Rotterdam: drukke havendagen
Acceptatie CD-i volgens Philips anderhalf keer zo snel als audio CD
Simulators trekpleister Antwerpse havendagen
Belgische busbouwer Jonckheere heeft Berkhof Valkenswaard hard nodig
Driedaagse 4 open dag' in zeehaven moet nog meer mensen trekken dan vorig jaar
Alleen grote pc-ketens
zullen 6oorlog' overleven
Heineken spendeert kwart
miljoen aan natuurproject
A6
op zakenreis
DE STEM
ECONOMIE
A7
4Gatt-akkoord
snel ratificeren''
MBER 1994
"vron
iquita
iryster
licorp
ins.edison
lit equipm
ipont nemours
stman kodak
xon corp
rd motor
n. electric
;n. motors
odyear
wlett-pack.
t. bus.mach.
t. tel.tel.
m airlines
cdonnell
erck co
obil oil
ega financ.
hilips
oyal dutch
ears roebuck
fe-south.pac.
xaco inc.
avelers
nited techn
estinghouse
hitman corp
:oolworth
oud
43% 43
16% 16%
47% 47%
44% 44%
26% 26%
24% 24
60% 59%
49 50%
59% 59%
30 29%
50% 49
50% 50%
35 35
89% 88%
67 67
80 80
29 29%
118 118%
34% 33
83% 83
26 25%
32% 33%
113 113%
47% 46V.
21 21%
61% 61%
36 36%
62 62%
14 13
17% 16%
16% 16%
Goud onbewerkt 21,750-22,350
bewerkt 23,950
ilver
silver onbewerkt 270-340
bewerkt 380
510
294
519
401
187
178
211
199
368
192
251
200
296
236
234
217
902
300
325
200
200
2000
206
250
216
340
179
409
218
536
855
200
285
278
782
238
295
248
294
454
181
gedaan/laten
bieden en ex dividend
gedaan en laten ex dividend
gedaan en bieden ex dividend
4,40
1,80
1,40
0,50
2,50
1,20
0,50
2,00
1,20
1,80
2,30
2,00 a
0,80
3,50
2,00
4,40
5,80
3,30
1,70
0,90
4,20
6,80
10,00
16,00 b
22,00 a
1,62
1,00
2,90 a
6,20
8,30 a
1,50
2,20
4,00
2,00
2,60
0.40 a
2,00
5,80 a
2,30
0,90
3,50
1,00
4,40 b
8,10 a
3,70
4,20
5,50 a
6,00
3,40
9,20
5,60 a
2,10
1,30
0,50
2,80
1,30
0,50
2,40
1,10
1,90
1,60
1,40
1,10
4,50 b
3,00
5,50 b
7,50 a
4,10 b
2,10
1,10
3,00 b
5,00
7,70
14,40
20,10 b
- a
1,00
3,00
6,20
8,50
1,70
3,10
5,00
2,40
2,20
0,10
3,00
4,50
2,70
1,20
3,80
1,10
4,10
8,50
4,30
4,30
5,10
7,40
4,00
7,00
ent. Contactbureau op het gebied van
Thuiswerkcentral Zeeuws-Vlaande-
dieuwstraat 135, 4576 AK Koewacht,
jsembleren en inpakken van artikelen
winkels verkocht wroden (thuiswerk-
de).
Transa'Bel B.V. i.o.. Woordpolder-
2, 4571 LR Axel. Groothandel, im- en
t, distributie en opslag van bier (met
tonnen bier), frisdranken en (mine-
vater.
Jeannette Total Import en Export
tastraat 26, 4569 AR Graauw. Groot-
I in en im- en export van roerende
ren algemeen assortiment.
VOF Scheepvaartbedrijf Fertex, Pel-
igang 2, 4531 BV Terneuzen. Binnen
vaart
Joyride, Korte Kerkstraat 13-15,4531
rneuzen. Cafébedrijf.
Anarleicha, Zandstraat 44, 4551 LH
an Gent. Het treffen van voorberei-
tot het uitoefenen van de groothandel
im- en export van vis en visprodukten.
W.J. van Hoek B.V. i.o., Pyramided,
NA Biervliet. Het geven van adviezen
ït gebied van elektronica, het ontwik-
i en produceren van proto-typen als-
het verstrekken van stamrechtuitke-
n.
1. MDF Bouwspecials B.V., Meekrap-
2, 4571 RX Axel. Vertegenwoordiging
aterialen, welke vervangend zijn voor
i de bouwwereld gebruikt hardhouten
bouwmaterialen.
■eden zijn met bijna zeventien
zigers. Alleen hun Belgische
l trips per jaar. Het Europese
t Europees onderzoek dat
;evoerd. Het toont aan dat he
loort de Nederlander met lG
itige van Europa. Tijd om tc
de Nederlandse zakenman o
•eiziger reist gemiddeld 11 u®
i 14 uur zijn eerder regel
oeienissen, zijn slechts wein'8
:en te verminderen. De nood'
de kans om in een cultures
lagelijkse kantoorsleur te z#
r al het gereis.
opese zakenreizigers slaagt er
kantie te verlengen en bij®
nemen. Duitsers en Nederla
oen.
ZATERDAG 3 SEPTEMBER 1994
OoorJan van de Ven
Eindhoven - Nog voor het eind van
dit jaar staan in Nederlandse huis
kamers 60.000 CD-i spelers. We
reldwijd zijn dan rond de miljoen
spelers voor de interactieve CD ver
kocht. Daarmee blijkt dat CD-i an
derhalf keer zo snel wordt geaccep
teerd als de audio-CD toen deze op
de markt kwam.
Dat zegt Martien Verdeuzeldonk, mar
keting manager voor de CD-i consu
mentenmarkt.
Opnieuw heeft Philips een hele serie
nieuwe titels (spellen, films, muziek,
digitale video, karaoke) voor de huiska
mer aangekondigd. Daarnaast wint CD-
i steeds meer terrein voor serieuze toe
passingen.
Het LOI komt met interactieve talen
cursussen, Albert Heijn is bezig met een
proef om CD-i in combinatie met de
televisie en het .kabelnet te gebruiken
voor teleshopping en het via dit me
dium bestellen van boodschappen. De
management-trainingen van John
Cleese (eerder uitgegeven op video) ko
men nu in een interactieve versie op
CD-i beschikbaar. Daarnaast groeit het
aantal business-to-business titels.
Philips doet verder weer een stapje
terug met de prijs en voert een nieuw
type CD-i speler in (CD-i 450) voor nog
geen 800 gulden. Tot nu toe was de
goedkoopste speler 999.
Daar zit dan nog niet de video-car
tridge in die nodig is voor het afspelen
van videobeelden.
Verder heeft Philips aangekondigd dat
n het eerste kwartaal van het volgend
jaar voor de consumentenmarkt in
steekkaarten beschikbaar komen voori
PC's en Apple-computers die het moge
lijk maken ook op de computerCD-i te
draaien (in full motion-video). Deze
insteekkaarten zullen qua prijs over
eenkomen met de gewone CD-i spelers.
Het aantal distributiekanalen van CD-i
is in de loop van dit jaar fors uitge
breid. Spelers en schijfjes zijn inmid
dels in ruim 3000 Nederlandse winkels
verkrijgbaar (audio/video speciaalza
ken, warenhuizen, boek- en muziekwin
kels, videotheken en computershops).
Nieuwe films op CD-i komen binnen
kort uit van James Bond, Eddy Murphy
en John Cleese. Ook komt er een serie
van drie Monthy Python disks. Tijdens
de platentiendaagse krijgen consumen
ten die voor 45 gulden besteden een
CD-i cadeau (oplage 650.000), waarvan
het eigenlijk de bedoeling is de consu
ment duidelijk te maken dat er zo veel
meer mogelijk is dan alleen luisteren
naar zo'n glimmend schijfje.
Andere produkties die dit najaar op
stapel staan zijn: Lingo, een interactie
ve versie van de CD 'No Limits' van 2
Unlimited, een reeks spellen waarbij de
speler zich door verschillende niveaus
moet heenworstelen, een voetbal-CD-i
met alle mogelijke informatie over voet
bal, maar ook met een mogelijkheid om
het vanaf de bank met strafschoppen op
te nemen tegen doelverdediger Jean-
Marie Pfaff.
Voor de produktie van nieuwe CD-i
toepassingen zijn inmiddels verschillen
de samenwerkingsverbanden aange
gaan, aldus publishing manager Tom
Steenbergen van Philips Media. Er lo
pen projecten met tv-producenten als
IDTV, Han Peekei Productions, John de
Mol Productions, met de omroepen Ver
onica, Tros, NOT en Teleac.
Op het gebied van boeken zijn er rela
ties met de uitgeverijen Zwijssen in
Tilburg en Malmberg in Den Bosch, de
ANWB en het Nationaal Bureau Toeris
me NBT. Op de Nederlandse markt
heeft verder Red Bullet Productions van
Willem van Kooten zich op het medium
CD-i gestort met vijf karaoke-CD-i's.
Van onze correspondente Janny Kok
Rotterdam - De Rotterdamse haven maakt zich op voor
een driedaags evenement dat zeker 275.000 bezoekers
moet trekken. Daarop rekent het Gemeentelijk Haven
bedrijf Rotterdam, in zijn rol als organisator van de van
vrijdag 9 tot en met zondag 11 september te houden
Wereldhavendagen.
Vorig jaar trokken de havenda
gen ongeveer 250.000 belangstel
lenden. Nu gaat het Havenbe
drijf ervan uit dat er tienduizen
den mensen meer zullen ingaan
op de mogelijkheid een blik in de
'haven-keuken' te werpen.
Algemeen projectleider Chris-
toph Kammüller van het Haven
bedrijf belooft in ieder geval een
evenwichtig beeld van de haven
te laten zien. „Dus de voor- en
de nadelen van de haven. Soms
stinkt het hier, maar er wordt
hier ook 11 procent van het
nationaal bruto produkt gegene
reerd. Hoe dat gebeurt, willen
we laten zien, maar niet door
'spierballen' presentaties."
Leuk
Wel te zien zijn de expositie
Haven-In-Zicht in de voormalige
vertrekhal van de Holland Ame
rika Lijn en de grote vloot-
schouw als afsluiter van de We
reldhavendagen.
Terminals van een aantal over
slagbedrijven zullen voor de ge
legenheid open worden gesteld
voor bezoekers. Zij kunnen tegen
geringe vergoeding 2,50) deel
nemen aan een bus- of bootex
cursie en gratis meevaren op een
van de boten, die pendeldiensten
onderhouden tussen de diverse
lokaties.
Net als in voorgaande jaren kun
nen belangstellenden aan boord
van schepen van de binnenvaart
en van de koopvaardij aan de
Parkkade en de Westerkade,
Volgens woordvoerder H. Harm
van de Koninklijke Marine heeft
de marinetop de vlootdagen in
Rotterdam zo leuk gevonden dat
ze nu meer schepen wil inzetten,
dan de vorige jaren. j
*Harm: „Rotterdam springt er
naast de Nationale vlootdagen in
Den Helder echt uit. Daarom
komen er nu niet alleen twee
fregatten naar Rotterdam, maar
ook de onderzeeboot Zeeleeuw,
een hydrografisch schip en een
instructievaartuig. We zullen
verder spectaculairder demon
straties geven. Ons muziekcom-
bo zal voor het eerst naar de
Wereldhavendagen komen."
Gevoelssfeer
Belangstellenden kunnen verder
een kijkje nemen op de fruit-,
tank- en containerterminals. Ze
kunnen ook zien hoe kolen en
erts worden overgeslagen op de
Maasvlakte of kijken naar de
vorderingen in de bouw van de
stormvloedkering.
Liefhebbers van theatrale mo
menten en van verrassingen
kunnen niet om de Mystery
Tours heen. „Vorig jaar waren
die nog een experiment," aldus
Mystery Tours-organisator Be
rend Lenstra.
„Het is een andere manier van
de haven bezien en op andere
tijden, wanneer de haven op zijn
mooist is; 's avonds en 's-nachts.
Vaak zijn de dingen in de haven
al zo imposant, dat er weinig
aan is toe te voegen. Toch zal dat
wel gebeuren. Over wat we nu
gaan doen, wil ik niet veel zeg
gen, anders is het verrassende
weg."
„Maar het ligt wel in de gevoels
sfeer van wat we vorig jaar heb
ben gedaan. Toen raakten de
deelnemers van de Mystery
Tours ineens verzeild op een 'il
legale houseparty', zagen ze 'on
gelukken' in de haven en drum
mers op bepaalde plekken. Nu
zal de bouw van de nieuwe Er-
asmusbrug worden gebruikt en
dokken bij een scheepswerf. Dat
zijn normaal gesproken plaatsen,
die niet voor het publiek toegan
kelijk zijn."
Lenstra kan rekenen op 150 fi
guranten, acteurs en muzikan
ten, die zullen zorgen voor de
andere kijk op de haven. Bezoe
kers zullen op de mysterieuze
tocht worden begeleid door twee
acteurs van het RO-Theater, die
ware en onware verhalen over de
haven zullen vertellen. Per keer
kunnen 400 mensen mee met een
Mystery Tour-boottocht.
Vlootschouw
Wie liever aan wal blijft kan in
het stadscentrum langs de Nieu
we Maas kijken op de World
Market, waar een indruk zal
worden gegeven van de haven en
de cultuur van Rotterdam en de
vele nationaliteiten van haar in
woners. Dat gebeurt door middel
van produkten en muziek van
groepen, die niet vaak buiten het
eigen circuit optreden.
Zaterdagavond 10 september be
looft een waar vuurwerk- en
muziekspektakel op de Nieuwe
Maas op te leveren. Dan zal de
54-koppige saxofoon- en thea
tergroep Urban Sax uit Frank
rijk vanaf een ponton een totaal
programma verzorgen.
Antwerpen - In het weekend
van 17 en 18 september vin
den in de haven van Antwer
pen voor de dertiende keer
de Openhavendagen plaats.
Er zijn verschillende rond
ritten en rondvaarten geor
ganiseerd, waarvan er een
onderweg bij interessante
plaatsen halt houdt. Dit sluit
niet uit dat deze locaties ook
afzonderlijk bezocht kunnen
worden.
Vorig keer trokken de Antwerp
se havendagen 12.000 bezoekers
en ook de Havendienst van de
Scheldestad gaat er vanuit dat
dat er dit jaar weer meer wor
den.
De haven heeft dan ook wat te
bieden deze dagen. De aandacht
wordt gericht op de opleiding
van havenarbeiders en koop-
vaardij-officieren, de binnen
vaart, de containerbehandeling,
de havenuitbreiding op linker
oever en de renovatie van het
oude havengedeelte.
Er zijn rondritten per bus over
het Vrasenedok, over het Del-
waidedok en op Rechteroever.
Deze laatste stopt op vier plaat
sen. Mensen die geïnteresseerd
zijn in spoorwegen kunnen per
trein door de haven rijden.
Hiervoor kan men het best
vooraf kaarten reserveren bij
het station van Berchem.
Een kleine greep uit het aan
bod. In de Hogere Zeevaart
school kan men via een simula
tor zelf een schip besturen over
de Schelde. Ook in het Haven
centrum bij Lillo, een museum
over alle havens in de wereld,
mogen de bezoekers met een
simulator spelen. Met een bag
gerschip verdiept men dan de
Schelde.
Op Linkeroever kan men een
kijkje nemen in het bouwdok
waar de elementen van de Piet
Heintunnel worden gemaakt.
Deze tunnel komt te liggen on
der het Amsterdam-Rijnkanaal
in Amsterdam en wordt met een
lengte van 1,9 kilometer de
langste autotunnel van Neder
land.
De organisatoren verzoeken de
bezoekers om zoveel mogelijk
met het openbaar vervoer naar
de haven te komen. Voor een
bezoek aan Linkeroever kan
men de auto kwijt bij het ge
meentehuis van Beveren, voor
Rechteroever bij het station van
Berchem. Informatie over de
Openhavendagen is te krijgen
bij de Groepering der Havenbe-
langen: 0031/3.231.44.73.
Door Jan Koesen
Vianen - Een complete pc, dat wil zeggen, computer plus
scherm plus muis plus de minimale software, zal nooit
onder de 2000 komen, ongeacht de spectaculaire prijs
dalingen van het laatste jaar. Wel zal men voor die 2000
steeds krachtiger machines kunnen kopen.
Vele kleine computerwinkels
zullen verdwijnen. Alleen voor
de echt groten is er een toe
komst. Ondertussen is het ein
de van de groei nog niet be
reikt. Er is nog altijd een flink
gat in de markt die gevuld
moet worden. Vreugde dus
naast droefenis rond de han
del in pc's waarvan er nu in
totaal in Nederland 1,6 mil
joen zijn verkocht.
Dit zegt Ruud van Nispen,
general manager van Vobis,
het grootste Duitse computer
huis en nummer 5 in Neder
land. Zijn woorden worden
beaamd door de grootste con
current van Vobis, het onge
veer even grote en eveneens
van Duitse huize afkomstige
Escom.
Ook Vendex International
(V&D en Dixon) en IBM tonen
zich optimistisch over hun ei
gen kansen. De pc wordt nog
altijd graag gekocht. Maar ve
le kleintjes, die hun graantje
van de pc-boom willen mee
pikken, zullen het niet redden.
Zij zitten met verouderde
hardware die ze moeten dum
pen en kunnen niet de conti
nuïteit van de groten leveren.
Vobis en Escom hebben im
bliksemtempo de markt vero
verd, ook in Nederland. Vobis
heeft 300 vestigingen in Duits
land en 25 in Nederland. Dit
laatste getal zal groeien, ver
zekert Van Nispen.
„Wij zijn in 1991 gestart. Na
problemen kwam er een her
start. We hebben nu een Ne
derlandse omzet van 130 mil
joen. Onze groep heeft 500.000
pc's van eigen merk (Highs-
creen) in Europa afgezet. Er is
nog ruimte voor expansie. Wij'
kunnen goedkoper leveren dan
IBM, omdat wij rechtstreeks
naar de klant leveren en maar
éénmaal winst hoeven te ma
ken."
Monique Haverkamp, woord
voerster van Escom, meldt ook
voor haar bedrijf goede be
richten. „We zijn pas een jaar
in Nederland, maar het gaat
heel goed. We hebben nu al 6,1
procent van het marktaandeel
in Nederland. Dat betekent
dat wij in de Top-5 zitten."
„We hebben nu 300 vestigin
gen in Europa en 34 in Neder
land. Daar komen er niet meer
bij. Veel verwachten wij van
Escom Mail die zich vooral op
bedrijven en instellingen richt
en waar alle merken te koop
zijn. Onze jaarlijkse Europese
omzet bedraagt 2,1 miljard D-
Mark. We hebben 700.000 pc's
in Europa afgezet. Dat is ver
boven de verwachting."
J. Lempers, secretaris hoofd
directie Vendex: „De toekomst
is rooskleurig. Het ligt eraan
hoe je zaken drijft. Als je
enorme voorraden oud spul in
huis hebt, ja, dan moet je wel
dumpen. En dat gebeurt met
name in de VS. Maar wij heb
ben dat probleem niet. We
zorgen ervoor dat onze voor
raden niet al te groot worden
en we kiezen geavanceerd spul
zodat we op de wensen van de
klanten kunnen inspelen. De
pc-markt is niet echt verza
digd, al zou je dit denken. Hij
is zelfs groeiend."
Computerprijzen zakken in
een enorm hoog tempo. Het
instapmodel van nu is de 486
SX, nog niet zo lang geleden
te koop voor vier mille. Deze
pc is nu voor de ondergrens,
2000 dus, te koop. Van Nis
pen van Vobis verwacht dat
dat instapmodel over niet al te
lange tijd de zware 486 DX
(met hogere kloksnelheid) zal
worden.
„Ik zie wel veel kleine bedrijf
jes verdwijnen als sneeuw
voor de zon. We hebben nu in
totaal vijf- tot zeshonderd van
die kleintjes in Nederland.
Kijk, het gaat niet alleen over
de prijs, maar ook over de
continuïteit. Je moet over vijf
jaar met je oude pc een bedrijf
kunnen binnenstappen en zeg
gen, 'Hij is kapot, maak hem
maar.' Dat kunnen wij garan
deren, maar een kleintje niet."
Bezoekers van de Rotterdamse Wereldhavendagen kunnen overal in de zeehaven een kijkje gaan nemen, foto havenbedrijf Rotterdam
Zondagmiddag volgt als afslui
ting van de dagen het Groot
Rotterdams Havendéfilé com
pleet met vlootschouw. Kaarten
voor de betalen onderdelen van
het programma zijn verkrijgbaar
bij de WV in Rotterdam en
tijdens de Wereldhavendagen in
de voormalige vertrekhal van de
Holland Amerika Lijn. De WV
heeft het informatie-nummer
06-340 340 65 opengesteld voor
meer informatie.
Heineken zal een 'sixpack' in de
winkels brengen waarin zes fles
jes en twee glazen zitten in een
100 procent gerecyclede verpak
king. Op de glazen staan ver
schillende afbeeldingen van een
beek. Van ieder verkocht pak
gaat één gulden, ofwel tien pro
cent, naar Natuurmonumenten.
Ook als niets verkocht wordt
krijgt Natuurmonumenten bij
voorbaat 250.000 gulden.
„Heineken wordt financieel niet
beter van de actie. Wij willen dat
Heineken bekend staat als een
bedrijf dat zorg draagt voor het
milieu," vertelt K. Woltjes, voor
lichter bij Heineken. „We ver
wachten dat de actie 500.00 gul-
Van onze verslaggever
Roeselare - Een patiënt die
na een ernstige ziekte weer
langzaam opkrabbelt. Dat is
bet beeld van de Belgische
busbouwer Jonckheere, zoals
direct betrokkenen het schet
sen. Vooral de financiële si
tuatie van het bedrijf, dat'
door Berkhof in Valkens
waard wordt overgenomen, is
met een eigen vermogen van
nog geen zeven procent be
paald niet gezond te noemen.
Het familiebedrijf Jonckheere,
dat in het midden van de vorige
eeuw werd opgericht, telde in
1991 een totaal van 1200 werk
nemers. In dat jaar besloten de
dgenaars - de familie Jonckhee-
re- dat er iets moest gebeuren
aan de slechte resultaten. Het
bedrijf werd gesplitst in twee
onderdelen, busbouwer Bus
Coach en toeleverancier Subcon
tracting. Bovendien moest een
Poot aantal werknemers ver
dwijnen.
Winst
Hu, twee herstructureringen ver
der, werken er nog zo'n 800 man
mj Jonckheere, waarvan een
meine 500 bij het deel dat Berk
hof over neemt, Bus Coach.
Vorig jaar werden er 400 bussen
geproduceerd en er werd zelfs
een kleine winst geboekt van
ruim een half miljoen gulden.
Maar Subcontracting leed een
verlies van ruim acht miljoen
gulden. „Ze hebben om en om
slecht gepresteerd," zegt Jan
Maeseele van de christelijke
vakbond ACV-metaal over de
twee bedrijfsonderdelen. „In
1992 leed Bus Coach nog een
flink verlies en het jaar daarvoor
Subcontracting. Zo is het eigen
vermogen vrijwel opgesou
peerd."
In 1993 was dat bij Bus Coach
gedaald tot minder dan zeven
procent. Bij Subcontracting, met
een eigen vermogen van nog niet
één procent, is de situatie rond
uit kritiek.
Met de verkoop lijkt het intus
sen, onder invloed van de aan
trekkende economie, weer wat
beter te gaan. Beide bedrijfson
derdelen hebben in de eerste
helft van dit jaar beter gepres
teerd dan in dezelfde periode
van 1993. „Wij merken ook aan
de orders dat het bedrijfsklimaat
weer verbetert," aldus Maeseele.
Toch gaat hij ervan uit dat Jon
ckheere zelfstandig weinig toe
komst meer had. „Het was op
vrij korte termijn onmogelijk om
met die bizarre kapitaalstruc
tuur verder te werken. Het be
drijf was ziek en moest genezen
worden, met nieuwe partners."
Groei
Berkhof was al bekend in het
Westvlaamse Roeselare, van het
al eerder overgenomen Denolf en
Depla, dat kleine bussen bouwt.
De indruk die het ACV-metaal
daar heeft gekregen van de Val-
kenswaardse busbouwer, is ta
melijk positief. „We hebben daar
niets anders gezien dan tekenen
van groei."
Marc Boone van de - in Roesela
re veel kleinere- socialistische
vakbond ABW-metaal, plaatst
een kanttekening bij de goede
indruk die Berkhof gemaakt
heeft. „Er is wel een aantal ke
ren gewisseld in de bedrijfslei
ding, er is niet altijd sprake van
continuïteit."
Boone is 'zeer geïnteresseerd in
wat Berkhof van plan is' en
hoopt in elk geval dat er niet
weer een grondige reorganisatie
komt. „We zullen alles doen wat
in onze macht ligt om dat te
voorkomen."
Maeseele verwacht niet dat het
zover komt. „De indicaties zijn
nu positief: Ten eerste is Jonck
heere zelf afgeslankt: bovendien
heeft het bedrijf een goed gevuld
orderboek; en ten derde is de
combinatie van Berkhof met
Een touringcar van de hand van Berkhof. Na de overname van het Belgische Jonckheere ontstaat
de grootste bussenbouwer van Europa.
FOTO ANP
Van een verslaggeefster
Den Bosch - Bierbrouwerij Heineken steunt Natuurmonu
menten door de vereniging een kwart miljoen gulden rijker te
maken. Éénmalig zullen speciale bierflesjes en bierglazen in
de winkel te koop zijn waarbij het 'Heldere Beken Projekt'
van de vereniging centraal staat.
den oplevert voor Natuurmonu
menten."
Heineken heeft zelf geen direct
belang bij schonere beken. In
Heineken-bier zit water dat op
honderd meter diepte uit de
grond wordt gehaald. Op langere
termijn zijn schone beken wei
van belang voor de kwaliteit van
het grondwater.
Natuurmonumenten heeft sinds
de oprichting in 1905 van meer
dere bedrijven financiële steun
gekregen, bijvoorbeeld van Ver
kade. „De 250.000 gulden van
Heineken is één van de grootste
schenkingen in de geschiedenis",
vertelt R. van der Giessen, voor
lichter bij Natuurmonumenten.
Het Heldere Beken Projekt zal
miljoenen guldens kosten. „Met
het geld van Heineken kunnen
we alleen een begin maken,
maar we zijn erg blij met de
betrokkenheid van het bedrijf,"
.vertelt Van der Giessen.
Beken en beeksystemen moeten
de kwaliteit van vroeger terug
krijgen, vindt Natuurmonumen
ten. Nederlandse beken zijn de
cennia lang gekanaliseerd,
rechtgetrokken en vervuild.
Kenmerkende vissoorten als de
forel zijn uitzonderingen gewor
den.
Twee beeksystemen in Brabant
krijgen aandacht: de Beerze in
de Kampina bij Boxtel en het
Dalemsstroompje in de Kempen.
Geneve (krf) - De ratificatie van
de in april dit jaar tot stand
gekomen wereldhandelsovereen
komst van de Gatt (Algemene
Overeenkomst inzake Tarieven
en Handel) moet snel worden
afgerond. Gebeurt dat niet, dan
is de kans groot dat de Wereld
handelsorganisatie (WTO), de
opvolger van de Gatt, niet begin
volgend jaar van start kan gaan.
Dit meent Peter Sutherland, de
directeur van de Gatt. Hij zei dat
veel landen wachten op de ratifi-
-eatie door de VS, de Europese
Unie en Japan. Op het ogenblik
hebben slechts 26 landen hun
fiat gegeven. Nog 99 landen la
ten op zich wachten.
Jonckheere een van de grootste
busbouwers in Europa."
Maeseele verwacht dat dit laat
ste vooral van belang kan zijn op
de openbaar vervoermarkt. „Op
dat gebied is Jonckheere de laat
ste jaren stiefmoederlijk be
deeld," vindt hij.
Verandering
Concurrent Van Hooi sleepte op
de Belgische markt altijd de gro
te orders binnen. Maar onlangs
is daar enige verandering inge
komen. Een grote bestelling van
de Waalse vervoermaatschappij
TEC ging vrijwel geheel naar een
nieuwe speler op de bussen-
markt, het metaalbedrijf EMI.
Naast de 300 bussen die dit
Waalse bedrijf mag leveren,
kreeg Jonckheere een order voor
37 lijnbussen. Van Hooi viste
deze keer achter het net.
Al met al is vakbondsbestuurder
Maeseele 'optimistisch' over de
overname door Berkhof. „Wij
zijn niet bevreesd voor de toe
komst. De tekenen zijn bemoedi
gend. Ik heb het gevoel dat de^
combinatie met Berkhof een ver
sterking zal zijn." Voor Mare
Boone 'blijft het gissen op dit
moment'. „Ik hoop dat men in
Valkenswaard open genoeg is
om uit te leggen wat men van
plan is."