Goed nieuws voor Pferdefreunde Australische vinding moet ongedierte via elektrocutie vernietigen Veel gebreken aan verhuurde apparaten Kunstzinnig koken (1) DE STEM CONSUMENT pE STEM DE BUITENDIJK Herfst WIJZER Dam tot Dam Loop in Amsterdam Nederlanders lijken op tijdschriftengebied wel omnivoren DONDERDAG 15 SEPTEMBER 1994 Door Johan van Grinsven Eindelijk soelaas voor de kleine groep trouwe kopers van tijdschriften als Fine Scale ModellerPrivate Eye en Pferdemarkt (Fachblatt für alle Pferdefreunde). Hun twijfel of het blad daadwer kelijk in de kiosk zou ver schijnen, behoort binnenkort tot het verleden. Betapress, importeur van buitenlandse periodieken, start binnenkort met een eigen abonnementen systeem. Om lezers van bui tenlandse tijdschriften waar van er maar weinig worden verkocht in Nederland aan zich te binden. Het is vaak niet eenvoudig om een abonnement te nemen op een buitenlands tijdschrift: achter halen waar het blad wordt uitge geven, gedoe met banken om de betaling te regelen (met kans op allerhande extra kosten), de vrees dat het tijdschrift niet al tijd aankomt. Vooral lezers van zogeheten special interest-bladen kampen ermee. Daarvan zijn ook H. Schrijver, hoofd import, en business deve lopment manager H. Gelderblom van Betapress overtuigd. Deze in Gilze gevestigde onderneming - onderdeel van het uitgeefcon- cern Audax - is bijna alleenheer ser op het gebied van de import van bladen en een grote distri buteur van binnen- en buiten landse periodieken. Enorme markt Die buitenlandse uitgaven vor men een curieuze, maar enorme markt in Nederland. Want Ne derlanders lijken op tijdschrif- tengebied welomnivoren. Wie van grote borsten houdt, of van tatoeages, breien, VW Kevers, pistolen of peperdure jachten, rapmuziek of computerspelle tjes, hij of zij kan een eigen lijfblad in de kiosk vinden. En vaak meer. A Wie regelmatig een kiosk bin nenloopt, moet haast wel denken dat er iedere dag nieuwe titels Door Jan van de Ven Lewedorp - Kakkerlakken groeien in Nederland uit tot een ware plaag. Hoe meer voedsel er uit verre, maar vooral warme, lan den komt des te meer van dat ongedierte mee reist. En voortplanten kunnen ze zich razendsnel. In grote steden staan woning bouwverenigingen al voor een niet te bestrijden ramp. De regio voelt zich nog veilig. Toch ko men de beestjes ook op het plat teland voor. Ze kunnen overal opduiken. „De inwoner van Afrika be schouwt de kakkerlak als een huisdier. Zoveel zijn er. In Ne derland heeft men niet veel op met die viezerik. Hij stinkt, ver ontreinigt etenswaar, is drager van ziektekiemen. Laatst is een kraakheldere Zeeuwse huis vrouw gillend de straat opge rend, omdat een kakkerlak over het aanrecht liep." J. Kuijpers uit Lewedorp kan het mooi vertellen. Hij verhuurt of verkoopt de zogeheten Zapper, die kakkerlakken elektrocuteert. Hij begrijpt de reserve, maar laat zich niet ontmoedigen: „De Zapper doodt alle kakkerlakken in huis. Gebruikers van het ap paraat zijn heel tevreden". Na een half jaar proberen de Zapper aan de man te brengen heeft Kuijpers nog niet zoveel gebruikers om zich heen verza meld. Wat bakkers, grutters, wat woningbouwverenigingen in ste den als .Rotterdam en Amster dam. Aan belangstelling geen gebrek. „Veel woningbouwverenigingen hebben echter jaarcontracten met verdelgingsbedrijven."' Pe riodiek komen mannen in maan- pakken gif spuiten. „Zes weken na het spuiten loopt een nieuwe generatie door de woningen. Vandaar langlopende contrac ten. Met gif- zijn ze niet uit te roeien." Gif laat eitjes van kak kerlakken, vlak voor een gifdood door de vrouwtjes geloosd, on aangetast. Kuijpers moet wach ten op het aflopen van de con tracten om een voet tussen de deur te krijgen. „Wie de Zapper toch heeft ge probeerd, is enthousiast. Com pleet schoon, maar niet voor al tijd gegarandeerd. Er blijft voedsel het huis binnenkomen. Stroom contra kakkerlak e J. Kuipers met zijn Zapper, het apparaat dat kakkerlakken elektrocuteert. Kakkerlakken van de buren kunnen binnendringen." Rapport Kuijpers schermt met een testrapport van het ministerie van landbouw in Engeland. De samenvatting van het rapport: Zapper elektronische kakkerlak verdelgers vingen 77 procent vrouwtjes, 55 procent larven en 33 procent mannetjes, hetgeen neerkomt op een totale vangst van 55 procent van de proefin- secten in een periode van zeven dagen. Wat nu totaal wegvangen? „Laat zo'n ding eens wat langer staan. De rest gaat er dan ook aan. Het vangen van 77 procent vrouwtjes in een week zet zoden aan de dijk. Een voortplantingscyclus wordt onderbroken." Onwankelbaar in zijn vertrou wen verwijst Kuijpers naar H. Jurring, directeur van de Keu ringsdienst van Waren in Rotter dam. „De Zapper doodt kakkerlak ken, ja." De dienst van Jurring heeft een apparaat aangeschaft om bedrijven te controleren. Be staat er verdenking dan wordt de Zapper geplaatst. Het bedrijf krijgt een waarschuwing als er insecten worden gevangen. „Het wordt naar een bestrijdings dienst verwezen." Voor het bestrijden staan twee wegen open. Een bestrijdings dienst met gif inschakelen of de Zapper plaatsen, het enige alter natief. Waar bestaat een Zapper uit? „Een apparaat dat om de paar minuten een stroomstoot afgeeft. In Taiwan of Hongkong ge maakt. Waar het om draait is het pilletje." Centraal in een stroom geleidend plaatje ligt een pil: kleurloos, reukloos, smakeloos. Dat trekt de insecten aan. „Een Australische vinding, waarop een wereldpatent ligt." Kuijpers heeft het laten onder zoeken. Geen vinger achter de samenstelling te krijgen. Dus moet hij geloven wat er op de verpakking staat: zonder vergif ten, gevaarloos. Jurring gelooft, dat het pilletje bestaat uit geur- stoffen van voedsel waar de kak kerlak graag op af komt. Het namaken van de Zapper zou kunnen. Kuijpers acht zichzelf daartoe in staat. Maar het nood zakelijke pilletje? Dat niet, maar met een patent erop zou nama ken toch niet mogen. De pilletjes komen uit Australië, gemaakt voor J. Moon Products in Bris- bain. Via Parijs komen bestellin gen naar de alleenverkoper voor de Benelux. Jawel, naar Kuij pers. Kuijpers baant zich omzichtig een weg door consumentenland. „Wie kakkerlakken heeft, wil er niet voor uit komen. Mensen schamen zich. Ook al zijn ze nog zo proper; kakkerlakken kunnen overal komen. Bij bakkers, bij grutters, waar voedsel wordt ge maakt of verkocht. Kakkerlak ken komen voor op plaatsen waar je ze niet verwacht." Succes Bakkers met een Zapper laten zich uithoren door nieuwsgierige collega's. Kuijpers brengt de be roepsgroepen met elkaar in con tact. Kan onderhand wel, want er zijn in het land honderden apparaten verhuurd en nog eens honderden verkocht. De mond- tot-mondreclame kan z'n werk doen. „Radio en televisie vragen infor matie op. Ze hebben immers in het jongste verleden veel aan dacht geschonken aan kakker lakken-plagen in grote steden. Testen ze de Zapper, dan komen ze misschien tot de ontdekking dat de plaag wel degelijk af doende te bestrijden is." De 'ouderwetse' manier om kakkerlakken met gif uit te roeien is niet afdoende. Na zes weken kan er weer een nieuwe generatie kakkerlakken door het pand wandenlen. fotoanp Jurring van de Keuringsdienst voor Waren wil het resultaat van zo'n test wel weten. „Bij gebruik in een huis, een winkel, een restaurant kan de Zapper af doende zijn. Ik wil weten of de Zapper een groot flatgebouw in de Bijlmer voldoet." Kuijpers weet het zeker. „Als er voldoende apparaten worden ge plaatst, krijg je zelfs een flatge bouw schoon." Hij ziet op ter mijn Nederland kakkerlak-vrij. En vanzelfsprekend vol Zappers. „Een leuke verdienste," geeft hij toe. Schrijver: „En dan doet zich een ander fenomeen voor. Zo gauw een trend overslaat naar een groter publiek, keren de trend setters zich al weer af. En zo kan de verkoop van een blad dus ook weer snel inzakken." Grote regionale verschillen in de verkoop van bladen zijn er nau welijks meer. Gelderblom: „Hoe wel je een Engelstalig homoblad beter verkoopt in Amsterdam dan in Limburg. Maar verder zie je toch dat jongeren in Gronin gen, Amsterdam en Breda achter dezelfde trends aan lopen." De televisie speelt daarbij een be langrijke rol, vindt Schrijver. „Wat jongeren bij voorbeeld via MTV zien of tuinfanaten bij de BBC, dat verhoogt de vraag." Distributeur Betapress speelt niet voor zedenmeester. „Wij zijn geen censor. Er zijn een paar soorten bladen die wij niet bren gen; kinderporno, fascistische lectuur en blaadjes voor huurlin gen. Maar verder moeten mensen zelf uitmaken wat ze willen le zen", meent Schrijver. Versnippering Beide Betapress-chefs voorspel len voor de komende jaren een grote versnippering van de markt. Daardoor krijgen bij voorbeeld de traditionele fami lietijdschriften het moeilijk. „Je zult gaan zien dat mensen liever kiezen voor óf een roddelblad óf een sportblad en minderv\voor een algemeen tijdschrift. ^Daar naast komen de nieuwsmagazi- nes onder druk. Een zakenman die in een hotel komt, zal tegen woordig eerder naar CNN kijken dan een magazine kopen. Maar die bladen zien dat aankomen en dus lopen juist die uitgevers voorop in het publiceren van tijdschriften op CD Rom." Een tijdschrift op de computer, zo gaat het straks. „En toch zal het traditionele tijdschrift niet verdwijnen", stelt Schrijver. Ge woon gezellig op de bank zitten lezen, het tijdschrift in je bin nenzak steken en een uur later elders verder lezen. Dat kan een blad op een schijfje niet. Het gewone leesvoer zal nooit ver dwijnen." Bijna treurig vertelde een vriendin me laatst hoe erg ze te gen de komende herfst en winter opziet. „Ik word daar echt depressief van, zo'n lan ge tijd zonder zon. En al die regen en kou. Vreselijk. Ik zal blij zijn als het weer voorjaar wordt." Ik hoor dat veel mensen zeg gen en ik verbaas me daar altijd over. Ik zie inderdaad hoe ze, naarmate het herfsti- ger wordt, somberder en ver moeider worden, dus ze zul len zich dat echt niet inbeel den. Maar zelf heb ik daar absoluut geen last van. Tegen het eind van de winter ben ik al die nattigheid en dikke kleren ook zat en ver lang ik ook naar die eerste mooie voorjaarsdag, maar nu vind ik het eigenlijk wel pret tig dat het weer verandert. Ik vind het bijvoorbeeld heerlijk om 's avonds in slaap te vallen terwijl buiten de regen met bakken uit de lucht komt val len. Of om dan 's middags een boek te lezen met een kop thee bij de hand. Niet dat daar veel van terecht komt met twee kleine kinderen over de vloer, maar alia, het zou kunnen. Zeker na afgelopen zomer ben ik blij dat de herfst dit jaar vroeg is ingevallen. Ik krijg het nog benauwd als ik aan die immense hitte denk. Daar word ik nou helemaal moedeloos van. Twee dagen dertig graden is aan mij al niet besteed, maar een maand lang vond ik een Tamp. Ik heb me zelden zo klef en plakkerig gevoeld als in die tijd. En die nachten! Verschrikkelijk. Ik zweet niet snel, maar toen dreef ik werkelijk mijn bed uit. Het ergste vond ik nog dat er geen einde aan leek te komen. Aan hitte valt ook bijna niet te ontkomen, tenzij je in het Door Mariëtte Mulkens water gaat liggen of een met airconditioning hebt ai het koud is of het regent kun je je daarop kleden en des noods een laagje meer of mi„ der aandoen. Bij normal, temperaturen behoor ik ,i niet tot de actiefsten onder ons, maar toen was echt iede re beweging me er een te veel Ik bleef zoveel mogelijk uit de i zon en kreeg zodoende volo» commentaar, omdat ik 'me, dit weer zo bleek zag.' Sinds wij hier in het dorp wonen, maak je al die ver schillende weerstypen ook veel extremer mee. Het is nel alsof je je hier meer bewust bent van wat er buiten ge. beurt, dan wanneer je in de stad woont. Je stapt toch veel gemakkelijker een keer naar buiten. En omdat er simpel- weg minder gebouwen staan, zie je het ook veel beter. Daar komt bij dat wij een huis heb- ben met wat in makelaarster. men een 'schitterend weids uitzicht over de polder' zóu heten. Voortjagende wolken velden, een naderende don. derbui, sneeuwjachten en plensbuien kunnen we vanuit onze bank bekijken. Hen boeiend schouwspel. Daarbij vergeleken biedt een strak blauwe lucht maar een saaie aanblik. Je zal mij na mijn pensione ring dan ook niet in een huisje aan de Franse zuidkust vin. den. Van de'Golden East Coast Triangle tot de al even'Gouden Staten in het westen van Amerika. Amerika-specialist Jan Doets voert zijn klanten over het hele Noordame- rikaanse continent. Met het WK Voetbal net ach ter de rug en de Olympi sche Spelen in aantocht, worden ongetwijfeld nog meer mensen naar Ame rika gelokt, meent de 'cowboy van de Neder landse reisbranche'. Hij is Mister America. Num ber One nog wel. I Door Johan van Grinsven Zoals de kennismaking verloop dat is Jan Doets ten voeten ui Hij vraagt wat zijn gast later w eten tijdens de lunch. Nee, ze hoeft hij niets; hij brengt nam lijk zijn boterhammen van thu mee. Hij drinkt achtereenvolgens w ter, karnemelk en koffie (uit ee kopje met daarop 'Mister Amer ca nr. 1'). Jan Doets is directeu eigenaar van de reisorganisat die groot is geworden met reize naar Noord-Amerika. Zijn cor currenten noemen hem wel ee 'cowboy' in de branche; ander 'eigenzinnig' of 'eigenwijs'. E 'niet gemakkelijk om voor werken, het kan maar op i manier: de zijne'. Den Haag (anp) - Een onderzoek van de Keuringsdienst van WareJ Den Haag naar te huur aangeboden elektrotechnische apparatef heeft bedroevende resultaten opgeleverd. Bij de helft van de apparaten ontbrak een gebruiksaanwijzing, bijl een kwart was het netsnoer (soms tot bijna op de kern) beschadigcl en in 28 procent van de gevallen was de fixatie van het netsnoer 'til het toestel of stekker onvoldoende. Dit staat in het jaarverslag 1993 van de Keuringsdienst van Wareil Den Haag. In totaal zijn 127 verschillende toestellen geïnspecteerd! zoals betonmolens, biertappen, zonnebanken, hogedrukreinigerS e«| parketschuurmachines Door Marijke Prins 'Letteren h la carte' was het thema van een manifestatie over I eten in literatuur, cultuur en geschiedenis die onlangs werd I gehouden aan de Universiteit van Utrecht. Mensen die niet inde j gelegenheid waren om de lezingen bij te wonen, vinden toch iets terug van de thematiek van die dag in het boekje 'Gerechten met een verhaal' dat in de boekhandel te krijgen is (ISBN SO 2744161 8 NUGI 644). Daarin staat een prachtig opstel van Aleid Fokkema waarin ze de betekenis van het gerecht Boeuf e Daube in de roman 'Naar de vuurtoren' van Virginia Wooll analyseert. De hoofdpersoon van de roman, Mrs. Ramsay, laat dit gerecht j door haar kokkin bereiden voor de dag dat ze een gr gezelschap van familie en vrienden ontvangt. We moeten voorstellen dat de maaltijd zeventig jaar geleden in een afgele gen plaats op het Engelse landschap plaatsvond en dat Boeuf ei daube een Frans gerecht is. Maar het is ook om andere reden bijzonder: de kokkin heeft e drie dagen over gedaan om het te bereiden en tussen de kaarsen en het Wedgwood servies wordt het, zoals het hoort, opgediend in een boerse, afgedekte pot. Mrs.Ramsay die aan tafel verge noegd de dampen opsnuift, weet haar gasten dan ook nog t vertellen dat het een Frans recept van haar grootmoeder is. De lezer begrijpt dat zij niet zomaar een huismoeder is; zij i exotisch, een beetje snobistisch, maar ook artistiek. Wanneer de gasten smullen van het vlees en er de contacten en gesprekken ontstaan waar de gastvrouw op had gehoopt, symboliseert t' Boeuf en Daube de eenheid van het tafelgezelschap. Voor zes personen 1 kilo riblappen in grove stukken gesneden 250 gram bacon of ontbijtspek in dikkere plakken gesneden 200 gram wortelen 200 gram zwarte olijven (met pit) drie rijpe tomaten 2 tenen knoflook lh theelepel tijm (of takje) 2 laurierbladeren voor de marinade: 2 dl rode wijn 4 eetlepels olijfolie 1 stengel bleekselderij 1 winterpeen 4 slalotjes 1 ui 2 tenen knoflook 15 zwarte peperkorrels geplet V4 theelepel tijm 3 laurierbladeren 5 takjes peterselie Maak eerst de marinade: olijfolie verhitten en gesneden ui, gepelde sjalotjes, in stukken gesneden selderij en grof gehakte wortel toevoegen. Vijf minuten laten sudderen, dan de rest van de ingrediënten erbij doen. Nog enkele minuten laten stoven, laten afkoelen en over het vlees gieten. Een nacht laten marineren. Leg eerst het spek in een niet te grote aardewerken (of andere vuurvaste) pot. Daarop het vlees (zonder marinade). Rondom de grof gesneden wortelen leggen, op het vlees de kruiden (tijm. laurier en in plakjes gesneden knoflook). Giet de gezeefde marinade over het geheel. Laat de afgedekte pot in een matig warme oven (175 graden) ruim drie uur stoven, voeg dan de ontpelde in blokjes gesneden tomaten en de olijven toe. Laat het geheel nog een halfuurtje stoven. Lekker met gekookte aardap pelen, rijst of pasta en een groene salade. Een gastvrij maal voor een herfstige avond en -zoals we van Mrs. Ramsay hebben geleerd - nog lekkerder als het vantevoren is klaargemaakt. Jan Doets (geboren op 17 oktc ber 1940 in Zaandam) kent kwalificaties. De meeste zij waar. Waarom zou hij daarovt schamperen, per slot van reke! ning heeft hij het gelijk aan zij kant. Zijn bedrijf groeide va een eenmanszaak in een slaap kamer uit tot een bloeiend be drijf (52 werknemers, verwacht omzet dit jaar 45 a 50 miljoe gulden), gehuisvest in een me dern glazen pand in Heerhugc waard. Mallorca Zonder enige notie van de toeri tische branche werd Jan Doe in 1962 organisator van dag tochten. Massatoerisme heston nog niet en vliegreizen ware alleen weggelegd voor de happ few. Toch kreeg hij na enke jaren van zijn baas de ruimte o vliegreizen te verkopen. Mallo ca werd de eerste belangrijk bestemming. Voor 365 guide vijftien dagen, alles inbegrepen „Die vliegreizen hebben enorm gepakt. Bedden en stoelt inkopen, organiseren, analysen van de markt. Turbulente jare want je moest alles zelf uitvii den en uitvoeren. Creatief zij En niks computers, alles gii met de hand. En je ging zelf na Schiphol. Om de mensen uit zwaaien. Alles wat ik nu weet Eigenlijk is het hele huidige bi drijf gebouwd op de basis die Verder Landinwaarts is een briek met culturele en toer tische tips. Amsterdam - Zondag vindt Dam tot Dam Loop plaat Een wedstrijd- en recreati loop over 10 Engelse mijl, de hoofdstedelijke Dam r de Dam in Zaandam via IJ-tunnel. In Zaandam die dag ook een zondag markt. Apeldoorn - In Paleis Het L( vindt tot en met zondag september de Resident Woonbeurs plaats. Deze stij volle woonbeurs staat in to teken van „De Kunst van h wonen". In de Koninklijl Stallen, het Rijtuigenmuseui de Westvleugel van het pale en een grote expositiehal pr senteren zich 82 ontwerpei groenkunstenaars, antiquaii kunst- en interieurspeciali ten. Dinsdag tot en met zo dag is de beurs geopend v: 11.00 tot 22.00 uur en zond: van 10.00 tot 18.00 uur. Den Haag - Tot en met september is het Malieveld Den Haag omgetoverd tot e Pretpark voor jong en ou Met ruim 75 kermisattrakti vindt dan de grootste najaar kermis van Nederland, de R kreade, plaats. Op maanda dinsdag en donderdag is Rekreade geopend van 15. tot 23.00 uur, op dinsdag september (Prinsjesdag) v j 00 tot 23.00 uur, op woer dag en zondag van 13.00 43.00 uur, op vrijdag -.00 tot 24.00 uur en op bijkomen. Maar daar is geen sprake van. Schrijver: „Sterker nog, wij hebben de afgelopen jaren ons assortiment buiten landse bladen ingekrompen van zo'n 1600 naar 1200 titels." Toch komen er komen jaarlijks nog altijd ruim honderd nieuwe of eenmalige titels op de markt, waarvoor andere, slecht rende rende titels verdwijnen. Gëlderblom: „Het aanbod aan titels is zo groot dat de tijd- schriftenhandel het niet meer kan absorberen. Vandaar dat wij een alternatief moesten hebben om bepaalde bladen toch in de markt te houden. Een eigen abonnementensysteem voor bui tenlandse tijdschriften kan ook voor ons als distributeur veel rendabeler zijn. Anders moet je bijvoorbeeld 300 exemplaren in de markt zetten en maar zien of je 100 of 150 geïnteresseerden kunt bereiken." Het nieuwe sys teem zou eind dit jaar moeten functioneren. Tweede plaats Volgens onderzoeken is Neder land na Noorwegen het land waar het meeste wordt gelezen. Schrijver maakt een optelsom van wat de diverse aanbieders aan tijdschriften in de kiosken afleveren en komt op het im mense jaarlijkse aantal van zo'n 400 miljoen stuks. „Een winkel die alle bladen verkoopt die in Nederland verschijnen, Neder landstalige en buitenlandse, heeft een aanbod van 2500 tot 3000 tijdschriften. Maar zo'n winkel is er niet." De totale tijdschriftenmarkt als geheel is vrij stabiel, maar er zijn toch allerlei verschuivingen zichtbaar. Als recente ontwikke lingen noemen Schrijver en Gel derblom de opkomst van tuin- bladen, fietsuitgaven, tijdschrif ten die gekoppeld zijn aan BBC- programma's (tuinieren, eten en Aan de onderkant van de tijd schriftenhiërarchie bungelen en kele buitenlandse kunst- en an tiektijdschriften." Basketbal Enkele jaren geleden - voor de grote basketbalrage en sterren als Michael Jordan en Magic Johnson - distribueerde Be tapress één basketbalblad. „Nu de Amerikaanse NBA zo popu lair is in Nederland, hebben we maar liefst tien basketbalbladen in ons assortiment," constateert Gelderblom. Eén trend steekt echter torenhoog boven alle an dere uit. Tien jaar geleden waren drie computertijdschriften. Nu zijn er 150 tot 200 verschillende computerbladen te koop. Trends. Mensen laten zich er nogal eens door in de luren leg gen, vindt Gelderblom. „House is een trend, roept iedereen. Dus zal een housetijdschrift wel gi gantisch verkopen. Maar een tijdschrift over Madonna, die dus eigenlijk al helemaal passé is, verkoopt veel beter. Waarom? Omdat uitzonderingen tot trends gebombardeerd worden en het grote publiek gewoon met iets anders bezig is." „Het gewone leesvoer zal nooit verdwijnen,menen Betapress- chefs H. Schrijver en H. Gelderblom. foto gideon elings drinken) en de toename van (zwarte) muziekperiodieken. „Het klinkt misschien arrogant", vertelt Schrijver, „maar er is geen enkele titel waarvan we helemaal niéts verkopen. Je kunt het zo gek niet bedenken. Hoe wel, ik meen dat van Hinduism Today slechts vijf a tien exem plaren werden verkocht." Een periodiek dat marginaal verkoopt gaat uit de collectie. Schrijver: „We vinden we dat elke titel minstens zijn eigen distributiekosten moet terugver dienen. Dat op een blad geen winst wordt gemaakt kan, als er ook maar goedverkopende titels tegenover staan." Grote titels zijn voor de distri buteur Hustler („geen porno, wij noemen dat harde seks") en het Duitse muziekblad Bravo. Schrijver: „En verder blijven al jarenlang sterke titels Penthouse, Playboy, Vogue, Ma rie Claire, Stern, maar bij voor beeld ook Scientific American. Vandaag niets, morgen alles. Of wel de miraculeuze opstanding van een tijdschrift. Schrijver en Gelderblom zijn er regelmatig 'getuige van. „Er zijn bladen waarvan we kleine aantallen verkopen, maar waar we toch in geloven. Omdat het een trend is in Amerika bij voorbeeld en we denken dat die ook naar Neder land overwaait. Neem de ta toeagebladen. Die hadden we al jarenlang in de collectie; we ver kochten er misschien een paar honderd van. En dan praten we nog maar over twee jaar geleden. En ineens gaat het verkopen als een trein, duizenden exemplaren per maand," aldus Gelderblom.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1994 | | pagina 24