Week nd E2 DE STEM E3 Bommen onder het World Trade Centre, aanvallen op toeristen in Egypte. Voor veel mensen in het Westen vormen terroristische acties van moslims het bewijs dat de 'Halve Maan' in aantocht is. De islam bedreigt onze democratieën, onze vrouwen, onze dochters, zo wordt er gedacht. Maar is er wel zo'n dreiging van een Groot Islamitisch Rijk? Wie goed kijkt naar de islamitische wereld, ontdekt een rijk geschakeerde en evenzeer verdeelde cultuur, waar sektes en stromingen elkaar naar het leven staan of juist de hand geven. 'Fundamentalisme' is een door het Westen uitgevonden woord, dat evengoed wel als niet van toepassing is op het moslim-activisme in de wereld. Een grove schets. Khomeiny liet zien dat het mogelijk was om de islamitische ziel te doen herleven 'Islamitisch fundamentalisme' is een door het Westen uitgevonden term EPTEMBER 1994 ereid," riep organisatielei. Jloes. latsvervangend Leider Van ren met wie Mussert al [jd ruzie had, kwam met 1 verwijten. De Leider had rder voorbereidingen moe iten. Aan het eind van de ring werd tenslotte het sein Spoorwegen gegeven dat (toestemming had verleend Tolgende dag evacuatietrei- iden rijden. De NSB-top zo snel mogelijk naar brn vertrekken. Mussert zelf Jin grote haast naar huis om Ie avond nog zijn vrouw (en lie en zijn minnares Marie- leiligheid te brengen op de [erg in Overijssel. Ie Dinsdag zelf, terwijl het Ider voor het grootste deel [lucht was geslagen, liet de Izich opvallend in Utrecht Jen om het volk te tonen dat lijn post bleef. De NSB zelf [die dag feitelijk uit elkaar. Jr door een tijdelijke bijzon- phtbank hoge NSB'ers wer- Ichorst, maakte geen indruk |e opruiende praatjes van de pst Max Blokzijl, die Hilver- rruild had voor Groningen, I nauwelijks meer gehoor. J geruststelling kregen de les van het NSB-blad Volk Ierland op 8 september met lactionele mededeling dat jid eenige vrees hoeft te (en dat eventueel hier bin- Tiende 'bevrijders' op het re- lureau van VoVa zijn naam (es zullen vinden. De hele len en uitgaande corres- fitie is zorgvuldig verbrand. |eelen dit ter geruststelling iet het oog op de dreigemen- bnnonade, waarmee radio- (zich onledig houdt.' et de gevluchte NSB'ers verliep het niet naar wens. Van de 35.000 vrouwen en kinderen, die ;ebracht waren in een kamp Lüneburgerheide en de elders in Duitsland, kwa- larmerende berichten. De itandigheden waren bijzon- :cht. De hygiënische voorzie- waren ontoereikend, het as slecht en onvoldoende en werden te werk gesteld in |fabrieken, de kinderen wer- n hun lot overgelaten. Velen n geen Duits. Doordat de n overhaast waren vertrok- adden zij te weinig kleding en er was gebrek aan goec el. Contact met achtergeble- ilieleden was er nauwelijks ersteuning kwam moeizaam Een groot aantal was zo lusioneerd dat het lidmaat- an de NSB werd opgezegd, |uari 1945 liet Mussert zich in keer gelden toen hij nding gelastte van ongeveer NSB-vrouwen en kinderen itsland naar de noordelijke cies in Nederland, eugde van Dolle Dinsdag ;nel gevolgd door een kater zaakt door berichten dat de lerden nog lang niet zo ver 'erd waren als de bevolking In de dagen daarop nam de ;eschakelde pers in haar be- eving een laatste restje hoop en snelle bevrijding weg. Het sch Dagblad plaatste op 1 iber een artikel waarin uit geschreven werd over HET CHT, maar waarin tevens opgeroepen in het vervolg te vertrouwen op de be- bare Duitsche berichtgeving', nquart, geërgerd door de le in Nederland en de deser- n de NSB, verklaarde dat land na de Duitse o-verwin- iet langer op een bevoorrech- itie in het 'Nieuwe Europa' te rekenen. luiden hoefde al snel gee" ng meer te houden met dat ment, het werd spoedig na Dinsdag bevrijd. Maar voor t van Nederland duurde de van Dolle Dinsdag tot 5 mei acht maanden lang. Duitsers die maandag op de weg van Breda naar Merksem ren. ou ook de oorzaak kunnen eweest voor een snelsprei- gerucht dat vreemde 'gealli- patrouilles waren gezien in dij Breda. De oorzaak voor Dinsdag! Er ligt echter wat erheid in deze theorie. Het is ijk niet zeker dat die trein arachutisten in Tilburg aan- op die maandagochtend. Als ts op dinsdagochtend gebeur- )pt deze uitleg niet. Holla gaf een andere moge" iplossing voor het raadsel. Hi) toen ik hem in 1987 opbelde- et feit dat de aanduiding veel voorkomt Merksem lofdweg heet daar de Breds- Die weg begint precies aan lordkant van het Albertka- Even ten noorden van he il stond in september '44 zeil erberg die Breda in zijn naa® irkt had. Die herberg staat ei )g, inmiddels echter met ee^ •e naam. Het is dus ook moge- at het woord 'Breda' is voo oen in de positieberichten di ende de strijd rondom Mer* rerden verzonden. Een derg Dericht zou ook in ^onoj. en zijn opgevangen door K Iranje en daar verkeerd zi] egd. ZATERDAG 3 SEPTEMBER 1994 De islam, een verdeelde cultuur Toen in de tweede helft van deze eeuw de Wes terse mogendheden hun greep op de Derde We reld eindelijk loslieten, namen veel van de nieu we onafhankelijke staten de geïm porteerde Westerse normen en waarden gewoon over. Uit gemak zucht - het Westerse systeem had altijd gewerkt - maar ook omdat de nieuwe leiders niets anders kenden. Ook in veel islamitische landen in de wereld was dit het geval. In staten als Algerije of Egypte bleven de vrijheidsstrijders het dictatoria le bestuur van de kolonisten ge bruiken, handhaafden zij de Wes terse technologieën en methoden, en bleven zij vaak ook gebruik maken van de Westerse geldstro men om hun staten draaiende te houden. Jarenlang ging dit goed. De bevol king merkte weinig verandering en zag zich nog dagelijks van de nood zakelijke levensbehoeften verze kerd. Maar vaak bleek na lange tijd dat de economische structuur van deze landen te eenzijdig was opge bouwd. Er werd bijvoorbeeld veel geld besteed aan bewapening om oude vijanden van het lijf te kun nen houden, maar weinig geïnves teerd om de verouderde industrieën te moderniseren. Landbouw was voor veel 'nieuwe' overheden een stiefkindje, omdat er op korte ter mijn zo weinig politieke eer aan te behalen was. Veel islamitische ex-kolonies zijn op die manier aan de rand van de afgrond terechtgekomen. En dat merkte de gewone bevolking uiter aard wel. Het failliet van de geïm porteerde ideologieën, de economi sche ontwrichting door Westers ka pitaal, de steeds groeiende afhan kelijkheid van Westerse technolo gie en daaruit voortvloeiende ge voelens van onmacht en frustratie, hebben bij veel moslims het verlan gen naar een eigen identiteit ver sterkt. En dus gingen zij op zoek naar eigen, islamitische oplossingen voor hun problemen. Men probeer de op basis van de Koran betere bestaansvoorwaarden te scheppen en een uitweg te zoeken uit hun 'vastgelopen samenleving. Twee belangrijke gebeurte nissen die deze 'zoektocht' naar een identiteit hebben gestimuleerd waren de Iraanse Revolutie in 1979 en de moord op de Egyptische president Anwar Sadat in i981. De val van de zeer pro-Westerse sjah van Perzië en het aantreden van ayatollah Khomeiny gaf vele Door Gerard van den Broek moslims een nieuw gevoel van ei genwaarde. Khomeiny liet zien dat het mogelijk was om in een Westers opgevoed land de islamitische ziel te doen herleven. Hij verdreef de sjah en stichtte een islamitische theocratie. De moord op Sadat door een lid van de Moslim Broeders, een radi caal-islamitische beweging in Egypte, was daarnaast voor veel moslims het bewijs dat zij hun politieke tegenstanders ook met ge weld konden verslaan. Sadat had zich tegen de Moslim Broeders ver zet, hen opgesloten en zelfs laten executeren, maar Sadat bleek zelf ook niet onsterfelijk. Overal ter wereld deden de mos lim-activisten na deze twee ge beurtenissen voortaan van zich ho ren. De meest radicalen onder hen streefden naar invoering van de sjaria, de islamitische wet, als grondwet voor hun samenleving. De 'vijf zuilen' van de islam zouden tot het grootste goed moeten wor den verheven: de Hadj, de grote bedevaart; de getuigenis; het ritue le gebed dat de islamiet vijf maal per dag verricht met het gezicht naar Mekka; de religieuze belasting die is bestemd voor onder meer aalmoezen en de opvang van so ciaal armeren; en het vasten van zonsopgang tot zonsondergang tij dens de vastemaand Ramadan. De exacte regeltjes en wetjes die dat voor de bevolking opleverde, waren velerlei en afhankelijk van de invulling die elke moslim-staat daar aan gaf. Dat laatste had ook te maken met welke richting zo'n staat volgt. De islam kent immers twee hoofdstromingen die in de uitleg van de Koran sterk van el kaar verschillen: het soennisme en het sji'isme. De scheuring tussen deze twee stromingen in de islam trad op na de dood van de profeet Moham med. De soennieten wezen een ka lief aan die de islamieten moest aanvoeren. Maar de aanhangers van de vierde kalief Ali, de schoon zoon van de profeet, erkenden de drie voorgaande kaliefen niet. Na de moord op Ali wilden de sji'iten (komt van Sji'atu Ali, partij van Ali) dat alleen zijn nakomelingen het recht zouden krijgen om zich 'imam' (onfeilbaar uitlegger van de geloofsleer) te noemen en de mos lims te leiden. De machtsstrijd werd in 680 be slecht toen Ali's zoon, Hoessein, bij Kerbala in Irak werd vermoord. Dit speelt nog een grote rol in de kille relatie tussen Iran en Irak. Sji'iten hebben hun thuisbasis in Iran, waar het sji'isme al sinds de 16e eeuw de staatsgodsdienst is. Irak (en het grootste deel van de Arabische wereld) wordt gedomi neerd door de soennieten. In de praktijk leggen sji'iten de Koran veel letterlijker uit dan de soennieten, die de islam over het algemeen open laten staan voor hedendaagse invloeden. Dat wil echter niet zeggen dat soennitische landen liberaler met de sjaria om springen dan de sji'iten. Het soennitische Saudi-Arabië bij voorbeeld heeft geen grondwet, maar alleen de sjaria. Religieuze politie houdt er streng toezicht op de naleving van de islamitische wetten. De meest rigide daarvan zijn bijvoorbeeld het verbod voor vrouwen om auto te rijden, sluier plicht, een absoluut alcoholverbod en amputatie-straffen bij diefstal en moord. Wie steelt, verliest zijn hand; wie moordt, verliest zijn hoofd. De sji'iten in Iran, maar ook de soennitische bewegingen FIS (Al gerije) en Moslim Broeders (Egypte) zijn fel tegen elke ge zichtsbepalende functie voor de vrouw, terwijl soennitische landen als Pakistan en Turkije juist vrou welijke premiers hebben. FIS en Moslim Broeders zijn ook tegen gemengd onderwijs en tegen de noodzaak van aparte vrouwen universiteiten. Van de andere kant zijn zij ook groot voorstander van harde straffen voor misdaad en corruptie. De (soennitische) Egyp tische overheid bijvoorbeeld is ook overgegaan tot afschaffing van de rente als basis voor de economie. De islam staat immers geld-woeke- ring niet toe. Een groot strijdpunt in de islamiti sche wereld zijn allerlei moderni teiten waar de profeet Mohammed niets over heeft gezegd, omdat hij ze simpelweg nog niet kende: vuur wapens, tabak, telefoon, televisie, etc. Zijn die nu geoorloofd of niet? De Saudi's kennen bijvoorbeeld het begrip bida'hasana (goede nieuwig heden) waarmee zij allerlei mate riële zaken goedkeuren, zodat in dit land ook medische technieken, ziekenhuizen en andere instellin gen kunnen bestaan. Het Westen huiverde over al die islamitische daad kracht. Men zag de sluier plicht al dichterbij komen en begon zich voor te bereiden op een confrontatie met de nieuwe vijand die na de val van het com munisme was opgestaan: het fun damentalisme, 'Islamitisch-fundamentalisme' is een door het Westen uitgevonden term en slaat in feite op het streven van veel moslims om een eigen islamitische identiteit te ontwikke len. Helemaal niets mis mee, zou je denken. Elk volk heeft tenslotte recht op zijn vrijheid. Maar de Westerse landen zaten helemaal niet te wachten op zo'n islamiti sche bevrijdingsbeweging die de banden met het Westen zou door snijden. Zij hadden nog steeds gro te economische en politieke belan gen in het Midden-Oosten en Noord-Afrika. Een pro-Westers Egypte bijvoorbeeld, garandeerde een probleemloze doorgang door het Suez-kanaal en een pro-Wes ters Perzië zorgde voor een smette loze doorvoer van olie naar de Westerse industrieën. Opvallender was echter dat ook veel islamitische regeringen die ra dicale opleving van de islam met zagen zitten. Zij kwamen immers met een geradicaliseerde minder heidsgroepering te zitten die de rust in hun land ernstig verstoorde. De Iraanse Revolutie betekende met name voor de sji'iten in het Midden-Oosten een geweldige op kikker. In Libanon, Syrië, Jordanië en Irak speelden zij zich op en bezorgden de soennitische overhe den veel overlast. In Irak leidde dat tot bombardementen op de sji'iti- sche bevolkingsgroepen in het zui den van het land. In Libanon begon de sji'itische Amal-beweging wild om zich heen te slaan en ontvoerde de ene na de andere Westerling. Maar ook bij veel soennieten had de overwinning van Khomeiny de ogen geopend. Voor de meeste soennitische landen gold immers dat ook zij ooit een Westerse kolo nie waren geweest en met de gevol gen van de Westerse ontwrichting zaten. Vandaar dat ook in deze landen veel moslim-activisten op stonden om de revolutie te preken. Zo zijn de Moslim Broeders tegen woordig de felste 'revolutionairen' van de Arabische wereld. Veel fel ler dan de inmiddels tot rust geko men Iraniërs. Ten tijde van ayatollah Khomeiny maakte Iran er geen probleem van de sji'itische organisaties in Liba non financieel te steunen in hun terroristische acties tegen Westerse of Israëlische doelen. Na zijn dood in 1989 ging zijn opvolger Rafsan- jani een veel mildere koers varen. Rafsanjam begreep dat de agressie ve buitenlandse politiek van Kho meiny zijn land alleen maar verder geïsoleerd had. Iran is daarmee uiterst kwetsbaar geworden, eco nomisch maar ook militair. Tijdens de Eerste Golfoorlog (1980-1988) tussen Iran en Irak kreeg de tegen woordig zo verguisde Iraakse leider Saddam Hoessein alle steun van zowel het Westen als de Sovjet- Unie. De oorlog eindigde welis waar onbeslist, maar Iran kwam ernstig verzwakt uit de strijd. Ook de moslims in het gevreesde (soennitische) Libië zijn lang met zo fel meer als de Egyptische Broe ders of de Algerijnse FIS-aanhan- gers. De Libische leider Gaddafi heeft altijd de pan-Arabische ge dachte verkondigd, in navolging van zijn idool Gamal Abdel Nasser, in de jaren zestig president van Egypte. Maar toen die 'Arabische eenheid' niet te verwezenlijken bleek, ging hij eigenwijs en veront waardigd zijn eigen koers varen, een mengeling van socialisme en islamisme. Ook zijn steun aan ter roristische groeperingen is de laat ste jaren (onder druk van Westerse boycotten en sancties) verminderd. Voor Algerije en Egypte geldt echter dat zij zich geen raad weten met de fundamentalis ten. Algerije heeft voor de keiharde aanpak gekozen: geweld met geweld beantwoorden. Het land lijkt echter in een ondoorzich tige burgeroorlog terechtgekomen te zijn, waarbij zoveel splintergroe peringen zijn opgestaan dat nie mand meer werkelijk weet wie de vijand is. In Egypte heeft president Mubarak de islamitische radicalen toegela ten tot de regering, in de hoop hen zo beter in de gaten te kunnen houden en op tijd in te kunnen grijpen. Mubarak heeft kunnen voorkomen dat de sjaria tot grond wet werd verheven, maar moest enkele islamitische regels toelaten. Zo is het schenken van alcohol op vluchten van Egypt Air verboden verklaard en de sluier voor vrou wen al een heel stuk ingeburgerd. Maar stel dat bijvoorbeeld het Isla mitische Heilsfront (FIS) in Alge rije aan de macht komt. Zou de sluier dan inderdaad nog maar op een boogscheut van het Westen afliggen? Waarschijnlijker is dat het FIS zelfs in Algerije zelf niet eens zou kunnen overleven. De partij heeft haar populariteit geheel te danken aan de rol van martelaar in tijden van onderdruk king, en zou wel eens kunnen schrikken van de heel mondaine sociale en economische problemen van het land. Wil een FIS-regering niet tenonder gaan aan die proble men en elke steun verliezen, zou zij politieke coalities moeten sluiten, haar theocratische ideeën moeten aanpassen en rekening moeten houden met de standpunten en be langen van concurrerende groepe ringen, zoals militairen en zaken lui. Zelfs zou zij moeten luisteren naar het door haar zo verafschuw de buitenland en de investeerders. Algerije is economisch failliet en afschaffing van de rente, zoals de sjaria wil, zou het verzwakte geld circuit nog verder verstoren. De olie-industrie is wegens veroude ring niet meer de veilige geldbron die het jarenlang geweest is en bij een theocratische, anti-Westerse overheid zouden heel wat buiten landse investeerders zich nog eens over het hoofd krabben eer zij zich met Algerije inlaten. Het doorvoeren van de sluferplicht of een verbod op 'nieuwerwetse' medische of industriële technieken zouden bovendien veel - in Frank rijk opgeleide - wetenschappers en intellectuelen op de vlucht jagen. Of wat te denken van veel in Frankrijk opgevoede jongeren die daar gewend zijn geraakt aan de gelijkberechtiging van de vrouw en het feit dat zij zelf hun partner kunnen kiezen? Doorvoering van de islamitische rechtspraak zou ook de druppel zijn voor seculiere juristen en maatschappelijk wer kers. Kortom, Algerije zou leeglopen en haar kader kwijtraken. Toegege ven, het zittende regime is niet in staat gebleken het land te besturen, maar een zuiver theocratisch regi me zou het ook niet redden. Of, zoals de Marokkaanse koning Has san ooit zei: „Religie alleen is niet genoeg om een land te besturen."

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1994 | | pagina 25