Voorz Nieuwe bisschop van Breda gaat eerst 'luisteren' 'Gesodemieter' wordt geen lijk in de parlementaire kast ivS'ZK? Herkomst v voortaan va DE STEM DESTEM Steekspel DE STEM 'Inactieven' Islam en christendom BINNENLAND BUITENLAND DONDERDAG 8 SEPTEMBER 1994 pE STEM Lubbers zou nie Mgr. Muskens: Menings verschillen zijn normaal, ook in de kerk Het ergste is niet, dat we in een-samenleving leven waar het menselijk fenomeen 'ar beid' zo wordt verdeeld, dat er een verschil is tussen be taald en onbetaald werk. Het ergste is ook niet, dat de begrippen baanloos en werk loos telkens weer door elkaar worden gebruikt alsof het niet duidelijk is waar men het over heeft. Het ergste is dat de nieuwe minister-president, nog wel van socialistische huize, mensen zonder betaal de baan 'inactieven' durft te noemen. We hebben het in feite over mensen die geen betaalde baan hebben. Laten we het dan alsjeblieft zo noemen: baanloos. Want werkloos slaat ook nergens op, laat staan inactief. Het blijkt telkens weer, dat de oorzaak van dat een grote groep mensen .geen betaalde baan heeft, wordt gezocht bij het individu en niet bij het systeem, dat kapitalisme heet. Men haalt oorzaak en gevolg makkelijk door elkaar. In het kapitalisme staat geld centraal en keuzes worden gemaakt aan de hand van het feit of iets wel of geen winst oplevert. Dat is het uitgangs punt en heeft tot gevolg dat er steeds meer werk moet worden verricht door minder mensen, want mensen kosten geld De mens dient centraal te staan en niet het systeem. Het systeem moet de mens dienen en niet andersom. Men moet kijken of 'arbeid zinvol is voor deze mens, of arbeid bij- i draagt tot de menswording van het individu en daaruit volgend een meer menswaar dige en rechtvaardige samen leving, waar alles wat allen toekomt evenwichtig wordt verdeeld. Sinds kort werk ik vrijwillig bij De Baanbreker in Tilburg. Dit is een centrum voor men sen met een uitkering. Laat Kok hier maar eens komen kijken hoe 'inactief' mensen zonder betaalde baan zijn. O. ja, gisteren kwam ik nog een langdurig actieve tegen. Werkt in 'een ziekenhuis, maar door reorganisatie en ziekteverzuim is de werkdruk zo hoog, dat deze persoon op zijn werk flauw viel en nu overspannen thuis zit. Dat bedoel ik nu met een slechte verdeling van arbeid. Tilburg, Tom Ribbens Met de regelmaat van de klok verschijnen er artikelen in de kranten over de islam. Zo ook in de Stem van zaterdag 3. september, waarin Gerard van den Broek over de ver deelde cultuur van de islam schrijft. Geen wonder dat er zoveel over geschreven wordt,- want zoals ieder weet is de islam in Nederland de snelst groeiende godsdienst, wat nog eens extra geaccentueerd wordt door de stelselmatige ■teruggang van het kerkelijk christendom. Wat opvalt in. deze artikelen is de relativerende toon m.b.t. het fundamentalistisch ka rakter van de islamitische godsdienst. Natuurlijk zijn er zoals ook in het christen dom - nuanceringen merk baar, maar wij moeten niet verhelen dat de islam toch een uitermate hoge pretentie voert. Wie ooit het boek 'De opes'tlT'*" ze korten en te - bewerken ZThetm° Landpunt een sis. boodschap van de islam' van Maududi, heeft gelezen, is voorgoed genezen van de waan dat de islam een andere 'ware' godsdienst naast zich zou dulden. Deze auteur maakt onderscheid tussen de godsdiensten die naar hun grondleggers genoemd zijn, of naar de naties waaruit zij geboren werden, én de islam. De islam behoort niet toe aan een bepaald volk, een persoon of gemeenschap, maar is een universele religie, niet ont sproten aan de menselijke geest, maar even universeel als de wetten van de natuur. Volgens hem werd met de komst van Mohammed de pe riode van de vele profeten afgesloten. Na Mohammed zal er nooit meer een profeet verschijnen. Dat geldt even eens voor het godsdienstig geschrift van de islam, de koran. Volgens deze auteur vervangt en verbetert de ko ran alle voorgaande gods dienstige geschriften, inclu sief de bijbel. En de oude, Oosterse wijsheidsgodsdien sten, zoals het Boeddhisme en het Hindoeïsme, worden in enkele zinnen als niet rele vant, afgedaan en verworpen. Het zou wel eens kunnen zijn, dat het westers christendom hier 'een koekje van eigen deeg' aangereikt krijgt. De heilsweg voor de mens kan immers nooit gebonden zijn aan een grondlegger of aan een natie? Ook niet aan Jezus (volgens de bijbelse voorstel ling), maar ook niet aan Mo hammed. En hoe Paulus er ook zijn best voor heeft ge daan om het de Heilsweg voor de mens los te maken van het joodse volk en van Jezus, en het te proclameren als een universeel gegeven, heeft het christendom het Heil tóch nog 'gekoppeld' aan een 'historische Jezus'. En wat de bijbel betreft, die is inderdaad voortgekomen uit 'de oude, Oosterse wijsheids godsdiensten, wat over het algemeen door het christen dom wordt tegengesproken. Zo staan islam en christen dom lijnrecht tegenover el kaar, en beide beroepen zich op historische gebeurtenissen. Daarom vinden wij de groot ste intolerantie bij de zoge noemde openbaringsgods diensten, zoals islam en chris tendom. Waarop dat moet uitlopen, laat zich slechts ra den Klundert, P. Strootman Uitgave van uitgeversmaatschappij De Stem B.V. Directie: drs. J.H.M. Brader. Hoofdredactie: H. Coumans - hoofdredacteur. C. Hamans en H. Vermeulen - adjunct-hoofdredacteuren. Hoofdkantoor: Spinveld 55, Breda. Postadres: Postbus 3229,4800 MB Breda. 076-236911/Telefax 076-236405. Telefax redactie 076-236309. Bezorgklachten en abonnementenadministratie: Afdeling Lezerscontact 06-0226116 (gratis) ma. t/m vrij. 8.00-17.00 uur, zat. 8.00-12.00 uur. Kantoren: Bergen op Zoom, Postbus 65, 4600 AB; 01640-36850, fax 01640-40731redactie 01640-37253. Etten-Leur, Markt 28, 01608-21550, fax 01608-17829. Goes, Klokstraat 101100-28030, fax 01100-21928. Hulst, Steenstraat 14, 01140-13751fax 01140-19698. Oosterhout, Bredaseweg 108B,® 01620-54957, fax 01620-34782. Roosendaal, Molenstraat 45,® 01650-37150, fax 01650-44929. Terneuzen, Zuidlandstraat 32,® 01150-17920, fax 01150-96554. Vlissingen, Scheldestraat 7-9, 01184-19910, fax 01184-11446. Openingstijden: van 8.30-17.00 uur. (Middagpauze van 12.30-13.30 uur m.u.v. Oosterhout) Abonnementsprijzen (bij vooruitbetaling te voldoen): per kwartaal 87.20, per half jaar 173.45 óf per jaar 337.30. Voor abonnees die automatisch betalen: per maand 29.05, per kwartaal 84.70, per half jaar 168.45 óf per jaar 327.30. Voor posttoezending geldt een toeslag. Fotoservice 076-236573. Advertenties (tijdens kantooruren 8.30-17.00 uur): Rubrieksadvertenties 't Kleintje 076-236882 en bij Teuben, Ginnekenweg 7, Breda. Grote advertenties uitsluitend 076-236881. Fax 076-236405. Geboorte- en overlijdensadvertenties maandag t/m vrijdag tot 16.00 'uur 076-236881fax 076-236405 zondag van 18.30 tot 20.30 uur 076-236242/236911 Alle advertentie-opdrachten worden uitgevoerd onder toepassing van de Algemene Voorwaarden van Uitgeversmaatschappij De Stem B.V. als mede de Regelen voor het Advertentiewezen. Bankrelaties: Postgiro 1114111 - ABN/AMRO rek. 520538447. 'De Stem op band: Centrum voor gesproken lektuur 08860-82345. pen Haag (anp) - Het ge rechtshof in Den Haag heeft gisteren een 67-jarige arts uit Rotterdam veroordeeld tot een maand voorwaardelijke gevangenisstraf. De vrouw Reeft in juni 1991 een 73-jarige man geholpen bij zelfdoding. Tegen haar was tien maanden voorwaardelijk geëist. Die straf legde de rechtbank haar in 1992 op. Pe vrouw werkte als vertrou wensarts bij de Nederlandse Vereniging- voor Vrijwillige Euthanasie. Onlangs gaf het Den Haag - De twee gedoo voorzitterschap van het CDA li baan. Kringen rondom oud-premier Lubbers ontkennen ten stelligste dat hij in de race is. Zelf wil Lubbers geen commentaar ge ven. Directeur drs. J. van Gennip van het Wetenschappelijk Instituut van het CDA heeft gisteren ont kend kandidaat te zijn voor de post. De naam van deze Bra bantse katholiek deed in het ge ruchtencircuit de ronde als mo gelijk opvolger van Bert van Vel- zen. Deze vertrok in het voorjaar na de perikelen rondom de aow die veel oudere CDA-kiezers in de armen van andere partijen joeg. Andere kandidaten voor de baan zijn nog niet genoemd. Van Gennip vindt het partij voorzitterschap van het CDA 'geen jongensdroom'. „De partij heeft ooit een beroep op mij gedaan om bij het Wetenschap pelijk Instituut te komen, en daar blijf ik bij." De naam van Lubbers als moge lijke kandidaat werd dinsdaga vond door oud-minister Braks genoemd. „Ik heb dat uit zeer betrouwbare bron vernomen," aldus Braks. Eerder op diezelfde dinsdagavond zei Braks nog slechts dat hij Lubbers een 'ge schikte kandidaat' zou vinden. De verwarring die Braks daar mee gesticht heeft, wordt hem door Lubbers niet in dank afge nomen. Hoewel Lubbers zelf geen enkel commentaar op de Utrecht (anp) - De Utrechtse erfelijk materiaal ontwikkeld den of vlees bij de slager of in van de opgegeven diersoort. Het komt volgens onderzoeker dr. J. Rothuizen vaak voor dat 'vals' vlees wordt verkocht of op de menukaart wordt aangepre zen. De nieuwe methode kan daar een eind aan maken. Door een analyse te maken van het erfelijk materiaal (dna) van het vlees, is het volgens Rothui zen mogelijk exact te bepalen van welk diersoort het afkomstig is. Daardoor kan worden nage gaan of de winkelier,en restau- NATUURLIJK bestaan er in de kerk menings verschillen; dat is toch heel normaal. Je moet al leen wel goed met elkaar blijven omgaan. Vanuit Nederland wordt er ook altijd nog veel te zwaar aangekeken tegen het Vaticaan. Je moet daar gewoon geregeld binnen lopen. En wie wil weten wat de nieuwe bisschop van Breda over allerlei zaken en toestanden denkt, moet over een paar jaar maar eens te rugkomen. Eerst is zijn bisdom aan het woord. Een nadere kennisma king. Door Jan Bouwmans en Camiel Hamans NA ZIJN wijding op 26 novem ber tot bisschop gaat mgr. dr. M. (Tiny) Muskens (58) uit logeren. Niet voor een paar dagen of een weekje om van de vermoeienis sen van de voorbereidingen en de plechtigheden zelf te beko men, maar geruime tijd. Het eerste half jaar zul je hem bijna niet aantreffen in zijn ei gen huis aan de Bredase Veemarktstraat. Hij gaat logeren bij de dekens in de dekenaten Middelburg, Bergen op Zoom, Roosendaal, Oosterhout, Zeven bergen en Breda. Telkens een dag of veertien om elk dekenaat door te trekken. Wie hem tijdens die kennisma- kingstocht ontmoet en infor meert wat hij van allerlei zaken denkt of van situaties vindt, moet niet verbaasd zijn als hij antwoordt: „Dat weet ik ,nog niet, kom-over een jaar of zo nog maar eens terug." Opvattingen Heeft de nieuwe bisschop van Breda dan geen ideeën, opvat tingen en standpunten? Zeker wel. „Maar," zegt hij, „misschien moet ik die vanuit de praktijk wel bijstellen." Dus wil hij daar beslist niet met zijn meningen op vooruit lopen. Eerst wil hij de situatie en de pastorale praktijk in zijn bisdom grondig leren kennen. Daarom is het woord aan het bisdom, de bisschop komt luisteren. We hebben plaats genomen in de blauwe kamer van het Bredase bisschopshuis, waarvan mgr. Muskens gebruik maakt als hij, zoals deze week, weer een paar dagen in zijn bisdom vertoeft. Vanaf 5 november keert hij de rollen om. Hij vestigt zich dan in de Baroniestad, maar zal een aantal keren teruggaan naar Ro me om te zorgen dat de zaken in het Nederlandse College ook blijven marcheren totdat zijn opvolger aantreedt. De werldbevolkingsconferentie van de Verenigde Naties in Cairo is net een dag aan de gang, wanneer het vraaggesprek plaats heeft. De paus en dë Vaticaanse diplomatie hebben fel campagne gevoerd tegen voorstellen over geboorteregeling. Een campagne die volgens bevolkingsdeskundi gen als prof. dr. A. Niehof van Wageningen in feite een grote desinformatiecampagne was, waarbij steun werd gezocht en verkregen van toch wat dubieu ze bondgenoten als het funda mentalistische Iran en Lybië. Zo weinig als mgr. Muskens zijn bisdom nog kent, zo goed kent hij het Vaticaan. Kan hij het Vaticaanse optreden verhelde ren? Opdracht Dat de paus contact heeft ge zocht met Kaddafi en Iran, kan volgens de nieuwe Bredase bis schop nu misschien wat vreemd overkomen, gezien de zaken die aan de orde zijn in Cairo. Maar daar moet men zich niet blind op staren. Het gaat de paus in die contacten zeker niet alleen maar om steun in Cairo. „Ik weet dat hij in deze contacten op méér wedt. Hij is nu bij hen binnenge komen, misschien kan hij er nu ook blijven. Deze paus maakt heel serieus werk van de op dracht van het Tweede Vati caanse Concilie om goede rela ties aan te gaan met zowel joden als islamieten. De paus heeft niet alleen met het oog op Cairo contact gezocht. Ik denk dat het ook in het perspectief gezien moet worden van deuren open breken naar de islam op langere termijn. Met name rond de Mid dellandse Zee is de relatie tussen christendom en islam een drin gend probleem." Of het Vaticaan een desinforma tiecampagne gevoerd heeft, zegt mgr. Muskens niet te weten. Hij heeft zich niet zo in deze materie verdiept. Mgr. Ernst verklaarde eerder dat de Vaticaanse delega tie in Cairo geen punt meer zou maken van de kwestie van voor behoedmiddelen. De Vaticaanse woordvoerder Navarro Valls liet daarentegen een heel ander ge luid horen. Muskens kijkt daar helemaal niet van op. Het is voor hem de normaalste zaak van de wereld dat er ook in de kerk verschillen van mening bestaan. Het zou gek zijn als dat niet zo was in een gemeenschap van ruim 900 miljoen mensen in zo veel verschillende landen en cul turen. Ook de grote katholieke kerk kent zijn vleugels. De moraalleer heeft tweespalt gebracht in de kerk. De officiële leer keurt kunstmatige geboorte regeling af, veel katholieken houden zich daar niet alleen niet aan, ze zijn er intussen van over tuigd geraakt dat de kerk er met haar leer naast zit. Muskens: „Dat is inderdaad de realiteit. Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet weet hoe we daar uit moeten komen. Deze situatie schaadt het aanzien van de kerk natuurlijk ontzettend. Ik hoop dat daarin nog ooit een uitweg komt en ik hoop dat nog mee te maken. Misschien komt er een andere zienswijze, misschien andere mogelijkheden of middelen. Ik weet het niet, maar de zaak zit nu muurvast." Geen beletsel Het is trouwens niets nieuws dat katholieken het niet eens zijn met bepaalde leerstukken van de kerk. Dat is altijd zo geweest, zegt mgr. Muskens. In Nederland zijn katholieken echter nooit ge wend geweest om met meer ge compliceerde situaties in de kerk om te gaan. Dat is een nawee van het rijke roomse leven, toen de katholieken met één stem spraken. Dat is echter niet de normale situatie. Meningsver schillen, ook als het belangrijke zaken betreft, hoeven echter he lemaal geen beletsel te zijn om goed en vriendschappelijk met elkaar om te blijven gaan. Men sen die de confrontatie zoeken, zijn bij de nieuwe bisschop van Breda aan het verkeerde adres. Sommige vragen weert mgr. Muskens af door erop te wijzen dat er elders in de wereldkerk veel fundamentelere problemen spelen. Dat de paus de toegang van de vrouw tot het pries terambt definitief versperd heeft: „Och,, in Afrika zijn dra- matischere zaken aan de hand." En dan heeft de bisschop het niet over hel _drama Ruanda, maar over zwarte priesters, ge boren uit polygame huwelijken (man met meerdere vrouwen), die hun ouders dus van sacra menten moeten uitsluiten. Toch dat definitieve pauselijke nee tegen het priesterschap voor de vrouw. Op de dag van zijn benoeming constateerde mgr. Muskens tegenover de pers dat de argumenten van de paus veel gelovigen blijkbaar niet hadden kunnen overtuigen en dat er dus niks anders opzat dan de argu mentatie te verbeteren. Maar zijn er wel betere argumenten te .vinden? Muskens geeft zichzelf niet bloot. Hij beperkt zich tot het citeren van een bisschop, die tegen hem zei dat het argument van kardinaal Danneels beter was dan de drie van de paus. De priester is volgens Danneels een icoon van Christus. Een icoon is iemand representeren. Christus was een man, dus moet een priester als icoon van Christus een man zijn. Is met de definitieve uitsluiting van de vrouwelijke priester soms Door Hans van den Broek Den Haag - De taal van poli tiek Den Haag kent zijn ei gen, ongeschreven regels. Liegen is volstrekt uit den boze, het gebruik van kracht termen en schelden leidt veelal tot gepaste strafmaat regelen van de kamervoorzit ter. Maar met het verstrijken van de parlementaire jaren is het hanteren van het rode potlood steeds meer in on bruik geraakt. Het CDA-kamerlid Van der Burg liet dinsdag een krachtig opposi tiegeluid in de Tweede Kamer horen, met zijn even onparle mentaire als heldere uitlating dat het 'gedonder en gesodemie ter' rond de IRT-affaire nu maar eens afgelopen moet zijn. Hij kreeg een standje van kamer voorzitter Deetman. Want in een parlementair huis hoort parle mentaire taal gesproken te wor den. Maar Deetman zag ervan af om deze krachttermen uit de Handelingen (het schriftelijk verslag van een debat) te laten, schrappen, omdat het bezigen van 'gedonder' (volgens Van Da- Ie geduvel, gedoe of gezanik) en 'gesodemieter' (gezeur, gezanik) nu ook weer niet zo'n doodzonde is. Had hij daartoe wel besloten, dan zou er weer een Tijk' toege voegd kunnen worden aan de lezenswaardige verzameling ge schrapte woorden. 'Lijken' - worden die uit de Handelingen geschrapt zijn- worden al de cennia lang zorgvuldig bewaard. 'In portefeuille gehouden,' heet dat in het Haagse jargon. Een blik in dit Tijkenkistje' geeft een fraai beeld van het creatieve taalgebruik van Kamerleden. Zo laat in 1980 PvdA-kamerlid Marcel van Dam in een debat een 'grove leugen' vallen. Ka mervoorzitter Dolman tikt hem op de vingers en suggereert de PvdA'er te zeggen dat naar diens mening een en ander 'op gespan nen voet met de waarheid staat'. Van Dam reageert daarop als volgt: „Laat ik het dan zo zeg gen: Het tegendeel van de waar heid heb ik zelden pregnanter onder woorden gebracht ge zien." En een voorbeeld uit de oude doos: Op 18 februari 1949 neemt het kamerlid Gortzak op verzoek van de Kamervoorzitter het woord 'huichelarij' terug. Hij legt ook uit waarom. „Omdat ik het niet zeggen mag en men hier nu eenmaal een aap geen aap mag noemen." Vroeger was ingrijpen van de kamervoorzitter schering en in slag. Maar ook in de meer recen te geschiedenis zijn voorbeelden te over van Kamerleden die op geheel eigen wijze de grenzen van het betamelijke aftastten. Zo nam het PSP-kamerlid Fred van der Spek zelden een blad voor de mond, in de wetenschap dat een bestraffend woord van de kamervoorzitter hem gratis publiciteit zou opleveren. Op 19 februari 1981 was het doelwit van zijn woede de Amerikaanse onderminister van Europese Za ken Eagleburger, volgens Van der Spek een 'nitwit'. Het Reglement van Orde van de Tweede Kamer, eind vorig jaar nog herzien, bevat enkele alge mene artikelen over parlemen tair taalgebruik. De kamervoor zitter kan met een beroep op die artikelen een kamerlid een waarschuwing geven en/of be sluiten dat een woord geschrapt moet worden uit de Handelin gen. Leidraad voor de voorzitter is daarbij dat normen en waar den van de goede zeden niet worden overschreden en dat uit drukkingen niet als een beledi ging van personenen of groepen opgevat kunnen worden. Het laatste Tijk', dat dateert van ok tober 1992, heeft hierop betrek king. Het extreem-rechtse ka merlid Janmaat hield een betoog dat, op z'n zachtst gezegd, wei nig vleiend was voor minderhe den. Reden voor Deetman die hele passage te laten schrappen. Wat wel of niet door de parle mentaire beugel kan, hangt me de af wie op het moment suprè me de voorzittershamer han teert. En op wie het onparlemen taire taalgebruik betrekking heeft. Zo concludeerde het GroenLinks-Kamerlid Lank- horst vorig jaar in een debat dat. Janmaat 'op zich een racist' is. Het mocht van Deetman. Niet alleen omdat aan deze conclusie een zorgvuldig betoog ten grondslag lag, maar ook omdat Janmaat zich in de kamer had kunnen verweren. De beledigde minderheden konden zich daar entegen niet verweren tegen de beschuldigingen van Janmaat. Eind vorig jaar heeft de Tweede Kamer, in navolging van de Eer ste Kamer, overwogen de 'lijken' uit het Reglement van Orde te schrappen. Want wat is de zin om woorden uit de Handelingen te schrappen, terwijl de Tijken' via de media toch openbaar wor den? Maar een meerderheid stak daar een stokje voor, uit angst voor ongebreideld gebruik van godslasterlijke woorden. Koudwatervrees? Hoe zei kamer voorzitter Dolman het ook al weer in het maandblad Onze Taal van mei 1981: „Tegenwoor dig is de sfeer in de Kamer meer ontspannen, ik zou zeggen meer volwassen. 'Grofheden zijn zeer zeldzaam, 'schijnheilig' en 'on zin' passeren haast ongemerkt. Alleen liegen kan nog steeds niet door de beugel." HET VATICAAN heeft blufpol Johannes Paulus II en zijn veil de Bosnische Serviërs door c Rome onverkort zou vasthoude bezoek aan Sarajevo te laten br De Vaticaanse redenering was sende Bosnische Serviërs ziel zouden durven keren. Het bezot oorlogsstad mocht immers c plaatselijke bevolking en op vt nen. Elf salvo's artilleriegranaten, ingestelde zone waarin zware duidelijk dat de Bosnisch-Servis de waarheid sprak toen hij ze abslolüut niet kon worden gega Na deze uitbarsting van gewelc verstandige besluit om niet na heeft laten weten de Bosnische omstandigheden dat toelaten. Dat is een vrijblijvende omsc hoofd in de schoot gelegd. De f de in Bosnië heersende spannii Het steekspel van halve en hele het voorgenomen pausbezoek, Larajevo nog niet veel ten gc moment minder wordt gesel geleden is mooi meegenomen hjk is niemand zijn leven zeker. De Bosnische Serviërs zijn de derhalve per definitie de groc moslims spelen het vuile oorlo miren hebben ontdekt dat mosl barajevo en omgeving, ^jl verhogen de chaos en verw idee dat geen enkele partij in wen is. Het is geen wonder de wordt en steeds meer geneigd Muskens: 'Mijn ervaring is dat je met de mensen in Rome heel gewoon over van alles kunt praten.' FOTO DE STEM/JOHAN VAN GURP Draagvlak De nieuwe bisschop van Bit oppert waarom Nederland i het initiatief zou nemen om geesten in de wereldkerk rij» maken voor de vrouwelijke! ken. Er moet namelijk s draagvlak voor komen en i bevorder je door erover te pub! ceren, congressen te organiseie contacten erover te leggen i andere landen. Dat proces n» op gang komen. Er moet t veel werk verzet worden, wil wijding van vrouwen tot diaki ooit werkelijkheid worden. Maar het Vaticaan wenst zaken toch geheel in eigen bs te houden? Volgens mgr. Ms kens wordt nog altijd veel zwaar tegen het Vaticaan i bestuurlijk centrum van de s reldkerk aangekeken. „Mijns varing is dat je.met zoveel sen in Rome-heel gewoon i alles kunt praten. Je moeti centrum zien als gewone mens en daar gewoon durven binns lopgn. Je moet de tijd en» nemen om in de goede 'zint het woord te lobbyen. Ge» goed contact met elkaar houie praten over waar je mee H bent en of ze je misschien ke nen helpen. Zo werkt dat." ook de vrouwelijke diaken r de baan? Muskens: „Nou, dj niet te hopen, want ik ben t een groot voorstander van. H het moet dan wel samenga met een herwaardering van. diakenambt." Voor mgr. 11: kens houdt dat in een teruggr pen in op het oorspronkeli; diakenambt: de zorg van dekt voor de mensen en zeker n alleen maar op zondag act het altaar zijn. De eerste duis jaar van het christendom lij! voor Muskens toch een grt bron van inspiratie te zijn de laatse zeshonderd jaar. CDA'er Van der Burg...gedonder en gesodemieter... FOTO DE STEM/JOHAN VAN I

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1994 | | pagina 2