'Stilte kan meer
dan laar
DE STEM
'Leven voor de dood': radicale ommekeer van vijf mensen
Nieuwe composities op 90e verjaardag Residentie Orkest
VPRO presenteert op
zondag thema-avonden
UIT GIDS
deStem
suske wisk
hambone
Film Spanjaard Almodóvar
roept heftige reacties op
Ton Lutz leest in 21 radio-uren de 'Odysseia' voor
Documentaire-serie van Hans Koekkoek over 'het randje van zelfmoord'
D2
Gert Berg gaat
voor Veronica
de nacht in
Rocky Tuhuteru
nieuwe presentator
Ontbijt TV
ft£BT U WEL EEh
BOUW VER& UIVHINUT,
„Als ik van vakantie terugkom, denk
ik altijd: o ja, in Nederland zwijgt men
in het openbaar vervoer."
Harmke Pijpers, radio-presentatrice
Van onze kunstredactie
Den Haag - Het Residentie
Orkest in Den Haag viert dit
najaar zijn negentigste ver
jaardag met twee nieuwe
composities en verscheidene
evenementen. Tijdens het
feestconcert op 20 november
gaat een werk van Mauricio
Kagel in première dat hij op
bestelling heeft geschreven.
Het heet Interview avec D.
pour Monsier Croche et or-
chestre. Daarnaast klinkt
voor het eerst Cantate voor
orkest van de Nederlander
Hans Koolmees (34).
Koolmees is de winnaar van de
compositiewedstrijd die het ju
bilerende orkest had uitgeschre
ven. Er kwamen 46 inzendingen
binnen met nogal wat 'ballades
van zondagscomponisten', aldus
Ton Hartsuiker namens de jury.
Uiteindelijk selecteerde die er
twee: de cantate van Koolmees
en een werk van Anton Havelaar
(36), getiteld De Reis, dat vol
gend jaar wordt uitgevoerd door
het Residentie Orkest.
De jubileumactiviteiten van het
orkest zijn deze week begonnen
met de verschijning van een be
schilderde tram in het stads
beeld van Den Haag en Scheven-
ingen. Op de tram prijken namen
van componisten, de aankondi
ging van het jubileum en de
breed gebarende chef-dirgent
Evgenii Svetlanov.
Het verjaardagsconcert op 20
november wordt overigens geleid
door de vaste gast-dirigent Oli
ver Knussen. Na de premières
van Kagel en Koolmees staat
Prometheus van Skrjabin op het
programma waarbij ook een
lichtspel wordt opgevoerd.
Op 30 november volgt een ka-
mermuziek-concert waarbij uit
sluitend werken worden ge
speeld van componisten die de
afgelopen negentig jaar aan het
Koninklijk Conservatorium in
Den Haag zijn afgestudeerd:
Ketting, Rijnvos, Verbey, Van
Vlijmen en Van Baaren.
De nieuwe chef-dirigent Evgenii
Svetlanov, op wie het orkest te
recht zeer trots is, leidt wel het
jeugd/familie-concert op 9 de
cember (met Wibi Soerjadi als
pianosolist) en het galaconcert
op 17 december. Het programma
van het galaconcert zal volstrekt
identiek zijn aan het 'Eerste Ma
tinee Concert' van 20 november
1904: Vierde Symfonie van
Tsjaikovski, Vioolconcert in e
van Mendelssohn, een prelude
uit Wagners Lohengrin en de
Ouverture Leonore 3 van Beet
hoven.
Het Residentie Orkest en Svetla
nov zullen dit galaconcert buiten
de eigen Anton PhilipszaaL in
Den Haag alleen in Eindhoven
uitvoeren en wel op 16 december
in het Muziekcentrum Frits Phi
lips. Één onderdeel van het pro
gramma is veranderd: in plaats
van Tsjaikovski klinkt in Eind
hoven de Rapsodie op een thema
van Paganini van Rachmaninov.
Solisten zijn pianist Daniël
Wayenberg en violist John Har
ding.
Chef-dirigent Evgenii Svetla
nov FOTO ANP
Door Rein van Willigen
Ton Lutz is een duizendpoot in het Nederlands theaterwereld
je. Hij was artistiek directeur van het Rotterdams Toneel,
oprichter van Globe, artistiek directeur van het Publieks
Theater, acteur in stukken van Shakespeare, maar ook
regisseur van werk van Claus, Molière, Schiller en Brecht en
sedert dertig jaar 'toneelschoolmeester'. Vanaf maandag is
Ton Lutz 21 weken lang bij de NCRV-radio te horen als
voorlezer van Homeros' 'Odysseia'. Bovendien zendt de NOS
op 16 september een portret uit van de 75 jaar jonge Ton Lutz.
„Hier zit-ie, Ton Lutz", zegt
•Neerlands veelzijdigste toneel
man. „In de schouwburg hangt
een portret dat Herman Gordijn
van mij schilderde. Toen ik er
voor het eerst naar keek, dacht
ik: daar zit een naar binnen
gekeerd .mens. Dat klinkt toch
gek voor iemand die zich met
extraverte kunst bezighoudt. In
dit vak toon je het innerlijke van
de mens. De rol van een ander
moet je niet aan de buitenkant
zoeken. Je moet analyseren en
een levend mens creëren. Je
kruipt niet in een andere huid, je
moet die ander zien te ontdek
ken."
Ton Lutz kiest zijn woorden
zorgvuldig. Filosofisch ook. Op
indringende maar niet opdringe
rige wijze weet hij de luisteraar
moeiteloos te boeien. Ook al om
dat hij zijn betoog een extra
dimensie geeft door regelmatig
voor te lezen uit eigen - en he
laas nimmer gepubliceerde -
poëzie. De nestor van het Neder
landse toneel heeft plaatsgeno
men in een stoel, die in de Fran
se tijd niet zou hebben misstaan.
Oogcontact probeert hij in de
meeste gevallen te mijden. Spe
len over het publiek?
„Wanneer praat je over jezelf?",
mijmert Lutz zachtjes maar dui
delijk. „En wat weet je van je
zelf?" Het portret dat de NOS
van hem maakte, omschrijft hij
in één woord met: „Geschiede
nis. Krijn Terbraak vond dat ik
een wereld aan ervaringen had.
Ik noteer deze dingen wel. Ze
mogen niet verloren gaan. Loek
Zonneveld schrijft een boek over
mij. Zelf zal ik dat nooit doen,
laat een ander dat maar schrij
ven. Ik denk wel dat ik een
filosofisch type ben. Toneelspe
len is voor mij denken en adem
halen. Ik ben altijd met mezelf
bezig. Ik denk na over de zin en
de onzin van het bestaan. Als je
dat niet doet, vegeteer je." Lutz
wijst op een op de muur geprikte
kaart waarop een tekst van Or
son Welles staat: Unreal but
True, onwerkelijk maar waar.
Verbeelden
Uit zijn evenwicht gebracht door
de binnenkomstvan een foto
graaf pakt Lutz na het poseren
de draad op. En zegt minzaam
lachend: „Ik was even vergeten
dat een fotograaf eigenzinnig
kan zijn. Maar dat karakter heb
ik ook. Hoewel... Ik sta open
voor veel dingen, die in de eerste
plaats niet voor mij bestemd
zijn. Hoe meer je denkt dat je
weet, hoe meer je stilstaat. To
neelspelen is met duizend men
sen omgaan. Het is niet de reali
teit maar meer de verbeelding."
Ton Lutz is een perfectionist. Zo
nam hij in de jaren '50 gedichten
van Bredero op. „Gedraaid had
ik ze nooit meer tot de Ikon mij
'belde of ze er een aantal moch
ten uitzenden. Ik beluisterde de
opname, maar ik vond ze te
gedeclameerd, te gezongen. De
omroep had geen geld om mij de
gedichten opnieuw te laten le
zen. Dan doe ik het'voor niks, zei
ik. Zonder het gevoel me te
haasten viel het me achteraf op,
dat ze korter duurden. Toneel is
de spiegel van de werkelijkheid.
Een werk verandert met de dag;
met die verandering evalueer je
mee. Ik kan niet iemand spelen
uit 1600, maar wel een rol uit
1600. Ik kan die iemand niet
spelen, wel verbeelden. Hamlet
is in zestien-zoveel een andere
zenuwjongen dan nu. Noem het
archetypes; een Oedipus bestaat
nog, een Elektra ook.
Zaadje
Voor de NCRV nam Lutz de
'Odysseia' van de Griekse schrij
ver Homeros, in een vertaling
van Imme Dros, op. Bij elkaar 21
uur radio, niet niks. „Buitenge
woon interessant", reageert
Lutz. „Ik heb iets met Homeros.
In mijn eerste rol speelde ik de
blinde Homerus. Mijn poes heet
Penelope. Elke dag hebben we
drie tot vier uur gewerkt om een
opname van één uur te maken.
Aan het eind van alle opnames
besloten we de eerste afleverin
gen opnieuw op te nemen. Ik
vond zelf, dat ik te snel begon.
Je moet je je niet haasten. Je
kunt een zaadje dat in de grond
zit ook niet forceren er uit te
komen. Wel kun je het bloempje,
net als een toneelpremière, een
beetje kunstmest geven."
i Ton Lutz: „Tegenwoordig lopen ze allemaal met oordoppen op."
Lutz pakt van zijn bureau de
drie dikke scripts. Boeken vol
teksten en notities zoals een diri
gent in zijn partituur aanteke
ningen maakt. „Taal is muziek",
meent Lutz. „Het is een soort
notenbeeld. Ik lees tamelijk o
prima vista. Maar ik wil niet
vallen in gemak; gemak is geen
verdienste." Lutz laat zien waar
om hij zichzelf op papier aanwij
zingen geeft. Hij leest een enkele
regel voor en wijst op zijn pot
loodnotities, terwijl zijn stem de
woorden benadrukt. In vier we
ken stond 'Odysseia' op de band.
„Je moet wel zorgen", vervolgt
Lutz, „dat je uitgerust bent. Niet
dat ik als een monnik leef. Maar
ik ben nogal gezond, sterk. Ui
teraard doe ik rek- en strekoefe
ningen. Ik merk dat mijn botten
ouder worden. Ik geef nu dertig
jaar les. De jonge mensen met
wie ik omga, houden mij jong."
De in Delft geboren Lutz vertelt
over het aangename wonen in
Amsterdam, maar ook over de
invloed van de Engelse taal op
de Nederlandse. De verteller
wordt met uitsterven bedreigd.
Het lijkt alsof luisteren moeilij
ker wordt. „Tegenwoordig lopen
ze allemaal met oordoppen op.
Maar mijn opa riep een eeuw
geleden ook al: luister toch eens.
De mensen hadden vroeger min
der afleiding. Tegenwoordig is
alles zo luid. Dat hindert het
luisteren. In een café kun je vaak
geen woord wisselen. Stilte is
soms veelzeggender dan taal.
Tussen twee woorden is het stil."
Lutz werd in juni 75 jaar. „Te
vreden ben ik nooit, maar ik ben
wel blij met een heleboel resul
taten. Toneelspelen gebeurt nu.
Dat kun je morgen niet herhalen.
Als een voorstelling uit is, is-ie
uit. Als een acteur zegt 'Ik was
daarna nog lang in mijn rol',
geloof ik dat niet. Dat vind ik
aanstellerij. Toneelspelen vind ik
een prachtig beroep, een roeping
ook. Geheimzinnig. Boeiend. Je
blijft ook altijd op zoek. Je weet
het nooit zeker en juist dat zoe
ken verrijkt je."
„Ik heb drie keer Elektra gere
gisseerd; drie keer anders. De
ene keer was het de tragedie van
de wraak, de andere keer van de
verlatenheid. Elektra vindt geen
plaats aan de tafel in het huis
van haar vader. Wat is er dan
eigentijdser dan ElektraDe ne
gers in Zuid-Afrika vinden in
hun eigen land ook geen eigen
huis."
'De Odysseia van Homeros',
maandag. Radio 5, 23.00 uur
„Mijn leven is slechts een voor
wendsel om films te maken",
zegt de 42-jarige Almodóvar.
Overal waar hij komt zorgt hij
voor schandalen.
De filmmaker, die in 1987 net
naast een Oscar greep, snapt er
zelf eigenlijk niets van. „De
mensen begrijpen niets van mijn
absolute spontaniteit. Een spon
taniteit die bijna naïef te noe
men is."
Almodóvars laatste film, in
Spanje sinds eind vorig jaar in
roulatie, zorgde onlangs in de
Verenigde Staten voor grote op
hef.
De Amerikaanse filmkeuring gaf
Kika het predikaat 'verboden
voor jongeren onder de 18 jaar,
Door Maarten van de Rakt
Mensen portretteren die op het
randje van zelfmoord gebalanceerd
hebben,- was voor cineast Hans
Koekkoek een hele krachttoer. „Ik
ben een beetje leeg nu, eerlijk ge
zegd", verzucht hij dan ook. Zon
dagavond toont de KRO het eerste
deel van zijn serie 'Leven voor de
dood'.
Het idee voor deze reeks van vijf por
tretten vatte post in het hoofd van
Koekkoek na een eerder programma
van zijn hand, waarin vier jongeren
praten over hun suïcidepogingen.
„Ouderen reageerden in de trant van:
wij hebben het ook wel eens moeilijk."
„Wat mij interesseert en intrigeert, is de
ommekeer in iemands leven", ver
woordt Koekkoek zijn algemene drijf
veren. Hij verdiepte zich in mensen die
niet verder wilden, maar toch weer zin
in het leven hebben gekregen. „Ik heb
getracht zendgemachtigden te vinden.
Dat bleek heel lastig. Documentaires
met een goede afloop zijn moeilijk te
plaatsen", suggereert Koekkoek dat hij
met geslaagde zelfmoorden sneller suc
ces zou hebben. „Dat vind ik eigenlijk
heel triest."
Signalen
„Wat koop je ervoor om een slechte
afloop te tonen?", vraagt de cineast zich
hardop af. „Deze portretten kunnen een
steun zijn voor anderen, die in de put
zitten. Hun lotgenoten kunnen het ver-
haal het beste vertellen. Zij willen
daarmee ook voor de dag komen. Het is
voor hen het puntje op de i. Dat ze na
de uitzending herkend worden bij de
bakker en de slager, daar zitten ze dan
ook niet mee."
Levensecht
De KRO zag wel wat in de ideeën van
Koekkoek. „Het is onze taak zorg te
dragen voor mensen in crisissituaties.
Met deze reeks verrichten we geen won
deren, maar geven wel signalen van
hoop en leven af", stelt Bart Verreijt,
hoofd afdeling godsdienst.
Middels oproepen in gidsen en adver
tenties benaderde Koekkoek gespreks
partners. Uit de reacties hield hij twin
tig mensen over. Vijf personen leenden
zich voor een tv-portret. Daarnaast ver
schijnt eind september een boek, dat
ook 'Leven voor de dood' heet.
De vijf geportretteerden zijn tussen de
28 en 51 jaar oud. Ze kampen met
verschillende problematiekeri. Plotse
ling verlies van partner en werk, rouw,
incest, aanranding en onbeheersbare
agressie spelen een rol. De vijf hebben
één ding gemeen. Ze hebben een perio
de met oogkleppen op gelopen, beheerst
door één gedachte: niet verder willen
leven. Hans Koekkoek: „Een meisje zei
me: Dat gevoel is zo levensecht. Maar
het bedriegt je. Nu ben ik moeder,
vrouw van een man, onderdeel van een
fijn gezin. Het was de strijd om door te
gaan dubbel en dwars waard."
Dat is na lang worstelen ook de conclu
sie van de 42-jarige Jos, die zondaga
vond als eerste aan bod komt, Hij
vertelt hoe hij zielsgelukkig was met
zijn Mia, voor hem de ideale vrouw, en
zijn drie kinderen. Toen zij onverwacht
stierf, was Jos niet meer vooruit te
branden. „Ik wilde uitstappen." Daar
over sprak hij met zijn huisarts, verze
keringsagent, notaris, broers en zus, en
later psychiaters.
Hij zegt de juiste mensen te hebben
getroffen, bij wie hij zijn ei kwijt kon.
„Op een gegeven moment slaat er iets
om", blikt Jos terug. „Dat gebeurt niet
meteen. Daar groei je naartoe. De won
den zullen altijd blijven, maar je leert
dat er toch weer iets moois kan komen."
'Leven voor de dood', zondag, Neder
land 1,22.56 uur
ZATERDAG 3 SEPTEMBER 1994
Van onze rtv-redactie
Hilversum - De VPRO geeft de
zondagavonden in het nieuwe
seizoen regelmatig een 'thema
tisch karakter. Er staan negen
thema-avonden geprogram
meerd. Aan bod komen onder
meer de val van de Muur, artifi
ciële intelligentie, 100 jaar cine
ma, mannen, de bevrijding en de
auto.
Vanaf 19 maart staan vier zon
dagavonden in het teken van
herinnering. Wim Kayzer maakt
over dit onderwerp een vierdeli
ge documentaire-serie: Ver
trouwd en o zo vreemd.
September is bij de VPRO zoals
bekend een complete thema-
maand. De digitale VPRO is een
idee van Roelof Kiers, de twee
maanden geleden overleden di-
Van onze rtv-redactie
Hilversum - Gert Berg komt te
rug op het tv-scherm. Bij Vero
nica presenteert hij vanaf 5 ja
nuari acht afleveringen van 'De
Nacht', waarbij hij op zoek gaat
naar het nachtleven van zwer
vers, studenten, patiënten en an
dere nachtbrakers.
Berg wil daarmee een tijdsbeeld
geven van een land in het don
ker. Daarmee is hij terug bij zijn
oude liefde: het filmen en produ
ceren van verhalen uit het leven.
recteur tv, die jarenlang zijn
stempel heeft gedrukt op de ei.
genzinnige omroep. „De tv-pro.
grammering van het nieuwe
zoen is gebaseerd op diens p
nen. Het is eigenlijk zijn nala
tenschap", constateert directe»
H. van Beers.
Cherry Duijns maakt een portret
van Kiers. Dat heet De Maker ei
wordt uitgezonden op zondag 23
oktober.
Van onze rtv-redactie
Hilversum - Rocky Tuhutenj
gaat op de stoel zitten van Win
Neijman in Ontbijt TV. Zo be
leeft de presentator zijn tv-de-
buut. Dat maakte de KRO d
week bekend.
Tuhuteru presenteert voor
NOS en KRO onder meer
radio-programma's 'Langs de
Lijn' en 'Adres Onbekend'. Voor
Wim Neijman nadert de vut
Voor het zover is,- wil hij ziel
wijden aan een documentaire.
Vorig jaar vormde hij een koppel
met Karin de Groot. Of zij door
gaat, is nog niet bekend.
Het tweede seizoen van Ontbijt
TV start op 17 oktober mét eet
grotere redactie en meer geld.
Het dagelijkse nieuws- en ach
tergrondprogramma komt van
uit een nieuwe tv-studio die
wordt ingericht in KRO's radio
studio 1.
FOTO DIJKSTRA
Den Haag (anp) - Provocateur, genie, een sociaal fenomeen.
Het zijn slechts enkele typeringen van Spanje's beroemdste en
meest omstreden filmmaker Pedro Almodóvar. Zijn tiende
film, 'Kika', trok in Spanje een miljoen bezoekers en was de
afgelopen maanden in Frankrijk een topper. In de VS
veroorzaakte de filmprent een enorm schandaal. Kika gaat op
8 september in Nederland in première.
ook als ze in gezelschap zijn van
hun ouders'. 'Kika' is te geweld
dadig en vertoont 'te veel expli
ciete seks', oordeelde de film
keuring.
De New York Times weigerde
een advertentie te plaatsen met
de opblaasbare, rubberen bor
sten van hoofdrolspeelster Victo
ria Abril.
De steen des aanstoots in de
satirische tragikomedie 'Kika' is
een twaalf minuten durende ver
krachtingsscène, de langste uit
de Spaanse filmgeschiedenis. In
Spanje zelf zijn hieraan niet veel
woorden vuil gemaakt. De film
werd wel door de meeste kranten
gekraakt.
ZATERDAG
FILMS
GOES
- Grand Theater
19 en 21.30 u. Speed.
HULST
- De Koning van Engeland
14 u. De Aristokatten.
14 u. Duimelijntje.
19.30 en 22 u. Wolf.
14 en 19.30 u. The Flintstones.
19.30 en 22 u. Beverly Hills Cop 3.
19.30 en 22 u. Speed.
22 u. The cliënt.
19.30 en 22 u. Four weddings and
a funeral.
OOSTBURG
- Ledeltheater
20 u. Mr. Jones.
TERNEUZEN
- Luxortheater
20 u. True romance.
VLISSINGEN
- Alhambra 1
14, 19 en 21.30 u. Speed.
- Alhambra 2
14 en 19 u. The Flintstones.
21.30 u. The Beverly Hills Cop 3.
- Alhambra 3
14 u. Blank Check.
19 en 21.30 u. Four weddings and
a funeral.
- Alhambra 4
14 u. De Aristokatten.
19 en 21.30 u. Cowboy way.
ANTWERPEN
- Metropolis
Zaal 1 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
What's eating Gilbert Grape.
Zaal 2 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
La fille D'Artagnan.
Zaal 3 - 14.30, 17, 20 u. Blank
check.
22.30 u. Intersection. T
Zaal 4 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Four weddings and a funeral.
Zaal 5 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Speed.
Zaal 6 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Beverly Hills Cop 3.
Zaal 7 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
The client.
Zaal 8 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
The crow.
Zaal 9 - 14.30, 17 u. Naked gun 3.
20 en 22.30 u. Blink.
Zaal 10 - 14.30, 17 en 22.30 u.
Ace ventura: pet detective.
20 u. Romeo is bleeding.
Zaal 11 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Maverick.
Zaal 12 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
The next karate kid.
Zaal 13 - 14.30, 17 u. Thumbeli-
na.
20 u. Shadowlands.
22.30 u. This boys life.
Zaal 14 - 14.30, 17 u. De Aristo
katten.
20 u. Schindler's list.
Zaal 15 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
The getaway.
Zaal 16 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Frauds.
Zaal 17 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
The Pelican brief.
Zaal 18 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Speed.
Zaal 19 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
The Flintstones.
Zaal 20 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
Escape from Absolom.
Zaal 21 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u.
I love a man in uniform.
Zaal 22 - 14.30, 17 u. We're back.
20 en 22.30 u. Serial mom.
GENT
- Decascoop
14.30, 17, 20 en 22.30 u. The client.
14.30,17, 20 en 22.30 u. Frauds.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Speed.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Gilbert
Grape.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Beverly
Hills Cop 3.
20 en 22.30 u. Romeo is bleeding.
20 en 22.30 u. Maverick.
14.30 en 17 u. Blank check.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. The crow.
14.30, 17 u. Next karate kid.
22.30 u. Escape from Absolom.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. The
Flintstones.
20 en 22.30 u. The getaway.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. 4 Wed
dings a funeral.
14.30 en 17 u. The Aristocats.
14.30 en 17 u. Shadowlands.
20 u. Schindler's List.
BRUGGE
- Kennedy Komplex
14.30, 20 en 22.30 u. Speed.
14.30, 20 en 22.30 u. Beverly Hills
Cop 3.
14.30 u. The next karate kid.
20 en 22.30 u. The crow.
20 en 22.30 u. Four weddings
a funeral.
14.30 u. Duimelijntje.
KNOKKE
- Beverly Screens
15, 17.30, 20 en 22.30 u. Speed.
15, 17.30, 20 en 22.30 u. Beverly
Hills Cop 3.
17.30, 20 en 22.30 u. The client.
15, 17.30 en 20 u. The Flintstones,
22.30 u. Four weddings and a
funeral.
15 u. De Aristokatten.
ZONDAG
FILMS
GOES
- Grand Theater
14 u. Duimelijntje.
19 en 21.30 u. Speed.
HULST
- De Koning van Engeland
13.45 u. De Aristokatten.
13.45 u. Duimelijntje.
16.15, 19 en 21.30 u. Wolf.
13.45, 16.15 en 19 u. The Flintsto
nes.
13.45, 16.15, 19 en 21.30 u. Beverly
Hills Cop 3.
13.45,16.15,19 en 21.30 u. Speed.
21.30 u. The client.
16.15, 19 en 21.30 u. Four wed
dings and a funeral.
OOSTBURG
- Ledeltheater
20 u. Mr. Jones.
TERNEUZEN
- Luxortheater
20 u. True romance.
VLISSINGEN
- Alhambra 1
14, 19 en 21.30 u. Speed.
- Alhambra 2
14 en 19 u. The Flintstones.
21.30 u. The Beverly Hills Cop 3.
- Alhambra 3
14 u. Blank Check.
19 en 21.30 u. Four weddings and
a funeral.
- Alhambra 4
14 u. De Aristokatten.
19 en 21.30 u. Cowboy way.
ANTWERPEN
- Metropolis
Zie zaterdag.
GENT
- Decascoop
14.30, 17, 20 en 22.30 u. The client.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Frauds.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Speed.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Gilbert
Grape.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Beverly
Hills Cop 3.
20 en 22.30 u. Romeo is bleeding-
20 en 22.30 u. Maverick.
14.30 en 17 u. Blank check.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. The crow.
14.30, 17 u. Next karate kid.
22.30 u. Escape from Absolom.
14.30, 17, 20 en 22.30 u The
Flintstones.
20 en 22.30 u. The getaway.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. 4 Wed
dings a funeral.
14.30 en 17 u. The Aristocats.
14.30 en 17 u. Shadowlands.
20 u. Schindler's List.
BRUGGE
- Kennedy Komplex
14.30, 17.15, £0 en 22.30 u. Speed
14.30, 17.15, 20 en 22.30 u. Beverly
Hills Cop 3.
14.30 en 17.15 u. The next karate
kid.
20 en 22.30 u. The crow.
14.30, 20 en 22.30 u. Four v
dings and a funeral.
14.30 u. Duimelijntje.
KNOKKE
- Beverly Screens
15, 17.30, 20 en 22.30 u. Speed.
15, 17.30, 20 en 22.30 u. Beverly
Hills Cop 3.
17.30, 20 en 22.30 u. The client.
15, 17.30 en 20 u. The Flintstones-
22.30 u. Four weddings and
funeral.
15 u. De Aristokatten.
RADIO 1
Pik heel uur en om 7.30, 8.30, 12.30,
13.30, 16,30, 17.30, 18.30 en 6.30
Nieuws. TROS: 7.07 Nieuwsshow.
11.05 Wegwezen. 12.07 Aktua. NOS:
14.05 Langs de lijn, sport en muziek.
EO: 17.07 Tijdsein. KRO: 18.10 Echo.
NOS: 19.04 Het geding. 20.04 Langs
de lijn, sport en muziek. 23.07 Met
het oog op morgen. AVRO: 0.04
Easy listening. 2.02 Nachtdienst.
6.02-7.00 Van-nacht naar morgen. 1
RADIO 2
Elk heel uur Nieuws. VARA: 7 04
Intro. 9.04 De tweede ronde. 12.04
Spijkers met koppen. 14.04 Uitge
licht. 16.04 Terug naar de toekomst.
17.04 Ophef en vertier. 19.04 Voor
wie niet kijken wil. NOS: 22.04 Po
dium van de Nederlandse lichte
muziek. 23.04-24.00 The Bands.
RADIO 3
Elk heel uur Nieuws. VOO: 6.04 Ook
goeiemorgen. 8.04 Goud van oud.
10.04 D'Rob of d'ronder. 12.04 Evers
in het wild. 14.04 Mega top 50.17.04
Rinkeldekinkel. NOS: 18.04 De
avondspits. V00: 19.04 Rave radio.
KRO: 20.04 Leidsekade live. VARA:
22.04 Twee meter de avond in. V00:
0.04 Shock radio. 2.02-6.00 Oh, wat
een nacht.
RADIO 4
Om 7.00, 8.00, 13.15, 18.00 en 20.00
Nieuws. AVRO: 7.02 Wakker wor
den. 8.04 Fiori musicali. 9.00 Top
pers van toen klassiek. 10.00 Caroli
ne. 11.00 Kamer en suite. 12.00
Platenzaak-verkiezing cd van het,
jaar, finale. NOS: 14.05 Middagcon-'
eert. BBC Symf. Ork., BBC Singers
en BBC Symf. Koor met sol. 16.00
De Nederlandse musici. Tango
Nuevo. VPRO: 17.00 Het witte doek.
NOS: 18.02 Leo Boudewijns' langs
peelplaats. 19.00 Folio 1. 20.02 Het
avondconcert. Kondrashin Con
cours. 22.30 Foilio 2. 23.30 Kondras
hin Concours, uitslag. V00: 0.00
Vier na middernacht.
RADIO 5
Elk heel uur t/m 18.00,20.00 en 23.00
Nieuws. NOS: 6.45-6.50 Mededelin
genrubriek met uitgebreid weerbe
richt en scheepvaartberichten. EO:
7.05 Opo doro. 8.08 Zeggus. 8.30
Ronduitmagazine. NOS: 8.55 Water
standen. EO: 9.02 Vrouw-zijn. 10.02
De muzikale fruitmand. 11.02 Het
interview. 12.02 Meer dan een lied
alleen. 12.45 Vragen naar de weg.
13.10 De verandering. NOS: 14.02
Start. 14.30 Taal. 15.02 De schrijfta
fel. TELEAC: 16.02 Faros. NOS: 17.10
Radio uit. KZG: 17.45 Zevende
Dagsadventisten. NCRV: 18.02 De
wereld zingt Gods lof. 18.51 Tekst
en uitleg. NOS: 19.00 Homonos.
19.30 Nieuws in het Turks. 19.40
Nieuws in het Marokkaans. 19 50
Nieuws in het Chinees. EO: 20.02
Jubilate. 20.30 Laat ons de rustdag
wijden. 21.15 Reflector. 21.35 100
Jaar Theologische Universiteit.
22.00 Een ontmoeting. NOS:
23.07-24.00 Met het oog op morgen.
OMROEP BRABANT
ANP-nieuws: elk heel uur. 9.03 Bra
bants nieuws. 9.07 Zie zo zaterdag,
actualiteiten, Brabantse agenda en
weerman Johan Verschuuren.
10.03 Brabants nieuws. 10.07 Actu
aliteiten,'de krant in Brabant en
weerman. 10.30 Kinderprogramma
Op stelten. 11.03 Brabants nieuws.
11.07 Van harte. 12.05 Brabants
nieuws. 12.07-13.00 Muziek bene
den de Moerdijk. 14.04 Langs de
lijn, zie Radio 1.17.07-18.00 Omroep1
Brabant Sport.
OMROEP ZEELAND
ANP-nieuws: Zie Radio 1. 10.03
Dag-week! 13.08-13.30 Landelijke
en internationale actualiteiten Ra
dio 1. 14.03-18.00 Omroep Zeeland
sport.
JakkesIn dit boek staat hoe je de
beelden lot teven moet wekken en hoe
je de betovering ongedaan kunt ma
ken I tiet een harde slag op een
zware., gong