Recordjaar voor toerisme Amsterdams antwoord op passief blik Meer vakanties, meer bestedingen en meer in eigen land Wereldhavendagen in Rotterdam DER DE KURK cfkind n ten moeten Garantie' DE STEM CONSUMENT D3 Ben Bosboom op veelbelovende weg naar minder auto's in de binnenstad P) Taxol :PTEMBER 1994 D; Door Hein Sluijter Het is schering en |n. an de prijs. Voor een g)as n fles die heel vaak voor ts 5 gulden is ingekocht, 1 je doorgaans 3,50 gut Als je nu weet dat er aal gesproken zes gevul- azen uit een fles konten weet je tevens dat je ej' jk behoorlijk bedonderd t. Zes keer 3,50 gulden is ulden. Die fles gaat dus keer over de kop. maakt in 's hemelsnaam ederlandse café-uitbaters ~ns duidelijk dat het ser- van een glas wijn nel aandacht vergt als een e koffie, een pils of een e bitterballen? En dat je n best 3,50 gulden voor hebt? kkig is er eindelijk een initiatief genomen. De rale Vereniging van Ne- ndse Wijnhandelaren is et idee gekomen om het café van het jaar' uit te en. Gediplomeerde vino- bezoeken voortaan elk incognito cafés in het he- nd. Die brengen dan ver uit aan een onafhankelij- n deskundige jury. Waar- et winnende café een oor- 'e krijgt en een bordje de gevel. Dit jaar viel als te de eer te beurt aan 'De te aanleg' in Heemstede, 'e aan die vinologen die tiefkind durven drinken gevulde bloemkool dat aken, al was het alleen op kleien en knutselen ucatieve kracht van koken, -ten zijn, zouden systema- et koken van de maaltijd, oe trots is een kind niet n geslaagd is. ig aangeklede omelet, met wat spek. Laat je kind dan kaas of aardappelen met bedenken die niet moeilijk ieken als koken, stomen, het moet toch niet zo zijn "eegemaakt - een pan met d kan gaan. pten en het verbreden van n van Unicef aan te raden, ereld kan besteld worden voor inlichtingen en het 00). en ur hakt half-om-half kaas (of 1 theelepel gedroogde) erd ■sneden hem van zijn bladeren en minuten in kokend water, lekken. ngrediënten tot een gladde es (goed proppen). Bak de iét de olie op de bodem van oemkool zelf. Leg om de aten. Dek de schaal af met den van een op 180 graden kool in ruim een uur gaar ste vijf minuten aan nadat _tld. Strooi de kaas over de in worden. Als je geen grill eenvoudigweg even laten Vereniging van Makelaars lid als niet alle gemeentel kgarantie. Een aantal ge* TVM de vorming van eelj de gemeentegarantie m°e financiering van de stadsv^ uwing is naar mening van .keiaars de reden voor de w ende gemeenten. Zij w» :e kosten onder de garantl?„r ing laten vallen, waardw inkomensinstrument kshuisvestingsinstrument De NVM beschouwt da een oneigenlijk gebruik v regeling. een DONDERDAG 8 SEPTEMBER 1994 Van onze verslaggever Leidschendam - De bin nenlandse toerismeb- ranche heeft een driedub bel recordjaar achter de rug. Het aantal vakanties in eigen land bereikte een recordhoogte van 15,5 mil joen, de bestedingen be droegen 3,7 miljard gulden en voor het eerst koos meer dan 50 procent van de Nederlanders voor een vakantie in eigen land. Dat heeft directeur F. Jansen van Toerisme Recreatie AVN (de nog jonge vereniging van ANWB, Nederlands Bureau voor Toerisme en VW's) deze week bekendgemaakt. Het aantal (korte of lange) va kanties dat Nederlanders in ei gen land doorbrachten steeg vo rig jaar met een half miljoen, vergeleken met 1992. Jansen voorspelt dat de groei ook dit jaar doorzet; hij verwacht over 1994 15,8 miljoen binnenlandse vakanties te registreren. Vaker en korter Nederlanders gaven vorig jaar gezamenlijk 3,7 miljard gulden uit tijdens hun vakanties in ei gen land. Dit jaar zou dat be drag kunnen stijgen tot 3,8 mil jard gulden. Jansen: „Addertje onder het gras is dat de gemid delde verblijfsduur van binnen landse vakantie nog steeds af neemt: van 6,8 dagen in 1992 tot 6.6 dagen vorig jaar. Mensen gaan vaker, maar korter." Het afgelopen jaar was de groot ste trekpleister in Nederland de provincie Gelderland, gevolgd door Limburg, Noord-Brabant, Friesland en Drenthe. In de 1993 was een driedubbel recordjaar voor het binnenlandstoerisme. Meer dan 50 procent van de Nederlanders trokken er op uit in eigen land. foto cor viveen rangorde van bestbezochte toeri stengebieden heeft de Veluwe de Noordzeebadplaatsen van de eerste plaats verdrongen. Het aantal dagtochten kwam vorig jaar uit op 870 miljoen; 11,7 miljard gulden gaven Nederlan ders met z'n allen uit tijdens deze trips. Geen rampjaar Jansen verwacht dat de komen de jaren het binnenlandse toeris me blijft groeien, jaarlijks met twee a drie procent. Uiteindelijk is 1993 wat betreft de buitenlandse toeristen die Nederland bezochten toch geen rampjaar geworden, aldus het Nederlands Bureau voor Toeris me (NBT). Dat zag er tot voor kort wel naar uit, maar volgens NBT-directeur J. Cornelissen, valt het mee: vorig jaar bezoch ten 5,7 miljoen buitenlandse toe risten Nederland. In 1992 waren dat er nog 6,1 miljoen. Deze buitenlandse gasten besteedden in 1993 8,9 miljard gulden in Nederland, een achteruitgang van 2 procent ten opzichte van 1992. Cornelissen: „Er kwamen minder buitenlanders, maar ze bleven wel langer en spendeer den meer." De meeste bezoekers kwamen uit Duitsland, gevolgd door Britten, Noordamerikanen en Fransen. Mooie zomer Zowel Jansen als Cornelissen ge loven niet dat het recente mooie zomerweer volgend jaar meer mensen in eigen land zal houden. Jansen: „Het verleden leert dat goed of slecht weer hooguit 100.000 a 200.000 vakanties in Nederland meer of minder bete kent. Op ruim 15 miljoen vakan ties is dat aantal te verwaarlo zen." De totale omzet van de Neder landse toeristisch-recreatieve sector bedroeg vorig jaar zo'n 35 miljard gulden. Er werkten on geveer 260.000 mensen in deze industrie, dat is vijf procent van de totale werkgelegenheid. Voor 1994 verwacht het NBT dat er 5,9 miljoen buitenlanders een vakantiebezoek aan Nederland brengen. Naar verwachting spenderen zij dan zo'n 9,2 mil jard gulden. Dat betekent dat deze uitgaven („veel belangrijker dan het aantal gasten," aldus Cornelissen) dan net boven het niveau van het topjaar 1992 ko men. Volgens de NBT-directeur is een jaarlijks groei van vier procent (in de bestedingen van buitenlandse toeristen in Neder land) de komende jaren een rea listische verwachting. Concurrentie Die stijging komt echter niet vanzelf, zegt Cornelissen. „Dé grote trekpleister, Amsterdam, heeft steeds meer concurrentie gekregen. Daarnaast speelt de prijs een steeds belangrijkere rol. Een week Florida concur reert met een week in een hotel in Amsterdam of Maastricht. Drie weken Vietnam is even duur als drie weken in een bun galow in Nederland. Nederland se toeristische ondernemers moeten dus niet de fout maken om hun prijzen te verhogen. Een kopje koffie met een appelpunt voor zeven gulden is al te duur. En Nederland heeft toch al het imago een duur land te zijn." Het NBT denkt door gezamenlij ke promotie met Nederlandse bedrijven, het promoten van gro tere eenheden ('de Nederlandse kust' in plaats van alle kust plaatsen), op de emotie gerichte reclames en een betere samen-- werking met buitenlandse reis organisaties meer buitenlanders naar Nederland te lokken. Cor nelissen: „Daarnaast moeten we nieuwe markten aanboren, voor al Zuid-Oost Azië en Oost-Euro- pa." Door Loek Smits In de binnenstad van Am sterdam staat iets moois te gebeuren. Over enkele we ken wordt het plan-Autode- len operationeel. Op twee lo- katies worden elk vijf auto's geparkeerd, waarover deel nemers van het project naar believen kunnen beschikken. Deskundigen menen dat collec tief autobezit het enig passende antwoord is om ondoelmatig particulier verkeer drastisch te rug te dringen. Ex-journalist Ben Bosboom (41), stuwende kracht achter dit plan. is blij dat het eindelijk zover is. „Sinds jaar en dag staat in de binnenstad ruim 2,5 miljoen kilo blik gedurende 23 uur per etmaal stil. Die waanzin moet ophouden. Met de vrijko mende ruimte kunnen buurt en gemeente straks creatief aan de slag. Mogelijkheden genoeg." Green Cab De oprichter van Green Cab, zoals het even simpele als doel matige project geregistreerd staat, heeft wat met de binnen stad. In 1987 bedacht hij voor net Venetië van het Noorden de watertaxi. Bosboom meende met die vondst de toen al dicht geslibde grachtengordel te kun nen ontlasten. Z'n recept werk te echter niet. Dat wordt nu anders. Leden van Green Cab - vaak carpoolers - kunnen voor 350 gulden per jaar, plus eenzelfde bedrag als eenmalige borg, dag en nacht over een auto beschik ken. Jongeren onder de 23 beta len 150 gulden meer, omdat hun rijstijl doorgaans wat ruig is. Voor gebruik moet, naar gelang het type auto, twee tot vijf gul den per uur worden betaald. Daarnaast wordt een energie heffing in rekening gebracht, die via hoogwaardige software in de auto valt af te lezen. Slordige rijders betalen het ge lag, zuinigen spinnen er garen bij. Volgens Bosboom, milieufreak met een scherpe neus voor een gat in de markt, is Autodelen vooral interessant voor perso nen die minder dan 10.000 km per jaar rijden. „In dit systeem zijn ze vele duizenden gulden goedkoper uit. De kosten van een nieuwe auto worden immers collectief gedeeld." Daar komt nog wat bij. „De doorsnee-automobilist verkijkt zich deerlijk op de kosten van z'n wagen. Uit een onderzoek van het ministerie van Verkeer en Waterstaat en de Bovag on der 3000 autobezitters naar de haalbaarheid van het zoge noemde 'Call-a-Car-concept' (huurauto's, auto's op afroep en Autodelen) komt naar voren dat vrijwel alle ondervraagden voor een beetje middenklasser 7800 gulden per jaar denken kwijt te zijn. Vergeet het. Volgens de ANWB is dat dik 2200 gulden te weinig. Vaste lasten, zoals ren te, afschrijving, belasting en verzekering worden volkomen fout ingeschat. Het gekke is dat in dat uitgesplitste onderzoek de doorsnee-Amsterdammer zich op papier zelfs 3300 gulden rijker rekent. De uitkomsten van die enquête zijn commer cieel zeker gunstig, al hoed ik me voor euforie." Begrijpelijk. Bosboom is jegens ruim 150 potentiële leden van Green Cab inmiddels verplich tingen aangegaan. Zo draagt Autodelen-Amsterdam de volle dige zorg voor het wagenpark. Het betaalt de benzine, verzeke ring, belasting, parkeervoorzie ningen en verzorgt het onder houd en periodieke keuringen van de auto's, variërend van een kleine boodschappenwagen tot een transportbus voor verhui zingen. Verder krijgt de deelnemer de garantie op reservering. Naast beschikbare reserve-auto's wordt bij overboeking namelijk gebruik gemaakt van huurwa gens. Op de twee lokaties komt een beveiligde fietsenstalling en een kluis met autosleutels en papieren. Alsof hij de vraag al voelt aankomen, haast Bosboom zich te zeggen dat met die kluis absoluut niet gerommeld kan worden. „De kluissleutels heb ben een speciaal chipsysteem, dat fraude uitsluit. En een spe ciale alarmlijn houdt vandalen in de peiling, zodat de politie onmiddellijk kan ingrijpen." Europees Er bestaan in Europa inmiddels 140 soortgelijke verenigingen die nauw met elkaar samenwer ken. Het Green Cab-model is afgestemd op de werkwijze van 'Stattauto Berlin', een organisa tie die momenteel met 80 auto's Ben Bosboom van Green Cab Amsterdam: „Die ivaanzin moet ophouden." foto fotopersburo dijkstra en 1200 deelnemers al vijf jaar lang met veel succes opereert. Volgens Bosboom leveren de twee Amsterdamse autodeel- standplaatsen minimaal 70 en maximaal 140 vrije parkeer plaatsen op. Het eerder ge noemde onderzoek wijst verder uit dat in 1997 twee miljoen mensen in principe aan dit pro ject zullen meedoen. In de hoofdstad wordt tegen die tijd gerekend op 110.000 deelne mers. „Als het goed loopt ben ik bereid," belooft Bosboom, „de borgsommen desgewenst om te zetten in aandelencertificaten. Zo deel je het profijt met de leden. Wat betreft de steden buiten Amsterdam, elke initia tiefnemer die wat in dit plan ziet kan altijd bij me terecht. Ik stel m'n kennis op dit terrein zonder enig voorbehoud be schikbaar." Autodelen-Amsterdam kent overigens een turbulente voor geschiedenis. Maart '92 mocht het hoofdstedelijke publiek zich per referendum uitspreken over de toekomst van het centrum: wel of niet autoluw. Zelden zal een volksraadpleging zoveel emoties en verdeeldheid hebben losgeweekt als uitgerekend deze ene in de historie van 's lands hoofdstad. Met banddikte won luw het van blik In het 'luwe gebied' is het aantal parkeer plaatsen inmiddels beperkt of zo duur gemaakt, dat slechts kortparkeerders er nog hun au to neerzetten. Binnenstad-be woners moeten in toenemende mate hun heil zoeken in parti culiere garages elders. De gemeente krijgt 48 procent van de aandelen Green Cab. Bosboom zelf houdt een meer derheidsbelang van 52 procent. „Ik mag dan wel een idealist zijn, filantropie is me vreemd". De gemeente is er veel aan gele gen dat dit plan daadwerkelijk slaagt. Woordvoerster Thio Sian-Lie van Stedelijk Beheer: „Vermindering van het aantal auto's op straat leidt tot een beter woon- en leefklimaat, een betere doorstroming en een be tere bereikbaarheid van het verkeer dat écht in het centrum moet zijn. Bovendien zal de stad aantrekkelijker worden voor bezoekers, dagjesmensen, win kelend publiek, toeristen en niet te vergeten de stadsbewoners zelf. M'n enige vrees is, dat niet-autobezitters op het plan afkomen. Want dan schiet het z'n doel alsnog voorbij". Bosboom vindt die vrees onge grond. „Die categorie zit inder daad in m'n bestand, procen tueel stelt ze echter niets voor". Er is al een proces om gevoerd en Kamer lid Fransen stelde vragen. Want taxol, het nieu we middel tegen kanker, heeft één onoverkomelijke bijwer king: het werkt zover men weet uitstekend, maar het is veel te duur. Te duur voor de meeste zorgverzekeraars, te duur voor de meeste zieken huizen. Er is gewoon geen geld voor dit middel, zei ex-minister van volksgezondheid D'Ancona een paar maanden terug te gen Fransen, al zou het in principe wel moeten worden vergoed. Een patiënte stapte naar de rechter en kreeg nul op het rekest. Daarmee dreigt taxol een middel voor de rij ken te worden: voor mensen die riant zijn verzekerd of het desnoods uit eigen zak beta len. Taxol is na vele jaren het eerste middel waar kanker deskundigen echt enthousiast over zijn. Een middel met een lange geschiedenis. In het be gin van de jaren zestig inven tariseerde het Amerikaanse Nationale Kanker Instituut 35.000 planten op kankerrem- mende stoffen. Toen een on derzoeker in 1964 ten lange leste het extract van de Taxus brevifolia op muizenkanker cellen uitprobeerde ontdekte hij tot zijn verrassing dat het spul een sterke celdodende werking bezat. In 1971 wist men de structuur van de werkzame stof te ont rafelen -het kreeg de naam taxol - en negen jaar later ontdekte men hoe deze stof ingri-pt op het delingsproces -an de cel. De meeste anti- kankermiddelen ondermijnen het DNA van de cel, de dra ger van de erfelijkheid, waar door de cel niet meer goed weet hoe hij zich moet delen. Zo niet taxol, dit middel is echt anders dan anderen. Het bindt zich aan de micro- tubili in de cel. microscopisch kleine buisjes die dienst doen als interne buizenpost en ook de cel stutten. De cel gebruikt ze bovendien om de chromo somen uit elkaar te trekken bij de celdeling en precies op dat punt grijpt taxol in. Taxol hindert de microtubili zozeer bij deze taak dat de deling moeizaam gaat of zelfs uit blijft en dat maakt het in principe geschikt tot anti-kan- kermiddel. Want als kanker cellen ergens in uitblinken dan is het wel in ongeremde deling. Taxol bleek in een reageer buis te werken, maar dat zegt niets. Van de honderd 'veel belovende' middelen die het tijdens het zogeheten fase 0 onderzoek heel goed doen vallen er minstens 99 later af omdat ze te gevaarlijk zijn of in de praktijk niet werken. De volgende stap is het fase- 1-onderzoek waarbij men bij uitbehandelde patiënten na gaat wat de bijwerkingen van het nieuwe middel is. Dat ge beurde bij taxol in 1982. Om dat de stof net als andere anti-kankermiddelen ook de gezonde cellen aangrijpt heeft het globaal dezelfde bijwer kingen zoals haaruitval en bloedarmoede. Maar er was meer. Van taxol word je niet misselijk. Nog beter. Een patiënte met eier stokkanker bleek buiten ver wachting goed op het middel te reageren. Ze was, net als de andere patiënten, uitbeha'n- deld: de gebruikelijke midde len (zoals cisplatinum) haal den bij haar niets meer uit. Als een middel dan toch nog enig effect heeft, dan moet het wel bijzonder zijn. Hoe bijzonder werd pas in 1990 uitgezocht in diverse fase-2- onderzoeken bij vrouwen met een uitbehandelde eierstok kanker. Het is nog te vroeg om een definitief oordeel te vellen (daar gaan minstens vijf jaar over heen) maar de resultaten zijn veelbelovend te noemen. Taxol liet de tumor bij de helft van deelnemers slinken en dat is bij uitbehandelde patiënten heel veel. Later gaf men het ook als eerste medi cijn en nu reageerde het mid del positief bij zestig tot ze ventig procent van de patiën ten. „Een forse stap vooruit," U RUBRIEK O d. LU V. s a Door Jan Paalman aldus een behandelende arts, Bij twintig procent was er zelfs sprake van een 'remis sie', een halvering van de tu mormassa. Dit jaar meldde de Ameri kaanse kankerspcialist W.P. McGuire een overleving van 37 maanden bij de helft van de behandelde patiënten ter wijl men met de gebruikelijke behandeling niet verder komt dan gemiddeld 24 maanden. Of taxol ook echt kan gene zen moet men nog afwachten, maar zeker is dat het middel een jaar, misschien wel jaren aan de gemiddelde levensver wachting kan toevoegen. Tot zover hallelujah. Edoch. Het was niet voor niets dat men tot 1990 moest wachten met de eerste echte effectivi- teitsonderzoeken, terwijl het middel al zeker dertig jaar bekend is in medische krin gen. Er is domweg te weinig taxol. Voor elk infuus moet men één taxusboom omhakken en een gemiddelde patiënt heeft al gauw zes taxusbomen no dig. En de Wet van Vraag en Aanbod is onverbiddelijk: hoe schaarser het middel, hoe duurder het is. Prijs per kilo: een half miljoen gulden. Prijs per infuus: 4.232 gulden. Prijs van een volledige kuur van zes behandelingen: 25.278 gul den, wat in sommige gevallen kan oplopen tot 60.000 gul den. Als iedereen die er voor in aanmerking komt dit middel zou krijgen, zo rekende de directie van het Spaarne-zie- kenhuis uit, dan zou dat het ziekenhuis komen te staan op een extra uitgave van een mil joen gulden per jaar. Dat valt uit het ziekenhuisbudget niet te betalen, zo vinden de direc teuren van de vaderlandse ziekenhuizen, en dat doen ze dan ook niet. En de meeste zorgverzekeraars komen ook al niet over de brug. Hoe nu? Tot nu toe is taxol alleen nog maar geregistreerd als genees middel bij een uitgezaaide kanker van de eierstokken die niet te behandelen is met de gebruikelijke middelen. Maar in Amerika is taxol deze maand nu ook al geregis treerd als middel tegen borst kanker en onderzoeken naar de werking bij een dozijn an dere kankers zijn in volle gang. Taxol zou wel eens een mid del tegen alle kankers kunnen worden en daardoor nog schaarser en nog onbetaal baarder. Geen wonder dat men op zoek is naar andere bronnen. In Frankrijk maakt men nu al een soort taxol uit de 'chemische voorgangers' afkomstig van de Europese taxusboom, in Nijmegen pro beert men het spul in een reageerbuis te maken, en er schijnt een op de taxusboom levende schimmel te zijn die taxol kan afscheiden. Zolang deze produkteri niet in voldoende mate op de markt zijn dreigt de behande ling niet te geschieden op me dische maar op financiële in dicatie. Niet de dokters beslis sen, maar de verzekeraars en de ziekenhuisdirecteuren. Dat zal leiden tot klassegenees- kunde, schreef apotheker J.H. Beijnen in het Pharmaceu- tische Weekblad van 9 juli 1994: „Welgestelde patiënten bieden artsen aan de voor hun behandeling nodige taxol-am- pullen zelf te betalen." Deze maand komt de Zieken fondsraad met een lijst van indicaties (bij welke patiënten wel, en welke niet) voor de behandeling met taxol. Of dat zal helpen is zeer de vraag. De geneeskunde wordt als maar commerciëler, en op de medische markt is de klant koning. Amersfoort - Vanaf vandaag tot en met zondag vindt in het het evenement Kei- stadfeesten Amersfoort plaats. Len feest rond het binnentrek- ®van een grote kei door de stadspoort. Met een taptoe, ko- renfestival, bestorming van de koppelpoort, historische op- markt °P zondag een kunst" Kotterdam - Tijdens de Wereld- avendagen Rotterdam, van orgen tot en met zondag, zor gen tal van evenementen voor een bijzondere kennismaking met de haven. Er zijn mystery D®- en boottours, scheepsbe- zichtigingen, excursies naar di verse havenbedrijven, een scheepstoeterconcert, botenpa- rade, vaartochten en spectacu laire shows op het water. Leiden - Zaterdag wordt in Lei den de Leidse Uitdag gehouden. Te zien zijn theatervoorstellin gen, concerten en cursussen voor het nieuwe seizoen. Vere nigingen en instellingen geven inlichtingen over hun bezighe den op het gebied van kunst en cultuur. Met een informatie markt, optredens en een work shop. Den Haag - Zaterdag en zondag vindt het evenement de Haagse Koetsendagen plaats. Een pre sentatie van authentieke aan spanningen op en rond het Lan ge Voorhout. Er wordt een op tocht gehouden, er is een con cours d'elegance en men kan ritjes per koets maken door het centrum. Baarn - In Kasteel Groeneveld te Baarn is tot en met zondag 11 september de tentoonstelling 'Bloemkunst '94 - afscheid van de zomer' te bezichtigen. Bin nen- en buitenlandse bloem- kunstenaars nemen samen met Nederlandse beeldende kunste naars 'afscheid van de zomer'. De tijd van de Barok en de Verder Landinwaarts is een rubriek met culturele en toeristische tips. Romantiek, kenmerkend voor de sfeer van het Kasteel, is terug te vinden in de creaties van de arrangeurs. De tentoon stelling is geopend vanaf 10.00 uur tot 17.00 uur. Tiel - Het Oogst-Fruit Corso van Tiel is zaterdag te bezichti gen. De praalwagens worden begeleid door muziekkorpsen en showbands. Zaterdag na afloop van het corso en zondag staan de praalwagens nog tentoonge steld in de Evenementenhal te genover het station. Apeldoorn - In Paleis Het Loo vindt van dinsdag 13 tot en met zondag 18 september de Resi dence Woonbeurs '94 plaats. Deze stijlvolle woonbeurs staat in het teken van 'De Kunst van het Wonen'. In de Koninklijke Stallen, het Rijtuigenmuseum, de Westvleugel van het paleis en een grote expositiehal pre senteren zich 82 ontwerpers, groenkunstenaars, antiquairs, kunst- en interieurspecialisten. Ook tonen een aantal jonge Ne derlandse ontwerpers en kun stenaars hun werk. De Woon beurs is geopend van maandag tot en met zaterdag vanaf 11,00 uur tot 22.00 uur en op zondag vanaf 10.00 uur tot 18.00 uur. Tijdens de Wereldhavenda gen Rotterdam kan ieder die dat wil de bedrijvigheid in de havens van dichtbij bekijken. foto havenbedrijf rotterdam

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1994 | | pagina 23