'Stilte kan meer dan laar DE STEM 'Leven voor de dood': radicale ommekeer van vijf mensen Nieuwe composities op 90e verjaardag Residentie Orkest VPRO presenteert op zondag thema-avonden UIT GIDS deStem suske wisk hambone Film Spanjaard Almodóvar roept heftige reacties op Ton Lutz leest in 21 radio-uren de 'Odysseia' voor Documentaire-serie van Hans Koekkoek over 'het randje van zelfmoord' D2 Gert Berg gaat voor Veronica de nacht in Rocky Tuhuteru nieuwe presentator Ontbijt TV ft£BT U WEL EEh BOUW VER& UIVHINUT, „Als ik van vakantie terugkom, denk ik altijd: o ja, in Nederland zwijgt men in het openbaar vervoer." Harmke Pijpers, radio-presentatrice Van onze kunstredactie Den Haag - Het Residentie Orkest in Den Haag viert dit najaar zijn negentigste ver jaardag met twee nieuwe composities en verscheidene evenementen. Tijdens het feestconcert op 20 november gaat een werk van Mauricio Kagel in première dat hij op bestelling heeft geschreven. Het heet Interview avec D. pour Monsier Croche et or- chestre. Daarnaast klinkt voor het eerst Cantate voor orkest van de Nederlander Hans Koolmees (34). Koolmees is de winnaar van de compositiewedstrijd die het ju bilerende orkest had uitgeschre ven. Er kwamen 46 inzendingen binnen met nogal wat 'ballades van zondagscomponisten', aldus Ton Hartsuiker namens de jury. Uiteindelijk selecteerde die er twee: de cantate van Koolmees en een werk van Anton Havelaar (36), getiteld De Reis, dat vol gend jaar wordt uitgevoerd door het Residentie Orkest. De jubileumactiviteiten van het orkest zijn deze week begonnen met de verschijning van een be schilderde tram in het stads beeld van Den Haag en Scheven- ingen. Op de tram prijken namen van componisten, de aankondi ging van het jubileum en de breed gebarende chef-dirgent Evgenii Svetlanov. Het verjaardagsconcert op 20 november wordt overigens geleid door de vaste gast-dirigent Oli ver Knussen. Na de premières van Kagel en Koolmees staat Prometheus van Skrjabin op het programma waarbij ook een lichtspel wordt opgevoerd. Op 30 november volgt een ka- mermuziek-concert waarbij uit sluitend werken worden ge speeld van componisten die de afgelopen negentig jaar aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag zijn afgestudeerd: Ketting, Rijnvos, Verbey, Van Vlijmen en Van Baaren. De nieuwe chef-dirigent Evgenii Svetlanov, op wie het orkest te recht zeer trots is, leidt wel het jeugd/familie-concert op 9 de cember (met Wibi Soerjadi als pianosolist) en het galaconcert op 17 december. Het programma van het galaconcert zal volstrekt identiek zijn aan het 'Eerste Ma tinee Concert' van 20 november 1904: Vierde Symfonie van Tsjaikovski, Vioolconcert in e van Mendelssohn, een prelude uit Wagners Lohengrin en de Ouverture Leonore 3 van Beet hoven. Het Residentie Orkest en Svetla nov zullen dit galaconcert buiten de eigen Anton PhilipszaaL in Den Haag alleen in Eindhoven uitvoeren en wel op 16 december in het Muziekcentrum Frits Phi lips. Één onderdeel van het pro gramma is veranderd: in plaats van Tsjaikovski klinkt in Eind hoven de Rapsodie op een thema van Paganini van Rachmaninov. Solisten zijn pianist Daniël Wayenberg en violist John Har ding. Chef-dirigent Evgenii Svetla nov FOTO ANP Door Rein van Willigen Ton Lutz is een duizendpoot in het Nederlands theaterwereld je. Hij was artistiek directeur van het Rotterdams Toneel, oprichter van Globe, artistiek directeur van het Publieks Theater, acteur in stukken van Shakespeare, maar ook regisseur van werk van Claus, Molière, Schiller en Brecht en sedert dertig jaar 'toneelschoolmeester'. Vanaf maandag is Ton Lutz 21 weken lang bij de NCRV-radio te horen als voorlezer van Homeros' 'Odysseia'. Bovendien zendt de NOS op 16 september een portret uit van de 75 jaar jonge Ton Lutz. „Hier zit-ie, Ton Lutz", zegt •Neerlands veelzijdigste toneel man. „In de schouwburg hangt een portret dat Herman Gordijn van mij schilderde. Toen ik er voor het eerst naar keek, dacht ik: daar zit een naar binnen gekeerd .mens. Dat klinkt toch gek voor iemand die zich met extraverte kunst bezighoudt. In dit vak toon je het innerlijke van de mens. De rol van een ander moet je niet aan de buitenkant zoeken. Je moet analyseren en een levend mens creëren. Je kruipt niet in een andere huid, je moet die ander zien te ontdek ken." Ton Lutz kiest zijn woorden zorgvuldig. Filosofisch ook. Op indringende maar niet opdringe rige wijze weet hij de luisteraar moeiteloos te boeien. Ook al om dat hij zijn betoog een extra dimensie geeft door regelmatig voor te lezen uit eigen - en he laas nimmer gepubliceerde - poëzie. De nestor van het Neder landse toneel heeft plaatsgeno men in een stoel, die in de Fran se tijd niet zou hebben misstaan. Oogcontact probeert hij in de meeste gevallen te mijden. Spe len over het publiek? „Wanneer praat je over jezelf?", mijmert Lutz zachtjes maar dui delijk. „En wat weet je van je zelf?" Het portret dat de NOS van hem maakte, omschrijft hij in één woord met: „Geschiede nis. Krijn Terbraak vond dat ik een wereld aan ervaringen had. Ik noteer deze dingen wel. Ze mogen niet verloren gaan. Loek Zonneveld schrijft een boek over mij. Zelf zal ik dat nooit doen, laat een ander dat maar schrij ven. Ik denk wel dat ik een filosofisch type ben. Toneelspe len is voor mij denken en adem halen. Ik ben altijd met mezelf bezig. Ik denk na over de zin en de onzin van het bestaan. Als je dat niet doet, vegeteer je." Lutz wijst op een op de muur geprikte kaart waarop een tekst van Or son Welles staat: Unreal but True, onwerkelijk maar waar. Verbeelden Uit zijn evenwicht gebracht door de binnenkomstvan een foto graaf pakt Lutz na het poseren de draad op. En zegt minzaam lachend: „Ik was even vergeten dat een fotograaf eigenzinnig kan zijn. Maar dat karakter heb ik ook. Hoewel... Ik sta open voor veel dingen, die in de eerste plaats niet voor mij bestemd zijn. Hoe meer je denkt dat je weet, hoe meer je stilstaat. To neelspelen is met duizend men sen omgaan. Het is niet de reali teit maar meer de verbeelding." Ton Lutz is een perfectionist. Zo nam hij in de jaren '50 gedichten van Bredero op. „Gedraaid had ik ze nooit meer tot de Ikon mij 'belde of ze er een aantal moch ten uitzenden. Ik beluisterde de opname, maar ik vond ze te gedeclameerd, te gezongen. De omroep had geen geld om mij de gedichten opnieuw te laten le zen. Dan doe ik het'voor niks, zei ik. Zonder het gevoel me te haasten viel het me achteraf op, dat ze korter duurden. Toneel is de spiegel van de werkelijkheid. Een werk verandert met de dag; met die verandering evalueer je mee. Ik kan niet iemand spelen uit 1600, maar wel een rol uit 1600. Ik kan die iemand niet spelen, wel verbeelden. Hamlet is in zestien-zoveel een andere zenuwjongen dan nu. Noem het archetypes; een Oedipus bestaat nog, een Elektra ook. Zaadje Voor de NCRV nam Lutz de 'Odysseia' van de Griekse schrij ver Homeros, in een vertaling van Imme Dros, op. Bij elkaar 21 uur radio, niet niks. „Buitenge woon interessant", reageert Lutz. „Ik heb iets met Homeros. In mijn eerste rol speelde ik de blinde Homerus. Mijn poes heet Penelope. Elke dag hebben we drie tot vier uur gewerkt om een opname van één uur te maken. Aan het eind van alle opnames besloten we de eerste afleverin gen opnieuw op te nemen. Ik vond zelf, dat ik te snel begon. Je moet je je niet haasten. Je kunt een zaadje dat in de grond zit ook niet forceren er uit te komen. Wel kun je het bloempje, net als een toneelpremière, een beetje kunstmest geven." i Ton Lutz: „Tegenwoordig lopen ze allemaal met oordoppen op." Lutz pakt van zijn bureau de drie dikke scripts. Boeken vol teksten en notities zoals een diri gent in zijn partituur aanteke ningen maakt. „Taal is muziek", meent Lutz. „Het is een soort notenbeeld. Ik lees tamelijk o prima vista. Maar ik wil niet vallen in gemak; gemak is geen verdienste." Lutz laat zien waar om hij zichzelf op papier aanwij zingen geeft. Hij leest een enkele regel voor en wijst op zijn pot loodnotities, terwijl zijn stem de woorden benadrukt. In vier we ken stond 'Odysseia' op de band. „Je moet wel zorgen", vervolgt Lutz, „dat je uitgerust bent. Niet dat ik als een monnik leef. Maar ik ben nogal gezond, sterk. Ui teraard doe ik rek- en strekoefe ningen. Ik merk dat mijn botten ouder worden. Ik geef nu dertig jaar les. De jonge mensen met wie ik omga, houden mij jong." De in Delft geboren Lutz vertelt over het aangename wonen in Amsterdam, maar ook over de invloed van de Engelse taal op de Nederlandse. De verteller wordt met uitsterven bedreigd. Het lijkt alsof luisteren moeilij ker wordt. „Tegenwoordig lopen ze allemaal met oordoppen op. Maar mijn opa riep een eeuw geleden ook al: luister toch eens. De mensen hadden vroeger min der afleiding. Tegenwoordig is alles zo luid. Dat hindert het luisteren. In een café kun je vaak geen woord wisselen. Stilte is soms veelzeggender dan taal. Tussen twee woorden is het stil." Lutz werd in juni 75 jaar. „Te vreden ben ik nooit, maar ik ben wel blij met een heleboel resul taten. Toneelspelen gebeurt nu. Dat kun je morgen niet herhalen. Als een voorstelling uit is, is-ie uit. Als een acteur zegt 'Ik was daarna nog lang in mijn rol', geloof ik dat niet. Dat vind ik aanstellerij. Toneelspelen vind ik een prachtig beroep, een roeping ook. Geheimzinnig. Boeiend. Je blijft ook altijd op zoek. Je weet het nooit zeker en juist dat zoe ken verrijkt je." „Ik heb drie keer Elektra gere gisseerd; drie keer anders. De ene keer was het de tragedie van de wraak, de andere keer van de verlatenheid. Elektra vindt geen plaats aan de tafel in het huis van haar vader. Wat is er dan eigentijdser dan ElektraDe ne gers in Zuid-Afrika vinden in hun eigen land ook geen eigen huis." 'De Odysseia van Homeros', maandag. Radio 5, 23.00 uur „Mijn leven is slechts een voor wendsel om films te maken", zegt de 42-jarige Almodóvar. Overal waar hij komt zorgt hij voor schandalen. De filmmaker, die in 1987 net naast een Oscar greep, snapt er zelf eigenlijk niets van. „De mensen begrijpen niets van mijn absolute spontaniteit. Een spon taniteit die bijna naïef te noe men is." Almodóvars laatste film, in Spanje sinds eind vorig jaar in roulatie, zorgde onlangs in de Verenigde Staten voor grote op hef. De Amerikaanse filmkeuring gaf Kika het predikaat 'verboden voor jongeren onder de 18 jaar, Door Maarten van de Rakt Mensen portretteren die op het randje van zelfmoord gebalanceerd hebben,- was voor cineast Hans Koekkoek een hele krachttoer. „Ik ben een beetje leeg nu, eerlijk ge zegd", verzucht hij dan ook. Zon dagavond toont de KRO het eerste deel van zijn serie 'Leven voor de dood'. Het idee voor deze reeks van vijf por tretten vatte post in het hoofd van Koekkoek na een eerder programma van zijn hand, waarin vier jongeren praten over hun suïcidepogingen. „Ouderen reageerden in de trant van: wij hebben het ook wel eens moeilijk." „Wat mij interesseert en intrigeert, is de ommekeer in iemands leven", ver woordt Koekkoek zijn algemene drijf veren. Hij verdiepte zich in mensen die niet verder wilden, maar toch weer zin in het leven hebben gekregen. „Ik heb getracht zendgemachtigden te vinden. Dat bleek heel lastig. Documentaires met een goede afloop zijn moeilijk te plaatsen", suggereert Koekkoek dat hij met geslaagde zelfmoorden sneller suc ces zou hebben. „Dat vind ik eigenlijk heel triest." Signalen „Wat koop je ervoor om een slechte afloop te tonen?", vraagt de cineast zich hardop af. „Deze portretten kunnen een steun zijn voor anderen, die in de put zitten. Hun lotgenoten kunnen het ver- haal het beste vertellen. Zij willen daarmee ook voor de dag komen. Het is voor hen het puntje op de i. Dat ze na de uitzending herkend worden bij de bakker en de slager, daar zitten ze dan ook niet mee." Levensecht De KRO zag wel wat in de ideeën van Koekkoek. „Het is onze taak zorg te dragen voor mensen in crisissituaties. Met deze reeks verrichten we geen won deren, maar geven wel signalen van hoop en leven af", stelt Bart Verreijt, hoofd afdeling godsdienst. Middels oproepen in gidsen en adver tenties benaderde Koekkoek gespreks partners. Uit de reacties hield hij twin tig mensen over. Vijf personen leenden zich voor een tv-portret. Daarnaast ver schijnt eind september een boek, dat ook 'Leven voor de dood' heet. De vijf geportretteerden zijn tussen de 28 en 51 jaar oud. Ze kampen met verschillende problematiekeri. Plotse ling verlies van partner en werk, rouw, incest, aanranding en onbeheersbare agressie spelen een rol. De vijf hebben één ding gemeen. Ze hebben een perio de met oogkleppen op gelopen, beheerst door één gedachte: niet verder willen leven. Hans Koekkoek: „Een meisje zei me: Dat gevoel is zo levensecht. Maar het bedriegt je. Nu ben ik moeder, vrouw van een man, onderdeel van een fijn gezin. Het was de strijd om door te gaan dubbel en dwars waard." Dat is na lang worstelen ook de conclu sie van de 42-jarige Jos, die zondaga vond als eerste aan bod komt, Hij vertelt hoe hij zielsgelukkig was met zijn Mia, voor hem de ideale vrouw, en zijn drie kinderen. Toen zij onverwacht stierf, was Jos niet meer vooruit te branden. „Ik wilde uitstappen." Daar over sprak hij met zijn huisarts, verze keringsagent, notaris, broers en zus, en later psychiaters. Hij zegt de juiste mensen te hebben getroffen, bij wie hij zijn ei kwijt kon. „Op een gegeven moment slaat er iets om", blikt Jos terug. „Dat gebeurt niet meteen. Daar groei je naartoe. De won den zullen altijd blijven, maar je leert dat er toch weer iets moois kan komen." 'Leven voor de dood', zondag, Neder land 1,22.56 uur ZATERDAG 3 SEPTEMBER 1994 Van onze rtv-redactie Hilversum - De VPRO geeft de zondagavonden in het nieuwe seizoen regelmatig een 'thema tisch karakter. Er staan negen thema-avonden geprogram meerd. Aan bod komen onder meer de val van de Muur, artifi ciële intelligentie, 100 jaar cine ma, mannen, de bevrijding en de auto. Vanaf 19 maart staan vier zon dagavonden in het teken van herinnering. Wim Kayzer maakt over dit onderwerp een vierdeli ge documentaire-serie: Ver trouwd en o zo vreemd. September is bij de VPRO zoals bekend een complete thema- maand. De digitale VPRO is een idee van Roelof Kiers, de twee maanden geleden overleden di- Van onze rtv-redactie Hilversum - Gert Berg komt te rug op het tv-scherm. Bij Vero nica presenteert hij vanaf 5 ja nuari acht afleveringen van 'De Nacht', waarbij hij op zoek gaat naar het nachtleven van zwer vers, studenten, patiënten en an dere nachtbrakers. Berg wil daarmee een tijdsbeeld geven van een land in het don ker. Daarmee is hij terug bij zijn oude liefde: het filmen en produ ceren van verhalen uit het leven. recteur tv, die jarenlang zijn stempel heeft gedrukt op de ei. genzinnige omroep. „De tv-pro. grammering van het nieuwe zoen is gebaseerd op diens p nen. Het is eigenlijk zijn nala tenschap", constateert directe» H. van Beers. Cherry Duijns maakt een portret van Kiers. Dat heet De Maker ei wordt uitgezonden op zondag 23 oktober. Van onze rtv-redactie Hilversum - Rocky Tuhutenj gaat op de stoel zitten van Win Neijman in Ontbijt TV. Zo be leeft de presentator zijn tv-de- buut. Dat maakte de KRO d week bekend. Tuhuteru presenteert voor NOS en KRO onder meer radio-programma's 'Langs de Lijn' en 'Adres Onbekend'. Voor Wim Neijman nadert de vut Voor het zover is,- wil hij ziel wijden aan een documentaire. Vorig jaar vormde hij een koppel met Karin de Groot. Of zij door gaat, is nog niet bekend. Het tweede seizoen van Ontbijt TV start op 17 oktober mét eet grotere redactie en meer geld. Het dagelijkse nieuws- en ach tergrondprogramma komt van uit een nieuwe tv-studio die wordt ingericht in KRO's radio studio 1. FOTO DIJKSTRA Den Haag (anp) - Provocateur, genie, een sociaal fenomeen. Het zijn slechts enkele typeringen van Spanje's beroemdste en meest omstreden filmmaker Pedro Almodóvar. Zijn tiende film, 'Kika', trok in Spanje een miljoen bezoekers en was de afgelopen maanden in Frankrijk een topper. In de VS veroorzaakte de filmprent een enorm schandaal. Kika gaat op 8 september in Nederland in première. ook als ze in gezelschap zijn van hun ouders'. 'Kika' is te geweld dadig en vertoont 'te veel expli ciete seks', oordeelde de film keuring. De New York Times weigerde een advertentie te plaatsen met de opblaasbare, rubberen bor sten van hoofdrolspeelster Victo ria Abril. De steen des aanstoots in de satirische tragikomedie 'Kika' is een twaalf minuten durende ver krachtingsscène, de langste uit de Spaanse filmgeschiedenis. In Spanje zelf zijn hieraan niet veel woorden vuil gemaakt. De film werd wel door de meeste kranten gekraakt. ZATERDAG FILMS GOES - Grand Theater 19 en 21.30 u. Speed. HULST - De Koning van Engeland 14 u. De Aristokatten. 14 u. Duimelijntje. 19.30 en 22 u. Wolf. 14 en 19.30 u. The Flintstones. 19.30 en 22 u. Beverly Hills Cop 3. 19.30 en 22 u. Speed. 22 u. The cliënt. 19.30 en 22 u. Four weddings and a funeral. OOSTBURG - Ledeltheater 20 u. Mr. Jones. TERNEUZEN - Luxortheater 20 u. True romance. VLISSINGEN - Alhambra 1 14, 19 en 21.30 u. Speed. - Alhambra 2 14 en 19 u. The Flintstones. 21.30 u. The Beverly Hills Cop 3. - Alhambra 3 14 u. Blank Check. 19 en 21.30 u. Four weddings and a funeral. - Alhambra 4 14 u. De Aristokatten. 19 en 21.30 u. Cowboy way. ANTWERPEN - Metropolis Zaal 1 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. What's eating Gilbert Grape. Zaal 2 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. La fille D'Artagnan. Zaal 3 - 14.30, 17, 20 u. Blank check. 22.30 u. Intersection. T Zaal 4 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Four weddings and a funeral. Zaal 5 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Speed. Zaal 6 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Beverly Hills Cop 3. Zaal 7 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. The client. Zaal 8 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. The crow. Zaal 9 - 14.30, 17 u. Naked gun 3. 20 en 22.30 u. Blink. Zaal 10 - 14.30, 17 en 22.30 u. Ace ventura: pet detective. 20 u. Romeo is bleeding. Zaal 11 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Maverick. Zaal 12 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. The next karate kid. Zaal 13 - 14.30, 17 u. Thumbeli- na. 20 u. Shadowlands. 22.30 u. This boys life. Zaal 14 - 14.30, 17 u. De Aristo katten. 20 u. Schindler's list. Zaal 15 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. The getaway. Zaal 16 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Frauds. Zaal 17 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. The Pelican brief. Zaal 18 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Speed. Zaal 19 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. The Flintstones. Zaal 20 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Escape from Absolom. Zaal 21 - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. I love a man in uniform. Zaal 22 - 14.30, 17 u. We're back. 20 en 22.30 u. Serial mom. GENT - Decascoop 14.30, 17, 20 en 22.30 u. The client. 14.30,17, 20 en 22.30 u. Frauds. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Speed. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Gilbert Grape. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Beverly Hills Cop 3. 20 en 22.30 u. Romeo is bleeding. 20 en 22.30 u. Maverick. 14.30 en 17 u. Blank check. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. The crow. 14.30, 17 u. Next karate kid. 22.30 u. Escape from Absolom. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. The Flintstones. 20 en 22.30 u. The getaway. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. 4 Wed dings a funeral. 14.30 en 17 u. The Aristocats. 14.30 en 17 u. Shadowlands. 20 u. Schindler's List. BRUGGE - Kennedy Komplex 14.30, 20 en 22.30 u. Speed. 14.30, 20 en 22.30 u. Beverly Hills Cop 3. 14.30 u. The next karate kid. 20 en 22.30 u. The crow. 20 en 22.30 u. Four weddings a funeral. 14.30 u. Duimelijntje. KNOKKE - Beverly Screens 15, 17.30, 20 en 22.30 u. Speed. 15, 17.30, 20 en 22.30 u. Beverly Hills Cop 3. 17.30, 20 en 22.30 u. The client. 15, 17.30 en 20 u. The Flintstones, 22.30 u. Four weddings and a funeral. 15 u. De Aristokatten. ZONDAG FILMS GOES - Grand Theater 14 u. Duimelijntje. 19 en 21.30 u. Speed. HULST - De Koning van Engeland 13.45 u. De Aristokatten. 13.45 u. Duimelijntje. 16.15, 19 en 21.30 u. Wolf. 13.45, 16.15 en 19 u. The Flintsto nes. 13.45, 16.15, 19 en 21.30 u. Beverly Hills Cop 3. 13.45,16.15,19 en 21.30 u. Speed. 21.30 u. The client. 16.15, 19 en 21.30 u. Four wed dings and a funeral. OOSTBURG - Ledeltheater 20 u. Mr. Jones. TERNEUZEN - Luxortheater 20 u. True romance. VLISSINGEN - Alhambra 1 14, 19 en 21.30 u. Speed. - Alhambra 2 14 en 19 u. The Flintstones. 21.30 u. The Beverly Hills Cop 3. - Alhambra 3 14 u. Blank Check. 19 en 21.30 u. Four weddings and a funeral. - Alhambra 4 14 u. De Aristokatten. 19 en 21.30 u. Cowboy way. ANTWERPEN - Metropolis Zie zaterdag. GENT - Decascoop 14.30, 17, 20 en 22.30 u. The client. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Frauds. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Speed. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Gilbert Grape. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Beverly Hills Cop 3. 20 en 22.30 u. Romeo is bleeding- 20 en 22.30 u. Maverick. 14.30 en 17 u. Blank check. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. The crow. 14.30, 17 u. Next karate kid. 22.30 u. Escape from Absolom. 14.30, 17, 20 en 22.30 u The Flintstones. 20 en 22.30 u. The getaway. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. 4 Wed dings a funeral. 14.30 en 17 u. The Aristocats. 14.30 en 17 u. Shadowlands. 20 u. Schindler's List. BRUGGE - Kennedy Komplex 14.30, 17.15, £0 en 22.30 u. Speed 14.30, 17.15, 20 en 22.30 u. Beverly Hills Cop 3. 14.30 en 17.15 u. The next karate kid. 20 en 22.30 u. The crow. 14.30, 20 en 22.30 u. Four v dings and a funeral. 14.30 u. Duimelijntje. KNOKKE - Beverly Screens 15, 17.30, 20 en 22.30 u. Speed. 15, 17.30, 20 en 22.30 u. Beverly Hills Cop 3. 17.30, 20 en 22.30 u. The client. 15, 17.30 en 20 u. The Flintstones- 22.30 u. Four weddings and funeral. 15 u. De Aristokatten. RADIO 1 Pik heel uur en om 7.30, 8.30, 12.30, 13.30, 16,30, 17.30, 18.30 en 6.30 Nieuws. TROS: 7.07 Nieuwsshow. 11.05 Wegwezen. 12.07 Aktua. NOS: 14.05 Langs de lijn, sport en muziek. EO: 17.07 Tijdsein. KRO: 18.10 Echo. NOS: 19.04 Het geding. 20.04 Langs de lijn, sport en muziek. 23.07 Met het oog op morgen. AVRO: 0.04 Easy listening. 2.02 Nachtdienst. 6.02-7.00 Van-nacht naar morgen. 1 RADIO 2 Elk heel uur Nieuws. VARA: 7 04 Intro. 9.04 De tweede ronde. 12.04 Spijkers met koppen. 14.04 Uitge licht. 16.04 Terug naar de toekomst. 17.04 Ophef en vertier. 19.04 Voor wie niet kijken wil. NOS: 22.04 Po dium van de Nederlandse lichte muziek. 23.04-24.00 The Bands. RADIO 3 Elk heel uur Nieuws. VOO: 6.04 Ook goeiemorgen. 8.04 Goud van oud. 10.04 D'Rob of d'ronder. 12.04 Evers in het wild. 14.04 Mega top 50.17.04 Rinkeldekinkel. NOS: 18.04 De avondspits. V00: 19.04 Rave radio. KRO: 20.04 Leidsekade live. VARA: 22.04 Twee meter de avond in. V00: 0.04 Shock radio. 2.02-6.00 Oh, wat een nacht. RADIO 4 Om 7.00, 8.00, 13.15, 18.00 en 20.00 Nieuws. AVRO: 7.02 Wakker wor den. 8.04 Fiori musicali. 9.00 Top pers van toen klassiek. 10.00 Caroli ne. 11.00 Kamer en suite. 12.00 Platenzaak-verkiezing cd van het, jaar, finale. NOS: 14.05 Middagcon-' eert. BBC Symf. Ork., BBC Singers en BBC Symf. Koor met sol. 16.00 De Nederlandse musici. Tango Nuevo. VPRO: 17.00 Het witte doek. NOS: 18.02 Leo Boudewijns' langs peelplaats. 19.00 Folio 1. 20.02 Het avondconcert. Kondrashin Con cours. 22.30 Foilio 2. 23.30 Kondras hin Concours, uitslag. V00: 0.00 Vier na middernacht. RADIO 5 Elk heel uur t/m 18.00,20.00 en 23.00 Nieuws. NOS: 6.45-6.50 Mededelin genrubriek met uitgebreid weerbe richt en scheepvaartberichten. EO: 7.05 Opo doro. 8.08 Zeggus. 8.30 Ronduitmagazine. NOS: 8.55 Water standen. EO: 9.02 Vrouw-zijn. 10.02 De muzikale fruitmand. 11.02 Het interview. 12.02 Meer dan een lied alleen. 12.45 Vragen naar de weg. 13.10 De verandering. NOS: 14.02 Start. 14.30 Taal. 15.02 De schrijfta fel. TELEAC: 16.02 Faros. NOS: 17.10 Radio uit. KZG: 17.45 Zevende Dagsadventisten. NCRV: 18.02 De wereld zingt Gods lof. 18.51 Tekst en uitleg. NOS: 19.00 Homonos. 19.30 Nieuws in het Turks. 19.40 Nieuws in het Marokkaans. 19 50 Nieuws in het Chinees. EO: 20.02 Jubilate. 20.30 Laat ons de rustdag wijden. 21.15 Reflector. 21.35 100 Jaar Theologische Universiteit. 22.00 Een ontmoeting. NOS: 23.07-24.00 Met het oog op morgen. OMROEP BRABANT ANP-nieuws: elk heel uur. 9.03 Bra bants nieuws. 9.07 Zie zo zaterdag, actualiteiten, Brabantse agenda en weerman Johan Verschuuren. 10.03 Brabants nieuws. 10.07 Actu aliteiten,'de krant in Brabant en weerman. 10.30 Kinderprogramma Op stelten. 11.03 Brabants nieuws. 11.07 Van harte. 12.05 Brabants nieuws. 12.07-13.00 Muziek bene den de Moerdijk. 14.04 Langs de lijn, zie Radio 1.17.07-18.00 Omroep1 Brabant Sport. OMROEP ZEELAND ANP-nieuws: Zie Radio 1. 10.03 Dag-week! 13.08-13.30 Landelijke en internationale actualiteiten Ra dio 1. 14.03-18.00 Omroep Zeeland sport. JakkesIn dit boek staat hoe je de beelden lot teven moet wekken en hoe je de betovering ongedaan kunt ma ken I tiet een harde slag op een zware., gong

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1994 | | pagina 16