L
ff.
DE STEM
Protest tegen hogere stroomprijs
WA a
idse
lenmet
Cathay gaat met nieuwe vloot concurrentieslag aan
Werf raakt afbestelde schepen alsnog kwijt
TEN
Unilever haalt theeworst uit de handel
Rijsbergs Holland Trucks
zit zwaar in de problemen
(bedrijf BV
iuzen
erpen
Grootverbruikers willen niet meer opdraaien voor 'wildgroei' in produktie
Personeel van
Alitalia wordt
aandeelhouder
A5
Je hóórt
economie
groeien t
ECONOMIE KORT
nhoud:
ian/uitvoerder is
'ordelijk voor de
van kleine projecten
de kwaliteit, kosten
lang en wordt in zijn
ïstaan door de
ding.
den dienen over een
praktische ervaring
kken in soortgelijke
irsdiploma of
d hiervoor strekt tot
ling.
25 tot 35 jaar.
wordt:
tandige functie
Je toekomst
heden.
ke sollicitaties met
ig van personalia,
en ervaring te richten
rectie van
ERS Bouwbedrijf BV
dssingel 315
BREDA
22 45 41
Valkenierslaan 37 Breda
postbus 4740
4803 ES Breda
Tel. 076 - 650550
Fax 076 - 600868
leiding van vrouwen en
deling en/of sexueel
K naar
dat zij 23 jaar of ouder
en twee jaar ervaring
it de vrouwenhulpver-
beschikken over een
ning aan kinderen en
werk wordt onder-
n activiteitenbegelei-
lar zijn, een
n bedienen.
da.
Dhr. V. Pechaczek,
ir, o.v.v. inval-BT3/09.
ars.o.v.v. inval-BT5/09.
>rting geldt op 4 septem-
Greenpoint-gesprekken.
Economie
Den Haag (anp) - De Vereni
ging Krachtwerktuigen, een
bundeling van grote onderne
mingen die veel elektriciteit
verbruiken, heeft in een noti
tie aan minister Wijers van
Economische Zaken haar
zorg uitgesproken over een
prijsverhoging die volgend
jaar dreigt.
Als er niets verandert aan de
manier waarop het landelijk ba
sistarief wordt vastgesteld, zijn
de grote zakelijke verbruikers
volgend jaar 3 procent meer
kwijt aan stroom, aldus de Vere
niging Krachtwerktuigen. Dat
percentage wordt lager naarma
te minder stroom wordt ver
bruikt.
De elektriciteitssector (de pro
ducenten die verenigd zijn in de
SEP en de distributiebedrijven
'verenigd in EnergieNed) be
spreekt nu het landelijk basista
rief en komt met een voorstel.
Het is aan minister Wijers hier
aan uiterlijk 1 december al dan
niet zijn goedkeuring te hechten.
Overcapaciteit
De Vereniging Krachtwerktui
gen, goed voor driekwart van het
zakelijk verbruik, vindt dat de
grote zakelijke verbuikers op
draaien voor te hoge kapitaal-
lasten die het,gevolg zijn van
overcapaciteit ofwel een teveel
aan vermogen om stroom op te
wekken in ons land. Die overca
paciteit is vooral ontstaan door/
het succes van de zogeheten
warmte-kracht-koppeling (wkk),
het gelijktijdig opwekken van
stroom en warmte. Deze effi
ciënte vorm van energie-opwek
king heeft mede dank zij subsi
dies een onverwacht grote vlucht
genomen.
De vereniging vindt dat grote
verbruikers zelf moeten kunnen
onderhandelen en dat de elektri
citeitsprijzen een gevolg moeten
zijn van contracten die de grote
verbuikers afsluiten. Zij wil niet
langer opdraaien voor de gevol
gen van een slechte planning van
het benodigde vermogen. Boven
dien wil zij dat grote onderne
mingen die zelf stroom opwek
ken en dat leveren aan het open
bare net, daarvoor een betere
prijs krijgen.
De Sep en EnergieNed zijn het
overigens begin dit jaar eens
geworden over een investerings
stop voor grote nieuwe wkk-pro-
jecten om overcapaciteit bij het
opwekken van stroom tegen te
gaan. Doordat afzonderlijke
energiedistributiebedrijven ook
wkk-projecten konden opzetten,
veelal in samenwerking met de
industrie of in sanhenhang met
stadsverwarming, ontstond een
wildgroei' bij het opwekken van
stroom.
Van onze correspondent
Rome - Aandelen in het be
drijf ter compensatie van
loonsverlaging.
Met dat recept wil topman Schi-
sano van Alitalia de Italiaanse
staatsluchtvaartmaatschappij
^organiseren zonder dat het tot
gedwongen ontslagen komt.
nhtalia, dat vorig jaar een re-
loraverlies leed van 420 miljoen
ïmden, is dringend aan sanering
oe ™t bedrijf dreigt te bezwij-
onder een verlies van 2
™ijoen per dag.
it voorjaar ingediende reorga-
'satieplannen voorzagen in de
«vloeung van twee- tot vierdui-
j van de 20.000 personeelsle
de Dhe voornemens stuitten
titer op protesten van de vak
inden en minister van Verkeer
lion.
maanden van onderhandelen
nu een compromis bereikt dat
orziet in de voortijdige pensio
ning van 800 man, de afschaf-
8 van een aantal privileges en
'loikorting in ruil waarvoor
dus aandelenbezit in het
i°,ruitzicht wordt gesteld.
ere onderdelen van van het
ij"0"1 Alitalia in de lucht te
Oen zijn totale privatisering
i e P van samenvoe-
He kleine luchtvaart
en l PP'i AT1 en inkrimping
fonk aantal vliegtuigen en
llegbestemmingen.
||v.
TÊm f- f
De nieuwe Airbus-toestellen van Cathay.
Cathay-topman Peter Sutch.
Van onze verslaggever
Willem Reijn
Toulouse - Cathay Pacific, de lucht
vaartmaatschappij van Hong Kong,
gaat met een compleet nieuwe vloot
de slag aan om de gunst van de
reizigers tussen Europa en Azië.
Daarvoor steekt het concern negen mil
jard dollar in totaal zeventig nieuwe
Airbussen en Boeings, die tot de eeuw
wisseling worden uitgeleverd. Het is, net
als de nagenoeg gelijke investeringen die
Singapore Airlines pleegt, een voorbode
van het keiharde gevecht om de aan
trekkelijke markt, dat de reiziger meer
kwaliteit en service tegen aanhoudend
lage tarieven belooft.
Cathay Pacific gaf deze week de aftrap
voor de wedstrijd in de Zuidfranse stad
Toulouse. De maatschappij presenteerde
de eerste nieuwe Airbus 330, die ook nog
eens in een gedistingeerd gedekt groen
jasje was gestoken en voorzien van een
nieuw ontworpen, handgeschilderd logo
op de staart.
Klappen
Bij het ochtendgloren van een economi
sche opleving, heeft Cathay zich voorge
nomen als eerste te profiteren van de
betere tijden. Cathay Pacific krijgt'voor
negen miljard dollar een grondig ver
nieuwde vloot. Voor 32 vliegtuigen zijn
vaste orders uitgegaan, die de Hong
Kong-vloot tot een van de modernste ter
wereld maken. Daarnaast zijn nog eens
38 opties genomen.
Hetzelfde doet het eveneens winstgeven
de Singapore Airlines, dat voor eenzelf
de bedrag nieuwe toestellen koopt. De
Amerikaanse en Europese concurrenten
duizelen ondertussen nog na van de
harde klappen van de diepste naoorlogse
recessie in de wereidluchtvaart. „Wij
zijn een gezond bedrijf in een verziekt
klimaat," constateeert topman Peter
Sutch, die voor de feestelijke gelegen
heid uit Hong Kong was. overgevlogen
naar de Zuidfranse stad Toulouse, waar
Airbus Industries haar vliegtuigen as
sembleert.
Cathay verdiende vorig jaar een slordige
300 miljoen dollar bij een omzet van
drie miljard dollar. Een prachtig cijfer
vergeleken met de miljarden verlies die
Europese concurrenten als Air France
en Olympus leden. De maatschappij ver
voerde vorig jaar bijna negen miljoen
passagiers (ter vergelijking: de KLM 10
miljoen), meer dan een verdubbeling ten
opzichte van 1986 (4 miljoen). Het aan
tal vliegtuigen steeg van 21 naar 53. Met
de nieuwe vliegtuigen zal zowel de om
vang van de vloot als de capaciteit
verder toenemen.
Tegenslag
Toch is de recessie ook aan Cathay
Pacific niet voorbij gegaan. Drastische
bezuinigingsmaatregelen schoten (iet
toch al matig betaalde cabinepersoneel
in het verkeerde keelgat en leidden tot
acties. De winst daalde van 388 miljoen
dollar naar 298 miljoen dollar. Het be
drijf kreeg extra tegenslag, toen als
gevolg van incidenten op het Chinese
vasteland de Taiwanez.en plotseling hun
bezoeken aan het rode China massaal
staakten.
Peter Sutch rekent erop dat in 1995 de
definitieve weg omhoog weer wordt ge
vonden. Vanuit Europa wordt dit jaar
door de aantrekkende economie al tien
procent meer passagiers en zelfs vijftig
procent meer vracht richting Azië ver
voerd. De Azië- Pacific-regio zal het
gebied zijn, waar de luchtvaart met dik
acht procent het hardst te wereld zal
groeien.
Cathay Pacific heeft zich vast voorgeno
men om daarbij haar marktaandeel te
vergroten. Het nieuwe logo op de staart
moet symbool staan voor het hoge servi
ce-niveau aan boord van de vliegtuigen,
'zegt Peter Sutch. Aan een veelvoorko
mende klacht van passagiers dat Cathay
Pacific niet voldoende op tijd vliegt, is
met eén scherp programma tegemoet
gekomen. De punctualiteit is daardoor
verbeterd.
De nieuwe vliegtuigen maken het Ca
thay Pacific mogelijk om vanuit Europa
vaker non-stop te vliegen. Omdat de
Airbussen 340 met 300 stoelen kleiner
zijn dan Boeings 747, kan vanaf lucht
havens als Rome, Zurich en later wel
licht ook Amsterdam met volle vliegtui-
gen worden gevlogen. Nu moeten de
Jumbo's meer stops maken om zoveel
mogelijk van de 450 stoelen bezet te
krijgen.
Advertenties
De luchtvaartmaatschappij gaat met de
internationale reclamecampagne 'East
meets west' de nieuwe 'corporate iden
tity' onder de aandacht van het Europe
se publiek brengen. In Nederland zal dat
in september gebeuren met een korte tv-
campagne en een uitvoerige serie adver
tenties in de gedrukte media.
Want zeker in Nederland moet Cathay
hard werken om haar wat teleurstellen
de positie op de lijnen naar Hong Kong
te verbeteren. De vier vluchten per week
zijn met een bezettingsgraad van 65
procent lang niet vol bezet. De KLM
doet het met een geschatte tachtig pro
cent bezetting veel beter, terwijl de
luchtvaartmaatschappij vliegt met Jum
bo's, die alleen op Schiphol worden
gevuld.
Cathay kijkt daar enigszins jaloers naar,
omdat de maatschappij pretendeert een
betere service te bieden. Alleen in de
vernieuwde business-class van KLM
willen medewerkers informeel wel de
meerdere erkennen. Maar Cathay hoopt
dat ook meer toeristen voor haar service
zullen kiezen.
De lijn Amsterdam-Hong Kong is een
belangrijke route. Hong Kong geldt als
dé toegangspoort van het snel opkomen
de China, dat in 1997 de oude Britse
kroonkolonie zal overnemen. Peter Sut
ch spreekt krachtig tegen dat daarmee
de toekomst van Cathay Pacific, dat
voornamelijk in Britse handen is, op het
spel staat. „Met de investeringen van
negen miljard dollar spreken wij ons
onvoorwaardelijk vertrouwen in Hong
Kong uit. Bovendien zijn wij met 75
procent Aziatische p'assagiers een Azia
tische maatschappij," zegt Sutch. „Bo
vendien is Cathay Pacific zonder de via
Hong Kong geregelde landingsrechten
niets."
Luchtfietserij
De strijd om de macht op de Èuropa-
Azië-routes zal de komende jaren hard
worden uitgevochten. Want de groeien
de economie zal voor een grotere vraag
naar vliegtuigstoelen zorgen, maar de
luchtvaartmaatschappijen gooien zich
door gebrek aan groei in de Oude We
reld als lemmingen op deze markt. De
KLM heeft bijvoorbeeld aangekondigd
de komende, jaren vijftig procent meer
vluchten op het Verre Oosten te willen
uitvoeren.
Cathay wil de strijd helemaal alleen
uitvechten. Allianties als KLM met
NorthWest wijst Cathay af. „Wij zien de
voordelen van grote strategische allian
ties niet," zegt Sutch. Hij vindt dat
allemaal luchtfietserij, die bewezen on
doelmatig is. „Wij denken hooguit aan
samenwerking op kleinere deelgebie
den."
Rotterdam (anp) - Het le
vensmiddelenconcern Uni
lever heeft besloten alle ver
pakkingen met Unox-thee-
worst uit de handel te ha
len.
Dit omdat is gebleken dat aan
een kleine partij theeworst
geen zouten zijn toegevoegd.
Dat heeft gevolgen voor de
smaak, de kleur en mogelijk de
houdbaarheid.
Om ieder risico uit te sluiten
heeft Unilever besloten alle
Unox-theeworst terug te halen,
aldus het bedrijf gisteravond.
Consumenten die het produkt
in huis hebben, krijgen hun
geld terug. De Hema verkoopt
dezelfde worstjes onder eigen
naam. Ook die worden terug
genomen.
Onlangs besloot Albert Heijn
om een grote lading knakworst
uit de handel te nemen, omdat
er te weinig vocht in de blikken
zat.
Van onze rechtbankverslaggever
Breda - Namens een Duitse opdrachtgever heeft mr. J. van
Oijen gisteren in kort geding geëist dat Holland Trucks in
Rijsbergen twintig gehuurde tankwagons uiterlijk maandag
schoon aflevert in Hamburg.
Sinds oktober van het vorig jaar
is de huur niet betaald. Dat
bedrag is opgelopen tot twee
Door Servaas Smulders
Heusden - Rederij Wagen
borg Shipping bv in Delfzijl
heeft de twee nieuwe open
containerschepen Reestborg
en Reggeborg gekocht bij
scheepswerf Verolme in
Heusden.
De schepen, waaraan in Heusden
al bijna twee jaar wordt ge
werkt, waren oorspronkelijk be
steld door een Ierse reder. Die
bestelde ze echter af, zodat de
Heusdense werf ermee bleef zit
ten.
De Reestborg gleed in juni zon
der enig feestvertoon van de hel
ling de Maas in. De Reggeborg
wacht op 24 september wel een
feestelijke tewaterlating met
champagne; aansluitens wordt
dan de kiel gelegd van een van
de twee nieuw te bouwen chemi-
caliëntankers voor rederij Broere
in Dordrecht., Deze order sleepte
Verolme Heusden onlangs in de
wacht.
Wagenborg Shipping wil de con
tainerschepen - de Reestborg
komt binnen enkele weken in de
vaart en de Reggeborg in het
najaar - inzetten voor een soort
'snelvervoer' van containers over
korte afstanden op zeevaartlij-
nen in Europa en in het Verre
Oosten.
Met het nieuwe type open con
tainerschip verwacht Wagenborg
Shipping een sterke troef in han
den te hebben tegenover de con
currentie met conventionele con
tainerschepen. Grootste plus
punt van de schepen is tijdwinst.
Het laden en lossen van contai
ners gaat aanmerkelijk sneller
omdat containers in speciale ge-
leiderails meteen in het schip
worden vastgezet. Sjorders, die
containers op conventionele
schepen moeten verankeren, ko
men er niet meer aan te pas.
Over de prijs die Wagenborg bij
Verolme Heusden voor de twee
ultramoderne schepen heeft be
dongen, laten de werf en de
reder zich liever niet uit. Werfdi-
recteur Schreuders: „Uit concur-
rentie-overwegingen. De prijs
van een schip is een essentieel
element bij de exploitatie ervan.
Met het bekendmaken kun je je
eigen positie in gevaar brengen."
Schreuders en mede-directeur G.
Smits praten niet over hun oor
spronkelijke contract voor de
twee containerschepen met de
Ierse rederij. Schreuders: „De
bouwtijd vdn een zeeschip vergt
gemiddeld twee jaar. In zo'n pe
riode kan er met een rederij van
alles gebeuren. Daarin schuilt
altijd een onzekere factor voor
de scheepswerf."
De directie van Verolme Heus
den legt uit dat de concurrentie
tussen de scheepswerven in Eu
ropa en een aantal Oostbloklan
den op dit ogenblik moordend is.
Vooral vanwege de aanzienlijk
lagere loonkosten in Polen en
Rusland. Dat maakt de bouw
van nieuwe zeeschepen in Ne
derland onzeker. Een 'simpel
scheepje' zal nooit meer in Ne
derland worden gebouwd.
Nederlandse werven, Verolme
Heusden incluis, hopen zich te
kunnen handhaven op de nieuw-
bouwmarkt waar het gaat om
heel gespecialiseerde en geavan
ceerde schepen. Voorbeelden zijn
de Reest- en Reggeborg, chemi-
caliëntankers, schepen voor
'zware ladingen', en de dubbel
deks veerboot Schulpengat voor
de veerdienst Den Helder-Texel.
ton. Van Oijen eiste de directe
ontbinding van de overeen
komst.
KVG Kesselwagen Vermietge-
sellschaft MBH zag gisteren af
van de eis dat Holland Trucks de
huur en de wettelijke rente be
taalt. Mr. Van Oijen: „Dat heeft
geen zin meer omdat de huidige
directie van Holland Trucks vol
gende week het eigen faillisse
ment zal aanvragen in Den
Bosch."
In de dagvaarding sprak hij de
vrees uit dat de wagons verduis
terd zullen worden. „Dat had te
maken met de vorige directeur.
Volgens zijn informatie kunnen
de twintig wagons wel eens in
Bulgarije staan. Hij meldde pre
sident mr. J. Leijten dat er een
internationale treinorganisatie
in Europa is die de wagons
hoogstwaarschijnlijk wel zal we
ten te vinden.
„Ik heb begrepen dat die club
goed werkt. Daarvoor is echter
een bevel van de rechter nodig,"
gaf hij de reden van het kort
geding aan. Van Holland Trucks
in Rijsbergen was gisteren nie
mand bij het geding aanwezig.
ZATERDAG 3 SEPTEMBER 1994
I I
Even plotseling als
deze gedenkwaardi
ge zomer afscheid
heeft genomen, zo onver
hoeds lijkt de zon te zijn op
gekomen boven de Neder
landse economie. Het ene
winstcijfer buitelt vrolijk over
het andere heen. En wie goed
naar de CBS-cijfers luistert,
hóórt de economie groeien.
In maart nog hield het Cen
traal Planbureau het er op dat
de Nederlandse economie dit
jaar met een procent.zou toe
nemen. Inmiddels is het ge
schatte groeitempo dubbel zo
hoog en het wachten is op de
volgende bijstelling.
Vanwaar die omslag? Het is
verleidelijk om vast te stellen
dat het herstel eerst goed op
gang is gekomen in dezelfde
periode dat het land met de
losse pols werd bestuurd door
een demissionair kabinet.
Meer markt, minder overheid,
nietwaar?
Waarschijnlijker is toch dat
de vonk is overgesprongen
vanuit het buitenland. Eerst
in de Verenigde Staten, toen
in het Verenigd Koninkrijk en
daarna ook in grote delen van
het Europese vasteland is de
bedrijvigheid na een lange
kwakkelperiode weer gaan
toenemen. Het kon niet uit
blijven dat ook de Nederland
se economie daarin zou gaan
delen.
Dat het herstel zo krachtig is,
heeft veel te maken met het
saneringsproces in het be
drijfsleven. Vooral in middel
grote en grote ondernemin-
gen is diep het mes gezet in de
organisatie. Dat is gebeurd
omdat in een stagnerende
markt de kostprijzen omlaag
moesten. Het kón ook gebeu
ren doordat nieuwe technie
ken een grote stap vooruit
mogelijk maakten in produk-
tiviteit. En anders dan aan het
eind van de jaren zeventig en
in het begin van de jaren
tachtig vonden de onderne
mers daarvoor meestal begrip
bij de vakbonden.
Dat meedenken van de vak
beweging werd kennelijk ge
steund door een kalme ach
terban. Het zou best kunnen
dat zich in de samenleving
toch iets van een 'Centurion'-
effect heeft voorgedaan, te
weeg gebracht door de groot
scheepse saneringsoperatie bij
Philips. Het dramatische op
treden van Jan Timmer moet
het besef hebben doen ont
staan dat de Nederlandse eco
nomie met pappen en nathou-
cn niet te redden zou zijn.
Alleen toen DAF kopje on
der ging, flakkerde er even
iets op van 'we pikken het
niet'.
Inmiddels voert het 'nieuwe'
DAF de produktie weer op en
worden extra mensen - zij het
op tijdelijke basis - in dienst
genomen. Bij veel andere on
dernemingen, die een minder
drastische sanering achter de
rug hebben, is het nog lang
niet zo ver. Hier en daar
kruist de lijn van het zich
herstellende rendement de
nog steeds dalende grafiek
van de personele bezetting.
Niet voor niets voorziet top
man Van Oordt van het pa
pierconcern KNP BT, die ook
met zo'n schaarbeweging te
maken heeft, om die reden de
komende maanden de nodige
spanningen.
Het winstherstel in de bedrij
ven vormt een van de duide
lijkste symptomen van de
kracht waarmee de economie
aan het opveren is. De kleine
re onder de beursfondsen, zo
rekende het Financieele Dag
blad gisteren voor, hebben in
de eerste helft van dit jaar
gemiddeld 36 procent meer
verdiend dan in de eerste zes
maanden van 1993. Een van
de verklaringen is dat de on
dernemingen in financieel op
zicht veel gezonder door deze
recessie zijn gekomen dan in
het begin van de jaren tachtig.
Tienduizenden slachtoffers
van de saneringsgolf in het
begin van de jaren negentig
zullen de jubeltonen over on-,
ze economie intussen behoor
lijk vals in de oren klinken.
Als jiun ex-collega's in de be
drijven straks een bonus krij
gen, is dat in wezen over hun
rug.
Het zal nog wel even duren
voordat het economisch her
stel zo ver is gevorderd dat er
weer een beroep op die uitge
stoten arbeidskracht wordt
gedaan. Intussen zal een deel
van de werklozen niet meer
kunnen ontsnappen aan de
beruchte 'harde kern'. De
winst van het saneringsproces
heeft dus ook een prijs.
Lage rentestand stuwt winst KBB omhoog
Amsterdam - Het detailhandelsconcern KBB (onder meer Bijen
korf en Hema) heeft in de eerste helft van 1994 een nettowinst
geboekt van 15,6 miljoen. Dat is ruim 30 procent meer dan in
de vergelijkbare periode vorig jaar. De opmerkelijke winststij
ging is voor een groot deel toe te schrijven' aan de lage
rentestand. Hierdoor daalde het rentebeslag met 6,5 miljoen.
Meer verkocht werd er bij Hema en Bijenkorf nauwelijks. Eerst
ging het redelijk, maar de hete en in de warenhuizen stille
maand juli deed dat geheel teniet, aldus KBB.
MeesPierson boekt 24 procent meer winst
Amsterdam - MeesPierson heeft de schatkist van moederconcern
ABN Amro weer aardig gespekt in het eerste halfjaar van 1994.
De nettowinst van de handelsbank steeg met 24 procent tot
ƒ113 miljoen. De winststijging is te danken aan het gunstige
beursklimaat en aan de buitenlandse expansie van de bank.
De totale baten namen met 11,3 procent toe tot 609 miljoen.
De lasten stegen met 9 procent tot 397 miljoen. De lastenstij
ging werd veroorzaakt door de uitbreiding van de activiteiten in
het buitenland.
Club van rijke beleggers ter ziele
Amsterdam - De aandeelhouders van beleggingsgroep Courtier
hebben hun samenwerking beëindigd. Dat hebben ze gisteren
via een summier persbericht laten weten.
Courtier is een even exclusieve als schimmige beleggingsgroep,
waarvan niemand weet wie er achter schuil gaan. Aangenomen
wordt echter dat dat grote financiers zijn, die in de jaren tachtig
op de beurs fortuin hebben gemaakt. Een paar prominenten zijn
al wel eens getraceerd, zoals de Rotterdamse havenbaron W.
Cordia, de effectenhandelaar A. Strating en J. Onderijk, eige
naar van de Rotterdamse oliehandel Transol.
Enorme valuta-strop Rodamco
Rotterdam - Rodamco, het onroerend-goedfonds van de Robeco-
groep, heeft in het eerste halfjaar van 1994 flink last gehad van
de onrust op de valutamarkt. De sterke daling van de dollar en
het pond bezorgde Rodamco een valutaverlies van maar liefst'
300 miljoen. Door het afdekken van de valutaposities bleef het
verlies beperkt tot 161 miljoen.
Door dat verlies moet Rodamco zijn verwachtingen naar bene
den bijstellen. Bij de publikatie van de resultaten over het eerste
kwartaal verkondigde het onroerend-beleggingsfdnds nog trots
dat het totaal resultaat over het lopende boekjaar 1994/'95 met
200 miljoen zou stijgen tot 534 miljoen. Nu verwacht de top
een ongeveer gelijk resultaat als de 334 miljoen van het vorige
boekjaar.