Week nd De grote irahi-trek 0^ klein BEL 'N KLE E Ansink P Tapijttegelc Wasko Se ItWVKli DE STEM Te koop aang< De Parketzaak in 0 Alle soorten parket en I; Prefab Betonbouw Voorraad 125.0 Heuga-Esco-Desst Reeds vanaf 5 Vakkundig advies Vijf jaar geleden, in de nacht van 10 op 11 september 1989, bood Hongarije duizenden Oostduitse 'vakantiegangers' de kans naar Oostenrijk uit te wijken. Het was de aanzet tot een enorme omwenteling in Oost-Europa. 'We willen vrijheid,' riepen ze. Later werd dat: 'We willen een Mercedes' DDR-burgers vijf jaar geleden massaal over Hongaars/ Oostenrijkse grens F ZATERDAG 10 SE ZATERDAG 10 SEPTEMBER 1994 Ook voor onderhoud en reparaties Heuvelstraat 4(centrum) Oosterhr voor garages, loodsen, schuui Ook in houtcomb.! Div. modellen, Vraag vrijblijvend onze c Tel. 040-863058, c aan Postbus 348, 5660 Speciaalzaak in tapijtteg 1e Keus org. Heugav.a. Novilon, Marmoleum, Lame Min. Nelissenstr. 37, Breda. Piusplein 17, Bergen op Zoc Huishoudelijke en inbouwappara Reparaties en electrotechnische Maan., woens., dond., 10.00-12.31 'Jd- 10.00-12.30/13.30-20.00, za Wasko Service, Aalstraat 60, Een schier onafzienbare rij Trabants onderweg naar de grens, richting het vrije westen. DoorTwan van den Brand De grap werd. overal verteld. In het café in Oost-Duitsland, op het werk, in familiekring. Het was zo'n mop die je achter de hand fluisterde, en de lach moest een besmuikte zijn. Immers, onderwerp van de spot was een nationaal symbool, een produkt waar de ar beiders- en boerenstaat trots op behoorde te zijn, zo exclusief dat je na bestelling vijftien jaar reikhal zend moest uitkijken naar levering. „Als jij een auto bent," zei de ezel tot de Trabant, „dan ben ik een paard". Grinnik, grinnik. In Hongarije kon wat openlijker de neus worden opgehaald voor het stinkende autootje, een tweetakter die op een mengsel van benzine en olie liep en de godganselijke omge ving verpestte. De Hongaren zagen deze Trabi's al jarenlang komen, uitgerekend 's zomers, als ze de vervuiling het beste konden ruiken en zien. Want bij gebrek aan uitrei spapieren voor het Westen karden de Oostduitsers het liefst richting Boedapest en Balatonmeer. In de (na)zomer van '89 was het ongehoord. Boedapest stond vol Trabants. Vooral in de straten in de nabijheid van de Westduitse am bassade was nauwelijks nog een parkeerplaats te vinden. De bol derwagens met de stickers DDR stonden bumper aan bumper. Ze kwamen uit alle hoeken van Oost-Duitsland. Links van de weg stond een Trabi uit Rostock. Dat kon je zien aan het kenteken dat met de letter A begon. En even verderop had een bestuurder uit Karl Marx Stadt een plekje gevon den. Je zag het aan de X. Bij veel van die Trabants stonden de portieren bij wijze van spreken nog wagenwijd open. Chauffeurs en passagiers hadden kennelijk haast toen ze uitstapten. Of het was ze een zorg dat de eerste de beste Hongaar er plankgas tussen uit zou trekken. De Oostduitsers lieten hun rijke bezit van weleer, de auto waarvoor ze jaren hadden gespaard en waarop ze jaren-, ja renlang hadden gewacht, achter in de hoop hem nooit meer terug te zien. Nooit meer. Ze waren de Westduitse missie bin nengevlucht, met zijn heel velen tegelijk. Met de bedoeling om een paspoort voor en een weg naar het Westen, het vrije Westen te vinden. Dat eerste lukte snel, het tweede vooralsnog niet. En daarom bleven ze maar zitten; in de ambassade, waar het op den duur een mieren hoop werd, en in een ijlings opge slagen tentenkamp. Och, zei een van de Oostduitsers, ik had geen slecht leven in de DDR. Alleen, ik had het gevoel dat er Fax 076-236405, afd Rubrieksa Postadres: De Stem. Antwoordni 4800 VB Breda, afd. Rubrieksad (geen postzegel nodig). Rubrieken 02 Vermist/gevonden 46 W: 03 Te koop aangeboden 47 Sp 04 Personeel-aanbod 48 Va 06 Personeel-vraag 49 Ce 07 Onroerend goed 51 (H 11 Autoverhuur/leasing 53 In 13 Oproep/reünie 54 Op 14 Brumkuren/sauna 56 Hl 16 Bedrijfsruimte 57 Re 18Woningruil 58 Mc 20 Kamers 59 Ba 23 Bouwmaterialen 62 Wc 24 Onderhoud/reparatie 64 Ra 25 Speelgoed 65 (Hi 26 Hobby/doe-het-zelf 66 TV 28 Geldzaken 67 Hl 29 Zaken en transacties 69 Ml 30 Landbouw/veeteelt 70 Fo 32 Auto's 72 Ve 33 Sloopauto's 73 Bo 34 Auto ABC 74 Ku 35 Bedri|fswagens 76 Br: 38 Motoren/scooters 77 Bir 39 (Brom)fietsen 79 Te 42 Te huur aangeboden 80 Di\ 43 Te huur gevraagd 81 Ve 44 Wintersport 82 Pri Fotokleintje Een Kleintje mët foto/logo en/of a van foto/logo en/of afbeelding 20 1 of 2 kolommen. Kleurkleintje Een Kleintje met kleur in de Klein onder de rubrieken: Te koop aan Onroerend goed, Caravans/Kam Brieven onder nummer Als u wilt reageren op een advert briefnummer, vermeldt dan het b envelop en stuur deze naar De E 4800 MB Breda t.a.v. afd. Brievei Afsluittijden 2 dagen voor plaatsing 17.00 uui zaterdag: donderdag 16.30 uur Tarieven Voor particuliere rubrieksadverte opgavebon elders in deze Kleintj zakelijke rubrieksadvertenties: ta Voor advertenties onder nummer 'incl. B T W. De rubrieken 18 Won Te huur gevraagd, 82 Privé/Club: tegen contante betaling en/of me geplaatst Na plaatsing ontvangt contante betaling is mogelijk d m girobetaalkaart of een éénmalige opgavebon). Bij 3 ongewijzigde plaatsingen bi 3e plaatsing gratis. Zundertseweg 14a - Etten-Leur vrijdag koopavond Een Oostduitse vluchteling zwaait met een Duitse vlag Hongaars/Oostenrijkse grens. het passeren van de FOTO AP Ooit was de Trabant voor DDR-burgers het summum van materieel bezit. Tegenwoor dig worden ze bij het oud vuil gezet. voor mijn huis een hele hoge berg stond waar ik niet tegenop kon klimmen. Dat machteloze gevoel hadden veel van zijn landgenoten. Je kon rede lijk leven in Oost-Duitsland, zo lang je gehoorzaam was en niet de held wilde uithangen. Arbeids plaats en woonruimte waren gega randeerd, net als het pensioen. Maar het leven was sober, onge meen sober en vrijheid een taboe. „Het leven in een verpauperde po litiestaat is op de allereerste plaats verpletterend saai," beschreef een andere Oostduitser. De staat, partijchef Honecker Co, dacht na voor de burgers, dat hoefden ze zelf niet te doen. En een reisje naar familie of vrienden in West-Duitsland, dat kostte moeite, heel veel moeite. Een aanvraag voor een visum alleen al, zorgde ervoor dat de Staatssicherheits- dienst, de alles-controlerende Sta si, een archiefmap voor je reser veerde. Nee, verklaarden vluchtelingen la ter, de pracht en praal die de Westduitse tv-zenders naar de Oostduitse huiskamers over sein den, was niet de gangmaker van de Trabi-trek. Het was veel meer de glasnost in de Sovjet-Unie (Gor- batsjov), Polen (Solidariteit) en 'vakantieland' Hongarije, een glasnost waaraan Honecker c.s. weigerden mee te doen. „Wanneer je buurman zijn huis opnieuw behangt, hoef jij dat toch ook niet te doen," had chef-ideo- loog Kurt Hager al eens gezegd. De DDR-top hekelde glasnost en pe restrojka, begon de redes van Gor- batsjov te censureren, verbood het Russische blad Spoetnik en flirtte meer en meer met Albanië, het land dat zo lang streng in de leer bleef. Het was Gorbatsjov zelf die Honecker later, op de zevende ok tober, in Berlijn voorhield: „Wie te laat komt wordt door het leven gestraft." Eind augustus, begin september gonsde het van de geruchten in Oost-Duitsland. Hongarije had de grens met Oostenrijk geopend, de weg naar de vrijheid lag daar. Maar het zou niet lang duren of de regering in Boedapest zou de poor ten weer sluiten, onder druk van de 'vrienden in Berlijn'. Die konden op een verdrag uit 1969 wijzen waarin stond dat Oostduitsers zon der geldige papieren vanuit Honga rije niet naar een derde land moch ten reizen. Aldus de verhalen. En dus stapten vele DDR-burgers in hun Trabants, in de hoop op tijd in Hongarije te arriveren. Ze suk kelden in hun tweetakter, maxi mum-snelheid 104 kilometer, niet alleen naar Boedapest maar ook rechtstreeks naar de Hongaars/ Oostenrijkse grens. Daar bleken de douaniers in tegenstelling tot de geruchten niet te vermurwen. Weliswaar was Hongarije in mei al begonnen het IJzeren Gordijn, de prikkeldraadversperring aan de grens met Oostenrijk, te slopen en weliswaar waren sinds die tijd al honderden Oostduitsers illegaal de grens over geglipt, de controle werd vervolgens weer even streng als in kwade tijden. De omgeving van de grensstad So- pron, waar half augustus nog 500 DDR-burgers kans zagen de grens te passeren, werd door de Honga ren zelfs tot 'verboden gebied' ver klaard voor Trabants, voor alle Oostduitsers. En voor het kamp bij Zugliget, een van de plaatsen waar de aspirant vluchtelingen hun kans afwacht ten, zetten Dieter Grahmann en Wolfgang Foster demonstratief hun caravan neer. De twee medewer kers van de Oostduitse ambassade in Boedapest waren naar het bivak gekomen om met hun landgenoten te discussiëren. Iedereen was wel kom in hun caravan om in alle vrijheid meningen en ideeën uit te wisselen. Maar de animo was uiter mate gering. In de caravan zaten Grahmann en Foster elkaar slechts in de weg. De Trabi-trek - ook in de richting van de Westduitse missies in War schau en Praag - zorgde voor een diplomatiek offensief dat zich ui teraard in stilte voltrok. De Hon gaarse premier Nemeth en minister van buitenlandse zaken Horn on derhandelden in Bonn over de op vang van vluchtelingen en polsten ook de houding van de leiders in Moskou, alvorens naar Oost-Duits land te reizen om Honecker mee te delen dat de grenzen open zouden gaan. Op 4 september is het zover, meldde Horn koeltjes. De Oostduitsers eisten respijt en kregen van Hongarije een week de kans om met mooie beloftes hun landgenoten terug te lokken. Geen enkele Republikflüchter zou wor den bestraft - in het verleden draaide je voor een vluchtpoging al gauw anderhalf jaar het cachot in -, ze zouden allemaal woning en baan terugkrijgen en alles zou an ders worden. Maar de poging was vergeefs. In de nacht van 10 op 11 september 1989 konden de eerste zevenduizend van de in totaal zestigduizend Oost duitse 'vakantiegangers' de grens met Oostenrijk passeren. Hongarije zet de poort uit humanitaire over wegingen open, verklaarde minis ter Horn. „We kunnen het ook niet helpen als sommige buren en bond genoten geirriteerd raken." En, uiteraard, irritatie was er in Oost-Duitsland. „Zilverlingen voor Hongarije in ijskoude handel in DDR-burgers," kopte een krant. En later zou het tv-programma Aktuelle Kamera de vluchtelingen zelf beschimpen: „Zij allen hebben door hun gedrag de morele waar den met voeten getreden en zich zelf buiten onze maatschappij ge plaatst. Daarom moet men om hen geen traan laten." Ook binnen de inmiddels ontwaak te oppositiekring in de DDR kwam er in de loop van september kritiek op de vluchtende landgenoten. Neues Forum, de verboden organi satie van Barbel Bohley en Jens Reich die droomde van een 'derde weg', een soort democratische so cialisme, riep de burgers op te blijven en in eigen land voor vrij heden te vechten. Vechten op een manier zoals dat in augustus en september bijvoor beeld al in Leipzig gebeurde, waar op maandagavond na de dienst in de Nikolaikirche het 'vredesgebed' werd gehouden, een protest tegen het heersende regime. „Weg më het staatsgeweld, het wordt oi draaglijk," zei voorganger Christi an Führer in zijn Nikolaikirche. Ei het volk in de 'heldenstad' Leipal ging de straat op, ondanks intimi daties en arrestaties. Maar de vluchtelingenstroom wis niet meer te stoppen, niet mooie woorden, niet met de De Oostduitsers die in de 1 duitse opvangkampen arriveerde! maakten het veelbetekenende V-t ken. „We willen vrijheid," riepffl ze, een kreet die pas later veraf derde in: „We willen een Merce des." Hoe groot de animo was om hel land te ontvluchten, bleek nadruk kelijk toen de Republikflüchter t de ambassades te Praag en Wi schau met speciale treinen -4 DDR-Express - naar het vrije Wee ten werden gebracht, dwars dot hun vaderland heen. Ijlings wer den Oostduitse troepen opgetrom meld om de stations te ontruim® die langs de route lagen. Want daar - en vooral in Dresden - haddei zich nog eens tienduizenden inwo ners opgesteld die met één t" kiende sprong wilden meelift® naar het beloofde land. Op 30 november 1989 meldden s Westduitse kranten dat sinds 1 ja nuari van dat jaar 277.000 DDK- burgers hun heil hadden gezocht in de Bondsrepubliek. De Muur was toen al gevallen, Honecker verdwe nen en de Wende in volle gang. ,J> was sprake van een heldendom zonder helden, een heldendom zot- der pose, heldendom zonder decla maties," beoordeelde de Oostduiw schrijver Joachim Seyppel achter af. Het volk dat een oppositieleider als Walesa of Havel mistte, was massaal de straat op gegaan,i* verzet gekomen. En de Trabi's? Die bleven achter In Boedapest, in Praag en in War schau. De uittocht zorgde ervoor dat de levertijd van de tweetakW in de DDR snel terugliep. In 1990 kon je al direct zo'n bolder- ding meenemen, in juli was er geen vraag meer naar. Momenteel wordt de Trabant al leen nog voor deOstmarkt go- maakt. Vorig jaar degd het stad bestuur van Boedapest eein oprw aan alle bezitters om het vervuild- de vervoermidcfèl' ter vernietig®, aan te bieden. Daar stond de bel®' te tegenover dat de milieubew®1 Hongaar twee jaar lang gratis g® bruik mocht maken van het opd'- baar vervoer in de hoofdstad. Bronnen: Henri Beunders: 'De dran9 naar Duitsland' ('90); Peter Michielse 'Verworpen en Ontwaakt' ('90); Joos^ Niemoller: 'Over de Muur' ('911: Robert Darnton: 'Berlijns Dagboek ('90); Albert de Lange: 'Voorbij de Muur' (94); verschillende nummers van Der Spiegel. o.a. 500 soorten uit voo altijd de goedko( eigen imp< Ook voor onverwoestbc kantoorvloer Continue voorraad van Keukens - Badkame

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1994 | | pagina 40