DE STEM
'Ik wil ziek zijn als ik sterf
9.-
Ipoolse regisseur Krzysztof Kieslowski zoekt geestelijke rust
J
Zes nominaties voor
AKO-literatuurprij s
UIT gids
Consolidated
I CONSOLIDATED ZET ook op
|Lynyrd Skynyrd
Lee Clayton
Liesbeth List
Roussel
Stonesdag op Radio 10 (Jold
Acteur Tom Ewell overleden
„Pragmatisme is pas leuk bij gratie
van grote dromen."
Prof.dr. Rik Torfs, hoogleraar kerkrecht in
Leuven.
Gids
WOENSDAG 14 SEPTEMBER 1994 DEEL
fl
i H
liard shirt Cf\ I
2-Delig: jy,-\
|ties.22-30 55."*
Jooties. 22-30 49.-*,
In mei een schoenencollectie.)
Ice tijn: 020-62 62114
kiur).
lde£üjeJi/
IVan onzefilmredactie
jij is in Amsterdam om daar een workshop te geven: de
.befaamde Poolse filmregisseur Krzysztof Kieslowski. We
spreken elkaar in een rustig hoekje van een Amsterdams
hotel. De eerste vraag is een voor de hand liggende. Hij
zou terugggekomen zijn op zijn besluit met filmen te
Itoppen. -v
f -4
- I
et dan over onze nieuw-
vorm: de slimme, sneifó
1-471242 of bezoek de
ircedes-Benz dealer bij
n de buurt,
stil.
[.Nee hoor, dat hebben anderen
Teweerd. Ik houd ik er echt mee
Ik wil met rust gelaten wor-
„jn. Ook privé. Mijn leven is niet
interessant. Mijn films maken
Keel uit van het openbare leven,
lniet ikzelf. Er is evenwel een
s in deze wereld het pri-
(ïéleven van iemand belangrijker
vinden dan zijn werk. Ik ver-
fcet me daar tegen. Het beste
Wment om te stoppen is op je
hoogtepunt. Ik" ben niet zoals de
hoogspringer Boebka, die om de
We maanden zijn record verbe
ert. Je kunt je beter terugtrek
ken voordat je aan de verliezen
de hand bent. Ik heb alles gezegd
bat er te zeggen viel."
hmtunu schrijven?
[Nee, daar heb ik geen talent
roor. Ik ben filmer. Dat is mijn
tnamer van verhalen vertellen
beweest. Wat ik ga doen? Rust
proberen te vinden. Dat is eigen
lek altijd mijn doel al geweest,
k bedoel dan geestelijke rust. Ik
^nk dat dat het belangrijkste is
het leven. Ik zal die rust
ichter nooit vinden, omdat ik
looit tevreden ben met wat ik
Boe. Maar eigenlijk gaat het ook
piet,om het bereiken, maar om
pet verlangen ernaar. De weg
;s, die maakt het leven in-
jeressant. Als je iets bereikt hebt
[leeft het geen betekenis meer.
i je een dure auto wilt en je
[ebt die eenmaal, dan merk je
lat het niks voorstelt. Het gaat
i het leven juist om de dingen
[aar je naar streeft en die je niet
nt bereiken."
Ontevreden
far hij is toch een geslaagd
filmer? „Ach, ik kijk nooit naar
lijn eigen films, omdat ik er
mtevreden over ben. Tijdens de
bpnamen en de montage heb ik
|en werkverhouding met mijn
Tim, daarna laat ik hem los en is
Jij van het publiek. Over Trois
.ouleurs Rouge ben ik nog het
beest tevreden. In Cannes was
gat dertig procent, inmiddels is
|at vijfendertig procent gewor
pen."
In Trois Couleurs Rouge gaat het
ver de onmogelijke liefde tussen
jen oudere, cynische rechter en
een jong meisje. In geen enkele
film van u heb ik een man gezien
die voor mijn gevoel zoveel op
uzelf leek.
„Helaas moet ik dat toegeven.
Maar eigenlijk bestaat die oude
man niet. Aan het slot ontmoet
het meisje een jongere uitgave
van de man en is er de hoop dat
het iets wordt tussen de jongen
en het meisje."
Nou, voor mij was het vooral die
oude man die in de film bestaat.
„Zo kun je het ook zien. Ik vertel
een verhaal. Het is mooi als
iemand anders daar nog een ver
haal in ziet, en daarna iemand
anders nog een. Dat hoop je met
je films te bereiken, dat er over
gecommuniceerd wordt. Dat zijn
cadeaus voor mij."
Liefde
Onmogelijke liefde, daar lijkt
het bij u om te draaien.
„Ik geloof wel in de kracht van
de liefde, maar de mensen com
municeren niet meer met elkaar
en nemen te weinig tijd om sa
men te zijn. Ze gaan gebukt
onder de noodzaak carrière te
maken en geld te verdienen. We
worden steeds kleinere radertjes
in een machine waarvan nie
mand meer weet waar die toe
dient en waar hij heenrolt."
Toen u veertig was, zei u dat u
een verbitterde oude man gewor
den was.
„Ik ben nu 53 jaar en het is
alleen maar erger geworden. Ik
ben nog eenzamer en somberder
dan toen. Ik denk dat jij je ook
nog kunt herinneren dat het le
ven vroeger minder eenzaam
was. Nu zijn de mensen ook in
paren eenzaam, omdat ze niet
meer met elkaar praten en vaak
ook te hoge verwachtingen van
het leven hebben. Dat heb ik zelf
ook gehad. Ik zie helaas geen
lichtpuntjes meer."
Lijden
Martin Scorsese zei ooit dat zijn
films en zijn leven niets beteke
nen als er niet veel lijden aan te
pas komt.
„Daar sluit ik me volkomen bij
aan. Scorsese heeft trouwens wel
i Krzysztof Kieslowski: „Het beste moment om te stoppen is op je hoogtepunt."
FOTO EPA
meer gezegd waar ik me in kan
vinden. In dat lijden zit het le
ven, zit de creativiteit. Ik praat
daar graag over, ik denk dat
andere mensen daar ook graag
over praten, alleen staan ze dat
niet toe, uit angst of omdat ze
het te druk hebben."
Praat u daar wel eens met colle
ga-filmers over7
„Nooit, want ik heb geen con
tacten met andere filmers. Ik heb
vier jaar in Parijs gewerkt en
heb er geen enkele collega leren
kennen. Ik heb altijd buiten het
film- en glamourwereldje ge
staan. Ik ben een outsider in die
kringen. Laatst zat ik te becijfe
ren dat er negen mensen zijn,
waarmee ik over -alles kan pra
ten."
Het wordt nog iets met u, een
film voor vijfendertig procent ge
slaagd en negen intieme vrien
den.
Kieslowski lacht en steekt de
zoveelste sigaret op.
Hoofdthema
Grote kunstenaars hebben altijd
een hoofdthema. Hoe zou u het
uwe omschrijven?
„Allereerst beschouw ik mezelf
niet als een groot kunstenaar,
maar ik kan de vraag beant
woorden met de vraag: hoe moet
ik leven? Dat is de centrale vraag
die ik met mijn films stel. Het is
niet mijn taak mensen te helpen,
maar ik probeer ze een gesprek
aan te bieden met mijn films. Ik
probeer met mijn films naar een
complete wereld te zoeken, naar
een zekere waarheid. Grote
schrijvers als Thomas Mann en
Dostojevski hebben die gevon
den, of Chaplin tot aan The
great dictator. Maar ik hoor niet
in deze categorie thuis. Het zijn
voor mij wel inspiratiebronnen
geweest."
Polen
U woont nog steeds in Warschau,
hoewel het een grote chaos is in
Polen.
„Het gaat met Polen inderdaad
in alle opzichten steeds slechter.
Even was er de hoop dat het ons
beter zou gaan, maar de politici
hebben teveel beloofd en niets
waargemaakt. Dat er nu zoveel
criminaliteit is, is niet de essen
tie, maar een gevolg van de ver
anderingen. Voor mij is dat ech
ter geen reden om te vertrekken.
Ik voel me in Polen beter thuis
dan in de westerse landen. Hier
is ook wel melancholie, maar die
is meer rationeel. Ikzelf heb een
Slavische melancholie. Die is
meer metafysisch. Daarom voel
ik me daar beter op mijn ge
mak.
Hoe kijken ze in Polen tegen u
aan?
„Inmiddels heel gewoon, al krijg
je natuurlijk wel wat meer aan
dacht van mensen. Ik ben daar
dubbel in, zoals elk mens vol
tegenstrijdigheden zit. Enerzijds
wil ik rust vinden, anderzijds
vind ik die aandacht ook plezie
rig. Je probeert tenslotte met je
films mensen te bereiken. Als
dat dan lukt, is dat prettig. Het
is natuurlijk wel vermoeiend, die
aandacht. Maar als die films er
niet waren, zou ik mijn leven als
een misverstand ervaren."
Vind u films maken moeilijker
dan leven?
„Nee, filmen kun je leren, het
leven niet".
Dood
We leven in een tijd dat we de
dood zoveel mogelijk verdonke
remanen.
„Het is inderdaad een trend de
dood iets onnatuurlijks te vin
den. Mensen hebben het idee dat
als ze niet aan de dood denken
of er niet over de praten, de
dood vanzelf verdwijnt en niet
bestaat".
U rookt er nog met plezier op
los.
„Ja, ik rook graag. Waarom zou
je het leven verlengen? Ik denk
met plezier aan de dood. Ik
maak er vaak grapjes over. Mijn
vrouw en dochter kunnen die
echter niet waarderen. Daarom
maak ik die grapjes alleen als ze
.er niet bij zijn. Ik wil wel ziek
zijn als ik dood ga. Anders komt
je heengaan zo onverwacht. Dat
lijkt me niets".
I de nieuwe cd Business of Pu-
I mshment zijn kruistocht tegen
de uitwassen van de moderne
I (westerse) maatschappij voort.
I Het eten van vlees, de dood-
I straf, uitbuiting van vrouwen,
Ihet kapitalisme in zijn alge-
I meen: het wordt allemaal met
I de grond gelijk gemaakt, zoals
I we dat ook op de vorige cd's
I van dit Amerikaanse drietal ge-
I wend waren. Denk aan het an-
ü-maeho-nummer You Suck
I featuring The Yeastie Girls).
I ft el zijn ze wa t genuanceerder
I ^worden in hun maatschappij-
I visie; ze worden ook een jaartje
I ouder. Dit keer is er bovendien
I nauwelijks gezever tussen de
I nummers door, want op de vo-
I rige cd's werd elk nummer af-
1 gewisseld met fragmenten van
I discussies die de band pleegt te
I«ouden tijdens live-concerten,
Igoed bedoeld maar stomverve-
■lend.
I Hit keer dus geen gezever maar
■gewoon muziek. Dat Consoli-
I dated goede muziek kan maken
Intten we a' van vorige cd's.
II l weer sterk0 'industrial
imphop' oftewel swingende te-
I ™o met een vette beat.
ltTkWe' er enkele hardcore
I*c™°-nummers (Das habe ich
imcht gewusst) op de cd staan,
I er ook veel funk in de mu-
I Iek, zoals in het dansbare No
I J'Sfe^ for dancer en in het
la aan Public Enemy doen
denkende Dop and Pony Show.
lolt z't muzikaal sterk in
I ',aar en bet dwingende stem-
ILtt van Adam Sherburne
Ivo 0rv°or dat je ook nog wat
an de politieke boodschap
■meeknjgt. OK Adam...jij je zin,
htc hele week §een vlees
l«en. (Phonogram)
PAUL VERLINDEN
EEN grijs verleden maakte
pnyrd Skynyrd prachtige Ip's
waarop ruige southern rock en
dito blues elkaar afwisselden.
Schitterende nummers als Free
bird en Sweet home Alabama
zijn inmiddels klassiekers.
Aan de glorietijd van de groep
kwam abrupt een eind toen bij
een vliegtuigongeluk zanger
Ronnie van Zandt, gitarist Ste
ve Gaines en diens zus en ach
tergrondzangeres Cassie Gaines
omkwamen.
In '87 werd de band opnieuw
opgericht met Johnny van
Zandt, broer van wijlen Ron
nie, als zanger. Er volgden
nieuwe platen en concerten,
maar het heilige vuur van vroe
ger leek voorgoed verdwenen.
Daarom is de pasverschenen cd
Endangered species min of
meer een verrassing, want die
plaat bevat veel van de sfeer
van vroeger. Dat komt vooral,
omdat op deze akoestische cd
veel nummers van toen zijn
vastgelegd. Down south jukin',
Things goin' on, Saturday night
special, Sweet home Alabama, I
ain't the one, Poison whiskey
en Am i losin' staan naast
nieuw geschreven werk en een
tamelijk overbodige cover van
Heartbreak hotel. Juist bij het
vertolken van die oude num
mers valt op hoezeer de stem
van Johnny op die van Ronnie
lijkt. Vooral in Sweet home
Alabama en Things goin' on
wordt het bijna griezelig.
De akoestische versies op En
dangered species doen die oude
Lynyrd Skynyrd-composities
alle eer aan. Ontdaan van hun
toenmalige elektrische context
komen ze ook nu stuk voor stuk
heel indringend over. Dat
maakt vavTEndangered species
niet alleen een plaat die veel
mooie herinneringen oproept,
maar ook een cd die op zichzelf
kan staan.
Leuk detail is dat de plaat uit
is op het Capricorn-label. Die
platenfirma stond destijds met
The Allman Brothers Band aan
de wieg van de southern rock,
maar leek met het wegebben
van het succes van het genre
verdwenen. (Capricorn, Sony
Music)
WIM VAN LEEST
VIJFTIEN JAAR geleden was-
ie ineens een' naam in de mu
ziekwereld: Lee Clayton. Zijn
lp Naked child werd door de
liefhebbers van de betere coun
try bejubeld.
Voordien hadden aileen insi
ders van deze ex-straaljagerpi
loot gehoord. Als componist
voor figuren als Waylon Jen
nings, Willie Nelson, Jerry Jeff
Walker en Hoyt Axton werd hij
redelijk gewaardeerd, maar als
platenmakend artiest had hij
tot aan Naked child nauwelijks
succes. Naked child leek dat te
veranderen, maar Clayton
bleek niet tegen het toeren be
stand en de volgende langspe-
ler, The dream goes on uit 1981,
was te mager om het succes
vast te houden.
Dus verdween Lee Clayton
weer in de betrekkelijke anoni
miteit en deed pas in 1989 weer
van zich spreken met een toer-
nee en de in Noorwegen opge
nomen live-plaat Another
night. Het toeren bleek weder
om een te zware belasting en
het werd andermaal stil rond
Lee. Pas nu, vijf jaar later, is er
een nieuwe plaat. Spirit of the
twilight heet die plaat en het is
Liesbeth List: alle denkbare attracties.
FOTO FOTOPERSBURO DIJKSTRA
het eerste studio-album sinds
1981. Spirit of the twilight is
wel even wennen. In eerste in
stantie denk je dat hij zich
verslikt heeft in al te lichtzin
nige en pretentieloze rock,
maar als je de plaat een paar
keer beluisterd hebt, bevalt-ie
steeds beter. Spirit of the twi
light is dan niet alleen een
interessante en vaak geslaagde
poging om de verroeste coun-
try-clichés te vermijden, het is
ook een plaat die vol staat met
prachtige songs die niet onder
doen voor vroeger werk.
Clayton werkte op Spirit of the
twilight samen met Philip Don
nelly, de Ierse gitarist met wie
hij vroeger ook Naked child
had gemaakt. Als gitarist geeft
Donnelly aan Claytons num
mers een weemoedigheid mee
die de veelal meeslepende en
doorleefde teksten alleen maar
heviger maakt.
Eind dit jaar, begin volgend
jaar wil Clayton weer op toer-
nee gaan. De vorige twee keren
mondde dat uit in lange perio
des van stilte. Misschien is het
voor hem en ons beter om in
het vervolg alleen nog maar
platen te maken. (Provogue)
WVL
HEB ME LIEF Heb me lief Heb
dit lichaam lief Bemin mij Be
vrijd mij...
Liesbeth List zingt dit hartver-
overende, melodieuze refrein
uit het lied De Verzoening van
Frank Boeijen met volle inzet
van haar persoonlijkheid. Be
geleid door Boeijen en een
glanzend Metropole Orkest
noodt het tot eindeloos af
draaien, wegsmelten en zwij
melen.
De overige nummers, van Boe
ijen, Maarten Peters, Rob
Chrispijn, Boudewijn de Groot
en Stef Bos, zijn ook fraai,
maar missen net dat ene dra
matische en sensuele effect,
verpakt in een direct herkenba
re melodie. Liefdesliederen zijn
het, over herinnering, verlan
gen en verlaten zijn, en balla
des over vrijheid en verzet. De
middelbare List blijkt nog niets
te hebben ingeboet aan zeg
gingskracht, haar stem klinkt
nog even jong en expressief als
altijd.
Zelf was ze verbaasd dat Frank
Boeijen een cd met haar wilde
maken. „Een fantastische erva
ring," vond ze. Tien nummers
bevat de schijf Liesbeth List.
Voor alle fans van de al dertig
jaar op eenzame hoogte opere
rende ehansonnière bevat hij
alle denkbare attracties. Niet
helemaal doorgrondelijke tekst
met poëtische symboliek hoort
daar ook weer bij. Op zulke
momenten doen de mooie ar
rangementen gelukkig meestal
de betekenis van de inhoud
vergeten. In Brief aan Mia zingt
het duo List/Boeijen ook nog
heel smakelijk samen. De
droefgeestigheid wordt aller-
wege sfeerrijk vertolkt, onder
de algehele orkestdirectie van
Hans Hollestelle. (Sony Music)
MARJAN MES
EEN TIJDGENOOT van De
bussy en Ravel was de Franse
componist Albert Roussel
(1869-1937). Roussel is veel
minder 'impressionistisch' dan
die twee. Door zijn koele, ratio
nele benadering spreekt hij een
minder groot publiek aan. Om
die reden ook wordt Roussels
werk niet vaak gespeeld, en ook
niet vaak opgenomen. Er is nu
een cd verschenen met opna
men van liefst 25 jaar oud.
In 1969 konden ze al heel wat
op het gebied van stereo-opna
men, blijkt hieruit. Uit Rous
sels latere tijd vinden we een
pianoconcert en een cellocon
cert. Zijn stijl is hier geheel
'losgezongen' van de Franse,
impressionistische origine. Het
is puur muziek, klinkende
structuren, uitingen van heel
groot vakmanschap.
Uit iets oudere tijd is Roussels
orkestsuite Pour un fête de
printemps, en cd wordt volge-
maakt met nog een Suite en fa,
op. 33. Alles bij elkaar: een ode
aan een groot componist die
vergeten dreigt te worden. Or
kest, solisten en dirigent zijn
allen Frans. (EMI5 65154 2)
HANS ROOSEBOOM
Amsterdam (anp) - De jury van de AKO Literatuur Prijs
heeft gisteren in De- Rode Hoed in Amsterdam bekend
gemaakt welke zes boeken meedingen naar deze literaire
onderscheiding van honderduizend gulden.
Het gaat om Bandoeng-Ban
dung van F. Springer, De har
de kern (II) van Frida Vogels,
Een verlangen naar ontroost
baarheid van Patricia de Mar-
telaere, Gesloten huis van Ni-
colaas Matsier, Quarantaine
van G.L. Durlacher en Rico's
vleugels van Rascha Peper.
Frida Vogels won begin dit
jaar met het genomineerde
boek de Libris Literatuur
Prijs van een ton. Die onder
scheiding werd in mei voor het
eerst uitgereikt. De schrijfster
was toen niet aanwezig. Ze
weigert interviews. Foto's van
haar zijn niet beschikbaar.
De jury van Vlaamse en Ne
derlandse beroepscritici, koos
de zes AKO-nominaties uit
341 titels, verschenen tussen 1
januari 1993 en 1 mei 1994.
Fictie (romans) en non-fictie
(essays, biografieën, reisver
slagen) kwamen daarvoor in
aanmerking. De Librisprijs
beperkt zich tot fictie.
Welke auteur de AKO Litera
tuur Prijs wint, bepaalt een
forum van dertig bekende en
onbekende lezers op 22 okto
ber tijdens een rechtstreekse
televisieuitzending van Sonja
op Zaterdag.
Het is voor het eerst dat de
winnaar op die manier wordt
gekozen. Bij de eerste zeven
AKO Literatuur Prijzen
maakte een jury van deskun
digen uit welk boek het beste
was. Vorig jaar won Marcel
Möring met Het grote verlan
gen de prijs waar toen nog een
prijskaartje van vijftigduizend
gulden aan hing.
Onenigheid
Die formule werd na een be
stuurswisseling losgelaten.
Daags na de prijsuitreiking
aan Möring trad het stich
tingsbestuur af wegens one
nigheid met het AKO-concern
over de te volgen koers. De
ex-bestuursleden richtten ver
volgens de stichting Libris Li
teratuur Prijs op, waarbij ze
de formule van de AKO-prijs
eopieëerden. Het prijzengeld
werd verdubbeld. Ook AKO
verhoogde de prijs naar een
ton.
Het nieuwe AKO-bestuur pakt
de zaken nu anders aan. De
jury van beroepsrecensenten
selecteert de zes titels waaruit
de dertig lezers een keuze mo
gen maken. Via die werkwijze
wil de stichting 'literatuur en
lezen populariseren zonder te
banaliseren'. Het motto is wel
literair, niet elitair.
Amsterdam (anp) - Radio 10 Gold staat vandaag in het
teken van de Rolling Stones. Op 14 september is het dertig
jaar geleden dat de eerste single van de Stonês de
Nederlandse hitparade binnenkwam.
Van 's ochtends zeven tot 's avonds zeven zijn ieder uur de hits
van de Stones te horen. Verder zendt Radio 10 Gold fragmenten
uit documentaires en interviews uit.
Tussen twaalf en twee presenteert Tom Mulder een Rolling
Stones top-tien die is samengesteld aan de hand van inzendin
gen van luisteraars. Mensen die vandaag afstemmen op Radio 10
Gold maken kans op een reis voor twee personen naar Atlanta,
waar zij een concert van de Stones zullen bijwonen.
Los Angeles (rtr) - De Ameri
kaanse acteur Tom Ewell is
maandag op 85-jarige leeftijd
overleden. Hij verwierf voor
al bekendheid door zijn rol in
de komische film The Seven
Year Itch. Ewells tegenspeel
ster daarin was Marilyn
Monroe.
Ewell overleed na een lang ziek
bed in een ziekenhuis in Wood
land Hills, dat gespecialiseerd is
in de opvang van mensen die bij
film en televisie hebben gewerkt.
Hij startte zijn loopbaan in de
jaren '30 als toneelspeler. Zijn
filmcarrière begon in produkties
FILMS
GOES
- Grand Theater
14 en 20 u. The Flintstones.
HULST
- De Koning van Engeland
14 u. De Anstokatten.
14 u. Duimeli]ntje.
14 u. The Flintstones.
20 u. Wolf.
20 u. The cliënt.
20 u. Speed.
20 u. I love trouble.
20 u. Four weddings and a funeral.
VLISSINGEN
- Alhambra 1
14 u. De Aristokatten.
20 u. Speed.
- Alhambra 2
14 en 20 u. I love trouble.
- Alhambra 3
14 u. Duimelijntje.
20 u. Four weddings and a funeral.
- Alhambra 4
14 en 20 u. The Beverly Hills Cop
3.
ANTWERPEN
- Metropolis
Zaal 1 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
What's eating Gilbert Grape.
Zaal 2 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
La fille D'Artagnan.
Zaal 3 - 14.30, 17, 20 u. Blank
check.
22.30 u. Intersection.
Zaal 4 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Four weddings and a funeral.
Zaal 5 - 14.3.0, 17, 20 en 22.30 u.
Speed.
Zaal 6 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
The client.
Zaal 7 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Beverly Hills Cop 3.
Zaal 8 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
The crow.
Zaal 9 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Blink.
Zaal 10 - 14.30, 17 u. Ace Ventu
ra: pet detective.
20 en 22.30 u. I love a man in
uniform.
Zaal 11 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Maverick.
Zaal 12 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
The next karate kid.
Zaal 13 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Shadowlands.
Zaal 14 - 14.30 en 20 u. Schind-
waarin Spencer Tracy en Katha
rine Hepburn de hoofdrol speel
den.
Nadat Ewell in 1953 een Tony
Award (toneelprijs) had gewon
nen, kreeg hij de rol in The
Seven Year Itch. Hij speelt daar
in de rol van een stadsbewoner
die droomt van een verhouding
met zijn mooie buurvrouw, ter
wijl zijn echtgenote op vakantie
is. Beroemd is de scène waarin
de rok van Marilyn Monroe door
de luchtstroom van een ventila-
tiebuis opwaait.
Ewell speelde wisselend in films
en op het toneel, totdat zijn
ziekte hem eind jaren '80 dwong
te stoppen met werken.
ler's list.
Zaal 15 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
The getaway.
Zaal 16 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Love, chaet steal.
Zaal 17 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u
The Pelican brief.
Zaal 18 - 14.30, 17 u. De Aristo-
kattpn
20 en 22.30 u. Speed.
Zaal 19 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
The Flintstones.
Zaal 20 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Chasers
Zaal 21 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Escape from Absolom.
Zaal 22 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Serial mom.
GENT
- Decascoop
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Chasers
14.30, 17, 20 en 22.30 u. The cliënt.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Speed.
20 en 22.30 u. Gilbert Grape.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Beverly
Hills Cop 3.
20 u. Romeo is bleeding.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Maverick.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. The crow.
14.30, 17 u. Next karate kid.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. The
Flintstones.
20 en 22.30 u. The getaway.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. 4 Wed
dings a funeral.
14.30 en 17 u. The Aristocats.
22.30 u. Shadowlands.
20 u. Schindler's List.
KNOKKE
- Beverly Sereens
15 en 20 u. Speed.
15 en 20 u. Beverly Hills Cop 3.
20 u. The cliënt.
15 u. The Flintstones.