Theaterseizoen '94-'95 met veel variatie 'Veel mensen willen in het theater terugvinden wat ze op tv hebben gezien' 1 Wat is er te doen Wat is er te doen DE STEM GIDS -destem Toneel Cabaret, kleinkunst etc. Muziek Dans VRIJDAG 16 SEPTEMBER 1994 ft] De Appel: 'Zo eenvoudig is de liefde' -- 11 mei in Breda Plaza Futura: It's a business doing pleasure with you' - 6 okt. in Breda Delta: 'Goena-Goena' - 7 april in Breda De Nieuw Amsterdam: 'Carmen 36' - 8 april in Breda Malpertuis: 'Nora' - 10 jan. in Ooster hout Mechels Toneel: Andorra - 4 april in Roosendaal, 7 april in Breda, 20 april in Bergen op Zoom Fred Delfgauw: 'Vorst aan de grond' - 30 okt. in Etten-Leur, 21 en 22 dec. in Roosendaal, 6 april in Terneuzen en 11 mei in Oosterhout Alex d'Electrique: 'Cut up-Uppercut' - '20 dec. in Etten-Leur Mirjam Sternheim en Karla Wieringa: 'Helle kijkers' - 4 okt. in Roosendaal Albanska Drama e.a.f'Peer Gynt meets Baal' - 8 april in Roosendaal Youp van 't Hek: 'Spelen met je leven' -13,14,15,16 en 18 maart in Breda. Herman Finkers -- 7 en 8 febr. in Ooster hout, 31 maart en 1 april in Bergen op Zoom, 25 t/m 29 april, 2 en 3 mei in Breda Freek de Jonge - 24 okt. in Etten, 25 okt. in Oosterhout, 11 febr. in Bergen op Zoom, 27 en 28 maart in Roosendaal, 16 mei in Breda. Tineke Schouten: 'All you need is lach' - 11 nov. in Etten-Leur, 1 dec. in Roosen daal, 21 en 22 maart in Breda, 11 april in Bergen op Zoom, 13 en 14 april in Ooster hout Waardenberg De Jong: 'Naggelwauz' - 25 en 26 okt. in Roosendaal, 3 nov. in Etten-Leur, 8, 9 en 10 dec. in Bergen op Zoom, 13 en 14 jan. in Oosterhout, 29 april in Terneuzen, 7,8 en 9 juni in Breda Mini en Maxi - 1 en 2 december in Bergen op Zoom, 12 en 13 jan. in Roosen daal, 14 en 15 jan. in Etten-Leur, 19 en 20 jan. in Oosterhout, 20 en 21 april in Breda Lenette van Dongen - 23 en 24 septem ber in Breda, 14 oktober in Roosendaal, 29 nov. in Oosterhout, 28 april in Hulst Jasperina de Jong - 2 febr. in Bergen op Zoom, 18 maart in Roosendaal, 18 april in Breda, 28 april in Oosterhout Paul Haenen: 'Smakelijke voortzetting' - 14 maart in Oosterhout, 2 mei in Bergen op Zoom - Harrie Jekkers: 'Met een goudvis naar de zee' - 11 okt. in Bergen op Zoom, 18 okt. in Oosterhout, 24 nov. in Roosendaal Jan Rot: 'Hard zingen in het donker' - 22 maart in Roosendaal, 31 mei in Breda Bert Visscher - 9 maart in Roosendaal, 21 maart in Oosterhout, 21 april in Etten-Leur, 2 mei in Terneuzen, 2 en 3 juni in Breda Justus van Oei en Maarten Wansink - 3 mei in Roosendaal, 8 mei in Breda Hetty Heyting: 'Bloedlink' - 26 jan. in Roosendaal Hetty Heyting: 'De Gidsen' - 6 en 7 juni in Breda Mark Kingsford - 18 maart in Breda, 12 mei in Roosendaal Kommil Foo: 'Plank' --1 okt: in Breda, 26 okt. in Terneuzen Kommil Foo en Zindroom - 26 jan. in Bergen op Zoom Erna Sassen en Wiveke van Groningen - 14 en 15 okt. in Breda, 16 dec. in Etten-Leur en 21 febr. in Roosendaal Rob van Houten, Teo Joling en Mark Kingsford: 'Romeo Julia' - 21 en 22 okt. Hans Teeuwen - 1, 2 en 3 nov. in Breda, 31 maart in Etten-Leur Paul Clark - 19 okt. in Oosterhout, 4 nov. in Breda, 28 jan. in Roosendaal Pieter de Rijk - 5 nov. in Breda, 20 jan. in Etten-Leur De Dulle Roeckers - 12 nov. in Breda Mark van de Veerdonk 18 en 19 nov., 26 april Marcel Boon - 9 dec. in Breda Lebbis en Jansen - 9 nov. in Roosendaal, 14 dec. in Breda André Manuel - 2 dec. in Etten-Leur, 26 en 27 dec. in Breda, 28 jan. in Terneuzen Ajuinen en Look - 4 maart in Breda Mars Teunisz - 22 en 23 maart in Breda, 16 nov. in Oosterhout De Nieuwe Snaar - 12 jan. in Terneuzen, 17 jan. in Roosendaal, 21 jan. in Ooster- hput, 22 febr. in Etten-Leur, 29 maart in Breda WACKO--18 april in Breda De Berini's - 21 febr. in Bergen op Zoom, 7 april in Terneuzen, 19 april in Breda, 11 mei in Etten-Leur Stuffed Puppet Theatre - 30 nov. in Roosendaal, 16 maart in Oosterhout, 29 maart in Breda Tom Oosterhuis --10 nov. in Oosterhout Trio de Janeiro - 23 sept, in Etten-Leur, 3 dec. in Oosterhout Hans Dorrestijn: 'Gesmolten ijsberen' - 25 april in Oosterhout, 13 mei in Roosen daal Reinder van der Naait - 26 jan. in Oosterhout, 1 febr. in Roosendaal, 19 mei in Bergen op Zoom Marius Monkou --11 april in Oosterhout, 12 april in Roosendaal Theo Maa'ssen - 20 april in Oosterhout Niet Uit Het Raam - 6 okt. in Etten-Leur Purper 10 - 20 okt. in Etten-Leur, 22 okt. in Terneuzen Diederik van Vleuten en Arie van der Wulp: 'Andermans Eiland' - 21 okt. in Etten-Leur i Seth Gaaikema - '27 okt. in Etten-Leur, 1 nov. in Terneuzen DeTypes --18 nov. in Etten-Leur Bert Klunder en Mylou Frencken - 26 nov. in Terneuzen, 23 dec, in Roosendaal, 26 jan. in Etten-Leur Kees Torn en Bert Dictus - 3 febr. in Etten-Leur Basterd -- 30 sept, in Roosendaal Jaap Mulder -14 febr. in Roosendaal Jeroen van Merwijk - 10 maart in Bergen op Zoom, 28 april in Roosendaal Van onze kunstredactie - Vanavond gaat in Eindhoven 'Rijkemanshuis' van O'Neill in première bij Het Zuidelijk Toneel. Een indrukwekkend drama over de neergang van een 19e eeuwse Iers-Ameri kaanse familie in de regie van Ivo van Hove met Chris Niet- velt, Warre Borgmans, Kate- lijne Damen, Henk van Ul- sen, Bart Siegers en Joop Do- derer. De Bredase liefhebbers van Het Zuidelijk Toneel zullen elders moeten gaan kijken, nu de grote zaal van Concordia gesloten is, in afwachting van de opening in maart 1995 van het nieuwe Chassétheater. Georganiseerd busbezoek vanuit Breda op 13 oktober aan de voorstelling Rij kemanshuis in schouwburg De Kring in Roosendaal is mogelijk. Verder kunnen de geïnteresseer den in Rijkemanshuis ook op 21 september terecht in Tilburg en 12 oktober in Bergen op Zoom. Het programma van de gesubsi dieerde toneelgezelschappen biedt een groot aanbod van be langrijk toneel. Het Zuidelijk Toneel speelt het komende sei zoen behalve Rijkemanshuis ook: Splendid's van Jean Genet, regie Ivo van Hove; De tramlijn die Verlangen heet van Tennessee Williams, regie Van Hove; Phae dra van Hugo Claus, regie Dora van der Groen; Hoe en waarom tekst en regie Ernst Braches. Toneelgroep Amsterdam presen- Hans Resting in 'Ilias' van Toneelgroep Amsterdam. Van uit Breda gaan bussen naar de voorstellingen in het Amster damse Transformatorhuis. FOTO TONEELGROEP AMSTERDAM teert: Ilias van Homerus, regie Peter Oosthoek; Klaagliederen van Jeremia, regie Gerardjan Rijnders; Time of my life van Alan Ayckbourn, regie Gijs de Lange; Timon van Athene van Shakespeare, regie Pierre Audi; Ecstasy van Carla Mulder, regie Gerardjan Rijnders en nog een aantal, later bekend te maken projecten. Het Bredase schouw burgpubliek kan in december georganiseerd (per bus) naar de Ilias, de openingsvoorstelling van het nieuwe onderkomen van Toneelgroep Amsterdam, het Transformatorhuis in Amster dam-West. Het Nationale Toneel komt het seizoen 1994/1995 met: Het evenwicht van Botho Strauss, regie Hans Croiset; Britannicus van Jean Racine, regie Ger Thijs; Drenkelingen van Terry Jo hnson, regie Paul Feld; Troïlus en Cressida van Shakespeare, re gie Johan Doesburg; De dood, de duivel van Peter Turrini, regie Doesburg; Dokters dilemma van George Bernard Shaw, regie Thijs; Antichambre van Jean- Claude Brisville, regie Peter te Nuyl; Eind goed, al goed van Shakespear, regie Kim Zeegers. Ro Theater brengt: Heartbreak House van George Bernard Shaw, regie George van Houts en Leopold Witte; Wie is bang voor Virgina Woolfvan Edward Albee, regie Dirk Tanghe; Pi- nokkio van Carlo Collodi, regie Peter de Baan; Hecabe van Euri pides, regie De Baan; Angels in America van Tony Kushner, re gie Guy Cassiers. Theater van het Oosten: De mar kies van Keith van Frank Wede- kind, regie Leonard Frank; De Troje Trilogie, tekst en regie Koos Terpstra; Liefde en lippen dienst van Marivaux, regie Jos Groenier. Noord Nederlands Toneel: Sui ker van Hugo Claus, regie David Amitin; Am Ziel van Thomas Bernard, regie Lidy Six; Re quiem voor een spion van Ge orge Tabori, regie Evert de Ja ger; Reidans van Arthur Schnit- zler, regie Teuntje Klinkenberg; Geloof, hoop en liefde van Ödön von Horvarth, regie Albert Lub bers; Une sale histoire van Jean Eustache, regie Lubbers. Toneelgroep De Appel: Het weerzien van Botho Strauss, re gie Aus Greidanus; Zo eenvoudig is de liefde van Lars Norén, regie Karst Woudstra; Dantons Dood van Georg Büchner, regie Antoi- ne Uitdehaag. Art Pro: Ritter Dene Voss van Thomas Bernhard, re Strijards; Goldberg van George Tabori, regie's? ards. De Nieuw Amsterdam: zeJ zee vaarwel van Rejr Arenas, regie Felix de Rooy men 1936 naar Prosper Merj? regie Robert Stan; El CimJ van Hans Magnus Enzensbem regie Rufus Collins (coproli met Gaudeamus). Vlaams Vlaams toneel in Nederk wordt gespeeld door De Tijd ongergang van de Titanic Enzensberger, regie Lucas vj dervost; De sprookjes Grimm, regie Vandervost Agatha van Marguerite Du regie Johan Van Assche. Blauwe Maandag Compa» O'Neill van Lars Norén, r Luk Perceval; Zwak sterk Jean-Marie Piemme, regie I lippe Sireuil; Vrijen met die tekst en regie Stany Crets. Theater De Korre: De Ra/ van Flip Vanluchne, regie De Moor; Legendes Flatnc3 van Charles de Coster, De Moor. Theater Antigone: Solness van Ibsen, regie Cornelissen. Theater Theater: Een heel lei in een uur. Of twee van Aug Strinberg, regie Jappe Cl; Een gemeenschap van schurf, naar Kafka, regie Jappe Claesal Pol Dehert. De vrije producenten komen o.a. De droom van een /landi reiziger naar Arthur Miller, dJ vreemde man van Robert De kip die over de soep rtajl naar Franz Pointl; Oleanm vd David Mamet, De woonboot v® Haye van der Heyden en fti| dagboek van Anne Frank. I VERVOLG VAN VOORPAGINA Storend Directeur Kievit is slecht te spreken over de toenemende rumoerigheid bij toneelvoorstellingen. Dat heeft vol gens hem te maken met televisiepu bliek dat, aangetrokken door de na men van tv-acteurs, naar het theater gaat maar daar eigenlijk niets te zoe ken heeft. „Er wordt dan ontzettend veel en storend gehoest. Die mensen zitten gewoon keihard voor zich uit te blaffen en zetten na de pauze hun gesprek gewoon voort in de zaal. Toch hoop je dat je ook die mensen een keer met een produktie zodanig kunt grij pen dat ze er stil van worden en de volgende keer terugkomen zonder zich te misdragen." „Peter Smid van muziekcentrum Vre- denburg in Utrecht heeft zo'n rumoe rige zaal een keer via de microfoon toegesproken: 'U heeft een record ge broken wat hoesten en praten betreft, nu kunt u na pauze het record stil zijn breken.' Kievit vindt het een goede grap. „Ook het te laat komen, kan je effectief bestrijden door mensen niet meer binnen te laten, zoals in de Stopera in Amsterdam. Zover zou ik overigens niet willen gaan want vaak is er een serieuze reden voor. Wel kun je mensen wijzen op de hinderlijk heid." „Het dankbaarste publiek dat ik de laatste jaren uit een voorstelling heb zien komen", aldus Kievit, „was bij Mini Maxi. Geweldig als mensen je gebouw opgetogen verlaten. Mijn slechtste ervaring zal ik ook niet gauw vergeten. Dat was met De Berini's die een cabaretestafette afsloten. Ze wa ren echt verschrikkelijk slecht en er liepen na een kwartier al driehonderd mensen weg. Meestal ga ik bij de uitgang staan, maar nu durfde ik mij niet te vertonen, zo vreselijk was het. Later zijn ze, zoals iedereen weet, veel beter geworden en heb ik ze weer in De Kring geprogrammeerd." Tegenvallers Voor- en nabesprekingen bij literair en klassiek toneel en dans worden in Roosendaal hogelijk gewaardeerd. Het Vlaamse David-fonds uit Essen ver zorgt gratis nabesprekingen bij toneel, die worden gegeven door de docent Nederlands, Michel Thijs uit Gent. Ze trekken altijd veel belangstelling en hebben bijgedragen aan de toegeno men belangstelling voor het 'moeilij ker toneel' in de Roosendaals schouw burg. Toch blijven er natuurlijk tegenval lers. Omdat regisseuse Dora van der Groen, na het fenomenale succes van Thyestes bij het Zuidelijk Toneel het volgende seizoen inhoudelijk teleur stelde met Abele Spelen, loopt de voorverkoop voor Phaedra van dezelf de regisseuse dit seizoen in Roosen daal minder goed. „Theater blijft een avontuur", zegt Leo Kievit, „waarvoor je nooit pasklare formules kunt beden ken. Het kan best zijn dat zo'n Phae dra nu juist weer ontzettend goed wordt. Je weet het nooit tevoren om dat de voorstelling nog gemaakt moet worden als hij al verkocht is." Nieuwsgierig In Breda zijn de verwachtingen hoog gespannen in verband met de opening, in maart 1995, van het nieuwe Chassé Theater. „Het wordt misschien even slikken voor het Bredase publiek om dat men zo'n ouderwets gebouw ge wend was, maar de nieuwsgierigheid naar het nieuwe theater van Herman Herzberger zal ongetwijfeld groot zijn", zegt Bart van Mossel, hoofd programmering, publiciteit en marke ting van de Bredase schouwburg. Volgens hem zal het publiek snel wen nen. „Dat heeft muziekcentrum Vre- denburg in Utrecht, ook van Herzber ger, wel bewezen. Hoewel men er gemakkelijk de weg kwijt raakt, voelt men er zich toch thuis. Het is tegen de verwachtingen in de best lopende pu- bliekstent van Nederland geworden." Bart van Mossel denkt dat het voorzie ningen-niveau van het nieuwe, grote theater heimwee naar het oude Con cordia uitsluit. „De voorstellingen zul len door de goede zichtlijnen veel beter tot hun recht komen. Ik hoop dat ook het geluid beter zal zijn want daarover werd in Concordia erg veel geklaagd, of het was te hard of te zacht. Over de verstaanbaarheid van de acteurs kwamen iedere avond bijna klachten." „Een dame die de Amerikaanse go spelgroep The Five Blind Boys of Alabama had bezocht, belde ons de volgende dag op dat ze in de pauze vertrokken was omdat het geluid zo keihard was. 'Meneer', zei ze, 'u heeft me de hemel beloofd, maar ik kreeg de hel.' „Dat is de moeilijkheid met je publiciteit", zegt Van Mossel. „Je moet in je krantje balanceren tussen inhou delijke objectiviteit en een wervende stijl, die wel eens tot overdrijving kan leiden. Bovendien lezen de meeste mensen niet goed en dat kan heel lastig zijn." „Een grote groep mensen wil in het theater terugvinden wat ze op televisie hebben gezien, zoals de André van Duin-revue. Ik denk dat we in de toekomst dat uitgaanspubliek een veel aantrekkelijker geheel kunnen bieden, met het comfort van de grote zaal, mooie foyers, en met de mogelijkheid om, als ons brasserie-concept althans gerealiseerd wordt, te eten vooraf of te souperen na afloop." „Mensen vinden het ook belangrijk als zij in de pauze niet te lang in de rij hoeven te staan voor de koffie. Niet alleen de voorstelling moet deugen maar de hele omgeving. Theater moet toch een plek zijn waar je even in een andere wereld kunt stappen en je zorgen vergeten." Chippendales „Met onze enorme stoelencapaciteit hopen we ook veel minder mensen teleur te hoeven stellen bij populaire voorstellingen. Dat was in Concordia ieder seizoen weer raak", aldus Van Mossel. „Mensen kregen het gevoel van: we proberen het maar niet eens meer want het is toch altijd uitver kocht. Dit seizoen staat Herman Fin kers zeven avonden achtereen in de grote zaal met '1200 plaatsen. Dat betekent 3500 mensen meer dan we in Concordia kwijt hadden gekund." Er zijn altijd mensen die artiesten willen ontmoeten. Vooral het publiek van René Froger en The Chippendales. „Maar wij moeten hun privacy wel beschermen", verzekert Van Mossel. „Daarom vind ik het grapje dat archi tect Herzberger heeft uitgehaald met de artiestenfoyer wel pikant. Vanuit de foyer kan het publiek daar van bovenaf in kijken. Of de spelers dat wel zo leuk vinden, is nog de vraag, maar ze kunnen zich gelukkig uit het zicht verwijderen." Het publiek vertoont volgens Van Mossel soms uitgesproken fangedrag. „In Concordia hadden we een moeder en dochter uit Tilburg die altijd een bloemetje lieten klaarleggen voor An- ne-Wil Blankers. Helemaal idolaat. In de pauze of na de voorstelling maak ten ze ook altijd een babbeltje met haar. De dochter verzamelt alles wat ze over de actrice kan vinden en wij zorgden op haar verzoek meermalen voor posters en foto's." Knuffelen De nieuwe directeur van De Nobelaer in Etten-Leur, Gerard Hogeman, heeft dit seizoen de publiciteit fors aange pakt, met een complete krantenbijlage over zijn programma. „Vooral om het publiek uit Oudenbosch, Sprundel, Rucphen en Prinsenbeek aan ons te binden", antwoordt hij desgevraagd. „Als we ook wat Bredaas publiek meepikken nu daar de schouwburg (de grote zaal, red.) een paar maanden gesloten is, is dat mooi meegenomen. Maar ons gaat het om publiek op de lange termijn en Breda is niet blij vend, dus dat heeft geen enkele zin." De uit Dalfsen afkomstige Hogeman heeft in Naaldwijk de afgelopen tien jaar het cultureel centrum De Naald uitgebouwd van een theatertje met acht voorstellingen tot een theater met 80 produkties per jaar. „Wat wil het publiek? Dat is een groeiproces dat je via je programmering en voorlichting kunt sturen"weet hij. „Iedereen heeft in potentie behoefte aan theater maar die blijft vaak manifest. Je moet het publiek een beetje knuffelen en op handen dragen door aan te bieden wat het in eerste instantie wil zien. Gelei delijk kun je dan duidelijk maken dat er meer is dan alleen een Theater van de Lach door ook moeilijker voorstel lingen te programmeren." „Teleurstellingen blijf je houden", al dus Hogeman. „Mensen komen vaak alleen op de naam af en zijn snel ontgoocheld wanneer de voorstelling tegenvalt. Ga dan maar eens uitleggen waarom je zo'n voorstelling hebt laten komen. Wanneer het publiek in de verkeerde voorstelling belandt, bij moderne dans bijvoorbeeld die het niet begrijpt, raakt het meteen gede motiveerd om terug te komen. Een slechte voorstelling draagt heel nega tief uit. Nieuw publiek dat een of twee maal wordt teleurgesteld, kun je bijna niet meer terugwinnen. Als je a|J schouwburgdirectie goed ingebrirgerdI bent in een plaats, kun je echte inschatten wat jouw publiek wil." Olievlek Een gezellige ambiance, een gemoedel lijke ontvangst, een leuk theatercaffI en een goede parkeergelegenheid! noemt Hogeman even belangrijk alil succesvolle voorstellingen. „Wat dai| betreft kan een schouwburg in i kleine plaats extra meerwaarde hi ben. Ook omdat je als directeur ai spreekbaar bent. Ik heb graag dat de mensen tegen me zeggen als het r was." „Dat is beter dan dat het zich tijd de voorstelling onrustig gaat zitten I gedragen. Dat werkt als een olievlek. Ik heb het gemerkt bij De vrouw t de zanger waarbij het publiek alleen voor Brigitte Kaandorp was j Het zat daar met compleet andere verwachtingen dan werden Er groeide een negatieve spanning dit niet meer in de hand te houden was.e werd zelfs hardop kritiek Misschien dat het Brabantse iets minder direct reageert; dat kan ik nog niet beoordelen." „Iedereen heeft zo zijn eigen verwach-1 tingspatroon en dat is nu eenmaal een onbeheersbare factor", stelt 1 „Bij een optreden van Youp van 't Hek I in Naaldwijk liep een bekende Neder-1 lander, iemand van wie je het niet zou verwachten, al na een kwartier t Hij was gechoqueerd. Een ontwikkeld I man die weet wat er in de wereld te I koop is. Maar hij had een bepaalc I beeld van Youp dat niet meer klopte, I omdat hij hem al een paar jaar niet meer had gezien. „Hans Dorrestijn raakte een keer com-1 pleet van de kook door het hinderlijke gedrag van een grote, dikke man c eerste rij, die op de verkeerde momen-1 ten lachte en applaudiseerde. Ook I Paul de Beeuw is daar heel gevoelig voor. Het dankbaarste publiek kinderen tijdens een kindervoorstel- ling. Die kunnen nog helemaal opga in een voorstelling, zich volledig t sluiten en ademloos geboeid zijn. Die I weten ook feilloos aan te geven wat ze mooi of leuk hebben gevonden." iuy Fair Lady' - 8, 9 en 10 dec. in Roosendaal. 23 t/m 28 maart in Breda 'The Sound of Motown' - 8 en 9 nov. in Uroen op Zoom, 22 en 23 nov., 4 en 5 ifebr in Etten-Leur, 3 en 4 maart in ERoosendaal, 5 t/m 8 april in Breda T'jjj/illeke - de Musical' - 7 en 8 maart in Etten-Leur, 18 maart In Terneuzen, 25 t/m \n april in Breda 'Happy days are here again - 11 okt. in j Oosterhout, 15 okt, in Terneuzen, 18 mei tin Bergen op Zoom I Peking Opera - 28 sept, in Roosendaal, 11 okt. in Terneuzen, 20 okt. in Bergen op *Zoom Jkon. Ballet van Vlaanderen: musical WChess' - 2 en 3 nov. in Roosendaal - Kon. Filharmonisch Orkest van Vlaan deren speelt Prokoviev - 11 maart in j, Roosendaal Hoofdstad Operette: 'Die Lustige Wit- we' - 3 en 4 nov. in Terneuzen, 22 nov. in Bergen op Zoom, 12 jan. in Oosterhout, 3 'en 4 febr. in Roosendaal, 31 maart in Veda, 20 mei in Etten-Leur lationale Reisopera: 'Faust' - 11 maart n Breda pera Zuid: 'L'Elisir d'Amore' - 21 mei i Breda jBlinka Koor -- 17 dec. in Bergen op Toom, 22 dec. in Terneuzen Opera Krakow: 'Carmen' - 21 maart In Terneuzen, 14 april in Bergen op Zoom De Ereprijs: 'Saint Louis Blues' - 24 en 25 maart in Breda :Cosmic Illusion: Cambodia (the musical) L 6 april in Breda, 11 april in Roosendaal, :,12 april in Oosterhout jferkest Nieuw Ensemble: War Play - 13 smei in Breda Orkater: 'Relapsus' - 28 maart in Breda «Musical 'De Man van La Mancha' - 23 febr. in Roosendaal, 20 april in Etten-Leur, 5 en 6 mei in Bergen op Zoom Nadaiko Ichiro - 14 maart in Roosen- laal, 14 april in Breda, 18 april in Terneu- in udio Laren: 'Vuur, lucht en aarde' 10 okt. in Breda isterdamse Bach Solisten - 21 maart Breda it Brabants Orkest: 'War Reguiem' - mei in Breda in Vayne - 9 dec. in Oosterhout, 18 febr. in Terneuzen, 1 april in Roosendaal •prima la Musica - 17 dec. in Oosterhout, 818 dec. in Etten-Leur, 4 jan. in Roosendaal Jlaap van Zweden en Aldert Vermeulen 4 maart in Oosterhout looting Party - 11 maart in Terneuzen, $9 maart in Oosterhout Jeans V - 28 en 29 april in Bergen op Toom, 9 en 10 mei in Oosterhout Chris Hinze - 6 april in Roosendaal, 7 april in Bergen op Zoom, 8 april in Ooster- hout, 9 april in Etten-Leur Willem Nijholt als Cole Porter: 'You're ithe Top' - 8 april in Etten-Leur, 20 april in loosendaal, 26 april in Oosterhout, 8 mei Breda, 18 mei in Terneuzen itermezzo Group: 'Still Crazy' - jtnaart in Etten-Leur, 20 mei in Breda Astrid Seriese -13 okt. in Breda Hans Visser Friends en Marian Rolle 15 dec, in Breda, 23 dec. in Terneuzen, (•11 maart in Bergen op Zoom, 30 maart in Itten-Leur Warjorie Barnes Trio - 27 maart in Ireda, 1 april in Oosterhout •Karin Bloemen, Adelheid Roosen, Leo- ihie Jansen e.a.: 'Niet gesnoeid' - 9 febr. iln Roosendaal, 14 april in Breda Karin Bloemen: 'La Bloemen' - 17 sept. |n Bergen op Zoom, 20 okt. in Oosterhout, |l okt. in Etten-Leur, 13 dec. in Terneuzen Groot Niet Te Vermijden Dans/Show fcrkest - 15 dec. in Etten-Leur, 22 april in 'Bergen op Zoom, 5 en 6 mei in Breda Jiob de Nijs: 'De duvel is oud' - 15 'tnaart in Etten-Leur, 15 mei in Breda Bootleg Beatles - 29 sept. in Etten-leur, 115 okt. in Roosendaal 'Golden Earring: 'Unplugged 2' - 1 dec. in Etten-Leur, 28 dec. in Roosendaal, 3 jan. n Bergen op Zoom, 24 april in Breda, 25 ipril in Terneuzen jGuido Belcanto - 14 okt. in Terneuzen, !)9 jan. in Etten-Leur, 20 jan. in Bergen op |oom Jan Akkerman - 13 okt. in Etten-Leur, 28 jtkt. in Oosterhout, 19 nov. in Roosendaal [Madeline Bell - 15 nov. in Oosterhout, 97 nov. in Bergen op Zoom Rosenberg Trio - 19 nov. in Bergen op Zoom, 21 jan. in Etten-Leur, 28 jan. in posterhout ÉVIarjolijn Touw - 6 jan. in Roosendaal, §3 jan in Bergen op Zoom, 4 febr. in posterhout pallet van de Staatsopera van Tatar- ptan: 'La Bayardère' - 17, 18 en 15 maart in Breda, 8 april in Bergen op Zoom Conny Janssen danst - 15 febr. ir fiosterhout, 14 maart in Terneuzen, 11 fhaart in Roosendaal, 26 maart in Breda Reflex -14 dec. in Etten-Leur, 30 maart ir Breda Ion. Ballet van Vlaanderen: 'La Fillc Wal Gardée' - 13 april in Breda Ana Reixido en Arthur Rosenfeld - 2( |n 21 april in Breda Shusaku Takeuchi - 6 april in Ooster fout, 28 april in Breda Bjazzex - 28 jan. in Bergen op Zoom, Nbr. in Roosendaal, 11 maart in Ooster pout, 2 mei in Breda Blok Steel Gotcha -17 mei in Breda HAZ: 'De reis 2' - 16 mei in Roosendaal, juni in Breda Rotterdamse Dansgroep - 2 dec. Posterhout. 19 jan. in Terneuzen Wtrodans: 'Messiah' - 30 dec. in Berge PP Zoom, 14 jan. in Roosendaal, 27 jan. Posterhout, 9 febr, Etten-Leur rolkoristisch Danstheater - 2 febr Posterhout, 26 maart in Etten-Leur Jlargot Nies - 14 maart in Breda [Sarina Holla - 16 maart in Breda Leo Kievit (Roosendaal) FOTO DE STEM/DICK DE BOER Yolanda Mergler Terneuzen FOTO WIM KOOYMAN Bart van Mossel (Breda) FOTO DE STEM/JOHAN VAN GURP Gerry Blaauw (Oosterhout) FOTO DE STEM/JOHAN VAN GURP Gerard Hogeman (Etten-Leur) FOTO DE STEM/ BEN STEFFEN

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1994 | | pagina 24