DE STEM 1499 1995. 2495/ De islamitische slager rukt op 6 Die seks is stom toeval' liers Vragen staat vrij tijdens negende Wetenschapsweek T Eenmanszaken lokken met goed vlees en lage prijzen kritische klanten Triviaal eten drinken uitenlandse iande data FURNITURE MASTERS 994 61 consumer) te' FOTO DE STEM BEN STEFFEN •M. Parmaksiz uit Turkije verkoopt in Etten-Leur aan de Kerkwerve vooral vlees, groente en fruit, maar drijft in zijn eentje eigenlijk een kleine supermarkt. Door Hein Sluijter Het lijkt erop dat het hand over hand toenemende ver schijnsel van de islamiti sche slager de Nederlandse winkel-op-de-hoek van vroeger aan het vervangen is. Het assortiment verschilt welis waar met dat van de kruidenier van toen, maar het voorziet vaak wel in de huidige behoeften van de consument. Want de Islamiti sche slager verkoopt nooit uit sluitend vlees. Hij is zowel oos terse groenteman, bakker en kruidenier. Tegelijkertijd is hij zijn oorspronkelijke doel voorbij geschoten. In de jaren zeventig kwamen die winkels er om gelijk gestemde buitenlanders met produkten van dienst te zijn die in autochtoon Nederlandse winkels niet of moeilijk verkrijgbaar waren. Nog geen kwart eeuw later is het klantenbeeld geheel gewijzigd. Een rondgang langs een aantal islamitische slagers van enige al lure in West-Brabant brengt aan bet licht dat ze volledig drijven op Nederlandse klandizie. Wat buitenlanders komen kopen, is bijzaak geworden. Overal hoor je betzelfde: van de klanten is ne gentig procent Nederlander. Er is geen reden om te veronderstelen dat deze situatie elders in het land anders is. Het zijn vooral Marokkanen en lurken die zich met een winkel in Je detailhandel wagen. Ze heb- en doorgaans geen personeel, s er toch hulp nodig is in die eenmaanszaken, dan draven Staag zoons op of andere niet of Rauwelijks betaalde familiele den. Met als gevolg dat de prijzen ver het algemeen prettig laag urmen zijn. Lamsvlees bijvoor- eeld is als paradepaardje in deze «nnkeis soms meer dan de helft goedkoper dan bij Nederlandse agers. Meestal blijkt de prijs in ieder geval veel lager te liggen, "at is ook zo bij rund- en kalfs- taboe kensvlees is uiteraard Kwaliteit Nederlandse slagers zullen in in ku-r, ,roePen' Hat het gaat om t' om kwaliteit en nog om kwaliteit. En dat die dus etaald moet worden. En dat de nsument daar graag wat meer ol °Joverheeft' Oké.Aange- een *n zo 's' Han zou er zoet ,verSeHjkend warenonder- voor nodig zijn om eventue- iMf-— le verschillen in kwaliteit aan het licht te brengen. Maar het vlees dat bij de islamiti sche slagers ligt, ziet er precies zo prachtig en mager uit als bij de betere Nederlandse slagers. 'Echt mooi vlees,' zegt dan de kritische Nederlandse consument. Het gaat er natuurlijk om hoe het vlees zich op de tong en tussen de kiezen gedraagt. Smaak en mals heid geven de doorslag. Want de voedingswaarde is bij mager vlees, bij gelijk gewicht en bij ge lijke soort natuurlijk overal het zelfde. Dan ga ik even af op mijn eigen ervaring en ook op die van anderen, die de weg naar de Turk of de Marokkaan hebben weten te vinden en die geproefd en ge noten hebben. Lamsbout En of je nu een Nederlandse sla ger hebt of een buitenlandse, elk zal zijn eigen vleesproddukt de hemel in prijzen. In het ideale ge val is dus de kwaliteit overal van het hoogste niveau. Blijft dus over het verschil in prijs. Neem nu lamsbout. Het is onge looflijk hoe de bedragen die je er voor moet uitgeven, uiteen lopen. Alleen al bij de Nederlandse sla gers varieert de prijs per kilo sterk. Een echt goedkope slager kan je voor 17,50 gulden een kilo lamsbout aanbieden. Over het al gemeen echter ligt de prijs onge veer tussen 20 en 25 gulden. Met zelfs uitschieters naar 35 gulden. En dan hebben we het over lams bout met een klein beentje erin. En hoewel in West-Brabant een enkele islamitische slager 22,50 gulden op het prijskaartje heeft staan ('topkwaliteit meneer'), heb ik doorgaans een soort eenheids prijs ontmoet van 15 of 16 gulden per kilo. Op zijn zachtst gezegd een op merkelijk verschil met het prijs beleid van de Nederlandse slager. Kijken we naar bijvoorbeeld kalfsbiefstuk of runderstooflap- pen dan zitten de Nederlandse slagers ongeveer op een en de zelfde lijn. Kalfsbiefstuk kost hier rond de 45 gulden per kilo en runderstooflappen rond de 22 gulden. Fabeltje De islamitische slager zit hier weer stukken onder. Die vraagt voor kalfsbiefstuk gemiddeld nog geen 30 gulden per kilo en voor runderstooflappen komt die ge woonlijk niet verder dan 15 gul den. Het is een fabeltje te veron derstellen dat de islamitische sla gers hun vlees ingevroren laten overvliegen uit de landen van herkomst of dat er rituele slach tingen aan te pas zijn gekomen. Ze halen naar eigen zeggen hun verse vlees allemaal bij dezelfde officiële en erkende slachterijen als hun Nederlandse collega's. En ze betalen dus ook legaal dezelf de inkoopprijzen. Anders is het gesteld met groente, fruit en kruiden. Die komen vaak via een Nederlandse groothandel voor een deel uit de landen rond om de Middellandse Zee. Maar voor een ander deel ook weer ge woon van de veilingen in de buurt. Marrakesch in de Bredase Vee marktstraat is een van de vele kennelijk goed lopende winkels. Sinds 1990 is M. El Fahmi uit Marokko (de winkel is onder een andere eigenaar geopend in 1976) de eigenaar en het enige perso neelslid. Zijn zoon assisteert. El Fahmi klaagt niet maar wil wel kwijt dat het verdomd hard wer ken is. „Veertien tot vijftien uur per dag ben ik in de weer. Alles moet er keurig uitzien. Het moet schoon zijn in de zaak, hygiënisch en or delijk. Je moet goed helpen, vra gen juist beantwoorden en veel geduld hebben. Bovenal moeten je produkten vers zijn en van on berispelijke kwaliteit. En je prij zen moeten laag zijn. Vlees? Dat haal ik drie keer per week op het slachthuis." En hiermee verwoordt hij ook zijn collega's in de verre omtrek en waarschijnlijk ook die uit het hele land. Daar is geen zekerheid over te krijgen, want er bestaat geen overkoepelende organisatie voor islamitische winkels. Wat El Fahmi overigens betreurt. Opwindend Iemand met een uitgebreider as sortiment is M. Parmaksiz. Hij drijft de winkel Meslana aan de Kerkwerve in Etten-Leur. Hij doet dat nog maar kort. Vorig jaar november nam hij de zaak over. Hier is sprake van een kleine su permarkt. Naast vlees, groente en fruit die altijd aanwezig zijn, heeft hij ook Turks aardewerk in de schappen staan en vele andere Turkse, maar ook Indonesische en andere oosterse produkten. Je kunt bij hem terecht voor op windende zaken als Turkse thee, Gazi-kaas, losse druivebladeren, Turkse salami en dito knakwor sten en verder grote, platte Turk- Door Nico Koolsbergen Alweer een nieuwe editie van Trivial Pursuit. Het aantal uit gaven is langzamerhand niet meer te tellen en er lijkt geen terrein des levens te bestaan waar nog geen set van die kleu rige kaartjes aan is gewijd. De nieuwste uitgave is getiteld 'Eten Drinken' en gaat over... inderdaad. Er zijn zeshonderd kaartjes dus we kunnen vooruit. De tv-versie van het spel staat bekend als Triviant en de eerste die het pre senteerde was.... De huidige spelleidster is.... Dat is uitste kend, we gaan verder met de volgende vraag. De Eten Drinken-editie van Trivial Pursuit vertoont een in middels vertrouwd beeld. Zeeën aan vragen over de meest uit eenlopende onderwerpen die deze keer allemaal iets met het voeden of laven van de mens heid te maken hebben. Kenners van keukengeneugten zullen zich bij elke vraag de her sens pijnigen: daar hebben ze eerder van gehoord, dat hebben ze ooit gegeten in een Alliance- restaurant en uit déze vraag blijkt dat de makers niet echt op de hoogte zijn. Voor de overige spelers is het gewoon een avondje plezier maken en goed luisteren naar de vraag. Gokken Soms zit het antwoord in de vraag verscholen, dan weer is de meest voor de hand liggende reactie gegarandeerd fout, en vaak is het gewoon gokken. „Wat dronk Ranulph Fiennes naar goede Britse gewoonte toen hij de Zuidpool in 1993 bereik te?," aldus een van de vragen. Zou buiten de familie Fiennes iemand weten wie Ranulph ei genlijk is en wat hij op de Zuid pool te zoeken had? Zou Cas Spijkers zo het juiste antwoord kunnen oplepelen? „Welke colamaker moest recla mes met blote benen in Israël aanpassen omdat hij anders 't Eten en drinken: Trivial Pursuit heeft er 600 vragen over be dacht. FOTO ARCHIEF DE STEM predikaat 'koosjer' zou kwijtra ken?" De kans op een goed ant woord ligt om en nabij de vijftig procent. „Worden bacteriën bij het maken van Texelaar-kaas gedood door pasteurisatie, cen trifugeren of sterilisatie?" Dit type vragen is in de loop der jaren sterk in de meerderheid geraakt. De eerste edities van Trivial Pursuit waren nog te be happen op basis van algemene ontwikkeling. Bij uitgesproken gespecialiseerde sets wordt dat moeilijker. De Eten Drinken-set wordt geleverd in een stevig plastic doosje met een kleurendobbel- steen. Alles past in een ruime binnen zak en deze set is dus bedoeld om mee te nemen op reis. DONDERDAG 8 SEPTEMBER 1994 DEEL Donor-stichting krijgt veel reacties se broden. De voorraden groente en fruit zijn relatief groot. Uit Turkije komen groenten als au bergines, courgettes, pepers, wa termeloenen, sla, tomaten en spi nazie. En verder fruitsoorten als peren, kersen, druiven, perziken, verse vijgen en granaatappels. Bijna al die heerlijkheden hebben in de winkel ook een tweelingbroertje waaraan dan een Nederlandse af komst kleeft. Kun je kiezen. Par maksiz wijst wel op smaakver schil. „Het is inderdaad hard werken. Maar ik vind het wel goed zo. Ik heb werk en het is leuk om te doen. Omdat je er in je eentje voorstaat met alleen soms hulp van familie leden, heb je een goede voeling met de klanten. Zijn er klachten dan hoor je die rechtstreeks zon der dat er een instantie aan de pas komt. Wat die Nederlanders het liefst kopen? Populair zijn lamskotelletten, feta-kaas en olijven." Warenhuis Er staat 'Islamitische slagerij' op de gevel, maar in wezen is het een klein uitgevallen warenhuis én slagerij. Bij Erciyes aan het Korenbeurs plein in Bergen op Zoom is een vrouw de eigenaresse. Zij, G. Bayram uit Turkije, runt moeder ziel alleen het warenhuis en er is bij wijze van uitzondering een aparte slager in dienst. Vorig jaar september kon zij deze baan krij gen in de zaak die al zo'n zeven jaar bestaat. In het warenhuis komt alles uit Turkije. Het is waarlijk volge propt met artikelen als pannen, beddegoed, klokken, muziekdra gers, hoofddoeken en koffiepot ten. Daartussendoor ligt overal wat groente die voor het merendeel via de groothandel ook uit het ge boorteland van de eigenaresse is aangevoerd. Zij zegt niet de ervaring te heb ben, dat negentig procent van de klanten Nederlander is. „De ver houding is hier eerder fifty-fif- ty-" Dat is dus de uitzondering die tij dens de rondgang de regel lijkt te bevestigen. De afwijking is wel goed verklaarbaar. Het ligt onge twijfeld aan het accent dat gelegd is op de warenhuis-artikelen, die natuurlijk vooral door Turken wordt gekocht. Achterin, in de slagerij zelf, ko men bijna uitsluitend Nederlan ders. Negentig procent. Door Wilbert Schreurs De leden van de Tweede Ka mer waren begin augustus al gewaarschuwd. Van de Stichting Donorvoorlich ting kregen ze alle honderd- vijftig een brief. Er was een nieuwe voorlichtingscam pagne in aantocht 'waar het leven vanaf spat.' Wie de commercial uit de cam pagne 'Geef je hart een tweede leven' ziet, moet vaststellen dat daar geen woord van overdre ven is. Op het ritme van een luid kloppend hart zijn een man en een vrouw bezig aan een stevige vrijpartij. Het paar lijkt zo weggelopen uit een ero tische film. Maar nee, ze doen het voor een goed doel. Het filmpje wil meer mensen ertoe aanzetten een donorcodil bij zich te dragen. Bij de Stichting Donorvoor lichting zijn de laatste weken talrijke reacties binnengeko men. Vooral lieden uit confes sionele hoek hebben moeite met de commercial. „Het is een campagne van jon ge mensen voor jonge mensen," zegt mevrouw A. van Netten, directeur van de Stichting Do norvoorlichting. „Maar je kunt nu eenmaal niet voorkomen dat anderen die uitingen ook zien." Overigens hoort Van Netten ook van jongeren be zwaren tegen het expliciete ka rakter van de commercial. „Sommige jonge mensen zeg gen: waarom moet het, als ze ons willen bereiken, altijd over seks gaan?" De campagne 'Geef je hart een tweede leven' is afkomstig van de Jonge Honden, een club van jonge reclamemakers die vorig jaar van de Ster twaalf minu ten zendtijd cadeau kreeg. Met geld van andere sponsors erbij kon een heuse campagne wor den gemaakt. Daarop werd een wedstrijd onder de leden ge houden. Wie de beste commer cial voor een goed doel kon be denken, mocht op tv. Uit 81 in zendingen won de Donor-com mercial. Pas na de wedstrijd kreeg de Stichting Donorvoorlichting de commercial te zien. „Dit was wel even wat anders dan we normaal zelf doen," zegt direc teur Van Netten. „Maar als je zoiets aangeboden krijgt - het gaat alles bij elkaar om een waarde van 2 miljoen gulden - zeg je niet zomaar: dat doen we niet." Want al dragen meer dan twee miljoen mensen inmiddels een codicil bij zich, extra codi cildragers zijn altijd welkom, als het aan Van Netten ligt. Een van de makers van de cam pagne is Louis Huyskes. „We hebben een hele gerichte doel groep gepakt, namelijk jonge mensen. Het probleem is dat het codicil voor hen gevoelsma tig veel met dood te maken heeft.' En dus namen de ma kers het leven als uitgangs punt. 'Het leven stopt niet bij de dood, dat was ons uitgangs punt. Want als je dood gaat, kunnen je organen voortleven.' Als eenmalige actie vindt Van Netten de campagne prima. Maar de bezwaren, die ze aan vankelijk had, ziet ze beves tigd. „Er is een grote midden groep die het verband niet ziet tussen het filmpje en het codi cil." Vandaar dat de eigen voorlichtingsactiviteiten ge woon op de oude, primair in formatieve manier doorgaan. De voorstellen waarmee de twee Jonge Honden de wed strijd hadden gewonnen, om vatten meerdere commercials en advertenties. Als het aan Huyskes had gelegen, was er nog meer te zien geweest. „We hadden een hele leuke adver tentie bedacht met een vetera- nenelftal van een rugbyvereni- ging. Helemaal bemodderd na de wedstrijd, heffen ze onder luid gebrul het glas naar de ca mera en ze roepen: In de hemel is geen bier, laat daarom je nie ren hier!" Voor het door de Jonge Honden bijeenvergaarde geld kon, naast advertenties en affiches, één commercial worden ge maakt. Huyskes: „Toen hebben we het orgaan gepakt waar gevoelsmatig het meeste in zit. En dat is het hart. Dat we op seks terechtkwa men, is dus eigenlijk stom toe val." Dat mensen zich aan de com mercial storen, verbaast Huys kes niet. Maar er zijn ook veel positieve reacties binnengeko men. Verrassend is dat die, be halve van donorkandidaten, ook komen van mensen die een donororgaan hebben ontvan gen. De jonge reclamemaker ci teert uit een brief van een transplantatiepatiënt die zich volledig in de campagne kon herkennen. „De eerste keer dat ik in mijn 'tweede leven' weer met mijn geliefde kon vrijen, is waar schijnlijk de mooiste ervaring in mijn leven geweest." Utrecht (anp) - 'Wat zit er in tandpasta?' 'Hoe voorkom je een lekke fietsband?' 'Hoe houdt men de kwaliteit van drinkwater in de gaten?' Het zijn slechts een paar van de vele vragen die jong en oud kun nen stellen aan deskundigen tij dens de negende Wetenschap Techniekweek. Maar mensen mogen ook zelf ex perimenteren: 'Maak je eigen verf, haar-gel of zenuwspiraal,' aldus de organisatie. Het evene ment, van 8 tot 16 oktober, vindt plaats in zo'n 150 wetenschappe lijke instellingen, musea, bedrij ven, sterrenwachten en biblio theken. Vorig jaar trok het 350.000 belangstellenden. De Leidse hoogleraar prof. dr. W. Wagenaar siert de opening op met een experiment. Donderdag 6 oktober gaat hij vanuit het We tenschappelijk Centrum Water graafsmeer in Amsterdam in een directe televisie-uitzending het collectief geheugen van de kij kers testen. In dezelfde uitzen ding maakt hij aan de hand van de ohtvangen reacties van het pu bliek de resultaten van het on derzoek bekend. Deuren open Op meer dan honderd plaatsen in het hele land zetten chemische bedrijven, laboratoria van zie kenhuizen, universiteiten, instel lingen voor het hoger en middel baar beroepsonderwijs, waterlei dingbedrijven en milieu- en on derzoekinstituten zaterdag 8 ok tober hun deuren voor het pu bliek open. De Koninklijke Nederlandse Chemische Vereniging en de Ver eniging van de Nederlandse Che mische Industrie, die deze negen de landelijke Open Dag Chemie organiseren, verwachten hon derdduizend bezoekers. Zij kun nen kennis maken met de rol die de chemie in het dagelijks leven speelt. Zondag 9 oktober is de landelijke Wetenschapsdag. Kinderen en volwassenen kunnen dan lezin gen volgen, demonstraties zien, rondleidingen krijgen en zelf aan allerlei activiteiten deelnemen in onderzoeksinstituten, universi teiten, musea, sterrenwaqhten en bedrijven. Dertien grote openbare biblio theken houden voor de geïnteres seerde toehoorder dinsdag 13 ok tober een serie lezingen. De hele week kunnen leerlingen in het voortgezet onderwijs op bijna al le universiteiten en aan twaalf hogescholen in Zuid-Nederland deelnemen aan allerlei activitei ten op wetenschappelijk en tech nologisch gebied. 'Zie je ze vlie gen?' is de titel van een wedstrijd vliegtuigvouwen voor brugklas sers. Leerlingen in het basisonderwijs zijn als onderzoekertjes welkom op op de Rijksuniversiteit in Utrecht. In 25 "pretlabs' in het hele land kunnen zij zelf solderen of experimenteren.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1994 | | pagina 21