Theaterseizoen
'94-'95 met
veel variatie
'Veel mensen willen in het
theater terugvinden
wat ze op tv hebben gezien'
1
Wat is er
te doen
Wat is er
te doen
DE STEM
GIDS
-destem
Toneel
Cabaret,
kleinkunst
etc.
Muziek
Dans
VRIJDAG 16 SEPTEMBER 1994 ft]
De Appel: 'Zo eenvoudig is de liefde' --
11 mei in Breda
Plaza Futura: It's a business doing
pleasure with you' - 6 okt. in Breda
Delta: 'Goena-Goena' - 7 april in Breda
De Nieuw Amsterdam: 'Carmen 36' - 8
april in Breda
Malpertuis: 'Nora' - 10 jan. in Ooster
hout
Mechels Toneel: Andorra - 4 april in
Roosendaal, 7 april in Breda, 20 april in
Bergen op Zoom
Fred Delfgauw: 'Vorst aan de grond' -
30 okt. in Etten-Leur, 21 en 22 dec. in
Roosendaal, 6 april in Terneuzen en 11 mei
in Oosterhout
Alex d'Electrique: 'Cut up-Uppercut' -
'20 dec. in Etten-Leur
Mirjam Sternheim en Karla Wieringa:
'Helle kijkers' - 4 okt. in Roosendaal
Albanska Drama e.a.f'Peer Gynt meets
Baal' - 8 april in Roosendaal
Youp van 't Hek: 'Spelen met je leven'
-13,14,15,16 en 18 maart in Breda.
Herman Finkers -- 7 en 8 febr. in Ooster
hout, 31 maart en 1 april in Bergen op
Zoom, 25 t/m 29 april, 2 en 3 mei in Breda
Freek de Jonge - 24 okt. in Etten, 25 okt.
in Oosterhout, 11 febr. in Bergen op Zoom,
27 en 28 maart in Roosendaal, 16 mei in
Breda.
Tineke Schouten: 'All you need is lach'
- 11 nov. in Etten-Leur, 1 dec. in Roosen
daal, 21 en 22 maart in Breda, 11 april in
Bergen op Zoom, 13 en 14 april in Ooster
hout
Waardenberg De Jong: 'Naggelwauz'
- 25 en 26 okt. in Roosendaal, 3 nov. in
Etten-Leur, 8, 9 en 10 dec. in Bergen op
Zoom, 13 en 14 jan. in Oosterhout, 29
april in Terneuzen, 7,8 en 9 juni in Breda
Mini en Maxi - 1 en 2 december in
Bergen op Zoom, 12 en 13 jan. in Roosen
daal, 14 en 15 jan. in Etten-Leur, 19 en 20
jan. in Oosterhout, 20 en 21 april in Breda
Lenette van Dongen - 23 en 24 septem
ber in Breda, 14 oktober in Roosendaal, 29
nov. in Oosterhout, 28 april in Hulst
Jasperina de Jong - 2 febr. in Bergen op
Zoom, 18 maart in Roosendaal, 18 april in
Breda, 28 april in Oosterhout
Paul Haenen: 'Smakelijke voortzetting'
- 14 maart in Oosterhout, 2 mei in Bergen
op Zoom -
Harrie Jekkers: 'Met een goudvis naar
de zee' - 11 okt. in Bergen op Zoom, 18
okt. in Oosterhout, 24 nov. in Roosendaal
Jan Rot: 'Hard zingen in het donker' -
22 maart in Roosendaal, 31 mei in Breda
Bert Visscher - 9 maart in Roosendaal, 21
maart in Oosterhout, 21 april in Etten-Leur,
2 mei in Terneuzen, 2 en 3 juni in Breda
Justus van Oei en Maarten Wansink -
3 mei in Roosendaal, 8 mei in Breda
Hetty Heyting: 'Bloedlink' - 26 jan. in
Roosendaal
Hetty Heyting: 'De Gidsen' - 6 en 7 juni
in Breda
Mark Kingsford - 18 maart in Breda, 12
mei in Roosendaal
Kommil Foo: 'Plank' --1 okt: in Breda, 26
okt. in Terneuzen
Kommil Foo en Zindroom - 26 jan. in
Bergen op Zoom
Erna Sassen en Wiveke van Groningen
- 14 en 15 okt. in Breda, 16 dec. in
Etten-Leur en 21 febr. in Roosendaal
Rob van Houten, Teo Joling en Mark
Kingsford: 'Romeo Julia' - 21 en 22
okt.
Hans Teeuwen - 1, 2 en 3 nov. in Breda,
31 maart in Etten-Leur
Paul Clark - 19 okt. in Oosterhout, 4 nov.
in Breda, 28 jan. in Roosendaal
Pieter de Rijk - 5 nov. in Breda, 20 jan. in
Etten-Leur
De Dulle Roeckers - 12 nov. in Breda
Mark van de Veerdonk 18 en 19 nov.,
26 april
Marcel Boon - 9 dec. in Breda
Lebbis en Jansen - 9 nov. in Roosendaal,
14 dec. in Breda
André Manuel - 2 dec. in Etten-Leur, 26
en 27 dec. in Breda, 28 jan. in Terneuzen
Ajuinen en Look - 4 maart in Breda
Mars Teunisz - 22 en 23 maart in Breda,
16 nov. in Oosterhout
De Nieuwe Snaar - 12 jan. in Terneuzen,
17 jan. in Roosendaal, 21 jan. in Ooster-
hput, 22 febr. in Etten-Leur, 29 maart in
Breda
WACKO--18 april in Breda
De Berini's - 21 febr. in Bergen op Zoom,
7 april in Terneuzen, 19 april in Breda, 11
mei in Etten-Leur
Stuffed Puppet Theatre - 30 nov. in
Roosendaal, 16 maart in Oosterhout, 29
maart in Breda
Tom Oosterhuis --10 nov. in Oosterhout
Trio de Janeiro - 23 sept, in Etten-Leur, 3
dec. in Oosterhout
Hans Dorrestijn: 'Gesmolten ijsberen' -
25 april in Oosterhout, 13 mei in Roosen
daal
Reinder van der Naait - 26 jan. in
Oosterhout, 1 febr. in Roosendaal, 19 mei
in Bergen op Zoom
Marius Monkou --11 april in Oosterhout,
12 april in Roosendaal
Theo Maa'ssen - 20 april in Oosterhout
Niet Uit Het Raam - 6 okt. in Etten-Leur
Purper 10 - 20 okt. in Etten-Leur, 22 okt.
in Terneuzen
Diederik van Vleuten en Arie van der
Wulp: 'Andermans Eiland' - 21 okt. in
Etten-Leur i
Seth Gaaikema - '27 okt. in Etten-Leur, 1
nov. in Terneuzen
DeTypes --18 nov. in Etten-Leur
Bert Klunder en Mylou Frencken - 26
nov. in Terneuzen, 23 dec, in Roosendaal,
26 jan. in Etten-Leur
Kees Torn en Bert Dictus - 3 febr. in
Etten-Leur
Basterd -- 30 sept, in Roosendaal
Jaap Mulder -14 febr. in Roosendaal
Jeroen van Merwijk - 10 maart in
Bergen op Zoom, 28 april in Roosendaal
Van onze kunstredactie -
Vanavond gaat in Eindhoven
'Rijkemanshuis' van O'Neill
in première bij Het Zuidelijk
Toneel. Een indrukwekkend
drama over de neergang van
een 19e eeuwse Iers-Ameri
kaanse familie in de regie van
Ivo van Hove met Chris Niet-
velt, Warre Borgmans, Kate-
lijne Damen, Henk van Ul-
sen, Bart Siegers en Joop Do-
derer.
De Bredase liefhebbers van Het
Zuidelijk Toneel zullen elders
moeten gaan kijken, nu de grote
zaal van Concordia gesloten is,
in afwachting van de opening in
maart 1995 van het nieuwe
Chassétheater. Georganiseerd
busbezoek vanuit Breda op 13
oktober aan de voorstelling Rij
kemanshuis in schouwburg De
Kring in Roosendaal is mogelijk.
Verder kunnen de geïnteresseer
den in Rijkemanshuis ook op 21
september terecht in Tilburg en
12 oktober in Bergen op Zoom.
Het programma van de gesubsi
dieerde toneelgezelschappen
biedt een groot aanbod van be
langrijk toneel. Het Zuidelijk
Toneel speelt het komende sei
zoen behalve Rijkemanshuis ook:
Splendid's van Jean Genet, regie
Ivo van Hove; De tramlijn die
Verlangen heet van Tennessee
Williams, regie Van Hove; Phae
dra van Hugo Claus, regie Dora
van der Groen; Hoe en waarom
tekst en regie Ernst Braches.
Toneelgroep Amsterdam presen-
Hans Resting in 'Ilias' van
Toneelgroep Amsterdam. Van
uit Breda gaan bussen naar de
voorstellingen in het Amster
damse Transformatorhuis.
FOTO TONEELGROEP AMSTERDAM
teert: Ilias van Homerus, regie
Peter Oosthoek; Klaagliederen
van Jeremia, regie Gerardjan
Rijnders; Time of my life van
Alan Ayckbourn, regie Gijs de
Lange; Timon van Athene van
Shakespeare, regie Pierre Audi;
Ecstasy van Carla Mulder, regie
Gerardjan Rijnders en nog een
aantal, later bekend te maken
projecten. Het Bredase schouw
burgpubliek kan in december
georganiseerd (per bus) naar de
Ilias, de openingsvoorstelling
van het nieuwe onderkomen van
Toneelgroep Amsterdam, het
Transformatorhuis in Amster
dam-West.
Het Nationale Toneel komt het
seizoen 1994/1995 met: Het
evenwicht van Botho Strauss,
regie Hans Croiset; Britannicus
van Jean Racine, regie Ger Thijs;
Drenkelingen van Terry Jo
hnson, regie Paul Feld; Troïlus
en Cressida van Shakespeare, re
gie Johan Doesburg; De dood, de
duivel van Peter Turrini, regie
Doesburg; Dokters dilemma van
George Bernard Shaw, regie
Thijs; Antichambre van Jean-
Claude Brisville, regie Peter te
Nuyl; Eind goed, al goed van
Shakespear, regie Kim Zeegers.
Ro Theater brengt: Heartbreak
House van George Bernard
Shaw, regie George van Houts
en Leopold Witte; Wie is bang
voor Virgina Woolfvan Edward
Albee, regie Dirk Tanghe; Pi-
nokkio van Carlo Collodi, regie
Peter de Baan; Hecabe van Euri
pides, regie De Baan; Angels in
America van Tony Kushner, re
gie Guy Cassiers.
Theater van het Oosten: De mar
kies van Keith van Frank Wede-
kind, regie Leonard Frank; De
Troje Trilogie, tekst en regie
Koos Terpstra; Liefde en lippen
dienst van Marivaux, regie Jos
Groenier.
Noord Nederlands Toneel: Sui
ker van Hugo Claus, regie David
Amitin; Am Ziel van Thomas
Bernard, regie Lidy Six; Re
quiem voor een spion van Ge
orge Tabori, regie Evert de Ja
ger; Reidans van Arthur Schnit-
zler, regie Teuntje Klinkenberg;
Geloof, hoop en liefde van Ödön
von Horvarth, regie Albert Lub
bers; Une sale histoire van Jean
Eustache, regie Lubbers.
Toneelgroep De Appel: Het
weerzien van Botho Strauss, re
gie Aus Greidanus; Zo eenvoudig
is de liefde van Lars Norén, regie
Karst Woudstra; Dantons Dood
van Georg Büchner, regie Antoi-
ne Uitdehaag.
Art Pro: Ritter Dene Voss van
Thomas Bernhard, re
Strijards; Goldberg
van George Tabori, regie's?
ards.
De Nieuw Amsterdam: zeJ
zee vaarwel van Rejr
Arenas, regie Felix de Rooy
men 1936 naar Prosper Merj?
regie Robert Stan; El CimJ
van Hans Magnus Enzensbem
regie Rufus Collins (coproli
met Gaudeamus).
Vlaams
Vlaams toneel in Nederk
wordt gespeeld door De Tijd
ongergang van de Titanic
Enzensberger, regie Lucas vj
dervost; De sprookjes
Grimm, regie Vandervost
Agatha van Marguerite Du
regie Johan Van Assche.
Blauwe Maandag Compa»
O'Neill van Lars Norén, r
Luk Perceval; Zwak sterk
Jean-Marie Piemme, regie I
lippe Sireuil; Vrijen met die
tekst en regie Stany Crets.
Theater De Korre: De Ra/
van Flip Vanluchne, regie
De Moor; Legendes Flatnc3
van Charles de Coster,
De Moor.
Theater Antigone:
Solness van Ibsen, regie
Cornelissen.
Theater Theater: Een heel lei
in een uur. Of twee van Aug
Strinberg, regie Jappe Cl;
Een gemeenschap van schurf,
naar Kafka, regie Jappe Claesal
Pol Dehert.
De vrije producenten komen
o.a. De droom van een /landi
reiziger naar Arthur Miller, dJ
vreemde man van Robert
De kip die over de soep rtajl
naar Franz Pointl; Oleanm vd
David Mamet, De woonboot v®
Haye van der Heyden en fti|
dagboek van Anne Frank.
I VERVOLG VAN VOORPAGINA
Storend
Directeur Kievit is slecht te spreken
over de toenemende rumoerigheid bij
toneelvoorstellingen. Dat heeft vol
gens hem te maken met televisiepu
bliek dat, aangetrokken door de na
men van tv-acteurs, naar het theater
gaat maar daar eigenlijk niets te zoe
ken heeft. „Er wordt dan ontzettend
veel en storend gehoest. Die mensen
zitten gewoon keihard voor zich uit te
blaffen en zetten na de pauze hun
gesprek gewoon voort in de zaal. Toch
hoop je dat je ook die mensen een keer
met een produktie zodanig kunt grij
pen dat ze er stil van worden en de
volgende keer terugkomen zonder zich
te misdragen."
„Peter Smid van muziekcentrum Vre-
denburg in Utrecht heeft zo'n rumoe
rige zaal een keer via de microfoon
toegesproken: 'U heeft een record ge
broken wat hoesten en praten betreft,
nu kunt u na pauze het record stil zijn
breken.' Kievit vindt het een goede
grap. „Ook het te laat komen, kan je
effectief bestrijden door mensen niet
meer binnen te laten, zoals in de
Stopera in Amsterdam. Zover zou ik
overigens niet willen gaan want vaak
is er een serieuze reden voor. Wel kun
je mensen wijzen op de hinderlijk
heid."
„Het dankbaarste publiek dat ik de
laatste jaren uit een voorstelling heb
zien komen", aldus Kievit, „was bij
Mini Maxi. Geweldig als mensen je
gebouw opgetogen verlaten. Mijn
slechtste ervaring zal ik ook niet gauw
vergeten. Dat was met De Berini's die
een cabaretestafette afsloten. Ze wa
ren echt verschrikkelijk slecht en er
liepen na een kwartier al driehonderd
mensen weg. Meestal ga ik bij de
uitgang staan, maar nu durfde ik mij
niet te vertonen, zo vreselijk was het.
Later zijn ze, zoals iedereen weet, veel
beter geworden en heb ik ze weer in
De Kring geprogrammeerd."
Tegenvallers
Voor- en nabesprekingen bij literair
en klassiek toneel en dans worden in
Roosendaal hogelijk gewaardeerd. Het
Vlaamse David-fonds uit Essen ver
zorgt gratis nabesprekingen bij toneel,
die worden gegeven door de docent
Nederlands, Michel Thijs uit Gent. Ze
trekken altijd veel belangstelling en
hebben bijgedragen aan de toegeno
men belangstelling voor het 'moeilij
ker toneel' in de Roosendaals schouw
burg.
Toch blijven er natuurlijk tegenval
lers. Omdat regisseuse Dora van der
Groen, na het fenomenale succes van
Thyestes bij het Zuidelijk Toneel het
volgende seizoen inhoudelijk teleur
stelde met Abele Spelen, loopt de
voorverkoop voor Phaedra van dezelf
de regisseuse dit seizoen in Roosen
daal minder goed. „Theater blijft een
avontuur", zegt Leo Kievit, „waarvoor
je nooit pasklare formules kunt beden
ken. Het kan best zijn dat zo'n Phae
dra nu juist weer ontzettend goed
wordt. Je weet het nooit tevoren om
dat de voorstelling nog gemaakt moet
worden als hij al verkocht is."
Nieuwsgierig
In Breda zijn de verwachtingen hoog
gespannen in verband met de opening,
in maart 1995, van het nieuwe Chassé
Theater. „Het wordt misschien even
slikken voor het Bredase publiek om
dat men zo'n ouderwets gebouw ge
wend was, maar de nieuwsgierigheid
naar het nieuwe theater van Herman
Herzberger zal ongetwijfeld groot
zijn", zegt Bart van Mossel, hoofd
programmering, publiciteit en marke
ting van de Bredase schouwburg.
Volgens hem zal het publiek snel wen
nen. „Dat heeft muziekcentrum Vre-
denburg in Utrecht, ook van Herzber
ger, wel bewezen. Hoewel men er
gemakkelijk de weg kwijt raakt, voelt
men er zich toch thuis. Het is tegen de
verwachtingen in de best lopende pu-
bliekstent van Nederland geworden."
Bart van Mossel denkt dat het voorzie
ningen-niveau van het nieuwe, grote
theater heimwee naar het oude Con
cordia uitsluit. „De voorstellingen zul
len door de goede zichtlijnen veel
beter tot hun recht komen. Ik hoop dat
ook het geluid beter zal zijn want
daarover werd in Concordia erg veel
geklaagd, of het was te hard of te
zacht. Over de verstaanbaarheid van
de acteurs kwamen iedere avond bijna
klachten."
„Een dame die de Amerikaanse go
spelgroep The Five Blind Boys of
Alabama had bezocht, belde ons de
volgende dag op dat ze in de pauze
vertrokken was omdat het geluid zo
keihard was. 'Meneer', zei ze, 'u heeft
me de hemel beloofd, maar ik kreeg de
hel.' „Dat is de moeilijkheid met je
publiciteit", zegt Van Mossel. „Je moet
in je krantje balanceren tussen inhou
delijke objectiviteit en een wervende
stijl, die wel eens tot overdrijving kan
leiden. Bovendien lezen de meeste
mensen niet goed en dat kan heel
lastig zijn."
„Een grote groep mensen wil in het
theater terugvinden wat ze op televisie
hebben gezien, zoals de André van
Duin-revue. Ik denk dat we in de
toekomst dat uitgaanspubliek een veel
aantrekkelijker geheel kunnen bieden,
met het comfort van de grote zaal,
mooie foyers, en met de mogelijkheid
om, als ons brasserie-concept althans
gerealiseerd wordt, te eten vooraf of te
souperen na afloop."
„Mensen vinden het ook belangrijk als
zij in de pauze niet te lang in de rij
hoeven te staan voor de koffie. Niet
alleen de voorstelling moet deugen
maar de hele omgeving. Theater moet
toch een plek zijn waar je even in een
andere wereld kunt stappen en je
zorgen vergeten."
Chippendales
„Met onze enorme stoelencapaciteit
hopen we ook veel minder mensen
teleur te hoeven stellen bij populaire
voorstellingen. Dat was in Concordia
ieder seizoen weer raak", aldus Van
Mossel. „Mensen kregen het gevoel
van: we proberen het maar niet eens
meer want het is toch altijd uitver
kocht. Dit seizoen staat Herman Fin
kers zeven avonden achtereen in de
grote zaal met '1200 plaatsen. Dat
betekent 3500 mensen meer dan we in
Concordia kwijt hadden gekund."
Er zijn altijd mensen die artiesten
willen ontmoeten. Vooral het publiek
van René Froger en The Chippendales.
„Maar wij moeten hun privacy wel
beschermen", verzekert Van Mossel.
„Daarom vind ik het grapje dat archi
tect Herzberger heeft uitgehaald met
de artiestenfoyer wel pikant. Vanuit
de foyer kan het publiek daar van
bovenaf in kijken. Of de spelers dat
wel zo leuk vinden, is nog de vraag,
maar ze kunnen zich gelukkig uit het
zicht verwijderen."
Het publiek vertoont volgens Van
Mossel soms uitgesproken fangedrag.
„In Concordia hadden we een moeder
en dochter uit Tilburg die altijd een
bloemetje lieten klaarleggen voor An-
ne-Wil Blankers. Helemaal idolaat. In
de pauze of na de voorstelling maak
ten ze ook altijd een babbeltje met
haar. De dochter verzamelt alles wat
ze over de actrice kan vinden en wij
zorgden op haar verzoek meermalen
voor posters en foto's."
Knuffelen
De nieuwe directeur van De Nobelaer
in Etten-Leur, Gerard Hogeman, heeft
dit seizoen de publiciteit fors aange
pakt, met een complete krantenbijlage
over zijn programma. „Vooral om het
publiek uit Oudenbosch, Sprundel,
Rucphen en Prinsenbeek aan ons te
binden", antwoordt hij desgevraagd.
„Als we ook wat Bredaas publiek
meepikken nu daar de schouwburg (de
grote zaal, red.) een paar maanden
gesloten is, is dat mooi meegenomen.
Maar ons gaat het om publiek op de
lange termijn en Breda is niet blij
vend, dus dat heeft geen enkele zin."
De uit Dalfsen afkomstige Hogeman
heeft in Naaldwijk de afgelopen tien
jaar het cultureel centrum De Naald
uitgebouwd van een theatertje met
acht voorstellingen tot een theater met
80 produkties per jaar. „Wat wil het
publiek? Dat is een groeiproces dat je
via je programmering en voorlichting
kunt sturen"weet hij. „Iedereen heeft
in potentie behoefte aan theater maar
die blijft vaak manifest. Je moet het
publiek een beetje knuffelen en op
handen dragen door aan te bieden wat
het in eerste instantie wil zien. Gelei
delijk kun je dan duidelijk maken dat
er meer is dan alleen een Theater van
de Lach door ook moeilijker voorstel
lingen te programmeren."
„Teleurstellingen blijf je houden", al
dus Hogeman. „Mensen komen vaak
alleen op de naam af en zijn snel
ontgoocheld wanneer de voorstelling
tegenvalt. Ga dan maar eens uitleggen
waarom je zo'n voorstelling hebt laten
komen. Wanneer het publiek in de
verkeerde voorstelling belandt, bij
moderne dans bijvoorbeeld die het
niet begrijpt, raakt het meteen gede
motiveerd om terug te komen. Een
slechte voorstelling draagt heel nega
tief uit. Nieuw publiek dat een of twee
maal wordt teleurgesteld, kun je bijna
niet meer terugwinnen. Als je a|J
schouwburgdirectie goed ingebrirgerdI
bent in een plaats, kun je echte
inschatten wat jouw publiek wil."
Olievlek
Een gezellige ambiance, een gemoedel
lijke ontvangst, een leuk theatercaffI
en een goede parkeergelegenheid!
noemt Hogeman even belangrijk alil
succesvolle voorstellingen. „Wat dai|
betreft kan een schouwburg in i
kleine plaats extra meerwaarde hi
ben. Ook omdat je als directeur ai
spreekbaar bent. Ik heb graag dat de
mensen tegen me zeggen als het r
was."
„Dat is beter dan dat het zich tijd
de voorstelling onrustig gaat zitten I
gedragen. Dat werkt als een olievlek.
Ik heb het gemerkt bij De vrouw t
de zanger waarbij het publiek alleen
voor Brigitte Kaandorp was j
Het zat daar met compleet andere
verwachtingen dan werden
Er groeide een negatieve spanning dit
niet meer in de hand te houden was.e
werd zelfs hardop kritiek
Misschien dat het Brabantse
iets minder direct reageert; dat kan ik
nog niet beoordelen."
„Iedereen heeft zo zijn eigen verwach-1
tingspatroon en dat is nu eenmaal een
onbeheersbare factor", stelt 1
„Bij een optreden van Youp van 't Hek I
in Naaldwijk liep een bekende Neder-1
lander, iemand van wie je het niet zou
verwachten, al na een kwartier t
Hij was gechoqueerd. Een ontwikkeld I
man die weet wat er in de wereld te I
koop is. Maar hij had een bepaalc I
beeld van Youp dat niet meer klopte, I
omdat hij hem al een paar jaar niet
meer had gezien.
„Hans Dorrestijn raakte een keer com-1
pleet van de kook door het hinderlijke
gedrag van een grote, dikke man c
eerste rij, die op de verkeerde momen-1
ten lachte en applaudiseerde. Ook I
Paul de Beeuw is daar heel gevoelig
voor. Het dankbaarste publiek
kinderen tijdens een kindervoorstel-
ling. Die kunnen nog helemaal opga
in een voorstelling, zich volledig t
sluiten en ademloos geboeid zijn. Die I
weten ook feilloos aan te geven wat ze
mooi of leuk hebben gevonden."
iuy Fair Lady' - 8, 9 en 10 dec. in
Roosendaal. 23 t/m 28 maart in Breda
'The Sound of Motown' - 8 en 9 nov. in
Uroen op Zoom, 22 en 23 nov., 4 en 5
ifebr in Etten-Leur, 3 en 4 maart in
ERoosendaal, 5 t/m 8 april in Breda
T'jjj/illeke - de Musical' - 7 en 8 maart in
Etten-Leur, 18 maart In Terneuzen, 25 t/m
\n april in Breda
'Happy days are here again - 11 okt. in
j Oosterhout, 15 okt, in Terneuzen, 18 mei
tin Bergen op Zoom
I Peking Opera - 28 sept, in Roosendaal,
11 okt. in Terneuzen, 20 okt. in Bergen op
*Zoom
Jkon. Ballet van Vlaanderen: musical
WChess' - 2 en 3 nov. in Roosendaal
- Kon. Filharmonisch Orkest van Vlaan
deren speelt Prokoviev - 11 maart in
j, Roosendaal
Hoofdstad Operette: 'Die Lustige Wit-
we' - 3 en 4 nov. in Terneuzen, 22 nov. in
Bergen op Zoom, 12 jan. in Oosterhout, 3
'en 4 febr. in Roosendaal, 31 maart in
Veda, 20 mei in Etten-Leur
lationale Reisopera: 'Faust' - 11 maart
n Breda
pera Zuid: 'L'Elisir d'Amore' - 21 mei
i Breda
jBlinka Koor -- 17 dec. in Bergen op
Toom, 22 dec. in Terneuzen
Opera Krakow: 'Carmen' - 21 maart In
Terneuzen, 14 april in Bergen op Zoom
De Ereprijs: 'Saint Louis Blues' - 24 en
25 maart in Breda
:Cosmic Illusion: Cambodia (the musical)
L 6 april in Breda, 11 april in Roosendaal,
:,12 april in Oosterhout
jferkest Nieuw Ensemble: War Play - 13
smei in Breda
Orkater: 'Relapsus' - 28 maart in Breda
«Musical 'De Man van La Mancha' - 23
febr. in Roosendaal, 20 april in Etten-Leur,
5 en 6 mei in Bergen op Zoom
Nadaiko Ichiro - 14 maart in Roosen-
laal, 14 april in Breda, 18 april in Terneu-
in
udio Laren: 'Vuur, lucht en aarde'
10 okt. in Breda
isterdamse Bach Solisten - 21 maart
Breda
it Brabants Orkest: 'War Reguiem' -
mei in Breda
in Vayne - 9 dec. in Oosterhout, 18
febr. in Terneuzen, 1 april in Roosendaal
•prima la Musica - 17 dec. in Oosterhout,
818 dec. in Etten-Leur, 4 jan. in Roosendaal
Jlaap van Zweden en Aldert Vermeulen
4 maart in Oosterhout
looting Party - 11 maart in Terneuzen,
$9 maart in Oosterhout
Jeans V - 28 en 29 april in Bergen op
Toom, 9 en 10 mei in Oosterhout
Chris Hinze - 6 april in Roosendaal, 7
april in Bergen op Zoom, 8 april in Ooster-
hout, 9 april in Etten-Leur
Willem Nijholt als Cole Porter: 'You're
ithe Top' - 8 april in Etten-Leur, 20 april in
loosendaal, 26 april in Oosterhout, 8 mei
Breda, 18 mei in Terneuzen
itermezzo Group: 'Still Crazy' -
jtnaart in Etten-Leur, 20 mei in Breda
Astrid Seriese -13 okt. in Breda
Hans Visser Friends en Marian Rolle
15 dec, in Breda, 23 dec. in Terneuzen,
(•11 maart in Bergen op Zoom, 30 maart in
Itten-Leur
Warjorie Barnes Trio - 27 maart in
Ireda, 1 april in Oosterhout
•Karin Bloemen, Adelheid Roosen, Leo-
ihie Jansen e.a.: 'Niet gesnoeid' - 9 febr.
iln Roosendaal, 14 april in Breda
Karin Bloemen: 'La Bloemen' - 17 sept.
|n Bergen op Zoom, 20 okt. in Oosterhout,
|l okt. in Etten-Leur, 13 dec. in Terneuzen
Groot Niet Te Vermijden Dans/Show
fcrkest - 15 dec. in Etten-Leur, 22 april in
'Bergen op Zoom, 5 en 6 mei in Breda
Jiob de Nijs: 'De duvel is oud' - 15
'tnaart in Etten-Leur, 15 mei in Breda
Bootleg Beatles - 29 sept. in Etten-leur,
115 okt. in Roosendaal
'Golden Earring: 'Unplugged 2' - 1 dec.
in Etten-Leur, 28 dec. in Roosendaal, 3 jan.
n Bergen op Zoom, 24 april in Breda, 25
ipril in Terneuzen
jGuido Belcanto - 14 okt. in Terneuzen,
!)9 jan. in Etten-Leur, 20 jan. in Bergen op
|oom
Jan Akkerman - 13 okt. in Etten-Leur, 28
jtkt. in Oosterhout, 19 nov. in Roosendaal
[Madeline Bell - 15 nov. in Oosterhout,
97 nov. in Bergen op Zoom
Rosenberg Trio - 19 nov. in Bergen op
Zoom, 21 jan. in Etten-Leur, 28 jan. in
posterhout
ÉVIarjolijn Touw - 6 jan. in Roosendaal,
§3 jan in Bergen op Zoom, 4 febr. in
posterhout
pallet van de Staatsopera van Tatar-
ptan: 'La Bayardère' - 17, 18 en 15
maart in Breda, 8 april in Bergen op Zoom
Conny Janssen danst - 15 febr. ir
fiosterhout, 14 maart in Terneuzen, 11
fhaart in Roosendaal, 26 maart in Breda
Reflex -14 dec. in Etten-Leur, 30 maart ir
Breda
Ion. Ballet van Vlaanderen: 'La Fillc
Wal Gardée' - 13 april in Breda
Ana Reixido en Arthur Rosenfeld - 2(
|n 21 april in Breda
Shusaku Takeuchi - 6 april in Ooster
fout, 28 april in Breda
Bjazzex - 28 jan. in Bergen op Zoom,
Nbr. in Roosendaal, 11 maart in Ooster
pout, 2 mei in Breda
Blok Steel Gotcha -17 mei in Breda
HAZ: 'De reis 2' - 16 mei in Roosendaal,
juni in Breda
Rotterdamse Dansgroep - 2 dec.
Posterhout. 19 jan. in Terneuzen
Wtrodans: 'Messiah' - 30 dec. in Berge
PP Zoom, 14 jan. in Roosendaal, 27 jan.
Posterhout, 9 febr, Etten-Leur
rolkoristisch Danstheater - 2 febr
Posterhout, 26 maart in Etten-Leur
Jlargot Nies - 14 maart in Breda
[Sarina Holla - 16 maart in Breda
Leo Kievit (Roosendaal)
FOTO DE STEM/DICK DE BOER
Yolanda Mergler Terneuzen
FOTO WIM KOOYMAN
Bart van Mossel (Breda)
FOTO DE STEM/JOHAN VAN GURP
Gerry Blaauw (Oosterhout)
FOTO DE STEM/JOHAN VAN GURP
Gerard Hogeman (Etten-Leur)
FOTO DE STEM/ BEN STEFFEN