-.49 :-:69 DE STEM 'We zijn nog een baby-groep' Journalistenpaar houdt van 'trouble' (ED Romance in Tadzjikistan UIT GIDS Arrested Development is een uitgebreide muzikale familie met aartsvader Bluesfestival Oosterhout belooft 'steamy'te worden er) Te huuraang. Te huur Mavas Immobilien print mat K 15 Ziekte velt Anne-Wil Blamkers Reconstructie in Domburg van expo 1912 Theaterinstituut belicht Actie Tomaat >Lj Accord over veilig, rtieren en verzwaarde /ersies standaard. Een om van elke manager, ze showroom. T OS HONDA Breda gemeub. appar tement met garagepl. woonk./open keuken met app. 35 m2 1 si.kamer badk./ligb. 1.950,- p.m. Breda Gemeub.appar- tement woonk./open keuken met app. 35 m2, 1 si.kamer, badk./douche balkon 2.300,- p.m. incl. Breda gemeub. appar tement woonk./open keuken met app. 30 m2, 1 si.kamer, badk. ligb. balkon 2.000,- p.m. Breda gestoft, appartement woonk./keukenblok met app. 38 m2,1 si.kamer 25 m2, badk./ligb. balkon 1.700,-p.m. Breda gestoft, appartement woonk./open keuken met app. 35 m2, slaapkamer 16 m2, badk./ligb./douche 2.000,- p.m. Breda gestoft, studio woon-sl.kamer 25 m2 keukenblok met app. m.g.g.v. douche en toilet 900,- p.m. Etten-Leur gestoft, appar tement woonk./open keuken 33 m2, 2 sl.kamers, badk./ligb. 1000,- p.m. incl. Prinsenbeek gemeub. woning met garage woonk. 36 m2, keuken met app., bijk., 3 sl.kamers badk./ ligb. 2.000,- p.m. Info over o.a. indeling, ligging, aanvaarding, huur termijn, voorwaarden en meerdere panden Breda 076-204340 Fax 076-204370 kleinbeeld ook kleinbeeld ook dvertentle geldig van*1' „Mijn ambitie is onopvallend te zijn" Anita Brookner, schrijfster Gidr 0 s \s DONDERDAG 8 SEPTEMBER 1994 DEEL I Van onze correspondent Oosterhout - Pat Mears en Wendy Sheridan uit de USA zijn de grote krakers van het Bluesfestival dat komend weekend in Oosterhout wordt gehouden. In totaal zijn daar zo'n veertig bands te horen. Door Max Steenberghe Op Pinkpop zouden ze spelen na Rage against the Machine, op Lowlands meteen na Sepultura. Achteraf bleken ze zelf niet naar Pinkpop te komen en heeft Sepultura Lowlands doorgehaald, maar de combinaties zouden op zich goed mogelijk zijn. „Die muziek is inderdaad heel wat agressiever dan de onze, maar dat geeft niet. De intentie is hetzelfde. Alledrie komen we op voor de mens. En ook al zou die overeenkomst er niet zijn, dan nog zijn de stijlen zeker te mixen. Alle muziek kan met el kaar gecombineerd worden. Re gels zijn er niet. De enige vraag is of het publiek er voor open staat. Zo ja, dan kan het." „Dat geldt niet alleen voor het programma van een festival als Lowlands, het geldt ook voor onze muziek. Rap, scratch, zang, blazers, electronische effecten maar ook rock en soul, blues en natuurlijk traditionele Afrikaan se muziek kunnen allemaal door elkaar gebruikt worden, als de achterliggende gedachte maar dezelfde is." De jongeman die zich Speech noemt, leunt tevreden achter over en kijkt goedkeurend rond. Even tevoren was de 43e verdie ping van het hotel in Miami nog een toonbeeld van orde. Nu is het ronduit een rotzooi. De gang staat vol instrumenten, koffers en kisten. En het zaaltje gonst van de drukte. Jonge mensen, maar ook bejaarden, wat kinde ren en een handjevol zuigelingen praten, lopen, kruipen, gillen en lachen door elkaar. Arrested De velopment is in town! Aartsvader Grappig hoe een der modernste groepen volgens een der oudste principes is samengesteld. Want in feite is Arrested Development -AD- een commune, een uitge breide muzikale familie. Veel le den hebben hetzelfde bloed, maar wie het zijn, is volstrekt onduidelijk. Namen helpen niet, want is Headliner nu wel of niet familie van Taree, Eshe, Rasa of Baba? Speech wil het niet verraden, wel dat de hoogbejaarde Baba als aartsvader van AD wordt beschouwd. Hij staat als 'danser' op de loonlijst, maar .„hij is de inspirator die in de gaten houdt of we nog wel actief genoeg blijven. Hij is lichamelijk de oudste (62 jaar), maar geestelijk de jongste van ons. En hij ziet er op toe dat onze ego's niet buiten proporties groeien." Dat laatste zou geen wonder zijn, want het succes van AD is gigantisch. Twee jaar geleden debuteerden ze met 3 years, 5 months 2 days in the life of AD. De titel sloeg op de tijd die verloren ging met het zoeken naar een platencontract. Dat duurde lang, maar zodra het binnen was, barstte de bom. Speech: „We hoopten op 100.000 stuks, maar we verkochten uit eindelijk bijna vijf miljoen pla ten." Daar kwam nog een mil- joentje MTV-Unplugged's bij, maar die telt Speech niet mee. «Dat is geen plaat, dat was een project." Nee, de tweede plaat heet Zingalamaduni. Een Swahili- term die Speech vertaalt als: "een bijenkorf van culturen'. Hetgeen mooi de AD-lading dekt. „Maar het wil niet zeggen dat we op dezelfde voet zijn doorgegaan. Deze plaat heeft meer variatie dan de vorige. We nebben niet zozeer op de muziek zelf gelet, als wel op de sfeer die hij uitstraalt. Elke song moet een .9.94 t/m 13.9- fang de voorraad str? n jswijzigingen voorbehoua an»* m 9* I rekt udenB Den Haag (anp) - De actrice Anne-Wil Blankers moet als gevolg van ziekte afzien van haar rol in het toneelstuk Later is te laat' van Noël Coward. Zij heeft een infec tie opgelopen en moet vier maanden absolute rust ne men. Impresariaat Gislebert Thierens heeft dat meege deeld. Haar rol is overgenomen door Liz Snoyink, die in middels met de repetities is begonnen. Het Impresariaat verwacht niet dat het speel schema van try-outs, voor- prmière en première op 13 oktober in gevaar komt. Jules Royaards regisseert "eze vrije produktie. andere sfeer hebben dan de voorgaande, zodat er in totaal een heel scala aan gevoelens van de plaat spat." Krant Of de sferen echt duidelijk zijn is de vraag, maar aan inhoud ont breekt het AD niet. De ouders van Speech zijn eigenaars van een lokale krant en zoonlief schreef als rebelse tiener al een eigen rubiekje. Daarnaast liet hij zich inspireren door de (sociaal) actieve rol van de kerk. Half journalist, half priester, nog een snufje leraar erbij en het moge duidelijk zijn dat hier een ras orakel spreekt. „Het wordt meer verweten, maar we zien het zelf anders", merkt Speech op. „We are not preaching, but reaching. We pro beren niet de mensen te bekeren, maar wel te bereiken. We heb ben een boodschap die gehoord moet worden. Of je hem over neemt is een tweede; dat is je eigen keus. maar luister er in ieder geval naar! Er zijn vele boodschappen, met alle dezelfde goede bedoelingen: wees lief voor mensen en zuinig op de natuur. In hiphop-land staat AD al bekend als de anti- gangsta's. En het is inderdaad verfrissend om eens een geluid tegen seksisme te horen dan de fuck- en suck-teksten van ande ren. „Ons favoriete F-woord is freedom", grijnst Speech. „Niet dat ik wil ageren tegen anderen, het is goed dat ook zij er zijn. Maar wij benaderen de zaken vanuit een ander perspectief. En zo hoort het ook. De fan is vrij om zijn keus te maken." Te beladen vindt hij het geheel niet. „Nee, als je er niet naar wilt luisteren, dan doe je dat gewoon niet. Maar we werken wel met een bedoeling ja. Dat ligt geworteld in de Afrikaanse cultuur. Als negers zongen, de den ze dat met een bedoeling. Alle zang en dans-uitingen van inheemse stammen hebben een bedoeling. En zo hebben ook wij een bedoeling." De teksten komen alle van Speech, maar, zo vult hij meteen aan: „ze komen eigenlijk van heel AD. We hebben groepsdis cussies en de conclusie daarvan stel ik op schrift." Aasgieren Toekomstplannen zijn er niet veel. „Keep on keeping on", zegt Speech. „Maar nee, meer kan ik niet zeggen. We zijn eigenlijk nog steeds bezig met het verwer ken van het succes. Zodra de dollars binnenstromen, strijkt meteen een hele groep aasgieren naast je neer. Maar daar zitten ook goedbedoelende vredesdui ven tussen. We zijn nu nog in het stadium dat we de gieren van de duiven scheiden." „Aanvankelijk pakten we ook die zakelijke kant meteen zelf op. Dat is immers de enige ma nier om alles in de gaten te houden. En zo werkt het inder daad, maar je houdt geen tijd over voor de muziek, zo hebben we gemerkt. En dat is het uit gangspunt. We zijn nu de zake lijke beslommeringen aan het te rugschroeven om van accoun tants weer musici te worden. Jammer, dat wel. Met mij waren ook andere groepsleden mana gers geworden van aanverwante groepen die we willen helpen. En ik had een eigen productie maatschappij die ik de deur moet uitdoen." Krom liggen „We zijn ook bezig met een pro ject dat mensen stimuleert om -hoe weinig geld ze ook hebben- toch zelf land, huizen en/of be drijven op te kopen. Dat lijkt onzin. Maar als je een huis huurt, lig je je hele leven krom voor geld en eindig je met lege handen. Dan kun je beter krom liggen voor een hypotheek, zodat je je kinderen een huis kunt geven. Dat geeft hen dan betere kansen." En muzikale plannen? „Geen", grijnst hij. „We proberen maar wat, we komen net kijken. Dit is onze tweede plaat en we weten bij God nog niet wat er allemaal mogelijk is. We doen maar wat. We zijn nog maar een baby- groep!" Arrested Development: We willen mensen niet bekeren, maar wel bereiken. Van onze filmredactie 'I love trouble'. Die gedachte zal zich ongetwijfeld wel eens hebben opgedrongen in het da gelijks leven van Nick Nolte en Julia Roberts. Acteur Nick Nolte heeft een volle harem verzameld met ex- vrouwen, die inmiddels méér kosten dan het stuwmeer whis ky, dat hij aan het leegdrinken is. Julia Roberts heeft in haar nog prille bestaan al de nodige har ten gebroken, terwijl dat van haar zelf ook enkele bloed transfusies behoefde. Een en ander bracht haar twee jaar uit roulatie. Tegenwoordig vliegt ze weer van film naar film. Hollywood heeft Nick Nolte en Julia Roberts samengevoegd in de thriller-komedie 'I love trouble', met het overduidelijk doel om de kassa te laten rinke len. Wat regisseur Charles Shyer in Amerika overigens niet gelukt is, want na twee maanden zakte hij al terug naar de onderste regionen van de top vijftig. In 'I love trouble' speelt Nolte de oudere, arrogante journalist Peter Brackett uit Chicago, die net een succesvol boek gepubli ceerd heeft en de ene na de andere vrouw versiert. Omdat hij zijn journalistieke taken verwaarloost, moet hij van de hoofdredacteur een treinonge luk onderzoeken, een klus waar Brackett zich eigenlijk veel te goed voor voelt. Op de plek des onheils ontmoet hij de jonge beginnende journa liste Sabrina (Julia Roberts) die voor een kleine concurrerende krant werkt. Brackett probeert haar vergeefs te imponeren. De volgende dag blijkt dat Sabrina heel wat beter werk geleverd heeft dan Brackett. Brackett is woedend en gaat een verwoede concurrentieslag aan met Sabrina. Noodgedwon gen moeten de twee gaan sa menwerken als blijkt dat er met het treinongeluk heel wat meer aan de hand is. Natuurlijk bezwijkt Julia Ro berts na een hoop gekibbel voor de charmes van Nick Nolte. De makers van de film zadelden het tweetal daarbij soms met wel erg genante scènes op. Zo als in de disco waar het tweetal elkaar al dansend met anderen jaloers tracht te maken en met stiekem gegluur door eikaars sleutelgaten. Het einde slaat trouwens alles in dit opzicht. Om het publiek wakker te hou den is er ook nog zoiets als een plot bedacht, die met veel han gen en wurgen tot stand geko men moet zijn en ook nog wat actie bevat, zoals een bunge lend lijk in een lift. Het melige scenario van 'I love trouble' is gebaseerd op het gelijknamige boek van Peter Brackett, dat inmiddels onder de titel 'De Rivalen' in Nederlandse verta ling is verschenen. 'I love trouble' draait in Casino 1 in Breda en De Koning van Engeland in Hulst. Julia Robprts en Nick Nolte als kibbelend journalistenpaar in de thrillerjcomedie 'I love trouble'. foto buena vista pictures Van onze filmredactie Hoewel op de achtergrond de geweersalvo's voortdurend klinken, beleven Mira en Daler in Dushanbe, de hoofdstad van Tadzjikistan, een gepassioneer de liefde. Alsof er geen burger oorlog plaats heeft. Tijdens de opnamen van de film, Kosh ba Kosh, brak die burgeroorlog daadwerkelijk uit tussen de voor- en tegenstanders van het islamitisch fundamentalisme. Regisseur Bachtijar Choedojna- zarov Bratanlaat de oorlog wel meespelen in zijn liefdes verhaal, maar die tweede, on derliggende verhaallaag wordt slechts vaag gesuggereerd. De liefdesgeschiedenis gaat ge woon tegen de verdrukking in door en speelt zich voorname lijk af in de lift van de kabel baan waarvan de aardige, slun gelachtige Daler de beheerder is. Daler weet de mooie Russin Mira (de Spaanse actrice Pauli na Galvez) te behoeden voor een vreselijke vernedering. Haar vader heeft namelijk al zijn geld vergokt en zijn inboe del aan zijn tegenstander be loofd. Wanneer die oude, inva lide man zijn deel komt op eisen, valt zijn oog op de aan trekkelijke Mira, die net is te ruggekeerd van een reis naar Rusland. De man wil haar heb ben in plaats van de overige bezittingen, waarna er een hooglopende ruzie ontstaat. De jonge gokker Daler die aan wezig is geweest bij het uit de hand gelopen gokspel en met een verliefd is geworden op Mira, vlucht met haar weg, achterna gezeten door de vader. Hij brengt haar daarom naar het wachthuisje van zijn ver gelegen kabelbaan, tussen de besneeuwde bergtoppen, waar zij in de lift, zwevend tussen hemel en aarde, hun liefde be leven, die overigens geen stand houdt. Daler wordt het slacht offer van een'onmogelijke ver liefdheid. Kosh ba Kosh won op het laat ste filmfestival in Venetië de Zilveren Leeuw, wat niet wil zeggen dat het een meesterwerk is. Het is een charmante, op een losse, onnadrukkelijke manier gemaakte speelfilm die echter technisch en dramatisch be paald niet volmaakt is. De film ontleent zijn meerwaarde aan de onderstroom van stuurloze, gedesoriënteerde stadsmensen die zich na de val van de Sovjet Unie en tijdens de burgeroorlog staande moeten zien te houden. 'Kosh ba Kosh' van Bachtijar Choedojnazarov draait in Filmhuis Concordia in Breda, 8 tot en met 14 september om 22.00 uur. Om 19.30 uur is de Chinese speelfilm 'De blauwe vlieger' (over een fa milie tijdens de Mao-dictatuur) van Tian Zhunag-zhuang nog te zien. De Oosterhoutse kroegen en pleinen staan bol van de Fender- pickers, bass-pluckers en mon dorgelblowers die hun blues ge-: plugd dan wel ongeplugd over de fans zullen uitstorten via zompi ge swampklanken van de cajun dan wel country- of city blues, alles rechtstreeks vanuit Loui siana of de delta van de Missi- sippi. Het festival begint vandaag al met de warming-up-blues bij de Pub. Dan treden op Sjatto de Migrène en Kees Lammers 2. Deze laatste groep won dit jaar de Grote Prijs van Nijmegen. Morgen is de eerste kroegentocht vanaf 21.30 uur. Pat Mears, The Prime, Blues Clinic en Nonkel Ney's Rhythm and Blues Band zijn te beluisteren. Zaterdag begint om 13.00 uur met de bluesmarkt. Optredens op twee buitenpodia van The Steamin' Blues Express, Martin Hutchinson Band, River Zydeco Band en Mr. Boogie Woogie staan op het programma. Op vier podia in de binnenstad wordt het winkelend publiek 'in thé blues-mood' gebracht. De orga nisatie is het kanaal overgesto ken want ook op winkelcentrum Zuiderhout speelt nog een band, Het programma op de markt wordt gedurende de gospelmis Domburg (anp)- In Domburg is de reconstructie van een ten toonstellingsgebouwtje waarin de schildersgroep rond Jan Toor- op begin deze eeuw regelmatig exposeerde, zo goed als afge rond. Van 17 september tot en met 15 januari is hier nagenoeg dezelfde tentoonstelling te zien als in 1912. Zo hangt er onder meer werk van Toorop, Mondriaan, Jacoba van Heemskerck, Gerard Bergs- ma, Lucie van Dam-van Isselt, Mies Elout-Drabbe, Charley Toorop en Ferdinand Hart Nib- brig. Het permanente tentoonstel lingsgebouwtje in Domburg krijgt de naam Marie Tak van Poortvliet Museum. Zij had veel contact met de Domburgse schil dersgroep en was begin deze eeuw een van de eerste verzame laars van moderne kunst. Alleen de blauwe versiering aan de ge vel van het Domburgs museum, twee evenwijdige lijnen met cir kels ertussen, moet nog aange bracht worden. Volgens overle veringen zou de kleur van het zogeheten Berlijns blauw een mengsel zijn van de hand van Mondriaan. om 19.00 uur even onderbroken. De gospelmis wordt gehouden in de St. Antoniuskerk. In alle voorgaande bluesfestivals werd die mis verzorgd door het Soes- terberg Gospel Choir, een groep van Amerikaanse zangers die ge legerd waren op de vliegbasis daar. Het Amerikaanse squadron is teruggeroepen, waardoor het festival op zoek moest naar een ander koor. Vorig jaar al werd een gelegenheidskoor samenge steld van zangers en zangeressen- uit Oosterhout en wijde omge ving. Die zijn te beluisteren tij dens de gospelmis. Deel twee van de kroegentocht begint om ongeveer 21.30 uur. Hierin onder meer optredens van cajunband The Belvederes, Watts Happening, Clemens Mc Ven, Lefthand Freddy and the Aces en Sugar Ray Boy and Race. De sluitingstijden van de cafés zijn tijdens het festival op vrijdag en zaterdag allemaal verlengd tot 03.00 uur. Zondag kan men vanaf 15.00 uur afkicken onder het beluisteren van treurige ballades van Wendy Sheridan, gitaargeweld van The Jimi Hendrix Tribute, de sweet ness of your highness Cindy Pe- ress of de Dicky Greenwood Bluesband. Amsterdam (anp) - Het Theater Instituut Nederland in Amsterdam besteedt in het najaarsprogramma aan dacht aan de Actie Tomaat van 25 jaar geleden. Onder de titel 'Tomaat in Perspectief, Theaterver nieuwing in de jaren '60 en '70' wil het instituut de ge beurtenissen uit die tijd be lichten via lezingen, discus sies en een tentoonstelling. Ook richt het de blik op de toekomst door de huidige situatie aan de orde te stel len. Het programma duurt van 17 oktober tot 27 fe bruari 1995. De Actie Tomaat waarbij twee theaterschoolstuden ten tomaten gooiden naar de acteurs van De Neder landse Comedie markeert het begin van de vernieu wing binnen het Nederlands toneel. Het conventionele bestel ging op de helling en theatermakers experimen teerden er lustig op los. De huidige klachten dat 'het systeem op slot zit', en 'doorstromingB van -aanko mende theatermakers on mogelijk is' vertonen vol gens het Theater Instituut Nederland een opvallende overeenkomst met die uit de jaren zestig en zeventig. 'FILMS GOES - Grand Theater 20 u. The Flintstones. HULST - De Koning van Engeland 20 u. Wolf. 20 u. Beverly Hills Cop 3. 20 u. Speed. 20 u. I love trouble. 20 u. Four weddings and a funeral. VLISSINGEN - Alhambra 1 20 u. Speed. - Alhambra 2 20 u. I love trouble. - Alhambra 3 20 u. Four weddings and a funeral. - Alhambra 4 20 u. The Beverly Hills Cop 3. ANTWERPEN - Metropolis Zaal 1 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. What's eating Gilbert Grape. Zaal 2 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. La fille D'Artagnan. Zaal 3 - 14.30, 17, 20 u. Blank check. 22.30 u. Intersection. Zaal 4 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Four weddings and a funeral. Zaal 5 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Speed. Zaal 6 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. The client. Zaal 7 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Beverly Hills Cop 3. Zaal 8 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. The crow. Zaal 9 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Blink. Zaal 10 - 14.30, 17 u. Ace Ventu ra: pet detective. 20 en 22.30 u. I love a man in uniform. Zaal 11 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Maverick. Zaal 12 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. The next karate kid. Zaal 13 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Shadowlands. Zaal 14 - 14.30 en 20 u. Schind- ler's list. Zaal 15 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. The getaway. Zaal 16 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Love, chaet steal. Zaal 17 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. The Pelican brief. Zaal 18 - 14.30, 17 u. De Aristo- katten. 20 en 22.30 u. Speed. Zaal 19 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. The Flintstones. Zaal 20 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Chasers. Zaal 21 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Escape from Absolom. Zaal 22 - 14.30 u. Thumbelina (za. en zo.). 14.30 (behalve za. en zo.), 17, 20 en 22.30 u. Serial mom. GENT - Decascoop 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Chasers 14.30, 17, 20 en 22.30 u. The client. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Speed. 20 en 22.30 u. Gilbert Grape. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Beverly Hills Cop 3. 20 u. Romeo is bleeding. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Maverick. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. The crow. 14.30, 17 u. Next karate kid. 14.30 en 17 u. (za. en zo.) Escape from Absolom. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. The Flintstones. 20 en 22.30 u. The getaway. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. 4 Wed dings a funeral. 14.30 en 17 u. The Aristocats. 14.30 en 17 u. Shadowlands. 22.30 u. Shadowlands. 20 u. Schindler's List. BRUGGE - Kennedy Komplex 20 u. Speed. 20 u. Beverly Hills Cop 3. 20 u. The crow. 20 u. Four weddings and a funeral. KNOKKE - Beverly Screens 20 u. Speed. 20 u. Beverly Hills Cop 3. 20 u. The client. 20 u. Chasers.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1994 | | pagina 25