Uniek museum terug in Domburg UIT GIDS 6 Liederen zingen is poëzie interpreteren' NOS maakte portret van 50-jarige Rutger Hauer Religieuze Muziek in Maastricht: van de Middeleeuwen tot Rota DE STEM GIDS Zomertentoonstelling van 1912 opnieuw in gereconstrueerd kunstpaviljoen verbazing Schoolopvang asielzoekers jweer uitgesteld Van Hanegem onder vuur RTL wil een derde zender Referendum in Noord-Ierland Geen vervolging voor euthanasie kunstwerk spoelt weg PT VRIJDAG 16 SEPTEMBER 1994 Dfi Van onze verslaggever Hans Rooseboom Domburg - Een uniek stuk Nederlandse kunstgeschiedenis is gisteren herrezen: het Tentoonstellingsgebouw in Domburg. Vanaf 1911 werden daar baanbrekende tentoonstellingen van moderne kunst georganiseerd. In 1922 werd het houten gebouw afgebroken, maar gisteren is het gereconstrueerde kunstpaviljoen heropend, en wel met een expo sitie van dezelfde schilderijen als tijdens de zomertentoonstelling van 1912. Het Domburgse Tentoonstel lingsgebouw, ooit neergezet door de schilder Jan Toorop, is nu gebouwd door de Amsterdamse architect Cees Dam, aan de hand van oude foto's. Het nieuwe pa viljoen, nu 'Tooroppaviljoen' ge doopt, is overigens slechts de helft van het Marie Tak van Poortvliet Museum, zoals het moet gaan heten. Het aanvullen de 'Mondriaanpaviljoen' wordt in een later stadium gereali seerd. Centrum Toorop en Mondriaan waren de twee bekendste kunstenaars die in het begin van de 20e eeuw in Domburg verbleven. Er waren er echter veel meer. De kunste naarskolonie in Domburg was indertijd het belangrijkste cen trum van moderne beeldende kunst in Nederland na Amster dam. De tentoonstellingen die deze kunstenaars ieder jaar hielden gaven steeds de laatste ontwik kelingen in de moderne kunst te zien. Luminismeen vooral ku bisme waren de heersende stro mingen. Het was de tijd waarin schilders hevig bezig waren zich los te maken van de traditionele vormen, en te zoeken naar alter natieve vormen om de werkelijk heid weer te geven. Dat zoeken is goed te zien op de tentoonstelling uit 1912. Destijds hingen er 85 werken van 15 kunstenaars; 70 daarvan zijn op gespoord, waaronder zeven van Mondriaan en elf van Toorop. Inrichting De inrichting van de tentoon stelling is exact hetzelfde als in 1912. Dat wil zeggen heel anders dan we nu gewend zijn: toen hing men zo veel mogelijk schil derijen naast en boven elkaar langs de betrekkelijk bescheiden wanden van het paviljoen. De opbouw van de expositie volgt een lijn van gematigd con servatief (de 'kalme broeders') tot het meest gedurfde moder nisme van die dagen, in dit geval het kubisme van Lodewijk Schelfhout en Jacoba van Heemskerck. Het doek van Schelfhout was een enorm groot werk dat de schilder uit Parijs had meegenomen. Zulk kubis tisch werk was nog nooit in Nederland te zien geweest. Een primeur dus, waarop veel ken ners en critici afkwamen. Het moet zeer opzienbarend zijn ge weest, en het hangt er nu weer. Ook Jan Toorop waagde zich aan het modieuze kubisme: een portret van de schrijver Arthur van Schendel, hier te zien. Maar de kritiek sprak van 'quasi-cu- bistisch'. Tussen haakjes: de grote ver nieuwer Piet Mondriaan was in het jaar 1912 al een stuk 'verder' in zijn stilistische ontwikkeling, maar om een of andere reden wilde hij dat moderne werk niet laten zien en volstond hij met een aantal traditioneler schilde rijen. Eerste aanzet Het is de bedoeling.dat het Dom burgse Marie van Tak van Poortvliet Museum aan collectie vorming gaat doen (Marie Tak van Poortvliet was een dame die als een der eersten het werk van deze schilders verzamelde). Eens zal hier de vaste behuizing zijn van het werk van de Walcherse schilders die in de eerste decen nia van deze eeuw in zo grote mate waren neergestreken in het Zeeuwse licht. De eerste aanzet voor de collectievorming is er al: veel bruikleengevers voor de huidige tentoonstelling in het Tooroppaviljoen hebben al hun bereidheid uitgesproken voor een blijvende bruikleen. 'Tentoonstelling van Schilderijen DOMBURG, Juli-Augustus 1912'. Marie Tak van Poortvliet Mu seum, Weststraat, Domburg. Werken van Gerard Bergsma, Lucie van Dam van Isselt, Mies Elout-Drabbe, Ferdinand Hart Nibbrig, Jacoba van Heemsker ck, Jan Heyse, Piet Mondriaan, Willem Schutz, Jan Toorop, Charley Toorop, Marinus Zwart, Johannes Graadt van Roggen, Elisabeth van Manen, Johan Nij land en Lodewijk Schelfhout, (t/m 15 januari 1995) met Doorc Te'"amanc Het Domburgse tentoonstellingsgebouwtje heemskerck en Marie Tak van Poortvliet. in 1911, met o.a. Jan Toorop, Ferdinand Hart Nibbrig, Jan tv- H vmwtwrn MWIWF^ 7'; Het Marie Tak van Poortvliet Museum nu. foto jaap wolterbeek Kronen zijn voor vorsten. Be kroningen dus voor koningszo nen. Maar wie zich monarch mag laten noemen, blijkt gede valueerd. Werden de eerste Theo d'Oren Louis d'Or, de hoofdprijzen van het Neder lands toneel, in 1955 aan Ank van der Moer en Paul Steenber gen toegekend en in de jaren daarna aan Ida Wasserman, Myra Ward, Elisabeth Andersen, Ellen Vogel, Han Bentz van den Berg, Ko van Dijk, Bob de Lange en Guus Hermus, de laatste jaren zijn het namen als die van Katelijne Damen, Catherine ten Bruggencate, Els Dottermans, Sacha Bulthuis en Anneke Blok die tot de erehemel van het theater zijn toegelaten. Indertijd waren het sterren die gelauwerd werden, nu zijn het acteurs die in het voorafgaande seizoen iets bijzonders hebben laten zien. Een kleine groepje beroemdheden, wier namen met grote vette letters op de affiches stonden, verdeelde de beschikbare bekers. Paul Steenbergen kreeg de Louis d'Or in 1955,1959,1960 en 1965. Hij voegde er nog een zilveren medaille aan toe in 1962. Ank van der Moer werd bekroond in 1955,1961, 1963 en 1964. Guus Hermus behoorde tot de laureaten in 1960,1961,1962,1963 en ontving aan het eind van zijn carrière in 1988 nog een oeuvreprijs. Met het sterrensysteem was het na de Actie Tomaat gedaan. Toneel mocht niet meer gedragen worden door een handjevol grote sterren, het moest draaien om visies, concepten en interpretaties. Acteurs waren daaraan ondergeschikt. Het publiek mocht niet meer naar de schouwburg komen om een glansrol van Mary Dresselhuis, Petra Laseur ofSigrid Koetse te zien, het ging om de stukken en hun effect. Groepen en regisseurs bepaalden het klimaat. Baal, het Werktheater, Onafhankelijk Toneel, Discordia en naderhand De Trust, Malper- tuis, Art en Pro, Mug met de Gouden Tand, De Tijd en De Blauwe Maandag Compagnie waren de namen op de affiches. De acteurs voerden uit en raakten op het tweede plan. In de bekroningen kwam het tot uitdrukking. In 1975 kreeg Peter Faber 'als vertegenwoordiger van het Werkthea ter' de Louis d'Or. De Prosceniumprijs 1981 ging naar regisseur Franz Marijnen, het jaar daarna naar zijn collega Leonard Frank. Naar Jan Decleir, Frans Strijards en Theu Boermans in latere jaren. Zelfs-de gehele artistieke leiding van een ensemble, toneelgroep Centrum, mocht het beeldje een keer op de schoorsteen zetten. In 1992 was de eer voor de Haarlemse groep Het Volk. Voor wie beter kijkt, blijken er echter nog altijd sterren. De theaterbekroningen van het vorig jaar kwamen in hoofdzaak bij De Trust terecht. De Colombina was voor Anneke Blok, van De Trust, de Arlecchino voor Rik Launspach, van De Trust, de Proscenium- prijs voor Theu Boermans, man achter De Trust. En de Dommelsch Theaterpijs, de hoofdprijs van het Theaterfestival, voor De Trust. Dit jaar was het van hetzelfde laken een pak: de Theo d'Or ging naar Anneke Blok, van De Trust, de Colombina naar Marisa van Eyle, van De Trust, en de Arlecchino naar Khaldoun Elmecky, ook van De Trust. Voor de Dommelsch Theaterprijs maakte De Trust een goede kans met twee van de faecaliëndrama's van Werner Schwab. De vertaler ervan, Tom Kleijn, was genomineerd voor de Prosce niumprijs. Toch gingen Boermans en de zijnen niet met de hoofdprijs naar huis, die was voor De Blauwe Maandag Compagnie en het was niet de eerste keer dat de Gentenaren met de hoogste eer gingen strijken. Twee maal eerder namen de mannen van Luk Perceval de vijftigdui zend gulden van de Dommelsch brouwerij al mee naar huis. En er staan nog meer sterren aan het firmament. Dirk Tanghe's enscenering van Ibsens 'Nora' was goed voor drie nominaties en een Prosceniumprijs. Dezelfde Tanghe die in 1988 met Romeo en Julia door Dommelsch in het zonnetje gezet werd. Sterren stralen dus nog altijd. Ook 25 jaar na Tomaat. Bredase zangeres Kathinka Minzinga voor eigen publiek Van onze kunstredactie De mezzo-sopraan Kathinka Minzinga, wonend in Breda, presenteert zich op zondag 18 september aan haar 'eigen' publiek. Zij heeft voor haar optreden in de Waalse kerk in Breda een programma sa mengesteld met liederen van Franse en Spaanse componis ten. Kathinka Minzinga studeerde in 1990 af. Zij was leerling van Bernard Kruysen aan het Bra bants Conservatorium in Til burg. Bernard Kruysen is zelf al decennia een begenadigd vertol ker van het (vooral Franse) lied. Het is dus niet helemaal toeval lig dat Minzinga ook die richting is uitgegaan, „Via mijn lessen bij Bernard Kruysen is de poëzie voor mij gaan leven", aldus de zangeres. „Op de middelbare school zei Franse poëzie mij niet zo veel, maar als je die gedichten gaat zingen dan word je vanzelf interpreet! Je moet nauwkeurig de stemming uitzoeken die past bij een bepaalde tekst en bij de muziek die de componist erbij schreef. De componist is natuur lijk de eerste vertolker van de tekst, de zanger is de tweede". Tijdens recitals verspreidt Ka thinka Minzinga altijd de tek sten onder het publiek, met ver taling. Het zingen van liederen is iets heel anders dan het zingen van opera en oratorium. „In opera- en oratorium-aria's wordt de tekst steeds herhaald. Die is on dergeschikt. In een opera speel je bovendien een rol. Maar in een lied ben je zelf vertolker. Ik probeer in mijn recitals overi gens zo veel mogelijk verschil lende stemmingen te vertolken". Klikken Even belangrijk als de vocalist is bij het interpreteren van liede ren de pianist. Minzinga: „Dat moet klikken, persoonlijk en muzikaal. Ik werk samen met twee pianisten. In mijn traditio nele liederen-recitals is dat Noortje Kramer. Aanstaande zondag breng ik een programma met drie instrumentalisten: pia nist Koos van den Brekel, fluitis te Willemijn van Baar en celliste Wikki Schlösser". In de afgelopen jaren heeft Ka thinka Minzinga al wel een aan tal lovende kritieken mogen ver garen, maar het pad van een uitvoerend musicus die een solo carrière nastreeft gaat niet over rozen. „Ik ben in 1990 afgestudeerd. Sindsdien heb ik een aantal ra dio-uitzendingen gemaakt en bijvoorbeeld in de finale gestaan van een concours in Clermond- Ferrant. Maar ik moet zeggen: de zalen zitten niet op je te wachten. Je moet zelf je best doen. Ik sta ingeschreven bij het Nederlands Impressariaat, maar het aanbod is enorm groot. Er zijn heel veel goede kamermusici in Nederland, maar de vraag is klein". Kinderen Kathinka Minzinga is pas op latere leeftijd aan haar zangstu die begonnen. „Op mijn 19e bleek dat ik een heel goede stem had, maar mijn lerares raadde mij een professionele zangstudie af, wegens de onzekere toe komst. Dus ik heb eerst mijn studie rechten afgemaakt, ben getrouwd en heb kinderen ge kregen. Toen mijn man in Til burg ging werken, ben ik daar alsnog naar het conservatorium gegaan". De zangeres heeft er een vaste gewoonte van gemaakt altijd een werk van een Nederlandse com ponist op het programma te zet ten. Alleen deze zondag is dat niet het geval. „Ik vind het heel jammer dat Nederlandse componisten nooit liederen schrijven op Nederland se poëzie. Ik zou zulke liederen graag willen zingen, maar ze grijpen altijd weer naar Franse teksten. Alsof het Nederlands W:: -y---mum Kathinka Minzinga niet klinkt. Het lijkt wel popmu ziek, waar alles alleen maar in het Engels lijkt te kunnen". Het recital van Kathinka Min zinga in de Waalse Kerk begint zondag om 16.00 uur. In ver schillende combinaties (zang, Van onze rtv-redactie Het lijkt een eeuwigheid geleden dat jeugdheld Floris op a paard over ophaalbrug van kasteel Doornenburg draafde J aan zij met zijn maatje Sindala. Rutger Hauer speelde Fkj van Rozemond 25 jaar geleden. Daarna maakte hij yijC films. De NOS zendt vanavond een portret van de inmiddi 50-jarige acteur uit. Rutger Hauer groeide op met toneel. Zijn vader Arend Hauer en zijn moeder Teunke deden veel aan amateurtoneel. Rutger speelde bij de Noorder Compag nie, onder meer in Cyrano de Bergerac, Een geboren leugenaar en A streetcar named desire. De rol van Floris bracht hem landelijke bekendheid. Hij ver scheen in films van Nederlandse makelij: Keetje Tippel, Turks Fruit (beide met Monique van de Ven) en Soldaat van Oranje. De ze laatste rolprent leverde Rut ger Hauer bekendheid op in de Verenigde Staten. Amerikanen zagen in de blonde Nederlander met de blauwe ogen een nieuwe Paul Newman. De biografie werd uitgebreid met titels als Night Hawks, Bla de Runner, The O sterman Week end, Flesh and Blood, en The Hitcher. Vooral maakte de ac teur, furore als slechterik of en gerd. Het Nederlands Filmfesti val, dat volgende week woens dag start in Utrecht, brengt een eerbetoon aan Hauer. Daar is zijn regiedebuut te zien en een „,van u vindt, dat er een kleine voor geplaatst moet wor. dan beslist In De Stem. Tien l Huirtentie gelezen wordt. Immers "1,ez0rs en lezeressen pluizen S,e Któlntles' -rubrieken na. Dat zl °nze tienduizenden Kleintjes-lo A6/A7/A8 A8 deel B deel C deel D D2 Rutger Hauer foto veronici i retrospectief. In totaal staan 28 films op het programma. Het NOS-portret van vanav®, bevat een interview, een terug-1 blik op het begin van zijn car. rière, fragmenten uit bekeni minder bekende films. Ook koe I de 50e aan'bod: Fatherland.: deze science f iction-achtigj 1 thriller speelt Hauer alweer e® schurk, ditmaal een SS-majoot. 'Rutger Hauer', Nederland i 20.30 uur Heyse, Jacoba van foto archief de stem Door onze redacteur Camiel Hamans Breda - Met-Maria gaat het slecht, behalve in de kunst. Wist elke katholieke scholier tot een kwart eeuw geleden nog wat Maria Boodschap was, lag heel Zuid-Nederland stil op 15 augustus, het feest van Maria Tenhemelopneming, en werd het laatste Mariadogma pas in 1950 door Pius XII afgekondigd, nu is er vrijwel geen kerk meer waar mei nog als Mariamaand gevierd wordt. inhoud Binnen-/Buitenland A2 Binnen-/Buitenland A4 Buitenland A5 Economie Beurs Sport Zeeland Ragazzi Weekendgids RTV-programma's D3/D4 Weekendbijlage deel E Kleintjeskrant Temeuzen - De schoolopvang voor asielzoekers uit het Roose- veltcentrum in Terneuzen is op- I nieuw uitgesteld. De besturen van de basisscholen wisten nog geen akkoord te bereiken over de verdeling over de scholen van I ruim veertig kinderen. Volgende week hervatten ze het overleg. ZIE ZEELAND - C1 Rotterdam - Het dondert bij Fey- I enoord na het blamerende gelijke I spel (1-1) tegen Zalgiris Vilnius I in de eerste ronde van de Europa Cup 2. Trainer Willem van Hane- I gem is bij een gedeelte van de I spelersgroep het mikpunt van kritiek geworden vanwege zijn uitlatingen. I ZIE SPORT - B2 het weer In de kunst gaat het beter met de moeder-maagd. Reve dankt haar op elke pagina voor haar rol als medeverlosseres en voor de be middeling bij haar goddelijke zoon, Messiaen looft haar met uitbundige klanken en een kunsthistorisch overzichtswerk als 'Madonnenbilder' van Bloch is nog in 1984 herdrukt. Maastricht heeft iets met de moeder Gods. Als 'Sterre der Zee' wordt ze er nog steeds ver eerd. In haar kapel wordt conti nu gebeden en er branden altijd kaarsen. Geen wonder dat het thema van het festival 'Musica Sacra' voor dit jaar 'De Schoon ste onder de Vrouwen' luidt. Zeven eeuwen Mariamuziek wordt vanaf vandaag tot en met zondag aanstaande uitgevoerd. Ierse liederen, Mariagezangen uit de Russisch-orthodoxe tradi tie, de Mariavespers van Monte verdi, Mariamissen, een Luther se Mariacantate van Bach, re naissancistische mottetten en Marialegenden uit de Grieks- katholieke kerk in een eigentijd se instrumentale interpretatie van de Engelse componist John Tavener. Hoogtepunt van de drie dagen Mariamuziek is een oratorium over het leven van de heilige maagd door Nino Rota (zaterdag 17 september, Theater aan I Vrijthof 20.30 uur). Wie Rota I zegt, denkt aan Fellini, hoort de I circusachtige klanken van 'C e mezzo' (Achteneenhalf) uit 1963 en herinnert zich de tal aftitelingen van Italiaanse films I waarop hij als componist ge-1 noemd werd. Toch is Rota (1911-1979) meer I dan een succesvol filmcompo-1 nist. Als wonderkind schreef hij op zijn elfde zijn eerste orato-1 rium, er zouden er nog vier vol-1 gen. Op zijn veertiende compo-1 neerde hij zijn eerste opera. totaal schreef hij er een zestal, I naast symfonieën, kamermuziek en een harpconcert. Rota was een drukbezet en be langrijk man in het naoorlogse Italiaanse muziekleven, hoewel hij zich weinig gelegen liet lig gen aan de modernismen en avantgardistische ontwikkelia- gen van die tijd. Hij was direc teur van het Liceo Musicale vat Bari en werkte met alle groten in theater en firn van zijn dagen. Ten onrechte wordt zijn muziek daardoor wel afgedaan als het makkelijk in het gehoor liggende vakwerk van een Cinecittacom- ponist. 'La vita di Maria' bewijst zijn oorspronkelijkheid en ont wapenende spontaneïteit. foto de stem/johan van gurp fluit, cello, piano) zullen werken klinken van o.a. Roussel, Caplet, Rodrigo en Turina. Het hoogte punt wordt de uitvoering van de Chansons Madécasses van Mau rice Ravel, waarvoor de compo nist Aziatische en Afrikaanse elementen heeft gebruikt. GOES - Grand Theater 19 u. The Flintstones. 21.30 u. Beverly Hills Cop 3. HULST - De Koning van Engeland 19.15 en 22 u. Clear and present danger. 19.30 en 22 u. Wolf. 19.30 en 22 u. Speed. 19.30 en 22 u. I love trouble. 19.30 u. The Flintstones. 22 u. The cliënt. OOSTBURG - Ledeltheater 20 u. Schindler's list. TERNEUZEN - Luxortheater 20 u. Beverly Hills Cop. 3. VLISSINGEN - Alhambra 1 19 en 22 u. Clear and present danger. - Alhambra 2 19 en 22 u. I love trouble. - Alhambra 3 19 en 22 u. Speed. - Alhambra 4 19 en 22 u. Four weddings and a funeral. ANTWERPEN - Metropolis Zaal 1 - 14.30, 17 u. The next 20 en 22.30 u. What's eating Gil bert Grape. Zaal 2 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Backbeat. Zaal 3 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Renaissance man. Zaal 4 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Four weddings and a funeral. Zaal 5 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Speed. Zaal 6 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. The client. Zaal 7 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Beverly Hills Cop 3. Zaal 8 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. The crow. Zaal 9 - 14.30, 17, 20 en 22.30u. Blink. Zaal 10 - 14.30, 20 u. Schindk" list. Zaal 11 - 14.30 u. Thumbelina. 17 en 20.30 u. Wyatt Earp. Zaal 12 - 14.30, 17, 20 en 22.30u. The Pelican brief. Zaal 13 - 14.30, 17, 20 u. Sha- dowlands. 22.30 u. Intersection. Zaal 14 - 14.30, 17, 20 en 22.30 V Maverick. Zaal 15 - 14.30, 17, 20 en 22.30V The getaway. Zaal 16 - 14.30, 17, 20 en 22.30». Love, chaet steal. T„ Zaal 17 - 14.30, 20 u. Wyatt Zaal' 18 - 14.30, 17 u. De Aristo- lrgftpti 20 en 22.30 u. Speed. Zaal 19 - 14.30, 17, 20 en 22.30» The Flintstones. Zaal 20 - 14.30, 17, 20 en 22.30» Chasers. Zaal 21 - 14.30, 17, 20 en 22.30» Escape from Absolom. Zaal 22 - 14.30, 17. 20 en 22 3»» Blank check. GENT - Decascoop 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Ben»»" sance man. 14.30 en 20 u. Wyatt Earp. 14.30 en 22.30 u. Backbeat. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Chasers 14.30, 17, 20 en 22.30 u.ThecUe»1 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Speed. 22.30 u. Gilbert Grape 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Bever» Hills Cop 3. 17, 20 u. Maverick. 20 en 22.30 u. The crow. 14.30,17, 20 u. The Flintstones. 20 en 22.30 u. The getaway 14.30, 17, 20 en 22.30 u. 4 we» dings a funeral. 14.30 en 17 u. The Aristocats. 20 u. Schindler's List. KNOKKE - Beverly Screens 20 en 22.30 u. Speed. 20 en 22.30 u. The client. 20 u. Wyatt Earp. 20 en 22.30 u. Chasers. Minder buien Tot zondag blijft het weer onstabiel; opklaringen maar ook buien en tamelijk veel wind. Vanaf zondag afnemende buiigheid, minder wind en er komt meer zon. Hilversum - Het commerciële RTL wil vanaf 1 januari volgend jaar met een derde zender in de Nederlandse ether verschijnen. Het nieuwe station zal program ma's uitzenden die worden ge produceerd door de Walt Disney Company. Het gaat om teken films, documentaires en drama. Belfast - De Britse premier Major wil een referendum uitschrijven over de toekomst van Noord-Ier land. Hij verzekerde de protes tanten gisteren dat geen enkele verandering van de status van Noord-Ierland wordt doorge voerd zonder de instemming van de bevolking. Major was gisteren even in de Noordierse hoofdstad Belfast. ZIE BUITENLAND - A5 Den Haag - Justitie ziet af van vervolging van elf van de vijftien artsen, die euthanasie hebben ge pleegd. Dit betekent een belang- rtjke koerswijziging in het ver volgingsbeleid inzake de eutha nasie. De procureurs-generaal nebben dit besloten op grond van aan uitspraak van de Hoge Raad. ZIE BINNENLAND - A3 ?andvoort - Het kunstwerk De ptoel, dat vanaf begin deze week de branding stond op het andvoortse strand, is donder- agnacht op mysterieuze wijze erdwenen. Het gevaarte weegt rtjt tori. De politie sluit daarom letstal uit. Maar men houdt er el rekening mee dat De Stoel in ae golven is verdwenen. Er komt maar geen licht in de tunnel

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1994 | | pagina 28