DE STEM De angst voor de dikke man op de eerste rij die lacht op de verkeerde momenten P TV ■■B Wat is er te doen Schouwburgdirecteuren over hun publiek, het applaus, de kritiek en de koffie 16 SEPTEMBER 1994 Ichrijver Guido de Vos in FOTO NCRV floed krijgt toegediend van Ind uit Songtekst '94. Bas brogramma. Voor de Song- pt 21 jaar uitgenodigd een I namen NCRV, Conamus en rijven van Nederlandstalige [1 de Bulkboektrofee in het [de Gigantjes, Jacques Herb liedjes ten gehore. Ie speelfilm uit 1989. Regie; j Benedict, Sydney Walsh en pa stuit op een grote zaak, De crimineel dreigt Eddie ipad en verruilt New Yersey In klein detectivebureau en |n assistent. Zijn eerste klant de dood van zijn zakenpart- speelfilm uit 1977. Regie: b Dirk Bogarde, James Caan 11944 worden tienduizenden g voor de winter het Roerge- fpt operatie Market Garden uit 1992. Regie: Robert hs, Greta Scacchi en Peter Sriffin Mill krijgt post van Ie hem met de dood bedreigt. I door de filmstudio wordt I baan, gaat hij op onderzoek i dat David Kahane achter de |ïfilm uit 1979. Regie: Tony bon, Sterling Hayden en Joe Michael Flaherty gaat naar |991. Regie: Michael Tuchner. Bostwick en John Stamos. De de grote stad achter zich en het platteland. Hun droom knneer zij overvallen worden Eilm uit 1989. Regie: Sean S. an Blacque, Nancy Everhard komst wordt in de Verenigde zee, een basis voor weten- hl. De marine financieert het basis moet ook dienen voor de [er vlak bij de basis een grot ng vormt voor het onderzoek, blazen. Irikaanse speelfilm uit 1973. lollen: Clint Eastwood, Jeff Iderbolt werkt samen met zijn Jfect plan uit. Ze willen geld lerstoppen en hopen dat na langer op de nummers van de DE VERSCHILLEN dsa6 'iooq iosijuii 'sjijoaj uaoips 'uiuijeau1 je 'sjnui uee }u|| bpoj 's>|U!i >I|°M G rot Gids VRIJDAG 16 SEPTEMBER 1994 DEEL D Zuidelijk Toneel: 'Rijkemanshuis' - 12 v n Bergen op Zoom, 13 oktober in Soosendaak. Zuidelijk Toneel: 'De tramlijn die ver ingen heet' -- 8 febr. in Roosendaal, 9 - in Bergen op Zoom, 6 en 7 maart in Breda. Zuidelijk Toneel: 'Phaedra' - 13 april in :;-:en op Zoom, 15 april in Terneuzen, 20 - 21 april in Breda, 22 april in Roosen- ->s 2 mei in Oosterhout. Zuidelijk Toneel: 'Splendid's' - 20 dec. ,-Roosendaal. Nationale Toneel: 'Dokters dilemma' - jnlm Breda. Nationale Toneel: 'De dood, de duivel' 25 april in Roosendaal, 27 en 28 april in .reis. Nationale Toneel: 'Antichambre' Imeun Breda. Nationale Toneel: 'Britannicus' - itw. in Roosendaal. Nationale Toneel: 'Oog om oog' van in Roosendaal, toneelgroep Amsterdam: 'De meeuw' ■dmei in Roosendaal, 3 mei in Breda. toneelgroep Amsterdam: 'Time of my Be' -10 maart in Roosendaal, 24 en 25 naait in Breda RO-theateri 'Heartbreak House' -- 10 Roosendaal «O-theater: 'Hecabe' 24 maart in Jxsendaal, 12 mei in Breda Boudewijn de Groot: Ret dagboek van-Anne Frank' 24 en 25 jan. in Oosterhout, 14 febr. in Etten- ta, 13 april in Terneuzen, 9 en 10 mei in Roosendaal, 8,9 en 10 juni in Breda Theater van het Oosten: 'De Troje-Tri- logie' -17 dec. in Breda Noord-Nederlands Toneel: 'Suiker' - 25 a- m Etten, 8 maart in Oosterhout, 9 naait m Terneuzen Arts Pro: 'Ritter/Dene/Vos' - 18 febr. f Roosendaal theater van de Lach: 'Japon over het balkon' - 25 okt. in Etten-Leur, 1 dec. in Terneuzen, 10 en 11 jan. in Bergen op loom Trudy Labij in 'De woonboot' - 31 jan. 'Roosendaal, 1 febr. in Oosterhout, 13 as'il in Etten, 28 april in Terneuzen, 29 aunlin Breda Peter Faber e.a.: 'Oleanna' - 29 nov. in Etten-Leur, 13 dec. in Oosterhout, 8 maart "Breda Willem Nijholt e.a. in 'Later is te laat' - okt. in Bergen op Zoom, 2 okt. in Terneuzen, 5 nov. in Roosendaal, 11 nov. Oosterhout felly Frijda en Huib Broos: 'De kip die over de soep vloog' - 31 maart in Breda Margreet Blanken e.a. in 'Dag vreemde Wan' - 28 nov. in Bergen op Zoom, 22 dec. ,n Etten-Leur, 2 febr in Terneuzen. Theater Antigone: 'Roberto Zucco' - 1 c 2 dec, in Breda Theater Antigone: Bouwmeester Sol- ness' - 16 maart in Roosendal, 23 maart Breda, 29 maart in Terneuzen, 30 maart n Oosterhout Blauwe Maandag Compagnie: 'Zwak- sterk' - 3 maart in Breda Blauwe Maandag Compagnie: 'Vrijen roet dieren' - 30 en 31 mei in Breda Theater De Korre: 'De Rafaels' - 28 okt. Roosendaal Theater De Korre: 'Vlaamse legenden' -11 meun Breda Theater Ivonne Lex: 'Antigone' - 29 sept, in Bergen op Zoom, 30 sept, in Hulst, '2 nov. in Oosterhout De Zwarte Komedie: 'De kleine vrij heid' - 27 en 28 okt. in Breda, 4 nov. in Etten-Leur Haarlems Toneel: 'De Spaanse hoer' - ld nov. in Bergen op Zoom, 21 jan. in Terneuzen Haarlems Toneel: 'Arcadia' - 6 mei in e neuzen. 11 mei in Bergen op Zoom Haarlems Toneel: 'De val' - 11 nov. in Terneuzen Theater Split: 'Een zwarte Pool' - 11 nov. in Terneuzen Hollandse Comedie: 'Valstrik voor een roan alleen' -16 nov. in Terneuzen De Koe: 'Monoloog geterroriseerd 11 ~20 okt. in Breda f0, De koe: 'Talkshow' - 21 maart in Breda - Theater Teater: 'Fernando Tango' - 20 te m Breda, 10 jan. in Terneuzen Het Volk: 'Blauwdruk' en 'Het laatste kievitsei'9 maart in Bre(ja Het Volk: 'Nooit meer dansen' - 25 nov. n Terneuzen. 26 nov. in Roosendaal, 10 en maart in Breda Cosmic Illusion: 'Brazilian Women' - 8 bic. f 13 dec in Roosendaal oog van de orkaan' - 13 dec "Breda Herman Verbeeck en Helmert Wouden- _e,9- Kwast en mes' - 16 en 17 sept, in 'eda, 1 november in Oosterhout hoe Ruysschaert: 'Wit is altijd schoon' Tino slpt Bret'a'4 aPfil 'n Oosterhout ne Ruysschaert en Jo de Caluwe: (lesbrieven' -24 jan in Roosendaal, apr 1 m Terneuzen J^oed: 'Ik heb het gezien' - 14 ,if'n Terneuzen, 3 april in Breda barden-kathedraal: 'Yerma' - 13 f n Breda es-theater: 'De goede mens van Se- <uan -4 mei in Breda I FOTO DE STEM/BEN STEFFEN Door Marjan Mes Waarom gaan mensen naar het theater? Om zich zorgeloos te ver maken? Om er gezellig een avondje uit te zijn? Om zich in de pauze op z'n paasbest te laten bewonderen? Om iets op te steken over het menselijk bestaan? Ter lering, van wege het kunstgenot, de ontroe ring, de slag in het gezicht, de herkenning? Zoveel hoofden, zoveel zinnen. Maar alle schouwburgbezoekers willen uit eindelijk toch maar een ding; dat een voorstelling hen niet verveelt. Het mooiste moment van het schouwburg bezoek is misschien nog wel wanneer het doek opgaat, voor zover dat tegen woordig nog gebeurt, en de verwach tingen hooggespannen zijn over wat komen gaat. Het geroezemoes verstomt, de zaal kijkt ademloos toe wanneer Youp in z'n eentje opkomt en het podium in bezit neemt. Of Pierre, Gijs, Annet of Mary, vaak nog zwijgend, met hun enorme uitstraling stilte afdwingen. Soms kan de avond al meteen niet meer stuk, een andere keer voelt men zich al binnen een half uur bekocht. De ideale voorstelling bestaat niet. Althans niet voor iedereen tegelijk op dezelfde plaats. Wat voor de een de ultieme emotionele ervaring is, blijkt voor de ander een oersaaie belevenis. Soms zie je dat demonstratief tot ui ting komen wanneer theaterbezoekers al in de pauze verontwaardigd het gebouw verlaten. Weglopen Er is praktisch geen voorstelling, be halve misschien van de populaire ca baretiers en blijspelkern, waarbij er niet enkele bezoekers boos weglopen. Ze hebben twintig of dertig gulden betaald, maar willen toch niet afwach ten of het misschien nog 'beter' wordt. Waardeloos, schande, zonde van de avond! Ze drinken nog een pilsje in het café om de teleurstelling weg te spoelen of gaan maar meteen naar huis. Op de televisie valt tenslotte altijd nog wel iets te beleven. Boze gezichten zijn niet leuk voor de schouwburgdirecties. Wie een paar maal werd teleurgesteld, komt mis schien een volgende keer niet terug. Met een goede voorlichting vooraf worden veel misverstanden voorko men. En die is tegenwoordig een stuk beter dan vroeger. Toen liet het pu bliek zich gewoon een abonnement aansmeren en zag wel wat er van kwam. Tegenwoordig is men veel keu- zebewuster. Een kwart eeuw geleden kon het ge beuren dat honderenden mensen al tijdens de voorstelling wegliepen bij Neerlands Hoop in Bange Dagen. De ongewone aanpak van de nog jonge Bram en Freek strookte niet met het verwachtingspatroon van de uitver kochte zaal, gewend als die was aan Toon Hermans en Wim Sonneveld. De obstinate cabaretiers wakkerden het vuurtje-van-onbehagen nog eens lek ker aan door op te merken: „We wor den heus niet leuker, als u weg wilt, moet u nu opstaan." Dat li'et men zich geen twee keer zeggen. Zulke taferelen doen zich tegenwoor dig nauwelijks meer voor. Hoewel vo rige week tijdens het Theaterfestival nogal wat Haags publiek geschokt wegliep bij het 'faecaliëndrama' De Presidentes van Werner Schwab door De Trust. Maar over het algemeen weet het huidige, diverse en assertieve publiek wel waar het terechtkomt. De televisie-registraties van theateroptre dens'vormen daarbij soms eerv goede gids. Wie gaat er tegenwoordig nog totaal onkundig naar Herman Finkers, zo'n typisch voorbeeld van een klein kunstenaar die ofwel de tranen over de wangen doet lopen van het lachen of stierlijk verveelt? Misverstanden Toch doen er zich ook in onzë tijd nog wel eens vreemde misverstanden voor, met name bij het literaire toneel, Toen John Kraaykamp enkele jaren geleden werd aangekondigd als de hoofdrol speler in Schijn bedriegt, bevonden zich enkele tientallen mensen in de zaal die meenden met een gezellige klucht van doen te hebben. Groot was het onbegrip toen de lange, retorische en venijnige monologen van Thomas Bernhard klonken. Een pijnlijk mis verstand dat wellicht mede te wijten was aan een niet geheel adequate schouwburgvoorlichting. Hoewel... sommige theaterbezoekers gaan toch nog altijd uitsluitend af op titels en namen van spelers. Voorinfor matie wordt doorgaans slecht gelezen. Je hoort het niet zelden bij aanvang van de voorstelling: „Waar gaat het eigenlijk over?" „Over een koning, geloof ik, die het hele hof vermoordt". „Gut, ik dacht dat het een stuk van Tsjechow was." „Welnee, dat is pas volgende maand." „Ach, we zien wel, als het maar niet zo zwaar op de hand is." Wat mensen precies willen, weet geen schouwburgdirectie of gezelschap, an ders zouden zij rijk kunnen worden. Artiesten en kunstenaars maken de show, de dans of het toneel dat hun goeddunkt. Het is een kwestie van samenspel van talent, publieke gevoe ligheid, reponse en toeval wanneer een voorstelling aanslaat. Applaus Applaus bedriegt niet. Plichtmatig ap plaus klinkt na iedere voorstelling. In sommige plaatsen, zoals Terneuzen, staat het publiek zelfs na iedere voor stelling- op om te klappen. Maar' laaiend enthousiast applaus, recht uit het hart en uit pure dankbaarheid, laat geen misverstand bestaan over het succes van een voorstelling bij de zaal. Dankbaar publiek is een zege voor de spelers en voor de schouwburg. Dat beaamt ook Gerry Blaauw-van Hal, directrice van de jubilerende schouwburg De Bussel in Oosterhout, die dit seizoen tien jaar bestaat. „Niets is zo erg als wanneer de kwaliteit van een voorstelling achterblijft bij de ver wachtingen van de zaal. En nog verve lender is het als ik het zelf een slechte voorstelling vind en dat moet toegeven tegenover mijn publiek... Maar je ont komt er niet altijd aan. Je legt zo'n voorstelling vaak al een jaar tevoren vast, als zij alleen nog maar op papier bestaat." De Oosterhoutse schouwburgdirectri ce is van mening dat ze in de pauze en na afloop een aanspreekpunt moet zijn voor de bezoekers. „Een klein theater als het onze, met verschillende pu blieksgroepen die elkaar meestal wel kennen, Is een belangrijke sociale ont moetingsplaats. Als gastvrouw of -heer heb je de taak om zoveel moge lijk met iedereen persoonlijk contact te onderhouden. In de pauze maak ik vaak mijn rondje en als de mensen niet veel zeggen, weet ik het al wel; dan zijn ze niet bijster enthousiast." Kromme tenen „Het ergste wat je als schouwburg kunt overkomen, is als de mensen bij de verkeerde voorstelling zitten", meent Gerry Blaauw.„Een voorval vergeet ik nooit meer. Dat was tijdens Nachtwake van Lars Norén door de Blauwe Maandag Compagnie. Twee echtparen zaten van het begin af ge woon door te praten... dat ze het zo'n rare voorstelling vonden. Mijn tenen stonden krom. Ik heb die mensen dan ook in de pauze aangesproken. En wat bleek? Ze hadden theaterbonnen ca deau gekregen en zo maar iets geko zen. Rampzalig. Ik heb hen geadvi seerd om na de pauze niet terug te komen en hen kaarten aangeboden voor een ander soort voorstelling." Gerry Blaauw: „Het dankbaarste pu bliek is over het algemeen het publiek dat een avondje uit gaat naar een cabaret of show. Karin Bloemen bij voorbeeld; die spreekt bijna iedereen wel aan. Als ze dat liedje over Afrika zingt, is de zaal muisstil en-wordt er ook niet gehoest. Het is trouwens opmerkelijk dat er bij toneel meer gehoest wordt dan bij een concert. Dan barst het gebulder meestal pas los tijdens het applaus." Weglopen tijdens de pauze gebeurt uiteraard ook in De Bussel. „Maar soms hebben die mensen ook wel ge lijk en het is tenslotte hun goed recht", vindt de directrice. „Om te. blijven zitten bij iets dat je niet mooi vindt, is veel gevraagd. Het kan ook gebeuren dat men de muziek te hard vindt. Ik zeg trouwens wel eens in de pauze bij een toneelvoorstelling: blijf toch nog even kijken want na de pauze kan het nog erg belangwekkend worden. Het is zo jammer als het publiek te vroeg afhaakt, terwijl het later soms nog erg mooi kan worden." Laatkomers Te laat komen, is ook een vervelende hebbelijkheid. „Vooral in De Bussel", meent mevrouw Blaauw, „omdat bij ons de deuren halverweg de zaal zitten en laatkomers enorm storen. Het komt steeds minder voor omdat laatkomers niet beneden plaats mogen nemen. Ze moeten op het balkon wachten tot de pauze en als daar geen plaats is op de trap gaan zitten. Dat is natuurlijk een vervelende ervaring die je niet zo gemakkelijk een tweede keer ris keert." „Je moet zorgen dat het publiek zich ook thuis voelt als de zaal niet hele maal vol is. Bij De Olifantsdracht hebben we dat bijvoorbeeld opgelost door achter de vierde rij een doek te hangen zodat de aanwezigen zich toch niet zo verloren voelden.De theater gastvrouw betreurt het dat zij het Oosterhoutse publiek wanwege het te kleine podium en de hoge kosten geen André van Duin-revue kan aanbieden want daar blijft veel vraag naar. „Ik vind het ook heel jammer dat ik dit seizoen My fair lady niet kan pro grammeren om dezelfde redenen. Dat lijkt me nu echt een topper voor een groot publiek. Maar over het algemeen hebben we een trouw en tevreden publiek dat weinig klaagt." Ook Yolanda Mergler, directrice van het Zuidlandtheater in Terneuzen, laat het gastvrouwschap zwaar wegen. „Na een voorstelling sta ik bij de uitgang als een vast baken voor het publiek. En ik heet de mensen bij aanvang ook welkom. We hebben natuurlijk veel concurrentie van de televisie en dan is zo'n persoonlijk contact een goede manier om de mensen zich thuis te laten voelen. Ook onze vrijwilligers, die samen met mij programmeren, maar ook de plaatsen toewijzen en de kaartjes scheuren, zijn in de zaal een bekend gezicht voor de bezoekers." „Ik krijg snel complimentjes als het goed is geweest, maar als het slecht was, willen de mensen zo snel moge lijk weg. Hoe ze het vonden, hoor ik dan meestal pas later via een omweg. Bij de uitgang ligt bovendien een sug- gestieboek. Maar in de praktijk blijkt dat meer een reactieboek waarin voor al de positieve reacties worden geno teerd." Yolanda Mergler heeft recent ook een enquête gehouden om te ach terhalen waarom publiek van het vori ge seizoen ditmaal wegbleef. „Dan krijg je zeer tegenstrijdige uit komsten", vertelt ze. „Bij tien ver schillende mensen krijg je tien ver schillende meningen over een voorstel ling. De een vond De vrouw van de zanger de beste en de ander juist de slechtste voorstelling van het vorige seizoen. Een meneer vond haar smerig, omdat er seksuele handelingen werden gesuggereerd. Bij de laatste dansvoor stelling van Coupe d'amour zijn tien mensen weggelopen, omdat ze de kei harde muziek van het laatste deel niet konden verdragen." „Toch heb ik de groep teruggehaald en toen werd die nog gesponsord ook door een bedrijf uit Terneuzen omdat de directie zo enthousiast was over de artistieke kwaliteit. Je moet af en toe durven te vernieuwen. Als program meur moet je uiteindelijk je eigen inzicht en intuïtie een kans geven omdat je toch niet iedereen tevreden kunt stellen. Bovendien zeg ik altijd maar: je koopt een belofte. Je weet immers nooit precies wat je in huis haalt." „Je hebt twee soorten publiek", be weert Yolanda Mergler. „De mensen die zich willen ontspannen en degenen die intellectueel en artistiek geprik keld willen worden. Bij de eerste groep moet je niet met een moeilijk toneelstuk aankomen terwijl de twee de juist een vernieuwende voorstelling waardeert waarover men na moet den ken." „Voorinformatie is daarom belangrijk. Ik maak daarbij gebruik van de kran terecensies. Ik kan lang niet alles tevoren zelf zien omdat ik ook hier aanwezig moet zijn 's avonds en Zeeuws-Vlaanderen wel erg ver van alles verwijderd ligt. Wel volg ik de nieuwe stromingen om bij te blijven. Daarvoor bezoek ik voorstellingen in de Randstad en in België." Telefoontjes Dat het abonnementspubliek nooit hé lemaal en ten alle tijden tevreden kan worden gesteld, bevestigt ook de Roosendaalse schouwburgdirecteur Leo Kievit. „Bij populaire voorstellin gen", vertelt de directeur van De Kring, „vissen toch altijd reeksen mensen achter het net. Omdat er te weijiig stoelen zijn en je vaak geen extra avond bij kunt boeken aangezien die dan weer net niet vol komt of omdat de artiest1 geen datum meer over heeft." „Iedereen wil wel naar Youp of Freek, maar we hebbep maar 817 stoelen te vergeven, dus dat levert dan boze telefoontjes op. Mensen nemen soms zelfs uitsluitend een abonnement voor Herman Finkers of Tineke Schouten. Als ze er dan niet meer in kunnen, worden ze kwaad en brengen hun abonnement terug." Ook de plaatstoe wijzing levert ieder jaar aan het begip van het seizoen, wanneer de abonne menten worden verdeeld over de zaal, problemen op. Mensen die jarenlang een mooie plaats hebben gehad en die nu plotseling achterop het balkon ko men te zitten. „Je moet dan", aldus Leo Kievit, „met goede argumenten komen om je pu bliek te overtuigen. Mijn antwoord is altijd: deze toewijzing is het beste bewijs dat we het eerlijk doen en dat niemand wordt voorgetrokken. Het is natuurlijk een luxe probleem, maar wel lastig. Mensen komen uiteraard op de eerste plaats voor de voorstelling zelf, maar als de randvoorwaarden niet goed zijn, kan een avondje uit toch nog bedorven worden." „Een kapotte stoel, een vuil toilet, een smerig kopje koffie of te lang moeten wachten op het pilsje in de pauze kunnen wel degelijk de avond negatief beïnvloeden, Aan de randvoorwaarden moet perfect worden voldaan. De mensen komen niet voor de koffie maar als die slecht is, kunnen ze er wel door wegblijven. De hele entoura ge draagt bij aan het welslagen van theaterbezoek. Toen ik hier kwam, had ik het geluk dat er een mooie nieuwe schouwburg was. Het publiek was zelfs tevreden over de toiletten. Echt slechte plaatsen hebben we hier ook niet en dat heeft meegewerkt aan de stijgende bezoekcijfers." VERVOLG OP VOLGENDE PAGINA

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1994 | | pagina 23