'Toneel niet meer op eerste plaats' 'Het publiek weet wel wat kwaliteit is' Wat is er te doen D2 DE STEM GIDS Muziek Dans Chris Nietvelt speelt twee hoofdrollen bij Het Zuidelijk Toneel Jacques Senf en Jan van Waveren, de mammoeten van de podiumkunst lüir ^ecla lEPTEMBER 1994 •mas Bernhard, regie p. Ijards; Goldberg vnri George Tabori, regie [Nieuw Amsterdam: Zeo vaarwel van Reinai? nas, regie Felix deRoov r„dD 1 1936 naar Prosper Merimf [e Robert Stan; El CimaJ?' I Hans Magnus Enzensbere, OaS?,2r tams jams toneel in Nederland Idt gespeeld door De Tijd lergang van de Titanic yd Tensberger, regie Lucas Van Jvost; De sprookjes Va' Imm, regie Vandervost \tha van Marguerite Du», Be Johan Van Assche. [uwe Maandag Compaq. Weill van Lars Noren, rM„' Ik Perceval; Zwak sterk van In-Marie Piemme, regie Phi T>e Sireuil; Vrijen met diem kt en regie Stany Crets. later De Korre: De Rafaèh 1 Flip Vanluchne, regie Bob Moor; Legendes Flamandes J Charles de Coster, solo Boh I Moor. later Antigone: Bouwmeester Iness van Ibsen, regie Ignace rnelissen. later Theater: Een heel leven leen uur. Of twee van August linberg, regie Jappe Claes- h gemeenschap van schurken Ir Kafka, regie Jappe Claes en I Dehert. i. vrije producenten komen met De droom van een handels- kiger naar Arthur Miller, Dag temde man van Robert Long. 1 kip die over de soep vloog Ir Franz Pointl; Oleanna van livid Mamet, De woonboot van |tye van der Heyden en Het gboek van Anne Frank. [er terugwinnen. Als je als [urgdirectie goed ingeburgerd T een plaats, kun je echter bn wat jouw publiek wil." fellige ambiance, een gemoede- Jtvangst, een leuk theatercafé 1 goede parkeergelegenheid [logeman even belangrijk als llle voorstellingen. „Wat dat ■kan een schouwburg in een |laats extra meerwaarde heb- omdat je als directeur aan- bar bent. Ik heb graag dat de tegen me zeggen als het niks Pbeter dan dat het zich tijdens rrstelling onrustig gaat zitten n. Dat werkt als een olievlek, «iet gemerkt bij De vrouw van Rer waarbij het publiek alleen Igitte Kaandorp was gekomen. I daar met compleet andere Itingen dan werden ingelost. Ide een negatieve spanning die Ir in de hand te houden was, er llfs hardop kritiek geleverd. In dat het Brabantse publiek Ider direct reageert; dat kan ik l beoordelen." In heeft zo zijn eigen verwach- Iroon en dat is nu eenmaal een Irsbare factor", stelt Hogeman. 1 optreden van Youp van 't Hek Idwijk liep een bekende Neder- lemand van wie je het niet zou Iten, al na een kwartier weg. 1 gechoqueerd. Een ontwikkeld weet wat er in de wereld te Maar hij had een bepaald in Youp dat niet meer klopte, lij hem al een paar jaar niet d gezien." lorrestijn raakte een keer com- n de kook door het hinderlijke 'an een grote, dikke man op de j, die op de verkeerde momen- hte en applaudiseerde. Ook teeuw is daar heel gevoelig Iet dankbaarste publiek zijn n tijdens een kindervoorstel- kunnen nog helemaal opgaan voorstelling, zich volledig af- en ademloos geboeid zijn. Die ok feilloos aan te geven wat ze leuk hebben gevonden." man (Etten-Leur) FOTO DE STEM/ BEN STEFFEN VRIJDAG 16 SEPTEMBER 1994 %y Fair Lady' - 8, 9 en 10 dec. in Roosendaal, 23t/m28 maart in Breda The Sound of Motown' - 8 en 9 nov. in Ijerqen op Zoom, 22 en 23 nov., 4 en 5 |febr in Etten-Leur, 3 en 4 maart in •Roosendaal, 5 t/m 8 april in Breda -'tVillelre - de Musical' -- 7 en 8 maart in .[•ten-Leur, 18 maart in Terneuzen, 25 t/m j p april in Breda •Happy days are here again' - 11 okt. in oosterhout, 15 okt. in Terneuzen, 18 mei iio Bergen op Zoom [peking Opera - 28 sept, in Roosendaal, SU okt. m Terneuzen, 20 okt. in Bergen op Kon. Ballet van Vlaanderen; musical 'Chess' - 2 en 3 nov. in Roosendaal Kon. Filharmonisch Orkest van Vlaan deren speelt Prokoviev - 11 maart in Roosendaal «Hoofdstad Operette: 'Die Lustige Wit- 1 me' - 3 en 4 nov. in Terneuzen, 22 nov. in Sergen op Zoom, 12 jan. in Oosterhout, 3 'er 4 febr in Roosendaal, 31 maart in ireda, 20 mei in Etten-Leur itionale Reisopera: 'Faust' - 11 maart Breda iera Zuid: 'L'Elisir d'Amore' - 21 mei 1 Breda ilinka Koor - 17 dec. in Bergen op toom, 22 dec. in Terneuzen Opera Krakow: 'Carmen' - 21 maart in Terneuzen, 14 april in Bergen op Zoom De Ereprijs: 'Saint Louis Blues' - 24 en 25 maart in Breda Cosmic Illusion: Cambodia (the musical) 6 april in Breda, 11 april in Roosendaal, 02 april in Oosterhout Rlrkest Nieuw Ensemble: War Play - 13 smei in Breda Orkater: 'Relapsus' - 28 maart in Breda .Musical 'De Man van La Mancha' - 23 febr. in Roosendaal, 20 april in Etten-Leur, en 6 mei in Bergen op Zoom Fadaiko Ichiro -- 14 maart in Roosen- laa 14 april in Breda, 18 apnl in Terneu- :udio Laren: 'Vuur, lucht en aarde' - okt. in Breda isterdamse Bach Solisten - 21 maart Breda let Brabants Orkest: 'War Reguiem' - mei in Breda San Vayne - 9 dec. in Oosterhout, 18 febr in Terneuzen, 1 april in Roosendaal ima la Musica - 17 dec. in Oosterhout, 8 dec. in Etten-Leur, 4 jan. in Roosendaal van Zweden en Aldert Vermeulen 4 maart in Oosterhout looting Party - 11 maart in Terneuzen, IS maart in Oosterhout leans V - 28 en 29 april in Bergen op Zoom, 9 en 10 mei in Oosterhout Chris Hinze - 6 apnl in Roosendaal, 7 epr in Bergen op Zoom, 8 april in Ooster- hout, 9 aoril in Etten-Leur Willem Nijholt als Cole Porter: 'You're the Top' - 8 apnl in Etten-Leur, 20 april in lendaal, 26 april in Oosterhout, 8 mei 18 mei in Terneuzen itermezzo Group: 'Still Crazy' - 9 .maat in Etten-Leur, 20 mei in Breda Astrid Seriese -13 okt. in Breda Bans Visser Friends en Marian Rolle to 15 dec. in Breda, 23 dec. in Terneuzen, 111 maart in Bergen op Zoom, 30 maart in ttten-leur Wlarjorie Barnes Trio - 27 maart in ï'coa 1 april in Oosterhout Karin Bloemen, Adelheid Roosen, Leo- jiie Jansen e.a.: 'Niet gesnoeid' - 9 febr to Roosendaal, 14 april in Breda Karin Bloemen: 'La Bloemen' - 17 sept, to Bergen op Zoom, 20 okt. in Oosterhout, okt in Etten-Leur, 13 dec in Terneuzen Groot Niet Te Vermijden Dans/Show Orkest --15 dec. in Etten-Leur, 22 april in Sergen op Zoom, 5 en 6 mei in Breda (lob de Nijs: 'De duvel is oud' - 15 tort -n Etten-Leur, 15 mei in Breda Bootleg Beatles - 29 sept, in Etten-leur, i'5okt in Roosendaal Golden Earring: 'Unplugged 2' - 1 dec. Etten-leur, 28 dec. in Roosendaal, 3 jan. Bergen op Zoom, 24 april in Breda, 25 topnl m Terneuzen Eiuido Belcanto - 14 okt. in Terneuzen, 9 jan in Etten-Leur, 20 jan. in Bergen op oom |an Akkerman - 13 okt. in Etten-Leur, 28 pkt in Oosterhout, 19 nov. in Roosendaal Madeline Bell -- 15 nov. in Oosterhout, |17 nov. in Bergen op Zoom Rosenberg Trio -- 19 nov. in Bergen op loom, 21 jan. in Etten-Leur, 28 jan. in iterhout irjolijn Touw -- 6 jan. in Roosendaal [3 jan. in Bergen op Zoom, 4 febr. in 1 iterhout Ifiii (18 i Chris Nietvelt: „In Amsterdam wisten ze niet wat ze hoorden. Dat ik twaalf jaar lang op een nonnenschool had gezeten, een echte meisjesschool. De Orde van het Heilig Graf. FOTO KLAAS KOPPE Door Arnold Verplancke De Vlaamse actrice Chris Nietvelt (32) speelt komend seizoen twee hoofdrollen bij Het Zuidelijk Toneel. Sara in het drieënhalf uur durende Rijkemanshuis van Eugene O'Neill en Blanche in De tramlijn die begeerte heet van Tennessee Williams. Met een groot feest h'eeft ze afscheid genomen van Amsterdam en de gelijknamige toneelgroep daar. Ze werkt voortaan in Eindhoven en woont weer in haar geliefde Antwerpen. Zeker sinds haar onvergetelijke Lulu in 1989 behoort ze tot de sterren van een nieuwe toneelge neratie. Haar natuurlijke spel en tekstbehandeling vallen op. Haar geheim? Ze formuleert het een paar keer in het gesprek, namelijk als Dora van der Groen ter sprake komt, van wie ze de eerste jaren in haar toneeloplei ding les kreeg. Chris Nietvelt: „Dora wil dat mensen hun persoonlijkheid be waren, dat is hun kracht op het toneel. Ze maakt je ervan be wust hoe je, ieder voor zich, met je toneelpersonages moet om gaan. Haar rode draad is: een oprechte manier van spelen. Ge voelens moet je op een authen tieke manier naar buiten bren gen." Ze probeert de ultieme acteer- ervaring die ze tijdens de oplei ding onderging en die haar nog steeds leidt, in woorden te van gen, gezeten in een ouderwetse thee- en taartjeszaak in Antwer pen; roze kleedjes op de tafels, koperen lampjes aan de wanden. Dit burgermansdecor steekt schril af tegen het harde, kale, maar enerverende Rijkemans huis waarin ze de komende maanden avond aan avond staat. Het sluit wel aan bij het Turn hout waar ze haar jeugd door bracht. Schooluniform Ze lacht er zelf om: „In Amster dam wisten ze niet wat ze hoor den. Dat ik twaalf jaar lang op een nonnenschool had gezeten, een echte meisjesschool. De Orde van het Heilig Graf. Met een streng schooluniform, een grijze rok, een blauw wollen twinsetje. En toch ben ik er heel gelukkig geweest. Ik vond het volkomen normaal, ook nog toen ik acht tien was, dat we op de speel plaats rijen moesten vormen voordat we naar binnen moch ten. Ja, een ijzeren discipline, maar dat heb ik nooit zo erva ren. Het was een goede school. Ik zou mijn kinderen er zo naar toesturen." Via 'begeesterde' docenten kwam ze met toneelvoorstellin gen in aanraking. Ze wist niet eens dat er scholen voor beston den, maar dacht dat het beroep van vader op zoon over ging, zoals bij acrobaten. Ook haar familie vond het aanvankelijk maar een rare wereld 'waarin iedereen het met iedereen doet'. Via een omweg en de toneelop leiding van het Conservatorium in Antwerpen, belandde ze tien jaar geleden toch op het profes sionele podium. „En daarna is alles heel goed gegaan. Veel geluk, een dosis talent, de juiste mensen, de juis te plaatsen," zo simpel vat ze haar carrière samen. Die is te uitgebreid om op te sommen. Met als mijlpalen wellicht de omstreden Hamletmachine ne gen jaar geleden bij Het Zuide lijk Toneel, een gedenkwaardige Macbeth en de al gememoreerde Lulu beide in de regie van Ivo van Hove, Andromache, Penthe- silea en belangrijke montage voorstellingen bij Gerardjan Rijnders in Amsterdam. Naaktscène Over Sara, haar nieuwe persona ge in Rijkemanshuis, zegt ze dat die zoveel om haar man geeft dat ze héél ver gaat om hem voor zich te behouden. „Ze is bereid zichzelf weg te cijferen, uit op rechte liefde. Natuurlijk is ze hebzuchtig. Maar aan het eind wil ze hem echt uit liefde opge ven, liever dan hem krankzinnig te laten worden." Er zit een hevige naaktscène in de voorstelling. Nu is Chris Niet velt op het toneel wel vaker uit de kleren gegaan, maar hier pas seert ze een grens. „Natuurlijk is het echt gênant. Maar het is toch evident waar die scène voor staat! De man van Sara wil vlees, lust, geilheid. Zij geeft hem dat alles uit liefde, om haar man te hebben en te houden. Toen Ivo (de regisseur) er mee kwam, dacht ik: moet dat echt? Maar nu zou ik niet meer weten hoe het anders moet. Het is vlees dat op vlees slaat; aan alle gêne voorbij. In het begin van de repetities had ik er wel moeite mee, omdat er nog een basis van onderling vertrouwen moest groeien met de tegenspeler, met Warre Borgmans. Nu niet meer. Dat er publiek bij zit, maakt me niet uit. Waar ik wel tegenop zag was de eerste keer dat mijn vriend de scène zou zien tijdens een repetitie. Hij is de enige die weet wat wel en niet bij mij persoonlijk hoort. Hij kan zeg gen: dat doe je bij mij in bed ook. Maar hij reageerde heel goed. Hij ging naar Warre toe en zei heel vriendelijk: ik ben ja loers op je." Brieven Over de functie van toneel doet ze niet hoogdravend. „Toneel kan de wereld niet verbeteren. Dat is te hoog gegrepen. Maar als iemand na een week zegt: dat heeft nog lang in mijn kop geze ten, dan is dat een functie. Ik krijg ook wel eens brieven van mensen die na de voorstelling een besluit hebben genomen het aan- of uit te maken met een vriend. Soms is de functie ge woon, zoals bij een blijspel, de mensen een goed avondje-uit te bezorgen. En bij de montage voorstellingen van Gerardjan Rijnders is het de mensen te laten zien en horen wat er echt gebeurt in de werkelijkheid. Sommige teksten zijn lettèrlijk opgetekend in de tram of op straat." Op de vraag naar het verschil tussen de regisseurs Ivo en Ger ardjan weet ze bijna niet waar ze moet beginnen, zo'n wereld van verschil ervaart ze. „Ivo kan heel goed nuances in tekst en in emo ties aangeven. Hij apprecieert dezelfde authenticiteit in gevoe lens die wij hebben geleerd. Ger ardjan is met heel iets anders bezig. Die staat veel meer in het Amsterdamse leven, in een heel andere wereld. Ivo is heel rustig, die houdt van zijn huis, zijn vriend, vakantie, een goed boek. Gerardjan volgt alles, muziek, beeldende kunst, dans, film, de technische kant van het theater. Hij heeft geen privé-leven. Ivo gelooft in vrede en geluk. Ger ardjan houdt zich bezig met de keiharde realiteit, heeft een cy nisch wereldbeeld, de zwarte kanten van het leven intrigeren hem." Kinderen Waar plaatst ze zich zelf tussen die twee? Ontspannen lachend: „Ik geloof in vrede en geluk, net als Ivo. In Amsterdam ben ik in aanraking gekomen met alle mogelijke ex tremiteiten, ik schrik van niks meer, ik heb ook wel begrip voor Gerardjan. Maar mijn wereld is kleiner: huisje, boompje, beestje. Ik geloof geluk te kunnen vinden in het leven." Haar toekomstbeeld: „Kinderen. Ik wil de komende jaren graag kinderen. Het toneel is voor mij niet meer zo belangrijk als tien jaar geleden. Het komt niet meer op de eerste plaats." Na het gesprek loopt ze het toevallig wat druilerige Antwer pen in, op weg naar het huis dat ze net heeft gekocht en gaat opknappen. En toch loopt daar ook Lady Macbeth en Lulu en Penthesilea en Sara. En ik be twijfel of het waar is wat ze zegt: „Ach, dat heeft iedereen in es sentie in ziek.." 'Rijkemanhuis' van Het Zuidelijk Toneel is te zien in Stadsschouw burg Eindhoven (14, 16, 17 septem ber en 19 november), Schouwburg Tilburg (21 september!. De Maagd in Bergen op Zoom (12 oktober) en De Kring in Roosendaal (13 okto ber). plet van de Staatsopera van Tatar- wn: 'La Bayardère' - 17, 18 en 19 maart r Breda, 8 april in Bergen op Zoom tonny Janssen danst - 15 febr. in Üosterbout, 14 maart in Terneuzen, 17 pit in Roosendaal, 26 maart in Breda Keflex -14 dec. in Etten-Leur, 30 maart in Breda (ton. Ballet van Vlaanderen: 'La Fille I Gardèe' -13 april in Breda 8 Reixido en Arthur Rosenfeld - 20 21 april in Breda •husaku Takeuchi - 6 april in Ooster- jout, 28 april in Breda •iazzex - 28 jan. in Bergen op Zoom, 7 P' in Roosendaal, 11 maart in Ooster- E"2 mei in Breda Steel Gotcha - 17 mei in Breda 'De reis 2' -16 mei in Roosendaal, 9 "herdamse Dansgroep - 2 dec. in isterhout, 19 jan in Terneuzen Todans: 'Messiah' - 30 dec. in Bergen fPZoom, '4 jan. in Roosendaal, 27 jan. in Wrhout, 9 febr Etten-Leur ™i«oristisch Danstheater -- 2 febr. in Bosterhout, 26 maart in Etten-Leur j™rgot Nies - 14 maart in Breda p'ina Holla -16 maart in Breda Door onze redacteur Camiel Hamans Nederland theaterland is als het landschap. Overal dezelf de groene weiden, doorsne den door dezelfde slootjes en afgezet met dezelfde hekjes, allemaal geschilderd in het zelfde boerengroen. Gelijk vormig en eentonig. Wie naar de jaarprogramma's van de schouwburgen, concert zalen en kamermuziekkringen kijkt, begrijpt iets van dit ver wijt. Overal My Fair Lady met Paul van Vliet, The Sound of Motown, The Rosenberg Trio, Tineke Schouten, Marjolijn Touw, De Berini's, Het Dagboek van Anne Frank, Vera Beths, Anner Bijlsma, Jürgen Kus- smaul, Youp van 't Hek, Ronald Brautigam. La Bayadere, Shura Cherkassky, Viersen zusjes en Jordans Van Doeselaar. Of het publiek nu woont in Leiden, De venter of Tilburg, het wordt gro tendeels verlokt door dezelfde namen. Het komt door het monopolie van een paar grote impresario's, fluisteren de critici. Die pro grammeren in feite, niet de plaatselijke directeur of het ge meentelijk cultureel advies lichaam. De beschuldigende vin gers wijzen vooral in de richting van Jacques Senf en Jan van Waveren, twee bij voorkeur tus sen de coulissen opererende gi ganten. Op de achtergrond blij vende, zelden gefotografeerde zwijgzame machten. De een spe cialist op het gebied van theater, de ander met zijn Nederlands Impresariaat moloch in de ka mermuziek. Beiden zijn niet dol op publiciteit, alsof het klopt dat zij als wijlen prof. Romme bui ten de schijnwerpers en in het geheim aan de touwtjes trekken. Jacques Senf Partners houden kantoor in een statig patriciër- spand in de schaduw van de rustieke dorpskerk te Maasland, op een steenworp van de A20 tussen Rotterdam en Hoek van Holland. Van Waveren en zijn dames kijken uit op het Amster damse Stedelijk Museum. Bij Senf is het een en al efficiency dat blinkt, het Nederlands Im presariaat straalt chaos en gezel ligheid uit. Lege karnemelkkar- tonnetjes, rommelige stapels pa pier en een hond, genaamd me neer De Bruin, die aan de tele foondraden knabbelt. Toch zijn er overeenkomsten. Beiden, Senf en Van Waveren, lijken eerder zakenlui dan kardinalen van kunst en cultuur. Golden Earrings Jacques Senf, die grappend van zichzelf zegt bijna de lagere school afgemaakt te hebben, heeft vrijwel zijn hele leven doorgebracht tussen de arties ten. Op zijn 16e vertegenwoor digde hij 20 bandjes, nu op zijn 48e biedt hij jaarlijks 60 theater producties aan. Zijn eerste grote klapper was het managment van de Golden Earrings. Van Wave ren komt uit de bollen. Eerst als handelsreiziger, daarna met een eigen weinig succesvolle firma in Frankrijk. Na nog een tijd in de luchtbevrachting gezeten te heb ben en zelfs een eigen lucht vaartmaatschappijtje gehad te hebben, kwam hij in 1969 bij het zieltogende Nederlands Impresa riaat. Van Waveren verzon de formule van de koffieconcerten, een uit gelezen mogelijkheid om nieuw publiek te trekken en om Neder- lans talent en ensembles aan werk te helpen. Heel Nederland heeft nu zijn eigen series. Vaak met inbreng en financiële steun van het Nederlands Impresariaat geprogrammeerd. Nu hij op het punt staat zijn impresariaat aan de hem assisterende dames over te dragen - vorig jaar is hij 65 geworden - bemiddelt hij bij 2000 concerten. Een kwart daar van bestaat uit zondagochtend en zondagmiddagconcerten, de sherryseries. De formule is sim pel: minstens 2/3 van het hono rarium van de optredenden moet door de organisator zelf opge bracht worden. Het restant draagt het impresariaat als sub sidie bij. Verwijten Commerciële collegae is die staatssteun een doorn in het oog. Van Waveren doet hun op die manier oneerlijke concurrentie aan. Temidden van zijn paperas sen, glimlacht de goedmoedige reus vermoeid op de verwijten. Hij heeft eigenlijk geen zin meer om te reageren. Liever decla meert hij nog een keer zijn ver taling van Rilkes Herbsttag. Maar als het dan moet. Zijn opdracht is het Nederlands pro duct kwantitatief en kwalitatief te stimuleren en het Nederlandse kunstenaars mogelijk te maken een eerlijke boterham te verdie nen met hun werk. Dat laatste lukt nog nauwelijks, zelfs niet met subsidie. De ar tiesten worden voor hun optre dens door zijn steun weliswaar beter gehonoreerd, maar er zijn nog altijd te weinig concerten om van kamermuziek in Neder land te kunnen bestaan. En wat die oneigenlijke concurrentie be treft, twee dingen - 'ik ben nog van de generatie van Den Uyl' - de organisatoren kunnen zich door die rijksbijdrage hogere kwaliteit permitteren, daardoor komt er meer publiek en rinkelt de kassa luider. De kamermu- ziekkring kan zodoende meer concerten programmeren of zelfs de artiesten van collegae een hogere gage beiden. En zijn die commerciële impre sariaten nu werklijk geïnteres seerd in podiumbeurten in de winterse ochtendschemering van Acherafklapperadeel en Bom melskont? Jan van Waveren: „Daar blijkt niets van. Zij mikken op grote namen die ze zo duur mogelijk aan de man proberen te brengen. Hun doel is nooit kwantiteit. Wij hebben een boek vol musici en ensembles die we vertegenwoor digen, vaak niet eens exclusief. Wij hebben 1500 ingeschreven muzikanten en we doen 6000 verschillende uitbetalingen per jaar. Zij hebben een handjevol artiesten en die proberen ze voor zoveel mogelijk geld een paar keer te plaatsen. Zij spreken over topartiesten, alsof er in de muziekwereld ook zo iets als Topdrop is. Wij moeten om geen verlies te lijden minstens 150 concerten 'a raison van gemid deld zes en een half duizend gulden per medewerker omzet ten. Een puur commercieel colle ga haalt zijn neus 'op voor zo'n doorsnee gage. Voor zijn percen tage is dat niet interessant." Vervijfvoudigd „Ik durf de stelling aan dat de Nederlandse muziekwereld er alleen maar beter van geworden is dat wij met subsidie kunnen werken. Niet alleen is de werk gelegenheid enorm toegenomen - en daardoor ook voor door ons niet vertegenwoordigde kunste naars -, zijn de honoraria rede lijker geworden - ook voor wie niet met ons wil werken - maar is het aantal impresario's ver vijfvoudigd. Toen ik begon wa ren er vijf, nu 25. In feite profi teren ze van ons werk." „En dat we een monopolie heb ben, bestrijd ik ook. Ik bepaal niet wie ergens optreedt. Voor de subsidieregelingen is een heel se lectiecircus met onafhankelijke deskundigen Ingesteld en de plaatselijke kamermuziekkring kiest zelf uit het aanbod. Dat van ons en van anderen. Natuur lijk denken we mee, want we kennen de markt en we zullen altijd adviseren niet tegen de reactie van het publiek in te programmeren. Dus niet alleen modern idioom, dat kan alleen in De IJsbreker. En we hebben be reikt dat door de verbreding van de markt en het publiek het besef van kwaliteit gestegen is, bij de programmeurs, zowel als bij het publiek. Kon 25 jaar geleden het neefje van de plaatselijke wethouder nog ongestraft een stukje mee- blazen, nu is dat over. Het pu bliek weet wat kwaliteit is. In den beginne waren de podia woest en ledig. Toen kwam het Nederlands Impresariaat en werd het druk in de kleedka mers. Als wij er nu mee zouden moeten stoppen, valt er geen stilte meer. De kamermuziek in Nederland is nu een draak. Hak je een kop af, komen er zeven bij." Tevreden Wie de moeite neemt een paar plaatselijke programmeurs te vragen naar hun ervaringen, hoort hetzelfde. Niets dan prij zende woorden, geen gemor over monopoliepositie en dergelijke. Het Bredase bureau cultuur, een van de instellingen achter het regionale kamermuziekaanbod, is zeer tevreden. In Bergen op Zoom een zelfde geluid. Luud Heek, directeur van de schouw burg De Maagd die tot voor een paar jaar ook de kamermuziek organiseerde, heeft nimmer pro blemen of pressie ondervonden. „Er zijn plaatsen waar Van Wa veren gevraagd een hele serie koffieconcerten te programme ren en dan moet je niet zeuren, als de musici bijna allemaal uit zijn stal komen", stelt Heek. „Een goede directeur vraagt echter om suggesties en voorstel len. Daaruit stelt hij zijn eigen palet samen. Dat de kleuren daarvan niet volstrekt anders zijn als die van zijn buurman, spreekt vanzelf. Aanbod en markt lopen nu eenmaal niet zo vreselijk uiteen. Van enige druk of zelfs koppelverkoop heb ik nooit iets gemerkt. Ook niet bij Jacques Senf. Hij is natuurlijk een heel grote aanbie der, maar misbruik daarvan maakt hij nooit. En omdat hij zoveel in zijn pakket heeft, kan hij een kleine schouwburg die graag iets wil natuurlijk terwille zijn. Iets doen met de prijs, als hij met zo'n productie het grote geld al denkt te verdienen in een zaal als Carré. Hij is, in tegen stelling tot aanbieders van slechts een voorstelling, in staat een soort verevening toe te pas- De grote aanbieders van theatervoorstellingen blijven liever op de achtergrond. Hun producties moeten het doen. Zoals bijvoorbeeld 'De Gidsen', de komende zomerkomedie van Jacques Senf. FOTO GASTEL VAN KOELEMAN sen. Voor de kleinere theaters is dat alleen maar gunstig." Verkoper Jacques Senf bevestigt dit beeld. Hij kan niet als Jan van Waveren met subsidie werken, maar ver der is het verschil niet zo im mens. „Voor een goed begrip van het vak is het nodig eerst vast te stellen waarover we spreken. Er zijn drie soorten figuren op de achtergrond werkzaam: agenten, producenten en impresario's. Een agent vertegenwoordigt een artiest en probeert die te plaat sen in een productie. Van de Nederlandse Opera bijvoorbeeld of bij een symfonieorkest. Pro ducenten zijn de organisatori sche en financiële makers van een voorstelling. Een impresario gaat met die voorstellingen de boer op. Die voorstellingen kun nen van hemzelf zijn, dan is hij tevens producent, of van ande ren. Ik doe beide. Ik produceer een paar dingen zelf, maar ben in hoofdzaak verkoper van 25 verschillende producenten. Vaak niet exclusief." „Met het aanbod van al die pro ducenten, grotere maar ook een paar kleinere, maak ik een mooie fruitmand. Een beetje van dit, een beetje van dat en altijd van niveau. Daarmee reis ik alle schouwburgen af. Ik doe het nu dertig jaar en het grootste deel van die tijd speel ik in de eredi visie. De directeur weet dat ik verstand van zaken heb en altijd voor mijn produkten sta. Hij heeft met wat ik doe 75% sco ringskans. Ik moet ook wel, want ik ben zo goed als mijn laatste aanbieding. Ik ken de markt, landelijk, maar ook regionaal. Ik kan dus mee denken met zo'n man in Stads kanaal, Leiden of Cuyck. Samen met hem heb ik de markt opge bouwd. Ik weet uit mijn admini stratie wat het de afgelopen ja ren goed bij hem gedaan heeft, wat zijn technische mogelijkhe den zijn en hoe ver zijn polstok reikt. Ik kan hem dus met rede lijke kans op succes een op hem toegesneden aanbieding doen." „Er zijn schouwburgdirect'euren die met hun jaarprogrammering wachten tot Senf langs geweest is, want dan zien ze meteen het grootste pakket. Ik kan daar in komen, ik verkoop zo'n 60 pro ducties per jaar en haal daarmee een 3000 voorstellingen. Dat is een kwart van de markt." „Dat collegae wel eens jaloers daarop zijn, begrijp ik. Maar dat komt, omdat zij meer producent zijn dan impresario en dus een veel kleinere map voor te leggen hebben. Het verwijt dat ik de markt monopoliseer, lijkt me niet terecht. Anderen hebben de zelfde kansen. Ze moeten dan alleen ook bereid te zijn net als mijn vrouw en ik om dag en nacht te werken."

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1994 | | pagina 25