6Ik zou gek zijn om mijn eigen glazen in te gooien' Bestaande gezelschappen bang voor toestroom jongeren op kunstenmarkt de stem gids d1 pe stem UIT gids suske wiske hambone Terence Young overleden James Clavell., schrijver van 4Shogun% overleden Paul van Nevel probeert in Sluis 'Italiaanse affaire' te vergeten Herkansing Harmke Pijpers, stem van de VPRO, nu op tv bij RVU VERDR/NKL, "ou N/£ r a//c<L VRIJDAG 9 SEPTEMBER 1994 Door Jeanette Vergouwen De Festivalster 1994 van het Festival van Vlaanderen, Paul van Nevel, treedt dins dag 13 september met zijn Huelgas Ensemble op in de 'R.K.-kerk in Sluis. De afgelo pen maanden zijn voor Paul van Nevel niet gemakkelijk geweest. De veroordeling in Italië voor het stelen van par tituren, blijft hem achtervol gen. De beëindiging van zijn cultureel ambassadeursschapi voor Vlaanderen is inmiddels definitief. Zelf vindt hij de affaire opge klopt. Hij spreekt van een hetze tegen zijn persoon. Het rumoer rondom Van Nevel weerhoudt hem niet om gewoon door te gaan met musiceren. Het licht van zijn ster verbleekt nog niet. Wie Van Nevel ziet begrijpt dat hij een levensgenieter is. Hij ge niet niet alleen van muziek, maar ook van eten, drinken en reizen. „Ik zou wel gek zijn om mijn eigen glazen in te gooien. Ik hou van Italië en de mediterrane Levensgenieter Paul van Nevel vreest de 'tempeesten' en onwedersniet. landen," zegt hij met felle blik, en steekt daarna een dikke si gaar op. Op de vraag hoe hij de hele kwestie rondom de diefstallen verwerkt en hoe hij toch de nodige concentratie opbrengt om goed te blijven musiceren, rea geert hij snel. „Ik heb geen pro blemen met de concentratie. Door de muziek blijf ik mens." Of het de kwetsbare mens is of de kunstenaar laat hij in neve len. Wel is duidelijk dat hij de moeilijke weken doorkomt door zich onder te dompelen in mu ziek. Musici erkennen hem als kunste naar. Hij is gespecialiseerd in de polyfone muziek van de middel eeuwen en de renaissance. Hij benadert deze muziek vanuit de originele bronnen en hun nota tie. Van hem is bekend dat hij vele Europese bibliotheken be zoekt om minder bekende of on bekende werken te (herontdek ken. Hij is gastd'irigent van het Nederlands Kamerkoor en do ceert ook oude muziek aan het Sweelinckconservatorium in Amsterdam. Spontaan De grootste bekendheid kreeg hij als stichter van het Huelgas En semble (1970). Van Nevel en dit ensemble maakten vele CD-op- namen en verzorgen menig con cert. Concerten die beschreven worden als uniek, speciaal van interpretatie en opvallend, om dat er spontaan en levendig ge musiceerd wordt. Zijn leermeester was- Johannes Collet van het Maastrichtse con servatorium. Deze kweekte bij hem de liefde voor de kunst en gaf hem inzicht in de 15e en 16e eeuwse muziek. „Hij leerde mij kijken naar de wereld waarin de muziek zich afspeelt en naar de muziek zelf. Musiceren is repro duceren wat er in de muziek zit, wat je denkt dat erin zit en dat moet je dan overbrengen. Dat levert soms een interpretatie op die sommigen vreemd overkomt; maar liever zo dan steriel de muziek uitvoeren," meent Van Nevel. Paul van Nevel is geen man-die kiest voor de gemakkelijke ma nier. Hij bestudeert de partitu ren grondig en probeert tijdens uitvoeringen de muziek te laten klinken zoals men haar hoorde in de tijd dat ze gecomponeerd werd. „Polyfone muziek wordt vaak gezien als engelachtige muziek. Het meditatieve karakter en de prachtige evenwichtige symetrie wijzen hier op, maar er zitten ook lelijke dissonanten in en er wordt gebruik gemaakt van syn copen en dat is toch alles behal ve hemels. In de'muziek wil ik emoties vinden en doorgegeven." Volgens Van Nevel mag de mu ziek vrij geïnterpreteerd worden, inclusief versieringen. Wel moet de muziek de tijdgeest weerge ven en mag zeker niet afgestoft (te netjes) uitgevoerd worden. Hij probeert uit de authentieke notatie de weergave van een denkwijze te halen. Het Huelgas Ensemble is de verwezenlijking van Van Nevels ideeën over de uitvoering van polyfone muziek: heldere sopranen zonder vibrato en diepe bassen;' vocalisten die naar elkaar luisteren en timbre en intonatie aan elkaar toetsen. Geen gesmeerde radertjes in een geheel, maar zelfstandig opere rende musici die reageren op impulsen en indicaties. Zo krijgt je een ideale versmelting van verschillende timbres en daar wordt dan nog eens een intru- mentale kleur aan toegevoegd. Het woord authentiek hoort Van Nevel niet graag. Hij ziet zich eerder als een reiziger in de middeleeuwen en de renaissance. Zijn indrukken en een stukje fantasie brengt hij in een leven dig emotioneel beeld van die tijd over. Daarom staan zijn inter pretaties nooit vast en blijven de uitvoeringen steeds vernieu wend. Strot Hoewel hij twee jaar geleden beweerde dat de mensenlijke stem in de 15e en 16e eeuw anders klonk en de stemorganen beïnvloed waren door andere voeding en een veel rustiger le venstempo, zegt hij nu dat de strot van vroeger hem niet inte resseert. „Eris nooit een lijk opgegraven om dit te Bewijzen en daarom is discussiëren over historische interpretatie zin loos." In Sluis wordt het programma Exempla van renaissance-veel- stemmigheid uitgevoerd. Werken van Striggio, Gabrieli, Porta, de FOTO FESTIVAL VAN VLAANDEREN Manchicourt, Desprez, Ockeg- hem en Tallis. „Ik heb bewust voor deze op bouw gekozen. Zowel het motet van Striggio als dat van Tallis is veertigstemmig. Het is zeer moeilijk om een concert te be ginnen met Striggio. Het is een soort architectonisch bouwwerk, grillig met veel ritmische details. Het heeft een duidelijk eigen allure. Het werk van Tallis waar we het concert mee afronden is imposant van structuur, vertrek kend uit de .eenstemmige begin toon naar een veertigstemmige polyfonie. Contrapuntische en homofone passages wisselen el kaar af." Paul van Nevel verklaart na een bliksembezoek aan Zeeuws- Vlaanderen, dat hij het land schap met plezier heeft bekeken. Hij waait de kritiek betreffende zijn levenswandel weg met de uitspraak van een oud-leraar van hem: „Eenmaal in je leven komt de wereldpers aan je voor bij. Ik' ervaar deze uitspraak als troost, want net als Homerus' vrees ik niet de tempeesten en de onweders, maar de man die op het dorpsplein water drinkt." Van veelgevraagd tot uitver koop is minder dan een onge luk. De paar restanten van de berg gebloemde vakantieshirts die nog in de schappen liggen, krijgen een tweede kans: de uit verkoop. De opmaat voor het nieuwe seizoen. Terwijl de wintercollectie lang zamerhand van achteren naar voren oprukt, gaat het laatste interes sante spul de opruiming in. Wie wat gemist heeft of op het strand van Torremolinos pas ontdekt heeft dat hij achterloopt, kan zich alsnog voorzien. In het theater gebeurt hetzelfde. In de Koninklijke Schouwburg van Den Haag en in de Singel in Antwerpen draait het Theaterfestival, de boeiendste producties uit het afgelopen seizoen voor wie toen geen tijd of geld had. De directie van de-Rotterdamse schouwburg vertoont haar eigen keuze uit het afgelopen jaar en de Theaters in de Amsterdamse Nes organiseren het Festival On, ofwel voluit (on)Terecht (on)Opge- merkt. Rotterdam en Den Haag spreken niet over een herkansing voor het publiek. Zij suggereren een competitie tussen de spraakmakendste groepen, regisseurs en spelers van 1993/'94. De Amsterdamse tweede circuittheaters zijn eerlijker. Hun selectie heeft het afgelopen seizoen te weinig aandacht gekregen. In de pers en in de zalen. Het theaterpubliek wordt opnieuw bewerkt. Wie vorig jaar het kleine stukje op de kunstpagina gemist heeft tussen het publicitair geweld over stopera's, wereldberoemde orkesten en mammoettentoonstellin gen, kan de schade inhalen. De tweede-kans-festivals zijn, ondanks alle nominaties en prijzen voor beste stukken, niet veel meer dan een verlenging van het seizoen In september is het nog leeg in de kunsttempels van Nederland. Een enkele eerste première, een paar buitenlandse orkesten aan het eind van hun zomertoernee en wat uitmarkten ter bevordering van de abonnementsverkoop. Slimme theaterdirecteuren zien hun kans schoon en organiseren hun eigen opruiming. Wat er uit het vorig jaar nog her op te voeren valt, wordt als bijzondere aanbieding op de affiches gezet. In plaats van 34 weken per jaar, worden het er nu 38. Dat drukt de vaste kosten per voorstelling en daarin zijn gemeentebestuurders geïntereseerd. Maar is er wel publiek voor die extra weken? Hebben alle belangstellenden niet alles al gezien bij de eerste serie voorstellingen? c. Wie naar de festivals gaat, zou het bijna denken. De prachtige en alom bejubelde 'Vijand van het volk' van het Theater van het Oosten met een glansrol van Victor Löw trok net als de faecalïendrama's van Schwab in Den Haag niet meer dan het parket vol. Daarmee ogenschijnlijk Gerardjan Rijnders stelling bevestigend dat er alleen in Amsterdam een theatersfeer en theaterpubliek is. In Antwerpen ligt het anders. Daar staan rijen voor de kassa's. Allemaal publiek dat indertijd de voorstelling wel had willen zien, maar daar niet toe is gekomen. Het aanbod gedurende het normale seizoen was te groot. Wie alles wil zien, wat de moeite waard is, heeft geen avond meer vrij voor het café. Voor dat volk mag het seizoen best langer, maar waarom dan alleen september. Zou juni, als iedereen nog in de stemming is, niet net zo goed gebruikt kunnen worden? Waarom moeten acteurs, als enige werknemers, meer dan vier weken vakantiein de zomer? Van onze kunstredactie Organisaties van beeldende kunste naars, toneelspelers en musici hebben waarderende woorden voor het plan van staatssecretaris Aad Nuis van cul tuur om beginnende kunstenaars ge durende enkele jaren een basisuitke ring te geven. Maar vooral in de we reldjes van toneel en muziek uit men bezorgdheid dat het gedrang van jon geren om aan de bak te komen groter zal worden. Men vreest dat bestaande gezelschappen in hun bestaan be dreigd kunnen worden door een over aanbod van groepen die met behoud van hun uitkering goedkoper kunnen opereren. Vertegenwoordigers van alle kunstrichtin gen spreken hun voldoening uit over de mate van aandacht die de nieuwe bewinds man aan de dag legt voor de positie van de beginnende kunstenaar. „Het is terecht dat je jonge kunstenaars in de eerste, veelal onbetaalde jaren van hun loopbaan de kans en de gelegenheid biedt om zich te manifesteren", zegt Jaap Jong, directeur van de Vereniging van Neder landse Toneelgezelschappen (VNT). „Het toneel is een moeilijk beroepsveld en daar kunnen ze best een steuntje gebruiken. Maar ik denk dat het plan om die begin nende mensen een basisuitkering te geven wel tot een overaanbod op de toneelmarkt zal leiden." Jong verwacht dat de basisuitkering een grote golf van kleinere theaterinitiatieven teweeg zal brengen. „Doordat ze mogen werken met behoud van uitkering, zullen ze hun voorstellingen tegen lagere prijzen aanbieden dan de bestaande gezelschap pen. Met name jeugdtheatergezelschappen hebben nu al last van dat verschijnsel." Underdog Jong eist daarom waarborgen voor een serieuze beoordeling van de artistieke kwaliteit, bijvoorbeeld via het Fonds voor de Podiumkunsten. „Het moet niet zo zijn dat er een wvc-circuit komt met gesubsidi eerde gezelschappen die aan de strenge normen van de Kaad voor de Kunst moeten voldoen om het rijkskeurmerk te verwer ven, en een sociale zaken-circuit van groe pen die alleen het loket van de sociale dienst hoeven te passeren." Ook in de muziekwereld waardering en bezorgdheid. „Wij maken er ons al jaren sterk voor dat musici uit hun underdogpo sitie worden gehaald", zegt Nanette Ris, stafmedewerker van het Nederlands Im presariaat te Amsterdam. „Wanneer een musicus ziek wordt, krijgt hij geen ziekte kostenuitkering, omdat musici nu eenmaal Aad Nuis, staatssecretaris van cul tuur FOTO DIJKSTRA per engagement betaald worden. „Het is goed dat hier wat aan gedaan wordt." Ris vindt het bijvoorbeeld hoog nodig dat meer instrumentalisten de gelegenheid krijgen om zich te bekwamen op het ter rein van de kamermuziek. Zij vraagt zich alleen af welke selectienormen zullen gel den. Zij ziet daar een addertje onder het gras. Wanneer het daarentegen de bedoe ling is de regeling voor alle afgestudeerde kunstenaars te laten gelden, ontstaat er volgens haar een kwantiteitsprobleem. „Allereerst wordt de regeling dan finan cieel onhaalbaar. Er is een enorme toeloop van jonge musici die van de conservatoria af komen en er lopen talloze gefrustreerde talenten rond die weinig tot geen werk hebben. Je helpt het probleem niet uit de wereld wanneer je niet zorgt dat er minder beroepsmusici op de markt komen. Je kunt beter zorgen dat het aantal conservatoria van zeven wordt teruggebracht tot twee of drie." Voor vermindering van het aantal oplei dingen pleit ook Hans Wentholt van Kox Vokaal, een impresariaat dat zich toelegt op het doen engageren van jonge zangers. Wentholt zegt dat de doelstelling van de staatssecretaris van cultuur - aankomende musici aan en basisinkomen helpen - hem aanspreekt, maar ook hij wijst op de honderden zangers die op de kleine vocale markt van Nederland naar engagementen snakken. De Federatie van Orkestdirecties en Im presario's, waarvan Wentholt bestuurslid is, heeft een alternatief voorstel in petto om beginnende musici aan een redelijk inkomen te helpen. Naar het voorbeeld van de Deutsche Musikrat in Duitsland wil men een fonds stichten waaruit kan wor den geput om jonge musici een behoorlijke vergoeding te garanderen voor elke uitvoe ring die ze hebben gerealiseerd. Het is de bedoeling dat dë musicus zelf zijn engage menten verwerft. Volgens Wentholt heeft de Deutsche Musikrat uitstekende ervarin gen met dit systeem. Nuis' plan betreft vooral de podiumkun stenaars, omdat begin dit jaar al een regeling voor de beeldende kunstenaars in het leven werd geroepen via het Fonds voor de Beeldende Kunsten. Toelating tot dit fonds gaat echter samen met een vrij strenge selectie en er komen maar 300 mensen per jaar voor in aanmerking. Ruud Bruinen, directeur van de Gemeen schap Beeldende Kunstenaars (GBK) in Gelderland, heeft de indruk dat het plan van Nuis een soort aanvulling wordt op de bestaande regeling. Hij meent dat er alleen een globale professionaliteitstoets aan ver bonden is. Hoewel er nog geen bedragen vastliggen, meent hij te weten dat de beoogde basisuitkering ongeveer 700 gul den zal bedragen, 400 minder dan een bijstandsuitkering. Sappelen Evenals beeldhouwer Marius van Beek wijst Bruinen op het feit dat het bedrag van de bijstandsuitkering tot dusverre werd beschouwd als het absolute minimum inkomen. Hij vraagt zich af of het een serieuze optie is, dat iedere kunstenaar dat gat van 400 gulden per maand altijd zal kunnen overbruggen met inkomsten uit eigen werk. „Een schilder moet ook nog eens verf en andere materialen kopen en dat zal niet eenvoudig zijn met 700 gulden poer maand. En voor het afzetten van zijn werk geldt dat kunst nu eenmaal niet tot de eerste levensbehoeften behoort, zeker in tijden van slapte." Marius van Beek vindt het een goed idee, dat de kunstenaar met behoud van uitke ring alles mag verkopen wat hij wil. „Bij een bijstandsuitkering heb je de plicht ieder schilderijtje dat je verkoopt op te geven en dat werkt belemmerend." Volgens Van Beek is de beoogde uitkering geen luxe. „Kunstenaars die zich behoor lijk kunnen redden zonder andere activi teiten zoals lesgeven, zijn in dit land op een hand te tellen. Het komt wel eens voort dat iemand een aardig resultaat boekt, maar dan heb je nog geen continuïteit. Voor de meesten is het sappelen. Het verwondert mij nog hoe vindingrijk men vaak is in het bedenken van manieren om het hoofd boven water te houden." Door Anja van den Akker Achter ieder gezicht zit een verhaal. En waar zie je zo veel gezichten tegelijk als in de bus, tram of trein. Met dat idee stapt Harmke Pijpers acht vrijdagen ach ter elkaar in en uit de tram van Amsterdam, Rotterdam en Den Haag. Ze praat met passagiers in de stadsbus te Maastricht en Arnhem, een streekbus in Brabant en Friesland en een stoptrein tje in Groningen. Het resultaat is Uitstappen, een gevarieerde aaneenscha keling van alledaagse portret jes van mensen die normaliter niet op de buis verschijnen. Plus de meerwaarde die Harmke Pijpers met haar bij zondere manier van intervie wen daaraan toevoegt. In de eerste aflevering stuit ze vanavond onder anderen op Nol, fan van Jezus, die iedere dag bij het Eindhovense NS- station rondhangt. Zij treft hem 's ochtends om een uur of zes in de bus. Ook ontmoet ze op dit traject een vrouw die haar dementerende man be zoekt in het verpleegtehuis. Bovendien gaat ze in op de uitnodiging van twee jongens uit Bladel eens langs te komen in hun jeugdcentrum. Daar ontwaart ze hakenkruizen op de deur en twee skinheads die niet in staat blijken tot een normaal gesprek. De anderen zijn daarentegen heel aardig. Harmke Pijpers, de onzichtba re omroepster van de VPRO- televisie, maar vooral bekend als de vinnige presentatrice uit de VPRO-radioprogram- ma's 'Het Gebouw' en 'Het Balkon', interviewt op de be kende wijze. Afstandelijk, wat bekakt, niet bepaald de reis- Harmke Pijpers foto kipp* genote die vertrouwelijk met de mensen meepraat. Haar resolute optreden opent echter wel de deuren die ze wil. Ze doet wat in haar op. komt. Kleurt rustig voor de camera haar lippen bij en dient als luidruchtig 'interme diair' als mensen elkaar niet durven aanspreken. Ze regis treert, prikkelt, kan goed luis- teren en heeft een apart gevoel voor humor. Dat maakt Uit- stappen tot een aardig televi- sie-reisje. Dat Pijpers niet bij de VPRO haar tv-debuut maakt, heeft alles te maken met onafhanke lijk producente Ireen van Ditshuyzen, die al langer iets wilde doen met de talenten van Pijpers. TV Dits bood haar de concrete plannen en het houvast die ze bij haar eigen omroep (nog) miste. In totaal kostte iedere afleve ring ongeveer vier dagen werk. Twee dagen voorberei ding en twee dagen filmen. Programmamaker Susanne Raes: „Over het algemeen wa ren de mensen heel bereidwil lig. Behalve als het nog heel vroeg was, of slecht weer. Ook in hele drukke bussen werkte de formule niet zo. En scholie ren benaderen lukt ook nau welijks. Als die in een groep zijn, zeggen ze niks." 'Uitstappen!', Nederland 3, 17.35 uur Cannes (afp/anp) - De Britse filmmaker Terence Young, regissei van de eerste James-Bondfilms, is woensdag in het Zuidfrai Cannes aan de gevolgen van een hartaanval overleden. Dat gisteren bekend geworden. De regisseur werkte aan een documentaire toen hij een hartaami kreeg. Hij overleed enkele uren na opname in het ziekenhuis. Your, was 79 jaar oud. Londen (afp/rtr) - De Amerikaanse schrijver en regissew James Clavell, die vooral bekend is geworden door zijn romar 'Shogun', is dinsdag op 69-jarige leeftijd in de Zwitsers plaats Vevey aan kanker overleden. Dat heeft een woordvoer ster van uitgeverij Dell/Delacorte Press meegedeeld. Clavell, op 10 oktober 1924 in de Australische stad Sydney gebo ren, groeide op in Engeland en werd in 1963 Amerikaans staats burger. Hij publiceerde vijf best sellers, waaronder in 1976 'Shogun'. De roman over de hel dendaden van een Britse zeeman in Japan in het begin van de zeventiende eeuw lag aan de basis van een televisieserie met Richard Chamberlain in de hoofdrol. Deze serie werd een van de succesrijkste in de ge schiedenis. Tien jaar later kwam 'Whirl wind' uit, een boek van meer dan duizend pagina's over Iran. Cla vell hield daaraan zo'n miljoen gulden over. Zijn laatsl boek 'Gai-Jin', dat vorig ji uitkwam, kon opnieuw op va lezers rekenen. Clavell schreef ook scenario' voor films en hij ook nog seur en producer van 'The Escape' (1960), die Steve Mc Queen tot een beroemdhei maakte, en 'To Sir With Low (1966), waarin Sidney Poitierc hoofdrol speelde. Hij begon 1960 met het schrijven van ro mans, toen een staking van sce narioschrijvers hem werkloa maakte. Twee jaar later ver scheen zijn eerste boek King Ral I GOES - Grand Theater 19 u. The Flintstones. 21.30 u. Speed. HULST De Koning van Engeland 19.30 en 22 u. Wolf. 19.30 u. The Flintstones. 22 u. Beverly Hills Cop 3. v 19.30 en 22 u. Speed. 19.30 en 22 u. I love trouble. 19.30 u. Four weddings and a funeral. 22 u. The client. OOSTBURG - Ledeltheater 20 u. Schindler's list. VLISSINGEN - Alhambra 1 19 en 21.30 u. Speed. - Alhambra 2 19 en 21.30 u. I love trouble. - Alhambra 3 19 en 21.30 u. Four weddings and a funeral. - Alhambra 4 19 u. The cowboy way 21.30 u. The Beverly Hills Cop 3. ANTWERPEN - Metropolis Zaal 1 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. What's eating Gilbert Grape. Zaal 2 - 14.30, 17, 20 en 22.30 U. La fille D'Artagnan. Zaal 3 - 14.30, 17, 20 u. Blank check. 22.30 u. Intersection. Zaal 4 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Four weddings and a funeral. Zaal 5 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Speed. Zaal 6 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. The client. Zaal 7 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Beverly Hills Cop 3. Zaal 8 -14.30, 17, 20 en 22.30 u. The crow. Zaal 9 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Blink. Zaal 10 - 14.30, 17 u. Ace Ventu ra: pet detective. 20 en 22.30 u. I love a man in uniform. en 22.30H en 22.30 en 22.30 u. Sche en 22.30 u en 22.30 a en 22.30U De Aristo- en 22.30 u en 22.30,11 en 22.301 en 22.301 Zaal 11 - 14.30, 17, 20 Maverick. Zaal 12 - 14.30, 17, 20 The next karate kid. Zaal 13 - 14.30, 17, 20 Shadowlands. Zaal 14 - 14.30 en 20 ler's list. Zaal 15 - 14.30, 17, 20 The getaway. Zaal 16 - 14.30, 17, 20 Love, chaet steal. Zaal 17 - 14.30, 17, 20 The Pelican brief. Zaal 18 - 14.30, 17 u. lzattpn '20 en 22.30 u. Speed. Zaal 19 - 14.30, 17, 20 The Flintstones. Zaal 20 - 14.30, 17, 20 Chasers. Zaal 21 - 14.30, 17, 20 Escape from Absolom Zaal 22 - 14.30, 17, 20 Serial mom. GENT - Decascoop 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Chasers 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Thecli* 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Speed- 20 en 22.30 u. Gilbert Grape. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Be«£rl- Hills Cop 3. 20 u. Romeo is bleeding. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Maven" 14.30, 17, 20 en 22.30 u.Thecro* 14.30, 17 u. Next karate kid. 14.30 en 17 u. (za. en zo.) 1 from Absolom. r-i 14.30, 17, 20 en 22,30 a- Flintstones. 20 en 22.30 u. The getaway 14.30, 17, 20 en 22.30 u. 4 dings a funeral. 14.30 en 17 u. The Aristocats. 22.30 u. Shadowlands. 20 u. Schindler's List. KNOKKE - Beverly Screens 20 en 22.30 u. Speed. 20 u. Beverly Hills Cop 3. 20 en 22.30 u. The client. 20 en 22.30 u. Chasers. 22.30 u. Shadowlands. radio 1 Fik heel uur en om 7.30, 8.30, 12.30, 13 30 16.30, 17.30, 18.30 en 6.30 Nieuws. VARA: 7.07 Radio I vrijda- neditie. VPR0: 9.05 Het Balkon. 1005 NL-buitenland. 11.05 Argos. VARA: 12.07 Radio 1 vrijdageditie. VPRO: 14 05 De transmissie. 16.05 Welingelichte kringen. TROS: 17.07 Aktua VPRO: 19.04 Vrijdagzomera vond NCRV: 22.04 Hier en nu-sport. NOS 23.07 Met het oog op morgen. TROS: 0.04-7.00 Nachtwacht. radio 2 Elk heel uur Nieuws. KRO: 7.04 Thank God it's friday. 9.04 Adres onbekend (Muziek terwijl u zoekt). 1204 Het hart van twee. 14.04 Het oaleis. AVRO: 17.04 Fileradio. E0:18.04 Alle mensen. V00: 19.04 Club Veronica trend. 20.04 De avond van het sentiment, met om 20.04 De hits van.; 22.04-24.00 Listen to the music. radio 3 Elk heel uur Nieuws. AKN: 604 Breakfast-club. 9.04 Arbeidsvitami nen. VARA: 12.04 De steen been show 14.04 Carola. AKN: 15.04 The magic friends. VOO: 17.04 Rinkelde- kinkel. NOS: 18.04 De avondspits. EO: 19.04 Spoor 7. NCRV: 20.04 Pa perclip magazine. VPRO: 21.04 Villa 65 VOO: 0.04 Countdown café. 2.02-6.00 Oh, wat een nacht. radio 4 Om 7.00, 8.00, 13.00, 18.00 en 20.00 Nieuws. EO: 7.02 Ouverture: Barok- muz. 8.04 Opus 4. 9.00 Muziek voor miljoenen. 11.00 Het ochtendcon cert, NDR Symf. Ork. 13.04 En nu...mijn verzoek. VARA: 14.00 Het internationale concertcircuit. The Taverner Choir and Consort. 15.00 Mozart: Pianoconc. KV 453. 15.30 Prokofjev: Vierde Symfonie 16.00 De Nederlanden: Laat-barok. 17.00 Operette. 18.04 Freihurger Baro- korch. 19.00 Avondconcert: De ARA-Matinee. Les troyens, opera van Berlioz. Groot Omroepkoor en Radio Filh. Ork. o.l.v. Edo de Waart met sol. 23.30 Allan Petterson: Alt- vioolconc. VOO: 0.00-1.00 Vier na middernacht. radio 5 Elk heel uurt/m 18.00 Nieuws. NOS: 6.45-6.50 Mededelingenrubriek met uitgebreid weerbericht en scheep- vaartberichten. 7.05 Sportief. 7.30 Vroeg op 5. 8.55 Waterstanden. NCRV: NCRV - Vrijdag op vijf, met om: 9.02 Het gesprek; 9,40 Plein publiek; 11.02 Rondom het woord. IKON: 12.02 Bonnefooi. RVU: 12.30 Werken aan werk. 13.10 Gebeurte nissen. NOS: 14.02 De ronde tafel van Pam. AVRO: 15.02 Opium radio. NOS: 17.10 Radio UIT. NMO: 18.02 Religieus programma in twee talen: 18.02 Arabisch en 18.30 Turks pro gramma. EO: 19.00 Waar waren we ook alweer? NOS: 19.15 Nieuws in het Turks. 19.50 Nieuws in het Ma rokkaans en Berbers. 20.40 Nieuws in het Chinees. EO: 21.00 Licht en uitzicht. 21.40 Boeken wijzer. 22.00 De Russisch-Orthodoxe Kerk. 22.20 De psalmen. 22.40 Dunami bo man (Geef -mij je hand). NCRV: 23.00-24.00 De Odysseia van Home ros. omroep brabant AN P-nieuws: Zie Radio 1. - 7.05 Brabants, nieuws. 7.25 De krant in Brabant. 7.32 Brabants nieuws. 7.55 Weerman Johan Verschuuren. 8.08 Brabants nieuws. 8.10 Radio Nieuws Centrale. 8.33 Brabants nieuws en service. 8.55 Weerman. 9.03 Brabants nieuws. 9.07 Muziek- kiosk. 10.03 Brabants nieuws. 10.07 Draai-bank. 11.03 Brabants nieuws. 11.07 Van harte. 12.05 Brabants nieuws en service. 12.55 Bericht voor boer en tuinder. 13.08 Bra bants nieuws. 13.10 Radio Nieuws Centrale. 13.32 Brabants nieuws. 13.34 Muziek, Brabantse produk- ties.14.03 Brabants nieuws. 14.08 Muziek, met om 15.03, 16.03 Bra bants nieuws. 16.08 Toeristisch programma. 17.05-18.00 Brabants nieuws. 17.50 Agenda. 17.55-18.00 Nieuwsoverzicht. omroep zeeland 7.05 Nieuws en actualiteiten met- om 7.15 het weer in de provincie. 7.35 de dag van... 7.40 overzicht ochtendbladen. 7.45 agendatip en agenda. 7.50 regionaal nieuwsover zicht. 8,08 Radio Nieuws Centrale. 8.35-9.00 Nieuws en actualiteiten, met om 8.45 Straatrumoer. 12.05 Nieuws en actualiteiten, met om 12.15 het weer in de provincie. 12.32 regionaal nieuwsoverzicht. 12.35 Het fort Zeelandia met om 12.55 de agenda. 13.08-13.30 Radio Nieuws Centrale. 16.03 Uit. 17.05 Nieuws en actualiteiten met om 17.15 het weer in de provincie. 17.32 regionaal nieuwsoverzicht. 17.35-18.00 Zeeuws diep. IiJitï naar buitenaf T—irtL Uoujt nussthten mr die leebas een serenade Uen je ren Tuyjen en klimmen iJe moeten roor tiem by dejenjzynt

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1994 | | pagina 22