DE STEM 'Ik wil ziek zijn als ik sterf 9.- Ipoolse regisseur Krzysztof Kieslowski zoekt geestelijke rust J Zes nominaties voor AKO-literatuurprij s UIT gids Consolidated I CONSOLIDATED ZET ook op |Lynyrd Skynyrd Lee Clayton Liesbeth List Roussel Stonesdag op Radio 10 (Jold Acteur Tom Ewell overleden „Pragmatisme is pas leuk bij gratie van grote dromen." Prof.dr. Rik Torfs, hoogleraar kerkrecht in Leuven. Gids WOENSDAG 14 SEPTEMBER 1994 DEEL fl i H liard shirt Cf\ I 2-Delig: jy,-\ |ties.22-30 55."* Jooties. 22-30 49.-*, In mei een schoenencollectie.) Ice tijn: 020-62 62114 kiur). lde£üjeJi/ IVan onzefilmredactie jij is in Amsterdam om daar een workshop te geven: de .befaamde Poolse filmregisseur Krzysztof Kieslowski. We spreken elkaar in een rustig hoekje van een Amsterdams hotel. De eerste vraag is een voor de hand liggende. Hij zou terugggekomen zijn op zijn besluit met filmen te Itoppen. -v f -4 - I et dan over onze nieuw- vorm: de slimme, sneifó 1-471242 of bezoek de ircedes-Benz dealer bij n de buurt, stil. [.Nee hoor, dat hebben anderen Teweerd. Ik houd ik er echt mee Ik wil met rust gelaten wor- „jn. Ook privé. Mijn leven is niet interessant. Mijn films maken Keel uit van het openbare leven, lniet ikzelf. Er is evenwel een s in deze wereld het pri- (ïéleven van iemand belangrijker vinden dan zijn werk. Ik ver- fcet me daar tegen. Het beste Wment om te stoppen is op je hoogtepunt. Ik" ben niet zoals de hoogspringer Boebka, die om de We maanden zijn record verbe ert. Je kunt je beter terugtrek ken voordat je aan de verliezen de hand bent. Ik heb alles gezegd bat er te zeggen viel." hmtunu schrijven? [Nee, daar heb ik geen talent roor. Ik ben filmer. Dat is mijn tnamer van verhalen vertellen beweest. Wat ik ga doen? Rust proberen te vinden. Dat is eigen lek altijd mijn doel al geweest, k bedoel dan geestelijke rust. Ik ^nk dat dat het belangrijkste is het leven. Ik zal die rust ichter nooit vinden, omdat ik looit tevreden ben met wat ik Boe. Maar eigenlijk gaat het ook piet,om het bereiken, maar om pet verlangen ernaar. De weg ;s, die maakt het leven in- jeressant. Als je iets bereikt hebt [leeft het geen betekenis meer. i je een dure auto wilt en je [ebt die eenmaal, dan merk je lat het niks voorstelt. Het gaat i het leven juist om de dingen [aar je naar streeft en die je niet nt bereiken." Ontevreden far hij is toch een geslaagd filmer? „Ach, ik kijk nooit naar lijn eigen films, omdat ik er mtevreden over ben. Tijdens de bpnamen en de montage heb ik |en werkverhouding met mijn Tim, daarna laat ik hem los en is Jij van het publiek. Over Trois .ouleurs Rouge ben ik nog het beest tevreden. In Cannes was gat dertig procent, inmiddels is |at vijfendertig procent gewor pen." In Trois Couleurs Rouge gaat het ver de onmogelijke liefde tussen jen oudere, cynische rechter en een jong meisje. In geen enkele film van u heb ik een man gezien die voor mijn gevoel zoveel op uzelf leek. „Helaas moet ik dat toegeven. Maar eigenlijk bestaat die oude man niet. Aan het slot ontmoet het meisje een jongere uitgave van de man en is er de hoop dat het iets wordt tussen de jongen en het meisje." Nou, voor mij was het vooral die oude man die in de film bestaat. „Zo kun je het ook zien. Ik vertel een verhaal. Het is mooi als iemand anders daar nog een ver haal in ziet, en daarna iemand anders nog een. Dat hoop je met je films te bereiken, dat er over gecommuniceerd wordt. Dat zijn cadeaus voor mij." Liefde Onmogelijke liefde, daar lijkt het bij u om te draaien. „Ik geloof wel in de kracht van de liefde, maar de mensen com municeren niet meer met elkaar en nemen te weinig tijd om sa men te zijn. Ze gaan gebukt onder de noodzaak carrière te maken en geld te verdienen. We worden steeds kleinere radertjes in een machine waarvan nie mand meer weet waar die toe dient en waar hij heenrolt." Toen u veertig was, zei u dat u een verbitterde oude man gewor den was. „Ik ben nu 53 jaar en het is alleen maar erger geworden. Ik ben nog eenzamer en somberder dan toen. Ik denk dat jij je ook nog kunt herinneren dat het le ven vroeger minder eenzaam was. Nu zijn de mensen ook in paren eenzaam, omdat ze niet meer met elkaar praten en vaak ook te hoge verwachtingen van het leven hebben. Dat heb ik zelf ook gehad. Ik zie helaas geen lichtpuntjes meer." Lijden Martin Scorsese zei ooit dat zijn films en zijn leven niets beteke nen als er niet veel lijden aan te pas komt. „Daar sluit ik me volkomen bij aan. Scorsese heeft trouwens wel i Krzysztof Kieslowski: „Het beste moment om te stoppen is op je hoogtepunt." FOTO EPA meer gezegd waar ik me in kan vinden. In dat lijden zit het le ven, zit de creativiteit. Ik praat daar graag over, ik denk dat andere mensen daar ook graag over praten, alleen staan ze dat niet toe, uit angst of omdat ze het te druk hebben." Praat u daar wel eens met colle ga-filmers over7 „Nooit, want ik heb geen con tacten met andere filmers. Ik heb vier jaar in Parijs gewerkt en heb er geen enkele collega leren kennen. Ik heb altijd buiten het film- en glamourwereldje ge staan. Ik ben een outsider in die kringen. Laatst zat ik te becijfe ren dat er negen mensen zijn, waarmee ik over -alles kan pra ten." Het wordt nog iets met u, een film voor vijfendertig procent ge slaagd en negen intieme vrien den. Kieslowski lacht en steekt de zoveelste sigaret op. Hoofdthema Grote kunstenaars hebben altijd een hoofdthema. Hoe zou u het uwe omschrijven? „Allereerst beschouw ik mezelf niet als een groot kunstenaar, maar ik kan de vraag beant woorden met de vraag: hoe moet ik leven? Dat is de centrale vraag die ik met mijn films stel. Het is niet mijn taak mensen te helpen, maar ik probeer ze een gesprek aan te bieden met mijn films. Ik probeer met mijn films naar een complete wereld te zoeken, naar een zekere waarheid. Grote schrijvers als Thomas Mann en Dostojevski hebben die gevon den, of Chaplin tot aan The great dictator. Maar ik hoor niet in deze categorie thuis. Het zijn voor mij wel inspiratiebronnen geweest." Polen U woont nog steeds in Warschau, hoewel het een grote chaos is in Polen. „Het gaat met Polen inderdaad in alle opzichten steeds slechter. Even was er de hoop dat het ons beter zou gaan, maar de politici hebben teveel beloofd en niets waargemaakt. Dat er nu zoveel criminaliteit is, is niet de essen tie, maar een gevolg van de ver anderingen. Voor mij is dat ech ter geen reden om te vertrekken. Ik voel me in Polen beter thuis dan in de westerse landen. Hier is ook wel melancholie, maar die is meer rationeel. Ikzelf heb een Slavische melancholie. Die is meer metafysisch. Daarom voel ik me daar beter op mijn ge mak. Hoe kijken ze in Polen tegen u aan? „Inmiddels heel gewoon, al krijg je natuurlijk wel wat meer aan dacht van mensen. Ik ben daar dubbel in, zoals elk mens vol tegenstrijdigheden zit. Enerzijds wil ik rust vinden, anderzijds vind ik die aandacht ook plezie rig. Je probeert tenslotte met je films mensen te bereiken. Als dat dan lukt, is dat prettig. Het is natuurlijk wel vermoeiend, die aandacht. Maar als die films er niet waren, zou ik mijn leven als een misverstand ervaren." Vind u films maken moeilijker dan leven? „Nee, filmen kun je leren, het leven niet". Dood We leven in een tijd dat we de dood zoveel mogelijk verdonke remanen. „Het is inderdaad een trend de dood iets onnatuurlijks te vin den. Mensen hebben het idee dat als ze niet aan de dood denken of er niet over de praten, de dood vanzelf verdwijnt en niet bestaat". U rookt er nog met plezier op los. „Ja, ik rook graag. Waarom zou je het leven verlengen? Ik denk met plezier aan de dood. Ik maak er vaak grapjes over. Mijn vrouw en dochter kunnen die echter niet waarderen. Daarom maak ik die grapjes alleen als ze .er niet bij zijn. Ik wil wel ziek zijn als ik dood ga. Anders komt je heengaan zo onverwacht. Dat lijkt me niets". I de nieuwe cd Business of Pu- I mshment zijn kruistocht tegen de uitwassen van de moderne I (westerse) maatschappij voort. I Het eten van vlees, de dood- I straf, uitbuiting van vrouwen, Ihet kapitalisme in zijn alge- I meen: het wordt allemaal met I de grond gelijk gemaakt, zoals I we dat ook op de vorige cd's I van dit Amerikaanse drietal ge- I wend waren. Denk aan het an- ü-maeho-nummer You Suck I featuring The Yeastie Girls). I ft el zijn ze wa t genuanceerder I ^worden in hun maatschappij- I visie; ze worden ook een jaartje I ouder. Dit keer is er bovendien I nauwelijks gezever tussen de I nummers door, want op de vo- I rige cd's werd elk nummer af- 1 gewisseld met fragmenten van I discussies die de band pleegt te I«ouden tijdens live-concerten, Igoed bedoeld maar stomverve- ■lend. I Hit keer dus geen gezever maar ■gewoon muziek. Dat Consoli- I dated goede muziek kan maken Intten we a' van vorige cd's. II l weer sterk0 'industrial imphop' oftewel swingende te- I ™o met een vette beat. ltTkWe' er enkele hardcore I*c™°-nummers (Das habe ich imcht gewusst) op de cd staan, I er ook veel funk in de mu- I Iek, zoals in het dansbare No I J'Sfe^ for dancer en in het la aan Public Enemy doen denkende Dop and Pony Show. lolt z't muzikaal sterk in I ',aar en bet dwingende stem- ILtt van Adam Sherburne Ivo 0rv°or dat je ook nog wat an de politieke boodschap ■meeknjgt. OK Adam...jij je zin, htc hele week §een vlees l«en. (Phonogram) PAUL VERLINDEN EEN grijs verleden maakte pnyrd Skynyrd prachtige Ip's waarop ruige southern rock en dito blues elkaar afwisselden. Schitterende nummers als Free bird en Sweet home Alabama zijn inmiddels klassiekers. Aan de glorietijd van de groep kwam abrupt een eind toen bij een vliegtuigongeluk zanger Ronnie van Zandt, gitarist Ste ve Gaines en diens zus en ach tergrondzangeres Cassie Gaines omkwamen. In '87 werd de band opnieuw opgericht met Johnny van Zandt, broer van wijlen Ron nie, als zanger. Er volgden nieuwe platen en concerten, maar het heilige vuur van vroe ger leek voorgoed verdwenen. Daarom is de pasverschenen cd Endangered species min of meer een verrassing, want die plaat bevat veel van de sfeer van vroeger. Dat komt vooral, omdat op deze akoestische cd veel nummers van toen zijn vastgelegd. Down south jukin', Things goin' on, Saturday night special, Sweet home Alabama, I ain't the one, Poison whiskey en Am i losin' staan naast nieuw geschreven werk en een tamelijk overbodige cover van Heartbreak hotel. Juist bij het vertolken van die oude num mers valt op hoezeer de stem van Johnny op die van Ronnie lijkt. Vooral in Sweet home Alabama en Things goin' on wordt het bijna griezelig. De akoestische versies op En dangered species doen die oude Lynyrd Skynyrd-composities alle eer aan. Ontdaan van hun toenmalige elektrische context komen ze ook nu stuk voor stuk heel indringend over. Dat maakt vavTEndangered species niet alleen een plaat die veel mooie herinneringen oproept, maar ook een cd die op zichzelf kan staan. Leuk detail is dat de plaat uit is op het Capricorn-label. Die platenfirma stond destijds met The Allman Brothers Band aan de wieg van de southern rock, maar leek met het wegebben van het succes van het genre verdwenen. (Capricorn, Sony Music) WIM VAN LEEST VIJFTIEN JAAR geleden was- ie ineens een' naam in de mu ziekwereld: Lee Clayton. Zijn lp Naked child werd door de liefhebbers van de betere coun try bejubeld. Voordien hadden aileen insi ders van deze ex-straaljagerpi loot gehoord. Als componist voor figuren als Waylon Jen nings, Willie Nelson, Jerry Jeff Walker en Hoyt Axton werd hij redelijk gewaardeerd, maar als platenmakend artiest had hij tot aan Naked child nauwelijks succes. Naked child leek dat te veranderen, maar Clayton bleek niet tegen het toeren be stand en de volgende langspe- ler, The dream goes on uit 1981, was te mager om het succes vast te houden. Dus verdween Lee Clayton weer in de betrekkelijke anoni miteit en deed pas in 1989 weer van zich spreken met een toer- nee en de in Noorwegen opge nomen live-plaat Another night. Het toeren bleek weder om een te zware belasting en het werd andermaal stil rond Lee. Pas nu, vijf jaar later, is er een nieuwe plaat. Spirit of the twilight heet die plaat en het is Liesbeth List: alle denkbare attracties. FOTO FOTOPERSBURO DIJKSTRA het eerste studio-album sinds 1981. Spirit of the twilight is wel even wennen. In eerste in stantie denk je dat hij zich verslikt heeft in al te lichtzin nige en pretentieloze rock, maar als je de plaat een paar keer beluisterd hebt, bevalt-ie steeds beter. Spirit of the twi light is dan niet alleen een interessante en vaak geslaagde poging om de verroeste coun- try-clichés te vermijden, het is ook een plaat die vol staat met prachtige songs die niet onder doen voor vroeger werk. Clayton werkte op Spirit of the twilight samen met Philip Don nelly, de Ierse gitarist met wie hij vroeger ook Naked child had gemaakt. Als gitarist geeft Donnelly aan Claytons num mers een weemoedigheid mee die de veelal meeslepende en doorleefde teksten alleen maar heviger maakt. Eind dit jaar, begin volgend jaar wil Clayton weer op toer- nee gaan. De vorige twee keren mondde dat uit in lange perio des van stilte. Misschien is het voor hem en ons beter om in het vervolg alleen nog maar platen te maken. (Provogue) WVL HEB ME LIEF Heb me lief Heb dit lichaam lief Bemin mij Be vrijd mij... Liesbeth List zingt dit hartver- overende, melodieuze refrein uit het lied De Verzoening van Frank Boeijen met volle inzet van haar persoonlijkheid. Be geleid door Boeijen en een glanzend Metropole Orkest noodt het tot eindeloos af draaien, wegsmelten en zwij melen. De overige nummers, van Boe ijen, Maarten Peters, Rob Chrispijn, Boudewijn de Groot en Stef Bos, zijn ook fraai, maar missen net dat ene dra matische en sensuele effect, verpakt in een direct herkenba re melodie. Liefdesliederen zijn het, over herinnering, verlan gen en verlaten zijn, en balla des over vrijheid en verzet. De middelbare List blijkt nog niets te hebben ingeboet aan zeg gingskracht, haar stem klinkt nog even jong en expressief als altijd. Zelf was ze verbaasd dat Frank Boeijen een cd met haar wilde maken. „Een fantastische erva ring," vond ze. Tien nummers bevat de schijf Liesbeth List. Voor alle fans van de al dertig jaar op eenzame hoogte opere rende ehansonnière bevat hij alle denkbare attracties. Niet helemaal doorgrondelijke tekst met poëtische symboliek hoort daar ook weer bij. Op zulke momenten doen de mooie ar rangementen gelukkig meestal de betekenis van de inhoud vergeten. In Brief aan Mia zingt het duo List/Boeijen ook nog heel smakelijk samen. De droefgeestigheid wordt aller- wege sfeerrijk vertolkt, onder de algehele orkestdirectie van Hans Hollestelle. (Sony Music) MARJAN MES EEN TIJDGENOOT van De bussy en Ravel was de Franse componist Albert Roussel (1869-1937). Roussel is veel minder 'impressionistisch' dan die twee. Door zijn koele, ratio nele benadering spreekt hij een minder groot publiek aan. Om die reden ook wordt Roussels werk niet vaak gespeeld, en ook niet vaak opgenomen. Er is nu een cd verschenen met opna men van liefst 25 jaar oud. In 1969 konden ze al heel wat op het gebied van stereo-opna men, blijkt hieruit. Uit Rous sels latere tijd vinden we een pianoconcert en een cellocon cert. Zijn stijl is hier geheel 'losgezongen' van de Franse, impressionistische origine. Het is puur muziek, klinkende structuren, uitingen van heel groot vakmanschap. Uit iets oudere tijd is Roussels orkestsuite Pour un fête de printemps, en cd wordt volge- maakt met nog een Suite en fa, op. 33. Alles bij elkaar: een ode aan een groot componist die vergeten dreigt te worden. Or kest, solisten en dirigent zijn allen Frans. (EMI5 65154 2) HANS ROOSEBOOM Amsterdam (anp) - De jury van de AKO Literatuur Prijs heeft gisteren in De- Rode Hoed in Amsterdam bekend gemaakt welke zes boeken meedingen naar deze literaire onderscheiding van honderduizend gulden. Het gaat om Bandoeng-Ban dung van F. Springer, De har de kern (II) van Frida Vogels, Een verlangen naar ontroost baarheid van Patricia de Mar- telaere, Gesloten huis van Ni- colaas Matsier, Quarantaine van G.L. Durlacher en Rico's vleugels van Rascha Peper. Frida Vogels won begin dit jaar met het genomineerde boek de Libris Literatuur Prijs van een ton. Die onder scheiding werd in mei voor het eerst uitgereikt. De schrijfster was toen niet aanwezig. Ze weigert interviews. Foto's van haar zijn niet beschikbaar. De jury van Vlaamse en Ne derlandse beroepscritici, koos de zes AKO-nominaties uit 341 titels, verschenen tussen 1 januari 1993 en 1 mei 1994. Fictie (romans) en non-fictie (essays, biografieën, reisver slagen) kwamen daarvoor in aanmerking. De Librisprijs beperkt zich tot fictie. Welke auteur de AKO Litera tuur Prijs wint, bepaalt een forum van dertig bekende en onbekende lezers op 22 okto ber tijdens een rechtstreekse televisieuitzending van Sonja op Zaterdag. Het is voor het eerst dat de winnaar op die manier wordt gekozen. Bij de eerste zeven AKO Literatuur Prijzen maakte een jury van deskun digen uit welk boek het beste was. Vorig jaar won Marcel Möring met Het grote verlan gen de prijs waar toen nog een prijskaartje van vijftigduizend gulden aan hing. Onenigheid Die formule werd na een be stuurswisseling losgelaten. Daags na de prijsuitreiking aan Möring trad het stich tingsbestuur af wegens one nigheid met het AKO-concern over de te volgen koers. De ex-bestuursleden richtten ver volgens de stichting Libris Li teratuur Prijs op, waarbij ze de formule van de AKO-prijs eopieëerden. Het prijzengeld werd verdubbeld. Ook AKO verhoogde de prijs naar een ton. Het nieuwe AKO-bestuur pakt de zaken nu anders aan. De jury van beroepsrecensenten selecteert de zes titels waaruit de dertig lezers een keuze mo gen maken. Via die werkwijze wil de stichting 'literatuur en lezen populariseren zonder te banaliseren'. Het motto is wel literair, niet elitair. Amsterdam (anp) - Radio 10 Gold staat vandaag in het teken van de Rolling Stones. Op 14 september is het dertig jaar geleden dat de eerste single van de Stonês de Nederlandse hitparade binnenkwam. Van 's ochtends zeven tot 's avonds zeven zijn ieder uur de hits van de Stones te horen. Verder zendt Radio 10 Gold fragmenten uit documentaires en interviews uit. Tussen twaalf en twee presenteert Tom Mulder een Rolling Stones top-tien die is samengesteld aan de hand van inzendin gen van luisteraars. Mensen die vandaag afstemmen op Radio 10 Gold maken kans op een reis voor twee personen naar Atlanta, waar zij een concert van de Stones zullen bijwonen. Los Angeles (rtr) - De Ameri kaanse acteur Tom Ewell is maandag op 85-jarige leeftijd overleden. Hij verwierf voor al bekendheid door zijn rol in de komische film The Seven Year Itch. Ewells tegenspeel ster daarin was Marilyn Monroe. Ewell overleed na een lang ziek bed in een ziekenhuis in Wood land Hills, dat gespecialiseerd is in de opvang van mensen die bij film en televisie hebben gewerkt. Hij startte zijn loopbaan in de jaren '30 als toneelspeler. Zijn filmcarrière begon in produkties FILMS GOES - Grand Theater 14 en 20 u. The Flintstones. HULST - De Koning van Engeland 14 u. De Anstokatten. 14 u. Duimeli]ntje. 14 u. The Flintstones. 20 u. Wolf. 20 u. The cliënt. 20 u. Speed. 20 u. I love trouble. 20 u. Four weddings and a funeral. VLISSINGEN - Alhambra 1 14 u. De Aristokatten. 20 u. Speed. - Alhambra 2 14 en 20 u. I love trouble. - Alhambra 3 14 u. Duimelijntje. 20 u. Four weddings and a funeral. - Alhambra 4 14 en 20 u. The Beverly Hills Cop 3. ANTWERPEN - Metropolis Zaal 1 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. What's eating Gilbert Grape. Zaal 2 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. La fille D'Artagnan. Zaal 3 - 14.30, 17, 20 u. Blank check. 22.30 u. Intersection. Zaal 4 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Four weddings and a funeral. Zaal 5 - 14.3.0, 17, 20 en 22.30 u. Speed. Zaal 6 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. The client. Zaal 7 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Beverly Hills Cop 3. Zaal 8 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. The crow. Zaal 9 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Blink. Zaal 10 - 14.30, 17 u. Ace Ventu ra: pet detective. 20 en 22.30 u. I love a man in uniform. Zaal 11 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Maverick. Zaal 12 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. The next karate kid. Zaal 13 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Shadowlands. Zaal 14 - 14.30 en 20 u. Schind- waarin Spencer Tracy en Katha rine Hepburn de hoofdrol speel den. Nadat Ewell in 1953 een Tony Award (toneelprijs) had gewon nen, kreeg hij de rol in The Seven Year Itch. Hij speelt daar in de rol van een stadsbewoner die droomt van een verhouding met zijn mooie buurvrouw, ter wijl zijn echtgenote op vakantie is. Beroemd is de scène waarin de rok van Marilyn Monroe door de luchtstroom van een ventila- tiebuis opwaait. Ewell speelde wisselend in films en op het toneel, totdat zijn ziekte hem eind jaren '80 dwong te stoppen met werken. ler's list. Zaal 15 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. The getaway. Zaal 16 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Love, chaet steal. Zaal 17 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u The Pelican brief. Zaal 18 - 14.30, 17 u. De Aristo- kattpn 20 en 22.30 u. Speed. Zaal 19 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. The Flintstones. Zaal 20 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Chasers Zaal 21 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Escape from Absolom. Zaal 22 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Serial mom. GENT - Decascoop 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Chasers 14.30, 17, 20 en 22.30 u. The cliënt. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Speed. 20 en 22.30 u. Gilbert Grape. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Beverly Hills Cop 3. 20 u. Romeo is bleeding. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Maverick. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. The crow. 14.30, 17 u. Next karate kid. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. The Flintstones. 20 en 22.30 u. The getaway. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. 4 Wed dings a funeral. 14.30 en 17 u. The Aristocats. 22.30 u. Shadowlands. 20 u. Schindler's List. KNOKKE - Beverly Sereens 15 en 20 u. Speed. 15 en 20 u. Beverly Hills Cop 3. 20 u. The cliënt. 15 u. The Flintstones.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1994 | | pagina 21