Recordjaar voor toerisme
Amsterdams antwoord
op passief blik
Meer vakanties, meer bestedingen en meer in eigen land
Wereldhavendagen in Rotterdam
DER DE KURK
cfkind
n
ten moeten
Garantie'
DE STEM
CONSUMENT
D3
Ben Bosboom op veelbelovende weg naar minder auto's in de binnenstad
P)
Taxol
:PTEMBER 1994 D;
Door Hein Sluijter
Het is schering en |n.
an de prijs. Voor een g)as
n fles die heel vaak voor
ts 5 gulden is ingekocht,
1 je doorgaans 3,50 gut
Als je nu weet dat er
aal gesproken zes gevul-
azen uit een fles konten
weet je tevens dat je ej'
jk behoorlijk bedonderd
t. Zes keer 3,50 gulden is
ulden. Die fles gaat dus
keer over de kop.
maakt in 's hemelsnaam
ederlandse café-uitbaters
~ns duidelijk dat het ser-
van een glas wijn nel
aandacht vergt als een
e koffie, een pils of een
e bitterballen? En dat je
n best 3,50 gulden voor
hebt?
kkig is er eindelijk een
initiatief genomen. De
rale Vereniging van Ne-
ndse Wijnhandelaren is
et idee gekomen om het
café van het jaar' uit te
en. Gediplomeerde vino-
bezoeken voortaan elk
incognito cafés in het he-
nd. Die brengen dan ver
uit aan een onafhankelij-
n deskundige jury. Waar-
et winnende café een oor-
'e krijgt en een bordje
de gevel. Dit jaar viel als
te de eer te beurt aan 'De
te aanleg' in Heemstede,
'e aan die vinologen die
tiefkind durven drinken
gevulde bloemkool dat
aken, al was het alleen
op kleien en knutselen
ucatieve kracht van koken,
-ten zijn, zouden systema-
et koken van de maaltijd,
oe trots is een kind niet
n geslaagd is.
ig aangeklede omelet, met
wat spek. Laat je kind dan
kaas of aardappelen met
bedenken die niet moeilijk
ieken als koken, stomen,
het moet toch niet zo zijn
"eegemaakt - een pan met
d kan gaan.
pten en het verbreden van
n van Unicef aan te raden,
ereld kan besteld worden
voor inlichtingen en het
00).
en
ur
hakt half-om-half
kaas
(of 1 theelepel gedroogde)
erd
■sneden
hem van zijn bladeren en
minuten in kokend water,
lekken.
ngrediënten tot een gladde
es (goed proppen). Bak de
iét de olie op de bodem van
oemkool zelf. Leg om de
aten. Dek de schaal af met
den van een op 180 graden
kool in ruim een uur gaar
ste vijf minuten aan nadat
_tld. Strooi de kaas over de
in worden. Als je geen grill
eenvoudigweg even laten
Vereniging van Makelaars
lid als niet alle gemeentel
kgarantie. Een aantal ge*
TVM de vorming van eelj
de gemeentegarantie m°e
financiering van de stadsv^
uwing is naar mening van
.keiaars de reden voor de w
ende gemeenten. Zij w»
:e kosten onder de garantl?„r
ing laten vallen, waardw
inkomensinstrument
kshuisvestingsinstrument
De NVM beschouwt da
een oneigenlijk gebruik v
regeling.
een
DONDERDAG 8 SEPTEMBER 1994
Van onze verslaggever
Leidschendam - De bin
nenlandse toerismeb-
ranche heeft een driedub
bel recordjaar achter de
rug. Het aantal vakanties
in eigen land bereikte een
recordhoogte van 15,5 mil
joen, de bestedingen be
droegen 3,7 miljard gulden
en voor het eerst koos
meer dan 50 procent van
de Nederlanders voor een
vakantie in eigen land.
Dat heeft directeur F. Jansen
van Toerisme Recreatie AVN
(de nog jonge vereniging van
ANWB, Nederlands Bureau voor
Toerisme en VW's) deze week
bekendgemaakt.
Het aantal (korte of lange) va
kanties dat Nederlanders in ei
gen land doorbrachten steeg vo
rig jaar met een half miljoen,
vergeleken met 1992. Jansen
voorspelt dat de groei ook dit
jaar doorzet; hij verwacht over
1994 15,8 miljoen binnenlandse
vakanties te registreren.
Vaker en korter
Nederlanders gaven vorig jaar
gezamenlijk 3,7 miljard gulden
uit tijdens hun vakanties in ei
gen land. Dit jaar zou dat be
drag kunnen stijgen tot 3,8 mil
jard gulden. Jansen: „Addertje
onder het gras is dat de gemid
delde verblijfsduur van binnen
landse vakantie nog steeds af
neemt: van 6,8 dagen in 1992 tot
6.6 dagen vorig jaar. Mensen
gaan vaker, maar korter."
Het afgelopen jaar was de groot
ste trekpleister in Nederland de
provincie Gelderland, gevolgd
door Limburg, Noord-Brabant,
Friesland en Drenthe. In de
1993 was een driedubbel recordjaar voor het binnenlandstoerisme. Meer dan 50 procent van de Nederlanders trokken er op uit in
eigen land. foto cor viveen
rangorde van bestbezochte toeri
stengebieden heeft de Veluwe de
Noordzeebadplaatsen van de
eerste plaats verdrongen. Het
aantal dagtochten kwam vorig
jaar uit op 870 miljoen; 11,7
miljard gulden gaven Nederlan
ders met z'n allen uit tijdens
deze trips.
Geen rampjaar
Jansen verwacht dat de komen
de jaren het binnenlandse toeris
me blijft groeien, jaarlijks met
twee a drie procent.
Uiteindelijk is 1993 wat betreft
de buitenlandse toeristen die
Nederland bezochten toch geen
rampjaar geworden, aldus het
Nederlands Bureau voor Toeris
me (NBT). Dat zag er tot voor
kort wel naar uit, maar volgens
NBT-directeur J. Cornelissen,
valt het mee: vorig jaar bezoch
ten 5,7 miljoen buitenlandse toe
risten Nederland. In 1992 waren
dat er nog 6,1 miljoen. Deze
buitenlandse gasten besteedden
in 1993 8,9 miljard gulden in
Nederland, een achteruitgang
van 2 procent ten opzichte van
1992. Cornelissen: „Er kwamen
minder buitenlanders, maar ze
bleven wel langer en spendeer
den meer." De meeste bezoekers
kwamen uit Duitsland, gevolgd
door Britten, Noordamerikanen
en Fransen.
Mooie zomer
Zowel Jansen als Cornelissen ge
loven niet dat het recente mooie
zomerweer volgend jaar meer
mensen in eigen land zal houden.
Jansen: „Het verleden leert dat
goed of slecht weer hooguit
100.000 a 200.000 vakanties in
Nederland meer of minder bete
kent. Op ruim 15 miljoen vakan
ties is dat aantal te verwaarlo
zen."
De totale omzet van de Neder
landse toeristisch-recreatieve
sector bedroeg vorig jaar zo'n 35
miljard gulden. Er werkten on
geveer 260.000 mensen in deze
industrie, dat is vijf procent van
de totale werkgelegenheid.
Voor 1994 verwacht het NBT dat
er 5,9 miljoen buitenlanders een
vakantiebezoek aan Nederland
brengen. Naar verwachting
spenderen zij dan zo'n 9,2 mil
jard gulden. Dat betekent dat
deze uitgaven („veel belangrijker
dan het aantal gasten," aldus
Cornelissen) dan net boven het
niveau van het topjaar 1992 ko
men. Volgens de NBT-directeur
is een jaarlijks groei van vier
procent (in de bestedingen van
buitenlandse toeristen in Neder
land) de komende jaren een rea
listische verwachting.
Concurrentie
Die stijging komt echter niet
vanzelf, zegt Cornelissen. „Dé
grote trekpleister, Amsterdam,
heeft steeds meer concurrentie
gekregen. Daarnaast speelt de
prijs een steeds belangrijkere
rol. Een week Florida concur
reert met een week in een hotel
in Amsterdam of Maastricht.
Drie weken Vietnam is even
duur als drie weken in een bun
galow in Nederland. Nederland
se toeristische ondernemers
moeten dus niet de fout maken
om hun prijzen te verhogen. Een
kopje koffie met een appelpunt
voor zeven gulden is al te duur.
En Nederland heeft toch al het
imago een duur land te zijn."
Het NBT denkt door gezamenlij
ke promotie met Nederlandse
bedrijven, het promoten van gro
tere eenheden ('de Nederlandse
kust' in plaats van alle kust
plaatsen), op de emotie gerichte
reclames en een betere samen--
werking met buitenlandse reis
organisaties meer buitenlanders
naar Nederland te lokken. Cor
nelissen: „Daarnaast moeten we
nieuwe markten aanboren, voor
al Zuid-Oost Azië en Oost-Euro-
pa."
Door Loek Smits
In de binnenstad van Am
sterdam staat iets moois te
gebeuren. Over enkele we
ken wordt het plan-Autode-
len operationeel. Op twee lo-
katies worden elk vijf auto's
geparkeerd, waarover deel
nemers van het project naar
believen kunnen beschikken.
Deskundigen menen dat collec
tief autobezit het enig passende
antwoord is om ondoelmatig
particulier verkeer drastisch te
rug te dringen.
Ex-journalist Ben Bosboom
(41), stuwende kracht achter dit
plan. is blij dat het eindelijk
zover is. „Sinds jaar en dag
staat in de binnenstad ruim 2,5
miljoen kilo blik gedurende 23
uur per etmaal stil. Die waanzin
moet ophouden. Met de vrijko
mende ruimte kunnen buurt en
gemeente straks creatief aan de
slag. Mogelijkheden genoeg."
Green Cab
De oprichter van Green Cab,
zoals het even simpele als doel
matige project geregistreerd
staat, heeft wat met de binnen
stad. In 1987 bedacht hij voor
net Venetië van het Noorden de
watertaxi. Bosboom meende
met die vondst de toen al dicht
geslibde grachtengordel te kun
nen ontlasten. Z'n recept werk
te echter niet. Dat wordt nu
anders.
Leden van Green Cab - vaak
carpoolers - kunnen voor 350
gulden per jaar, plus eenzelfde
bedrag als eenmalige borg, dag
en nacht over een auto beschik
ken. Jongeren onder de 23 beta
len 150 gulden meer, omdat hun
rijstijl doorgaans wat ruig is.
Voor gebruik moet, naar gelang
het type auto, twee tot vijf gul
den per uur worden betaald.
Daarnaast wordt een energie
heffing in rekening gebracht,
die via hoogwaardige software
in de auto valt af te lezen.
Slordige rijders betalen het ge
lag, zuinigen spinnen er garen
bij.
Volgens Bosboom, milieufreak
met een scherpe neus voor een
gat in de markt, is Autodelen
vooral interessant voor perso
nen die minder dan 10.000 km
per jaar rijden. „In dit systeem
zijn ze vele duizenden gulden
goedkoper uit. De kosten van
een nieuwe auto worden immers
collectief gedeeld."
Daar komt nog wat bij. „De
doorsnee-automobilist verkijkt
zich deerlijk op de kosten van
z'n wagen. Uit een onderzoek
van het ministerie van Verkeer
en Waterstaat en de Bovag on
der 3000 autobezitters naar de
haalbaarheid van het zoge
noemde 'Call-a-Car-concept'
(huurauto's, auto's op afroep en
Autodelen) komt naar voren dat
vrijwel alle ondervraagden voor
een beetje middenklasser 7800
gulden per jaar denken kwijt te
zijn. Vergeet het. Volgens de
ANWB is dat dik 2200 gulden te
weinig. Vaste lasten, zoals ren
te, afschrijving, belasting en
verzekering worden volkomen
fout ingeschat. Het gekke is dat
in dat uitgesplitste onderzoek
de doorsnee-Amsterdammer
zich op papier zelfs 3300 gulden
rijker rekent. De uitkomsten
van die enquête zijn commer
cieel zeker gunstig, al hoed ik
me voor euforie."
Begrijpelijk. Bosboom is jegens
ruim 150 potentiële leden van
Green Cab inmiddels verplich
tingen aangegaan. Zo draagt
Autodelen-Amsterdam de volle
dige zorg voor het wagenpark.
Het betaalt de benzine, verzeke
ring, belasting, parkeervoorzie
ningen en verzorgt het onder
houd en periodieke keuringen
van de auto's, variërend van een
kleine boodschappenwagen tot
een transportbus voor verhui
zingen.
Verder krijgt de deelnemer de
garantie op reservering. Naast
beschikbare reserve-auto's
wordt bij overboeking namelijk
gebruik gemaakt van huurwa
gens. Op de twee lokaties komt
een beveiligde fietsenstalling en
een kluis met autosleutels en
papieren. Alsof hij de vraag al
voelt aankomen, haast Bosboom
zich te zeggen dat met die kluis
absoluut niet gerommeld kan
worden. „De kluissleutels heb
ben een speciaal chipsysteem,
dat fraude uitsluit. En een spe
ciale alarmlijn houdt vandalen
in de peiling, zodat de politie
onmiddellijk kan ingrijpen."
Europees
Er bestaan in Europa inmiddels
140 soortgelijke verenigingen
die nauw met elkaar samenwer
ken. Het Green Cab-model is
afgestemd op de werkwijze van
'Stattauto Berlin', een organisa
tie die momenteel met 80 auto's
Ben Bosboom van Green Cab Amsterdam: „Die ivaanzin moet ophouden."
foto fotopersburo dijkstra
en 1200 deelnemers al vijf jaar
lang met veel succes opereert.
Volgens Bosboom leveren de
twee Amsterdamse autodeel-
standplaatsen minimaal 70 en
maximaal 140 vrije parkeer
plaatsen op. Het eerder ge
noemde onderzoek wijst verder
uit dat in 1997 twee miljoen
mensen in principe aan dit pro
ject zullen meedoen. In de
hoofdstad wordt tegen die tijd
gerekend op 110.000 deelne
mers. „Als het goed loopt ben ik
bereid," belooft Bosboom, „de
borgsommen desgewenst om te
zetten in aandelencertificaten.
Zo deel je het profijt met de
leden. Wat betreft de steden
buiten Amsterdam, elke initia
tiefnemer die wat in dit plan
ziet kan altijd bij me terecht. Ik
stel m'n kennis op dit terrein
zonder enig voorbehoud be
schikbaar."
Autodelen-Amsterdam kent
overigens een turbulente voor
geschiedenis. Maart '92 mocht
het hoofdstedelijke publiek zich
per referendum uitspreken over
de toekomst van het centrum:
wel of niet autoluw. Zelden zal
een volksraadpleging zoveel
emoties en verdeeldheid hebben
losgeweekt als uitgerekend deze
ene in de historie van 's lands
hoofdstad. Met banddikte won
luw het van blik In het 'luwe
gebied' is het aantal parkeer
plaatsen inmiddels beperkt of
zo duur gemaakt, dat slechts
kortparkeerders er nog hun au
to neerzetten. Binnenstad-be
woners moeten in toenemende
mate hun heil zoeken in parti
culiere garages elders.
De gemeente krijgt 48 procent
van de aandelen Green Cab.
Bosboom zelf houdt een meer
derheidsbelang van 52 procent.
„Ik mag dan wel een idealist
zijn, filantropie is me vreemd".
De gemeente is er veel aan gele
gen dat dit plan daadwerkelijk
slaagt. Woordvoerster Thio
Sian-Lie van Stedelijk Beheer:
„Vermindering van het aantal
auto's op straat leidt tot een
beter woon- en leefklimaat, een
betere doorstroming en een be
tere bereikbaarheid van het
verkeer dat écht in het centrum
moet zijn. Bovendien zal de stad
aantrekkelijker worden voor
bezoekers, dagjesmensen, win
kelend publiek, toeristen en niet
te vergeten de stadsbewoners
zelf. M'n enige vrees is, dat
niet-autobezitters op het plan
afkomen. Want dan schiet het
z'n doel alsnog voorbij".
Bosboom vindt die vrees onge
grond. „Die categorie zit inder
daad in m'n bestand, procen
tueel stelt ze echter niets voor".
Er is al een proces om
gevoerd en Kamer
lid Fransen stelde
vragen. Want taxol, het nieu
we middel tegen kanker, heeft
één onoverkomelijke bijwer
king: het werkt zover men
weet uitstekend, maar het is
veel te duur. Te duur voor de
meeste zorgverzekeraars, te
duur voor de meeste zieken
huizen.
Er is gewoon geen geld voor
dit middel, zei ex-minister van
volksgezondheid D'Ancona
een paar maanden terug te
gen Fransen, al zou het in
principe wel moeten worden
vergoed. Een patiënte stapte
naar de rechter en kreeg nul
op het rekest. Daarmee dreigt
taxol een middel voor de rij
ken te worden: voor mensen
die riant zijn verzekerd of het
desnoods uit eigen zak beta
len.
Taxol is na vele jaren het
eerste middel waar kanker
deskundigen echt enthousiast
over zijn. Een middel met een
lange geschiedenis. In het be
gin van de jaren zestig inven
tariseerde het Amerikaanse
Nationale Kanker Instituut
35.000 planten op kankerrem-
mende stoffen. Toen een on
derzoeker in 1964 ten lange
leste het extract van de Taxus
brevifolia op muizenkanker
cellen uitprobeerde ontdekte
hij tot zijn verrassing dat het
spul een sterke celdodende
werking bezat.
In 1971 wist men de structuur
van de werkzame stof te ont
rafelen -het kreeg de naam
taxol - en negen jaar later
ontdekte men hoe deze stof
ingri-pt op het delingsproces
-an de cel. De meeste anti-
kankermiddelen ondermijnen
het DNA van de cel, de dra
ger van de erfelijkheid, waar
door de cel niet meer goed
weet hoe hij zich moet delen.
Zo niet taxol, dit middel is
echt anders dan anderen.
Het bindt zich aan de micro-
tubili in de cel. microscopisch
kleine buisjes die dienst doen
als interne buizenpost en ook
de cel stutten. De cel gebruikt
ze bovendien om de chromo
somen uit elkaar te trekken
bij de celdeling en precies op
dat punt grijpt taxol in. Taxol
hindert de microtubili zozeer
bij deze taak dat de deling
moeizaam gaat of zelfs uit
blijft en dat maakt het in
principe geschikt tot anti-kan-
kermiddel. Want als kanker
cellen ergens in uitblinken
dan is het wel in ongeremde
deling.
Taxol bleek in een reageer
buis te werken, maar dat zegt
niets. Van de honderd 'veel
belovende' middelen die het
tijdens het zogeheten fase 0
onderzoek heel goed doen
vallen er minstens 99 later af
omdat ze te gevaarlijk zijn of
in de praktijk niet werken.
De volgende stap is het fase-
1-onderzoek waarbij men bij
uitbehandelde patiënten na
gaat wat de bijwerkingen van
het nieuwe middel is. Dat ge
beurde bij taxol in 1982. Om
dat de stof net als andere
anti-kankermiddelen ook de
gezonde cellen aangrijpt heeft
het globaal dezelfde bijwer
kingen zoals haaruitval en
bloedarmoede.
Maar er was meer. Van taxol
word je niet misselijk. Nog
beter. Een patiënte met eier
stokkanker bleek buiten ver
wachting goed op het middel
te reageren. Ze was, net als de
andere patiënten, uitbeha'n-
deld: de gebruikelijke midde
len (zoals cisplatinum) haal
den bij haar niets meer uit.
Als een middel dan toch nog
enig effect heeft, dan moet
het wel bijzonder zijn. Hoe
bijzonder werd pas in 1990
uitgezocht in diverse fase-2-
onderzoeken bij vrouwen met
een uitbehandelde eierstok
kanker.
Het is nog te vroeg om een
definitief oordeel te vellen
(daar gaan minstens vijf jaar
over heen) maar de resultaten
zijn veelbelovend te noemen.
Taxol liet de tumor bij de
helft van deelnemers slinken
en dat is bij uitbehandelde
patiënten heel veel. Later gaf
men het ook als eerste medi
cijn en nu reageerde het mid
del positief bij zestig tot ze
ventig procent van de patiën
ten. „Een forse stap vooruit,"
U RUBRIEK
O d.
LU V.
s a
Door Jan Paalman
aldus een behandelende arts,
Bij twintig procent was er
zelfs sprake van een 'remis
sie', een halvering van de tu
mormassa.
Dit jaar meldde de Ameri
kaanse kankerspcialist W.P.
McGuire een overleving van
37 maanden bij de helft van
de behandelde patiënten ter
wijl men met de gebruikelijke
behandeling niet verder komt
dan gemiddeld 24 maanden.
Of taxol ook echt kan gene
zen moet men nog afwachten,
maar zeker is dat het middel
een jaar, misschien wel jaren
aan de gemiddelde levensver
wachting kan toevoegen.
Tot zover hallelujah. Edoch.
Het was niet voor niets dat
men tot 1990 moest wachten
met de eerste echte effectivi-
teitsonderzoeken, terwijl het
middel al zeker dertig jaar
bekend is in medische krin
gen. Er is domweg te weinig
taxol.
Voor elk infuus moet men
één taxusboom omhakken en
een gemiddelde patiënt heeft
al gauw zes taxusbomen no
dig. En de Wet van Vraag en
Aanbod is onverbiddelijk:
hoe schaarser het middel, hoe
duurder het is. Prijs per kilo:
een half miljoen gulden. Prijs
per infuus: 4.232 gulden. Prijs
van een volledige kuur van
zes behandelingen: 25.278 gul
den, wat in sommige gevallen
kan oplopen tot 60.000 gul
den.
Als iedereen die er voor in
aanmerking komt dit middel
zou krijgen, zo rekende de
directie van het Spaarne-zie-
kenhuis uit, dan zou dat het
ziekenhuis komen te staan op
een extra uitgave van een mil
joen gulden per jaar. Dat valt
uit het ziekenhuisbudget niet
te betalen, zo vinden de direc
teuren van de vaderlandse
ziekenhuizen, en dat doen ze
dan ook niet. En de meeste
zorgverzekeraars komen ook
al niet over de brug. Hoe nu?
Tot nu toe is taxol alleen nog
maar geregistreerd als genees
middel bij een uitgezaaide
kanker van de eierstokken die
niet te behandelen is met de
gebruikelijke middelen. Maar
in Amerika is taxol deze
maand nu ook al geregis
treerd als middel tegen borst
kanker en onderzoeken naar
de werking bij een dozijn an
dere kankers zijn in volle
gang.
Taxol zou wel eens een mid
del tegen alle kankers kunnen
worden en daardoor nog
schaarser en nog onbetaal
baarder. Geen wonder dat
men op zoek is naar andere
bronnen. In Frankrijk maakt
men nu al een soort taxol uit
de 'chemische voorgangers'
afkomstig van de Europese
taxusboom, in Nijmegen pro
beert men het spul in een
reageerbuis te maken, en er
schijnt een op de taxusboom
levende schimmel te zijn die
taxol kan afscheiden.
Zolang deze produkteri niet
in voldoende mate op de
markt zijn dreigt de behande
ling niet te geschieden op me
dische maar op financiële in
dicatie. Niet de dokters beslis
sen, maar de verzekeraars en
de ziekenhuisdirecteuren. Dat
zal leiden tot klassegenees-
kunde, schreef apotheker J.H.
Beijnen in het Pharmaceu-
tische Weekblad van 9 juli
1994: „Welgestelde patiënten
bieden artsen aan de voor hun
behandeling nodige taxol-am-
pullen zelf te betalen."
Deze maand komt de Zieken
fondsraad met een lijst van
indicaties (bij welke patiënten
wel, en welke niet) voor de
behandeling met taxol. Of dat
zal helpen is zeer de vraag.
De geneeskunde wordt als
maar commerciëler, en op de
medische markt is de klant
koning.
Amersfoort - Vanaf vandaag tot
en met zondag vindt in het
het evenement Kei-
stadfeesten Amersfoort plaats.
Len feest rond het binnentrek-
®van een grote kei door de
stadspoort. Met een taptoe, ko-
renfestival, bestorming van de
koppelpoort, historische op-
markt °P zondag een kunst"
Kotterdam - Tijdens de Wereld-
avendagen Rotterdam, van
orgen tot en met zondag, zor
gen tal van evenementen voor
een bijzondere kennismaking
met de haven. Er zijn mystery
D®- en boottours, scheepsbe-
zichtigingen, excursies naar di
verse havenbedrijven, een
scheepstoeterconcert, botenpa-
rade, vaartochten en spectacu
laire shows op het water.
Leiden - Zaterdag wordt in Lei
den de Leidse Uitdag gehouden.
Te zien zijn theatervoorstellin
gen, concerten en cursussen
voor het nieuwe seizoen. Vere
nigingen en instellingen geven
inlichtingen over hun bezighe
den op het gebied van kunst en
cultuur. Met een informatie
markt, optredens en een work
shop.
Den Haag - Zaterdag en zondag
vindt het evenement de Haagse
Koetsendagen plaats. Een pre
sentatie van authentieke aan
spanningen op en rond het Lan
ge Voorhout. Er wordt een op
tocht gehouden, er is een con
cours d'elegance en men kan
ritjes per koets maken door het
centrum.
Baarn - In Kasteel Groeneveld
te Baarn is tot en met zondag 11
september de tentoonstelling
'Bloemkunst '94 - afscheid van
de zomer' te bezichtigen. Bin
nen- en buitenlandse bloem-
kunstenaars nemen samen met
Nederlandse beeldende kunste
naars 'afscheid van de zomer'.
De tijd van de Barok en de
Verder Landinwaarts is een
rubriek met culturele en
toeristische tips.
Romantiek, kenmerkend voor
de sfeer van het Kasteel, is
terug te vinden in de creaties
van de arrangeurs. De tentoon
stelling is geopend vanaf 10.00
uur tot 17.00 uur.
Tiel - Het Oogst-Fruit Corso
van Tiel is zaterdag te bezichti
gen. De praalwagens worden
begeleid door muziekkorpsen en
showbands. Zaterdag na afloop
van het corso en zondag staan
de praalwagens nog tentoonge
steld in de Evenementenhal te
genover het station.
Apeldoorn - In Paleis Het Loo
vindt van dinsdag 13 tot en met
zondag 18 september de Resi
dence Woonbeurs '94 plaats.
Deze stijlvolle woonbeurs staat
in het teken van 'De Kunst van
het Wonen'. In de Koninklijke
Stallen, het Rijtuigenmuseum,
de Westvleugel van het paleis
en een grote expositiehal pre
senteren zich 82 ontwerpers,
groenkunstenaars, antiquairs,
kunst- en interieurspecialisten.
Ook tonen een aantal jonge Ne
derlandse ontwerpers en kun
stenaars hun werk. De Woon
beurs is geopend van maandag
tot en met zaterdag vanaf 11,00
uur tot 22.00 uur en op zondag
vanaf 10.00 uur tot 18.00 uur.
Tijdens de Wereldhavenda
gen Rotterdam kan ieder die
dat wil de bedrijvigheid in de
havens van dichtbij bekijken.
foto havenbedrijf rotterdam