Rotterdam: drukke havendagen Acceptatie CD-i volgens Philips anderhalf keer zo snel als audio CD Simulators trekpleister Antwerpse havendagen Belgische busbouwer Jonckheere heeft Berkhof Valkenswaard hard nodig Driedaagse 4 open dag' in zeehaven moet nog meer mensen trekken dan vorig jaar Alleen grote pc-ketens zullen 6oorlog' overleven Heineken spendeert kwart miljoen aan natuurproject A6 op zakenreis DE STEM ECONOMIE A7 4Gatt-akkoord snel ratificeren'' MBER 1994 "vron iquita iryster licorp ins.edison lit equipm ipont nemours stman kodak xon corp rd motor n. electric ;n. motors odyear wlett-pack. t. bus.mach. t. tel.tel. m airlines cdonnell erck co obil oil ega financ. hilips oyal dutch ears roebuck fe-south.pac. xaco inc. avelers nited techn estinghouse hitman corp :oolworth oud 43% 43 16% 16% 47% 47% 44% 44% 26% 26% 24% 24 60% 59% 49 50% 59% 59% 30 29% 50% 49 50% 50% 35 35 89% 88% 67 67 80 80 29 29% 118 118% 34% 33 83% 83 26 25% 32% 33% 113 113% 47% 46V. 21 21% 61% 61% 36 36% 62 62% 14 13 17% 16% 16% 16% Goud onbewerkt 21,750-22,350 bewerkt 23,950 ilver silver onbewerkt 270-340 bewerkt 380 510 294 519 401 187 178 211 199 368 192 251 200 296 236 234 217 902 300 325 200 200 2000 206 250 216 340 179 409 218 536 855 200 285 278 782 238 295 248 294 454 181 gedaan/laten bieden en ex dividend gedaan en laten ex dividend gedaan en bieden ex dividend 4,40 1,80 1,40 0,50 2,50 1,20 0,50 2,00 1,20 1,80 2,30 2,00 a 0,80 3,50 2,00 4,40 5,80 3,30 1,70 0,90 4,20 6,80 10,00 16,00 b 22,00 a 1,62 1,00 2,90 a 6,20 8,30 a 1,50 2,20 4,00 2,00 2,60 0.40 a 2,00 5,80 a 2,30 0,90 3,50 1,00 4,40 b 8,10 a 3,70 4,20 5,50 a 6,00 3,40 9,20 5,60 a 2,10 1,30 0,50 2,80 1,30 0,50 2,40 1,10 1,90 1,60 1,40 1,10 4,50 b 3,00 5,50 b 7,50 a 4,10 b 2,10 1,10 3,00 b 5,00 7,70 14,40 20,10 b - a 1,00 3,00 6,20 8,50 1,70 3,10 5,00 2,40 2,20 0,10 3,00 4,50 2,70 1,20 3,80 1,10 4,10 8,50 4,30 4,30 5,10 7,40 4,00 7,00 ent. Contactbureau op het gebied van Thuiswerkcentral Zeeuws-Vlaande- dieuwstraat 135, 4576 AK Koewacht, jsembleren en inpakken van artikelen winkels verkocht wroden (thuiswerk- de). Transa'Bel B.V. i.o.. Woordpolder- 2, 4571 LR Axel. Groothandel, im- en t, distributie en opslag van bier (met tonnen bier), frisdranken en (mine- vater. Jeannette Total Import en Export tastraat 26, 4569 AR Graauw. Groot- I in en im- en export van roerende ren algemeen assortiment. VOF Scheepvaartbedrijf Fertex, Pel- igang 2, 4531 BV Terneuzen. Binnen vaart Joyride, Korte Kerkstraat 13-15,4531 rneuzen. Cafébedrijf. Anarleicha, Zandstraat 44, 4551 LH an Gent. Het treffen van voorberei- tot het uitoefenen van de groothandel im- en export van vis en visprodukten. W.J. van Hoek B.V. i.o., Pyramided, NA Biervliet. Het geven van adviezen ït gebied van elektronica, het ontwik- i en produceren van proto-typen als- het verstrekken van stamrechtuitke- n. 1. MDF Bouwspecials B.V., Meekrap- 2, 4571 RX Axel. Vertegenwoordiging aterialen, welke vervangend zijn voor i de bouwwereld gebruikt hardhouten bouwmaterialen. ■eden zijn met bijna zeventien zigers. Alleen hun Belgische l trips per jaar. Het Europese t Europees onderzoek dat ;evoerd. Het toont aan dat he loort de Nederlander met lG itige van Europa. Tijd om tc de Nederlandse zakenman o •eiziger reist gemiddeld 11 u® i 14 uur zijn eerder regel oeienissen, zijn slechts wein'8 :en te verminderen. De nood' de kans om in een cultures lagelijkse kantoorsleur te z# r al het gereis. opese zakenreizigers slaagt er kantie te verlengen en bij® nemen. Duitsers en Nederla oen. ZATERDAG 3 SEPTEMBER 1994 OoorJan van de Ven Eindhoven - Nog voor het eind van dit jaar staan in Nederlandse huis kamers 60.000 CD-i spelers. We reldwijd zijn dan rond de miljoen spelers voor de interactieve CD ver kocht. Daarmee blijkt dat CD-i an derhalf keer zo snel wordt geaccep teerd als de audio-CD toen deze op de markt kwam. Dat zegt Martien Verdeuzeldonk, mar keting manager voor de CD-i consu mentenmarkt. Opnieuw heeft Philips een hele serie nieuwe titels (spellen, films, muziek, digitale video, karaoke) voor de huiska mer aangekondigd. Daarnaast wint CD- i steeds meer terrein voor serieuze toe passingen. Het LOI komt met interactieve talen cursussen, Albert Heijn is bezig met een proef om CD-i in combinatie met de televisie en het .kabelnet te gebruiken voor teleshopping en het via dit me dium bestellen van boodschappen. De management-trainingen van John Cleese (eerder uitgegeven op video) ko men nu in een interactieve versie op CD-i beschikbaar. Daarnaast groeit het aantal business-to-business titels. Philips doet verder weer een stapje terug met de prijs en voert een nieuw type CD-i speler in (CD-i 450) voor nog geen 800 gulden. Tot nu toe was de goedkoopste speler 999. Daar zit dan nog niet de video-car tridge in die nodig is voor het afspelen van videobeelden. Verder heeft Philips aangekondigd dat n het eerste kwartaal van het volgend jaar voor de consumentenmarkt in steekkaarten beschikbaar komen voori PC's en Apple-computers die het moge lijk maken ook op de computerCD-i te draaien (in full motion-video). Deze insteekkaarten zullen qua prijs over eenkomen met de gewone CD-i spelers. Het aantal distributiekanalen van CD-i is in de loop van dit jaar fors uitge breid. Spelers en schijfjes zijn inmid dels in ruim 3000 Nederlandse winkels verkrijgbaar (audio/video speciaalza ken, warenhuizen, boek- en muziekwin kels, videotheken en computershops). Nieuwe films op CD-i komen binnen kort uit van James Bond, Eddy Murphy en John Cleese. Ook komt er een serie van drie Monthy Python disks. Tijdens de platentiendaagse krijgen consumen ten die voor 45 gulden besteden een CD-i cadeau (oplage 650.000), waarvan het eigenlijk de bedoeling is de consu ment duidelijk te maken dat er zo veel meer mogelijk is dan alleen luisteren naar zo'n glimmend schijfje. Andere produkties die dit najaar op stapel staan zijn: Lingo, een interactie ve versie van de CD 'No Limits' van 2 Unlimited, een reeks spellen waarbij de speler zich door verschillende niveaus moet heenworstelen, een voetbal-CD-i met alle mogelijke informatie over voet bal, maar ook met een mogelijkheid om het vanaf de bank met strafschoppen op te nemen tegen doelverdediger Jean- Marie Pfaff. Voor de produktie van nieuwe CD-i toepassingen zijn inmiddels verschillen de samenwerkingsverbanden aange gaan, aldus publishing manager Tom Steenbergen van Philips Media. Er lo pen projecten met tv-producenten als IDTV, Han Peekei Productions, John de Mol Productions, met de omroepen Ver onica, Tros, NOT en Teleac. Op het gebied van boeken zijn er rela ties met de uitgeverijen Zwijssen in Tilburg en Malmberg in Den Bosch, de ANWB en het Nationaal Bureau Toeris me NBT. Op de Nederlandse markt heeft verder Red Bullet Productions van Willem van Kooten zich op het medium CD-i gestort met vijf karaoke-CD-i's. Van onze correspondente Janny Kok Rotterdam - De Rotterdamse haven maakt zich op voor een driedaags evenement dat zeker 275.000 bezoekers moet trekken. Daarop rekent het Gemeentelijk Haven bedrijf Rotterdam, in zijn rol als organisator van de van vrijdag 9 tot en met zondag 11 september te houden Wereldhavendagen. Vorig jaar trokken de havenda gen ongeveer 250.000 belangstel lenden. Nu gaat het Havenbe drijf ervan uit dat er tienduizen den mensen meer zullen ingaan op de mogelijkheid een blik in de 'haven-keuken' te werpen. Algemeen projectleider Chris- toph Kammüller van het Haven bedrijf belooft in ieder geval een evenwichtig beeld van de haven te laten zien. „Dus de voor- en de nadelen van de haven. Soms stinkt het hier, maar er wordt hier ook 11 procent van het nationaal bruto produkt gegene reerd. Hoe dat gebeurt, willen we laten zien, maar niet door 'spierballen' presentaties." Leuk Wel te zien zijn de expositie Haven-In-Zicht in de voormalige vertrekhal van de Holland Ame rika Lijn en de grote vloot- schouw als afsluiter van de We reldhavendagen. Terminals van een aantal over slagbedrijven zullen voor de ge legenheid open worden gesteld voor bezoekers. Zij kunnen tegen geringe vergoeding 2,50) deel nemen aan een bus- of bootex cursie en gratis meevaren op een van de boten, die pendeldiensten onderhouden tussen de diverse lokaties. Net als in voorgaande jaren kun nen belangstellenden aan boord van schepen van de binnenvaart en van de koopvaardij aan de Parkkade en de Westerkade, Volgens woordvoerder H. Harm van de Koninklijke Marine heeft de marinetop de vlootdagen in Rotterdam zo leuk gevonden dat ze nu meer schepen wil inzetten, dan de vorige jaren. j *Harm: „Rotterdam springt er naast de Nationale vlootdagen in Den Helder echt uit. Daarom komen er nu niet alleen twee fregatten naar Rotterdam, maar ook de onderzeeboot Zeeleeuw, een hydrografisch schip en een instructievaartuig. We zullen verder spectaculairder demon straties geven. Ons muziekcom- bo zal voor het eerst naar de Wereldhavendagen komen." Gevoelssfeer Belangstellenden kunnen verder een kijkje nemen op de fruit-, tank- en containerterminals. Ze kunnen ook zien hoe kolen en erts worden overgeslagen op de Maasvlakte of kijken naar de vorderingen in de bouw van de stormvloedkering. Liefhebbers van theatrale mo menten en van verrassingen kunnen niet om de Mystery Tours heen. „Vorig jaar waren die nog een experiment," aldus Mystery Tours-organisator Be rend Lenstra. „Het is een andere manier van de haven bezien en op andere tijden, wanneer de haven op zijn mooist is; 's avonds en 's-nachts. Vaak zijn de dingen in de haven al zo imposant, dat er weinig aan is toe te voegen. Toch zal dat wel gebeuren. Over wat we nu gaan doen, wil ik niet veel zeg gen, anders is het verrassende weg." „Maar het ligt wel in de gevoels sfeer van wat we vorig jaar heb ben gedaan. Toen raakten de deelnemers van de Mystery Tours ineens verzeild op een 'il legale houseparty', zagen ze 'on gelukken' in de haven en drum mers op bepaalde plekken. Nu zal de bouw van de nieuwe Er- asmusbrug worden gebruikt en dokken bij een scheepswerf. Dat zijn normaal gesproken plaatsen, die niet voor het publiek toegan kelijk zijn." Lenstra kan rekenen op 150 fi guranten, acteurs en muzikan ten, die zullen zorgen voor de andere kijk op de haven. Bezoe kers zullen op de mysterieuze tocht worden begeleid door twee acteurs van het RO-Theater, die ware en onware verhalen over de haven zullen vertellen. Per keer kunnen 400 mensen mee met een Mystery Tour-boottocht. Vlootschouw Wie liever aan wal blijft kan in het stadscentrum langs de Nieu we Maas kijken op de World Market, waar een indruk zal worden gegeven van de haven en de cultuur van Rotterdam en de vele nationaliteiten van haar in woners. Dat gebeurt door middel van produkten en muziek van groepen, die niet vaak buiten het eigen circuit optreden. Zaterdagavond 10 september be looft een waar vuurwerk- en muziekspektakel op de Nieuwe Maas op te leveren. Dan zal de 54-koppige saxofoon- en thea tergroep Urban Sax uit Frank rijk vanaf een ponton een totaal programma verzorgen. Antwerpen - In het weekend van 17 en 18 september vin den in de haven van Antwer pen voor de dertiende keer de Openhavendagen plaats. Er zijn verschillende rond ritten en rondvaarten geor ganiseerd, waarvan er een onderweg bij interessante plaatsen halt houdt. Dit sluit niet uit dat deze locaties ook afzonderlijk bezocht kunnen worden. Vorig keer trokken de Antwerp se havendagen 12.000 bezoekers en ook de Havendienst van de Scheldestad gaat er vanuit dat dat er dit jaar weer meer wor den. De haven heeft dan ook wat te bieden deze dagen. De aandacht wordt gericht op de opleiding van havenarbeiders en koop- vaardij-officieren, de binnen vaart, de containerbehandeling, de havenuitbreiding op linker oever en de renovatie van het oude havengedeelte. Er zijn rondritten per bus over het Vrasenedok, over het Del- waidedok en op Rechteroever. Deze laatste stopt op vier plaat sen. Mensen die geïnteresseerd zijn in spoorwegen kunnen per trein door de haven rijden. Hiervoor kan men het best vooraf kaarten reserveren bij het station van Berchem. Een kleine greep uit het aan bod. In de Hogere Zeevaart school kan men via een simula tor zelf een schip besturen over de Schelde. Ook in het Haven centrum bij Lillo, een museum over alle havens in de wereld, mogen de bezoekers met een simulator spelen. Met een bag gerschip verdiept men dan de Schelde. Op Linkeroever kan men een kijkje nemen in het bouwdok waar de elementen van de Piet Heintunnel worden gemaakt. Deze tunnel komt te liggen on der het Amsterdam-Rijnkanaal in Amsterdam en wordt met een lengte van 1,9 kilometer de langste autotunnel van Neder land. De organisatoren verzoeken de bezoekers om zoveel mogelijk met het openbaar vervoer naar de haven te komen. Voor een bezoek aan Linkeroever kan men de auto kwijt bij het ge meentehuis van Beveren, voor Rechteroever bij het station van Berchem. Informatie over de Openhavendagen is te krijgen bij de Groepering der Havenbe- langen: 0031/3.231.44.73. Door Jan Koesen Vianen - Een complete pc, dat wil zeggen, computer plus scherm plus muis plus de minimale software, zal nooit onder de 2000 komen, ongeacht de spectaculaire prijs dalingen van het laatste jaar. Wel zal men voor die 2000 steeds krachtiger machines kunnen kopen. Vele kleine computerwinkels zullen verdwijnen. Alleen voor de echt groten is er een toe komst. Ondertussen is het ein de van de groei nog niet be reikt. Er is nog altijd een flink gat in de markt die gevuld moet worden. Vreugde dus naast droefenis rond de han del in pc's waarvan er nu in totaal in Nederland 1,6 mil joen zijn verkocht. Dit zegt Ruud van Nispen, general manager van Vobis, het grootste Duitse computer huis en nummer 5 in Neder land. Zijn woorden worden beaamd door de grootste con current van Vobis, het onge veer even grote en eveneens van Duitse huize afkomstige Escom. Ook Vendex International (V&D en Dixon) en IBM tonen zich optimistisch over hun ei gen kansen. De pc wordt nog altijd graag gekocht. Maar ve le kleintjes, die hun graantje van de pc-boom willen mee pikken, zullen het niet redden. Zij zitten met verouderde hardware die ze moeten dum pen en kunnen niet de conti nuïteit van de groten leveren. Vobis en Escom hebben im bliksemtempo de markt vero verd, ook in Nederland. Vobis heeft 300 vestigingen in Duits land en 25 in Nederland. Dit laatste getal zal groeien, ver zekert Van Nispen. „Wij zijn in 1991 gestart. Na problemen kwam er een her start. We hebben nu een Ne derlandse omzet van 130 mil joen. Onze groep heeft 500.000 pc's van eigen merk (Highs- creen) in Europa afgezet. Er is nog ruimte voor expansie. Wij' kunnen goedkoper leveren dan IBM, omdat wij rechtstreeks naar de klant leveren en maar éénmaal winst hoeven te ma ken." Monique Haverkamp, woord voerster van Escom, meldt ook voor haar bedrijf goede be richten. „We zijn pas een jaar in Nederland, maar het gaat heel goed. We hebben nu al 6,1 procent van het marktaandeel in Nederland. Dat betekent dat wij in de Top-5 zitten." „We hebben nu 300 vestigin gen in Europa en 34 in Neder land. Daar komen er niet meer bij. Veel verwachten wij van Escom Mail die zich vooral op bedrijven en instellingen richt en waar alle merken te koop zijn. Onze jaarlijkse Europese omzet bedraagt 2,1 miljard D- Mark. We hebben 700.000 pc's in Europa afgezet. Dat is ver boven de verwachting." J. Lempers, secretaris hoofd directie Vendex: „De toekomst is rooskleurig. Het ligt eraan hoe je zaken drijft. Als je enorme voorraden oud spul in huis hebt, ja, dan moet je wel dumpen. En dat gebeurt met name in de VS. Maar wij heb ben dat probleem niet. We zorgen ervoor dat onze voor raden niet al te groot worden en we kiezen geavanceerd spul zodat we op de wensen van de klanten kunnen inspelen. De pc-markt is niet echt verza digd, al zou je dit denken. Hij is zelfs groeiend." Computerprijzen zakken in een enorm hoog tempo. Het instapmodel van nu is de 486 SX, nog niet zo lang geleden te koop voor vier mille. Deze pc is nu voor de ondergrens, 2000 dus, te koop. Van Nis pen van Vobis verwacht dat dat instapmodel over niet al te lange tijd de zware 486 DX (met hogere kloksnelheid) zal worden. „Ik zie wel veel kleine bedrijf jes verdwijnen als sneeuw voor de zon. We hebben nu in totaal vijf- tot zeshonderd van die kleintjes in Nederland. Kijk, het gaat niet alleen over de prijs, maar ook over de continuïteit. Je moet over vijf jaar met je oude pc een bedrijf kunnen binnenstappen en zeg gen, 'Hij is kapot, maak hem maar.' Dat kunnen wij garan deren, maar een kleintje niet." Bezoekers van de Rotterdamse Wereldhavendagen kunnen overal in de zeehaven een kijkje gaan nemen, foto havenbedrijf Rotterdam Zondagmiddag volgt als afslui ting van de dagen het Groot Rotterdams Havendéfilé com pleet met vlootschouw. Kaarten voor de betalen onderdelen van het programma zijn verkrijgbaar bij de WV in Rotterdam en tijdens de Wereldhavendagen in de voormalige vertrekhal van de Holland Amerika Lijn. De WV heeft het informatie-nummer 06-340 340 65 opengesteld voor meer informatie. Heineken zal een 'sixpack' in de winkels brengen waarin zes fles jes en twee glazen zitten in een 100 procent gerecyclede verpak king. Op de glazen staan ver schillende afbeeldingen van een beek. Van ieder verkocht pak gaat één gulden, ofwel tien pro cent, naar Natuurmonumenten. Ook als niets verkocht wordt krijgt Natuurmonumenten bij voorbaat 250.000 gulden. „Heineken wordt financieel niet beter van de actie. Wij willen dat Heineken bekend staat als een bedrijf dat zorg draagt voor het milieu," vertelt K. Woltjes, voor lichter bij Heineken. „We ver wachten dat de actie 500.00 gul- Van onze verslaggever Roeselare - Een patiënt die na een ernstige ziekte weer langzaam opkrabbelt. Dat is bet beeld van de Belgische busbouwer Jonckheere, zoals direct betrokkenen het schet sen. Vooral de financiële si tuatie van het bedrijf, dat' door Berkhof in Valkens waard wordt overgenomen, is met een eigen vermogen van nog geen zeven procent be paald niet gezond te noemen. Het familiebedrijf Jonckheere, dat in het midden van de vorige eeuw werd opgericht, telde in 1991 een totaal van 1200 werk nemers. In dat jaar besloten de dgenaars - de familie Jonckhee- re- dat er iets moest gebeuren aan de slechte resultaten. Het bedrijf werd gesplitst in twee onderdelen, busbouwer Bus Coach en toeleverancier Subcon tracting. Bovendien moest een Poot aantal werknemers ver dwijnen. Winst Hu, twee herstructureringen ver der, werken er nog zo'n 800 man mj Jonckheere, waarvan een meine 500 bij het deel dat Berk hof over neemt, Bus Coach. Vorig jaar werden er 400 bussen geproduceerd en er werd zelfs een kleine winst geboekt van ruim een half miljoen gulden. Maar Subcontracting leed een verlies van ruim acht miljoen gulden. „Ze hebben om en om slecht gepresteerd," zegt Jan Maeseele van de christelijke vakbond ACV-metaal over de twee bedrijfsonderdelen. „In 1992 leed Bus Coach nog een flink verlies en het jaar daarvoor Subcontracting. Zo is het eigen vermogen vrijwel opgesou peerd." In 1993 was dat bij Bus Coach gedaald tot minder dan zeven procent. Bij Subcontracting, met een eigen vermogen van nog niet één procent, is de situatie rond uit kritiek. Met de verkoop lijkt het intus sen, onder invloed van de aan trekkende economie, weer wat beter te gaan. Beide bedrijfson derdelen hebben in de eerste helft van dit jaar beter gepres teerd dan in dezelfde periode van 1993. „Wij merken ook aan de orders dat het bedrijfsklimaat weer verbetert," aldus Maeseele. Toch gaat hij ervan uit dat Jon ckheere zelfstandig weinig toe komst meer had. „Het was op vrij korte termijn onmogelijk om met die bizarre kapitaalstruc tuur verder te werken. Het be drijf was ziek en moest genezen worden, met nieuwe partners." Groei Berkhof was al bekend in het Westvlaamse Roeselare, van het al eerder overgenomen Denolf en Depla, dat kleine bussen bouwt. De indruk die het ACV-metaal daar heeft gekregen van de Val- kenswaardse busbouwer, is ta melijk positief. „We hebben daar niets anders gezien dan tekenen van groei." Marc Boone van de - in Roesela re veel kleinere- socialistische vakbond ABW-metaal, plaatst een kanttekening bij de goede indruk die Berkhof gemaakt heeft. „Er is wel een aantal ke ren gewisseld in de bedrijfslei ding, er is niet altijd sprake van continuïteit." Boone is 'zeer geïnteresseerd in wat Berkhof van plan is' en hoopt in elk geval dat er niet weer een grondige reorganisatie komt. „We zullen alles doen wat in onze macht ligt om dat te voorkomen." Maeseele verwacht niet dat het zover komt. „De indicaties zijn nu positief: Ten eerste is Jonck heere zelf afgeslankt: bovendien heeft het bedrijf een goed gevuld orderboek; en ten derde is de combinatie van Berkhof met Een touringcar van de hand van Berkhof. Na de overname van het Belgische Jonckheere ontstaat de grootste bussenbouwer van Europa. FOTO ANP Van een verslaggeefster Den Bosch - Bierbrouwerij Heineken steunt Natuurmonu menten door de vereniging een kwart miljoen gulden rijker te maken. Éénmalig zullen speciale bierflesjes en bierglazen in de winkel te koop zijn waarbij het 'Heldere Beken Projekt' van de vereniging centraal staat. den oplevert voor Natuurmonu menten." Heineken heeft zelf geen direct belang bij schonere beken. In Heineken-bier zit water dat op honderd meter diepte uit de grond wordt gehaald. Op langere termijn zijn schone beken wei van belang voor de kwaliteit van het grondwater. Natuurmonumenten heeft sinds de oprichting in 1905 van meer dere bedrijven financiële steun gekregen, bijvoorbeeld van Ver kade. „De 250.000 gulden van Heineken is één van de grootste schenkingen in de geschiedenis", vertelt R. van der Giessen, voor lichter bij Natuurmonumenten. Het Heldere Beken Projekt zal miljoenen guldens kosten. „Met het geld van Heineken kunnen we alleen een begin maken, maar we zijn erg blij met de betrokkenheid van het bedrijf," .vertelt Van der Giessen. Beken en beeksystemen moeten de kwaliteit van vroeger terug krijgen, vindt Natuurmonumen ten. Nederlandse beken zijn de cennia lang gekanaliseerd, rechtgetrokken en vervuild. Kenmerkende vissoorten als de forel zijn uitzonderingen gewor den. Twee beeksystemen in Brabant krijgen aandacht: de Beerze in de Kampina bij Boxtel en het Dalemsstroompje in de Kempen. Geneve (krf) - De ratificatie van de in april dit jaar tot stand gekomen wereldhandelsovereen komst van de Gatt (Algemene Overeenkomst inzake Tarieven en Handel) moet snel worden afgerond. Gebeurt dat niet, dan is de kans groot dat de Wereld handelsorganisatie (WTO), de opvolger van de Gatt, niet begin volgend jaar van start kan gaan. Dit meent Peter Sutherland, de directeur van de Gatt. Hij zei dat veel landen wachten op de ratifi- -eatie door de VS, de Europese Unie en Japan. Op het ogenblik hebben slechts 26 landen hun fiat gegeven. Nog 99 landen la ten op zich wachten. Jonckheere een van de grootste busbouwers in Europa." Maeseele verwacht dat dit laat ste vooral van belang kan zijn op de openbaar vervoermarkt. „Op dat gebied is Jonckheere de laat ste jaren stiefmoederlijk be deeld," vindt hij. Verandering Concurrent Van Hooi sleepte op de Belgische markt altijd de gro te orders binnen. Maar onlangs is daar enige verandering inge komen. Een grote bestelling van de Waalse vervoermaatschappij TEC ging vrijwel geheel naar een nieuwe speler op de bussen- markt, het metaalbedrijf EMI. Naast de 300 bussen die dit Waalse bedrijf mag leveren, kreeg Jonckheere een order voor 37 lijnbussen. Van Hooi viste deze keer achter het net. Al met al is vakbondsbestuurder Maeseele 'optimistisch' over de overname door Berkhof. „Wij zijn niet bevreesd voor de toe komst. De tekenen zijn bemoedi gend. Ik heb het gevoel dat de^ combinatie met Berkhof een ver sterking zal zijn." Voor Mare Boone 'blijft het gissen op dit moment'. „Ik hoop dat men in Valkenswaard open genoeg is om uit te leggen wat men van plan is."

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1994 | | pagina 9