L ff. DE STEM Protest tegen hogere stroomprijs WA a idse lenmet Cathay gaat met nieuwe vloot concurrentieslag aan Werf raakt afbestelde schepen alsnog kwijt TEN Unilever haalt theeworst uit de handel Rijsbergs Holland Trucks zit zwaar in de problemen (bedrijf BV iuzen erpen Grootverbruikers willen niet meer opdraaien voor 'wildgroei' in produktie Personeel van Alitalia wordt aandeelhouder A5 Je hóórt economie groeien t ECONOMIE KORT nhoud: ian/uitvoerder is 'ordelijk voor de van kleine projecten de kwaliteit, kosten lang en wordt in zijn ïstaan door de ding. den dienen over een praktische ervaring kken in soortgelijke irsdiploma of d hiervoor strekt tot ling. 25 tot 35 jaar. wordt: tandige functie Je toekomst heden. ke sollicitaties met ig van personalia, en ervaring te richten rectie van ERS Bouwbedrijf BV dssingel 315 BREDA 22 45 41 Valkenierslaan 37 Breda postbus 4740 4803 ES Breda Tel. 076 - 650550 Fax 076 - 600868 leiding van vrouwen en deling en/of sexueel K naar dat zij 23 jaar of ouder en twee jaar ervaring it de vrouwenhulpver- beschikken over een ning aan kinderen en werk wordt onder- n activiteitenbegelei- lar zijn, een n bedienen. da. Dhr. V. Pechaczek, ir, o.v.v. inval-BT3/09. ars.o.v.v. inval-BT5/09. >rting geldt op 4 septem- Greenpoint-gesprekken. Economie Den Haag (anp) - De Vereni ging Krachtwerktuigen, een bundeling van grote onderne mingen die veel elektriciteit verbruiken, heeft in een noti tie aan minister Wijers van Economische Zaken haar zorg uitgesproken over een prijsverhoging die volgend jaar dreigt. Als er niets verandert aan de manier waarop het landelijk ba sistarief wordt vastgesteld, zijn de grote zakelijke verbruikers volgend jaar 3 procent meer kwijt aan stroom, aldus de Vere niging Krachtwerktuigen. Dat percentage wordt lager naarma te minder stroom wordt ver bruikt. De elektriciteitssector (de pro ducenten die verenigd zijn in de SEP en de distributiebedrijven 'verenigd in EnergieNed) be spreekt nu het landelijk basista rief en komt met een voorstel. Het is aan minister Wijers hier aan uiterlijk 1 december al dan niet zijn goedkeuring te hechten. Overcapaciteit De Vereniging Krachtwerktui gen, goed voor driekwart van het zakelijk verbruik, vindt dat de grote zakelijke verbuikers op draaien voor te hoge kapitaal- lasten die het,gevolg zijn van overcapaciteit ofwel een teveel aan vermogen om stroom op te wekken in ons land. Die overca paciteit is vooral ontstaan door/ het succes van de zogeheten warmte-kracht-koppeling (wkk), het gelijktijdig opwekken van stroom en warmte. Deze effi ciënte vorm van energie-opwek king heeft mede dank zij subsi dies een onverwacht grote vlucht genomen. De vereniging vindt dat grote verbruikers zelf moeten kunnen onderhandelen en dat de elektri citeitsprijzen een gevolg moeten zijn van contracten die de grote verbuikers afsluiten. Zij wil niet langer opdraaien voor de gevol gen van een slechte planning van het benodigde vermogen. Boven dien wil zij dat grote onderne mingen die zelf stroom opwek ken en dat leveren aan het open bare net, daarvoor een betere prijs krijgen. De Sep en EnergieNed zijn het overigens begin dit jaar eens geworden over een investerings stop voor grote nieuwe wkk-pro- jecten om overcapaciteit bij het opwekken van stroom tegen te gaan. Doordat afzonderlijke energiedistributiebedrijven ook wkk-projecten konden opzetten, veelal in samenwerking met de industrie of in sanhenhang met stadsverwarming, ontstond een wildgroei' bij het opwekken van stroom. Van onze correspondent Rome - Aandelen in het be drijf ter compensatie van loonsverlaging. Met dat recept wil topman Schi- sano van Alitalia de Italiaanse staatsluchtvaartmaatschappij ^organiseren zonder dat het tot gedwongen ontslagen komt. nhtalia, dat vorig jaar een re- loraverlies leed van 420 miljoen ïmden, is dringend aan sanering oe ™t bedrijf dreigt te bezwij- onder een verlies van 2 ™ijoen per dag. it voorjaar ingediende reorga- 'satieplannen voorzagen in de «vloeung van twee- tot vierdui- j van de 20.000 personeelsle de Dhe voornemens stuitten titer op protesten van de vak inden en minister van Verkeer lion. maanden van onderhandelen nu een compromis bereikt dat orziet in de voortijdige pensio ning van 800 man, de afschaf- 8 van een aantal privileges en 'loikorting in ruil waarvoor dus aandelenbezit in het i°,ruitzicht wordt gesteld. ere onderdelen van van het ij"0"1 Alitalia in de lucht te Oen zijn totale privatisering i e P van samenvoe- He kleine luchtvaart en l PP'i AT1 en inkrimping fonk aantal vliegtuigen en llegbestemmingen. ||v. TÊm f- f De nieuwe Airbus-toestellen van Cathay. Cathay-topman Peter Sutch. Van onze verslaggever Willem Reijn Toulouse - Cathay Pacific, de lucht vaartmaatschappij van Hong Kong, gaat met een compleet nieuwe vloot de slag aan om de gunst van de reizigers tussen Europa en Azië. Daarvoor steekt het concern negen mil jard dollar in totaal zeventig nieuwe Airbussen en Boeings, die tot de eeuw wisseling worden uitgeleverd. Het is, net als de nagenoeg gelijke investeringen die Singapore Airlines pleegt, een voorbode van het keiharde gevecht om de aan trekkelijke markt, dat de reiziger meer kwaliteit en service tegen aanhoudend lage tarieven belooft. Cathay Pacific gaf deze week de aftrap voor de wedstrijd in de Zuidfranse stad Toulouse. De maatschappij presenteerde de eerste nieuwe Airbus 330, die ook nog eens in een gedistingeerd gedekt groen jasje was gestoken en voorzien van een nieuw ontworpen, handgeschilderd logo op de staart. Klappen Bij het ochtendgloren van een economi sche opleving, heeft Cathay zich voorge nomen als eerste te profiteren van de betere tijden. Cathay Pacific krijgt'voor negen miljard dollar een grondig ver nieuwde vloot. Voor 32 vliegtuigen zijn vaste orders uitgegaan, die de Hong Kong-vloot tot een van de modernste ter wereld maken. Daarnaast zijn nog eens 38 opties genomen. Hetzelfde doet het eveneens winstgeven de Singapore Airlines, dat voor eenzelf de bedrag nieuwe toestellen koopt. De Amerikaanse en Europese concurrenten duizelen ondertussen nog na van de harde klappen van de diepste naoorlogse recessie in de wereidluchtvaart. „Wij zijn een gezond bedrijf in een verziekt klimaat," constateeert topman Peter Sutch, die voor de feestelijke gelegen heid uit Hong Kong was. overgevlogen naar de Zuidfranse stad Toulouse, waar Airbus Industries haar vliegtuigen as sembleert. Cathay verdiende vorig jaar een slordige 300 miljoen dollar bij een omzet van drie miljard dollar. Een prachtig cijfer vergeleken met de miljarden verlies die Europese concurrenten als Air France en Olympus leden. De maatschappij ver voerde vorig jaar bijna negen miljoen passagiers (ter vergelijking: de KLM 10 miljoen), meer dan een verdubbeling ten opzichte van 1986 (4 miljoen). Het aan tal vliegtuigen steeg van 21 naar 53. Met de nieuwe vliegtuigen zal zowel de om vang van de vloot als de capaciteit verder toenemen. Tegenslag Toch is de recessie ook aan Cathay Pacific niet voorbij gegaan. Drastische bezuinigingsmaatregelen schoten (iet toch al matig betaalde cabinepersoneel in het verkeerde keelgat en leidden tot acties. De winst daalde van 388 miljoen dollar naar 298 miljoen dollar. Het be drijf kreeg extra tegenslag, toen als gevolg van incidenten op het Chinese vasteland de Taiwanez.en plotseling hun bezoeken aan het rode China massaal staakten. Peter Sutch rekent erop dat in 1995 de definitieve weg omhoog weer wordt ge vonden. Vanuit Europa wordt dit jaar door de aantrekkende economie al tien procent meer passagiers en zelfs vijftig procent meer vracht richting Azië ver voerd. De Azië- Pacific-regio zal het gebied zijn, waar de luchtvaart met dik acht procent het hardst te wereld zal groeien. Cathay Pacific heeft zich vast voorgeno men om daarbij haar marktaandeel te vergroten. Het nieuwe logo op de staart moet symbool staan voor het hoge servi ce-niveau aan boord van de vliegtuigen, 'zegt Peter Sutch. Aan een veelvoorko mende klacht van passagiers dat Cathay Pacific niet voldoende op tijd vliegt, is met eén scherp programma tegemoet gekomen. De punctualiteit is daardoor verbeterd. De nieuwe vliegtuigen maken het Ca thay Pacific mogelijk om vanuit Europa vaker non-stop te vliegen. Omdat de Airbussen 340 met 300 stoelen kleiner zijn dan Boeings 747, kan vanaf lucht havens als Rome, Zurich en later wel licht ook Amsterdam met volle vliegtui- gen worden gevlogen. Nu moeten de Jumbo's meer stops maken om zoveel mogelijk van de 450 stoelen bezet te krijgen. Advertenties De luchtvaartmaatschappij gaat met de internationale reclamecampagne 'East meets west' de nieuwe 'corporate iden tity' onder de aandacht van het Europe se publiek brengen. In Nederland zal dat in september gebeuren met een korte tv- campagne en een uitvoerige serie adver tenties in de gedrukte media. Want zeker in Nederland moet Cathay hard werken om haar wat teleurstellen de positie op de lijnen naar Hong Kong te verbeteren. De vier vluchten per week zijn met een bezettingsgraad van 65 procent lang niet vol bezet. De KLM doet het met een geschatte tachtig pro cent bezetting veel beter, terwijl de luchtvaartmaatschappij vliegt met Jum bo's, die alleen op Schiphol worden gevuld. Cathay kijkt daar enigszins jaloers naar, omdat de maatschappij pretendeert een betere service te bieden. Alleen in de vernieuwde business-class van KLM willen medewerkers informeel wel de meerdere erkennen. Maar Cathay hoopt dat ook meer toeristen voor haar service zullen kiezen. De lijn Amsterdam-Hong Kong is een belangrijke route. Hong Kong geldt als dé toegangspoort van het snel opkomen de China, dat in 1997 de oude Britse kroonkolonie zal overnemen. Peter Sut ch spreekt krachtig tegen dat daarmee de toekomst van Cathay Pacific, dat voornamelijk in Britse handen is, op het spel staat. „Met de investeringen van negen miljard dollar spreken wij ons onvoorwaardelijk vertrouwen in Hong Kong uit. Bovendien zijn wij met 75 procent Aziatische p'assagiers een Azia tische maatschappij," zegt Sutch. „Bo vendien is Cathay Pacific zonder de via Hong Kong geregelde landingsrechten niets." Luchtfietserij De strijd om de macht op de Èuropa- Azië-routes zal de komende jaren hard worden uitgevochten. Want de groeien de economie zal voor een grotere vraag naar vliegtuigstoelen zorgen, maar de luchtvaartmaatschappijen gooien zich door gebrek aan groei in de Oude We reld als lemmingen op deze markt. De KLM heeft bijvoorbeeld aangekondigd de komende, jaren vijftig procent meer vluchten op het Verre Oosten te willen uitvoeren. Cathay wil de strijd helemaal alleen uitvechten. Allianties als KLM met NorthWest wijst Cathay af. „Wij zien de voordelen van grote strategische allian ties niet," zegt Sutch. Hij vindt dat allemaal luchtfietserij, die bewezen on doelmatig is. „Wij denken hooguit aan samenwerking op kleinere deelgebie den." Rotterdam (anp) - Het le vensmiddelenconcern Uni lever heeft besloten alle ver pakkingen met Unox-thee- worst uit de handel te ha len. Dit omdat is gebleken dat aan een kleine partij theeworst geen zouten zijn toegevoegd. Dat heeft gevolgen voor de smaak, de kleur en mogelijk de houdbaarheid. Om ieder risico uit te sluiten heeft Unilever besloten alle Unox-theeworst terug te halen, aldus het bedrijf gisteravond. Consumenten die het produkt in huis hebben, krijgen hun geld terug. De Hema verkoopt dezelfde worstjes onder eigen naam. Ook die worden terug genomen. Onlangs besloot Albert Heijn om een grote lading knakworst uit de handel te nemen, omdat er te weinig vocht in de blikken zat. Van onze rechtbankverslaggever Breda - Namens een Duitse opdrachtgever heeft mr. J. van Oijen gisteren in kort geding geëist dat Holland Trucks in Rijsbergen twintig gehuurde tankwagons uiterlijk maandag schoon aflevert in Hamburg. Sinds oktober van het vorig jaar is de huur niet betaald. Dat bedrag is opgelopen tot twee Door Servaas Smulders Heusden - Rederij Wagen borg Shipping bv in Delfzijl heeft de twee nieuwe open containerschepen Reestborg en Reggeborg gekocht bij scheepswerf Verolme in Heusden. De schepen, waaraan in Heusden al bijna twee jaar wordt ge werkt, waren oorspronkelijk be steld door een Ierse reder. Die bestelde ze echter af, zodat de Heusdense werf ermee bleef zit ten. De Reestborg gleed in juni zon der enig feestvertoon van de hel ling de Maas in. De Reggeborg wacht op 24 september wel een feestelijke tewaterlating met champagne; aansluitens wordt dan de kiel gelegd van een van de twee nieuw te bouwen chemi- caliëntankers voor rederij Broere in Dordrecht., Deze order sleepte Verolme Heusden onlangs in de wacht. Wagenborg Shipping wil de con tainerschepen - de Reestborg komt binnen enkele weken in de vaart en de Reggeborg in het najaar - inzetten voor een soort 'snelvervoer' van containers over korte afstanden op zeevaartlij- nen in Europa en in het Verre Oosten. Met het nieuwe type open con tainerschip verwacht Wagenborg Shipping een sterke troef in han den te hebben tegenover de con currentie met conventionele con tainerschepen. Grootste plus punt van de schepen is tijdwinst. Het laden en lossen van contai ners gaat aanmerkelijk sneller omdat containers in speciale ge- leiderails meteen in het schip worden vastgezet. Sjorders, die containers op conventionele schepen moeten verankeren, ko men er niet meer aan te pas. Over de prijs die Wagenborg bij Verolme Heusden voor de twee ultramoderne schepen heeft be dongen, laten de werf en de reder zich liever niet uit. Werfdi- recteur Schreuders: „Uit concur- rentie-overwegingen. De prijs van een schip is een essentieel element bij de exploitatie ervan. Met het bekendmaken kun je je eigen positie in gevaar brengen." Schreuders en mede-directeur G. Smits praten niet over hun oor spronkelijke contract voor de twee containerschepen met de Ierse rederij. Schreuders: „De bouwtijd vdn een zeeschip vergt gemiddeld twee jaar. In zo'n pe riode kan er met een rederij van alles gebeuren. Daarin schuilt altijd een onzekere factor voor de scheepswerf." De directie van Verolme Heus den legt uit dat de concurrentie tussen de scheepswerven in Eu ropa en een aantal Oostbloklan den op dit ogenblik moordend is. Vooral vanwege de aanzienlijk lagere loonkosten in Polen en Rusland. Dat maakt de bouw van nieuwe zeeschepen in Ne derland onzeker. Een 'simpel scheepje' zal nooit meer in Ne derland worden gebouwd. Nederlandse werven, Verolme Heusden incluis, hopen zich te kunnen handhaven op de nieuw- bouwmarkt waar het gaat om heel gespecialiseerde en geavan ceerde schepen. Voorbeelden zijn de Reest- en Reggeborg, chemi- caliëntankers, schepen voor 'zware ladingen', en de dubbel deks veerboot Schulpengat voor de veerdienst Den Helder-Texel. ton. Van Oijen eiste de directe ontbinding van de overeen komst. KVG Kesselwagen Vermietge- sellschaft MBH zag gisteren af van de eis dat Holland Trucks de huur en de wettelijke rente be taalt. Mr. Van Oijen: „Dat heeft geen zin meer omdat de huidige directie van Holland Trucks vol gende week het eigen faillisse ment zal aanvragen in Den Bosch." In de dagvaarding sprak hij de vrees uit dat de wagons verduis terd zullen worden. „Dat had te maken met de vorige directeur. Volgens zijn informatie kunnen de twintig wagons wel eens in Bulgarije staan. Hij meldde pre sident mr. J. Leijten dat er een internationale treinorganisatie in Europa is die de wagons hoogstwaarschijnlijk wel zal we ten te vinden. „Ik heb begrepen dat die club goed werkt. Daarvoor is echter een bevel van de rechter nodig," gaf hij de reden van het kort geding aan. Van Holland Trucks in Rijsbergen was gisteren nie mand bij het geding aanwezig. ZATERDAG 3 SEPTEMBER 1994 I I Even plotseling als deze gedenkwaardi ge zomer afscheid heeft genomen, zo onver hoeds lijkt de zon te zijn op gekomen boven de Neder landse economie. Het ene winstcijfer buitelt vrolijk over het andere heen. En wie goed naar de CBS-cijfers luistert, hóórt de economie groeien. In maart nog hield het Cen traal Planbureau het er op dat de Nederlandse economie dit jaar met een procent.zou toe nemen. Inmiddels is het ge schatte groeitempo dubbel zo hoog en het wachten is op de volgende bijstelling. Vanwaar die omslag? Het is verleidelijk om vast te stellen dat het herstel eerst goed op gang is gekomen in dezelfde periode dat het land met de losse pols werd bestuurd door een demissionair kabinet. Meer markt, minder overheid, nietwaar? Waarschijnlijker is toch dat de vonk is overgesprongen vanuit het buitenland. Eerst in de Verenigde Staten, toen in het Verenigd Koninkrijk en daarna ook in grote delen van het Europese vasteland is de bedrijvigheid na een lange kwakkelperiode weer gaan toenemen. Het kon niet uit blijven dat ook de Nederland se economie daarin zou gaan delen. Dat het herstel zo krachtig is, heeft veel te maken met het saneringsproces in het be drijfsleven. Vooral in middel grote en grote ondernemin- gen is diep het mes gezet in de organisatie. Dat is gebeurd omdat in een stagnerende markt de kostprijzen omlaag moesten. Het kón ook gebeu ren doordat nieuwe technie ken een grote stap vooruit mogelijk maakten in produk- tiviteit. En anders dan aan het eind van de jaren zeventig en in het begin van de jaren tachtig vonden de onderne mers daarvoor meestal begrip bij de vakbonden. Dat meedenken van de vak beweging werd kennelijk ge steund door een kalme ach terban. Het zou best kunnen dat zich in de samenleving toch iets van een 'Centurion'- effect heeft voorgedaan, te weeg gebracht door de groot scheepse saneringsoperatie bij Philips. Het dramatische op treden van Jan Timmer moet het besef hebben doen ont staan dat de Nederlandse eco nomie met pappen en nathou- cn niet te redden zou zijn. Alleen toen DAF kopje on der ging, flakkerde er even iets op van 'we pikken het niet'. Inmiddels voert het 'nieuwe' DAF de produktie weer op en worden extra mensen - zij het op tijdelijke basis - in dienst genomen. Bij veel andere on dernemingen, die een minder drastische sanering achter de rug hebben, is het nog lang niet zo ver. Hier en daar kruist de lijn van het zich herstellende rendement de nog steeds dalende grafiek van de personele bezetting. Niet voor niets voorziet top man Van Oordt van het pa pierconcern KNP BT, die ook met zo'n schaarbeweging te maken heeft, om die reden de komende maanden de nodige spanningen. Het winstherstel in de bedrij ven vormt een van de duide lijkste symptomen van de kracht waarmee de economie aan het opveren is. De kleine re onder de beursfondsen, zo rekende het Financieele Dag blad gisteren voor, hebben in de eerste helft van dit jaar gemiddeld 36 procent meer verdiend dan in de eerste zes maanden van 1993. Een van de verklaringen is dat de on dernemingen in financieel op zicht veel gezonder door deze recessie zijn gekomen dan in het begin van de jaren tachtig. Tienduizenden slachtoffers van de saneringsgolf in het begin van de jaren negentig zullen de jubeltonen over on-, ze economie intussen behoor lijk vals in de oren klinken. Als jiun ex-collega's in de be drijven straks een bonus krij gen, is dat in wezen over hun rug. Het zal nog wel even duren voordat het economisch her stel zo ver is gevorderd dat er weer een beroep op die uitge stoten arbeidskracht wordt gedaan. Intussen zal een deel van de werklozen niet meer kunnen ontsnappen aan de beruchte 'harde kern'. De winst van het saneringsproces heeft dus ook een prijs. Lage rentestand stuwt winst KBB omhoog Amsterdam - Het detailhandelsconcern KBB (onder meer Bijen korf en Hema) heeft in de eerste helft van 1994 een nettowinst geboekt van 15,6 miljoen. Dat is ruim 30 procent meer dan in de vergelijkbare periode vorig jaar. De opmerkelijke winststij ging is voor een groot deel toe te schrijven' aan de lage rentestand. Hierdoor daalde het rentebeslag met 6,5 miljoen. Meer verkocht werd er bij Hema en Bijenkorf nauwelijks. Eerst ging het redelijk, maar de hete en in de warenhuizen stille maand juli deed dat geheel teniet, aldus KBB. MeesPierson boekt 24 procent meer winst Amsterdam - MeesPierson heeft de schatkist van moederconcern ABN Amro weer aardig gespekt in het eerste halfjaar van 1994. De nettowinst van de handelsbank steeg met 24 procent tot ƒ113 miljoen. De winststijging is te danken aan het gunstige beursklimaat en aan de buitenlandse expansie van de bank. De totale baten namen met 11,3 procent toe tot 609 miljoen. De lasten stegen met 9 procent tot 397 miljoen. De lastenstij ging werd veroorzaakt door de uitbreiding van de activiteiten in het buitenland. Club van rijke beleggers ter ziele Amsterdam - De aandeelhouders van beleggingsgroep Courtier hebben hun samenwerking beëindigd. Dat hebben ze gisteren via een summier persbericht laten weten. Courtier is een even exclusieve als schimmige beleggingsgroep, waarvan niemand weet wie er achter schuil gaan. Aangenomen wordt echter dat dat grote financiers zijn, die in de jaren tachtig op de beurs fortuin hebben gemaakt. Een paar prominenten zijn al wel eens getraceerd, zoals de Rotterdamse havenbaron W. Cordia, de effectenhandelaar A. Strating en J. Onderijk, eige naar van de Rotterdamse oliehandel Transol. Enorme valuta-strop Rodamco Rotterdam - Rodamco, het onroerend-goedfonds van de Robeco- groep, heeft in het eerste halfjaar van 1994 flink last gehad van de onrust op de valutamarkt. De sterke daling van de dollar en het pond bezorgde Rodamco een valutaverlies van maar liefst' 300 miljoen. Door het afdekken van de valutaposities bleef het verlies beperkt tot 161 miljoen. Door dat verlies moet Rodamco zijn verwachtingen naar bene den bijstellen. Bij de publikatie van de resultaten over het eerste kwartaal verkondigde het onroerend-beleggingsfdnds nog trots dat het totaal resultaat over het lopende boekjaar 1994/'95 met 200 miljoen zou stijgen tot 534 miljoen. Nu verwacht de top een ongeveer gelijk resultaat als de 334 miljoen van het vorige boekjaar.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1994 | | pagina 7