
tijdens de zomertentoonstelling
van 1912.
Het Domburgse Tentoonstel
lingsgebouw, ooit neergezet door
de schilder Jan Toorop, is nu
gebouwd door de Amsterdamse
architect Cees Dam, aan de hand
van oude foto's. Het nieuwe pa
viljoen, nu 'Tooroppaviljoen' ge
doopt, is overigens slechts de
helft van het Marie Tak van
Poortvliet Museum, zoals het
moet gaan heten. Het aanvullen
de 'Mondriaanpaviljoen' wordt
in een later stadium gereali
seerd.
Centrum
Toorop en Mondriaan waren de
twee bekendste kunstenaars die
in het begin van de 20e eeuw in
Domburg verbleven. Er waren er
echter veel meer. De kunste
naarskolonie in Domburg was
indertijd het belangrijkste cen
trum van moderne beeldende
kunst in Nederland na Amster
dam.
De tentoonstellingen die deze
kunstenaars ieder jaar hielden
gaven steeds de laatste ontwik
kelingen in de moderne kunst te
zien. Luminismeen vooral ku
bisme waren de heersende stro
mingen. Het was de tijd waarin
schilders hevig bezig waren zich
los te maken van de traditionele
vormen, en te zoeken naar alter
natieve vormen om de werkelijk
heid weer te geven.
Dat zoeken is goed te zien op de
tentoonstelling uit 1912. Destijds
hingen er 85 werken van 15
kunstenaars; 70 daarvan zijn op
gespoord, waaronder zeven van
Mondriaan en elf van Toorop.
Inrichting
De inrichting van de tentoon
stelling is exact hetzelfde als in
1912. Dat wil zeggen heel anders
dan we nu gewend zijn: toen
hing men zo veel mogelijk schil
derijen naast en boven elkaar
langs de betrekkelijk bescheiden
wanden van het paviljoen.
De opbouw van de expositie
volgt een lijn van gematigd con
servatief (de 'kalme broeders')
tot het meest gedurfde moder
nisme van die dagen, in dit geval
het kubisme van Lodewijk
Schelfhout en Jacoba van
Heemskerck. Het doek van
Schelfhout was een enorm groot
werk dat de schilder uit Parijs
had meegenomen. Zulk kubis
tisch werk was nog nooit in
Nederland te zien geweest. Een
primeur dus, waarop veel ken
ners en critici afkwamen. Het
moet zeer opzienbarend zijn ge
weest, en het hangt er nu weer.
Ook Jan Toorop waagde zich
aan het modieuze kubisme: een
portret van de schrijver Arthur
van Schendel, hier te zien. Maar
de kritiek sprak van 'quasi-cu-
bistisch'.
Tussen haakjes: de grote ver
nieuwer Piet Mondriaan was in
het jaar 1912 al een stuk 'verder'
in zijn stilistische ontwikkeling,
maar om een of andere reden
wilde hij dat moderne werk niet
laten zien en volstond hij met
een aantal traditioneler schilde
rijen.
Eerste aanzet
Het is de bedoeling.dat het Dom
burgse Marie van Tak van
Poortvliet Museum aan collectie
vorming gaat doen (Marie Tak
van Poortvliet was een dame die
als een der eersten het werk van
deze schilders verzamelde). Eens
zal hier de vaste behuizing zijn
van het werk van de Walcherse
schilders die in de eerste decen
nia van deze eeuw in zo grote
mate waren neergestreken in het
Zeeuwse licht. De eerste aanzet
voor de collectievorming is er al:
veel bruikleengevers voor de
huidige tentoonstelling in het
Tooroppaviljoen hebben al hun
bereidheid uitgesproken voor
een blijvende bruikleen.
'Tentoonstelling van Schilderijen
DOMBURG, Juli-Augustus 1912'.
Marie Tak van Poortvliet Mu
seum, Weststraat, Domburg.
Werken van Gerard Bergsma,
Lucie van Dam van Isselt, Mies
Elout-Drabbe, Ferdinand Hart
Nibbrig, Jacoba van Heemsker
ck, Jan Heyse, Piet Mondriaan,
Willem Schutz, Jan Toorop,
Charley Toorop, Marinus Zwart,
Johannes Graadt van Roggen,
Elisabeth van Manen, Johan Nij
land en Lodewijk Schelfhout,
(t/m 15 januari 1995)
met
Doorc
Te'"amanc
Het Domburgse tentoonstellingsgebouwtje
heemskerck en Marie Tak van Poortvliet.
in 1911, met o.a. Jan Toorop, Ferdinand Hart Nibbrig, Jan
tv-
H vmwtwrn MWIWF^
7';
Het Marie Tak van Poortvliet Museum nu.
foto jaap wolterbeek
Kronen zijn voor vorsten. Be
kroningen dus voor koningszo
nen. Maar wie zich monarch
mag laten noemen, blijkt gede
valueerd. Werden de eerste
Theo d'Oren Louis d'Or, de
hoofdprijzen van het Neder
lands toneel, in 1955 aan Ank
van der Moer en Paul Steenber
gen toegekend en in de jaren
daarna aan Ida Wasserman, Myra Ward, Elisabeth Andersen, Ellen
Vogel, Han Bentz van den Berg, Ko van Dijk, Bob de Lange en
Guus Hermus, de laatste jaren zijn het namen als die van Katelijne
Damen, Catherine ten Bruggencate, Els Dottermans, Sacha Bulthuis
en Anneke Blok die tot de erehemel van het theater zijn toegelaten.
Indertijd waren het sterren die gelauwerd werden, nu zijn het acteurs
die in het voorafgaande seizoen iets bijzonders hebben laten zien.
Een kleine groepje beroemdheden, wier namen met grote vette letters
op de affiches stonden, verdeelde de beschikbare bekers. Paul
Steenbergen kreeg de Louis d'Or in 1955,1959,1960 en 1965. Hij
voegde er nog een zilveren medaille aan toe in 1962. Ank van der
Moer werd bekroond in 1955,1961, 1963 en 1964. Guus Hermus
behoorde tot de laureaten in 1960,1961,1962,1963 en ontving aan
het eind van zijn carrière in 1988 nog een oeuvreprijs.
Met het sterrensysteem was het na de Actie Tomaat gedaan. Toneel
mocht niet meer gedragen worden door een handjevol grote sterren,
het moest draaien om visies, concepten en interpretaties. Acteurs
waren daaraan ondergeschikt. Het publiek mocht niet meer naar de
schouwburg komen om een glansrol van Mary Dresselhuis, Petra
Laseur ofSigrid Koetse te zien, het ging om de stukken en hun effect.
Groepen en regisseurs bepaalden het klimaat. Baal, het Werktheater,
Onafhankelijk Toneel, Discordia en naderhand De Trust, Malper-
tuis, Art en Pro, Mug met de Gouden Tand, De Tijd en De Blauwe
Maandag Compagnie waren de namen op de affiches. De acteurs
voerden uit en raakten op het tweede plan. In de bekroningen kwam
het tot uitdrukking.
In 1975 kreeg Peter Faber 'als vertegenwoordiger van het Werkthea
ter' de Louis d'Or. De Prosceniumprijs 1981 ging naar regisseur
Franz Marijnen, het jaar daarna naar zijn collega Leonard Frank.
Naar Jan Decleir, Frans Strijards en Theu Boermans in latere jaren.
Zelfs-de gehele artistieke leiding van een ensemble, toneelgroep
Centrum, mocht het beeldje een keer op de schoorsteen zetten. In
1992 was de eer voor de Haarlemse groep Het Volk.
Voor wie beter kijkt, blijken er echter nog altijd sterren. De
theaterbekroningen van het vorig jaar kwamen in hoofdzaak bij De
Trust terecht. De Colombina was voor Anneke Blok, van De Trust,
de Arlecchino voor Rik Launspach, van De Trust, de Proscenium-
prijs voor Theu Boermans, man achter De Trust. En de Dommelsch
Theaterpijs, de hoofdprijs van het Theaterfestival, voor De Trust.
Dit jaar was het van hetzelfde laken een pak: de Theo d'Or ging naar
Anneke Blok, van De Trust, de Colombina naar Marisa van Eyle,
van De Trust, en de Arlecchino naar Khaldoun Elmecky, ook van
De Trust. Voor de Dommelsch Theaterprijs maakte De Trust een
goede kans met twee van de faecaliëndrama's van Werner Schwab.
De vertaler ervan, Tom Kleijn, was genomineerd voor de Prosce
niumprijs.
Toch gingen Boermans en de zijnen niet met de hoofdprijs naar huis,
die was voor De Blauwe Maandag Compagnie en het was niet de
eerste keer dat de Gentenaren met de hoogste eer gingen strijken.
Twee maal eerder namen de mannen van Luk Perceval de vijftigdui
zend gulden van de Dommelsch brouwerij al mee naar huis.
En er staan nog meer sterren aan het firmament. Dirk Tanghe's
enscenering van Ibsens 'Nora' was goed voor drie nominaties en een
Prosceniumprijs. Dezelfde Tanghe die in 1988 met Romeo en Julia
door Dommelsch in het zonnetje gezet werd. Sterren stralen dus nog
altijd. Ook 25 jaar na Tomaat.
Bredase zangeres Kathinka Minzinga voor eigen publiek
Van onze kunstredactie
De mezzo-sopraan Kathinka
Minzinga, wonend in Breda,
presenteert zich op zondag 18
september aan haar 'eigen'
publiek. Zij heeft voor haar
optreden in de Waalse kerk
in Breda een programma sa
mengesteld met liederen van
Franse en Spaanse componis
ten.
Kathinka Minzinga studeerde in
1990 af. Zij was leerling van
Bernard Kruysen aan het Bra
bants Conservatorium in Til
burg. Bernard Kruysen is zelf al
decennia een begenadigd vertol
ker van het (vooral Franse) lied.
Het is dus niet helemaal toeval
lig dat Minzinga ook die richting
is uitgegaan, „Via mijn lessen bij
Bernard Kruysen is de poëzie
voor mij gaan leven", aldus de
zangeres. „Op de middelbare
school zei Franse poëzie mij niet
zo veel, maar als je die gedichten
gaat zingen dan word je vanzelf
interpreet! Je moet nauwkeurig
de stemming uitzoeken die past
bij een bepaalde tekst en bij de
muziek die de componist erbij
schreef. De componist is natuur
lijk de eerste vertolker van de
tekst, de zanger is de tweede".
Tijdens recitals verspreidt Ka
thinka Minzinga altijd de tek
sten onder het publiek, met ver
taling.
Het zingen van liederen is iets
heel anders dan het zingen van
opera en oratorium. „In opera-
en oratorium-aria's wordt de
tekst steeds herhaald. Die is on
dergeschikt. In een opera speel je
bovendien een rol. Maar in een
lied ben je zelf vertolker. Ik
probeer in mijn recitals overi
gens zo veel mogelijk verschil
lende stemmingen te vertolken".
Klikken
Even belangrijk als de vocalist is
bij het interpreteren van liede
ren de pianist. Minzinga: „Dat
moet klikken, persoonlijk en
muzikaal. Ik werk samen met
twee pianisten. In mijn traditio
nele liederen-recitals is dat
Noortje Kramer. Aanstaande
zondag breng ik een programma
met drie instrumentalisten: pia
nist Koos van den Brekel, fluitis
te Willemijn van Baar en celliste
Wikki Schlösser".
In de afgelopen jaren heeft Ka
thinka Minzinga al wel een aan
tal lovende kritieken mogen ver
garen, maar het pad van een
uitvoerend musicus die een solo
carrière nastreeft gaat niet over
rozen.
„Ik ben in 1990 afgestudeerd.
Sindsdien heb ik een aantal ra
dio-uitzendingen gemaakt en
bijvoorbeeld in de finale gestaan
van een concours in Clermond-
Ferrant. Maar ik moet zeggen:
de zalen zitten niet op je te
wachten. Je moet zelf je best
doen. Ik sta ingeschreven bij het
Nederlands Impressariaat, maar
het aanbod is enorm groot. Er
zijn heel veel goede kamermusici
in Nederland, maar de vraag is
klein".
Kinderen
Kathinka Minzinga is pas op
latere leeftijd aan haar zangstu
die begonnen. „Op mijn 19e
bleek dat ik een heel goede stem
had, maar mijn lerares raadde
mij een professionele zangstudie
af, wegens de onzekere toe
komst. Dus ik heb eerst mijn
studie rechten afgemaakt, ben
getrouwd en heb kinderen ge
kregen. Toen mijn man in Til
burg ging werken, ben ik daar
alsnog naar het conservatorium
gegaan".
De zangeres heeft er een vaste
gewoonte van gemaakt altijd een
werk van een Nederlandse com
ponist op het programma te zet
ten. Alleen deze zondag is dat
niet het geval.
„Ik vind het heel jammer dat
Nederlandse componisten nooit
liederen schrijven op Nederland
se poëzie. Ik zou zulke liederen
graag willen zingen, maar ze
grijpen altijd weer naar Franse
teksten. Alsof het Nederlands
W::
-y---mum
Kathinka Minzinga
niet klinkt. Het lijkt wel popmu
ziek, waar alles alleen maar in
het Engels lijkt te kunnen".
Het recital van Kathinka Min
zinga in de Waalse Kerk begint
zondag om 16.00 uur. In ver
schillende combinaties (zang,
Van onze rtv-redactie
Het lijkt een eeuwigheid geleden dat jeugdheld Floris op a
paard over ophaalbrug van kasteel Doornenburg draafde J
aan zij met zijn maatje Sindala. Rutger Hauer speelde Fkj
van Rozemond 25 jaar geleden. Daarna maakte hij yijC
films. De NOS zendt vanavond een portret van de inmiddi
50-jarige acteur uit.
Rutger Hauer groeide op met
toneel. Zijn vader Arend Hauer
en zijn moeder Teunke deden
veel aan amateurtoneel. Rutger
speelde bij de Noorder Compag
nie, onder meer in Cyrano de
Bergerac, Een geboren leugenaar
en A streetcar named desire.
De rol van Floris bracht hem
landelijke bekendheid. Hij ver
scheen in films van Nederlandse
makelij: Keetje Tippel, Turks
Fruit (beide met Monique van de
Ven) en Soldaat van Oranje. De
ze laatste rolprent leverde Rut
ger Hauer bekendheid op in de
Verenigde Staten. Amerikanen
zagen in de blonde Nederlander
met de blauwe ogen een nieuwe
Paul Newman.
De biografie werd uitgebreid
met titels als Night Hawks, Bla
de Runner, The O sterman Week
end, Flesh and Blood, en The
Hitcher. Vooral maakte de ac
teur, furore als slechterik of en
gerd. Het Nederlands Filmfesti
val, dat volgende week woens
dag start in Utrecht, brengt een
eerbetoon aan Hauer. Daar is
zijn regiedebuut te zien en een
„,van u vindt, dat er een kleine
voor geplaatst moet wor.
dan beslist In De Stem. Tien l
Huirtentie gelezen wordt. Immers
"1,ez0rs en lezeressen pluizen
S,e Któlntles' -rubrieken na. Dat zl
°nze tienduizenden Kleintjes-lo
A6/A7/A8
A8
deel B
deel C
deel D
D2
Rutger Hauer foto veronici i
retrospectief. In totaal staan
28 films op het programma.
Het NOS-portret van vanav®,
bevat een interview, een terug-1
blik op het begin van zijn car.
rière, fragmenten uit bekeni
minder bekende films. Ook koe I
de 50e aan'bod: Fatherland.:
deze science f iction-achtigj 1
thriller speelt Hauer alweer e®
schurk, ditmaal een SS-majoot.
'Rutger Hauer', Nederland i
20.30 uur
Heyse, Jacoba van
foto archief de stem
Door onze redacteur
Camiel Hamans
Breda - Met-Maria gaat het slecht, behalve in de kunst. Wist
elke katholieke scholier tot een kwart eeuw geleden nog wat
Maria Boodschap was, lag heel Zuid-Nederland stil op 15
augustus, het feest van Maria Tenhemelopneming, en werd het
laatste Mariadogma pas in 1950 door Pius XII afgekondigd,
nu is er vrijwel geen kerk meer waar mei nog als Mariamaand
gevierd wordt.
inhoud
Binnen-/Buitenland A2
Binnen-/Buitenland A4
Buitenland A5
Economie
Beurs
Sport
Zeeland
Ragazzi
Weekendgids
RTV-programma's D3/D4
Weekendbijlage deel E
Kleintjeskrant
Temeuzen - De schoolopvang
voor asielzoekers uit het Roose-
veltcentrum in Terneuzen is op-
I nieuw uitgesteld. De besturen
van de basisscholen wisten nog
geen akkoord te bereiken over de
verdeling over de scholen van
I ruim veertig kinderen. Volgende
week hervatten ze het overleg.
ZIE ZEELAND - C1
Rotterdam - Het dondert bij Fey-
I enoord na het blamerende gelijke
I spel (1-1) tegen Zalgiris Vilnius
I in de eerste ronde van de Europa
Cup 2. Trainer Willem van Hane-
I gem is bij een gedeelte van de
I spelersgroep het mikpunt van
kritiek geworden vanwege zijn
uitlatingen.
I ZIE SPORT - B2
het weer
In de kunst gaat het beter met de
moeder-maagd. Reve dankt haar
op elke pagina voor haar rol als
medeverlosseres en voor de be
middeling bij haar goddelijke
zoon, Messiaen looft haar met
uitbundige klanken en een
kunsthistorisch overzichtswerk
als 'Madonnenbilder' van Bloch
is nog in 1984 herdrukt.
Maastricht heeft iets met de
moeder Gods. Als 'Sterre der
Zee' wordt ze er nog steeds ver
eerd. In haar kapel wordt conti
nu gebeden en er branden altijd
kaarsen. Geen wonder dat het
thema van het festival 'Musica
Sacra' voor dit jaar 'De Schoon
ste onder de Vrouwen' luidt.
Zeven eeuwen Mariamuziek
wordt vanaf vandaag tot en met
zondag aanstaande uitgevoerd.
Ierse liederen, Mariagezangen
uit de Russisch-orthodoxe tradi
tie, de Mariavespers van Monte
verdi, Mariamissen, een Luther
se Mariacantate van Bach, re
naissancistische mottetten en
Marialegenden uit de Grieks-
katholieke kerk in een eigentijd
se instrumentale interpretatie
van de Engelse componist John
Tavener.
Hoogtepunt van de drie dagen
Mariamuziek is een oratorium
over het leven van de heilige
maagd door Nino Rota (zaterdag
17 september, Theater aan I
Vrijthof 20.30 uur). Wie Rota I
zegt, denkt aan Fellini, hoort de I
circusachtige klanken van 'C
e mezzo' (Achteneenhalf) uit
1963 en herinnert zich de tal
aftitelingen van Italiaanse films I
waarop hij als componist ge-1
noemd werd.
Toch is Rota (1911-1979) meer I
dan een succesvol filmcompo-1
nist. Als wonderkind schreef hij
op zijn elfde zijn eerste orato-1
rium, er zouden er nog vier vol-1
gen. Op zijn veertiende compo-1
neerde hij zijn eerste opera.
totaal schreef hij er een zestal, I
naast symfonieën, kamermuziek
en een harpconcert.
Rota was een drukbezet en be
langrijk man in het naoorlogse
Italiaanse muziekleven, hoewel
hij zich weinig gelegen liet lig
gen aan de modernismen en
avantgardistische ontwikkelia-
gen van die tijd. Hij was direc
teur van het Liceo Musicale vat
Bari en werkte met alle groten in
theater en firn van zijn dagen.
Ten onrechte wordt zijn muziek
daardoor wel afgedaan als het
makkelijk in het gehoor liggende
vakwerk van een Cinecittacom-
ponist. 'La vita di Maria' bewijst
zijn oorspronkelijkheid en ont
wapenende spontaneïteit.
foto de stem/johan van gurp
fluit, cello, piano) zullen werken
klinken van o.a. Roussel, Caplet,
Rodrigo en Turina. Het hoogte
punt wordt de uitvoering van de
Chansons Madécasses van Mau
rice Ravel, waarvoor de compo
nist Aziatische en Afrikaanse
elementen heeft gebruikt.
GOES
- Grand Theater
19 u. The Flintstones.
21.30 u. Beverly Hills Cop 3.
HULST
- De Koning van Engeland
19.15 en 22 u. Clear and present
danger.
19.30 en 22 u. Wolf.
19.30 en 22 u. Speed.
19.30 en 22 u. I love trouble.
19.30 u. The Flintstones.
22 u. The cliënt.
OOSTBURG
- Ledeltheater
20 u. Schindler's list.
TERNEUZEN
- Luxortheater
20 u. Beverly Hills Cop. 3.
VLISSINGEN
- Alhambra 1
19 en 22 u. Clear and present
danger.
- Alhambra 2
19 en 22 u. I love trouble.
- Alhambra 3
19 en 22 u. Speed.
- Alhambra 4
19 en 22 u. Four weddings and a
funeral.
ANTWERPEN
- Metropolis
Zaal 1 - 14.30, 17 u. The next
20 en 22.30 u. What's eating Gil
bert Grape.
Zaal 2 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Backbeat.
Zaal 3 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Renaissance man.
Zaal 4 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Four weddings and a funeral.
Zaal 5 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Speed.
Zaal 6 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
The client.
Zaal 7 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Beverly Hills Cop 3.
Zaal 8 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
The crow.
Zaal 9 - 14.30, 17, 20 en 22.30u.
Blink.
Zaal 10 - 14.30, 20 u. Schindk"
list.
Zaal 11 - 14.30 u. Thumbelina.
17 en 20.30 u. Wyatt Earp.
Zaal 12 - 14.30, 17, 20 en 22.30u.
The Pelican brief.
Zaal 13 - 14.30, 17, 20 u. Sha-
dowlands.
22.30 u. Intersection.
Zaal 14 - 14.30, 17, 20 en 22.30 V
Maverick.
Zaal 15 - 14.30, 17, 20 en 22.30V
The getaway.
Zaal 16 - 14.30, 17, 20 en 22.30».
Love, chaet steal. T„
Zaal 17 - 14.30, 20 u. Wyatt
Zaal' 18 - 14.30, 17 u. De Aristo-
lrgftpti
20 en 22.30 u. Speed.
Zaal 19 - 14.30, 17, 20 en 22.30»
The Flintstones.
Zaal 20 - 14.30, 17, 20 en 22.30»
Chasers.
Zaal 21 - 14.30, 17, 20 en 22.30»
Escape from Absolom.
Zaal 22 - 14.30, 17. 20 en 22 3»»
Blank check.
GENT
- Decascoop
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Ben»»"
sance man.
14.30 en 20 u. Wyatt Earp.
14.30 en 22.30 u. Backbeat.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Chasers
14.30, 17, 20 en 22.30 u.ThecUe»1
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Speed.
22.30 u. Gilbert Grape
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Bever»
Hills Cop 3.
17, 20 u. Maverick.
20 en 22.30 u. The crow.
14.30,17, 20 u. The Flintstones.
20 en 22.30 u. The getaway
14.30, 17, 20 en 22.30 u. 4 we»
dings a funeral.
14.30 en 17 u. The Aristocats.
20 u. Schindler's List.
KNOKKE
- Beverly Screens
20 en 22.30 u. Speed.
20 en 22.30 u. The client.
20 u. Wyatt Earp.
20 en 22.30 u. Chasers.
Minder buien
Tot zondag blijft het weer
onstabiel; opklaringen maar
ook buien en tamelijk veel
wind. Vanaf zondag
afnemende buiigheid,
minder wind en er komt
meer zon.
Hilversum - Het commerciële
RTL wil vanaf 1 januari volgend
jaar met een derde zender in de
Nederlandse ether verschijnen.
Het nieuwe station zal program
ma's uitzenden die worden ge
produceerd door de Walt Disney
Company. Het gaat om teken
films, documentaires en drama.
Belfast - De Britse premier Major
wil een referendum uitschrijven
over de toekomst van Noord-Ier
land. Hij verzekerde de protes
tanten gisteren dat geen enkele
verandering van de status van
Noord-Ierland wordt doorge
voerd zonder de instemming van
de bevolking. Major was gisteren
even in de Noordierse hoofdstad
Belfast.
ZIE BUITENLAND - A5
Den Haag - Justitie ziet af van
vervolging van elf van de vijftien
artsen, die euthanasie hebben ge
pleegd. Dit betekent een belang-
rtjke koerswijziging in het ver
volgingsbeleid inzake de eutha
nasie. De procureurs-generaal
nebben dit besloten op grond van
aan uitspraak van de Hoge Raad.
ZIE BINNENLAND - A3
?andvoort - Het kunstwerk De
ptoel, dat vanaf begin deze week
de branding stond op het
andvoortse strand, is donder-
agnacht op mysterieuze wijze
erdwenen. Het gevaarte weegt
rtjt tori. De politie sluit daarom
letstal uit. Maar men houdt er
el rekening mee dat De Stoel in
ae golven is verdwenen.
Er komt
maar geen
licht in
de tunnel