6Ik zou gek
zijn om mijn
eigen glazen
in te gooien'
Bestaande gezelschappen bang voor
toestroom jongeren op kunstenmarkt
de stem
gids
d1 pe stem
UIT gids
suske wiske
hambone
Terence Young overleden
James Clavell., schrijver
van 4Shogun% overleden
Paul van Nevel probeert in Sluis 'Italiaanse affaire' te vergeten
Herkansing
Harmke Pijpers, stem van
de VPRO, nu op tv bij RVU
VERDR/NKL,
"ou N/£ r a//c<L
VRIJDAG 9 SEPTEMBER 1994
Door Jeanette Vergouwen
De Festivalster 1994 van het
Festival van Vlaanderen,
Paul van Nevel, treedt dins
dag 13 september met zijn
Huelgas Ensemble op in de
'R.K.-kerk in Sluis. De afgelo
pen maanden zijn voor Paul
van Nevel niet gemakkelijk
geweest. De veroordeling in
Italië voor het stelen van par
tituren, blijft hem achtervol
gen. De beëindiging van zijn
cultureel ambassadeursschapi
voor Vlaanderen is inmiddels
definitief.
Zelf vindt hij de affaire opge
klopt. Hij spreekt van een hetze
tegen zijn persoon. Het rumoer
rondom Van Nevel weerhoudt
hem niet om gewoon door te
gaan met musiceren. Het licht
van zijn ster verbleekt nog niet.
Wie Van Nevel ziet begrijpt dat
hij een levensgenieter is. Hij ge
niet niet alleen van muziek,
maar ook van eten, drinken en
reizen. „Ik zou wel gek zijn om
mijn eigen glazen in te gooien. Ik
hou van Italië en de mediterrane
Levensgenieter Paul van Nevel vreest de 'tempeesten' en onwedersniet.
landen," zegt hij met felle blik,
en steekt daarna een dikke si
gaar op.
Op de vraag hoe hij de hele
kwestie rondom de diefstallen
verwerkt en hoe hij toch de
nodige concentratie opbrengt om
goed te blijven musiceren, rea
geert hij snel. „Ik heb geen pro
blemen met de concentratie.
Door de muziek blijf ik mens."
Of het de kwetsbare mens is of
de kunstenaar laat hij in neve
len. Wel is duidelijk dat hij de
moeilijke weken doorkomt door
zich onder te dompelen in mu
ziek.
Musici erkennen hem als kunste
naar. Hij is gespecialiseerd in de
polyfone muziek van de middel
eeuwen en de renaissance. Hij
benadert deze muziek vanuit de
originele bronnen en hun nota
tie. Van hem is bekend dat hij
vele Europese bibliotheken be
zoekt om minder bekende of on
bekende werken te (herontdek
ken. Hij is gastd'irigent van het
Nederlands Kamerkoor en do
ceert ook oude muziek aan het
Sweelinckconservatorium in
Amsterdam.
Spontaan
De grootste bekendheid kreeg hij
als stichter van het Huelgas En
semble (1970). Van Nevel en dit
ensemble maakten vele CD-op-
namen en verzorgen menig con
cert. Concerten die beschreven
worden als uniek, speciaal van
interpretatie en opvallend, om
dat er spontaan en levendig ge
musiceerd wordt.
Zijn leermeester was- Johannes
Collet van het Maastrichtse con
servatorium. Deze kweekte bij
hem de liefde voor de kunst en
gaf hem inzicht in de 15e en 16e
eeuwse muziek. „Hij leerde mij
kijken naar de wereld waarin de
muziek zich afspeelt en naar de
muziek zelf. Musiceren is repro
duceren wat er in de muziek zit,
wat je denkt dat erin zit en dat
moet je dan overbrengen. Dat
levert soms een interpretatie op
die sommigen vreemd overkomt;
maar liever zo dan steriel de
muziek uitvoeren," meent Van
Nevel.
Paul van Nevel is geen man-die
kiest voor de gemakkelijke ma
nier. Hij bestudeert de partitu
ren grondig en probeert tijdens
uitvoeringen de muziek te laten
klinken zoals men haar hoorde
in de tijd dat ze gecomponeerd
werd.
„Polyfone muziek wordt vaak
gezien als engelachtige muziek.
Het meditatieve karakter en de
prachtige evenwichtige symetrie
wijzen hier op, maar er zitten
ook lelijke dissonanten in en er
wordt gebruik gemaakt van syn
copen en dat is toch alles behal
ve hemels. In de'muziek wil ik
emoties vinden en doorgegeven."
Volgens Van Nevel mag de mu
ziek vrij geïnterpreteerd worden,
inclusief versieringen. Wel moet
de muziek de tijdgeest weerge
ven en mag zeker niet afgestoft
(te netjes) uitgevoerd worden.
Hij probeert uit de authentieke
notatie de weergave van een
denkwijze te halen. Het Huelgas
Ensemble is de verwezenlijking
van Van Nevels ideeën over de
uitvoering van polyfone muziek:
heldere sopranen zonder vibrato
en diepe bassen;' vocalisten die
naar elkaar luisteren en timbre
en intonatie aan elkaar toetsen.
Geen gesmeerde radertjes in een
geheel, maar zelfstandig opere
rende musici die reageren op
impulsen en indicaties. Zo krijgt
je een ideale versmelting van
verschillende timbres en daar
wordt dan nog eens een intru-
mentale kleur aan toegevoegd.
Het woord authentiek hoort Van
Nevel niet graag. Hij ziet zich
eerder als een reiziger in de
middeleeuwen en de renaissance.
Zijn indrukken en een stukje
fantasie brengt hij in een leven
dig emotioneel beeld van die tijd
over. Daarom staan zijn inter
pretaties nooit vast en blijven de
uitvoeringen steeds vernieu
wend.
Strot
Hoewel hij twee jaar geleden
beweerde dat de mensenlijke
stem in de 15e en 16e eeuw
anders klonk en de stemorganen
beïnvloed waren door andere
voeding en een veel rustiger le
venstempo, zegt hij nu dat de
strot van vroeger hem niet inte
resseert. „Eris nooit een lijk
opgegraven om dit te Bewijzen
en daarom is discussiëren over
historische interpretatie zin
loos."
In Sluis wordt het programma
Exempla van renaissance-veel-
stemmigheid uitgevoerd. Werken
van Striggio, Gabrieli, Porta, de
FOTO FESTIVAL VAN VLAANDEREN
Manchicourt, Desprez, Ockeg-
hem en Tallis.
„Ik heb bewust voor deze op
bouw gekozen. Zowel het motet
van Striggio als dat van Tallis is
veertigstemmig. Het is zeer
moeilijk om een concert te be
ginnen met Striggio. Het is een
soort architectonisch bouwwerk,
grillig met veel ritmische details.
Het heeft een duidelijk eigen
allure. Het werk van Tallis waar
we het concert mee afronden is
imposant van structuur, vertrek
kend uit de .eenstemmige begin
toon naar een veertigstemmige
polyfonie. Contrapuntische en
homofone passages wisselen el
kaar af."
Paul van Nevel verklaart na een
bliksembezoek aan Zeeuws-
Vlaanderen, dat hij het land
schap met plezier heeft bekeken.
Hij waait de kritiek betreffende
zijn levenswandel weg met de
uitspraak van een oud-leraar
van hem: „Eenmaal in je leven
komt de wereldpers aan je voor
bij. Ik' ervaar deze uitspraak als
troost, want net als Homerus'
vrees ik niet de tempeesten en de
onweders, maar de man die op
het dorpsplein water drinkt."
Van veelgevraagd tot uitver
koop is minder dan een onge
luk. De paar restanten van de
berg gebloemde vakantieshirts
die nog in de schappen liggen,
krijgen een tweede kans: de uit
verkoop.
De opmaat voor het nieuwe
seizoen.
Terwijl de wintercollectie lang
zamerhand van achteren naar voren oprukt, gaat het laatste interes
sante spul de opruiming in. Wie wat gemist heeft of op het strand van
Torremolinos pas ontdekt heeft dat hij achterloopt, kan zich alsnog
voorzien.
In het theater gebeurt hetzelfde. In de Koninklijke Schouwburg van
Den Haag en in de Singel in Antwerpen draait het Theaterfestival, de
boeiendste producties uit het afgelopen seizoen voor wie toen geen
tijd of geld had.
De directie van de-Rotterdamse schouwburg vertoont haar eigen
keuze uit het afgelopen jaar en de Theaters in de Amsterdamse Nes
organiseren het Festival On, ofwel voluit (on)Terecht (on)Opge-
merkt.
Rotterdam en Den Haag spreken niet over een herkansing voor het
publiek. Zij suggereren een competitie tussen de spraakmakendste
groepen, regisseurs en spelers van 1993/'94. De Amsterdamse tweede
circuittheaters zijn eerlijker. Hun selectie heeft het afgelopen seizoen
te weinig aandacht gekregen. In de pers en in de zalen.
Het theaterpubliek wordt opnieuw bewerkt. Wie vorig jaar het kleine
stukje op de kunstpagina gemist heeft tussen het publicitair geweld
over stopera's, wereldberoemde orkesten en mammoettentoonstellin
gen, kan de schade inhalen.
De tweede-kans-festivals zijn, ondanks alle nominaties en prijzen
voor beste stukken, niet veel meer dan een verlenging van het seizoen
In september is het nog leeg in de kunsttempels van Nederland.
Een enkele eerste première, een paar buitenlandse orkesten aan het
eind van hun zomertoernee en wat uitmarkten ter bevordering van de
abonnementsverkoop.
Slimme theaterdirecteuren zien hun kans schoon en organiseren hun
eigen opruiming. Wat er uit het vorig jaar nog her op te voeren valt,
wordt als bijzondere aanbieding op de affiches gezet.
In plaats van 34 weken per jaar, worden het er nu 38. Dat drukt de
vaste kosten per voorstelling en daarin zijn gemeentebestuurders
geïntereseerd.
Maar is er wel publiek voor die extra weken?
Hebben alle belangstellenden niet alles al gezien bij de eerste serie
voorstellingen? c.
Wie naar de festivals gaat, zou het bijna denken. De prachtige en
alom bejubelde 'Vijand van het volk' van het Theater van het Oosten
met een glansrol van Victor Löw trok net als de faecalïendrama's van
Schwab in Den Haag niet meer dan het parket vol. Daarmee
ogenschijnlijk Gerardjan Rijnders stelling bevestigend dat er alleen in
Amsterdam een theatersfeer en theaterpubliek is.
In Antwerpen ligt het anders. Daar staan rijen voor de kassa's.
Allemaal publiek dat indertijd de voorstelling wel had willen zien,
maar daar niet toe is gekomen. Het aanbod gedurende het normale
seizoen was te groot. Wie alles wil zien, wat de moeite waard is, heeft
geen avond meer vrij voor het café. Voor dat volk mag het seizoen
best langer, maar waarom dan alleen september. Zou juni, als
iedereen nog in de stemming is, niet net zo goed gebruikt kunnen
worden? Waarom moeten acteurs, als enige werknemers, meer dan
vier weken vakantiein de zomer?
Van onze kunstredactie
Organisaties van beeldende kunste
naars, toneelspelers en musici hebben
waarderende woorden voor het plan
van staatssecretaris Aad Nuis van cul
tuur om beginnende kunstenaars ge
durende enkele jaren een basisuitke
ring te geven. Maar vooral in de we
reldjes van toneel en muziek uit men
bezorgdheid dat het gedrang van jon
geren om aan de bak te komen groter
zal worden. Men vreest dat bestaande
gezelschappen in hun bestaan be
dreigd kunnen worden door een over
aanbod van groepen die met behoud
van hun uitkering goedkoper kunnen
opereren.
Vertegenwoordigers van alle kunstrichtin
gen spreken hun voldoening uit over de
mate van aandacht die de nieuwe bewinds
man aan de dag legt voor de positie van de
beginnende kunstenaar.
„Het is terecht dat je jonge kunstenaars in
de eerste, veelal onbetaalde jaren van hun
loopbaan de kans en de gelegenheid biedt
om zich te manifesteren", zegt Jaap Jong,
directeur van de Vereniging van Neder
landse Toneelgezelschappen (VNT). „Het
toneel is een moeilijk beroepsveld en daar
kunnen ze best een steuntje gebruiken.
Maar ik denk dat het plan om die begin
nende mensen een basisuitkering te geven
wel tot een overaanbod op de toneelmarkt
zal leiden."
Jong verwacht dat de basisuitkering een
grote golf van kleinere theaterinitiatieven
teweeg zal brengen. „Doordat ze mogen
werken met behoud van uitkering, zullen
ze hun voorstellingen tegen lagere prijzen
aanbieden dan de bestaande gezelschap
pen. Met name jeugdtheatergezelschappen
hebben nu al last van dat verschijnsel."
Underdog
Jong eist daarom waarborgen voor een
serieuze beoordeling van de artistieke
kwaliteit, bijvoorbeeld via het Fonds voor
de Podiumkunsten. „Het moet niet zo zijn
dat er een wvc-circuit komt met gesubsidi
eerde gezelschappen die aan de strenge
normen van de Kaad voor de Kunst moeten
voldoen om het rijkskeurmerk te verwer
ven, en een sociale zaken-circuit van groe
pen die alleen het loket van de sociale
dienst hoeven te passeren."
Ook in de muziekwereld waardering en
bezorgdheid. „Wij maken er ons al jaren
sterk voor dat musici uit hun underdogpo
sitie worden gehaald", zegt Nanette Ris,
stafmedewerker van het Nederlands Im
presariaat te Amsterdam. „Wanneer een
musicus ziek wordt, krijgt hij geen ziekte
kostenuitkering, omdat musici nu eenmaal
Aad Nuis, staatssecretaris van cul
tuur FOTO DIJKSTRA
per engagement betaald worden. „Het is
goed dat hier wat aan gedaan wordt."
Ris vindt het bijvoorbeeld hoog nodig dat
meer instrumentalisten de gelegenheid
krijgen om zich te bekwamen op het ter
rein van de kamermuziek. Zij vraagt zich
alleen af welke selectienormen zullen gel
den. Zij ziet daar een addertje onder het
gras. Wanneer het daarentegen de bedoe
ling is de regeling voor alle afgestudeerde
kunstenaars te laten gelden, ontstaat er
volgens haar een kwantiteitsprobleem.
„Allereerst wordt de regeling dan finan
cieel onhaalbaar. Er is een enorme toeloop
van jonge musici die van de conservatoria
af komen en er lopen talloze gefrustreerde
talenten rond die weinig tot geen werk
hebben. Je helpt het probleem niet uit de
wereld wanneer je niet zorgt dat er minder
beroepsmusici op de markt komen. Je kunt
beter zorgen dat het aantal conservatoria
van zeven wordt teruggebracht tot twee of
drie."
Voor vermindering van het aantal oplei
dingen pleit ook Hans Wentholt van Kox
Vokaal, een impresariaat dat zich toelegt
op het doen engageren van jonge zangers.
Wentholt zegt dat de doelstelling van de
staatssecretaris van cultuur - aankomende
musici aan en basisinkomen helpen - hem
aanspreekt, maar ook hij wijst op de
honderden zangers die op de kleine vocale
markt van Nederland naar engagementen
snakken.
De Federatie van Orkestdirecties en Im
presario's, waarvan Wentholt bestuurslid
is, heeft een alternatief voorstel in petto
om beginnende musici aan een redelijk
inkomen te helpen. Naar het voorbeeld van
de Deutsche Musikrat in Duitsland wil
men een fonds stichten waaruit kan wor
den geput om jonge musici een behoorlijke
vergoeding te garanderen voor elke uitvoe
ring die ze hebben gerealiseerd. Het is de
bedoeling dat dë musicus zelf zijn engage
menten verwerft. Volgens Wentholt heeft
de Deutsche Musikrat uitstekende ervarin
gen met dit systeem.
Nuis' plan betreft vooral de podiumkun
stenaars, omdat begin dit jaar al een
regeling voor de beeldende kunstenaars in
het leven werd geroepen via het Fonds
voor de Beeldende Kunsten. Toelating tot
dit fonds gaat echter samen met een vrij
strenge selectie en er komen maar 300
mensen per jaar voor in aanmerking.
Ruud Bruinen, directeur van de Gemeen
schap Beeldende Kunstenaars (GBK) in
Gelderland, heeft de indruk dat het plan
van Nuis een soort aanvulling wordt op de
bestaande regeling. Hij meent dat er alleen
een globale professionaliteitstoets aan ver
bonden is. Hoewel er nog geen bedragen
vastliggen, meent hij te weten dat de
beoogde basisuitkering ongeveer 700 gul
den zal bedragen, 400 minder dan een
bijstandsuitkering.
Sappelen
Evenals beeldhouwer Marius van Beek
wijst Bruinen op het feit dat het bedrag
van de bijstandsuitkering tot dusverre
werd beschouwd als het absolute minimum
inkomen. Hij vraagt zich af of het een
serieuze optie is, dat iedere kunstenaar dat
gat van 400 gulden per maand altijd zal
kunnen overbruggen met inkomsten uit
eigen werk. „Een schilder moet ook nog
eens verf en andere materialen kopen en
dat zal niet eenvoudig zijn met 700 gulden
poer maand. En voor het afzetten van zijn
werk geldt dat kunst nu eenmaal niet tot
de eerste levensbehoeften behoort, zeker in
tijden van slapte."
Marius van Beek vindt het een goed idee,
dat de kunstenaar met behoud van uitke
ring alles mag verkopen wat hij wil. „Bij
een bijstandsuitkering heb je de plicht
ieder schilderijtje dat je verkoopt op te
geven en dat werkt belemmerend."
Volgens Van Beek is de beoogde uitkering
geen luxe. „Kunstenaars die zich behoor
lijk kunnen redden zonder andere activi
teiten zoals lesgeven, zijn in dit land op
een hand te tellen. Het komt wel eens voort
dat iemand een aardig resultaat boekt,
maar dan heb je nog geen continuïteit.
Voor de meesten is het sappelen. Het
verwondert mij nog hoe vindingrijk men
vaak is in het bedenken van manieren om
het hoofd boven water te houden."
Door Anja van den Akker
Achter ieder gezicht zit een
verhaal. En waar zie je zo
veel gezichten tegelijk als
in de bus, tram of trein.
Met dat idee stapt Harmke
Pijpers acht vrijdagen ach
ter elkaar in en uit de tram
van Amsterdam, Rotterdam
en Den Haag. Ze praat met
passagiers in de stadsbus te
Maastricht en Arnhem, een
streekbus in Brabant en
Friesland en een stoptrein
tje in Groningen.
Het resultaat is Uitstappen,
een gevarieerde aaneenscha
keling van alledaagse portret
jes van mensen die normaliter
niet op de buis verschijnen.
Plus de meerwaarde die
Harmke Pijpers met haar bij
zondere manier van intervie
wen daaraan toevoegt.
In de eerste aflevering stuit ze
vanavond onder anderen op
Nol, fan van Jezus, die iedere
dag bij het Eindhovense NS-
station rondhangt. Zij treft
hem 's ochtends om een uur of
zes in de bus. Ook ontmoet ze
op dit traject een vrouw die
haar dementerende man be
zoekt in het verpleegtehuis.
Bovendien gaat ze in op de
uitnodiging van twee jongens
uit Bladel eens langs te komen
in hun jeugdcentrum. Daar
ontwaart ze hakenkruizen op
de deur en twee skinheads die
niet in staat blijken tot een
normaal gesprek. De anderen
zijn daarentegen heel aardig.
Harmke Pijpers, de onzichtba
re omroepster van de VPRO-
televisie, maar vooral bekend
als de vinnige presentatrice
uit de VPRO-radioprogram-
ma's 'Het Gebouw' en 'Het
Balkon', interviewt op de be
kende wijze. Afstandelijk, wat
bekakt, niet bepaald de reis-
Harmke Pijpers foto kipp*
genote die vertrouwelijk met
de mensen meepraat.
Haar resolute optreden opent
echter wel de deuren die ze
wil. Ze doet wat in haar op.
komt. Kleurt rustig voor de
camera haar lippen bij en
dient als luidruchtig 'interme
diair' als mensen elkaar niet
durven aanspreken. Ze regis
treert, prikkelt, kan goed luis-
teren en heeft een apart gevoel
voor humor. Dat maakt Uit-
stappen tot een aardig televi-
sie-reisje.
Dat Pijpers niet bij de VPRO
haar tv-debuut maakt, heeft
alles te maken met onafhanke
lijk producente Ireen van
Ditshuyzen, die al langer iets
wilde doen met de talenten
van Pijpers. TV Dits bood
haar de concrete plannen en
het houvast die ze bij haar
eigen omroep (nog) miste.
In totaal kostte iedere afleve
ring ongeveer vier dagen
werk. Twee dagen voorberei
ding en twee dagen filmen.
Programmamaker Susanne
Raes: „Over het algemeen wa
ren de mensen heel bereidwil
lig. Behalve als het nog heel
vroeg was, of slecht weer. Ook
in hele drukke bussen werkte
de formule niet zo. En scholie
ren benaderen lukt ook nau
welijks. Als die in een groep
zijn, zeggen ze niks."
'Uitstappen!', Nederland 3,
17.35 uur
Cannes (afp/anp) - De Britse filmmaker Terence Young, regissei
van de eerste James-Bondfilms, is woensdag in het Zuidfrai
Cannes aan de gevolgen van een hartaanval overleden. Dat
gisteren bekend geworden.
De regisseur werkte aan een documentaire toen hij een hartaami
kreeg. Hij overleed enkele uren na opname in het ziekenhuis. Your,
was 79 jaar oud.
Londen (afp/rtr) - De Amerikaanse schrijver en regissew
James Clavell, die vooral bekend is geworden door zijn romar
'Shogun', is dinsdag op 69-jarige leeftijd in de Zwitsers
plaats Vevey aan kanker overleden. Dat heeft een woordvoer
ster van uitgeverij Dell/Delacorte Press meegedeeld.
Clavell, op 10 oktober 1924 in de
Australische stad Sydney gebo
ren, groeide op in Engeland en
werd in 1963 Amerikaans staats
burger. Hij publiceerde vijf best
sellers, waaronder in 1976
'Shogun'. De roman over de hel
dendaden van een Britse zeeman
in Japan in het begin van de
zeventiende eeuw lag aan de
basis van een televisieserie met
Richard Chamberlain in de
hoofdrol. Deze serie werd een
van de succesrijkste in de ge
schiedenis.
Tien jaar later kwam 'Whirl
wind' uit, een boek van meer dan
duizend pagina's over Iran. Cla
vell hield daaraan zo'n
miljoen gulden over. Zijn laatsl
boek 'Gai-Jin', dat vorig ji
uitkwam, kon opnieuw op va
lezers rekenen.
Clavell schreef ook scenario'
voor films en hij ook nog
seur en producer van 'The
Escape' (1960), die Steve Mc
Queen tot een beroemdhei
maakte, en 'To Sir With Low
(1966), waarin Sidney Poitierc
hoofdrol speelde. Hij begon
1960 met het schrijven van ro
mans, toen een staking van sce
narioschrijvers hem werkloa
maakte. Twee jaar later ver
scheen zijn eerste boek King Ral
I GOES
- Grand Theater
19 u. The Flintstones.
21.30 u. Speed.
HULST
De Koning van Engeland
19.30 en 22 u. Wolf.
19.30 u. The Flintstones.
22 u. Beverly Hills Cop 3. v
19.30 en 22 u. Speed.
19.30 en 22 u. I love trouble.
19.30 u. Four weddings and a
funeral.
22 u. The client.
OOSTBURG
- Ledeltheater
20 u. Schindler's list.
VLISSINGEN
- Alhambra 1
19 en 21.30 u. Speed.
- Alhambra 2
19 en 21.30 u. I love trouble.
- Alhambra 3
19 en 21.30 u. Four weddings and
a funeral.
- Alhambra 4
19 u. The cowboy way
21.30 u. The Beverly Hills Cop 3.
ANTWERPEN
- Metropolis
Zaal 1 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
What's eating Gilbert Grape.
Zaal 2 - 14.30, 17, 20 en 22.30 U.
La fille D'Artagnan.
Zaal 3 - 14.30, 17, 20 u. Blank
check.
22.30 u. Intersection.
Zaal 4 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Four weddings and a funeral.
Zaal 5 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Speed.
Zaal 6 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
The client.
Zaal 7 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Beverly Hills Cop 3.
Zaal 8 -14.30, 17, 20 en 22.30 u.
The crow.
Zaal 9 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Blink.
Zaal 10 - 14.30, 17 u. Ace Ventu
ra: pet detective.
20 en 22.30 u. I love a man in
uniform.
en 22.30H
en 22.30
en 22.30
u. Sche
en 22.30 u
en 22.30 a
en 22.30U
De Aristo-
en 22.30 u
en 22.30,11
en 22.301
en 22.301
Zaal 11 - 14.30, 17, 20
Maverick.
Zaal 12 - 14.30, 17, 20
The next karate kid.
Zaal 13 - 14.30, 17, 20
Shadowlands.
Zaal 14 - 14.30 en 20
ler's list.
Zaal 15 - 14.30, 17, 20
The getaway.
Zaal 16 - 14.30, 17, 20
Love, chaet steal.
Zaal 17 - 14.30, 17, 20
The Pelican brief.
Zaal 18 - 14.30, 17 u.
lzattpn
'20 en 22.30 u. Speed.
Zaal 19 - 14.30, 17, 20
The Flintstones.
Zaal 20 - 14.30, 17, 20
Chasers.
Zaal 21 - 14.30, 17, 20
Escape from Absolom
Zaal 22 - 14.30, 17, 20
Serial mom.
GENT
- Decascoop
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Chasers
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Thecli*
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Speed-
20 en 22.30 u. Gilbert Grape.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Be«£rl-
Hills Cop 3.
20 u. Romeo is bleeding.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Maven"
14.30, 17, 20 en 22.30 u.Thecro*
14.30, 17 u. Next karate kid.
14.30 en 17 u. (za. en zo.) 1
from Absolom. r-i
14.30, 17, 20 en 22,30 a-
Flintstones.
20 en 22.30 u. The getaway
14.30, 17, 20 en 22.30 u. 4
dings a funeral.
14.30 en 17 u. The Aristocats.
22.30 u. Shadowlands.
20 u. Schindler's List.
KNOKKE
- Beverly Screens
20 en 22.30 u. Speed.
20 u. Beverly Hills Cop 3.
20 en 22.30 u. The client.
20 en 22.30 u. Chasers.
22.30 u. Shadowlands.
radio 1
Fik heel uur en om 7.30, 8.30, 12.30,
13 30 16.30, 17.30, 18.30 en 6.30
Nieuws. VARA: 7.07 Radio I vrijda-
neditie. VPR0: 9.05 Het Balkon.
1005 NL-buitenland. 11.05 Argos.
VARA: 12.07 Radio 1 vrijdageditie.
VPRO: 14 05 De transmissie. 16.05
Welingelichte kringen. TROS: 17.07
Aktua VPRO: 19.04 Vrijdagzomera
vond NCRV: 22.04 Hier en nu-sport.
NOS 23.07 Met het oog op morgen.
TROS: 0.04-7.00 Nachtwacht.
radio 2
Elk heel uur Nieuws. KRO: 7.04
Thank God it's friday. 9.04 Adres
onbekend (Muziek terwijl u zoekt).
1204 Het hart van twee. 14.04 Het
oaleis. AVRO: 17.04 Fileradio.
E0:18.04 Alle mensen. V00: 19.04
Club Veronica trend. 20.04 De
avond van het sentiment, met om
20.04 De hits van.; 22.04-24.00 Listen
to the music.
radio 3
Elk heel uur Nieuws. AKN: 604
Breakfast-club. 9.04 Arbeidsvitami
nen. VARA: 12.04 De steen been
show 14.04 Carola. AKN: 15.04 The
magic friends. VOO: 17.04 Rinkelde-
kinkel. NOS: 18.04 De avondspits.
EO: 19.04 Spoor 7. NCRV: 20.04 Pa
perclip magazine. VPRO: 21.04 Villa
65 VOO: 0.04 Countdown café.
2.02-6.00 Oh, wat een nacht.
radio 4
Om 7.00, 8.00, 13.00, 18.00 en 20.00
Nieuws. EO: 7.02 Ouverture: Barok-
muz. 8.04 Opus 4. 9.00 Muziek voor
miljoenen. 11.00 Het ochtendcon
cert, NDR Symf. Ork. 13.04 En
nu...mijn verzoek. VARA: 14.00 Het
internationale concertcircuit. The
Taverner Choir and Consort. 15.00
Mozart: Pianoconc. KV 453. 15.30
Prokofjev: Vierde Symfonie 16.00
De Nederlanden: Laat-barok. 17.00
Operette. 18.04 Freihurger Baro-
korch. 19.00 Avondconcert: De
ARA-Matinee. Les troyens, opera
van Berlioz. Groot Omroepkoor en
Radio Filh. Ork. o.l.v. Edo de Waart
met sol. 23.30 Allan Petterson: Alt-
vioolconc. VOO: 0.00-1.00 Vier na
middernacht.
radio 5
Elk heel uurt/m 18.00 Nieuws. NOS:
6.45-6.50 Mededelingenrubriek met
uitgebreid weerbericht en scheep-
vaartberichten. 7.05 Sportief. 7.30
Vroeg op 5. 8.55 Waterstanden.
NCRV: NCRV - Vrijdag op vijf, met
om: 9.02 Het gesprek; 9,40 Plein
publiek; 11.02 Rondom het woord.
IKON: 12.02 Bonnefooi. RVU: 12.30
Werken aan werk. 13.10 Gebeurte
nissen. NOS: 14.02 De ronde tafel
van Pam. AVRO: 15.02 Opium radio.
NOS: 17.10 Radio UIT. NMO: 18.02
Religieus programma in twee talen:
18.02 Arabisch en 18.30 Turks pro
gramma. EO: 19.00 Waar waren we
ook alweer? NOS: 19.15 Nieuws in
het Turks. 19.50 Nieuws in het Ma
rokkaans en Berbers. 20.40 Nieuws
in het Chinees. EO: 21.00 Licht en
uitzicht. 21.40 Boeken wijzer. 22.00
De Russisch-Orthodoxe Kerk. 22.20
De psalmen. 22.40 Dunami bo man
(Geef -mij je hand). NCRV:
23.00-24.00 De Odysseia van Home
ros.
omroep brabant
AN P-nieuws: Zie Radio 1. - 7.05
Brabants, nieuws. 7.25 De krant in
Brabant. 7.32 Brabants nieuws. 7.55
Weerman Johan Verschuuren. 8.08
Brabants nieuws. 8.10 Radio
Nieuws Centrale. 8.33 Brabants
nieuws en service. 8.55 Weerman.
9.03 Brabants nieuws. 9.07 Muziek-
kiosk. 10.03 Brabants nieuws. 10.07
Draai-bank. 11.03 Brabants nieuws.
11.07 Van harte. 12.05 Brabants
nieuws en service. 12.55 Bericht
voor boer en tuinder. 13.08 Bra
bants nieuws. 13.10 Radio Nieuws
Centrale. 13.32 Brabants nieuws.
13.34 Muziek, Brabantse produk-
ties.14.03 Brabants nieuws. 14.08
Muziek, met om 15.03, 16.03 Bra
bants nieuws. 16.08 Toeristisch
programma. 17.05-18.00 Brabants
nieuws. 17.50 Agenda. 17.55-18.00
Nieuwsoverzicht.
omroep zeeland
7.05 Nieuws en actualiteiten met-
om 7.15 het weer in de provincie.
7.35 de dag van... 7.40 overzicht
ochtendbladen. 7.45 agendatip en
agenda. 7.50 regionaal nieuwsover
zicht. 8,08 Radio Nieuws Centrale.
8.35-9.00 Nieuws en actualiteiten,
met om 8.45 Straatrumoer. 12.05
Nieuws en actualiteiten, met om
12.15 het weer in de provincie.
12.32 regionaal nieuwsoverzicht.
12.35 Het fort Zeelandia met om
12.55 de agenda. 13.08-13.30 Radio
Nieuws Centrale. 16.03 Uit. 17.05
Nieuws en actualiteiten met om
17.15 het weer in de provincie.
17.32 regionaal nieuwsoverzicht.
17.35-18.00 Zeeuws diep.
IiJitï naar buitenaf
T—irtL
Uoujt nussthten
mr die leebas
een serenade
Uen je ren
Tuyjen en klimmen
iJe moeten roor tiem
by dejenjzynt